Al langere tijd was ik een toegankelijke manier aan het zoeken om spotify te gebruiken in de huiskamer. Meerdere zaken geprobeerd met o.a. een raspberry Pi, de software via Onkyo versterker of streamen middels DLNA. Echter geen van de mogelijkheden boden voor mij een toegankelijke manier zodat het ook voor mijn vriending te gebruiken is.
Vervolgens kwam deze actie voorbij en mag mij als één van de tien gelukkigen noemen die de Music Box van KPN mag testen!
Ik heb mijn review in een aantal onderdelen opgesplitst, te weten:
- Algemeen
- Gebruik
- Het apparaat
- Prijs en aanbod
- Suggesties
Mochten jullie vragen hebben naar aanleiding van de review, hoor ik het natuurlijk graag! Ik zal de vragen zo snel mogelijk beantwoorden.
Algemeen
Het apparaat komt in nette doos met de volgende inhoud:
- De music Box
- Adapter
- Audiokabel van jack aansluiting naar stereo tulp
- Handleiding “Je Music Box snel installeren”
- Handleiding Spotify “How to use Connect”
Bovenkant van de Music Box
Onderkant van de Music Box
De verschillende aansluitingen. v.l.n.r.: Jack, tulp rechter kanaal, tulp linker kanaal, coaxial, optical en stroom
Eenmaal uit de doos gehaald is de installatie gemakkelijk. Je zet de Music Box neer waar je hem wilt hebben staan. Sluit het apparaat aan op een receiver/luidsprekers/etc. en als laatste sluit je hem aan op het stroomnet middels de meegeleverd adapter. Nadat de Music Box aangesloten is op het stroomnet, start het apparaat op. Dit duurt een korte dertig seconden. Hierna is het apparaat klaar om te worden geconfigureerd.
Het apparaat riep tijdens de installatie bij mij geen vragen op. Het is allemaal erg simpel en straight forward. Eventuele vragen die andere zouden kunnen hebben, worden naar mijn inziens beantwoord in de handleiding “Je Music Box snel installeren”.
Ik heb de Music Box getest met de volgende spullenboel:
- Onkyo NR-TX509
- Jamo S628 HCS3
- Logitech Z323
- iPhone 4S (iOS)
- Samsung Galaxy Nexus (Android)
- Sony Xperia Z1 (Android)
Gebruik
Less is more! En daar ligt de kracht van de Music Box. Het apparaat is erg gebruiksvriendelijk, ook voor mensen die niets met gadgets/techniek hebben. Middels de bijgevoegde handleiding is het installeren van de Music Box een fluitje van een cent. Gewoon de stappen doorlopen en binnen 10 minuten heb je muziek in je woonkamer of waar je het apparaat hebt neergezet! Enige “nadeel” is dat een App nodig is voor de installatie. Ik kan me voorstellen dat voor sommige mensen als nadeel gezien wordt. Echter bedenk ik me ook weer dat, dat niet de doelgroep van het apparaat is.
Wij wonen in een nieuwbouw woning (Opgeleverd in 2012). Nadeel van nieuwere woningen tegenover oudere woningen is dat het bereik van WiFi klein is. Binnenshuis heb ik een accesspoint (2.4 Ghz) van Ubiquiti hangen op de begaande vloer, die de toegang tot het internet regelt voor onder andere de Music Box. Prima bereik op de begaande grond en zelfs begin van de tuin, mits de deur openstaat.
Als ik de Music Box aansluit op de eerste verdieping blijft er een mager bereik over van plus minus 20%. Echter heeft dat geen impact op de performance van het apparaat. Zelfs met een magere verbindingskwaliteit weet het apparaat snel te starten met afspelen van Spotify of internet radio (lees: seconden werk).
De Undok app werkt vrij intuïtief. Na de installatie zijn er drie tabbladen binnen de app, namelijk Source, Now playing en Browse.
Onder het tabblad Source kan je aangeven of je naar internet radio wilt luisteren, spotify wilt gebruiken of local van de telefoon music wilt streamen. Tevens zit er op dit tabblad een on/off (eigenlijk standby) knop.
