Robotmaaiers

Pagina: 1
Acties:

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-04 21:02
Matched: kress
mog__wai schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:53:
Hallo allemaal. Nu mijn benzinegrasmaaier zijn beste tijd heeft gehad en ik ook wel klaar ben met 1 uur per week grasmaaien ben ik aan het kijken naar een robotmaaier. Ik heb het forum vanaf begin dit jaar teruggelezen en ben al heel wat wijzer geworden maar heb toch nog wel wat vragen waar jullie als ervaringsdeskundigen hopelijk mee kunnen helpen.

Laten we beginnen met mijn situatie: Ik heb 3 vlakken gras van in totaal ca. 585 m2. Mijn idee is om deze vlakken met elkaar te verbinden zodat ik met 1 robot alles zou kunnen maaien. In de achtertuin staan een aantal speeltoestellen en de oversteekplaatsen gaan ook over grove grind/split.

Overzichtsplattegrond:
[Afbeelding]

Obstakels:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En 1 van de oversteekplaatsen:
[Afbeelding]

En nu de vragen waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen:

- Welk merk / type robot zou ik moeten overwegen? Ik zie op het forum veel over de Worx Landroid maar ook Husqvarna. Voor mij is het vooral belangrijk dat hij betrouwbaar zijn werk doet en dat ik hem zelf kan aanleggen / onderhouden / monitoren / etc.

- Hoeveel "overcapaciteit" moet ik in acht nemen? Zou ik bijvoorbeeld de Landroid L1000 geschikt zijn of moet ik naar een groter (L1500/L2000) of kleiner (M700) model kijken? Ik zie dat de L1000 een grote 4Ah accu heeft en een zwaardere lader waardoor hij toch in 75mins kan opladen.

- Stel ik ga voor Landroid, hoe denken jullie over de ACS optie? Zou dat een goede keuze zijn om ervoor te zorgen dat hij trampoline, speeltoestel en voetbalgoals ontwijkt ipv en tegenaan ramt of in vastloopt?

- Hebben jullie ervaring met het oversteken van grind / split paden? Zou ik een stukje moeten bestraten (vind ik minder mooi) of zijn er andere opties om de robot veilig en betrouwbaar over te laten steken? Ik zat zelf al de denken aan een grindmat, zodat hij in ieder geval vastigheid onder de wielen heeft.

Alle andere tips / tricks / adviezen zijn van harte welkom.
Ik ben inmiddels wat verder na een bezoek van een Husqvarna dealer uit de buurt, tips van roboter-forum en een vriendelijk Hornbach medewerker (over de Worx). De Husqvarna dealer wist me te vertellen dat hij voor mij geen goede oplossing had en dat ik het best voor een maaier met een mes aan de zijkant kon gaan (ofwel "cut to edge" zoals Worx dat noemt). De randen in mijn tuin zijn ongeschikt om de maaier overheen te laten lopen.

Voor mijn tuinlayout met speeltoestellen lijken ultrasoon sensoren een waardevolle toevoeging.

Dus de "must have" lijst is nu:
- Ultrasoonsensoren (ACS bij Worx)
- Mes aan de zijkant ("cut to edge" bij Worx)

Dit mijn voorlopige conclusie:
- Husqvarna / Gardena: valt af, geen mes aan zijkant, geen ultrasoon op de "kleinere" modellen
- Robomow: valt af, wel mes aan zijkant, geen ultrasoon
- Stihl: valt af, geen mes aan zijkant, geen ultrasoon
- Worx: OK, mes aan zijkant en ultrasoon als optie --> L1000 lijkt een goede keuze voor mijn oppervlakte
- Kress (=profi versie van Worx): OK, mes aan zijkant en ultrasoon als optie --> KR112 lijkt een goede keuze

Betekent dat automatisch een keuze voor Worx / Kress?

Weet iemand wat Kress onderscheid van Worx (behalve de kleur en de beperkte verkrijgbaarheid / hogere prijs)?

Denken jullie ook dat de Worx L1000 (WR147E.1) een goede keuze zou zijn?

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-04 21:27

DUX

blijft ook nu voor Oranje

flo-rist schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:56:
Weet iemand wat Kress onderscheid van Worx (behalve de kleur en de beperkte verkrijgbaarheid / hogere prijs)?
Ik zag zo snel even bij je genoemde Kress-model twee voorwielen waar mijn Worx M500 er eentje heeft. Wellicht zijn er meer verschillen.
flo-rist schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:56:
@mog__wai is die sensor echt een harde eis? Als ik zo filmpjes bekijk op youtube werkt dat verre van feilloos. Bovendien is het toch niet zo erg als de maaier tegen de rand van de trampoline of een paal botst?
Als je maar lang genoeg botst beschadigt een houten paal natuurlijk. Ik heb ook geen ACS (wil wel, maar vind het wat duur) en ook mijn Worx gaat er met alle krassen niet mooier uitzien door alle kusjes met de metalen parasolpaal.

[ Voor 10% gewijzigd door DUX op 04-11-2021 12:24 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-04 21:25
@rolandmegens
Volgens homey forum wel:

First release is on Homey Community Store for testing.

It is for Landroid, Kress and LandXcape mowers that are cloud enabled.

It will support triggering for all errors and statuses, action cards for all commands, condition for Home (or not).

start and home commands (via on/off).

And display of mower info.

Let me know your thoughts.

If you need something particular, let me know.

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-04 21:25
akatar schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:22:
@rolandmegens
Volgens homey forum wel:

First release is on Homey Community Store for testing.

It is for Landroid, Kress and LandXcape mowers that are cloud enabled.

It will support triggering for all errors and statuses, action cards for all commands, condition for Home (or not).

start and home commands (via on/off).

And display of mower info.

Let me know your thoughts.

If you need something particular, let me know.
Nooit geweten dat er een losse community store is :O
Dacht altijd dat dat puur open requests waren voor apps. Thanks!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zomaar een weetje, dezelfde eigenaar van Worx heeft ook nog Kress, zijn eigenlijk dezelfde maaiers als de Landroids maar iets professioneler. App lijkt ook veel van hetzelfde.

https://www.kress.com/nl-nl/robotmaaiers-met-grensdraad/

Zijn er met en zonder grensdraad.
Hebben ook RTK modellen met een antenne die je los kunt halen om zo de grens langs te lopen.

Ook hele grote tot 24000m2!

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 08-05-2023 22:37 ]

• Wolveshof
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-08-2023
heeft er iemand echt ervaring met die Kress zonder grensdraad? De website is beeldig maar bij het zoeken naar hoe virtueel werkgebid bepalen blijkt dat enkel een dealer dat kan doen.
ik had dat liever zelf gekund maar ik stap er wel over heen als ik ervaringsdeskundigen lees of hoor.
momenteel eigenaar van een Worx (met draad) die na 3 maand nog altijd voldoet met nogal wat vallen en opstaan doordat ik hem absoluut zelf wilde installeren om de moeilijkheden te ervaren.
maar die Kress interesseert me wel fors.
Website van Kress stelt 2 min of meer lokale dealers te hebben. Als ik de website van de dealers bekijk staat het merk niet op hun website en als ik hen contacteer kennen ze het maar lijken onervaren ermee en zijn terughoudend.
Dank voor de aandacht

• Tyras
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-03 07:23
Medetweakers, ik ben op zoek naar een andere robotmaaier. Tot nu toe ging het tussen de 415X en de iMow 5 Evo. Nu ik hier zo lees over hoe enthousiast iedereen is over Segway heb ik de H3000-VF ook maar op de lijst gezet. De Rk2000 en de Kress KR123E staan er ook op, maar niet erg vooraan vanwege de onbekendheid.
Wat zouden jullie kiezen, de Stihl, de Husqvarna of toch de Segway?

