Bouw labvoeding

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
Tinusvolkel schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:11:
[...]
Als je met externe FETS werkt dan word ie niet zo warm, en die zijn makkelijk te solderen en op een koelblokje te monteren als ze TH zijn.
Het ging over de controller chip voor de buck convertor. Voor de fets heb je grotere packages die prima te solderen zijn. (Ook de smd versies)

Voor convertors met een hoge efficientie krijg je bijna standaard kleine ics, omdat (intern) alles dicht bij elkaar moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Beperkt je keuze wel behoorlijk inderdaad. Je zou nog kunnen overwegen om een kleine batch van PCBs machinaal te laten voorzien van het kleinere materiaal zoals QFNs en eventueel TSSOP. Met ietswat hogere aantallen en maar een paar componenten valt dat wel mee in de kosten.
Bijkomend voordeel is overigens dat linear (zoals een paar keer genoemd in dit topic) vrij lage MOQs heeft bij de grotere leveranciers (Arrow) waardoor de prijs erg hard kan zakken t.o.v. Farnell als je die via een EMS laat bestucken.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander306
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
Waarom DAC's en ADC's? Dat kan ook creabea met de uC. DAC is gewoon PWM-en op een RC-filter en een ADC kan met twee weerstanden een condensator en twee digitale pinnen van een uC. Als je weinig rimpel wil en een groot dynamisch bereik zou ik niet voor een switchmode voeding kiezen maar iets met schakelbare windingen op een transformator. Het ontwerpen van switchmode voedingen is sowieso een kunst op zichzelf. Om het voor de leek veilig te houden zou het misschien verstandig kunnen zijn om een (laptop) adapter te gebruiken?

Ik lees ondertussen een paar maanden af en toe eens mee op dit forum en ik heb het idee dat het hier meer arduino en raspberry georiënteerd is als bijvoorbeeld circuitsonline en EEVblog. Misschien is het dan juist leuk om zo veel mogelijk analoog te gaan, voor het educatieve aspect...

Willen we ter leering ende vermeak nog wat EMC testjes op het ontwerp uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

QFN is met een normale bout nog wel te doen met een beetje oefenen, totdat die pad in 't midden ook daadwerkelijk verbonden moet zijn. Met soldeerpasta en hete lucht denk ik dat ik 't zelf ook nog wel aan zou durven maar ik snap dat niet iedereen zo'n ding heeft staan.

Een μC heeft vaak maar een beperkte ADC en/of DAC. De ATMega168/328 heeft zelfs geen DAC dacht ik, ze hebben wel zogenaamde analog channels maar daar zit slechts een 10bit adc op. Analog out is puur PWM. Het is dan beter om een goede ADC en DAC te nemen waarbij je beschikt over wat meer bits.

Ik klooi op dit moment aan met een aantal van die dingen icm een Arduino Uno maar tot nu toe is dat allemaal SPI. De enigste die ik op dit moment "werkend" heb is de LT2400, een 24bits ADC maar die heeft dus een retestabiele Vref nodig, iig een stuk stabieler dan de standaard 5v lijn die van de Uno af komt :+ Ik moet wel zeggen dat die LT2400 erg traag is, 5sps geloof ik, als je daar een beetje een gemiddelde wil nemen zit je dus al snel aan 1 gemiddelde per second of je moet aan rolling/moving/sliding window averaging gaan doen.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander306
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
C.44 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:20:
...
Een μC heeft vaak maar een beperkte ADC en/of DAC. De ATMega168/328 heeft zelfs geen DAC dacht ik, ze hebben wel zogenaamde analog channels maar daar zit slechts een 10bit adc op. Analog out is puur PWM. Het is dan beter om een goede ADC en DAC te nemen waarbij je beschikt over wat meer bits.
...
Ik doel op delta-sigma conversie. Kun je zelf bepalen hoeveel bits je nodig hebt, het samplen duurt dan langer als je meer bits nodig hebt. Tip 14 in dit document van Microchip: http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/40040b.pdf

Dat kan dus ook als je helemaal geen ingebouwde ADC's en DAC's op je chip hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Sander306 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:38:
Waarom DAC's en ADC's? Dat kan ook creabea met de uC. DAC is gewoon PWM-en op een RC-filter en een ADC kan met twee weerstanden een condensator en twee digitale pinnen van een uC. Als je weinig rimpel wil en een groot dynamisch bereik zou ik niet voor een switchmode voeding kiezen maar iets met schakelbare windingen op een transformator. Het ontwerpen van switchmode voedingen is sowieso een kunst op zichzelf. Om het voor de leek veilig te houden zou het misschien verstandig kunnen zijn om een (laptop) adapter te gebruiken?

Ik lees ondertussen een paar maanden af en toe eens mee op dit forum en ik heb het idee dat het hier meer arduino en raspberry georiënteerd is als bijvoorbeeld circuitsonline en EEVblog. Misschien is het dan juist leuk om zo veel mogelijk analoog te gaan, voor het educatieve aspect...

Willen we ter leering ende vermeak nog wat EMC testjes op het ontwerp uitvoeren?
Die switcher regulator zal enkel gebruikt worden als pre-regulator gevolgd door een lineare regulator. Dan is de rimpel die veroorzaakt wordt door de switcher niet zo heel erg.

Wat betreft het gebruik van een dac en adc vind ik dat je hier gewoon een ic voor moet nemen en niet moet gaan rotzooien met een RC filter. Natuurlijk zal je nauwkeurigheid omlaag gaan aan de hand van je resolutie. Adc/dac's met hoge resolutie en snelheid kosten veel. Maar goed, als je een instelbereik van ~10mV wilt bereiken heb je aan zon 12 bit dac wel genoeg.

Ik denk dat de meesten die hier tot nu toe meegedacht hebben over het ontwerp wel aardig wat ervaring hebben met Atmel en ARM chips. Genoeg keuze dus ;p

EMC is zowiezo wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

De Xmega serie heeft een vrij aardige DAC en ADC, zijn ook goed snel, maar er moet nog een hoop calibratie ellende overheen om het enigsinds temperatuur stabiel en linear te krijgen.

De MSPFveelgetallen:
http://www.ti.com/product/msp430f6726

Heeft een 24bit DeltaSigma ingebakken, en zit een beetje in dezelfde prijs range... 2-4 Euro p/s.
Maar de prestatie was niet echt super veel beter als een geoversampelde 12 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is wel een aardige I2C 2.4 OLED met een 1306 chip, mocht je een remote' uitlezing overwegen via een ESP8266 :9

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/a9bqz2wrn/oled2_4.jpg
erachter zie je de bekende I2C 0.96 oled

ik verwacht ook nog wat 'single line' oled displaytjes de komende dagen, waarvan deze ook erg leuk is samen met een rotary knop.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:38

BoAC

Memento mori

Infant schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:08:
De Xmega serie heeft een vrij aardige DAC en ADC, zijn ook goed snel, maar er moet nog een hoop calibratie ellende overheen om het enigsinds temperatuur stabiel en linear te krijgen.

De MSPFveelgetallen:
http://www.ti.com/product/msp430f6726

Heeft een 24bit DeltaSigma ingebakken, en zit een beetje in dezelfde prijs range... 2-4 Euro p/s.
Maar de prestatie was niet echt super veel beter als een geoversampelde 12 bit.
Ik kan eigenlijk niets vinden over DAC's in dat ding. STM32F103 serie lijkt me in vergelijking van die beter (12bit ADC) omdat die ook sneller is (8 tegen 72 MHz).

