Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Switek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:59
quote:
WhatsappHack schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:04:
Balen. KPN heeft de zenderlijst update zojuist gestuurd, glas zit op 661-670 en de rest is naar 1 verhuist. Er is geen optie om dit terug te draaien, je kan zelf geen lijst aanmaken en de klantenservice kan ‘t helaas ook niet terugdraaien. Onmogelijk om het probleem op te lossen. ;(

Doodzonde dat ze hier totaal niet over nagedacht hebben, hopen dat ze het heel snel oplossen.
Dit is toch juist waar veel mensen om zaten te springen? HD op 1. Glas op 1 zou later volgens als ik het goed heb begrepen.

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:29
quote:
Switek schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:07:
[...]

Dit is toch juist waar veel mensen om zaten te springen? HD op 1. Glas op 1 zou later volgens als ik het goed heb begrepen.
Dat zal vast, maar zolang Glas niet ook verhuist naar 1 en er geen enkele optie is om bij de oude situatie te blijven of zelf een lijst in te programmeren sta ik er dus absoluut niet om te springen. :P Hadden ze van tevoren toch wel kunnen bedenken dat het voor glasvezel klanten heel erg omslachtig wordt zo, hoop ik.
quote:
WhatsappHack schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:30:
[...]

Dat zal vast, maar zolang Glas niet ook verhuist naar 1 en er geen enkele optie is om bij de oude situatie te blijven of zelf een lijst in te programmeren sta ik er dus absoluut niet om te springen. :P Hadden ze van tevoren toch wel kunnen bedenken dat het voor glasvezel klanten heel erg omslachtig wordt zo, hoop ik.
Ik snap het nog niet. Volgens mij was de vorige situatie nog omslachtiger toch? Met zenders op drie plekken? Dat zijn nu dan twee plekken ((voor 10 zenders)
Wat is nu eigenlijk je bezwaar?

• Nuevocasa
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 00:25
quote:
Barre73 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:23:
[...]

Ik snap het nog niet. Volgens mij was de vorige situatie nog omslachtiger toch? Met zenders op drie plekken? Dat zijn nu dan twee plekken ((voor 10 zenders)
Vind het ook onhandig. Start standaard bij 661 en heb de 'gewone' HD zenders die ook in Glas zijn verborgen. Zo kun je vanaf 661 gewoon naar boven zappen. Nu dus niet en veranderd de volgorde. Minder handig maar ook aan te wennen ;)

• WhatsappHack
quote:
Barre73 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:23:
[...]

Nee het was eerst met een kleine aanpassing zoals @Nuevocasa zegt allemaal op één plek.
701 t/m 710 verbergen, dan kon je vanaf 670 (laatste glas) meteen doorzappen naar 711 (HD) en vice versa.
Nu moet je van 670 naar 11 of van 11 naar 670 en daar valt op geen enkele manier omheen te werken.

Eerst was het dus 661 t/m 725 (ongeveer :P) voor de meeste zenders. Nu is het 661 t/m 670 en 11 t/m 25.

De situatie was prima, is nu ruk.

WhatsappHack wijzigde deze reactie 28-02-2018 21:43 (5%)

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:31
Het is maar waar je je druk om maakt. Aan de ene kant snap ik het wel maar aan de andere kant is het slechts een kwestie van 2 of 3 keer op een knopje drukken in plaats van 1 keer.

• WhatsappHack
Ja ik hou er niet zo van als er iets wordt gepushed waarbij ze geen rekening hebben gehouden met situatie x en er niets aan valt te wijzigen.

En een paar knopjes ja, en de gids is brak.
Er valt wel mee te werken, maar het is gewoon irritant en boven alles: het was helemaal niet nodig. Ze kunnen prima zorgen dat glas op 1 komt met een extra instelling of ervoor zorgen dat SD forceren (dat kan namelijk wél) ervoor zorgt dat HD kanalen teruggaan.

Als iets werkt: blijf er dan vanaf of zorg dan dat een wijziging een goede wijziging is, en niet iets dat een volstrekt omslachtige situatie veroorzaakt zonder de klant ook maar enige optie te geven om de fout recht te zetten.

• Dj-sannieboy
  • Laatst online: 21:08
quote:
ninjazx9r98 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:01:
Het is maar waar je je druk om maakt. Aan de ene kant snap ik het wel maar aan de andere kant is het slechts een kwestie van 2 of 3 keer op een knopje drukken in plaats van 1 keer.
Feit blijft dat het niet van deze tijd is dat we anno 2018 aparte kanalen hebben voor SD, HD en glas HD. Zit je dan met een glasvezelverbinding, klaar voor de toekomst maar je moet voor fatsoenlijk beeld wel even schakelen naar 66x.

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:32
Het is inderdaad wel een ronduit knullig traject van KPN, ten eerste zijn ze al bijna 2 jaar bezig en dan is het nog steeds maar een halve implementatie waarvan niemand weet wanneer het afgemaakt zal gaan worden.

Dit terwijl Glashart Media (wat ze overgenomen en kapotgemaakt hebben) dit jaren geleden al gewoon goed voor elkaar had.

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:35
Weet iemand wat de achterliggende reden achter de achterhaalde kanaallijst is?

De meest logisch verklaring lijkt me dat het met bandbreedte te maken heeft. Maar hoe snap ik niet - alles wordt multicasted, en alle switches van KPN krijgen toch wel alle kanalen tegelijk te zien.

Ook voor de thuisgebruiker maakt het weinig uit. Iedereen gebruikt dezelfde STB, die probleemloos kan scalen. Enige dat er nog op valt aan te merken is dat een zeer beperkt aantal gebruikers in theorie een paar megabit kwijt is bij een 100/100-uplink met dito abonnement.

Ik snap het niet.

• ik222
Zolang iedereen live kijkt wel, echter zodra je ook maar even pauzeert of een programma terugkijkt wordt het wel een aparte unicast stream per STB.

Dus ja, als iedereen standaard op HD zit zal het wat meer bandbreedte kosten. Maar goed dat mag zeker op glasnetwerken toch geen probleem zijn.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:32
quote:
Dj-sannieboy schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 07:33:
[...]

Feit blijft dat het niet van deze tijd is dat we anno 2018 aparte kanalen hebben voor SD, HD en glas HD. Zit je dan met een glasvezelverbinding, klaar voor de toekomst maar je moet voor fatsoenlijk beeld wel even schakelen naar 66x.
Hoewel ik het volledig met je eens ben, zie ik dus geen verschil tussen de HD zenders op 1+ en de GlasHD zenders op 661+. (Op een 50 inch 4K TV - 2 tot 2,5 meter afstand.)

Oneplus One Review & Specificaties

• Dj-sannieboy
  • Laatst online: 21:08
quote:
barrymossel schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:31:
[...]

Hoewel ik het volledig met je eens ben, zie ik dus geen verschil tussen de HD zenders op 1+ en de GlasHD zenders op 661+. (Op een 50 inch 4K TV - 2 tot 2,5 meter afstand.)
Ik zie zeker verschil op mijn 55” FHD TV, vooral bij scenes met snelle bewegingen.

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:31
quote:
Thralas schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:14:
Ook voor de thuisgebruiker maakt het weinig uit. Iedereen gebruikt dezelfde STB, die probleemloos kan scalen. Enige dat er nog op valt aan te merken is dat een zeer beperkt aantal gebruikers in theorie een paar megabit kwijt is bij een 100/100-uplink met dito abonnement.
Iedereen gebruikt dezelfde STB? Er zijn op dit moment een stuk of 5 a 6 verschillende STB versies in omloop waarvan de helft geen HD glas kanalen kan laten zien. Daarnaast heeft ook niet iedereen glasvezel en dus voldoende bandbreedte beschikbaar.
Naar mijn idee is het heel simpel, je kunt dit botweg doorvoeren zonder voldoende te meten/testen en vele vele klanten over je heen krijgen waar het eventueel niet naar behoren werkt om welke reden dan ook of je laat een (grote?) groep mensen wat langer een paar extra knopjes op de AB indrukken (first world problem als je het mij vraagt) en alles werkt (qua beeld) voor iedereen naar behoren.
Ik ben overigens een klant die zich werkelijk niet druk kan maken om het indrukken van een paar knopjes maar ik zap sowieso regelmatig door direct nummers/kanalen te kiezen en niet alleen maar omhoog/omlaag te gaan.

• WhatsappHack
quote:
barrymossel schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:31:
[...]

Het ligt aan de uitzending. :) Gister bijvoorbeeld een film zitten kijken, beduidend beter op het Glaskanaal en het geluid is ook beter.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:32
quote:
WhatsappHack schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:39:
[...]

Het ligt aan de uitzending. :) Gister bijvoorbeeld een film zitten kijken, beduidend beter op het Glaskanaal en het geluid is ook beter.
Ah ok, wij kijken voornamelijk wat journaal en verder met name Netflix of downloads. Voorheen wel altijd de Glaszenders gebruikt, maar nu i.v.m. gemak toch de HD-zenders. En wellicht als we zouden vergelijken dat we het zien, maar zo valt het verschil niet op met een half jaar geleden.

