Controle van de afvalbak door de gemeente

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04

Daniel36

vernieuwde formule

Die afbreekbare biozakken gebruik ik al jaren en nooit gedonder mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Bzrk80 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:08:
Ik heb namelijk het idee dat we allemaal maar netjes proberen te scheiden, maar dat het afval uiteindelijk op een grote hoop gesodemieterd wordt. Althans, zo voel ik het persoonlijk.
Dat is wel eens een paar keer in het nieuws geweest. Beetje kip-ei probleem. De gemeente moest het wel weer bij elkaar gooien omdat de bewoners hun afval dusdanig slecht scheidden (dus te veel plastic in de GFT bak) dat de themabakken te 'vervuild' raakten met andere zooi.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 574841

emnich schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:34:
[...]

Dat vermoed ik ook. Het grote probleem is dan dat je niet serieus in beroep kan omdat het bewijs al weg is.
Nee dat is je voordeel. Zij moeten het bewijzen, niet jij. Zei hierboven ook al, als ik in beroep ga, kan ik eigenlijk wel garanderen dat de boete kwijtgescholden word.
Ze kunnen nooit meer bewijzen dat er uberhaupt plastic in de gft bak gezeten heeft, laat staan wie het gedaan heeft.
Daniel36 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:35:
Die afbreekbare biozakken gebruik ik al jaren en nooit gedonder mee gehad.
Bij jou controleren ze waarschijnlijk het afval ook niet ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 10-08-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Die gemeentes komen er nog wel achter, er zal heel wat afval gedumpt worden. Alles wordt:
Duurder (vastrecht + tarief per lediging)
Omslachtiger (dit moet hier, dat moet daar en dat moet naar de afvalstraat en dat weer naar commerciele inzamelaar)
Minder klantvriendelijk (steeds lopen naar een wijkbak, waarin je maar een beetje kwijt kunt, denk ook eens aan al die slecht ter been zijnde bejaarden)

Die gasten snappen neits van klantvriendelijkheid. Als je goed wil scheiden moet je het makkelijk maken.

Helaas ben je in NL verplicht om je huisvuil aan de gemeente aan te bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Tehh schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:08:
[...]
Echt??? Ik lees dit topic met open mond, ik had niet verwacht dat mensen plastic tussen GFT zouden droppen.
Ik heb tijdens het koken gewoon een bakje, bord of wat dan ook op het aanrecht waar ik resten groente op dump, als ik klaar ben met de voorbereidingen loop ik één keer. En als het eten op is soms nog een keer. Misschien gedurende de dag nog een keer voor kapjes, theezakjes e.d. maar die laat ik ook gerust liggen tot 's avonds.
Ik verkies drie keer op een dag een paar meter lopen boven mijn groente afval te bewaren in een plastic zak in de keuken.
...
Biozakken van de action zou in jouw geval en voor eerdere users wel handig zijn:
https://www.ecomondo.nl/w...akken-gft-20L-300x300.jpg
Zelf heb ik een bakje staan met zo'n bio-afbreekbare zak in. Afhankelijk wat erin gaat (droog, nat, stinky,...) loop ik dagelijks of om de dag :)

edit: die mag dus met zak en al in de GFT

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8GUS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 10:34

8GUS

Papa, AFOL & Gamer

FunkyTrip schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:35:
[...]
Dat is wel eens een paar keer in het nieuws geweest. Beetje kip-ei probleem. De gemeente moest het wel weer bij elkaar gooien omdat de bewoners hun afval dusdanig slecht scheidden (dus te veel plastic in de GFT bak) dat de themabakken te 'vervuild' raakten met andere zooi.
Duidelijk. Maar als slecht scheiden een probleem is dan denk ik niet dat dit soort controles de oplossing is. Wat ik al eerder meldde. Hoe controleren ze de mensen die hun afval anders inleveren in plaats van een gescheiden bak.

Ik had het al over de mensen in de binnenstad of in een flat. Zij dumpen hun zakken in de ondergrondse. Gaan we die mensen dan niet controleren? Dat gaat namelijk nog een lastig verhaal worden... ;w

Bricks In Motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:38
KillerAce_NL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:40:
Helaas ben je in NL verplicht om je huisvuil aan de gemeente aan te bieden...
Volgens mij is dat niet helemaal waar. In het appartementencomplex waar ik woon, heeft de VVE een zakelijk afval contract, waarbij de regionale afvalverwerker (avalex) 2x per week de stuk of 40 1-kuubs containers komt legen. Bij ons dus ook alleen inzameling van restafval, geen gft, papier, plastic of watdanook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:33

Cyphax

Moderator LNX
Die afbreekbare zakken liggen gewoon in de supermarkt. Als een BOA daar niets van weet, dan moet ie ook geen GFT controleren. Da's net zoiets als de verkeerspolitie laten flitsen terwijl ze niet weten wat de maximumsnelheid is. :|

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

anboni schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:52:
[...]

Volgens mij is dat niet helemaal waar. In het appartementencomplex waar ik woon, heeft de VVE een zakelijk afval contract, waarbij de regionale afvalverwerker (avalex) 2x per week de stuk of 40 1-kuubs containers komt legen. Bij ons dus ook alleen inzameling van restafval, geen gft, papier, plastic of watdanook.
De VVE is een zakelijke entiteit en geen burger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
KillerAce_NL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:56:
[...]

De VVE is een zakelijke entiteit en geen burger.
Ohja, zit wat in. Dus als je in 'n appartementencomplex woont, heb je mazzel en kun je buiten de gemeente om, maar als je in 'n eengezinswoning zit, ben je veroordeeld tot de gemeente :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:19
Cyphax schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:54:
Die afbreekbare zakken liggen gewoon in de supermarkt. Als een BOA daar niets van weet, dan moet ie ook geen GFT controleren. Da's net zoiets als de verkeerspolitie laten flitsen terwijl ze niet weten wat de maximumsnelheid is. :|
Maar, die afbreekbare zakken zien er uit als afbreekbare zakken + het staat er bij die van ons gewoon op. Op zich is het al triest dat mensen het scheiden van afval al niet snappen en zich dan eerst van de domme houden, erop aangesproken worden en dan nog eens een hele grote huilie gaan doen.

Nee, ik zit ook niet op emmer nummer 3 te wachten (wow, oranje, want dat staat zo mooi in het straatbeeld met het EK) maar vind het wel erg stoer dat we als samenleving in ene verpakkingen gaan scheiden en zo de afvalberg niet zo snel meer laten groeien. Dus dan maar wat verantwoordelijkheid nemen.. glas, papier, plastic, GFT, houden we apart, de grijze emmer is tegenwoordig nog maar half vol na 2 weekjes als heel gezin incl poepluiers. Ideaal.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:42 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:00

blitzkrieg

Whoop Whoop!

anboni schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:57:
[...]

Ohja, zit wat in. Dus als je in 'n appartementencomplex woont, heb je mazzel en kun je buiten de gemeente om, maar als je in 'n eengezinswoning zit, ben je veroordeeld tot de gemeente :X
Waarom, als jij maar genoeg betaald wil een bedrijf vast ook wel een container bij jou thuis neerzetten waar je alles in mag gooien hoor. :+

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Anoniem: 574841 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:36:
[...]

Nee dat is je voordeel. Zij moeten het bewijzen, niet jij. Zei hierboven ook al, als ik in beroep ga, kan ik eigenlijk wel garanderen dat de boete kwijtgescholden word.
Ze kunnen nooit meer bewijzen dat er uberhaupt plastic in de gft bak gezeten heeft, laat staan wie het gedaan heeft.
Een BOA heeft het geconstateerd, dat is bewijs genoeg. Wat denk je dat er nog meer voor bewijs nodig is?

Het enige wat je zou kunnen tegenwerpen is dat jij het niet gedaan hebt (maar de gemeente stelt dat jij toch verantwoordelijk bent) of dat het geen plastic was maar bio verpakking. Dat laatste is moeilijk aan te tonen als de kliko al geleegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04

Daniel36

vernieuwde formule

nvm.

