Ik werk dus in de landbouw veel met (grote) landbouwmachines en kom daar ook regelmatig mee op de weg. Nu ben ik dus benieuwd hoe de ervaring van de forummers hier op tweakers is met betrekking tot landbouwverkeer.
Ik vind ze vooral bloed-irritant, en dan met name op provinciale wegen, waar ze het verkeer soms gigantisch opstoppen met hun lage tempo. File galore enzo.
Misschien moeten die voertuigen verbannen worden van provinciale wegen, en alleen op lokale wegen toegelaten worden. Op zijn minst gedurende spitstijden (dus van 06:00 tot 09:00 en 15:00 tot 18:00) ofzo.
Op lokale wegen, waar de snelheid sowieso al lager ligt, heb ik er minder moeite mee verder, daar hoort het er ook een beetje bij.
Misschien moeten die voertuigen verbannen worden van provinciale wegen, en alleen op lokale wegen toegelaten worden. Op zijn minst gedurende spitstijden (dus van 06:00 tot 09:00 en 15:00 tot 18:00) ofzo.
Op lokale wegen, waar de snelheid sowieso al lager ligt, heb ik er minder moeite mee verder, daar hoort het er ook een beetje bij.
Virussen? Scan ze hier!
Zuurpruim! Jou vreten voedsel komt uit de supermarkt zeker?
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
De meeste boeren beginnen hun dag al een stuk eerder als dat de gemiddelde forens doet en je ziet ze over het algemeen niet op de drukkere wegen voor 10u.wildhagen schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:23:
Kunnen we auto's niet ook verbannen tijdens het spitsuur? Oh wacht, iedereen wil graag aan het werk.
Ik heb er niks tegen, daar moet ik wel aan toevoegen dat ik de meeste boeren hier om de omgeving ken en dat ik vaak weet waar ze naartoe moeten. Aangezien ik in het oosten van het land woon kom ik het toch nergens anders 'erger' tegen.
[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 19-07-2015 17:04 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik woon in een dorp omringd met akkers, dus ik kom genoeg landbouwmachines tegen. Over een tijdje is het weer oogsttijd dus dan rijden ze weer af en aan met trekkers (of tractors
). In het verkeer heb ik er nooit zoveel problemen mee, als ik er achter rijd dan is het vaak maar een kort stukje en het hoort nu eenmaal bij wonen in de buurt van boeren.
hahawarhamstr schreef op zondag 19 juli 2015 @ 16:59:
Zuurpruim! Jou vreten voedsel komt uit de supermarkt zeker?
ik denk wel dat veel mensen vergeten dat wij voor hun eten zorgen
Ja en de vrachtwagens ook en toch zijn ze zeer irritant en mogen ze van mij van de aardbodem verdwijnen.jwvdst schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:13:
[...]
haha
ik denk wel dat veel mensen vergeten dat wij voor hun eten zorgen
Ik zit bijna dagelijks achter een graaf machine of een soort gelijk voertuig wat blijkbaar om 7:30 naar het werk gaat of een andere locatie moet. Noodzakelijk vast en zeker maar maakt het dat minder vervelend ?
Mijn vriendin moet een 20 /30 min langs een enkelbaans 80 weg als er voor haar een graaf machine zit of een tractor dan duurt die rit in eens 40/60 minuten. Kan je zeggen wat je wilt maar dat is gewoon gruwelijk irritant.
Ik denk zelf dat het goed zou zijn als er regels kwamen over wanneer die apparatuur over een 80 weg mag bvb buiten de spits.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Ik heb er totaal geen moeite mee, wel zie ik met regelmaat (onafgeschermde) uitstekende gevaarlijke delen en/ of rijgedrag wat ik verre van professioneel vind.
[ Voor 10% gewijzigd door LaserJet op 19-07-2015 17:59 ]
Niet alleen landbouwvoertuigen, ook shovels worden steeds vaker "oneigenlijk" gebruikt voor vervoer. Bijvoorbeeld om met een bak stenen tussen 2 bouwplaatsen door de stad te rijden. En dat natuurlijk omdat het zonder wegenbelasting zo lekker voordelig is. Ook al is het veel gevaarlijker dan een vrachtwagen die aan alle normale eisen (zoals geen uitstekende delen hebben) voldoet.
Landbouwvoertuigen hebben de extra nare eigenschap dat ze vrijwel nooit hun wielen schoonmaken voordat ze de openbare weg op gaan (iets wat wel verplicht is!) en zo een enorme lading bagger achterlaten. Met name voor motorrijders is dat weer gevaarlijk.
Landbouwvoertuigen hebben de extra nare eigenschap dat ze vrijwel nooit hun wielen schoonmaken voordat ze de openbare weg op gaan (iets wat wel verplicht is!) en zo een enorme lading bagger achterlaten. Met name voor motorrijders is dat weer gevaarlijk.
Het iritantie is dat landbouwvoertuigen vaak ingezet worden in de bouw waardoor er veel meer hinder is (ze zijn een stuk langzamer maar ook een stuk goedkoper in de aanschaf en kunnen ook stenen en zand vervoeren). In Belgie is dit trouwens verboden (niet dat het dan niet meer gebeurd ofzo
)
Boeren moeten over het algemeen altijd maar een klein stukje. Ik rijdt dagelijks 130 km op N-wegen en als ik achter een tractor zit gaat die er meestal vrij snel weer af bij een akker of een boerderij. Dat vind ik niet zo hinderlijk. Ik kan me niet voorstellen dat er boeren met zo'n ding een citytrip gaan doen ergens anders in Nederland en uren voor je rijden
Boeren moeten over het algemeen altijd maar een klein stukje. Ik rijdt dagelijks 130 km op N-wegen en als ik achter een tractor zit gaat die er meestal vrij snel weer af bij een akker of een boerderij. Dat vind ik niet zo hinderlijk. Ik kan me niet voorstellen dat er boeren met zo'n ding een citytrip gaan doen ergens anders in Nederland en uren voor je rijden
[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 19-07-2015 18:15 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
die regels komen er niet want dat is weer in het nadeel van de overheid omdat dan projecten voor de overheid weer duurder worden. Die kosten die eraan verbonden zijn om de spits te mijden worden link of rechtsom wel weer doorberekend aan de opdrachtgeverShunt schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:21:
[...]
Ik denk zelf dat het goed zou zijn als er regels kwamen over wanneer die apparatuur over een 80 weg mag bvb buiten de spits.
in belgie is dit niet verboden zolang de bestuurder maar een vrachtwagenrijbewijs heeft als hij bouw gerelateerde werkzaamheden uitvoertMarzman schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:12:
Het iritantie is dat landbouwvoertuigen vaak ingezet worden in de bouw waardoor er veel meer hinder is (ze zijn een stuk langzamer maar ook een stuk goedkoper in de aanschaf en kunnen ook stenen en zand vervoeren). In Belgie is dit trouwens verboden (niet dat het dan niet meer gebeurd ofzo)
* mystic heeft geen problemen met vrachtwagens en landbouwvoertuigen op de weg. Die jongens rijden voor ons, werken op de meest onmogelijk momenten en mogen wat mij betreft wel wat meer waardering krijgen. Ze gaan zo hard als ze kunnen of mogen.
offtopic:
inhalende vrachtwagens op de snelweg is een heel ander verhaal. Maar zolang dat volk met caravans ook nog steeds op de openbare weg mag komen, zijn die vrachtwagens wmb het minste probleem....
inhalende vrachtwagens op de snelweg is een heel ander verhaal. Maar zolang dat volk met caravans ook nog steeds op de openbare weg mag komen, zijn die vrachtwagens wmb het minste probleem....
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
^ +1
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Het vervelende is vooral dat je lastig kan inschatten of het veilig is om in te halen aangezien je niet makkelijk langs zo'n grote aanhanger heen kijkt. Maar het hoort er bij, zolang ze maar niet gebruikt worden voor doeleinden anders dan landbouw.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat lijkt inderdaad niet helemaal volledig. Ik dacht dat afgelopen jaar in het nieuws gelezen te hebben. Als ik het nu opzoek mag het inderdaad als de tractor een normaal (wit) kenteken heeft. Het mag dus niet met de tractor die geleend is van een boerjwvdst schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:31:
[...]
in belgie is dit niet verboden zolang de bestuurder maar een vrachtwagenrijbewijs heeft als hij bouw gerelateerde werkzaamheden uitvoert
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 19-07-2015 18:58 ]
/▌
Is dat echt zo? Ik heb nog nooit iemand de banden schoon zien maken voordat ze de weg opgaan. Niet van landbouwvoertuigen, maar ook niet van de 'gewone' zandwagens die ook wel eens door de modder rijden. En ja, dat geeft wel een troep en overlast, maar soms rijdt er ook wel eens een trekker met een veegmachine om het op te ruimen.RemcoDelft schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:01:

Ik woon zelf ook in een dorp op een eiland, omgeven door boeren (en dat is hier geen scheldwoord!).
