Naast de Music Box (zie
[ADV] KPN musicbox testpanel) biedt KPN mij ook de mogelijkheid om de KPN WiFi DualBand Versterker (Ook bekend als Arcadyan WA9117AAC23-99) te testen. Dit apparaat is een WiFi versterker en AccessPoint met een laagdrempelige installatie, waardoor ook leken het apparaat in “productie” kunnen nemen.
Allereerst wat foto’s aangezien één foto al meer zegt dan 1000 woorden (laat staan vijf!)!
Het apparaat komt in een saai ogende doos
WiFi Versterker zal los(!) in de doos. Ik weet niet of dit normaal is, of niet, maar de combinatie tussen het feit dat de WiFi Versterker los in de verpakking ligt en de sommige postbode’s, is vragen om problemen!
Verder is de volgende inhoud te zien:
• WiFi Versterker
• Stroom adapter
• Cat5e netwerk kabel
• Handleiding
Zijaanzicht van de WiFi Versterker
Vooraanzicht waar WPS knop zichtbaar is en twee LED indicatielampjes
Op de achterzijde zijn de 5 ethernet aansluitingen te zien, tesamen met twee USB connectoren, reset knop en adapteraansluiting
Ondanks dat dit een KPN product is, is de WiFi versterker ook in te zetten bij niet-KPN thuisnetwerken. Belangrijkste eigenschappen van het apparaat zijn de 2.4 en 5 GHz en AC technologie, extra poorten om apparatuur op aan te sluiten en eenvoudige installatie.
De WiFi versterker komt met een handleiding waarin uitgelegd staat waar het apparaat geplaatst moet worden om een goede dekking te garanderen. Hierin wordt slim gehint naar het gebruik van twee WiFi versterkers binnen één huishouden.
Algemeen
Als de WiFi Versterker voor de eerste keer aangesloten wordt, heeft het apparaat een vast IP adres binnen het 192.168.2.x/24 subnet. Dit is tevens hetzelfde subnet dat KPN standaard hanteert voor de ExperiaBox. Hierdoor is het voor leken makkelijk om de WiFi Versterker te benaderen op basis van het IP adres. Alhoewel KPN in eerste instantie stuurt naar het gebruik van de WPS knop om het apparaat op te nemen binnen het bestaande netwerk.
Tevens wordt er gesproken in de handleiding dat het apparaat automatisch wordt geconfigureerd als het direct op de ExperiaBox wordt aangesloten, echter heb ik die functionaliteit niet getest.
Ik heb de WiFi Versterker getest met de volgende apparatuur:
- KPN Music Box (Duh!)
- iPhone 4S (iOS)
- Samsung Galaxy Nexus (Android)
- Sony Xperia Z1 (Android)
- Dell Latitude E7450
- Dell Inspiron 3531
Daarnaast heb ik de WiFi Versterker vergeleken met
- ExperiaBox V9
- Ubiquiti UniFi (802.11b/g/n)
- Aruba RAP-109 Remote Access Point
Gebruik
Gemak dient de mens! Dat is hetgeen dat centraal staat bij de WiFi Versterker. Voor 99% van de mensen die het apparaat kopen, werkt het binnen een goeie 60 minuutjes. De handleiding geeft goed weer op welke wijze de WiFi Versterker in gebruik genomen kan worden en hoe deze geconfigureerd moet worden voor gebruik.
Zoals ik had aangegeven heb ik de functionaliteit tegenover twee andere (In een ander segment geplaatste) AP’s, te weten Ubiquiti UniFi (802.11b/g/n) en Aruba RAP-109 Remote Access Point. Beide AccessPoint zijn niet de huis-tuin-keuken AP en vergen meer kennis van de materie om optimaal gebruik van te maken. Juist bij deze vergelijking komt de WiFi Versterker sterk uit de vergelijking voor de “gewone” gebruiker!
