Inleiding
Om een lang verhaal kort te maken (de rest wordt namelijk al lang genoeg). Reeds langer dan 10 jaar maak ik al gebruik van de diensten van bol.com. Laat ik ten eerste stellen dat ik gedurende al die jaren een tevreden klant ben geweest bij bol.com. En eigenlijk vrijwel nooit enig probleem heb mogen ervaren. Bestellingen zijn nagenoeg altijd soepel verlopen, verzending is naar ik mij kan heugen tot voor op kort nagenoeg altijd in degelijke verpakking en tijdig gearriveerd. Als ik mij niet vergis was het slechts éénmalig voorgekomen in eerdere jaren dat een briefpost verzending van enkele films niet was gearriveerd.
Toenemend ben ik dan ook gebruik gaan maken van bol.com. Nagenoeg al mijn films bestel ik via bol.com, boeken, maar ook huishoudelijke artikelen sinds de uitbreiding van hun assortiment.
Dit jaar echter zijn diverse leveringen onvolledig geweest. En hiermee begonnen de problemen.
[27-03-2015] Eerste probleembestelling

Deze bestelling betrof een tweetal deelzendingen. Hiervan is één deelzending zonder problemen geleverd. De tweede deelzending is echter nooit gearriveerd. Waar dit probleem gelegen heeft, is mij nooit kenbaar gemaakt. Of dit pakket bij post.nl zoek is geraakt, of reeds daarvoor. De enige informatie welk ik heb is dat de vooraanmelding bij post.nl gedaan is, maar post.nl aangeeft het pakket nog niet ontvangen te hebben.
Hierop heb ik destijds contact opgenomen met bol.com. En in overeenstemming met hun algemene verkoopvoorwaarden hebben ze dit probleem gecorrigeerd. De klantenervice medewerker heeft mij de optie gegeven vervangende producten te verzenden; of deze producten te annuleren.
Gezien ik de producten wel wilde hebben is door mij voor het eerste gekozen. Ik heb de producten mogen ontvangen, in prima staat, en ging verder als tevreden klant bij bol.com. In de tussentijd dan ook enkele nieuwe bestellingen gedaan, probleemloos mogen ontvangen.
[21-05-2015] Tweede probleembestelling

Bovenstaande is de bestelling. Een tweetal boeken. Welk zoals te zien is aan de track&trace nummers binnen hetzelfde pakket zouden moeten zitten. Kijken we naar de uitgebreide productspecificaties van deze boeken, dan kunnen we hier het volgende uit opmaken:
Boek 1 - Gewicht: 2.51 kg
Boek 2 - Gewicht: 499 g

Dit is echter het hierbij verzonden pakket. Met een pakket gewicht van slechts 0.58 kg is het evident dat boek 1 (Zollinger's Atlas of Surgical Operations) ontbrak binnen dit pakket.
[25-05-2015] Derde probleembestelling
Deze probleembestelling kent dezelfde zenddatum als de tweede probleembestelling. Hiertoe verwijst het contact met de servicedesk naar beide deze bestellingen.

Bovenstaande is de bestelling. Goed voor circa 5 - 6 L aan douchespullen.

Het hierbij ontvangen pakket met een gewicht van 0.72 kg omvatte enkel de haarwax.
Gezien het ontbreken van diverse items binnen mijn bestellingen heb ik tot meermaals toe contact opgenomen met bol.com.
In eerste instantie telefonisch. De dame welk mij telefonisch te woord stond begreep niet hoe ik kon concluderen dat een pakket met een gewicht van ruim een halve kg geen tweetal boeken van 2.5 kg en 0.5 kg zou kunnen bevatten. Ik ben enige tijd bezig geweest met uitleggen dat dit qua gewicht niet klopte, ze leek het uiteindelijk te begrijpen. Toen heb ik geprobeerd hetzelfde uit te leggen voor het tweede pakket. Maar bij zowel liters en kilogrammen leek ze de weg kwijt, ze zou het in ieder geval noteren. Er werd verzocht een dag te wachten. Een terugbel afspraak was ingeplanned, bol.com zou met mij contact opnemen.
Op de datum van de geplande terugbelafspraak echter niet benaderd door bol.com. Dus heb ik zelf getracht bol.com te bellen, maar gezien ik meer dan 15 minuten in de wacht stond heb ik toen besloten om bol.com te benaderen via e-mail.
Gezien ik het boek wel wilde hebben, verzocht ik opnieuw verzenden. Maar gezien ik binnen enkele dagen op vakantie ging en er een verwachte levertermijn van 5 - 8 werkdagen stond, vroeg ik of het mogelijk was dit boek op een ander adres te laten bezorgen. Dit kon zij niet regelen. Daarvoor diende ik een nieuwe bestelling in te zetten.
Dus dat heb ik gedaan. Deze niet ontvangen deelbestelling verzocht te annuleren. Nieuwe bestelling ingezet, vooruit betaald om zeker te zijn dat de betaling tijdig rond is. En ik had gehoopt dat in ieder geval voor deze bestelling hiermee de kous af was.