In de oogsttijd zijn ze eerder bezig dan ik van huis ga en later klaar dan dat ik terug ga.
Het enige waar ik wel af en toe last van is de modder die ze op de wegen achterlaten.
In de oogsttijd zijn ze eerder bezig dan ik van huis ga en later klaar dan dat ik terug ga.
Het enige waar ik wel af en toe last van is de modder die ze op de wegen achterlaten.
een boer moet de weg zo schoon mogelijk houden en het overige verkeer waarschuwen mbv bordenRemcoDelft schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:01:
Niet alleen landbouwvoertuigen, ook shovels worden steeds vaker "oneigenlijk" gebruikt voor vervoer. Bijvoorbeeld om met een bak stenen tussen 2 bouwplaatsen door de stad te rijden. En dat natuurlijk omdat het zonder wegenbelasting zo lekker voordelig is. Ook al is het veel gevaarlijker dan een vrachtwagen die aan alle normale eisen (zoals geen uitstekende delen hebben) voldoet.
dat is idd geen doen en kost ook veel te veel tijd als je 8 of 10 (mega) banden bij langs moetRonald8 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 19:10:
[...]
Is dat echt zo? Ik heb nog nooit iemand de banden schoon zien maken voordat ze de weg opgaan. Niet van landbouwvoertuigen, maar ook niet van de 'gewone' zandwagens die ook wel eens door de modder rijden. En ja, dat geeft wel een troep en overlast, maar soms rijdt er ook wel eens een trekker met een veegmachine om het op te ruimen.
[afbeelding]
[ Voor 29% gewijzigd door jwvdst op 19-07-2015 19:27 ]
Ik woon in Dronten en rijd bijna iedere dag tweemaal 15 à 25 minuten over wegen waar ook landbouwverkeer rijdt. Ik heb er weinig problemen mee, meestal is er wel een inhaalmogelijkheid. In de bietentijd zijn veel wegen vaak behoorlijk smerig, maar ik weet uit ervaring dat veel boeren echt hun best doen om de wegen een beetje netjes te houden door te vegen of - in de winter - door sneeuw te ruimen. Van mijn zwager, die zelf boer is, weet ik dat ze dat bij hem aan de weg vaak bij toerbeurt doen voor de hele weg. Uitwassen zijn er natuurlijk wel degelijk, maar is dat bij een willekeurige andere beroepsgroep anders?
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ik vind het allemaal prima, woon redelijk landelijk en rij dus altijd op 4-seasons om ook met modder etc wat grip te houden.
Waar ik me wel dood aan erger is als iemand met de trekker lange afstanden op een N weg rijdt en niet het besef heeft om zo nu en dan even op een vluchthaven het snelle verkeer er langs te laten, vaak doen ze dat wel en dan is het niet erg om er een paar minuten achter te hangen, maar als ze het niet doen krijg je gewoon gevaarlijke inhaalsituaties. In Noord Friesland zie je gelukkig al vaker een derde rijbaan voor traag verkeer om dat probleem op te lossen.
Waar ik me wel dood aan erger is als iemand met de trekker lange afstanden op een N weg rijdt en niet het besef heeft om zo nu en dan even op een vluchthaven het snelle verkeer er langs te laten, vaak doen ze dat wel en dan is het niet erg om er een paar minuten achter te hangen, maar als ze het niet doen krijg je gewoon gevaarlijke inhaalsituaties. In Noord Friesland zie je gelukkig al vaker een derde rijbaan voor traag verkeer om dat probleem op te lossen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Had pas bij het invoegen op een invoegstrook op een redelijke helling een vrachtwagen die op de vluchtstrook ging rijden speciaal om mij te laten inhalen. Toffe actie, want met 60 km / uur invoegen is het ook niet als het andere verkeer 120 rijdt.
/▌
Hoi 'jwvdst ', zou je aan kunnen geven wat de aanleiding is geweest om dit topic te starten ?jwvdst schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:18:
Ik werk dus in de landbouw veel met (grote) landbouwmachines en kom daar ook regelmatig mee op de weg. Nu ben ik dus benieuwd hoe de ervaring van de forummers hier op tweakers is met betrekking tot landbouwverkeer.
----
Zelf woon ik in een dorpje en de meeste boeren lijken de afgelopen jaren gestopt te zijn.
Boerderijen worden opgekocht en verbouwt tot woningen.
De enkele keer dat ik een landbouwvoertuig tegen kom zit ik er direct 20 km achter.
Dit komt omdat ik ze dan bijna altijd rond de spits tegen kom. Dit gebeurt echter zo sporadisch dat ik er eigenlijk geen probleem mee heb. Als ik ergens echt op tijd moet zijn en dus te laat komen echt geen optie is, dan ga ik altijd minimaal 30 minuten eerder weg dan nodig zou moeten zijn.
Wel vind ik het vervelend dat een hoop van die voertuigen zeer slechte verlichting hebben, zeker als het donker is en ze er iets achter hebben hangen. Wellicht heeft dit te maken met de oude boer die geen investering meer doet in zijn materiaal.
Afgelopen voorjaar ben ik echter daardoor in de vroege ochtend wel bijna achterop een oude tractor geklapt omdat deze niet harder kon dan 20 km\h en ik daar met 80km\h aan kwam. Ik was blij dat ik net een paar nieuwe remmen op de auto had laten zetten want die had ik echt hard nodig.
Overigens veel respect voor de mensen die dit vak in deze tijd nog willen doen hoor ! Het is veel leuker om wat boerderijen te zien rond de dorpjes waar je streek producten kan kopen !
[ Voor 15% gewijzigd door Emiel1984 op 19-07-2015 20:41 ]
[LTS][MTS][HTS]
er is de laatste jaren nogal veel te doen geweest om het trekkerrijbewijs en daar is wel 10 jaar over gesteggeld en nu is sinds 1 juli officieel het trekkerrijbewijs. Ook de plek in het verkeer heb ik wel eens mij vraagtekens bij. Zo moeten we soms dwars midden door de stad omdat we niet over de rondweg mogen met alle risico's van dien terwijl we weinig langzamer meer gaan als het overige verkeerEmiel1984 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:37:toon volledige bericht
[...]
Hoi 'jwvdst ', zou je aan kunnen geven wat de aanleiding is geweest om dit topic te starten ?
----
Zelf woon ik in een dorpje en de meeste boeren lijken de afgelopen jaren gestopt te zijn.
Boerderijen worden opgekocht en verbouwt tot woningen.
De enkele keer dat ik een landbouwvoertuig tegen kom zit ik er direct 20 km achter.
Dit komt omdat ik ze dan bijna altijd rond de spits tegen kom. Dit gebeurt echter zo sporadisch dat ik er eigenlijk geen probleem mee heb. Als ik ergens echt op tijd moet zijn en dus te laat komen echt geen optie is, dan ga ik altijd minimaal 30 minuten eerder weg dan nodig zou moeten zijn.
Wel vind ik het vervelend dat een hoop van die voertuigen zeer slechte verlichting hebben, zeker als het donker is en ze er iets achter hebben hangen. Wellicht heeft dit te maken met de oude boer die geen investering meer doet in zijn materiaal.
Afgelopen voorjaar ben ik echter daardoor in de vroege ochtend wel bijna achterop een oude tractor geklapt omdat deze niet harder kon dan 20 km\h en ik daar met 80km\h aan kwam. Ik was blij dat ik net een paar nieuwe remmen op de auto had laten zetten want die had ik echt hard nodig.
Overigens veel respect voor de mensen die dit vak in deze tijd nog willen doen hoor ! Het is veel leuker om wat boerderijen te zien rond de dorpjes waar je streek producten kan kopen !