[ Voor 45% gewijzigd door Tyras op 07-05-2024 06:56 ]

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:14
Heeft er iemand ervaring met de Kress machines? Met name de Kress RTK series, dus de GPS gestuurde maaiers.

Aangezien wij steeds minder gras hebben en meer tuin, hebben we onze zitmaaier verkocht en hebben nu alleen nog een benzinemaaier. De volgende stap is een robotmaaier. Ik rij dagelijks langs een kleine hovenier die op z'n eigen gazon een Kress heeft rijden. Ik dacht een pro die een Kress in z'n tuin heeft rijden zegt toch wat (of meneer is gesponsort).

Ik zit zelf aan de : https://www.kress.com/nl-nl/kress-kr172-rtk%e2%81%bf-600-m2-robotmaaier-kr160e/
te denken, of deze versie met Obstacle Avoidance.

Ik twijfel trouwens tussen een Kress of een Segway. M'n vader heeft een Husqvarna met draad, dat is dus iets wat ik absoluut niet wil. Ook signaalpalen her en der in de tuin vindt ik maar niks.

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Analamoebe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:30:
Heeft er iemand ervaring met de Kress machines? Met name de Kress RTK series, dus de GPS gestuurde maaiers.

Aangezien wij steeds minder gras hebben en meer tuin, hebben we onze zitmaaier verkocht en hebben nu alleen nog een benzinemaaier. De volgende stap is een robotmaaier. Ik rij dagelijks langs een kleine hovenier die op z'n eigen gazon een Kress heeft rijden. Ik dacht een pro die een Kress in z'n tuin heeft rijden zegt toch wat (of meneer is gesponsort).

Ik zit zelf aan de : https://www.kress.com/nl-nl/kress-kr172-rtk%e2%81%bf-600-m2-robotmaaier-kr160e/
te denken, of deze versie met Obstacle Avoidance.

Ik twijfel trouwens tussen een Kress of een Segway. M'n vader heeft een Husqvarna met draad, dat is dus iets wat ik absoluut niet wil. Ook signaalpalen her en der in de tuin vindt ik maar niks.
Ik heb dit zelf ook bekeken voor ik mijn keuze maakte. Toen ik hoorde dat Kress enkel door een dealer geinstalleerd mag worden was ik er al klaar mee. Daarom voor de Segway Navimow gegaan. 0 spijt.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• Analamoebe
MvRtje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Ik heb dit zelf ook bekeken voor ik mijn keuze maakte. Toen ik hoorde dat Kress enkel door een dealer geinstalleerd mag worden was ik er al klaar mee. Daarom voor de Segway Navimow gegaan. 0 spijt.
Hoe kom je er bij dat Kress enkel door de dealer geïnstalleerd mag worden?

• MvRtje
  • Nu online
Analamoebe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Hoe kom je er bij dat Kress enkel door de dealer geïnstalleerd mag worden?
Omdat ik dit bij 3 leveranciers nagevraagd heb. Dit mag blijkbaar niet door particulier zelf gedaan worden terwijl het niks voorstelt. Je moet het "inmeten" van je tuin met een apparaat/karretje doen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• MvRtje
  • Nu online
Analamoebe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:58:
[...]

Aha, dat apparaatje inderdaad, daar komt de Pilot op van de maaier zelf ja.
Ik ben vanmiddag op de weg naar huis toch in de buurt, ik denk dat ik even bij de dealer langs wip. 100% dat ik dat apparaat wel mee krijg om de installatie zelf te doen. Zo niet, zien ze mij er nooit weer (en ik kom er vaak)
Het zal misschien wel lukken, maar ik zelf was er toen al klaar mee. Officieel mag het iig niet.

Het stelt niks voor maar ze willen het denk ik soort van "exclusief" voor de dealers houden want die rekenen hier al snel 200/300 euro voor.

Hier uiterst tevreden met mijn Navimow en het inregelen ervan, zoals je leest ook extreem veel mensen die ervoor kiezen op dit forum. Waarom wil je toch perse voor Kress gaan? Jij denkt dat ze nog beter zijn?

Ben erg benieuwd!

[ Voor 10% gewijzigd door MvRtje op 16-05-2024 14:16 ]

• Analamoebe
MvRtje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:14:
[...]

Het zal misschien wel lukken, maar ik zelf was er toen al klaar mee. Officieel mag het iig niet.

Het stelt niks voor maar ze willen het denk ik soort van "exclusief" voor de dealers houden want die rekenen hier al snel 200/300 euro voor.

Hier uiterst tevreden met mijn Navimow en het inregelen ervan, zoals je leest ook extreem veel mensen die ervoor kiezen op dit forum. Waarom wil je toch perse voor Kress gaan? Jij denkt dat ze nog beter zijn?

Ben erg benieuwd!
Goed, hier op het platteland in Duitsland wordt vaak iets soepeler gedacht, maar ik ben ook benieuwd. Ik wil niet perse voor Kress gaan hoor, zoals ik zei twijfel ik tussen een Segway of een Kress. Waarom Kress dan mijn voorkeur heeft is puur m'n gevoel en daar ga ik 100% op af. Mocht echter het zelf installeren van de Kress nou echt niet mogelijk zijn, stap ik zo over naar een Segway :9 .
Heb alleen eerst nog een overkapping van 4x7m die ik moet bouwen en afwachten wat die uiteindelijk dan gekost heeft, voordat ik definitief verder kan met het gras.

• Analamoebe
Nou, het installeren zit bij de prijs inbegrepen, maar die is dat ook echt fors. De verkoper blijkt echter net een paar kilometer van me te wonen en mocht ik besluiten er een te kopen, neemt hij het apparaat wel mee naar huis(hij heeft zelf een RTK173 en dan regelen we dat samen en ik krijg dan €200 korting :9 De Kress KR161E met een capaciteit van 1000m2. kost bij hun dan nog €2200. Ik weet het nog niet, maar ik heb geen haast.
Ze hadden ook wel een Segway, Stihl en een paar Husqvarna's staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPAAFJX2rpABJjH0uYb5be4AK04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnI8BMn1HesygZY4HQEtUvnq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l53Uf0bfJzwNlU4FoEYYDVzWOSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nzsk5nvZaXN7QvTZLj6ejXwC.jpg?f=fotoalbum_large.

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-03 16:07
https://www.zitmaaiersvan...1-robotmaaier-tot-1100-m2

KRESS KR101 Robotmaaier tot 1100 m2
€ 1.189,00
-50%
€ 594,00
incl. btw, excl. levering

Alleen niet online te bestellen schijnbaar.

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:53
echthard schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:09:

€ 1.189,00
-50%
€ 594,00

Wij versturen i.v.m. service en installatie geen robotmaaiers !!! Dus ook niet online bestellen.

Ze zitten ook niet echt in de buurt…

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:10
echthard schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:09:

€ 1.189,00
-50%
€ 594,00

Beste prijsverlagingen… belangrijker vind ik eigenlijk de kwaliteit van dat merk. Heeft iemand hier ervaring mee? -50 procent geeft mij een gevoel dat ze die dingen niet verkocht krijgen.

Edit: ohja en ik zie dat je hem moet laten installeren door een dealer? Of is dat niet meer zo?

[ Voor 8% gewijzigd door Sunri5e op 25-07-2024 08:09 ]

• equisetum
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-03 08:30
Sunri5e schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:23:
[...]

Beste prijsverlagingen… belangrijker vind ik eigenlijk de kwaliteit van dat merk. Heeft iemand hier ervaring mee? -50 procent geeft mij een gevoel dat ze die dingen niet verkocht krijgen.