Het bereik van het apparaat is redelijk tot goed te noemen. Binnenhuis heb ik op de begaande grond goed ontvangst op zowel 2.4Ghz als 5Ghz. Echter als ik één verdieping omhoog ga, is de 5Ghz SSID niet meer te zien en houd ik effectief nog tussen de 10 en 20 Mbit/s over. Voldoende om te surfen op de telefoon, maar onvoldoende voor het gebruik met een laptop.
Daarnaast fluctueert de stabiliteit van de verbinding met één verdieping tussen mij en de WiFi Versterker. Hier zie ik verschillen ontstaan tussen de WiFi Versterker van KPN en de overige AP in huis. Waar beide AP’s een stabiele verbinding houden, heeft de WiFi Versterker meer moeite.
Over de extra ethernet poorten hoef ik niet veel woorden vuil te maken… Deze doen wat ze moeten doen en doen dat zoals te verwachten. Voor veel gebruikers is het natuurlijk makkelijk te noemen dat zij extra netwerkt poorten tot hun beschikking krijgen waar de WiFi Versterker wordt geplaatst. Ik kan me voorstellen dat een logische plaats voor veel huishoudens bij de televisie is. De laatste jaren komen steeds meer apparaten in dat hoekje van het huis, die een LAN connectie nodig hebben om te functioneren. Goede bijkomstigheid dus!
Apparaat
Het apparaat is totaal dichtgespijkerd waardoor het niet mogelijk is om geavanceerdere instellingen te configureren. Zoals eerder aangegeven is dit voor 99% prima, maar ik ben iemand die graag aan de knoppen zit en voel me hierin erg beperkt.
Daarnaast heb ik iets bijzonders meegemaakt… De WiFi Versterker werd geleverd met een firmware uit maart 2015 (001.007.74 Mar 3 2015). Zoals altijd controleer ik altijd of nieuwe firmware beschikbaar is voordat ik het in gebruik neem. Enige verwijzing is een generieke hyperlink naar “een” firmware. Hierbij wordt geen versie nummer gegeven. Nadat ik de firmware had ingeladen zat ik ineens op december 2014 (001.007.70 Dec 17 2014)...
Nu beschikt de WiFi Versterker over een functionaliteit waardoor automagisch nieuwe firmware wordt toegepast en na verloop van tijd weer op het oude firmware level zit. Maar ik vind het bijzonder te noemen dat de nieuwste firmware niet beschikbaar is via de website.
Op de achterzijde van het apparaat zijn twee USB aansluitingen te vinden. “Makkelijk!”, dacht ik. “Daar kan ik mooi een USB Stick instoppen en deze delen met het netwerk”, maar dat is niet mogelijk. Na de handleiding er op te hebben nageslagen, kwam ik er achter dat deze poorten alleen te gebruiken zijn om bijvoorbeeld een telefoon op te laden. Het is dus niet mogelijk om data te versturen over de poort. Jammer! En een gemist kans, vind ik.
Prijs en aanbod
De WiFi Versterker wisselt momenteel voor €80 van eigenaar. Een klein bedrag voor de functionaliteit die het apparaat biedt. Vergelijkbare producten beginnen pas rond €100, echter ben je dan zelf “in-control”.
Of het geringe prijsverschil ten opzichte van andere soortgelijke producten het waard is, kan ik niet over beslissen. Als ik vanuit mezelf kijk, zou ik nooit de WiFi Versterker aanschaffen omdat deze dichtgetimmerd is. Maar dat is met alle producten van KPN, zoals de ExperiaBox (Die binnen no-time vervangen was door een Ubiquiti EdgeRouter Lite!). Voor mensen die dit absoluut niet belangrijk vinden, maar een product zoeken dat out-of-the-box goed functioneert, is het een prima apparaat.
Suggesties
Enige suggestie die ik heb is; Zorg voor een modus waarbij het wél mogelijk is om geavanceerdere opties in gebruik te nemen. Prima als ik er geen support op krijg, maar bied mij in ieder geval de keuze! (Hetzelfde geldt overigens voor de ExperiaBox!)