Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 16:43
Hallo,

Ik ben onlangs verhuist en heb hier opnieuw VDSL2 genomen.
Momenteel staat mijn Fritz!Box 7360 in de garage, vlak bij waar de telefoonstekker het huis binnen komt.
Er is momenteel dan ook slechts een 3 meter RJ11 kabel tussen de telefoonstekker en de modem (geleverd door de provider).

Om ook ontvangst te hebben tot het einde van de tuin, overweeg ik echter de modem te verplaatsen naar de woonruimte. Om dit te doen, zal ik de 3 meter RJ11 kabel echter moeten vervangen door 11-14 meter RJ11 kabel.

Momenteel zit mijn VDSL2 nog in "monitor-modus". Ze zijn de kwaliteit van mijn lijn nog aan het monitoren om vervolgens te bepalen welk snelheidsprofiel ze mijn modem zullen geven. Hij staat dan ook tijdelijk nog op 30mbit down / 10mbit up. In de praktijk haal ik momenteel 27mbit down / 7,7mbit up. Mijn abo bied een theoretische max (momenteel) van 70mbit down / 10mbit up. Dit is ook het profiel dat ik verwacht / wens te krijgen.

Nu vraag ik mij af wat de impact kan zijn van een 14 meter RJ11 kabel tov een 3 meter RJ11 kabel. Moet ik letten op de kwaliteit van de kabel? Bestaat er zoiets als certificering voor RJ11 kabels (zoals cat5, cat5e, cat6 voor RJ45)? Kan ik de kabel zelf maken of koop ik er best 1 met de stekkertjes al aangesloten omdat die waarschijnlijk beter is aangesloten? (dit betekend wel dat ik grotere gaten moet boren in de vloer)

Hieronder nog wat details over mijn huidige verbinding (met 3 meter RJ11 kabel) :
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/RJ11/dsl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/RJ11/spectrum.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gebruik een cat5+ utp kabel en dat is geen probleem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
mmm... ik zie net dat die kabel van de telefoonstekker naar de modem aan de kant van de modem een RJ45 stekker heeft en aan de kant van de telefoonstekker een RJ11 stekker heeft. De kabel zelf lijkt echter wel een RJ11 kabel (te dun voor een RJ45).

De volledige kabel vervangen door een RJ45 gaat echter niet, want de dsl splitter heeft enkel een RJ11 uitgang. Of kan ik die ook vervangen door een 6 pin dsl splitter met een RJ45 uitgang?

Het is een 6 pin dsl splitter, zoals deze :
Afbeeldingslocatie: http://www.weethet.be/TF2007_6-PIN_SPLITTER/6_PIN_SPLITTER.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:33
Wat je ook doet, modem laten hangen. Neem een UTP kabel vanaf het modem, en hang daar aan het uiteinde een accespoint aan op. Stel in dit accesspoint dezelfde instellingen in als op het modem voor het draadloze netwerk, dus netwerknaam, type (WPA2 etc) maar wel een ander kanaalnummer.

Als je dit hebt gedaan ziet je draadloze apparaat (telefoon/tablet/laptop) één groot netwerk en swtich automatisch naar diegene die het sterkste signaal uitzend. Ga je je modem verplaatsen, kan je allemaal vage problemen krijgen en je provider geeft je geen ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Hallo Mastakilla,

De Fritzbox kabel is WEL een CAT5 ( ten minste wat twistingen betreft ) kabel alleen een beetje dun.

Het gemakkelijkste is 2 netwerk dozen plaatsen met een kabel er tussen ( CAT5E of hoger ).
Dan kun je met een rechte netwerk kabel je modem aansluiten en aan de andere kant via de verloop kabel van je fritzbox de rj45 met het isra koppelen.

Als dit niet goed genoeg werkt zet je gewoon het modem terug bij het isra punt en ga je met een netwerk kabel naar je woonruimte.

Let wel op dat je goede kabel pakt ( er is een hoop bagger CCA CCS ) zie ook topic : Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels )

Eventueel kun je zelf ook nog een dikkere netwerk kabel aanpassen als vervanging van de originele fritzbox kabel ( Rj45 er af knippen en Rj11 aanzetten blauwe aderpaar middelste 2contacten ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mastakilla schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:43:
mmm... ik zie net dat die kabel van de telefoonstekker naar de modem aan de kant van de modem een RJ45 stekker heeft en aan de kant van de telefoonstekker een RJ11 stekker heeft. De kabel zelf lijkt echter wel een RJ11 kabel (te dun voor een RJ45).

De volledige kabel vervangen door een RJ45 gaat echter niet, want de dsl splitter heeft enkel een RJ11 uitgang. Of kan ik die ook vervangen door een 6 pin dsl splitter met een RJ45 uitgang?