Edit: ohja en ik zie dat je hem moet laten installeren door een dealer? Of is dat niet meer zo?
Dat geldt naar mijn weten alleen voor de RTK modellen van Kress. Verder heeft Kress technisch veel gelijkenis met de Worx Landroid modellen. Beide merken zijn onderdeel van de Positec Tool Company.

• Sunri5e
equisetum schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:23:
[...]

Dat geldt naar mijn weten alleen voor de RTK modellen van Kress. Verder heeft Kress technisch veel gelijkenis met de Worx Landroid modellen. Beide merken zijn onderdeel van de Positec Tool Company.
Ik zie het idd. Met draad dat wilt toch niemand meer?

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met kress robotmaaiers.
En dan in het bijzonder de Kress Nano KR101E 1.000m2 met Wifi en Bluetooth.
Deze is in de aanbieding voor de helft van de prijs.
Ik kan er weinig over vinden.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:58
Ghoogen schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:05:
Heeft iemand ervaring met kress robotmaaiers.
En dan in het bijzonder de Kress Nano KR101E 1.000m2 met Wifi en Bluetooth.
Deze is in de aanbieding voor de helft van de prijs.
Ik kan er weinig over vinden.
In dit topic ging het laatst al over die aanbieding.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-04 10:25
Ik ben aan het kijken voor een robot maaier voor mijn 7.5 are tuin.
Hier is een groot stuk van open gras met een serre, druiven struiken, notenboom en aan de rand frambozen planten.
Ik was aan het kijken naar:
Husqvarna Automower® Garage - 320 NERA, 430X NERA, 450X NERA
Husqvarna EPOS™ RS1 Referentiestation
Husqvarna EPOS™ Plug-in NERA 310E/410XE
Automower® 410XE NERA
totaal: €3.736,00
Heeft iemand een ervaring met deze set? Of een vergelijkbare set-up?

Ben ook aan het kijken naar de Kress versie dat zou
Kress KR171E
Kress thuisgarage KA0110
totaal €2650,00

[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 25-09-2024 14:17 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:35
subsonik schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:23:
Ik zou zelfs zeggen, betere functionaliteit bij Segway Navimow in vergelijking met de Husqvarna EPOS. Heb ze beide onderzocht vooraleer een Navimow i108 aan te schaffen.

Volgens de Husqvarna garden check is er vanalles wat "niet kan" met GPS RTK in mijn tuin, zoals smalle doorgangen en omheinde hoeken. De Navimow heeft er allemaal geen probleem mee. De verkoper waar ik de Navimow gehaald heb, heeft beide merken in het assortiment. Hij gaf aan dat er nogal wat problemen zijn met die GPS-geleide Husqvarna's en raadde de Navimow aan voor 1/3 van de prijs (wat hem wellicht ook veel marge kost).
Mijn dealer in de buurt voert Honda, Kress en Husqvarna als merken. Met pijn in zijn hart gaf hij aan dat Husqvarna de markt aan het verliezen is aan GPS. Husqvarna heeft het te laat gezien en pakt het te langszaam op. Smaak is persoonlijk natuurlijk maar de looks van een husqvarna spreken nog in zijn voordeel. Ben je een beetje IT savvy, maakt uiterlijk niets uit en wil je als bonus mooie rechte banen ga dan voor Kress was zijn verhaal.

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-04 19:16
Icekiller2k6 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:22:
@Acidrain kun je de husq zelf instellen? Meende dat dit altijd gedaan moet worden door een installateur?
Ik geloof dat ze moeten rondhuppelen met een soort wiel met RTK-GNSS zoals ze in wegenbouw gebruiken. Gelijkaardig aan Kress. Niet fijn want dan kosten aanpassingen €. En ik tweak het ding graag zelf.

edit: ben verkeerd zo te lezen. Dan is het niet zoals bij Kress.

[ Voor 7% gewijzigd door Trent op 24-03-2025 15:36 ]

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:11
Trent schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:33:
[...]

Ik geloof dat ze moeten rondhuppelen met een soort wiel met RTK-GNSS zoals ze in wegenbouw gebruiken. Gelijkaardig aan Kress. Niet fijn want dan kosten aanpassingen €. En ik tweak het ding graag zelf.
Onzin, dit kun je gewoon zelf doen in de app.
Eerste keer uitstippelen is met de maaier zelf.
Aanpassingen gaan gewoon heel simpel in de app, je kunt gps punten zelf verplaatsen of binnen een lijn extra gps punten zetten (en ook weer verplaatsen)

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Mad_Manic
Ben bezig met de aanleg van een tuin. Op advies van de hovenier en winkel leg ik een rij stenen aan de rand van het gras als afscheiding met de borden. Ik ga daar een klinker (10 duimer) voor inmetselen. Is dit voldoende en heeft iemand nog andere tips? Kreeg ook het advies van een opsluitband maar die is smaller en veel meer werk ivm diepte.

Wat betreft behuizing zie ik op pinterest hele creatieve oplossingen voorbij komen waarbij er veel energie en creativiteit gestoken is in het maken van een leuke behuizing. Benieuwd of iemand hier ook zoiets gedaan heeft of met soortgelijke ideeen rondloopt. Het blijf hier op tweakers natuurlijk altijd een techniek discussie ;-)

Wat betreft maaiers orienteer ik me nu nog. Ik heb een kleine 600m2 aan gazon straks liggen. Twijfel tussen een Husqvarna en Segway en belangrijk dat ik straks eigenaar van mij eigen data ben (daarom geen Kress).

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 23:56
Mad_Manic schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:29:
Ben bezig met de aanleg van een tuin. Op advies van de hovenier en winkel leg ik een rij stenen aan de rand van het gras als afscheiding met de borden. Ik ga daar een klinker (10 duimer) voor inmetselen. Is dit voldoende en heeft iemand nog andere tips? Kreeg ook het advies van een opsluitband maar die is smaller en veel meer werk ivm diepte.

Wat betreft behuizing zie ik op pinterest hele creatieve oplossingen voorbij komen waarbij er veel energie en creativiteit gestoken is in het maken van een leuke behuizing. Benieuwd of iemand hier ook zoiets gedaan heeft of met soortgelijke ideeen rondloopt. Het blijf hier op tweakers natuurlijk altijd een techniek discussie ;-)

Wat betreft maaiers orienteer ik me nu nog. Ik heb een kleine 600m2 aan gazon straks liggen. Twijfel tussen een Husqvarna en Segway en belangrijk dat ik straks eigenaar van mij eigen data ben (daarom geen Kress).
Er zijn ook opsluitbanden van 12cm breed ipv de reguliere 5cm brede banden.

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:11
Mad_Manic schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:29:

Wil je die rand hebben als stootrand voor de maaier? Dat zou ik namelijk niet doen. De maaier kan niet tot aan het eind van zijn eigen behuizing maaien en dat betekend dat hij een randje gras voor de stenen zal laten staan die je dan zelf met een kantjesmaaier mag gaan maaien. Daarnaast zal de bumper het niet leuk vinden om steeds op steen te botsen. Daar krijg je vrij snel hele lelijke krassen en vegen van op de bumper.

Ik zou de border inkaderen op iets dat de zelfde hoogte heeft als het gras zodat de maaier er iets in kan rijden. Dit is zowel met grensdraden als met gps wel te doen al zal met gps makkelijker aanpassen zijn. (cm naar voren of naar achter in de app ten opzichte van grensdraad weer opgraven om te verplaatsen.)

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Mad_Manic
Mirved schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:08:
[...]

Ben mij ook aan het verdiepen. Veel reviews gekeken en vergeleken. Wat ik tot nu toe concludeer is dat er veel verschillende modellen en merken zijn en nog maar weinig reviews van kopers. Daarnaast de reviews door youtubers zijn vaak erg gekleurd en weinig onafhankelijk. Of doen juist niet de interessante modellen vergelijken of zijn zelfs tegenstrijdig met elkaar.

