Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben verbaasd, heel erg verbaasd. Allerlei vragen komen in mij op.

Op GoT kan ik geen enkel topic kan vinden over de tragische dood van Mitch Henriquez of van het daaropvolgende eweld dat de Schilderswijk nu al dagen teistert. Of heb ik een topic over het hoofd gezien? Vinden GoT'ers dat niet belangrijk om over te discussieren? Hier komen mensen met een uiteenlopende achtergrond, die en in staat om een dergelijk gevoelig onderwerp van verschillende kanten te bekijken. Niets van dat alles, geen woord. Hoe kan dit? Ligt het te gevoelig? Is het te warm en zit iedereen op het strand? Wat zijn jullie ideeën?

Het is frustrerend dat er een groep mensen is die de tragische dood van een man aangrijpen om hun eigen agenda te volgen: mensen die los gaan op alles wat politie heet, mensen die gaan rellen, krakers en antifacistische actie die dit nog steunen ook. Zijn deze mensen nu hypocriet of dom? Hoe durf je de dood van een mens te misbruiken voor je eigen gewin! Hoe durf je te 'protesteren' tegen geweld en racisme van de politie door geweld te gebruiken?

Modbreak:Señor Sjon: het over één kam scheren van hele geloven na deze gebeurtenis gaat veel te ver om dit als topic te bediscussiëren. De verwijzingen heb ik uit de TS gehaald. Als je je afvraagt waarom er geen topic is... ik kan wel een paar redenen opnoemen.
1) Discussietopics over het geloof in relatie tot het nieuws zijn al tot in den treure besproken en voegen echt niks meer toe aan de discussie over het nieuwsfeit zelf.
2) Het staat je altijd vrij om zelf een topic te openen zoals je gedaan hebt.
3) Discussies over het geloof an sich horen in Wetenschap & Levensbeschouwing. In ASP gaan we geen herhaling van zetten plegen voor zaken die in dat forum al niet meer besproken kunnen worden.
4) Het eindigt meestal een paar pagina's later waarin de vaste stellingen weer ingenomen zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 03-07-2015 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
'moslimgeweld' ... echt ... :F

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:44
Misschien een idee om zelf een topic erover aan te maken ? Als je iets mist dan is dat je goed recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
hhoekstra schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:28:
Misschien een idee om zelf een topic erover aan te maken ? Als je iets mist dan is dat je goed recht.
Dat heeft ie net gedaan ;)

Maar waarom moet dit nu gelijk weer gekoppeld worden aan moslimgeweld en Geert Wilders ? Er zijn daar gewoon een stel relschoppers (staat de schilderswijk ook om bekend) die een reden zoeken om zooi te trappen. Nu hebben ze er weer eentje, maar met moslimgeweld heeft het bar weinig te maken. Net als dat de dood van Mitch Henriquez niet op racisme gegooid moet worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295814

Het word alweer een bepaalde categorie toegeschreven. Ik wil de TS wel vertellen dat er al genoeg topics zijn over Wilders. En ik neem aan dat het verder niet wenselijk is om gewoon een rijtje geloofovertuigingen op te noemen en te vervolgen met "Vinden jullie ook niet?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-06 06:48
TS slaat de plank zo gigantisch mis in zijn openingspost dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen..

Oh wacht, het is 25 graden en de zon schijnt? Doeiiii 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zijn deze mensen nu hypocriet of dom? Hoe durf je de dood van een mens te misbruiken voor je eigen gewin! Hoe durf je te 'protesteren' tegen geweld en racisme van de politie door geweld te gebruiken en joden aan het gas te wensen?

Nog niet veel meegemaakt?

Dit gebeurt 24/7 na de zoveelste "rascistische" uiting.

Het zal ook wel allemaal. Hopelijk slaan ze elkaar de koppen in daar in Den Haag, dan zijn we er ook van verlost. |:(

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

<knip> Troll.

[ Voor 106% gewijzigd door Ramzzz op 08-07-2015 11:21 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
<knip> Troll.

[ Voor 94% gewijzigd door Ramzzz op 08-07-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

<knip> Troll.

[ Voor 92% gewijzigd door Ramzzz op 08-07-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:35
Grimmie187 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:33:
TS slaat de plank zo gigantisch mis in zijn openingspost dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen..

Oh wacht, het is 25 graden en de zon schijnt? Doeiiii 8)
Dat wil ik wel hebben waar zit je?
Het is hier 35 graden en de zon schijnt. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 15:58

Younes

Wie, Wat, Waar?

<knip> Troll.

[ Voor 82% gewijzigd door Ramzzz op 08-07-2015 11:22 ]

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Die man bevond zich in een gebied met een verhoogd veiligheidsniveau, dan ga je geen grapjes met de politie maken die daar altijd met veel te weinig aanwezig zijn.
Dat die man nu is omgekomen is heel tragisch maar allicht had hij een zwak hart.

En onze politie discrimineert niet, hier heeft de universiteit van Leiden onderzoek naar gedaan. Het punt is dat een allochtoon iedere onjuiste aanhouding of vraag naar legitimatie ziet als discriminatie maar dat is het niet. Ik wordt soms ook weleens om ID gevraagd als ik door een ongure buurt heen loop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
461943 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:39:
[...]

Waartegen verdedigen ze "hun" wijk exact?
Tegen jongeren die in Nederland wonen, waarvan het grootste deel toevallig Islamitisch is?
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:42:
Die man bevond zich in een gebied met een verhoogd veiligheidsniveau, dan ga je geen grapjes met de politie maken die daar altijd met veel te weinig aanwezig zijn.
Dat die man nu is omgekomen is heel tragisch maar allicht had hij een zwak hart.
Uhmz, nieuws gemist? Hij is om het leven gekomen door verstikking, hoogstwaarschijnlijk door het optreden van de polite.
En onze politie discrimineert niet, hier heeft de universiteit van Leiden onderzoek naar gedaan. Het punt is dat een allochtoon iedere onjuiste aanhouding of vraag naar legitimatie ziet als discriminatie maar dat is het niet. Ik wordt soms ook weleens om ID gevraagd als ik door een ongure buurt heen loop..
Ik nooit, ongeacht de buurt waar ik rondloop.

[ Voor 13% gewijzigd door pven op 03-07-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

pven schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:44:

Ik nooit, ongeacht de buurt waar ik rondloop.
Als je gewoon rondloopt doe je niks verdachts maar als je op een bankje hang wel, nou hang ik tegenwoordig niet meer op straat rond, maar ik begrijp goed dat de politie straathangers controleert. Verder zijn het ook bepaalde bevolkingsgroepen die veel op straat hangen. Dus 1 en 1 is 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lekker stemmingmakende TS op deze manier. Ook totaal niet biased enzo, zet ook meteen een lekkere toon...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:52
Zeker de Haagse politie heeft juist een nogal slechte naam waar het gaat om rassendiscriminatie. Het is vrij algemeen bekend, en wordt ook door de politie bevestigd, dat mensen met een donkere huid anders worden behandeld dan blanken. Alleen noemen ze het dan "profilering" ipv discriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

migchiell schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:47:
[...]

Zeker de Haagse politie heeft juist een nogal slechte naam waar het gaat om rassendiscriminatie. Het is vrij algemeen bekend, en wordt ook door de politie bevestigd, dat mensen met een donkere huid anders worden behandeld dan blanken. Alleen noemen ze het dan "profilering" ipv discriminatie.
De politie merkt risico groepen aan, als dat hangjongeren zijn, tja dan moeten die zich misschien vaker legitimeren maar daar kan de politie dan ook niets aan doen en daar is ook geen discriminatie aan.
Er hangen in de schilderswijk meer allochtonen dan autochtonen op straat rond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Tja, als je in de cijfers ziet dat 80% van je misdadigers een tintje hebben, en 20% niet, is het dan niet gezond verstand om dat ook in de aanhoudingen terug te zien

*cijfers niet accuraat, gaat om het voorbeeld.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

<knip> Troll.

[ Voor 96% gewijzigd door Ramzzz op 08-07-2015 11:23 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 14:49

Fiber

Beaches are for storming.

pven schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:44:

[...]

Uhmz, nieuws gemist? Hij is om het leven gekomen door verstikking, hoogstwaarschijnlijk door het optreden van de politie...
Hij zal het er wel naar gemaakt hebben...

En dat winkels- en wijkcentra vernielende tuig moet veel harder aangepakt worden...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
evilution schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:50:
[...]

Niks mis met profilering.
Niet mee eens maar dit isniet het topic om daar over te discusseren
Profileren is een gedrocht en een hellend vlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:40
Fiber schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:52:
[...]

En dat winkels- en wijkcentra vernielende tuig moet veel harder aangepakt worden...
Hoezo "Hij zal het er wel naar gemaakt hebben"? Op het moment dat iemand bewusteloos op de grond ligt vormt hij geen gevaar voor zijn omgeving en heeft de politie geen enkele reden om zo op te treden. Ik weet niet of je de filmpjes gezien hebt, maar die man wordt als een zak aardappelen dat busje in getild. Hij had op zijn minst medische hulp moeten krijgen. Of die kerel iets gedaan heeft waarvoor hij straf verdiend (dreigen met een wapen, als dat al zo was) bepaalt nog altijd de rechter en niet een politie-agent.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Laatst online: 08-06 15:58

Younes

Wie, Wat, Waar?

We gaan behoorlijk offtopic. TS starte zo:

Op GoT kan ik geen enkel topic kan vinden over de tragische dood van Mitch Henriquez of van het daaropvolgende moslimgeweld dat de Schilderswijk nu al dagen teistert.

Niemand heeft het over de tragische dood van, en de discussie gaat meer over 'profilering' en rellen ergens in een bepaalde wijk....

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
[...]

Wat een raar statement zeg ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

posttoast schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:54:
[...] Of die kerel iets gedaan heeft waarvoor hij straf verdiend (dreigen met een wapen, als dat al zo was) bepaalt nog altijd de rechter en niet een politie-agent.
Dat zal die agent ook echt niet expres gedaan hebben. Verzet tegen arrestatie wat waarschijnlijk iets te hardhandig ging lijkt mij. Maar goed, als je je normaal netjes gedraagt hoef je ook niet gearresteerd te worden, hoef je je ook niet te verzetten en kan het ook niet per ongeluk misgaan. Tragisch? Jazeker. Reden om te gaan rellen en de buurt te vernielen? Zeker niet.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:59:
[...]