Remmen en verlichting moeten ook goed voor elkaar en schoon zijn. Heb er zelf ook een hekel aan als het andere verkeer dat niet voor elkaar heeft
landbouwverkeer is de laatste 30 jaar ook steeds sneller gaan rijden reden de trekkers in de jaren 80 nog 30km/h tegenwoordig gaan ze al 50 en een enkeling al 60km/h. Ik rij dus met een combinatie die 60km/h kan en maak regelmatig mee dat mensen zich verkijken op de snelheid van het landbouwverkeer.Marzman schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:31:
Had pas bij het invoegen op een invoegstrook op een redelijke helling een vrachtwagen die op de vluchtstrook ging rijden speciaal om mij te laten inhalen. Toffe actie, want met 60 km / uur invoegen is het ook niet als het andere verkeer 120 rijdt.
[ Voor 60% gewijzigd door jwvdst op 19-07-2015 20:49 ]
Ik zie ook regelmatig 'bijzondere' inhaal manoeuvres van auto's met bestuurders die geen geduld hebben.jwvdst schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:39:
[...]
landbouwverkeer is de laatste 30 jaar ook steeds sneller gaan rijden reden de trekkers in de jaren 80 nog 30km/h tegenwoordig gaan ze al 50 en een enkeling al 60km/h. Ik rij dus met een combinatie die 60km/h kan en maak regelmatig mee dat mensen zich verkijken op de snelheid van het landbouwverkeer.
Maar die komen over het algemeen ook met een (te) hogere snelheid dan 80 aanzetten..
Het is de enkele boer\automobilist die het gevaarlijk maakt. Over het algemeen vaker een automobilist, maar daar zijn er dan ook veel meer van.
[LTS][MTS][HTS]
Maar mag je ook 60km/h, of is het de normale weggebruiker niet aan te rekenen dat ze jouw snelheid onderschatten? Het wordt me hier niet helemaal duidelijk: http://www.veiliglandbouw...bouwverkeer/Snelheid.html Hoe ik het lees mag je maar 25km/h, tenzij je een kenteken hebt.jwvdst schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:39:
[...]
landbouwverkeer is de laatste 30 jaar ook steeds sneller gaan rijden reden de trekkers in de jaren 80 nog 30km/h tegenwoordig gaan ze al 50 en een enkeling al 60km/h. Ik rij dus met een combinatie die 60km/h kan en maak regelmatig mee dat mensen zich verkijken op de snelheid van het landbouwverkeer.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ze mogen toch maar 25? Dat is wat ik me herrinnerde van die discussie met oude mercedessen die landbouwvoertuig werden.jwvdst schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:39:
[...]
/▌
De tractors die ik zie en 60+ rijden hebben allemaal een kenteken.Room42 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:46:
[...]
Maar mag je ook 60km/h, of is het de normale weggebruiker niet aan te rekenen dat ze jouw snelheid onderschatten? Het wordt me hier niet helemaal duidelijk: http://www.veiliglandbouw...bouwverkeer/Snelheid.html Hoe ik het lees mag je maar 25km/h, tenzij je een kenteken hebt.
Is dit niet een 'probleem' wat je bij het bestuur van de gemeente kan neerleggen ?jwvdst schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:39:
[...]
Zo moeten we soms dwars midden door de stad omdat we niet over de rondweg mogen met alle risico's van dien terwijl we weinig langzamer meer gaan als het overige verkeer
Remmen en verlichting moeten ook goed voor elkaar en schoon zijn. Heb er zelf ook een hekel aan als het andere verkeer dat niet voor elkaar heeft
Zou het overigens ook geen optie zijn voor het bedrijf om een aanhanger aan te schaffen waar voertuigen op kunnen, zodat alle wegen gebruikt mogen worden ? Of bestaat dit niet ?
[ Voor 41% gewijzigd door Emiel1984 op 19-07-2015 21:02 ]
[LTS][MTS][HTS]
Hangt ervan af of dit een bedrijfswagen kenteken is of een gv kenteken.Emiel1984 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:47:
[...]
De tractors die ik zie en 60+ rijden hebben allemaal een kenteken.
Waar ik trouwens wel een beetje 'bang' voor ben is de leeftijd van de bestuurders. Reden voor het rijbewijs is het aantal ongelukken en het gemak waarmee je zo'n voertuig kon besturen. Elke 16 jarige kon er zo de openbare weg mee op volgens mij.
Ik zou nu bijvoorbeeld ook met een trekker+aanhanger mogen rijden terwijl ik een kleine personenauto gewend ben, totaal niet logisch.
Ik zou nu bijvoorbeeld ook met een trekker+aanhanger mogen rijden terwijl ik een kleine personenauto gewend ben, totaal niet logisch.
Goede tipRonald8 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 21:04:
Waar ik trouwens wel een beetje 'bang' voor ben is de leeftijd van de bestuurders. Reden voor het rijbewijs is het aantal ongelukken en het gemak waarmee je zo'n voertuig kon besturen. Elke 16 jarige kon er zo de openbare weg mee op volgens mij.
Ik lees net dat je enkel even binnen 3 jaar moet aangeven dit bij te willen schrijven op je rijbewijs.
Doe je dit na 3 jaar dan zal je wel het T rijbewijs moeten halen

Mensen die over een rijbewijs B of een trekkerrijbewijs jeugdigen (trekkercertificaat) beschikken tijdens de invoering van het trekkerrijbewijs, hoeven niet alsnog het T-rijbewijs te halen. Zij kunnen binnen 3 jaar na invoeringsdatum van het T-rijbewijs de voertuigcategorie ‘T’ bij laten schrijven of een T-rijbewijs ophalen. Wanneer bestaande bestuurders niet binnen de 3 jaar de voertuigcategorie ‘T’ bij laten schrijven, zullen zij wel alsnog examen moeten doen.
[ Voor 29% gewijzigd door Emiel1984 op 19-07-2015 21:12 ]
[LTS][MTS][HTS]
Nee hoor je krijgt het vanzelf als je een b rijbewijs hebtEmiel1984 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 21:10:
[...]
Goede tip!
Ik lees net dat je enkel even binnen 3 jaar moet aangeven dit bij te willen schrijven op je rijbewijs.
Doe je dit na 3 jaar dan zal je wel het T rijbewijs moeten halen
Mensen die over een rijbewijs B of een trekkerrijbewijs jeugdigen (trekkercertificaat) beschikken tijdens de invoering van het trekkerrijbewijs, hoeven niet alsnog het T-rijbewijs te halen. Zij kunnen binnen 3 jaar na invoeringsdatum van het T-rijbewijs de voertuigcategorie ‘T’ bij laten schrijven of een T-rijbewijs ophalen. Wanneer bestaande bestuurders niet binnen de 3 jaar de voertuigcategorie ‘T’ bij laten schrijven, zullen zij wel alsnog examen moeten doen.
http://www.cbr.nl/11443.pp
ik heb vrachtwagenrijbewijs dus dat moet geen nieuwe probleem zijn. Dat is nu nog niet maar van mij mogen ze het trekkerrijbewijs in gewichtsklasses en snelheden indelen net zoals bij motoren zodat je eerst op een veilige manier ervaring op kunt doenRonald8 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 21:04:
met het nieuwe rijbewijs is de snelheid omhoog gegaan naar 40km/hMarzman schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:46:
[...]
Ze mogen toch maar 25? Dat is wat ik me herrinnerde van die discussie met oude mercedessen die landbouwvoertuig werden.
[ Voor 17% gewijzigd door jwvdst op 20-07-2015 20:13 ]
Als je een B rijbewijs hebt gehaald voor 1 juli 2015 heb je t/m 1 juli 2025 om de T bij te laten schrijven. Wat ik er van begrijp moet je dit wel expliciet aangeven terwijl je hem laat verlengen.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Nee hoor kijk maar op mijn linkje. Gaat automatisch. Ik heb sinds kort ook mijn am rijbewijs automatisch gekregen en nu dus bijna 10 jaar wachten op mijn t rijbewijsD4NG3R schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:20:
Als je een B rijbewijs hebt gehaald voor 1 juli 2015 heb je t/m 1 juli 2025 om de T bij te laten schrijven. Wat ik er van begrijp moet je dit wel expliciet aangeven terwijl je hem laat verlengen.
Ts heb je een bron voor de verhoging van de max snelheid van landbouwvoertuigen?
