Voorstel nieuw groot verkoop-topic voor horloges

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 22:49
L.S.,

Al in meerdere delen van het grote horloge-topic is de wens uitgesproken voor duidelijkheid rond het verkopen van horloges. Hierin is binnen de community een grote wens, maar vooralsnog is binnen de moderaters hier veel discussie over.

Graag zou ik voor willen stellen om 1 groot horloge en horlogeaccessoires-verkoop topic te maken met dit als openingspost:
Welkom bij het grote Horloge en horlogeaccessoire-verkoop topic.

Dit is op GoT de enige plek waar je als tweaker je horloges of accessoires (banden, watchwinders, tools) aan kunt bieden. Al 6 delen lang is er binnen GoT discussie waarom er wel of geen dingen verkocht mogen worden. De ene mod laat het wel toe, de andere niet. Er zijn ondertussen veel mythes ontstaan wat wel mag: wel in je signature, stille hints naar het binnenkort 'flippen' van een bepaalde horloge etc.

Met dit topic, proberen we een stuk duidelijkheid te scheppen wat wel en wat niet mag:
  • Géén replica's
  • Wel hommages
  • Geen links naar externe sites voor verkoop (ebay, marktplaats)
  • Alleen privé-verkoop, dus geen handelaren.
  • Geen stock-foto's, alleen eigen foto's, gemaakt vlak voor verkoop.
Disclaimer: GoT is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor het handelsproces en kan dan ook nooit aansprakelijk gesteld worden voor een geschil tussen twee forumleden.

Om een compleet beeld van de horloge te krijgen, moet iedere advertentie volgens onderstaand lijstje opgesteld worden:

Soort advertentieGezocht / Te koop / Te ruil
Merk
Type
StaatNieuw / Als nieuw / In zeer goede staat / Gebruikt / Opknapper
Jaar van oorsprong:
Soort uurwerk:
Merk en type uurwerk
Vraagprijs
Formaat kast
Formaat Lug-to-Lug
Hoogte van de kast
Foto voorkantFoto Achterkant
Foto complete horloge

Definities:
Nieuw = Ongedragen, compleet met verpakking en certificaten
Als nieuw = Gedragen, geen krassen,
In zeer goede staat = gedragen, geen zichtbare krassen, evt. ontbrekende verpakking toegestaan
Gebruikt = Gedragen, kleine krasjes, nieuwe accessoires nodig (bandje)
Opknapper = Kapot glas, kapot uurwerk, duidelijk toe aan service-beurt etc.

Formaat kast = diameter van de kast, zonder kroon, zonder lugs
Formaat lug-to-lug: lengte van de kast, van bandaanzet tot bandaanzet

Afwijken van deze lijst, betekend dat de advertentie verwijderd zal worden. De enige uitzondering zijn extra foto's.

Voor accessoires geldt, zo veel mogelijk informatie en staat vermelden incl. eigen foto's.

Spelregels:
  • Binnen het topic is alleen ruimte voor advertenties. Het is niet de bedoeling om in het topic te reageren op de advertentie. Dit kan per PB of per mail. Opmerkingen zullen worden verwijderd.
  • Indien het horloge verkocht is, past de verkoper de status aan naar verkocht.
  • Een user mag slechts 3 actieve advertenties hebben in het topic.
Mijn voorkeur zou uitgaan om het topic te plaatsen in Tweakers Lounge, zodat het niet op het openbare internet staat. Dit gezien de prijzen van sommige horloges en de privacy van de forumleden.

Graag zou ik willen weten of het verkopen van horloges op deze wijze toegestaan zou kunnen worden. Hiermee ontstaat er meer 1 lijn binnen tweakers. (vergelijk bijvoorbeeld het vinyl-aanbod-topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 13:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dit is meer iets voor LA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:49
Paultje3181 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:25:
Ik heb het verzoek ingediend bij de modjes om een groot horloge-verkoop topic te maken, waar redelijk streng in gemod wordt. Hopelijk geven ze hieraan gehoor en voldoen ze aan de wens van de community om duidelijkheid te geven en de mogelijkheid om te verkopen:
Soort advertentieGezocht / Te koop / Te ruil
Merk
Type
StaatNieuw / Als nieuw / In zeer goede staat / Gebruikt / Opknapper
Jaar van oorsprong:
Soort uurwerk:
Merk en type uurwerk
Vraagprijs
Formaat kast
Formaat Lug-to-Lug
Hoogte van de kast
Foto voorkantFoto Achterkant
Foto complete horloge

Voorzetje voor de opbouw van de advertenties.
Hier is laatst al eens voor geopperd en ook een apart topic voor aangemaakt. Het idee is echter afgekeurd door de mods dus ik zou er niet teveel van verwachten..

