Ik vind het jammer dat er altijd zo negatief word gekeken naar landbouwvoertuigen en/of de bestuurders ervan.
Ja de voertuigen zijn wat traag, en houden de boel wat op op provinciale wegen, maar over het algemeen zijn de bestuurders ervan een stuk netter in het verkeer dat gemiddelde automobilist.
Ik woon zelf in het buiten gebied, ben dol op landbouw voertuigen (film ze regelmatig), en als ik een grote combi tegen kom ga ik vaak netjes wat aan de kant en krijg je (bijna) altijd wel een vriendelijk bedankje terug.
Ook bij vrachtwagens die moeilijker even de berm in kunnen.
De mentaliteit die ik bij veel automobilisten zie is lange aan niet zo netjes. Systematisch te hard rijden, amper aan de kant gaan, bochten afsnijden (binnen bochtjes nemen, lekker gevaarlijk), geen richting aangeven, bumperkleven, enz enz enz. Tuurlijk heb je bij boeren/loonwerkers soms ook wel een persoon op zitten die niet zo netjes rijdt (meestal de nog wat jeugdige bestuurders), maar over het algemeen zijn het echt wel heren/dames in het verkeer en verdienen eerder lof dan negatief commentaar.
Ongelukken icm landbouwvoertuigen zijn vaak ook de oorzaak door het andere verkeer (nee niet altijd, ik weet het). Idiote inhaalacties waar het niet kan, of in de dode hoek gaan zitten (fietsers zijn daar heer en meester in....). Probleem is vaak dat de afloop een stuk slechter afloopt dat bijvoorbeeld een aanrijding tussen 2 auto's gezien het gewicht en formaat van landbouwvoertuigen.
Vind toch dat de laatste jaren mensen veel minder tolerant zijn, en metname in het verkeer.
Als je dan gewoon 65 rijd in een 60KM zone, dan zitten ze al strak op je bumper, vaak ook nog effe een clakson erbij en scheuren je dan voorbij om vervolgens 80-100 KM/h uit zicht te verdwijnen. En het zijn dan ook vaak die zelfde personen die 1) hekel hebben aan landbouw verkeer 2) zichzelf en anderen in gevaar brengen vaak met idiote inhaalacties 3) vaak de oorzaak zijn van ongelukken met langzaam verkeer en vervolgens met het boze vingertje wijzen naar tragere weg gebruikers (denk dus aan landbouwvoertuigen, brommobielen/bromfietsen).
Hele wall-of-text volgens mij, maar denk dat weinig mensen ook begrijpen waar die landbouw voertuigen voor nodig zijn, vaak voor ons voedsel. Tegenwoordig is het toch vaak het 'melk komt uit een pak' principe, en een koe staat niet in de wei maar op een pak melk....