En er zijn versies (STM32F103xx) die ook DAC's (2x 12 bit) ondersteunen :)

[ Voor 11% gewijzigd door BoAC op 15-07-2015 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:12
Dat is nog steeds de MCU per module ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
lordprimoz schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:54:
Een mooi beginpunt om vanuit te gaan is de voeding die hier staat beschreven.
Ik had niet gezien dat deze toch een tracking buck regelaar heeft. Dat is dus toch wat ik in gedachten had, maar dan vraag ik me af waarom die heatsink zo groot moet zijn en dan drie 3055's parallel. Ik denk dat het spanning verschil tussen de buck en de analoge regelaar toch vrij groot is. De truuk is nou juist om een low drop regelaar te gebruiken om zo min mogelijk te kachelen.

Wat betreft de LT3081, een mooi chippie, maar lastig om met een spanning aan te sturen.
Je kan een spanning op SET forceren om het voltage in te stellen, maar die spanning moet even groot zijn als VOUT. Voor de stroom begrenzing kun je IMON terug koppelen op SET met een opampje. Daarbij mis ik nog een CC/CV indicatie.
Dit alles maakt het best wel ingewikkeld en het gaat ook ten koste van de performance vrees ik.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6n9CG6rl.png

Omdat die chip niet veel meer is dan een opamp en een tor kan het misschien net zo goed met losse opampjes en transistors?

De LT3080 is een soortgelijke regelaar met een aparte Vcontrol. Het idee is dat je de voeding van de opamp hoger kan maken dan Vin zodat je minder spanning verliest over de tor en dus minder dissipeert.
Afbeeldingslocatie: http://cds.linear.com/image/7413.png

Het liefst wil je een hele lage dropout van zeg 1V gemiddeld, maar dat hij nog wel goed regelt bij veel lagere drop zodat hij voldoende regelbereik heeft. Zo hoeft hij maar 3W te dissiperen.

Stel, je maakt een spanning 5V boven Vin (switched capacitor converter of isolated DCDC blokje). Daarmee voed je een high voltage opamp, daarmee stuur je de gate van een dikke n-mosfet en zo maakt je een ultra low drop regelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:57:
[...]

Ik had niet gezien dat deze toch een tracking buck regelaar heeft. Dat is dus toch wat ik in gedachten had, maar dan vraag ik me af waarom die heatsink zo groot moet zijn en dan drie 3055's parallel. Ik denk dat het spanning verschil tussen de buck en de analoge regelaar toch vrij groot is. De truuk is nou juist om een low drop regelaar te gebruiken om zo min mogelijk te kachelen.
Ik vond het ook raar, tot ik in zijn filmpjes ben gaan kijken. Halverwege heeft hij besloten zijn oude ontwerp aan te passen en hier een tracking pre-reg tussen te hangen ipv direct door de lineare regulator te laten doen. Daarvoor had ie namelijk wel een aardig koelblok nodig

EDIT:
Ik ben vast op zoek geweest naar een goedkopere pre-regulator en ben op de LM5118 uitgekomen. Die kan je wat makkelijker solderen =P alleen die pad aan de onderkant is lastig

[ Voor 13% gewijzigd door lordprimoz op 15-07-2015 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:13
Het schema van ianjohnston ziet er ook goed uit. Gezien de 2V7 zener en een be overgang denk dat de preregulator een drop van 3,6V over de eindtrap instelt en je maximaal 3,6Vx3A=11W warmte gaat weg stoken. (Per kanaal zonder de preregulator).
De isolators in de datalijnen zijn ook netjes.
Iedere tweaker kan hierop helemaal los op de manier hoe hij de data in de i2c aanstuurt. :)

[ Voor 13% gewijzigd door jeronimo op 15-07-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
lordprimoz schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:07:
Ik ben vast op zoek geweest naar een goedkopere pre-regulator en ben op de LM5118 uitgekomen. Die kan je wat makkelijker solderen =P alleen die pad aan de onderkant is lastig
Leuk chippie inderdaad, zowel step-up als step-down, vrij efficient en ook geschikt voor een 60V lab voeding.
Als je geen step-up nodig hebt, zijn er dacht ik ook regelaars die de diode vervangen door een mosfet en daarmee nog ietsje efficienter kunnen zijn.

@jeronimo: 11W is al een stuk minder dan die heatsink deed vermoeden, maar toch nog veel, moet beter kunnen :) De isolators en misschien de adc/dac kunnen we zo overnemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 15-07-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 22:34:
[...]

Leuk chippie inderdaad, zowel step-up als step-down, vrij efficient en ook geschikt voor een 60V lab voeding.
Als je geen step-up nodig hebt, zijn er dacht ik ook regelaars die de diode vervangen door een mosfet en daarmee nog ietsje efficienter kunnen zijn.
nog niet goed genoeg? =P
zijn er nog meer wensen naast een wat grotere footprint? xD dan kan ik verder zoeken hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ach ik hoor verder niemand klagen over de kleine footprint... laat het een uitdaging zijn voor degene die dat een uitdaging vindt. :P

Ik heb ook wat zitten zoeken bij TI en de TPS54560 met geintegreerde mosfet lijkt me een goede en vooral simpele buck regelaar.
Het grote voordeel van de LM5118 is de boost functie waardoor je een 24V of zelfs 12V voeding kan gebruiken om een 30V labvoeding te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een mogelijke extra uitbreidings 'module' zou een nauwkeurige referentie spanningsbron kunnen zijn om vb je DMM te checken
zoiets zeg maar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 18:06:
Ach ik hoor verder niemand klagen over de kleine footprint... laat het een uitdaging zijn voor degene die dat een uitdaging vindt. :P

Ik heb ook wat zitten zoeken bij TI en de TPS54560 met geintegreerde mosfet lijkt me een goede en vooral simpele buck regelaar.
Het grote voordeel van de LM5118 is de boost functie waardoor je een 24V of zelfs 12V voeding kan gebruiken om een 30V labvoeding te bouwen.
Als ik kijk naar het document van de die LT voeding, kan ik opmaken dat de TL8612 bij een omgevingstemperatuur van zon 25 graden ongeveer 75 graden warm wordt bij een input van 36v en output 24v@3A. Met een junction to case temp van 5 graden per Watt, zal dit neerkomen op zon 10Watt aan energie die verstookt wordt. Dit komt neer op een efficientie van zon 70%

vergelijking van ic's met Joint to case temperature:Van deze paar lijkt de de TPS 54560 me de beste keuze, gezien die bij een hoge input nog altijd een hoge efficiëntie behoudt.

Misschien binnenkort maar eens een paar samples hiervan bestellen bij TI en hier een bordje voor maken.
Heeft iemand toevallig een 90Watt load om dit ding te kunnen testen? =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
lordprimoz schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:02:
Heeft iemand toevallig een 90Watt load om dit ding te kunnen testen? =P
Koop een Auto Car Travel Coffee Tea Water Heater 24V Immersion Portable Boiler Element, oftewel een dompelaar. Houdt iig je koffie warm als je bezig bent :+
Van deze paar lijkt de de TPS 54560 me de beste keuze, gezien die bij een hoge input nog altijd een hoge efficiëntie behoudt.
Die TPS is ook sneller dan de LM5118 volgens de "Loop Frequency response" grafieken, hoewel die niet bij dezelfde spanning/stroom zijn gemeten.
Nadeel is dat hij geen boost kan, daarom heb ik ook gekeken naar de Zeta converter, maar die heeft als nadeel dat de FET bestand moet zijn tegen Vin+Vout.