Het ingezette post.nl onderzoek zou enkele werkdagen in beslag nemen. Terugbetaling van het door bol.com aan mij verschuldigde bedrag zou geschieden.
Op 4 juni heb ik gevraagd voor een status update, met het volgende antwoord.
Nog steeds geen antwoord echter op het nog te ontvangen geld van het al wel betaalde, maar niet ontvangen boek. Wel krijg ik plotseling 14.99 bijgeschreven van bol.com. Deze 14.99 had ik netjes overgemaakt gezien dit de prijs was van de haarwax.
Op 15 juni heb ik dan ook wederom contact opgenomen met bol.com.
Hierop heb ik dan ook de volgende reactie teruggestuurd, enige irritatie zal mogelijk kenbaar zijn:
En nu weer even goede vrienden, bol.com
Het heeft even wat moeite gekost, jammer genoeg grotendeels ook nog eens tijdens mijn vakantie moeten vallen. Maar uiteindelijk netjes betaald voor de producten welk ik heb mogen ontvangen. Het geld teruggekregen voor de producten welk ik niet heb mogen ontvangen. En zou door deze ervaring mijn eerdere positieve ervaringen met bol.com niet willen laten bederven.
Na terugkeer van de vakantie nog een tweetal pre-orders voor Final Fantasy Heavensward in goede conditie mogen ontvangen. Zowel de pre-order codes als de game discs zelf. Dus even leek het erop dat alles weer als vanouds zou verlopen.
Het verleden laten rusten, enkele films bij elkaar gezocht, en op 24-06-2015 een bestelling van enkele bluray's geplaatst.
[24-06-2015] Geweigerde bestelling
Op 29 juni mijn reactie:
"Wel zullen nieuwe meldingen van niet aangekomen zendingen en niet aangekomen retourzendingen niet meer in behandeling worden genomen."
Ik weet nu niet goed wat ik met dit statement aanmoet. Het klinkt mij in ieder geval in de oren als iets wat mij bijzonder slecht zou benadelen. Nu ben ik geen jurist, maar zeker gezien de hierboven toegelichte historie met bol.com lijkt het mij persoonlijk niet verstandig om akkoord te gaan met zo'n notie op mijn account tijdens een bestelling.
Ik vraag bol.com dan ook terug waar het op staat:
Discussiepunten
Uiteraard begrijp ik dat bol.com simpelweg kan zeggen: "wij leveren niet langer aan u". Maar gezien ik naar mijn persoonlijke mening toch ondanks dit alles betrekkelijk rustig gebleven ben, eerlijk gedurende de gehele problematiek, en mogelijk als belangrijkste nog wel al erg lang klant ben bij hun bedrijf, zou ik dit een zeer jammerlijke stap vinden.
Lees ik namelijk de algemene verkoopvoorwaarden van bol.com, stelt artikel 19 dat aanvullende voorwaarden / afwijkende bepalingen niet ten nadele van de consument zijn.
En dit terwijl naar mijn interpretatie de bovenstaande zin toch zeer zeker ten nadele van mij als consument is. Hoe staan jullie hier tegenover? Vat ik het enkel zo op? Of is het meer dan dat.
Ten tweede hoop ik er toch nog altijd op om tezamen met bol.com dit probleem op te kunnen lossen. Wat ik persoonlijk gewoon zou willen zien is 'zand erover'. Gewoon weer te mogen bestellen op bol.com onder de standaard algemene verkoopvoorwaarden zoals deze voor eenieder gelden. Ben ik in deze wens onredelijk?
Als laatste (voorlopig) vraag ik mij met name af, hoe verder. Bol.com is aangesloten bij het thuiswinkel waarborg. De verkoopvoorwaarden zijn ook opgesteld in samenspraak met o.a. die organisatie. Zij geven aan dat klachten welk met één van de bij hun aangesloten bedrijven niet tot een gewenste oplossing komen bij hun neergelegd kunnen worden. Dit is een optie.
Het andere waar ik aan denk is om consuwijzer of de consumentenbond te benaderen, met name om na te vragen wat het juridisch voor mij betekend wanneer een pakket niet of onvolledig geleverd wordt. Bol.com kan uiteraard stellen dit niet langer in behandeling te nemen, maar wat is hierin mijn recht? Zijn er mensen met persoonlijke ervaring welk hier mogelijk het één en ander over zouden kunnen toelichten?
Om een lang verhaal kort te maken (de rest wordt namelijk al lang genoeg). Reeds langer dan 10 jaar maak ik al gebruik van de diensten van bol.com. Laat ik ten eerste stellen dat ik gedurende al die jaren een tevreden klant ben geweest bij bol.com. En eigenlijk vrijwel nooit enig probleem heb mogen ervaren. Bestellingen zijn nagenoeg altijd soepel verlopen, verzending is naar ik mij kan heugen tot voor op kort nagenoeg altijd in degelijke verpakking en tijdig gearriveerd. Als ik mij niet vergis was het slechts éénmalig voorgekomen in eerdere jaren dat een briefpost verzending van enkele films niet was gearriveerd.
