Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-06 11:25
Mede-auteur:
  • Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54

Ploink

Tijdens een gesprek in het EL kroeg topic bleek dat er interesse is voor het samen ontwerpen en bouwen van een labvoeding. Om deze reden is dit topic aangemaakt.

Maar waarom zelfbouw en niet gewoon een standaard model bouwen of aanschaffen?
Het belangrijkste doel is om gezamenlijk bezig te gaan met de ontwikkeling van een stuk elektronica wat je uiteindelijk zelf kan gebruiken en om hier ervaring mee op te doen. Bovendien geeft zelfbouw de vrijheid om je eigen implementatie te maken.

Waarom dit topic?
Om te kijken hoe groot de interesse is voor het ontwikkelen van een custom lab voeding en om te bespreken welke specificaties de voeding moet krijgen.

Ok ik doe graag mee, wat moet ik kunnen?
Als je mee wilt doen word er wel het een en ander van je verwacht. Je moet kennis hebben van basis elektronica. Bovendien is de kans groot dat er met 230v wisselstroom gewerkt wordt. Je moet dus ook voorzichtig hiermee kunnen omgaan. Een beetje gezond verstand is daarbij handig.

Een mooi beginpunt om vanuit te gaan is de voeding die hier staat beschreven.

Edit door Ploink:
Het eea staat nog ter discussie, maar ik zal hier vast een lijstje geven met specificaties voor een eventueel ontwerp:
  • Het wordt een modulair ontwerp. De netvoeding en de user interface worden los gekoppeld van de U/I regeling, waar we ons nu op gaan concentreren.
  • Als netvoeding kan een ouderwetse trafo/gelijkrichter/condensator worden gebruikt, of een modulaire geschakelde voeding van bijvoorbeeld MeanWell.
  • Uitgang 30V / 3A? Dit moet eenvoudig te begrenzen zijn indien je een kleinere netvoeding gebruikt.
  • Voor de U/I regeling gebruiken we een buck regelaar als tracking regulator en een analoge regelaar om het netjes stabiel te maken zonder veel vermogen verlies. Een vette heatsink is dus niet nodig.

Als leesvoer is EEVblog interessant met een discussie over het artikel High Performance Portable DC Bench Power Supply (pdf) van Keith Szolusha van LT.
  • We gebruiken SMT en bij voorkeur E12 reeks 0805 R/C componenten, liever niet kleiner dan SOT23 en SOIC.
  • De interface om U/I instellingen te doen en waardes uit te lezen gaat via I2C. Hiervoor is een eenvoudige onboard µC nodig.
  • Een DAC en ADC vormen de verbinding tussen µC en regelaar. Regelaar setpoints moeten dus met een voltage ingesteld kunnen worden.
  • De uC moet zijn eigen 5V voeding hebben.
  • Waarschijnlijk is een -5V nodig (via een 7660 Switched Capacitor Voltage Converter oid) voor het analoge circuit.
  • De ADC en DAC moeten dezelfde stabiele referentie hebben.
  • Isolatie van de I2C is gewenst om de spanning circuits los te koppelen, noodzakelijk als je twee voedingen in serie wil zetten voor een symmetrische voeding.
Indien we het eens worden, dan stel ik voor dat we het blokschema van LT uit bovenstaande pdf nemen als uitgangspunt. Deze werkt met potmeters, dat moet dus een µC met ADC/DAC worden.
De vraag is dan welke componenten we voor elk blok gebruiken, want we zijn natuurlijk niet verplicht relatief dure onderdelen van LT te kopen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Jwuvpcol.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Ploink op 14-07-2015 20:18 . Reden: Voorlopige specs toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
om het gesprek te starten zijn hier een aantal specs waar ik zelf aan zat te denken:
  • 0-24V (mogelijk tot 30v)
  • 0-3A
  • 2 channels
  • lcd display voor visuele feedback( voltage en stroom)
  • digitale controle over de instellingen ( eventueel gecombineerd met analoge instelbaarheid )
Om te voorkomen dat we een enorm koelblok nodig zullen hebben voor warmteafvoer is het handig om zo efficiënt mogelijk de energie om te zetten. Indien er gebruik gemaakt wordt van een lineaire regulator zal bij een lage spanning de rest energie verstookt worden. Dit kan voorkomen worden door gebruik te maken van een tracking pre-regulator(switching) waardoor het spanningsverschil voor de lineaire regulator wordt geminimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 10:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wil je concreet iets anders doen dan de honderden andere voedingen die al in Elektuur en consorten hebben gestaan? Ik zou echt niet weten wat je nog meer zou willen dan dat er al online te vinden is/te verkrijgen is.

Neemt niet weg dat het een onwijs leerzaam proces is, natuurlijk!

Mijn persoonlijke voeding zou modulair zijn. Geen obscene hoeveelheid power, dat is niet nodig. Wel zou het fijn zijn als de data (stroom) goed te loggen is naar een computer. Een degelijke kortsluitbeveiliging, standaardcomponenten/modules, betaalbare kast zijn ook fijn.

Ik zou naast 0-36v (waarvan ik 3.3 tot 12volt het meeste zal gebruiken) ook graag -36 tot 0 willen.

[ Voor 8% gewijzigd door sebastius op 13-07-2015 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
sebastius schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:59:
Wil je concreet iets anders doen dan de honderden andere voedingen die al in Elektuur en consorten hebben gestaan? Ik zou echt niet weten wat je nog meer zou willen dan dat er al online te vinden is/te verkrijgen is.

Neemt niet weg dat het een onwijs leerzaam proces is, natuurlijk!

Mijn persoonlijke voeding zou modulair zijn. Geen obscene hoeveelheid power, dat is niet nodig. Wel zou het fijn zijn als de data (stroom) goed te loggen is naar een computer. Een degelijke kortsluitbeveiliging, standaardcomponenten/modules, betaalbare kast zijn ook fijn.

Ik zou naast 0-36v (waarvan ik 3.3 tot 12volt het meeste zal gebruiken) ook graag -36 tot 0 willen.
Door er een community project van te maken wordt het zowiezo al anders als de doorsnee voedingen die je overal op het internet tegenkomt.

Wat betreft de negatieve spanning ben ik het ook wel met je eens, handig voor aansturen opamps & what not. Enige waar ik vraagteken bij zet is de 36v?

Lijkt me ook handig om naast logging en kortsluitbeveiliging ook CC en CV in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449

en hoeveel mag zoiets fraais max gaan kosten .. ook wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 13-07-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien ik wel ooit een zelf-voeding maak project was begonnen (en teveel geld aan heb weggegooid :P), maar nooit ver mee ben gegaan weet ik niet hoe meestal de zelfbouw voedingen met meerdere kanalen gemaakt worden: Ik gok met een common min-pool?

Als ik kijk naar mijn eigen voeding kan ik gewoon de twee channels in serie met elkaar zetten, midden aftakking de ground noemen, en we hebben de negatieve supply te pakken zonder iets speciaals. Maar dan moet je wel twee gescheiden outputs hebben.