Maar goed, als je je normaal netjes gedraagt hoef je ook niet gearresteerd te worden, hoef je je ook niet te verzetten en kan het ook niet per ongeluk misgaan.
Wat een drogreden zeg. Dat is hier het punt toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wat is het punt dan wel...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het punt is dat de politie excessief geweld gebruikt lijkt te hebben met de dood tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:00

wontcachme

You catch me? No you wont

posttoast schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:54:
[...]

Hoezo "Hij zal het er wel naar gemaakt hebben"? Op het moment dat iemand bewusteloos op de grond ligt vormt hij geen gevaar voor zijn omgeving en heeft de politie geen enkele reden om zo op te treden. Ik weet niet of je de filmpjes gezien hebt, maar die man wordt als een zak aardappelen dat busje in getild. Hij had op zijn minst medische hulp moeten krijgen. Of die kerel iets gedaan heeft waarvoor hij straf verdiend (dreigen met een wapen, als dat al zo was) bepaalt nog altijd de rechter en niet een politie-agent.
Hij heeft toch ook medische hulp gekregen? Te laat wellswaar, maar er is gewoon een ambulance gekomen. Wij komen aan de hand van de video nooit te weten wat er op dat moment speelde. Je ziet een agent een hartslag proberen te voelen. Wij weten niet of die op dat moment gevoeld is. Als er een hartslag was kunnen ze ook denken dat hij flauw is gevallen en leggen hem in een bus met airco.

En dat dreigen met een wapen had de familie zelf ook vermeld dat hij dat had gedaan (mits ik het me goed herinner).

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

emnich schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:04:
Het punt is dat de politie excessief geweld gebruikt lijkt te hebben met de dood tot gevolg.
Als de politie dat nou dagelijks deed had je een punt. Maar ik zie dit gewoon als een ongelukkige samenloop van omstandigheden, een incident. Verzet bij arrestatie, agenten die dit iets te hard aanpakken en verdachte die hierdoor onbedoeld overlijdt. Niet goed te praten, moet natuurlijk uitgezocht worden en door de rechter bekeken worden, maar die rellen die hier blijkbaar het gevolg van zijn slaan nergens op, weken averechts en doen de zaak van het slachtoffer zeker geen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 15:40
Fiber schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:59:
[...]
Maar goed, als je je normaal netjes gedraagt hoef je ook niet gearresteerd te worden, hoef je je ook niet te verzetten en kan het ook niet per ongeluk misgaan. Tragisch? Jazeker. Reden om te gaan rellen en de buurt te vernielen? Zeker niet.
Het punt is: wie bepaalt wat "netjes" is? Jij? Ik? Die agent? Het klinkt een beetje als "als je niets te verbergen hebt moet je je ook niet druk maken over privacy". Feit is dat dit soort zaken vaker mis gaan. Een jongen die bij Holland Spoor doodgeschoten werd omdat hij wegrende voor de politie bijvoorbeeld. Is het netjes om weg te rennen? Ongetwijfeld niet. Moet je dan neergeschoten worden? Wat mij betreft niet.

En nee, dit is geen reden om te gaan rellen. Dat vind ik sowieso een zwaktebod.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:13
posttoast schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:13:
[...]

Is het netjes om weg te rennen? Ongetwijfeld niet. Moet je dan neergeschoten worden? Wat mij betreft niet.

En nee, dit is geen reden om te gaan rellen. Dat vind ik sowieso een zwaktebod.
Wat mij betreft is dit een goed recht van de politie, al zou ik mikken op een been. Wat andere mensen hier al gemeld hebben, samenloop van omstandigheden en gelukkig gebeurt dit ook niet elke dag. Een incident dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Slecht voorbeeld want ook die jongen was verdacht van het bezit van een vuurwapen nadat hij gedreigd had om iemand neer te schieten (waarbij hij dus gewoon had aangegeven gewapend te zijn).

En overigens kan een schot in het been - in tegenstelling tot in films - ook fataal aflopen. Zitten behoorlijke slagaders in.. :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik denk ook dat weinig Tweakers zich hiervoor interesseren omdat het voor hen (overwegend blank en IT nerd) moeilijk is een inschatting te maken in hoeverre de politie nu echt racistisch bezig is daar. Ik denk dat het vooral rellen zijn omdat het in de VS zo'n hot topic is en dus hier ook meteen 'los' moet gaan zodra zich een gelegenheid voordoet. Ik kan me persoonlijk totaal niet verplaatsen in een getint laagopgeleid persoon. Zijn belevingswereld is volslagen anders en het gedrag van anderen naar deze persoon is ongetwijfeld anders dan het gedrag van anderen naar mijn blanke 40-er persoontje.

Wel vind ik het soms een beetje frusterend dat er zo'n enorm verschil zit tussen mij en iemand met een beperkte intelligentie en belevingswereld terwijl we toch op een paar km van elkaar wonen. Het frustreert me dat ze zich zo ontzettend makkelijk laten ophitsen en zo makkelijk laten spannen voor het karretje van iemand met bepaalde doelen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:42
Het zou mooi zijn als mensen zouden inzien dat er een verschil is tussen oorzaak en aanleiding. Dit incident is niet de oorzaak van de rellen, maar wel de aanleiding. Er bestaat in de Schilderswijk al jarenlang onvrede over de manier waarop agenten van bureau De Heemstraat in Den Haag omgaan met allochtonen. Voor het gevoel van de bewoners wordt er met die onvrede niets gedaan en wordt er niet naar hen geluisterd. Het incident met Henriquez sluit aan bij het gevoel dat de bewoners al langer hebben over de lokale politie, en vormt daarmee aanleiding voor de rellen.

Dat betekent niet dat rellen opeens toegestaan is, maar betekent wel dat het weinig zinvol is om net te doen alsof deze rellen puur en alleen te maken hebben met dit incident. Als je dit soort rellen wilt voorkomen, zul je iets aan de achterliggende onvrede moeten doen, ongeacht of je vindt dat die terecht of onterecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:35

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

..
Dit is op zich een normale eerste reactie. Zij het wat cru, maar als je het nieuwsbericht leest (zonder filmpjes) waarin ook "verzet bij arrestatie" genoemd ga je vanzelf je fantasie de loop laten. Ik dacht ook iets in die trent. Maar het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.. Denk eens aan het filmpje van Eric Garner, die blijft gewoon rustig (alhoewel hij wel een beetje loopt te schreeuwen) en is 20 seconden later zo goed als dood door een chokehold. Wie zegt dat dit hier ook niet gebeurt is?

Natuurlijk is het niet handig om te verkondigen dat je een wapen op zak hebt. Maar als ik de filmpjes van omstanders zo bekijk begrijp ik eigenlijk niet waarom die agenten minutenlang op het slachtoffer blijven zitten? Ik denk (of ik wil er niet aan) overigens niet dat het met voorbedachte rade is of iets dergelijks, ik denk dat het eerder een ongelukkige samenloop van omstandigheden is. Maar daar zal een rechter veel beter over kunnen oordelen.

Overigens kan het wel een eyeopener zijn voor mensen die denken dat dit hun nooit kan overkomen. Ik ben ook weleens verward geweest tegenover de politie met een slok op. Niet dat ik ze op hun bek sloeg ofzo, maar 1 keer heb ik twee agenten uit mijn tuin gezet (ook letterlijk aangeraakt, dus ik zat echt fout) en 1 keer was ik over de rooie dat ik pepperspray in mijn ogen kreeg terwijl ik alleen toe stond te kijken bij een partijtje vrij worstelen tussen een agent en een opgeschoten jongmens (die pepperspray was echt uncalled for, daar blijf ik wel bij, ze lagen echt letterlijk met elkaar over straat te rollen, hoe denk je dan dat pepperspray je helpt? Alsof je dan kan richten ofzo. Hij had het zelfs ook in zijn eigen ogen gekregen).

Achteraf was het allemaal puberale opstandigheid (zou nu niet meer zo reageren), maar ik ben blij dat die agenten mij niet in een chokehold hebben genomen en gewoon relaxed reageerden. Een en ander speelt wel 10-15 jaar geleden en was in een dorp. Met de verharding van de maatschappij lijkt de politie ook zwaarder op te (moeten / willen) treden en als dit zo doorgaat zal het vast niet het laatste geval zijn. Het zwaardere optreden van politie staat niet op zich, dat is gewoon het gevolg van de verharding van de maatschappij. Of geef ik de politie dan teveel credits en kunnen ze nog steeds alles af met een standje en pak op de broek zoals de veldwachter je vader gaf? (idealistisch zeg ik ja, realistisch denk ik nee)....

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 03-07-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:46:
Lekker stemmingmakende TS op deze manier. Ook totaal niet biased enzo, zet ook meteen een lekkere toon...
Inderdaad doe gewoon eens niet.

Die gast heeft zich verzet tegen de politie, dus eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:52
Jeroenneman schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:49:
[...]

Tja, als je in de cijfers ziet dat 80% van je misdadigers een tintje hebben, en 20% niet, is het dan niet gezond verstand om dat ook in de aanhoudingen terug te zien

*cijfers niet accuraat, gaat om het voorbeeld.
Het percentage getinte mensen dat wordt aangehouden staat niet in verhouding tot het percentage dat uiteindelijk ook schuldig blijkt te zijn. Oftewel, getinte mensen worden vaker ten onrechte aangehouden dan blanke mensen. Die aanhoudingen gebeuren ook niet op dezelfde manier, zoals we onlangs weer hebben kunnen zien.

Risicogroepprofilering is één ding, maar bij de Haagse politie is zeker ook sprake van rassendiscriminatie, waarbij sommige agenten elkaar voor een dienst oppeppen met kreten als "we gaan op Marokkanenjacht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

migchiell schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:28:
[...]

Het percentage getinte mensen dat wordt aangehouden staat niet in verhouding tot het percentage dat uiteindelijk ook schuldig blijkt te zijn. Oftewel, getinte mensen worden vaker ten onrechte aangehouden dan blanke mensen. Die aanhoudingen gebeuren ook niet op dezelfde manier, zoals we onlangs weer hebben kunnen zien.