Merken die ik veel positief zie langskomen en mijn eigen bedenkingen erbij:
Mammotion - Chinees, snel met nieuwe iteraties, onduidelijk wat ondersteuning en mogelijkheden voor reparatie is op lange termijn. Kwaliteit lijkt best goed.
Segway Navimow - prijs kwaliteit lijkt erg goed. Heeft wat mindere puntjes zoals matige object detectie, bouwkwaliteit van de I- modellen tegenover andere modellen, abonnement nodig na 1 jaar voor 4g connectiviteit maar voor de rest erg goed.
Husqvarna: speler met 30 jaar ervaring, zeer goede bouwkwaliteit en uitgebreide features. Veel lokale dealers waar je terecht kunt voor ondersteuning/onderhoud. Heeft vele gebruikers die oudere modellen al 5+ jaar hebben rondrijden. Daar staat tegenover dat deze ook meteen 1000 euro duurder is dan bijvoorbeeld een vergelijkbare navimow.

Nu zit ik zelf in mijn afweging toch meer richting een Husqvarna. De EdgeCut functie spreekt mij erg aan, de bouwkwaliteit en ondersteuning is gewoon erg goed. Het idee is dat het hogere prijskaartje zich weer terugverdiend omdat hij ook een aantal jaar langer meegaat. Dat er ook geen abonnement aan vast zit vind ik een pre.
En in aanvulling daarvan vind ik het data model ook wel een interessante.
Beschik je zelf over je data en kun je aanpassingen doen zonder dealer (Navimow/Husqvarna) of heb je altijd een dealer nodig (Kress). En daarnaast een interessante waar je data opgeslagen wordt en wie er toegang tot heeft? Heb zelf meer vertrouwen in Husqvarna cloud dan de chinese varianten.

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-04 13:26
Himalaya schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:50:
[...]

Vooral niet op nat gras laten lopen, dus wat later op de dag starten scheelt bij mij erg veel. En niet te vaak omdraaien, dan zie je het ook niet :+
Hoe laat start je dan als ik vragen mag? En rijdt hij elke dag? Hier nu om 6u (dagelijks) voor een stukje gras van 200m2, maar door de dauw blijft er idd veel gras plakken onder de robotmaaier (Kress KR160E)

Mijn installateur heeft ook de "rain delay" afgezet. Maar geen idee of dit een goed idee is

[ Voor 11% gewijzigd door dotcom87 op 28-04-2025 09:23 ]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
dotcom87 schreef op maandag 28 april 2025 @ 06:32:
[...]

Hoe laat start je dan als ik vragen mag? En rijdt hij elke dag? Hier nu om 6u (dagelijks) voor een stukje gras van 200m2, maar door de dauw blijft er idd veel gras plakken onder de robotmaaier (Kress KR160E)
Ik laat hem nooit voor 11:00 uur lopen maar meestal zelfs pas vanaf 13:00uur. En op dit moment maar 3 keer in de week.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• dotcom87
964C2 schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:13:
Waarom om 06.00 uur maaien als de maaier met een uur klaar is ?
Beter als het gras droog is, dat kan ook in de avond want tot 21.00 uur is het nog prima te doen.
Misschien idd beter 's avonds om 20u laten starten, dan liggen de kids ook in bed. En elke dag is waarschijnlijk ook overkill? Mijn installateur heeft ook de "rain delay" afgezet. Maar geen idee of dit een goed idee is. Ik heb ook wel de Kress garage erbij genomen, dus die regensensor kan misschien ook niet goed zijn werk doen ...

[ Voor 20% gewijzigd door dotcom87 op 28-04-2025 10:14 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04:51
Teijgetje schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:00:
[...]

Ik zit dan weer naar een Luba 2 5000X of 10000X te kijken, de 2025 modellen hebben standaard 3 jaar garantie, (tov 2 jaar bij Husqvarna), en gezien mijn terrein een stuk groter is heeft de Luba 2 toch wel veel voor op bv een Nera 450X.
En de 2025 generatie is een stuk krachtiger dan de vorige, en inmiddels is de software ook goed begreep ik overal.
Inmiddels zijn er toch wel een aantal dealers in Nederland.
En dan zijn er ook nog verkooppunten, of toch dealer, ik zie bijvoorbeeld Wolfs tuinmachines niet op de Mammotionrobotmaaier.nl terug, maar vangt deze de noordelijke provincies op.
Ik ben vanmiddag bij een dealer langsgereden, en hij wilde de mammotion best wel verkopen, waarschuwde alleen voor de voorwielen, die vallen buiten de garantie, maar hebben wel veel te verduren, vooral de kleinere dwarswieltjes. En de 5000 versie op 4800m2 was ook wel echt een stretch. Garantie werd meestal wel geregeld, alleen onderdelen was lastig aan te komen.

De Kress Mission RTKn KR174E is ook ter sprake gekomen, maar heeft als grootste nadeel dat je zelf weinig kunt regelen, hij moet voor je geïnstalleerd worden en daarna kun je alleen wat kleine dingen aanpassen.

Enige dat een beetje in de buurt kwam was de Segway Navimow X350E, toch weer net wat duurder dan de mammotion, maar gaf bij hem wat meer vertrouwen dat het allemaal wat langer mee ging. Maar ook daar zat ik met 5000 wel op de limiet. Nou gaat er wel 1 en ander nog af aan plantenzones, maar elke zone gaf soms ook weer meer complexiteit waardoor de maaitijd toch weer toeneemt.

Dit was het verhaal zoals ik het begrepen heb, en nu ga bekijken of ik de meerprijs van de segway kan verantwoorden naar mezelf toe.

[ Voor 3% gewijzigd door gjcvro op 28-04-2025 17:14 ]

• Navi
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:12:
[...]

Ik ben vanmiddag bij een dealer langsgereden, en hij wilde de mammotion best wel verkopen, waarschuwde alleen voor de voorwielen, die vallen buiten de garantie, maar hebben wel veel te verduren, vooral de kleinere dwarswieltjes. En de 5000 versie op 4800m2 was ook wel echt een stretch. Garantie werd meestal wel geregeld, alleen onderdelen was lastig aan te komen.

De Kress Mission RTKn KR174E is ook ter sprake gekomen, maar heeft als grootste nadeel dat je zelf weinig kunt regelen, hij moet voor je geïnstalleerd worden en daarna kun je alleen wat kleine dingen aanpassen.

Enige dat een beetje in de buurt kwam was de Segway Navimow X350E, toch weer net wat duurder dan de mammotion, maar gaf bij hem wat meer vertrouwen dat het allemaal wat langer mee ging. Maar ook daar zat ik met 5000 wel op de limiet. Nou gaat er wel 1 en ander nog af aan plantenzones, maar elke zone gaf soms ook weer meer complexiteit waardoor de maaitijd toch weer toeneemt.

Dit was het verhaal zoals ik het begrepen heb, en nu ga bekijken of ik de meerprijs van de segway kan verantwoorden naar mezelf toe.
Ik heb een Segway X330 en het is echt een geweldig ding, werkt tot nu toe echt feilloos. Met mijn vorige maaier was het elke paar dagen vast, sporen, gaten, draadbreuken, etc.

Blij dat ik daar vanaf ben.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:59
gjcvro schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:53:
[...]

Dan ben ik heel benieuwd hoe je ervaringen zijn. De dealer probeerde mij hem uit het hoofd te praten, omdat 4800m2 toch wel erg veel was voor de machine en zoals gezegd de levensduur van de voorwielen.
Een dealer van Husqvarna? :+
En de levensduur van de multidirectionwielen??? Die gaan soms stuk na 480 uur maaien of 572 km rijden lees ik op een duits forum, en zijn te vervangen voor € 109.
Zei de dealer ook dat Mammotion met de X serie nu standaard 3 jaar garantie geeft, ipv de twee van Husqvarna?

