Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 16:07
In Tilburg gebeurt het volgende:
http://www.omroepbrabant....a+zeker+niet+betalen.aspx

mijn eerste reactie is: 8)7

mag dit zomaar. ten eerste kan ik het me voorstellen dat mensen dit schending van de privacy vinden. de container is natuurlijk persoonlijk.

ten tweede, als de bak buiten staat kan iedereen er iets ingooien en een boete van 90 euro is niet flauw!

wat vinden wij tweakers van dit nieuwe verschijnsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 16:40

Koppensneller

winterrrrrr

Als je, zoals die mevrouw die in het artikel wordt geciteerd, je plastic vuilniszak om je GFT-afval laat zitten als je het in de groene bak mikt, kun je dat moeilijk afschuiven op voorbijgangers.
Anja Dusee ontving deze week een gele kaart. Voor een ‘klein stuk plastic’, zegt ze. “Waarschijnlijk was het de vuilniszak. Moet die er ook af? Echt super vermoeiend allemaal”, verzucht ze.
Wat hebben we het toch zwaar met zijn allen, en een beetje zelf nadenken is er ook niet meer bij, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso, ja het kan gebeuren, maar blijkbaar hebben een hele hoop Tilburgers er last van dat vreemde plastic in hun GFT bak met zo'n regelmaat gooien dat ze een boete kunnen verwachten? (Waarbij het dus minstens 3x moet zijn gebeurd).

Even los ervan of dit gewenst is, maar geloof je het zelf?

Privacy lijkt me ook wel mee te vallen, gezien dit hetzelfde afval is wat 3 seconde later alsnog eruit wordt gehaald. In principe zou ik toch zeggen dat dit toch niet noodzakelijk moet zijn. Echter als blijkbaar Tilburgers zoveel moeite hebben met afvalscheiden, dan moet je toch iets als gemeente? Wat is het alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26

Cyphax

Moderator LNX
Koppensneller schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:26:
Als je, zoals die mevrouw die in het artikel wordt geciteerd, je plastic vuilniszak om je GFT-afval laat zitten als je het in de groene bak mikt, kun je dat moeilijk afschuiven op voorbijgangers.
Maar wat doe je als het wél een voorbijganger is geweest? Moet de gemeente niet bewijzen dat het jouw afval is, of zijn we nu by default schuldig tot het tegendeel bewezen is?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-03 19:53

Nazanir

Is pappa!

Reloader schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:23:ten tweede, als de bak buiten staat kan iedereen er iets ingooien en een boete van 90 euro is niet flauw!
Dit is al meteen hét grote struikelpunt voor mij. Ik heb een hoek woning, mijn bak staat aan de deur, zoals bij veel woningen bij mij in de straat. Maar mijn voordeur is direct aan het voetpad. Dus elke keer als er iets te doen is (braderie, vierdaagse, rommelmarkt, etc) vinden veel mensen dat ze gewoon dingen bij in de bak kunnen mikken. Ook zonder activiteiten gebeurt dit, want gemakzucht. Liever in die bak dan als in de tuin denk ik dan.

Nu heb ik daar geen heel groot probleem mee, want onze afval productie is niet zo hoog dat deze bak constant vol zit, maar ik ga echt niet elke paar uur kijken om te zien of er geen plastic bij de GFT zit bijvoorbeeld.

Dit is een slecht idee, want door onoplettendheid, kwajongens streken, gemakzucht en andere oorzaken waar ik geen invloed op heb, zou er theoretisch elke week een boete van 90 euro boven mn hoofd kunnen hangen.

En dan heb ik het nog niets eens over het feit dat het ze niets aangaat wat er tussen mn afval zit.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Cyphax schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:30:
[...]

Maar wat doe je als het wél een voorbijganger is geweest? Moet de gemeente niet bewijzen dat het jouw afval is, of zijn we nu by default schuldig tot het tegendeel bewezen is?
Enerzijds ja, anderzijds vind ik het wel best asociaal als je plastic in een GFT-bak gooit.

Wat hebben we het toch zwaar met zijn allen, en een beetje zelf nadenken is er ook niet meer bij, geloof ik.
Ja, inderdaad.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Sissors schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:29:
Sowieso, ja het kan gebeuren, maar blijkbaar hebben een hele hoop Tilburgers er last van dat vreemde plastic in hun GFT bak met zo'n regelmaat gooien dat ze een boete kunnen verwachten? (Waarbij het dus minstens 3x moet zijn gebeurd).

Even los ervan of dit gewenst is, maar geloof je het zelf?

Privacy lijkt me ook wel mee te vallen, gezien dit hetzelfde afval is wat 3 seconde later alsnog eruit wordt gehaald. In principe zou ik toch zeggen dat dit toch niet noodzakelijk moet zijn. Echter als blijkbaar Tilburgers zoveel moeite hebben met afvalscheiden, dan moet je toch iets als gemeente? Wat is het alternatief?
of ik dit zelf geloof is niet echt relevant denk ik, ik vind het persoonlijk bijzonder dat er 2 BOA's door afval van mensen speuren. dat t je eigenschuld is als je een bekeuring krijgt dat geloof echter kan ik me ook situaties voorstellen waar je er niets aan kan doen zoals Cyphax dat noemt.
Nazanir schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:33:
[...]

Dit is al meteen hét grote struikelpunt voor mij. Ik heb een hoek woning, mijn bak staat aan de deur, zoals bij veel woningen bij mij in de straat. Maar mijn voordeur is direct aan het voetpad. Dus elke keer als er iets te doen is (braderie, vierdaagse, rommelmarkt, etc) vinden veel mensen dat ze gewoon dingen bij in de bak kunnen mikken. Ook zonder activiteiten gebeurt dit, want gemakzucht. Liever in die bak dan als in de tuin denk ik dan.

Nu heb ik daar geen heel groot probleem mee, want onze afval productie is niet zo hoog dat deze bak constant vol zit, maar ik ga echt niet elke paar uur kijken om te zien of er geen plastic bij de GFT zit bijvoorbeeld.

Dit is een slecht idee, want door onoplettendheid, kwajongens streken, gemakzucht en andere oorzaken waar ik geen invloed op heb, zou er theoretisch elke week een boete van 90 euro boven mn hoofd kunnen hangen.

En dan heb ik het nog niets eens over het feit dat het ze niets aangaat wat er tussen mn afval zit.
Ik heb de achter het huis staan, maar op het moment dat ze opgehaald worden ben ik de hele dag werken en staat hij op straat. ik kan me zomaar voorstellen dat de buurman bij een volle container een vuilniszak in de mijne gooit die vaak half leeg is (en daar misschien niet bewust plastic bij heeft zitten)
MrSleeves schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:34:
[...]

Enerzijds ja, anderzijds vind ik het wel best asociaal als je plastic in een GFT-bak gooit.

[...]

Ja, inderdaad.
waar laat je het plastic vorkje wat je bij je lokale friettent krijgt bijvoorbeeld? ik mik dat altijd in de prullenbak en dat gaat met zak en al in het restafval. in Tilburg betekend dit dus een boete van 90 euro (de zak+plastic inhoud)

[ Voor 49% gewijzigd door Reloader op 10-08-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MrSleeves schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:34:
[...]

Vind ik ook, maar ik wil niet de schuld krijgen als iemand toevallig plastic in mijn GFT-bak gooit. :) Ik doe best wel moeite om het netjes te scheiden allemaal. Ik zou dan niet graag een boete krijgen van 90 euro (mijn gemeente kennende zal dat hoger zijn; als je hier je blauwe kaart vergeet ben je al 90 euro + 7 administratiekosten kwijt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 22:15

Snappie88

Mr. Hollywood

[...]

Of een burenruzie, dit is natuurlijk de ideale manier om je buurman of vrouw lastig te vallen.

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Of je het schending van privacy kan noemen is de vraag, van de andere kant zit je wel in het afval van mensen te wroeten en daar kun je natuurlijk dingen mee doen. Het argument "ja, maar het staat langs de weg dus het is openbaar" is nauwelijks geldig, waar moet ik mijn container dan neerzetten als ik wil dat die opgehaald wordt?
En dat hij langs de openbare weg staat betekent ook dat iedereen er van alles in kan gooien, dus zolang je geen bewijs hebt dat de bewoner zelf er verkeerde dingen in stopt heb je geen poot om op te staan.
Een woordvoerder zegt dat inwoners zelf in de gaten moeten houden dat een ander geen fout afval in hun container gooit.
Dit is natuurlijk een belachelijk standpunt. Moet ik dan op de dag van de vuilophaling vrij nemen en mijn container constant in de gaten houden? Nee, dat kun je van mij niet verwachten. De gemeente moet maar bewijzen dat ik verkeerd afval in de bak heb gegooid.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Reloader schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:23:
wat vinden wij tweakers van dit nieuwe verschijnsel?
Volgens mij is het helemaal niet zo'n nieuw verschijnsel, want ik heb m'n moeder hier al over gehoord toen ik nog een kleine naitsoezn was. En ook toen kwamen dezelfde argumenten boven tafel.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Reloader schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:23:
* mag dit zomaar. ten eerste kan ik het me voorstellen dat mensen dit schending van de privacy vinden. de container is natuurlijk persoonlijk.
De afvalcontainer is van rijkswege verstrekt.
Staat op het moment van "controle" op de openbare weg.

