Aankoop eerste NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-09 09:30

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Topicstarter
Hoi iedereen,

Eerst en vooral alvast bedankt voor jullie advies. Ik probeer me zoveel mogelijk te informeren op het word wide web, maar door overaanbod aan producten en informatie zie ik het bos door de bomen niet meer.

-

Ik zoek een?
Ik plan voor de eerste maal een NAS aan te schaffen. Ik ben het beu om steeds manueel en met externe schijven te gebruiken

Wat moet deze NAS zeker kunnen:
- Download server
- Media server waar ik mijn mediacollectie (film en serie) kan bekijken vanop andere locaties
- Personal cloud zodat ik aan lijn bestanden kan vanop afstand
- ik verkies om te beginnen en omwille van mijn budget een 2 bay
Wat is je budget?
Om en bij de 300 euro. Aangezien ik wat budget moet overhouden om schijven van degelijke kwaliteit en capaciteit te kopen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb me laten vertellen dat Synology een erg degelijk merk is maar liet na wat reviews gelezen te hebben viel mijn oog ook op asustor omwille van de xbmc en hdmi support.
Nu sta ik voor alles open ik zoek gewoon de beste prijskwaliteit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voor thuisgebruik

To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:38
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T mits je zelf een OS kan installeren en onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bedoel je hier echt online? :X Ik sterf een beetje van binnen :'(

Jouw features kunnen alle QNAP's en Synology's. Make your pick en dan heb je nog 100 euro voor de harddisks.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn eerste gedachte is ook meteen Synology, al was het maar omdat dat ding gewoon doet wat het moet doen, superhandig in gebruik is en je er verder geen omkijken naar hebt.

Wat ik me wel afvraag: waar zou je XBMC en HDMI support voor nodig hebben? Wat zou dat XBMC support volgens jou moeten doen dan? Of bedoel je DLNA?
En HDMI: wil je hem rechtstreeks aan een TV hangen ofzo? Als je geen smart TV hebt is een chromecast met een NAS die DLNA ondersteunt (doen ze eigenlijk allemaal) stukken makkelijker en goedkoper in gebruik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:48
Vergeet ook niet het moment dat je hem 24/7 aan je tv hangt je stroom rekening ook omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Laatst online: 01-08-2019
NAS staat al 24/7 aan. Heeft niks met de TV te maken.
HDMI op NAS zie ik zelf het nut ook niet van in. Ben je ook op zoek naar een mediaspeler ga dan voor iets afzonderlijks zoals een raspberry pi 2 waar je xbmc op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Topicstarter
Inderdaad...zo had ik er nog niet over nagedacht. In dat opzicht wordt zowel de mediaspeler als de hdmi aansluiting overbodig.

In principe zou hij toch ergens uit het zicht geplaatst worden dus hem aansluiten aan een tv is niet meteen van toepassing. De reden waarom ik het aanhaalde was omdat de prijzen van de twee modellen (eentje Synology en eentje asustor gelijkwaardig waren maar asustor over die extra functionaliteit beschikt)

Nu lees ik overal bijna niets dan lof over Synology...oa dankzij hun gebruiksvriendelijkheid. En de brede community erachter Ik neig dan ook eerder die richting uit.

Iemand die mij kan zeggen welk model ik best aanschaf met mijn budget?

En dan ben ik ook nog op zoek naar een goed merk en type van NAS schijven

Hartelijk dank voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:07
Ik zou even kijken naar een plus versie die ook plex ondersteund. Ik heb de 213j maar die doet niet zelfstandig coderen. Ik gebruik hem icm een mede8er en twee WD red schijven van 3tb. Voor die toepassing voldoet hij prima. Ook voor automatisch downloaden, repareren en uitpakken van newsgroups icm sabnzbd werkt ie prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Er zijn schijven die speciaal voor NAS bedoeld zijn en dan ook in de firmware zaken wat anders afgestemd hebben Bijvoorbeeld de WD RED.

