Garantieafhandeling Macbook, schade zonder uitleg

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:32
Beste tweakers!

Ik lees al geruime tijd dit subforum en volg met interesse de topics over onder andere garantieclaims. Nu heb ik zelf een probleem en hoop ik dat ik hier geholpen kan worden. De situatie is als volgt.

Oktober 2014 heeft een vriendin van mij een macbook air aangeschaft, sinds juni/juli dit jaar vertoont het scherm kuren. Er verschijnen ineens zwarte vlekken in het scherm. Zie de volgende foto.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Kr8eoEX.jpg

De laptop is vervolgens door een Apple premium reseller ter reparatie opgestuurd. De verkoper heeft de laptop van te voren gecontroleerd op beschadigingen en het staat zwart op wit dat die niet geconstateerd zijn. Ook zijn er foto's gemaakt waarop geen enkele beschadiging te zien is.

Op 5 augustus komt er vervolgens een mail binnen van Harmony Service Center, schijnbaar de partij naar waar de macbook is opgestuurd, met een prijsopgave van maarliefst 531.90euro! De schade blijkt niet onder de garantie te vallen en de enige informatie die daarover wordt gegeven is
Offerte ivm Defecte LCD door externe oorzaak.
Nou begint het er mee dat 531.90euro een absurd bedrag is voor de vervanging van een LCD scherm... Maar daarnaast waren we ook absoluut niet tevreden met de uitleg "externe" oorzaak. Dus een mail de deur uit gedaan om meer uitleg te vragen.
Geachte Heer/Mevrouw,

Ik mail u naar aanleiding van uw mail van woensdag 5 augustus aangaande reparatie WRMA-xx.

Mijns inziens valt de ter reparatie aangeboden Macbook Air onder de garantie aangezien u een defect LCD scherm heeft geconstateerd. Met uw observatie dat de oorzaak van het defect extern is ga ik zonder verdere argumentatie van deze observatie absoluut niet akkoord. De laptop is puntgaaf opgestuurd zonder enige externe schade.

Kortom verwacht ik van u zo snel mogelijk, maar zeker binnen 14 dagen, een verdere specificatie omtrent uw conclusie dat het defect aan het LCD scherm het gevolg is van externe schade.
Daarnaast deel ik u hierbij mede dat ik er niet mee akkoord ga dat ik binnen 14 dagen een besluit moet nemen. Ik kan dit besluit pas nemen op het moment dat het hierboven besproken punt is opgehelderd.

Met vriendelijke groeten,

xx xx
xx@gmail.com
reparatie: WRMA-xx
Waarop de volgende reacties volgden.
Geachte mevrouw xx,

Bedankt voor uw e-mail. Het product is ter reparatie aangeboden bij een door Apple gecertificeerde technische dienst. Uit onderzoek is gebleken dat er sprake is van fysieke schade aan het LCD.

Inmiddels hebben wij foto's opgevraagd van de schade, zodra wij deze ontvangen hebben zullen wij deze beoordelen en u van een verdere reactie voorzien.

Wij hopen u tot zover voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
xx xx

Afdeling RMA / Claim Handeling

Harmony Service Center B.V
Geachte mevrouw xx,

Inmiddels hebben wij de reparatie overlegd met de technische dienst. De technische dienst zal deze case verder gaan bespreken met Apple om na te gaan wat de mogelijkheden zijn omtrent de reparatie.

Zodra er meer bekend is zullen wij u direct informeren.

Met vriendelijke groet,
xx

Afdeling RMA / Claim Handeling

Harmony Service Center B.V.
Beste xx
Display mag vanwege schade niet onder garantie vervangen worden van Apple. De offerte zal dan ook blijven staan.

Ik hoop u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet, Kind regards,

xx
Afdeling RMA / Claim Handling
Harmony Service Center B.V.
Van deze laatste mail schrokken we een beetje. In de eerste mail is, volgens mij, duidelijk uitgelegd dat de uitleg "er is schade." absoluut onacceptabel is. Als ze dan vervolgens weer met de dooddoener "schade" komen begin ik toch ernstig te vermoeden dat die redelijke uitleg van waarom de schade extern is, er niet is.

Maar goed. Als reactie op deze mail vandaag de volgende mail de deur uit gedaan waarin ik nogmaals vraag om die schade toe te lichten.
Beste xx,
Nogsteeds is mij op geen enkele wijze duidelijk gemaakt wat deze schade dan inhoudt. Door de winkelier is bij afgave vastgesteld dat de macbook niet optisch beschadigd was, dit staat ook zwart op wit. Daarnaast zijn er foto's gemaakt waarop te zien is dat de laptop onbeschadigd is.

Dat er dan opeens schade wordt geconstateerd aan het LCD scherm vind ik uitermate vreemd. Daarom heb ik gevraagd om meer informatie over deze schade, maar die heb ik vooralsnog niet gekregen. Bij deze doe ik dus nogmaals het verzoek om mij te voorzien van deze informatie.

Met vriendelijke groeten,
xx
Hier vooralsnog geen reactie op ontvangen.

Mijn vraag aan jullie is dus eigenlijk tweeledig. Ten eerste hoe kan ik deze situatie omtrent de garantie het beste afhandelen? Ten tweede is er een handige tweaker die de schade herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Is die Apple premium reseller dan ook de winkel waar je hem hebt aangeschaft?

En wat heb jij te maken met die harmony service? Jij bent toch geen klant van hen? Dat lijkt mij diegene die het heeft opgestuurd, de Apple premium reseller. Ik zou daarom ook weer naar hun toegaan met dit verhaal.

Als er tijdens het transport ergens iets is beschadigd, dan lijkt mij dat ook de verantwoordelijkheid van de Apple premium reseller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33
Volgens mij is een van de eisen om een APR te zijn is een eigen TD hebben. Weet je zeker dat je niet het bij een Dixons/Mycom/Mediamarkt hebt ingeleverd? Zo ja ga naar een echte APR (Amac/Xando/Ivizi) of Apple store en laat hem daar opnieuw beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
Klinkt/ziet eruit als schermschade door overmatige druk(uitoefening) op het scherm.. Als dat het geval is, is het idd extern, niet onder de garantie, en heeft het feit dat de laptop geen uiterlijke beschadigingen vertoond geen enkele toegevoegde waarde; je kan het hele scherm kapot drukken met je vingers zonder dat er aan de behuizing schade ontstaat..
En het tegendeel bewijzen lijkt me in dat geval vrij lastig...

[ Voor 10% gewijzigd door henri86 op 12-08-2015 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
TripleQ schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:48:
En wat heb jij te maken met die harmony service? Jij bent toch geen klant van hen? Dat lijkt mij diegene die het heeft opgestuurd, de Apple premium reseller. Ik zou daarom ook weer naar hun toegaan met dit verhaal.

Als er tijdens het transport ergens iets is beschadigd, dan lijkt mij dat ook de verantwoordelijkheid van de Apple premium reseller
Mijn gedachtegang was om eerst eens helder te krijgen wat die schade is en dan inderdaad contact op te nemen met de premium reseller. Maar zolang ik niet weet wat die externe schade is, weet ik ook niet wat ik bij de premium reseller moet melden.

De vriendin van wie de macbook is heeft hem bij apple (via internet, apple.com) zelf gekocht maar via de premium reseller ter reparatie aangeboden. Het fijne weet ik hier niet van, ik was er immers zelf niet bij. En ik vind het ook een wat vreemd verhaal, maar ik krijg wel vaker geen hoogte van hoe Apple precies werkt.
Pendora schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:54:
Volgens mij is een van de eisen om een APR te zijn is een eigen TD hebben. Weet je zeker dat je niet het bij een Dixons/Mycom/Mediamarkt hebt ingeleverd? Zo ja ga naar een echte APR (Amac/Xando/Ivizi) of Apple store en laat hem daar opnieuw beoordelen.
Volgens hun site wel.
henri86 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:57:
Klinkt/ziet eruit als schermschade door overmatige druk(uitoefening) op het scherm.. Als dat het geval is, is het idd extern, niet onder de garantie, en heeft het feit dat de laptop geen uiterlijke beschadigingen vertoond geen enkele toegevoegde waarde; je kan het hele scherm kapot drukken met je vingers zonder dat er aan de behuizing schade ontstaat..
En het tegendeel bewijzen lijkt me in dat geval vrij lastig...
Zou eventueel een verklaring zijn, maar dan vraag ik mij af hoe die zwarte vlekken op meerdere plekken over het gehele scherm kunnen ontstaan. Vooralsnog houden ze het enkel op "schade"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Dit ziet er inderdaad uit als schade door het uitoefenen van druk op het scherm. Kan zelfs in een hoes/tas zijn gebeurd zonder dat er andere schade te zien is. Dus er zit niets anders op dan het gewoon te laten repareren, omdat dit al zichtbaar was vóórdat je hem ter reparatie aanbood.

Verder is €500+ inderdaad teveel geld voor de reparatie. De complete klep vervangen van een MBPr kost 376,98€ ex. BTW en dat is een retina scherm.
Mania-92 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:03:

[...]

Zou eventueel een verklaring zijn, maar dan vraag ik mij af hoe die zwarte vlekken op meerdere plekken over het gehele scherm kunnen ontstaan. Vooralsnog houden ze het enkel op "schade"...
Toetsenbord is in het scherm gedrukt.

[ Voor 29% gewijzigd door Whatson op 12-08-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33
iCentre is onderdeel van de basgroep (Dixons/mycom) als je in de gelegenheid bent om naar een andere te gaan zou ik dat toch doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:09

duderuud

Sliden is koel

*knip*, dit heeft geen toegevoegde waarde en komt over als topic kaping

[ Voor 80% gewijzigd door Perkouw op 12-08-2015 14:10 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
Whatson schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:04:
Toetsenbord is in het scherm gedrukt.
Vreemd verhaal. Stel er zou druk op het scherm ontstaan waardoor het scherm het toetsenbord raakt, dan wordt de toets toch ingedrukt en verdwijnt in het toetsenbord. De druk die nodig is om een toets omlaag te duwen (en die het scherm dus ook voelt) kan volgens mij nooit genoeg zijn om dit soort schade te mogen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:09

duderuud

Sliden is koel

*knip*, hier hebben we dus een DM optie voor.

[ Voor 104% gewijzigd door Perkouw op 12-08-2015 14:20 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
Inmiddels foto van de "schade" doorgestuurd gekregen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NHnPurc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CXv2QWw.jpg

Eerste foto zitten er wat putjes in het aluminium, lijkt mij niet schade waardoor het LCD scherm ineens niet meer functioneert?
Tweede foto vind ik erg verdacht. Bij afgave in de winkel is deze schade niet geconstateerd (staat zwart op wit, getekend door beide partijen). Daarnaast, hoe kan deze schade onstaan? De schade zit bovenaan de onderkant en boven op de klep, de onderkant van de klep heeft geen schade. Als de schade is ontstaan terwijl de klep open stond is het wel erg toevallig dat het op precies dezelfde plek is. Als de schade is ontstaan met de klep dicht kan het nooit zo zijn dat de bovenkant van de basis beschadigd is en de onderkant van de klep niet.

Wat raden jullie aan te doen? Contact opnemen met iCentre en misschien gelijktijdig Apple? Wat te doen met de reparatiepartij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Terug gaan naar de winkel waar je het ding hebt gekocht en daar garantie eisen. Je hebt niets te maken met die reparatiepartij, dat mag de winkel gaan uitvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Weet je zeker dat de foto's die doorgestuurd zijn, zeker van jou laptop zijn?

