[ADV] KPN WiFi versterker testpanel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:12
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/lIOyqgla2ZUdjJmwFcTwDiH1/full.png

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/y7xN5rWXuNYmaxXuPjZ5BJbD/medium.pngKPN heeft de Music Box door 10 Tweakers laten testen. Het testpanel bestaat uit 5 tweakers met een KPN abonnement en 5 tweakers zonder KPN abonnement (maar wel in het bezit van Spotify premium). Om te zorgen voor een optimale werking van de musicbox hebben alle testers een KPN dualband WiFi versterker erbij gekregen.

In dit topic doen de testers van de testers verslag van hun bevindingen met de WiFi versterker. Jij kan ook een vraag aan ze stellen over de KPN Musicbox. Natuurlijk is KPN zelf ook aanwezig met tips, tricks en antwoorden op alle vragen.

Veel plezier! :)

Het topic met de test van de Music Box staat hier

[ Voor 39% gewijzigd door zeef op 17-07-2015 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 16:27
Vanmorgen de wifi versterker aangesloten en eerste ervaring is erg positief.

Mijn setup:

KPN Experiabox v9 > TP-Link WDR 4300 > Wifi versterker.
De Wifiversterker heb ik dus niet direct aangesloten op de Experiabox, oa zodat alle apparaten (wired of wireless) in hetzelfde subnet zullen zitten.

Handige aan de versterker is dat ik hem op een betere positie in het huis heb kunnen plaatsen (meer naar het midden), in tegenstelling tot de Experiabox en de TP-Link router die helemaal aan de rand staan. De TP-Link had ik theoretisch gezien ook kunnen verplaatsen maar aangezien daar alle bedrade apparaten ook op aangesloten staan (en die staan in een straal van 1,5 meter in de huidige situatie) zou ik dan 3 lange ethernetkabels moeten neerleggen. Na de kosten is dat ook niet erg makkelijk om mooi weg te werken in je woonkamer. Nu heb ik de Wifi versterker met 1 lange ethernetkabel verplaatst en blijft al mijn bedrade apparatuur in de buurt van TP-Link router.

Eerste testen dmv wifi signal strengt tester op Android wijzen uit dat zelf het 5GHz signaal aan de andere kant van mijn huis nog aanwezig is, heel sterk is het niet (-80 dBm) maar het is een stuk meer dan het bereik van het 5GHz signaal van de TP-Link, die heeft daar namelijk geen bereik meer.
Zoals ik zei staat de Wifi versterker op een betere positie, dat zal voornamelijk bijdragen aan het betere signaal. Desalniettemin ben ik erg tevreden ermee.

Setup ging redelijk eenvoudig, handleiding zal voor de gemiddelde consument duidelijk genoeg zijn en bespreek meerdere mogelijkheden om de versterker in te zetten. Wel jammer dat er direct vanuit gegaan wordt dat je de versterker op de Experiabox zelf aansluit. Maar daarbij kan gezegd worden dat als je besluit dat niet te doen je waarschijnlijk genoeg kennis hebt om hem aan te sluiten op je eigen router.

Wifi van de TP-Link maar uitgezet, nergens voor nodig om 4 wifi accesspoints te hebben (2,4 en 5 GHZ). TP-Link functioneert eigenlijk alleen als switch met als uitzondering dat er een VPN server op draait.

Update 30-07-2015
Inmiddels heb ik de Wifi versterker ongeveer 2 weken in gebruik. Gister liep ik eigenlijk voor het eerst tegen wat problemen aan. De 2.4Ghz band leek geen IP adressen meer uit te delen, volgens de webconsole was er echter niets aan de hand.
Uiteindelijk aan de praat gekregen door van wifi kanaal te wisselen (van auto ingesteld op band 13), denk niet dat dit het probleem was maar daarna werkte 2.4Ghz band weer normaal. Direct hierna kapte de 5Ghz band er volledig mee, werd niet meer gevonden door telefoon. Uiteindelijk zelfde gedaan als bij de 2.4Ghz band, even wifi kanaal veranderen en daarna werkte hij weer naar behoren. Wellicht zijn dit dingen die met een firmware update beter zullen werken.

