Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

• downing
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07-2024
Hallo
Binnen enkele weken krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. De woning bestaat uit drie verdiepingen.
Op de begane grond komt in de woonkamer de AOP binnen. (helaas niet in de meterkast). In de woonkamer wil ik een kabel leggen via de kruipruimte naar de tv toe en er moet een kabel naar de derde verdieping voor mijn game pc.
Tevens willen wij een goede wifi verbinding in het gehele huis, dus ook op zolder. Wifi zal alleen gebruikt worden voor telefoons, laptop en de printer.

Mijn internet provider is Ziggo en zal dat ook in de nieuwe woning blijven. Echter merken wij in de huidige situatie dat het wifi signaal van de Ziggo router( Ubee evw3200) erg slecht is.
Het is dus de bedoeling om een nieuwe draadloze router te kopen die voldoende bereik heeft voor de gehele woning.

De kabel verbinding wil ik via een WCD aansluiten dmv een stuge kabel CAT6. Er komt dus 1 wcd bij de AOP vanuit hier gaat dan 2 kabels, 1 naar een wcd bij de tv en de andere kabel gaat dan naar de wcd op de 3de verdieping.
De kabel die naar de 3de verdieping gaat komt in een kabel gootje met de Coax kabel samen.

Ik heb nu een aantal vragen:

1) Wat zal voor mij de beste draadloze router zijn
pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)
pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart
pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart

Zal alleen de router voldoende zijn of moet ik heb de 3de verdieping nog een AC gebruiken. Als ik een ac zou moeten gebruiken kan ik dan niet beter 2 kabels naar boven trekken en deze aansluiten op de wcd. Zodat de pc een eigen kabel heeft en de ac ook. Dit zal natuurlijk betekenen dat er ergens een switch zal moeten komen.

2) Voor de stugge kabel wil ik deze gaan gebruiken
https://netwerkproducten....oper-p-3335-vid-4072.html
Of kan ik gewoon een utp kabel kopen. Geef dat dan niet teveel storing met de coax kabel.

Hopelijk heb ik genoeg informatie gegeven om een duidelijk beeld te schetsen en dat jullie mij kunnen helpen met de vragen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

downing schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:53:
Hallo
Binnen enkele weken krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. De woning bestaat uit drie verdiepingen.
Op de begane grond komt in de woonkamer de AOP binnen. (helaas niet in de meterkast). In de woonkamer wil ik een kabel leggen via de kruipruimte naar de tv toe en er moet een kabel naar de derde verdieping voor mijn game pc.
Tevens willen wij een goede wifi verbinding in het gehele huis, dus ook op zolder. Wifi zal alleen gebruikt worden voor telefoons, laptop en de printer.

Mijn internet provider is Ziggo en zal dat ook in de nieuwe woning blijven. Echter merken wij in de huidige situatie dat het wifi signaal van de Ziggo router( Ubee evw3200) erg slecht is.
Het is dus de bedoeling om een nieuwe draadloze router te kopen die voldoende bereik heeft voor de gehele woning.
Om even mezelf uit een andere topic te quoten:
Daar ga je de mist in.

Het is niet realistisch om te verwachten dat een enkele router/AP een heel modern betonnen huis stabiel van internet kan voorzien.
Misschien heb je geluk, maar ga als je toch bezig bent uit van minimaal twee AP's, eentje op bovenste verdieping en eentje op onderste. Dat is juist relevant als je alleen maar kleine mobile en embedded devices draadloos aan gaat sluiten, want hun antennes en dus zend- en ontvangstcapaciteiten zijn erg beperkt.
De kabel verbinding wil ik via een WCD aansluiten dmv een stuge kabel CAT6. Er komt dus 1 wcd bij de AOP vanuit hier gaat dan 2 kabels, 1 naar een wcd bij de tv en de andere kabel gaat dan naar de wcd op de 3de verdieping.
De kabel die naar de 3de verdieping gaat komt in een kabel gootje met de Coax kabel samen.

Ik heb nu een aantal vragen:

1) Wat zal voor mij de beste draadloze router zijn
pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)
pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart
pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart

Zal alleen de router voldoende zijn of moet ik heb de 3de verdieping nog een AC gebruiken. Als ik een ac zou moeten gebruiken kan ik dan niet beter 2 kabels naar boven trekken en deze aansluiten op de wcd. Zodat de pc een eigen kabel heeft en de ac ook. Dit zal natuurlijk betekenen dat er ergens een switch zal moeten komen.
AP boven vrijwel zeker noodzakelijk. Extra kabel is overbodig als je een AP met ingebouwde switch neemt (of een router/AP daarvoor misbruikt, wat vaak handigste optie is, zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point )

Mbt keuze: je hebt het over alleen wat low-end mobile zut draadloos aansluiten. Dan zijn dergelijke high-end routers/AP's overkill.

Zoek allereerst uit per client:
- ondersteunen ze 5GHz?
- ondersteunen ze WiFi-ac?
- hoeveel antennes hebben ze? (lees: welke MiMo-modussen kunnen ze aan?)