Temperatuur zal bij de LM5118 niet zo'n probleem zijn met externe mosfets ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 17-07-2015 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Of iets zoals dit? Of wordt het zo te ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MzcyWDUyMA==/z/bNoAAOxyDoZSJKg3/$T2eC16ZHJHMFH!e8jNJEBSJKg20NVg~~60_35.JPG

volgende week kan ik je wellicht helpen tot 150V - 300W ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2015 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 17:45:
[...]
Houdt iig je koffie warm als je bezig bent :+
Ik drink helaas geen koffie xD(of thee)
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 19:45:
[afbeelding]

volgende week kan ik je wellicht helpen tot 150V - 300W ;)
Zo snel zal het niet gaan :p volgende week eerst solicitaties(net afgestudeerd enzo). Maar mooie aankoop zon ding.

[ Voor 16% gewijzigd door lordprimoz op 17-07-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

komt goed uit.. zal me zelf ook eerst in dit verjaardagskado moeten gaan verdiepen.
ik heb de USB interface erbij gekregen dus leuke setup test mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Is er nog voorkeur voor ontwerpen in bijv eagle?

Ik zat zelf te denken om dit te doen in circuitmaker, maar ik kan me voorstellen als men wat anders wilt gebruiken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik ben Eagle gewend, dus dat is mijn voorkeur.

Wat betreft het analoge deel is het allemaal moeilijker dan ik dacht, vooral om een spanningsregelaar met een stuurspanning in te stellen.
craio schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 19:41:
Of iets zoals dit? Of wordt het zo te ingewikkeld?
Dat is een complete netvoeding. Het gaat ons alleen om het DC regel gedeelte voor een labvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:50:
Wat betreft het analoge deel is het allemaal moeilijker dan ik dacht, vooral om een spanningsregelaar met een stuurspanning in te stellen.
euh, nee hoor.

een stuurspanning instellen is niet moeilijk hoor. hier wat uitleg: YouTube: EEVblog #221 - Lab Power Supply Design - Part 1

Stroom instellen is wel iets lastiger.

[ Voor 21% gewijzigd door lordprimoz op 17-07-2015 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik bedoel uiteraard spanning EN stroom.
En dan moet hij ook nog goed tot 0V kunnen regelen EN een CV/CC indicatie hebben EN de drop moet minimaal zijn want we willen geen vette heatsink EN het geheel moet ook nog een beetje snel zijn anders is de performance niet veel beter dan een buck met een passief filtertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook een leuke labvoeding .. kijk is naar de specs en de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 10:36:
ook een leuke labvoeding .. kijk is naar de specs en de prijs
Analoog en 'lightweight' vond ik een aparte combinatie, maar gelukkig weegt hij toch nog 8 kilo volgens de datasheet :)

Moeilijk te beoordelen van specs of hij goed is. Vaak zit er gewoon een grote elco op de uitgang van een voeding, dan is het een goede spanningsbron maar een slechte stroombron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat maakt het extra spannend wat jij er van gaat bakken .. ben benieuwd, het wiel opnieuw uitvinden (verbeteren) valt niet mee

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2015 07:27 . Reden: woord 'verbeteren' toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 19:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mooie pagina vooral vanonder:
For maore info please see the manual .

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damic schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 22:37:
Mooie pagina vooral vanonder:
[...]
ah 1 letter typo .. wat errug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Ploink schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:50:
[...]

Dat is een complete netvoeding. Het gaat ons alleen om het DC regel gedeelte voor een labvoeding.
Volgens de userguide:
The Power Factor Circuit (PFC) converts the universal AC input voltage to constant
high-voltage DC, and maintains the sinusoidal input current at high power factor. The
Phase-Shift Zero Voltage Transition circuit converts high-voltage DC to intermediate
low-voltage DC with isolation from the input AC mains, at high efficiency.
The
Multi-Phase Synchronous and Single-Phase Synchronous Buck circuit converts
intermediate low-voltage DC to very low-voltage DC at high current at high efficiency.
Dat is toch de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:20
Aaah super leuk topic dit. Heb momenteel evwn geen tijd om allea door te lezen, maar zie interessante dingen tegenkomen.

Ik merk tot nu toe alleen nog niet heel concreet worden wat de specs nh moeten zijn, maar heb ook nog niet alles doorgelezen.

Wat zijn de tolleranties?
Welke spanning(/stroom) willen we beschikbaar hebben?
Wat mag het nu totaal gaan kosten?

Zo zie in nog wel een hele rij aan dingen waar we eenduidig over moeten worden.

SMT is ook prima voor mij en 0805 lijkt me een goed uitgangspunt.

Daarnaast inderdaag voor mensen met wat minder ervaring is EEV blog een super handig kanaal en met name de eerder gelinkte filmpjes.

Daarnaast zag ik ook een aantal keren eagle voorbij komen. Geniet zeker mijn voorkeur.

Bij deze wil ik me ook zeker aanmelden om bij te gaan dragen aan de MCU kant.

Ik zal morgen even wat meer tijd nemen om alles door te nemen. Erg leuk project in ieder geval.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

s0ulmaster schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 23:43:
Aaah super leuk topic dit. Heb momenteel evwn geen tijd om allea door te lezen, maar zie interessante dingen tegenkomen.

Ik merk tot nu toe alleen nog niet heel concreet worden wat de specs nh moeten zijn, maar heb ook nog niet alles doorgelezen.

Wat zijn de tolleranties?
Welke spanning(/stroom) willen we beschikbaar hebben?
Wat mag het nu totaal gaan kosten?

Zo zie in nog wel een hele rij aan dingen waar we eenduidig over moeten worden.

SMT is ook prima voor mij en 0805 lijkt me een goed uitgangspunt.

Daarnaast inderdaag voor mensen met wat minder ervaring is EEV blog een super handig kanaal en met name de eerder gelinkte filmpjes.

Daarnaast zag ik ook een aantal keren eagle voorbij komen. Geniet zeker mijn voorkeur.

Bij deze wil ik me ook zeker aanmelden om bij te gaan dragen aan de MCU kant.

Ik zal morgen even wat meer tijd nemen om alles door te nemen. Erg leuk project in ieder geval.
Een aantal dingen staan eigenlijk zo'n beetje wel in de topicstart. Ik denk dat we het er redelijk over eens zijn dat de afzonderlijke modules 30v @ 3A moeten kunnen maken, toleranties uiteraard zo gering mogelijk. Een budget is niet opgesteld, de kosten kunnen we beperkt houden door de ac / dc conversie te laten doen door een Meanwell voeding (of vergelijkbaar) of evt een laptop brick. Verder zal niet iedereen 2 of 3 kanalen nodig hebben en die kunnen op die manier ook al een groot deel van de kosten schrappen.

De voorkeur gaat uit naar een mogelijkheid om zoveel mogelijk zelf te bouwn, waarschijnlijk op 't PCB na. Enkele chips (QFN met groundplane) zullen echter voor een aantal mensen problematisch zijn ivm het ontbreken van hete lucht en ervaring daarme.

Eagle is een optie alleen zitten we dan wel aan bepaalde maximum afmetingen gevonden (80x50mm?)

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
C.44 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 04:59:
[...]
Eagle is een optie alleen zitten we dan wel aan bepaalde maximum afmetingen gevonden (80x50mm?)
10 x 8 cm, een halve eurokaart.

Weet iemand goeie gratis software om te simuleren? LTspice?

@s0ulmaster: Welkom in dit topic :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ploink op 19-07-2015 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ploink schreef op zondag 19 juli 2015 @ 10:11:
[...]