Wat er in zit heb je al afscheid van genomen. Anders had je het niet weggegooid ;)
Het privacy argument zal niet zo'n sterke zijn.
ten tweede, als de bak buiten staat kan iedereen er iets ingooien en een boete van 90 euro is niet flauw!
Dat is inderdaad een puntje. Toon maar aan dat het niet "jouw afval" is / jij het niet goed gescheiden hebt.

Voor de goede orde, we weten niet meer dan een feestboek achtig berichtje met wat polariserende uitspraken van "slachtoffers" / bewoners.
De bewuste meneer Harrie van der Put uit het filmpje toont zelf zijn afvalbak op het eind met daarin een plastic fles in het restafval deel ;)

Het zou mooi zijn als de briefing / werkinstructie voor de twee controleurs ook meegenomen zou zijn in het item.

Op zich, als inwoner van Tilburg, is het doel om tot een betere afvalscheiding te komen, geen verkeerde.
Wijze van uitvoering en communicatie vooraf, naar de inwoners toe, had misschien wat beter gekund.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8GUS
  • Laatst online: 23-03 10:34

8GUS

Papa, AFOL & Gamer

Voordat gemeentes dit soort maatregelen gaan nemen zou ik als bewoner graag willen weten wat er precies gedaan wordt met het gescheiden afval.

Ik heb namelijk het idee dat we allemaal maar netjes proberen te scheiden, maar dat het afval uiteindelijk op een grote hoop gesodemieterd wordt. Althans, zo voel ik het persoonlijk.

Verder is zo'n maatregel natuurlijk oneerlijk ten opzichte van de mensen die hun afval anders scheiden. Ik woon (niet in Tilburg trouwens) midden in de binnenstad en hebben ondergrondse containers. 1 voor plastic en 1 voor de rest. Dat kunnen ze never nooit controleren. Beetje meten met twee maten lijkt me zo.

Bricks In Motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
aZuL2001 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:08:
[...]

Wat er in zit heb je al afscheid van genomen. Anders had je het niet weggegooid ;)

[...]

Dat is inderdaad een puntje. Toon maar aan dat het niet "jouw afval" is / jij het niet goed gescheiden hebt.

Voor de goede orde, we weten niet meer dan een feestboek achtig berichtje met wat polariserende uitspraken van "slachtoffers" / bewoners.
De bewuste meneer Harrie van der Put uit het filmpje toont zelf zijn afvalbak op het eind met daarin een plastic fles in het restafval deel ;)

Het zou mooi zijn als de briefing / werkinstructie voor de twee controleurs ook meegenomen zou zijn in het item.

Op zich, als inwoner van Tilburg, is het doel om tot een betere afvalscheiding te komen, geen verkeerde.
Wijze van uitvoering en communicatie vooraf, naar de inwoners toe, had misschien wat beter gekund.
dus alles waar jij afscheid van hebt genomen is niet prive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Ik heb hier gemengde gevoelens over.

"Afdwingen" om je afval te scheiden, of om op z'n minst de "thema-bakken" "schoon" te houden van plastic en andere zaken die er niet inhoren: Prima. Boetes? Geen bezwaar.

Het probleem zit 'm in de aanpak: Zo'n container staat vaak buiten bij mensen. Je eigen container beschermen in je eigen tuin is nog te realiseren, al een beetje lastig. Je container beschermen langs de straat op de dag dat het opgehaald wordt: Onmogelijk.

Ik vind dat ze dan maar een soort van slot moeten verzinnen die je alleen als eigenaar en als vuilnisman kan bedienen...

[ Voor 16% gewijzigd door Gamebuster op 10-08-2015 10:16 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Bzrk80 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:08:
Voordat gemeentes dit soort maatregelen gaan nemen zou ik als bewoner graag willen weten wat er precies gedaan wordt met het gescheiden afval.

Ik heb namelijk het idee dat we allemaal maar netjes proberen te scheiden, maar dat het afval uiteindelijk op een grote hoop gesodemieterd wordt. Althans, zo voel ik het persoonlijk.
En wat zou het voordeel voor de gemeente en afvalverwerker zijn om het gescheiden op te halen en het dan weer bij elkaar te gooien? Dit hoor je vaker, maar dat is vooral omdat mensen alles wantrouwen. Het kan uit om plastic her te gebruiken. Oud plastic is geld waard. Je gooit wel je eigen ruiten in als je dat later weer op 1 hoop gaat gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Gamebuster schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:13:

Ik vind dat ze dan maar een soort van slot moeten verzinnen die je alleen als eigenaar en als vuilnisman kan bedienen.
Dat hebben wij op werk wel, omdat er ook weleens rare zakken in onze afvalbak gedeponeerd zijn. Ketting+slot erop, wij heben sleutel en ophaalbedrijf ook, als wij hem op slot aanleveren doen zij terug het slot er weer op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
denk dat het afsluiten van je container onmogelijk is omdat het voor de afval ophaaldienst wel een hele klus wordt om ze allemaal van slot te halen en te legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Zelf ook inwoner van Tilburg en ik vind het wel erg goed dat Tilburg zo hard hun best doen op te scheiden. Maar ik ben het wel met je eens dat ze af en toe té streng zijn.

Zo is een pizza-doos (waar een opgegeten pizza ingezeten heeft en dus vetresten heeft) wel van papier/karton, maar vanwege de vetresten mag ie weer niet bij het papier want vet. Maar goed, zo'n afvalcontroleur ziet dat misschien maar net over het hoofd en bam, toch weer een gele kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Reloader schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:16:
denk dat het afsluiten van je container onmogelijk is omdat het voor de afval ophaaldienst wel een hele klus wordt om ze allemaal van slot te halen en te legen.
Er is vast wel een of ander creatief slot te bedenken dat je makkelijk kan open maken. Als ze mannetjes inhuren voor het vooraf controleren van de bakken, kunnen ze ook die mannetjes de sloten eraf laten halen.

Uiteraard maakt dit het algehele process en stuk ingewikkelder en kunnen we maar beter geen afval meer scheiden, alles in restafval duwen en je "thema bakken" niet meer langs de weg zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]
Lol, tja dat weet iedereen toch dat je geen plastic in de GFT-bak moet gooien.

Hier laten ze het afval gewoon staan als het niet klopt. Vooral vervelend als mensen afval wegzetten en op vakantie gaan.
Gamebuster schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:17:
[...]

Uiteraard maakt dit het algehele process en stuk ingewikkelder en kunnen we maar beter geen afval meer scheiden, alles in restafval duwen en je "thema bakken" niet meer langs de weg zetten.
Dat mag hier ook gewoon maar dan betaal je denk ik het 5 tot 10-voudige. Restafval gaat per KG en is duur, groenafval gaat per KG en is goedkoop en al het andere dat te scheiden valt wordt gratis opgehaald.

[ Voor 29% gewijzigd door Marzman op 10-08-2015 10:20 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8GUS

8GUS

Papa, AFOL & Gamer

Hann1BaL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:14:
[...]
En wat zou het voordeel voor de gemeente en afvalverwerker zijn om het gescheiden op te halen en het dan weer bij elkaar te gooien? Dit hoor je vaker, maar dat is vooral omdat mensen alles wantrouwen. Het kan uit om plastic her te gebruiken. Oud plastic is geld waard. Je gooit wel je eigen ruiten in als je dat later weer op 1 hoop gaat gooien.
Ok, daar heb je een punt. Het zal ook vast wel gebeuren, maar ik zou het zelf graag een keer zien.

Zoals ik al zei, sommige mensen moeten hun afval anders scheiden en weggooien (zie verhaal binnenstad). Lijkt me niet geheel eerlijk tov de mensen met een groen/grijs container.

Laat ik er deze dan eens ingooien... zijn we met z'n allen verplicht om te scheiden? Heb hier eerlijk gezegd geen flauw idee van.

Bricks In Motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Marzman schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:18:
Dat mag hier ook gewoon maar dan betaal je denk ik het 5 tot 10-voudige. Restafval gaat per KG en is duur, groenafval gaat per KG en is goedkoop en al het andere dat te scheiden valt wordt gratis opgehaald.
Waar ik woon worden de bakken gewoon allemaal geleegd met een vast schema; ik betaal niet per kilo. Ik scheid alles netjes, maar als ze bij mij met van die kaarten zouden aankomen, zou ik alles gewoon lekker in de restafvalbak gooien: Daar kan je niets fouts in gooien en ik heb een grote restafvalbak waar ik prima alles in kan gooien en kan laten legen zonder overschot.