Wanneer is de mail verzonden met het verzoek om foto's, is dit voor of na 05-08-2015 om 15:45 geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiferrari
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Waarom wordt er niet naar Apple zelf gegaan? Daar is de laptop toch gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Op basis van die laatste foto's: tot zover je geloofwaardigheid wat betreft je bewerking van het "puntgaaf" inleveren...! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:11:
Op basis van die laatste foto's: tot zover je geloofwaardigheid wat betreft je bewerking van het "puntgaaf" inleveren...! :?
Je zou kunnen overwegen ook de post even te lezen voor je voor niets weer een hele discussie opstart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
TERW_DAN schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:05:
Terug gaan naar de winkel waar je het ding hebt gekocht en daar garantie eisen. Je hebt niets te maken met die reparatiepartij, dat mag de winkel gaan uitvechten.
^^ Daar zou ik beginnen inderdaad.

De "schade" die ze op de foto laten zien is normale gebruiksschade. Dit aanwijzen als oorzaak voor zwarte plekken in het display is zoiets als zeggen dat je auto geen garantie op de motor heeft vanwege een kras op de bumper.
Ik heb het wel vaker gezegd: garantie lijkt tegenwoordig voornamelijk gebruikt te worden om een dure reparatie in rekening te brengen i.p.v. service te verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
Dank voor de reacties.

Wat betreft de keuze voor iCentre. De vriendin van wie de laptop is voelde zich er prettiger bij om met de laptop bij een fysieke locatie langs te gaan. Ze heeft toen op de site van Apple gekeken daar stond de betreffende iCentre die lekker dichtbij was. Volgens verkoper aldaar was het ook geen probleem.
Kortom, gekocht bij Apple.com, garantieclaim gedaan bij iCentre (officieel erkend door Apple als service provider!). Dan moet ik dus bij iCentre of Apple zijn?

We zullen als volgende stap nu dus contact opnemen met iCentre. Het probleem is echter dat de reparatieboer binnen 14 dagen een keuze van ons verwacht (ongerepareerd terug voor 90 euro, reparatie, of afstand doen). We hebben in de eerste mail al vermeld die termijn niet redelijk te vinden zolang er nog een conflict over de garantie bestaat. Vandaag echter toch een herinnering gekregen van die termijn. Tips hoe ik dat afhandel?
rens-br schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:06:
Weet je zeker dat de foto's die doorgestuurd zijn, zeker van jou laptop zijn?

Wanneer is de mail verzonden met het verzoek om foto's, is dit voor of na 05-08-2015 om 15:45 geweest?
Mail met prijsopgave reparatie kwam binnen op 5 Augustus 15:54. Mijn reactie (zie eerste post) verzonden op 5 Augustus 17:10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:24:
[...]

De "schade" die ze op de foto laten zien is normale gebruiksschade. Dit aanwijzen als oorzaak voor zwarte plekken in het display is zoiets als zeggen dat je auto geen garantie op de motor heeft vanwege een kras op de bumper.
Ik heb het wel vaker gezegd: garantie lijkt tegenwoordig voornamelijk gebruikt te worden om een dure reparatie in rekening te brengen i.p.v. service te verlenen.
Dit inderdaad.
En ik snap dat moeizame gedoe i.v.m. Apple nooit zo.
Het is "top of the line high class premium" spul waarvoor wij uiteraard de hoofdprijs betalen.
Je zou (dus) mogen verwachten dat dit soort zaken op een geruisloze manier vervangen worden.
De "onvoorwaardelijke geen gezeur garantie" die je zou mogen verwachten in deze prijsklasse.
Maar de verwachting is blijkbaar altijd weer mooier dan de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mania-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:32:
Dank voor de reacties.

Wat betreft de keuze voor iCentre. De vriendin van wie de laptop is voelde zich er prettiger bij om met de laptop bij een fysieke locatie langs te gaan. Ze heeft toen op de site van Apple gekeken daar stond de betreffende iCentre die lekker dichtbij was. Volgens verkoper aldaar was het ook geen probleem.
Kortom, gekocht bij Apple.com, garantieclaim gedaan bij iCentre (officieel erkend door Apple als service provider!). Dan moet ik dus bij iCentre of Apple zijn?
Bij Apple. Dat is de plek waar je hem hebt gekocht. Als zij je dan doorverwijzen naar een iCentre om 'm in te leveren is dat prima, maar dan ligt die verantwoordelijkheid bij Apple.

Nu je zelf hebt gekozen voor iCentre als servicecenter maakt dat niet makkelijker, ik zou de notebook terugvragen en dan bij Apple een garantieclaim indienen. Als dat betekent dat je nu 90 euro voor je notebook moet betalen om 'm terug te krijgen dan denk ik dat je daar in eerste instantie niet heel makkelijk onderuit komt, je hebt immers niet bij de winkel aangeklopt (Apple), maar 'm ingeleverd bij een servicecenter, en dat zij er kosten voor rekenen vind ik niet heel vreemd.
Wel zou ik proberen die kosten dan op Apple te verhalen, maar ik verwacht dat je daar nog wel eens een stevige dobber kunt hebben om dat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
[...]

sure....

Zulke butsen en deuken maken in hard aluminium is echt geen "normale" gebruiksschade....., daar moet je toch het apparaat voor hebben laten stuiteren of met stevige kracht tegen een ander hard voorwerp hebben geduwd.

Je vergelijking met een kras op een bumper gaat mank, aangezien dit niet in verhouding staat en geen complexe elektronica die gevoelig is voor stoten/schokken

Persoonlijk denk ik dat er iets tussen het beeldscherm en het toetsenbord heeft gezeten en dat de klep is dichtgeklapt (oppakken en opbergen ?) Dit is het zwakste punt, aangezien dan de druk direct op het display komt en daar kan die niet tegen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Waar zijn je eigen fotos TS?
Als die schade op de hoek er niet op staat dan is het toch jouw pakkie an niet meer?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Bart2005 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:48:
[...]

Dit inderdaad.
En ik snap dat moeizame gedoe i.v.m. Apple nooit zo.
Het is "top of the line high class premium" spul waarvoor wij uiteraard de hoofdprijs betalen.
Je zou (dus) mogen verwachten dat dit soort zaken op een geruisloze manier vervangen worden.
De "onvoorwaardelijke geen gezeur garantie" die je zou mogen verwachten in deze prijsklasse.
Maar de verwachting is blijkbaar altijd weer mooier dan de realiteit.
Als ik voor hetzelfde geld een Dell , Lenovo of whatever merk een laptop koop, dan heb ik toch ook te maken met de standaard voorwaarden van garantie ? Waarom zou dit bij Apple dan anders zijn ? Je betaalt toch niet extra voor garantie of aanvullende verzekering ? Waarom zou Apple dit soort zaken buiten de garantie op een "geruisloze manier moeten vervangen" ? (waarbij ik aanneem dat geruisloos voor jou dus gratis betekend)

Apple of geen Apple, zo te lezen komen jou eigen verwachtingen in het geheel niet overeen met de werkelijke wereld en de voorwaarden van garantie

Niemand betaald verplicht de hoofdprijs, dat je eigen keuze. Zolang nergens zwart op wit staat dat dit zogenaamd "top of the line high class premium" (btw deze kreten hanteert Apple geen eens) spul extra garantie heeft of dat er nooit moeilijk gedaan wordt over garantie, dan heb je je gewoon aan de geldende garantie voorwaarden te houden.

Als het je niet bevalt, dan koop je toch helemaal nooit een dure laptop van welk merk dan ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Breezers schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:07:
[...]
Apple of geen Apple

Als het je niet bevalt, dan koop je toch helemaal nooit een dure laptop van welk merk dan ook ?
Het was wel weer te verwachten. Als een bok op de haverkist.
Het A* woord in niet-positieve zin genoemd. De brutaliteit.

Verder gewoon mijn mening over hoe het zou moeten werken.
Maar laat je gerust afschepen.

En die pure speculatie en verdachtmakingen in jouw post daarboven: je lijkt bij voorbaat zeker te weten hoe het zit. Uitstekend.

Overigens: ik heb hem zelf ook. En die ziet er een stuk beroerder uit.
Het is proefondervindelijk GEEN hard-aluminium. Dat bestaat volgens mij niet eens. Je stoot eens tegen de muur bij het verplaatsen/vervoeren.
En hij doet het nog gewoon. Als ik hem zou moeten inleveren omdat ik dat soort zwarte vlekken in beeld heb dan zou de mijne helemaal kansloos zijn op het uiterlijk gewaardeerd.
Dat geeft te denken nietwaar?

[ Voor 37% gewijzigd door Bart2005 op 14-08-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
TERW_DAN schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:53:
[...]Nu je zelf hebt gekozen voor iCentre als servicecenter maakt dat niet makkelijker, ik zou de notebook terugvragen en dan bij Apple een garantieclaim indienen. Als dat betekent dat je nu 90 euro voor je notebook moet betalen om 'm terug te krijgen dan denk ik dat je daar in eerste instantie niet heel makkelijk onderuit komt, je hebt immers niet bij de winkel aangeklopt (Apple), maar 'm ingeleverd bij een servicecenter, en dat zij er kosten voor rekenen vind ik niet heel vreemd.
Wel zou ik proberen die kosten dan op Apple te verhalen, maar ik verwacht dat je daar nog wel eens een stevige dobber kunt hebben om dat voor elkaar te krijgen.
Maar we hebben het hier over een servicecenter dat officieel door Apple erkend wordt, en waarvan op de Apple site wordt gezegd dat je voor "service" (Waaronder volgens mij een garantieclaim valt) kunt aankloppen. Dus ik heb volgens mij wel bij de winkel aangeklopt (Apple.com) en vanuit daar doorgestuurd naar iCentre.
Breezers schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:54:
[...]
Persoonlijk denk ik dat er iets tussen het beeldscherm en het toetsenbord heeft gezeten en dat de klep is dichtgeklapt (oppakken en opbergen ?) Dit is het zwakste punt, aangezien dan de druk direct op het display komt en daar kan die niet tegen.
Waar is dit op gebaseerd dan? Beetje raar om gelijk uit te gaan van user error.
[...]
Zulke butsen en deuken maken in hard aluminium is echt geen "normale" gebruiksschade....., daar moet je toch het apparaat voor hebben laten stuiteren of met stevige kracht tegen een ander hard voorwerp hebben geduwd.
Google eens "macbook dent", schijnbaar is het aluminium dat gebruikt wordt helemaal niet zo stevig als jij vermoedt.

Maargoed we gaan zowel Apple als iCentre mailen met de volgende feiten. Er is een deukje in de body geconstateerd, deze zat er na onze mening bij afgave niet in en dat wordt ook bevestigd door het feit dat de verkoper (zwart op wit) geen beschadigingen heeft geconstateerd. Zelfs al zat dit deukje er al in, dat is dat volgens ons nog geen enkele rede waarom de LCD ineens zwarte vlekken moet vertonen.

Blijft het volgende probleem nog staan waar we niet zo goed mee weten wat te doen.
Mania-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:32:
Het probleem is echter dat de reparatieboer binnen 14 dagen een keuze van ons verwacht (ongerepareerd terug voor 90 euro, reparatie, of afstand doen). We hebben in de eerste mail al vermeld die termijn niet redelijk te vinden zolang er nog een conflict over de garantie bestaat. Vandaag echter toch een herinnering gekregen van die termijn. Tips hoe ik dat afhandel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Zulke butsen en deuken maken in hard aluminium
Aluminium is juist heel zacht materiaal.
Dat zou kunnen, maar dat heeft niets met randschade te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:23:
[...]

[...]

Ik heb mijn post ook aangevuld dat volgens mij er niet zoiets bestaat als hard-aluminium.
En ook dat als de mijne dezelfde klachten zou krijgen hij op basis van het uiterlijk in het geheel niet door de "screening" zou komen. Die is nog wel wat erger beschadigd aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Bart2005 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:28:
[...]