Ik denk dat als je meer wil dan enkel een project om een project te hebben, maar je echt wat extras kan, dat je dan een hoop logging/interfacing moet toevoegen. Hoewel ik zelf wat twijfels heb bij loggen in de voeding, immers als je iets nauwkeurig wil weten pak je een multimeter, is dat wel iets wat je relatief goedkoop kan toevoegen (microcontroller + ADCs + interfacing, en een phy als je ethernet wil), terwijl voedingen die het ingebouwd hebben redelijk prijzig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
sebastius schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:59:
Mijn persoonlijke voeding zou modulair zijn.
Mee eens. Ik zou een module willen maken met Vin, Vout en RS232 (of 485?) om hem aan te sturen en uit te lezen. Dit geeft legio mogelijkheden voor alle soorten frontends en GUI's die we later kunnen bedenken.
Het formaat van de module zou ik willen beperken tot de Eagle freeware limit van 8x10cm,
Feature requenst: mogelijkheid om er twee in serie te schakelen zonder dat er rook uit komt.

ps: Bedankt voor de TS, lordprimoz! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 13-07-2015 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Leuk idee :) Maar ik zou vooral kijken naar een richtprijs voor zoiets. Dat zal een hoop verschillen per gebruiker.
En logging in een voeding lijkt mij niet zo interessant. Aan de andere kant, als er toch een microcontroller inzit kan je dat eenvoudig toevoegen. Maar het zou voor mij meer een bonus feature zijn, bepaald geen must have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Voor mij is loggen ook niet interessant, maar remote aansturen via pc weer wel.
Het is me al snel duidelijk dat ieder zijn eigen idee heeft van wat een labvoeding moet kunnen, vandaar dat ik de regelaar en de interface los wil koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Wellicht is het een verstandig idee om de channels los te zetten van de mcu. De channels zou je dan via een dac kunnen aansturen en waar nodig met een adc kunnen uitlezen. De mcu zou dan op een los pcb moeten zitten wat iedereen dan weer de vrijheid geeft om zelf een mcu te kiezen.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 10:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Waarom niet elke module een eigen MCU die als (bv) i2c slave werkt op een bus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:06:

Hoewel ik zelf wat twijfels heb bij loggen in de voeding, immers als je iets nauwkeurig wil weten pak je een multimeter
en jij gaat een uurtje op je multimeter zitten staren met een notitieblok bij de hand 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

sebastius schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:42:
Daarmee zou je idd het geheel een beetje op snelheid kunnen houden door enkele taken te offloaden naar die dedicated mcu's en de interface (lcds, rotary encoders, 10 turn potmeters, leds, etc) door een aparte mcu laten doen.
Anoniem: 187449 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:45:
[...]
en jij gaat een uurtje op je multimeter zitten staren met een notitieblok bij de hand 8)
Persoonlijk zie ik niet direct een toepassing voor 't log maar het is wel aan te raden om dan te bedenken hoe je gaat loggen. Ga je de data simpelweg via serial uitsturen en dan met een programma opvangen (zoals een Saleae logic analyzer dat doet) of hang je er via SPI een SD kaartje aan en sla je het daarop op? Of allebei?

[ Voor 39% gewijzigd door C.44 op 13-07-2015 23:57 ]

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
sebastius schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:42:
Een bus is beter dan RS232 idd, I2C of RS485.
Je moet het dan wel isoleren, anders kun je niet twee voedingen in serie plaatsen en de bussen verbinden.
Kun je later ook nog andere cmponenten toevoegen, DMM, functiegenerator/frequentie teller, etc...
C.44 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:54:
[...]

Daarmee zou je idd het geheel een beetje op snelheid kunnen houden door enkele taken te offloaden naar die dedicated mcu's en de interface (lcds, rotary encoders, 10 turn potmeters, leds, etc) door een aparte mcu laten doen.
Ja dat bedoel ik met modulair. Volledig via PC software besturen of met een RPi of ESP8266 wifi module behoort dan ook tot de mogelijkheden.
[...]

Persoonlijk zie ik niet direct een toepassing voor 't log maar het is wel aan te raden om dan te bedenken hoe je gaat loggen. Ga je de data simpelweg via serial uitsturen en dan met een programma opvangen (zoals een Saleae logic analyzer dat doet) of hang je er via SPI een SD kaartje aan en sla je het daarop op? Of allebei?
Loggen is dan taak van de frontend, tenzij het op zo'n hoge snelheid moet dat de seriele bus niet voldoende is. Ik weet alleen nog niet hoe je meerdere frondends (masters) zou kunnen implementeren, bijvoorbeeld aansturen en loggen vanaf de pc, terwijl je ook een frontpanel met knoppen hebt als master.
Je kan het frontpanel uitschakelen, maar toch zie je graag de waardes op de displays, dus hij moet wel blijven luisteren op de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Op de vraag over hoeveel dit ding zal gaan kosten is helaas nog geen antwoord te geven.

De kosten zijn namelijk afhankelijk van de componenten die erop geplaatst zullen worden.

Om het een beetje toegankelijk en interressant te houden zal er natuurlijk wel rekening gehouden worden met de kosten.

Het lijkt er overigens op dat meerdere mensen voorstander zijn van een modulaire opbouw. Dit houdt dan natuurlijk in dat je niet alle extras hoeft toe te voegen aan de voeding, wat hem uiteindelijk goedkoper wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 187449 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:45:
[...]

Nee je steekt USB kabel in die multimeter en laat hem naar de PC loggen ;).

Wat ik bedoelde is dat traditioneel als je iets een beetje nauwkeurig wil bijhouden, je een multimeter gebruikt en niet vertrouwd op aflezen van een voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Sissors schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 07:33:
[...]
Wat ik bedoelde is dat traditioneel als je iets een beetje nauwkeurig wil bijhouden, je een multimeter gebruikt en niet vertrouwd op aflezen van een voeding.
Omdat de logger op de voeding over het algemeen bagger is. Of je betaald een vermogen voor het apparaat.

Scheelt dat we dat zelf kunnen bepalen nu :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Die voeding die Borroz had besteld is misschien een goed startpunt? Maar dan met meer potmeters en beter gestabiliseerd?
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/Nzk4WDgwOQ==/z/qFAAAOSwFAZTr9DZ/$_57.JPG

[ Voor 14% gewijzigd door Mr_gadget op 14-07-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb dit kant en klare paneeltje, dus GEEN zelfbouw, aangeschaft om een mini labvoedinkje mee te maken.
eea komt toevallig net binnen, had bij Conrad 2 potentiele geschikte behuizinkjes (verschillende hoogten) besteld waar dat paneeltje pcies in past.

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/ocwseghur/minilabsupply.jpg

* vanmiddag even proefdraaien ;)
* heeft dus weinig met dit topic te maken

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 14-07-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
nog een goed voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://cds.linear.com/image/28952.png

is er overigens de voorkeur voor SMT of TH? ik heb liever SMT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

lordprimoz schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:09:
is er overigens de voorkeur voor SMT of TH? ik heb liever SMT.
Neem aan dat je SMD bedoeld? Ik geef zelf de voorkeur aan SMD, kleinere footprint (dus kleinere PCB) en goedkoper per stuk (zeker als je wat grotere aantallen in één keer bestelt). Al heb ik dan wel liever 0805 dan de 0603 die in jouw plaatje genoemd wordt, 0805 is naar mijn mening de gulden middenweg tussen zo klein mogelijk en makkelijk te solderen. Zeker als je zoals ik de soldeereilandjes altijd wat overdimensioneert :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
real[B]art schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:22:
[...]

Neem aan dat je SMD bedoeld?
SMT = Surface Mount Technology
SMD = Surface Mount Device
THT = Through hole Technology
;)

@Lordprimoz Even een schema lezen kan niet iedereen even vlot, misschien beter naar de complete publicatie verwijzen met de uitleg.

Ik zal proberen vandaag nog even samenvatting te maken in de TS met een aantal links en voorlopige specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:54:
[...]
@Lordprimoz Even een schema lezen kan niet iedereen even vlot, misschien beter naar de complete publicatie verwijzen met de uitleg.

Ik zal proberen vandaag nog even samenvatting te maken in de TS met een aantal links en voorlopige specificaties.
excuus =P
hele uitleg/verhaal is hier te vinden
real[B]art schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:22:
[...]

