Als ze hier in mijn afval gaan wroeten, heb ik daar een hele simpele oplossing voor: dan gaat
alles in de grijze container! Einde gescheiden inleveren van verpakkingen, glas, GFT, papier en restafval. Alles in 1 container gemixt met luiers en kattenbakvulling, dat lijkt me afdoende om te voorkomen dat een of andere ambtenaar in mijn privacy gaat zitten neuzen.
Dat hele afvalscheiden "voor het milieu" is ook gruwelijk voor de leefomgeving: meerdere containers die lange tijd in de zon (want piepkleine tuintjes) staan te rotten en slechts zeer af en toe geleegd worden.
En met de verzamelcontainers waar plastic/drankkartons in moeten maken ze het ook niet makkelijk: piepkleine openingen waar je stuk voor stuk je afval in moet stoppen, op rolstoelhoogte. Het zijn net brievenbussen! Ik mis een container waar je een grote deksel opendoet en de hele zooi er in een keer inmikt!
Ik zie nu mensen lopen/fietsen met 5 vuilniszakken vol plasticafval! Vroeger werd het aan huis opgehaald, nu wordt restafval hier per leging belast zodat mensen met hun afval moeten gaan reizen... "Het milieu" wint van "het gemak". En dan is het nog maar de vraag wat de milieuwinst is van enorme volumes zeer licht plastic. Opstoken met energieterugwinning zou zomaar efficienter kunnen zijn.
Als ik die container opendoe deins ik eerst 5 meter achteruit om de zwerm vliegen te ontwijken... Ga ik echt niet m'n hoofd er in stoppen om te kijken wat er in ligt hoor!
Aan de andere kant denk ik ook niet dat veel mensen die container vrijwillig open zullen doen om er iets in te gooien

Ik ga er vanuit dat mijn afval vertrouwelijk wordt behandeld, en massaal vernietigd wordt zonder dat iemand gaat neuzen wat ik daar in heb zitten. Dat gaat namelijk helemaal niemand iets aan.
Op zich, als inwoner van Tilburg, is het doel om tot een betere afvalscheiding te komen, geen verkeerde.
Aan de andere kant: honderden gemeenten hebben nu allemaal hun eigen commissies gevormd die gaan experimenteren met gescheiden ophalen van afval. Dat wordt elke paar maanden weer aangepast en kost zo enorm veel geld voor iets wat prima landelijk op dezelfde (beste) manier aangepakt zou kunnen worden. Nu zijn er duizenden zo niet tienduizenden ambtenaren bij betrokken, wat enorm duur en inefficient is.
Dat heb je hier voor ondergrondse containers voor restafval al: loop je met 2 vuilniszakjes en een pasje omdat de overheid precies wil registreren hoeveel afval je weggooit...
[
Voor 6% gewijzigd door
RemcoDelft op 10-08-2015 10:43
]