Ik heb 1 grote restafval, 1 grote GFT, 1 middelgrote papierbak en plastic wordt in zakken opgehaald. Ik woon hier met 2 man: Die bakken zijn allemaal vrijwel leeg tegen de tijd dat ze opgehaald worden. Ik kan prima alles in 1 restafval container proppen. (behalve tuinafval... grote tuin, ik wil meer GFT bakken, maar dat mag dan weer niet)

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 10-08-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Bzrk80 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:26:
[...]

Ok, daar heb je een punt. Het zal ook vast wel gebeuren, maar ik zou het zelf graag een keer zien.

Zoals ik al zei, sommige mensen moeten hun afval anders scheiden en weggooien (zie verhaal binnenstad). Lijkt me niet geheel eerlijk tov de mensen met een groen/grijs container.

Laat ik er deze dan eens ingooien... zijn we met z'n allen verplicht om te scheiden? Heb hier eerlijk gezegd geen flauw idee van.
Ja we zijn verplicht dat te scheiden. Echter mogen gemeentes bepalen HOE zaken gescheiden worden:
Eerst ophalen en scheiden in fabriek of gescheiden ophalen, maar de gemeente moet uiteindelijk wel scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Gamebuster schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:26:
[...]

Waar ik woon worden de bakken gewoon allemaal geleegd met een vast schema; ik betaal niet per kilo. Ik scheid alles netjes, maar als ze bij mij met van die kaarten zouden aankomen, zou ik alles gewoon lekker in de restafvalbak gooien: Daar kan je niets fouts in gooien en ik heb een grote restafvalbak waar ik prima alles in kan gooien en kan laten legen zonder overschot.

Ik heb 1 grote restafval, 1 grote GFT, 1 middelgrote papierbak en plastic wordt in zakken opgehaald. Ik woon hier met 2 man: Die bakken zijn allemaal vrijwel leeg tegen de tijd dat ze opgehaald worden. Ik kan prima alles in 1 restafval container proppen. (behalve tuinafval... grote tuin, ik wil meer GFT bakken, maar dat mag dan weer niet)
en juist dan krijg je een kaart! want niet alles is restafval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8GUS

8GUS

Papa, AFOL & Gamer

Hann1BaL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:29:
[...]
Ja we zijn verplicht dat te scheiden. Echter mogen gemeentes bepalen HOE zaken gescheiden worden:
Eerst ophalen en scheiden in fabriek of gescheiden ophalen, maar de gemeente moet uiteindelijk wel scheiden.
Ah! Dus de gemeente is dus wettelijk verplicht om te scheiden. Hoe ze dat doen is dan hun pakkie an. Kan de gemeente de burgers dan ook verplichten om te scheiden? Of werkt dat dan anders?

Bricks In Motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Vergeet even vooral niet, dat afval tegenwoordig gewoon "big business" is. Waarom moeten wij alles zo netjes mogelijk gescheiden aanbieden? Nou, zodat de verwerkers daar zoveel mogelijk aan kunnen verdienen. Het is gewoon handjeklap tussen gemeenten en verwerkers.

Voor zover ik weet, is er bij het aanbieden van afval nog steeds geen sprake van omgekeerde bewijslast. Laat ze maar bewijzen dat dat plastic zakje in de GFT bak van mij is en niet van iemand die 's ochtends naar zijn werk moest en nog een plastic zakje in z'n jaszak had zitten en die daarom maar in een willekeurige GFT bak heeft gedropt. Iemand een boete geven op basis van "aannames" is gewoon fout. Dan raken mensen heel snel het vertrouwen kwijt en gaan de hakken in het zand (of het afval ergens in de bosjes, in dit geval).

De hele afvalbusiness begint een beetje de omgekeerde wereld te worden. De burger moet er steeds meer moeite in stoppen om alles netjes volgens de regeltjes aan te leveren, terwijl zo'n afvalverwerker aan de haal gaat met de extra opbrengsten. Hier komt er binnenkort ook weer een extra container bij, maar dacht je dat we door al dat extra werk minder gaan betalen? Neehoor, die winst verdwijnt in andere zakken. Sterker nog: als we de restafvalcontainer even vaak aan straat zetten als vroeger, dan gaan we zelfs weer meer betalen. Over een paar jaar gaan we misschien zelfs wel per kilo restafval betalen, want de wagens kunnen de bak tegenwoordig ook al wegen. Dan zal er echter wel iets van een slot op moeten, want anders stoppen de "krenten" de bakken van anderen natuurlijk nog even vol voor ze geleegd worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-08-2015 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als ze hier in mijn afval gaan wroeten, heb ik daar een hele simpele oplossing voor: dan gaat alles in de grijze container! Einde gescheiden inleveren van verpakkingen, glas, GFT, papier en restafval. Alles in 1 container gemixt met luiers en kattenbakvulling, dat lijkt me afdoende om te voorkomen dat een of andere ambtenaar in mijn privacy gaat zitten neuzen.

Dat hele afvalscheiden "voor het milieu" is ook gruwelijk voor de leefomgeving: meerdere containers die lange tijd in de zon (want piepkleine tuintjes) staan te rotten en slechts zeer af en toe geleegd worden.
En met de verzamelcontainers waar plastic/drankkartons in moeten maken ze het ook niet makkelijk: piepkleine openingen waar je stuk voor stuk je afval in moet stoppen, op rolstoelhoogte. Het zijn net brievenbussen! Ik mis een container waar je een grote deksel opendoet en de hele zooi er in een keer inmikt!
Ik zie nu mensen lopen/fietsen met 5 vuilniszakken vol plasticafval! Vroeger werd het aan huis opgehaald, nu wordt restafval hier per leging belast zodat mensen met hun afval moeten gaan reizen... "Het milieu" wint van "het gemak". En dan is het nog maar de vraag wat de milieuwinst is van enorme volumes zeer licht plastic. Opstoken met energieterugwinning zou zomaar efficienter kunnen zijn.
maar ik ga echt niet elke paar uur kijken om te zien of er geen plastic bij de GFT zit bijvoorbeeld.
Als ik die container opendoe deins ik eerst 5 meter achteruit om de zwerm vliegen te ontwijken... Ga ik echt niet m'n hoofd er in stoppen om te kijken wat er in ligt hoor!
Aan de andere kant denk ik ook niet dat veel mensen die container vrijwillig open zullen doen om er iets in te gooien >:)
Ik ga er vanuit dat mijn afval vertrouwelijk wordt behandeld, en massaal vernietigd wordt zonder dat iemand gaat neuzen wat ik daar in heb zitten. Dat gaat namelijk helemaal niemand iets aan.
Aan de andere kant: honderden gemeenten hebben nu allemaal hun eigen commissies gevormd die gaan experimenteren met gescheiden ophalen van afval. Dat wordt elke paar maanden weer aangepast en kost zo enorm veel geld voor iets wat prima landelijk op dezelfde (beste) manier aangepakt zou kunnen worden. Nu zijn er duizenden zo niet tienduizenden ambtenaren bij betrokken, wat enorm duur en inefficient is.
Ik vind dat ze dan maar een soort van slot moeten verzinnen die je alleen als eigenaar en als vuilnisman kan bedienen...
Dat heb je hier voor ondergrondse containers voor restafval al: loop je met 2 vuilniszakjes en een pasje omdat de overheid precies wil registreren hoeveel afval je weggooit...

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 10-08-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gamebuster schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:26:
[...]

Betaalt jouw gemeente jou precariorechten?

Ik betaal een godsvermogen aan gemeentelijke belastingen en ik bedank ervoor dan nog zelf een complete afvalverwerkingsinstallatie in mijn tuin te parkeren. Papierbak heb ik dus op laten halen wegens vrijwel nooit oud papier. Er staat nu 1 duobak met een vak voor tuinafval en een vak voor restafval. Alles wat geen GFT is is automatisch restafval, papier en plastic dus ook.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Woon zelf in Tilburg en ik heb al een waarschuwing te pakken gehad omdat er blijkbaar plastic tussen het restafval is aangetroffen.

Wat Tilburg helaas doet is afstraffen in plaats van belonen wat in andere Brabantse gemeentes wel gebeurd. Een tweede is dat je koste wat het kost je eigen bak in Tilburg in de gaten moet houden om te voorkomen dat anderen er ongewenst afval in gooien.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

evilution schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:47:
[...]

Betaalt jouw gemeente jou precariorechten?