Oneplus One Review & Specificaties

• Convoy
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-06 12:32

Convoy

g44p

Vraagje; heb een nieuwe woning gekocht en heb de NTU in de woonkamer hangen. 8)7 Kan de KPN monteur deze ook verhangen/verplaatsen naar de meterkast?

LG OLED55C7V | Xbox One X | NVIDIA Shield TV 2017

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 21:00

Domino

30 Watts and overheating...

Iemand hier een idee waar 'NL Type 9' voor staat?

Heb hier een reggefiber aansluiting waarop geen comsumentendiensten te leveren zijn, maar krijg geen duidelijk antwoord wat en waarom.

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him.

@Convoy De Reggefiber aansluiting kan alleen worden verplaatst via een aanvraag bij mijnaansluiting.nl. Kosten rond de 300 euro.

@Domino NL9 is juist bedoeld om wel te kunnen bestellen voordat er een fysieke aansluiting is. Om het proces wat te versnellen en niet te hoeven wachten met bestellen tot je aansluiting door Reggefiber gemaakt is.. Maar nog niet elke provider doet dit. Je mag de postcode en huisnr wel in een DM sturen, .dan kijk ik even voor je.

• White_Collar
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 01:01
quote:
Domino schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:45:
Iemand hier een idee waar 'NL Type 9' voor staat?

Heb hier een reggefiber aansluiting waarop geen comsumentendiensten te leveren zijn, maar krijg geen duidelijk antwoord wat en waarom.
NL staat voor new Line. Meestal wordt de afkorting nls gebruikt dat staat voor new Line scenario. Het type geeft aan wat het scenario is wat je als isp kan orderen bij wba. Afhankelijk van het type nummer is een inschatting te maken hoe lang de levering duurt. Type 6 is glas direct leverbaar. Type 7 is op rol tegen gevel met nog niet binnen gebracht en afgewerkt en type 8 betekend glas tot voeding kabel in de straat beschikbaar.

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 06-06 00:25

Fonta

BuG Admin

quote:
White_Collar schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:47:
[...]

NL staat voor new Line. Meestal wordt de afkorting nls gebruikt dat staat voor new Line scenario. Het type geeft aan wat het scenario is wat je als isp kan orderen bij wba. Afhankelijk van het type nummer is een inschatting te maken hoe lang de levering duurt. Type 6 is glas direct leverbaar. Type 7 is op rol tegen gevel met nog niet binnen gebracht en afgewerkt en type 8 betekend glas tot voeding kabel in de straat beschikbaar.
Weet jij ook wat een obstructie in de wijkcentrale in kan houden?

BuG Community - Discord: discord.bug-community.com - Steam: F0nt44444

• mad-dog
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 01:28
quote:
Convoy schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:38:
Vraagje; heb een nieuwe woning gekocht en heb de NTU in de woonkamer hangen. 8)7 Kan de KPN monteur deze ook verhangen/verplaatsen naar de meterkast?
Waarom zou je dit willen, buiten het esthetische gedeelte?
KPN gaat deze aansluiting niet voor je verleggen, kun je aanvragen via mijnaansluiting. Is echter niet kosteloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Convoy

Convoy

g44p

quote:
mad-dog schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:56:
[...]

Waarom zou je dit willen, buiten het esthetische gedeelte?
KPN gaat deze aansluiting niet voor je verleggen, kun je aanvragen via mijnaansluiting. Is echter niet kosteloos
Omdat ik dit graag in de meterkast zie hangen samen met al mn andere netwerk apparatuur. Bedankt voor je antwoord wat al reeds gegeven is hierboven 8)

Na enig onderzoek zie ik dat ik deze gewoon zelf kan verhangen, scheelt me weer ¤300 O-)

Convoy wijzigde deze reactie 02-03-2018 14:11 (14%)

quote:
Fonta schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:39:
[...]

Weet jij ook wat een obstructie in de wijkcentrale in kan houden?
Gebrek aan actieve poorten.
Ontdekte kruisingen in de ODF lade waar de huisaansluitingen op uit komen en die hersteld moeten worden.
Gebrek aan ruimte voor nieuwe lades (die zou niet moeten kunnen in jouw geval)

Is dit toevallig een oude OBN aansluiting die gemigreerd moet worden?
quote:
Barre73 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:53:
[...]

Ontdekte kruisingen in de ODF lade waar de huisaansluitingen op uit komen en die hersteld moeten worden.

@Convoy Nou ben ik nieuwsgierig. Als het gaat om de echte fysieke glasvezel-grondplaat
die ooit door Reggefiber is gemonteerd, zie ik niet hoe je die zelf van de ene ruimte naar de andere krijgt?

• Convoy

Convoy

g44p

quote:
Barre73 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:54:
[...]

@Convoy Nou ben ik nieuwsgierig. Als het gaat om de echte fysieke glasvezel-grondplaat
die ooit door Reggefiber is gemonteerd, zie ik niet hoe je die zelf van de ene ruimte naar de andere krijgt?
Glas demonteren van de glasvezel-grondplaat, glasvezel-grondplaat van de muur, glasvezel-grondplaat aan de muur in de meter kast en glas weer gemonteerd. :P

Snap sowieso niet waarom de glasvezel-grondplaat in de woonkamer is afgemonteerd aangezien de glasader bij de voordeur de woning in komt. Meterkast zit 1m verwijderd van de voordeur met kruipruimte en goede toegang / doorgang. |:(

Convoy wijzigde deze reactie 02-03-2018 17:12 (19%)

quote:
Convoy schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:10:
[...]

Glas demonteren van de glasvezel-grondplaat, glasvezel-grondplaat van de muur, glasvezel-grondplaat aan de muur in de meter kast en glas weer gemonteerd. :P

Snap sowieso niet waarom de glasvezel-grondplaat in de woonkamer is afgemonteerd aangezien de glasader bij de voordeur de woning in komt. Meterkast zit 1m verwijderd van de voordeur met kruipruimte en goede toegang / doorgang. |:(
Omdat de opdracht aan de aannemer destijds was om de FTU (=grondplaat) te monteren op de plek waar de bewoners ook kabels naar toe kon leggen zonder al te veel problemen. De meterkast blijkt vaak toch lastig te zijn om bestaande apparatuur op aan te sluiten. Gevolg -> Mensen laten de FTU wel monteren maar nemen nooit een abonnement.
Jij bent duidelijk beter onderlegd met kabels en netwerken, maar de vorige bewoners blijkbaar niet...

En wat je nu omschrijft is gewoon simpelweg verboden aangezien die FTU niet jouw eigendom is. Die staat juridisch gelijk aan de watermeter, gasaansluiting of electriciteitsmeter.
De glasvezelkabel komt de FTU binnen en de blauwe en de groene vezel maken dan een aantal rondjes voordat ze beiden op hun eigen pigtail zijn afgelast die vast zitten in de grondplaat.
Het moment dat je de kabel wil losmaken van de grondplaat schieten die opgerolde vezels eruit en die krijg je nooit meer zo terug als je geen glasvezelmonteur bent.

Dus mocht het mislukken en Reggefiber moet langskomen, reken dan alsnog op 300 euro...

Het lijkt me in jouw geval makkelijker om 1 UTP kabel naar de meterkast te leggen en daar de Experiabox/eigen router op te hangen en vanaf daar je netwerk uit te rollen. Dan heb je die FTU nog wel in de woonkamer maar ja...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
Barre73 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:53:
[...]

Ik heb geen flauw idee. Ik zit al op glasvezel zodra het kon en ben daarbij al eens verhuisd van KPN naar Tweak.
Nu ga ik terug van Tweak naar KPN en is er een obstrucite in de wijkcentrale.

Afgelopen Maandag heb ik nog met KPN gebeld en na lang wachten kreeg ik te horen dat ik waarschijnlijk 5-maart aangesloten zou kunnen gaan worden.
Dit zou echter nog bevestigd worden door de back office. Alleen hebben die nog niet gebeld en blijft het opnieuw angstvallig stil vanuit hun kant.

Dat ik nu nog internet heb is een wonder aangezien mijn abo bij Tweak 28-2 afliep.

quote:
Fonta schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:46:
[...]

Ik heb geen flauw idee. Ik zit al op glasvezel zodra het kon en ben daarbij al eens verhuisd van KPN naar Tweak.
Nu ga ik terug van Tweak naar KPN en is er een obstrucite in de wijkcentrale.

Afgelopen Maandag heb ik nog met KPN gebeld en na lang wachten kreeg ik te horen dat ik waarschijnlijk 5-maart aangesloten zou kunnen gaan worden.
Dit zou echter nog bevestigd worden door de back office. Alleen hebben die nog niet gebeld en blijft het opnieuw angstvallig stil vanuit hun kant.