Now playing geeft weer wat je op dat moment aan het afspelen bent. Bijvoorbeeld het radio station of de playlist als Spotify Connect wordt gebruikt. De mogelijkheid bestaat om je favorieten op de slaan in een lijst. Hierdoor kan je snel schakelen tussen je favoriete radiostations
Als je kiest voor een radio station, kan je onder het tabblad Browse zoeken naar je favoriete radiostation en podcast.
De internetradio werkt goed en alle populaire (nederlandse) radiostations zijn vindbaar. Er is zelfs een apart regel met Local Netherlands waar de grote nederlandse radiostations zijn opgenomen.
De functionaliteit waar ik het apparaat voor wilde testen was Spotify Connect. Ik vind dit een erg toegankelijk functionaliteit om spotify te luisteren op een fatsoenlijke geluidsinstallatie in plaats van laptop of telefoon. Op het moment dat de spotify app geopend wordt, komt er een extra icoontje waarmee de muziek afspeelt wordt op de music box. Mooie van deze functionaliteit is dat de playlist geopend wordt op de Music Box. Hierdoor is het niet noodzakelijk om continu je telefoon aan te hebben staan als de muziek gestart is! Erg prettig!
Apparaat
In eerste instantie had ik de Music Box aangesloten met de bijgeleverde audio kabel (Van jack naar tulp). Gebruik makende van deze kabel vond ik het geluid vrij “plat”. Ik heb geen idee of dit aan mijn instellingen lag, maar nadat ik een optical kabel had geïnstalleerd was het geluid vele malen beter!
De bijgeleverde audio kabel is op twee manieren te gebruiken. In mijn situatie als volgt:
Jack in de Music Box, tulp in receiver
Tulp in Music box, jack in Logitech Z323.
Het gemak hierbij is dat je vrijwel alle apparaten kan voorzien.
Voor mij had er geen coaxiale aansluiting op hoeven zitten, maar dat is een persoonlijke mening. Aangezien het een audio apparaat is, mis ik verder geen aansluitingen op gebied van audio.
Voor wat betreft networking had er voor mij wel een ethernet aansluiting op mogen zitten naast de bestaande WiFi. Ik hanteer thuis de vuistregel als een apparaat niet verplaatst wordt, dat ik bekabeld prefereer boven draadloos. Zeker met het steeds drukker wordende 2.4 Ghz kanaal, is de kans op ruis zeker aanwezig! Ik kan me daarom voorstellen dat als je dit apparaat in een flat gebruikt, dat interferentie roet in het eten kan gooien.
Het instellen van WiFi gaat vrij makkelijk middels de app, echter zou het een pro geweest zijn als een WPS knop aanwezig was. Zeker voor mensen die niks met techniek hebben, is het een toegankelijk manier om de Music Box aan te sluiten op het WiFi netwerk.
Prijs en aanbod
De retail prijs van de Music bedraagt op moment van schrijven €55,-. Ik vind het zelf net teveel geld voor alleen afspelen van audio.
Daarnaast is er een alternatief, namelijk gramofon. Dit doosje biedt dezelfde functionaliteit (en meer) en kost nu €4,- meer, ten opzicht van de Music Box. Als ik dan geld uit zou geven, zou Gramofon op nummer 1 staan. Met name omdat het uiterlijk van dit apparaat mooier is.
De Music Box is een apparaat dat ik weg wil stoppen in een kastje en puur gebruik vanwege de functionaliteit. Gramofon zou ik in het zicht laten staan.
Suggesties
Om het product te verbeteren, zou ik de volgende wijzigingen toepassen;
Toevoegen van een ethernet aansluiting,
Esthetisch de box aantrekkelijker maken,
Fysieke standby knop.
Conclusie
Ik (en mijn vriending) ben erg te spreken over de functionaliteit. Het apparaat in makkelijk in gebruik te nemen en doet wat het moet doen, muziek afspelen!
Het missen van een aantal fysieke mogelijkheden, valt voor mij in het niet met de dingen die de Music Box wel goed doet. Ik geef het apparaat dan ook een:
8 / 10