Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi / netwerk optimalisatie

Pagina: 1
Acties:

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:23
Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat netwerk (zowel bedraad als draadloos) niet mijn sterkste kennisgebied is. Sterker nog, ik weet er bar weinig van af.
Nu is de vraag die ik heb ook al tientallen keren gesteld op dit forum, bijvoorbeeld:
- Optimale opstelling WiFi anno 2015
- Nieuwe woning

Nu had ik zelf uiteraard al wat denkwerk gedaan, maar bovengenoemde - en andere - topics maken mij aan het twijfelen.

Huidige situatie
Wij wonen in een behoorlijk oud huis. Bouwjaar 1923. Er lopen geen netwerkleidingen door muren (was toen nog niet nodig) en het fraaie sier-stucwerk weerhoud mij daarvan daar op korte termijn verandering in te brengen.
We gebruiken daarom voor de broodnodige verbindingen powerline adapters, om precies te zijn Devolo dLAN 500 adapters. De verbinding met de buitenwereld wordt verzorgd door een door de provider beschikbaar gestelde Huawei HG655d.

Schematisch ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/dvsqrc.jpg
In de kelder staat de Huawei en de thuisserver. Daar zit een verbinding via powerline naar de TV en naar de PC in de werkkamer. De Huawei levert ook een WiFI-signaal.
Dat laatste is meteen het zwakke punt. Dat is in de eetkamer al niet meer bruikbaar.

De oorspronkelijke optie:
Zoals ik al aangaf loop ik al even te dubben hoe dit te verbeteren.
Een eerste ingeving was via een Wifi-uitbreiding op het powerline netwerk via een Devolo dLAN 500 WiFi-adapter
Een zelfde apparaatje zou ik ook toe kunnen passen om de bovenverdieping van draadloos netwerk te voorzien.

Schematisch begane grond:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2a65o46.jpg

Schematisch eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2njjy50.jpg

Investering: 2x €65.- = €130,-
Voordeel: Simpel (?)
Nadeel: Grotere belasting powerline netwerk. Ik vraag me af of dat de betrouwbaarheid ten goede komt.

Optie naar aanleiding van topics:
In de meeste topics wordt toch serieuzer gekeken naar WiFi-routers, bij voorkeur werkend volgens de laatste stand der techniek.
Kies ik daarvoor (bijvoorbeeld voor een Netgear WNDR4300), dan wordt het plaatje als volgt:

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2dklnra.jpg

Eerste verdieping
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/kd7nlj.jpg
Hier in feite 1 powerline adapter die de Netgear met de rest moet verbinden. Fysiek zou dit geheel op zolder komen te staan (vloer = hout + op riet gestuct gips)

Investering:
2x €69 voor de Netgear + 1x €35 voor een extra Devolo.
Die laatste zou mogelijk kunnen vervallen, door de TV te laten verbinden via Wifi.

Vragen
Zijn de getekende opties überhaupt uitvoerbaar?
Welke optie is het beste :) ?
In een la vond ik nog een Netgear WGT624. Geen idee hoe oud deze is, maar zou die nog in een scenario bruikbaar zijn?

www.steamloco.info

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou toch eerst serieus kijken naar de mogelijkheden van toch kabels trekken, eventueel laten doen of buitenom. Proffesionele installateurs trekken ook wel kabels door spouwmuren of langs verwarmingsbuizen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-11 23:05
Kijk, een topicstart volgens het boekje!
Als ik het goed begrijp, is de gedachte achter het laatste voorstel dat het powerline netwerk ontlast wordt door een netwerkkabel tussen de Huawei en de Netgear. Vervolgens wil je voor de rest van het huis wel gebruik maken van powerline. Je zult het al gelezen hebben in de aangehaalde topics: powerline is altijd suboptimaal! Ik ben het met Frogman eens: zeg niet te snel dat een bekabeld netwerk niet kan.
De getekende opties zijn wel uitvoerbaar. Van belang is vooral de vraag: hoe goed functioneert powerline nu in jouw huis? Als dat nu goed gaat en je weet echt zeker dat je geen netwerkkabels kunt trekken zonder de muren te beschadigen, dan zou ik ervoor gaan.

De Netgear WGT624 is een router uit 2004. Ook al ben ik doorgaans van mening dat je apparaten pas moet vervangen als ze echt stuk zijn; dit model ondersteunt maximaal 802.11g en dus geen WPA2 beveiliging. Niet verantwoord meer!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:23
Tja, wat kabels betreft: Waar een wil is, is een weg. Maar vooralsnog zie ik de inspanning om dat te doen nog niet opwegen tegen de duidelijk betere prestaties & betrouwbaarheid. De rest van de family klaagt op hier nog niet over, dus een business case daarvoor wordt lastig ;) .
HenkDePoema schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 21:10:
De Netgear WGT624 is een router uit 2004. Ook al ben ik doorgaans van mening dat je apparaten pas moet vervangen als ze echt stuk zijn; dit model ondersteunt maximaal 802.11g en dus geen WPA2 beveiliging. Niet verantwoord meer!
Helder. Iemand nog een Netgear wgt624 kopen ? O-)

www.steamloco.info

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Optie 1:
Als ik het zo zie moet het mogelijk zijn een kabel omhoog te trekken via het trapgat.
Trek als het even kan een kabel omhoog naar de begane grond....(als het nog even lukt zelfs naar de 1ste verdieping.

Neem dan een AC1750 of AC1900 router MET externe antennes.
Niet zo'n doos met interne antennes.
Op dit moment zeg is ASUS AC-RT66 of AC-68

Optie2:
Ook in een oud huis liggen mogelijk TV kabels.
Gebruik die kabel als trekkabel om een UTP kabel door te trekken.
Dan kan je ter plaatse van de TV een router met wifi plaatsen.

Optie3:
Bij de TV; achter de Devolo een router plaatsen (zie 1)
Bovenstaande werken met beamforming en blazen het signaal rustig je tuin in.