Neem aan dat je SMD bedoeld? Ik geef zelf de voorkeur aan SMD, kleinere footprint (dus kleinere PCB) en goedkoper per stuk (zeker als je wat grotere aantallen in één keer bestelt). Al heb ik dan wel liever 0805 dan de 0603 die in jouw plaatje genoemd wordt, 0805 is naar mijn mening de gulden middenweg tussen zo klein mogelijk en makkelijk te solderen. Zeker als je zoals ik de soldeereilandjes altijd wat overdimensioneert :)
ik bedoelde Surface Mount technology. dit is een samenvatting voor gebruik van SMD componenten.
Mij zou 0402 ook nog wel lukken =P Maar dat is dus niet door iedereen te doen. Het schema uit mijn vorige post is enkel een voorbeeld, wat dus makkelijk te vervangen is.

Voor standaard ontwerpen maak ik daarom ook gewoon gebruik van 0805 weerstanden. Maar gezien de eventuele hoge stroom zou het goed mogelijk zijn dat er 1206 of groter gebruikt zal moeten worden. ( of zelfs gewoon TH )

[ Voor 3% gewijzigd door lordprimoz op 14-07-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik gebruik ook liever 0805, dat is mijn standaard formaat. Voor meer vermogen kun je er meer in serie of parallel zetten om het lekker standaard te houden.
Een alternatief voor 1206 is 0612, exact hetzelfde formaat, een beetje exotisch misschien, maar omdat de verbinding aan de lang kant zit kan hij 2x zoveel vermogen afvoeren, 500mW ipv 250mW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 13:45
Geweldig dit topic, Modulaire lijkt mij ook interessant.

Vaak met dit idee gespeeld en dacht dan aan een soort blade server setup, een backbone met een gedeelde MCU voor netwerk verbinding en logging (een esp8266, rpi, arm m3) en een gedeelde hoofdvoeding.

Helaas is mijn electronica kennis niet ver genoeg om zo iets zelf te kunnen doen. (ben geen noob maar toch)

trouwens ook de zelfde module als Borroz besteld, heb een ongebruikte 18v voeding staan

[ Voor 10% gewijzigd door djneo-nl op 14-07-2015 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik heb een TS edit gedaan met een lijst specificaties.
Wat betreft de microcontroller twijfel ik nog. Dit zou je natuurlijk ook als aparte module kunnen uitvoeren om het simpel te houden. Als je een paar potmeters en paneel meters toevoegt heb je geen mcu nodig.

De rest staat natuurlijk ook nog ter discussie, dus brand maar los met je kritiek :D

[ Voor 14% gewijzigd door Ploink op 14-07-2015 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
djneo-nl schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:01:
Geweldig dit topic, Modulaire lijkt mij ook interessant.

Vaak met dit idee gespeeld en dacht dan aan een soort blade server setup, een backbone met een gedeelde MCU voor netwerk verbinding en logging (een esp8266, rpi, arm m3) en een gedeelde hoofdvoeding.

Helaas is mijn electronica kennis niet ver genoeg om zo iets zelf te kunnen doen. (ben geen noob maar toch)

trouwens ook de zelfde module als Borroz besteld, heb een ongebruikte 18v voeding staan
Die blade opstelling lijkt me een hele toffe oplossing. Door ieder kanaal(of set kanalen) te isoleren is dit best goed te doen.
Met i2c zou je dan max 128 kanalen toepassen. Alleen beetje onhandig met de stroom enzo ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
lordprimoz schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:42:
[...]

Die blade opstelling lijkt me een hele toffe oplossing. Door ieder kanaal(of set kanalen) te isoleren is dit best goed te doen.
Met i2c zou je dan max 128 kanalen toepassen. Alleen beetje onhandig met de stroom enzo ;p
128 kanalen naast elkaar word ook wat breed, of hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voeding met zeer weinig ruis als je vol open zet ;) spijtig dat BlackDog hier niet zit, die kan er wat van.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Geen idee om zo'n STM32 te gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://hackadaycom.files.wordpress.com/2015/06/stm32_f7_volume_discovery_kit_p3701_big.jpg?w=1200

Groot touchscreen waar je alles op kunt weergeven en een prima besturing voor de voeding.

Naast dat zou je er ook een multimeter en een scoop in kunnen verwerken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:53

Infant

It's a floating Dino!

Interessant.

Ik heb met heel veel verschillende voedingen gewerkt, allen in verschillende gradaties van brakheid. Of, in verschillende gradaties van prijs-absurditeit. Er is altijd wel wat op aan te merken aan design, de ene maakt te veel lawaai, te lomp, te groot, te veel rimpel, te weinig stroom, wordt te heet, stinkt, niet stabiel genoeg.

Als ik een ding mag toe voegen, U/I gerelateerd, met wat voorbeelden:

Exhibit A:
http://www.eleshop.nl/rigol-dp832-dp832a-labvoeding.html

Dit ding werkt geweldig. Het is dus absurd duur, 700 Euro, maakt evenveel geluid als een straaljager, maar dat zijn mijn enige kritiek puntjes. Je kunt het tot 1mV/1mA instellen, met een draai knop of door het in te tikken.

De nuttigste feature is de OVP, ik heb het al meerdere malen gehad, dat ik aan een ding bezig ben wat ~2V ofzo nodig heeft, en bij alles boven de 2.5V kapot gaat. Dan komt er een beunhaas langs, die even wat wil testen en zo hoep een zwengel aan de dial geeft. Deze voeding zegt dan: ERROR! MAG NIET!

Aan de andere kant van het spectrum, met op papier dezelfde uitgang's spanning en stroom, heb je dit bakbeest: (Exhibit B.)
http://www.eleshop.nl/dubbele-0-30v-en-0-5a-labvoeding.html

Het is even linear en inefficient als de rigol. Het maakt echter maar 0dB aan geluid, sterker nog, het is zo zwaar dat het geluid absorbeert, -3dB ofzo. Ik heb het nog niet stuk gekregen, (de rigol wel). Het relais heeft een beetje last van polio, de 5V uitgang moet dedicated voor een ventilator ingezet worden... anders wordt hij te heet en gaat ie stinken.

De "instel" potmeters zijn geweldig als idee, maar compleet waardeloos qua implementatie:
For years radios had been operated by means of pressing buttons and turning dials; then as the technology became more sophisticated the controls were made touch-sensitive - you merely had to brush the panels with your fingers; now all you had to do was wave your hand in the general direction of the components and hope. It saved a lot of muscular expenditure of course, but meant that you had to sit infuriatingly still if you wanted to keep listening to the same programme.
Hier moet je absoluut stil zitten om de 4.2V op 4.2V te houden. Als je even je hoofd beweegt.... bam 5V.
Maar... 1mV ripple :+

Als dezelfde beunhaas hier ook maar naar het knopje wijst, schiet de spanning door het plafond en staat er een laag blauwe rook tegen hetzelfde plafond aan.

tldr; Moet rotary encoders en een overvoltage safety protection hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rotary encoders kan je als module uitvoeren (met eigen attiny85) met i2c uitgang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
ik ben het zeker eens met gebruik van OVP. Dit is makkelijk door te voeren door de software te wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

memphis schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:52:

een functie generator kan er dan ook nog wel bij .. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
memphis schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:52:
Anoniem: 187449 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:16:
[...]
een functie generator kan er dan ook nog wel bij .. :o
yup, allemaal leuk en aardig xD
Je wilt een product wat "goed' is in waar je het voor wilt gebruiken. Dan moet je er niet ongelooflijk veel omheen bouwen. Dit drijft voornamelijk de kosten omhoog als je het goed wilt doen. Anders krijg je dat er op alle gebieden aan kwaliteit wordt ingeleverd...

maar kan het? ja tuurlijk.
Doordat we het systeem modulair willen opbouwen kan je altijd een losse kaart toevoegen waar je functionaliteit voor een scoop of iets dergelijks aan toevoegd. Met nieuwe software kan je die dan ook nog wel op het display laten zien

[ Voor 32% gewijzigd door lordprimoz op 14-07-2015 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je zo'n complete module gebrukt gaat dat denk ik niet ten koste van de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03 08:28
Als we nu eens de meest gebouwde labvoeding van de Benelux als basis nemen. De elektuur 82. En deze dan regelen door de ref spanning af te regelen met een micro controller en de stroom begrenzing met een regelbar weerstand over i2c

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Daarom modulair. Je moet er net zoveel modules aan kunnen hangen als je nodig hebt.
Wat mij betreft maak ik een dichte kast met een stekker er aan en twee output banaan sockets. Bediening kan dan wel via wifi en touchscreen van mijn tablet. Om maar een voorbeeld te noemen.