Dat ik nu nog internet heb is een wonder aangezien mijn abo bij Tweak 28-2 afliep.
Zit je op Tweak eigen netwerk (max 1000 Mbit)? In dat geval moet je dus inderdaad door Reggefiber omgepatched worden naar een actieve poort op de KPN Dslam. En je verhaal terug lezende krijg ik het idee dat die nog wel beschikbaar was toen je bestelde, maar daarna op de een of andere manier niet meer. Gebeurt niet heel vaak, maar het gebeurt wel. Vooral heel vervelend omdat het gebeurt nadat de bestelilng is geplaatst. Nieuwe klanten na jou op dezelfde PoP kregen vooraf al te horen dat het langer zou duren.

Maar goed: Dit is ook maar een (beredeneerde) theorie op basis van wat ik lees.

• Convoy

Convoy

g44p

quote:
Barre73 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:22:
[...]

Het lijkt me in jouw geval makkelijker om 1 UTP kabel naar de meterkast te leggen en daar de Experiabox/eigen router op te hangen en vanaf daar je netwerk uit te rollen. Dan heb je die FTU nog wel in de woonkamer maar ja...
Makkelijker is het zeker, maar gaat me vooral om de esthetische waarde ;-) Stel ik wil de muur waar nu de FTU aan hangt stucen, dan moet ik dus om de FTU heen stucen omdat ik de FTU niet van de muur mag halen? :)

• OosterF
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 23:06
quote:
WhatsappHack schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:41:
[...]

Nee het was eerst met een kleine aanpassing zoals @Nuevocasa zegt allemaal op één plek.
701 t/m 710 verbergen, dan kon je vanaf 670 (laatste glas) meteen doorzappen naar 711 (HD) en vice versa.
Nu moet je van 670 naar 11 of van 11 naar 670 en daar valt op geen enkele manier omheen te werken.

Eerst was het dus 661 t/m 725 (ongeveer :P) voor de meeste zenders. Nu is het 661 t/m 670 en 11 t/m 25.

De situatie was prima, is nu ruk.
Heb hetzelfde euvel sinds vorig jaar bij mij HD op 1 kwam. Ik gebruik een eigen zenderlijst als workaround. De gids laat 8 kanalen per pagina zien. Dus op pagina 1 heb ik de NPO kanalen, RTL kanalen, Veronica etc. Pagina 2 Discovery Chan, Nat Geo, Fox Sports etc. In totaal heb ik aan 16 kanalen genoeg. Aangezien ik zappen alleen nog maar via de gids doe voelt het alsof de NPO kanalen gewoon als eerste weergeven worden. Misschien kun je dat proberen? Voor mij is het nu meer dan werkbaar.
quote:
Convoy schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:55:
[...]

Makkelijker is het zeker, maar gaat me vooral om de esthetische waarde ;-) Stel ik wil de muur waar nu de FTU aan hangt stucen, dan moet ik dus om de FTU heen stucen omdat ik de FTU niet van de muur mag halen? :)
Dat is een iets ander verhaal. Je kan nl. de schroeven waarmee de FTU aan de muur zit losschroeven zonder die interne afdekplaat los te maken. Dus de hele FTU met kabel eraan losschroeven, naar achteren houden en dan stucen. Is ook niet helemaal de bedoeling maar dat kan relatief makkelijk.

Wat jij omschreef is de hele kabel loshalen van de FTU. Ik zit nu al jaren in de FttH maar ik begrijp niet waar jij op internet hebt gevonden dat het relatief makkelijk is om de kabel van de FTU af te halen, FTU te verplaatsen en dan alles weer aan te sluiten. Dat is het namelijk niet (tenzij je monteur bent misschien)

• MCP cloud
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 17-06 09:10

MCP cloud

Op het web sinds 1998

quote:
Barre73 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:22:
[...]

Omdat de opdracht aan de aannemer destijds was om de FTU (=grondplaat) te monteren op de plek waar de bewoners ook kabels naar toe kon leggen zonder al te veel problemen. De meterkast blijkt vaak toch lastig te zijn om bestaande apparatuur op aan te sluiten. Gevolg -> Mensen laten de FTU wel monteren maar nemen nooit een abonnement.
Jij bent duidelijk beter onderlegd met kabels en netwerken, maar de vorige bewoners blijkbaar niet...

En wat je nu omschrijft is gewoon simpelweg verboden aangezien die FTU niet jouw eigendom is. Die staat juridisch gelijk aan de watermeter, gasaansluiting of electriciteitsmeter.
De glasvezelkabel komt de FTU binnen en de blauwe en de groene vezel maken dan een aantal rondjes voordat ze beiden op hun eigen pigtail zijn afgelast die vast zitten in de grondplaat.
Het moment dat je de kabel wil losmaken van de grondplaat schieten die opgerolde vezels eruit en die krijg je nooit meer zo terug als je geen glasvezelmonteur bent.

Dus mocht het mislukken en Reggefiber moet langskomen, reken dan alsnog op 300 euro...

Ook extra kosten ivbm geen stopcontact in meterkast......ook reden voor mensen geen glasvezel te nemen ..

Powered by Telfort | Experia Box V10 + Telfort wifi versterker + AirLive switch Live-5F | http://goo.gl/2m29wc

• Convoy

Convoy

g44p

quote:
Barre73 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 19:48:
[...]

Dat is een iets ander verhaal. Je kan nl. de schroeven waarmee de FTU aan de muur zit losschroeven zonder die interne afdekplaat los te maken. Dus de hele FTU met kabel eraan losschroeven, naar achteren houden en dan stucen. Is ook niet helemaal de bedoeling maar dat kan relatief makkelijk.

Wat jij omschreef is de hele kabel loshalen van de FTU. Ik zit nu al jaren in de FttH maar ik begrijp niet waar jij op internet hebt gevonden dat het relatief makkelijk is om de kabel van de FTU af te halen, FTU te verplaatsen en dan alles weer aan te sluiten. Dat is het namelijk niet (tenzij je monteur bent misschien)
Laat ik zeggen dat ik genoeg ervaring heb met glas en montage daarvan 8)
quote:
fiberdordrecht schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 19:55:
[...]

Ook extra kosten ivbm geen stopcontact in meterkast......ook reden voor mensen geen glasvezel te nemen ..
ook iets wat ik gelijk (zelf) heb aangepast in m'n nieuwe woning, was inderdaad geen stopcontact aanwezig in de bestaande meterkast O-)

Convoy wijzigde deze reactie 02-03-2018 20:12 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
Barre73 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:52:
[...]

Zit je op Tweak eigen netwerk (max 1000 Mbit)? In dat geval moet je dus inderdaad door Reggefiber omgepatched worden naar een actieve poort op de KPN Dslam. En je verhaal terug lezende krijg ik het idee dat die nog wel beschikbaar was toen je bestelde, maar daarna op de een of andere manier niet meer. Gebeurt niet heel vaak, maar het gebeurt wel. Vooral heel vervelend omdat het gebeurt nadat de bestelilng is geplaatst. Nieuwe klanten na jou op dezelfde PoP kregen vooraf al te horen dat het langer zou duren.

Maar goed: Dit is ook maar een (beredeneerde) theorie op basis van wat ik lees.
Helaas zit ik niet op het netwerk van Tweak en voor zover ik weet zit ik al op de KPN Dslam. De poort waar mijn aansluiting op zit lijkt mij simpelweg gerouteerd te worden naar Tweak.

Wat ik vermoed is dat de poort waar ik nu op aangesloten zit, maximaal 100mbit aan kan.
Mogelijkerwijs moet ik daarom omgeprikt worden. Dat ik omgeprikt moet worden is iets wat ik een paar keer te horen heb gekregen van de helpdesk en daar zijn ze tenminste consistent in.

Wat ik ook begrepen heb is dat Reggefiber de obstructie moet oplossen, ik begrijp alleen niet waarom dat zo lang moet duren. Ik kan me niet voorstellen dat het iets heel erg lastigs is in ieder geval.

Edit: We zijn een paar dagen verder en het is nu dus 5 maart. Vanmiddag werd ik gebeld door de planning dat de obstructie opgelost is en dat ze een afspraak wilden maken voor de installatie monteur.
Aangezien ze geen capaciteit kreeg voor de aankomende dagen kan ik opnieuw een week wachten tot me verbinding overgezet wordt. En dat is als het rayon voor 12 maart kiest, want ik moest 3 opties doorgeven waarop ik kon,
Ik had toch wel een iets betere service vanuit KPN verwacht. Ze laten je voor mijn gevoel gewoon simpelweg in de steek, en als de obstructie dan eindelijk opgelost is kan je net goed nog wel wat langer wachten tot dat ze een keer tijd hebben om je over te prikken.
Ondertussen zijn we dan een maand later dan de oorspronkelijke aansluitdatum...

Fonta wijzigde deze reactie 05-03-2018 17:29 (21%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:23

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

(jarig!)
quote:
Fonta schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:18:
[...]

Helaas zit ik niet op het netwerk van Tweak en voor zover ik weet zit ik al op de KPN Dslam. De poort waar mijn aansluiting op zit lijkt mij simpelweg gerouteerd te worden naar Tweak.

Wat ik vermoed is dat de poort waar ik nu op aangesloten zit, maximaal 100mbit aan kan.
Mogelijkerwijs moet ik daarom omgeprikt worden. Dat ik omgeprikt moet worden is iets wat ik een paar keer te horen heb gekregen van de helpdesk en daar zijn ze tenminste consistent in.

