Verontrustend aantal nieuwe gebruikers in V&A

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-09 18:51
Is het jullie al opgevallen dat er de laatste weken/dagen een verontrustend aantal nieuwe gebruikers advertenties plaatsen op V&A? Dus nieuwe gebruikers met nog nul komma nul feedback. En het zijn ook niet de minste advertenties die ze voor het eerst plaatsen. Volledige game PC's, MacBooks, dikke videokaarten en noem maar op.

Open maar eens de V&A en tel de gebruikers met nul feedback op de eerste pagina. Uiteraard mag je niet iedereen over één kam scheren, maar vermoedelijk zitten daar mensen tussen die niet het beste voor hebben met hun medemens.

Ook is het me opgevallen dat mensen die al jaren geregistreerd zijn nu opeens voor het eerst gaan verkopen. Uiteraard is dat ook de bedoeling van V&A. Maar vandaag bood zo'n persoon een nieuwe GTX 970 aan die hij 2 dagen geleden gekocht had, maar weer wilde verkopen. Ik heb 'm toen op de wet kopen op afstand gewezen.

Maar goed, ik hoop dat jullie dit in de smiezen hebben.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ze moeten hier eens iets op verzinnen.. Zonder 1000 karma (ofzo) geen advertentie mogelijkheden. Scheelt zo 95% van de fake accounts.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:00

Mimiix

Professioneel Prutser

Ja, merk het ook al. Best vreemd.
marviins schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 21:42:
Ze moeten hier eens iets op verzinnen.. Zonder 1000 karma (ofzo) geen advertentie mogelijkheden. Scheelt zo 95% van de fake accounts.
Gaat toch niet gebeuren, zie andere topics

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
Laagdrempeligheid voor onbekenden van Tweakers weegt hoger dan het feit dat deze onbekenden je vaste bezoekers / leden oplichten.

En ja, ik ken het verhaal over de kam en scheren. :-)

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu komen er hier over het algemeen toch mensen die wel een bovengemiddelde kennis van bv het internet en zijn/haar perikelen hebben en dan ook de geschiedenis van een koper nakijken. Ik denk dat hier toch sneller argwanend naar zoiets gekeken wordt dan op Marktplaats of iets soortgelijks.
If it seems to good to be true....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 01:17

Hakulaku

Meh

Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:41:
Nu komen er hier over het algemeen toch mensen die wel een bovengemiddelde kennis van bv het internet en zijn/haar perikelen hebben en dan ook de geschiedenis van een koper nakijken. Ik denk dat hier toch sneller argwanend naar zoiets gekeken wordt dan op Marktplaats of iets soortgelijks.
If it seems to good to be true....
Dat is een gevaarlijke aanname. "Vraag en Aanbod" is ontstaan door het vertrouwen dat beide partijen met elkaar hadden doordat de community redelijk klein was. Nu de persgroep bezig is om van Tweakers iets groters te maken zullen er steeds meer problemen ontstaan. Het zou Tweakers sieren om een aantal formules (waaronder Vraag & Aanbod) aan te passen aan de veranderende gebruikersgroep.

Door geen aanpassingen te doen vind ik persoonlijk dat Tweakers en dus de persgroep meewerkt aan de oplichting van zijn gebruikers. Met kleine aanpassingen kan je er namelijk voor zorgen dat dit soort ongedierte (oplichters) wegblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 20:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hakulaku schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 13:58:
[...]

Dat is een gevaarlijke aanname. "Vraag en Aanbod" is ontstaan door het vertrouwen dat beide partijen met elkaar hadden doordat de community redelijk klein was. Nu de persgroep bezig is om van Tweakers groter te maken zullen er steeds meer problemen ontstaan. Het zou Tweakers sieren om een aantal formules (waaronder Vraag & Aanbod) aan te passen aan de veranderende gebruikersgroep.

Door geen aanpassingen te doen vind ik persoonlijk dat Tweakers en dus de persgroep meewerkt aan de oplichting van zijn gebruikers. Met kleine aanpassingen kan je er namelijk voor zorgen dat dit soort ongedierte (oplichters) wegblijft.
Het alternatief is dat de vaste tweakers V&A links laten liggen omdat ze de zaak niet meer vertrouwen (en daar gaat dat deel dan waarschijnlijk aan ten onder).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Afgelopen week waren er al 2 topics over oplichting vanuit de V&A.

Je ziet juist vaak op sites dat men bepaalde zaken niet kan doen voordat er bijvoorbeeld eerst 3 forum topics moeten zijn uit jouw naam. Zo zijn er veel zaken te verzinnen die helpen.

Maar als ik eerlijk moet zeggen, hoe goed je het ook probeert: er zullen altijd mensen zijn die misbruik maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 15:08
Hakulaku schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 13:58:
[...]

Das helemaal een mooie ;) Ik zou gewoon alvast aangifte doen 8)

Lees vooral de post van Floppus even door:

Verwijderd in "Geen reactie meer van gebruiker pim2015 na betaling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku

Hakulaku

Meh

rikoos schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:06:
Afgelopen week waren er al 2 topics over oplichting vanuit de V&A.

Je ziet juist vaak op sites dat men bepaalde zaken niet kan doen voordat er bijvoorbeeld eerst 3 forum topics moeten zijn uit jouw naam. Zo zijn er veel zaken te verzinnen die helpen.

Maar als ik eerlijk moet zeggen, hoe goed je het ook probeert: er zullen altijd mensen zijn die misbruik maken
Je moet ook niet denken dat je het kan voorkomen, maar je kan het deze personen wel moeilijk maken. Als een nieuwe gebruiker bijvoorbeeld een X aantal aan karma punten moet hebben voordat deze het recht kan kopen om advertenties te maken in Vraag en Aanbod, dan is het niet zoals nu dat je een account maakt, paar maanden wacht en dan een hoop advertenties maakt om zoveel mogelijk cash op de bankrekening te krijgen.
mobby1971 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:13:
[...]

Das helemaal een mooie ;) Ik zou gewoon alvast aangifte doen 8)

Lees vooral de post van Floppus even door:

Verwijderd in "Geen reactie meer van gebruiker pim2015 na betaling"
Ik vertaal mijn mening, staat er ook expliciet zo. Ben zelf niet opgelicht dus waarom zou ik aangifte doen? Het argument van Tweakers dat een platform niet 100% te beschermen is in combinatie met dat alle bescherm mechanismes schijn veiligheid creeëren is het antwoord van een organisatie die lui is in mijn ogen. Nee je kan een platform niet 100% beschermen net zoals je de maatschappij niet 100% kan beschermen. Je kan wel maatregelen nemen die er voor zorgen dat het voor deze personen niet te gemakkelijk wordt. Persoonlijk snap ik het namelijk niet dat een bekende oplichter meerdere malen (met tussenpauzes) personen bij Vraag & Aanbod kan oplichten? Blijkbaar trekt Tweakers geen lessen en voelt het totaal geen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mobby: thanks. Ik zal het meest relevante deel van mijn post hier even plaatsen zodat de content hier centraal bekend is.

Het grootste probleem is al meermalen aangehaald: schijnveiligheid. En we duwen daarom al lange tijd het idee dat de enige veiligheid is om jezelf te beschermen. Dat geldt voor speakers kopen uit een busje, iets op de markt, of waar dan ook. Het internet is niets anders.

Als je de illusie hebt dat het überhaupt mogelijk is om een 100% veilig platform te bieden, dan heb je ook de illusie dat je op straat iemand die volledig onherkenbaar is geld kan geven omdat die zegt dat hij je volgende week iets zal leveren, en dat de politie er wel voor gezorgd heeft dat die persoon te vertrouwen is. Dat is toch de taak van de politie? Onbetrouwbare figuren van straat te houden of als het wel gebeurt het op te lossen?

Hoe hoger de drempel, hoe groter het gevoel van schijnveiligheid, hoe groter de reden voor oplichters om juist daar door te breken. Die omgeving leidt óf tot een systeem dat het kind met het badwater weggooit met dus geen vraag en geen aanbod meer dat interessant is, óf tot een enorm aantal gedupeerden als iemand doorbreekt - met dan de roep tot een nog hogere muur die de eerste mogelijkheid dichterbij brengt.

Ik jaag hier bijna 10 jaar op oplichters. We hebben met ze gesproken, we zien patronen. Daar waar oplichting plaatsvindt jagen we er harder op dan welke site dan ook. We *zijn* dan ook veel minder aantrekkelijk en worden minder geplaagd. Maar reduceren tot nul is een illusie of onbruikbaar.

Herhalend op een eerdere uiteenzetting: het overgrote deel van de zaken gebeurt door nog geen handvol individuen. Mensen die tegen verschrikkelijk veel moeite en exposure toch door proberen te zetten. Mensen die rustig in serie accounts om een drempel heenbouwen als de schijnveiligheid interessant genoeg wordt.

We bieden geen 100% veilig platform, claimen dat niet, en willen dat ook niet claimen. De wereld buiten is geen 100% veilig platform. Wat we wel doen en blijven doen, is waar mogelijk oplichters zo duidelijk mogelijk maken dat de moeite en risico hier te groot is - en ja, dan zoeken ze het elders. Maar dan zal je de politie moeten duwen - net als wij doen. Niet ons.
Ik zou zeggen, vindt een platform waar ze iemand in 40 minuten in eerste instantie stoppen - goh, wat zou daar nu voor systeem verder achter zitten dan wat deze figuur extra leverde? Dat het dan een eerste keer lukt met een onwaarschijnlijk scenario is meer dan vervelend. Niemand behalve de direct gedupeerden baalt daar meer van dan wij. En dat betekent dus ook dat de zaak uitgebreid geanalyseerd wordt, en we onze werkwijze er op aanpassen.
Hoe zou jouw systeem van registratietijd (stille accounts) en karma (even wat opbouwen) zich houden tegen zo iemand? Precies: niet. Maar intussen wordt wel gedacht dat het veilig is, met nog meer gedupeerden tot gevolg.

Ik lees nu hierboven over een organisatie dis lui is. Wat lui is, is dergelijke aantijgingen te doen zonder je ook maar enigszins te verdiepen in wat deze organisatie meer doet dan welk platform dan ook, voor een site-onderdeel dat enkel geld kost. Het zijn bijdragen als deze die het de lust ontnemen om überhaupt de discussie nog te voeren.

Deze organisatie heeft bij mensen thuis gezeten om zaken van een oplichtende zoon op te lossen. Heeft direct bij het landelijk meldpunt aan tafel gezeten om processen en registratie voor de politie te verbeteren. Zet zich actief in om de politie tot actie te bewegen. Heeft oplichters begeleid om uit de cirkel te komen. Waarom? Omdat we uit de community komen, en daar hart voor hebben. En dergelijke opmerkingen doen daarom gewoon pijn.

De kleine groep die overlast veroorzaakt werkt sosieso wel om wat voor drempel dan ook heen. Als je denkt dat een bekende zich bij de volgende keer eerst even met ID komt melden dan heb je het mis. Dat het frustrerend is, daar is iedereen het over eens. En daarom duwen we ook aan de politie om meer prioriteit te krijgen.
De enkele keer dat er een ander zich laat zien jagen we die snel en efficient de toko uit.