Al met al ben ik wel blij met de versterker. Doordat ik niet gebonden ben aan de plaats waar de telefoonaansluiting zit kan ik de Wifi versterker op een beter plek plaatsen zodat het signaal alle hoeken van het huis kan bereiken. Ben er zelfs zo tevreden mee dat dit het enige AP wordt in mijn huis. De T-Link router gaat waarschijnlijk de deur uit aangezien ik daarvan eigenlijk alleen nog de VPN server functie gebruik. Verder heb ik geen uitgebreide functies nodig. Aangezien er binnenkort wel een Synology Diskstation aankomt kan die de VPN server functie voor zijn rekening nemen. Dan voldoet de Experiabox v9 i.c.m. de Wifi versterker (en wellicht een domme switch) aan mijn netwerk behoefte in huis.

[ Voor 31% gewijzigd door Erik070 op 30-07-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
een WiFi `versterker` met bekabelde aansluiting? Dat klinkt meer als een los accesspoint dus?

los daarvan zie ik dit topic 3x staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zie voor meer informatie ook het bestaande topic:
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Laatst online: 15-09 16:27
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:47:
een WiFi `versterker` met bekabelde aansluiting? Dat klinkt meer als een los accesspoint dus?

los daarvan zie ik dit topic 3x staan?
In mijn geval is het ook een los accesspoint. Ik heb hem voor het gemak Wifi versterker genoemd in mij verhaal aangezien dat de naam is waarmee KPN hem verkoopt (vandaar ook de hoofdletter bij de "w" van wifi). Je kan hem ook als versterker gebruiken door een bestaat wifi signaal te versterken maar aangezien de kwaliteit van het signaal niet verbeterd op die manier heb ik ervoor gekozen om hem bekabeld aan te sluiten.

Als je bijvoorbeeld op een bepaalde plek een mager wifi signaal hebt en daar de versterker neerzet, dan pakt de versterker dat magere signaal als verbinding met je netwerk en zendt zelf een sterk signaal uit. Dat sterke signaal is leuk maar de versterker communiceert dan nog steeds verbinding met de rest van het netwerk via dat zwakke signaal. Je signaal zal dan stabieler zijn maar sneller wordt het er niet op. Mijnsinziens niet echt een handige oplossing als een kabel leggen ook tot de mogelijkheden behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Laatst online: 13-09 13:54
Naast de Music Box (zie [ADV] KPN musicbox testpanel) biedt KPN mij ook de mogelijkheid om de KPN WiFi DualBand Versterker (Ook bekend als Arcadyan WA9117AAC23-99) te testen. Dit apparaat is een WiFi versterker en AccessPoint met een laagdrempelige installatie, waardoor ook leken het apparaat in “productie” kunnen nemen.
Allereerst wat foto’s aangezien één foto al meer zegt dan 1000 woorden (laat staan vijf!)!

Afbeeldingslocatie: http://got.econline.nl/WiFiVersterker/BoxClosed.JPG
Het apparaat komt in een saai ogende doos

Afbeeldingslocatie: http://got.econline.nl/WiFiVersterker/BoxOpen.JPG
WiFi Versterker zal los(!) in de doos. Ik weet niet of dit normaal is, of niet, maar de combinatie tussen het feit dat de WiFi Versterker los in de verpakking ligt en de sommige postbode’s, is vragen om problemen!
Verder is de volgende inhoud te zien:
• WiFi Versterker
• Stroom adapter
• Cat5e netwerk kabel
• Handleiding

Afbeeldingslocatie: http://got.econline.nl/WiFiVersterker/SideView.JPG
Zijaanzicht van de WiFi Versterker

Afbeeldingslocatie: http://got.econline.nl/WiFiVersterker/FrontView.JPG
Vooraanzicht waar WPS knop zichtbaar is en twee LED indicatielampjes

Afbeeldingslocatie: http://got.econline.nl/WiFiVersterker/BackView.JPG
Op de achterzijde zijn de 5 ethernet aansluitingen te zien, tesamen met twee USB connectoren, reset knop en adapteraansluiting

Ondanks dat dit een KPN product is, is de WiFi versterker ook in te zetten bij niet-KPN thuisnetwerken. Belangrijkste eigenschappen van het apparaat zijn de 2.4 en 5 GHz en AC technologie, extra poorten om apparatuur op aan te sluiten en eenvoudige installatie.

