Nieuw systeem 500,- excl GPU

Pagina: 1
Acties:

• Turukano
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-02-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (maar niet al te zwaar: Total War games, World of Tanks, Planetside 2, Skyrim, wellicht nog Elder Scrolls Online of GW2), internetten, tekstverwerking etc. De belangrijkste reden voor upgrade is een SSD en betere processor en dan meteen overstappen naar Windows 10. Het systeem moet tenminste 3 jaar goed meegaan. Dan ben ik ook student-af en zal ik wel minder tijd hebben voor games e.d.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb mijn voorlopige selectie gebaseerd op de mainstreamgamesysteem BBG van juli. Die zit echter wel ver boven mijn budget en ik wil vooral besparen op de GPU. Max 700 euro.
Ik denk erover om mijn oude GPU opnieuw gebruiken en later een keer te vervangen. Dan wil ik liever rond de 500,- zitten. De mainstream BBG exclusief GPU zit daar toch wel iets te ver boven.

Exclusief assemblage. Dat lukt zelf wel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Waarschijnlijk mijn huidige GPU.
Ik heb driftig gezocht naar de precieze kaart merk/naam, maar die kan ik niet vinden. Het is een AMD Radeon HD 7800 series. De subsystem vendor ID is 1787 (gaf geen hit in PCIDatabase). De Device ID is 6810. De op de kaart staat Club3D.
Ah gevonden! Ik kan de lijst niet importeren (geeft een error), maar je kan hem (en mijn hele huidige systeem) zien in dit BBG topic: [BBG] Budget- en Basisgamesysteem september 2012 Het is het basisgamesysteem. Wellicht kan ik de optical drive nog gebruiken. Hoe meer ik kan bewaren hoe beter.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als ik ooit een 4k monitor aanschaf hoop ik mijn huidige beeldscherm (Samsung Syncmaster P2450H(Digital)) als tweede monitor te gebruiken. Ik gok dat dat ook het perfecte moment is om gelijk een nieuwe GPU aan te schaffen, maar dat is voor later.
Het moederbord moet dit dus wel allemaal aankunnen, maar ik weet niet of dat heel veel uitmaakt. Liever een modern mobo voor een tientje meer dan een degelijke oude.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt niet uit. Energieverbruik eigenlijk ook niet, behalve als het ten koste gaat van de levensduur van componenten. Geluidsniveau vind ik wel belangrijk, maar een decibel/euro verhouding kan ik je niet geven.

Ga je overklokken?
Ik ben het niet van plan, maar mocht het wijs zijn om te doen, doe ik het graag.

Mijn vraag is nu. Waar kan ik op bezuinigen? Het liefst kom ik uit op ergens 450/500 euro, maar 550 is ook wel te doen met een duidelijke reden.
En als mijn oude GPU te oud is en niet mee kan. Wat is dan een goed systeem voor 600/700 euro?

#Producten van BBG mainstream juli '15 excl. GPUPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 77,95€ 77,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 71,-€ 71,-
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/8€ 46,-€ 46,-
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 595,75

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

Je kan meerdere dingen meenemen...
CPU koeler, HDD, kast, voeding, geheugen...
Het enige wat niet echt mee kan is je moederbord en processor.

Videokaart kan ook nog wel mee, maar die is inderdaad wel een tikkeltje oud aan het worden...
AMD verkoopt het nog wel.
https://tweakers.net/cate...KVjI3NTcFmmdpYGCpFFtbWwsA

Ik denk dat je verassend weinig uit hoeft te geven.
4460 + moederbord ~= 260€
De rest blijft over voor videokaart/monitor.
Reken je rijk :9

[ Voor 67% gewijzigd door Thomg op 03-08-2015 14:48 ]

• Turukano
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-02-2023
Thomg schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:45:
Je kan meerdere dingen meenemen...
CPU koeler, HDD, kast, voeding, geheugen...
Het enige wat niet echt mee kan is je moederbord en processor.
Oh wauw. Dat zou wel heel veel schelen ja. Ik ben niet zo technisch dat ik weet welke onderdelen compatibel zijn.
Zijn de moederbord en de processor van de BBG mainstream passend bij wat ik nu heb?

Krijg ik geen problemen met de voeding bij een nieuwe GPU later? Of kan ik dan gewoon ook los de voeding vervangen?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Voeding kan los vervangen worden, F5 even, ik heb wat geupdate aan die post.
De voeding die je nu hebt is geen hoogvlieger maar is zeker passable, iets als een 970 moet ie makkelijk trekken.

Moederbord en proc zijn passend ja.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 03-08-2015 14:52 ]

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-11 16:56
Misschien nog wat extra geheugen? Ik zie dat in dat systeem waar je naar linkt maar 4 gb zit, ik zou toch naar 8gb gaan.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Erkel schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:47:
Misschien nog wat extra geheugen? Ik zie dat in dat systeem waar je naar linkt maar 4 gb zit, ik zou toch naar 8gb gaan.
Basis, niet budget.

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-11 16:56
Ik ga even leren lezen, brb 8)7

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Pagina: 1