Danku!

En LTspice heb ik wel wat ervaring mee en anders is bijvoorbeeld microcap een alternatief, maar ik denk dat LTspice bekender is.

Daarnaast las in nog een stuk over een mcu gedeelte? Wordt dasr nog wat mee gedaan, logging e.d.? Las zo ook een verhaal over extern vs interne dac/adc. Vraag me af of die interne 10bits dingetjes gaan voldoen.

Daarnaast gok ik dat er dan snel gekozen gaat worden voor een atmega of zijn er ook mensen die voorkeur hebben voor een PIC bijvoorbeeld?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:33
Voor het schema teken/pcb pakket kan je ook : Designspark overwegen.

Is vrij snel te leren en heeft zeer veel mogelijkhedenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ploink schreef op zondag 19 juli 2015 @ 10:11:
[...]

Ah dank =) Ik moet eerlijk toegeven dat ik op dit moment meer Fritzing en breadboards gebruik nog. Wel gisteren via VMWare Win7 en Altium Designer 15 geinstalleerd, eens kijken of ik daar wijs uit kom :X
s0ulmaster schreef op zondag 19 juli 2015 @ 10:42:
[...]

Danku!

En LTspice heb ik wel wat ervaring mee en anders is bijvoorbeeld microcap een alternatief, maar ik denk dat LTspice bekender is.

Daarnaast las in nog een stuk over een mcu gedeelte? Wordt dasr nog wat mee gedaan, logging e.d.? Las zo ook een verhaal over extern vs interne dac/adc. Vraag me af of die interne 10bits dingetjes gaan voldoen.

Daarnaast gok ik dat er dan snel gekozen gaat worden voor een atmega of zijn er ook mensen die voorkeur hebben voor een PIC bijvoorbeeld?
MCU's zijn besproken als onderdeel van de dc-dc modules en als onderdeel van de frontend. Externe DAC en ADC lijkt me wel verstandig aangezien een 10 bits DAC 30v maximaal in stappen van 0.03v kan verdelen. Daarom beter een 12bits DAC dan zit je al op 0.007v.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Atmel voor de frontend op 't moment, puur omdat 't lekker toegankelijk is. Uiteraard kun je de frontend aanpassen zoals je wil. Als iemand 't in z'n hoofd haalt om er een STM32F7 voor te knopen kan dat natuurlijk ook :+

Voor de dc-dc modules zou je in principe al een heel eind met een simpele mcu komen, net genoeg om je adc en dac aan te sturen / uit te lezen lijkt me.

Ik heb zelf nog geen ervaring met PIC dus daar moet ik me een beetje in gaan verdiepen =)

[ Voor 17% gewijzigd door C.44 op 19-07-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
C.44 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:52:
[...]

Ah dank =) Ik moet eerlijk toegeven dat ik op dit moment meer Fritzing en breadboards gebruik nog. Wel gisteren via VMWare Win7 en Altium Designer 15 geinstalleerd, eens kijken of ik daar wijs uit kom :X

[...]

MCU's zijn besproken als onderdeel van de dc-dc modules en als onderdeel van de frontend. Externe DAC en ADC lijkt me wel verstandig aangezien een 10 bits DAC 30v maximaal in stappen van 0.03v kan verdelen. Daarom beter een 12bits DAC dan zit je al op 0.007v.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Atmel voor de frontend op 't moment, puur omdat 't lekker toegankelijk is. Uiteraard kun je de frontend aanpassen zoals je wil. Als iemand 't in z'n hoofd haalt om er een STM32F7 voor te knopen kan dat natuurlijk ook :+

Voor de dc-dc modules zou je in principe al een heel eind met een simpele mcu komen, net genoeg om je adc en dac aan te sturen / uit te lezen lijkt me.

Ik heb zelf nog geen ervaring met PIC dus daar moet ik me een beetje in gaan verdiepen =)
Precies een beetje hoe ik erover dacht :)

Een pit mocht je met PIC aan de slag gaan, zorg dat je geen controller hebt die alleen met de pickit3 werk. Wat een onding is dat, zie ook dit filmpje van EEV

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Het lijkt mij handig dat we ons concentreren op het regelgedeelte en er vanuit gaan dat de controller via een geïsoleerde I2C de aansturing doet. Op die manier bouw je een module die universeel inzetbaar is.
Persoonlijk zou ik starten met de TPS54560 gevolgd door 2 of 3 stuks LT3081. Stroommeting naar keuze door gebruik te maken van de Imon of eventueel een ACS712. Het schema van ianjohnston vind ik wel elegant en ik zou daar graag delen van hergebruiken.
De DAC8574IPW en MCP3424 welke hij gebruikt voor AD en DA conversie zijn mogelijk niet de goedkoopste oplossingen, maar werken blijkbaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
s0ulmaster schreef op zondag 19 juli 2015 @ 16:03:
[...]
Een pit mocht je met PIC aan de slag gaan, zorg dat je geen controller hebt die alleen met de pickit3 werk. Wat een onding is dat, zie ook dit filmpje van EEV
Baseer je dat enkel op basis van een 5.5 jaar oud filmpje?
Ik heb geen problemen met die pickit, buiten dan dat ik er al in geslaagd ben er 1 op te blazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
craio schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:09:
[...]

Baseer je dat enkel op basis van een 5.5 jaar oud filmpje?
Ik heb geen problemen met die pickit, buiten dan dat ik er al in geslaagd ben er 1 op te blazen...
Als je dat filmpje niet op waarde kan waarderen ken je EEV misschien niet goed? Daarnaast heb zelf ook aardig wat ervaring met pickit. De pickit 2 altijd probleemloos me gewerkt, maar de pickit 3 alleen maar ellende.

Vandaar mn reactie

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
s0ulmaster schreef op zondag 19 juli 2015 @ 19:26:
[...]

Als je dat filmpje niet op waarde kan waarderen ken je EEV misschien niet goed? Daarnaast heb zelf ook aardig wat ervaring met pickit. De pickit 2 altijd probleemloos mee gewerkt, maar de pickit 3 alleen maar ellende.

Vandaar mn reactie
Nee, ik ken EEV niet goed. Enkel zo nu en dan eens iets van bekeken/gelezen. Ik vindt gewoon dat een filmpje van die leeftijd dat vooral kritiek geeft op de firmware, minder gewicht biedt op vlak van goed of slecht van iets dan:
De pickit 2 altijd probleemloos mee gewerkt, maar de pickit 3 alleen maar ellende.
Ik heb nooit een pickit2 gehad, dus ik kan ze niet vergelijken.

Maar op basis van wat zal de keuze van MCU gemaakt worden? Ervaring op dit forum of vereiste specs?
Gezien er PIC's bestaan met 12bit (of 16bit) DAC's veronderstel ik dat dit bij AVR's ook wel zo zal zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door craio op 19-07-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Keuze van MCU voor een frontend lijkt me voor latere zorg, maar als ik een duit in het zakje mag doen, dan sluit ik me aan bij C44 en zou ik het zelfs Arduino compatible willen maken.

Als we een I2C DAC/ADC gebruiken, dan hoeft er geen microcontroller op de regelprint. Het zou een voordeel bieden misschien voor onboard calibratie of een digitale regellus voor constant-power, maar in principe kan het frontend dit doen.

Testen kan via de PC. Als I2C interface is een Digispark Kickstarter bordje misschien geschikt. Iemand ervaring hiermee? Of anders deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ploink schreef op zondag 19 juli 2015 @ 21:41:
Keuze van MCU voor een frontend lijkt me voor latere zorg, maar als ik een duit in het zakje mag doen, dan sluit ik me aan bij C44 en zou ik het zelfs Arduino compatible willen maken.