Een kennis heeft zich door de dealer een Kress laten aanpraten/adviseren, hij is best tevreden er over.....maar wil je een zone toevoegen met no-go zones dan moest diezelfde dealer even langs komen om dat uit te zetten. 8)7
Ka-tsjing :X

En afgeraden voor zijn doelbereik?
Dat is toch apart dan, de Husqvarna Nera 450X zie je veel in advertenties tot 7500 m2 aangeprezen worden.........en als je dan de gebruiksaanwijzing doorspit komt het daar in niet verder dan geschikt tot 5000 m2.

De 5000X en 10000X (en de kleinere luba 2 AWD`s) verschillen alleen in accu en werkgeheugen.
De 5000X kan tot 6000 m2 mappen en opslaan in het geheugen in max 30 zones, de 10000X kan tot 12000 m2 mappen en opslaan in max 60 zones.
Wil je 7000 m2 maaien met de 5000X dan moet je steeds 1000 m2 deleten en hem dit extra stuk zelf laten mappen, overkomelijk, maar eigenijk gedoe.
Waar waren ze op voorraad?
Bij een dealer midden in het land was hij op voorraad.
Hoeveel hij er had weet ik niet maar ik zal het navragen.
En de naam delen als ik er morgen een heb. ;)

Amazon had ze ook, levertijd 2-5 mei, maar in geval van deze bolide heb ik liever een dealer.

@SerealKiller
Het eerste jaar 4G is gratis, zit er bij in de 2025 versie, of je daarna een abo er voor nodig hebt is de vraag.
Maar met RTK en voldoende open ruimte heb je die 4g eventueel alleen nodig onder bomen, of als je de RTK niet wil gebruiken en hem gewoon loslaat om het zelf uit te zoeken wat wel en niet gemaaid moet, dus de mapping ook aan de robot overlaat.

Maar ik ben van plan om zelf de zones uit te rijden/mappen, inclusief de verbindingswegen, één daarvan is een brug over waarbij ik aan beide kanten een no-go zone op kan geven.
Hij is dan wel IPX6, waterstraaldicht en kort onderdompelbaar, of het echt een amfibiemaaier is betwijfel ik dan weer....... :+

[ Voor 62% gewijzigd door Teijgetje op 28-04-2025 20:32 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• gjcvro
Teijgetje schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:03:
[...]

Een dealer van Husqvarna? :+
Een kennis heeft zich door de dealer een Kress laten aanpraten/adviseren, best tevreden er over.....maar wil je een zone toevoegen met no-go zones dan moest diezelfde dealer even langs komen om dat uit te zetten. 8)7

Dat is toch apart dan, de Husqvarna Nera 450X zie je veel in advertenties tot 7500 m2 aangeprezen worden.........en als je dan de gebruiksaanwijzing doorspit komt het daar in niet verder dan geschikt tot 5000 m2.
[...]
Nee, verschillende merken, ook de mammotion en kress. husqvarna is niet genoemd. (en levert hij blijkbaar ook niet)
Kwam met de segway Navimow X350E als alternatief, terwijl ik vroeg naar de luba en de kress (licht gebruikt net zo duur als de mammotion) maar gaf wel meteen aan dat zelf iets doen onmogelijk was met de kress en dat dat best een nadeel kon zijn.

• RobbertDB
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-06-2025
Wellicht kunnen jullie mij helpen in mijn keuze stress.

“Gemakkelijke” tuin zonder obstakels van ongeveer 80m2 gras.

Ik zou hier graag een robotmaaier laten maaien. Na een beetje lezen hier kom ik tot drie mogelijkheden.

Kress 160e:

Voordeel: Geen draad anders dan begeleiding naar oplaadstation. Geen antenne nodig in de tuin.

Nadeel: Alleen te installeren door de dealer wat wellicht onhandig is in de toekomst.

Segway 105i

Voordeel: Draadloos, zelf te installeren en gunstige prijs.

Nadeel; Plaatsen van een ontvangst antenne. Geen dealer in de buurt bij onderhoud of defect.

Husqvarna 305

Voordeel; Dealer op elke hoek van de straat.

Nadeel: Op draad (echt nadeel?) en wordt geïnstalleerd door de dealer / extra pakket nodig voor installatie (draad e.d.)

Iemand tips in het maken van de keuze?

• gjcvro
RobbertDB schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:29:
Wellicht kunnen jullie mij helpen in mijn keuze stress.

“Gemakkelijke” tuin zonder obstakels van ongeveer 80m2 gras.

Ik zou hier graag een robotmaaier laten maaien. Na een beetje lezen hier kom ik tot drie mogelijkheden.

Kress 160e:

Voordeel: Geen draad anders dan begeleiding naar oplaadstation. Geen antenne nodig in de tuin.

Nadeel: Alleen te installeren door de dealer wat wellicht onhandig is in de toekomst.

Segway 105i

Voordeel: Draadloos, zelf te installeren en gunstige prijs.

Nadeel; Plaatsen van een ontvangst antenne. Geen dealer in de buurt bij onderhoud of defect.

Husqvarna 305

Voordeel; Dealer op elke hoek van de straat.

Nadeel: Op draad (echt nadeel?) en wordt geïnstalleerd door de dealer / extra pakket nodig voor installatie (draad e.d.)

Iemand tips in het maken van de keuze?
Zeker weten dat segway geen dealer in de buurt heeft?

• RTC1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-08-2025
Goeieavond,

De laatste tijd al veel gezocht en reviews bekeken, maar nog niet veel wijzer geworden... Dus hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.

Voor ons vakantiehuis zijn wij op zoek naar een maaier (liefst zonder draad)

We hebben een rechthoekig stuk gras van +-2100m2. Het terrein loopt 10% bergop

Ik had al gekeken naar:
Kress kr123E
Stihl imow6
Stiga a1500

Belangrijk is de betrouwbaarheid (of het kunnen resetten op afstand)
Ook belangrijk dat ik ermee bij de dealer kan gaan indien defect

Mensen die met deze maaiers ervaring hebben?

Grts

• dotcom87
graceful schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:24:
[...]

Afspoelen met tuinslang volgens de handleiding voor de winterstalling (Segway 105i). Deed het zo beetje elke maand in begin. Tegenwoordig moet hij over grind en daar maakt hij de banden "zelf" schoon O-)
Mijn installateur was gisteren langs gekomen. Toen ik zei dat ik de onderkant van mijn Kress RTK met de tuinslang proper maak, was die absoluut niet tevreden. Hij zei dat het beter is om het gras weg te blazen met een compressor.

• Mad_Manic
dotcom87 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:19:
[...]

Mijn installateur was gisteren langs gekomen. Toen ik zei dat ik de onderkant van mijn Kress RTK met de tuinslang proper maak, was die absoluut niet tevreden. Hij zei dat het beter is om het gras weg te blazen met een compressor.
Een merk als Husqvarna adverteert er zelfs mee, tekst en afbeelding, dat hun maaiers gemakkelijk met een tuinslang schoon te spuiten zijn.

Merk dat ik daarom enigzins sceptisch ben ten opzichte van alle nieuwe merken die nu verschijnen omdat ze niet de 30 jaar ontwikkeling hebben doorlopen.

In hoeverre zijn deze merken waterdicht, bieden ze lang reserve onderdelen, hebben ze kennis van duurzaamheid van gebruikte materialen?

• Teijgetje
Mad_Manic schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Een merk als Husqvarna adverteert er zelfs mee, tekst en afbeelding, dat hun maaiers gemakkelijk met een tuinslang schoon te spuiten zijn.