Wat ik ook begrepen heb is dat Reggefiber de obstructie moet oplossen, ik begrijp alleen niet waarom dat zo lang moet duren. Ik kan me niet voorstellen dat het iets heel erg lastigs is in ieder geval.

Edit: We zijn een paar dagen verder en het is nu dus 5 maart. Vanmiddag werd ik gebeld door de planning dat de obstructie opgelost is en dat ze een afspraak wilden maken voor de installatie monteur.
Aangezien ze geen capaciteit kreeg voor de aankomende dagen kan ik opnieuw een week wachten tot me verbinding overgezet wordt. En dat is als het rayon voor 12 maart kiest, want ik moest 3 opties doorgeven waarop ik kon,
Ik had toch wel een iets betere service vanuit KPN verwacht. Ze laten je voor mijn gevoel gewoon simpelweg in de steek, en als de obstructie dan eindelijk opgelost is kan je net goed nog wel wat langer wachten tot dat ze een keer tijd hebben om je over te prikken.
Ondertussen zijn we dan een maand later dan de oorspronkelijke aansluitdatum...
Nou, dat gaat lekker Fonta.... Kan @KPN Webcare hier niets voor je betekenen?

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:38
quote:
bvk schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:45:
[...]

Nou, dat gaat lekker Fonta.... Kan @KPN Webcare hier niets voor je betekenen?
Ik mag toch wel hopen dat @KPN Webcare dit op gaat pakken en je een stapje vooruit kan helpen.
Duurt toch wel knap lang zo.....

Admin Shaving Society | Bourgondiër van het klassiek scheren

quote:
Lampuhkap schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:48:
[...]

Ik mag toch wel hopen dat @KPN Webcare dit op gaat pakken en je een stapje vooruit kan helpen.
Duurt toch wel knap lang zo.....
KPN Webcare werkt eigenlijk alleen vanaf het KPN Forum.
@Fonta : We hadden eerder al geconstateerd dat je al een KPN geschikte NT op je FTU hebt zitten. Kan je KPN niet overtuigen dat je de goede NT al hebt en ze bewegen om de monteur helemaal af te zeggen? Voor jou is het een kwestie van alleen de Experiabox inprikken op je bestaande NT, en even wachten tot de verbinding geactiveerd wordt. Al het andere is doe-het-zelf werk voor de meeste mensen, en zeker voor een Tweaker.
Maar dan moet KPN dus zonder monteur de poortloze migratie doorvoeren en wel zo snel mgoelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
Barre73 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:11:
[...]

KPN Webcare werkt eigenlijk alleen vanaf het KPN Forum.
@Fonta : We hadden eerder al geconstateerd dat je al een KPN geschikte NT op je FTU hebt zitten. Kan je KPN niet overtuigen dat je de goede NT al hebt en ze bewegen om de monteur helemaal af te zeggen? Voor jou is het een kwestie van alleen de Experiabox inprikken op je bestaande NT, en even wachten tot de verbinding geactiveerd wordt. Al het andere is doe-het-zelf werk voor de meeste mensen, en zeker voor een Tweaker.
Maar dan moet KPN dus zonder monteur de poortloze migratie doorvoeren en wel zo snel mgoelijk.
Al reeds een aantal maal aangegeven dat ik al een NTU heb zitten die waarschijnlijk gewoon gebruikt kan worden. Volgens KPN moet er echter 100% zeker iets in de kast gedaan worden.
Afgelopen maandag toen ik gebeld werd door KPN was schijnbaar de obstructie in de kast opgelost.
Maar omdat ik geen spoed geval ben, laten ze me gewoon rustig wachten totdat het hun een keer uitkomt.
Gisteren zou ik terug gebeld worden met een datum en tijd waarop ze langskomen... Je raad het al... Niet gebeurd.

Wel heeft een jongen van de helpdesk me netjes terug gebeld gisteren zoals hij had gezegd te doen.
Hem had ik namelijk vorige week ook aan de lijn, en hij vond het ook "belachelijk" hoe het ging.
Toen ik hem gisteren vertelde dat ik nog steeds niet aangesloten ben, is hij wat gaan rondbellen.
En daarmee is mijn vertrouwen in KPN nog verder gezakt want hij kreeg van uit het rayon te horen dat ze geen bevestiging hadden gehad dat de obstructie was opgelost, en volgens de monteurs zou het pas April worden. Plus dat er ook nog ergens in het systeem iets van een datum in 2035 genoemd wordt.

Zoals het nu gaat, hoeft het van mij allemaal niet meer.
Wat mij betreft ben ik dan ook zodra het jaar voorbij is, geen klant meer bij KPN.
Niet voor de glasvezel en ook niet voor me mobiele abo.
Het enige positieve is de servicedesk medewerker die me gisteren daadwerkelijk terug belde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:38
Kunnen ze bij XS4ALL niets voor je betekenen in deze barre tijden? :P Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat qua service en verbinding

En ja, ik weet dat het een dochteronderneming van KPN is, maar toch....niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Mijn ervaringen met die gasten van XS4ALL zijn al jaren positief. Alles word snel opgepakt en opgelost. En al die mobiele kortingen gelden daar ook overigens (XS4ALL Compleet heet het daar)

Admin Shaving Society | Bourgondiër van het klassiek scheren

• White_Collar
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 01:01
@Fonta

2035 is een fictieve systeem datum bij glasvezel als er herpland moet worden vanaf de isp richting wba.

Bij koper wordt bijvoorbeeld 1-1-2030 gebruikt als standaard om aan te geven dat de isp een nieuwe wensdatum moet sturen naar wba.

Kort gezegd:
De isp moet een nieuwe wensdatum versturen naar wba om de levering correct af te laten ronden.
Niet heel erg spannend en geen reden voor paniek.

White_Collar wijzigde deze reactie 07-03-2018 11:49 (46%)

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
White_Collar schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:40:
@Fonta

2035 is een fictieve systeem datum bij glasvezel als er herpland moet worden vanaf de isp richting wba.

Bij koper wordt bijvoorbeeld 1-1-2030 gebruikt als standaard om aan te geven dat de isp een nieuwe wensdatum moet sturen naar wba.

Kort gezegd:
De isp moet een nieuwe wensdatum versturen naar wba om de levering correct af te laten ronden.
Niet heel erg spannend en geen reden voor paniek.
Daar was ik al een beetje vanuit gegaan.
Blijft dat ik nog steeds niet weet wanneer ik nou eens aangesloten ga worden.

De oorspronkelijke datum was 16-2 tussen 12.00 en 14.00 en we zijn nu bijna een maand verder.
Daarbij werd deze oorspronkelijke datum zonder enig bericht zomaar geannuleerd omdat de monteur uit liep bij een andere klant.
Vervolgens is er een obstructie in de wijkcentrale wat 2 weken kost om op te lossen. |:(
Het lijkt mij dan niet meer dan logisch dat als zo'n obstructie dan eindelijk opgelost is, je er voor zorgt dat er zsm een monteur bij de klant op de stoep staat. KPN daarentegen vind het gewoon doodnormaal om je achteraan op de wachtlijst te plaatsen en je in het ongewisse te laten.

quote:
Fonta schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:28:
[...]

Daar was ik al een beetje vanuit gegaan.
Blijft dat ik nog steeds niet weet wanneer ik nou eens aangesloten ga worden.

De oorspronkelijke datum was 16-2 tussen 12.00 en 14.00 en we zijn nu bijna een maand verder.
Daarbij werd deze oorspronkelijke datum zonder enig bericht zomaar geannuleerd omdat de monteur uit liep bij een andere klant.
Vervolgens is er een obstructie in de wijkcentrale wat 2 weken kost om op te lossen. |:(
Het lijkt mij dan niet meer dan logisch dat als zo'n obstructie dan eindelijk opgelost is, je er voor zorgt dat er zsm een monteur bij de klant op de stoep staat. KPN daarentegen vind het gewoon doodnormaal om je achteraan op de wachtlijst te plaatsen en je in het ongewisse te laten.
Ik weet niet of je dit al gedaan had maar een account aanmaken op het KPN forum en daar een bericht plaatsen gaat een stuk sneller werken dan via de klantenservice. Daar zit wel Webcare en die kunnen wel heel veel regelen hoor.

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
Barre73 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:01:
[...]

Ik weet niet of je dit al gedaan had maar een account aanmaken op het KPN forum en daar een bericht plaatsen gaat een stuk sneller werken dan via de klantenservice. Daar zit wel Webcare en die kunnen wel heel veel regelen hoor.
Zonet maar eens gedaan. Ik vermoed niet dat het veel zal uithalen, maar wie weet.
https://forum.kpn.com/int...aangesloten-worden-447231

• Amanoo
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14-06 23:44

Amanoo

Fan van l'ocarina di Budrio

Internet en vast bellen liggen er goed uit bij mij. TV doet het nog. Net KPN gebeld, en ik hoor dat er zojuist een storing is begonnen in Enschede. Mocht er nog iemand in Enschede zich afvragen waar zijn internet is gebleven, dan bij deze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17-06 08:57
Wauw, ik ben onder de indruk van KPN. Vanmorgen kwam ik tot de conclusie dat KPN mijn Experiabox v10 opeens naar fabrieksinstellingen heeft gereset.