Als we een I2C DAC/ADC gebruiken, dan hoeft er geen microcontroller op de regelprint. Het zou een voordeel bieden misschien voor onboard calibratie of een digitale regellus voor constant-power, maar in principe kan het frontend dit doen.

Testen kan via de PC. Als I2C interface is een Digispark Kickstarter bordje misschien geschikt. Iemand ervaring hiermee? Of anders deze.
Als I2C interface kun je in principe elke Arduino gebruiken lijkt me, een Digispark is in zoverre niets anders. Die USB-2-I2C dongles zien er interessanter uit maar dan heb wel weer een stukje software nodig om dat ding aan te sturen.

Persoonlijk zou ik liever een mcu in elke module houden, dan kun je namelijk een hoop load wegnemen bij de mcu voor de frontend. Als je maar 1 module gaat gebruiken zal het waarschijnlijk nog wel te overzien zijn maar als je er meerdere gaat gebruiken dan gaat die load natuurlijk wel flink omhoog. Afhankelijk van de mcu in de frontend gaat dat dan weer ten koste van de responstijd van het gehele apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Digispark heeft een ATtiny 85 aan boord en geen 'hardware' I2C .. moet je gaan werken met bepaalde libs. waardoor de bussnelheid niet maximaal zal worden.
je kan dan beter vb een nano (+USB serial kabeltje) gebruiken, eurootje duurder maar meer mogelijkheden.

- http://www.instructables....us_for_ATtiny_and_ATmega/
- http://thewanderingengine...ncoder-with-the-attiny85/
- http://playground.arduino.cc/Main/RotaryEncoders
- http://blog.freesideatlan...encoder-library-with.html
- http://www.dsscircuits.co...rduino-i2c-master-library
- http://www.instructables....ATtiny85-with-I2C-EEPROM/
- http://tinusaur.org/2014/...-controlled-oled-display/

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Waarom dan niet gewoon een TQFP variant van de ATMega328P? Een Nano en Mini Pro gebruiken die beiden, de Nano heeft er alleen nog een FTDI chip bij zitten. Kwestie van ICSP pinnen bereikbaar maken en je spaart weer een paar euro per module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik heb hier nog een nano3 module liggen. Die bordjes heb je al voor $2 inderdaad.
Als iemand firmware weet om hier een eenvoudige usb/I2C adapter van te maken dan is dat probleem opgelost.

Verder zijn microcontrollers niet aan de orde voor dit project, imho.

ps: Mijn nano heeft usb onboard, ongeveer zoals deze, heb je geen usb/serial kabeltje nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door Ploink op 20-07-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:44:
Waarom dan niet gewoon een TQFP variant van de ATMega328P? Een Nano en Mini Pro gebruiken die beiden, de Nano heeft er alleen nog een FTDI chip bij zitten. Kwestie van ICSP pinnen bereikbaar maken en je spaart weer een paar euro per module.
of maak je print zo dat je er een kant en klare 'nano' in kan prikken.. is het 'soldeerprobleem ' ook gelijk opgelost .. kan iedereen het zelf bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Of gewoon de DIL versie van de Uno. Is een veel gebruiokte basis....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ploink schreef op maandag 20 juli 2015 @ 11:10:
[..]
Verder zijn microcontrollers niet aan de orde voor dit project, imho.
[..]
Eensch. In ieder geval op dit moment. Die micro moet iets gaan aansturen, da's 't interessante gedeelte. Totdat er iets is om aan te sturen heeft het weinig zin om alvast te beginnen met sturen.

[ Voor 18% gewijzigd door C.44 op 20-07-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digitally Controlled Bench PSU

weet niet of dit design al voorbijgekomen is .. I2C bus ect. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Het wiel is al lang geleden uitgevonden, de kans dat we hier een speciale/unieke PSU gaan maken is ook vrij klein. Neemt niet weg dat de we hier gezamenlijk toch iets leuks en werkend kunnen maken. Zoals altijd, de reis is leuker dan aankomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
hieronder een lijstje van de componenten die ik verwacht te gaan gebruiken
  • tps54560 - switching pre-regulator
  • max5217 - 16bit I2C DAC
  • mcp3426 - 16bit I2C ADC
  • acs712 - High side current sensor
  • lt3080 - 1.1A LDO adjustable regulator
  • lm334 - adjustable current source ( zodat de lt3080 tot 0v geregeld kan worden)
Dit is uitgezonderd de opamps die er nog bij moeten + de componenten zoals inductors, weerstanden, fets etc..

Vanmiddag ga ik eens aan de slag om vast iets van een schema in elkaar te zetten.

Voor de controller ben ik nog aan het twijfelen. Misschien wel gewoon een atmega328 of iets anders vergelijkbaars.

[ Voor 5% gewijzigd door lordprimoz op 21-07-2015 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met een 1 mA / 1mV resolutie zit je dan wel goed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:38

BoAC

Memento mori

Ik vraag mij alleen af of een atmega328 wel zwaar (in bits :)) genoeg is om 16 bits DAC en ADC te managen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waarom niet? Het hoeft niet met een hoge snelheid te gebeuren mits je alleen waardes naar de onderdelen stuurt en de onderdelen zelf hun regelcircuits monitoren (dus niet de processor midden in de regeling om continu alles te bewaken en te corrigeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
lordprimoz schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 01:41:
Even gekeken naar de prijs en verkrijgbaarheid.
Als ik je lijstje even mag kapen:
  • tps54560 - Farnell: € 11.13, Mouser: € 5.26
  • max5217 - Farnell: niet te koop, Mouser: 3.06
  • mcp3426 - Farnell: € 2,47 Mouser € 2,67
  • acs712 - Farnell: € 4.29, Mouser: NTK

• lt3080 - Farnell: € 5.35, Mouser: NTK.
Vanmiddag ga ik eens aan de slag om vast iets van een schema in elkaar te zetten.
Ik ben benieuwd :)

Eerlijk begin ik wat bedenkingen te krijgen bij het concept van lineaire postregulator.
Switchers zijn tegenwoordig heel snel, >=400kHz. Als je lineaire regeling trager is dan ga je die rimpel er niet uit halen. In datasheets zie ik switcher rimpels van 5mVpp zelfs zonder extra filering. Voor de 100Hz rimpel is een goede buck regelaar snel genoeg. Blijft over de verbetering van snelle load transients, die in veel labvoedingen wordt opgevangen door een grote cap op de uitgang omdat de regeling dat niet aankan.
BoAC schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 09:24:
Ik vraag mij alleen af of een atmega328 wel zwaar (in bits :)) genoeg is om 16 bits DAC en ADC te managen :)
Vroeger speelden we complete arcade games op een 1MHz Commodore64 met een vreselijke IPC. Een Arduino met Atmega328 is zeker 50x zo snel en kan niet 16 bitjes verplaatsen?
Zelfs die C64 zou wel 100 DAC/ADC's aankunnen. Programmeurs zijn tegenwoordig zo verwend.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 10:07:
[...]