Hier heeft men het over 1 jan 2017 dat dit ingevoerd gaat worden:
http://www.bouwendnederla...jbewijs-en-kentekenplicht
[ Voor 12% gewijzigd door pacificocean op 20-07-2015 20:47 ]
Als ik in mijn auto 70 rijd waar ik 50 mag, is het een andere weggebruiker dan aan te rekenen dat hij mijn snelheid onderschat? Ja, natuurlijk wel, hij ziet mij immers rijden en behoort rekening te houden met mijn snelheid, omgeacht of ik me aan de snelheidslimiet houd. Ik zou niet weten waarom dat bij een landbouwvoertuig anders zou zijn.Room42 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:46:
[...]
Maar mag je ook 60km/h, of is het de normale weggebruiker niet aan te rekenen dat ze jouw snelheid onderschatten?
We hebben het hier over 2,5 keer de overschrijding van v max. Dus ik moet er rekening mee houden dat er iemand van rechts met 125 km/u komt aanzetten in de bebouwde kom?Tomatoman schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:49:
[...]
Als ik in mijn auto 70 rijd waar ik 50 mag, is het een andere weggebruiker dan aan te rekenen dat hij mijn snelheid onderschat? Ja, natuurlijk wel, hij ziet mij immers rijden en behoort rekening te houden met mijn snelheid, omgeacht of ik me aan de snelheidslimiet houd. Ik zou niet weten waarom dat bij een landbouwvoertuig anders zou zijn.

tegelijk met de invoering van het trekkerrijbewijs is de max snelheid omhoog gegaan naar 40km/hpacificocean schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:54:
[...]
We hebben het hier over 2,5 keer de overschrijding van v max. Dus ik moet er rekening mee houden dat er iemand van rechts met 125 km/u komt aanzetten in de bebouwde kom?
Zie mijn eerdere post. Een bron graag.jwvdst schreef op maandag 20 juli 2015 @ 21:02:
[...]
tegelijk met de invoering van het trekkerrijbewijs is de max snelheid omhoog gegaan naar 40km/h
je hebt gelijk dacht dat het met de invoering van het nieuwe rijbewijs was maar het is idd met de invoering van de kentekenplicht dat dan de snelheid naar 40km/h gaat
maar algemeen is het zo dat 40km/h gedoogd wordt omdat dit veel onveilige inhaalsituaties voorkomt en als je alles goed voor elkaar hebt en vrachtwagenrijbewijs hebt willen ze 50km/h ook nog wel eens door de vingers zien
Niet zo overdrijven, ik heb het over 20 km/h te hard: een trekker die 60 rijdt terwijl 40 is toegestaan. En zelfs al die trekker maar 25 had gemogen zie je toch zeker wel dat hij geen 25 rijdt? Als iemand dat verschil niet ziet, wordt het tijd dat hij naar de opticien gaat.pacificocean schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:54:
[...]
We hebben het hier over 2,5 keer de overschrijding van v max. Dus ik moet er rekening mee houden dat er iemand van rechts met 125 km/u komt aanzetten in de bebouwde kom?
Trekkers en andere landbouwvoertuigen is gewoon mooi. Gewoon ultiem speelgoed voor veel mensen.
Als er een mooie Unimog langs komt blaffen dan is dat toch gewoon geweldig.
En een dikke John Deere met wat flink gereedschap erachter is ook altijd mooi om te zien.
Ik rij zelf best veel met verschillende bijzondere voertuigen op de weg (heftrucks, knikladers, trekkers etc met en zonder aanhangers) en de mensen die je tegenkomt... Sommige hebben echt geen idee van de grootte van je combinatie en het beperkte zicht wat je kan hebben en geven totaal geen ruimte. Ik wordt regelmatig ingehaald op kruisingen terwijl ik af wil slaan waar het maar NET goed gaat. En ik rij heel rustig en geef altijd netjes richting aan.
(disclaimer: ik kom wel uit een boerendorp in oost brabant)
Als er een mooie Unimog langs komt blaffen dan is dat toch gewoon geweldig.
En een dikke John Deere met wat flink gereedschap erachter is ook altijd mooi om te zien.
Ik rij zelf best veel met verschillende bijzondere voertuigen op de weg (heftrucks, knikladers, trekkers etc met en zonder aanhangers) en de mensen die je tegenkomt... Sommige hebben echt geen idee van de grootte van je combinatie en het beperkte zicht wat je kan hebben en geven totaal geen ruimte. Ik wordt regelmatig ingehaald op kruisingen terwijl ik af wil slaan waar het maar NET goed gaat. En ik rij heel rustig en geef altijd netjes richting aan.
(disclaimer: ik kom wel uit een boerendorp in oost brabant)
Mijn zoontje mag soms bij mijn zwager op de trekker mee, of bij mijn schoonvader op de combine. Dat vindt hij helemaal geweldig 

Verkeer is een samenspel als je 20 km/u sneller rijdt dan v max dan moet je er vanuit gaan dat de andere verkeersdeelnemers dit niet verwachten. Ik heb dat al op de racefiets als ik tegen 40 km/u rijd.Tomatoman schreef op maandag 20 juli 2015 @ 21:20:
[...]
Niet zo overdrijven, ik heb het over 20 km/h te hard: een trekker die 60 rijdt terwijl 40 is toegestaan. En zelfs al die trekker maar 25 had gemogen zie je toch zeker wel dat hij geen 25 rijdt? Als iemand dat verschil niet ziet, wordt het tijd dat hij naar de opticien gaat.
Gisterochtend reed ik in de Eifel (Duitsland dus) met een behoorlijke rij auto's achter een trekker. En net toen ik dacht "van mij mag hij nu wel de afslag nemen", stopte hij langs de kant van de weg om de rij auto's voorbij te laten.
Ik weet dat dat in Oostenrijk (ook?) verplicht is, maar van Duitsland weet ik het niet. Het voorkomt in ieder geval een berg frustratie, en gevaarlijke inhaalacties.
In ieder geval top van de trekkerbestuurder dat hij dat netjes even deed!
Ik weet dat dat in Oostenrijk (ook?) verplicht is, maar van Duitsland weet ik het niet. Het voorkomt in ieder geval een berg frustratie, en gevaarlijke inhaalacties.
Dan rijd je blijkbaar in de bebouwde kom en ben je dus een eikel!Tomatoman schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:49:
[...]
Als ik in mijn auto 70 rijd waar ik 50 mag, [...]
Dat is nogal een aanname! Ook bij 50 moet je er rekening mee houden dat anderen je niet gezien hebben. Een ongeluk is altijd dat twee (of meer) partijen elkaars fout niet konden corrigeren.[...] hij ziet mij immers rijden [...]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Wat mij betreft laten we tractors gewoon 130 rijden. Kunnen we ten minste doorkarren met zijn allen. Zouden boeren ook niet erg vinden; zijn ze minder lang aan het rijden en kunnen ze eerder poen verdienen.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
En vrachtwagens ook, zeker?NoxiuZ schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:48:
Wat mij betreft laten we tractors gewoon 130 rijden. Kunnen we ten minste doorkarren met zijn allen. Zouden boeren ook niet erg vinden; zijn ze minder lang aan het rijden en kunnen ze eerder poen verdienen.

Wat tractoren betreft zou dat alleen werken als ze dezelfde breedte als normaal verkeer hadden, maar ze zijn vaak breder. En zwaarder.

dit is dus de combinatie waar ik veel mee rij op het moment. Ik zie ook vaak genoeg autos achter me zigzaggen zoekend naar een gaatje om me in te halen als ik op een polderweggetje rij terwijl je er maar 60 mag en ik rij 60 dan ga ik dus niet aan de kant
denk eerder dat het ze geld kost.....NoxiuZ schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:48:
Goede reden om de wegen breder te maken, kunnen we de traagrijders ook weer fatsoenlijk inhalen met zijn allen.Room42 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:50:
[...]
En vrachtwagens ook, zeker?![]()
Wat tractoren betreft zou dat alleen werken als ze dezelfde breedte als normaal verkeer hadden, maar ze zijn vaak breder. En zwaarder.
En ja, vrachtwagens en tractors die gewoon 130 doen. Bwhoappp

Niks mis mee. Mooi zelfs. En goed voor de economie, want de chauffeurs zijn ook efficienter. En de royal dutch shell zet meer olie om.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Altijd fijn om rekening met elkaar te houden. Ik heb er ook wel eens achter eentje gezeten die bewust een extra rondje over de rotonde deed om ander verkeer door te laten.Wild Chocolate schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:21:
Gisterochtend reed ik in de Eifel (Duitsland dus) met een behoorlijke rij auto's achter een trekker. En net toen ik dacht "van mij mag hij nu wel de afslag nemen", stopte hij langs de kant van de weg om de rij auto's voorbij te laten.