Neem je kosten in afweging dan kan je misschien net zo goed gaan voor de hdd met beste prijs/kwaliteit. Qua snelheid zal het niets uitmaken, qua betrouwbaarheid heb je RAID en garantie.

Is je eerste NAS dus ik zou niets te fancy nemen. CPU in NAS kan veel verschil maken. Neem geen 800Mhz. Tenzij je alleen opslag wil doen. Wil je hem ook laten downloaden investeer dan iets meer.

Enige 2-bay NAS die mijn inziens het overwegen dan waard is, is de pricewatch: Synology DiskStation DS213j

Edit: Dus dezelfde NAS waar Rik hierboven goede ervaringen mee heeft. Zou niet lager gaan zitten qua model. Je kan evt ook zelf een NAS bouwen en desgewenst daar xpenlogy op zetten. Dan heb je wel het voordeel van een NAS OS qua simpelheid en packages maar de vrijheid voor eigen (vaak wat goedkopere) hardware.

Ik heb zelf een Q1900 (65,-) met 4 GB RAM (25,-) in een Chenbro SR30169 (130,-) met een Be quiet! SFX Power 2 (50,-) voeding als NAS. Zit totaal op 270,- en een stuk sneller dan een 213J. Is gelijk een 4-bay NAS. Kan je later eenvoudig upgraden en bv een nog sneller mainboard in zetten zoals de ASRock C2550D4I met quad core, 12x s-ata en dubbele NIC.

[ Voor 31% gewijzigd door Dysmael op 26-07-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
RolfLobker schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:22:
[...]
Is je eerste NAS dus ik zou niets te fancy nemen.[...]
On the other hand, hem voortijdig moeten vervangen is in het geval van een NAS écht zonde van je geld. Dat ding is dan niks meer waard (gezien de relatief lage aanschafprijs en de snelheid waarmee ze ontwikkelen), dus dan schrijf je best veel af. Ik zou vooral, inderdaad, in de CPU en mem investeren.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:07
Kijk dan naar de 215+ of de 214play
http://tweakers.net/price...;438565;350584/categorie/
Een stukje duurder dan een J variant, maar wel rond budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RolfLobker schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:22:
[...]
Is je eerste NAS dus ik zou niets te fancy nemen. CPU in NAS kan veel verschil maken. Neem geen 800Mhz. Tenzij je alleen opslag wil doen. Wil je hem ook laten downloaden investeer dan iets meer.

Enige 2-bay NAS die mijn inziens het overwegen dan waard is, is de pricewatch: Synology DiskStation DS213j
[...]
Waarom adviseer je een twee jaar oud model? Verkijk je je hier op MHz-en en vergeet je dat de processor in de recentere en goedkopere pricewatch: Synology DiskStation DS215j zeker zo goed danwel beter presteert? Gebruik de tabel in de wiki en kom tot de conclusie dat de DS215j dezelfde hoeveelheid geheugen bezit, maar een effectievere CPU (2C/2T op 800 MHz is krachtiger dan 1C/1T op 1,2 GHz).
Vergelijk ook de doorvoersnelheid van de DS213j (specificatie: lezen 100 MB/sec, schrijven 70 MB/sec), met die van de DS215j (specificatie: resp. meer dan 111 MB/sec, meer dan 87 MB/sec). In theorie is het mogelijk dat de DS213j bij het uitvoeren van slechts één taak door de NAS sneller is. In de praktijk van alledag blijft daar niets van over, daar bij meer taken deze over de twee kernen van de DS215j worden verdeeld, en deze uiteindelijk vlotter gereed is.

Een bijkomend voordeel is dat de nieuwere DS215j ook nog eens langer ondersteund wordt door Synology. Vergeet niet dat de DS213j alweer ruim 2 jaar op de markt is, en bijgevolg al 2 van de 5 jaren support heeft opgegeten.