Eerlijk begin ik wat bedenkingen te krijgen bij het concept van lineaire postregulator.
Switchers zijn tegenwoordig heel snel, >=400kHz. Als je lineaire regeling trager is dan ga je die rimpel er niet uit halen. In datasheets zie ik switcher rimpels van 5mVpp zelfs zonder extra filering. Voor de 100Hz rimpel is een goede buck regelaar snel genoeg. Blijft over de verbetering van snelle load transients, die in veel labvoedingen wordt opgevangen door een grote cap op de uitgang omdat de regeling dat niet aankan.
Het grote nadeel van het gebruik van switchers als post regulator is dat je rimpel en efficientie erg afhankelijk zijn van je component keuze en instelling(voltage). Als je dus een groot bereik wilt gaan instellen, dan zal je hier dus problemen mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:46:
Digitally Controlled Bench PSU

weet niet of dit design al voorbijgekomen is .. I2C bus ect. ;)
Hah, das best een interessant stukje leesvoer! Straks eens de schema's doornemen. Alleen jammer dat er na 26 November 2014 geen updates meer zijn gekomen, had graag gezien hoe het gevorderd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
lordprimoz schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 01:41:
  • tps54560 - switching pre-regulator
  • max5217 - 16bit I2C DAC
  • mcp3426 - 16bit I2C ADC
  • acs712 - High side current sensor
  • lt3080 - 1.1A LDO adjustable regulator
  • lm334 - adjustable current source ( zodat de lt3080 tot 0v geregeld kan worden)
Dit is uitgezonderd de opamps die er nog bij moeten + de componenten zoals inductors, weerstanden, fets etc..

Voor de controller ben ik nog aan het twijfelen. Misschien wel gewoon een atmega328 of iets anders vergelijkbaars.
Is het niet handiger om voor je DAC een 2 kanaals versie te kiezen en type te nemen met meer adreskeuzes. Je kunt er nu maar 3 kwijt op een bus. De kleine range speelt ook voor je ADC. Dit er vanuit gaande dat je kiest voor de modulaire opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
jeronimo schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:00:
[...]

Is het niet handiger om voor je DAC een 2 kanaals versie te kiezen en type te nemen met meer adreskeuzes. Je kunt er nu maar 3 kwijt op een bus. De kleine range speelt ook voor je ADC. Dit er vanuit gaande dat je kiest voor de modulaire opzet.
er komt toch een mcu op de pcb, dus gewoon die alle communicatie met de buitenwereld laten regelen, en intern op de print alles regelen via de mcu( dus aansturing van je i2c dac etc. (natuurlijk kan je dan ook gewoon een dac/adc nemen die niet op i2c werkt, maar goed.

Op deze manier blijven de verschillende modules universeel, en hoef je enkel voor de mcu een adress toekennen. Hoef je maar minimaal rekening te houden met adressering xD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en de firmware van de main PCB is intelligent genoeg om te 'zien' welke modules geinstalled zijn, al bij de zelftest in de bootsequence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
kleine preview:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bLcHFOU.png

Dit is de pre-regulator, met de rest ben ik nog bezig. Heb overigens ook nog geen values toegekend.
De footprint van de resistors, inductor, caps( elco of niet) klopt nog niet.

[ Voor 18% gewijzigd door lordprimoz op 21-07-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Een project als dit staat (time providing) erg hoog op mijn verlanglijst. Super! Ik ga het topic zeker volgen, heb te weinig expertise mbt het analoge deel om daar echt iets nuttigs toe te voegen ben ik bang...

Maar enig idee van de kosten van het niet-MCU deel? Een beetje labvoeding die je koopt zit al snel boven de 150 euro, waar moet ik ongeveer aan denken bij een zelfbouw voeding met de specs uit de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Hangt er helemaal van af hoeveel van de modules je opbouwt.
Zover ik begreep is het een modulaire opzet. Je zal iets van een hoofd module krijgen voor het afregelen, daarnaast krijg je je daadwerkelijke voedingen welke dus aangestuurd worden door de hoofd module.
Je kan het dus net zo gek maken als je zelf wilt.
Ben zelf al een beetje bezig geweest met een mogelijk ontwerp waarbij je door meerdere spanningsregelaars parallel te zetten meer stroom kunt leveren. Je bent natuurlijk niet verplicht om alle spanningsregelaars te plaatsen. Als je bijvoorbeeld aan 1.5A genoeg heb plaats je er 1. Voor 3A 2 enz.
Het voorschakel spanningscircuit zal sterk genoeg worden ontworpen om alle spanningsregelaars te kunnen plaatsen. Tenminste als mijn ontwerp het definitieve ontwerp is. Er zijn vast nog wel een paar opmerkingen/verbeter punten te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
OK, snap ik. Maar dan blijft de vraag aan welke orde van grootte moet ik denken?

Als ik uitga van een voeding die 0-30V en 3A doet, simpele MCU voor aansturen, laptop voeding voor het net-deel, basic behuizing, paar knoppen, schermpje. Ben ik dan klaar met 20 euro, 50 euro, 100 euro, 200 euro? Echt geen idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvb schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 22:20:
OK, snap ik. Maar dan blijft de vraag aan welke orde van grootte moet ik denken?

Als ik uitga van een voeding die 0-30V en 3A doet, simpele MCU voor aansturen, laptop voeding voor het net-deel, basic behuizing, paar knoppen, schermpje. Ben ik dan klaar met 20 euro, 50 euro, 100 euro, 200 euro? Echt geen idee :+
ga ervan uit dan een kant en klare goedkoper is en ws beter afgewerkt, zit je altijd goed, het gaat natuurlijk om het bouwen en leren en minder om de prijs (denk ik)
want als dat je criterium is zou is hier is kijken:
- http://www.eleshop.nl/0-3...ing-met-verlicht-lcd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Eigenwijs dus even zitten zoeken en kwam o.a. deze tegen:

http://shop.tuxgraphics.o...ntroller_powersupply.html

24 euro voor basiscomponenten + twee prints. Moeten nog wel wat dingen bij zoals een transformatortje, MCU, LCD schermpje, voeding. In totaal moet dat wel onder de 50 euro kunnen blijven voor een heel basic ding met een laptopvoeding van Marktplaats. Als ik het goed begrijp is die schakeling vrij makkelijk naar 0-30V/3A te halen. Dan heb ik iig een idee waar ik ongeveer aan moet denken voor een project als dit.

Valt me trouwens tegen hoeveel kits voor een digitale labvoeding ik zo snel kon vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvb schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:59:
Eigenwijs dus even zitten zoeken en kwam o.a. deze tegen:

http://shop.tuxgraphics.o...ntroller_powersupply.html

24 euro voor basiscomponenten + twee prints. Moeten nog wel wat dingen bij zoals een transformatortje, MCU, LCD schermpje, voeding. In totaal moet dat wel onder de 50 euro kunnen blijven voor een heel basic ding met een laptopvoeding van Marktplaats. Als ik het goed begrijp is die schakeling vrij makkelijk naar 0-30V/3A te halen. Dan heb ik iig een idee waar ik ongeveer aan moet denken voor een project als dit.

Valt me trouwens tegen hoeveel kits voor een digitale labvoeding ik zo snel kon vinden?
50,- ?
- http://www.reichelt.de/La...6e8226ddbc14351c3a2c47bb9
- http://www.elv.de/laborne.../rol_id/1/spr_id/1/sort/3

maar goed, dit topic gaat over zelfbouw (en ontwerp) van een labvoeding, als je iets kant en klaars en goedkoops zoekt.. google is your friend.
btw dat kitje van 24,- komt uit Canada en wordt ook niet gratis verzonden, net als mijn linkje uit DL natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2015 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Sure, snap ik. Maar zoals ik zei; een projsindicatie is wel handig. Als dit project op 300 euro uit gaat komen dan hoef ik het niet te volgen. Mijn doel is niet om zelf te bouwen om voor zo min mogelijk geld klaar te zijn maar het moet wel een beetje realistisch/in verhouding blijven.