Ik ben dan ook benieuwd naar die "kleine aanpassingen". Proxies en buitenlandse IPs zijn al uitgesloten. Bekende ranges ook. Veel mobiele ranges ook.
Blijft dan karma, registratietijd en posts over? Zoals uitgelegd werkt iemand daar eveneens makkelijk om heen, met een groter risico.
Dat we dat niet implementeren heeft niets met luiheid te maken, maar met ervaring van bijna 10 jaar in het jagen op oplichters. Dat een aantal mensen dat toch als de heilige graal zien is te begrijpen, maar maakt het niet dat wij die mening delen. En al helemaal niet dat die andere mening dan maar weggeschoven moet worden als luiheid.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:22
Ik heb het al elders voorgesteld, en doe het weer.

Het lijkt mij iig handig om nieuwe leden de mogelijkheid te ontnemen om bij een ad het reageren uit te zetten. Zo kunnen anderen meelezen en weten ze of er een koper is. Veel boefjes verkopen vaak hetzelfde item meerdere malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zal ik nog eens aanstippen. In ieder geval is het voor nieuwe gebruikers al onmogelijk bepaalde verbindingen te gebruiken, of om te reageren per e-mail. Waar ik wel bang voor ben is dat er een mogelijke heksenjacht ontstaat onder advertenties - dus ook advertenties die wél gewoon te goeder trouw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:00

Mimiix

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:52:
Waar ik wel bang voor ben is dat er een mogelijke heksenjacht ontstaat onder advertenties - dus ook advertenties die wél gewoon te goeder trouw zijn.
Dan kan daar toch gewoon een report knop voor komen? Zijn mensen die daar wel op Letten

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die is er sowieso al - mensen kunnen advertenties al rapporteren als ze denken dat er iets mis is. Daardoor kan snel nagekeken worden of er verdachte zaken aan de gang zijn, maar kan ook gemeld worden dat een discussie uit de hand loopt.

De reden dat de mogelijkheid tot uitschakelen is gemaakt, is ook dat vaak zaken onder advertenties uit de hand liepen, terwijl de mensen in kwestie niet eens interesse hadden in de advertentie. Als ik aan die tijd terugdenk word ik er ook niet blij van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Het systeem werkt nu toch prima? Er zit altijd een risico aan als je wat (online) koopt. Gelukkig hebben we v&a feedback, een profiel op tweakers en de posthistory waar je meestal een goed beeld van iemand mee kan schetsen. Je kan natuurlijk ook iets kopen bij een nieuw iemand, zonder (positieve of negatieve) geschiedenis...

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe vervelend sommige advertenties & oplichters ook zijn, ik kan me er niet druk om maken. Nog geen 10 jaar geleden (of korter) moest je voor elk produkt de trein/auto in omdat het maar bij 1 of 2 winkels te verkrijgen was en dan kon je controleren wat je kreeg. Ook tussen consumenten onderling, ging je vaak langs, keek je naar het produkt etc en werd er een goede/redelijke prijs betaald. Ik ben vroeger voor een 3DFX-kaart letterlijk 6 uur van huis geweest met trein, bus & benenwagen; tegenwoordig zitten de keyboard-warriors droog binnen totdat een onderbetaalde TPG-bezorger aanbelt.

De arrogantie & luiheid van sommige Tweakers, ook degenen die zich langdurig op deze community bevinden, is soms alle perken te buiten. De manier van communiceren, het downplayen van een vraagprijs (en grof ook) en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten (doe maar briefpost, kost minder verzenden), zorgt er ook voor dat er steeds meer mensen worden opgelicht.

Ik zeg zeker niet dat iedereen maar eens te rade moet gaan bij zichzelf maar in een aantal gevallen, kan je jezelf ook inkleden en een deal weigeren omdat de koper/verkoper "ineens" zegt dat Western Union de enige optie is of dat langskomen toch niet kan want huis afgebrand. Een produkt bij de volgende Tweaker tegen 2 Euro meer, is dan een beter alternatief.

My 2 cents; voel je vooral niet aangevallen maar door wederzijdse moeite & respect, kunnen er meer goede deals plaatsvinden!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 12:11
Ik ben ook weer eens af en toe wat aan het verkopen, mijn eerste verkoop stamt uit 2011. Jammer genoeg geeft ook niet iedereen een beoordeling af. V&A blijft waar dan ook een spel van vertrouwen en gezond verstand. Bij veel goede beoordelingen ben ik inderdaad wat minder alert, maar bij Marktplaats of 0 beoordelingen zeer. Ik hoop dat dit voor de meesten geldt, en anders inlezen in manieren van betalen die voor jou als klant veilig zijn dat je je geld terug kunt krijgen. En als die niet mogelijk/geaccepteerd worden, jammer en verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het punt met dit soort verkopen is nu eenmaal dat er geen boter bij de vis komt. Het is betalen zonder het produkt in handen gehad te hebben (of het moet een betrouwbare webwinkel zijn) en dat brengt altijd een risico met zich mee. Daar waar de manier van koop/verkoop meer risico brengt, moet de koper meer gezond verstand meebrengen. Ophalen heeft natuurlijk altijd nog de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noway
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
tja .....als ik iets koop dan haal ik het op bij de persoon.
2x keer mee gemaakt online kopen, geld over gemaakt en fluiten naar je knaken of lege doos!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku

Hakulaku

Meh

Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:29:Ik lees nu hierboven over een organisatie dis lui is. Wat lui is, is dergelijke aantijgingen te doen zonder je ook maar enigszins te verdiepen in wat deze organisatie meer doet dan welk platform dan ook, voor een site-onderdeel dat enkel geld kost. Het zijn bijdragen als deze die het de lust ontnemen om überhaupt de discussie nog te voeren.
Het punt is dat de argumentatie van "We kunnen toch geen 100% veilig platform aanbieden" en "aanpassingen zijn schijnveiligheid" in mijn ogen een beetje onderdoet. Begrijp mij niet verkeerd, misschien zijn mijn woorden wat hard maar dat komt gewoon omdat ik niet snap waarom Tweakers hier niet de kans grijpt. Er wordt door Tweakers een hoop achteraf (nadat iemand opgelicht is) gedaan, maar preventief worden volgensmij alleen proxies en buitenlandse IP's verhinderd.

Dat iets als karma totaal niet zou werken dat betwijfel ik ten zeerste, het is in mijn ogen i.i.g. beter dan de poorten voor dit soort tuig open te laten en het ze zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Geef gebruikers bijvoorbeeld de mogelijkheid om bij een advertentie aan te geven dat ze deze hebben "gekocht" of dat deze reeds "betaald" is. Hiermee voorkom je in ieder geval dat 10 verschillende gebruikers allen voor hetzelfde artikel betalen.

Dat een maatregel niet iedereen tegen houd die kwaad in de zin heeft begrijp ik, maar iedere oplichter die wordt tegengehouden is meegenomen.
Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:29:De enkele keer dat er een ander zich laat zien jagen we die snel en efficient de toko uit.
Nadat deze een x aantal slachtoffers heeft kunnen maken en deze slachtoffers hun zuur verdiende centen kwijt zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:29:En dergelijke opmerkingen doen daarom gewoon pijn.
Mijn welgemeende excuses, dat was niet mijn bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Goede beoordelingen zegt ook weinig.

Ik kan bv. ook een fake account maken en vervolgens nog 3 fake accounts op verschillende data.
Dat doe ik dan 10X (Dus 40 accounts) en bouw vervolgens een goede reputatie op voor allemaal (verkoop mezelf vanalles dus.

Vervolgens zet ik op een aantal accounts een duur object (MacBook Retina met flink wat extra's welke weg mag omdat ik van de zaak toch een nieuwe krijg ofzo). Die verkoop ik vervolgens 20x en hopsa... daarna verwijder ik mijn account -> want doel bereikt!

Dure dingen zou ik altijd ophalen of ik moet echt 100% zeker weten dat het klopt. En dat weet je nooit dusjeh...

Daarnaast heb ik inmiddels een aantal spullen via V&A verkocht en wat anderen ook al aangeven, niet iedereen laat een reactie achter! Dus om te zeggen dat iemand zonder reviews minder betrouwbaar is dan eentje die er wel heeft gekregen zegt lang niet altijd iets...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zijdelings, nu er toch wat over IP & proxy wordt gepraat: er is ook een levendige handel in Spotify-ranglijsten. Niet at T.net minder resources heeft dan Spotify maar beide partijen hebben maar beperkte middelen om de schier onuitputtelijke hoeveelheid "cheaters" proberen buiten de deur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Ik heb altijd ook gedacht aan karma als een drempel maar ik begrijp het punt wel van Floppus.

Ik heb al meerdere keren een advertentie die ik niet vertrouw gerapporteerd.

En ja, zolang tweakers populairder wordt gaat dit probleem waarschijnlijk alleen maar vergroten, maar langs de andere kant krijg je ook wel interessantere aanbiedingen.

Paypal heeft me wel al meer dan eens gered en ik vind het een aangenaam betaalmiddel.
Kost je wat meer, maar zoals MAX3400 aanhaalt, als je te gierig bent kan het wel eens zuur opbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm,
Ik denk dat ik een van dit soort personen ben, zie mijn advertentie.
Ik zit al vrolijk 10 jaar plus elke dag op tweakers, maar ik vind het nooit zo nodig geweest om me in alle discussies te mengen.

Overigens is het wel vervelend als er veel nepperts zijn. Maar je kan dus niet iedereen hieronder scharen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hakulaku schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:00:
[...]

Het punt is dat de argumentatie van "We kunnen toch geen 100% veilig platform aanbieden" en "aanpassingen zijn schijnveiligheid" in mijn ogen een beetje onderdoet. Begrijp mij niet verkeerd, misschien zijn mijn woorden wat hard maar dat komt gewoon omdat ik niet snap waarom Tweakers hier niet de kans grijpt. Er wordt door Tweakers een hoop achteraf (nadat iemand opgelicht is) gedaan, maar preventief worden volgensmij alleen proxies en buitenlandse IP's verhinderd.
Iedere drempel heeft naast maar zeer beperkt effect, ook het nadeel dat er simpelweg geen vraag en aanbod is. Dat hebben we in het verleden ook gezien, omdat er destijds wel drempels waren. Het gebruik was al weinig en nam alleen maar verder af. Ook onder de vaste gebruikers - waarom het plaatsen als je hier toch geen koper vindt? Andersom is een potentiële aanbieder die te goeder trouw is sowieso direct weggejaagd bij een drempel. We kregen van beide kanten daar toen regelmatig klachten over.
Ik begrijp de roep om "voor Tweakers door Tweakers", maar het verleden heeft al laten zien dat dat niet een levensvatbare pool aan deelnemers oplevert om het voor diezelfde Tweakers interessant te maken en te houden.

Dat is het andere uiterste waar ik het over heb. Een volledig afstervend onderdeel door inactiviteit. Dan prefereer ik geen directe drempel, een systeem met feedback waar mensen zichzelf kunnen informeren, en informeren van het publiek. Want daarmee leveren we volgens mij nog steeds een betere dienst dan wat al die anderen doen - zelfs die er wel geld voor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 12:18
Ik vind de V&A nog altijd beter dan Marktplaats. Daar is helemaal geen rating. Ben daar 2 keer opgelicht (voor 1x voor €15 en 1x voor €6! Zelf voor zo'n lullig bedrag doen ze moeite).

Maar net als doodgaan in Dark Souls, is het je eigen schuld als je opgelicht wordt bij een koop via internet. Ik had geen adresgegevens gevraagd (ik vraag altijd of ophalen ook een optie is en wat het adres dan is. Meestal haal ik het op, maar als het echt te ver is, dan laat ik het opsturen. Maar dan heb ik in ieder geval een adres).