Maar ik ben ook wel een knoppen man eigenlijk, rotary encoders of (goeie!) potmeters...
Potmeters zijn wel fijm eigenlijk. Hier in 1 of 2 bewegingen met de hand zet ik alle 4 de knoppen op nul van mijn labvoeding. Maar het ding weegt TWAALF kilo! Ik wil een tweede, licht en computer bestuurbaar :)

ALPS motor pots, gaan de knoppen draaien bij remote bediening :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 14-07-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:13

BoAC

Memento mori

Beiden dus: regelbaar met software en ook met knoppen om in te breken. Ik vind het wel fijn om soms aan een knop te kunnen draaien (volt/ampere), maar soms is het ook wel fijn om een directe waarde in te kunnen stellen. 2 modules dus :)

Ow ja, een riple/ruis generator erbij om te kijken of je lijdend voorwerp daar ook tegen kan is ook wel gaaf >:)

[ Voor 22% gewijzigd door BoAC op 14-07-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Idee: een afrond knop.
Je kent het wel, je wil 5V en je draait aan de knop en het is een heel gepiel om pietje precies 5.000V in het display te krijgen. Draai de knop op een willekeurige 4.876V, druk de "round" knop en voila: 5.000V :)
BoAC schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:32:
Ow ja, een riple/ruis generator erbij om te kijken of je lijdend voorwerp daar ook tegen kan is ook wel gaaf >:)
Een ultra stabiele lownoise Lab PSU... met ripple simulatie? Die heb je voor 3 tientjes :+
Het behoort wel tot de mogelijkheden als er een microcontroller op zit :)

[ Voor 45% gewijzigd door Ploink op 14-07-2015 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Laatst online: 19:19
Of een paar user gedefinieerde presets voor spanning en stroom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ploink schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:29:

Maar ik ben ook wel een knoppen man eigenlijk, rotary encoders of (goeie!) potmeters...
heb wat van deze onderweg
- http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Ploink schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:40:
Je kent het wel, je wil 5V en je draait aan de knop en het is een heel gepiel om pietje precies 5.000V in het display te krijgen. Draai de knop op een willekeurige 4.876V, druk de "round" knop en voila: 5.000V :)
Daar is die andere module voor, direct instellen. Dat nog veel sneller :P
Een ultra stabiele lownoise Lab PSU... met ripple simulatie? Die heb je voor 3 tientjes :+
Het behoort wel tot de mogelijkheden als er een microcontroller op zit :)
Probleem bij die dingen is altijd dat je daar geen invloed op hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
10-turns zijn wel mooi ja en ook geschikt voor aansturing met een voltage.
Voor hogere frequenties zijn ze niet zo geschikt vanwege de inductie, ze zijn draadgewonden.

Maar iets anders, welke buck regelaar zit er in die module van jou? Er bestaat ook een DP30V3A die voldoet aan onze U/I eisen, misschien is het wat. We moeten ook nog een analoge regelaar vinden, iemand een idee behalve LT3081?

/edit:
Die LT3081 is eigenlijk best wel een mooi ding.
* Ingebouwde temperatuur sensor, dus je kan compenseren voor temperatuur variatie via de MCU en waarschuwen voor oververhitting.
* Current monitor, eenvoudig in de ADC stoppen en voila.
* Voltage setpoint met een spanning aansturen.

Alleen die current limit resistor is een lastige. Hoe kun je dat met een spanning aansturen? Digitale pot is geen geweldige oplossing imho.

@Memphis: LT1083 is ook niet direct te programmeren met een spanning voor U en I, maar misschien is dat wel te hacken met opampjes?

De LT8612 als buck regelaar is sowieso geen optie, 28-pin QFN 3x6mm :|

[ Voor 35% gewijzigd door Ploink op 14-07-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik ben een fan van de LT1083, LVD en veel ampere als ook parallel te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Ja, met een LT1083 en soortgelijke kun je gemakkelijk een regelbare PSU maken, echter de stroom instelling is dan weer niet zo eenvoudig.

@Ploink, de LT8612 en LT3081 vind ik een mooie combo. Alleen de stroominstelling lijkt mij wat minder handig te digitaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:58:
[...]
De LT8612 als buck regelaar is sowieso geen optie, 28-pin QFN 3x6mm :|
Stencil met goede pasta, dan de oven in :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
lordprimoz schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 23:58:
Stencil met goede pasta, dan de oven in :p
Ik heb me daar nog niet aan gewaagd. Het is vast wel te doen met de juiste apparatuur en skills, maar een gemiddelde EL tweaker met soldeerbout moet het ook kunnen vind ik.
Goeie voor een electronic load.
Voor een voeding, nee bedankt, ik heb geen kachel nodig deze zomer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Ploink schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 00:07:
[...]

Ik heb me daar nog niet aan gewaagd. Het is vast wel te doen met de juiste apparatuur en skills, maar een gemiddelde EL tweaker met soldeerbout moet het ook kunnen vind ik.

[...]

Goeie voor een electronic load.
Voor een voeding, nee bedankt, ik heb geen kachel nodig deze zomer :+
Dat maakt het inderdaad wel lastig. De handige chipjes zitten tegenwoordig wel in dit soort behuizingen.
Bij welke behuizing wil je de grens leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
jeronimo schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 00:22:
[...]

Dat maakt het inderdaad wel lastig. De handige chipjes zitten tegenwoordig wel in dit soort behuizingen.
Bij welke behuizing wil je de grens leggen?
Voor mezelf, "iets met pootjes", pitch maakt niet uit.
Voor dit project dat iedereen moet kunnen solderen, standaard SOIC. (of misschien kan een maatje kleiner ook nog wel?)

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 15-07-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 00:27:
[...]

Voor mezelf, "iets met pootjes", pitch maakt niet uit.
Voor dit project dat iedereen moet kunnen solderen, standaard SOIC. (of misschien kan een maatje kleiner ook nog wel?)
Ik denk idd dat je moeilijk om deze kleine packages heen komt. Zeker gezien het feit dat we voor de buck convertor toch een aardig hooge efficientie moeten kunnen verwachten.(als je zonder koelblok wilt werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:24
lordprimoz schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:04:
[...]