Alle instellingen en portforwarding verdwenen. Zo maar, zonder aan te kondigen. Ja, vorige week wel een e-mail gekregen met ‘geplande werkzaamheden’.

Zou allemaal geen probleem zijn, als ik mijn eigen apparatuur zou kunnen gebruiken, maar dat is heel lastig...

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online

|sWORDs|

vSphere/ESXi

quote:
Beunhaas91 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:48:
[...]

Zou allemaal geen probleem zijn, als ik mijn eigen apparatuur zou kunnen gebruiken, maar dat is heel lastig...
Dat valt ontzettend mee, als je maar instructies kunt volgen.

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

• Beunhaas91
  • Laatst online: 17-06 08:57
quote:
|sWORDs| schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:01:
[...]

Dat valt ontzettend mee, als je maar instructies kunt volgen.
Die kan ik prima volgen en heb het ook werkend gekregen met een Unifi opstelling, kreeg alleen maar 280/280 binnen. :-)

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online

|sWORDs|

vSphere/ESXi

quote:
Beunhaas91 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:22:
[...]

Die kan ik prima volgen en heb het ook werkend gekregen met een Unifi opstelling, kreeg alleen maar 280/280 binnen. :-)
Hier met een AC87u (MTU op 1492, CTF aan):

Met een Edgerouter Pro haalde ik wel de 500/500 met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
system {
    offload {
        ipv4 {
            forwarding enable
            gre enable
            pppoe enable
            vlan enable
        }
    }
}

En momenteel ook met pfSense geen probleem:
http://www.speedtest.net/result/7125149369

|sWORDs| wijzigde deze reactie 09-03-2018 17:57 (31%)

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

• Thralas
In any case, KPN levert nóóit spontaan een magisch getal als 280/280.

De bottleneck voor softwarematige routing met ARM/MIPS embedded devices ligt daarentegen wel vaak in de buurt van dat getal - met een NAT engine die ook PPPoE kan offloaden zou het allemaal echter geen probleem moeten zijn.

• CurlyMo
  • Laatst online: 00:00

CurlyMo

www.pilight.org

Ik zou graag mijn NTU (zxhn f3100) willen vervangen door een managed switch met SFP.

Na lang neuzen en lezen op het forum hier ben ik op dit boodschappenlijstje gekomen. Klopt dat zo?
pricewatch: TP-Link TL-SM321B
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP
SC - SC koppelstuk
SC - SC verlengkabel

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Convoy

Convoy

g44p

quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:31:
Ik zou graag mijn NTU (zxhn f3100) willen vervangen door een managed switch met SFP.

Na lang neuzen en lezen op het forum hier ben ik op dit boodschappenlijstje gekomen. Klopt dat zo?
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
SC - SC koppelstuk
SC - SC verlengkabel
En waar zou je die TL-SM321B in willen stoppen?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Convoy schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:46:
[...]
En waar zou je die TL-SM321B in willen stoppen?
Foutje :) Dat had de SFP versie moeten zijn van de EdgeRouter

• ik222
quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:31:

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
SC - SC koppelstuk
SC - SC verlengkabel
Aan de SFP kant heb je sowieso een LC connector nodig dus die kabel past niet. Je hebt deze nodig dan https://www.fs.com/products/40459.html

Daarnaast is die SFP weliswaar het juiste type voor de verbinding met de KPN apparatuur in de POP maar hij staat niet op de compatibility list van de Edgerouter en is van een specifiek ander merk, dat kan gewoon werken maar werkt niet altijd. Ik zou zelf eerder een Cisco compatibel ding bestellen in zo'n Edgerouter zoals https://www.fs.com/products/39135.html, die is ook nog veel goedkoper.

Maar welke FTU / NTU heb je precies (plaatje?). Want datzelfde typenummer gebruiken ze voor 2 verschillende NTU's.

ik222 wijzigde deze reactie 13-03-2018 21:04 (4%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
ik222 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:02:
[...]
Aan de SFP kant heb je sowieso een LC connector nodig dus die kabel past niet. Je hebt deze nodig dan https://www.fs.com/products/40459.html
Aan de NTU kant bedoel je? Toch SFP in Edgerouter bedoel je :)
quote:
Daarnaast is die SFP weliswaar het juiste type voor de verbinding met de KPN apparatuur in de POP maar hij staat niet op de compatibility list van de Edgerouter en is van een specifiek ander merk, dat kan gewoon werken maar werkt niet altijd. Ik zou zelf eerder een Cisco compatibel ding bestellen in zo'n Edgerouter zoals https://www.fs.com/products/39135.html, die is ook nog veel goedkoper.
Dank.
quote:
Maar welke FTU / NTU heb je precies (plaatje?). Want datzelfde typenummer gebruiken ze voor 2 verschillende NTU's.

Bij deze

Dan heb ik aanvullend volgens mij deze koppeling nodig:
https://www.fs.com/products/48488.html

CurlyMo wijzigde deze reactie 13-03-2018 22:25 (6%)

• ik222
Nou in dat geval heb je om het netjes af te werken officieel deze nodig https://www.kpnwebshop.co...patchcover-kit-ftu-tk01/2# Dan schuif je de NTU van de FTU af en klik je die patchcover erop. Uit die patchcover komt dan standaard een SC connector waar je dan weer met de door jou genoemde koppelbus de eerder genoemde SC/PC - LC/PC kabel op kan klikken. Of je vervangt zelf nog in de koppelbus van de patchcover de SC/APC - SC/PC kabel met een SC/APC - LC/PC kabel, dat scheelt een koppeling maar is wel even een prutswerkje (wel goed te doen, ik heb dat ook gedaan). Die patchcover is wat XS4ALL standaard levert voor nieuwe aansluitingingen icm de Fritzbox 5490 waar de SC/PC connector direct in kan.

Zonder zo'n patchcover kan op zich ook wel maar dan heb je wel een SC/APC - LC/PC patchkabel nodig. Die FTU heeft namelijk een SC/APC connector. Deze dus https://www.fs.com/products/62913.html

ik222 wijzigde deze reactie 13-03-2018 23:00 (3%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
ik222 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:55:
Nou in dat geval heb je om het netjes af te werken officieel deze nodig https://www.kpnwebshop.co...patchcover-kit-ftu-tk01/2# Dan schuif je de NTU van de FTU af en klik je die patchcover erop.
Die patchcover zit er al :)
quote:
Uit die patchcover komt dan standaard een SC connector waar je dan weer met de door jou genoemde koppelbus de eerder genoemde kabel op kan klikken. Of je vervangt zelf nog in de koppelbus van de patchcover de SC/APC - SC/PC kabel met een SC/APC - LC/PC kabel, dat scheelt een koppeling maar is even een prutswerkje. Die patchcover is wat XS4ALL standaard levert voor nieuwe aansluitingingen icm de Fritzbox 5490 waar de SC/PC connector direct in kan.

Zonder zo'n patchcover kan op zich ook wel maar dan heb je wel een SC/APC - LC/PC patchkabel nodig. Die FTU heeft namelijk een SC/APC connector. Deze dus https://www.fs.com/products/62913.html
Dit wordt er voor mij niet helemaal duidelijker op afgaande van het bovenstaande.

Ik heb ook even een foto van dat ding toegevoegd:

CurlyMo wijzigde deze reactie 13-03-2018 23:13 (9%)

• ik222
quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 23:01:
[...]

Die patchcover zit er al :)
Het plaatje is misleidend (dat is de FTU), de patchcover zelf is dit ding: https://www.ace-fibreoptic.com/566046.html
quote:
[...]

Dit wordt er voor mij niet helemaal duidelijker op afgaande van het bovenstaande.
Als je de NTU eraf haalt en het blauwe klepje openklapt zul je een groene connector zien, dat is een SC/APC connector. Op die connector moet je (met een koppelbus ertussen) ook altijd een groene connector zetten. Want als je daar een SC/PC connector (blauw) op zet (wat fysiek wel past overigens) krijg je veel demping / reflectie.

De connectoren in de koppelbus moeten dus hetzelfde zijn, de koppelbus zelf maakt niet uit welke kleur die heeft al zou je voor de netheid dan ook het beste een groen koppelbus kunnen nemen.