Hier in V&A is het makkelijker. Bij iedereen die geen tot 3 sterren heeft, haal je het sowieso op. Als dat echt niet kan, check mijnpolitie.nl, opgelicht.nl en zoek de naam van de verkoper (als je die hebt) op op Google. Check ook even profiel van degene die de reviews heeft achtergelaten. Een beetje moeite stoppen in een koop is nooit verkeerd. Al betrap ik mijzelf er soms op dat ik een beetje laks ben daarmee. Gelukkig nog niet misgegaan.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 19:41
Xyphoid schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:21:
Hier in V&A is het makkelijker. Bij iedereen die geen tot 3 sterren heeft, haal je het sowieso op. Als dat echt niet kan, check mijnpolitie.nl, opgelicht.nl en zoek de naam van de verkoper (als je die hebt) op op Google. Check ook even profiel van degene die de reviews heeft achtergelaten. Een beetje moeite stoppen in een koop is nooit verkeerd. Al betrap ik mijzelf er soms op dat ik een beetje laks ben daarmee. Gelukkig nog niet misgegaan.
En toch is het voor en door tweakers, dus eigenlijk horen er geen vreemde snuiters met 0 reacties tussen. Dat voegt niet. Voor mij een reden om V&A maar wat links te laten liggen, weinig meerwaarde boven andere sites waar de kans op oplichting ook aanwezig is.

Hoewel de discussie over het maken van een 'plaatsingsdrempel' al tijden gevoerd wordt denk ik nog steeds dat het meer voor- dan nadelen levert. Net als bij bekend horlogeforum, dan maar wat minder advertenties, maar wel bijna altijd kwalitatief goede advertenties.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xyphoid schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:21:
Ik vind de V&A nog altijd beter dan Marktplaats. Daar is helemaal geen rating. Ben daar 2 keer opgelicht (voor 1x voor €15 en 1x voor €6! Zelf voor zo'n lullig bedrag doen ze moeite).

Maar net als doodgaan in Dark Souls, is het je eigen schuld als je opgelicht wordt bij een koop via internet. Ik had geen adresgegevens gevraagd (ik vraag altijd of ophalen ook een optie is en wat het adres dan is. Meestal haal ik het op, maar als het echt te ver is, dan laat ik het opsturen. Maar dan heb ik in ieder geval een adres).

Hou er rekening mee dat er mensen zijn die veel verder gaan; Valse adressen doorgeven is echt basis ;)

Ze bieden de optie om af te halen om vertrouwen te wekken. Ook in de discussie gaan ze daar in mee. Soms wordt zelfs eerst gezegd dat het al verkocht is, om na een tijdje te zeggen dat het andere afgeketst is.
Om diverse redenen is dan het afhalen uiteindelijk moeilijk - ver weg dus worden uithoeken gekozen. Maar ja, het is vast geen oplichter als hij eerst zegt dat het al verkocht was - en daarom zegt hij het ook. Eerst even bellen naar zijn 10 euro prepaid telefoon is ook populair.

Uiteindelijk zit je dus met een vals adres en valse naam, en als je pech hebt heeft hij je overtuigd dat Paypal veilig is maar dat als je het als gift stuurt het hem geen fee kost. Wat klopt; alleen ben je dan ook je bescherming kwijt, wat weer minder mensen weten.

Het is goed om te onderscheiden dat wat je denkt te weten en dat wat je weet. Niets wat een verkoper je vertelt moet je als waar aannemen. Alles wat je doet moet je zelf verifiëren of het werkelijk zo is. En dan weeg je risico tegen kans af...
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:24:
[...]

En toch is het voor en door tweakers, dus eigenlijk horen er geen vreemde snuiters met 0 reacties tussen. Dat voegt niet. Voor mij een reden om V&A maar wat links te laten liggen, weinig meerwaarde boven andere sites waar de kans op oplichting ook aanwezig is.

Hoewel de discussie over het maken van een 'plaatsingsdrempel' al tijden gevoerd wordt denk ik nog steeds dat het meer voor- dan nadelen levert. Net als bij bekend horlogeforum, dan maar wat minder advertenties, maar wel bijna altijd kwalitatief goede advertenties.
Dat is een drogreden om geen V&A te gebruiken, want je kan hier net zo goed zelf kiezen alleen met kopers of verkopers die reputatie en historie hebben in zee te gaan. Daar weerhoudt niets je van, met dus dezelfde toegevoegde waarde als die je wil.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:24:
[...]

?? Dus iedereen met 0 reacties is geen tweaker?

Beetje vreemde reden om V&A te vermijden. Je kan toch gewoon filteren op beoordeling? Filteren op aantal reacties zou ik vreemd vinden.
Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:27:
[...]
Hou er rekening mee dat er mensen zijn die veel verder gaan; Valse adressen doorgeven is echt basis ;)

Ze bieden de optie om af te halen om vertrouwen te wekken. Ook in de discussie gaan ze daar in mee. Soms wordt zelfs eerst gezegd dat het al verkocht is, om na een tijdje te zeggen dat het andere afgeketst is.
Om diverse redenen is dan het afhalen uiteindelijk moeilijk - ver weg dus worden uithoeken gekozen. Maar ja, het is vast geen oplichter als hij eerst zegt dat het al verkocht was - en daarom zegt hij het ook. Eerst even bellen naar zijn 10 euro prepaid telefoon is ook populair.

Uiteindelijk zit je dus met een vals adres en valse naam, en als je pech hebt heeft hij je overtuigd dat Paypal veilig is maar dat als je het als gift stuurt het hem geen fee kost. Wat klopt; alleen ben je dan ook je bescherming kwijt, wat weer minder mensen weten.

Het is goed te onderscheiden dat wat je denkt te weten en wat je weet. Niets wat een verkoper je vertelt moet je als waar aannemen. Alles wat je doet moet je zelf verifiëren of het werkelijk zo is. En dan weeg je risico tegen kans af...
Tja, dat soort mensen zijn er ook.
Maar daarom moet je gewoon je hoofd er bij houden. Als je op de punten let die jij aangeeft en bij twijfel gewoon niet doen, dan is er niks aan de hand. Je kan het niet voorkomen, maar wel de kans zo klein mogelijk maken.

[ Voor 46% gewijzigd door Xyphoid op 30-07-2015 16:31 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Xyphoid schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:28:
[...]

Beetje vreemde reden om V&A te vermijden. Je kan toch gewoon filteren op beoordeling? Filteren op aantal reacties zou ik vreemd vinden.
Hoe is dat vreemd? Iemand met 0 reacties en geen beoordelingen zal ik ook links laten liggen.

Dat je al moet filteren daarop en het aantal oplichting topics heeft mij ook V&A links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 19:41
Xyphoid schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:28:
[...]

Als je het ziet als een community is iemand met 0 reacties apart ja - een lurker :)
Uiteraard kan iemand wel 101 beoordelingen hebben en 0 reacties, maar uiteindelijk gaat het om een reeks aan kenmerken die iets kunnen zeggen (maar niet per se, zoals Floppus terecht al zegt) over iemands intenties.

Overigens is mijn ervaring dat verkopers afhaken als je op vriendelijke manier blijft doorvragen op inconsistenties of vage antwoorden op simpele vragen. Zelf nog nooit opgelicht, sinds 1998 :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Het kan aan mij liggen, maar jij hebt toch vrij de keuze om niet in te gaan op aanbiedingen van personen met 0 reacties? Of in elk geval de keuze maken om alleen zelf af te halen in dat geval?

Je kunt binnen V&A elke drempel die je zelf voldoende vind opwerpen, er is geen (ver)koop plicht, dus als iemand plotseling in een uithoek woont en alleen een gift via paypal accepteert, dan zou ik, zelf met 40k karma en 3000 berichten toch wel even twee keer achter mijn oren krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Dorus schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:33:
Het kan aan mij liggen, maar jij hebt toch vrij de keuze om niet in te gaan op aanbiedingen van personen met 0 reacties? Of in elk geval de keuze maken om alleen zelf af te halen in dat geval?

Je kunt binnen V&A elke drempel die je zelf voldoende vind opwerpen, er is geen (ver)koop plicht, dus als iemand plotseling in een uithoek woont en alleen een gift via paypal accepteert, dan zou ik, zelf met 40k karma en 3000 berichten toch wel even twee keer achter mijn oren krabben.
^Dat dus.
In V&A heb je tenminste nog een keuze waarop je filtert. Bij MP heb je die keuze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht is het eens aan te kaarten of mensen zelf een standaarddrempel / filter in zouden moeten kunnen stellen. Wel is de dev-agenda erg druk, en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat héél veel mensen (%) dat in praktijk gaan gebruiken. Mensen krijgen dan net zo veel beperking of vrijheid als ze zelf willen. Het is het opgooien van een balletje waard.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2015 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:35:
Wellicht is het eens aan te kaarten of mensen zelf een standaarddrempel / filter in zouden moeten kunnen stellen. Wel is de dev-agenda erg druk, en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat héél veel mensen (%) dat in praktijk gaan gebruiken. Mensen krijgen dan net zo veel beperking of vrijheid als ze zelf willen. Het is het opgooien van een balletje waard.
Hoe bedoel je? Er zijn nu toch al zat filters? Vind ik, dan. Laten we de devvers even lekker met rust laten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
Xyphoid schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:37:
[...]
Hoe bedoel je? Er zijn nu toch al zat filters? Vind ik, dan. Laten we de devvers even lekker met rust laten :P
Doe mij maar een filter voor wat er getoond wordt bij V&A en wat er meegenomen wordt in de shopsurveys.
(al zal het afhankelijk van de uitvoering wellicht wat kostbaar zijn in processing tijd) .. en de deviatie tonen tussen met en zonder filter zou het helemaal afmaken als betrouwbaarheidsfactor in zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
gekkie schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:43:
[...]

Doe mij maar een filter voor wat er getoond wordt bij V&A en wat er meegenomen wordt in de shopsurveys.
(al zal het afhankelijk van de uitvoering wellicht wat kostbaar zijn in processing tijd) .. en de deviatie tonen tussen met en zonder filter zou het helemaal afmaken als betrouwbaarheidsfactor in zichzelf.
You lost me at shopsurveys...
Wat bedoel je meegenomen in de shopsurveys?
Ben ik nou zo dom of ben jij zo slim? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 16:14
Uiteindelijk zijn we het er denk ik allemaal over eens dat V&A over het algemeen een relatief veilige plek is voor handel. Maar aangezien tweakers groter word neemt die veiligheid ook voor een deel af omdat Tweakers meer een doelwit wordt voor oplichters.

Wat is nou precies het probleem om zoals eerder geopperd iets van een drempel in te stellen van een karma van minimaal 1000 of dat je 5 nuttige forumposts gedaan moet hebben (net zoals toegang tot de huiskamer). Het zijn niet hele onredelijke eisen die je aan een gebruiker stelt en uiteindelijk heeft de gebruiker er ook baat bij omdat het daardoor en veiliger platform word.

Tuurlijk is het onmogelijk om iets 100% veilig te maken, dat moet ook niet het doel zijn. Maar ik denk dat je door het opwerpen van een drempel zoals hierboven genoemd alweer een goede 60% kan weren van V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 16:34
Ik denk dat de grootste frustratie van Tweakers niet alleen het gebrek aan bijdrage aan de community is, of het gemis van eventuele beoordelingen. Maar ook de complete des-interesse om bij te dragen aan de community of uberhaubt een fatsoenlijke advertentie te maken voor de goederen welke ze willen verkopen.