Ik heb mijn post ook aangevuld dat volgens mij er niet zoiets bestaat als hard-aluminium.
En ook dat als de mijne dezelfde klachten zou krijgen hij op basis van het uiterlijk in het geheel niet door de "screening" zou komen. Die is nog wel wat erger beschadigd aan de buitenkant.
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:23:
[...]

[...]

De aluminium body van een Apple macbook is een aluminiumlegering, waarbij de sterkte/hardheid wordt uitgedrukt in groepen van af 1XXX tot 7XXX, waarbij hier sprake is van een 6XXX legering die zeker aanmerkelijk harder is dan een 1XXX legering. Van zacht naar hard is de staffel ongeveer van 20 voor een 1xxx en een 81-89 hardheid voor de 6XXX groep.

http://www.demetaalgids.n...igenschappen&pagina_id=23

nieuws: Gerucht: volgende iPhone is gemaakt van materiaal Apple Watch Sport

Daarnaast kunnen beschadigingen aan de buitenkant daadwerkelijk wel voor het vervallen van de garantie zorgen

http://www.tested.com/tec...damage-warranty-coverage/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mania-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:19:
[...]

Maar we hebben het hier over een servicecenter dat officieel door Apple erkend wordt, en waarvan op de Apple site wordt gezegd dat je voor "service" (Waaronder volgens mij een garantieclaim valt) kunt aankloppen. Dus ik heb volgens mij wel bij de winkel aangeklopt (Apple.com) en vanuit daar doorgestuurd naar iCentre.
Dat een servicecenter officieel erkend wordt door Apple is leuk, maar dat maakt het nog niet je leverancier. En ik kan me zo voorstellen dat zolang Apple geen opdracht gegeven heeft voor die reparatie, dat ze niet van plan zijn die kosteloos uit te voeren (waarbij kijken op de site op zich niet echt een afdoende doorverwijzing zal zijn wettelijk gezien).

Dus klop bij Apple aan, leg het verhaal uit en zeg dat je het ding gefixed wilt hebben. Via welk servicecenter zij dat doen is hun zorg, niet de jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Breezers schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:36:
[...]

[...]

De aluminium body van een Apple macbook is een aluminiumlegering, waarbij de sterkte/hardheid wordt uitgedrukt in groepen van af 1XXX tot 7XXX, waarbij hier sprake is van een 6XXX legering die zeker aanmerkelijk harder is dan een 1XXX legering. Van zacht naar hard is de staffel ongeveer van 20 voor een 1xxx en een 81-89 hardheid voor de 6XXX groep.

http://www.demetaalgids.n...igenschappen&pagina_id=23

nieuws: Gerucht: volgende iPhone is gemaakt van materiaal Apple Watch Sport

Daarnaast kunnen beschadigingen aan de buitenkant daadwerkelijk wel voor het vervallen van de garantie zorgen

http://www.tested.com/tec...damage-warranty-coverage/
Leuk om te weten.
Toch krijg je het ook hier met speels gemak voor elkaar om zo'n hoek in te deuken.

En dat beschadigingen aan de buitenkant reden kunnen zijn tot vervallen van de garantie terwijl ie het gewoon nog doet zou een causaal verband moeten zijn wat de fabrikant moet bewijzen.
Anders is het gewoon weer iets in het nadeel van de consument en dat zouden we niet moeten willen.

Ik ben het met Remco eens dat men veel te gemakkelijk niet thuis geeft als er iets kapot is.
Als we (als Jan de Consument) daar niet keihard tegenin gaan daar zullen ze daar steeds meer mee weg komen. Bekend is ook het bekende "waterschade" sprookje bij de smartphone.

Fabrikanten proberen hun verantwoordelijkheid te ontlopen door het opwerpen van dit soort barrières.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Mania-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:19:

[...]

Waar is dit op gebaseerd dan? Beetje raar om gelijk uit te gaan van user error.
Je geeft in je openingspost aan dat je de reden schade niet acceptabel vindt en de schade niet extern kan plaatsen, waarbij ik je dus een zeer plausibele verklaring geef waarbij deze schade best aannemelijk veroorzaakt kan zijn door een externe factor.
[b]Mania-92 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:37:

Met uw observatie dat de oorzaak van het defect extern is ga ik zonder verdere argumentatie van deze observatie absoluut niet akkoord. De laptop is puntgaaf opgestuurd zonder enige externe schade.
Daarnaast sta jij wel heel erg te sturen op het "puntgaaf" inleveren , terwijl uit de foto's die ook nog eens blijkt dat de laptop helemaal niet "puntgaaf" was. Voor hetzelfde geld heeft de persoon die de reparatie aannam dit niet goed gezien of het verkeerde vinkje geplaatst ?
Mania-92 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:37:

De verkoper heeft de laptop van te voren gecontroleerd op beschadigingen en het staat zwart op wit dat die niet geconstateerd zijn. Ook zijn er foto's gemaakt waarop geen enkele beschadiging te zien is.
Ik hoop voor je dat e.a. gemaakt wordt uit coulance, maar het blijft een raar verhaal dat jij foto's hebt van geen enkele beschadigingen en er hier foto's staan van behoorlijke beschadigingen, dat snap ik niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Breezers schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:50:
[...]

Je geeft in je openingspost aan dat je de reden schade niet acceptabel vindt en de schade niet extern kan plaatsen, waarbij ik je dus een zeer plausibele verklaring geef waarbij deze schade best aannemelijk veroorzaakt kan zijn door een externe factor.

[...]

Daarnaast sta jij wel heel erg te sturen op het "puntgaaf" inleveren , terwijl uit de foto's die ook nog eens blijkt dat de laptop helemaal niet "puntgaaf" was. Voor hetzelfde geld heeft de persoon die de reparatie aannam dit niet goed gezien of het verkeerde vinkje geplaatst ?

[...]

Ik hoop voor je dat e.a. gemaakt wordt uit coulance, maar het blijft een raar verhaal dat jij foto's hebt van geen enkele beschadigingen en er hier foto's staan van behoorlijke beschadigingen, dat snap ik niet helemaal
Ik vind dat je de TS toch wel bij voorbaat niet het voordeel van de twijfel geeft en dat je er blijkbaar geen woord van gelooft. Wat is dat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Bart2005 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:48:
[...]

Leuk om te weten.
Toch krijg je het ook hier met speels gemak voor elkaar om zo'n hoek in te deuken.

En dat beschadigingen aan de buitenkant reden kunnen zijn tot vervallen van de garantie terwijl ie het gewoon nog doet zou een causaal verband moeten zijn wat de fabrikant moet bewijzen.
Anders is het gewoon weer iets in het nadeel van de consument en dat zouden we niet moeten willen.

Ik ben het met Remco eens dat men veel te gemakkelijk niet thuis geeft als er iets kapot is.
Als we (als Jan de Consument) daar niet keihard tegenin gaan daar zullen ze daar steeds meer mee weg komen. Bekend is ook het bekende "waterschade" sprookje bij de smartphone.

Fabrikanten proberen hun verantwoordelijkheid te ontlopen door het opwerpen van dit soort barrières.
Het klopt dat veel bedrijven/winkels een loopje nemen met consumentenrecht en dat consumenten zich niet moeten laten intimideren hierdoor, aangezien er heel veel meer mogelijk is als men denkt qua rechten.

In dit geval telt echter wel dat na 6 maanden de koper moet aantonen dat het defect niet zijn schuld is en bij aantoonbare val/stootschade (beschadiging), dat dit al een stuk lastiger wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Bart2005 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:54:
[...]

Ik vind dat je de TS toch wel bij voorbaat niet het voordeel van de twijfel geeft en dat je er blijkbaar geen woord van gelooft. Wat is dat toch?
Ik hoop het van harte dat alles toch opgelost wordt, maar:

TS zegt niet beschadigt, foto's zeggen wel beschadigt
TS zegt kan niet schade extern, mijn uitleg geeft aan wel mogelijk schade extern

Tsja, ik zie daar wellicht teveel discrepantie in en ben bang dat de genoemde winkel en repaircenter (welke nu moedwillig door TS met naam in een slecht daglicht wordt gezet op een publiek forum) eenzelfde logica zullen hanteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Bart2005 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:54:
[...]

Dit dus! Hier verbaas ik me ook over: er wordt gewoon vanuit gegaan dat TS liegt, "want de foto's zeggen wat anders".
Verkeerd vinkje gezet? Niet het probleem van TS. Onbeschadigd opgestuurd, maar beschadigd aangekomen? Niet het probleem van TS.
Kortom: het reparatiecenter heeft wat uit te leggen.

Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende zaken. Ik vrees dat ze gaan lopen rekken tot die 14 dagen voorbij zijn en TS een keuze moet maken, die hem (beter gezegd: zijn vriendin) hoe dan ook geld gaat kosten.

Ik zou Apple rechtstreeks hoerover benaderen, tegelijkertijd het reparatiecenter verantwoordelijk stellen voor de geconstateerde schade en ondertussen gaan sparen... ;(

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

Breezers schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:00:
TS zegt niet beschadigt, foto's zeggen wel beschadigt
TS en degene die het apparaat aangenomen heeft zeggen geen schade. Daar zijn fotos van.
De fotos die je hier ziet, met schade, komen van het reparatie centrum.
Overigens had je dit ook kunnen weten als je het topic gelezen had.

Daarmee is dus het reparatie centrum verdacht, niet de TS.

Persoonlijk zou dit voor mij genoeg reden zijn om het reparatie centrum onmiddelijk in gebreke te stellen. Ze claimen dat deze schade het defect veroorzaakt heeft en TS kan hard maken dat ze zelf de schade veroorzaakt hebben. Repareren of aangifte doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Pietervs schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:05:
[...]

Dit dus! Hier verbaas ik me ook over: er wordt gewoon vanuit gegaan dat TS liegt, "want de foto's zeggen wat anders".
Verkeerd vinkje gezet? Niet het probleem van TS. Onbeschadigd opgestuurd, maar beschadigd aangekomen? Niet het probleem van TS.
Kortom: het reparatiecenter heeft wat uit te leggen.

Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende zaken. Ik vrees dat ze gaan lopen rekken tot die 14 dagen voorbij zijn en TS een keuze moet maken, die hem (beter gezegd: zijn vriendin) hoe dan ook geld gaat kosten.

Ik zou Apple rechtstreeks hoerover benaderen, tegelijkertijd het reparatiecenter verantwoordelijk stellen voor de geconstateerde schade en ondertussen gaan sparen... ;(
Ik snap het allemaal niet zo goed.
Het is (qua imago) zo'n beetje het beste wat je kan kopen.
En daar betaal je dan uiteraard voor. Dat principe is natuurlijk prima.

Ware het niet dat als er een deukje in de punt van de "hard-aluminium" body zit dan kan ie blijkbaar gewoon kapot zijn. En dan blijkt de kwaliteit helemaal niet zo goed te zijn als het imago de consument voorspiegelt.

Het is allemaal zo onlogisch en eigenlijk een beetje zielig vanuit de fabrikant.
Maak een miljard minder winst en zorg dat je terecht op handen gedragen wordt door je gebruikers.
Door de superieure kwaliteit van je spullen en de geruisloze garantieregeling als er iets mis gaat.

Alleen in de wereld van shareholder-value kan dit niet. Fuck de consument.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 14-08-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hier heeft de fabrikant weinig mee te maken. Het zijn de APR's, die er toch met enige regelmaat dubieuze reparatiepraktijken/garantieafhandeling op nahouden als ik de topics hier op tweakers zo voorbij zie komen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Croga schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:13:
[...]