De WiFi versterker komt met een handleiding waarin uitgelegd staat waar het apparaat geplaatst moet worden om een goede dekking te garanderen. Hierin wordt slim gehint naar het gebruik van twee WiFi versterkers binnen één huishouden.

Algemeen

Als de WiFi Versterker voor de eerste keer aangesloten wordt, heeft het apparaat een vast IP adres binnen het 192.168.2.x/24 subnet. Dit is tevens hetzelfde subnet dat KPN standaard hanteert voor de ExperiaBox. Hierdoor is het voor leken makkelijk om de WiFi Versterker te benaderen op basis van het IP adres. Alhoewel KPN in eerste instantie stuurt naar het gebruik van de WPS knop om het apparaat op te nemen binnen het bestaande netwerk.
Tevens wordt er gesproken in de handleiding dat het apparaat automatisch wordt geconfigureerd als het direct op de ExperiaBox wordt aangesloten, echter heb ik die functionaliteit niet getest.

Ik heb de WiFi Versterker getest met de volgende apparatuur:
  • KPN Music Box (Duh!)
  • iPhone 4S (iOS)
  • Samsung Galaxy Nexus (Android)
  • Sony Xperia Z1 (Android)
  • Dell Latitude E7450
  • Dell Inspiron 3531
Daarnaast heb ik de WiFi Versterker vergeleken met
  • ExperiaBox V9
  • Ubiquiti UniFi (802.11b/g/n)
  • Aruba RAP-109 Remote Access Point

Gebruik

Gemak dient de mens! Dat is hetgeen dat centraal staat bij de WiFi Versterker. Voor 99% van de mensen die het apparaat kopen, werkt het binnen een goeie 60 minuutjes. De handleiding geeft goed weer op welke wijze de WiFi Versterker in gebruik genomen kan worden en hoe deze geconfigureerd moet worden voor gebruik.

Zoals ik had aangegeven heb ik de functionaliteit tegenover twee andere (In een ander segment geplaatste) AP’s, te weten Ubiquiti UniFi (802.11b/g/n) en Aruba RAP-109 Remote Access Point. Beide AccessPoint zijn niet de huis-tuin-keuken AP en vergen meer kennis van de materie om optimaal gebruik van te maken. Juist bij deze vergelijking komt de WiFi Versterker sterk uit de vergelijking voor de “gewone” gebruiker!

Het bereik van het apparaat is redelijk tot goed te noemen. Binnenhuis heb ik op de begaande grond goed ontvangst op zowel 2.4Ghz als 5Ghz. Echter als ik één verdieping omhoog ga, is de 5Ghz SSID niet meer te zien en houd ik effectief nog tussen de 10 en 20 Mbit/s over. Voldoende om te surfen op de telefoon, maar onvoldoende voor het gebruik met een laptop.

Daarnaast fluctueert de stabiliteit van de verbinding met één verdieping tussen mij en de WiFi Versterker. Hier zie ik verschillen ontstaan tussen de WiFi Versterker van KPN en de overige AP in huis. Waar beide AP’s een stabiele verbinding houden, heeft de WiFi Versterker meer moeite.

Over de extra ethernet poorten hoef ik niet veel woorden vuil te maken… Deze doen wat ze moeten doen en doen dat zoals te verwachten. Voor veel gebruikers is het natuurlijk makkelijk te noemen dat zij extra netwerkt poorten tot hun beschikking krijgen waar de WiFi Versterker wordt geplaatst. Ik kan me voorstellen dat een logische plaats voor veel huishoudens bij de televisie is. De laatste jaren komen steeds meer apparaten in dat hoekje van het huis, die een LAN connectie nodig hebben om te functioneren. Goede bijkomstigheid dus!

Apparaat

Het apparaat is totaal dichtgespijkerd waardoor het niet mogelijk is om geavanceerdere instellingen te configureren. Zoals eerder aangegeven is dit voor 99% prima, maar ik ben iemand die graag aan de knoppen zit en voel me hierin erg beperkt.