Dit vind ik persoonlijk een goed voorbeeld: Vers van de pers:
V&A aangeboden: Gaming PC zonder HDD in perfecte staat

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kid1988 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:58:
Ik denk dat de grootste frustratie van Tweakers niet alleen het gebrek aan bijdrage aan de community is, of het gemis van eventuele beoordelingen. Maar ook de complete des-interesse om bij te dragen aan de community of uberhaubt een fatsoenlijke advertentie te maken voor de goederen welke ze willen verkopen.

Dit vind ik persoonlijk een goed voorbeeld: Vers van de pers:
V&A aangeboden: Gaming PC zonder HDD in perfecte staat
Dat is dus iemand die al 1,5 jaar lid is (minimaal) en blijkbaar zijn inloggegevens kwijt was. Niet iedereen weet dat dat tegen voorwaarden is een nieuw account te maken. Had wat reacties op de FP, en succesvolle verkopen.
En ja, hij krijg uitleg dat hij met zijn originele account verder moet, maar dat is besides the point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Laatst online: 27-09 16:34
Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:04:
[...]

Dat is dus iemand die al 1,5 jaar lid is (minimaal) en blijkbaar zijn inloggegevens kwijt was. Niet iedereen weet dat dat tegen voorwaarden is een nieuw account te maken. Had wat reacties op de FP, en succesvolle verkopen.
En ja, hij krijg uitleg dat hij met zijn originele account verder moet, maar dat is besides the point
Goed dat de verkoper een historie op Tweakers heeft opgebouwd. Dat is zeker gunstig voor het plaatsen van nieuwe advertenties.

Los daarvan is de inhoud van de betreffende advertentie om te huilen, heel erg hard te huilen...

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 19:17
Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:35:
Dat lijkt me wel handig. Dan zet ik het filter 'Oplichter' standaard op "Geen".

Maar zonder grappen. De beste verdediging tegen oplichting is minder luiheid. Wil je iets kopen van iemand? Ga het halen. Is het dan te ver weg? Kijk je toch gewoon verder naar een verkoper in de buurt?

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:52:
Die zal ik nog eens aanstippen. In ieder geval is het voor nieuwe gebruikers al onmogelijk bepaalde verbindingen te gebruiken, of om te reageren per e-mail. Waar ik wel bang voor ben is dat er een mogelijke heksenjacht ontstaat onder advertenties - dus ook advertenties die wél gewoon te goeder trouw zijn.
Floppus, dat kan ik me voorstellen, je wilt geen heksenjacht.
Maar het kan ook anders.

Je maakt een paar knoppen bij een advertentie. En dit is gewoon even uit de doos denken, dus niet finegetuned;
- een knop ; interesse door ; en dan de naam er achter van de tweaker die er mee bezig is.
Of
- gekocht door en dan hetzelfde als hierboven.

Nogmaals, veel boefjes die online rotzooien doen dit door hetzelfde nep-artikel meerdere malen te verkopen. Op zo'n soort manier kun je dat een beetje indammen.

Ik zit bijv in een FB-groep voor boardgames en koop wel eens wat.
Ik roep altijd ; gekocht door mij.
En dat doe ik ook bij de ads hier op V&A. Met bovenstaande als achterliggende reden. Als een ander ook net bezig is geld over te maken, dan weten we meteen dat er iets niet klopt. En is verdere schade mogelijk in te dammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
Zomaar een gedachte: Via DM reageren op een ad levert een unlock code op. Daarmee kan je één reactie plaatsen onder de desbetreffende advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik stel voor dat op eigen risico tweakers een middleman service op mogen zetten. Tegen een bepaald tarief lijkt mij fair.

Verneukt de middleman jou? Kut voor jou, Tweakers help je niet.

Maar dit helpt gewoon gigantisch met aankopen.

Kijk naar de Electrum bitcoin wallet die standard in Tails zit.

A koopt van B, ze nemen C als middleman.

A krijgt een transactie sleutel.
B en C ook een unieke.

A stuurt geld naar de unieke wallet

B en C bevestigen dit, maar ze kunnen er niet bij alleen maar zien dat het er is. A kan er op dit moment ook niet meer bij.

B stuurt product. A ontvangt product en voert sleutel in samen met B.

B stuurt geen product.

C als middleman onderhandeld. Komen ze er niet uit dan zet A en C sleutel erin om geld terug naar A te boeken.

PS.

Ik heb geen flauw idee hoe het karmasysteem atm werkt want ik krijg wel karma maar gaat ook weer weg?

[ Voor 6% gewijzigd door dudee op 30-07-2015 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
mobby1971 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:41:
Zomaar een gedachte: Via DM reageren op een ad levert een unlock code op. Daarmee kan je één reactie plaatsen onder de desbetreffende advertentie.
Heeft wel iets. Je hebt het dan zelf in de hand. Als niet-boefje dan. En dat geeft mij de mogelijkheid er een comment onder te zetten. Maar haalt de mogelijkheid tot hexenjacht weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oftewel: het ingewikkeld maken, alles om de paar simpele voorzorgsmaatregelen die je zelf kunt nemen, niet te hoeven te doen.

Waarom snappen mensen wel dat Nigeriaanse scammers je geen miljoenen gaan geven, maar zodra een SSD heel erg goedkoop wordt aangeboden door een user zonder enige historie, dan wordt er geld overgemaakt?

[ Voor 45% gewijzigd door gambieter op 30-07-2015 18:00 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
gambieter schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:59:
Waarom snappen mensen wel dat Nigeriaanse scammers je geen miljoenen gaan geven, maar zodra een SSD heel erg goedkoop wordt aangeboden door een user zonder enige historie, dan wordt er geld overgemaakt?
Omdat een ieder van ons wel eens een vlaag van verstandsverbijstering kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

gambieter schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:59:
Net zo min dat we allerlei korting-topics, foute-prijzen-topics en andere topics hebben die maar proberen zoveel mogelijk de markt af te schuimen op zoek naar de laagste (en soms te lage) prijs en dan maar het consumentenrecht zo hard mogelijk proberen uit te oefenen om toch gelijk te krijgen.

Wat ik tussen de regels door al eerder liet blijken; steek inderdaad een hand in eigen boezem en vraag je af of je echt niet die 2 of 5 Euro extra wil/kan betalen voor een produkt elders of met betere verzending of desnoods met verzekering (zoals PayPal-fees of je creditcard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:04

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ik zou het wel interessant vinden om in de v&a filters of volgorde in te kunnen stellen. Ik koop per definitie niet van iemand met minder dan 4 sterren. Ook moet diegene minstens x aantal karma hebben.

Dan moet ik daarna alsnog rondzoeken (ik bekijk altijd iemand zijn posts een beetje als ik diegene niet ken). Maar het scheelt mij alvast met het bekijken van verkopers die ik toch nooit zou overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:47

nWn

In Geocentric Orbit

Ondanks dat ik weinig actief ben op V&A wil ik toch even reageren. Is het idee van de tweaker-mindset niet eentje van het vieren van vrijheid, waarbij enige voorzichtigheid in acht moet worden genomen om te voorkomen dat je iets opblaast / opgelicht wordt?

Een drempel lijkt me daarom enigszins ongepast, want dit betekent het ontnemen van vrijheden van (nieuwe) gebruikers om extra (schijn)veiligheid te creëren. Doet me denken aan het niet beschikbaar maken van root-toegang, waarbij je ook veiliger bent als leek maar je ernstig beperkt wordt in je vrijheid.

Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

maartend schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:02:
Omdat een ieder van ons wel eens een vlaag van verstandsverbijstering kan hebben.
En daar leer je dan van. Maar om allerlei barrieres te gaan opwerpen voor iets wat blijkbaar onvermijdbaar is?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
gambieter schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:13:
[...]

En daar leer je dan van. Maar om allerlei barrieres te gaan opwerpen voor iets wat blijkbaar onvermijdbaar is?
Oke, ik zal proberen duidelijk te maken waarom ik een verandering wil.

Het gaat mij er niet om dat ik zo stom ben om iets doms te kopen.

Het gaat mij er om dat zo'n boefje niet hetzelfde artikel (nep-artikel dat niet bestaat) 6 maal kan verkopen omdat niemand van elkaar weet dat het gekocht is.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 30-07-2015 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 15:02
[...]

Volgens mij gaat het niet om 'allerlei' barrieres, maar een kleine drempel in de vorm van registratietijd of karma-punten om toegang tot V&A 'vrij te spelen', zodat de ergste marktplaats-level verkopers erbuiten worden gehouden. Geen enkel gemis, en een verwaarsloosbare prijs voor zelfs casual Tweakers.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

maartend schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:16:
Het gaat mij er om dat zo'n boefje niet hetzelfde artikel (nep-artikel dat niet bestaat) 6 maal kan verkopen omdat niemand van elkaar weet dat het gekocht is.
En toen had iemand meerdere exemplaren, maar wordt er gelijk gedacht "oplichter, verkoopt aan meerdere mensen".
Brent schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:22:
Volgens mij gaat het niet om 'allerlei' barrieres, maar een kleine drempel in de vorm van registratietijd of karma-punten om toegang tot V&A 'vrij te spelen', zodat de ergste marktplaats-level verkopers erbuiten worden gehouden. Geen enkel gemis, en een verwaarsloosbare prijs voor zelfs casual Tweakers.
Ja, zo zul je inderdaad nieuwe aanwas krijgen, men wordt als een illegale immigrant bekeken die niets mag omdat er ook oplichters komen. Er komen ook nieuwe leden binnen via V&A, aankoop of verkoop, maar die worden dan als boeman behandeld.

Zo kunnen we ook aankoopadviestopics weren (je mag pas een topic aanmaken na zoveel tijd), en andere welkomsactiviteiten.

En waarom? Omdat er een enkeling niet oplet en toch in een oplichtersadvertentie trapt. En dat moet dan technisch opgelost worden ipv wat alerter zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 30-07-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
gambieter schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:27:
[...]
En toen had iemand meerdere exemplaren, maar wordt er gelijk gedacht "oplichter, verkoopt aan meerdere mensen".
Ja, dat risico is er dan. Maar die kans is m.i. kleiner dan dat je wordt opgelicht.

Jammer dan.
Want zoals het nu gaat faciliteren (en ik weet dat ik nu tegen scheentjes aan ga trappen, maar ik wil het even scherp stellen) jullie de stompzinnigheid van mensen.

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 30-07-2015 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
maartend schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:31:
[...]

Ja, dat risico is er dan. Maar die kans is m.i. kleiner dan dat je wordt opgelicht.

Jammer dan.
Want zoals het nu gaat faciliteren (en ik weet dat ik nu tegen scheentjes aan ga trappen, maar ik wil het even scherp stellen) jullie de stompzinnigheid van mensen.
Tja, ik vraag me dus echt af of het de verantwoordelijkheid is van Tweakers om 'de stompzinnigheid' te voorkomen en iedereen maar in bescherming moet nemen tegen een handjevol oplichters?
Zeker als diegene dergelijke beschuldigen en toon op zet ;)
Zo heb ik ook al een paar keer een partijtje spullen verkocht, volgens jou zou ik dan dus niet op V&A terecht kunnen of tig keer dezelfde advertentie moeten plaatsen per exemplaar van het artikel wat ik verkoop, wat weer als spam zal worden gezien :)

De meeste oplichters-advertenties zijn zo overduidelijk nep of bevatten in ieder geval een aantal rode vlaggen (Ver weg dus niet op te halen, idioot lage prijs, vaag verhaal 'ik heb een partij gloednieuwe hardware zomaar in mn achtertuin liggen' of geen enkele feedback en verdere activiteit) en toch besluiten mensen die figuren te vertrouwen en een paar honderd euro op te sturen in plaats van de persoon eerst te ontmoeten irl en ter plekke te kijken of je op de hoek van de straat staat of in iemands hal of woonkamer, kan je gelijk polsen wat voor type het is, hoe de kwaliteit van wat je wilt kopen is en weet je ook waar je moet zijn als er toch iets mis is wat de verkoper heeft verzwegen.