[ Voor 99% gewijzigd door Daniel36 op 10-08-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

emnich schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:21:
[...]

Een BOA heeft het geconstateerd, dat is bewijs genoeg. Wat denk je dat er nog meer voor bewijs nodig is?

Het enige wat je zou kunnen tegenwerpen is dat jij het niet gedaan hebt (maar de gemeente stelt dat jij toch verantwoordelijk bent) of dat het geen plastic was maar bio verpakking. Dat laatste is moeilijk aan te tonen als de kliko al geleegd is.
Maar zijn we de weg niet een beetje kwijt, als we stellen dat de houder van een bepaalde container schuldig is als een derde er iets in gooit, wat daar niet in zou mogen en de houder redelijkerwijs geen mogelijkheden heeft om hier iets tegen te doen? Volgens mij moeten we daar gewoon onder geen beding genoegen mee nemen. Dat is ambtenarenbewijs, half werk dus.

Laat ik het zo zeggen: als ze het bij mij zouden flikken, zijn we geen vrienden meer en hoef je van mij ook geen extra medewerking meer te verwachten. Sterker nog: ik word alleen maar scherper op wat de gemeente doet en ga gewoon wat vaker in de pen klimmen.

Ik heb ooit weleens een boete gehad voor het te vroeg aanbieden van huisvuil. Lullig, maar die boete was terecht. Ik mocht het vuil pas 's avonds aan straat zetten en dat heb ik die dag in de ochtend al gedaan omdat we op vakantie gingen. Ik nam het risico bewust en heb dus ook de consequenties aanvaard. Geen probleem. Maar een boete voor iets, wat ik niet heb gedaan, zou je bijna als een "oorlogsverklaring" kunnen zien. Dan ga ik zeker tegengas geven en zorgen dat het meer gaat kosten dan die boete heeft opgeleverd. Gelukkig gaat het niet om het geld, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben het helemaal met BazzH eens. Als een BOA iets constateert dan moet hij dat documenteren en kunnen bewijzen. Als hij constateert dat er plastic in zit, dan moet hij of het plastic eruit halen of een foto nemen. En daarmee kun jij dan aantonen dat dat afbreekbaar plastic is of kan de BOA aantonen dat het dat niet is.
Neemt niet weg dat ik vind dat die BOA dan ook nog eens moet aantonen dat jij dat in de afvalbak hebt gegooid. Ik denk ook niet dat het argument "jouw bak, jouw verantwoordelijkeid" in een rechtzaak stand houdt als die bak een paar uur lang onbewaakt aan straat staat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:44:
[...]
Maar wees niet bang hoor, mijn gemeente een beetje kennende lossen ze dat simpelweg op door de prijs per storting in de ondergrondse afvalbak (nu nog 75 cent per keer dat ik die met mijn pas open) gewoon ff flink te verhogen.

"Probleem opgelost", zoals ze dan in de Roosendaalse gemeenteraad plegen te denken (tenzij het verkiezingsjaar is, want dan 'stellen ze de verhoging even uit om de burger tegemoet te komen'). Zelfde truc hebben ze met OZB en afvalstoffenheffing ook al eens uitgehaald, dus waarom ook niet met Diftar.
75 cent!?!? Ik betaal hier € 2,11 per keer dat die klep open gaat. Lekker dan, bij ons in de flat staat het nu vol met afvalbakken op de balkons, sparen totdat je 60L zak vol is want anders wordt het wel erg duur...

Een container aan de weg zetten kost hier trouwens € 5,86 (140L), daar prop ik toch heel wat meer in dan 2 komma zoveel zak, want: 60L wil ik geen 7 trappen mee sjouwen, stinkt ondertussen een uur in de wind tegen de tijd dat ik hem volheb (bewaren op balkon of in de keuken of in de berging - 7 trappen omlaag) en past ook nog niet eens in die &*^% klep.

Ik wou dat ik zo'n container had :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

dragon2 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:06:
[...]

75 cent!?!? Ik betaal hier € 2,11 per keer dat die klep open gaat.
Klopt, 75 cent per keer. Vorig jaar heb ik die ondergrondse container 30x geopend, dus ik mocht 22.50 euro aftikken.

En idd, zakken van 60 liter maximaal.

Staat wel tegenover dat het vastrecht en afvalstoffenheffing (wat dus fixed bedragen zijn, niet afhankelijk van aanbod) aan de hoge kant zijn hier.

Ik ben van ongeveer 320 euro op jaar basis, naar 220 euro op jaarbasis gegaan na de invoer van Diftar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:15
Maasluip schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:52:
Neemt niet weg dat ik vind dat die BOA dan ook nog eens moet aantonen dat jij dat in de afvalbak hebt gegooid. Ik denk ook niet dat het argument "jouw bak, jouw verantwoordelijkeid" in een rechtzaak stand houdt als die bak een paar uur lang onbewaakt aan straat staat.
Tja, in de vliegwereld is dat helaas al heel normaal. Ondanks dat je je tas al uren niet hebt gezien, deze door vele handen is geweest ben jij er nog steeds verantwoordelijk voor.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

anboni schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:52:
[...]

Betaal je dan ook minder gemeentelijke belastingen omdat de gemeente bij jou geen afval hoeft op te halen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

LordSinclair schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:15:
[...]

Tja, in de vliegwereld is dat helaas al heel normaal. Ondanks dat je je tas al uren niet hebt gezien, deze door vele handen is geweest ben jij er nog steeds verantwoordelijk voor.
Daarom moet je je koffers ook afsluiten (altijd) en laten sealen (als je van of naar een risicobestemming reist). Verder kan er geen "burger" bij je koffer komen, zolang deze in het proces zit. Als je je koffer met verbroken seal van de bagageband haalt, kun je je beter meteen melden bij de douane met de boodschap "Er is aan mijn koffer gerommeld nadat ik hem heb ingecheckt".

Maar dit soort mogelijkheden heb je niet met een container die van 7:00 AM tot 18:00 PM aan straat staat als de ophaaldienst langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
evilution schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:22:
[...]

Betaal je dan ook minder gemeentelijke belastingen omdat de gemeente bij jou geen afval hoeft op te halen?
Dat zal vast weer niet... Eerlijk gezegd nooit naar gekeken, maar kan het uitzoeken waard zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:46

Fiber

Beaches are for storming.

Anoniem: 39993 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:40:
[...] Ik mocht het vuil pas 's avonds aan straat zetten en dat heb ik die dag in de ochtend al gedaan omdat we op vakantie gingen...
Pas 's avonds...? Dat is nog coulant. Bij ons in Amersfoort mogen de kliko's pas op de dag zelf 's morgens vroeg aan de straat gezet worden. En ze moeten voor 20:00 's avonds of zo weer weggehaald zijn. En terecht, het wordt een puinhoop als die zooi er te lang blijft staan.
wildhagen schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:15:
[...]

Ik ben van ongeveer 320 euro op jaar basis, naar 220 euro op jaarbasis gegaan na de invoer van Diftar...
Ik denk dat voor mij als eenpersoons huishouden een Diftar of zo ook wel voordeliger zou zijn. Maar vanwege alle andere nadelen zoals nog meer zwerfvuil ben ik er toch geen grote voorstander van.

[ Voor 29% gewijzigd door Fiber op 10-08-2015 16:39 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Fiber schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:34:
[...]

Ik denk dat voor mij als eenpersoons huishouden een Diftar of zo ook wel voordeliger zou zijn. Maar vanwege alle andere nadelen zoals nog meer zwerfvuil ben ik er toch geen grote voorstander van.
Mwah, diftar in de vorm zoals het hier gebeurd, ben ik wel voorstander van. Hier gaat het dus (naast uiteraard de basis van afvalstoffenheffing en vastrecht etc) op basis van hoeveel keer je je afval aanbied.