Merk dat ik daarom enigzins sceptisch ben ten opzichte van alle nieuwe merken die nu verschijnen omdat ze niet de 30 jaar ontwikkeling hebben doorlopen.

In hoeverre zijn deze merken waterdicht, bieden ze lang reserve onderdelen, hebben ze kennis van duurzaamheid van gebruikte materialen?
Ik denk dat de meeste merken toch wel aan alle normale gebruikseisen voldoen.
Alleen wat is je gebruiksscenario? Zolang het een tamelijk vlak veldje is voldoen de meeste wel.

De nieuwe merken hoef je denk ik niet over te slaan, Mammotion heeft bijvoorbeeld gewoon dealers in Nederland, dezelfde die ook Husqvarna, Kress en andere verkoopt.
Dus ik verwacht dat het met onderdelen of accu vervangen wel goed zit.
Ze kunnen allemaal tegen water, zoals jouw Husqvarna zijn de meeste IPX5.
Maar er zijn maar weinig AWD maaiers met twee 165 W motoren natuurlijk.
En jouw Husqvarna heeft waarschijnlijk maar drie mesjes, waar ik er 2 x 6 heb.
De Luba 2 is zelfs waterdichter dan jouw Husqvarna, namelijk IPX6.
Er staat wel op het maaidek dat je geen hogedrukspuit moet gebruiken.

De verschillen:
IPX5 Sproeidicht – Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder elke hoek gedurende 3 minuten op een afstand van 3 meter.+ Beschermd tegen stof: geen schade door indringend stof behalve als dat grote hoeveelheden worden.
IPX6 Waterbestendig – Geen water indringing indien bespoten (100L/min) onder elke hoek gedurende 3 minuten op een afstand van 3 meter + absoluut Stofdicht.

Vandaag het eerste (grootste) stuk helemaal schoongemaakt zodat ik kan gaan mappen, eerder had ik al gemaaid en dat gras na uitdrogen afgevoerd.
Eergisteren had ik alle kanten en hoeken met de bosmaaier schoongemaakt, en dat riet, gras en takjes lag er nog op. Dus vanochtend een rondje met de grashark om alles op een rij/randhoop te leggen zodat ik met de maaitractor met opvang er overheen kon om alles op te zuigen en af te voeren.
Nadat alles schoon was nog wat boompjes gesnoeid zodat ik er ook met de maaitractor langs kon om nog even een extra randje kaal te maaien zodat de robot zo ver mogelijk langs de kant kan.
Takken afgevoerd en na mijn normale werk vanavond om 8 uur eindelijk tijd om te gaan mappen.

En ik moet zeggen dat iNavi perfect werkt.
Ik had montagebeugels laten printen om de RTK echt zo optimaal mogelijk op te kunnen hangen maar die zijn morgen of overmorgen pas klaar.
Dus iNavi geprobeert en eenmaal het manueel sturen en rijden onder de knie was het veldje redelijk snel gemapt .
Daarna de meeste no-go zones ook gemapt en ik zit nu op 3743 m2 voor zone 1, daar gaat de maaier volgens de app haast 12 uur over doen. (7 cm maaihoogte, 28 cm baanbreedte, 0,5 m/s maaisnelheid)
Grappig om bij het terugrijden het licht aan te zetten, het begon donker te worden, en mee te kijken met de maaier, dat geeft goed beeld in het donker. Irritant fel ledlicht....... :+

Wat wel fijn was was de vierwielaandrijving, ons veld, en dan met name de zoom eromheen naast het water is niet netjes vlak, op een aantal punten had een tweewielaangedreven robot blijven staan, nu ploegde hij gewoon door of maakte een bocht in een halfzachte ondergrond.
Dus erg blij dat ik voor de AWD ben gegaan.
En morgen nog even het laatste no-go stuk mappen, ons zonneveld en omvormerhuisje, dan valt er ook nog een 350 m2 af zodat ik voor ons grote veld op ongeveer 3400 m2 uitkom. Redelijk wat ik opgemeten had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kbYkvGvRDA20Av-vaTezSNENIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/904gICpPIbw3kJJdnmrSqdHB.png?f=fotoalbum_large

Mijn maaier heeft nog geen pad toegewezen gekregen vanaf het laadstation, vandaar de waarschuwing.
Ik ben nog in dubio waar ik het laadstation het best plaats om twee terreinen te kunnen bedienen met niet teveel omwegen, al wordt dat lastig als ik hem laat terugkeren langs de perimeter.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 08-05-2025 08:43 ]

• Zurand
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-09-2025
RTC1 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:54:
Goeieavond,

De laatste tijd al veel gezocht en reviews bekeken, maar nog niet veel wijzer geworden... Dus hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.

Voor ons vakantiehuis zijn wij op zoek naar een maaier (liefst zonder draad)

We hebben een rechthoekig stuk gras van +-2100m2. Het terrein loopt 10% bergop

Ik had al gekeken naar:
Kress kr123E
Stihl imow6
Stiga a1500

Belangrijk is de betrouwbaarheid (of het kunnen resetten op afstand)
Ook belangrijk dat ik ermee bij de dealer kan gaan indien defect

Mensen die met deze maaiers ervaring hebben?

Grts
Stiga a500
ding werkt zeer goed
onbeperkt data levenslang dus goed op afstand te bedienen.
Nog maar 3 weken in gebruik, dus geen langetermijn ervaring.
Toch wel opletten op het nat afrijden, want dan kunnen de messen met het nat gras wat blokkeren, of toch regematig kuisen

• Teijgetje
gertraaf schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:17:

Mijn vraag :

IS er al een robotgrasmaaien die met zo een tuin om gaan (zonder deze zelf te verplaatsen naar zones?
Ik snap dat het langs de trampo wat lastiger gaat worden.
Ik ga er van uit dat dit je tuin is en de witte vlakken paden en terras.
Wat bedoel je met "zonder deze zelf te verplaatsen naar zones?"

Ik denk dat alle robotmaaiers dit simpel aankunnen, met en zonder begrenzingsdraad, en met en zonder installatiehulp wbt de mapping.
De Luba`s (bv Yuka mini) en sommige andere merken kun je zelfs zo op het gras zetten zodat ze het zelf mappen wat ze moeten maaien.
Maar bv bij een Kress moet de dealer dat even voor je doen, hoef je het ook niet zelf te doen.

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-03 12:59
Teijgetje schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:33:
[...]

Ik ga er van uit dat dit je tuin is en de witte vlakken paden en terras.
Wat bedoel je met "zonder deze zelf te verplaatsen naar zones?"

Ik denk dat alle robotmaaiers dit simpel aankunnen, met en zonder begrenzingsdraad, en met en zonder installatiehulp wbt de mapping.
De Luba`s (bv Yuka mini) en sommige andere merken kun je zelfs zo op het gras zetten zodat ze het zelf mappen wat ze moeten maaien.
Maar bv bij een Kress moet de dealer dat even voor je doen, hoef je het ook niet zelf te doen.
Klopt, grijs wit is tegel, bruin is perk, groen is gras.

"Wat bedoel je met "zonder deze zelf te verplaatsen naar zones?""

Ik zag wat goedkopere maaiers die je dan zelf van het ene stuk gras op het andere stuk gras moet zetten.

Maar die maaier uit je link ziet er idd goed uit!

• dotcom87
BaBoK schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:26:
Jezusmina wat een oppervlaktes zie ik hier voor bij komen aan grasoppervlaktes.
Zelf heb ik een gras oppervlakte van ca. 170m2 en wil ik ivm 2/3x per week maaien al naar een robotmaaier:)

Gelijkgestemden hier met dit zelfde m2's?:)
180m2 hier! Maar zo mooi als mijn Kress het maait kan ik het zelf niet.

• Sunri5e
We lezen hier veel over Mammotion en Segway. Echter maar weinig over Kress. Loopt dit merk zoveel achter op de rest?