Ik betaal een godsvermogen aan gemeentelijke belastingen en ik bedank ervoor dan nog zelf een complete afvalverwerkingsinstallatie in mijn tuin te parkeren. Papierbak heb ik dus op laten halen wegens vrijwel nooit oud papier. Er staat nu 1 duobak met een vak voor tuinafval en een vak voor restafval. Alles wat geen GFT is is automatisch restafval, papier en plastic dus ook.
Zo denk ik er ook over. Als ze hier die extra container invoeren, mogen ze mijn papiercontainer ophalen. Er staan nu al 3 containers bij de schuur. Daar komt geen 4e bij. Dat kleine beetje oud papier wat we nog hebben, stook ik desnoods wel op in de vuurkorf ofzo (of ik breng het naar de basisschool om de hoek, want daar staat elke maand een grote papiercontainer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
evilution schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:47:
Papierbak heb ik dus op laten halen wegens vrijwel nooit oud papier.
Papierbak is hier juist de enige die elke maand vol zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 23:45
Even een snelle vraag: hebben jullie sinds de GFT bakken ook meer last van ongedierte?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
stftweaker schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:55:
Even een snelle vraag: hebben jullie sinds de GFT bakken ook meer last van ongedierte?
ja :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:53:
[...]

Papierbak is hier juist de enige die elke maand vol zit!
1x per maand zou ik hem, op dit moment, ook wel vol krijgen. Maar als ik dan ga kijken naar wat er dan inzit:

- 75% foldertjes en plaatselijke krantjes (NEE - NEE sticker ligt inmiddels al klaar, folders kunnen voortaan per e-mail. De plaatselijke krantjes bieden alleen maar herhalingen van het nieuws wat je de afgelopen week al online gelezen hebt.)
- 15% papieren verpakkingen.
- 10% overigen zoals doosjes waarin pakketten afgeleverd zijn en onbelangrijke post.

NEE - NEE sticker plakken en al mijn papier voor 1 maand kan in 1 (hergebruikte) plastic zak. Dan 1 keer per maand de vuurkorf aan en het is weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-08-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Reclamefolders zijn wel zwaar, maar nemen weinig plek in. Eierdozen (de laagst mogelijke kwaliteit pulp trouwens voor recycling), verpakkingen, maar vooral groot karton van bestellingen. Als ik 3 maanden luiers bestel zit de papiercontainer meteen half vol, en dat is dan platgemaakt karton.

Een voorbeeld voor de privacy: de apotheek plakt heel leuk stickertjes op alle doosjes van medicijnen. Prima om na een jaar nog te weten wie welke pillen in huis heeft, maar het creeert een "paper trail" van de medicijnen die je gebruikt. Als dat via een grote vrachtwagen in een papierfabriek verdwijnt is dat prima, als een ambtenaar er in gaat snuffen en "toevallig" ziet welke medicijnen je gebruikt zie ik dat als een grote schending van mijn privacy. Als ik een allesbrander had zou het daar in gaan trouwens, net als oude bankafschriften en ander gevoelig spul.

Afgezien van luiers en kattenbak is het restafval hier werkelijk minimaal! Sinds dit jaar mogen drankkartons, aluminium verpakking en blik bij het plasticafval. En omdat restafval 8 euro per keer kost, gaat die pas aan de weg als-ie dusdanig zwaar is dat ik blij ben dat ze hem nog kunnen legen.
Maar in de foldertjes erover praten ze ook redelijke onzin: deo-spuitbus moet bij het chemisch afval... Dat wil er bij mij niet in, als een conservenblik gerecycled kan worden kan een spuitbus dat ook. Ze zijn in de war met verf denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Bzrk80 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:37:
[...]

Ah! Dus de gemeente is dus wettelijk verplicht om te scheiden. Hoe ze dat doen is dan hun pakkie an. Kan de gemeente de burgers dan ook verplichten om te scheiden? Of werkt dat dan anders?
Dat kunnen ze zeker. En indien de gemeente het scheidt, komt dat weer terug in doorbelasting van de afvalbelasting die je betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:07
Hann1BaL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:14:
[...]

Nou bijvoorbeeld om mensen aan het werk te houden 8)7
DEVENTER - Inwoners van Deventer lijken al maanden voor 'Jan met de korte achternaam' kunststof, blik en drankpakken te scheiden. Afvalophaler Circulus-Berkel gooit het gescheiden plastic zelf weer op een hoop met kunststof, blik en drankkartons van andere gemeenten om het naar de verwerkingsfabriek van Sita in Rotterdam te vervoeren.
http://www.destentor.nl/r...r-op-grote-hoop-1.5070383

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Reloader schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:35:
[...]

waar laat je het plastic vorkje wat je bij je lokale friettent krijgt bijvoorbeeld? ik mik dat altijd in de prullenbak en dat gaat met zak en al in het restafval. in Tilburg betekend dit dus een boete van 90 euro (de zak+plastic inhoud)
Het gaat hier om plastic bij GFT, is wat anders dan plastic bij restafval. Dat scheiden we sinds een tijdje trouwens ook (niet 100%, denk zo'n 50% ofzo), maar onze grijze bak krijgen we sindsdien meestal niet meer vol.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-05 15:14
Dat dacht ik eerst ook, maar:
Stacheldraht schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:49:
Woon zelf in Tilburg en ik heb al een waarschuwing te pakken gehad omdat er blijkbaar plastic tussen het restafval is aangetroffen.

Wat Tilburg helaas doet is afstraffen in plaats van belonen wat in andere Brabantse gemeentes wel gebeurd. Een tweede is dat je koste wat het kost je eigen bak in Tilburg in de gaten moet houden om te voorkomen dat anderen er ongewenst afval in gooien.
Blijkbaar gaat het dus verder dan plastic bij het GFT, ik probeer hier wel zoveel mogelijk plastic (ook een leuke dat niet alle 'plastic' onder 'plastic' valt) en papier te scheiden, maar af en toe zit er wel wat tussen het restafval, overigens ook in een plastic afvalzak... zou het debiel vinden als ze daar meer mee gingen doen dan waarschuwen dat je niet goed scheidt en overgaan tot boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Vooral die laatste zin:
Een woordvoerder zegt dat inwoners zelf in de gaten moeten houden dat een ander geen fout afval in hun container gooit.
We moeten dus maar allemaal steuntrekkers owrden zodat we hele dagne onze bakken kunnen controleren....
Ambtenaren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim108
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:10
Anoniem: 39993 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:38:
Vergeet even vooral niet, dat afval tegenwoordig gewoon "big business" is. Waarom moeten wij alles zo netjes mogelijk gescheiden aanbieden? Nou, zodat de verwerkers daar zoveel mogelijk aan kunnen verdienen. Het is gewoon handjeklap tussen gemeenten en verwerkers.
Een paar jaar geleden was afval inderdaad big business, de verwerkers kregen veel geld per ton afval die de gemeente bij ze kon dumpen. Nu daarentegen is afval relatief gezien bijna niets meer 'waard'.

Ik weet niet hoe het in tilburg gaat, maar ik weet wel dat er gemeentes zijn waar iedereen zijn afval netjes scheid en het netjes gescheiden word op gehaald om vervolgens door elkaar in een vrachtwagen te worden gedumpt richting het verwerkingsbedrjjf. Dit om transportkosten te besparen. Voor het verwerkingsbedrjjf maakt het ook bar weinig uit omdat het scheiden al zeer efficiënt gaat en het gescheiden afval er anders ook door moet om kleine foutjes van mensen er uit te halen.

bron: observatie van mijn vader die bij een afvalverwerkingsbedrijf werkt.

Misschien is het het waard om uit te zoeken hoe ze dat in Tilburg doen. Als dat daar ook zo gaat heb je een mooi argument om ze het beleid aan te laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302359

[...]

Mwoah dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Stel Mien heeft net een nieuwe Tarzan3000Turbo gekocht en de verpakking hiervan in de prullenbak gedaan. Als ik Mien was zou ik het toch niet een heel fijn idee vinden als 2 van die bobo's daar hartelijk om gaan lachen. Misschien heeft Mien ook wel de vorige versleten Tarzan1500 in de prullenbak gegooid? :+

Al met al ik vind dat men in Nederland veel te slordig met onze privacy omgaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 302359 op 10-08-2015 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:32:
(ook een leuke dat niet alle 'plastic' onder 'plastic' valt)
Ik kwam hier pas toevallig de reden van tegen: het gescheiden ophalen is een convenant met de verpakkingsindustrie, die betalen daarvoor. De reden dat niet-verpakkingsplastic er niet bij mag heeft dus niets met het milieu te maken...
KillerAce_NL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:32:
We moeten dus maar allemaal steuntrekkers owrden zodat we hele dagne onze bakken kunnen controleren....
Ambtenaren..
Voor zover ik weet is de gemeente aansprakelijk voor de container op de dag/tijd dat deze aan de weg moet staan. 's Ochtends om 7 uur op dus (niet de avond ervoor) en 's avonds om 5 uur weer binnenhalen (niet pas als je om 7 uur thuis komt).
Anoniem: 302359 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:43:
Misschien heeft Mien ook wel de vorige versleten Tarzan1500 in de prullenbak gegooid? :+
Dat wordt dan mooi een boete voor Mien, want "kleine" elektrische apparaten zoals de Tarzan1500 moeten apart worden ingeleverd bij de milieustraat! Zie je Mien al aankomen?
Al met al ik vind dat men in Nederland veel te slordig met onze privacy omgaat.
Dat altijd! De overheid maakt regels die op zich wel goed zijn, maar vervolgens houden overheid en semi-overheid zich er niet aan.