Ik denk zelf dat het ook niet verstandig is om hier een marktplaats voor horloges te maken. Er wordt op internet al zoveel zooi/namaak aangeboden wat betreft horloges. Aangezien Tweakers niet bedoeld is voor horloges verwacht ik ook niet dat er mensen/mods zijn die hier op kunnen controleren.. Voor je het weet wordt het een wildgroei van een hoop troep.

Edit: Hier het betreffende topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Dat topic gaat om een aparte categorie in V&A te maken. Hierbij was vooral ook de koppeling met de pricewatch een van de issues.

Mijn voorstel is om het op een vergelijkbare manier te doen als het vinyl-verkoop-topic. Gewoon een topic, streng gemodereerd en met advertenties op een vaste manier. Beetje een alternatief om toch aan de wensen van de gebruikers tegemoet te komen zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
Paultje3181 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:17:
Dat topic gaat om een aparte categorie in V&A te maken. Hierbij was vooral ook de koppeling met de pricewatch een van de issues.

Mijn voorstel is om het op een vergelijkbare manier te doen als het vinyl-verkoop-topic. Gewoon een topic, streng gemodereerd en met advertenties op een vaste manier. Beetje een alternatief om toch aan de wensen van de gebruikers tegemoet te komen zeg maar...
Wie moet dat modereren dan? Want voor je het weet staat het topic vol neppe Rolexen etc.. In het geval van vinyl heb je hier geen/minder last van. In het geval van horloges is het de vraag of je dat hier moet willen.. Tweakers is hier niet het goede platform voor, ik ga op horlogeforum.nl ook niet mijn moederbord te koop aanbieden.. Ook geen vinyl trouwens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
ChojinZ schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:31:
[...]

Dat zeg je nu wel, maar dat is eigenlijk helemaal geen gek idee. De prijs van de Nico Gerard is gewoon te hoog maar als je een soort gelijke band voor onder de 100 euro aanbied, met een universele aansluiting voor een aantal bekende smartwatches, heb je denk wel een gat in de markt gevonden. :)

[...]

Waarom niet? Blijkbaar is er vanuit de community toch vraag naar.
Maargoed, waarschijnlijk is het verstandiger omdit in het andere topic te bespreken. Hoe meer er daar word gepost, des te groter de kans is dat ze er ook wat mee doen. Hier valt de discussie niet zo snel op en zal dus ook weinig invloed hebben op de moderators.
Omdat er een grote markt is m.b.t. namaak in de horlogewereld. Om dit tegen te gaan zul je heel streng moeten modereren of net als horlogeforum bepaalde eisen stellen voor je iets te koop mag aanbieden. Dit kost een bepaalde effort en ik begrijp uit eerdere discussies en antwoorden van mods dat ze die er niet in willen steken omdat het niet de core business is van Tweakers..

Bij vinyl kost dit veel minder effort omdat daar niet/nauwelijks gecontroleerd hoeft te worden, weinig moeite veel plezier dus.

Misschien is dit inderdaad niet de plek voor deze discussie dus ik zal het hierbij laten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zou niet weten waarom er geen horloges op tweakers verkocht zouden kunnen worden.
In het DED forum mogen tweakers ook hun overbodige duurzame artikelen aanbieden.
Maar ja, dat is duurzaam.....

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Faeshaas schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:34:
[...]

Omdat er een grote markt is m.b.t. namaak in de horlogewereld. Om dit tegen te gaan zul je heel streng moeten modereren of net als horlogeforum bepaalde eisen stellen voor je iets te koop mag aanbieden. Dit kost een bepaalde effort en ik begrijp uit eerdere discussies en antwoorden van mods dat ze die er niet in willen steken omdat het niet de core business is van Tweakers.
Mwa, deze thread staat al in een afgeschermd deel van het forum, dus niet iedereen mag erin. Als iemand een nepperd te koop zet, hoeft er maar 1 user te klagen en hij is z'n toegang kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:37:
[...]

Mwa, deze thread staat al in een afgeschermd deel van het forum, dus niet iedereen mag erin. Als iemand een nepperd te koop zet, hoeft er maar 1 user te klagen en hij is z'n toegang kwijt.
Yup!
Als je daarnaast ook nog eens eist dat mensen foto's plaatsen van het aangeboden spul, dan zijn er hier genoeg mensen met kennis die de nepperts er meteen uitpikken.