Risicogroepprofilering is één ding, maar bij de Haagse politie is zeker ook sprake van rassendiscriminatie, waarbij sommige agenten elkaar voor een dienst oppeppen met kreten als "we gaan op Marokkanenjacht".
Kun je dit ook onderbouwen met statistieken? ben daar wel benieuwd naar.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

migchiell schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:28:
[...]

Fikse kreten, maar waar is je bewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 14:28

Mystikal

It never hurts to help!

Ik stel mezelf altijd de vraag. Zou dit mij (of een van mijn vrienden) ook overkomen? Het antwoord daarop is:"Nee". En daar is een reden voor. Die reden ligt bij de persoon die nu helaas is overleden...

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 17:09
Enige wat ik er momenteel over te zeggen heb: Waarom deze rellen? Boos zijn snap ik, maar dagen rellen? Het is nu gewoon een vernielingstocht geworden die niets meer met de herdenking van deze man te maken heeft.
Ik vind dit zielig voor nabestaanden en andere bekenden van deze man. Zij schamen er zich ook voor dat de relschoppers zich zo gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Anakha schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:23:
[...]

Dat betekent niet dat rellen opeens toegestaan is, maar betekent wel dat het weinig zinvol is om net te doen alsof deze rellen puur en alleen te maken hebben met dit incident. Als je dit soort rellen wilt voorkomen, zul je iets aan de achterliggende onvrede moeten doen, ongeacht of je vindt dat die terecht of onterecht is.
Dat laatste daar ben ik het helemaal mee eens hoor. En er moet ook wat gedaan worden aan achterliggende oorzaken als armoede, werkloosheid, kansloosheid, etc. etc. Maar dat is lange termijn beleid en helaas is dat tegenwoordig niet meer zo in de mode...
posttoast schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:13:
[...]

Het punt is: wie bepaalt wat "netjes" is? Jij? Ik? Die agent?
Dat staat in de wet, de gemeentelijke regelgeving en de APV etc. Als je je daar aan houdt zal je echt niet opgepakt worden hoor. En al wordt je dat wel dan nog is verzet niet toegestaan en niet handig. Dan ga je gewoon rustig mee en probeer je de zaak later rustig op te lossen. Liefst met wat hulp van een advocaat of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mystikal, lees mijn post nog even na.

Het kan ook zijn dat we in totaal andere kringen verkeren, maar ik kan zo 10tallen vrienden, familie en kennissen opnoemen die de laatste 10 jaar in aanraking zijn geweest met de politie (in de breedste zin van het woord). Denk aan baldadigheid, te hard rijden, afsteken van illegaal vuurwerk, drunken disorder, wildplassen, fietsen zonder licht, slapen op een openbaar bankje, lopen op een plek waar je niet mag lopen, drinken op een plek waar je niet mag drinken, tussen een gevecht inspringen, zelf een robbertje worstelen na een avond stappen, etc...

En dat zijn stuk voor stuk mensen met een goeie baan, maar met een drankje op spelen er soms andere emoties mee en kun je misschien net op de verkeerde manier reageren. Het zijn natuurlijk stuk voor stuk zaken die natuurlijk niet helemaal netjes zijn, maar wel zaken die van alle tijden zijn en staan natuurlijk niet in verhouding met zware criminaliteit. Mijn opa heeft ook weleens een klap uitgedeeld in 1947 en deed ook aan illegale stroperij. En mijn vader stookte illegaal zooi.. Let op, ik wil het nergens goedpraten, maar ik wil meer aangeven dat iedereen weleens met de politie in contact komt en dat je tegenwoordig wel iets meer moet oppassen dan vroeger (denk ik)...

Gelukkig voor hen reageerden ze normaal en relaxed, en bleef het bij een standje/boete/nachtje cel/whatever.. Maar voor hetzelfde geld reageer je iets geirriteerder ofzo en kom je net de verkeerde agent tegen (en die kans is tegenwoordig groter dan vroeger).. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Om te zeggen dat niemand van je vrienden of kennissen dit zou kunnen overkomen is een beetje naief, of je gaat alleen met mensen om die hun zolderkamer nooit verlaten (no offense).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:42:

Om te zeggen dat niemand van je vrienden of kennissen dit zou kunnen overkomen is een beetje naief, of je gaat alleen met mensen om die hun zolderkamer nooit verlaten (no offense).
En het daar erg warm wordt door de vele servers van deze nerd, geen sneeuw op het dak, waardoor de politie hennep vermoed, en je 's morgens hardhandig van je bed wordt gelicht.

Inderdaad een samenloop van omstandigheden, voor zover we nu kunnen zien. Niet handig om te roepen dat je een wapen hebt, niet handig om je hard te verzetten bij arrestatie (maarja, ze komen ook niet eerst lief vragen of je je handjes even naar voren wilt steken, dus ergens een beetje logisch), niet handig om iemand zo hard aan te pakken. Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wildplassen heeft volgens jou dezelfde zwaarte als het dragen en bedreigen met een wapen?

[ Voor 7% gewijzigd door Fietsbel op 03-07-2015 13:50 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Fietsbel schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:49:
[...]

Wildplassen of een van je andere voorbeelden heeft volgens jou dezelfde zwaarte als het dragen en bedreigen met een wapen?
Het gaat er om dat je door hele onnozele dingen toch in aanraking kan komen met de politie. Afhankelijk van het stress niveau van één van de partijen kan het dan toch uit de hand lopen.

Claimen dat dit jou (niet jij!) en je vrienden nooit kan overkomen is gewoon onzin en getuigt niet van een realistische kijk op de wereld.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

FreakNL schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:42:
Mystikal, lees mijn post nog even na.

Of je houdt je gewoon netjes aan de regels. Dat kan natuurlijk ook nog gewoon. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Nu online
Fietsbel schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:49:
[...]

Wildplassen heeft volgens jou dezelfde zwaarte als het dragen en bedreigen met een wapen?
Daar gaat het toch niet om. Zie het volgende filmpje waarbij iemand een agent beledigd. Waarbij er 3 agenten op iemand zitten en vervolgens pepperspay in zijn gezicht spuiten.

http://www.blikopnieuws.n...anhouding-met-pepperspray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hulde, emnich. Je vat heel treffend samen waar ik een aantal alinea's voor nodig had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Jeroenneman schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:53:
[...]

Of je houdt je gewoon netjes aan de regels. Dat kan natuurlijk ook nog gewoon. :o
Dat, of meewerken bij arrestatie, zoals beschreven in het artikel dat Pin0 gepost heeft.

Los daarvan vind ik niet dat dit goed maakt wat er met Mitch .... gebeurd is.
Er zal ook onderzocht worden wat er misgegaan is en wat daaraan kan gedaan worden om het in de toekomst te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

pacificocean schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:53:
[...]

Daar gaat het toch niet om. Zie het volgende filmpje waarbij iemand een agent beledigd. Waarbij er 3 agenten op iemand zitten en vervolgens pepperspay in zijn gezicht spuiten.

http://www.blikopnieuws.n...anhouding-met-pepperspray
Hey, dit lijkt wel heel erg op het geval waarbij ik (als bystander) zelf met pepperspray bespoten werd, alleen was het in dat geval 1 agent en 1 opstandige. Ik heb hier op mijn werk geen geluid dus ik weet niet wat die gast op de grond zegt, maar blijkbaar is het wel protocol ofzo. Maar ook hier (nogmaals, zonder geluid) vind ik het gebruik van pepperspray overdreven, imho....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 14:28

Mystikal

It never hurts to help!

Je kan wel in aanraking komen met de politie, maar hoe gedraag je je op het moment dat dat gebeurd. Dat stond zo niet in mijn oorspronkelijke tekst, maar geeft inderdaad dat beetje nuance in mijn reply wat ik bedoelde.

En met deze nuance ben ik van mening dat het mij (en mijn vrienden) niet zal overkomen.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

emnich schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:52:
[...]

Het gaat er om dat je door hele onnozele dingen toch in aanraking kan komen met de politie. Afhankelijk van het stress niveau van één van de partijen kan het dan toch uit de hand lopen.

Claimen dat dit jou (niet jij!) en je vrienden nooit kan overkomen is gewoon onzin en getuigt niet van een realistische kijk op de wereld.....
Onzin? werkelijk? het in bezit hebben van een dergelijk vuurwapen is realistisch en normaal? nee, dat is het niet. De vergelijking met onnozele delicten gaat daarom dan ook niet op. Dreigen met een vuurwapen of een wildplasser is totaal anders.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik ben vaak verbaasd over de houding van de mensen die gearresteerd worden en dan volkomen tegen werken.
Dat redt je niet en dat is ook niet de bedoeling.
Net als dingen roepen als: Doe normaal joh etc.

Op dat moment is het mond dicht en meewerken of de politiemensen gebruiken meer kracht en soms gepast geweld.

Wat aangaat de soms forse reactie van de politie is het ook zo dat zij niet weten waarom iemand tegenwerkt en welk risico die persoon zou kunnen vormen, denk aan bezit van een steekwapen of vuurwapen.
Als jij daar als agent aan het werk bent wil je ook na je dienst heel naar huis en zal je altijd proberen risico's te verkleinen.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel36 op 03-07-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Eens, en tegenwoordig is dat risico nu eenmaal groter dan pakweg 50 jaar geleden, dus dat politie harder optreedt is gewoon een gevolg van de veranderde maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Fietsbel schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:59:
[...]

Onzin? werkelijk? het in bezit hebben van een dergelijk vuurwapen is realistisch en normaal? nee, dat is het niet. De vergelijking met onnozele delicten gaat daarom dan ook niet op. Dreigen met een vuurwapen of een wildplasser is totaal anders.
Nogmaals het gaat niet om het exacte delict, het gaat er om dat je oog in oog komt te staan met de politie.

Je kán niet altijd rationeel reageren. Ook hele normale, goed opgevoede mensen met een goede baan en opleiding kunnen door (o.a.) stress niet meer rationeel denken. Mensen die overspannen zijn, burnout hebben, in een groepsdynamiek zitten, borreltje op, pilletje of ..... reageren anders dan ze ook zelf van te voren zouden denken.

