@mobby: thanks. Ik zal het meest relevante deel van mijn post hier even plaatsen zodat de content hier centraal bekend is.
Het grootste probleem is al meermalen aangehaald: schijnveiligheid. En we duwen daarom al lange tijd het idee dat de enige veiligheid is om jezelf te beschermen. Dat geldt voor speakers kopen uit een busje, iets op de markt, of waar dan ook. Het internet is niets anders.
Als je de illusie hebt dat het überhaupt mogelijk is om een 100% veilig platform te bieden, dan heb je ook de illusie dat je op straat iemand die volledig onherkenbaar is geld kan geven omdat die zegt dat hij je volgende week iets zal leveren, en dat de politie er wel voor gezorgd heeft dat die persoon te vertrouwen is. Dat is toch de taak van de politie? Onbetrouwbare figuren van straat te houden of als het wel gebeurt het op te lossen?
Hoe hoger de drempel, hoe groter het gevoel van schijnveiligheid, hoe groter de reden voor oplichters om juist daar door te breken. Die omgeving leidt óf tot een systeem dat het kind met het badwater weggooit met dus geen vraag en geen aanbod meer dat interessant is, óf tot een enorm aantal gedupeerden als iemand doorbreekt - met dan de roep tot een nog hogere muur die de eerste mogelijkheid dichterbij brengt.
Ik jaag hier bijna 10 jaar op oplichters. We hebben met ze gesproken, we zien patronen. Daar waar oplichting plaatsvindt jagen we er harder op dan welke site dan ook. We *zijn* dan ook veel minder aantrekkelijk en worden minder geplaagd. Maar reduceren tot nul is een illusie of onbruikbaar.
Herhalend op een eerdere uiteenzetting: het overgrote deel van de zaken gebeurt door nog geen handvol individuen. Mensen die tegen verschrikkelijk veel moeite en exposure toch door proberen te zetten. Mensen die rustig in serie accounts om een drempel heenbouwen als de schijnveiligheid interessant genoeg wordt.
We bieden geen 100% veilig platform, claimen dat niet, en willen dat ook niet claimen. De wereld buiten is geen 100% veilig platform. Wat we wel doen en blijven doen, is waar mogelijk oplichters zo duidelijk mogelijk maken dat de moeite en risico hier te groot is - en ja, dan zoeken ze het elders. Maar dan zal je de politie moeten duwen - net als wij doen. Niet ons.
Ik zou zeggen, vindt een platform waar ze iemand in 40 minuten in eerste instantie stoppen - goh, wat zou daar nu voor systeem verder achter zitten dan wat deze figuur extra leverde? Dat het dan een eerste keer lukt met een onwaarschijnlijk scenario is meer dan vervelend. Niemand behalve de direct gedupeerden baalt daar meer van dan wij. En dat betekent dus ook dat de zaak uitgebreid geanalyseerd wordt, en we onze werkwijze er op aanpassen.
Hoe zou jouw systeem van registratietijd (stille accounts) en karma (even wat opbouwen) zich houden tegen zo iemand? Precies: niet. Maar intussen wordt wel gedacht dat het veilig is, met nog meer gedupeerden tot gevolg.
Ik lees nu hierboven over een organisatie dis lui is. Wat lui is, is dergelijke aantijgingen te doen zonder je ook maar enigszins te verdiepen in wat deze organisatie meer doet dan welk platform dan ook, voor een site-onderdeel dat enkel geld kost. Het zijn bijdragen als deze die het de lust ontnemen om überhaupt de discussie nog te voeren.
Deze organisatie heeft bij mensen thuis gezeten om zaken van een oplichtende zoon op te lossen. Heeft direct bij het landelijk meldpunt aan tafel gezeten om processen en registratie voor de politie te verbeteren. Zet zich actief in om de politie tot actie te bewegen. Heeft oplichters begeleid om uit de cirkel te komen. Waarom? Omdat we uit de community komen, en daar hart voor hebben. En dergelijke opmerkingen doen daarom gewoon pijn.
De kleine groep die overlast veroorzaakt werkt sosieso wel om wat voor drempel dan ook heen. Als je denkt dat een bekende zich bij de volgende keer eerst even met ID komt melden dan heb je het mis. Dat het frustrerend is, daar is iedereen het over eens. En daarom duwen we ook aan de politie om meer prioriteit te krijgen.
De enkele keer dat er een ander zich laat zien jagen we die snel en efficient de toko uit.
Ik ben dan ook benieuwd naar die "kleine aanpassingen". Proxies en buitenlandse IPs zijn al uitgesloten. Bekende ranges ook. Veel mobiele ranges ook.
Blijft dan karma, registratietijd en posts over? Zoals uitgelegd werkt iemand daar eveneens makkelijk om heen, met een groter risico.
Dat we dat niet implementeren heeft niets met luiheid te maken, maar met ervaring van bijna 10 jaar in het jagen op oplichters. Dat een aantal mensen dat toch als de heilige graal zien is te begrijpen, maar maakt het niet dat wij die mening delen. En al helemaal niet dat die andere mening dan maar weggeschoven moet worden als luiheid.
[
Voor 18% gewijzigd door
Verwijderd op 30-07-2015 14:40
]