Juist omdat V&A samenhangt met GoT en de frontpage kan je al gauw zien wat voor persoon een verkoper is door zijn berichten te lezen, als de verkoper vanochtend is geregistreerd en alleen een advertentie met idiote prijs oid heeft gemaakt, en je dan nog zonder te twijfelen geld op stuurt, of zelfs twijfelt maar alsnog geld overmaakt, tja...
En wat is er op tegen om gewoon even na werk of in het weekend langs te gaan om het op te halen, maak je er een dagje uit van oid als het ietsje verder weg is, als het te ver is, jammer maar niet het einde van de wereld er is zo weer een andere verkoper te vinden die wel in de buurt zit.

Zo heb ik dus al vaker partijtjes van spullen verkocht, en van anderen gekocht uit partijen spullen, en ben ik nog nooit opgelicht ( :X ), de kans dat je wordt opgelicht bestaat vrijwel niet, de kans dat je je laat oplichten ligt aan jezelf ;)

[ Voor 6% gewijzigd door RGAT op 30-07-2015 19:33 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
je schrijft nu dus "als jullie het niet met mij eens zijn faciliteren jullie oplichting" Ik vind dat wederom te ver gaan. Uitvoerbare suggesties prima, maar dit getrap krijg ik een beetje de buik vol van.
maartend schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:31:
[...]

Jammer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
gambieter schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:27:
[...]
Ja, zo zul je inderdaad nieuwe aanwas krijgen, men wordt als een illegale immigrant bekeken die niets mag omdat er ook oplichters komen. Er komen ook nieuwe leden binnen via V&A, aankoop of verkoop, maar die worden dan als boeman behandeld.
Oef, nou, overdrijven is ook een kunst. Dat zegt toch helemaal niemand. Er zijn meerdere features die je pas krijgt na wat karma te hebben verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Daarom filtering en geen barrieres .. kan iedereen fijn voor zich zelf en per geval bepalen waar de drempel ligt.

Als ik iets uitzonderlijks zoek wil ik misschien wel eindigen zonder filtering ...
Maar als ik iets gebruikelijks zoek is het vrij irritant iedereen af te moeten .. en uitgebreid profiel te bekijken om alleen maar uit te schiften wat de potentiele kandidaten zijn.
Daarbij kan ik ook niet aangeven welke ik al "gezien" heb en mij niet bekoren, dus handmatig kan het een crime zijn.

Hetzelfde geldt voor shopsurveys .... bij wie wil ik het halen ... naja eerst eens op prijs .. goh zijn die 5 goedkoopsten wat .. naar de surveys van 1 ... moet je er tig jubbelende of juist grondinborende langs om er achter te komen dat de gemiddelde review buitengewoon matig is (en vaak "aangevraagd" door de webshop ... met hun smeekbedes (of nog erger) bij bestellingen.
Ook hier geen eenvoudige manier om webshops die ik niet belief eruit te filteren .. dus als je iets aan het samenstellen bent blijft het een crime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 16:14
Ik denk dat dit een mooi voorbeeld is waar veel argwaan vandaan komt:

V&A aangeboden: Cooler Master Storm Scout

Vandaag geregistreerd, 0 karma, 0 reviews, 0 forumposts. enige advertentie
Plaatsing in de verkeerde categorie. Geeft aan dat er veel harde schijven zijn bijgekomen, in totaal 5.5TB. Maar gezien de foto zit er een harde schijf in en zo te zien een SSD? Waar niets over word verteld in de tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me niet handig hier alles wat opvalt te gaan melden. Daar hebben we het meldpunt voor.
Overigens is de advertentie die je aanhaalt dusdanig specifiek en niet-courant dat je maar nét iemand moet treffen die zoiets zoekt. Oplichters gaan voor de nieuwste losse SSD, luxe telefoons, zware videokaarten en dingen als de GoPro 4, omdat daar gewoon heel veel mensen naar zoeken. De dingen die hot zijn en waarvan men bij het zien van een bijna-nieuwe-tweedehands tegen lage prijs de hebberigheid het wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
Stompzinnigheid is mens eigen.

Ik heb vroeger in de goede oude tijd op de PC-DumpDagen ook wel eens 10 hardeschijven gekocht voor 25gulden zonder garantie :X

Of van die "fijne"moederborden 3 voor een tientje.

Nou had je toen in ieder geval wel spullen in je handen en een paar avonden een leuke bezigheid maar achteraf was je je geld natuurlijk ook gewoon kwijt......

Door schade en schande word je wijs.

Ik ben ook van mening dat de oplichting op V&A erg vervelend begint te worden is maar een echt goede oplossing zonder de site dicht te timmeren en/of tweakers partij in de verkoop te laten worden heb ik ook zo 123 niet.
En zeg nou zelf, ik zag laatst een topic voorbij komen waarin mensen geld met paypal hadden overgemaakt als "gift" daar kun je gewoon niet tegenop waarschuwen.

Ik denk ook de de oplichting relatief wel meevalt gezien het behoorljke aantal advertenties hier. Ik heb in ieder geval nog niet meegemaakt dat ik hier opgelicht werd terwijl ik via marktplaats toch al meerdere keren een defect product heb ontvangen en probeer daar maar eens om je geld terug te krijgen of een gebruiker te berispen.

[ Voor 54% gewijzigd door jbhc op 30-07-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 16:49

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Ik denk gezien mijn ervaringen in de V&A:

Dat als je iets wilt kopen nog steeds je gezonde Hollandse verstand moet gebruiken. Ik klink misschien ouderwets, maar dat staat nog steeds als een rots..

Ik heb de meeste deals via Tweakers.net, als het om grote bedragen gaat haal ik het op, dat adviseer ik ook als ze bij mij wat komen kopen..

Het momentele V&A is gemakkelijk en toegankelijk voor iedere tweaker. Zolang wij er de sociale controle op houden door de advertentie te melden, en in de meeste gevallen wordt er dan ook actie ondernomen.

Veel meer kunnen wij als community niet doen, denk ik zo.. Er zijn en er zullen altijd rotte appels tussen zitten, dat is niet alleen in V&A maar overal ter wereld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:04
V&A gebeurt geheel op eigen risico, zie het als het prikbord in je lokale buurtsuper.

Drempels zijn onwenselijk en voegen geen enkele veiligheid toe, maar dat is al meerdere malen langsgekomen.

Wat eventueel zou kunnen is dat een advertentie niet meer zichtbaar is na x meldingen en pas weer zichtbaar wordt als een moderator ernaar heeft gekeken. of niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
mobby1971 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 19:32:
je schrijft nu dus "als jullie het niet met mij eens zijn faciliteren jullie oplichting" Ik vind dat wederom te ver gaan. Uitvoerbare suggesties prima, maar dit getrap krijg ik een beetje de buik vol van.

[...]
Lezen wat ik eerder heb geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Robbie T schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 20:03:
Ik denk dat dit een mooi voorbeeld is waar veel argwaan vandaan komt:

V&A aangeboden: Cooler Master Storm Scout

Vandaag geregistreerd, 0 karma, 0 reviews, 0 forumposts. enige advertentie
Plaatsing in de verkeerde categorie. Geeft aan dat er veel harde schijven zijn bijgekomen, in totaal 5.5TB. Maar gezien de foto zit er een harde schijf in en zo te zien een SSD? Waar niets over word verteld in de tekst.
Verder wel Ophalen en Contant :)

Zijn omschrijving is gewoon niet 100%, hij bedoelt vast dat er nog extra schijven inzaten die je eventueel ook erbij kan kopen. En de 60Gb HDD bedoelt hij waarschijnlijk SSD.

Helaas worden we hier allemaal paranoia op die manier. Als ik echt twijfel dan leg ik gewoon aan de verkoper uit dat ik het niet vertrouw en vraag een kopie van een identiteitsbewijs (zijn "echte" naam stond tegen dan al 3x in een mail). Je kan ook vragen aan de verkoper om 0,01 eurocent over te maken vanaf de rekening waar je naartoe gaat betalen. Zo zie je ook meteen of naam en adres die hij daarvoor al gaf kloppen.

Straffe oplichter die én een vals identiteitsbewijs én kloppend rekeningnummer kan voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:48
Ik weet niet of dit al langsgekomen is maar de volgende "drempels" wellicht interessant?

- Door t.net valideren van adres dmv van brief met code die ingetikt moet worden,
- Door t.net valideren van bankrekening/paypal met klein uniek bedrag wat overgemaakt wordt,
- Door t.net valideren van ID dmv scan id/paspoort opsturen,
- Door t.net valideren van identiteit dmv koppeling met facebook/linkedin.

Deze zouden dan niet verplicht zijn, maar wel bijvoorbeeld kunnen resulteren in een extra logootje bij de gebruiker, zoiets als facebook/twitter doen bij verified accounts. Doordat het niet verplicht is heb je niet echt een drempel voor nieuwe aanwas maar wel iets wat verkopers zullen willen omdat ze dan gewoon meer zullen verkopen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:41
Vaak voorgesteld maar onhaalbaar qua mankracht en geld. Zelf ook opgelicht op v&a. 200 euro. Zuur maar wel mijn eigen schuld. Bij een Tweaker met zelfs twee referenties. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ramon schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 23:28:
Ik weet niet of dit al langsgekomen is maar de volgende "drempels" wellicht interessant?

- Door t.net valideren van adres dmv van brief met code die ingetikt moet worden,
- Door t.net valideren van bankrekening/paypal met klein uniek bedrag wat overgemaakt wordt,

Deze zouden dan niet verplicht zijn, maar wel bijvoorbeeld kunnen resulteren in een extra logootje bij de gebruiker, zoiets als facebook/twitter doen bij verified accounts. Doordat het niet verplicht is heb je niet echt een drempel voor nieuwe aanwas maar wel iets wat verkopers zullen willen omdat ze dan gewoon meer zullen verkopen.
Da's geen slecht idee: iedereen toestaan, maar een extra 'verified' status toevoegen op basis van een klein testje. Denk dat karma of iets op basis van ratings het makkelijkst is, documenten scannen of geld overmaken vergt weer extra infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Maar waarom zou T.net dit moeten doen ? Dit zijn zaken die je als koper/verkoper zelf perfect zou kunnen regelen.
Brent schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 23:49:
[...]