TS en degene die het apparaat aangenomen heeft zeggen geen schade. Daar zijn fotos van.
De fotos die je hier ziet, met schade, komen van het reparatie centrum.
Overigens had je dit ook kunnen weten als je het topic gelezen had.

Daarmee is dus het reparatie centrum verdacht, niet de TS.

Persoonlijk zou dit voor mij genoeg reden zijn om het reparatie centrum onmiddelijk in gebreke te stellen. Ze claimen dat deze schade het defect veroorzaakt heeft en TS kan hard maken dat ze zelf de schade veroorzaakt hebben. Repareren of aangifte doen dus.
Als jezelf het topic had gelezen, dan wist je in ieder geval dat het reparatie centrum helemaal geen partij is in dit verhaal en ergo: helemaal niet gebreken gesteld kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
spone schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:28:
Hier heeft de fabrikant weinig mee te maken. Het zijn de APR's, die er toch met enige regelmaat dubieuze reparatiepraktijken/garantieafhandeling op nahouden als ik de topics hier op tweakers zo voorbij zie komen.
De fabrikant maakt dit soort leed mogelijk lijkt me. Ze zijn niet ziende blind
Zij zien dit natuurlijk ook. En anders dienen ze de dubieuze reparatiecentra te ontslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:51
Bart2005 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:31:
[...]

De fabrikant maakt dit soort leed mogelijk lijkt me. Ze zijn niet ziende blind
Zij zien dit natuurlijk ook. En anders dienen ze de dubieuze reparatiecentra te ontslaan.
Maar dit is dus helemaal niet via de fabrikant gegaan, maar via een derde partij.
Die hebben (mogelijk) andere reparatiecentra waar de fabrikant niets mee te maken heeft.

TS had meteen bij de verkopende partij (in dit geval ook fabrikant) aan moeten kloppen, en niet bij een derde partij.

In dit geval denk ik niet dat TS veel meer kan doen dan onderzoekskosten te betalen (wat niet meer dan redelijk is) en dan proberen het probleem bij Apple te kunnen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
Een kleine update. Inmiddels hebben we contact op genomen met apple zelf. Dat de laptop naar iCentre is gebracht was geen enkel probleem. iCentre wordt immers door Apple zelf als service center aangeduid en in mijn wereld valt garantie nog altijd onder service. Ik heb dus wel degelijk bij de verkopende partij aangeklopt! Dat die iCentre als hun service center op de site zetten kan ik ook niks aan doen. Maar dat terzijde.

Vervolgens hebben we het hele verhaal uitgelegd. Uitgelegd dat er zwart op wit staat dat er geen beschadigingen zijn geconstateerd. Er werd gevraagd dit bewijs op te sturen en dan zouden ze na het weekend terugbellen. Het kwam op mij wel positief over.
Toen ik echter vertelde dat kleine deukjes van 1mm volgens mij gewoon gebruikersslijtage zijn en niets met het scherm te maken hebben vertelde ze doodleuk:
Het is zo dat het niet hoeft uit te maken of de schade te maken heeft met het probleem. Als er sprake is van schade dan zal een reparatie altijd buiten garantie vallen.
Toen viel ik bijna achterover van me stoel. Wat een flauwekul. Maargoed waarschijnlijk komt het wel goed met het feit dat er bij inname geen beschadigingen zijn geconstateerd.

En voor die grapjas die over dat puntgaaf begint. Je begrijpt hopelijk toch wel dat als ik zeg dat een laptop van een jaar oud 'puntgaaf' is, dat ik het dan niet over deukjes van 1mm heb...
Breezers schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:50:
[...]
Als enkele putjes van 1mm "behoorlijke beschadigingen" zijn. Dan is elke laptop van een jaar behoorlijk beschadigd.. Dan hoef je dus nooit garantie te verlenen.

[ Voor 15% gewijzigd door Mania-92 op 14-08-2015 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Mania-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:38:
Het is zo dat het niet hoeft uit te maken of de schade te maken heeft met het probleem. Als er sprake is van schade dan zal een reparatie altijd buiten garantie vallen.
Schandalig tot op het bot.
En ik zal dit wel niet mogen zeggen hier maar reken maar dat dat de policy van de fabrikant is.
Opdat wij geen garantie hoeven te verlenen en dat ze maar gewoon een nieuwe kopen.
Succes ermee in ieder geval TS.

[ Voor 8% gewijzigd door Bart2005 op 14-08-2015 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Ik heb dus wel degelijk bij de verkopende partij aangeklopt!

[...]

Toen viel ik bijna achterover van me stoel. Wat een flauwekul. Maargoed waarschijnlijk komt het wel goed met het feit dat er bij inname geen beschadigingen zijn geconstateerd.
Tja, blijft een welles nietes verhaal, maar icentre is simpelweg een ander bedrijf en niet de verkopende partij. Kun je blijven roepen dat je bij de fabrikant hebt aangeklopt, maar dat is niet zo.

Dat tweede punt is natuurlijk onzin, en helaas iets dat ik vaker over Apple gelezen heb. Moet Apple in dit geval niet aantonen dat het defect voortkomt uit de cosmetische schade?
Lijkt me vreemd dat je complete garantie vervallen is om een paar kleine deukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers

[...]

Als enkele putjes van 1mm "behoorlijke beschadigingen" zijn. Dan is elke laptop van een jaar behoorlijk beschadigd.. Dan hoef je dus nooit garantie te verlenen.
Dit is geen putje van 1mm......en het gaat Apple waarschijnlijk meer om de plotselinge versnelling/afremming van een paar G, die componenten intern kan beschadigen, waardoor ze kunnen zeggen dat dit "waarschijnlijk" te maken kan hebben het vallen/stoten van het apparaat of het twisten/verbuigen van het moederboard

http://i.imgur.com/CXv2QWw.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Breezers op 14-08-2015 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
Breezers schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:47:
[...]

Dit is geen putje van 1mm......en het gaat Apple waarschijnlijk meer om de plotselinge versnelling/afremming van een paar G, die componenten intern kan beschadigen, waardoor ze kunnen zeggen dat dit "waarschijnlijk" te maken kan hebben het vallen/stoten van het apparaat

http://i.imgur.com/CXv2QWw.jpg
Die zat er dus bij afgave niet. ;) En daarnaast, als je de vergroting van de foto in ogenschouw neemt is het nogsteeds maar enkele mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Mania-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:48:
[...]

Die zat er dus bij afgave niet. ;) En daarnaast, als je de vergroting van de foto in ogenschouw neemt is het nogsteeds maar enkele mm.
Ik vind trouwens niet dat je je zo hoeft te verdedigen tegen.. Tja. Men moet zo op zijn woorden letten hier.
Maar het is mij duidelijk dat hier andere belangen in het spel zijn. Niet jouw belangen i.i.g.
Hij lijkt ook precies te weten "waar het Apple om gaat". Bijzonder dubieus m.i.

[ Voor 8% gewijzigd door Bart2005 op 14-08-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Maar als die beschadiging er niet zat toen je hem af gaf, dan moet de situatie toch niet zo moeilijk op te lossen zijn?

Heb je een kopie van het 'inspectieblad' waarop staat dat zulke beschadigingen er niet op zaten bij versturen? Als je dan ook nog eigen foto's (met datum) hebt die dat ook nog eens visueel bewijzen, dan zal iCentre er toch iets mee moeten doen.
Zullen ze waarschijnlijk niet leuk vinden, aangezien het hun veel geld kost. Maar dan zouden zij i.i.g. het exterieur op hun kosten moet repareren/vervangen, en kun je met het scherm probleem naar Apple toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
DGonlag2 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:54:
Maar als die beschadiging er niet zat toen je hem af gaf, dan moet de situatie toch niet zo moeilijk op te lossen zijn?

Heb je een kopie van het 'inspectieblad' waarop staat dat zulke beschadigingen er niet op zaten bij versturen? Als je dan ook nog eigen foto's (met datum) hebt die dat ook nog eens visueel bewijzen, dan zal iCentre er toch iets mee moeten doen.
Zullen ze waarschijnlijk niet leuk vinden, aangezien het hun veel geld kost. Maar dan zouden zij i.i.g. het exterieur op hun kosten moet repareren/vervangen, en kun je met het scherm probleem naar Apple toe.
Op die route loopt het nu ook via apple: er is een ondertekend formulier waarop staat dat er geen beschadigingen zijn. Dit formulier is inmiddels opgestuurd naar Apple, we zijn daar verder zeer vriendelijk geholpen overigens. Maandag nemen ze weer contact op.

Maar ik vind wel dat het gezegd moet worden dat ik het geen stijl vind om te zeggen
. Dat schendt volgens mij alle fatsoensnormen omtrent garantie, maar misschien nog belangrijker, ook de wet. Nou heeft de vriendin van wie de laptop is misschien geluk gehad met dit formulier, maar ondertussen zijn er ook heel veel klanten die hierdoor wel een groot probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
DGonlag2 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:54:

Laten we een rondje om de wereld doen met de laptop. Hoe moeilijk wil je het maken?

De TS schrijft dat je hem gewoon aldaar kunt brengen.
En daar dient het m.i. gewoon kosteloos gerepareerd te worden.
En dat ook zonder verdachtmakingen en uitvluchten, waarop de consument gewoon recht heeft volgens Nederlands consumentenrecht.

En dat soort sentimenten dat "ze het niet leuk vinden" is natuurlijk niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Ja wat ze zeggen over die beschadigingen en garantie is belachelijk en ronduit asociaal.
Helaas vaker gehoord over Apple.

Hoop dat het probleem opgelost wordt, en dat jullie een goed werkende laptop terugkrijgen.
Succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Mania-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:01:
Dat schendt volgens mij alle fatsoensnormen omtrent garantie, maar misschien nog belangrijker, ook de wet.
Volgens mij beide inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Mania-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:01:
.Dat schendt volgens mij alle fatsoensnormen omtrent garantie, maar misschien nog belangrijker, ook de wet.
Bart2005 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:06:
[...]

Laten we een rondje om de wereld doen met de laptop. Hoe moeilijk wil je het maken?

De TS schrijft dat je hem gewoon aldaar kunt brengen.
En daar dient het m.i. gewoon kosteloos gerepareerd te worden.
En dat ook zonder verdachtmakingen en uitvluchten, waarop de consument gewoon recht heeft volgens Nederlands consumentenrecht.

En dat soort sentimenten dat "ze het niet leuk vinden" is natuurlijk niet aan de orde.
Bart2005 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:09:
[...]

Volgens mij beide inderdaad.
Welke wet mag dat dan wel zijn ?

Als je dit soort statements maakt, geef dan ook even aan in welk Burgerlijk Wetboek en in welk artikel dit zou moeten staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Vebaas me best wel over de felheid van sommige reacties eigenlijk :?
En als ik wel ergens goede ervaring heb met reparaties, omruilen, snelheid, dan is het toch wel bij Apple (in de apple store, dat wel, maar toch)

Stuur je eigen foto en innameformu,ier lekker op naar apple, dan is het volgens mij zo wel opgelost. Die cosmetische schade aan de rand loopt wel los verwacht ik zelf. Die gedeukte hoek is een ander verhaal, maar jij kunt aantonen dat je hem zo niet hebt ingeleverd.
Je hebt de procedure die apple stelde gevolgd, dus de verantwoording is op enig moment ook overgedragen.
Als jij hem hebt ingeleverd zonder ingedeukte onder- en bovenkant, dan is dat iets tussen icentre en apple om op te lossen... Uiteraard zonder enige pressie van een reparatiedienst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Het lijkt me bijzonder vergelijkbaar met het gedoe rondom gejailbreakte telefoons, zie nieuws: Garantie telefoons mag niet vervallen bij root of jailbreak / http://blog.iusmentis.com...en-bij-root-of-jailbreak/

Je kunt niet zomaar een totaal ongerelateerd iets nemen en zeggen dat dus de garantie voor het hele product vervalt.