Room42 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:44:
[...]
Dan rijd je blijkbaar in de bebouwde kom en ben je dus een eikel!
Je had het over het verkeerd inschatten van de snelheid van een landbouwvoertuig. Dat is a priori alleen mogelijk als je dat voertuig gezien hebt, anders had je überhaupt geen snelheid kunnen inschatten. Je begint nu opeens over het wel of niet zien van een ander voertuig, dat is een andere discussie. Wel een beetje bij de les blijvenDat is nogal een aanname! Ook bij 50 moet je er rekening mee houden dat anderen je niet gezien hebben. Een ongeluk is altijd dat twee (of meer) partijen elkaars fout niet konden corrigeren.
Ik heb familie aan een dijk wonen waar het verkeer 30km/u zou moeten rijden. Het is een smal weggetje met een flinke rij huizen erlangs en daardoor snel gevaarlijk. Maar tijdens het oogsten rijden er dus hele dagen lang van die combinaties langs (van jouw foto) en die rijden zelden netjes 30 km/u.jwvdst schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:51:
[afbeelding]
dit is dus de combinatie waar ik veel mee rij op het moment. Ik zie ook vaak genoeg autos achter me zigzaggen zoekend naar een gaatje om me in te halen als ik op een polderweggetje rij terwijl je er maar 60 mag en ik rij 60 dan ga ik dus niet aan de kant
Oplettengeblazen als je daar de voordeur uitloopt, om nog maar te zwijgen over het rammelen van het vensterglas.
Volgens mij haalde jij jouw auto erbijTomatoman schreef op maandag 20 juli 2015 @ 23:20:
[...]
Je had het over het verkeerd inschatten van de snelheid van een landbouwvoertuig. Dat is a priori alleen mogelijk als je dat voertuig gezien hebt, anders had je überhaupt geen snelheid kunnen inschatten. Je begint nu opeens over het wel of niet zien van een ander voertuig, dat is een andere discussie. Wel een beetje bij de les blijven
Maar goed, ik ben het eens dat, zeker automobilisten door 60km/h toch niet verrast zouden moeten worden, dan ben je al niet helemaal wakker.
Hoe denk jij een combinatie van trekker en aanhanger (50 ton) te gaan remmen als die 130 km per uur rijdt???NoxiuZ schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:48:
Hoe groter het object hoe moeilijker het voor het menselijk brein is om de snelheid juist in te schatten. Daarom gaat het ook relatief vaak fout bij mensen die nog net even voor een trein langs willen.Room42 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 23:41:
[...]
Volgens mij haalde jij jouw auto erbijWat een tractor betreft, daarvan was het altijd zo dat deze trager rijden dan normaal verkeer. Nu dat niet meer zo is, moet je hier even aan wennen.
Maar goed, ik ben het eens dat, zeker automobilisten door 60km/h toch niet verrast zouden moeten worden, dan ben je al niet helemaal wakker.
Volgens mij is die relatie niet correctpacificocean schreef op maandag 20 juli 2015 @ 23:57:
[...]
Hoe groter het object hoe moeilijker het voor het menselijk brein is om de snelheid juist in te schatten. Daarom gaat het ook relatief vaak fout bij mensen die nog net even voor een trein langs willen.
680mm geventileerde koolstofschijvenleendertveenbri schreef op maandag 20 juli 2015 @ 23:47:
[...]
Hoe denk jij een combinatie van trekker en aanhanger (50 ton) te gaan remmen als die 130 km per uur rijdt???
Hier in Drenthe natuurlijk ook veel landbouwverkeer over de provinciale en lokale wegen. Het wordt vooral frustrerend omdat weilanden steeds verder van de boerderij af lijken te liggen, het is niet ongewoon dat een tractor met aanhang 15~25 min voor je zit op de provinciale weg en zonder goede inhaalmomenten zit je er dan wel lang achter te hangen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik zie ze regelmatig op de weg - en ook op de provinciale wegen (N-wegen dus) - maar de beste mensen moeten ook gewoon werken voor hun centen/product. Ik stoor mij er niet zo aan in ieder geval iit sommigen die met onzinnige reacties komen om ze alleen maar tussen tijdstip x en y te laten rijden. Lekker bekrompen gedacht enz. Ikke ikke ikke...alsof ze voor de lol de mensheid zieken.wildhagen schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:23:
Ik vind ze vooral bloed-irritant, en dan met name op provinciale wegen, waar ze het verkeer soms gigantisch opstoppen met hun lage tempo. File galore enzo.
Want ja, wat zijn lokale wegen ...
IHA veel begrip en weinig frustratie met landbouwverkeer - het is gewoon nuttig en doorgaans houden de bestuurders minimaal evenveel (vaak een stuk meer) rekening met overig verkeer dan de gemiddelde automobilist. Maar ik heb makkelijk praten: mijn woon-werkverkeer is vrijwel alleen over snelweg of binnen (grote) steden, dus trekkers kom ik vrijwel alleen tegen als ik voor de lol ergens rij.
Dit is trouwens geen exclusief NL probleem, heb ik BE vaak genoeg dergelijk ongein gehad.
Denk dat dat een groot bron is van (toegenomen) irritatie: niet het landbouwverkeer verandert zoveel, maar de mogelijkheden om in te halen nemen af. Dat komt door steeds meer inhaalverboden en zelfs barrieres ivm ongelukken die vooral gebeuren bij inhaalpogingen tussen auto's onderling. Prima, maar gevolg is dat je ook geen landbouwverkeer kunt inhalen. En dat zelfs waar dat expliciet wel toegestaan is, veel mensen niet meer weten hoe in te halen op zo'n weg en er alsnog achter blijven hangen - en al weet je het zelf wel, als er zes of meer auto's achter hangen is het niet bepaald verantwoord om dat hele treintje in te halen, dus moet je achter aansluitenLordSinclair schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:54:
Hier in Drenthe natuurlijk ook veel landbouwverkeer over de provinciale en lokale wegen. Het wordt vooral frustrerend omdat weilanden steeds verder van de boerderij af lijken te liggen, het is niet ongewoon dat een tractor met aanhang 15~25 min voor je zit op de provinciale weg en zonder goede inhaalmomenten zit je er dan wel lang achter te hangen.
Dit is trouwens geen exclusief NL probleem, heb ik BE vaak genoeg dergelijk ongein gehad.
Oslik blyat! Oslik!
Ik ben het met je eens, veel irritatie komt voort uit de steeds grotere inperking van inhaalmogelijkheden. Hoewel dat op zichzelf een zinnige veiligheidsmaatregel is, wordt het hierdoor op sommige wegen vrijwel of geheel onmogelijk om langzaam verkeer in te halen. Niet handigdion_b schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 16:58:
[...]
Denk dat dat een groot bron is van (toegenomen) irritatie: niet het landbouwverkeer verandert zoveel, maar de mogelijkheden om in te halen nemen af. Dat komt door steeds meer inhaalverboden en zelfs barrieres ivm ongelukken die vooral gebeuren bij inhaalpogingen tussen auto's onderling. Prima, maar gevolg is dat je ook geen landbouwverkeer kunt inhalen. En dat zelfs waar dat expliciet wel toegestaan is, veel mensen niet meer weten hoe in te halen op zo'n weg en er alsnog achter blijven hangen - en al weet je het zelf wel, als er zes of meer auto's achter hangen is het niet bepaald verantwoord om dat hele treintje in te halen, dus moet je achter aansluiten

Doe daar ook maar water koeling bij

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Dan krijg je mist

Closed loop he http://www.eaton.com/Eato...terCooledBrakes/index.htm
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Maak die foto nog és een keer met een b-klasse auto of jezelf ernaast. Dan pas heb je een idee hoe groot deze combi is.jwvdst schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:51:
[afbeelding]
Overigens maakt het voor de automobilist weinig uit of je 55km of 80km/u rijd, en groots gelijk dat je niet in een zachte berm duikt.