De vraag is ook al eerder voorbij gekomen in het topic, ook voor het ontwerp lijkt het me relevant. Ga je voor zo goedkoop/simpel mogelijk? Ga je voor top notch, geen compromissen? Dat bepaalt voor een heel groot deel de componentkeuze en de complexiteit van het ontwerp.

Overigens net een instapvoeding besteld bij Eleshop, heb nu iets nodig voor een projectje. Maar zelfbouw voor ernaast blijf ik erg interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
300 euro is overkill voor een zelfbouw voeding. Een deel van zelfbouw is ook de keuze kunnen maken om componenten te kiezen die redelijk betaalbaar zijn.

Overigens met dat lijstje aan ic's wat ik een aantal posts geleden heb opgesteld kom je uit op 25-40 euro aan componenten(voor 1x 0-30V@0-3A).
Hier komt de pcb dan ook nog bij, welke zon 30€(gok ik) voor 10 stuks zal gaan kosten.

Die pcb bestaat dan uit 3x esn lt3080 parallel, dus je zou een beetje kunnen besparen door enkel een te plaatsen. Maar dan kan je maar 0-1A instellen.

Hoop dat dit je een indicatie geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lordprimoz schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:49:
300 euro is overkill voor een zelfbouw voeding. Een deel van zelfbouw is ook de keuze kunnen maken om componenten te kiezen die redelijk betaalbaar zijn.

Overigens met dat lijstje aan ic's wat ik een aantal posts geleden heb opgesteld kom je uit op 25-40 euro aan componenten(voor 1x 0-30V@0-3A).
Hier komt de pcb dan ook nog bij, welke zon 30€(gok ik) voor 10 stuks zal gaan kosten.

Die pcb bestaat dan uit 3x esn lt3080 parallel, dus je zou een beetje kunnen besparen door enkel een te plaatsen. Maar dan kan je maar 0-1A instellen.

Hoop dat dit je een indicatie geeft?
leuk en aardig maar de behuizing en bediening (rotary's) , trafo, zekering/netkabel en display(s) moet je niet vergeten, ik zeg, reken op het dubbele wil je eea er fatsoenlijk uit laten zien (frontpanel laten maken) en anders word het 'schoenendoos' werk ;)

Verwijderd

ligt het project helemaal stil of is het vakantietijd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:51:
Ik wil niet de enige zijn die ermee bezig is, daar lijkt het wel een beetje op helaas.

Maar ik ben inderdaad met vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:51:
Ik had het project een beetje onderschat, het is complexer dan ik aanvankelijk dacht. Natuurlijk volg ik dit topic en denk ik mee met alles, maar heb momenteel niet de ruimte om er veel tijd in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah ok, jammer natuurlijk want erg leerzaam.
wellicht wanneer jullie meer tijd hebben ?

in ieder geval bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Tijd heb ik opzich genoeg, alleen m'n lichaam werkt niet helemaal mee ;) .

lordprimoz, heb je de lt3081 ook overwogen? Die kan 1,5A doen waardoor je er maar 2 nodig hebt om 3A te kunnen regelen. Verhoudingsgewijs scheelt het toch weer een paar centen.

Zelf loop ik nu een beetje vast op het meten van de stroom. Momenteel heb ik gekozen voor een pre stage oplossing, echter gaat er bij 3A met 1mA resolutie nogal wat vermogen verloren.
Voorbeeldje:
Rsense = 1 Ohm
Bij 3A staat er dan 3V over deze weerstand waardoor je een verlies genereert van 3 x 3 = 9 W. Een best beetje.
De maar die hieraan er ook vast zit dat als je bijvoorbeeld 1A trekt er 1V over straat en er dus 2V extra door de LDO moet worden verstookt moet worden als er gebruik gemaakt wordt van een spanningsvolger op de pre regelaar.
Met een kleine Rsense los je wel dat probleem op maar dan leg je bij hele kleine stromen wel de S/R heel dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je zou ook een Hall effect current sensor kunnen overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
MdBruin schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 12:42:
Tijd heb ik opzich genoeg, alleen m'n lichaam werkt niet helemaal mee ;) .

lordprimoz, heb je de lt3081 ook overwogen? Die kan 1,5A doen waardoor je er maar 2 nodig hebt om 3A te kunnen regelen. Verhoudingsgewijs scheelt het toch weer een paar centen.

Zelf loop ik nu een beetje vast op het meten van de stroom. Momenteel heb ik gekozen voor een pre stage oplossing, echter gaat er bij 3A met 1mA resolutie nogal wat vermogen verloren.
Voorbeeldje:
Rsense = 1 Ohm
Bij 3A staat er dan 3V over deze weerstand waardoor je een verlies genereert van 3 x 3 = 9 W. Een best beetje.
De maar die hieraan er ook vast zit dat als je bijvoorbeeld 1A trekt er 1V over straat en er dus 2V extra door de LDO moet worden verstookt moet worden als er gebruik gemaakt wordt van een spanningsvolger op de pre regelaar.
Met een kleine Rsense los je wel dat probleem op maar dan leg je bij hele kleine stromen wel de S/R heel dicht bij elkaar.
Gewoon gebruik maken van een hall sensor ic voor de stroom, zoals bijv de acs712.

Het is beetje afwegen welke ics het beste te gebruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:18
Ik heb eens een 3A voeding gebouwd met een spanning en stroom uitlezing .
Voor de stroommeting heb ik een 0,1 ohm weerstand en dit bleek redelijk nauwkeurig tot ongeveer 1mA .
De nauwkeurigheid hangt ook af van de aansluitsnoeren , lengte/aderdoorsnede.

[ Voor 3% gewijzigd door 19roland70 op 24-08-2015 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
http://www.linear.com/docs/12479
lordprimoz schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 21:28:
[...]

Gewoon gebruik maken van een hall sensor ic voor de stroom, zoals bijv de acs712.

Het is beetje afwegen welke ics het beste te gebruiken zijn.
Zat ik al een beetje naar te kijken na de opmerking van Mr_gadget. Alleen het afregelen met deze gaat in het ontwerp welke ik momenteel in m'n hoofd heb (aardig geïnspireerd door eevblog) problemen opleveren.

Als ik de spec sheet van de acs712 bekijk staat er een ruis level van 21mV in. Lager als dit kan je dus niet als betrouwbaar houden. Uiteindelijk kom je dan uit dat er minimaal ~114mA gemeten kan worden. De stroombegrenzing kan dan inweze niet lager als die 114mA.

Lastig punt, wil eigenlijk deze zo ver krijgen dat je een led kan aansluiten zonder weerstand en dat deze dan ook nog heel blijft. Ben daarom eens verder gaan zoeken en vond een pdf van lt met mogelijke manieren om stroom te meten. Zal morgen nog een zoeken of ik de link kan vinden en zal deze hier nog even vermelden.

[ Voor 1% gewijzigd door MdBruin op 26-08-2015 12:12 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waarom niet het meest simpelst met een weerstand, desnoods het bereik in 2 stappen schakelbaar met 2 verschillende weerstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:18
Dit is op zich een stabiele voeding : http://www.elv.de/univers...afo-und-kuehlkoerper.html
Ik zie liever een voeding met eindtorren en een trafo dan een schakelende voeding.
bv bovenstaande opzet , spanning en stroom meten met een adc , sturen met een dac,, pic /atmel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Zat ik eventueel ook aan te denken memphis.
eventueel i.c.m. een fet om de meet weerstand kort te sluiten bij hogere belastingen.