Toenemend ben ik dan ook gebruik gaan maken van bol.com. Nagenoeg al mijn films bestel ik via bol.com, boeken, maar ook huishoudelijke artikelen sinds de uitbreiding van hun assortiment.
Dit jaar echter zijn diverse leveringen onvolledig geweest. En hiermee begonnen de problemen.
[27-03-2015] Eerste probleembestelling

Deze bestelling betrof een tweetal deelzendingen. Hiervan is één deelzending zonder problemen geleverd. De tweede deelzending is echter nooit gearriveerd. Waar dit probleem gelegen heeft, is mij nooit kenbaar gemaakt. Of dit pakket bij post.nl zoek is geraakt, of reeds daarvoor. De enige informatie welk ik heb is dat de vooraanmelding bij post.nl gedaan is, maar post.nl aangeeft het pakket nog niet ontvangen te hebben.
Hierop heb ik destijds contact opgenomen met bol.com. En in overeenstemming met hun algemene verkoopvoorwaarden hebben ze dit probleem gecorrigeerd. De klantenervice medewerker heeft mij de optie gegeven vervangende producten te verzenden; of deze producten te annuleren.
Gezien ik de producten wel wilde hebben is door mij voor het eerste gekozen. Ik heb de producten mogen ontvangen, in prima staat, en ging verder als tevreden klant bij bol.com. In de tussentijd dan ook enkele nieuwe bestellingen gedaan, probleemloos mogen ontvangen.
[21-05-2015] Tweede probleembestelling

Bovenstaande is de bestelling. Een tweetal boeken. Welk zoals te zien is aan de track&trace nummers binnen hetzelfde pakket zouden moeten zitten. Kijken we naar de uitgebreide productspecificaties van deze boeken, dan kunnen we hier het volgende uit opmaken:
Boek 1 - Gewicht: 2.51 kg
Boek 2 - Gewicht: 499 g

Dit is echter het hierbij verzonden pakket. Met een pakket gewicht van slechts 0.58 kg is het evident dat boek 1 (Zollinger's Atlas of Surgical Operations) ontbrak binnen dit pakket.
[25-05-2015] Derde probleembestelling
Deze probleembestelling kent dezelfde zenddatum als de tweede probleembestelling. Hiertoe verwijst het contact met de servicedesk naar beide deze bestellingen.

Bovenstaande is de bestelling. Goed voor circa 5 - 6 L aan douchespullen.

Het hierbij ontvangen pakket met een gewicht van 0.72 kg omvatte enkel de haarwax.
Gezien het ontbreken van diverse items binnen mijn bestellingen heb ik tot meermaals toe contact opgenomen met bol.com.
In eerste instantie telefonisch. De dame welk mij telefonisch te woord stond begreep niet hoe ik kon concluderen dat een pakket met een gewicht van ruim een halve kg geen tweetal boeken van 2.5 kg en 0.5 kg zou kunnen bevatten. Ik ben enige tijd bezig geweest met uitleggen dat dit qua gewicht niet klopte, ze leek het uiteindelijk te begrijpen. Toen heb ik geprobeerd hetzelfde uit te leggen voor het tweede pakket. Maar bij zowel liters en kilogrammen leek ze de weg kwijt, ze zou het in ieder geval noteren. Er werd verzocht een dag te wachten. Een terugbel afspraak was ingeplanned, bol.com zou met mij contact opnemen.
Op de datum van de geplande terugbelafspraak echter niet benaderd door bol.com. Dus heb ik zelf getracht bol.com te bellen, maar gezien ik meer dan 15 minuten in de wacht stond heb ik toen besloten om bol.com te benaderen via e-mail.
Hierop kreeg ik in eerste instantie de volgende respons:Beste,
Betreffende het niet ontvangen van alle artikelen binnen een bestelling heb ik reeds eerder telefonisch contact gehad. Naar aanleiding van dit telefonisch contact op 29-05-2015 j.l. was afgesproken om af te wachten tot vandaag om te zien of mogelijk het nog te ontvangen boek nog nageleverd zou worden of niet.
Ik zou vandaag tegen het eind van de middag hierover teruggebeld worden. Dit is niet gebeurd. Na zelf in de loop van de avond 15 minuten in de wacht gezeten te hebben, nu dan maar per e-mail.
Het boek waar het om gaat, Zollinger's Atlas of Surgical Operations, is nog altijd niet ontvangen.
Gezien op de bestelstatus pagina naast dit boek hetzelfde track&trace nummer (3SBOLD8858113) staat als het andere boek, en ook op de pakbon dit boek wel aangegeven stond, denk ik dat er bij het inpakken ergens niet goed is gegaan.