Overigens heb ik ook een heuze tractort hoor; nu ff geen foto van maar lijkt sterk op deze

Da's geen combinatie waar je de gemiddelde boer mee ziet rijden. Dit is het serieuze werk. Lijkt erop dat je volgeladen niet onderdoet voor een vrachtwagen.jwvdst schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:51:
[afbeelding]
Heb je weleens last gehad van rare situaties? Ik ben weleens een straat tegengekomen waar de bewoners om en om de auto parkeerden(linkerkant, rechterkant, linkerkant). Dat lijkt me leuk manoeuvreren met tractor met aanhanger.
Door de mechanisatie-tendens worden de machines groter, zwaarder en duurder. Een boer zal dus veel machines niet meer zelf kopen maar de dienst afnemen bij een loonwerker. Een loonwerker zal de dure machines graag meer dan 40 uur per week in willen zetten en zal daarom een regio van een km of 10-20 willen bestrijken (afhankelijk van de regio). Daarom rijden landbouwvoertuigen meer op de openbare weg.LordSinclair schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:54:
Cedo Nulli
Het zou de landbouwvoertuigenchauffeurs zeker sieren als ze na 10 minuten even een bushalte of parkeerplaats opzoeken zodat de trein auto's er achter even kan passeren. In de jaren dat ik hier nu heen en weer rij naar werk kom ik regelmatig voor lange tijd achter landbouwvoertuigen terecht maar het is tot heden maar 1x gebeurd dat een chauffeur een bushalte op ging om de achterliggers even te laten passeren.
Ook graafmachines lijken tegenwoordig veel meer ingezet te worden zonder dat deze op een oplegger getransporteerd worden. Deze rijden ook kilometers lang over de provinciale weg. En deze gaan helaas nog langzamer dan landbouwvoertuigen.
Ook graafmachines lijken tegenwoordig veel meer ingezet te worden zonder dat deze op een oplegger getransporteerd worden. Deze rijden ook kilometers lang over de provinciale weg. En deze gaan helaas nog langzamer dan landbouwvoertuigen.
Graafmachines zijn wel vervelend ja, zeker op een 80km/h weg waar ze hooguit 20km/h rijden. Vanochtend trof ik er nog 1 op een N-weg...
Ik vind het jammer dat er altijd zo negatief word gekeken naar landbouwvoertuigen en/of de bestuurders ervan.
Ja de voertuigen zijn wat traag, en houden de boel wat op op provinciale wegen, maar over het algemeen zijn de bestuurders ervan een stuk netter in het verkeer dat gemiddelde automobilist.
Ik woon zelf in het buiten gebied, ben dol op landbouw voertuigen (film ze regelmatig), en als ik een grote combi tegen kom ga ik vaak netjes wat aan de kant en krijg je (bijna) altijd wel een vriendelijk bedankje terug.
Ook bij vrachtwagens die moeilijker even de berm in kunnen.
De mentaliteit die ik bij veel automobilisten zie is lange aan niet zo netjes. Systematisch te hard rijden, amper aan de kant gaan, bochten afsnijden (binnen bochtjes nemen, lekker gevaarlijk), geen richting aangeven, bumperkleven, enz enz enz. Tuurlijk heb je bij boeren/loonwerkers soms ook wel een persoon op zitten die niet zo netjes rijdt (meestal de nog wat jeugdige bestuurders), maar over het algemeen zijn het echt wel heren/dames in het verkeer en verdienen eerder lof dan negatief commentaar.
Ongelukken icm landbouwvoertuigen zijn vaak ook de oorzaak door het andere verkeer (nee niet altijd, ik weet het). Idiote inhaalacties waar het niet kan, of in de dode hoek gaan zitten (fietsers zijn daar heer en meester in....). Probleem is vaak dat de afloop een stuk slechter afloopt dat bijvoorbeeld een aanrijding tussen 2 auto's gezien het gewicht en formaat van landbouwvoertuigen.
Vind toch dat de laatste jaren mensen veel minder tolerant zijn, en metname in het verkeer.
Als je dan gewoon 65 rijd in een 60KM zone, dan zitten ze al strak op je bumper, vaak ook nog effe een clakson erbij en scheuren je dan voorbij om vervolgens 80-100 KM/h uit zicht te verdwijnen. En het zijn dan ook vaak die zelfde personen die 1) hekel hebben aan landbouw verkeer 2) zichzelf en anderen in gevaar brengen vaak met idiote inhaalacties 3) vaak de oorzaak zijn van ongelukken met langzaam verkeer en vervolgens met het boze vingertje wijzen naar tragere weg gebruikers (denk dus aan landbouwvoertuigen, brommobielen/bromfietsen).
Hele wall-of-text volgens mij, maar denk dat weinig mensen ook begrijpen waar die landbouw voertuigen voor nodig zijn, vaak voor ons voedsel. Tegenwoordig is het toch vaak het 'melk komt uit een pak' principe, en een koe staat niet in de wei maar op een pak melk....
Ja de voertuigen zijn wat traag, en houden de boel wat op op provinciale wegen, maar over het algemeen zijn de bestuurders ervan een stuk netter in het verkeer dat gemiddelde automobilist.
Ik woon zelf in het buiten gebied, ben dol op landbouw voertuigen (film ze regelmatig), en als ik een grote combi tegen kom ga ik vaak netjes wat aan de kant en krijg je (bijna) altijd wel een vriendelijk bedankje terug.
Ook bij vrachtwagens die moeilijker even de berm in kunnen.
De mentaliteit die ik bij veel automobilisten zie is lange aan niet zo netjes. Systematisch te hard rijden, amper aan de kant gaan, bochten afsnijden (binnen bochtjes nemen, lekker gevaarlijk), geen richting aangeven, bumperkleven, enz enz enz. Tuurlijk heb je bij boeren/loonwerkers soms ook wel een persoon op zitten die niet zo netjes rijdt (meestal de nog wat jeugdige bestuurders), maar over het algemeen zijn het echt wel heren/dames in het verkeer en verdienen eerder lof dan negatief commentaar.
Ongelukken icm landbouwvoertuigen zijn vaak ook de oorzaak door het andere verkeer (nee niet altijd, ik weet het). Idiote inhaalacties waar het niet kan, of in de dode hoek gaan zitten (fietsers zijn daar heer en meester in....). Probleem is vaak dat de afloop een stuk slechter afloopt dat bijvoorbeeld een aanrijding tussen 2 auto's gezien het gewicht en formaat van landbouwvoertuigen.
Vind toch dat de laatste jaren mensen veel minder tolerant zijn, en metname in het verkeer.
Als je dan gewoon 65 rijd in een 60KM zone, dan zitten ze al strak op je bumper, vaak ook nog effe een clakson erbij en scheuren je dan voorbij om vervolgens 80-100 KM/h uit zicht te verdwijnen. En het zijn dan ook vaak die zelfde personen die 1) hekel hebben aan landbouw verkeer 2) zichzelf en anderen in gevaar brengen vaak met idiote inhaalacties 3) vaak de oorzaak zijn van ongelukken met langzaam verkeer en vervolgens met het boze vingertje wijzen naar tragere weg gebruikers (denk dus aan landbouwvoertuigen, brommobielen/bromfietsen).
Hele wall-of-text volgens mij, maar denk dat weinig mensen ook begrijpen waar die landbouw voertuigen voor nodig zijn, vaak voor ons voedsel. Tegenwoordig is het toch vaak het 'melk komt uit een pak' principe, en een koe staat niet in de wei maar op een pak melk....
Dit is precies wat ik ook merk. Het lijkt de laatste tijd (en ik ben 22 met nog 'maar' 3 jaar mijn rijbewijs) wel alsof het verkeer steeds asocialer word.Nemesizz schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:31:
De mentaliteit die ik bij veel automobilisten zie is lange aan niet zo netjes. Systematisch te hard rijden, amper aan de kant gaan, bochten afsnijden (binnen bochtjes nemen, lekker gevaarlijk), geen richting aangeven, bumperkleven, enz enz enz.
Als je dan gewoon 65 rijd in een 60KM zone, dan zitten ze al strak op je bumper, vaak ook nog effe een clakson erbij en scheuren je dan voorbij om vervolgens 80-100 KM/h uit zicht te verdwijnen.