Edit: Pas trouwens op met het openmaken van de FTU, dat is niet nodig en die vezels erin zijn erg kwetsbaar.

ik222 wijzigde deze reactie 13-03-2018 23:18 (5%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
ik222 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 23:14:
[...]
Het plaatje is misleidend (dat is de FTU), de patchcover zelf is dit ding: https://www.ace-fibreoptic.com/566046.html
Dus dat ding wat jij bedoelt zorgt ervoor dat mijn huidige cover wordt vervangen door een cover waar ik niet de NTU op hoeft te doen, maar een eigen kabel in kan prikken?
quote:
Als je de NTU eraf haalt en het klepje openmaakt zul je een groene connector zien, dat is een SC/APC connector.
Klopt, zie bijgevoegde foto in vorige post.
quote:
Op die connector moet je (met een koppelbus ertussen) ook altijd een groene connector zetten. Want als je daar een SC/PC connector (blauw) op zet (wat fysiek wel past overigens) krijg je veel demping / reflectie.
Check.
quote:
De connectoren in de koppelbus moeten dus hetzelfde zijn, de koppelbus zelf maakt niet uit welke kleur die heeft al zou je voor de netheid dan ook het beste een groen koppelbus kunnen nemen.
Deze dan? https://www.fs.com/products/48491.html
quote:
Edit: Pas trouwens op met het openmaken van de FTU, dat is niet nodig en die vezels erin zijn erg kwetsbaar.
Het werkt nog ;)

Edit:
Wat ik dan niet begrijp is dat je eerder een SC/UPC aanraadt, maar het nu over een SC/APC koppelstuk hebt?

CurlyMo wijzigde deze reactie 13-03-2018 23:24 (4%)

• ik222
quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 23:20:
[...]

Dus dat ding wat jij bedoelt zorgt ervoor dat mijn huidige cover wordt vervangen door een cover waar ik niet de NTU op hoeft te doen, maar een eigen kabel in kan prikken?
Correct, dat ding schuift op dezelfde manier op de FTU als je huidige NTU. Dit is de officiële afwerking om apparatuur anders dan de NTU die jij nu nog hebt aan te sluiten. Maar dat kan op zich dus ook prima zonder dat ding met een losse koppelbus en bijpassende kabel.
quote:
[...]

Klopt, zie bijgevoegde foto in vorige post.

[...]

Check.

[...]

Deze dan? https://www.fs.com/products/48491.html
Correct.
quote:
[...]

Het werkt nog ;)
Gelukkig :)
quote:
Edit:
Wat ik dan niet begrijp is dat je eerder een SC/UPC aanraadt, maar het nu over een SC/APC koppelstuk hebt?
Die koppelbus zijn technisch identiek, enkel de kleur is anders. Het gaat puur om de connectoren.

Maar waarom ik eerst een SC/PC - LC/PC kabel aanrader: Je kwam zelf eerst met een blauwe connector aan en toen wist ik nog niet welke FTU je had, de andere FTU waar een ander type NTU met hetzelfde typenummer op gaat heeft wel een blauwe (SC / PC) connector namelijk. Vandaar dus ook de vraag om een plaatje.

Maar samenvattend, je hebt dus dit nodig om het werkend te maken zonder de patchcover:
- SC koppelbus (groen voor de netheid), degene die je als laatste noemt is prima dus.
- SC/APC - LC/PC patchkabel

ik222 wijzigde deze reactie 13-03-2018 23:35 (36%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Gezien de APC i.p.v. UPC even een check voor onderstaande lijst:
https://www.fs.com/products/48491.html
https://www.fs.com/products/39135.html
https://www.fs.com/products/41663.html
https://www.fs.com/products/62913.html

En dan eventueel nog zo'n TK-01 erbij. Maar dat kan later nog.

CurlyMo wijzigde deze reactie 26-03-2018 12:26 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ik222
quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 23:33:
[...]

Gezien de APC i.p.v. UPC even een check voor onderstaande lijst:
https://www.fs.com/products/48491.html
https://www.fs.com/products/39135.html
https://www.fs.com/products/41663.html

En dan eventueel nog zo'n TK-01 erbij. Maar dat kan later nog.
Kabel moet deze zijn: https://www.fs.com/products/62913.html (in de SFP moet namelijk wel een blauwe LC connector en geen groene).

Voor de rest klopt je lijst dan :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Top, dan ga ik dat bestellen. Ik heb ook nog een SolidRun ClearFog in huis waar ook SFP op zit. Dank voor je hulp!

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
Fonta schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:46:
[...]

Zonet maar eens gedaan. Ik vermoed niet dat het veel zal uithalen, maar wie weet.
https://forum.kpn.com/int...aangesloten-worden-447231
Spannend zeg. Vandaag tussen 10.00 en 12.00 een afspraak voor aansluiting. Ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken dit keer.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
En, en, en? Hou ons niet langer in spanning :+

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
Hmmbob schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:36:
En, en, en? Hou ons niet langer in spanning :+
Helaas... Nog steeds geen monteur gezien.

• Skarloc
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:04

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

quote:
Fonta schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:32:
[...]

Helaas... Nog steeds geen monteur gezien.
Ik hoop voor je dat het nu gaat lukken. Schandalige manier van werken als je mensen niet inlicht over later of niet komen.

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
Skarloc schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:36:
[...]

Ik hoop voor je dat het nu gaat lukken. Schandalige manier van werken als je mensen niet inlicht over later of niet komen.
Het zou de 2e keer zijn. Ik heb zonet Justin van het webcare een berichtje gestuurd en hij heeft een collega van spoed en herstel gevraagd te kijken waar de monteur blijft.

quote:
Fonta schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:37:
[...]

Het zou de 2e keer zijn. Ik heb zonet Justin van het webcare een berichtje gestuurd en hij heeft een collega van spoed en herstel gevraagd te kijken waar de monteur blijft.
Stuur mij anders ook even je huisnr en postcode in een DM. Ik kan zien of er iets bij Reggefiber gedaan is in de Pop.

• Fonta

Fonta

BuG Admin

@Barre73 We gaan het meemaken. Net een belletje dat hij er ongeveer een half uur is.

• Convoy

Convoy

g44p

quote:
Fonta schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:08:
@Barre73 We gaan het meemaken. Net een belletje dat hij er ongeveer een half uur is.
Toch best knap dat hij op voorhand al weet hoe lang zijn bezoek zal zijn :+

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
Convoy schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:42:
[...]

Toch best knap dat hij op voorhand al weet hoe lang zijn bezoek zal zijn :+
Och kut, typo lol.

Monteur was er een klein half uurtje later en ben omgestoken in de pop.

quote:
Fonta schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 17:04:
[...]

Och kut, typo lol.

Monteur was er een klein half uurtje later en ben omgestoken in de pop.
[afbeelding]
Eindelijk!

• Hmmbob
Keurig!

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Fonta

Fonta

BuG Admin

Ik ben nu bezig om mijn Edgerouter Lite aan de gang te slingeren op het KPN netwerk en alles werkt naar behoren. (de upload is zelfs 100mbit hoger)

Hiervoor heb ik de guide op https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/ gevolgd.

Nu kom ik op http://www.pimwiddershove...uter-lite-lessons-learned tegen dat er een 2e subnet toegevoegd moet worden aan de nat rules.
Is dit nog nodig?

Fonta wijzigde deze reactie 14-03-2018 21:08 (27%)

• sl1000
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16-06 14:35
quote:
Fonta schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:02:

Nu kom ik op http://www.pimwiddershove...uter-lite-lessons-learned tegen dat er een 2e subnet toegevoegd moet worden aan de nat rules.
Is dit nog nodig?
Waarschijnlijk bedoel je het IPTV vlan. Die setup heb je wel nodig als je (routed) tv wilt kijken

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
sl1000 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 03:46:
[...]

Waarschijnlijk bedoel je het IPTV vlan. Die setup heb je wel nodig als je (routed) tv wilt kijken
Ik heb het over deze zinnen:
quote:
Add a second NAT translation to 10.16.0.0/16
Because the KPN IPTV platform is working on 213.75.112.0/21 and 10.16.0.0/16 so both subnets should be added to your NAT configuration.
Waarbij ik me afvraag of die subnet van 10.16.0.0/16 nog valide is en inderdaad nog toegevoegd moet worden.
Deze pagina is namelijk de enige waar ik het tegenkom.

• Hmmbob
quote:
Fonta schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:16:
[...]

[...]

Waarbij ik me afvraag of die subnet van 10.16.0.0/16 nog valide is en inderdaad nog toegevoegd moet worden.
op mijn mikrotik heb ik 10.0.0.0/16 in de igmp proxy staan, naast de andere reeks (213.....). Ik gebruik natuurlijk geen eigen interne ip’s in die range, dus daarom gewoon die hele 10. reeks :o

• Muis666
  • Laatst online: 17-06 06:49
quote:
Hmmbob schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:43:
[...]
op mijn mikrotik heb ik 10.0.0.0/16 in de igmp proxy staan, naast de andere reeks (213.....). Ik gebruik natuurlijk geen eigen interne ip’s in die range, dus daarom gewoon die hele 10. reeks :o
De hele 10. reeks is 10.0.0.0/8. Je gebruikt dus de 10.0.x.x reeks

Volgens mij is die 10. regel in de igmp proxy alleen nodig als je in je netwerk ook echt machines hebt draaien in die reeks. (Ik heb hem niet in mijn configuratie en routed tv werkt als een zonnetje)

Muis666 wijzigde deze reactie 15-03-2018 09:55 (6%)
Reden: Aanvulling

• Hmmbob
Valid point!