Zoals ook te zien in de bijlage pagina 1 (pakket gewicht: 0.58 kg) heeft dit boek (gewicht volgens de bol.com specificaties: 2.51 kg) nooit als onderdeel van het pakketje postnl bereikt.
Daarnaast vroeg ik mij af of er reeds meer duidelijkheid bestaat over mijn andere bestelling (8494472390) waarbij hetzelfde probleem speelt, wederom een deel van de bestelling niet ontvangen.
Waarvan binnen de deelbestelling met track&trace code 3SBOLD8842028 enkel 'Andrélon Verleidelijk Kort - 75 ml - Wax - 6 stuks - Voordeelverpakking' is ontvangen.
Maar de volgende artikelen ontbraken:
NIVEA Waterlily & Oil - 250 ml - Douchegel - 6 st - Voordeelverpakking
NIVEA Douche Creme 400ML voordeelpakket 5+1 gratis
Dove Fine Silk Cream Wash - 250 ml - Pompzeep - 6 stuks - Voordeelverpakking
Zoals reeds telefonisch doorgegeven staat deze bestelling op de bestelstatus als afgeleverd, ook deze items stonden wel op de pakbon, maar klopte het gewicht van het pakketje wederom niet. Voor uw gemak ook hiervan de uitdraai toegevoegd, zie bijlage pagina 2.
Bij nalevering van deze producten vroeg ik mij af wat de verwachte levertermijn is? En indien dit op 5 juni of later valt, het mogelijk is om het afleveradres te laten wijzigen gezien vertrek voor vakantie?
Gezien een aankomende vakantie, en ik de producten het liefst voor deze in ontvangst zou willen nemen, heb ik op maandag 1 juni telefonisch contact opgenomen met bol.com. Een andere dame ditmaal, het probleem uitgelegd. En voor het eerste pakket gaf ze mij dezelfde optie als bij de eerdere bestelling. Annuleren en geld terug, of opnieuw verzenden. Voor het tweede pakket zou een post.nl onderzoek in gezet worden (mij is niet geheel duidelijk waarom voor dit pakket wel, en niet voor het eerste pakket).Hartelijk dank voor uw e-mail van 30 mei 2015.
U heeft onlangs contact opgenomen met onze klantenservice omdat uw bestellingen met nummers 8492151830 en 8494472390 incompleet zijn afgeleverd. Het is begrijpelijk dat u hierover contact met ons opneemt.
Wij geven u graag door dat het momenteel in behandeling is bij de verantwoordelijke afdeling. U ontvangt zo snel mogelijk een antwoord van ons.
Onze excuses voor de vertraging die is ontstaan.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Gezien ik het boek wel wilde hebben, verzocht ik opnieuw verzenden. Maar gezien ik binnen enkele dagen op vakantie ging en er een verwachte levertermijn van 5 - 8 werkdagen stond, vroeg ik of het mogelijk was dit boek op een ander adres te laten bezorgen. Dit kon zij niet regelen. Daarvoor diende ik een nieuwe bestelling in te zetten.
Dus dat heb ik gedaan. Deze niet ontvangen deelbestelling verzocht te annuleren. Nieuwe bestelling ingezet, vooruit betaald om zeker te zijn dat de betaling tijdig rond is. En ik had gehoopt dat in ieder geval voor deze bestelling hiermee de kous af was.
Het ingezette post.nl onderzoek zou enkele werkdagen in beslag nemen. Terugbetaling van het door bol.com aan mij verschuldigde bedrag zou geschieden.
Op 4 juni heb ik gevraagd voor een status update, met het volgende antwoord.
Gezien reeds op vakantie heb ik 6 juni op deze mail kunnen reageren.U heeft aangegeven dat u uw bestelling met bestelnummer 8494472390 niet heeft ontvangen.
PostNL onderzoekt wat er met uw pakket is gebeurd. Het onderzoek door PostNL is momenteel nog niet afgerond.
Uit ervaring weten we dat het vaak gebeurt dat pakketten toch nog in goede orde worden ontvangen op het aangegeven afleveradres of bij de buren. Kunt u ons in reactie op deze mail laten weten of dit bij u ook het geval is geweest?
Onze welgemeende excuses voor het ongemak.
Hierop op 8 juni de volgende reactie mogen ontvangen.Dit is niet het geval. Zoals eerder ook telefonisch aangegeven is het pakketje met de track and trace gewoon bij ons aangekomen. En stond op de paklijst dat het ontvangen product erin zou zjtten. Maar stond er ook op dat de rest erin zou zitten.
Het was echter maar een klein doosje. Pakketgewicht op post.nl rond 700 gr. Zoals ook al telefonisch aangegevn aan uw collega denk ik niet dat het mis is gegaan bij postnl, maar binnen het magazijn van bol.