M.a.w. vergeet de DS213j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Eens, ik wilde niet alleen naar Mhz wijzen maar doelde breder op performance. Instapnasjes voorzien van Marvel arm CPU of soortgelijk presteerd over het algemeen minder. NAS met x86 doet het het een stuk beter. Kost ook meer maar het verschil is erg goed merkbaar. Dat ga je vooral erg goed merken als je met andere packages bezig gaat zoals SAB. Gaat dan niet alleen om MB/s doorvoer op netwerk.

Je hebt een punt; 215j zal beter zijn dan 213j.
Strekking blijft hetzelfde; investeer meer in een NAS anders krijg je snel spijt.
Pak dan bv de DS215+ en kijk gelijk wat je voor dat geld zelf zou kunnen bouwen. Is zelfbouw niet je ding dan moet je iets meer willen betalen voor het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RolfLobker schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:45:
Eens, ik wilde niet alleen naar Mhz wijzen maar doelde breder op performance. Instapnasjes voorzien van Marvel arm CPU [...]
Pak dan bv de DS215+ en kijk gelijk wat je voor dat geld zelf zou kunnen bouwen. Is zelfbouw niet je ding dan moet je iets meer willen betalen voor het gemak.
Zo verwoord, ga ik geheel met je mee. Ik heb zelf - voor een beperkt aantal taken, waarvan backup de belangrijkste is - een tweede NAS aangeschaft. Ik keek vooral naar prijs/prestatie en koos een DS215j. Bij iets meer taken en zeker als het budget voorhanden is lijkt me een iets krachtiger apparaat dan dat instapmodel zeker aan te raden.

Vergelijk bijv. de performance van de DS215j met die van de in die test ca. 3* snellere DS215+ (helaas ontbreekt voor zover ik kan zien de DS214play) die onlangs werden toegevoegd aan de resultaten in [Synology] RAR unpacking performance.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2015 14:04 . Reden: RAR unpacking performance link toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
RolfLobker schreef op zondag 26 juli 2015 @ 07:48:
NAS staat al 24/7 aan. Heeft niks met de TV te maken.
HDMI op NAS zie ik zelf het nut ook niet van in. Ben je ook op zoek naar een mediaspeler ga dan voor iets afzonderlijks zoals een raspberry pi 2 waar je xbmc op zet.
Echt wel. Kijk maar eens je energy verbruik idle met en zonder monitor er aan. Met monitor verbruik je meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 64,95€ 64,95
1Lian Li PC-Q25B€ 126,51€ 126,51
1Kingston HyperX Impact HX316LS9IBK2/8€ 49,01€ 49,01
1be quiet! SFX Power 2 400W€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,42

De Lian kast bied mogelijkheid voor 5x hotswap.

Wil je later (over 2 jaar) uitbreiden dan kan je deze onderdelen overwegen;

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 421,20€ 421,20
1Silverstone DS380€ 162,80€ 162,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 584,-

Daar moet wel ander geheugen bij (DDR3 ipv DDR3-L). Als je dan ook een nieuwe PSU erbij neemt heb je in feit gewoon een nieuwe NAS maar je kan dan je schijven meenemen. Dan heb je een NAS met 12x S-ATA aansluiting en ruimte voor 8 schijven in de behuizing.

Zet je Windows op het systeem dan ben je erg flexibel qua installatie (zelf plex installeren, SAB, CP, SB etc) en qua opslag (RAID) zit je ook niet vast aan iets proprietairs. Maar je kan alsnog, zoals ik heb gedaan; xpenology erop installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
loki504 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 13:01:
[...]

Echt wel. Kijk maar eens je energy verbruik idle met en zonder monitor er aan. Met monitor verbruik je meer stroom.
Onzin. Als ik mijn scherm uitzet kost het echt niet meer stroom als de stekker erin zit.
NAS staat toch al aan en als je TV kijkt dan staat je TV ook aan. Geen TV kijken betekend TV uit en kost het niet meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
RolfLobker schreef op zondag 26 juli 2015 @ 13:05:
[...]