Het is een 6 pin dsl splitter, zoals deze :
[afbeelding]
Neem een stuk utp en maak aan de ene kant een 8p8c stekker (dat ding heet niet RJ45) en aan de andere kant een 6p4c (ook wel bekend als RJ11).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
consolefreak schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:50:
Wat je ook doet, modem laten hangen. Neem een UTP kabel vanaf het modem, en hang daar aan het uiteinde een accespoint aan op. Stel in dit accesspoint dezelfde instellingen in als op het modem voor het draadloze netwerk, dus netwerknaam, type (WPA2 etc) maar wel een ander kanaalnummer.

Als je dit hebt gedaan ziet je draadloze apparaat (telefoon/tablet/laptop) één groot netwerk en swtich automatisch naar diegene die het sterkste signaal uitzend. Ga je je modem verplaatsen, kan je allemaal vage problemen krijgen en je provider geeft je geen ondersteuning.
Euh.... dit vind ik maar een bizar statement.
Het is niet dan mijn router daar door mijn provider is vastgemaakt eh.
Hij staat gewoon toevallig daar nu en er is niemand die dat heeft bepaald. Ik heb hem nl zelf daar gezet omdat de 6 pin aansluiting daar is... ;)

De standaard kabel is wel te kort om hem te zetten waar ik zou willen...

Ivm het access point:
Dit zou ik graag vermijden...
Ik heb momenteel tijdelijk, bij een gebrek aan gewoon bedraad netwerk, reeds DD-WRT gezet op mijn TP-Link tl-wdr4300 en heb deze ingesteld als client bridge (maakt niet uit wat ik probeer, de setting om er een repeater bridge van te maken blijft verborgen) om mijn pc boven aan te kunnen sluiten.
Dit is zeer instabiel en daar wil ik ook zo snel mogelijk terug vanaf...

Als ik de Fritz!Box in de garage zou laten staan betekent dit ook dat ik voor mijn bedrade netwerk overal langere kabels zou nodig hebben.

Ook heb ik liever zo min mogelijk draadloze signalen in mijn huis. Het zijn er zo al genoeg en ik ben er niet 100% van overtuigd dat er helemaal geen lange termijn impact is op de gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
theuser schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:02:
Hallo Mastakilla,

De Fritzbox kabel is WEL een CAT5 ( ten minste wat twistingen betreft ) kabel alleen een beetje dun.

Het gemakkelijkste is 2 netwerk dozen plaatsen met een kabel er tussen ( CAT5E of hoger ).
Dan kun je met een rechte netwerk kabel je modem aansluiten en aan de andere kant via de verloop kabel van je fritzbox de rj45 met het isra koppelen.

Als dit niet goed genoeg werkt zet je gewoon het modem terug bij het isra punt en ga je met een netwerk kabel naar je woonruimte.

Let wel op dat je goede kabel pakt ( er is een hoop bagger CCA CCS ) zie ook topic : Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels )

Eventueel kun je zelf ook nog een dikkere netwerk kabel aanpassen als vervanging van de originele fritzbox kabel ( Rj45 er af knippen en Rj11 aanzetten blauwe aderpaar middelste 2contacten ).
Bedankt voor het antwoord, maar ik begrijp het niet helemaal...

Wat bedoel je met "netwerk dozen", "rechte netwerk kabel", "verloop kabel", "isra"?

Bedankt voor de tip ivm de slechte netwerkkabels... Dat is nl de volgende stap : het bedraad netwerk... Hiervoor wou voorbereid zijn op 10gbit... dus slechte kabels zijn zeker niet gewenst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
CyBeR schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:07:
[...]

Neem een stuk utp en maak aan de ene kant een 8p8c stekker (dat ding heet niet RJ45) en aan de andere kant een 6p4c (ook wel bekend als RJ11).
Bedankt voor de tip! Heeft dit soort kabel een naam?
Dan kan ik bij het maken een youtube filmpje erbij zoeken om te kijken hoe ik het allemaal moet aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mastakilla schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:28:
[...]

Bedankt voor de tip! Heeft dit soort kabel een naam?
Ja, 'zelfgemaakt kabeltje'.
Dan kan ik bij het maken een youtube filmpje erbij zoeken om te kijken hoe ik het allemaal moet aansluiten...
Oh heel simpel. Je hebt dus die stekkertjes nodig, een stuk kabel en een tang om de stekkertjes erop te knijpen. Vervolgens strip je een stuk van de mantel van de kabel af en knip je alle aders behalve de blauwe en blauw-witte weg. Die blauwe en blauw-witte steek je in het midden van de stekkertjes aan beide einden (polariteit maakt niet uit) en dan knijp je 'm erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tronic
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:51
Gewoon binnenin de NTP2007 een kabel RJ11 / RJ45 aansluiten op de blauwe connector, filter moet op de NTP blijven zitten.