Da's geen slecht idee: iedereen toestaan, maar een extra 'verified' status toevoegen op basis van een klein testje. Denk dat karma of iets op basis van ratings het makkelijkst is, documenten scannen of geld overmaken vergt weer extra infrastructuur.
In het ergste geval gaat een vertrouwde gebruiker de fout in omdat <insert random probleem en heeft even snel geld nodig> en dan komt het uiteindelijk toch weer op neer dat de politie je geld niet gaat terug toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hippocampus schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 23:53:

In het ergste geval gaat een vertrouwde gebruiker de fout in omdat <insert random probleem en heeft even snel geld nodig> en dan komt het uiteindelijk toch weer op neer dat de politie je geld niet gaat terug toveren.
Veiligheid is niet binair, niet constant, en het is geen gek idee te spieken bij de concurrentie. Veel van zulke services zijn er de afgelopen jaren achter gekomen dat een klein testje een de absolute bottom-of-the-barrel buiten houdt. Steam laat je geen gratis games spelen zonder een ongerelateerde aankoop op je account gedaan te hebben bijvoorbeeld. Het scheelde ze een hoop support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 23:26

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Dit vind ik een goed idee! Daarbij zou je dan in de voorwaarden moeten opnemen dat deze gegevens bij misbruik gebruikt mogen worden voor aangifte o.i.d., anders heb je er nog steeds niets aan.

Ik denk niet eens dat het heel lastig te maken is. Een brief binnen Nederland/België versturen kan via verschillende API's en kan dus geheel automatisch plaatsvinden. Rekeningnummers kan je verifiëren door een iDEAL-betaling te doen. Tenslotte zijn er bedrijven die als dienst identiteitscontroles doen (bijv. door een legitimatiebewijs voor je webcam te houden).

Ik zou het proces er zo uit laten zien:
1. Je betaalt een bedrag via iDEAL. De gegevens van de betaling worden opgeslagen.
2. Je ontvangt een SMS met een code die je op de site invult.
3. Op je thuisadres ontvang je een geautomatiseerde brief met een code die je op de site invult.
4. Tenslotte upload je je legitimatiebewijs, bankafschrift/energierekening (met je naam/adres erop), en evt. zelfs een foto (via de webcam).
5. Een externe partij controleert of al deze informatie overeenkomt (naam op rekening/legitimatiebewijs, adres van brief/bankafschrift, foto met legitimatiebewijs).

Mijn wilde gok is dat dit niet meer dan € 5 incl. btw kost (€ 1,20 voor de brief, € 0,09 voor de SMS, en verificatie kan al vanaf ongeveer $ 2). Ik zou graag € 10 voor zoiets betalen, wetende dat ik hierdoor een aantrekkelijkere verkoper ben, help de V&A veiliger te houden, en Tweakers ondersteun.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Ok, en wie gaat dit ontwikkelen en betalen? :)
Als ik geld moet over maken naar Tweakers, en op een brief moet wachten, en een kopie van mijn ID wordt gevraagd ga ik van mn leven daar niet in mee, dan jaag je zo de community weg.
Ik wil gewoon wat topics volgen, leuk nieuws lezen en af en toe wat (ver)kopen, als ik daarvoor mijn hele leven aan tweakers moet overhandigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ulster Seedling schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 00:19:
Ik zou graag € 10 voor zoiets betalen, wetende dat ik hierdoor een aantrekkelijkere verkoper ben, help de V&A veiliger te houden, en Tweakers ondersteun.
Met als gevolg dat de drempel dusdanig hoog ligt voor de gemiddelde verkoper om het dus maar op MP te zetten.

Het neemt veel tijd en geld in beslag voor T.net om iets te faciliteren wat nu eigenlijk al geld kost. Ik ga ervan uit dat T.net geen concurrent van eBay oid wil worden.

En als laatste kan je alsnog gewoon opgelicht worden, alleen weet je dan wel met wie je vandoen hebt, maar dat tovert nog steeds je geld niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
RGAT schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 00:25:
Ok, en wie gaat dit ontwikkelen en betalen? :)
Als het op basis van reeds bestaande metrieken gebeurd, karma en V&A ratings, bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 00:33:
[...]

Als het op basis van reeds bestaande metrieken gebeurd, karma en V&A ratings, bijna niets.
V&A ratings en karma gaan het bedrag wat ik volgens het idee van Ulster Seedling aan Tweakers moet overmaken om een bankrekening te valideren (wat overigens niks zegt over of het mijn bankrekening is..)? ;)
Verder ga ik natuurlijk nooit naar een site een kopie van legitimatie opsturen, komt erg raar over als ik dat bij registratie moet doen en dan houdt het al gelijk op.
Verder is het versturen van brieven om 'n adres te valideren (wederom zegt dat niet of het mijn adres is) ook niet gratis, iets/iemand moet dat betalen, er vanuit gaan dat Tweakers dat voor zijn rekening neemt is geen goed idee zonder dat te overleggen ;)
Ook sms verificatie is overbodig, hooguit als opt-in functie voor two-factor authenticatie maar meer niet.
Een foto van jezelf uploaden hoef ik niet uit te leggen dat ook dat geen nuttig plan is, genoeg gezichten te vinden op Google.
Een externe partij die het controleert? En die doet dat ook gratis?
Ik kan er 1 bedenken die dit allemaal gratis zou willen doen, Google... en als Tweakers daarmee zo gaat intergreren is het ook wel leuk geweest voor de meesten.
Al deze maatregelen doen maar 1 ding, schijnveiligheid, we denken dat geverifieerde gebruikers veilig zijn, maar zoals gezegt kan elke grapjas of oplichter deze dingen bij elkaar verzamelen door gewoon wat googlen of gegevens uit een hack te kopen en zo een aantal profielen samen te stellen op basis van echte mensen (identiteitsfraude, ook leuk :))
Het enige wat dit doet is de community van Tweakers uit elkaar drijven en wegjagen om een handjevol oplichters het uiteindelijk makkelijker te maken, de eerste inzet is wat lastiger maar daarna is het gigantisch innen voor ze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
RGAT schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 00:45:
[...]

V&A ratings en karma gaan het bedrag wat ik volgens het idee van Ulster Seedling aan Tweakers moet overmaken om een bankrekening te valideren (wat overigens niks zegt over of het mijn bankrekening is..)? ;)
Vaak gebeurt dat andersom. T.net betaalt dan een random bedrag (in de grootte van centen) aan de user, en de user moet dan invullen hoeveel dat was.
Verder ga ik natuurlijk nooit naar een site een kopie van legitimatie opsturen, komt erg raar over als ik dat bij registratie moet doen en dan houdt het al gelijk op.
Duidelijk niet gelezen wat ik schreef. Het zou een optionele handeling moeten zijn die een extra "verified" logo toevoegt aan het account van de verkoper. Dus geen drempel om te mogen verkopen of te registreren, maar een extra om vertrouwen te wekken.
Verder is het versturen van brieven om 'n adres te valideren (wederom zegt dat niet of het mijn adres is) ook niet gratis, iets/iemand moet dat betalen, er vanuit gaan dat Tweakers dat voor zijn rekening neemt is geen goed idee zonder dat te overleggen ;)
Uh ja je moet bij ideeen toch ergens ze kwijt. Ik ga niet eerst in prive contact zoeken met t.net over een idee. Ik gooi het hier gewoon naar buiten, dan mag t.net daarover zeggen wat ze willen. En inderdaad, het zegt niet dat het per se jouw adres is... maar als je zoiets aan je account koppelt dan kan je niet zomaar voor iedere verkoop een ander adres aan de andere kant van het land opgeven, waardoor oplichting dus weer iets lastiger wordt.
Ook sms verificatie is overbodig, hooguit als opt-in functie voor two-factor authenticatie maar meer niet.
Een foto van jezelf uploaden hoef ik niet uit te leggen dat ook dat geen nuttig plan is, genoeg gezichten te vinden op Google.
Als je had gelezen had je gezien dat ik SMS verificatie niet in mijn lijstje had gezet. Maar ook hiervoor geld als je een telefoonnummer aan je account koppelt kan je niet voor iedere koop een ander 06-nummer opgeven waardoor het net weer iets lastiger wordt.
Een externe partij die het controleert? En die doet dat ook gratis?
Ik kan er 1 bedenken die dit allemaal gratis zou willen doen, Google... en als Tweakers daarmee zo gaat intergreren is het ook wel leuk geweest voor de meesten.
Waarom moet het gratis? Als je een deel van de capaciteit die floppus gebruikt om op "oplichters te jagen" zou inzetten om accounts te verifiëren lijkt me dat dat prima moet kunnen.
Al deze maatregelen doen maar 1 ding, schijnveiligheid, we denken dat geverifieerde gebruikers veilig zijn, maar zoals gezegt kan elke grapjas of oplichter deze dingen bij elkaar verzamelen door gewoon wat googlen of gegevens uit een hack te kopen en zo een aantal profielen samen te stellen op basis van echte mensen (identiteitsfraude, ook leuk :))
Het feit dat niets 100% waterdicht is betekent niet dat je dan maar geen maatregelen hoeft te treffen.
Het enige wat dit doet is de community van Tweakers uit elkaar drijven en wegjagen om een handjevol oplichters het uiteindelijk makkelijker te maken, de eerste inzet is wat lastiger maar daarna is het gigantisch innen voor ze...
Ik zie niet hoe optionele handelingen de community uit elkaar zou drijven eigenlijk. Heb je geen zin om je te verifieren, kan je nog steeds verkopen. Alleen is er de kans dat mensen geverifieerde users zullen prefereren om zaken mee te doen (dat is natuurlijk een two-way street, een verkoper kan ook graag een geverifieerde koper willen).

Het is juist voor de nieuwe gebruikers waar t.net zo graag mee in contact komt een manier om zich te bewijzen. "Ja ik heb me net geregisteerd en heb nog nul feedback, maar ik ben echt wie ik zeg dat ik ben."

Overigens gaat een site als airbnb nog verder door te vragen dat je betaalt aan een tussenaccount van airbnb en airbnb betaalt het geld aan de verhuurder 24u nadat is ingecheckt. Zoiets zou je ook OPTIONEEL kunnen aanbieden op een manier dat verkopers kunnen kiezen om dit als betaalmethode aan te bieden.

Ik ben wel erg benieuwd zijn wat het effect zou zijn van zulke optionele maatregelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon op 31-07-2015 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Je bedenkt nu vooral een hoop handelingen die oplichters tegen geringe kosten en moeite kunnen neppen.

Met andere woorden, je maakt alleen maar schijnveiligheid, waarna gebruikers nog harder zullen staan te schreeuwen als ze via een geverifieerd account worden opgelicht.

Wat wil je nu bewijzen met een 06 nummer verificatie? Dat de oplichter een wegwerp 06 in handen heeft? En met die centen overmaken? Dat het geld bij de oplichter op zijn rekening komt?

In het uiterste geval gaat de oplichter over op een katvanger, echt, geen enkele verificatie is 100% waterdicht. En ja, zelfs als je bij registratie om een email adres vraagt dan haakt al weer 30% van de gebruikers extra af. Veel mensen zitten niet te wachten op allerlei extra handelingen en vragen als ze zicht registreren voor een site waarvan ze nog niet eens weten hoe nuttig hij gaat zijn.

Het enigste wat mij echt realistisch lijkt voor tweakers om te doen, is het verwijzen naar topics waarin uitgelegd staat hoe je je gezond verstand gebruikt in deze zaken. Moeilijk is dat niet, wel moet je even gewaarschuwd zijn. Ik gebruik V&A niet, dus ik weet niet hoe groot de warnings al zijn. De topicwarning hierboven mijn reactie-box liegt er in elk geval al niet om :P

Het enigste wat werkt in op dit soort sites als je wilt werken met vertrouwen, is kijken naar reviews van andere gebruikers. Als iemand 5 positieve reviews heeft, dan weet je in elk geval dat, mocht hij jou oplichten, dan is het maar in 20% van de gevallen raak. Dat lost het probleem niet op, maar verhoogt wel de drempel dermate dat je de site 80% veiliger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 14:08
Zijn we hier niet allemaal een beetje technologieverslaafd? Weten we dan ook niet allemaal dat elke drempel alleen het gevoel van veiligheid verhoogt, maar dat er ALTIJD een weg omheen is?