Onzin. Als ik mijn scherm uitzet kost het echt niet meer stroom als de stekker erin zit.
NAS staat toch al aan en als je TV kijkt dan staat je TV ook aan. Geen TV kijken betekend TV uit en kost het niet meer stroom.
Het grote zuinige server topic

Er zit echt wel verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:54
Hangt wel een beetje af van je setup. Ik draai dus wel een HTPC/server-combo. Met de juiste componenten maakt het iig niet zoveel geluid in je TV-meubel. Ik doe daar 25W mee onder load, plus ik hoef geen losse mediaspeler meer te voeden. Ik weet dat velen het anti HTPC+Server-kamp steunen, maar ik ben best wel impressed door de prestaties die mijn 2 jaar oude bak neerzet. Wellicht heeft de TS wat aan mijn overwegingen destijds: Budget energiezuinige stille HTPC+Server combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Zal op papier best een ietsiepietsie kunnen schelen of je wel of geen HDMI hebt aangesloten. Het scheelt op papier ook performance als je RDP sessies afmeld van een server ivm vrijgegeven geheugen. Ik zou er raar van opkijken als je een werkelijk verschil ziet op de eindafrekening.

Reden om wel of niet NAS ook als mediaplayer in te zetten is denk ik vooral flexibiliteit. Persoonlijk vind ik het fijn om dit gescheiden te houden en mijn xbmc/kodi te kunnen aanpassen/upgraden zonder de NAS aan te hoeven raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Topicstarter
Zelfbouw is iets wat ik naar de toekomst toe misschien wel wil proberen, maar momenteel ga ik voor een out-of-the-box systeem van Synology.

Het is trouwens de DS 214 Play geworden, ik heb hem morgen in de bus als alles goed gaat. Nu nog even aan het winkelen voor schijven aangezien ik hier thuis enkel 1Tb's heb liggen.

Jullie zijn alvast bedankt voor de boeiende comments!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

WD Red. Verder niet over nadenken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Ja, eigenlijk wel maar best nogal een prijsverschil en niet nodig. WD Green werkt ook prima.
Heb nu zelf ook WD Reds 4 TB in mijn 4-bay NAS maar overweeg naar Seagate Archive 8TB te gaan i.v.m. het enorme prijsverschil per GB.
Zou voordat je extra investeert in bv WD Red even inlezen in de materie en dan beslissen of je het extra geld ervoor over hebt.

Bv.
http://www.anandtech.com/...ed-hdds-worth-the-premium
http://www.tomshardware.c...-wd30efrx-nas,3248-9.html

Schijven zijn wat koeler, stiller en hebben een iets andere firmware (TLER):
http://www.techworld.com/...ited-error-recovery-1019/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Sowieso is inlezen handig, maar dan met name de HCL van Synology. En er staat me bij dat Syno zelf die greens niet adviseert omdat ze sneller aan headparking doen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Daar staat mij inderdaad ook wat van bij. Maar volgens mij is dat aan te passen met een commando naar de HDD.

Green:
Load_Cycle_Count 76470
Power_on_hours 12413

Red:
Load_Cycle_Count 189
Power_on_hours 6603

Erg groot verschil dus.
http://superuser.com/ques...ery-high-load-cycle-count
Aan te passen door WDIDLE3 te gebruiken

Denk dat ik mijn enige Green (naast 3x Red) ook maar eens uit de NAS moet halen en aangesloten op de PC moet herprogrammeren... Maar er is geen sprake van performanceverlies of andere nadelige gevolgen in mijn geval.