Pagina 3/4 van:

http://support.nl.proximu...ll-fixed-line-ntp2007.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
heeft de dsl filter nog de juiste invloed als je de modem ervoor al aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Mastakilla schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:27:
[...]

Bedankt voor het antwoord, maar ik begrijp het niet helemaal...

Wat bedoel je met "netwerk dozen", "rechte netwerk kabel", "verloop kabel", "isra"?

Bedankt voor de tip ivm de slechte netwerkkabels... Dat is nl de volgende stap : het bedraad netwerk... Hiervoor wou voorbereid zijn op 10gbit... dus slechte kabels zijn zeker niet gewenst ;)
Gewoon opzetten als Normaal netwerk :

Dus in de garage een Netwerk doos met 1 of 2 aansluitingen en in de woonruimte een Netwerk doos met 1 of 2 aansluitingen ( waar je 8P8C oftewel RJ45 in kunt stoppen)
Dan tussen deze 2 dozen 1 of 2 kabels die recht door gezet worden .

Als je nu je Fritzbox kabel van ISRA ( Rj11 eventueel via splitter ) aansluit op deze doos gaat de VDSL via het blauwe aderpaar (pin 4en5 van de RJ45 ) naar de woonkamer .
Als je in de woonruimte een gewone (volledig bedraade) netwerk patch kabel gebruikt tussen de netwerk doos en de DSL ingang van je fritzbox dan komt het dsl signaal via het blauwe aderpaar aan op de fritzbox.

Hopelijk is het zo iets duidelijker voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mastakilla schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:39:
heeft de dsl filter nog de juiste invloed als je de modem ervoor al aansluit?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Net volgende topic gevonden :
ADSL-bekabeling NL & B

Hierdoor begrijp ik al iets beter wat een ISRA is (in België NTP2007).

Verder zijn ook in dit topic de meningen verdeeld over de impact van meer afstand tussen ISRA / NTP2007 en de modem... (ik weet echter niet of ze het hie over tientallen meters hebben of over de 14 meter waar ik het over heb)

De 1 zegt dat een langere afstand tussen ISRA / NTP2007 en modem geen probleem met goede kabels. (maar wat voor kabels ze dan bedoelen, kan ik niet meer volgen)
De andere zegt dat je dit best toch niet doet en de modem best bij de ISRA / NTP2007 laat staan en dan een andere switch in de woonruimte zet voor de wifi en het bedrade netwerk.

Nu heb ik reeds een andere switch die ik mijn vorige appartement ook zo gebruikte (TP-Link TL-WDR4300), maar toen was dit ook echt noodzakelijk aangezien de modem van de provider toen een extreem slechte Sagem modem was.
Nu heb ik een Fritz!Box 7360. Dit is geen super modem, maar ook geen ramp, zoals die Sagem.
Indien mogelijk zonder nadelen, zou ik dan ook liever enkel de Fritz!Box gebruiken voor zowel de wifi als het bedraad netwerk.
Zo vermijd ik dat er 2 apparaten tegelijk stroom zitten te verbruiken en zo zorg ik ervoor dat die Fritz!Box een beetje benut wordt (heb er tenslotte ook voor betaald).

Maar als er zoveel onduidelijkheid / twijfel hierover bestaat (had ik niet verwacht), dan begin ik zelf ook wat te twijfelen...

[ Voor 8% gewijzigd door Mastakilla op 01-07-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 23:54
Bijzondere 6-pin stekker, die zie je in Nederland niet. Vdsl i.c.m. met een varkensnuit is ook af te raden. Wat bedoel je overigens met RJ11 kabel, is dat een platte modulaire kabel?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
In het topic dat ik in mijn vorige post vermeldde staat wat meer ivm het verschil tussen BE en NL.

Ik weet niet zeker wat een "varkensnuit" is en ook niet wat een "platte modulaire kabel" is.

Voor alle twijfel weg te nemen (hoop ik), heb ik maar enkele pics genomen...

Hier zie je de ntp2007 (~ISRA) en de splitter
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/RJ11/ntp2007%20splitter.jpg

Hier zie je de voorkant van de splitter
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/RJ11/splitter.jpg

Hier zie je dat de kabel een 6p4c stekker heeft aan de kant van de splitter
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/RJ11/6p4c%20ntp2007%20splitter.jpg

Hier zie je dat het een dunne kabel is (mij lijkt dit een telefoonkabel, maar hierboven zeggen anderen dat dit gewoon een dunne UTP kabel is)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/RJ11/kabel.jpg

Hier zie je dat de kabel aan de Fritz!Box een 8p8c stekker heeft
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/RJ11/fritz!box%208p8c.jpg