Blijkbaar zijn er hier een aantal super rationele mensen die nooit iets verkeerds doen en nooit reageren op een manier waarvan ze achteraf denken dat had ik anders moeten doen. Hulde voor jullie maar jullie zijn écht een uitzondering op de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik ben het deels wel met je eens hierboven hoor.
Maar er zit volgens mij nog een wereld van verschil tussen volkomen rationeel reageren of roepen dat je een "gun"hebt en vervolgens je verzetten tegen arrestatie.

Maar in het meest ideale geval moeten politiemensen ook overal mee overweg kunnen, zonder escalaties te veroorzaken.
Dus ook met een arrestant die psychotisch is bijvoorbeeld en waandenkbeelden heeft.
Alleen zal dat in de praktijk wel heel erg moeilijk zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

emnich schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:07:
[...]

Nogmaals het gaat niet om het exacte delict, het gaat er om dat je oog in oog komt te staan met de politie.

Je kán niet altijd rationeel reageren. Ook hele normale, goed opgevoede mensen met een goede baan en opleiding kunnen door (o.a.) stress niet meer rationeel denken. Mensen die overspannen zijn, burnout hebben, in een groepsdynamiek zitten, borreltje op, pilletje of ..... reageren anders dan ze ook zelf van te voren zouden denken.

Blijkbaar zijn er hier een aantal super rationele mensen die nooit iets verkeerds doen en nooit reageren op een manier waarvan ze achteraf denken dat had ik anders moeten doen. Hulde voor jullie maar jullie zijn écht een uitzondering op de wereld.
Uiteraard komt dat voor en dat is in een zekere zin "prima". Dat de politie fouten maakt is geen geheim, het zijn tenslotte ook mensen. Niemand zal dat ontkennen en het eerder gelinkte filmpje kan zo;n voorbeeld zijn. Voor een politieagent is het ook heel anders wanneer hij iemand op de bon moet slingeren voor wildplassen of dat iemand staat te dreigen met een vuurwapen. De mogelijke gevolgen zijn dan ook zwaarder.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens Jozias van Aartsen ligt het allemaal aan de temperaturen buiten, het hongergevoel overdag en de suboptimale arbeidsmarkt in de Schilderswijk, dus...

Maar aangezien het topic toch al gelardeerd is met sarcasme alsmede scherpe eigen meningen: zodra in dit teringland er ook maar iets (!!!) gebeurt met iemand die geen blank uiterlijk heeft, moet dat meteen maar een reden zijn voor andere mensen met een niet blank uiterlijk om allerlei kaarten te trekken (racisme, slavernij, geloof, noem maar op) en daar middels verbaal / fysiek geweld invulling aan te geven.

Maar als het slachtoffer, dodelijk of niet, van een ander origine is of een andere plek in de maatschappij heeft, kraait geen hond ernaar ongeacht het kleurtje. Hoeveel verbale of fysieke demonstraties waren er wel niet na elke liquidatie in Amsterdam waarbij een blanke, een halve Antilliaan en een Turk zijn omgelegd? Nul!

Hoeveel aangiften zijn er de afgelopen jaren geweest, publiekelijk aangekondigd, door joden omdat in het NOS Journaal mensen te zien waren die in NL publiekelijk roepen dat joden aan het gas moeten? Nul!

Dat noem ik meten met twee maten en aangezien we daar gewoon een wetboek voor hebben, is het dus aan de overheid om de wet te handhaven en dus de dood van iemand correct te onderzoeken, de onrust in de Schilderswijk met hardere hand de kop in te drukken, zwartrijders met een knuppel de trein uit te meppen en weer ouderwets een screening op te starten voor elke nieuwe bewoner in dit land (immigratie, al dan niet door asielbeleid) etc. Oppakken, afvoeren, berechten en zo zwaar/lang mogelijk bij de reclassering laten lopen om herhaling te voorkomen.

Kan nog wel ff doorgaan over wat er allemaal niet goed gaat in dit land; ik was juist zo blij dat het hele "zwarte vlaggen wapperen" een beetje uit de mode was maar helaas staat dezelfde wijk nu al dagen op de voorpagina's om maar weer een random reden om herrie te trappen.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 03-07-2015 14:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anakha schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:23:
De vraag is alleen of je daar wel iets aan kunt doen. Veelal wordt bij elke niet blanke die gecontroleerd wordt geroepen dat het discriminatie is dat ze gecontroleerd of opgepakt worden terwijl er veelal een heel goede reden is waarom ze gecontroleerd worden. Ga b.v. maar eens met een groep op de hoek van de straat lawaai lopen maken, ongeacht je afkomst/kleur of wat dan ook is er een grote kans dat er gecontroleerd wordt. Dat is geen discriminatie, dat ligt gewoon aan je eigen gedrag.

Oftewel het is knap lastig om iets aan ongegronde onvrede te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 03-07-2015 14:27 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Deze rellen zijn precies zo als in Amsterdam-West nadat een Marokkaan werd doodgeschoten die op een politiebureau op een agent aan het insteken was. De discussie over of de politie goed of fout was is niet relevant voor het ontstaan van de rellen, die kunnen alleen 100% kunnen worden voorkomen door de politie uit het openbare leven terug te trekken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ga me niet overal in mengen m.b.t. de lopende discussies, maar ik voel me wel geroepen om iets te zeggen.

Twee maten van me werken in de Schilderswijk/transvaal als politieagent.
Wat daar allemaal gebeurt is voor de meeste mensen niet te bevatten.
Om een greep te doen uit wat ze in hun functie allemaal hebben meegemaakt:
- Bijna het leven uit geslagen met een aluminium vouwstepje
- Stenen naar het hoofd uit het niets (en dan geen kiezels, maar kinderkopjes)
- Bedreigingen met (vuur) wapens
- Bedreigd door groepen
- Expres aangereden door auto

Een greep uit de ciminaliteit in dat kleine stukje den haag:
- Wapenhandel
- Drugshandel
- Mensenhandel
- Afpersing
- Diefstal

En dat niet 1x per jaar, maar dagelijks/wekelijks.

Het is gewoon een zeer gevaarlijk stukje Nederland.

Dat er nu iemand overlijdt is natuurlijk niet goed te praten, en had nooit mogen gebeuren.
Maar wat ik denk dat hier gebeurd is; is dat Mitch Rodriguez heeft gesparteld totdat het te laat was. Als er dan een keelklem wordt geplaatst, loopt het zuurstofgebrek op, terwijl de andrenaline volop door het lichaam giert.

Als het spartelen stopt, is het gelijk over. En dan zou het ook nog kunnen zijn dat er al lichamelijk iets niet helemaal goed zat...
Vooropgesteld, ik heb nooit een poltieagent op mijn nek zitten, dus het is te vermijden.

Wat er dus gebeurt in reactie hierop is vergelijkbaar met wat we zien in de VS.
Het is een donkere meneer, dus hele volksstammen voelen zich tekort gedaan. Het waren blanke politieagenten (op één na), dus het moet wel iets met discriminatie te maken hebben.
Vervelende is alleen; er woont haast geen blanke meer in die buurt. En zoveel donkere agenten zijn er helaas niet. Dan kan het dus niet anders dan een keer uit de klauwen lopen.

Veel mensen gaan dan daadwerkelijk op pad omdat ze boos zijn dat er iemand om het leven is gekomen. Vele andere mensen behoren echter gewoon tot groepen die het leuk vinden om te rellen, en een appeltje met de politie te schillen hebben.

Hebben jullie dat filmpje van die politieagente gezien die van het paard viel? Dat paard is met messteken/snijwonden teruggevonden.
M'n maatje is in diezelfde avond, terwijl hij in een politieauto zat, bekogeld met stenen, en heeft er eentje op schoot gekregen (gelukkig!).

Dit heeft allemaal niets met moslims/niet moslims of blanken/gekleurden te maken, maar loopt gewoon volledig uit de hand. En zowel de familie van Mitch Rodriguez, als de betrokken agenten en hun familie hebben het vanaf nu gewoon zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

MAX3400 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:21:
[..]
Maar als het slachtoffer, dodelijk of niet, van een ander origine is of een andere plek in de maatschappij heeft, kraait geen hond ernaar ongeacht het kleurtje. Hoeveel verbale of fysieke demonstraties waren er wel niet na elke liquidatie in Amsterdam waarbij een blanke, een halve Antilliaan en een Turk zijn omgelegd? Nul!
[..]
De ophef is toch omdat het (misschien) door de politie gebeurd is? En dat de media er geen/tot weinig aandacht aan zou besteden. Dat is inmiddels anders, maar de media focust nu (te veel) op rellen in de Schilderswijk in plaats van of allochtonen gediscrimineerd worden door de politie.

Liquidaties in Amsterdam kan je wel voor op de straat gaan, maar denk je dat een criminele organisatie daar heel erg van schrikt?

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Afvalzak schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:31:
[...]

Liquidaties in Amsterdam kan je wel voor op de straat gaan, maar denk je dat een criminele organisatie daar heel erg van schrikt?
Ik had het anders moeten verwoorden; er is geen Turk en/of geen moslim en/of geen pacifist geweest die de gewelddadige liquidatie van een Turkse crimineel heeft aangegrepen om maar meteen weer iets te roepen over racisme of (politie)geweld om daarna de straat op te gaan, een paar dagen herrie te trappen etc.

Het gaat niet om het afgeven van een random sociaal signaal: ben je als <insert overtuiging hier> nou wel of niet consequent tegen geweld tegen <insert overtuiging hier>? Ja, ga dan consequent de straat op en niet een beetje cherry-picken om maar zoveel mogelijk herrie te mogen schoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
pven schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:26:
'moslimgeweld' ... echt ... :F
Geweld door moslims dan :>
hhoekstra schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:28:
Je mist mijn punt. Het gaat mij niet zozeer om een topic over wat er gebeurd, maar ik vraag me af hoe het kan dat er nog geen topic van is. Normaal gesproken zijn grote zaken in het nieuws al vrij snel hier op GoT te vinden. Het gebeuren in Den Haag heeft de laatste dagen het nieuws gedomineerd, maar hier dus geen topic.
Anoniem: 295814 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:31:
Het word alweer een bepaalde categorie toegeschreven. Ik wil de TS wel vertellen dat er al genoeg topics zijn over Wilders. En ik neem aan dat het verder niet wenselijk is om gewoon een rijtje geloofovertuigingen op te noemen en te vervolgen met "Vinden jullie ook niet?"
Het is niet bedoeld als een topic over Wilders hoor. Het is toch een logische conclusie. Of denk jij dat de rellen Wilders minder zetels oplevert?