Bij mijn ouders (andere gemeente) hebben ze ook diftar, maar dan op basis van het gewicht van de container (wordt gewogen bij het (automatisch) optillen van de bak).

Wat je daar dus ziet is dat sommige mensen als het donker is snel vuilniszakken gaan overhevelen van hun eigen bak naar die van iemand anders. Of ze halen de zak uit hun container en zetten hem als losse zak bij de containers.

Daar hebben ze dus idd best veel last van zwerfvuil op die manier, want die zakken worden door diverse dieren kapotgebeten enzo. Bij ons hebben we relatief weinig zwerfvuil gelukkig. Niet meer dan vóór diftar iig.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 10-08-2015 16:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Persoonlijk vind ik dat we in Nederland compleet de weg kwijt zijn geraakt met al onze regeltjes en de gemeenten hebben daar, in hun illusie van een maakbare samenleving, al helemaal een handje van.

Weet je wat dit is? Dit is mierenneuken met een leuke bijverdienste. Die BOA's moeten immers ook betaald worden en hebben geen reet te doen, en hoe beter dan naast alle andere mogelijkheden tot beboeten ook nog even wat binnen te halen voor afval. NEGENTIG euro voor een plastic zakje om je afval heen, gaat helemaal nergens meer over. Vergelijk dat voor de grap eens met boetebeleid in de omringende landen en je schrikt je helemaal rot hoe compleet gestoord we hier met zijn allen zijn geworden. Er zijn nog steeds talloze gemeenten en plekken binnen gemeenten waar helemaal NIETS aan afvalscheiding gedaan wordt, of het zich beperkt tot glas en papier en 'de rest'. Kortom zo'n boete doet werkelijk niets aan het totale afvalverwerkingsproces.

Ik verbaas me uberhaupt over het geforceerde in de pas lopen van alles en iedereen, een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid wordt hier per direct beboet en wij staan allemaal in de rij om met opgeheven vingertje te vertellen hoe fijn dat wel niet is.

Belachelijk, triest en compleet niet doeltreffend zijn we hier bezig. Regels om de regels, dat zijn dit, fatsoensnormen worden afgedwongen met boetes, en het maakt het er allemaal niet gezelliger op. Dit boetebeleid is overigens een verkapte manier van regeren door middel van angstzaaien.

En je krijgt er allerlei gekke acties van mensen van, die koste wat kost die boetes willen omzeilen. De samenleving verhardt... hoe zou dat toch komen? We zijn er zelf bij en trappen er met open ogen in.

Voorlichten, en verder gewoon nuttige dingen doen. Dat is waar gemeenten zich van mij op mogen richten en verder zijn ze gewoon DIENAAR van de burger. De gemeente van nu begint op de tiran van vroeger te lijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Vayra op 10-08-2015 17:12 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vayra schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:59:
Ik verbaas me uberhaupt over het geforceerde in de pas lopen van alles en iedereen, een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid wordt hier per direct beboet en wij staan allemaal in de rij om met opgeheven vingertje te vertellen hoe fijn dat wel niet is.
Waar baseer je dat op? Ik hoef maar naar buiten te kijken of een rondje te lopen door de wijk en ik zie mensen de regels overtreden! Containers fout geplaatst, auto's op de stoep, honden los, overal hondenstront, op de stoep fietsen, te hard rijden, geen voorrang verlenen, etc. etc.
Daar worden amper boetes voor uitgedeeld. Ik schat dat er per 100.000 overtredingen misschien 1 boete volgt. Dus nee, ik ben het niet met je eens dat er direct een boete volgt. Wel dat we veel te veel regels hebben, en ik zou dan ook graag zien dat er niet meer regels bijkomen zolang de huidige regels niet nageleefd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Precies. Duidelijker en consequenter beleid en regels maar die dan wel veel beter handhaven. Niet per se met torenhoge boetes, maar wel met een grotere pakkans voor slecht gedrag en wellicht zelfs belonen van gewenst gedrag.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
RemcoDelft schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:14:
[...]

Waar baseer je dat op? Ik hoef maar naar buiten te kijken of een rondje te lopen door de wijk en ik zie mensen de regels overtreden! Containers fout geplaatst, auto's op de stoep, honden los, overal hondenstront, op de stoep fietsen, te hard rijden, geen voorrang verlenen, etc. etc.
Daar worden amper boetes voor uitgedeeld. Ik schat dat er per 100.000 overtredingen misschien 1 boete volgt. Dus nee, ik ben het niet met je eens dat er direct een boete volgt. Wel dat we veel te veel regels hebben, en ik zou dan ook graag zien dat er niet meer regels bijkomen zolang de huidige regels niet nageleefd worden.
Spijker op zijn kop, eigenlijk. Er zijn zoveel regels die we absoluut niet kunnen handhaven, en dit afvalbeleid is er ook een van. Maar de andere kant van de medaille: omdat er een regel is voor alles wat niet mag, vinden we als burgers dat die regel gehandhaafd moet worden, en dus hoeven we er dan zelf niets meer van te zeggen. Terwijl dat misschien wel veel effectiever is, want je wil niet 'the odd one out' zijn die alles doet waar iedereen een hekel aan heeft. Maar de 'regels overtreden' dat boeit ons over het algemeen vrij weinig, we zijn murw geslagen door de hoeveelheid regels dus ontstaat er een anti-reactie. De hypocrisie is ook compleet: we willen dat regels gehandhaafd worden zodat we nergens last van hebben, maar zodra die regels bij onszelf worden gehandhaafd zijn ze vervelend en ongepast. Want wij deden dat 'maar een keertje' en deden het hiervoor 'altijd netjes'. Herkenbaar toch?

Ook ik zie elke dag auto's op allerlei plekken waar ze niet horen, afval op straat, stront op de stoep, allemaal herkenbaar. Maar leef ik daardoor minder goed? Leef ik minder goed als tien jaar geleden? Nee. Is het soms vervelend? Absoluut, maar een dag met regen is dat ook. Live with it. Of ontplooi een initiatief in de buurt waar een cultuur kan bestaan van elkaar op dingen wijzen. Dat is lastig, zeker in deze tijd, maar het is wel de énige echte oplossing voor onze 'first world problems'.

Leuke anecdote: ik reed deze zomer een kilometer of 700 door Spanje (Pyreneen) en het viel mij op hoe hoffelijk de weggebruikers daar waren. Men geeft elkaar de ruimte, laat elkaar inhalen, etcetera. Politie, boetes? Niet gezien. Elke vijf meter een waarschuwingsbord of verbodsbord? Alleen met adviessnelheden in de haarspeldbochten of een reminder dat je je lampen aan of uit moet doen voor een tunnel. Alles op deze wegen wijst de automobilist op de uiterst noodzakelijke dingen, en verder is het 'eigen verantwoordelijkheid'. Je voélt dat gewoon als je daar rijdt, en het rijden is daar vele malen prettiger. Ook wanneer het wat drukker is. Automobilisten zijn daardoor aangewezen op veel meer zelf nadenken en dat is zo enorm positief, daar kunnen wij een groot voorbeeld aan nemen. Het is bijna verslavend om de hoffelijkheid van medeweggebruikers te volgen, het voelt goed. Dit effect benutten wij in Nederland totaal niet, omdat we zo zijn doorgeslagen naar de andere kant.

[ Voor 39% gewijzigd door Vayra op 10-08-2015 17:30 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 18:25
Ach zo had je dit vroeger ook in 's-gravenzande.
Kreeg je een gele en daarna een rode kaart, waarna je afval niet meer opgehaald werd.
Vervelende van deze truuk was dat je een straat verder wel al je afval in een grote bak kwijt kon, en daar liep toen alles over. Niet zo raar toch?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:14

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Gek eigenlijk dat de burger altijd de sjaak is en bedrijven zoals gewoonlijk weer buiten schot blijven.
Ik zie zo vaak containers vol met 'restafval' (lees; ongesorteerd afval) leeg gekiept worden in een grote vrachtwagen. Soms heeft een restaurant o.i.d. nogwel een aparte glas en vet ton, maar maar al te vaak wordt alles lekker makkelijk in dezelfde container geschoven. Daar is nog wel wat winst te behalen qua recyclen gok ik.

