Ik ben inmiddels wat verder na een bezoek van een Husqvarna dealer uit de buurt, tips van roboter-forum en een vriendelijk Hornbach medewerker (over de Worx). De Husqvarna dealer wist me te vertellen dat hij voor mij geen goede oplossing had en dat ik het best voor een maaier met een mes aan de zijkant kon gaan (ofwel "cut to edge" zoals Worx dat noemt). De randen in mijn tuin zijn ongeschikt om de maaier overheen te laten lopen.mog__wai schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:53:
Hallo allemaal. Nu mijn benzinegrasmaaier zijn beste tijd heeft gehad en ik ook wel klaar ben met 1 uur per week grasmaaien ben ik aan het kijken naar een robotmaaier. Ik heb het forum vanaf begin dit jaar teruggelezen en ben al heel wat wijzer geworden maar heb toch nog wel wat vragen waar jullie als ervaringsdeskundigen hopelijk mee kunnen helpen.
Laten we beginnen met mijn situatie: Ik heb 3 vlakken gras van in totaal ca. 585 m2. Mijn idee is om deze vlakken met elkaar te verbinden zodat ik met 1 robot alles zou kunnen maaien. In de achtertuin staan een aantal speeltoestellen en de oversteekplaatsen gaan ook over grove grind/split.
Overzichtsplattegrond:
[Afbeelding]
Obstakels:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En 1 van de oversteekplaatsen:
[Afbeelding]
En nu de vragen waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen:
- Welk merk / type robot zou ik moeten overwegen? Ik zie op het forum veel over de Worx Landroid maar ook Husqvarna. Voor mij is het vooral belangrijk dat hij betrouwbaar zijn werk doet en dat ik hem zelf kan aanleggen / onderhouden / monitoren / etc.
- Hoeveel "overcapaciteit" moet ik in acht nemen? Zou ik bijvoorbeeld de Landroid L1000 geschikt zijn of moet ik naar een groter (L1500/L2000) of kleiner (M700) model kijken? Ik zie dat de L1000 een grote 4Ah accu heeft en een zwaardere lader waardoor hij toch in 75mins kan opladen.
- Stel ik ga voor Landroid, hoe denken jullie over de ACS optie? Zou dat een goede keuze zijn om ervoor te zorgen dat hij trampoline, speeltoestel en voetbalgoals ontwijkt ipv en tegenaan ramt of in vastloopt?
- Hebben jullie ervaring met het oversteken van grind / split paden? Zou ik een stukje moeten bestraten (vind ik minder mooi) of zijn er andere opties om de robot veilig en betrouwbaar over te laten steken? Ik zat zelf al de denken aan een grindmat, zodat hij in ieder geval vastigheid onder de wielen heeft.
Alle andere tips / tricks / adviezen zijn van harte welkom.
Voor mijn tuinlayout met speeltoestellen lijken ultrasoon sensoren een waardevolle toevoeging.
Dus de "must have" lijst is nu:
- Ultrasoonsensoren (ACS bij Worx)
- Mes aan de zijkant ("cut to edge" bij Worx)
Dit mijn voorlopige conclusie:
- Husqvarna / Gardena: valt af, geen mes aan zijkant, geen ultrasoon op de "kleinere" modellen
- Robomow: valt af, wel mes aan zijkant, geen ultrasoon
- Stihl: valt af, geen mes aan zijkant, geen ultrasoon
- Worx: OK, mes aan zijkant en ultrasoon als optie --> L1000 lijkt een goede keuze voor mijn oppervlakte
- Kress (=profi versie van Worx): OK, mes aan zijkant en ultrasoon als optie --> KR112 lijkt een goede keuze
Betekent dat automatisch een keuze voor Worx / Kress?
Weet iemand wat Kress onderscheid van Worx (behalve de kleur en de beperkte verkrijgbaarheid / hogere prijs)?
Denken jullie ook dat de Worx L1000 (WR147E.1) een goede keuze zou zijn?
:strip_exif()/f/image/NnI8BMn1HesygZY4HQEtUvnq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Nzsk5nvZaXN7QvTZLj6ejXwC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/904gICpPIbw3kJJdnmrSqdHB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/16pqKNp2HipwCAg6BUirCUoF.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/JMW2qH2vtS9CpymnSJdA41xb.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/PDHa2lqdjHHED3IZCV4T5euk.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oGoHAwDpLBHI0YZVRePvlWmV.jpg?f=fotoalbum_large)