Ik heb het zelfregulerend vermogen van de mensen in dit topic erg hoog zitten en vermoed dat het misbruik van zo'n topic wel zal meevallen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
ChojinZ schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:25:
[...]

Yup!
Als je daarnaast ook nog eens eist dat mensen foto's plaatsen van het aangeboden spul, dan zijn er hier genoeg mensen met kennis die de nepperts er meteen uitpikken.

Ik heb het zelfregulerend vermogen van de mensen in dit topic erg hoog zitten en vermoed dat het misbruik van zo'n topic wel zal meevallen.
Uit het grote horloge topic. Ook de eis voor eigen foto's dus en de voorkeur voor plaatsing in TL. Risico op ban bij overtreding van de topic-regels, maakt dat er zelfregulatie komt.

Veel tweakers verkopen graag binnen tweakers door gezamenlijke interesses en een gevoel van Community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02
Als horloges verkocht mogen worden op Tweakers, waarom zou dat in een topic moeten gebeuren en niet via V&A?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Hahn schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:35:
Als horloges verkocht mogen worden op Tweakers, waarom zou dat in een topic moeten gebeuren en niet via V&A?
Microkid schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:54:
[...]

Wearables is bedoeld voor digitale draagbare gadgets, smart-watches e.d. Analoge horloges horen hier niet thuis en passen ook niet in het beleid van V&A dat zich richt op consumenten (computer) electronica.
Microkid schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 20:58:
Analoge horloges vallen buiten ons interessegebied en zijn dus niet terug te vinden binnen de Pricewatch categorieën. Als er geen PW categorie is, kunnen we het helaas ook niet in V&A toelaten.
Ik vraag me dan wel meteen af waar quartz horloges ondervallen.
Consumenten electronica? Of toch niet.. :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:47
Dus dit is het topic waarin dat dan mag gebeuren? Ik vind het fijn dat het er eindelijk is! @Hahn, er is ook een dergelijk topic voor vinyl. Had dat in V&A gekund? Dat zal technisch prima zo zijn, maar als t.net straks ook nog bekend staat als de plek om van je IWC af te komen wil ik niet weten wat voor een figuren hier zich straks allemaal gaan melden. Daarom lijkt me dit een betere aanpak. We weten immers best wel wie er frequent in het horloge topic zitten, en we zijn allemaal liefhebbers. Daarnaast zijn de mensen die het topic weten te vinden ook normaal :p dus je zou kunnen zeggen dat er al een selectie heeft plaatsgevonden.

Misschien zou t.net nog een treshold in kunnen stellen dat je pas toegang hebt tot dit topic, als je xx posts in het horloge topic gedaan hebt. Zo gaat het op horlogeforum ook ongeveer. Dit om de snelle jantjes die alleen maar van hun klokje af willen een beetje te temperen.

In ieder geval mooi initiatief. Ik heb een fortis die ik eens ga invullen a.d.h.v. bovenstaand lijstje, dan komt ie vanzelf voorbij binnen de kortste keren.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Ho ho, de toestemming is er nog niet...

Maar fijn dat we op een lijn zitten. Wat denken jullie van mijn eisen en mijn lijst? Missen er zaken waar je op let voordat je 2e hands koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verzendkosten/afhalen in regio...
Doos/papieren

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2015 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Doos papieren had ik bedoeld voor het onderscheid tussen nieuw en als nieuw, maar kan natuurlijk bij een gedragen ook aanwezig zijn. Goede aanvulling. Verzendkosten is in de onderhandeling met de verkoper via mail of PB. Uiteraard kun je wel aangeven 100 euro exclusief bij vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
Goed initiatief dat je ook gelijk met een voorbeeld voor de topic start komt.
Dit is iets waar veel mensen in de horlogethread al meermaals om gevraagd hebben, maar er is geen duidelijk beleid voor vanuit Tweakers.

Mijn hoop is dan ook dat de mods/admins het nu wel goed gaan keuren!

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Lijkt mij super als dit topic er kan komen. Helemaal op deze manier, Afgeschermd enzo.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Paultje3181 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 07:10:
Ho ho, de toestemming is er nog niet...