[ Voor 62% gewijzigd door RemcoDelft op 10-08-2015 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
KillerAce_NL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:32:
Vooral die laatste zin:

[...]

Ambtenaren..
Je zet die dingen toch maar 1 keer in de week buiten. Gewoon part-time gaan werken is al genoeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:23
We hebben hier 3 containers, namelijk Papier, GFT en rest en daarnaast op de hoek van de straat een centrale glasbak, en dat is voor mijn gevoel ook de meest logische scheiding.

Het is en voor iedereen redelijk makkelijk te snappen, ik denk dat je qua transport van afval ook redelijk efficiënt zit - hoe meer soorten containers, hoe meer soorten vuilniswagens/ritten er nodig zijn - en uiteindelijk wordt het restafval toch gescheiden in een fabriek.

Vroeger zetten we papier nog gewoon langs de weg in kratjes/ grote kartonnen dozen, wat dat betreft is de container die we daar nu voor hebben een flinke verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:02
Echt weer lokale politiek om via straffen bepaald gedrag te bewerkstelligen. Elke, maar dan ook elke!, persoon die in de gedragsleer zit weet dat straffen te veel nadelige gevolgen heeft. Vijandige houding tegenover de overheid is een ongevraagd gevolg, zoals ook bij de regering te zien is of de politie. Daarnaast is een boete van 90€ dusdanig buiten proportie voor het vergrijp dat hier 0,0 begrip uit komt.

Ik hoop dat ze van het ingezamelde geld ondergrondse containers neerzetten, wat een verademing is dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je plastic of GFT bij het restafval stopt zie ik dat als eigen keuze zolang er geen milieuvervuiling ontstaat (bijv. chemisch afval). Uiteindelijk zal dit type afval vnl. verbrand gaan worden.
Andersom, plastic bij papier of glas bij plastic, lijkt me minder acceptabel omdat dit de herbruikbaarheid van het materiaal tegen gaat.

Juridisch staat een gemeente vast niet sterk om verkeerde sortering te beboeten. Of het moet een heterdaadje zijn. Echter zullen de meeste burgers die worden gepakt niet in beroep gaan (niet iedereen is verzekerd voor rechtsbijstand danwel wil hier veel tijd in stoppen).

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mathelicious schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:14:
Echt weer lokale politiek om via straffen bepaald gedrag te bewerkstelligen. Elke, maar dan ook elke!, persoon die in de gedragsleer zit weet dat straffen te veel nadelige gevolgen heeft.
Ik vind dit wel een beetje kort door de bocht... eigenlijk pleit jij er dus voor om criminaliteit ook maar niet te straffen, omdat dat teveel nadelige gevolgen heeft voor degene die het misdrijf pleegt? In andere woorden, vrij spel voor iedereen om maar te doen wat hij wil, want straffen is te nadelig en doen we dus niet?

Zo werkt dat volgens mij niet... ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
MrJayMan schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:16:
Of het moet een heterdaadje zijn.
Zelfs dan: ik heb ondertussen een logistiek centrum in de keuken. Bezoek moet altijd vragen welke bak ze moeten gebruiken... En dat gaat gewoon af en toe fout. Per ongeluk. Als daar een boete op staat recycle ik nooit meer iets.

Het helpt natuurlijk ook niet dat het per gemeente verschillend is... Allemaal lokale ambtenaartjes die bezig zijn het wiel uit te vinden. En dan ook nog elke paar maanden de boel weer omgooien... Almere bijvoorbeeld wil kattebakvulling bij het groenafval hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door RemcoDelft op 10-08-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Ik doe er zelf ook wel eens een vuilniszak omheen, maar dan gaat het gewoon de restafval container in.
Sowieso zitten wij met de wind precies verkeerd, waardoor allemaal zwerfafval tussen de bladeren zit... Gisteren weer aangeveegd... Tja en alle bladeren/gesnoeide zaken worden bij elkaar geveegd, met de pakjes drinken, plastic zakjes en andere rommel. Gewoon de restafval container in...

Maar ja ik ben dan ook blij met de ondergrondse container. Succes met de controle!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:34

vhal

ಠ_ಠ

Bij ons - gemeente Lansingerland - zijn ze onlangs veranderd van bedrijf welke het vuil ophaalt. Tegenwoordig moet men de kunststoffen apart verzamelen en 'aanbieden' in een plastic zak. Prima, maar nu zie overal door de gehele gemeente deze zakken her en der langs de weg staan. Sommige zijn al aangevreten door meeuwen/katten/wat dan ook waardoor er overal vuil ligt.

Goed bezig zijn ze in ieder geval. Ik pleur gewoon alles in de ondergrondse container (we wonen in een appartement) en men zoekt het maar uit. De eerste BOA die in onze vuilniszak durft te spitten geef ik een pluim, succes met de luiers en de kattenstront. :9

Overigens kan biologisch afbreekbaar plastic (gemaakt van zetmeel) gewoon in de GFT-bak.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ook een Tilburger hier. Deze controle hebben we in onze wijk een goede maand geleden gehad, en ja, ook bij onze container hing een kaartje (geen gele kaart overigens, slechts een notificatie)
De plastic kant van de duobak (want we hebben inmiddels al 2 duo bakken voor de deur.....) was leeg. En dat schijnt dus niet te mogen.

Heb niks tegen afval scheiden, maar we hebben nu afval, gft, papier en plastic. Wat gaat nu de volgende duo bak worden? Begint een beetje vol te worden in de tuin....

"grappige" was dat onze wijk de testwijk was voor de nieuwe duo bak. Ipv die oranje verzamel containers op enkele punten in de wijk kregen we dus de duo bak. De bakken werden in veruit de meeste gevallen niet eens aan de straat gezet tijdens de testperiode. Maar toch was het een succes volgens de gemeente... Vind t maar een rare zaak eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Ik heb hier gemengde gevoelens over.

"Afdwingen" om je afval te scheiden, of om op z'n minst de "thema-bakken" "schoon" te houden van plastic en andere zaken die er niet inhoren: Prima. Boetes? Geen bezwaar.

Het probleem zit 'm in de aanpak: Zo'n container staat vaak buiten bij mensen. Je eigen container beschermen in je eigen tuin is nog te realiseren, al een beetje lastig. Je container beschermen langs de straat op de dag dat het opgehaald wordt: Onmogelijk.

Bij mij in de gemeente bestaan die sloten, de vuilnismannen/wagens(?) kunnen die dan openen.
In deze gemeente betaal je voor het afval: Vastrecht en voor iedere keer dat hij geleegd wordt (4 euro) en voor iedere kilo (0,40 euro)

In sommige buurten kun je dus beter een slot hebben vanwege mensen die dyslectisch zijn en iedere container aanzien voor die van hun :( :r :(

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 101% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:42 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:36

Fiber

Beaches are for storming.

T.C schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:05:
[...]

Bij mij in de gemeente bestaan die sloten, de vuilnismannen/wagens(?) kunnen die dan openen.
In deze gemeente betaal je voor het afval: Vastrecht en voor iedere keer dat hij geleegd wordt (4 euro) en voor iedere kilo (0,40 euro)...
Wat weer als gevolg heeft dat veel mensen om de kosten te drukken hun afval in de natuur, op parkeerplaatsen, op hun werk, etc. gaan dumpen... :N

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Fiber schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:10:
[...]

Wat weer als gevolg heeft dat veel mensen om de kosten te drukken hun afval in de natuur, op parkeerplaatsen, op hun werk, etc. gaan dumpen... :N
De gemeente weet er weer een iets andere draai aan te geven:

Wij kregen een groen container en toen we ervoor moesten betalen gebruikte niemand die meer.
Gemeente: we zijn massaal gaan composteren.

Dus dat dumpen gebeurt niet, alleen hebben mensen minder afval.

Gelukkig woon ik niet in het gedeelte van de gemeente waar veel tokkies wonen.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tim108 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:33:
[...]

Een paar jaar geleden was afval inderdaad big business, de verwerkers kregen veel geld per ton afval die de gemeente bij ze kon dumpen. Nu daarentegen is afval relatief gezien bijna niets meer 'waard'.

Ik weet niet hoe het in tilburg gaat, maar ik weet wel dat er gemeentes zijn waar iedereen zijn afval netjes scheid en het netjes gescheiden word op gehaald om vervolgens door elkaar in een vrachtwagen te worden gedumpt richting het verwerkingsbedrjjf. Dit om transportkosten te besparen. Voor het verwerkingsbedrjjf maakt het ook bar weinig uit omdat het scheiden al zeer efficiënt gaat en het gescheiden afval er anders ook door moet om kleine foutjes van mensen er uit te halen.

bron: observatie van mijn vader die bij een afvalverwerkingsbedrijf werkt.