Laatst reed ik van werk naar huis (N344 mooie route) en als er voor mij niemand te zien is pak je (ongemerkt of niet) altijd een km of 5/10 te hard (en als er iemand voor mij zit die strak 80 rijd, dan blijf je daar gewoon netjes achter. Regels zijn regels).. Tot op een dag ik niet op zat te letten en (op de teller) 100 (zal 95 zijn ongeveer) reed. Komt er een dikke BMW X5 aan en zit letterlijk 60cm van mijn bumper af.. Heuvel af dus ik zet een tandje bij want ik dacht echt: "dit gaat fout aflopen". Tot op 110 ik er een streep doorzette en rustig vaart minderde naar een behapbare 85/90. Tot ongenoegen van de beste bestuurder achter mij die begon te claxonneren, groot licht aan (X5 SUV door mn achterraam van mijn kleine koekblikje), en zelfs! nog dichter achterop kroop. En dat alleen omdat het druk was de andere kant op en hij kon niet inhalen.. 1 rotonde en ongeveer 7km later werd ik ingehaald, afgesneden en meneer ging eerst even vol in de ankers puur om te laten zien dat ik net iets te hard reed en hij me daar op wou wijzen ofzo.. naja.. zonder gekheid, het verkeer word met de dag erger.. Zo heb ik nog 1001 voorbeelden die ik kan geven over wat er allemaal op die wegen gebeurt.
Maar 1 ding valt me op (back on topic). Als ik achter een landbouwvoertuig/graafmachine zit, denk je natuurlijk altijd eerst: "Heb ik weer, 20-45kmpu over deze gehele 80 weg" maar wat veel bestuurders (en met stevige nadruk op niet allemaal) van deze voertuigen doen: laten netjes het zicht open voor een eventuele inhaalactie, stoppen bij parkeerhavens en stoppen zelfs op de busbaan bij de rotondes (ookal mag dit laatste naar mijn weten niet helemaal 100%). Goede ontwikkeling en je merkt ook gewoon dat rijden aangenamer word. Even handje opsteken of een lichtseintje geven en door! Laten we dit als voorbeeld nemen!
edit: stijlfouten
Mijn ervaring is helaas anders, dit ideale beeld wat je schets gebeurd hier maar sporadisch. Als het meer regel dat uitzondering zou zijn is het allemaal een stuk prettiger op de weg.ignition_mp schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:07:
Maar 1 ding valt me op (back on topic). Als ik achter een landbouwvoertuig/graafmachine zit, denk je natuurlijk altijd eerst: "Heb ik weer, 20-45kmpu over deze gehele 80 weg" maar wat veel bestuurders (en met stevige nadruk op niet allemaal) van deze voertuigen doen: laten netjes het zicht open voor een eventuele inhaalactie, stoppen bij parkeerhavens en stoppen zelfs op de busbaan bij de rotondes (ookal mag dit laatste naar mijn weten niet helemaal 100%). Goede ontwikkeling en je merkt ook gewoon dat rijden aangenamer word. Even handje opsteken of een lichtseintje geven en door! Laten we dit als voorbeeld nemen!
Als je hier met 80km/h aan komt rijden (op een 80km/h) weg moet je regelmatig in de ankers omdat een tractor zich er voor gooit vanaf een zijweg (moet voorrang verlenen). Daar kan ik dan nog mee leven anders komt hij er waarschijnlijk nooit tussen, maar daarna wordt nooit de mogelijk gegeven om in te halen door even ergens tactisch te stoppen. Nee je mag er rustig een kwartier achteraan hobbelen.
Dat soort kamikaze acties heb ik net niet elke dag met vrachtwagens met zo'n volle tank trailer (als ik het goed formuleer) maar dat zijn de truckers die denken dat ze het wel aankunnen en vervolgens ook nog 60 blijven rijden (misschien onder het mom van: we zijn toch bijna in het dorpje).. LevensgevaarlijkLordSinclair schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:49:
[...]
Als je hier met 80km/h aan komt rijden (op een 80km/h) weg moet je regelmatig in de ankers omdat een tractor zich er voor gooit vanaf een zijweg (moet voorrang verlenen).
Toen ons huis net klaar was, heeft mijn zwager onze tuin gefreesd, zodat de zware polderklei niet meer van die enorme kleibrokken bevatte. Als je een tractor met een freesmachine in het veld ziet valt het niet zo op hoe groot hij eigenlijk is. Hij kwam met dit model aanzetten, dat onze tuin opeens best klein deed lijken
:
Big is better.
Ik heb in mijn werk vaak zat met materiaal op N wegen gezeten en vaak zat aso's gezien. Zoals er perse voorbij willen als ik al met een 35 tons Cat D 350D dumptruck die 3.20 meter breed is, en 70 km/u reed.
pic van internet
Hij schatte mijn snelheid totaal verkeerd in. Hij verwachte zijn inhaalmoment snel te kunnen uitvoeren, maar ik reed geen 25km maar 70km. Door te remmen, en uit te wijken de berm in is een ongeluk voorkomen. Een hartverzakking later en geen schade , zag ik deze meneer verderop in de straat uitstappen. Ik heb er toen wat van gezegd. Waarop hij mij voor gek verklaarde
Ik heb in mijn werk vaak zat met materiaal op N wegen gezeten en vaak zat aso's gezien. Zoals er perse voorbij willen als ik al met een 35 tons Cat D 350D dumptruck die 3.20 meter breed is, en 70 km/u reed.
pic van internet

[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 22-07-2015 15:26 ]
Euhm hoe groot is je tuin dan als ie met een tractor met grond frees even komt frezen?Tomatoman schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:34:
Toen ons huis net klaar was, heeft mijn zwager onze tuin gefreesd, zodat de zware polderklei niet meer van die enorme kleibrokken bevatte. Als je een tractor met een freesmachine in het veld ziet valt het niet zo op hoe groot hij eigenlijk is. Hij kwam met dit model aanzetten, dat onze tuin opeens best klein deed lijken:
[afbeelding]
Tomatoman schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:34:
Toen ons huis net klaar was, heeft mijn zwager onze tuin gefreesd, zodat de zware polderklei niet meer van die enorme kleibrokken bevatte. Als je een tractor met een freesmachine in het veld ziet valt het niet zo op hoe groot hij eigenlijk is. Hij kwam met dit model aanzetten, dat onze tuin opeens best klein deed lijken:
[afbeelding]
offtopic:
Is dat toevallig bij Jan de Winkel? Lijkt heel erg op de showroom van JdW namelijk.
Is dat toevallig bij Jan de Winkel? Lijkt heel erg op de showroom van JdW namelijk.
In dit topic is dat on-topic hoorNemesizz schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 15:56:
offtopic:
offtopic:
Maar dit is wel off-topic:
Damic schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 15:24:
[...]
Euhm hoe groot is je tuin dan als ie met een tractor met grond frees even komt frezen?
offtopic:
Valt wel mee hoor, ik schat dat de achtertuin 15 x 20 meter is. Met een frees van 3 meter breed was dat een paar minuten werk, maar dan wel met een stuk fijner eindresultaat dan met zo'n freesmachine die hoveniersbedrijven in tuinen gebruiken. Op de foto hieronder zie je dat de tuin nog in aanleg is, maar dat er al wel gras groeit. Het is het huis in het midden van de foto, met het piramidedak.
Valt wel mee hoor, ik schat dat de achtertuin 15 x 20 meter is. Met een frees van 3 meter breed was dat een paar minuten werk, maar dan wel met een stuk fijner eindresultaat dan met zo'n freesmachine die hoveniersbedrijven in tuinen gebruiken. Op de foto hieronder zie je dat de tuin nog in aanleg is, maar dat er al wel gras groeit. Het is het huis in het midden van de foto, met het piramidedak.

Tomatoman schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:23:toon volledige bericht
[...]
In dit topic is dat on-topic hoor. Ik heb geen idee waar het is, ik heb gewoon een vergelijkbaar plaatje van internet geplukt waar je goed de schaalgrootte op ziet.
offtopic:
[...]
offtopic:
[afbeelding]
offtopic:
De tuin is inderdaad nog niet af. Er staat nog geen trampoline in
De tuin is inderdaad nog niet af. Er staat nog geen trampoline in
offtopic:
Het is een grote schommel geworden. Trampolinespringen doen ze maar bij de buren
Het is een grote schommel geworden. Trampolinespringen doen ze maar bij de buren
Speciaal voor jou kon ik het niet laten deze video hier te postenNemesizz schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:31:
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeDrone crash ! Drone ongeval want de accu vergeten te checken :(
Op het betrokken video kanaal meer van dit soort beleef-video's
Tja met dank aan de wegbeheerder (provincie/gemeente) zullen we maar zeggen, die uitwijkmogelijkheid is er gewoon niet bij veel 80km wegen.LordSinclair schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:49:
Als je hier met 80km/h aan komt rijden (op een 80km/h) weg moet je regelmatig in de ankers omdat een tractor zich er voor gooit vanaf een zijweg (moet voorrang verlenen). Daar kan ik dan nog mee leven anders komt hij er waarschijnlijk nooit tussen, maar daarna wordt nooit de mogelijk gegeven om in te halen door even ergens tactisch te stoppen. Nee je mag er rustig een kwartier achteraan hobbelen.