Overigens scheiden we hier thuis ook het glas, papier, groenafval, plastic en blik (en overig metaal) zodat de kliko's niet te vaak opgehaald hoeven te worden. We hebben een paar van die grote blauwe tonnen staan en als die vol zijn rijden we er ff mee langs de stort om het (gratis) in de juiste container te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:38
Ik vind dat boetesysteem ook maar een vreemde zaak, eigenlijk. Als er hier (België) geconstateerd wordt dat er iets in de zak of bak zit dat er niet thuis hoort, dan blijft hij staan en krijg je een briefje in de bus zodat je het ongepaste afval er tegen de volgende ophaling kan uitvissen. Toegegeven, als het niet jouw afval is ben je nog altijd de klos, maar dan heb je tenminste geen boete aan je been.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31

vhal

ಠ_ಠ

wildhagen schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:15:
[...]

Klopt, 75 cent per keer. Vorig jaar heb ik die ondergrondse container 30x geopend, dus ik mocht 22.50 euro aftikken.
30 keer in het jaar...wtf :/

Wij zitten op ruim 1 zak per dag :/

Weliswaar zit deze niet tjokvol maar ik ga echt geen strontluiers en kattebakafval opzamelen om te besparen. Hoeft ook niet gezien de ondergrondse container.

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 12-08-2015 12:39 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

1 zak per dag? WTF? :X

Bij mij scheelt wel dat ik alleenstaand ben, en werk, dus heel veel ben ik niet thuis, met als gevolg ook weinig afval. Maar 1 dag per zak vind ik wel redelijk extreem. Of zijn het van die kleine zakjes ipv de 60L-zakken?

Papier, plastic en GFT wordt sowierso gescheiden (en vallen ook niet onder het diftar-regime), dus het is ook nog eens puur restafval ook.

Gemiddeld 1x in de twee weken dus die container openen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:54
vhal schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:37:
[...]

30 keer in het jaar...wtf :/

Wij zitten op ruim 1 zak per dag :/

Weliswaar zit deze niet tjokvol maar ik ga echt geen strontluiers en kattebakafval opzamelen om te besparen. Hoeft ook niet gezien de ondergrondse container.
Als je 30x al weinig vind, ik zat vorig jaar op 5 inlever momenten in een jaar :D Zijn wel 2 grote zakken, dat past namelijk net in de ondergrondse container. Door het scheiden van plastic, blik, papier en groen afval heb ik nauwelijks restafval meer.

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb wel gemerkt dat het aantal zakken grof afval bij ons beperkt blijft tot ongeveer 1 per week en daar zitten dus ook wel luiers bij en we zijn met z'n vieren. Dat is heel fijn want die zakken kosten 1,25 de stuk en ze zijn onlangs kleiner geworden (wel lekker: paste niet meer in m'n vuilnisbak :| Hadden ze die dingen maar gewoon iets duurder gemaakt) maar we hebben eerder minder dan meer afval. Het meeste is plastic en oud papier. Ik ben er erg blij mee iig. Maar verplicht is het niet; mijn ouders scheiden het meeste wel maar GFT niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31

vhal

ಠ_ಠ

wildhagen schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:42:
1 zak per dag? WTF? :X

Bij mij scheelt wel dat ik alleenstaand ben, en werk, dus heel veel ben ik niet thuis, met als gevolg ook weinig afval. Maar 1 dag per zak vind ik wel redelijk extreem. Of zijn het van die kleine zakjes ipv de 60L-zakken?

Papier, plastic en GFT wordt sowierso gescheiden (en vallen ook niet onder het diftar-regime), dus het is ook nog eens puur restafval ook.

Gemiddeld 1x in de twee weken dus die container openen.
Een standaard KOMO-zak, geen idee of dit 60 liter zakken zijn. Deze zijn dan half gevuld maar langer dan een dag wil ik ze niet in huis hebben vanwege de luiergeur. Aan scheiding doen wij (nog) niet, alles gaat in 1 zak in de ondergrondse. Het hoeft ook niet van de gemeente daar we in een appartement wonen (al zie ik dit wel tzt veranderen als we naar een eengezinswoning verhuizen). Overigens ben ik het wel met je eens dat het minder kan maar wellicht dat er veel gewonnen kan worden met het scheiden van afval, iets wat we wel willen gaan doen. Al is het maar om de kinderen iets bij te brengen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Sv3n schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:58:
[...]

Als je 30x al weinig vind, ik zat vorig jaar op 5 inlever momenten in een jaar :D Zijn wel 2 grote zakken, dat past namelijk net in de ondergrondse container. Door het scheiden van plastic, blik, papier en groen afval heb ik nauwelijks restafval meer.
Als ik het echt netjes zou doen zou ik dat ook wel kunnen, maar nu is het wel iets meer.

Maar ik kan me voorstellen dat het allemaal een heel stuk meer wordt als je een heel gezin hebt met kinderen, baby's, huisdieren, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:54
Fiber schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:16:
[...]

Als ik het echt netjes zou doen zou ik dat ook wel kunnen, maar nu is het wel iets meer.

Maar ik kan me voorstellen dat het allemaal een heel stuk meer wordt als je een heel gezin hebt met kinderen, baby's, huisdieren, etc.
Het zal vast iets meer worden, maar je hebt kattenbakvulling die bij het groen afval mag en voor luiers heb je speciale luierbakken (vaak bij kinderdagverblijven). Ook dat soort zaken zijn dus prima te scheiden..

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Sv3n schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:22:
maar je hebt kattenbakvulling die bij het groen afval mag
Dat scheelt deels per gemeente. Houtsnippers mag altijd bij het groenafval, maar dat doet de belangrijkste functie van de kattenbak teniet: ik wil het niet ruiken!
Ik gebruik klonterende korrels, 1 kg per liter, 20 kg per 5-6 weken. Gaat lang mee, beessie blij, ik blij.
en voor luiers heb je speciale luierbakken (vaak bij kinderdagverblijven). Ook dat soort zaken zijn dus prima te scheiden..
Dat scheelt neem ik aan per gemeente. Hier heb ik ze nog nooit gezien, en moeten luiers bij het restafval "omdat ze die nog niet kunnen recyclen".

Juist doordat nu 400 gemeenten allemaal hun eigen groep ambtenaren het wiel laten uitvinden, is het in elke gemeente anders. Terwijl ik hier alles apart inlever, gaat bij m'n ouders alles gewoon bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13
Sv3n schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:58:
Door het scheiden van plastic, blik, papier en groen afval heb ik nauwelijks restafval meer.
En ondertussen is je halve huis en tuin een mini-afvalsorteercentrale met dito logistiek en nadelen.

Het hele afvalscheiden is doorgeslagen. Voor veel soorten functioneert nascheiding prima. En qua kosten is verandert vooral de partij die de kosten maakt, maar niet de totale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hoe ga je bijvoorbeeld papier nascheiden dan, als het helemaal zompig is geworden van de rest?

Scheiden lijkt me een prima zaak, en zo enorm veel moeite kost het nu ook weer niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Tuinafval en papier zijn nog het makkelijkst te scheiden (en doe ik sinds jaar en dag): papier is schoon en compact en wordt opgehaald. Tuinafval kan direct in de groene bak welke toch in de tuin staat en wordt opgehaald.

Maar plastic en metaal is prima achteraf te scheiden. Het blijkt dat in grote steden dat nog betere resultaten in de praktijk biedt dan gescheiden ophalen (oftewel: je moet de mensen meedesignen in de oplossing). In huis is het onhandig en goor.