[ Voor 75% gewijzigd door Dysmael op 27-07-2015 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
The Eagle schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:04:
Sowieso is inlezen handig, maar dan met name de HCL van Synology. En er staat me bij dat Syno zelf die greens niet adviseert omdat ze sneller aan headparking doen enzo.
klopt. maar dat is makkelijk te veranderen. en ligt ook helemaal aan je gebruik. voor streaming zijn green zonder verandering niet echt geweldig nee. maar gebruik je ze als backup kan het weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Ook qua streaming zal er niets mis mee zijn. Daar is niet zoveel voor nodig. NIC zal de bottleneck zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
RolfLobker schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:32:
Ook qua streaming zal er niets mis mee zijn. Daar is niet zoveel voor nodig. NIC zal de bottleneck zijn.
klopt. alleen het probleem zit hem in de head parking van 8 seconden. een headparking kan meer enkele duizenden keren plaatsvinden. en als je streamt zal hij constand gaan headparking. wat er voor zorgt dat mensen die veel streamde hun green na 6 maanden al rma stuurden. en WD leuk zij sorry maar je hebt hem gebruikt waar hij niet voor bedoelt is. vandaar dat je de headparking naar 300 seconden zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loki504 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:41:
[...]
een headparking kan meer enkele duizenden keren plaatsvinden. en als je streamt zal hij constand gaan headparking. wat er voor zorgt dat mensen die veel streamde hun green na 6 maanden al rma stuurden. en WD leuk zij sorry maar je hebt hem gebruikt waar hij niet voor bedoelt is. vandaar dat je de headparking naar 300 seconden zet.
Zonder afbreuk te willen doen aan je overige opmerkingen, maar "enkele duizenden keren" is naar mijn smaak tamelijk overdreven. De WD Green serie verdraagt conform specificatie tenminste tot 300.000 LCC (specifieke modellen uit die reeks het dubbele). Voor de WD Red serie wordt een waarde van 600.000 hiervoor gehanteerd. Al is dit maar een van de criteria waar de TS bij de selectie van een HDD rekening mee kan houden. Ik vond het de meerprijs waard en koos een WD Red (waarbij ik ook de 3 jaar garantie versus de 2 jaar bij WD Green meewoog).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2015 22:06 . Reden: Aanhalingstekens. Garantie expliciet noemen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
bedankt voor de link. dacht dat het rond de 30.000 zat. 300.000 is al een stuk meer. maar als nog ga je er aardig snel doorheen. ong 10 seconden voor je stream weer om data vraagt. dus ong 6 per minuut. kom je op 833 uur. laten we 900 van maken. 900 stream uurtje is niet al te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RolfLobker schreef op maandag 27 juli 2015 @ 18:51:
Ja, eigenlijk wel maar best nogal een prijsverschil en niet nodig. WD Green werkt ook prima.
Heb nu zelf ook WD Reds 4 TB in mijn 4-bay NAS maar overweeg naar Seagate Archive 8TB te gaan i.v.m. het enorme prijsverschil per GB.
[...]
Onlangs keek ik ook naar dat type 8 TB grote harde schijf, net als jij verleid door de gunstige prijs per GB. Deze maand publiceerde c't een FAQ over harde schijven voor gebruik in een NAS. Toepassing ervan in een NAS met HDD's in RAID-opstelling wordt afgeraden vanwege lange rebuildtijden en daarmee gepaard gaande risico's op het onherstelbaar falen van de array tijdens zo'n herstelactie (zie onder het kopje SMR-Platte im NAS). Iets om mee te nemen bij je overweging?
Die Seagate Archive HDD v2 mit 8 TByte [...]
Problematisch wird es deshalb unter Umständen beim Rebuild eines RAID, wenn sehr lange auf die Platte geschrieben wird. Das dauert sehr viel länger als bei konventionellen Platten mit PMR-Aufzeichnungstechnik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 15:21
Ik hoop niet dat dit een hele stomme vraag is, en dat dit op de verkeerde plek staat, maar waarom worden er altijd minimaal twee schijven in een NAS geadviseerd, terwijl er bv ook van Synology NASsen bestaan met slechts 1 bay? RAID 1 is niet bedoeld als backup mag ik aannemen, dus waarom zou je dan twee schijven in je NAS stoppen in plaats van 1 (grote)? Is dat alleen voor de opslaghoeveelheid? Wat nou als je aan 2 TB genoeg hebt, dan is 1 schijf van 2 TB toch genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Buur75 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 16:18:
Ik hoop niet dat dit een hele stomme vraag is, en dat dit op de verkeerde plek staat, maar waarom worden er altijd minimaal twee schijven in een NAS geadviseerd, terwijl er bv ook van Synology NASsen bestaan met slechts 1 bay? RAID 1 is niet bedoeld als backup mag ik aannemen, dus waarom zou je dan twee schijven in je NAS stoppen in plaats van 1 (grote)? Is dat alleen voor de opslaghoeveelheid? Wat nou als je aan 2 TB genoeg hebt, dan is 1 schijf van 2 TB toch genoeg?
Die twee schijven zet je vaak in mirror (RAID 1), zo staat op beide schijven exact hetzelfde (je hebt dan overigens de schijfruimte van de kleinste schijf). Mocht dan een van de schijven kapot gaan, bestaat de data nog op de andere disk. Je kunt dan de kapotte vervangen en dan wordt de mirror weer opnieuw opgebouwd, zodat deze weer 1:1 gelijk is aan de andere.