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De reden dat ik Kress direct heb verworpen, is dat je bij allerlei soorten kleine aanpassingen de dealer nodig hebt.

Onze verkoper van de Segway gaf uit zichzelf later ook aan dat dat voor hen de reden was om het niet te verkopen. Worden ze te druk met ondersteuning.

• gjcvro
Idem, nadeel van kress is dat je niets zelf kunt, dus de gemiddelde kress koper zal hier ook weinig zoeken.
Daarom ben ik er ook niet aan begonnen, los van de prijs.

• Mad_Manic
gjcvro schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:38:
Idem, nadeel van kress is dat je niets zelf kunt, dus de gemiddelde kress koper zal hier ook weinig zoeken.
Daarom ben ik er ook niet aan begonnen, los van de prijs.
Ik ook niet om die reden maar wat ik wel van dealer begreep is dat kress een goede oplossing is in hele complexe tuinen.
Het functioneert blijkbaar wel prima.

• Teijgetje
uwedp schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:16:
Ons terrein is niet het perfecte golfterrein, laat het mij zo stellen. :)
In het voorjaar, najaar kan het ook al sneller vochtiger liggen.
Kortom we hebben nogal een wilde tuin, dus dan lijkt mij AWD aangeraden.
Zou je dan niet beter voor de Luba 2 3000X kunnen gaan, €600 duurder dan de mini 1500 maar wel 40 cm maaibreedte, en een betere accu.
En minder ongemaaide ruimte tot de zijkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlVCJWuwPnv7JloU3LgbtRC6Ijk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/16pqKNp2HipwCAg6BUirCUoF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cjb_wd7zudFgclPLNeFOJtN5_fc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JMW2qH2vtS9CpymnSJdA41xb.png?f=fotoalbum_tile

Overigens zou je aan de mini 800 genoeg hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/de2NEzsAZtJutHV57mHdU2u7_2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PDHa2lqdjHHED3IZCV4T5euk.png?f=fotoalbum_large

Iets totaal anders, ik kreeg plotseling Kress machines in de aanbieding aangeboden.
Tot 60% goedkoper zolang de voorraad strekt.

• gjcvro
Teijgetje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:27:
Iets totaal anders, ik kreeg plotseling Kress machines in de aanbieding aangeboden.
Tot 60% goedkoper zolang de voorraad strekt.
Was Kress niet de fabrikant die vind dat alle wijzigingen door de dealer moet gebeuren?

• Teijgetje
gjcvro schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:37:
[...]

Was Kress niet de fabrikant die vind dat alle wijzigingen door de dealer moet gebeuren?
Ja, mapping komt de dealer doen, soms is dat gratis zag ik.
Voordeel is dat je zelf niet hoeft te experimenteren, als het niet klopt dan laat je hem weer opdraven.
Mijn buurman is er tevreden over.

Als ik modellen aanklik krijg ik de volgende levertijd te zien:

Levertijd: 14 april 2025 tot en met 31 juli 2025 of zolang de voorraad strekt

De actie zal aflopen eind deze maand denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 25-07-2025 18:44 ]

• Teijgetje
gjcvro schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:47:
[...]

Ik zou het schijtirritant vinden om voor elke aanpassing iemand over de vloer te moeten laten komen. Toen ik het hoorde was het meteen een dikke nono. Zeker als ik kijk hoeveel ik achteraf nog aangepast heb tijdens gebruik zie je de nieuwe mogelijkheden.
Ik denk dat dat een beetje aan de dealer ligt als dat een vervelende man is. ;) :+

En je kan het ook andersom bekijken, ik, jij, de meesten, hebben nog eea aangepast na de initiële kaart omdat hij niet goed liep of ergens vastliep, of dat je achteraf bedacht dat een andere opzet beter werkt voor je (geldt voor mij iig).
Eigenlijk moesten wij allen "het wiel opnieuw uitvinden", hoe makkelijk dat ook ging.

Iemand die weet wat wel en niet kan, en dit "dagelijks" doet met zijn plottertje, zal in één keer een goede kaart aanmaken.
Zelfs in zones als dat kan, en natuurlijk in goed overleg met de klant.
Want hij zal vast adviseren hoe het in te delen en hoe je het meeste profijt hebt van de robot met zones, paden en no-go`s.
Ik denk dat i.p.v. schijtziek er veel mensen zullen zijn die dit wel een fijne oplossing vinden.

Want zeg nu zelf: Hoe vaak heb je de kaart aan moeten passen omdat je tuin/grasveld/gazon veranderd is, of de te maaien oppervlakten /tuin groter geworden is?

Mijn buurman is heel tevreden over de Kress, waar hij dus helemaal niets aan heeft hoeven doen, behalve aanschaffen.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 25-07-2025 21:26 ]

• gjcvro
Teijgetje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Ik denk dat dat een beetje aan de dealer ligt als dat een vervelende man is. ;) :+

En je kan het ook andersom bekijken, ik, jij, de meesten, hebben nog eea aangepast na de initiële kaart omdat hij niet goed liep of ergens vastliep, of dat je achteraf bedacht dat een andere opzet beter werkt voor je (geldt voor mij iig).
Eigenlijk moesten wij allen "het wiel opnieuw uitvinden", hoe makkelijk dat ook ging.

Iemand die weet wat wel en niet kan, en dit "dagelijks" doet met zijn plottertje, zal in één keer een goede kaart aanmaken.
Zelfs in zones als dat kan, en natuurlijk in goed overleg met de klant.
Want hij zal vast adviseren hoe het in te delen en hoe je het meeste profijt hebt van de robot met zones, paden en no-go`s.
Ik denk dat i.p.v. schijtziek er veel mensen zullen zijn die dit wel een fijne oplossing vinden.

Want zeg nu zelf: Hoe vaak heb je de kaart aan moeten passen omdat je tuin/grasveld/gazon veranderd is, of de te maaien oppervlakten /tuin groter geworden is?

Mijn buurman is heel tevreden over de Kress, waar hij dus helemaal niets aan heeft hoeven doen, behalve aanschaffen.
We hebben onhandige stukken anders ingericht, dus dat alleen al had een extra bezoekje geweest volgebd jaar voortuin, en ik haat afhankelijkheid van anderen en gedwongen bezoekjes al is de vent nog zo vriendelijk. Zelfredzaamheid is erg belangrijk voor mij, dus nooit kress.

• dotcom87
Hier net een upgrade gedaan aan mijn Kress KR160E maaier. Hopelijk ook te zien in de maairesultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qqs9S2wo0OerpD7wiwVElCykk1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGoHAwDpLBHI0YZVRePvlWmV.jpg?f=fotoalbum_large

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:24
dotcom87 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:03:
Hier net een upgrade gedaan aan mijn Kress KR160E maaier. Hopelijk ook te zien in de maairesultaten.

[Afbeelding]
Ik blijf het toch verbazend vinden, als dit een zoveel beter resultaat geeft waarom doen de fabrikanten dat dan niet standaard, de paar euro extra kostprijs zal op 1000 euro toch niet de overweging zijn, dan kun je vast wel op andere dingen besparen zoals een paar procent accu capaciteit. :?

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:41
dotcom87 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:03:

[Afbeelding]
Voor de rest trouwens tevreden over die Kress?

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• dotcom87
CK3v1N schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Voor de rest trouwens tevreden over die Kress?
Op zich wel :) Maait mooie lijntjes in het gras :)

De installateur is wel 1 keer moeten terug komen omdat hij iets te ver van de randjes bleef. Volgens hem zou er eind dit jaar een update uitkomen voor Kress waarmee je zelf ook die dingen op de map kan aanpassen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

dotcom87 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Op zich wel :) Maait mooie lijntjes in het gras :)

De installateur is wel 1 keer moeten terug komen omdat hij iets te ver van de randjes bleef. Volgens hem zou er eind dit jaar een update uitkomen voor Kress waarmee je zelf ook die dingen op de map kan aanpassen.
Installeren van robotmaaiers is een betaald beroep? :D
ik blijf me verwonderen soms.