Verder zitten er volgens mij over het algemeen ook redelijk slimme mensen op tweakers. Extra drempels zijn onzin, er is een basis aan veiligheid en sociale controle. Vertrouw je het niet? Haal je het op. Vind je het te ver? Zoek je voor een tientje extra iets dichter in e buurt. Nog steeds wantrouwen? Zou ik lekker naar de winkel gaan en de V&A links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Wat een hoop reacties na gistermiddag toen ik voor het laatst keek, het gaat ons dus duidelijk aan het hart dat dit gebeurt op "onze" website ;-)

Zoals ik een aantal pages terug schreef, is dat je het nooit helemaal kan uitbannen maar dat we met ze allen ook verantwoordelijk zijn. Je kan van Tweakers niet verwachten dat ze elke user idd gaan controleren dmv weet ik wat. Het is nu makkelijker aan het worden om te frauderen omdat het volume steeds groter aan het worden en voor de admins bijna onmogelijk is om dit te controleren. Daar ligt ook onze verantwoordelijkheid!

Het is al vaker langsgekomen maar mij persoonlijk lijkt de Karma meter en/of een X aantal reacties op het forum de meest "betrouwbare" en simpel te implementeren. Het is niet waterdicht maar de drempel ligt dan een stuk hoger om voor kleine bedragen (frauderen) zoveel moeite te doen. De koper blijft ALTIJD zelf in de lead en als jij zomaar geld overmaakt voor een Mac Air of weet ik wat dan is dat je eigen verantwoording.

Ik heb diep respect voor de vele mensen die deze site zo leuk maken. Ik ben al bijna 13 jaar dagelijks actief op deze site en heb ook de zwendel aantallen omhoog zien gaan en de kwaliteit van advertenties omlaag. Dat is jammer maar dat is niet een exclusief tweakers probleem. De techniek is gewoon makkelijker geworden om dit te doen, niet de schuld van tweakers maar door de luiheid van ons mensen. We willen alles snel en makkelijk hebben en daar maken de boefjes gebruik van.

Resumerend: Je blijft ALTIJD zelf verantwoordelijk voor de transacties en Tweakers is niet meer dan een doorgeef luik hierin. Elke actie die Tweakers hierin onderneemt is pure service naar haar gebruikers (ik noem jullie liefdevol maar als een vrouwelijke entiteit hahaha).

PS
Zijn er trouwens ook moderators op advertenties zoals in het forum? Gewoon puur om de kwaliteit van advertenties omhoog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whoops, op de telefoon per ongeluk de reactie in de topicwarning gezet :P

Fixed; We hebben al een vorm van verified; je kijkt even naar reviews en activiteit van het account. Helemaal gratis. Maar ook dan uiteraard altijd voorzichtig blijven. We hebben al mensen gehad met bijna 10 jaar activiteit die overgingen tot oplichting.

Een uitgebreide vorm hiervan, terwijl als je op de schaal van het geheel kijkt het hier erg meevalt, is simpelweg niet naar verhouding. Er zitten leuke ideeen bij, maar het moet wel haalbaar zijn voor de relatief kleine base die er is. Het is een gratis dienst, waar nu waarschijnlijk al geld bij moet, en die zonder vrijwilligers al helemaal niet mogelijk zou zijn.
Als de drempel van destijds was blijven bestaan dan was het er waarschijnlijk helemaal niet meer geweest omdat het toen minder en minder gebruikt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Daarom ook Floppus. Je moet de koper niet beschermen, je moet zorgen dat de oplichter niet te veel kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Ramon schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 08:16:
[...]
Vaak gebeurt dat andersom. T.net betaalt dan een random bedrag (in de grootte van centen) aan de user, en de user moet dan invullen hoeveel dat was.

[...]
Duidelijk niet gelezen wat ik schreef. Het zou een optionele handeling moeten zijn die een extra "verified" logo toevoegt aan het account van de verkoper. Dus geen drempel om te mogen verkopen of te registreren, maar een extra om vertrouwen te wekken.

[...]
Uh ja je moet bij ideeen toch ergens ze kwijt. Ik ga niet eerst in prive contact zoeken met t.net over een idee. Ik gooi het hier gewoon naar buiten, dan mag t.net daarover zeggen wat ze willen. En inderdaad, het zegt niet dat het per se jouw adres is... maar als je zoiets aan je account koppelt dan kan je niet zomaar voor iedere verkoop een ander adres aan de andere kant van het land opgeven, waardoor oplichting dus weer iets lastiger wordt.

[...]
Als je had gelezen had je gezien dat ik SMS verificatie niet in mijn lijstje had gezet. Maar ook hiervoor geld als je een telefoonnummer aan je account koppelt kan je niet voor iedere koop een ander 06-nummer opgeven waardoor het net weer iets lastiger wordt.

[...]

Waarom moet het gratis? Als je een deel van de capaciteit die floppus gebruikt om op "oplichters te jagen" zou inzetten om accounts te verifiëren lijkt me dat dat prima moet kunnen.

[...]

Het feit dat niets 100% waterdicht is betekent niet dat je dan maar geen maatregelen hoeft te treffen.

[...]

Ik zie niet hoe optionele handelingen de community uit elkaar zou drijven eigenlijk. Heb je geen zin om je te verifieren, kan je nog steeds verkopen. Alleen is er de kans dat mensen geverifieerde users zullen prefereren om zaken mee te doen (dat is natuurlijk een two-way street, een verkoper kan ook graag een geverifieerde koper willen).

Het is juist voor de nieuwe gebruikers waar t.net zo graag mee in contact komt een manier om zich te bewijzen. "Ja ik heb me net geregisteerd en heb nog nul feedback, maar ik ben echt wie ik zeg dat ik ben."

Overigens gaat een site als airbnb nog verder door te vragen dat je betaalt aan een tussenaccount van airbnb en airbnb betaalt het geld aan de verhuurder 24u nadat is ingecheckt. Zoiets zou je ook OPTIONEEL kunnen aanbieden op een manier dat verkopers kunnen kiezen om dit als betaalmethode aan te bieden.

Ik ben wel erg benieuwd zijn wat het effect zou zijn van zulke optionele maatregelen.
Oke, dat het een optionele 'verified' status zou zijn had ik niet helemaal mee gekregen, my bad :)
Maar ook hier zie ik al een aantal 'problemen', zo heb ik niet altijd alles op dezelfde plek liggen, kan in mijn huis, ouderlijk huis, vrienden enz. dus dan moet je ook daar weer dingen voor bedenken, waarschijnlijk dat als je verified verkoper bent maar een ander adres invoert je voor die advertentie je verified titel verliest of eerst dat nieuwe adres moet verifieren.
En wat we nu vooral zien is dat mensen een leuke aanbieding zien en in ee impuls snel geld overmaken om daarna pas goed te kijken en te zien dat er een aantal verdachte zaken zijn.
Tegen de tijd dat ze door hebben dat er iets mis is komen ze er ook achter dat ze geen enkele gegevens van de verkoper hebben en dus ook niks kunnen...
En dat zal je alsnog hebben met het 'verified seller' idee, dat niet verified verkopers alsnog mensen kunnen oplichten (en de verified uiteraard ook), mensen trappen nu al in redelijk overduidelijke scams hier, dat zal niet zomaar veranderen..
Daarbij, stel dat een verified seller je oplicht, dan heeft tweakers zijn/haar gegevens, die tweakers per wet niet aan jou mag geven dus jij hebt er zelf niks aan. Pas als de Politie een keer aanklopt bij Tweakers mogen zij die gegevens aan de Politie geven, en de Politie doet vrij weinig (iig te weinig, kijk maar naar Groeneveld...) aan oplichting, dat zal met zo'n systeem niet anders zijn, wellicht dat Tweakers zo'n oplichter dan ietsje makkelijker kan bannen en weghouden, maar dan nog zijn er mensen al opgelicht ;)

Het enige idee wat (volgens mij) een kans van slagen heeft is als Tweakers.net een hoop tweakers tot submodjes oid benoemen die in een bepaalde V&A categorie advertenties kunnen verbergen als ze verdacht lijken, totdat de echte modjes ermee aan de slag kunnen, ook daar zitten weer risico's aan, misbruik enz maar dat kan al snel afgestraft worden door een vakantie/ban van tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
RGAT schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:52:
[...]

Oke, dat het een optionele 'verified' status zou zijn had ik niet helemaal mee gekregen, my bad :)
Maar ook hier zie ik al een aantal 'problemen', zo heb ik niet altijd alles op dezelfde plek liggen, kan in mijn huis, ouderlijk huis, vrienden enz. dus dan moet je ook daar weer dingen voor bedenken, waarschijnlijk dat als je verified verkoper bent maar een ander adres invoert je voor die advertentie je verified titel verliest of eerst dat nieuwe adres moet verifieren.
Het "verified" gaat om de user, niet om de locatie waar je iets verkoopt, dus dat hoeft niet lijkt me.
En wat we nu vooral zien is dat mensen een leuke aanbieding zien en in ee impuls snel geld overmaken om daarna pas goed te kijken en te zien dat er een aantal verdachte zaken zijn.
Tegen de tijd dat ze door hebben dat er iets mis is komen ze er ook achter dat ze geen enkele gegevens van de verkoper hebben en dus ook niks kunnen...
Ja, onoplettendheid hou je inderdaad niet tegen met een extra logootje...
En dat zal je alsnog hebben met het 'verified seller' idee, dat niet verified verkopers alsnog mensen kunnen oplichten (en de verified uiteraard ook), mensen trappen nu al in redelijk overduidelijke scams hier, dat zal niet zomaar veranderen..
Daarbij, stel dat een verified seller je oplicht, dan heeft tweakers zijn/haar gegevens, die tweakers per wet niet aan jou mag geven dus jij hebt er zelf niks aan. Pas als de Politie een keer aanklopt bij Tweakers mogen zij die gegevens aan de Politie geven, en de Politie doet vrij weinig (iig te weinig, kijk maar naar Groeneveld...) aan oplichting, dat zal met zo'n systeem niet anders zijn, wellicht dat Tweakers zo'n oplichter dan ietsje makkelijker kan bannen en weghouden, maar dan nog zijn er mensen al opgelicht ;)
Klopt. Maar als jij een adres/id/tel-nr/rek nummer hebt opgegeven en hebt laten valideren en je hebt iemand opgelicht en t.net komt daarachter, dan komen die gegevens op een zwarte lijst te staan, wil je het dan nog eens proberen moet je al die gegevens ergens anders vandaan halen (wat niet onmogelijk is, maar wel een hoop extra gedoe).

Volgens mij mag t.net wel op eigen initiatief de gegevens aan de politie overhandigen toch? Daar hoeft het niet te wachten op dat de politie langskomt?
Het enige idee wat (volgens mij) een kans van slagen heeft is als Tweakers.net een hoop tweakers tot submodjes oid benoemen die in een bepaalde V&A categorie advertenties kunnen verbergen als ze verdacht lijken, totdat de echte modjes ermee aan de slag kunnen, ook daar zitten weer risico's aan, misbruik enz maar dat kan al snel afgestraft worden door een vakantie/ban van tweakers :)
Dat lijkt me ook een uitstekend idee inderdaad.