Ik denk idd dat je moeilijk om deze kleine packages heen komt. Zeker gezien het feit dat we voor de buck convertor toch een aardig hooge efficientie moeten kunnen verwachten.(als je zonder koelblok wilt werken)
Als je met externe FETS werkt dan word ie niet zo warm, en die zijn makkelijk te solderen en op een koelblokje te monteren als ze TH zijn.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
Ploink schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:40:
Wat ook kan, is met het gebruik van een rotary encoder met een schakelaar is dat je de waardes per digit in stelt. dus je wilt 5 volt, je draait hem gelijk van 0 naar 5, zoals de rigol dit ook doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Tinusvolkel schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:11:
[...]
Als je met externe FETS werkt dan word ie niet zo warm, en die zijn makkelijk te solderen en op een koelblokje te monteren als ze TH zijn.
Het ging over de controller chip voor de buck convertor. Voor de fets heb je grotere packages die prima te solderen zijn. (Ook de smd versies)

Voor convertors met een hoge efficientie krijg je bijna standaard kleine ics, omdat (intern) alles dicht bij elkaar moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:48
Beperkt je keuze wel behoorlijk inderdaad. Je zou nog kunnen overwegen om een kleine batch van PCBs machinaal te laten voorzien van het kleinere materiaal zoals QFNs en eventueel TSSOP. Met ietswat hogere aantallen en maar een paar componenten valt dat wel mee in de kosten.
Bijkomend voordeel is overigens dat linear (zoals een paar keer genoemd in dit topic) vrij lage MOQs heeft bij de grotere leveranciers (Arrow) waardoor de prijs erg hard kan zakken t.o.v. Farnell als je die via een EMS laat bestucken.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander306
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
Waarom DAC's en ADC's? Dat kan ook creabea met de uC. DAC is gewoon PWM-en op een RC-filter en een ADC kan met twee weerstanden een condensator en twee digitale pinnen van een uC. Als je weinig rimpel wil en een groot dynamisch bereik zou ik niet voor een switchmode voeding kiezen maar iets met schakelbare windingen op een transformator. Het ontwerpen van switchmode voedingen is sowieso een kunst op zichzelf. Om het voor de leek veilig te houden zou het misschien verstandig kunnen zijn om een (laptop) adapter te gebruiken?

Ik lees ondertussen een paar maanden af en toe eens mee op dit forum en ik heb het idee dat het hier meer arduino en raspberry georiënteerd is als bijvoorbeeld circuitsonline en EEVblog. Misschien is het dan juist leuk om zo veel mogelijk analoog te gaan, voor het educatieve aspect...

Willen we ter leering ende vermeak nog wat EMC testjes op het ontwerp uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

QFN is met een normale bout nog wel te doen met een beetje oefenen, totdat die pad in 't midden ook daadwerkelijk verbonden moet zijn. Met soldeerpasta en hete lucht denk ik dat ik 't zelf ook nog wel aan zou durven maar ik snap dat niet iedereen zo'n ding heeft staan.

Een μC heeft vaak maar een beperkte ADC en/of DAC. De ATMega168/328 heeft zelfs geen DAC dacht ik, ze hebben wel zogenaamde analog channels maar daar zit slechts een 10bit adc op. Analog out is puur PWM. Het is dan beter om een goede ADC en DAC te nemen waarbij je beschikt over wat meer bits.

Ik klooi op dit moment aan met een aantal van die dingen icm een Arduino Uno maar tot nu toe is dat allemaal SPI. De enigste die ik op dit moment "werkend" heb is de LT2400, een 24bits ADC maar die heeft dus een retestabiele Vref nodig, iig een stuk stabieler dan de standaard 5v lijn die van de Uno af komt :+ Ik moet wel zeggen dat die LT2400 erg traag is, 5sps geloof ik, als je daar een beetje een gemiddelde wil nemen zit je dus al snel aan 1 gemiddelde per second of je moet aan rolling/moving/sliding window averaging gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander306
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
C.44 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:20:
...
Een μC heeft vaak maar een beperkte ADC en/of DAC. De ATMega168/328 heeft zelfs geen DAC dacht ik, ze hebben wel zogenaamde analog channels maar daar zit slechts een 10bit adc op. Analog out is puur PWM. Het is dan beter om een goede ADC en DAC te nemen waarbij je beschikt over wat meer bits.
...
Ik doel op delta-sigma conversie. Kun je zelf bepalen hoeveel bits je nodig hebt, het samplen duurt dan langer als je meer bits nodig hebt. Tip 14 in dit document van Microchip: http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/40040b.pdf

Dat kan dus ook als je helemaal geen ingebouwde ADC's en DAC's op je chip hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Sander306 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:38:
Waarom DAC's en ADC's? Dat kan ook creabea met de uC. DAC is gewoon PWM-en op een RC-filter en een ADC kan met twee weerstanden een condensator en twee digitale pinnen van een uC. Als je weinig rimpel wil en een groot dynamisch bereik zou ik niet voor een switchmode voeding kiezen maar iets met schakelbare windingen op een transformator. Het ontwerpen van switchmode voedingen is sowieso een kunst op zichzelf. Om het voor de leek veilig te houden zou het misschien verstandig kunnen zijn om een (laptop) adapter te gebruiken?

Ik lees ondertussen een paar maanden af en toe eens mee op dit forum en ik heb het idee dat het hier meer arduino en raspberry georiënteerd is als bijvoorbeeld circuitsonline en EEVblog. Misschien is het dan juist leuk om zo veel mogelijk analoog te gaan, voor het educatieve aspect...

Willen we ter leering ende vermeak nog wat EMC testjes op het ontwerp uitvoeren?
Die switcher regulator zal enkel gebruikt worden als pre-regulator gevolgd door een lineare regulator. Dan is de rimpel die veroorzaakt wordt door de switcher niet zo heel erg.

Wat betreft het gebruik van een dac en adc vind ik dat je hier gewoon een ic voor moet nemen en niet moet gaan rotzooien met een RC filter. Natuurlijk zal je nauwkeurigheid omlaag gaan aan de hand van je resolutie. Adc/dac's met hoge resolutie en snelheid kosten veel. Maar goed, als je een instelbereik van ~10mV wilt bereiken heb je aan zon 12 bit dac wel genoeg.

Ik denk dat de meesten die hier tot nu toe meegedacht hebben over het ontwerp wel aardig wat ervaring hebben met Atmel en ARM chips. Genoeg keuze dus ;p

EMC is zowiezo wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:53

Infant

It's a floating Dino!

De Xmega serie heeft een vrij aardige DAC en ADC, zijn ook goed snel, maar er moet nog een hoop calibratie ellende overheen om het enigsinds temperatuur stabiel en linear te krijgen.

De MSPFveelgetallen:
http://www.ti.com/product/msp430f6726

Heeft een 24bit DeltaSigma ingebakken, en zit een beetje in dezelfde prijs range... 2-4 Euro p/s.
Maar de prestatie was niet echt super veel beter als een geoversampelde 12 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dit is wel een aardige I2C 2.4 OLED met een 1306 chip, mocht je een remote' uitlezing overwegen via een ESP8266 :9

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/a9bqz2wrn/oled2_4.jpg
erachter zie je de bekende I2C 0.96 oled

ik verwacht ook nog wat 'single line' oled displaytjes de komende dagen, waarvan deze ook erg leuk is samen met een rotary knop.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 15-07-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Infant schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:08:
De Xmega serie heeft een vrij aardige DAC en ADC, zijn ook goed snel, maar er moet nog een hoop calibratie ellende overheen om het enigsinds temperatuur stabiel en linear te krijgen.

De MSPFveelgetallen:
http://www.ti.com/product/msp430f6726

Heeft een 24bit DeltaSigma ingebakken, en zit een beetje in dezelfde prijs range... 2-4 Euro p/s.
Maar de prestatie was niet echt super veel beter als een geoversampelde 12 bit.
Ik kan eigenlijk niets vinden over DAC's in dat ding. STM32F103 serie lijkt me in vergelijking van die beter (12bit ADC) omdat die ook sneller is (8 tegen 72 MHz).

En er zijn versies (STM32F103xx) die ook DAC's (2x 12 bit) ondersteunen :)

[ Voor 11% gewijzigd door BoAC op 15-07-2015 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
Dat is nog steeds de MCU per module ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
lordprimoz schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:54:
Een mooi beginpunt om vanuit te gaan is de voeding die hier staat beschreven.
Ik had niet gezien dat deze toch een tracking buck regelaar heeft. Dat is dus toch wat ik in gedachten had, maar dan vraag ik me af waarom die heatsink zo groot moet zijn en dan drie 3055's parallel. Ik denk dat het spanning verschil tussen de buck en de analoge regelaar toch vrij groot is. De truuk is nou juist om een low drop regelaar te gebruiken om zo min mogelijk te kachelen.