Daarnaast heb ik iets bijzonders meegemaakt… De WiFi Versterker werd geleverd met een firmware uit maart 2015 (001.007.74 Mar 3 2015). Zoals altijd controleer ik altijd of nieuwe firmware beschikbaar is voordat ik het in gebruik neem. Enige verwijzing is een generieke hyperlink naar “een” firmware. Hierbij wordt geen versie nummer gegeven. Nadat ik de firmware had ingeladen zat ik ineens op december 2014 (001.007.70 Dec 17 2014)...
Nu beschikt de WiFi Versterker over een functionaliteit waardoor automagisch nieuwe firmware wordt toegepast en na verloop van tijd weer op het oude firmware level zit. Maar ik vind het bijzonder te noemen dat de nieuwste firmware niet beschikbaar is via de website.

Op de achterzijde van het apparaat zijn twee USB aansluitingen te vinden. “Makkelijk!”, dacht ik. “Daar kan ik mooi een USB Stick instoppen en deze delen met het netwerk”, maar dat is niet mogelijk. Na de handleiding er op te hebben nageslagen, kwam ik er achter dat deze poorten alleen te gebruiken zijn om bijvoorbeeld een telefoon op te laden. Het is dus niet mogelijk om data te versturen over de poort. Jammer! En een gemist kans, vind ik.

Prijs en aanbod

De WiFi Versterker wisselt momenteel voor €80 van eigenaar. Een klein bedrag voor de functionaliteit die het apparaat biedt. Vergelijkbare producten beginnen pas rond €100, echter ben je dan zelf “in-control”.

Of het geringe prijsverschil ten opzichte van andere soortgelijke producten het waard is, kan ik niet over beslissen. Als ik vanuit mezelf kijk, zou ik nooit de WiFi Versterker aanschaffen omdat deze dichtgetimmerd is. Maar dat is met alle producten van KPN, zoals de ExperiaBox (Die binnen no-time vervangen was door een Ubiquiti EdgeRouter Lite!). Voor mensen die dit absoluut niet belangrijk vinden, maar een product zoeken dat out-of-the-box goed functioneert, is het een prima apparaat.

Suggesties

Enige suggestie die ik heb is; Zorg voor een modus waarbij het wél mogelijk is om geavanceerdere opties in gebruik te nemen. Prima als ik er geen support op krijg, maar bied mij in ieder geval de keuze! (Hetzelfde geldt overigens voor de ExperiaBox!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:37
Ook ik heb de KPN wifiversterker via de KPN MusixBox ter test.

Allereerst draadloos met wps verbonden met mijn 2e router, de TP Link AC1200. Binnnen een paar minuten werkte de versterker prima. De ontvangst van het te versterken signaal (draadloos) is prima. Ook het signaal is verderop in huis nog prima. Voor een recht toe, recht aan wifiversterker werkt de Arcadyan voor mij prima. Aan het verhaal van Erik heb ik weining toe te voegen.

Het viel mij inderdaad ook op dat de laatste firmware versie 001.007.74 Mar 3 2015 is, terwijl de downloadlink naar een linux_70_sign.trx bestand verwijst uit 17-12-2014. Ook ik kreeg de nieuwe firmware terug nadat ik hem had "geupgrade" met de 2014 firmware. Moest wel de router handmatig opnieuw opstarten. Ik heb het liefst zelf de mogelijkheid om deze automatische update uit te zetten en om zelf te bepalen of en wanneer ik firmware update.

De repeater is ook te benaderen via het ip-adres, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Het menu bestaat uit:
  • Status
  • Wizard
  • AP Settings
  • Geavanceerde instellingen
  • Hulpprogramma's
  • WiFi Versterker opnieuw starten
  • Fabrieksinstelling terug zetten
  • Firmware bijwerken
  • Beheerderswachtwoord
Daarnaast zijn dit de geavanceerde instellingen waar je iets aan in kunt stellen;

IGMP Snooping
  • Band Steering Activeren Deactiveren
  • Beamforming Activeren Deactiveren
  • Spanning Tree Activeren Deactiveren
Wi-Fi Protected Setup (WPS)
  • WPS 1.0 Aan Uit
IGMP Group Filter
  • 5 GHz IGMP Group Filter
  • 2.4 GHz IGMP Group Filter
  • IGMP Group Filter -
IGMP Group Filter List

De documentatie geeft hier verder geen informatie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:37

Review KPN Wifiversterker

Review is ondertussen hier te vinden:

http://tweakers.net/productreview/116350/kpn-wifi-versterker-dualband.html

[ Voor 94% gewijzigd door voorstad op 25-08-2015 09:34 ]

Pagina: 1