Ik zou hoe dan ook AP's nemen die 5GHz ondersteunen want als de 2.4GHz vol is ivm interferentie heb je gewoon geen andere keuze, ongeacht wat je clients doen en minimaal 2x2 MiMo doen. Of je gelijk ook voor ac wilt gaan hangt af van budget. Als je moet kiezen voor 3x3 MiMo WiFi-n en 2x2 MiMo WiFi-ac voor vergelijkbaar bedrag zou ik met de eisen die je noemt veel eerder gaan voor de 3x3 WiFi-n. Dan denk ik aan bijv de Netgear WNDR4300 (en dan twee stuks, eentje boven, eentje beneden). Reden daarvoor en niet bijv de goedkopere TP-Link WDR4300, is dat de WNDR out-of-the-box DFS doet, waardoor je niet 4 maar 19 kanalen beschikbaar hebt in de 5GHz, waaronder de high-power kanalen, wat performance (dekking en bandbreedte) ten goede komt. Met custom DD-WRT firmware kun je dat op de WDR4300 ook voor elkaar krijgen, maar dan moet je dus zelf de firmware flashen. Dat scheelt je paar tientjes (bij twee stuks) als je het kunt/wilt.

Heb je wel ac-capable devices, dan is het devies: meer antennes is beter. Op dit moment haal je beste dekking met 4x4 MiMo apparaten met chipsets van Quantenna (QSR-1000) en Qualcomm (QCA9980). Maar dat zijn gelijk ook erg dure apparaten (EUR 200/stuk...). Neem je genoegen met 3x3 MiMo, dan zou ik momenteel de Asus AC68U als beste optie aanraden omdat het zowel DFS als roaming assist (apparaten met zwakke verbinding actief eraf gooien om ze op de andere AP te krijgen) ondersteunt. Voordelige keus is wederom TP-Link: neem de Archer C7 en flash er DD-WRT op voor DFS-support. Let wel dat bij WiFi-ac DFS echt noodzakelijk is als je twee AP's in huis hebt, want bij AC gebruik je blokken van 4 kanalen en zonder DFS heb je maar 4. Dus iedere non-DFS AC apparaat stoort per definitie met iedere andere non-DFS AC apparaat :o
2) Voor de stugge kabel wil ik deze gaan gebruiken
https://netwerkproducten....oper-p-3335-vid-4072.html
Of kan ik gewoon een utp kabel kopen. Geef dat dan niet teveel storing met de coax kabel.
Goede coax is 85dB afgeschermd en stoort je UTP niet. Ik zou eerder simpele (stugge) UTP kopen en extra geld en aandacht in je coaxkabel steken, dan el-crappo coax proberen te compenseren met afgeschermde F/UTP :o
Hopelijk heb ik genoeg informatie gegeven om een duidelijk beeld te schetsen en dat jullie mij kunnen helpen met de vragen.
Klinkt duidelijk genoeg ;)

Oslik blyat! Oslik!

• downing
Bedank voor je uitgebreide reactie. Aangezien ik al een aantal weken me heb ingelezen in deze stof, merk ik dat ik nog wat dieper de materie in moet gaan duiken.
We gebruiken draadloze een note 3, sony z1 en de kinderen nintendo 3ds en een samsung tablet. Een ac router lijkt me dan inderdaad niet nodig en N zal dan voldoende zijn. Jouw advies is dus om op de onderste verdieping die netgear te plaatsen en boven dezelfde, maar dan in ac mode?
Voor de kabels zal ik de utp kiezen en dan een goede coax kabel.

Nogmaals dank je wel. Als je nog tips hebt met aansluiten of iets dergelijks laat het me dan weten

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

downing schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:39:
Bedank voor je uitgebreide reactie. Aangezien ik al een aantal weken me heb ingelezen in deze stof, merk ik dat ik nog wat dieper de materie in moet gaan duiken.
We gebruiken draadloze een note 3, sony z1 en de kinderen nintendo 3ds en een samsung tablet. Een ac router lijkt me dan inderdaad niet nodig en N zal dan voldoende zijn.[/]
Correct. Hoe zit het met de laptop? Die noemde je in topicstart wel, maar zie ik hier niet terug.
Jouw advies is dus om op de onderste verdieping die netgear te plaatsen en boven dezelfde, maar dan in ac mode?
Nee, gewoon zelfde boven en beneden. Als beneden ac geen meerwaarde biedt, heeft het dat ook niet. Omgekeerd als het wel moeite waard is, dan zowel boven als beneden ac-apparaatje.
Voor de kabels zal ik de utp kiezen en dan een goede coax kabel.
Yup. Hoeft niet veel te kosten, sowieso de kosten van de kabel zijn nagenoeg nooit het duurst. Hirschmann KOKA-799 is een breed verkrijgbare 'goede' coaxkabel. Let naast de kabels ook op de connectoren, als je goede kabel voorziet van niet-afgeschermde connectoren.
Nogmaals dank je wel. Als je nog tips hebt met aansluiten of iets dergelijks laat het me dan weten
Zo ingewikkeld is het niet. Het feit dat je een UTP-kabel naar boven trekt is 90% van het verhaal, de rest is puur invulling details.

Oslik blyat! Oslik!

• downing
Inderdaad vergeten de laptop erbij te zetten die is al 4 jaar oud en ondersteund geen AC.
Ik bedoelde boven de netgear als acces point te gebruiken.
zal natuurlijk ook degelijke aansluitingen gebruiken.