En een beetje tractor met dumper heeft al gauw een meter of 15 nodig nodig om zijn combinatie te kunnen parkeren.
Bij een beetje drukke weg komen ze er daarna ook niet snel meer tussen om in te voegen als daar al een rij auto,s en vrachtauto,s rijdt.
Denk je dat een vrachtwagen met oplegger om een graafmachine op te transporteren gratis is ?LordSinclair schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:50:
[ Voor 20% gewijzigd door bluemoon23 op 23-07-2015 00:02 ]
Nee, dat zeg ik dan ook nergensbluemoon23 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 23:59:
Denk je dat een vrachtwagen met oplegger om een graafmachine op te transporteren gratis is ?
Om nog maar niet te spreken over de economische schade die aangericht wordt door de vertragingen die optreden op lange 80 wegen waar die dingen de reistijden verdubbelen. Maar om de boeren met die kosten op te zadelen zou ook niet realistisch zijn.LordSinclair schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 08:09:
[...]
Nee, dat zeg ik dan ook nergensHele afstanden rijden met een graafmachine zijn ook niet gratis
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Ik heb nooit problemen met landbouwverkeer gehad. Ik vloek en tier wel eens als er eentje wat traag is maar goed die persoon moet ook gewoon naar zijn werk. Ik heb het geluk dat ik in een omgeving ben opgegroeid met veel landbouw in de omgeving. Soms zie ik mensen inderdaad caperiolen uit halen dat je denkt als dat maar goed gaat. Dat een boer zand en blubber achter laat is normaal ik kan begrijpen dat dat voor motor rijders vervelend is maar in een auto zou je er geen last van moeten ondervinden je kan niet verwachten dat een boer een was installatie gaat aanleggen bij ieder veld om banden te wassen.
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3
Ach, het valt allemaal reuze mee. Men heeft gewoon geen geduld meer in onze maatschappij. Het is wel eens lekker dat onthaasten achter een landbouwvoertuig.
Drone is wel leuk, maar waag ik me nog niet aan. Net een flink bedrag uitgegeven aan een 4K camera, vorige (full-hd) begon problemen te krijgen dus tja, kon ik net zo goed voor 4K gaan.the noise schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:02:
[...]
Speciaal voor jou kon ik het niet laten deze video hier te posten
[video]
Op het betrokken video kanaal meer van dit soort beleef-video's
Maar ook mede door mogelijke crashes, en landbouwvoertuigen best duur zijn (je zou maar net voor een combine of hakselaar/opraapwagen crashen
Ook worden regels voor drones steeds strenger, wat nu nog legaal is kan volgend jaar ineens verboden zijn.
ha opendeurdag zo te zienredbullet schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:39:
[afbeelding]
Foto van uit de lucht bij mij thuis

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 23-07-2015 12:17 ]
Jazekers, kwam nog redelijk veel man op af
maar als IT'er ipv boer vind ik het wel een mooi bedrijf
Als de economische schade door vertraging en files een reden zou zijn dan weet ik nog wel wat wegenbouwprojectjes te verzinnen......Shunt schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 08:35:
Om nog maar niet te spreken over de economische schade die aangericht wordt door de vertragingen die optreden op lange 80 wegen waar die dingen de reistijden verdubbelen.
En wat dacht je van bruggen die om de haverklap open moeten in de zomer vanwege de pleziervaart ?
Ik woon naast een loonbedrijf en zit dus regelmatig achter (groot) landbouwverkeer op weg naar huis. Dat vind ik totaal geen probleem, ze kunnen vaak niet harder en er is niet (altijd) genoeg ruimte om uit te wijken. Prima, dan rijd ik wel een stukje wat minder vlot door 
Ik erger me veel meer aan de personenauto's die echt wel 80 km/h kunnen rijden, maar hoogstens 60-70 rijden op een weg waar je 80 mag. Maar dat is weer een andere discussie natuurlijk
Ik erger me veel meer aan de personenauto's die echt wel 80 km/h kunnen rijden, maar hoogstens 60-70 rijden op een weg waar je 80 mag. Maar dat is weer een andere discussie natuurlijk
Ik ga ervan uit dat de meeste landbouw-combinaties niet op de weg rijden omdat het leuk is, maar omdat ze (net als de meesten van ons) zo snel mogelijk van A naar B willen.
Helemaal in drukke periodes (oogst), wanneer de werkdagen al extreem zijn, dan wil je geen tijd verdoen met treuzelen.
Kan een trekker 60 km/h, dan zal die gauw genoeg 60 km/h rijden.
Mijn schoonvader komt ook wel eens voor wat zwaarder tuinwerk met de trekker naar onze woonplaats: Afstand 75 km/h, V-max trekker = 50 km/h, reistijd = 1,5 uur
. (Combinatie leek wel op die van jwvdst, alleen steunde de aanhanger nog op een losse dolly.)
Helemaal in drukke periodes (oogst), wanneer de werkdagen al extreem zijn, dan wil je geen tijd verdoen met treuzelen.
Kan een trekker 60 km/h, dan zal die gauw genoeg 60 km/h rijden.
Mijn schoonvader komt ook wel eens voor wat zwaarder tuinwerk met de trekker naar onze woonplaats: Afstand 75 km/h, V-max trekker = 50 km/h, reistijd = 1,5 uur
www.steamloco.info
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeVers gras halen
een video vanuit de combinatie waar ik mee rij
Video doet het niet.jwvdst schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 15:48:
een video vanuit de combinatie waar ik mee rij
Er staat: "Deze video is prive"
[ Voor 58% gewijzigd door bluemoon23 op 24-07-2015 18:01 ]
Wij NL-ers zijn een stelletje watjes 
Ik woon sinds eind vorig jaar in de UK en daar mag je buiten de bebouwde kom 60mph, wat neer komt op 95km/u. Die wegen zijn smal, zeker als je niet de hoofdwegen hebt zijn ze soms zo smal dat passeren al lastig is (met blinde bochten, begroeiing & bebouwing/muurtjes) en soms is het letterlijk 1 baan breed... en technisch mag je nog steeds 95km/u.
Maar nu komt het, de fietsers zitten ook gewoon op die wegen. Vrachtwagens komen er dus gewoon niet langs als er tegenliggers zijn en als personenauto is het ook niet altijd even eenvoudig (lees: je tegenligger moet niet te veel op het midden van de weg rijden).
Dus je komt de bocht omzeilen met 95km/u, om bijna achterin een vrachtwagen te zitten die misschien 10 km/u gaat, want er zit een fietser voor (heuvel op).
Dus ik vind jullie (de klagers) allemaal verwende nesten
Ik woon sinds eind vorig jaar in de UK en daar mag je buiten de bebouwde kom 60mph, wat neer komt op 95km/u. Die wegen zijn smal, zeker als je niet de hoofdwegen hebt zijn ze soms zo smal dat passeren al lastig is (met blinde bochten, begroeiing & bebouwing/muurtjes) en soms is het letterlijk 1 baan breed... en technisch mag je nog steeds 95km/u.
Maar nu komt het, de fietsers zitten ook gewoon op die wegen. Vrachtwagens komen er dus gewoon niet langs als er tegenliggers zijn en als personenauto is het ook niet altijd even eenvoudig (lees: je tegenligger moet niet te veel op het midden van de weg rijden).
Dus je komt de bocht omzeilen met 95km/u, om bijna achterin een vrachtwagen te zitten die misschien 10 km/u gaat, want er zit een fietser voor (heuvel op).
Dus ik vind jullie (de klagers) allemaal verwende nesten
heb het aangepastbluemoon23 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 17:42:
[...]
Video doet het niet.
Er staat: "Deze video is prive"