Hier zie je de Fritz!Box
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/RJ11/fritz!box.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 23:54
Altijd leuk om te zien die onderlinge verschillen :). Hier een overzichtje van Nederlandse isra's:

Afbeeldingslocatie: http://tele2.gebruikers.eu/photo.php?photo_id=13&full

De tweede van rechts is een hoofdaansluiting voor een telefoonstekker (in de volksmond ook wel varkenssnuit). Deze stekker ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.viabytes.nl/images/pttstekker.jpg

De tweede van links is het nieuwste model isra met RJ11 connectoren, geschikt voor pairbonding. In sommige gevallen kan de varkenssnuit problemen opleveren door slecht contact. Zodoende gebruiken we nu RJ11 stekkers. Het nieuwste model isra is ook als inbouw leverbaar met RJ11.

De kabel die je daar hebt is platte, modulaire telefoonkabel. Als dat een kort stukje is dan is het niet zo erg. Maar gezien je hem wilt gaat verlengen sluit ik mij geheel aan bij het advies van Cyber. Neem bijvoorbeeld een two pair UTP en zet daar een RJ11 en een netwerkstekker aan (8P8C, 'RJ45'). Je attainable data rate is ook voldoende hoog, voor de snelheid die je nu hebt.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
De kabel op je foto ziet er inderdaad als een slechte platte uit !!
Als dat werkelijk zo is valt mij dat vies tegen van AVM (makers van de fritzbox.

Hier in nederland worden en werden de fritz boxen met een dunne ronde CAT5 kabel geleverd met aan 1 kant een 8P8C en aan de andere kant 2 RJ45 connectors en 2 losse verloopjes RJ45 naar RJ11 voor in de splitter.
Dit zijn werkelijk CAT5 kabels.

Ik zou eerst gewoon een standaard netwerk verbinding tussen garage en woonruimte aanleggen.
Dan ben je flexiebel of je ze voor VDSL of voor netwerk inzet en kun je wat testen.

Als je teveel fouten of een te lage snelheid krijgt zou ik de fritzbox verloop ( RJ11 naar RJ45 ) eerst vervangen voor een zelf gemaakte van goede qualiteit (ook als het goed gaat overigens maar dan heeft het minder prioriteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
theuser schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:51:
De kabel op je foto ziet er inderdaad als een slechte platte uit !!
Als dat werkelijk zo is valt mij dat vies tegen van AVM (makers van de fritzbox.

Hier in nederland worden en werden de fritz boxen met een dunne ronde CAT5 kabel geleverd met aan 1 kant een 8P8C en aan de andere kant 2 RJ45 connectors en 2 losse verloopjes RJ45 naar RJ11 voor in de splitter.
Dit zijn werkelijk CAT5 kabels.

Ik zou eerst gewoon een standaard netwerk verbinding tussen garage en woonruimte aanleggen.
Dan ben je flexiebel of je ze voor VDSL of voor netwerk inzet en kun je wat testen.

Als je teveel fouten of een te lage snelheid krijgt zou ik de fritzbox verloop ( RJ11 naar RJ45 ) eerst vervangen voor een zelf gemaakte van goede qualiteit (ook als het goed gaat overigens maar dan heeft het minder prioriteit).
Die platte kabel is volgens mij van de technieker van de provider (Proximus technieker).en zat niet bij de Fritz!Box.

Bedankt voor de tips... Zal eens gaan uitzoeken wat voor netwerk kabels ik waar ga kopen.
ps: een CAT6 gaat toch ook als VDSL kabel eh? (ik wou nl voorbereid zijn voor 10gbit... als de NICs nog een beetje in prijs zakken, wil ik er nl kopen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:25
Bij KPN is het zo, gebruik van een flatcable (platte RJ11) is uit den boze! Als ik jou was zal ik zelf er 1 maken van eventueel CAT5e / CAT6. Hier kan je dan gewoon 2 pairs gebruiken.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Mastakilla schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 17:13:
[...]

Die platte kabel is volgens mij van de technieker van de provider (Proximus technieker).en zat niet bij de Fritz!Box.

Bedankt voor de tips... Zal eens gaan uitzoeken wat voor netwerk kabels ik waar ga kopen.
ps: een CAT6 gaat toch ook als VDSL kabel eh? (ik wou nl voorbereid zijn voor 10gbit... als de NICs nog een beetje in prijs zakken, wil ik er nl kopen...)
Ja hoor alles gelijk of beter dan Cat3 werkt voor VDSL (VDSL gebruikt maar 1 Aderpaar) alleen is CAT3 niet geschikt voor Ethernet.
Dus Goede CAT6 kabel is prima (het enige verschil tussen cat5E en cat6 is ader dikte en twisting spoed en afstand tussen aderparen ).

[ Voor 3% gewijzigd door theuser op 04-07-2015 10:13 ]

Pagina: 1