Wat betreft de LT3081, een mooi chippie, maar lastig om met een spanning aan te sturen.
Je kan een spanning op SET forceren om het voltage in te stellen, maar die spanning moet even groot zijn als VOUT. Voor de stroom begrenzing kun je IMON terug koppelen op SET met een opampje. Daarbij mis ik nog een CC/CV indicatie.
Dit alles maakt het best wel ingewikkeld en het gaat ook ten koste van de performance vrees ik.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6n9CG6rl.png

Omdat die chip niet veel meer is dan een opamp en een tor kan het misschien net zo goed met losse opampjes en transistors?

De LT3080 is een soortgelijke regelaar met een aparte Vcontrol. Het idee is dat je de voeding van de opamp hoger kan maken dan Vin zodat je minder spanning verliest over de tor en dus minder dissipeert.
Afbeeldingslocatie: http://cds.linear.com/image/7413.png

Het liefst wil je een hele lage dropout van zeg 1V gemiddeld, maar dat hij nog wel goed regelt bij veel lagere drop zodat hij voldoende regelbereik heeft. Zo hoeft hij maar 3W te dissiperen.

Stel, je maakt een spanning 5V boven Vin (switched capacitor converter of isolated DCDC blokje). Daarmee voed je een high voltage opamp, daarmee stuur je de gate van een dikke n-mosfet en zo maakt je een ultra low drop regelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:57:
[...]

Ik had niet gezien dat deze toch een tracking buck regelaar heeft. Dat is dus toch wat ik in gedachten had, maar dan vraag ik me af waarom die heatsink zo groot moet zijn en dan drie 3055's parallel. Ik denk dat het spanning verschil tussen de buck en de analoge regelaar toch vrij groot is. De truuk is nou juist om een low drop regelaar te gebruiken om zo min mogelijk te kachelen.
Ik vond het ook raar, tot ik in zijn filmpjes ben gaan kijken. Halverwege heeft hij besloten zijn oude ontwerp aan te passen en hier een tracking pre-reg tussen te hangen ipv direct door de lineare regulator te laten doen. Daarvoor had ie namelijk wel een aardig koelblok nodig

EDIT:
Ik ben vast op zoek geweest naar een goedkopere pre-regulator en ben op de LM5118 uitgekomen. Die kan je wat makkelijker solderen =P alleen die pad aan de onderkant is lastig

[ Voor 13% gewijzigd door lordprimoz op 15-07-2015 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Het schema van ianjohnston ziet er ook goed uit. Gezien de 2V7 zener en een be overgang denk dat de preregulator een drop van 3,6V over de eindtrap instelt en je maximaal 3,6Vx3A=11W warmte gaat weg stoken. (Per kanaal zonder de preregulator).
De isolators in de datalijnen zijn ook netjes.
Iedere tweaker kan hierop helemaal los op de manier hoe hij de data in de i2c aanstuurt. :)

[ Voor 13% gewijzigd door jeronimo op 15-07-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
lordprimoz schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:07:
Ik ben vast op zoek geweest naar een goedkopere pre-regulator en ben op de LM5118 uitgekomen. Die kan je wat makkelijker solderen =P alleen die pad aan de onderkant is lastig
Leuk chippie inderdaad, zowel step-up als step-down, vrij efficient en ook geschikt voor een 60V lab voeding.
Als je geen step-up nodig hebt, zijn er dacht ik ook regelaars die de diode vervangen door een mosfet en daarmee nog ietsje efficienter kunnen zijn.

@jeronimo: 11W is al een stuk minder dan die heatsink deed vermoeden, maar toch nog veel, moet beter kunnen :) De isolators en misschien de adc/dac kunnen we zo overnemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 15-07-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 22:34:
[...]

Leuk chippie inderdaad, zowel step-up als step-down, vrij efficient en ook geschikt voor een 60V lab voeding.
Als je geen step-up nodig hebt, zijn er dacht ik ook regelaars die de diode vervangen door een mosfet en daarmee nog ietsje efficienter kunnen zijn.
nog niet goed genoeg? =P
zijn er nog meer wensen naast een wat grotere footprint? xD dan kan ik verder zoeken hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ach ik hoor verder niemand klagen over de kleine footprint... laat het een uitdaging zijn voor degene die dat een uitdaging vindt. :P

Ik heb ook wat zitten zoeken bij TI en de TPS54560 met geintegreerde mosfet lijkt me een goede en vooral simpele buck regelaar.
Het grote voordeel van de LM5118 is de boost functie waardoor je een 24V of zelfs 12V voeding kan gebruiken om een 30V labvoeding te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een mogelijke extra uitbreidings 'module' zou een nauwkeurige referentie spanningsbron kunnen zijn om vb je DMM te checken
zoiets zeg maar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 18:06:
Ach ik hoor verder niemand klagen over de kleine footprint... laat het een uitdaging zijn voor degene die dat een uitdaging vindt. :P

Ik heb ook wat zitten zoeken bij TI en de TPS54560 met geintegreerde mosfet lijkt me een goede en vooral simpele buck regelaar.
Het grote voordeel van de LM5118 is de boost functie waardoor je een 24V of zelfs 12V voeding kan gebruiken om een 30V labvoeding te bouwen.
Als ik kijk naar het document van de die LT voeding, kan ik opmaken dat de TL8612 bij een omgevingstemperatuur van zon 25 graden ongeveer 75 graden warm wordt bij een input van 36v en output 24v@3A. Met een junction to case temp van 5 graden per Watt, zal dit neerkomen op zon 10Watt aan energie die verstookt wordt. Dit komt neer op een efficientie van zon 70%

vergelijking van ic's met Joint to case temperature:Van deze paar lijkt de de TPS 54560 me de beste keuze, gezien die bij een hoge input nog altijd een hoge efficiëntie behoudt.

Misschien binnenkort maar eens een paar samples hiervan bestellen bij TI en hier een bordje voor maken.
Heeft iemand toevallig een 90Watt load om dit ding te kunnen testen? =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
lordprimoz schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:02:
Heeft iemand toevallig een 90Watt load om dit ding te kunnen testen? =P
Koop een Auto Car Travel Coffee Tea Water Heater 24V Immersion Portable Boiler Element, oftewel een dompelaar. Houdt iig je koffie warm als je bezig bent :+
Van deze paar lijkt de de TPS 54560 me de beste keuze, gezien die bij een hoge input nog altijd een hoge efficiëntie behoudt.
Die TPS is ook sneller dan de LM5118 volgens de "Loop Frequency response" grafieken, hoewel die niet bij dezelfde spanning/stroom zijn gemeten.
Nadeel is dat hij geen boost kan, daarom heb ik ook gekeken naar de Zeta converter, maar die heeft als nadeel dat de FET bestand moet zijn tegen Vin+Vout.

Temperatuur zal bij de LM5118 niet zo'n probleem zijn met externe mosfets ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 17-07-2015 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Of iets zoals dit? Of wordt het zo te ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MzcyWDUyMA==/z/bNoAAOxyDoZSJKg3/$T2eC16ZHJHMFH!e8jNJEBSJKg20NVg~~60_35.JPG

volgende week kan ik je wellicht helpen tot 150V - 300W ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 17-07-2015 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 17:45:
[...]
Houdt iig je koffie warm als je bezig bent :+
Ik drink helaas geen koffie xD(of thee)
Anoniem: 187449 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 19:45:
[afbeelding]

volgende week kan ik je wellicht helpen tot 150V - 300W ;)
Zo snel zal het niet gaan :p volgende week eerst solicitaties(net afgestudeerd enzo). Maar mooie aankoop zon ding.