En toch ben ik bij wijze van experiment heel benieuwd wat de invloed zou zijn van zo'n extra optionele verified status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manie Riets
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 18:42
Wat ik altijd een goede check vind bij een verdachte advertentie is de gebruikte afbeelding(en) in Google image search te gooien, als je dan ziet dat de afbeelding van een andere site is gehaald met het doel te doen alsof het een eigen foto is dan weet je genoeg. Heb hier eerder verkopers mee betrapt en aan tweakers gemeld, hopelijk op tijd :)

Beste maatregel is natuurlijk nog altijd nadenken voor je betaald maar je kunt ook om een facebook en whatsapp nummer vragen om te controleren dat diegene is wie hij/zij zegt. Zoiets schrikt ook af als het om een oplichter gaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Manie Riets op 01-08-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Laatst online: 14:02
Vandaag een melding gedaan bij een advertentie van een IPhone 6 van een gebruiker die zich vandaag heeft aangemeld. Kreeg daarna keurig een melding dat het was afgehandeld, maar vraag me toch af wat er nu mee gedaan wordt.
Heb paar uur later gereageerd op de ad door te vragen of er een foto gestuurd kan worden met de datum van vandaag.

Het zou Tweakers sieren om in ieder geval een extra waarschuwing te sturen, zeker als een report is gemaakt van de advertentie.

Kan 1 van de admins hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Laatst online: 10-01 17:56
Misschien offtopic maar ik sta versteld bij de inzichten die Floppus geeft in dit topic, drempels opgooien werkt inderdaad alleen maar destructief voor de community. Ik wist ook niet dat er achter de schermen zoveel al gedaan en nagedacht werd, ook zelfs in overleg met opsporingsdiensten en familie.

Probeer niet teveel te willen doen vanuit je luie stoel, tenzij je diegene met wie je een transactie doet 100% vertrouwt. Dat is de gouden regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan een kleine puntjes over barrières.

Je mag met nul post karma iets verkopen.
Ben ook wel van mening dat je als koper of verkoper genoeg zelf kunt doen om 100% garantie van geld of je product kunt krijgen.

Maar in HK posten. (Gewoon slap ouwehoeren) NEIN!

Dan moet je zoveel post hebben en het aanvragen.

Over barrières gesproken. Heb ik altijd al het raarste standpunt van tweakers gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 18:35:
Maar in HK posten. (Gewoon slap ouwehoeren) NEIN!

Dan moet je zoveel post hebben en het aanvragen.

Over barrières gesproken. Heb ik altijd al het raarste standpunt van tweakers gevonden.
Daarom na 15 jaar ook geen HK toegang gevraagd. Plus dat het waarschijnlijk de grootste SOG-bron is die je kunt vinden. Dat is niet handig als je aan het studeren bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

mad-dog schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 17:47:
Vandaag een melding gedaan bij een advertentie van een IPhone 6 van een gebruiker die zich vandaag heeft aangemeld. Kreeg daarna keurig een melding dat het was afgehandeld, maar vraag me toch af wat er nu mee gedaan wordt.
Heb paar uur later gereageerd op de ad door te vragen of er een foto gestuurd kan worden met de datum van vandaag.

Het zou Tweakers sieren om in ieder geval een extra waarschuwing te sturen, zeker als een report is gemaakt van de advertentie.

Kan 1 van de admins hier iets zinnigs over zeggen?
Ik ben geen admin, maar dan worden er dus advertenties met een vlaggetje verdacht" weggezet, omdat jij vindt dat dit mogelijk een oplichter is?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet haabaar in detail op iedere melding in te gaan. Als er naar gekeken is, en de advertentie staat er nog dan zal er in eerste instantie geen verhoogd risico zijn ingeschat. Dat is nog steeds geen garantie dat het goed gaat, maar we zitten er zelden naast.

Een advertentie flaggen nadat die gereport en bekeken is zie ik niet zitten. Het is goed dat mensen reporten, maar helaas zien we ook veel reports die eigenlijk geen andere basis hebben dan dat het een nieuwe gebruiker is. Als je dan automatische acties onderneemt of de advertentie flagt krijg je een als je door de advertenties bladert nogal een verkeerde indruk.

Geen idee trouwens wat de discussie over de HK hier doet, maar dat is nogal offtopic. Het bieden van wat extras voor regulars heeft niets te maken met het bruikbaar houden (2 kanten op) van V&A. Beleid over HK kan in LA besprpken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Miks schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 18:17:
Misschien offtopic maar ik sta versteld bij de inzichten die Floppus geeft in dit topic, drempels opgooien werkt inderdaad alleen maar destructief voor de community. Ik wist ook niet dat er achter de schermen zoveel al gedaan en nagedacht werd, ook zelfs in overleg met opsporingsdiensten en familie.

Probeer niet teveel te willen doen vanuit je luie stoel, tenzij je diegene met wie je een transactie doet 100% vertrouwt. Dat is de gouden regel.
Maar wat extra tools voor het gemak van potentiele kopers om bij voorbaat er al advertenties uit te kunnen filteren lijkt me toch weinig kwaad kunnen. (filteren op threshold karma / registratie datum / score V&A, persoonlijk kunnen blacklisten van users zodat je daar geen advertenties meer ziet etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragon4red8
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 18:59
Wat mij ook opvalt is dat er meerdere mensen zijn die geïnteresseerd zijn in mijn advertentie en dan een reactie sturen, vandaag kreeg ik er 2 die 1 minuut na elkaar waren gepost. Gister had ik ook zoiets maar wanneer je reageert op hun reactie of een vraag stelt oid laten ze niks meer van zich horen...
Al die geïnteresseerden hebben ook 0 karma en zijn diezelfde dag nog geregistreerd op Tweakers.net

[ Voor 14% gewijzigd door Dragon4red8 op 02-08-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

gekkie schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 11:02:
[...]

Maar wat extra tools voor het gemak van potentiele kopers om bij voorbaat er al advertenties uit te kunnen filteren lijkt me toch weinig kwaad kunnen. (filteren op threshold karma / registratie datum / score V&A, persoonlijk kunnen blacklisten van users zodat je daar geen advertenties meer ziet etc.)
Dit kan je nu toch ook zelf doen? Hier hoeven toch geen development kosten voor gemaakt te worden? Wat mij betreft kan je op tweakers al veel beter een oordeel vormen over de betrouwbaarheid van een verkoper. Verder vind ik het ook een heel stuk eigen verantwoordelijkheid en is het IMO niet nodig dat tweakers daar extreem veel bij ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
JvS schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:20:
[...]
Dit kan je nu toch ook zelf doen? Hier hoeven toch geen development kosten voor gemaakt te worden? Wat mij betreft kan je op tweakers al veel beter een oordeel vormen over de betrouwbaarheid van een verkoper. Verder vind ik het ook een heel stuk eigen verantwoordelijkheid en is het IMO niet nodig dat tweakers daar extreem veel bij ontwikkelt.
Uiteraard .. en daarbij merk ik dat ik redelijk wat afkeur .. en dat daar redelijk wat moeite en tijd in gaat zitten. Kortom de bruikbaarheid van V&A en shopreviews is voor mij drastisch naar beneden gegaan sinds er gefocust is op meer users van "buiten". Dat zal een bewuste commerciele keuze zijn geweest van Tweakers, maar ik denk dat die uiteindelijk nog wel eens zal backfiren.

Ik ga dus ook volledig uit van eigen verantwoordelijkheid, ik zou alleen wat meer tools willen om me behulpzaam te zijn bij die eigen verantwoordelijkheid. Ja ik kan wat dingen nazoeken per gebruiker, maar het biedt me geen overzicht.

Kom je weer op een advertentie van een gebruiker die je net zo goed niet had kunnen zien als je z'n profiel openklikt. Vroeger was het er misschien is eentje .. nu zijn het er onderhand steeds meer.

En de vraag is of al die mensen die V&A alleen als handelsplatform gebruiken als onderdeel moeten worden beschouwd van dit "jaar van de community".

Extreem veel bij ontwikkelen zie ik ook niet, aangezien er al een heleboel metrics beschikbaar zijn. Filtering met bestaande metrics zou al kunnen helpen, dus die extreme developmentkosten die je voor ogen houdt zie ik niet.

En als bij alles de reactie is "ja maar, developmentkosten en zelf doen" .. tsja .. kunnen ze nu beter alle dev' ers ontslaan .. kosten alleen maar geld en de website werkt nu toch ook al ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Ik zie echt het probleem niet van even wat verder kijken dan je neus lang is.
Als je echt iets zoekt dat je wilt kopen, dan doe je toch even wat moeite? Hoeveel moeite is het om te filteren op product, daar een shortlist van maken en van die lijst de verkopers te checken?
Of zijn er hier mensen die 15 producten per dag kopen en geen tijd hebben om de verkopers te checken?
Zijn we echt zo lui geworden, dat alles met 1 klik van de muis thuisgezorgd moet worden?

[ Voor 10% gewijzigd door Xyphoid op 02-08-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

gekkie schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:37:
[...]

Uiteraard .. en daarbij merk ik dat ik redelijk wat afkeur .. en dat daar redelijk wat moeite en tijd in gaat zitten. Kortom de bruikbaarheid van V&A en shopreviews is voor mij drastisch naar beneden gegaan sinds er gefocust is op meer users van "buiten". Dat zal een bewuste commerciele keuze zijn geweest van Tweakers, maar ik denk dat die uiteindelijk nog wel eens zal backfiren.

Ik ga dus ook volledig uit van eigen verantwoordelijkheid, ik zou alleen wat meer tools willen om me behulpzaam te zijn bij die eigen verantwoordelijkheid. Ja ik kan wat dingen nazoeken per gebruiker, maar het biedt me geen overzicht.
En waar heb jij dat overzicht voor nodig? Je zoekt een product, ziet een advertenti, checkt of de user betrouwbaar is. That's it. En bij Tweakers heb je die tools ook daadwerkelijk.

Jij hebt gewoon een eigen idee van wat die V&A moet zijn, namelijk een insiders handelsplaats waar je met betrouwbare vrienden gebruik van kan maken. Dat is niet wat V&A is en daar zal je denk ik gewoon mee moeten leren leven.

Drama's als backfiren neem je hopelijk zelf ook niet serieus toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 23:23
Manie Riets schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 16:53:
Wat ik altijd een goede check vind bij een verdachte advertentie is de gebruikte afbeelding(en) in Google image search te gooien, als je dan ziet dat de afbeelding van een andere site is gehaald met het doel te doen alsof het een eigen foto is dan weet je genoeg. Heb hier eerder verkopers mee betrapt en aan tweakers gemeld, hopelijk op tijd :)

Beste maatregel is natuurlijk nog altijd nadenken voor je betaald maar je kunt ook om een facebook en whatsapp nummer vragen om te controleren dat diegene is wie hij/zij zegt. Zoiets schrikt ook af als het om een oplichter gaat.
Dat is ook schijnveiligheid. Ik heb ook een advertentie gehad een aantal maanden geleden waarbij ik foto's van google geplukt heb omdat alles al volledig ingepakt was. Helaas vergeten foto te schieten en geen zin om alles weer open te halen.
Ik zou in iedergeval op basis van een imagesearch iedereen die stock foto's gebruikt niet over 1 kam scheren ;)
Pagina: 1 2 Laatste