Misschien is het het waard om uit te zoeken hoe ze dat in Tilburg doen. Als dat daar ook zo gaat heb je een mooi argument om ze het beleid aan te laten passen.
Afval is nog steeds big business. De industrie zet steeds groter in op "waste stream valorisation" en wat voor ons "afval" is, is voor sommige partijen gewoon "grondstof" en dus iets met waarde. "Echt restafval" is inderdaad niet zoveel meer waard. Maar GFT, papier, glas, metalen, plastic...... dat zijn gewoon afvalstromen met een prijskaartje erop.

Niet dat de burger daar direct iets van terugziet, maar het heeft waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

netfast schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:00:
Ook een Tilburger hier. Deze controle hebben we in onze wijk een goede maand geleden gehad, en ja, ook bij onze container hing een kaartje (geen gele kaart overigens, slechts een notificatie)
De plastic kant van de duobak (want we hebben inmiddels al 2 duo bakken voor de deur.....) was leeg. En dat schijnt dus niet te mogen.
Je mag dus ook niet geen afval van een bepaalde soort hebben? 8)7

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fiber schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:10:
[...]

Strikt gezien zou ik geen restafval hoeven aanbieden als ik elke avond een zakje afval in een publieke prullenbak zou gooien tijdens de wandeling met de hond. Als de afvalmaffia hier ook doorslaat, ga ik het misschien nog wel doen ook. Ben benieuwd hoe de gemeente gaat reageren als ik nooit meer restafval aanbiedt. :) (Wordt wel een lage rekening dan, want wij gaan vanaf volgend jaar per leging van de restafvalbak betalen. De vaste belasting wordt flink verlaagd en per leging betaal je een paar euro.)

Heb niks tegen afval scheiden, maar we hebben nu afval, gft, papier en plastic. Wat gaat nu de volgende duo bak worden? Begint een beetje vol te worden in de tuin....

"grappige" was dat onze wijk de testwijk was voor de nieuwe duo bak. Ipv die oranje verzamel containers op enkele punten in de wijk kregen we dus de duo bak. De bakken werden in veruit de meeste gevallen niet eens aan de straat gezet tijdens de testperiode. Maar toch was het een succes volgens de gemeente... Vind t maar een rare zaak eigenlijk.
Da's het verschil in waarneming tussen iemand achter een bureau in het gemeentehuis en de burgers in het echte leven. De gemeente (Veenendaal) was hier ook laaiend enthousiast over de recente afvalproeven. De burgers in de proefwijken waren een stuk minder enthousiast. :) Maar vanachter een bureau in het gemeentehuis was het blijkbaar een juweeltje!

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-08-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je zal bepaald niet de eerst zijn die op de bon wordt geslingerd vanwege "huishoudelijk" afval weggooien in een publieke bak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:32

Daniel36

vernieuwde formule

Hier gebeurd het ook wel dat mensen die aan het klussen zijn allerlei zooi in de bak(ken) flikkeren.
Ik heb niet het idee dat er hier actief wordt gecontroleerd wat mensen aanbieden eigenlijk.
In 18 jaar tijd ook nooit klachten gehad van de gemeente.
Nu ben ik wel aardig netjes met scheiden e.d. maar er zijn hier ook wel mensen (geweest) die er van alles in flikkerden.
Blijkbaar speelt het hier niet erg, om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-05 13:02
MrJayMan schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:16:

Juridisch staat een gemeente vast niet sterk om verkeerde sortering te beboeten. Of het moet een heterdaadje zijn. Echter zullen de meeste burgers die worden gepakt niet in beroep gaan (niet iedereen is verzekerd tegen rechtsbijstand danwel wil hier veel tijd in stoppen).
Daar kun je je in vergissen.. Als het een administratieve sanctie betreft hoeven ze het alleen maar aannemelijk te maken en dokken zul je. Vandaar ook eerst een gele kaart en registratie. Bij volgende overtreding is het aannemelijk dat je de regels hebt genegeerd en hoppa..

Bij ons hebben we ondergrondse containers waar jan en alleman hun zooi dumpt omdat in de naastgelegen gemeente er per ophaal betaald dient te worden. Toen zelfs een schoonmaakbedrijf zijn afval ging dumpen, 1 telefoontje naar de gemeente waarna de BOA langskwam.. En tja... witte zakken met een drieletterige afkorting en een autootje van een schoonmaakdienst voor de deur is toch wel een gevalletje aannemelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
evilution schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:22:
Je zal bepaald niet de eerst zijn die op de bon wordt geslingerd vanwege "huishoudelijk" afval weggooien in een publieke bak ;)
Dan opeens kunnen mensen wel heel goed scheiden :+
Alles met NAW eruit ;)

Ik snap die plastic bakken voor geen meter, alle uitzonderingen die niet mogen... Die gebruik ik dus gewoon niet...

Maar ik ben een hele slechte afval scheider. Ik gooi heel veel in de prullenbak en eigenlijk het enige is glas, maar niet altijd en papier, als het beter uitkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

evilution schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:22:
Geloof ik helemaal niks van. Je moet wel eerst een BOA tegenkomen, voor je een bon kunt krijgen. Die kans is al erg klein. Ik zie ze hooguit 2x per jaar en dan meestal overdag. En ik ben natuurlijk niet zo stom om geadresseerde dingen in een publieke bak te gooien. Het is restafval en niet te herleiden naar mij. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
Stacheldraht schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:49:
En ondertussen krijgen Brabantse gemeentes wel boetes, omdat ze te WEINIG restafval produceren? 8)7

http://www.bndestem.nl/re...cles_image_title_and_lead

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Supermarkt zonder verpakkingen... Beboeten die hippies :+
T.C schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:05:
In deze gemeente betaal je voor het afval: Vastrecht en voor iedere keer dat hij geleegd wordt (4 euro) en voor iedere kilo (0,40 euro)
Hier 8 euro per 240 liter, en ik schat dat ik rond de 100 kg zit. Dat zou bij jou dus 44 euro zijn! Kattenbakkorrels kosten nieuw minder...
Als ik de jaarrekening bekijk zijn de vaste kosten trouwens enorm hoog. Als ik dat verdeel over het aantal keren dat papier/groen geleegd wordt, kost dat meer per keer dan het restafval! Ergens liggen de prioriteiten toch verkeerd...
Anoniem: 39993 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:20:
Strikt gezien zou ik geen restafval hoeven aanbieden als ik elke avond een zakje afval in een publieke prullenbak zou gooien tijdens de wandeling met de hond.
Ook daar krijg je gewoon een boete voor...
De gemeente (Veenendaal) was hier ook laaiend enthousiast over de recente afvalproeven.
Pas eens met zo'n gozer gesproken. Hij was ook erg enthousiast over "meer gescheiden inzamelen". Vuilniswagens hier adverteren met "2030: vroeger gooide oma het plastic gewoon bij het restafval"... Ik vroeg hem er bij te zetten: "Vroeger werd afval gewoon aan huis opgehaald!"... Gemak vs. milieu slaat door de verkeerde kant op. Om over de lucht in ons 80 graden schuurtje met zakken plasticafval maar te zwijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
pff, fraai is dat...
Uit dat artikeltje:
Omdat afval steeds beter wordt gescheiden, kunnen de gemeenten sinds 2011 hun afspraken niet meer nakomen
Dus eerst moeten we scheiden, krijgen we een lelijke grote bak erbij, en daarna gaat ook nog de gemeentelijke belasting omhoog, want boete... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Xander schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:30:
[...]

En ondertussen krijgen Brabantse gemeentes wel boetes, omdat ze te WEINIG restafval produceren? 8)7

http://www.bndestem.nl/re...cles_image_title_and_lead
Klopt, is een hoop ophef over bij ons (mijn gemeente zit ook bij Attero). Kennelijk hebben de gemeentes een contract afgesloten waarin ze garandeerden een minimum-hoeveelheid afval aan te bieden, wat ze nu dus niet halen. Daarom wil Attero nu geld zien voor misgelopen inkomsten en contractbreuk.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Bij ons slan ze er ook in door, eerst beloven dat het niet duurder wordt, een jaar daarna aankondigen dat elke storing in de ondergrondse afvalbak 2,25 gaat kosten...

Lekker dan heb je een keer vette hap gehaald, ksot je dat 2,25 extra. Ik laat die stinkende troep niet liggen tot ik een (kleine) zak vol heb...

Totaal doorgeslagen die milieu paranoia... Rova etc worden slapend rijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als er geen plastic in de GFT bak mag, waar moet ik dan in huis het GFT afval in plaatsen? Vuilnisbak zonder zak lijkt mij geen goede optie. Voor elk klein dingetje naar buiten moeten om het in de GFT bak te gooien lijkt mij ook niet praktisch.

Hier moeten we karton, plastic en glas centraal wegbrengen. Plastic en glas is prima maar het karton... zo'n achterlijk kleine opening waar eigenlijk niks fatsoenlijks in past. Elke doos vier keer dubbel vouwen omdat het anders niet past. Bij m'n vorige huis hadden we zo'n container die even breed was als zo'n big shopper. Die volstouwen, voor de opening houden en leeg mikken, dat was ideaal.