Hoewel ik de ontbrekende producten al eerder heb gecommuniceerd met bol.com, en hiermee deze vraag toch wel een beetje vreemd vond, heb ik getracht zakelijk te blijven in de correspondentie. Hier mijn reactie op 10 juni. Tegelijk vraag ik na hoe het zit met de terugbetaling van het boek.Hartelijk dank voor uw e-mail van 6 juni 2015.
U geeft aan dat u artikelen mist, zou u voor mij de missende artikelen even kunnen noteren? Dan gaan wij zorgen dat het zo snel mogelijk naar u toe komt.
Op 11 juni een tweetal berichten mogen ontvangen:Het betreft de volgende artikelen:
Momenteel ben ik momenteel echter op vakantie. Is het mogelijk de producten op latdere datum (20 juni of daaropvolgende week) te laten leveren?
Daarnaast had ik nog een 2e vraag over een andere bestelling. Op 31-5 is telefonisch het boek Zollinger's Atlas of Surgical Operations geannuleerd omdat ook dit niet in het pakket aanwezig was. Ordernummer 8492151830. Vervolgens voor levering op adres van mijn ouderlijk huis een nieuwe bestelling in moeten zetten, het aflever adres was telefonisch niet te wijzigen.
Het betaalde bedrag voor het 1e boek zou binnen enkele dagen terug gestort worden. Dusver, ruim 10 dagen na dato nog geen teruggaaf ontvangen. Wat is de gebruikelijke verwerkingstijd?
Hartelijk dank voor uw e-mail van 10 juni 2015.
Dankuwel voor uw medewerking. Wij gaan voor u uitzoeken wat er met uw zending gebeurd is. Wat betreft uw bestelling met nummer 8492151830. WIj zien inderdaad dat de terugbetaling nog niet heeft plaats gevonden. Wij gaan hier voor aan de slag.
En hiermee was de bestelling van de niet ontvangen douchespullen geannuleerd. In dit geval geen keuze gehad van bol.com om de producten nogmaals te laten verzenden. Hiermee dacht ik dat in ieder geval voor dit pakket alles rond was.Het spijt ons dat u uw bestelling 8494472390 nog niet heeft ontvangen. Waarschijnlijk is uw pakket verloren gegaan tijdens het verzendtraject. Wij gaan ervan uit dat uw bestelling niet meer arriveert. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.
U heeft gekozen voor achteraf betalen. Het door u betaalde bedrag wordt binnen drie werkdagen op uw rekening teruggestort. Als u nog niet heeft betaald, dan is uw betalingsverplichting hiermee vervallen.
Mocht u een cadeaubon hebben gebruikt om een artikel af te rekenen dat nu is geretourneerd, dan wordt deze binnen 24 uur automatisch opgewaardeerd. U kunt dit zien in uw account.
Mocht u de bestelling toch nog ontvangen, dan kunt u deze weigeren aan de deur of kosteloos retour sturen naar bol.com.
Nog steeds geen antwoord echter op het nog te ontvangen geld van het al wel betaalde, maar niet ontvangen boek. Wel krijg ik plotseling 14.99 bijgeschreven van bol.com. Deze 14.99 had ik netjes overgemaakt gezien dit de prijs was van de haarwax.
Op 15 juni heb ik dan ook wederom contact opgenomen met bol.com.
Dit bericht werd niet begrepen, waarop de volgende reactie:Ik vroeg mij af of er reeds meer bekend is omtrent de geldteruggaaf van het niet ontvangen boek binnen de bestelling 8492151830 (onderstaande bericht).
Daarnaast zie ik dat de niet ontvangen producten binnen bestelling 89494472390 geannuleerd zijn. Echter is ook de andrelon verleidelijk kprt, 6 stuks voor 14,99 welk als enige binnen het pakket zat geannuleerd en terug betaald. Met wat voor omschrijving kan dit bedrag worden terug overgeboekt naar bol?
Een volgende poging dan maar. Op dit moment ontstaat er bij mij toch wel lichtelijk enige irritatie.Hartelijk dank voor uw e-mail van 15 juni 2015.
Omdat wij uit uw e-mail niet goed kunnen opmaken wat uw vraag precies is, verzoeken we u vriendelijk uw vraag opnieuw te formuleren in een antwoord op deze e-mail. Wij beantwoorden uw vraag dan graag voor u.
Vanzelfsprekend kunt u ook telefonisch contact opnemen met bol.com Klantenservice. Wij staan zeven dagen per week, 24 uur per dag voor u klaar. Vanuit Nederland belt u tegen lokaal tarief naar 030 - 310 4999 en vanuit België naar 02 - 788 5999.
Hierop de volgende reactie van bol.com.1) Bestelling met ordernummer 8492151830 was geleverd zonder het boek Zollinger's Atlasof Surgical Kperations. Reeds in mei heb ik hierover telefonisch contact gehad met jullie klantenservice. Op 31 mei is door 1 van jullie medewerkers telefonisch aangegevn dat dit boek als vermist beschouwd kon worden. Herzenden was mogelijk, echter gezien vakantie zou dit naar een ander adres moeten. Dit kon tefonisch niet geregeld worden. In plaats daarvan kon ik een nieuwe bestelling plaatsen met ander afleveradres. De oude zou geannuleerd worden, en mijn geld zou worden terug gestort.