Wat bedoel je met ’vinden jullie ook niet?’ Dat schrijf ik nergens.
Grimmie187 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:33:
TS slaat de plank zo gigantisch mis in zijn openingspost dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen...
Probeer het eens :)

Heb jij wel een topic over deze ontwikkelingen gezien dan? Zijn er geen moslims aan het rellen? Krijgt Wilders hierdoor juist niet meer stemmen? Je kunt een andere mening hebben, maar vertel, wat is er mis met deze punten?
wildhagen schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:46:
Ik vind die rellen en de groeperingen er omheen die ophitsen eigenlijk pas stemmingmakerij. Dat zet een toon die een stad en een land kan gijzelen. Reden temeer om daar over te discussiëren, maar dat gebeurt niet.
Hoe weet je dat?
FunkyTrip schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:19:Ik denk ook dat weinig Tweakers zich hiervoor interesseren omdat het voor hen (overwegend blank en IT nerd) moeilijk is een inschatting te maken in hoeverre de politie nu echt racistisch bezig is daar. Ik denk dat het vooral rellen zijn omdat het in de VS zo'n hot topic is en dus hier ook meteen 'los' moet gaan zodra zich een gelegenheid voordoet. Ik kan me persoonlijk totaal niet verplaatsen in een getint laagopgeleid persoon. Zijn belevingswereld is volslagen anders en het gedrag van anderen naar deze persoon is ongetwijfeld anders dan het gedrag van anderen naar mijn blanke 40-er persoontje.

Wel vind ik het soms een beetje frusterend dat er zo'n enorm verschil zit tussen mij en iemand met een beperkte intelligentie en belevingswereld terwijl we toch op een paar km van elkaar wonen. Het frustreert me dat ze zich zo ontzettend makkelijk laten ophitsen en zo makkelijk laten spannen voor het karretje van iemand met bepaalde doelen.
Daar heb je een punt. Misschien een beetje 'ver van mijn bed’ of zo. Aan de andere kant is het nieuws dat je niet kunt missen en waar iedereen denk ik wel een mening over heeft. Maar niet één topic? Die hele andere belevingswereld is ook een punt. Ikzelf zie mijzelf niet zo agressief reageren. Misschien is het anders als ik in een situatie zonder opleiding, werk, en andere thuissituatie zit.
diefightdie schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:31:
Enige wat ik er momenteel over te zeggen heb: Waarom deze rellen? Boos zijn snap ik, maar dagen rellen? Het is nu gewoon een vernielingstocht geworden die niets meer met de herdenking van deze man te maken heeft.
Ik vind dit zielig voor nabestaanden en andere bekenden van deze man. Zij schamen er zich ook voor dat de relschoppers zich zo gedragen.
’Amen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 627966

MikeyMan schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:30:
Dat er nu iemand overlijdt is natuurlijk niet goed te praten, en had nooit mogen gebeuren.
Maar wat ik denk dat hier gebeurd is; is dat Mitch Rodriguez heeft gesparteld totdat het te laat was. Als er dan een keelklem wordt geplaatst, loopt het zuurstofgebrek op, terwijl de andrenaline volop door het lichaam giert.
Maar dit weet je of behoor je, zeker als agent, te weten. Daarom kun je het ook niet toepassen op mensen die overstuur zijn. Het is in mijn ogen dan ook zeker dood door schuld. Er was een tijdje geleden ook zoiets in een psychiatrisch inrichting gebeurt. Waarbij 3 vrouwen boven op een patient gingen zitten, die stikte.

Niet lang geleden maakte ik hetzelfde mee op het station in Deventer. Reiziger die compleet overstuur was, omdat hij geen geldig vervoersbewijs had en mee kon naar de politie. Op het station in Deventer werd hij opgewacht door een 4 koppige politie macht. Waar hij (na een ontsnappingspoging) tegen de grond werd gewerkt en er 2 agenten boven op hem gingen zitten.

Deascaleren en iemand rustig benaderen en/of begrip voor zijn of haar situatie is er niet meer bij. Hard optreden, zero tolorance, geheel naar Amerikaans voorbeeld. Ook te lezen in sommige reacties hier. De reactie op het nieuws is overigens ook geheel naar Amerikaans voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 627966 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:45:
[...]

Maar dit weet je of behoor je, zeker als agent, te weten. Daarom kun je het ook niet toepassen op mensen die overstuur zijn. Het is in mijn ogen dan ook zeker dood door schuld. Er was een tijdje geleden ook zoiets in een psychiatrisch inrichting gebeurt. Waarbij 3 vrouwen boven op een patient gingen zitten, die stikte.
Klopt ook, maar snap het ergens wel als je met een vent zo groot als morgen de hele dag ligt te knokken... Dan laat je niet zomaar even los als ie ook brult dat ie een wapen heeft.

Nogmaals, niet goed te praten, maar ik snap het wel.

En dood door schuld zal het hoogstwaarschijnlijk wel worden ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]
Deascaleren en iemand rustig benaderen en/of begrip voor zijn of haar situatie is er niet meer bij. Hard optreden, zero tolorance, geheel naar Amerikaans voorbeeld. Ook te lezen in sommige reacties hier. De reactie op het nieuws is overigens ook gehaal naar Amerikaans voorbeeld.
+
DEREK: No. Appropriately. Appropriately! Cops have been granted a certain amount of authority by society and white people, unfortunately, are the only ones who acknowledge it. I acknowledge a cop's authority.
Ja, ik gooi maar ff de knuppel in het hoenderhok met een quote uit IMDB: American History X (1998) maar het klopt wel.

Als maatschappij hebben we een volksvertegenwoordiging gekozen. Die maken dan wetten & regels en daar hebben we ons aan te houden. Doe je dat niet, dan is de lange arm der wet bij machte om ervoor te zorgen dat je wel meewerkt/reageert. De nuancering in bovenstaande quote natuurlijk white/black, kan worden toegepast op maatschappijen waar bepaalde rassen sterk vertegenwoordigd zijn.

Of wat willen we dan? Agenten in Teletubbie-pakkies zodat ze je eerst heerlijk rozig een kwartier knuffelen om daarna eens op een rustig plekje in de schaduw met je te praten over waarom je met 4 XTC-pillen achter de kiezen zo vervelend was in de rij naar het NS-toilet?

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 03-07-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MAX3400 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:51:
[...]

+

[...]

Ja, ik gooi maar ff de knuppel in het hoenderhok met een quote uit IMDB: American History X (1998) maar het klopt wel.

Als maatschappij hebben we een volksvertegenwoordiging gekozen. Die maken dan wetten & regels en daar hebben we ons aan te houden. Doe je dat niet, dan is de lange arm der wet bij machte om ervoor te zorgen dat je wel meewerkt/reageert. De nuancering in bovenstaande quote natuurlijk white/black, kan worden toegepast op maatschappijen waar bepaalde rassen sterk vertegenwoordigd zijn.

Of wat willen we dan? Agenten in Teletubbie-pakkies zodat ze je eerst heerlijk rozig een kwartier knuffelen om daarna eens op een rustig plekje in de schaduw met je te praten over waarom je met 4 XTC-pillen achter de kiezen zo vervelend was in de rij naar het NS-toilet?
Er is een grote minderheid die helemaal niet op komt dagen als er gestemd mag worden. Nu hoor ik sommige denken; "jammer dan", maar dat wil nog niet zeggen dat ze vertegenwoordigd worden. Neem dan nog even mee dat een grote minderheid die wel gestemd heeft, maar waarbij hun partij niet in de regering zit en dus geen wetten maakt.

Ik heb er in ieder geval niet voor gekozen dat de samenleving zo moet verharden en ik zie het ook met lede ogen aan. Dat praten in de schaduw op een rustig plekje is zo'n gek idee nog niet. Dat zou een hoop problemen schelen.

Vergis je niet, mensen reageren ook op een harde beleid. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij de boetes in het OV. Nu de coulance weg is, worden de reacties ook aggresiever. Als je weet dat 5 politie agenten boven op je gaan zitten, dan ga je vechten voor je leven. En terecht, het kon je dood wel eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 14:35

Garyu

WW

Ben al een tijdje weg in Nederland, dus misschien heb ik iets gemist, maarreh, sinds wanneer worden Antillianen en moslims over een kam geschoren? De racisme-kaart heeft hier toch niks te zoeken?

En laten we alsjeblieft in de rechtsstaat uitzoeken wat er is gebeurd, het OM kan een gekleurde invulling van de feiten echt niet gebruiken, dus zolang we hier aan de eerlijkheid van de rechtsstaat geloven zal het toch allemaal wel goed komen. Iemand die dit nog even in de Schilderswijk gaat uitleggen? Waar gehakt wordt, vallen spaanders - helaas voor Mitch Henriquez, maar hij is helaas de (gelukkig enorm zeldzame) uitzondering van dodelijk ongeluk bij inzet van politiegeweld, in tegenstelling tot wat er bijvoorbeeld in de USA gebeurt en waar per jaar honderden mensen op deze manier om het leven komen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Garyu schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:04:
Ben al een tijdje weg in Nederland, dus misschien heb ik iets gemist, maarreh, sinds wanneer worden Antillianen en moslims over een kam geschoren? De racisme-kaart heeft hier toch niks te zoeken?
Helemaal correct; er zijn ook geen demonstraties op de Antillen of in het Midden-Oosten over de dood van Dhr. Henriquez. Het is een mode-dingetje om in NL zoveel mogelijk het kwartetspel Onderdrukking in te zetten om je gelijk maar te kunnen halen.

Hoe bevalt het in het buitenland, als je dit zo leest? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

emnich schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:07:
[...]

Oftewel: daar is de politie niet schuldig aan, maar de mensen die de keus maken om met een burnout of overspannenheid naar zo'n event te gaan. Of een borreltje teveel nemen, of een pilletje slikken.