Als afval echt zo nadrukkelijk gescheiden moet worden dan zou het echt helpen als er goede voorzieningen kwamen en het kosteloos zou kunnen. Dan is de burger het meest geneigd om netjes te gaan scheiden.

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 10-08-2015 13:41 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:39:
[...]

Klopt, is een hoop ophef over bij ons (mijn gemeente zit ook bij Attero). Kennelijk hebben de gemeentes een contract afgesloten waarin ze garandeerden een minimum-hoeveelheid afval aan te bieden, wat ze nu dus niet halen. Daarom wil Attero nu geld zien voor misgelopen inkomsten en contractbreuk.
Welke oetlul sluit dan ook zo'n contract af. Zie hier hoe je uitspraken krijgt van "zal wel weer een ambtenaar zijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Dat vind ik nieteens onlogisch. Het klinkt als gewoon contractbreuk. Dan moet de gemeente maar niet zo'n belofte maken, en anders inderdaad op de blaren zitten.
Maasluip schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:41:
[...]

Welke oetlul sluit dan ook zo'n contract af.
Dat zal wel weer zo'n ambtenaar zijn geweest.

:+

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 10-08-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tsurany schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:40:
Als er geen plastic in de GFT bak mag, waar moet ik dan in huis het GFT afval in plaatsen?
Composteerbare plastic afvalzakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Cyphax schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:41:
[...]

Dat vind ik nieteens onlogisch. Het klinkt als gewoon contractbreuk. Dan moet de gemeente maar niet zo'n belofte maken, en anders inderdaad op de blaren zitten.
Zal het uiteindelijk ook wel op neerkomen.

Maar wees niet bang hoor, mijn gemeente een beetje kennende lossen ze dat simpelweg op door de prijs per storting in de ondergrondse afvalbak (nu nog 75 cent per keer dat ik die met mijn pas open) gewoon ff flink te verhogen.

"Probleem opgelost", zoals ze dan in de Roosendaalse gemeenteraad plegen te denken (tenzij het verkiezingsjaar is, want dan 'stellen ze de verhoging even uit om de burger tegemoet te komen'). Zelfde truc hebben ze met OZB en afvalstoffenheffing ook al eens uitgehaald, dus waarom ook niet met Diftar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:33:

[...]

Ook daar krijg je gewoon een boete voor...

[...]
Alleen als ze je op heterdaad betrappen natuurlijk. Laat dat 1 keer per 4 jaar gebeuren, dan heb ik nog steeds "winst". En dan doe ik het nog netjes. Tijdens de proeven werden er soms best grote hoeveelheden afval in het buitengebied gedumpt. Dat werd natuurlijk niet meegenomen in de evaluatie, want het buitengebied deed niet mee in de proef. :) Toch slim van die ambtenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
wildhagen schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:44:
Zal het uiteindelijk ook wel op neerkomen.

Maar wees niet bang hoor, mijn gemeente een beetje kennende lossen ze dat simpelweg op door de prijs per storting in de ondergrondse afvalbak (nu nog 75 cent per keer dat ik die met mijn pas open) gewoon ff flink te verhogen.

"Probleem opgelost", zoals ze dan in de Roosendaalse gemeenteraad plegen te denken (tenzij het verkiezingsjaar is, want dan 'stellen ze de verhoging even uit om de burger tegemoet te komen'). Zelfde truc hebben ze met OZB en afvalstoffenheffing ook al eens uitgehaald, dus waarom ook niet met Diftar.
Hier rekenen ze niets per keer, maar ik vind 300 euro aan jaarlijkse afvalstoffenheffing meer dan genoeg!

Laatst wel een probleem toen we gras uit onze tuin gingen verwijderen... Klein stukje van 3x3 meter.
Mocht niet in de gft bak, want grond... Dus ik bel het gemeente compot hoe dat werkt met afleveren van grond in een aanhanger. Ja dat kan niet zeggen ze... Kan niet? Nee u moet via een bedrijf een container huren.

Je snapt het al, ik ben met kruiwagens zoden en grond heen en weer gelopen naar de ondergrondse GFT bak en die gewoon geleegd. Biedt maar gewoon een fatsoenlijk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Cyphax schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:41:
[...]

[...]

Dat zal wel weer zo'n ambtenaar zijn geweest.

:+
Alleen is het niet de gemeente die op de blaren zit. Die schuift de rekening namelijk gewoon door naar de burger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[...]

En zo wordt afval dus handel: Ik zie de eerste slimme gemeente-ambtenaar al voorstellen om een paar duizend ton afval van een andere gemeente over te nemen om maar onder die boete uit te komen... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
Fiber schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:51:
[...]

En zo wordt afval dus handel: Ik zie de eerste slimme gemeente-ambtenaar al voorstellen om een paar duizend ton afval van een andere gemeente over te nemen om maar onder die boete uit te komen... :z
Gewoon het plastic en oud papier door het restafval mengen, dan redden ze het wel toch. 8)7

Volgens mij importeert Attero nu al afval uit het verenigd koninkrijk om het tekort aan afval aan te vullen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
evilution schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:50:
[...]

Alleen is het niet de gemeente die op de blaren zit. Die schuift de rekening namelijk gewoon door naar de burger.
Ja, dat komt op hetzelfde neer als wat Wildhagen ook al schreef: het is makkelijker het geld van een ander uit te geven dan je eigen geld. :P

Ik hoop dat je het zult onthouden en bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen zult meewegen dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
ach, lood om oud ijzer...

Wel fijn dat er meer zijn met deze frustratie over afvalscheiding!
Dat dat ik 1 van de weinige was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Xander schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:52:
[...]

Volgens mij importeert Attero nu al afval uit het verenigd koninkrijk om het tekort aan afval aan te vullen.
Klopt, ze hebben ook afval uit Napels geimporteerd in het verleden, zie bijv http://www.attero.nl/nl/b...-van-brandbaar-restafval/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
wildhagen schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:29:
[...]

Ik vind dit wel een beetje kort door de bocht... eigenlijk pleit jij er dus voor om criminaliteit ook maar niet te straffen, omdat dat teveel nadelige gevolgen heeft voor degene die het misdrijf pleegt? In andere woorden, vrij spel voor iedereen om maar te doen wat hij wil, want straffen is te nadelig en doen we dus niet?

Zo werkt dat volgens mij niet... ;)
Nee hoor, dat is niet kort door de bocht. Een dief stopt niet zomaar nadat deze gestraft is. Wat je zou moeten hebben is dat de dief geen reden heeft om te stelen! Dat is een utopie, maar wel het doel van de maatschappij. Het financiële straffen wat wij veel hebben geeft alleen maar onrust en ongenoegen, precies twee oorzaken van onwettig gedrag. Het is beter om de oorzaak van problemen aan te pakken dan de gevolgen van problemen, er volgen dan gewoon andere gevolgen vanwege de aanwezige reden.

In dit geval blijkt het afval scheiden dus lastig of onaantrekkelijk. Misschien is een systeem van belonen dan beter, korting op de afvalverwerking als je het hele jaar minder dan X waarschuwingen hebt gehad. Dan kunnen mensen geld verdienen door afval juist te scheiden, juist lagere inkomens huishoudens kunnen dan mooi besparen en dit zijn vaak ook degene die het hardst geraakt worden door maatregelen als dit met de boetes. Daarnaast leren ze: Afval scheiden is voordelig voor je, dus dat doen we. Een goede les, zeker vergeleken met de les die je leert door straffen: Doe ik me best maar lukt het niet 100%, dan moet ik 100€ betalen!

Ik hoop dat dit betoog het kort-door-de-bocht gehalte goed toelicht over de nadeligheid van straffen. Er zijn altijd betere alternatieven maar die kosten geregeld meer moeite, daarentegen is het effect ervan wel die moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

mathelicious schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:59:
[...]

Ik hoop dat dit betoog het kort-door-de-bocht gehalte goed toelicht over de nadeligheid van straffen. Er zijn altijd betere alternatieven maar die kosten geregeld meer moeite, daarentegen is het effect ervan wel die moeite waard.
Helemaal mee eens hoor. Maar in de politiek scoor je helaas niet met zulk positief en genuanceerd beleid. Hard straffen en keihard lik op stuk beleid scoort veel beter. Zelfs als het averechts werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:40:
Als er geen plastic in de GFT bak mag, waar moet ik dan in huis het GFT afval in plaatsen? Vuilnisbak zonder zak lijkt mij geen goede optie. Voor elk klein dingetje naar buiten moeten om het in de GFT bak te gooien lijkt mij ook niet praktisch.
Echt??? Ik lees dit topic met open mond, ik had niet verwacht dat mensen plastic tussen GFT zouden droppen.
Ik heb tijdens het koken gewoon een bakje, bord of wat dan ook op het aanrecht waar ik resten groente op dump, als ik klaar ben met de voorbereidingen loop ik één keer. En als het eten op is soms nog een keer. Misschien gedurende de dag nog een keer voor kapjes, theezakjes e.d. maar die laat ik ook gerust liggen tot 's avonds.
Ik verkies drie keer op een dag een paar meter lopen boven mijn groente afval te bewaren in een plastic zak in de keuken.

