Dit zou ik eerst even checken bij de brandweer, want misschien is de stank wel weg, maar als het brandgevaarlijk blijft ben je nog steeds 'het bokje'. Sterker nog, als VVE kun je nog wel wegkomen met het idee van 'een incident' of 'samenloop van omstandigheden'. Ga je echter een brandgevaarlijke situatie actief 'goedkeuren' dan heb je ineens echt een probleem met aansprakelijkheid.BenGenaaid schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:13:
Definitieve oplossing: de Entree en portiek bovenin voorzien van mechanische Ventilatie (zo'n tol op het dak, grote pijp door het pafond). Kan niet veel kosten, omgeslagen over alle adressen. Het is natuurlijk van de zotten dat de enige ventilatie de Entree is.
Zo hing er bijvoorbeeld een bordje bij de ingang van de parkeergarage dat LPG tanks verboden waren. Dat 'dekt' de VVE in het geval van een brand en iedereen is blij.
In mijn oude studentenhuis regelmatig met de brandweer staan kletsen over wat zij problematisch vinden en dan is bijvoorbeeld een looppad 'om' iets heen niet altijd acceptabel. Ook is de vraag of bijvoorbeeld de hoeveelheid brandbaar materiaal is beperkt. Je mag in een vluchtweg ook niet zomaar meubels plaatsen, ook al staan die buiten de looproute. En ook of zaken vast aan de muur zitten of losstaan is geloof ik een discussie punt.PaT schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:36:
Hoe erg staan die scooters in de weg? Als ze echt je vluchtweg versperren zou je een verzoek tot handhaving in kunnen dienen bij het Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente. Die kan dan o.b.v. artikel 7.16 van het Bouwbesluit 2012 daar tegen optreden.
Let wel, dan moeten ze echt heel erg gevaarlijk in de weg staan, zodat als je bijv moet vluchten in het donker je nek er over breekt. Als ze een looppad van 85 cm breed vrij hebben gehouden met de scooters, dan zal de gemeente sowieso niets doen.
Maar wat ik vooral heb onthouden is dat de brandweer aan de ene kant een risico inschatting doet en aan de andere kant normen hanteert. Zo bleef een afgekeurde brandtrap staan, omdat het nog steeds je leven kan redden, maar voor de norm telt het dan weer niet mee.
Het beste is dan ook de brandweer langs te laten komen voor inspectie, zij kunnen vrij precies zeggen wat problematisch is.