@19roland70
Het wordt niet een volledige switched voeding. De pre regelaar wordt switched om de efficiëntie hoog te houden. Na de pre regelaar komt er een LDO om een nette/schone voeding te creëren.

Voorbeeldje:
Beide voedingen kunnen 0-30V 0-3A.
De belasting zetten we op 5V 2A

De efficiëntie van de lineaire voeding word flink naar beneden gehaald door het verstoken van de 30V - 5V = 25V.
Bij die 2A sta je dus 50W te verstoken op je spanningsregelaar.

De efficiëntie van de schakeling i.c.m. een switching pre regelaar is al een heel stuk beter. De pre regelaar kan de spanning al lager aanreiken aan de spanningsregelaar waardoor deze minder hoeft te verstoken. In mijn ontwerp wil ik gaan kijken of ik deze 1V boven de uitgangsspanning kan brengen zodat de regelaar maar 1V of te wel 2W hoeft te verstoken. Natuurlijk hang het er van af of ik de switched spanning stabiel genoeg krijg om aan de minimaal spannings verschil te kunnen voldoen. Anders zal ik deze hoger moeten kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
Toch weer een stapje vooruit kunnen maken. Mijn voorstel is om de LT6100 te gebruiken als current sensor. Deze als volgt aansluiten. Rsense 20mOhm, versterking 50 (a2 en a4 aan massa). Dit geeft 1mA in 1mV. Volgens de data sheet moet je dan vanaf 4mA kunnen meten.

Voor de ADC kan dan een 12 bit exemplaar gebruikt worden. Bij een ref spanning van 4,096V houd je dus per stap 1mV. Voor de meting hoeft deze eigenlijk maar 3000 stappen te hebben om de 1mV per 1mA te kunnen meten.

edit:
Ja wou het wel uittekenen maar ben niet gewend aan Eagle, be daar dus een beetje mee in gevecht. Heb op school met MultiSIM en UltiBOARD leren werken. Een omschakeling voor me dus. Vooral omdat niet elk componentje in Eagle zit (was bij de andere pakketten ook maar daar weet ik van hoe ik ze kan toevoegen)

[ Voor 24% gewijzigd door MdBruin op 28-08-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Was zojuist een beetje aan 't googlen / ebayen / youtuben en kwam daarbij de ZXY6005, ZXY6005D en ZXY6005S tegen. Alle drie varianten op 't zelfde principe, alle drie kunnen ze blijkbaar 60v tot 5A aan. En dan zijn er nog de ZXY6010 en ZXY6020 series die 10 en 20A aankunnen.
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v2/1203761489_2/ZXY6005D-CNC-constant-voltage-constant-current-power-supply-module-60V-5A-300W-power-DC-DC.jpg

Ik heb nog weinig kunnen vinden over de aparte onderdelen die gebruikt zijn of wat voor MCU het geheel aanstuurt maar voor $46 ziet het er iig interessant uit.

link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Heb je dan deze gezien:

http://www.ebay.com/itm/P...11093?hash=item1c4d2f03d5

Een heleboel functies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Had ik nog niet gezien, lijkt er wel veel op alleen kan die dan tot 15A aan. Persoonlijk gaat me 60 volt al veel te ver, dat is net als 10A en 15A een beetje veel van 't goede.

Eens goed rondzoeken op 't net of ik ergens wat meer info over die dingen kan vinden. Er zal toch wel iemand zo'n ding gekocht hebben en betere foto's gemaakt hebben zodat we kunnen zien wat er op die pcbs zit. Of er moet natuurlijk weer een idioot de omschrijvingen van die IC's hebben afgeschuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die 60v is geen vereiste, het maximum bereik zal dat zijn wat je erin stopt. Maar een capacitteitsmeeting en een aantal programma's is een mooie feature.

Grappig, het is een volledige step up/down converter, zelfs vanaf een 12v voeding/accu kan je 60v maken.

Info:
http://wendang.yydianzi.cn/jy/

[ Voor 34% gewijzigd door memphis op 08-09-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Hah, dat viel me in een filmpje van ene Echo Lee ook al op, daar werden die ZXY60XXx varianten aangesloten op een accu (6 of 12v) en die trok daar volgens mij inderdaad ook veel meer voltjes uit. Lijkt me wel dat je een behoorlijke voeding op 12 of 24v met flink wat A'tjes nodig hebt om betrouwbaar 60v @ 15A eruit te trekken. 60v @ 15A = 900W, 900W / 24v = 37.5A en daar moet dan nog flink wat extra A's over zijn omdat dat hele spul natuurlijk alles behalve efficient is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een losse voeding voor zo'n hoog amperage wordt ook er duur ben ik bang...En of je een Chinese open voeding hiervoor moet vertrouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Mr_gadget schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:11:
Een losse voeding voor zo'n hoog amperage wordt ook er duur ben ik bang...En of je een Chinese open voeding hiervoor moet vertrouwen..
Exact mijn gedachten. Voor een paar ampere neem ik gerust een chinese voeding maar voor ~40A ligt dat toch iets anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
memphis schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 11:34:
Grappig, het is een volledige step up/down converter, zelfs vanaf een 12v voeding/accu kan je 60v maken.
Waar haal je dat vandaan? Ik zie overal op ebay dat het buck regelaars zijn, ook in de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik denk dat ik in de war werd gebracht door deze text:
http://dawangtaielec.en.a...85_and_232_isolation.html
DPS6015A is a single-output programmable power switching power supply. Specification of the input voltage 15-80V turn output0-60V, 0-15A
De engelstalige manual zegt idd dat de input spanning het bereik van de output bepaald. Dus terug naar de 1e opmerking, 60v hoeft dus niet, als je hem een 35v aanbiedt kan je tot een 30v regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Eens even kijken of er in dit topic nog een beetje leven zit :P

Hoorde zojuist in de mailbag van Dave / EEVBlog een bekende naam voorbij komen: (even vooruit spoelen naar 24:05)

Blijkbaar heeft Ian Johnston een vRef gemaakt.
Video Blog #022 - Handheld Precision Digital Voltage Source

Met twee filmpjes (die ik zelf nog moeten kijken, eerst mijn vehikel maar eens wassen voordat 't weer begint te regenen...):
[YouTube: https://youtu.be/2Ssg05oFCbk]
[YouTube: https://youtu.be/z5Pnw9Xr2ME]

Ik heb de precieze specs nog niet bekeken maar ik vraag me af in hoeverre dit schaalbaar is naar hogere amps en voltages, zeker interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
C.44 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:56:
Eens even kijken of er in dit topic nog een beetje leven zit :P

Hoorde zojuist in de mailbag van Dave / EEVBlog een bekende naam voorbij komen: (even vooruit spoelen naar 24:05)
[video]

Blijkbaar heeft Ian Johnston een vRef gemaakt.
Video Blog #022 - Handheld Precision Digital Voltage Source

Met twee filmpjes (die ik zelf nog moeten kijken, eerst mijn vehikel maar eens wassen voordat 't weer begint te regenen...):
[video]
[video]

Ik heb de precieze specs nog niet bekeken maar ik vraag me af in hoeverre dit schaalbaar is naar hogere amps en voltages, zeker interessant!
Sinds ik mn studie afgerond heb en met mn eerste baan bezig ben heb ik echt bizar weinig tijd over. Bovendien ben ik ook druk met andere hobby's.

Maar ik zal later vanavond eens kijken en weer eens wat tijd steken in de voeding :p
Pagina: 1 2 Laatste