• Tano
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16-06 18:10
Ik geloof dat ik een Fonta gevalletje krijg. Een maand geleden een installatieafspraak gemaakt voor a.s. dinsdag ebij KPN om glasvezel te installeren. Zojuist gebeld door KPN dat afspraak niet door kan gaan. Geinformeerd bij Reggefiber en het schijnt dat er "kabeltjes op zijn". Het gaat meerdere weken duren voordat deze binnen zijn. *zucht*

@Barre73: zou jij wellicht willen opzoeken wat er precies aan de hand is? Kabeltjes op lijkt me een rare reden voor weken uitstel.

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
Hmmbob schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:43:
[...]
Als je de hele 10 reeks wilt doen, dan moet je inderdaad /8 gebruiken zoals hierboven ook al gezegd werd. De vraag is echter of het nodig is. Als het niet nodig is en alleen de 213... subnet is voldoende, dan hou ik dat liever aan.

Ook ipv6 lijkt helemaal te werken voor zover ik kan zien. De volgende stap is nu om de pi-hole ook voor ipv6 de dns server te laten zijn. Ik heb me alleen nooit echt bezig gehouden met ipv6, dus dat wordt nog wat :P

@Tano "een Fonta gevalletje", ik moest lachen, maar ik hoop het niet voor je. Het grote verschil is wel dat je in ieder op de hoogte gebracht bent door KPN en meteen al te horen krijgt dat het een aantal weken gaat duren.
Dat was bij mij wel anders.

quote:
Tano schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:57:
Ik geloof dat ik een Fonta gevalletje krijg. Een maand geleden een installatieafspraak gemaakt voor a.s. dinsdag ebij KPN om glasvezel te installeren. Zojuist gebeld door KPN dat afspraak niet door kan gaan. Geinformeerd bij Reggefiber en het schijnt dat er "kabeltjes op zijn". Het gaat meerdere weken duren voordat deze binnen zijn. *zucht*

@Barre73: zou jij wellicht willen opzoeken wat er precies aan de hand is? Kabeltjes op lijkt me een rare reden voor weken uitstel.
Ik zal het morgen vragen maar het klinkt plausibel. Er zijn leveringsproblemen met de patchkabels voor in de PoP. Heeft meerdere redenen maar dat neemt het probleem niet weg natuurlijk.
Er zijn maar twee aannemers die de patxhes doen in Nederland en het gaat hier wel over alle PoPs natuurlijk. Niet alleen die van jou.

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:41
quote:
Barre73 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:15:
[...]

Ik zal het morgen vragen maar het klinkt plausibel. Er zijn leveringsproblemen met de patchkabels voor in de PoP. Heeft meerdere redenen maar dat neemt het probleem niet weg natuurlijk.
Er zijn maar twee aannemers die de patxhes doen in Nederland en het gaat hier wel over alle PoPs natuurlijk. Niet alleen die van jou.
is dit een probleem voor alle opleveringen van kpn glas op dit moment ?

we hebben namelijk bij een kennis al maanden last van een klapperende vdsl. elke keer wel naar glas geinformeerd maar dat zou per maand duurder zijn
afin nu komt er een medewerker die stelt dat het abbo exact hetzelfde kan blijven en enkel de drager omgezet
dit kan alleen pas over enkele weken. ze zitten nu dus constant zonder telefonie (kan niet omgaan met mobiel,,,,,)
vandaar dus ook de vraag. want in huis is het enkel de NT erop utp eraan en klaar.

Ray wijzigde deze reactie 15-03-2018 18:46 (4%)

quote:
Ray schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:45:
[...]

is dit een probleem voor alle opleveringen van kpn glas op dit moment ?

we hebben namelijk bij een kennis al maanden last van een klapperende vdsl. elke keer wel naar glas geinformeerd maar dat zou per maand duurder zijn
afin nu komt er een medewerker die stelt dat het abbo exact hetzelfde kan blijven en enkel de drager omgezet
dit kan alleen pas over enkele weken. ze zitten nu dus constant zonder telefonie (kan niet omgaan met mobiel,,,,,)
vandaar dus ook de vraag. want in huis is het enkel de NT erop utp eraan en klaar.
Dat klinkt meer als de standaard doorlooptijd van een order op glas, los van patchkabels. In werkelijkheid duurt het hooguit een weekje maar de monteur inplannen duurt zo lang. Teveel werk voor monteurs en dus lopen de tijden wat op.
Ik zou het gewoon doen. En hopen dat de patchkabels tegen die tijd weer voorradig zijn zodat de huismonteur van KPN geen vertraging oploopt.
Wel jammer dat KPN de NT niet meer meelevert. Nu kan je die niet meer zelf opklikken en de boel activeren.

Barre73 wijzigde deze reactie 15-03-2018 18:59 (12%)

• Rozz
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14-06 20:10

Rozz

I'm an Apogian!!

Kan iemand mij iets uitleggen AUB:

Al meer dan een jaar heb ik een via netwerkje.com onze setup gemaakt.
Glasvezel NTU naar een managed switch die alles verdeelt naar: router voor internet, experiabox voor telefonie en 2 poorten vanuit de switch voor iptv.
zoals gezegd werkt het perfect voor ruim een jaar, vanmiddag een stroomstoring in heel de regio gehad en nu pakt mn router de internet verbinding niet meer op, geen van de instellingen zijn gewijzigd op geen enkel apparaat.
ik heb nu als nood oplossing (totdat wij zeer binnenkort verhuizen) maar de experiabox zoals kpn hem wil aansluiten met daarachter mn eigenlijk router...niet ideaal maar voor een weekje of 2 goed.

Hoezo doet de verbinding opeens zo raar en moet hij de experiabox zien ipv de switch? komt het doordat wij binnenkort gaan verhuizen? is het een controle van kpn?

Asus Maximus VII Hero, Core i7-4790K@4,8Ghz, 16GB-DDR3-2400, Samsung 256Gb PRO, Asus GTX1070 SLI, Windows + Hackintosh OS

• ik222
Meest waarschijnlijke is dat bij een van je apparaten de configuratie niet opgeslagen is geweest. Voor bij managed switches moet je vaak expliciet saven om te zorgen dat de configuratie bewaard blijft na een herstart.

Dus heb je alle configuraties ook daadwerkelijk gecontroleerd?

• Tano
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16-06 18:10
quote:
Barre73 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:15:
[...]

Okay. Als jij het een plausibele uitleg vindt ga ik het gewoon (on)geduldig afwachten. Het leek me een slap excuus, maar dat is dus niet zo. Niks aan te doen.

Thanks voor de info. :)

@Fonta: ja, je hebt gelijk. Ik moet zeker niet overdrijven :p. Blij dat jij inmiddels aan de slag kunt!

• sl1000
quote:
Fonta schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:16:
[...]

[...]

je IPTV Vlan krijgt een 10.x.x.x adres, waarbij het 213.x.x.x adres alleen bereikbaar is via het iptv vlan.
je zult het 213.x.x.x adres dus moeten routeren over het 10.0.0 netwerk naar een remote gateway op dit netwerk.
Dit is althans hoe het ooit door pogostickje is uitgezocht en gedocumenteerd. Ik heb mijn router nog steeds zo geconfigureerd staan en dit werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
root@WRT1900AC:~# ifconfig
<snip>
eth0.4    Link encap:Ethernet  HWaddr C2:56:27:XX:XX:XX
          inet addr:10.202.112.xxx  Bcast:10.202.127.255  Mask:255.255.224.0
          inet6 addr: fe80::c056:27ff:XXXX:XXXX/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:90781129 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:78476 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:122198921659 (113.8 GiB)  TX bytes:6640953 (6.3 MiB)
<snip>

en dan dus een route
code:
1
2
3
4
5
root@WRT1900AC-v2:~# route
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
<snip>
213.75.112.0    10.202.96.1     255.255.248.0   UG    0      0        0 eth0.4

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

quote:
ik222 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:28:
Meest waarschijnlijke is dat bij een van je apparaten de configuratie niet opgeslagen is geweest. Voor bij managed switches moet je vaak expliciet saven om te zorgen dat de configuratie bewaard blijft na een herstart.

Dus heb je alle configuraties ook daadwerkelijk gecontroleerd?
Ja alle configuraties gecontroleerd.
In de afgelopen jaar heb ik wel vaker een stroomstoring gehad, toen deed alles na zelf op te starten het wel gewoon goed.