Ik snap trouwens ook niet waarom je dat zou verdedigen. Waarom zou je merken / verkopers / fabrikanten excuses geven om onder reparatie uit te komen? Ze horen gewoon een deugdelijk beeldscherm te leveren, en als het beeldscherm kapot gaat moet dat gerepareerd te worden. Dat spreek je af, daar betaal je voor, dat is dus iets wat gewoon gestand moet worden gedaan.

Putjes en krasjes op de rand ontstaan door talloze zaken in het dagelijks gebruik (vergeten je horloge af te doen ofzo), en heeft geen moer met een beeldscherm te maken en moet dus ook niet aangegrepen worden als flauw excuus om eronder uit te komen, net zo min als het rooten of jailbreaken van een toestel dat is.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

Breezers schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:29:
Als jezelf het topic had gelezen, dan wist je in ieder geval dat het reparatie centrum helemaal geen partij is in dit verhaal en ergo: helemaal niet gebreken gesteld kan worden
Zodra ze schade aan het apparaat veroorzaakten zijn ze wel degelijk partij geworden hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Croga schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:15:
[...]

Zodra ze schade aan het apparaat veroorzaakten zijn ze wel degelijk partij geworden hierin.
Natuurlijk niet, TS heeft niets met dat reparatie bedrijf te maken. Als er schade is, dan is de partij die de laptop heeft ingenomen de enige partij waar TS mee te maken heeft als het gaat om schade.

De aannemende partij moet zelf maar kijken hoe en bij wie ze deze schade zelf weer gaan verhalen, maar daar heeft TS niets mee te maken. Dus: het reparatie centrum is geen partij bij een schade tussen TS en de aannemende partij, snap je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
incaz schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:09:
[...]

Het lijkt me bijzonder vergelijkbaar met het gedoe rondom gejailbreakte telefoons, zie nieuws: Garantie telefoons mag niet vervallen bij root of jailbreak / http://blog.iusmentis.com...en-bij-root-of-jailbreak/

Je kunt niet zomaar een totaal ongerelateerd iets nemen en zeggen dat dus de garantie voor het hele product vervalt.

Ik snap trouwens ook niet waarom je dat zou verdedigen. Waarom zou je merken / verkopers / fabrikanten excuses geven om onder reparatie uit te komen? Ze horen gewoon een deugdelijk beeldscherm te leveren, en als het beeldscherm kapot gaat moet dat gerepareerd te worden. Dat spreek je af, daar betaal je voor, dat is dus iets wat gewoon gestand moet worden gedaan.

Putjes en krasjes op de rand ontstaan door talloze zaken in het dagelijks gebruik (vergeten je horloge af te doen ofzo), en heeft geen moer met een beeldscherm te maken en moet dus ook niet aangegrepen worden als flauw excuus om eronder uit te komen, net zo min als het rooten of jailbreaken van een toestel dat is.
Een softwarematige aanpassing van een eindgebruiker vergelijken met een hardwarematige defect door waarschijnlijk excessieve druk is geen vergelijking die stand houdt.

Het is natuurlijk heel erg makkelijk om als "consument" elk onderbuik gevoel van zogenaamde onrecht over fabrikanten, aankopen, winkels, merken, garantie, service etc regelrecht en ongecontroleerd op elk willekeurig forum te etaleren en het liefst zoveel mogelijk meelopers te verzamelen, om hiermee op Social media te moord en brand te schreeuwen over rechten. (Slaat niet op dit topic, maar topics in het algemeen)

Helaas vergeet men vaak dat een onderbuikgevoel niet gelijk staat aan een recht, dat een recht halen vaak erg moeizaam en kostbaar kan zijn en dat gekoppeld aan dit recht ook plichten zitten.

Hetzelfde geldt voor winkels, reparateurs, fabrikanten en leveranciers. Zeker in Nederland zullen deze (uitzonderingen daargelaten) de consument MEER geven qua coulance, rechten, service etc dan zij überhaupt verplicht zijn, maar ook zij zullen bepaalde grenzen hebben en dus niet zomaar (zoals in de dit geval ) even 500 euro "weggeven"

Je betaald voor een goed product, maar in dit geval geeft een gespecialiseerd bedrijf aan dat het van mening is dat de schade niet onder garantie valt.

Wat denk jezelf ? Dat bedrijven altijd maar dingen gratis doen ? Dan blijven er niet veel bedrijven over.

Lees nou maar eerst een goed na wat garantie eigenlijk is, welke rechten en plichten er aan verbonden zitten, hoe je daar mee om moet gaan en als laatste hoe je dan ook je recht moet gaan halen als het zover komt. Dan pas blijkt dat wat winkels etc doen over het algemeen helemaal niet slecht is als hier wel eens wordt afgeschilderd.

Edit: het zou een ander verhaal zijn als TS kan aantonen dat er slechte kwaliteit schermen inde MacBook zitten die na ca 1 jaar door een te lichte druk kapotte pixels zouden krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Breezers schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:44:
Zeker in Nederland zullen deze (uitzonderingen daargelaten) de consument MEER geven qua coulance, rechten, service etc dan zij überhaupt verplicht zijn
Alleen al op Tweakers zijn talloze topics over bedrijven die een loopje nemen met garantie... Stomweg omdat ze weten dat de overgrote meerderheid er toch geen rechtzaak over start, en een eventuele rechtsbijstandsverzekering het vrijwel zeker afkoopt.
Edit: het zou een ander verhaal zijn als TS kan aantonen dat er slechte kwaliteit schermen inde MacBook zitten die na ca 1 jaar door een te lichte druk kapotte pixels zouden krijgen
Je kan van een consument niet verwachten dat-ie industriele duurzaamheidstesten gaat uitvoeren om z'n gelijk te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
[...]

Is geen normale gebruiksschade. Ik ken iemand die zijn Macbook (Pro Retina) ook op de hoek heeft laten vallen (foto 2) vanaf 50cm hoog ofzo, deuk ziet er hetzelfde uit. (deuk in beide onderdelen in body en display klep). Maar goed dit kan die vlekken niet veroorzaken, maar laat wel zien hoe men met de MB om is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat TS het niet kan aantonen, hij laat alleen fotos zien die gemaakt zijn bij de reparatie afhandeling.
Maar de fotos van voor de schade toont hij niet (terwijl dat wel eerder in dit topic naar gevraagd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
[...]
Waarom zou ik (of iemand anders die garantie claimt) moeten aantonen dat de kwaliteit van de schermen slecht is? Zelfs de allerbeste schermen hebben een kans om kapot te gaan. Zelfs als deze kans slechts 0.1% is gaan er bij 10 miljoen verkochte exemplaren 10000 kapot. Ik begrijp dat, als het aan jou ligt, deze 10000 mensen kunnen fluiten naar garantie omdat de overige 99.9% van de schermen wel goed zijn? :/
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 01:33:
Ik denk dat TS het niet kan aantonen, hij laat alleen fotos zien die gemaakt zijn bij de reparatie afhandeling.
Maar de fotos van voor de schade toont hij niet (terwijl dat wel eerder in dit topic naar gevraagd is)
Als je het topic zou hebben gelezen is het feit dat de laptop onbeschadigd is ingeleverd gebaseerd op een formulier wat dat bevestigd, door beide partijen ondertekend. Alsmede het feit dat we er zeker van zijn dat die beschadiging er niet zat, maarja dat zegt natuurlijk iedereen.

[ Voor 43% gewijzigd door Mania-92 op 15-08-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Mania-92 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 02:00:
Vervolgens kwam de reparateur pas met de foto's over de boeg van de schade. Deze schade bleek zo miniscuul klein dat hij op de door ons gemaakte foto's echt niet te zien is,
In ieder geval mbt tot die "puntjes" op de rand zou ik zeggen dat ze er niet eens zitten en dat de reparateur je probeert op te lichten.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom staan de zijranden op geen van die foto's?

Overigens ben ik het met de stelling dat schade niet gelijk garantieverlies hoeft te betekenen eens, en belangrijker, moet je de wet ook zo interpreteren. Zolang de schade niet redelijkerwijs in verband kan worden gebracht met de garantie kan het geen reden voor afwijzing zijn. Uiteraard, zoals altijd, IANAL.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2015 05:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 05:53:
Waarom staan de zijranden op geen van die foto's?
Haha, dat dacht ik ook direct. Waarom een foto maken van enkel het middengedeelte van de laptop ipv het complete product.
Gezien je reacties wijst het er voor mij persoonlijk op dat de schade op de hoek al aanwezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henri86 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 08:07:
Waarom een foto maken van enkel het middengedeelte van de laptop ipv het complete product.
Een foto maken van het middengedeelte kan. Niet handig, maar mensen doen wel eens onhandige dingen. Het zijn echter alle drie vierkante foto's en naar mijn weten nemen weinig camera's vierkante foto's.

Waar is de rest van de getoonde plaatjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 13:12
Ik zie dagelijks Macbooks binnen komen op mijn werk voor reparatie (een ander bedrijf die ook voor Apple reparatie mag uitvoeren) en kan je door middel van de foto's het volgende over deze Macbook vertellen (mits de foto's ook van deze Macbook zijn):

- De zwarte vlekken in het beeld ontstaan niet zomaar. Dit komt zoals al eerder gezet is door druk. Mogelijk is er wat tussen het toetsenbord gekomen of heeft de Macbook in een tas gezeten die te vol zat waardoor er druk ontstaan is tegen het display. De lagen in de display zijn gebroken hierdoor en de zwarte vlekken is het resultaat. Dit valt inderdaad niet onder de garantie.

- De schade aan de randen van de Macbook:
1: De deukjes bij de USB poorten komen door gebruik, als de Macbook nog garantie heeft, wordt er hierdoor bij ons niet moeilijk over gedaan. Dit kan komen door dat de Macbook ergens tegen aan stoot (zijkant van een tafel bijvoorbeeld). Als ik dit zo zie zal dit er al in hebben gezeten bij het inleveren.
2: De schade aan het display en op de zelfde plek aan de topcase (toetsenbord) komen door vallen of erg hard stoten. Dit kan eventueel tijdens vervoer zijn gebeurt van de iCentre (ARP) naar het reparatie bedrijf (Harmony in dit geval). Of al eerder door de gebruiker. Een reparatie bedrijf kan hierdoor de garantie weigeren afhankelijk van het probleem. In dit geval zou (mocht het niet de zwarte vlekken zijn) zou ik het gewoon onder garantie doen.

- Het betalen van de onderzoekskosten. De eindgebruiker heeft akkoord gegeven voor het onderzoeken en zal dus ook voor de kleine lettertjes getekend hebben. Daar zal in staan dat er onderzoekskosten berekend worden als de klant niet akkoord gaat met de reparatie. Volkomen terecht, aangezien er onderzoek wordt uitgevoerd. Dit staat bij ons ook vermeld, alleen wij melden het de klanten ook nog. Bij ons is dit 69 euro en voor iOS devices 29 euro.

In mijn ogen kan de eindgebruiker hoog of laag springen, maar deze schade ontstaan niet zomaar.