[ Voor 16% gewijzigd door lordprimoz op 17-07-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

komt goed uit.. zal me zelf ook eerst in dit verjaardagskado moeten gaan verdiepen.
ik heb de USB interface erbij gekregen dus leuke setup test mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Is er nog voorkeur voor ontwerpen in bijv eagle?

Ik zat zelf te denken om dit te doen in circuitmaker, maar ik kan me voorstellen als men wat anders wilt gebruiken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik ben Eagle gewend, dus dat is mijn voorkeur.

Wat betreft het analoge deel is het allemaal moeilijker dan ik dacht, vooral om een spanningsregelaar met een stuurspanning in te stellen.
craio schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 19:41:
Of iets zoals dit? Of wordt het zo te ingewikkeld?
Dat is een complete netvoeding. Het gaat ons alleen om het DC regel gedeelte voor een labvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:50:
Wat betreft het analoge deel is het allemaal moeilijker dan ik dacht, vooral om een spanningsregelaar met een stuurspanning in te stellen.
euh, nee hoor.

een stuurspanning instellen is niet moeilijk hoor. hier wat uitleg: YouTube: EEVblog #221 - Lab Power Supply Design - Part 1

Stroom instellen is wel iets lastiger.

[ Voor 21% gewijzigd door lordprimoz op 17-07-2015 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik bedoel uiteraard spanning EN stroom.
En dan moet hij ook nog goed tot 0V kunnen regelen EN een CV/CC indicatie hebben EN de drop moet minimaal zijn want we willen geen vette heatsink EN het geheel moet ook nog een beetje snel zijn anders is de performance niet veel beter dan een buck met een passief filtertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ook een leuke labvoeding .. kijk is naar de specs en de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Anoniem: 187449 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 10:36:
ook een leuke labvoeding .. kijk is naar de specs en de prijs
Analoog en 'lightweight' vond ik een aparte combinatie, maar gelukkig weegt hij toch nog 8 kilo volgens de datasheet :)

Moeilijk te beoordelen van specs of hij goed is. Vaak zit er gewoon een grote elco op de uitgang van een voeding, dan is het een goede spanningsbron maar een slechte stroombron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat maakt het extra spannend wat jij er van gaat bakken .. ben benieuwd, het wiel opnieuw uitvinden (verbeteren) valt niet mee

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 19-07-2015 07:27 . Reden: woord 'verbeteren' toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mooie pagina vooral vanonder:
For maore info please see the manual .

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Damic schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 22:37:
Mooie pagina vooral vanonder:
[...]
ah 1 letter typo .. wat errug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Ploink schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:50:
[...]

Dat is een complete netvoeding. Het gaat ons alleen om het DC regel gedeelte voor een labvoeding.
Volgens de userguide:
The Power Factor Circuit (PFC) converts the universal AC input voltage to constant
high-voltage DC, and maintains the sinusoidal input current at high power factor. The
Phase-Shift Zero Voltage Transition circuit converts high-voltage DC to intermediate
low-voltage DC with isolation from the input AC mains, at high efficiency.
The
Multi-Phase Synchronous and Single-Phase Synchronous Buck circuit converts
intermediate low-voltage DC to very low-voltage DC at high current at high efficiency.
Dat is toch de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 09:54
Aaah super leuk topic dit. Heb momenteel evwn geen tijd om allea door te lezen, maar zie interessante dingen tegenkomen.

Ik merk tot nu toe alleen nog niet heel concreet worden wat de specs nh moeten zijn, maar heb ook nog niet alles doorgelezen.

Wat zijn de tolleranties?
Welke spanning(/stroom) willen we beschikbaar hebben?
Wat mag het nu totaal gaan kosten?

Zo zie in nog wel een hele rij aan dingen waar we eenduidig over moeten worden.

SMT is ook prima voor mij en 0805 lijkt me een goed uitgangspunt.

Daarnaast inderdaag voor mensen met wat minder ervaring is EEV blog een super handig kanaal en met name de eerder gelinkte filmpjes.

Daarnaast zag ik ook een aantal keren eagle voorbij komen. Geniet zeker mijn voorkeur.

Bij deze wil ik me ook zeker aanmelden om bij te gaan dragen aan de MCU kant.

Ik zal morgen even wat meer tijd nemen om alles door te nemen. Erg leuk project in ieder geval.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

s0ulmaster schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 23:43:
Aaah super leuk topic dit. Heb momenteel evwn geen tijd om allea door te lezen, maar zie interessante dingen tegenkomen.

Ik merk tot nu toe alleen nog niet heel concreet worden wat de specs nh moeten zijn, maar heb ook nog niet alles doorgelezen.

Wat zijn de tolleranties?
Welke spanning(/stroom) willen we beschikbaar hebben?
Wat mag het nu totaal gaan kosten?

Zo zie in nog wel een hele rij aan dingen waar we eenduidig over moeten worden.

SMT is ook prima voor mij en 0805 lijkt me een goed uitgangspunt.

Daarnaast inderdaag voor mensen met wat minder ervaring is EEV blog een super handig kanaal en met name de eerder gelinkte filmpjes.

Daarnaast zag ik ook een aantal keren eagle voorbij komen. Geniet zeker mijn voorkeur.

Bij deze wil ik me ook zeker aanmelden om bij te gaan dragen aan de MCU kant.

Ik zal morgen even wat meer tijd nemen om alles door te nemen. Erg leuk project in ieder geval.
Een aantal dingen staan eigenlijk zo'n beetje wel in de topicstart. Ik denk dat we het er redelijk over eens zijn dat de afzonderlijke modules 30v @ 3A moeten kunnen maken, toleranties uiteraard zo gering mogelijk. Een budget is niet opgesteld, de kosten kunnen we beperkt houden door de ac / dc conversie te laten doen door een Meanwell voeding (of vergelijkbaar) of evt een laptop brick. Verder zal niet iedereen 2 of 3 kanalen nodig hebben en die kunnen op die manier ook al een groot deel van de kosten schrappen.

De voorkeur gaat uit naar een mogelijkheid om zoveel mogelijk zelf te bouwn, waarschijnlijk op 't PCB na. Enkele chips (QFN met groundplane) zullen echter voor een aantal mensen problematisch zijn ivm het ontbreken van hete lucht en ervaring daarme.

Eagle is een optie alleen zitten we dan wel aan bepaalde maximum afmetingen gevonden (80x50mm?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
C.44 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 04:59:
[...]
Eagle is een optie alleen zitten we dan wel aan bepaalde maximum afmetingen gevonden (80x50mm?)
10 x 8 cm, een halve eurokaart.

Weet iemand goeie gratis software om te simuleren? LTspice?

@s0ulmaster: Welkom in dit topic :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ploink op 19-07-2015 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ploink schreef op zondag 19 juli 2015 @ 10:11:
[...]

Danku!

En LTspice heb ik wel wat ervaring mee en anders is bijvoorbeeld microcap een alternatief, maar ik denk dat LTspice bekender is.

Daarnaast las in nog een stuk over een mcu gedeelte? Wordt dasr nog wat mee gedaan, logging e.d.? Las zo ook een verhaal over extern vs interne dac/adc. Vraag me af of die interne 10bits dingetjes gaan voldoen.

Daarnaast gok ik dat er dan snel gekozen gaat worden voor een atmega of zijn er ook mensen die voorkeur hebben voor een PIC bijvoorbeeld?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06 14:21
Voor het schema teken/pcb pakket kan je ook : Designspark overwegen.

Is vrij snel te leren en heeft zeer veel mogelijkhedenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ploink schreef op zondag 19 juli 2015 @ 10:11:
[...]

Ah dank =) Ik moet eerlijk toegeven dat ik op dit moment meer Fritzing en breadboards gebruik nog. Wel gisteren via VMWare Win7 en Altium Designer 15 geinstalleerd, eens kijken of ik daar wijs uit kom :X
s0ulmaster schreef op zondag 19 juli 2015 @ 10:42:
[...]