Asus Maximus VII Hero, Core i7-4790K@4,8Ghz, 16GB-DDR3-2400, Samsung 256Gb PRO, Asus GTX1070 SLI, Windows + Hackintosh OS

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
sl1000 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:05:
[...]

je IPTV Vlan krijgt een 10.x.x.x adres, waarbij het 213.x.x.x adres alleen bereikbaar is via het iptv vlan.
je zult het 213.x.x.x adres dus moeten routeren over het 10.0.0 netwerk naar een remote gateway op dit netwerk.
Dit is althans hoe het ooit door pogostickje is uitgezocht en gedocumenteerd. Ik heb mijn router nog steeds zo geconfigureerd staan en dit werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
root@WRT1900AC:~# ifconfig
<snip>
eth0.4    Link encap:Ethernet  HWaddr C2:56:27:XX:XX:XX
          inet addr:10.202.112.xxx  Bcast:10.202.127.255  Mask:255.255.224.0
          inet6 addr: fe80::c056:27ff:XXXX:XXXX/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:90781129 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:78476 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:122198921659 (113.8 GiB)  TX bytes:6640953 (6.3 MiB)
<snip>

en dan dus een route
code:
1
2
3
4
5
root@WRT1900AC-v2:~# route
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
<snip>
213.75.112.0    10.202.96.1     255.255.248.0   UG    0      0        0 eth0.4

Dat is inderdaad de static route die je nodig hebt, het gaat mij om de 2e nat translation of die toegevoegd moet worden of niet. Alles werkt op dit moment volledig naar behoren, maar ik wil niet op een later moment toch nog tegen zaken aanlopen.

Een 2e vraag bedenk ik mij net, is het nog nodig om die gateway voor de static route zo af en toe te updaten met behulp van een script zoals hier te vinden is: http://www.pimwiddershove...te-lessons-learned-part-2 of op de pagina van kriegsman?

• sl1000
quote:
Fonta schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Dat is inderdaad de static route die je nodig hebt, het gaat mij om de 2e nat translation of die toegevoegd moet worden of niet. Alles werkt op dit moment volledig naar behoren, maar ik wil niet op een later moment toch nog tegen zaken aanlopen.

Een 2e vraag bedenk ik mij net, is het nog nodig om die gateway voor de static route zo af en toe te updaten met behulp van een script zoals hier te vinden is: http://www.pimwiddershove...te-lessons-learned-part-2 of op de pagina van kriegsman?
Tsja dat zijn edge router specifieke vragen.
Ik heb me daar nooit zo in verdiept. Voor mijn openwrt setup moet ik wel natten naar het 10.x.x.x netwerk, en hoeft ik de static route iig nooit zelf te updaten

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:41
quote:
Barre73 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:51:
[...]

Dat klinkt meer als de standaard doorlooptijd van een order op glas, los van patchkabels. In werkelijkheid duurt het hooguit een weekje maar de monteur inplannen duurt zo lang. Teveel werk voor monteurs en dus lopen de tijden wat op.
Ik zou het gewoon doen. En hopen dat de patchkabels tegen die tijd weer voorradig zijn zodat de huismonteur van KPN geen vertraging oploopt.
Wel jammer dat KPN de NT niet meer meelevert. Nu kan je die niet meer zelf opklikken en de boel activeren.
NT is geen probleem ik heb nog een reserve liggen...... Is het dan inderdaad een kwestie van klik en klaar ? dan ga ik morgen een poging wagen :)

helpdesk gaf aan dat ze hem ook als pakket vooraf opsturen maar dat waarschijnlijk deze maar een paar dagen van te voren komt.

Wat ik me dus afvraag / vroeg als ik inderdaad een nt erop klik of je de zelf of kpn op afstand de lijn actief kan zetten want dat zou wel zeer wenselijk zijn

• Thralas
quote:
Fonta schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:27:
Als je de hele 10 reeks wilt doen, dan moet je inderdaad /8 gebruiken zoals hierboven ook al gezegd werd. De vraag is echter of het nodig is. Als het niet nodig is en alleen de 213... subnet is voldoende, dan hou ik dat liever aan.
Je zou helemaal geen statische routes moeten zetten, maar je DHCP client zodanig configureren dat hij om een classless static route vraagt.

Dan heb je zowel het subnet waar je 'IPTV-IP' in valt als de extra route via DHCP verkregen en komt er geen hardcoded route aan te pas.
quote:
..via DHCP dus.
quote:
Ray schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:17:
Wat ik me dus afvraag / vroeg als ik inderdaad een nt erop klik of je de zelf of kpn op afstand de lijn actief kan zetten want dat zou wel zeer wenselijk zijn
Vziw. is er geen administratieve handeling nodig, zoals @Barre73 zegt is dat al geregeld en ligt de bottleneck bij de monteur die de NTU erop komt klikken.

Probeer het gewoon? Volgens mij heb je niets te verliezen. Het hele gedoe dat ze er eigenlijk een monteur voor sturen is omdat het ze een kapitaal kost om de glasaansluiting te herstellen voor de enkele keer dat iemand het toch weet te slopen.

• ik222
quote:
Rozz schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:13:
[...]

Ja alle configuraties gecontroleerd.
In de afgelopen jaar heb ik wel vaker een stroomstoring gehad, toen deed alles na zelf op te starten het wel gewoon goed.
Dan wordt het toch echt debuggen waar het fout gaat.

Het is in elk geval niet zo dat KPN je verbinding na een stroomstoring ineens alleen nog maar laat werken met de Experiabox. Dus ergens werkt er iets niet meer in je eigen setup, en we hebben geen glazen bol om te vertellen wat er mis gaat.

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

quote:
ik222 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 23:34:
[...]

Dan wordt het toch echt debuggen waar het fout gaat.

Het is in elk geval niet zo dat KPN je verbinding na een stroomstoring ineens alleen nog maar laat werken met de Experiabox. Dus ergens werkt er iets niet meer in je eigen setup, en we hebben geen glazen bol om te vertellen wat er mis gaat.
Glazenbol snap ik :P
Ik vroeg me meer af of de kpn af en toe de experiabox wilde zien, ergens in die trant.
Zal in de nieuwe woning alles weer rustig aan omplaatsen.

• chickpoint
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:03
quote:
Rozz schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:17:
[...]

Glazenbol snap ik :P
Ik vroeg me meer af of de kpn af en toe de experiabox wilde zien, ergens in die trant.
Zal in de nieuwe woning alles weer rustig aan omplaatsen.
Ik draai al een goede 4 jaar op een edgerouter, zonder enige problemen. Het enige moment wanneer KPN de experiabox wil zien is als er iets stuk is en jij de helpdesk belt :9 Dan gaat hij er even tussen, kunnen ze doormeten en het probleem aan hun zijde verhelpen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Muis666
  • Laatst online: 17-06 06:49
quote:
Thralas schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 23:25:
[...]
Je zou helemaal geen statische routes moeten zetten, maar je DHCP client zodanig configureren dat hij om een classless static route vraagt.
En dat doe je dus door je DHCP client zodanig te configureren dat hij om DHCP option 121 (classless route) vraagt. (Veel DHCP clients doen dat automatisch maar niet allemaal)

(Het valt me trouwens op dat de discussie eerst over de igmp proxy settings ging, maar inmiddels over routing op het IPTV lan)
quote:
Thralas schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 23:25:
[...]

Vziw. is er geen administratieve handeling nodig, zoals @Barre73 zegt is dat al geregeld en ligt de bottleneck bij de monteur die de NTU erop komt klikken.

Probeer het gewoon? Volgens mij heb je niets te verliezen. Het hele gedoe dat ze er eigenlijk een monteur voor sturen is omdat het ze een kapitaal kost om de glasaansluiting te herstellen voor de enkele keer dat iemand het toch weet te slopen.
Order loopt door de leverstraat en komt bij Reggefiber terecht voor de patch. De patch wordt gezet en gereed gemeld vanuit Reggefiber. Die gereedmelding zorgt voor een signaal dat de diensten klaar komen te staan op het moment dat er een NT wordt opgeklikt EN een Experiabox wordt aangesloten. Dat laatste werkt misschien ook wel bij een eigen router maar dat laat ik hier even buiten beschouwing. Dus zodra je de NT opklikt en een Box aansluit wordt je abonnement geactiveerd en gaat de betaling in.
Dus inderdaad is er geen actie nodig vanuit de monteur om de diensten te laten werken. Nummerportering wil nog wel eens blijven hangen als er eigenlijk een monteursafspraak in het systeem staat en je het toch zelf doet. Maar dat zou dan een kwestie zijn van bellen met de helpdesk.

@ Ray: als de order al is ingevoerd dan kun je nu de NT erop klikken en op stroom aansluiten. Zodra de patch is gezet gaat het lampje met de twee pijltjes branden (of bij de nieuwste NT's gewoon het lampje GLAS). Dan Experiabox aansluiten en gaan...

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 23:39:
Top, dan ga ik dat bestellen. Ik heb ook nog een SolidRun ClearFog in huis waar ook SFP op zit. Dank voor je hulp!
En ik heb het werkend met een pricewatch: MikroTik RouterBOARD RB260GS

Aangezien de router ergens anders hangt heb ik het volgende gedaan op de switch
Link
- SFP: auto-negotation uitzetten
Vlan
- Port 1: VLAN: enabled
- SFP: VLAN: enabled
VLANs
- VLAN 1 & 6: IVL
- SFP: VLAN 1: not a member, VLAN 6: add if missing
- Port 1: VLAN 1: add if missing, VLAN 6: add if missing
- Port 2 - 5: VLAN 1: leave as is, VLAN 6: not a member

In poort 1 zit de netwerkkabel tussen de switch en de router, waarbij in de router de VLANs uit elkaar worden getrokken voor internet en netwerk.

Dan werkt het :)

Pagina: 1 ... 73 ... 78 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*