Als je plastic tussen je GFT stopt vind ik een boete terecht. Ik vind dat je mensen niet mag beboeten voor het niet-gescheiden aanleveren (alles bij restafval) maar als je plastic bij je GFT stopt vind ik een boete terecht.
Controle ook overigens. Als je niet wilt dat het gecontroleerd wordt ga je maar direct naar de afvalverwerker met je afval.
[...]

In dit geval blijkt het afval scheiden dus lastig of onaantrekkelijk. Misschien is een systeem van belonen dan beter, korting op de afvalverwerking als je het hele jaar minder dan X waarschuwingen hebt gehad. Dan kunnen mensen geld verdienen door afval juist te scheiden, juist lagere inkomens huishoudens kunnen dan mooi besparen en dit zijn vaak ook degene die het hardst geraakt worden door maatregelen als dit met de boetes. Daarnaast leren ze: Afval scheiden is voordelig voor je, dus dat doen we. Een goede les, zeker vergeleken met de les die je leert door straffen: Doe ik me best maar lukt het niet 100%, dan moet ik 100€ betalen!

Precies dat, belonen die hap! Bij ons is GFT gratis, bij plastic mag je ook blik en drinkpakken doen en is ook gratis. Papier, glas en oud ijzer natuurlijk ook. Voor een zakje restafval betaal je dan wel 2 euro maar zelfs dat vind ik nog niet veel (grote grijze komo-zak vol is 2 euro). Als je restafval erg duurd maakt loop je risico dat mensen weer verkeerd gaan scheiden om die kosten te ontlopen...

[ Voor 35% gewijzigd door Tehh op 10-08-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 19:42

Bestla

M/M -> V/F

Even dit uit de praktijk. Ik werk namelijk met gft afval en ik weet niet beter dan dat er de 10% regel aangehouden wordt.

Dus er zit 10% rotzooi tussen zoals plastic, metalen, en steen. Alles word geshredderd en gecomposterd waarbij de onregelmatigheden er uit gezeefd worden. Plastic gaat naar de afvalverbranding, metaal naar de ijzerboer, en steen naar de wegenbouw of asfaltcentrales

Ik kan makkelijk mijn gft kliko volgooien met plastic zakken vol met gft, dan blijf ik nog binnen die 10% regel. Sommige boa's draaien dus een beetje door in Tilburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Bestla schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:11:
Even dit uit de praktijk. Ik werk namelijk met gft afval en ik weet niet beter dan dat er de 10% regel aangehouden wordt.

Dus er zit 10% rotzooi tussen zoals plastic, metalen, en steen. Alles word geshredderd en gecomposterd waarbij de onregelmatigheden er uit gezeefd worden. Plastic gaat naar de afvalverbranding, metaal naar de ijzerboer, en steen naar de wegenbouw of asfaltcentrales

Ik kan makkelijk mijn gft kliko volgooien met plastic zakken vol met gft, dan blijf ik nog binnen die 10% regel. Sommige boa's draaien dus een beetje door in Tilburg.
Wat de verwerker aanhoud is niet wat er in de APV vermeld staat.

BOA's hebben alleen met de laatste te maken, niet met het eerste.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Nee hoor, dat is niet kort door de bocht. Een dief stopt niet zomaar nadat deze gestraft is. Wat je zou moeten hebben is dat de dief geen reden heeft om te stelen! Dat is een utopie, maar wel het doel van de maatschappij. Het financiële straffen wat wij veel hebben geeft alleen maar onrust en ongenoegen, precies twee oorzaken van onwettig gedrag. Het is beter om de oorzaak van problemen aan te pakken dan de gevolgen van problemen,
De enige reden dat ik geen miljoenen euro's verdien met bankovervallen is dat ik geen zin heb in gevangenisstraf... Straffen werkt wel degelijk afschrikwekkend voor de overgrote meerderheid van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bestla schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:11:

Maar als je dat gaat communiceren en handhaven dan stimuleer je alleen maar dat mensen plastic bij het GFT doen. Ga dan investeren in aardappelzetmeelplastic. Dat heeft dezelfde eigenschappen (iets minder flexibel) en verteerd na een paar jaar. O ja, dat willen plastic fabrikanten niet omdat die goud geld verdienen een de handel in de basisgrondstof (olie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Het is makkelijk je bakje GFT legen als de kliko letterlijk in de tiun of naast de deur staat.
Maar ik woonde eerst op de 2e verdieping en de kliko stond beneden in de berging achter 2 met een sleutel gesloten deuren. Maar eerst nog 2 verdiepingen trappen omlaag.
Toch al wat minder handig dan ;-)

Overigens hebben de gasten op de vuilnis wagen de controles uitgevoerd... (zover ik weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Hooglander1 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:12:
[...]

Wat de verwerker aanhoud is niet wat er in de APV vermeld staat.

BOA's hebben alleen met de laatste te maken, niet met het eerste.
Verwacht je nu werkelijk dat afval altijd 100% zuiver aangeboden wordt? Zal niet gebeuren, nooit niet, APV of niet . Ik doe mijn best, maar soms is het even niet anders. Ik weet dat het aan het einde wel goed komt. Daar werk ik tenslotte. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Bestla schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:15:
[...]

Verwacht je nu werkelijk dat afval altijd 100% zuiver aangeboden wordt? Zal niet gebeuren, nooit niet, APV of niet . Ik doe mijn best, maar soms is het even niet anders. Ik weet dat het aan het einde wel goed komt. Daar werk ik tenslotte. :P
Ik zeg niks over of het realistisch is of niet. Enige waar ik tegenin wilde gaan was dat je zei dat de boa's doordraaiden. Dat is niet het geval, hun is alleen gevraagd de regels te handhaven. Dat kan je ze niet kwalijk nemen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En je kan de regels beter iets strakker afstellen dan daadwerkelijk nodig, omdat mensen er toch altijd wel iets over heen gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Hooglander1 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:17:
[...]

Ik zeg niks over of het realistisch is of niet. Enige waar ik tegenin wilde gaan was dat je zei dat de boa's doordraaiden. Dat is niet het geval, hun is alleen gevraagd de regels te handhaven. Dat kan je ze niet kwalijk nemen.
Dan hadden de boa's geen idee hoe het werkt in de afvalwereld. Dat is dan jammer, maar je hebt er wel mee te maken.
Gelukkig zijn ze hier niet zo streng, ik heb ook nog nooit een boa hier gezien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bestla schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:19:
[...]

Dan hadden de boa's geen idee hoe het werkt in de afvalwereld.
Dat hoeven ze ook niet, is niet hun taak. Zij hoeven alleen de regels te handhaven die zijn opgesteld door de gemeente in kwestie.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:32
De meerderheid van boa's waar ik ooit mee te maken hebben gehad, kunnen ook niets anders dan de regels handhaven. Bij voorkeur zo rechtlijnig mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 574841

Die hadden wij thuis ook altijd.
Vraag me wel heel erg af, wat gebeurt er als ze zo'n zak in je gft bak vinden? Waarschijnlijk krijg je dan gewoon alsnog een boete. Zo'n boa weet het verschil waarschijnlijk niet eens.
Vraag me ook af hoe ze dit willen bewijzen. Als ik zo'n boete krijg, ga ik in hoger beroep. Kan eigenlijk wel garanderen dat hij dan gewoon kwijtgescholden word.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 10-08-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
RemcoDelft schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:13:
[...]

De enige reden dat ik geen miljoenen euro's verdien met bankovervallen is dat ik geen zin heb in gevangenisstraf... Straffen werkt wel degelijk afschrikwekkend voor de overgrote meerderheid van de bevolking.
Wat jij hier vertelt is dat er verder geen ethische bezwaren zijn om andermans eigendom te stelen? Laat Kant het maar niet horen!

Maar zonder gekheid, het heeft wel degelijk een afschrikkende werking. Echter geldt dat vaak alleen als de situatie dat toestaat. Het gezegde 'Nood breekt Wet' komt ergens vandaan. Wie heel erg om geld verlegen zit riskeert de straf, bijvoorbeeld een gokverslaafde met schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Anoniem: 574841 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:32:
[...]

Die hadden wij thuis ook altijd.
Vraag me wel heel erg af, wat gebeurt er als ze zo'n zak in je gft bak vinden? Waarschijnlijk krijg je dan gewoon alsnog een boete. Zo'n boa weet het verschil waarschijnlijk niet eens.
Dat vermoed ik ook. Het grote probleem is dan dat je niet serieus in beroep kan omdat het bewijs al weg is.
Pagina: 1 2 Laatste