Danku!

En LTspice heb ik wel wat ervaring mee en anders is bijvoorbeeld microcap een alternatief, maar ik denk dat LTspice bekender is.

Daarnaast las in nog een stuk over een mcu gedeelte? Wordt dasr nog wat mee gedaan, logging e.d.? Las zo ook een verhaal over extern vs interne dac/adc. Vraag me af of die interne 10bits dingetjes gaan voldoen.

Daarnaast gok ik dat er dan snel gekozen gaat worden voor een atmega of zijn er ook mensen die voorkeur hebben voor een PIC bijvoorbeeld?
MCU's zijn besproken als onderdeel van de dc-dc modules en als onderdeel van de frontend. Externe DAC en ADC lijkt me wel verstandig aangezien een 10 bits DAC 30v maximaal in stappen van 0.03v kan verdelen. Daarom beter een 12bits DAC dan zit je al op 0.007v.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Atmel voor de frontend op 't moment, puur omdat 't lekker toegankelijk is. Uiteraard kun je de frontend aanpassen zoals je wil. Als iemand 't in z'n hoofd haalt om er een STM32F7 voor te knopen kan dat natuurlijk ook :+

Voor de dc-dc modules zou je in principe al een heel eind met een simpele mcu komen, net genoeg om je adc en dac aan te sturen / uit te lezen lijkt me.

Ik heb zelf nog geen ervaring met PIC dus daar moet ik me een beetje in gaan verdiepen =)

[ Voor 17% gewijzigd door C.44 op 19-07-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
C.44 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:52:
[...]

Ah dank =) Ik moet eerlijk toegeven dat ik op dit moment meer Fritzing en breadboards gebruik nog. Wel gisteren via VMWare Win7 en Altium Designer 15 geinstalleerd, eens kijken of ik daar wijs uit kom :X

[...]

MCU's zijn besproken als onderdeel van de dc-dc modules en als onderdeel van de frontend. Externe DAC en ADC lijkt me wel verstandig aangezien een 10 bits DAC 30v maximaal in stappen van 0.03v kan verdelen. Daarom beter een 12bits DAC dan zit je al op 0.007v.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Atmel voor de frontend op 't moment, puur omdat 't lekker toegankelijk is. Uiteraard kun je de frontend aanpassen zoals je wil. Als iemand 't in z'n hoofd haalt om er een STM32F7 voor te knopen kan dat natuurlijk ook :+

Voor de dc-dc modules zou je in principe al een heel eind met een simpele mcu komen, net genoeg om je adc en dac aan te sturen / uit te lezen lijkt me.

Ik heb zelf nog geen ervaring met PIC dus daar moet ik me een beetje in gaan verdiepen =)
Precies een beetje hoe ik erover dacht :)

Een pit mocht je met PIC aan de slag gaan, zorg dat je geen controller hebt die alleen met de pickit3 werk. Wat een onding is dat, zie ook dit filmpje van EEV

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Het lijkt mij handig dat we ons concentreren op het regelgedeelte en er vanuit gaan dat de controller via een geïsoleerde I2C de aansturing doet. Op die manier bouw je een module die universeel inzetbaar is.
Persoonlijk zou ik starten met de TPS54560 gevolgd door 2 of 3 stuks LT3081. Stroommeting naar keuze door gebruik te maken van de Imon of eventueel een ACS712. Het schema van ianjohnston vind ik wel elegant en ik zou daar graag delen van hergebruiken.
De DAC8574IPW en MCP3424 welke hij gebruikt voor AD en DA conversie zijn mogelijk niet de goedkoopste oplossingen, maar werken blijkbaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
s0ulmaster schreef op zondag 19 juli 2015 @ 16:03:
[...]
Een pit mocht je met PIC aan de slag gaan, zorg dat je geen controller hebt die alleen met de pickit3 werk. Wat een onding is dat, zie ook dit filmpje van EEV
Baseer je dat enkel op basis van een 5.5 jaar oud filmpje?
Ik heb geen problemen met die pickit, buiten dan dat ik er al in geslaagd ben er 1 op te blazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
craio schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:09:
[...]

Baseer je dat enkel op basis van een 5.5 jaar oud filmpje?
Ik heb geen problemen met die pickit, buiten dan dat ik er al in geslaagd ben er 1 op te blazen...
Als je dat filmpje niet op waarde kan waarderen ken je EEV misschien niet goed? Daarnaast heb zelf ook aardig wat ervaring met pickit. De pickit 2 altijd probleemloos me gewerkt, maar de pickit 3 alleen maar ellende.

Vandaar mn reactie

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
s0ulmaster schreef op zondag 19 juli 2015 @ 19:26:
[...]

Als je dat filmpje niet op waarde kan waarderen ken je EEV misschien niet goed? Daarnaast heb zelf ook aardig wat ervaring met pickit. De pickit 2 altijd probleemloos mee gewerkt, maar de pickit 3 alleen maar ellende.

Vandaar mn reactie
Nee, ik ken EEV niet goed. Enkel zo nu en dan eens iets van bekeken/gelezen. Ik vindt gewoon dat een filmpje van die leeftijd dat vooral kritiek geeft op de firmware, minder gewicht biedt op vlak van goed of slecht van iets dan:
De pickit 2 altijd probleemloos mee gewerkt, maar de pickit 3 alleen maar ellende.
Ik heb nooit een pickit2 gehad, dus ik kan ze niet vergelijken.

Maar op basis van wat zal de keuze van MCU gemaakt worden? Ervaring op dit forum of vereiste specs?
Gezien er PIC's bestaan met 12bit (of 16bit) DAC's veronderstel ik dat dit bij AVR's ook wel zo zal zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door craio op 19-07-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Keuze van MCU voor een frontend lijkt me voor latere zorg, maar als ik een duit in het zakje mag doen, dan sluit ik me aan bij C44 en zou ik het zelfs Arduino compatible willen maken.

Als we een I2C DAC/ADC gebruiken, dan hoeft er geen microcontroller op de regelprint. Het zou een voordeel bieden misschien voor onboard calibratie of een digitale regellus voor constant-power, maar in principe kan het frontend dit doen.

Testen kan via de PC. Als I2C interface is een Digispark Kickstarter bordje misschien geschikt. Iemand ervaring hiermee? Of anders deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ploink schreef op zondag 19 juli 2015 @ 21:41:
Keuze van MCU voor een frontend lijkt me voor latere zorg, maar als ik een duit in het zakje mag doen, dan sluit ik me aan bij C44 en zou ik het zelfs Arduino compatible willen maken.

Als we een I2C DAC/ADC gebruiken, dan hoeft er geen microcontroller op de regelprint. Het zou een voordeel bieden misschien voor onboard calibratie of een digitale regellus voor constant-power, maar in principe kan het frontend dit doen.

Testen kan via de PC. Als I2C interface is een Digispark Kickstarter bordje misschien geschikt. Iemand ervaring hiermee? Of anders deze.
Als I2C interface kun je in principe elke Arduino gebruiken lijkt me, een Digispark is in zoverre niets anders. Die USB-2-I2C dongles zien er interessanter uit maar dan heb wel weer een stukje software nodig om dat ding aan te sturen.

Persoonlijk zou ik liever een mcu in elke module houden, dan kun je namelijk een hoop load wegnemen bij de mcu voor de frontend. Als je maar 1 module gaat gebruiken zal het waarschijnlijk nog wel te overzien zijn maar als je er meerdere gaat gebruiken dan gaat die load natuurlijk wel flink omhoog. Afhankelijk van de mcu in de frontend gaat dat dan weer ten koste van de responstijd van het gehele apparaat.

Pagina: 1 2 Laatste