Tevens kan de prijs voor het vervangen van het display voor ±500 euro wel kloppen.
De genoemde ±300+ euro voor het vervangen van een retina scherm kan ook kloppen, maar dit zal bij Apple zelf zijn gebeurt, deze heeft de prijzen lager dan bij de AASP. De inkoopprijs voor de AASP's zijn hoger dan die voor Apple zelf en het arbeidsloon van Apple is ook maar 29 euro ongeacht wat de klacht is (of het nu een kwartier of 3 uur werk is). Hier kan een AASP niet tegen op en door deze twee dingen zal de prijs dus hoger zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door woutertjuh88 op 15-08-2015 09:04 . Reden: extra info over de kosten. ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woutertjuh88 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 08:58:
- Het betalen van de onderzoekskosten. De eindgebruiker heeft akkoord gegeven voor het onderzoeken en zal dus ook voor de kleine lettertjes getekend hebben. Daar zal in staan dat er onderzoekskosten berekend worden als de klant niet akkoord gaat met de reparatie. Volkomen terecht, aangezien er onderzoek wordt uitgevoerd. Dit staat bij ons ook vermeld, alleen wij melden het de klanten ook nog. Bij ons is dit 69 euro en voor iOS devices 29 euro.
Geen gebruiker tekent ervoor akkoord te gaan met betalen vanwege onzinnige, verzonnen of niet relevante schades. Onderzoekskosten mogen nimmer een wurgconstructie zijn om linksom of rechtsom geld los te peuteren van een klant die eigenlijk gewoon garantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Onderzoekskosten zijn sowieso denkbaar onzinnig als het om non-conformiteitsclaims gaat, het onderzoeken daarvan hoort er nu eenmaal bij. Daarnaast zouden kosten een hoofdzaak van de overeenkomst zijn, hoofdzaken horen niet in de kleine lettertjes.

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 15-08-2015 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:05:
Onderzoekskosten zijn sowieso denkbaar onzinnig als het om non-conformiteitsclaims gaat, het onderzoeken daarvan hoort er nu eenmaal bij.
Het is natuurlijk ook een ontzettend dubieuze praktijk: we leveren garantie, maar je moet wel heel erg dubbel zeker weten dat je echt garantie zou moeten krijgen, want anders mag je betalen pannekoek!

Nog even los van dat je het ook nog maar van ze zelf moet aannemen, maar mensen ontmoedigen van hun garantie gebruik te maken op straffe van ~100 euro boete is natuurlijk niet erg sympathiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 13:12
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:02:
[...]

Geen gebruiker tekent ervoor akkoord te gaan met betalen vanwege onzinnige, verzonnen of niet relevante schades.
Dat snap ik, maar de zwarte vlekken komen door schade. Ik heb ook staan: mits de foto's ook van deze Macbook zijn
[...]
Onderzoekskosten mogen nimmer een wurgconstructie zijn om linksom of rechtsom geld los te peuteren van een klant die eigenlijk gewoon garantie heeft.
Hoe zit het dan met producten die nog garantie hebben en bijvoorbeeld vochtschade hebben welke niet aan de buitenkant te zien is? Of niet originele onderdelen?

Bij ons komt het weinig voor dat er onderzoekskosten worden betaald omdat wij uitleggen bij inname wat de reden daar voor is ook al zit er nog garantie op en zien wij geen schade.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woutertjuh88 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:10:
Hoe zit het dan maar producten die nog garantie hebben en bijvoorbeeld vochtschade hebben welke niet aan de buitenkant te zien is?
Laten we maar niet beginnen over de beruchte vochtschade :X Die discussie laten fabrikanten en reparateurs waarschijnlijk beter links liggen.
Bij ons komt het weinig voor dat er onderzoekskosten worden betaald omdat wij uitleggen bij inname wat de reden daar voor is ook al zit er nog garantie op en zien wij geen schade.
Een klant komt niet voor niets binnen met een probleem, die garantie claimt men niet voor de lol. Al maakt dat niets uit: door zo expliciet te dreigen met best behoorlijke onderzoekskosten schrik je mensen die recht hebben op garantie af. Ik gok dat dat geen toevallige bijvangst is.

Of je kiest ervoor soms een apparaat binnen te krijgen dat niet gerepareerd hoeft te worden, of je kiest ervoor legitieme garantiegevallen af te stoten. Daar tussenin zit niet zoveel en het is wel duidelijk wat reparateurs hebben gekozen. Niet erg klantgericht.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2015 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb geen advies ofzo maar..

Een kennis van mij Apple fanaat heeft ook een Air en als er iemand zuinig is op zijn spul is hij het wel, zijn Air staat alleen op een bureau en neemt hem ook nooit ergens mee naar toe.. Toch komt hij op een dag thuis en een barst in het scherm rechts onderin en het was grijs. Naar de Apple store geweest en geen garantie... Er zijn heel wat mensen die klagen over het gevoelige scherm van de Air wat toen bevestigt werdt door de persoon daar.

Reparatie zou 550 euro gaan kosten en hij kreeg een opmerking als 'lompert' naar zijn hoofd gesmeten wat die kerel van de Apple store zijn baan gekost heeft.. (WTF?!) We hebben toen zelf maar een scherm van Ebay gehaald 230 USD en zelf (ik) ingebouwd.... en man wat een ruk werk met de feun erop en voorzichtig het spul (bezel) los maken.. Dit wel met behulp van Youtube filmpjes en wat tips.. Maar mijn god... Geen wonder dat die Apple gasten sjago worden als je met een defect scherm langs komt! :P

Ik raad het niemand aan om dit te doen, in de tijd dat ik dat scherm had vervangen had ik wel 5 normale laptops volledig uit elkaar kunnen halen en weer assembleren. Ben zeker 2 uur bezig geweest.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Een softwarematige aanpassing van een eindgebruiker vergelijken met een hardwarematige defect door waarschijnlijk excessieve druk is geen vergelijking die stand houdt.
Jawel, want het gaat om ongerelateerde zaken. Apple zegt dat doodleuk letterlijk: het interesseert ons niks of het met elkaar te maken heeft, we wijzen het gewoon af.

Nou, dat is dus tegen die Europese Richtlijn in, die duidelijk maakt dat garantie afwijzen alleen mag als het handelen van de gebruiker te maken heeft met de schade.

En specifiek voor deze schade: putjes aan de zijkant ontstaan door allerlei zaken, maar meestal doordat er iets hards of scherps langs de rand schampt. Denk aan een horloge of een rits ofzo. Dat heeft dus geen moer te maken met het scherm en kan dus geen reden zijn om garantie op het scherm te laten vervallen.

Wel prima framing om de inhoudelijke discussie af te doen als 'onderbuikgevoel', geen greintje onderbouwing en toch doen alsof jij hier de enige bent die redelijk en rationeel is.
Hetzelfde geldt voor winkels, reparateurs, fabrikanten en leveranciers. Zeker in Nederland zullen deze (uitzonderingen daargelaten) de consument MEER geven qua coulance, rechten, service etc dan zij überhaupt verplicht zijn,
Dat vind ik nou bij uitstek een statement dat ik wel eens onderbouwd zou willen zien met (goede) cijfers. Of waarvan het op z'n minst zinnig is om aan te geven hoe je aan die conclusie komt. Selection bias lijkt me hier bepaald niet uitgesloten.
Je betaald voor een goed product, maar in dit geval geeft een gespecialiseerd bedrijf aan dat het van mening is dat de schade niet onder garantie valt.
Wat denk jezelf ? Dat bedrijven altijd maar dingen gratis doen ? Dan blijven er niet veel bedrijven over.
Eh... een gespecialiseerd bedrijf met een behoorlijk financieel belang. Je verwijt dat klanten voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, maar dat bedrijven incorrect handelen omdat ze dat geld oplevert kun je je niet voorstellen?

Als bedrijven niet volledig kunnen leveren wat ze beloven - en dus niet alleen het initiele product maar ook een die het doet en blijft doen bij normaal gebruik - dan is de kans inderdaad dat ze ten onder gaan - en helemaal prima. Zo werkt 'de markt.' Maak maar plaats voor bedrijven waar je wel van op aan kunt en die zich zonder morren aan de wet houden en waarbij je wel krijgt wat je koopt.

(In geval van Apple en hun winstmarges lijkt me dat overigens volstrekt onnodig... die zouden ook gewoon iets betere materialen kunnen betalen en een iets betere service kunnen leveren, en dan toch niet ten onder gaan.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Geen gebruiker tekent ervoor akkoord te gaan met betalen vanwege onzinnige, verzonnen of niet relevante schades.
Mediamarkt (waar ik om die reden dus nooit meer kom) heeft zelfs alleen maar reparatieformulieren waar al op staat voorgedrukt dat er gebruiksschade zichtbaar is. Zelfs als je een gloednieuw krasvrij apparaat inlevert geven ze je geen andere keus!

Het zal trouwens ook niet de eerste keer zijn dat een reparatiebedrijf zelf schade maakt, ik heb dat diverse keren meegemaakt tot vingerafdrukken ingesmolten (!) in het pianolak-display van mijn minilaptop. Veroorzaakt doordat ze lijm voor het een of ander hebben gebruikt en daarna met lijmvingers het ding hebben vastgepakt. Na opnieuw terugsturen hebben ze de onderkant (de schade zat bovenop) vervangen en de accu (die was nog goed) omgeruild, dus ik heb het opgegeven...
Het is net als de vochtdetectiesticker in telefoons: bedoeld om garantie af te wimpelen. Voor zover ik weet verkleuren ze die dingen in de fabriek al bij wijze van spreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 10:33:
Mediamarkt (waar ik om die reden dus nooit meer kom) heeft zelfs alleen maar reparatieformulieren waar al op staat voorgedrukt dat er gebruiksschade zichtbaar is. Zelfs als je een gloednieuw krasvrij apparaat inlevert geven ze je geen andere keus!
Dat is handig voor de consument, daarmee maken ze het vakje en segment gelijk juridisch waardeloos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10 18:57
Bart2005 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:13:
[...]

Het was wel weer te verwachten. Als een bok op de haverkist.
Het A* woord in niet-positieve zin genoemd. De brutaliteit.

Verder gewoon mijn mening over hoe het zou moeten werken.
Maar laat je gerust afschepen.

En die pure speculatie en verdachtmakingen in jouw post daarboven: je lijkt bij voorbaat zeker te weten hoe het zit. Uitstekend.

Overigens: ik heb hem zelf ook. En die ziet er een stuk beroerder uit.
Het is proefondervindelijk GEEN hard-aluminium. Dat bestaat volgens mij niet eens. Je stoot eens tegen de muur bij het verplaatsen/vervoeren.
En hij doet het nog gewoon. Als ik hem zou moeten inleveren omdat ik dat soort zwarte vlekken in beeld heb dan zou de mijne helemaal kansloos zijn op het uiterlijk gewaardeerd.
Dat geeft te denken nietwaar?
Als dat inderdaad al een keer veroorzaakt is door jezelf de deuk dan zou ik het inderdaad ook onder user abuse laten vallen.

En dan krijg je inderdaad de rekening, want "puntgaaf is het niet" en dat je scherm nog wel werkte ervoor is natuurlijk mooi voor jezelf maar voor hun dus niet.
Al ben ik wel van mening als een bezel of behuizing beschadigd is en het scherm nog in orde is er niets aan de hand moet zijn.
Maar het ziet er het zelfde uit als een deuk in je voorbumper en dan je radiator willen laten vervangen onder garantie, dan gaan ze dus zeggen dat die kapot is door de deuk in je bumper insert user abuse.

Verder is het bedrag voor hun natuurlijk niet zo gek als de hele klep inclusief scharnieren bezels LCD etc vervangen gaat worden zit er natuurlijk een kosten plaatje aan zoals al eerder aangegeven in het topic en ook heb je dan nog onderzoekkosten en arbeid van het plaatsen.
En dat is helaas gelijk jackpot want alleen het LCD vervangen doen ze niet bij Apple repair centers.

Echter als je zelf foto's heb zonder deuk, dan is het totaal niet jouw probleem.
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:17:
[...]

Laten we maar niet beginnen over de beruchte vochtschade :X Die discussie laten fabrikanten en reparateurs waarschijnlijk beter links liggen.