Ik ken het allemaal, en heb toch nooit een aanvaring gehad. Daar zit een reden achter, nl. dat ik vóóraf nadenk en het niet op zoek. Als ik een slok teveel op heb, doe ik dat niet in de openbare ruimte. Als ik een pilletje slik, doe ik dat niet in de openbare ruimte en zeker niet op dat soort gelegenheiden. Toen ik mijn burn-out had, ging ik niet naar dat soort gelegenheden. Allemaal common sense wat mij betreft.

Ik snap best dat áls je in die situatie komt, het gemakkelijker uit de hand kan lopen. Dan nog ga je meestal niet naar dat soort gelegenheden in je eentje, en mocht ik daar over de rooie gaan, dan zorgen mijn vrienden er voor dat ik geen gekke dingen doe.

Het spijt me, maar je argumenten schieten wat mij betreft gewoon te kort.

Ja, het is vreselijk wat er gebeurd is. Ja, er is een kans dat de agenten meer geweld hebben gebruikt dan strikt noodzakelijk was. Maar als we een Mitch "vrijspreken" omdat hij wellicht overspannen was (of wat voor reden dan ook), dan moeten we de agenten ook vrijspreken omdat deze in een ongebruikelijke situatie zaten. Het is nl. nog steeds niet zo dat zij ook een fout kunnen maken (misschien net als Mitch, dat weet ik niet) en zij kunnen niet in álle omstandigheden correct reageren: daarvoor ontbreekt ook de ervaring (gelukkig wel).

Het is net als in het verkeer: iedereen maakt wel eens een foutje en 9 van de 10 keer wordt dat opgevangen door kundig handelen van de andere weggebruikers. Pas als beiden een fout maken, gebeuren er ongelukken. (Eenzijdige ongelukken daargelaten uiteraard).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

MAX3400 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:06:
[...]

Helemaal correct; er zijn ook geen demonstraties op de Antillen of in het Midden-Oosten over de dood van Dhr. Henriquez. Het is een mode-dingetje om in NL zoveel mogelijk het kwartetspel Onderdrukking in te zetten om je gelijk maar te kunnen halen.
Hmm, misschien ietsje verkeerd uitgedrukt, misschien dat het natuurlijk een racistische daad was, dus ik bedoelde natuurlijk de anti-moslim-kaart. Laat de rechter maar uitzoeken of het rassistisch gemotiveerd was, het incidentele karakter maakt het voor mij relatief onwaarschijnlijk in ieder geval.
Hoe bevalt het in het buitenland, als je dit zo leest? ;)
Ach, oude wijn in nieuwe zakken :+, andere bevolkingsgroepen, vergelijkbare problemen, dezelfde hetze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Anoniem: 627966 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:00:
[...]

Er is een grote minderheid die helemaal niet op komt dagen als er gestemd mag
Vergis je niet, mensen reageren ook op een harde beleid. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij de boetes in het OV. Nu de coulance weg is, worden de reacties ook aggresiever. Als je weet dat 5 politie agenten boven op je gaan zitten, dan ga je vechten voor je leven. En terecht, het kon je dood wel eens zijn.
Of kan het andersom zijn, met eventueel selectieve berichtgeving?
Geweld in treinen is echt niet iets van dit jaar en het is echt niet zo dat elke zwartrijder meteen een boete krijgt.

Zou het kunnen zijn dat de politie eerder reageert op de toenemende mate van asociaal gedrag maar dat je eigenlijk nooit leest over de vele keren dan er wel degelijk gewoon gepraat werd?

Uiteindelijk weten we hier slechts een klein deel van het verhaal, maar veruit de meesten in dit topic (of facebook) heeft geen flauw idee wat een agent in de schilderswijk tegenkomt en moet oplossen.

Dat deze man is overleden is tragisch, maar misschien is er wel een begrijpelijke reden waarom er vijf agenten op deze man zijn gaan zitten, of op zijn minst een goede reden dachten te hebben gebaseerd op eerdere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ardana schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:15:
[...]

Oftewel: daar is de politie niet schuldig aan, maar de mensen die de keus maken om met een burnout of overspannenheid naar zo'n event te gaan. Of een borreltje teveel nemen, of een pilletje slikken.

Ik ken het allemaal, en heb toch nooit een aanvaring gehad. Daar zit een reden achter, nl. dat ik vóóraf nadenk en het niet op zoek. Als ik een slok teveel op heb, doe ik dat niet in de openbare ruimte. Als ik een pilletje slik, doe ik dat niet in de openbare ruimte en zeker niet op dat soort gelegenheiden. Toen ik mijn burn-out had, ging ik niet naar dat soort gelegenheden. Allemaal common sense wat mij betreft.

Ik snap best dat áls je in die situatie komt, het gemakkelijker uit de hand kan lopen. Dan nog ga je meestal niet naar dat soort gelegenheden in je eentje, en mocht ik daar over de rooie gaan, dan zorgen mijn vrienden er voor dat ik geen gekke dingen doe.

Ja, het is vreselijk wat er gebeurd is. Ja, er is een kans dat de agenten meer geweld hebben gebruikt dan strikt noodzakelijk was. Maar als we een Mitch "vrijspreken" omdat hij wellicht overspannen was (of wat voor reden dan ook), dan moeten we de agenten ook vrijspreken omdat deze in een ongebruikelijke situatie zaten. Het is nl. nog steeds niet zo dat zij ook een fout kunnen maken (misschien net als Mitch, dat weet ik niet) en zij kunnen niet in álle omstandigheden correct reageren: daarvoor ontbreekt ook de ervaring (gelukkig wel).

Het is net als in het verkeer: iedereen maakt wel eens een foutje en 9 van de 10 keer wordt dat opgevangen door kundig handelen van de andere weggebruikers. Pas als beiden een fout maken, gebeuren er ongelukken. (Eenzijdige ongelukken daargelaten uiteraard).
Zolang het een nare samenloop van omstandigheden is, moet het ook daarbij kunnen blijven. Is het een structureel probleem, dan moet wel degelijk gekeken worden naar hoe dat structurele probleem opgelost moet worden. Of dat nu aan de kant van de idioot is die riep "ik heb een wapen" of degene die daarop reageerde, of dat het inderdaad rassistisch gemotiveerd geweld was, moet de rechter uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Fly-guy schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:16:
[...]

Of kan het andersom zijn, met eventueel selectieve berichtgeving?
Geweld in treinen is echt niet iets van dit jaar en het is echt niet zo dat elke zwartrijder meteen een boete krijgt.

Zou het kunnen zijn dat de politie eerder reageert op de toenemende mate van asociaal gedrag maar dat je eigenlijk nooit leest over de vele keren dan er wel degelijk gewoon gepraat werd?

Uiteindelijk weten we hier slechts een klein deel van het verhaal, maar veruit de meesten in dit topic (of facebook) heeft geen flauw idee wat een agent in de schilderswijk tegenkomt en moet oplossen.

Dat deze man is overleden is tragisch, maar misschien is er wel een begrijpelijke reden waarom er vijf agenten op deze man zijn gaan zitten, of op zijn minst een goede reden dachten te hebben gebaseerd op eerdere ervaringen.
Vijf agenten die op een arrestant gaan zitten is geen standaard procedure.
Wanneer een arrestant niet tegenwerkt gebeurt dat niet.
Je hoeft dus niet te vechten voor je leven met de politie.

Natuurlijk dachten ze daar een goede reden voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Ik heb me helemaal niet over een schuldvraag uitgelaten. Het gaat er om of het `jou` ook zou kunnen overkomen.

Fijn dat jou argument van N=1 beter is 8)7 . Ook fijn dat jij super common sense hebt en volledig bestand bent tegen groepsdynamiek, stress en andere zaken. Ik kan je verzekeren dan meer dan 90% van de mensen dat niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

emnich schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:55:
[...]

Fijn dat jou argument van N=1 beter is 8)7 . Ook fijn dat jij super common sense hebt en volledig bestand bent tegen groepsdynamiek, stress en andere zaken. Ik kan je verzekeren dan meer dan 90% van de mensen dat niet kunnen.
Dus omdat iemand hier bevestigt dat hij/zij 100% stabiel is, anderen niet wil/kan lastigvallen met sociale onhebbelijkheden en daarmee aangeeft dat de overlast/confrontatie met mogelijke politie ook heel laag ligt, is het nodig om deze persoon als uitzondering te zien?

Volgens mij draai je nu echt de wereld om; mensen die labiel genoeg zijn om met een snuifje op herrie te trappen, mogen wat mij betreft linea recta in voorarrest en mag de wet worden aangepast dat ze ook op afkick-cursus gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:00

wontcachme

You catch me? No you wont

Niet lang geleden maakte ik hetzelfde mee op het station in Deventer. Reiziger die compleet overstuur was, omdat hij geen geldig vervoersbewijs had en mee kon naar de politie. Op het station in Deventer werd hij opgewacht door een 4 koppige politie macht. Waar hij (na een ontsnappingspoging) tegen de grond werd gewerkt en er 2 agenten boven op hem gingen zitten.
Dat er meer dan twee agenten komen kan ik wel begrijpen. Je moet tenslotte mogelijk mensen in de trein hebben en mogelijk op het perron. Afhankelijk van waar in de trein de zwartrijder is en hoe die al meewerkte eerder. Maar na een ontsnappingspoging mag ik toch hopen dat ze hem naar de grond werken en in de boeien gooien. En dat ze dan op hem zitten lijkt mij ook logisch. Wat is de gemakkelijkste manier om iemand snel onder controle te krijgen en boeien om doen? Lijkt mij om het in te klemmen zodat hij niet meer kan spartelen/vluchten.
Deascaleren en iemand rustig benaderen en/of begrip voor zijn of haar situatie is er niet meer bij. Hard optreden, zero tolorance, geheel naar Amerikaans voorbeeld. Ook te lezen in sommige reacties hier. De reactie op het nieuws is overigens ook geheel naar Amerikaans voorbeeld.
Deescaleren gebeurt nog vaak zat. Lang niet alle zwartrijders zullen een agent op hem hebben zetten. MAar als jij gaat sputteren, vluchten, bedreigen moeten ze dan naar de Kiosk lopen en vragen of hij wacht om een kopje koffie samen te drinken?