Maar fijn dat we op een lijn zitten. Wat denken jullie van mijn eisen en mijn lijst? Missen er zaken waar je op let voordat je 2e hands koopt?
Laatste servicebeurt lijkt mij ook wel interessant om te weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

hexta schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 08:40:
Lijkt mij super als dit topic er kan komen. Helemaal op deze manier, Afgeschermd enzo.
Ben het hier mee eens. De meeste figuren die in het Algemeen Horlogetopic rondhupsen kennen elkaar al zo'n beetje..virtueel dan, weten wat ze aan elkaar hebben. En de kennis die er rondhangt samen met een goede moderatie: dan wordt het zekers geen dumpplek a la Marktplaats maar een betrouwbare manier om via likeminded GOT-ers een leuke horloge(gerelateerde) aankoop te doen :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Hahn schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:35:
Omdat je dit soort artikelen, die bij veel mensen onderdeel van een kostbare verzameling zijn, liever binnen een gesloten community aanbiedt dan via een 'marktplaats'.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:22

Standeman

Prutser 1e klasse

De discussie wordt ook achter de schermen gevoerd en ik vind het lastig. Aan de ene kant willen we niet voor elk artikel dat buiten V&A/Pricewatch valt een verkoop-topic. GoT is een discussie-forum en niet een plek om zaken te koop aan te bieden (waar V&A dat wel is).

Dat het voor het vinyl-topic er blijkbaar een uitzondering is gemaakt, druist in tegen het standaard overkoepelende beleid van GoT. Imo is dat niet heel handig, maar iets waar ik zelf vrij weinig invloed op kan uitoefenen.

Het beleid van General Chat heb ik gelukkig wel wat in de melk te brokkelen en dat is ook wat achter de schermen besproken wordt. Het klopt dat verkoop-topics in besloten fora veel beter tegen spam en oplichting te beschermen zijn, maar dan is nog steeds de vraag of het met de huidige bezetting realistisch is. Zeker voor courante artikelen (wat bij vinyl imo veel lager is) die daar veel gevoeliger voor zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
Standeman schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:14:
De discussie wordt ook achter de schermen gevoerd en ik vind het lastig. Aan de ene kant willen we niet voor elk artikel dat buiten V&A/Pricewatch valt een verkoop-topic. GoT is een discussie-forum en niet een plek om zaken te koop aan te bieden (waar V&A dat wel is).

Dat het voor het vinyl-topic er blijkbaar een uitzondering is gemaakt, druist in tegen het standaard overkoepelende beleid van GoT. Imo is dat niet heel handig, maar iets waar ik zelf vrij weinig invloed op kan uitoefenen.

Het beleid van General Chat heb ik gelukkig wel wat in de melk te brokkelen en dat is ook wat achter de schermen besproken wordt. Het klopt dat verkoop-topics in besloten fora veel beter tegen spam en oplichting te beschermen zijn, maar dan is nog steeds de vraag of het met de huidige bezetting realistisch is. Zeker voor courante artikelen (wat bij vinyl imo veel lager is) die daar veel gevoeliger voor zijn.
Als je bang bent voor de bezetting, dan denk ik dat er best wel een paar mensen uit het horloge topic zijn die het helemaal niet erg zullen vinden om specifiek op die topic te moderaten (mits dit natuurlijk mogelijk is en mag).

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Renquin schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:41:
[...]

Als je bang bent voor de bezetting, dan denk ik dat er best wel een paar mensen uit het horloge topic zijn die het helemaal niet erg zullen vinden om specifiek op die topic te moderaten (mits dit natuurlijk mogelijk is en mag).
Zover ik weet is het niet mogelijk om een moderator aan te stellen voor een specifiek topic, maar ik ben geen expert op het rechtensysteem van GoT. Verder zitten er ook nog wel wat haken en ogen aan zoals NDA's, het niet meer kunnen meedoen aan prijsvragen, etc.

Op zich een goed idee, maar ik denk dat de uitvoering erg lastig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat actieve users in zo'n geval prima mee kunnen helpen door het maken van TR's.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

met ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
naitsoezn schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:53:
Ik denk dat actieve users in zo'n geval prima mee kunnen helpen door het maken van TR's.
Daar heb je ook een heel goed punt. Sowieso lijkt me dat geen enkel probleem.
Het is nu aan de hoge heren hoe ze er mee om willen gaan.

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Gebeurt er nog iets met deze discussie?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

Ik zou ook benieuwd zijn naar de uitkomst van dit. Zolang het maar onder tweakers blijft, en in de TL denk ik ook niet dat het veel bedrijfjes en mensen met dezelfde doelen voor ogen zal aantrekken! En als dat wel gebeurt, tja, die zullen vast geweerd worden.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:08
Ik maak er even een nieuw topic van. De discussie is breder dan alleen horloges. :) Verkoop van spullen buiten V&A
Pagina: 1