10 juni j.l. nog geen teruggaaf mogen ontvangen. Per e—mail conact opgenomen. Het zou onderzocht worden. Nu 4 werkdagen na dato, en ruim een halve maand na de initiele toezegging, nog geen geld teruggaaf.
In het kort, wanneer kan ik de geld teruggaaf van 175 euro verwachten?
2) Bestelling 8494472390 omvatte 2 deelleveringen. Een deellevering omvatte echter slechts enkel de haar wax producten. Ook dit is inmiddels meermaals per telefoon en email besproken. En uiteindelijk heeft een van uw collegae de niet ontvangen producten geannuleerd. Maar ook de wel ontvangen haar wax. Hierop heeft jullie financiele afdelong het bedrag van 14.99 naar mijn rekening teruggestort.
Wil bol.com deze 14.99 alsnog ontvangen? En zo ja, onder wat voor een opmerking kan dit worden overgemaakt?
Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
Een onderzoek wordt ingezet bij post.nl?! Meer dan 2 weken na dato? Ik hoor hier binnen 4 werkdagen meer over? Op dit moment was ik toch zeker wel flink geagiteerd over deze gang van zaken. Hoe coulant ook het te mogen behouden van de 14.99 bleef ik deze gang van zaken toch neigen richting onbeschoft.Hartelijk dank voor uw e-mail van 15 juni 2015.
U geeft aan dat er 2 bestellingen nog niet volledig afgerond zijn. Wij begrijpen dat dit natuurlijk erg vervelend is.
U geeft aan dat u voor de bestelling 8492151830 nog nog 175,00 euro van bol.com terug gestort dient te krijgen. Wij hebben momenteel hiervoor een onderzoek bij PostNL gestart. Hier hoort u binnen 4 werkdagen meer over.
Ook geeft u aan dat u bij de bestelling 8494472390 teveel teruggestort heeft gekregen, namelijk 14,99 euro. Wij hebben dit nagekeken en dit klopt. Wij vinden het erg fijn dat u dit aan ons meldt. Hierom hebben wij besloten dit zo te laten. Dit betekent voor u dat u hier niets meer aan hoeft te doen. U kunt de 14,99 euro behouden. Dit ook omdat u al genoeg ongemakken heeft gehad.
Hierop heb ik dan ook de volgende reactie teruggestuurd, enige irritatie zal mogelijk kenbaar zijn:
Binnen een dag had ik niet alleen een bevestiging van de annulering mogen ontvangen, maar was ook het geld teruggestort op mijn rekening.De melding bij post.nl zal wederom niets uitmaken. Zoals reeds eerder meermaals getracht duidelijk te maken aan meerdere van uw collegae is er namelijk door post.nl netjes een pakket met het bijbehorende track & trace nummer bezorgd. Enkel is er bij jullie binnen het magazijn slechts een van de twee boeken in het pakket gestopt.
Zie nogmaals bijlage voor post.nl pakket status. Waaruit direct op te maken is dat een boek van 2.51 kg overduidelijk afwezig is binnen dit pakket.
Deze info heb ik reeds eerder naar jullie toegestuurd. Ik begrijp dan ook niet dat er toen direct niets mee gedaan is. En vind ik het als klantenservice getuigen van weinig respect jegens mij als klant. Bovendien is het alles behalve netjes om in plaats van als bol.com simpelweg te erkennen dat er binnen jullie magazijn het een en ander is misgelopen, mij als klant verzoeken nogmaals 4 werkdagen te wachten op mijn geld.
En nu weer even goede vrienden, bol.com
Het heeft even wat moeite gekost, jammer genoeg grotendeels ook nog eens tijdens mijn vakantie moeten vallen. Maar uiteindelijk netjes betaald voor de producten welk ik heb mogen ontvangen. Het geld teruggekregen voor de producten welk ik niet heb mogen ontvangen. En zou door deze ervaring mijn eerdere positieve ervaringen met bol.com niet willen laten bederven.
Na terugkeer van de vakantie nog een tweetal pre-orders voor Final Fantasy Heavensward in goede conditie mogen ontvangen. Zowel de pre-order codes als de game discs zelf. Dus even leek het erop dat alles weer als vanouds zou verlopen.
Het verleden laten rusten, enkele films bij elkaar gezocht, en op 24-06-2015 een bestelling van enkele bluray's geplaatst.
[24-06-2015] Geweigerde bestelling
Uiteraard heb ik hierop contact opgenomen met bol.com. Niet alleen vond ik dit namelijk een erg onbeschofte wending, na al reeds meer dan 10 jaar lang klant geweest te zijn. Maar vond ik wederom de gewekte indruk dat correspondentie niet of slecht gelezen wordt bijzonder slecht.Je bestelling met bestelnummer 8511992740 is geannuleerd, omdat veel van je bestellingen niet aankomen op je bezorgadres. Je account en het gekoppelde adres hebben wij geblokkeerd voor verdere bestellingen.