Ik kan mij het commentaar al voorstellen wanneer massaal mensen ontkomen omdat er maar één a twee agenten komen opdagen zodat het "deescalerend" is.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

MAX3400 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 16:18:
[...]

Dus omdat iemand hier bevestigt dat hij/zij 100% stabiel is, anderen niet wil/kan lastigvallen met sociale onhebbelijkheden en daarmee aangeeft dat de overlast/confrontatie met mogelijke politie ook heel laag ligt, is het nodig om deze persoon als uitzondering te zien?
Nogmaals (voor de laatste keer): Het ging er om of je kan stellen dat het `mij en mijn vrienden` nooit kan overkomen. Dát is wat mij betreft bs omdat het iedereen kan overkomen als de omstandigheden maar juist/fout zijn.

Dat het heel veel mensen door volkomen eigen schuld overkomt is een ander verhaal.
Volgens mij draai je nu echt de wereld om; mensen die labiel genoeg zijn om met een snuifje op herrie te trappen, mogen wat mij betreft linea recta in voorarrest en mag de wet worden aangepast dat ze ook op afkick-cursus gaan.
Helemaal mee eens. Het is wat mij betreft ook nooit een excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 09:38
[...]

Nu zit je recht te praten wat krom is - de politie heeft de monopolie op geweld en dient daarmee verantwoordelijk om te gaan, de agenten zijn getraind om in alle omstandigheden de juiste maat en middel toe te passen. Afgaande van het feit dat er geen enkele fysieke of misbruik van drank/drugs bij Mitch is aangetroffen in de post-mortem, blijft over het gedrag van de agenten en deze was buiten de maat.

Terecht dat ze zijn aangeklaagd - of het tot een veroordeling komt weet ik niet, want je kunt je niet met zekerheid zeggen welke agent uiteindelijk de dodelijke greep/klap/anders heeft toegediend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

De jeugdrechter in Den Haag heeft een eerste relschopper veroordeeld voor de ongeregeldheden in de Schilderswijk. Een 15-jarige jongen is veroordeeld tot 40 uur werkstraf en heeft een gebiedsverbod gekregen voor de Schilderswijk tot het eind van deze maand.
De jongen was woensdagavond vanuit huis in Loosduinen naar de Schilderswijk gekomen om daar mee te doen aan de rellen. Hij is veroordeeld voor openlijke geweldpleging, omdat hij een steen naar een politieauto heeft gegooid. Dat heeft hij ook bekend.

Read more at http://www.omroepwest.nl/...felen#P0oD5StdPAVUbhXr.99
Minderjarig, blijkbaar geen ouderlijk toezicht, geen enkele reden om in de Schilderswijk te zijn (anders dan rellen). Meh, ik vind de straf/eis wel netjes voor iemand die nog niet eerder met politie in aanraking is geweest.

Zou wel handig zijn als de werkstraf moet plaatsvinden na het gebiedsverbod OF de werkstraf uitvoeren in de Schilderswijk en lekker helpen opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statix
  • Laatst online: 14-06 23:42
Wat velen schijnen te vergeten is dat de agenten hebben verklaard dat het slachtoffer onwel werd nadat hij in een busje was gedragen en niet doordat ze met zn vieren op hem lagen. (wat dus uit video's bleek)

Ik vind het glashard liegen van deze agenten al reden genoeg om ze op staande voet te ontslaan. Hoe serieus kan je nu de rest van hun verklaring nemen? Als er geen videobeelden van het ongeval waren, was het allemaal met een sisser afgelopen voor de agenten, want agenten liegen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

emnich schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:55:
Ik heb me helemaal niet over een schuldvraag uitgelaten. Het gaat er om of het `jou` ook zou kunnen overkomen.
Zoals Garyu ook schrijft: ik heb ook geen idee van een schuldvraag. Dat moet onderzoek uitwijzen. Echter, als ik kijk naar de filmpjes en de verhalen hoor, dan denk ik dat dat míj idd niet zou overkomen. Waarom niet? Omdat ik de politie netjes behandel en niet ga roepen dat ik een wapen heb. Ook niet al ik gezopen heb, want ik ken mijn grenzen nl.
Zullen we niet op de man spelen? Dat houdt het vriendelijk: precies datgene waartegen ook hier geprotesteerd wordt: verharding van de maatschappij, in dit geval de discussie.

Ik geef juist aan dat ik niet bestand ben tegen stress, dat ik dat van mezelf weet, en dat ik dus dat soort evenement mijd. Dus het kan iedereen overkomen: ja, net zoals iedereen de Staatsloterij kan winnen. Die kans acht ik eigenlijk groter, want er zijn meer mensen die de Staatsloterij winnen, dan er mensen zijn die om het leven komen door politiegeweld (al dan niet als samenloop van omstandigheden waar ze zelf "niets" aan konden doen".)
R3M1 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 16:48:
Nu zit je recht te praten wat krom is - de politie heeft de monopolie op geweld en dient daarmee verantwoordelijk om te gaan, de agenten zijn getraind om in alle omstandigheden de juiste maat en middel toe te passen.
Net zoals een automobilist (en met name beroepschauffeurs) getraind is om correct te reageren op alle omstandigheden in het verkeer bedoel je? Die hebben ook een examen afgelegd. Als je zo redeneert, zouden er ook geen auto-ongelukken mogen plaatsvinden. Fouten worden gemaakt, ook politieagenten maken fouten.
Afgaande van het feit dat er geen enkele fysieke of misbruik van drank/drugs bij Mitch is aangetroffen in de post-mortem, blijft over het gedrag van de agenten en deze was buiten de maat.
Dat kun je niet zomaar stellen. Het kan nl. idd ook dat Mitch wél buitensporig gedrag vertoonde ondanks een gebrek aan alcohol/drugs.
Terecht dat ze zijn aangeklaagd - of het tot een veroordeling komt weet ik niet, want je kunt je niet met zekerheid zeggen welke agent uiteindelijk de dodelijke greep/klap/anders heeft toegediend
Daar bent ik het mee eens. Er moet een goed onderzoek komen en als blijkt dat ze niet zomaar een fout gemaakt hebben (waarbij ongelukkige samenloop van omstandigheden tot de dood hebben geleid), maar daadwerkelijk hun boekje te buiten zijn gegaan, moeten ze bestraft worden. Blijkt er echter enkel sprake van samenloop van omstandigheden (wie weet had Mitch wel een aneurisma die onder stress geknapt is) en is de nekklem correct toegepast, dan gaan zij terecht vrijuit.

Statix: filmpjes kunnen heel misleidend zijn. Juist omdat je direct een indruk krijgt. Ze hebben altijd een bepaalde hoek, een begin en een eind. En je weet dus niet wat er vanaf een andere hoek zichtbaar was, of wat zich vooraf of achteraf afspeelde. Dergelijke voorvallen worden zelden van het begin tot het eind gefilmd, en nog veel minder vaak vanuit verschillende hoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 03-07-2015 17:21 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:29
Anoniem: 627966 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:00:
[...]

Je draait oorzaak en gevolg om. Er gaan geen 5 politieagenten bovenop je zitten wanneer je meewerkt. Doe je dat niet dan is dat een logisch gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

josshem schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 18:02:
[...]

Je draait oorzaak en gevolg om. Er gaan geen 5 politieagenten bovenop je zitten wanneer je meewerkt. Doe je dat niet dan is dat een logisch gevolg.
Het is niet altijd nodig om met 5 politieagenten bovenop iemand te gaan zitten als deze niet meewerkt. Niet elk vergrijp vereist een dergelijke aanpak. Het niet hebben van een geldig vervoersbewijs bijvoorbeeld.

Je bent nu vogelvrij mocht je verdacht zijn van in het bezit hebben van een vuurwapen. Dit leide al eerder tot een dodelijk ongeval in Den Haag. Enig inschattingsvermogen hebben we niet meer kennelijk.

Op de film is overigens duidelijk te zien dat de heer Henriquez niet meer beweegt laat staan tegenwerkt. Even later een paar klapjes in het gezicht onder het mom van wakker worden en 2 minuten lang gesleep met een levenloos lichaam. Ademhaling, Pols controleren en de ambulance waarschuwen, dat was de juiste actie geweest. I.p.v. melden dat de heer Henriquez onwel in de auto zou zijn geworden.

En de heersende consensus hier op tweakers? Ach ja, incidentje. Had die maar moeten meewerken.

Edit: Overigens is het helemaal niet duidelijk of de Henriquez beweert heeft gewapend te zijn.
Ooggetuigen en een zojuist verschenen filmpje vertellen echter een heel ander verhaal. Henriquez zou grapjes aan het maken zijn met vrienden, waarop hij werd gewaarschuwd door de politie en doorliep. Ook zijn zus Lila zegt dat hij misschien wat luidruchtig was maar het niet tegen de politie had maar tegen zijn vrienden.
https://afadenhaag.wordpr...agen-door-haagse-politie/

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 627966 op 03-07-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wat is het precieze aantal agenten dat nodig is om een zich verzettende verdachte te arresteren ? En hou er ook rekening mee dat in no time bij elk politieinzet (of ambulance/brandweer) een hinderende of ronduit vijandige menigte verzamelt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
evilution schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:50:
[...]

Niks mis met profilering.
Verboden door zowel internationaal als Nederlands recht.
461943 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:29:
[...]

Fikse kreten, maar waar is je bewijs?
Oud-agenten: Haagse politie gebruikt buitensporig geweld tegen allochtonen Read more at http://www.omroepwest.nl/nieuws/16-10-2013/oud-agenten-haagse-politie-gebruikt-buitensporig-geweld-tegen-allochtonen#k9GUkGyj8oAyW46m.99

Dat gaat dus ook specifiek over dat bureau aan de Heemstraat.
MAX3400 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:21:
Volgens Jozias van Aartsen ligt het allemaal aan de temperaturen buiten, het hongergevoel overdag en de suboptimale arbeidsmarkt in de Schilderswijk, dus...