De milieuwinst is in veel gevallen ook nihil of negatief. Zo ken ik mensen die plastic scheiden, maar het plastic (bv vleesverpakkingen) en blik eerst met warm drinkwater afspoelen :| Logisch als je niet wil dat het wegloopt in je huis, maar milieutechnisch dodelijk.

Overigens hebben we in de straat ook van dat tuig wat op de ophaaldag structureel de containers die aan de weg staan afvult met het eigen afval.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 12-08-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tja, vroeger haalde ik m'n vlees(waren) nog bij de echte slager in papieren zakjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 19:58

Stoney3K

Flatsehats!

RemcoDelft schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:13:
[...]

De enige reden dat ik geen miljoenen euro's verdien met bankovervallen is dat ik geen zin heb in gevangenisstraf... Straffen werkt wel degelijk afschrikwekkend voor de overgrote meerderheid van de bevolking.
Dat is anders als je al een keer gezeten hebt, en nergens meer werk kan vinden omdat je een strafblad hebt.

Dan wil je toch ergens wonen en de huur kunnen betalen, en als je niets te verliezen hebt, is recidiveren wel een erg gunstige optie...

Het enige waar je namelijk risico op loopt is dat je weer in het hotel op kosten van de staat eindigt. Het alternatief is op straat wonen, dan ben je (letterlijk) verder van huis.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rukapul schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:25:
Overigens hebben we in de straat ook van dat tuig wat op de ophaaldag structureel de containers die aan de weg staan afvult met het eigen afval.
:?
Hier (en vrijwel overal) wordt aangeraden om "te kijken of er nog plek is in andere containers" als je eigen container niet voldoende is.
Als ik ook maar iets knip aan onze boom vul ik ook 8 containers.

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 12-08-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Fijn, als je gewicht-gebaseerde diftar hebt in een bepaalde gemeente. Dump lekker je afval in de container van de buren , dan betalen de buren voor jouw afval.

Heerlijke mentaliteit :)

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 12-08-2015 16:20 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
wildhagen schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:19:
Fijn, als je gewicht-gebaseerde diftar hebt in een bepaalde gemeente. Dump lekker je afval in de container van de buren , dan betalen de buren voor jouw afval.

Heerlijke mentaliteit :)
Ik vind het juist diep triest dat we dusdanig zijn doorgeslagen dat we onze vuilcontainers moeten gaan verdedigen! Niet tegen leeg-eten, maar om te voorkomen dat iemand iets weggooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Je kan het ook in je eigen container dumpen. Waarom zou je je buren moeten laten betalen voor JOUW afval?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het is het zwarte schaap van de straat en het laat zich raden wat er mogelijk in de containers gedumpt wordt. Van hun handeltjes waar ik weet van heb wil ik het niet in m'n container hebben en van de handeltjes waar ik geen weet van heb al helemaal niet :X Bedenk wel dat je zelf het eerste aanspreekpunt bent van hetgeen in je container aangetroffen wordt door de BOAs uit dit topic. Tuig woont precies voor een van de containerverzamelpunten en vrouwlief vult dus regelmatig meerdere containers af. (Ik zet hem daar niet meer neer.)
RemcoDelft schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:20:
[...]

ik vind het juist diep triest dat we dusdanig zijn doorgeslagen dat we onze vuilcontainers moeten gaan verdedigen! Niet tegen leeg-eten, maar om te voorkomen dat iemand iets weggooit...
En hier ben ik het dus in principe wel mee eens. We hebben een enorm efficiente dienst om van ons afval af te komen (mooie vrachtauto's die op aardgas of hopelijk in de toekomst nog eens electrisch) grote bakken op komen halen. M.i. moetje dat maximaal benutten en dus niet verwachten dat mensen nog tig soorten afval zelf moeten gaan transporteren, maar dus ook niet dat iemand aangesproken kan worden op wat er in z'n container zit of per hoeveelheid moet betalen (ivm negatieve bijeffecten).

Tegen commercieel / louche gebruik zou je daarentegen wel op moeten treden (zie m'n voorbeeld hierboven), maar dat gebeurt nauwelijks aangezien het veel makkelijker is om brave burgers te pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
Onbegrijpelijk dat elke gemeente zijn eigen afvalbeleid mag voeren...
Als we tot een (regionale?) standaard komen zou de prijs van de verwerking van ons afval lager uitkomen en het zou eindelijk duidelijk worden voor de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Leader98 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:30:
Als we tot een (regionale?) standaard komen zou de prijs van de verwerking van ons afval lager uitkomen en het zou eindelijk duidelijk worden voor de mensen.
Wat moet er goedkoper worden dan?
- éénpersoonshuishouden € 168,-
- tweepersoonshuishouden € 204,-
- driepersoonshuishouden € 241,-
- vier- en meerpersoonshuishouden € 295,-
Voor bovengenoemd bedrag komen er een paar mannen met een mooie vrachtauto om de week je afval ophalen. Met recht een prima deal.

38 extra bakken in de keuken, kelderkast en tuin bespaart minimaal in directe zin en verschuift het naar het individu.

Ondertussen is het zo erg dat er afval geimporteerd wordt in NL om te verbranden. Tevens worden er door gemeenten boetes betaald aan afvalbedrijven omdat er te weinig afval aangeleverd wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 12-08-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Leader98 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:30:
Niet erg realistisch om nog lagere prijzen te verwachten, je betaalt nu al een zeer minimaal bedrag, als je ziet wat je er voor terugkrijgt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Maar plastic en metaal is prima achteraf te scheiden. Het blijkt dat in grote steden dat nog betere resultaten in de praktijk biedt dan gescheiden ophalen (oftewel: je moet de mensen meedesignen in de oplossing). In huis is het onhandig en goor.

De milieuwinst is in veel gevallen ook nihil of negatief. Zo ken ik mensen die plastic scheiden, maar het plastic (bv vleesverpakkingen) en blik eerst met warm drinkwater afspoelen :| Logisch als je niet wil dat het wegloopt in je huis, maar milieutechnisch dodelijk.
Zwaar overdreven om dat goor te noemen en te praten over weglopen in je huis.
Toen het bij ons geïntroduceerd werd dat je voor plastic een aparte rolcontainer kreeg en door de lagere frequentie van het legen van containers als het ware verplicht werd om te gaan scheiden riep ik zo'n beetje hetzelfde maar was het nog nergens op gebaseerd.
In de praktijk kost het nauwelijks moeite om plastic (en tegenwoordig ook drinkkartons en blik) te scheiden door deze in een aparte bak (we hebben een kleinere extra vuilnisbak met losse binnenbak voor in de keuken gekocht) te gooien en om de paar dagen in de plastic rolcontainer te kieperen.
Ondanks de weerzin die ik had moet ik nu gewoon eerlijk toegeven dat de hoeveelheid plastic die je tegenkomt bij verpakkingen enorm is, dat het niet stinkt in je huis, dat verpakkingen niet weglopen en dat het achteraf gezien vooral koudwatervrees was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
RemcoDelft schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:10:
[...]

Dat scheelt neem ik aan per gemeente. Hier heb ik ze nog nooit gezien, en moeten luiers bij het restafval "omdat ze die nog niet kunnen recyclen".

Juist doordat nu 400 gemeenten allemaal hun eigen groep ambtenaren het wiel laten uitvinden, is het in elke gemeente anders. Terwijl ik hier alles apart inlever, gaat bij m'n ouders alles gewoon bij elkaar.
Toen wij onze eerste kregen ben ik ook gaan kijken of onze gemeente de luiers apart ophaalt. Bleek dat ze daar toen niet zo lang geleden mee gestopt waren. -O-
En ja, zo ga je natuurlijk nooit aan recyclen van luiers toekomen!
Ik doe het gewoon met de afwas mee. :+

Serieus: ik spoel het soms wel heel effe af (niet met heet water liever). Het hoeft niet brandschoon te zijn maar etensrestjes wil ik er zeker niet bij hebben, al was het maar omdat dat ook weer gaat stinken.

[ Voor 30% gewijzigd door Cyphax op 12-08-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ninjazx9r98 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:02:
[...]