Mocht je maar één schijf hebben en die gaat kapot, is de data van de NAS weg.

Overigens is RAID 1 geen alternatief voor een backup. Die moet je in beide situaties gewoon hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 28-07-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
Mag ik misschien inhaken op dit topic, ik ben zelf ook opzoek naar een eerste NAS en heb mijn oog laten vallen op de Synology DS415 Play. Nu zie ik echter op Ibood een Thecus W4000+ NAS voor een aantrekkelijke prijs.

De Thecus draait echt op Windows Storage Server, de synology uiteraard op zijn eigen software.

Ik wil de NAS met name gebruiken voor opslag van films, foto's en documenten en deze streamen naar PC, laptop(s), HTPC (op een later moment), torrents te downloaden en eventueel gebruiken om documenten te benaderen terwijl ik niet binnen mijn eigen lokale netwerk ben (Cloud storage).

Al mijn pc's, laptops, tablets draaien op windows, mijn telefoon op windows phone. In de toekomst: mijn vriendin gebruik een Ipad en Ihpone, tot ik haar weet te overtuigen over te stappen op windows ;).

Wat is de beste keuze tussen deze twee NASsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Beste keus is Synology. Simpelweg omdat je vraagt naar wat de beste keus is. Dan heb je dus meer aan een NAS die out-of-the-box eenvoudiger werkt en waar meer kant en klare packages voor zijn. Ook meer community support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:52
Willem1990 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:58:
Mag ik misschien inhaken op dit topic, ik ben zelf ook opzoek naar een eerste NAS en heb mijn oog laten vallen op de Synology DS415 Play. Nu zie ik echter op Ibood een Thecus W4000+ NAS voor een aantrekkelijke prijs.

De Thecus draait echt op Windows Storage Server, de synology uiteraard op zijn eigen software.

Ik wil de NAS met name gebruiken voor opslag van films, foto's en documenten en deze streamen naar PC, laptop(s), HTPC (op een later moment), torrents te downloaden en eventueel gebruiken om documenten te benaderen terwijl ik niet binnen mijn eigen lokale netwerk ben (Cloud storage).

Al mijn pc's, laptops, tablets draaien op windows, mijn telefoon op windows phone. In de toekomst: mijn vriendin gebruik een Ipad en Ihpone, tot ik haar weet te overtuigen over te stappen op windows ;).