Maar aangezien het topic toch al gelardeerd is met sarcasme alsmede scherpe eigen meningen: zodra in dit teringland er ook maar iets (!!!) gebeurt met iemand die geen blank uiterlijk heeft, moet dat meteen maar een reden zijn voor andere mensen met een niet blank uiterlijk om allerlei kaarten te trekken (racisme, slavernij, geloof, noem maar op) en daar middels verbaal / fysiek geweld invulling aan te geven.

Slachtoffer- en racismekaart trekken om het slachtoffer- en racismekaart trekken aan te kaarten. tja

Zie link hierboven, bovendien zijn er aardig wat partijen geweest die de grond hebben aangeveegd met dat rapport (o.a. amnesty international). Dat je aangeeft er soms om je ID wordt gevraagd als je door een ongure buurt loopt geeft al precies het probleem aan. Als je licht getint bent en in een ongure buurt woont gebeurt dat niet soms maar regelmatig. Als je een Arabische achternaam hebt is het gewoon een feit dat je, met dezelfde kwalificaties als Jan de Boer, vaker niet dan wel uitgenodigd gaat worden op sollicitatie gesprek. Zoals ook al verwoord door FunkyTrip, de gemiddelde blanke IT nerd op dit forum leeft in een totaal andere wereld dan de gemiddelde Marrokaan/Turk/Antiliaan, zelfs als je in dezelfde stad woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Anoniem: 627966 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 18:46:
[...]

Het is niet altijd nodig om met 5 politieagenten bovenop iemand te gaan zitten als deze niet meewerkt. Niet elk vergrijp vereist een dergelijke aanpak. Het niet hebben van een geldig vervoersbewijs bijvoorbeeld.

Je bent nu vogelvrij mocht je verdacht zijn van in het bezit hebben van een vuurwapen. Dit leide al eerder tot een dodelijk ongeval in Den Haag. Enig inschattingsvermogen hebben we niet meer kennelijk.

Op de film is overigens duidelijk te zien dat de heer Henriquez niet meer beweegt laat staan tegenwerkt. Even later een paar klapjes in het gezicht onder het mom van wakker worden en 2 minuten lang gesleep met een levenloos lichaam. Ademhaling, Pols controleren en de ambulance waarschuwen, dat was de juiste actie geweest. I.p.v. melden dat de heer Henriquez onwel in de auto zou zijn geworden.

En de heersende consensus hier op tweakers? Ach ja, incidentje. Had die maar moeten meewerken.
Lees je nou bewust in beide gevallen over het gegeven heen dat de personen zelf aangaven een vuurwapen bij zich te hebben?
Dat maakt nogal een verschil namelijk.
Het maakt van jouw uitspraak "dat je vogelvrij bent mocht je verdacht worden van het in bezit zijn van een vuurwapen" een loos verhaal imo.

Verder vind ik persoonlijk ook niet dat het een geval is geweest van: dan had meneer Henriquez maar moeten meewerken".
Het wordt onderzocht en mochten de agenten fout hebben gehandeld, zullen ze ook vervolg worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel36 op 03-07-2015 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daniel36 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 18:58:
[...]

Lees je nou bewust in beide gevallen over het gegeven heen dat de personen zelf aangaven een vuurwapen bij zich te hebben?
Dat maakt nogal een verschil namelijk.
Het maakt van jouw uitspraak "dat je vogelvrij bent mocht je verdacht worden van het in bezit zijn van een vuurwapen" een loos verhaal imo.
Even het feit daargelaten dat het niet duidelijk is of de heer Henriquez gezegd zou hebben dat die gewapend was.

Zolang het niet duidelijk is dat iemand ook daadwerkelijk een vuurwapen heeft, vind ik niet dat je diegene vogelvrij kan verklaren. Behalve dat er verwarde mensen rondlopen, zijn er legio redenen waarom iemand zou beweren dat deze bewapend is, maar dit in werkelijkheid niet is. Maar voor deze nuance is in dit land kennelijk geen plaats meer. Dat is wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Anoniem: 627966 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 19:05:
[...]
Behalve dat er verwarde mensen rondlopen, zijn er legio redenen waarom iemand zou beweren dat deze bewapend is, maar dit in werkelijkheid niet is.
Kun je daar iets meer over vertellen? ik kan me namelijk geen normale situatie voorstellen waarbij iemand zoiets zou roepen, dus ik ben wel benieuwd.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik denk eerder dan dat er geen ruimte is voor nuance in Nederland, dat politiemensen soms geen ruimte hebben om daar erg veel rekening mee te houden.
Iemand die mogelijk een vuurwapen bij zich heeft kan mogelijk daarvan gebruik gaan maken.
Dat betekend dat zo iemand als een groter risico zal worden gezien dan iemand die niet de indruk heeft gewekt een vuurwapen te dragen.

Maar inderdaad, eigenlijk is het nu nog te vroeg om conclusies te trekken.

Hopelijk zal het onderzoek hier duidelijkheid over geven.
Of trek je de integriteit daarvan ook in twijfel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Anoniem: 627966 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 19:05:
[...]

Even het feit daargelaten dat het niet duidelijk is of de heer Henriquez gezegd zou hebben dat die gewapend was.

Zolang het niet duidelijk is dat iemand ook daadwerkelijk een vuurwapen heeft, vind ik niet dat je diegene vogelvrij kan verklaren. Behalve dat er verwarde mensen rondlopen, zijn er legio redenen waarom iemand zou beweren dat deze bewapend is, maar dit in werkelijkheid niet is. Maar voor deze nuance is in dit land kennelijk geen plaats meer. Dat is wel duidelijk.
Ik ben volledig voor nuance en kan het zwart/wit denken van veel lui tegenwoordig ook niet uitstaan maar hier geef ik toch echt Daniel36 gelijk. Zodra iemand aangeeft een wapen te hebben (en dat was in dit geval toch echt wel het geval, volgens mij heeft zelfs de familie zelf dit toegegeven) is het niet meer dan logisch dat agenten dan het recht krijgen om meer geweld en aggresievere technieken te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 19:47
Ik vind veel van de berichtgeving vrij partijdig, maar ik heb het gevoel dat dit ook is wat veel mensen willen horen.

Verslagen van oog getuigen worden door de media gezien als de volledige waarheid en ik zelf neem deze vanwege eigen ervaringen met een flinke korrel zout.

Het komt vaker voor dat oog getuigen geeneens ter plekke waren of dat ze dingen flink uit vergroten maar toch neemt de media de verhalen voor de volle waarheid aan.

Dat meneer het nodig vond om een dag na de gebeurtenissen in Frankrijk en Tunesie op een festival rond te vertellen dat hij een wapen zou hebben is bijzaak.

Als de agenten te zwaar geweld gebruikt hebben dan moeten ze daarop afgerekend worden. Maar als je kijkt naar de berichtgeving van de media dan was het oordeel al lang gevallen nog voordat de Ovj het bericht naar buiten had gebracht.

Nu heb je weer van die organisaties die dit drama misbruiken om in de aandacht te staan en een groep idioten die de situatie misbruiken om te gaan rellen.
Dat samen met de partijdige positie van veel media helpt niet echt bij een eerlijk onderzoek. Aangezien er druk is op justiatie om een specifiek oordeel te vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361222

Waarom gebeurt dit in de Schilderswijk? Het hele gebeuren met Mitch heeft niks met die wijk te maken. Ik vindt het moeilijk te geloven dat dit toevallig met ramadan gebeurt en dan ook nog eens in een wijk die bekend staat als de sharia driehoek.

Het patroon van rellen in islamitische getto's vindt in de gehele Eurozone plaats. Een link met de islam zou dan ook onderzocht mogen worden zonder vijandig bejegend te worden hier op Tweakers. De TS verbaast zich over de afwezigheid van een discussie hierover. Dat komt omdat helaas, stelselmatig discussies die over de islam gaan in de kiem gesmoord worden. Het is hier gewoon niet gewenst. Dan staat er bijvoorbeeld in de reply box expliciet dat het niet over de islam mag gaan. Zelfs bij islamitische terreuraanslagen mag de islam niet besproken worden. Het mag wél altijd over Amerika of het Westen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Mystikal schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:29:
En daar is een reden voor. Die reden ligt bij de persoon die nu helaas is overleden...
Sorry, maar blijkbaar heb je nog niet veel meegemaakt.

Dit is net zo kortzichtig als roepen dat he nooit een ongeluk zal krijgen "want niemand in de familie heeft ooit een ongeluk gehad": zeker in bepaalde situaties kan de omgeving van het ene op het andere moment enorm veranderen, en voor je het weet heb je klappen te pakken, ook van oom agent want helaas zijn die ook niet feilloos.
Mystikal schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:57:
Je kan wel in aanraking komen met de politie, maar hoe gedraag je je op het moment dat dat gebeurd. Dat stond zo niet in mijn oorspronkelijke tekst, maar geeft inderdaad dat beetje nuance in mijn reply wat ik bedoelde.

En met deze nuance ben ik van mening dat het mij (en mijn vrienden) niet zal overkomen.
Natuurlijk kun je veel voorkomen, zeker met je gedrag, maar niet alles.
Agenten hebben soms ook een off-day, schatten situaties verkeerd in of doordat je een slokkie op hebt zie je ff op dat moment niet in dat een agent "varken" noemen lang niet zo grappig overkomt als je bedoelde... :o

[ Voor 34% gewijzigd door Pietervs op 03-07-2015 20:00 . Reden: Aanvulling nav nuancering ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vraagje aan TS: waarom koppel jij hier moslimgeweld aan? Is je blikveld zo beperkt dat je alles wat mis gaat maar afschuift op moslims?
Ik ken iemand die agent is geweest in de Schilderswijk, en dat was lang voordat die wijk bekend werd als allochtonenwijk. Maar ook toen was het al een probleemwijk, waar je maar een zak geld op de bar hoefde te leggen van bepaalde kroegen en er gebeurde wat jij wilde: auto van bepaald merk/type? Geen probleem. Even wat knieschijfjes breken? Geen probleem. Even ergens een leuk tv-tje lenen? Voor de juiste prijs kon het allemaal.

Ga eens naar buiten, praat eens met die "enge" moslims, misschien dat je inziet hoe ontzettend misplaatst (en walgelijk) het is om dit af te doen als "moslimgeweld"!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pagina: 1 2 Laatste