Tijdens een gesprek in het EL kroeg topic bleek dat er interesse is voor het samen ontwerpen en bouwen van een labvoeding. Om deze reden is dit topic aangemaakt.
Maar waarom zelfbouw en niet gewoon een standaard model bouwen of aanschaffen?
Het belangrijkste doel is om gezamenlijk bezig te gaan met de ontwikkeling van een stuk elektronica wat je uiteindelijk zelf kan gebruiken en om hier ervaring mee op te doen. Bovendien geeft zelfbouw de vrijheid om je eigen implementatie te maken.
Waarom dit topic?
Om te kijken hoe groot de interesse is voor het ontwikkelen van een custom lab voeding en om te bespreken welke specificaties de voeding moet krijgen.
Ok ik doe graag mee, wat moet ik kunnen?
Als je mee wilt doen word er wel het een en ander van je verwacht. Je moet kennis hebben van basis elektronica. Bovendien is de kans groot dat er met 230v wisselstroom gewerkt wordt. Je moet dus ook voorzichtig hiermee kunnen omgaan. Een beetje gezond verstand is daarbij handig.
Een mooi beginpunt om vanuit te gaan is de voeding die hier staat beschreven.
Edit door Ploink:
Het eea staat nog ter discussie, maar ik zal hier vast een lijstje geven met specificaties voor een eventueel ontwerp:
De vraag is dan welke componenten we voor elk blok gebruiken, want we zijn natuurlijk niet verplicht relatief dure onderdelen van LT te kopen.
Maar waarom zelfbouw en niet gewoon een standaard model bouwen of aanschaffen?
Het belangrijkste doel is om gezamenlijk bezig te gaan met de ontwikkeling van een stuk elektronica wat je uiteindelijk zelf kan gebruiken en om hier ervaring mee op te doen. Bovendien geeft zelfbouw de vrijheid om je eigen implementatie te maken.
Waarom dit topic?
Om te kijken hoe groot de interesse is voor het ontwikkelen van een custom lab voeding en om te bespreken welke specificaties de voeding moet krijgen.
Ok ik doe graag mee, wat moet ik kunnen?
Als je mee wilt doen word er wel het een en ander van je verwacht. Je moet kennis hebben van basis elektronica. Bovendien is de kans groot dat er met 230v wisselstroom gewerkt wordt. Je moet dus ook voorzichtig hiermee kunnen omgaan. Een beetje gezond verstand is daarbij handig.
Een mooi beginpunt om vanuit te gaan is de voeding die hier staat beschreven.
Edit door Ploink:
Het eea staat nog ter discussie, maar ik zal hier vast een lijstje geven met specificaties voor een eventueel ontwerp:
- Het wordt een modulair ontwerp. De netvoeding en de user interface worden los gekoppeld van de U/I regeling, waar we ons nu op gaan concentreren.
- Als netvoeding kan een ouderwetse trafo/gelijkrichter/condensator worden gebruikt, of een modulaire geschakelde voeding van bijvoorbeeld MeanWell.
- Uitgang 30V / 3A? Dit moet eenvoudig te begrenzen zijn indien je een kleinere netvoeding gebruikt.
- Voor de U/I regeling gebruiken we een buck regelaar als tracking regulator en een analoge regelaar om het netjes stabiel te maken zonder veel vermogen verlies. Een vette heatsink is dus niet nodig.
Als leesvoer is EEVblog interessant met een discussie over het artikel High Performance Portable DC Bench Power Supply (pdf) van Keith Szolusha van LT. - We gebruiken SMT en bij voorkeur E12 reeks 0805 R/C componenten, liever niet kleiner dan SOT23 en SOIC.
- De interface om U/I instellingen te doen en waardes uit te lezen gaat via I2C. Hiervoor is een eenvoudige onboard µC nodig.
- Een DAC en ADC vormen de verbinding tussen µC en regelaar. Regelaar setpoints moeten dus met een voltage ingesteld kunnen worden.
- De uC moet zijn eigen 5V voeding hebben.
- Waarschijnlijk is een -5V nodig (via een 7660 Switched Capacitor Voltage Converter oid) voor het analoge circuit.
- De ADC en DAC moeten dezelfde stabiele referentie hebben.
- Isolatie van de I2C is gewenst om de spanning circuits los te koppelen, noodzakelijk als je twee voedingen in serie wil zetten voor een symmetrische voeding.
De vraag is dan welke componenten we voor elk blok gebruiken, want we zijn natuurlijk niet verplicht relatief dure onderdelen van LT te kopen.

[ Voor 48% gewijzigd door Ploink op 14-07-2015 20:18 . Reden: Voorlopige specs toegevoegd. ]