[...]

Een klant komt niet voor niets binnen met een probleem, die garantie claimt men niet voor de lol. Al maakt dat niets uit: door zo expliciet te dreigen met best behoorlijke onderzoekskosten schrik je mensen die recht hebben op garantie af. Ik gok dat dat geen toevallige bijvangst is.

Of je kiest ervoor soms een apparaat binnen te krijgen dat niet gerepareerd hoeft te worden, of je kiest ervoor legitieme garantiegevallen af te stoten. Daar tussenin zit niet zoveel en het is wel duidelijk wat reparateurs hebben gekozen. Niet erg klantgericht.
Natuurlijk is dit makkelijk zelf te doen, tenminste " makkelijk " maar wat je beschrijft is exact de rede waarom ze daar dus hele units vervangen.
Toetsenbord verlichting kapot ? velletje kost 10 euro.
Apple = Nieuwe topcase + keyboard + velletje verlichting dus gelijk +- 300.

[ Voor 24% gewijzigd door Mektheb op 15-08-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Mektheb schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 10:42:
...
Maar het ziet er het zelfde uit als een deuk in je voorbumper en dan je radiator willen laten vervangen onder garantie, dan gaan ze dus zeggen dat die kapot is door de deuk in je bumper insert user abuse.
Tja. En van al deze praktijken rechtstreeks uit het "Groot Smoezenboek" word ik nou juist zo opstandig.
Ik bezie het vanuit de kant van de consument en die dient gewoon te krijgen waar hij recht op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:51
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:17:
[...]

Wat een lekker populistische uitspraak. Alle vochtschade is per definitie een manier om de consument te laten betalen? Dat kan je niet hardmaken.

En dan moet je het er maar niet over hebben, zeg jij. Het lijkt me juist goed om het er wel over te hebben want als er misstanden bestaan moeten die z.s.m. worden opgelost.

Als een klant ervoor kiest om iets te laten repareren en iets blijkt niet onder garantie te vallen, kan de klant ervoor kiezen het apparaat ongerepareerd retour te sturen. Daar zitten onderzoekskosten aan verbonden. Dit is doodnormaal; het arbeidsloon van de reparatiemedewerker dient te worden betaald.

Als klant weet je ook dondersgoed hoe je met je apparatuur omgaat. Als er vochtschade is dan zal er wel iets gebeurd zijn waardoor dit is ontstaan. Als voorbeeld: hoe vaak zie je wel niet mensen in de regen bellen? En het dan raar vinden dat zo'n ding stuk gaat.

Mocht je als klant vinden dat er ten onrechte garantie wordt geweigerd, laat dan de reparatiepartij maar bewijzen dat zij de garantieclaim afwijzen. En dat doe je niet met de vierkante foto's waarvan de zijkanten missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Bart2005 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 11:00:
[...]

Tja. En van al deze praktijken rechtstreeks uit het dikke smoezenboek word ik nou juist zo opstandig.
Ik bezie het vanuit de kant van de consument en die dient gewoon te krijgen waar hij recht op heeft.
En terecht dat zou ik ook hebben.

Helaas werkt vaak iets krijgen waar je recht op, is het niet vanzelfsprekend...

Bekende stickers in een telefoon die verkleuren bij vocht etc waardoor het bij een repair centre gelijk = vochtschade als die onder garantie terug komt etc.

Mijn ervaringen met Apple zijn nog nooit zo geweest zoals het probleem wat hier zich afspeelt.
Ben dus ook benieuwd hoe dit afloopt het is echter duidelijk hij isingeleverd bij de winkel met goedkeuring van beide partijen hij smetteloos was.
Dus ze kunnen het nu niet op dat gooien want je hebt bewijs ervan.

[ Voor 15% gewijzigd door Mektheb op 15-08-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:36
Soortgelijke ervaring gehad, welliswaar met ander merk laptop maar exact dezelfde argumentatie van het reparatiecentrum.
Rechtsbijstandverzekering ingeschakeld en na dagvaarding met kort geding is er geschikt en heb toen nieuwe laptop gekregen aangezien de foto's met de zgn schade waren gemaakt nadat de laptop bij het reparatiecentrum was gekomen en dus niet aantoonbaar was dat deze schade er was bij het inleveren in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Blijf me verbazen over dit verhaal... :X

Wat voor een strijd je moet voeren om iets onder garantie gerepareerd te krijgen! Wow; en wat voor een strategieën er zijn om er onderuit te komen (gezien vanuit leverancier).

Het is toch eigenlijk heel triest dat wanneer je een apparaat inlevert (in dit geval een Macbook) dat je eerst foto's moet maken, op papier, met handtekeningen, gaat vastleggen dat eea onbeschadigd was, om maar te voorkomen dat je afgewimpeld wordt...?!? Hoe ver moet je gaan om je apparaat ongeschonden en onbezwaard een reparatietraject in te laten gaan?
En dan nog...

M.a.w. de uitspraak 'klant is koning' en begrippen als 'service', 'garantie', 'betrouwbare leverancier', krijgen ineens wel een heel betekenisloze inhoud. :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
ehtweak schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 11:26:
Blijf me verbazen over dit verhaal... :X

Wat voor een strijd je moet voeren om iets onder garantie gerepareerd te krijgen! Wow; en wat voor een strategieën er zijn om er onderuit te komen (gezien vanuit leverancier).

Het is toch eigenlijk heel triest dat wanneer je een apparaat inlevert (in dit geval een Macbook) dat je eerst foto's moet maken, op papier, met handtekeningen, gaat vastleggen dat eea onbeschadigd was, om maar te voorkomen dat je afgewimpeld wordt...?!? Hoe ver moet je gaan om je apparaat ongeschonden en onbezwaard een reparatietraject in te laten gaan?
En dan nog...

M.a.w. de uitspraak 'klant is koning' en begrippen als 'service', 'garantie', 'betrouwbare leverancier', krijgen ineens wel een heel betekenisloze inhoud. :(
Simpel te zeggen eigenlijk.

Je koopt de macbook bij Apple, Apple is Bedrijf 1 daarna ga je naar iCentre of iets in die trend om hem te laten maken die zijn Bedrijf 2 en die sturen hem op naar een bedrijf die het in naam van Apple gaat maken en dus ook Asus en HP en anderen maakt en dat is dan dus Bedrijf 3.

En daar tussen zijn er dus allemaal factoren waardoor het fout kan gaan en wie is er dan aansprakelijk?
Helaas gebeurt het zelden dat een bedrijf waar je hem koopt hem daadwerkelijk ook zelf maakt.
Waardoor er dus allemaal processen tussen zitten met transport en verschillende handelingen en communicatie van hot naar her waardoor je dit krijgt.

En die wijzen allemaal naar elkaar natuurlijk als er iets niet helemaal in orde is of gaat.
En de 1 heeft het maar te slikken van de ander want zelf maken ze het niet en dan krijg je dus dit.
Maar goed TS heeft te maken met het bedrijf waar het is ingeleverd ( de winkel ) en de rest eromheen is niet zijn probleem.
De winkel moet het afhandelen en regelen en daarbij heeft hij bewijs hij netjes is ingeleverd zonder schade dus als dat gekomen is door transport is dat ook nogmaals niet het probleem van de TS

[ Voor 14% gewijzigd door Mektheb op 15-08-2015 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Mektheb schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 11:29:
[...]

Simpel te zeggen eigenlijk.
En vervolgens doe je dat niet.
De consument heeft daar geen boodschap aan, aan die logistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Bart2005 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 11:31:
[...]

En vervolgens doe je dat niet.
De consument heeft daar geen boodschap aan, aan de logistiek.
Precies wat ik zeg dus.

Maar helaas ben je er wel van afhankelijk en dan is het gelijk hebben en krijgen een lastig traject.
Maar nogmaals je staat gewoon in je recht om naar de winkel te gaan van ik heb hier een kopie van het inleveren en daar staat niets over de schade waar ze nu mee komen.

Los het maar op :) zou ik tegen ze zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19

Barrycade

Through the...

Mania-92 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 02:00:
[...]

Waarom zou ik (of iemand anders die garantie claimt) moeten aantonen dat de kwaliteit van de schermen slecht is? Zelfs de allerbeste schermen hebben een kans om kapot te gaan. Zelfs als deze kans slechts 0.1% is gaan er bij 10 miljoen verkochte exemplaren 10000 kapot. Ik begrijp dat, als het aan jou ligt, deze 10000 mensen kunnen fluiten naar garantie omdat de overige 99.9% van de schermen wel goed zijn? :/

[...]

Als je het topic zou hebben gelezen is het feit dat de laptop onbeschadigd is ingeleverd gebaseerd op een formulier wat dat bevestigd, door beide partijen ondertekend. Alsmede het feit dat we er zeker van zijn dat die beschadiging er niet zat, maarja dat zegt natuurlijk iedereen.

Het klopt dat ik in de openingspost het heb over foto's die gemaakt zijn. Deze zijn snel gemaakt om eventueel aan te tonen dat bijvoorbeeld de laptop niet doormidden gebroken was bij het transport. Dit in verband met het feit dat ik menig postbode nogal eens lomp om heb zien gaan met pakketjes.
Vervolgens kwam de reparateur pas met de foto's over de boeg van de schade. Deze schade bleek zo miniscuul klein dat hij op de door ons gemaakte foto's echt niet te zien is, daarmee is dus ook de relevantie van die foto's verdwenen en heb ik ook niet geclaimd dat er foto's zijn die bewijzen dat er geen schade is. Maar als jij er beter door slaapt, hier zijn ze:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Tja toedeloe en de groeten, waarom zou je vierkante foto's maken als je bang bent dat hij door de midden aankomt? Dat lijkt me niet echt nodig om te bewijzen met 3 foto's (waar de randen niet op staan).

Ik maak juist foto's van de randen toen ik mijn tablet moest opsturen. Als hij door de midden aankomt is 1 fototje van het geheel voldoende, juist randschade is daar niet zo goed op te zien.

Succes met de afhandeling, maar lijkt mij dat je hier niet een erg sterk punt hebt. Niet op basis van je foto's in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breezers schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:21:
[...]

Natuurlijk niet, TS heeft niets met dat reparatie bedrijf te maken. Als er schade is, dan is de partij die de laptop heeft ingenomen de enige partij waar TS mee te maken heeft als het gaat om schade.

De aannemende partij moet zelf maar kijken hoe en bij wie ze deze schade zelf weer gaan verhalen, maar daar heeft TS niets mee te maken. Dus: het reparatie centrum is geen partij bij een schade tussen TS en de aannemende partij, snap je ?
Als Apple adverteert dat men naar schadebedrijf A of inleverpunt B kan gaan, dan is alles wat daar gebeurt in principe onder verantwoordelijkheid van Apple. Niets meer niets minder.

Inleverpunt tekent voor geen schade, nu is er schade. Ongeacht allerlei bijzaken waar het al tig posts over gaat, kan Apple zich juridisch gewoon niet meer beroepen op schade. Zo simpel is het, dat is mijn uitspraak, en daar zult u het mee moeten doen :)

Je vraagt trouwens anderen om met wetsartikelen te komen, en bent nogal stellig in je uitspraken terwijl je duidelijk al niet de basics van verbintenissenrecht kent. Niet echt fijn ten opzichte van mensen die zich afvragen hoe iets zit. Zou je dat wat minder stellig willen doen of duidelijk willen vermelden dat je zelf ook geen idee hebt?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2015 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 11:48:
[...]

Als Apple adverteert dat men naar schadebedrijf A of inleverpunt B kan gaan, dan is alles wat daar gebeurt in principe onder verantwoordelijkheid van Apple. Niets meer niets minder.