Toen het bij ons geïntroduceerd werd dat je voor plastic een aparte rolcontainer kreeg en door de lagere frequentie van het legen van containers als het ware verplicht werd om te gaan scheiden riep ik zo'n beetje hetzelfde maar was het nog nergens op gebaseerd.
In de praktijk kost het nauwelijks moeite om plastic (en tegenwoordig ook drinkkartons en blik) te scheiden door deze in een aparte bak (we hebben een kleinere extra vuilnisbak met losse binnenbak voor in de keuken gekocht) te gooien en om de paar dagen in de plastic rolcontainer te kieperen.
Ondanks de weerzin die ik had moet ik nu gewoon eerlijk toegeven dat de hoeveelheid plastic die je tegenkomt bij verpakkingen enorm is, dat het niet stinkt in je huis, dat verpakkingen niet weglopen en dat het achteraf gezien vooral koudwatervrees was.
Ik heb het ook iets van een maand serieus gescheiden. En dat komt dus neer op een extra vuilniszak in de keuken en vuilniszakken in de achtertuin (gemeente stelt geen container ter beschikking en haalt het niet op) tot het uitkomt om de volle (eventueel natgeregende) vuilniszakken bij de wekelijkse boodschappen mee te nemen. Lekker handig en lekker fris met de verpakkingen waar het vleessap nog inzit.

En dat allemaal voor iets wat ook redelijk uit de afvalstroom te halen valt.
Cyphax schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:03:
Ik doe het gewoon met de afwas mee. :+

Serieus: ik spoel het soms wel heel effe af (niet met heet water liever). Het hoeft niet brandschoon te zijn maar etensrestjes wil ik er zeker niet bij hebben, al was het maar omdat dat ook weer gaat stinken.
Dat bewijst precies m'n punt.
Spoel je ook glas om?

Mensen moet je niet opzadelen met meer dan 1 'vieze' afvalstroom in huis. Schone afvalstromen zoals papier, glas (mits dicht), PET-flessen en eventueel schoon plastic gaan nog wel (als je wat ruimte daarvoor ter beschikking hebt), maar plastic gebruikt voor voedsel hoort daar niet toe evenals organisch materiaal zijnde niet tuinafval. Zelfs kroonkrukflessen zijn zonde omdat je wederom eerst drinkwater moet verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:40:
[...]

Niet erg realistisch om nog lagere prijzen te verwachten, je betaalt nu al een zeer minimaal bedrag, als je ziet wat je er voor terugkrijgt.
Ik las dat jij 0.75 per leging betaald? Bij zo'n bedrag zou ik ook heel anders tegen het systeem aankijken.
Ik betaal hier bijna het 5 voudige voor één zak (of zakje, of gewoon voor niets als het apparaat weer eens kuren heeft) :( :(
ninjazx9r98 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:02:
[...]

...
Bij mij was het andersom. Toen het systeem hier werd ingevoerd, had ik de dollar eurotekens in mijn ogen en dacht stukken goedkoper uit te kunnen zijn. Dat bleek een illusie. Ik betaal onder de streep gewoon een paar euro meer per jaar, niet veel, maar wel meer dus.

Ik scheidt papier, drinkkartons, glas, blik en plastic.
Net zoals bij Rukapul stinkt mijn keuken (of balkon) naar etensresten, ondanks dat ik alles per dag ook nog eens in losse plastic zakjes verpak (wat natuurlijk lijnrecht tegenover het afvalscheiden staat, nu heb ik alsnog een minimale hoeveelheid plastic in de vuilnisbak).
Glas en blik spoel ik af alvorens het in een krat te bewaren tot ik zin heb om naar het inzamelingspunt te rijden (juist ;) met de auto :X )

Groot was mijn verbazing en ergernis toen ik het volgende las: http://www.destentor.nl/r...r-op-grote-hoop-1.5070383

Dus nadat ik moeite heb gedaan om mijn afval te scheiden 'voor een beter milieu', gooit de lokale ophaler alles weer op één hoop met het afval uit buurt-gemeentes om die enorme bergen vervolgens voor een paar cent minder naar Rotterdam te vervoeren ipv de afvalverwerker gelegen midden tussen de 3 betreffende gemeenten, om het dan vervolgens opnieuw te gaan lopen te scheiden?? 8)7
Die paar centen die de gemeente/afvaltoko bespaart op de kiloprijs gaat toch direct verloren zodra het afval door 3 verschillende handen gaat? Maar dat maakt de gemeente/afvaltoko niet uit, de personeelskosten worden immers gewoon weer verrekend met de afvalstoffenheffing en alhier de reden waarom ik dus meer ben gaan betalen voor mijn afval. Het 'afval' waar overigens die gemeente/afvaltoko overigens ook nog eens grof aan kan verdienen, want het gescheiden papier, glas, metaal en plastic wordt vervolgens weer verhandeld.

Volgens mij kan ik qua schade aan het milieu net zo goed alles hier op de parkeerplaats verbranden en is de hoeveelheid schadelijke stoffen alsnog lager dan met al die diesel-kilometers die mijn afval moet maken.
Hoe dan ook is dat voor mij stukken goedkoper en dan hebben ik en mijn buren ook eens in de zoveel tijd een vreugdevuur om van te genieten :) Is ook nog eens goed voor de sociale cohesie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Lijken wel Italiaanse Maffia toestanden... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Rukapul schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:14:
[...]
Dat bewijst precies m'n punt.
Spoel je ook glas om?
Ik weet niet zeker wat je punt precies is. ;)
Maar het hangt er vanaf. Ik spoel glas soms om, soms niet, maar sowieso nooit heel uitgebreid. Het gaat anders maar stinken. Ik weet niet in hoeverre wat koud water erg bijdraagt aan milieuvervuiling. Ik dacht eigenlijk dat we dat tegenwoordig zo goed deden dat het niet al teveel meer uitmaakt als je een liter (koud) water extra verbruikt op een dag. :)

Overigens is het aandeel van plastic waar eten in heeft gezeten maar heel klein bij ons. Het meeste is verpakkingsmateriaal dat direct naar in de zak kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 12-08-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Waarom zou je glas omspoelen? Deksel er op en zo in de glasbak, dat sorteren ze er wel weer uit.
Het enige wat ik omspoel zijn bierflessen, om te voorkomen dat het onderweg lekt, maar ook omdat het vliegen aantrekt.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb altijd gedacht dat de deksels eraf moesten dus ik deed dat om dezelfde reden als dat jij bierflesjes omspoelt.
Maar blijkbaar mogen de deksels erop blijven zitten dus dan hoeft dat ook niet zo. Als het de glasboeren verder toch niet uitmaakt...

• ninjazx9r98
  • Nu online
Wat ik totaal niet kan plaatsen is waarom een keuken ineens zou gaan stinken naar etensresten als afval gescheiden wordt en voor die tijd niet.
Afval met etensresten is er al sinds mensenheugenis en dat kan en zal al lang net zo lang gaan stinken, is het uiteindelijk niet gewoon een kwestie van waar en hoe de boel opgeslagen wordt en is dus niet het scheiden het probleem maar juist wat er mee gedaan wordt?
Vroeger ging bij ons al het afval (muv papier) in een vuilnisbak van 60 liter met daarin uiteraard de welbekende grijze vuilniszak.
Nu hebben we een tweede vuilnisbak in de keuken van 30 liter (en ik begrijp uiteraard dat qua formaat de ene keuken de andere niet is en dat een tweede bak ook weerstand op kan leveren) met losse binnenbak en daar gaat plastic, blik en drinkkarton in.
Voor stank maakt het dan echt niet uit of afval in een bak van 60 of eentje van 30 liter ligt, het stinkt of het stinkt niet.

• Maasluip
  • Laatst online: 15:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RemcoDelft schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:17:
[...]