Als je geen verklaring hebt voor de zoekgeraakte zendingen, dan kun je contact opnemen met onze klantenservice. Wij kijken dan samen met je naar alternatieve oplossingen.
Je hoeft deze bestelling niet meer te betalen.
We vertrouwen erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Op 26 juni reactie mogen ontvangen:Beste,
Al ruim 11 jaar geleden heb ik mijn eerste bestelling op bol.com geplaatst. Sindsdien ben ik altijd en in toenemende frequentie tevreden klant geweest bij bol.com. Heb ik altijd aan mijn betaal verplichtingen voldaan en inmiddels meer dan 50 bestellingen bij jullie gedaan.
Het afgelopen half jaar echter is de kwaliteit van levering in toenemende mate verslechterd. Aanvankelijk een pakket welk niet geleverd was, ondanks aanmelding bij post.nl. Kan gebeuren denk ik dan maar.
Onlangs 2 pakketten echter waarbij het geleverde pakket gewicht bij post.nl niet overeenstemmend was met het te verwachte pakket gewicht van de bestelde producten. Een evidente fout gemaakt binnen het magazijn van bol.com. Na uitgebreide correspondentie met jullie klantenservice is ook dit dan ook opgelost.
Om dan toch deze negatieve ervaring met bol.com niet in de weg te laten staan van alle eerdere orders welk ik met een goed gevoel bij bol.com heb kunnen plaatsen wilde ik gisteravond enkele bluray films bestellen.
Tot mijn grote verbazing kreeg ik vanochtend echter te lezen dat mijn bestelling geannuleerd is en zowel mijn account als adres geblokkeerd zijn voor verdere bestellingen.
"Je bestelling met bestelnummer 8511992740 is geannuleerd, omdat veel van je bestellingen niet aankomen op je bezorgadres. Je account en het gekoppelde adres hebben wij geblokkeerd voor verdere bestellingen.
Als je geen verklaring hebt voor de zoekgeraakte zendingen, dan kun je contact opnemen met onze klantenservice. Wij kijken dan samen met je naar alternatieve oplossingen.
Je hoeft deze bestelling niet meer te betalen.
We vertrouwen erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."
Is dit hoe bol.com met haar trouwe klanten om gaat?
Op 28 juni de volgende reactie mogen ontvangen:Hartelijk dank voor uw e-mail van 25 juni 2015.
Het spijt ons zeer te horen dat bestelling 8511992740 door ons is geannuleerd, wij gaan direct voor u kijken hoe dit opgelost kan worden. Wij sturen uw vraag door naar de verantwoordelijke afdeling, zodat wij u de juiste informatie kunnen geven. U ontvangt zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen vijf werkdagen antwoord van ons.
Het is in ieder geval duidelijk dat terug lezen van correspondentie iets is wat niet gedaan wordt bij bol.com. Bovendien is bol.com kennelijk niet in staat om een onderscheid te maken tussen retourneren en niet ontvangen van een product.Wij hebben een reactie ontvangen van de betreffende afdeling. Deze geeft aan dat de bestelling geannuleerd is omdat u teveel retourneerd. Kunt u aangeven waarom u zoveel retourneerd? Graag zien wij uw reactie tegemoet in antwoord op deze e-mail.
Op 29 juni mijn reactie:
Hierop vrijwel direct de volgende reactie mogen ontvangen.Ik heb in alle jaren dat ik bij bol.com besteld heb nog nooit een enkel product geretourneerd. Niet geleverde producten zet de klantenservice echter op retour gemeld, niet ontvangen.
Tijdens de bulkweken dit jaar is binnen bestelling 8465014660 een deel van de bestelling niet gearriveerd. Deze zending staat nu nog altijd in mijn 'jouw.post.nl' overzicht als 'Zending is aangemeld maar nog niet ontvangen door PostNL'.
De tweede reeks bestellingen waarin het mis is gelopen zijn de volgende bestellingen:
8492151830 - Deze bestelling had moeten omvatten de volgende twee producten. Basic Surgical Techniques (gewicht: 499 gram) en Zollinger's Atlas of Surgical Operations (gewicht: 2.51kg). Het geleverde pakket bevatte echter enkel het boek Basic Surgical Techniques, het pakket gewicht was ook slechts 0.58kg volgens post.nl (bijlage: Onderweg _ PostNL_Pakketje_Bol_Onvolledig_Boeken.pdf).
8494472390 - Binnen deze bestelling is één deelbestelling in goede staat geleverd. Eén deelbestelling echter onvolledig. Deze deelbestelling had moeten omvatten de volgende producten.