Klinkt wel relaxed, zolang je geen grensdraden hoeft aan te leggen :o

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 07-08-2025 20:46 ]

• Sunri5e
Deze week hebben ze bij onze voetbalvereniging een Kress robotmaaier geïnstalleerd voor het maaien van het voetbalveld. Wat een bizar mooi maairesultaat zeg. Hij lijkt wel kunstgras zo strak. Zijn er mensen met ervaring met dit merk Kress? Geven andere maaiers een net zo mooi resultaat?

• R-O-B-tje
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:40
Zjemm schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:03:
Vandaag de Terramow v1000 geinstallerd.
eerste rondje pakte hij niet het hele oppervlak. er liggen wat stapstenen in het gras waar hij niet voorbij ging en ook niet tussen ging maaien.

toen wat maaizones toegevoegd en een nieuwe run gestart. hij pakt ze nu gewoon mee.

ben benieuwd naar de randen (veel ronde vormen in de ruin). daar zal ik nog wat moeten tunen gok ik.

maar oh wat is het magisch. Je zet hem aan, en hij gaat gewoon zn gang.[Afbeelding]
hoe doet de maaier het ? heeft die overal wifi nodig of kan die zonder?
- loopt die makkelijk vast of maait die goed door?
mijn zitmaaier is kapot, (deelde die met zus) zij heeft nu een hele dure Kress, en ze kan niks zelf instellen, dus kijk ik naar husq/ uefy dreame->terramow.

• Leslie 122
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-12-2025
Kress robotmaaiers zijn nu in de aanbieding. Zowel bedraad als draadloos. Heb zelf de KR160E.A gekocht voor 900 euro. Komt nog 400 euro bij voor installeren.

• Sunri5e
Peule_P schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Doen ze allemaal tenzij je hem een stuk over de stoep kunt laten rijden.
Al schijnen de Hisqvarna modellen met EdgeCut goed te werken maar zelf geen ervaring mee.
Dat is het probleem. Ik heb een grote tuin met veel borders en geen stoep. De buren hebben zo’n Navimow X3 en die laat een niet gemaaide rand van bijna 10 cm over. Dat vind ik het veel. Hier op de voetbalvelden in het dorp hebben een een Kress robotmaaier draaien. Dat resultaat ziet er echt perfect uit (net een biljart laken) alleen een voetbalveld heeft geen randen dus daar kan ik wat betreft Kress niets over zeggen. Nu staat op de site van Kress wel het volgende:

“ STT - Side Trim Technology: maaien tot aan de rand”

Maar hierbij staat niets over hoe dicht hij aan de rand komt. Iemand een idee?

Ik vind het jammer dat er over dat merk weinig reviews te vinden zijn. Je ziet ze vooral voorbij komen van Mammotion en Segway….

[ Voor 6% gewijzigd door Sunri5e op 18-10-2025 16:43 ]

• gjcvro
Sunri5e schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Dat is het probleem. Ik heb een grote tuin met veel borders en geen stoep. De buren hebben zo’n Navimow X3 en die laat een niet gemaaide rand van bijna 10 cm over. Dat vind ik het veel. Hier op de voetbalvelden in het dorp hebben een een Kress robotmaaier draaien. Dat resultaat ziet er echt perfect uit (net een biljart laken) alleen een voetbalveld heeft geen randen dus daar kan ik wat betreft Kress niets over zeggen. Nu staat op de site van Kress wel het volgende:

“ STT - Side Trim Technology: maaien tot aan de rand”

Maar hierbij staat niets over hoe dicht hij aan de rand komt. Iemand een idee?

Ik vind het jammer dat er over dat merk weinig reviews te vinden zijn. Je ziet ze vooral voorbij komen van Mammotion en Segway….
Je kunt de navimow wel wat strakker krijgen, maar dan moet je vision uitzetten strak langs de rand.
Kress is denk ik minder populair bij tweakers, daar kun je zelf helemaal niets aan doen, installatie moet altijd door een dealer gebeuren, ook aanpassingen. Was voor mij meteen een nogo.

• Sunri5e
Vandaag een dealer van Kress gesproken. Over 2 weken zijn de dealerdagen en dan komt Kress met een hele nieuwe lijn. Deze valt ook zonder dealer zelf te installeren. Is voorzien van Lidar (ai), en RTK. Ben heel benieuwd!

• gjcvro
Sunri5e schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:25:
Vandaag een dealer van Kress gesproken. Over 2 weken zijn de dealerdagen en dan komt Kress met een hele nieuwe lijn. Deze valt ook zonder dealer zelf te installeren. Is voorzien van Lidar (ai), en RTK. Ben heel benieuwd!
Zal tijd worden.

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Fe® schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:39:
[...]

ik ben zeer benieuwd naar de nieuwe luba mini 2 1000 met extra mini cutter voor de randen , https://nl.mammotion.com/...aier-luba-mini-2-awd-1000
Dit lijkt mij een juiste innovatie , dit heb ik nog niet gezien bij andere maaiers ....
Ik heb best een complexe vorm gras , alleen is het maar 80 m2, dus best een dure investering voor veel te veel ongebruikte maai oppervlakte ...
Kress eyepilot rtkn 4x4 KR 281E
Er zijn nog kleinere (goedkopere) modellen ook voor kleinere tuinen. De versies met "E" achteraan hebben nu allemaal de kantenmaaier optie (volgens mij automatisch en niet manueel te bedienen zoals bij sommige merken). Kan met zijn 4x4 mooie bochten afwerken zonder het gras te beschadigen.
Kress geeft nu ook de mogelijkheid om met de lidar een map van je tuin te maken en deze naar wens aan te passen, zonder externe hulp.

Reviews zijn nog af te wachten uiteraard.

• vinnyg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-03 14:34
Op zoek naar een robot voor tuin rond de 1200m2. Tuin is relatief complex: aantal smalle doorgangen achter de haag waar gras staat (1 meter op smalste punt), paar bomen waaronder een notenboom.

Waar kijk ik maar:
- Segway Navimow x315
- Segway Navimow H215
- Sunseeker x5gen2
- Kress nieuw model

Elke winkel lijkt iets anders/hun eigen gerief aan te raden. Wat adviseren jullie vanuit ervaringen? Navimow x315 heeft mijn voorkeur maar heeft geen lidar

• Navi
  • Niet online
vinnyg schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:33:
Op zoek naar een robot voor tuin rond de 1200m2. Tuin is relatief complex: aantal smalle doorgangen achter de haag waar gras staat (1 meter op smalste punt), paar bomen waaronder een notenboom.

Waar kijk ik maar:
- Segway Navimow x315
- Segway Navimow H215
- Sunseeker x5gen2
- Kress nieuw model

Elke winkel lijkt iets anders/hun eigen gerief aan te raden. Wat adviseren jullie vanuit ervaringen? Navimow x315 heeft mijn voorkeur maar heeft geen lidar
Ik heb de Navimow X330 voor 1000m2 en ben blij dat ik die genomen heb en niet de X315.
De X330 is na ongeveer 500m2 maaien leeg.

Anders zou hij wel heel veel cycles moeten doen met een kleinere accu.

Verder prima ding!

Op korte termijn komen er overigens weer nieuwe modellen van Segway uit…oa met AWD.
De X4 preorder vanaf 17 maart. De X3 serie is in principe een vorig model.

[ Voor 8% gewijzigd door Navi op 15-03-2026 10:45 ]

Pagina: 1