Hier (en vrijwel overal) wordt aangeraden om "te kijken of er nog plek is in andere containers" als je eigen container niet voldoende is.
In Tilburg blijkbaar niet en ik heb er zelf ook nog nooit van gehoord. En ik zou het ook asociaal vinden als iemand ongevraagd mijn container staat te vullen. Juist vanwege het punt waar de gemeente op staat "jouw container, jouw afval" en ik er op aangesproken word als er "verkeerd" afval in zit.

En ik snap ook het probleem van scheiden niet. Glas spoel ik even uit (als het hardnekkig is dan gaat het als laatste in het afwaswater), plastic komt in een plastic broodzak en gaat in de plasticbak bij de supermarkt als die zak vol is, papier in een kartonnen doos en GFT in de groene container. De rest gaat in de grijze container en als ik die eens 6x per jaar aan de straat zet is het veel.

Signatures zijn voor boomers.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19
RemcoDelft schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:17:
[...]

Vrijwel overal? :? Hier zou dat toch ook asociaal geacht worden.

Maar we hebben hier dus ook diftar waarbij je per lediging betaalt. Als dit normaal zou zijn dan denk ik dat er heel veel mensen zijn die hun eigen container nooit meer aanbieden...
ninjazx9r98 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:13:
Wat ik totaal niet kan plaatsen is waarom een keuken ineens zou gaan stinken naar etensresten als afval gescheiden wordt en voor die tijd niet.
Afval met etensresten is er al sinds mensenheugenis en dat kan en zal al lang net zo lang gaan stinken, is het uiteindelijk niet gewoon een kwestie van waar en hoe de boel opgeslagen wordt en is dus niet het scheiden het probleem maar juist wat er mee gedaan wordt?
Vroeger ging bij ons al het afval (muv papier) in een vuilnisbak van 60 liter met daarin uiteraard de welbekende grijze vuilniszak.
Nu hebben we een tweede vuilnisbak in de keuken van 30 liter (en ik begrijp uiteraard dat qua formaat de ene keuken de andere niet is en dat een tweede bak ook weerstand op kan leveren) met losse binnenbak en daar gaat plastic, blik en drinkkarton in.
Voor stank maakt het dan echt niet uit of afval in een bak van 60 of eentje van 30 liter ligt, het stinkt of het stinkt niet.
Vroeger ging alles bij elkaar bij rest waardoor de zak regelmatig vol zat en in de container kon. Die container werd vervolgens iedere week geleegd.

Met zoveel verschillende afvalstromen duurt het veel langer om een zak te vullen en bovendien blijf ik er thuis veel langer mee zitten. Plastic en drankverpakkingen (die laatste moeten hier bij het papier 8)7 ) worden maar 1x per maand geleegd dus die producten hebben een maand de tijd om te gaan liggen stinken. Restafval wordt in principe iedere 2 weken opgehaald, maar als ik die bak vaker dan 9 keer per jaar aanbied dan ga ik bijbetalen. Ze proberen dus te stimuleren dat ik mijn stinkende afval 6 weken in huis houd. Want ja zoveel zit er toch niet meer bij het restafval nu we alles scheiden?

Ik ken ook mensen in mijn gemeente die in een appartement zonder eigen bergruimte wonen. Die hebben geen eigen containers, maar daarvoor staan ondergrondse afvalcontainers in de wijk voor rest en papier. Die mogen zonder bijbetalen 26x per jaar een zak restafval daar in gooien. Moeten ze die zak dan maar 2 weken in hun keuken houden?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• ninjazx9r98
  • Nu online
Xander schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 08:09:
[...]

Vroeger ging alles bij elkaar bij rest waardoor de zak regelmatig vol zat en in de container kon. Die container werd vervolgens iedere week geleegd.

Met zoveel verschillende afvalstromen duurt het veel langer om een zak te vullen en bovendien blijf ik er thuis veel langer mee zitten. Plastic en drankverpakkingen (die laatste moeten hier bij het papier 8)7 ) worden maar 1x per maand geleegd dus die producten hebben een maand de tijd om te gaan liggen stinken. Restafval wordt in principe iedere 2 weken opgehaald, maar als ik die bak vaker dan 9 keer per jaar aanbied dan ga ik bijbetalen. Ze proberen dus te stimuleren dat ik mijn stinkende afval 6 weken in huis houd. Want ja zoveel zit er toch niet meer bij het restafval nu we alles scheiden?

Ik ken ook mensen in mijn gemeente die in een appartement zonder eigen bergruimte wonen. Die hebben geen eigen containers, maar daarvoor staan ondergrondse afvalcontainers in de wijk voor rest en papier. Die mogen zonder bijbetalen 26x per jaar een zak restafval daar in gooien. Moeten ze die zak dan maar 2 weken in hun keuken houden?
Ik zal er vast veel te simpel over denken en er zijn vast weer tegenargumenten (in jouw situatie, de gemeente waar ik woon gaat er tenslotte weer heel anders mee om en wij kennen ook geen diftar) maar ik ga toch echt niet wachten tot een zak helemaal vol zit en gaat stinken omdat het te lang duurt voor deze vol zit.
Als ik ook maar het idee krijgt dat het op korte termijn wel eens zou kunnen gaan stinken omdat een en ander al te lang in de bak zit dan gaat die zak in geval van restafval gewoon dicht en buiten de rolcontainer in. In geval van plastic is dat niet eens nodig aangezien die 30 liter bak sowieso binnen een paar dagen vol zit door de enorme hoeveelheid plastic waarin alles verpakt zit.

Wij hebben zoals gezegd geen diftar en we hebben drie rolcontainers (staan in de achtertuin).
Dat is een gecombineerde gft/restaval rolcontainer met schot in het midden, een plastic rolcontainer (waar tegenwoordig dus ook blik en drinkkarton in mag, beide moesten voorheen bij het restafval) en een papier rolcontainer die vrijwillig af te nemen is.
De gft/restafval container wordt om de week geleegd (laten we ook reinigen) net als de papier en plastic rolcontainer, het gaat dus om en om.
Mocht het ooit diftar worden dan denk ik eerlijk gezegd niet dat ik wat zou veranderen aan onze manier van omgaan met afval, als ik kan kiezen tussen wat meer betalen en stank in m'n huis betaal ik gewoon wat meer.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19
Ik heb geen buiten. Stinkende zakken gaan de rolcontainer in maar dan staat die vervolgens te stinken in mijn berging.

Vroeger werd die container iedere week 'gratis' geleegd, dat was toch prettiger naar mijn idee. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voorheen woonde ik in Nijkerk in een appartement. Daar was het zo geregeld dat sapppakken, oud papier, blik, glas, plastic en batterijen bij de supermarkt konden worden ingeleverd. Daar ging je toch wekelijks heen voor de boodschappen, geen probleem dus. Het restafval kon je op 2 manieren kwijt: of in een plastic zak waar het gemeentelogo op stond of in de ondergrondse container. Beide hadden een prijs (weet ik niet meer exact).

Nu woon ik in Zwolle. Daar is het anders geregeld. Toen wij hier kwamen wonen hadden we 3 kliko's staan. Rest, GFT en papier. Duidelijk dus.

Na een proef met omgekeerd inzamelen (?) heeft men een ondergrondse container in de straat geplaatst. Deze is voor het restafval en is op dit moment nog gratis, althans je betaalt niet per ledidging. De restcontainer heeft een andere functie gekregen: plastic. Na een tijdje mocht daar ook blik en sapppakken bij in. Helemaal goed. Voor mij betekent het sorteren van blik dat er ergens een magneet hangt. Dit zorgt er voor dat er ook wel eens een stukje oud ijzer in de bak verdwijnt.

In huis ben ik verantwoordelijk voor de afvalstoffen, want: man. Vrouwlief heeft nu ook aardig in de gaten dat afval gescheiden wordt en vraagt bij twijfel waar het in moet. Die hebik dus al gewonnen.

In huis staat een prullenbak met zak voor het restafval, een afgesloten bakje op het aanrecht voor de GFT en 2 bakken voor plastic en papier zodat ik niet voor ieder wissewasje naar buiten hoef te lopen.