Inleverpunt tekent voor geen schade, nu is er schade. Ongeacht allerlei bijzaken waar het al tig posts over gaat, kan Apple zich juridisch gewoon niet meer beroepen op schade. Zo simpel is het, dat is mijn uitspraak, en daar zult u het mee moeten doen :)

Je vraagt trouwens anderen om met wetsartikelen te komen, en bent nogal stellig in je uitspraken terwijl je duidelijk al niet de basics van verbintenissenrecht kent. Niet echt fijn ten opzichte van mensen die zich afvragen hoe iets zit. Zou je dat wat minder stellig willen doen of duidelijk willen vermelden dat je zelf ook geen idee hebt?
Grapjas, TS heeft een overeenkomst met Icenter voor herstelling, niks meer en niks minder. Lees zelf eerst even BW 6 en 7 door voordat je iets zegt over verbintenisrecht (ps: is Verbintenissenrecht), simpeler kan gewoon niet. Dat een fabrikant of winkel deze doorstuurt naar een derde partij is voor TS en zijn rechtspositie irrelevant.

Als er 2 posters zijn die allebei aangeven dat het "tegen de wet" is, dan is het normaal om ook even aan te geven waar dit staat, toch ?

[ Voor 5% gewijzigd door Breezers op 15-08-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is bij Apple aangeschaft. Die is verantwoordelijk voor garantie en geeft aan dat je op diverse plekken terecht kan. Kan je me even de wetsartikelen aangeven die stellen dat iemand anders dan verkoper (WB7:21 en verder) verantwoordelijk is voor de afhandeling?

Precies ja... Apple geeft aan dat je bij iCenter terecht kan. Wat die dan doen is echter onder verantwoording van Apple. Echt, kan je ophouden met mensen nog meer verwarren met onzin? Oh, en als je mensen op verkeerd woordgebruik wil wijzen, lees dan ook gewoon even wat er staat in plaats je eigen leesfout te corrigeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2015 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
Goeie god zeg. Die foto's en dat ze vierkant zijn hebben wel wat los gemaakt.. Voor alle complottheoretici is de verklaring helaas simpel. Vierkante foto's schijnen tegenwoordig een ding te zijn op instagram, aangezien de telefoon daar altijd voor gebruikt wordt staat hij op die modus.

Maargoed ik heb de foto's weer verwijderd. Een discussie erover lijkt me vruchteloos aangezien ik ze (nadat ik de foto's van de reparateur heb gezien en gerealiseerd hebt dat de foto's daar geen duidelijkheid over gaven) helemaal niet als bewijs aanvoer, noch hier, noch bij Apple. De suggestie dat er bewust mee gerommeld is kan ik dan ook niet plaatsen, waarom zouden we dat doen als we ze niet eens in ons voordeel gebruiken?

Vooralsnog wachten we we weer op contact van Apple na het weekend. Ik krijg het idee dat sommige voelen dat ze Apple moeten verdedigen tegen aanvallers. Maar we zijn opzich prima geholpen door Apple, geen onvertogen woord daarover. Ook over het apparaat niet. Maar het mag volgens mij toch wel gezegd worden dat hun garantiepolicy (bij elke vorm van schade, ongeacht of het met het probleem te maken heeft, vervalt de garantie) op zijn zachts gezegd uiterst dubieus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Helemaal mee eens, alleen echter met je laatste zin is dit ook het geval bij andere merken.

En niet alleen in notebook land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Mektheb schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:35:
Helemaal mee eens, alleen echter met je laatste zin is dit ook het geval bij andere merken.

En niet alleen in notebook land.
Nou. We hebben als consument toch helemaal niets te maken met "garantie-policy" van bedrijven?
En wat zij zoal bedenken om het de consument zo lastig mogelijk te maken om hun recht (want daar gaat het uitsluitend om) te verkrijgen?

Ik vind het een rare gedachtegang i.i.g. Misschien bedoel je het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Mania-92 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:46:
Goeie god zeg. Die foto's en dat ze vierkant zijn hebben wel wat los gemaakt.. Voor alle complottheoretici is de verklaring helaas simpel. Vierkante foto's schijnen tegenwoordig een ding te zijn op instagram, aangezien de telefoon daar altijd voor gebruikt wordt staat hij op die modus.
Mijn telefoon heeft zo'n stand niet in de camera app :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
henri86 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 16:04:
[...]

Mijn telefoon heeft zo'n stand niet in de camera app :p
Iphone wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Apple(store) volgt die policy echter helemaal niet zo stellig hoor. Heb er wel vaker een iPhone vervangen voor een 'nieuwe' die er minder florisant uitzagen dan deze MacBook. Ook een iPhone die soms een paarse vlek in de camera gaf. Hij was echter al een paar keer over het asfalt gestuiterd, maar de genius zag stof achter de lens en dat hoorde niet. Hier. Een nieuwe. _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

woutertjuh88 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 08:58:
Tevens kan de prijs voor het vervangen van het display voor ±500 euro wel kloppen.
De genoemde ±300+ euro voor het vervangen van een retina scherm kan ook kloppen, maar dit zal bij Apple zelf zijn gebeurt, deze heeft de prijzen lager dan bij de AASP. De inkoopprijs voor de AASP's zijn hoger dan die voor Apple zelf en het arbeidsloon van Apple is ook maar 29 euro ongeacht wat de klacht is (of het nu een kwartier of 3 uur werk is). Hier kan een AASP niet tegen op en door deze twee dingen zal de prijs dus hoger zijn.
Dus eigenlijk kun je het beter bij Apple zelf inleveren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:27
Mijn ervaring is dat je je kapotte device het beste zo dicht mogelijk bij de kern kan inleveren. In dit geval gekocht bij Apple, dus ook direct bij Apple inleveren.

Zelfs mijn iPhone gekregen bij een abonnement zou ik niet naar de telecomprovider brengen, maar naar Apple (dit kan sowieso het eerste jaar). De provider stuurt reparaties vaak naar Dynafix en niet naar Apple. Dan mag Dynafix misschien wel een Apple autorished reapaircentre zijn, maar er zit dan wel weer een 'derde' bedrijf tussen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volkan1984 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 11:01:
Alle vochtschade is per definitie een manier om de consument te laten betalen? Dat kan je niet hardmaken.
Dat kan je inderdaad niet hard maken, maar dit heb ik dan ook nooit gezegd. Je opmerking wat betreft populisme negeer ik maar even, ik voer een discussie liever op basis van argumenten in plaats van stemmingmakerij.
En dan moet je het er maar niet over hebben, zeg jij. Het lijkt me juist goed om het er wel over te hebben want als er misstanden bestaan moeten die z.s.m. worden opgelost.
Ik raad je aan in het Dynafix-topic te posten of een eigen topic te openen. Het is hier in ieder geval niet op zijn plek of aan de orde.
Als een klant ervoor kiest om iets te laten repareren en iets blijkt niet onder garantie te vallen, kan de klant ervoor kiezen het apparaat ongerepareerd retour te sturen. Daar zitten onderzoekskosten aan verbonden. Dit is doodnormaal; het arbeidsloon van de reparatiemedewerker dient te worden betaald.
Dat risico hoort toch echt meer bij de reparateur te liggen dan bij de consument (zoals ook het complete overige consumentenrecht in elkaar steekt). Dat iemand wel recht heeft op garantie, maar als hij als leek er een keer naast zit of iets nou onder garantie valt of niet gelijk met een dikke rekening komen te zitten is niet alleen onsympathiek, het druist ook nog eens volledig tegen de geest van het consumentenrecht in.

Er zijn min of meer twee opties mogelijk: of je hebt als reparateur soms gevallen te pakken die geen garantiegevallen zijn, of je jaagt mensen angst aan zodat ook legitieme garantiegevallen voor de zekerheid maar niet geclaimd worden. Fabrikanten en winkels kiezen nu heel duidelijk voor het eerste en dat is ronduit laakbaar. Als je ook maar een beetje service levert hang je mensen niet gelijk op aan twijfelgevallen.
Als klant weet je ook dondersgoed hoe je met je apparatuur omgaat. Als er vochtschade is dan zal er wel iets gebeurd zijn waardoor dit is ontstaan. Als voorbeeld: hoe vaak zie je wel niet mensen in de regen bellen? En het dan raar vinden dat zo'n ding stuk gaat.
Als zoveel mensen in de regen bellen moet een telefoon daar tegen kunnen. Een telefoon dient redelijkerwijs te kunnen tegen wat een telefoon te verduren krijgt tijdens het gebruik - condens uit adem, een keer natregenen in een broek, een verdwaalde spetter van een beginnende bui. Als je als fabrikant je toestel optuigt met de meest waanzinnige functies waarmee je mooie sier kunt maken, maar om de kosten te drukken de simpele dingen vergeet of nalaat, kan je daar als het mis mee gaat niet opeens de consument mee opzadelen en al helemaal niet aan de hand van stickertjes die al verkleuren als je de verkeerde kant op niest. Als het moederbord onder de corrosie zit, soit.

Het is een keuze die telefoonfabrikanten maken, maar waar klanten de dupe van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mania-92 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:46:
Heb je ook een verklaring waarom één van de foto's, ondanks dat ze duidelijk niet geresized waren, 1x1 pixel kleiner was dan de andere twee?

Dat heeft niets met complottheorieën te maken, maar vooral dat we hier bijna per definitie één kant van het verhaal horen en een iets kritische houding dan gezond is :) Tweakers is er om consumenten die in hun recht staan te helpen goed door het proces te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:42
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:11:

Dat risico hoort toch echt meer bij de reparateur te liggen dan bij de consument (zoals ook het complete overige consumentenrecht in elkaar steekt). Dat iemand wel recht heeft op garantie, maar als hij als leek er een keer naast zit of iets nou onder garantie valt of niet gelijk met een dikke rekening komen te zitten is niet alleen onsympathiek, het druist ook nog eens volledig tegen de geest van het consumentenrecht in.

Er zijn min of meer twee opties mogelijk: of je hebt als reparateur soms gevallen te pakken die geen garantiegevallen zijn, of je jaagt mensen angst aan zodat ook legitieme garantiegevallen voor de zekerheid maar niet geclaimd worden. Fabrikanten en winkels kiezen nu heel duidelijk voor het eerste en dat is ronduit laakbaar. Als je ook maar een beetje service levert hang je mensen niet gelijk op aan twijfelgevallen.
Hier ben ik het niet direct mee eens, de reparateur is normaliter een 3de partij en zijn schoorsteen moet ook gewoon roken. Zijn medewerkers moeten ook gewoon betaald krijgen en dus ook gewoon billable zijn voor de werkzaamheden die ze uitvoeren. Ieder kwartiertje / uurtje e.d. dat zij aan een bepaald geval besteden zal dan ook op enige wijze gefactureerd moeten worden aan de opdrachtgever, normaliter de verkoper van het product (tenzij de consument een ander pad dan het standaard pad via de verkoper voor non-conformiteit bewandeld). De service m.b.t. tot het wel of niet betalen van de onderzoekskosten zou bij de verkoper (of in sommige gevallen bij de fabrikant) moeten liggen, en in de meeste gevallen niet bij de reparateur (tenzij deze toevallig ook verkoper is).

Of deze verkoper dit door moet factureren naar de consument is een andere discussie, maar ik ben van mening dat het zeker niet per definitie onterecht is dat een consument zo nu en dan te maken krijgt met onderzoekskosten wanneer een product na de periode van de eerste 6 maand wordt ingeleverd en het blijkt geen garantie geval te zijn. Dat een consument niet altijd de rekening zou moeten krijgen ben ik zeker met je eens, maar ik kan me ook genoeg gevallen indenken waar het wel terecht dat de consument onderzoekskosten zou moeten betalen.
Pagina: 1 2 Laatste