Wat is de beste keuze tussen deze twee NASsen?
De Thecus W4000+ (en W2000+, W5000+; 2000+ is hardwarmatig gelijk; 5000 heeft een nog zwakkere processor) is een drama. De hardware is te zwak voor het soepel draaien van WSS. In idlemodus is de processorlast minimaal 30-40%. Zodra je een programma start schiet dit omhoog naar 75%+. Bij een belasting van 90-100% wordt het systeem onresponsief en als je verbinding maakt middels een extern bureaublad wordt je er gegarandeerd uitgeknikkerd. En bij het minste of geringste is de processorlast 90-100%. Bepaalde achtergrondprocessen verbruiken heel veel CPU-kracht.
Ik had WSS minimaal geconfigureerd - alles wat direct noodzakelijk was is niet aangevinkt of bewust uitgevinkt.
De niet plus-veries was een groot drama (Google voor de reviews) vanwege het geringe RAM-geheugen van 2GB. De noodgreep die Thecus heeft uitgevoerd is het upgraden van het RAM-geheugen naar 4GB (plus-versies) maar ook dat is niet toereikend. De belasting van de CPU is nog steeds veel te hoog. De CPU is de grootste bottleneck (een Intel D2701 uit 2012).

Twee gebruikers tegelijkertijd (bladeren door de mapstructuur; niets bijzonders dus): een CPU-last van 80%+. In de praktijk zal het systeem nauwelijks bruikbaar zijn.

Het is niet voor niets dat de Thecus W-serie met WSS in de ramsj is bij iBood: onverkoopbare rommel omdat de hard- en software niet op elkaar zijn afgestemd. Ook de noodgreep van 2GB naar 4GB biedt onvoldoende (lees: geen) soelaas.

Het probleem is m.i. niet WSS. Ik had met dit OS geen ervaring, het is iets minder gemakkelijk inrichten dan een standaard Windows-systeem maar doordat alles logisch en gecategoriseerd is ingedeeld valt het wel mee.
De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid en is een meer dan prima OS maar stelt wel hogere eisen aan de gebruikte hardware.

Als een recent geïntroduceerd product bij iBood aangeboden wordt dan is er vaak iets mis mee. Meestal bieden ze verouderde NAS-systemen aan (Seagate NAS) of NAS-systemen waarvan de firmware en ondersteuning niet kan wedijveren met die van Synology of QNAP (ZyXEL; maar zij maken er wel werk van).
Als er al Synology-systemen worden aangeboden dan zijn dit zonder uitzondering oude modellen van zekere 2 jaar terug.

Ik stuur de Thecus a.s. maandag retour.

[ Voor 5% gewijzigd door ariekanari op 15-08-2015 19:18 ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
Dankjewel voor de toelichting en uitleg, blij dat ik er geen heb aangeschaft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 22:24
Als je een goede NAS wilt voor niet al teveel geld kun je altijd nog overwegen om er zelf een te bouwen. Er is inmiddels veel goede (gratis) nas software op de markt die relatief eenvoudig te configureren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 13:35
jan.d.deken schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:46:
Zelfbouw is iets wat ik naar de toekomst toe misschien wel wil proberen, maar momenteel ga ik voor een out-of-the-box systeem van Synology.

Het is trouwens de DS 214 Play geworden, ik heb hem morgen in de bus als alles goed gaat. Nu nog even aan het winkelen voor schijven aangezien ik hier thuis enkel 1Tb's heb liggen.

Jullie zijn alvast bedankt voor de boeiende comments!
Ben zelf ook rond aan het neuzen. Waaromis keuze op een ds214play gevallen en niet op de 215j.
En heb je wd reds genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Topicstarter
wienesroa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 00:49:
[...]

Ben zelf ook rond aan het neuzen. Waaromis keuze op een ds214play gevallen en niet op de 215j.
En heb je wd reds genomen?
Had een erg interessante aanbieding gevonden. Ik doe voorlopig maar even verder met 2x1Tb schijven die ik hier nog had liggen om alles eerst wat te kunnen uitproberen. Als ik merk dat die volumes snel dalen stap ik waarschijnlijk snel over naar andere schijven en zijn de WD reds grote kanshebbers...

Ik weet niet hoe interessant de aanbieding is, maar zag dat er deze week op Ibood ook schijven van behoorlijke capaciteit te vinden waren. Ik ken het merk zelf wel niet...

Pagina: 1