Beste tweakers!
Ik lees al geruime tijd dit subforum en volg met interesse de topics over onder andere garantieclaims. Nu heb ik zelf een probleem en hoop ik dat ik hier geholpen kan worden. De situatie is als volgt.
Oktober 2014 heeft een vriendin van mij een macbook air aangeschaft, sinds juni/juli dit jaar vertoont het scherm kuren. Er verschijnen ineens zwarte vlekken in het scherm. Zie de volgende foto.

De laptop is vervolgens door een Apple premium reseller ter reparatie opgestuurd. De verkoper heeft de laptop van te voren gecontroleerd op beschadigingen en het staat zwart op wit dat die niet geconstateerd zijn. Ook zijn er foto's gemaakt waarop geen enkele beschadiging te zien is.
Op 5 augustus komt er vervolgens een mail binnen van Harmony Service Center, schijnbaar de partij naar waar de macbook is opgestuurd, met een prijsopgave van maarliefst 531.90euro! De schade blijkt niet onder de garantie te vallen en de enige informatie die daarover wordt gegeven is
Maar goed. Als reactie op deze mail vandaag de volgende mail de deur uit gedaan waarin ik nogmaals vraag om die schade toe te lichten.
Mijn vraag aan jullie is dus eigenlijk tweeledig. Ten eerste hoe kan ik deze situatie omtrent de garantie het beste afhandelen? Ten tweede is er een handige tweaker die de schade herkent?
Ik lees al geruime tijd dit subforum en volg met interesse de topics over onder andere garantieclaims. Nu heb ik zelf een probleem en hoop ik dat ik hier geholpen kan worden. De situatie is als volgt.
Oktober 2014 heeft een vriendin van mij een macbook air aangeschaft, sinds juni/juli dit jaar vertoont het scherm kuren. Er verschijnen ineens zwarte vlekken in het scherm. Zie de volgende foto.

De laptop is vervolgens door een Apple premium reseller ter reparatie opgestuurd. De verkoper heeft de laptop van te voren gecontroleerd op beschadigingen en het staat zwart op wit dat die niet geconstateerd zijn. Ook zijn er foto's gemaakt waarop geen enkele beschadiging te zien is.
Op 5 augustus komt er vervolgens een mail binnen van Harmony Service Center, schijnbaar de partij naar waar de macbook is opgestuurd, met een prijsopgave van maarliefst 531.90euro! De schade blijkt niet onder de garantie te vallen en de enige informatie die daarover wordt gegeven is
Nou begint het er mee dat 531.90euro een absurd bedrag is voor de vervanging van een LCD scherm... Maar daarnaast waren we ook absoluut niet tevreden met de uitleg "externe" oorzaak. Dus een mail de deur uit gedaan om meer uitleg te vragen.Offerte ivm Defecte LCD door externe oorzaak.
Waarop de volgende reacties volgden.Geachte Heer/Mevrouw,
Ik mail u naar aanleiding van uw mail van woensdag 5 augustus aangaande reparatie WRMA-xx.
Mijns inziens valt de ter reparatie aangeboden Macbook Air onder de garantie aangezien u een defect LCD scherm heeft geconstateerd. Met uw observatie dat de oorzaak van het defect extern is ga ik zonder verdere argumentatie van deze observatie absoluut niet akkoord. De laptop is puntgaaf opgestuurd zonder enige externe schade.
Kortom verwacht ik van u zo snel mogelijk, maar zeker binnen 14 dagen, een verdere specificatie omtrent uw conclusie dat het defect aan het LCD scherm het gevolg is van externe schade.
Daarnaast deel ik u hierbij mede dat ik er niet mee akkoord ga dat ik binnen 14 dagen een besluit moet nemen. Ik kan dit besluit pas nemen op het moment dat het hierboven besproken punt is opgehelderd.
Met vriendelijke groeten,
xx xx
xx@gmail.com
reparatie: WRMA-xx
Geachte mevrouw xx,
Bedankt voor uw e-mail. Het product is ter reparatie aangeboden bij een door Apple gecertificeerde technische dienst. Uit onderzoek is gebleken dat er sprake is van fysieke schade aan het LCD.
Inmiddels hebben wij foto's opgevraagd van de schade, zodra wij deze ontvangen hebben zullen wij deze beoordelen en u van een verdere reactie voorzien.
Wij hopen u tot zover voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
xx xx
Afdeling RMA / Claim Handeling
Harmony Service Center B.V
Geachte mevrouw xx,
Inmiddels hebben wij de reparatie overlegd met de technische dienst. De technische dienst zal deze case verder gaan bespreken met Apple om na te gaan wat de mogelijkheden zijn omtrent de reparatie.
Zodra er meer bekend is zullen wij u direct informeren.
Met vriendelijke groet,
xx
Afdeling RMA / Claim Handeling
Harmony Service Center B.V.
Van deze laatste mail schrokken we een beetje. In de eerste mail is, volgens mij, duidelijk uitgelegd dat de uitleg "er is schade." absoluut onacceptabel is. Als ze dan vervolgens weer met de dooddoener "schade" komen begin ik toch ernstig te vermoeden dat die redelijke uitleg van waarom de schade extern is, er niet is.Beste xx
Display mag vanwege schade niet onder garantie vervangen worden van Apple. De offerte zal dan ook blijven staan.
Ik hoop u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet, Kind regards,
xx
Afdeling RMA / Claim Handling
Harmony Service Center B.V.
Maar goed. Als reactie op deze mail vandaag de volgende mail de deur uit gedaan waarin ik nogmaals vraag om die schade toe te lichten.
Hier vooralsnog geen reactie op ontvangen.Beste xx,
Nogsteeds is mij op geen enkele wijze duidelijk gemaakt wat deze schade dan inhoudt. Door de winkelier is bij afgave vastgesteld dat de macbook niet optisch beschadigd was, dit staat ook zwart op wit. Daarnaast zijn er foto's gemaakt waarop te zien is dat de laptop onbeschadigd is.
Dat er dan opeens schade wordt geconstateerd aan het LCD scherm vind ik uitermate vreemd. Daarom heb ik gevraagd om meer informatie over deze schade, maar die heb ik vooralsnog niet gekregen. Bij deze doe ik dus nogmaals het verzoek om mij te voorzien van deze informatie.
Met vriendelijke groeten,
xx
Mijn vraag aan jullie is dus eigenlijk tweeledig. Ten eerste hoe kan ik deze situatie omtrent de garantie het beste afhandelen? Ten tweede is er een handige tweaker die de schade herkent?