De GFT bak komt soms 2 maanden niet aan de weg. We zijn maar samen en de helft is al compost voordat het in de vrachtwagen verdwijnt. Het meeste wat er in zit is over het algemeen onkruid.

Het is ook zo dat het oud papier meer dan gehalveerd is sinds wij een Nee-Nee sticker op de brievenbus hebben. Dit scheelt ons ook nog eens allerlei verleidingen tot aankopen die we helemaal niet nodig hebben.

De prullenbak onder het aanrecht stinkt niet meer sinds vrouwlief doorheeft dat GFT in het afgesloten bakje gaat. Daardoor hoeft die zak ook slechts om de 2 of 3 weken geleegd te worden, misschien ben ik dan zelfs al iets te negatief en kan het best eens 4 weken zijn.

Grof vuil: bellen voor een afspraak en op die dag kun je het bij de weg zetten. Kost niks extra's. Wil je toch sneller van je spul af? Dan kun je gratis tot 250 kilo per dag storten, uiteraard ook gescheiden.

EDIT: Open ik mijn mail. Krijg ik een mailtje van IKEA met daar in, jawel: Gratis workshop afval scheiden bij IKEA Zwolle.

[ Voor 4% gewijzigd door sypie op 13-08-2015 10:05 ]

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik ben wat dat betreft een viespeuk... Glas en blik gaan bij mij met het gewone vuilnis mee (als in: in 1 grote vuilniszak vol met plastic en etensresten). Alleen grotere flessen gaan in de glasbak. Lege potjes pasta/bonen e.d. niet.

Dit dus.

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik zie het hier in Rotterdam ook nog wel eens gebeuren. Er staat bij ons voor een ondergrondse container die alleen bedoeld is voor restafval en waar bovendien alleen stevige, goed afgesloten gesloten zakken in mogen (anders krijgt de chauffeur van de vuilniswagen een douche van afval als hij die container optilt en leegschudt). Regelmatig zie ik mensen halfopen zakken erin gooien of zelfs naast de bak gooien. Als de Roteb dan komt, kijken ze gewoon in de zak tot ze een brief vinden met je adres erop, en dan krijg je gewoon een prent van 150 euro thuis. Volkomen terecht, niks privacy. Stelt je gemeente een bepaalde vorm van aanbieden van afval verplicht, dan moet je je daaraan houden en niet zo zeuren. Van afval scheiden kun je vinden wat je ervan vindt, maar heb tenminste het fatsoen om een goede, stevige zak aan te bieden. Het is anders gewoon te ranzig voor woorden, ook i.v.m. meeuwen, katten e.d.

[ Voor 41% gewijzigd door nare man op 13-08-2015 12:26 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• ninjazx9r98
  • Nu online
Xander schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:23:
Ik heb geen buiten. Stinkende zakken gaan de rolcontainer in maar dan staat die vervolgens te stinken in mijn berging.
Zakken sluiten en vervolgens in de rolcontainer gooien is geen optie?
Ik neem tenminste aan dat het open zakken zijn als de boel staat te stinken in de berging, gesloten zakken zou je normaal gesproken niet zo erg moeten ruiken.

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:19:
[...]
Ik zal er vast veel te simpel over denken en er zijn vast weer tegenargumenten (in jouw situatie, de gemeente waar ik woon gaat er tenslotte weer heel anders mee om en wij kennen ook geen diftar) maar ik ga toch echt niet wachten tot een zak helemaal vol zit en gaat stinken omdat het te lang duurt voor deze vol zit.
[...]
Dat is dus de crux.

Ik ben een echte Nederlander, die het liefst zo min mogelijk betaald :)
Een half volle zak in de container gooien kost net zo veel als een volle, dus dat wordt hier ten alle tijden voorkomen ;)

Waar we voorheen een grote metalen container bij het appartementencomplex hadden staan, waar iedereen alle afval zo in kon gooien (en je een vast bedrag betaalde per jaar) is het nu dus een ondergrondse container, waar je elke keer wanneer de klep open gaat voor betaald. We hebben het over een bedrag van 3,30 per lediging, plus een (lager) vast bedrag per jaar. Dat is hoe de gemeente ons 'dwingt' om te scheiden (wat ze in dit geval dus zelf weer op een grote hoop gooien en 120 km verder opnieuw scheiden)

Er past, met enige moeite, precies een 60 liter komo zak in de ondergrondse container. Er is geen rolcontainer of andere mogelijkheid om afval 'op te sparen'. En geen GFT.

Dus staat hier in het appartement een prullenbak waar een 60 liter zak in past. Nu ik het afval scheid gaat deze maar heel langzaam vol. En dat stinkt dus. Een bak met eigenlijk enkel voedselresten.

Ik zou deze op het balkon kunnen zetten (waar deze dan de helft van de dag vol in de zon staat), maar dan gaat ie echt niet frisser ruiken en krijgen bovenburen en ook ikzelf al snel last van stankoverlast via de ventilatieroosters danwel klapraampjes.

Dat is igg hoe hier de vork in de steel zit.

• ninjazx9r98
  • Nu online
Sjaakmeister schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:49:
[...]

Dat is dus de crux.

Ik ben een echte Nederlander, die het liefst zo min mogelijk betaald :)
Een half volle zak in de container gooien kost net zo veel als een volle, dus dat wordt hier ten alle tijden voorkomen ;)
Al ruim 40 jaar echte Nederlander maar de keuze tussen iets meer betalen of stank in huis is niet zo'n moeilijke ;)
Waar we voorheen een grote metalen container bij het appartementencomplex hadden staan, waar iedereen alle afval zo in kon gooien (en je een vast bedrag betaalde per jaar) is het nu dus een ondergrondse container, waar je elke keer wanneer de klep open gaat voor betaald. We hebben het over een bedrag van 3,30 per lediging, plus een (lager) vast bedrag per jaar. Dat is hoe de gemeente ons 'dwingt' om te scheiden (wat ze in dit geval dus zelf weer op een grote hoop gooien en 120 km verder opnieuw scheiden)
Die 3,30 per lediging zegt me eerlijk gezegd weinig tot niets aangezien ik geen flauw idee hoeveel lager dat vaste bedrag per jaar geworden is.
Heb dat artikel over die grote hoop overigens even gelezen en zoals in de reacties ook al te lezen valt is het een nogal misleidende en suggestieve titel. Het gaat tenslotte niet om al het afval wat op één grote hoop gegooid maar dat het niet helemaal klopt hoe het bij jullie gaat moge duidelijk zijn.
Dus staat hier in het appartement een prullenbak waar een 60 liter zak in past. Nu ik het afval scheid gaat deze maar heel langzaam vol. En dat stinkt dus. Een bak met eigenlijk enkel voedselresten.
Net als bij die 3,30 zegt heel langzaam vol ook zo weinig.
Hebben we het dan over één maand voor die 60 liter vol is? (niet te tillen maar wel gratis verwarming door broeiende resten)
Dat is dan 12 keer een lediging wat neerkomt op vier tientjes per jaar. Haal daar nog de verlaging van het vaste bedrag af en jij maakt de keuze om voor een dergelijk bedrag vrijwillig in de stank te wonen? ;)
Dan maar geen echte Nederlander op dat vlak ;)
Ik zou deze op het balkon kunnen zetten (waar deze dan de helft van de dag vol in de zon staat), maar dan gaat ie echt niet frisser ruiken en krijgen bovenburen en ook ikzelf al snel last van stankoverlast via de ventilatieroosters danwel klapraampjes.

Dat is igg hoe hier de vork in de steel zit.
Een bak met een fatsoenlijke deksel of half gevulde maar goed gesloten zakken op het balkon zou ook kunnen helpen.
Of gewoon maar even geen echte Nederlander zijn als het op afval aankomt en een paar euro extra betalen :P
Pagina: 1 2 Laatste