Andrélon Verleidelijk Kort - 75 ml - Wax - 6 stuks - Voordeelverpakking
Wederom, qua pakket gewicht zou bij een totaal van volume van 5.85L (exclusief gewicht van verpakkingen) toch zeker een pakket van zo'n 6 kg verwacht kunnen worden. Het pakket gewicht zoals geregistreerd bij post.nl: Gewicht: 0,72 kg (bijlage: Onderweg _ PostNL_Pakketje_Bol_Onvolledig.pdf).
Ook de hierbij niet ontvangen producten zijn door de bol.com klantenservice geregistreerd als retour gemeld, niet ontvangen.
De volgende dag een volgend antwoord.Hartelijk dank voor uw e-mail van 29 juni 2015.
Wij sturen uw vraag door naar de verantwoordelijke afdeling, zodat wij u de juiste informatie kunnen geven. U ontvangt zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen vijf werkdagen antwoord van ons.
Fijn! Ik mag weer bestellen bij bol.com. Dat is dan in ieder geval geregeld. Maar wat krijgen we nu?U heeft op 29 juni contact gehad met onze klantenservice betreffende het niet kunnen bestellen vanwege teveel retourmeldingen. Wij begrijpen dat dit een hele vervelende situatie is.
Wij hebben van de betreffende afdeling begrepen dat uw account op dit moment weer vrijgegeven is. Dit houdt in dat u weer kunt bestellen. Wel zullen nieuwe meldingen van niet aangekomen zendingen en niet aangekomen retourzendingen niet meer in behandeling worden genomen.
Heeft u nog andere vragen? Dan nodigen wij u van harte uit weer contact met ons op te nemen. Voor nu wensen wij u een fijne avond.
"Wel zullen nieuwe meldingen van niet aangekomen zendingen en niet aangekomen retourzendingen niet meer in behandeling worden genomen."
Ik weet nu niet goed wat ik met dit statement aanmoet. Het klinkt mij in ieder geval in de oren als iets wat mij bijzonder slecht zou benadelen. Nu ben ik geen jurist, maar zeker gezien de hierboven toegelichte historie met bol.com lijkt het mij persoonlijk niet verstandig om akkoord te gaan met zo'n notie op mijn account tijdens een bestelling.
Ik vraag bol.com dan ook terug waar het op staat:
Ik wacht momenteel nog op antwoord.Dus met andere woorden, de volgende keer dat een medewerker bij bol.com verzaakt de producten daadwerkelijk binnen het pakket te plaatsen, of bol.com wederom enkel een vooraanmelding doet bij post.nl maar het pakket zelf niet verstuurt, ben ik als klant de gedupeerde?
Discussiepunten
Uiteraard begrijp ik dat bol.com simpelweg kan zeggen: "wij leveren niet langer aan u". Maar gezien ik naar mijn persoonlijke mening toch ondanks dit alles betrekkelijk rustig gebleven ben, eerlijk gedurende de gehele problematiek, en mogelijk als belangrijkste nog wel al erg lang klant ben bij hun bedrijf, zou ik dit een zeer jammerlijke stap vinden.
Toch trek ik erg mijn twijfels bij de huidige afhandeling. Met name de eerder aangestipte notie: "Wel zullen nieuwe meldingen van niet aangekomen zendingen en niet aangekomen retourzendingen niet meer in behandeling worden genomen."Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Lees ik namelijk de algemene verkoopvoorwaarden van bol.com, stelt artikel 19 dat aanvullende voorwaarden / afwijkende bepalingen niet ten nadele van de consument zijn.
En dit terwijl naar mijn interpretatie de bovenstaande zin toch zeer zeker ten nadele van mij als consument is. Hoe staan jullie hier tegenover? Vat ik het enkel zo op? Of is het meer dan dat.
Ten tweede hoop ik er toch nog altijd op om tezamen met bol.com dit probleem op te kunnen lossen. Wat ik persoonlijk gewoon zou willen zien is 'zand erover'. Gewoon weer te mogen bestellen op bol.com onder de standaard algemene verkoopvoorwaarden zoals deze voor eenieder gelden. Ben ik in deze wens onredelijk?
Als laatste (voorlopig) vraag ik mij met name af, hoe verder. Bol.com is aangesloten bij het thuiswinkel waarborg. De verkoopvoorwaarden zijn ook opgesteld in samenspraak met o.a. die organisatie. Zij geven aan dat klachten welk met één van de bij hun aangesloten bedrijven niet tot een gewenste oplossing komen bij hun neergelegd kunnen worden. Dit is een optie.
Het andere waar ik aan denk is om consuwijzer of de consumentenbond te benaderen, met name om na te vragen wat het juridisch voor mij betekend wanneer een pakket niet of onvolledig geleverd wordt. Bol.com kan uiteraard stellen dit niet langer in behandeling te nemen, maar wat is hierin mijn recht? Zijn er mensen met persoonlijke ervaring welk hier mogelijk het één en ander over zouden kunnen toelichten?