ADSL-bekabeling NL & B

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220681

Topicstarter
Ik heb glasvezel tot in de meterkast, maar desondanks besloten om nog minstens een jaartje met ADSL door te gaan. Redenen om nog eens kritisch mijn huidige bekabeling te bekijken.

Er wordt altijd gezegd dat modem en splitter dicht bij elkaar én bij het ISRA-punt moeten zitten. Waarom? Omdat het bij velen binnenshuis qua bekabeling een zootje is. Maar als je weet wat je doet kun je het modem op een flinke afstand van ISRA + splitter plaatsen, ook al omdat het modem tevens router is en alle computers betrekkelijk dicht bij elkaar staan.

Ik gebruik nu ca. 15 meter KPN-kabel 4x1+1 (Norm 88) (de versie met stugge blauwe mantel) en denk eraan dit te vervangen door FTP-kabel, waarbij de afscherming op het ISRA-punt (type 1990-2000) op de KPN-aarde wordt aangesloten. Ongetwijfeld vinden sommigen dit overkill, maar ik wil niets aan het toeval overlaten (net als je schoonmoeder begraven, cremeren en invriezen).

Ik heb ook de situatie in België bestudeerd. Daar is men vermoedelijk verder met VDSL2 dan hier. Hun moderne ISRA heet NTP2007. In een soort opsteeksteker zit de splitter, dus ISRA en splitter zijn de facto geïntegreerd.

De officiële telefoonkabel in België heet VVT. Deze heeft een globale afscherming en doet aan FTP-kabel met twee aderparen denken, zij het dat de twist niet gelijk is aan die van FTP (waarvan elk van de vier aderparen net als UTP een andere twist bezit). Ik ben op een forum een 'Belgacom technieker' tegengekomen die zei dat VVT beter is dan UTP Cat5. Ik ben echter ook plaatjes tegengekomen waarbij de afscherming niet is aangesloten. Ook op die NTP2007 ontwaar ik geen aansluiting van de telefoonaarde van (bijvoorbeeld) Belgacom. Bij een niet op aarde aangesloten afscherming is het middel erger dan de kwaal.

Al met al redenen om eens te discussiëren over wat de beste binnenbekabeling is voor een ADSL-modem op significante afstand van ISRA plus splitter. (Zitten ze alle drie zeer dicht bij elkaar, dan valt er niets te discussiëren.) Vooral voor wie met VDSL2 verder gaat (in plaats van glasvezel) is een en ander belangrijker dan in de begintijd van 256 kbps up/1024 kbps down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49
Die paar extra meter bekabeling na je ISRA punt hoeft geen probleem te zijn.
Ga maar eens na, de afstand van de centrale tot je ISRA punt is al een paar honderd meter, tot en met een paar kilometer... Die extra meters zal weinig uitmaken.
De provider wil gewoon voorkomen dat het na het ISRA punt fout gaat, en zeggen dus gewoon het na de ISRA zo kort mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:40
Het klopt dat de provider zo min mogelijk gepruts binnenshuis toe laat. Het is gewoon veel te vaak voorgekomen dat monteurs naar een zeurende klant gestuurd worden en dat blijkt dat er een of ander stukje bouwmarkt meuk tussen ISRA en modem zit. Of gewoon een opgerolde haspel met platte telefoonkabel. Vergeet niet dat de kabel tussen de centrale en je huis bestaat uit stevige dikaders van enkele mm's dikte. Is meestal toch anders dan dat haardunne kopen dat binnenshuis gebruikt wordt.

Om zo min mogelijk geëmmer te krijgen, gewoon modem bij het ISRA pleuren en als je pc's dicht bij elkaar heb staan gooi je daar gewoon een gbit switch. Meeste standaard modem/router gevalletjes zijn toch maar 100mbit, je heb dan meteen een gbit netwerk. Feit blijft dat het de stabielste verbinding oplevert en dat je provider veel sneller meewerkt als er een probleem is. Dan heb jij je huiswerk gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:46
Andros schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:06:
Het klopt dat de provider zo min mogelijk gepruts binnenshuis toe laat. Het is gewoon veel te vaak voorgekomen dat monteurs naar een zeurende klant gestuurd worden en dat blijkt dat er een of ander stukje bouwmarkt meuk tussen ISRA en modem zit. Of gewoon een opgerolde haspel met platte telefoonkabel. Vergeet niet dat de kabel tussen de centrale en je huis bestaat uit stevige dikaders van enkele mm's dikte. Is meestal toch anders dan dat haardunne kopen dat binnenshuis gebruikt wordt.

Om zo min mogelijk geëmmer te krijgen, gewoon modem bij het ISRA pleuren en als je pc's dicht bij elkaar heb staan gooi je daar gewoon een gbit switch. Meeste standaard modem/router gevalletjes zijn toch maar 100mbit, je heb dan meteen een gbit netwerk. Feit blijft dat het de stabielste verbinding oplevert en dat je provider veel sneller meewerkt als er een probleem is. Dan heb jij je huiswerk gedaan :)
TS kan inderdaad de modem prima een stuk verder plaatsen. Als je een goede kabel hebt zoals benoemd is dat geen punt. Alleen zal je provider dit gewoon weigeren om bovengenoemde redenen. Al leg je een gouden kabel ertussen, dan nog ligt het daaraan... Ze kunnen natuurlijk niet de kwaliteit bepalen,en meneer tokkie noemt z'n gammakabel nog 'splinternieuw en topkwaliteit'.

Als je gewoon bij problemen zorgt dat je modem direct op je isra/splitter zit, en op de momenten dat een monteur komt, is het geen probleem. Dan heb je de kabel uitgesloten (duh) en zal er niemand over vallen (als ze het niet weten.....)
Kortom: Bij storing gewoon modem even direct aansluiten en dan je isp bellen. Werkt t weer, dan je (lange) kabel er weer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:34
Vergeet niet dat de kabel tussen de centrale en je huis bestaat uit stevige dikaders van enkele mm's dikte.
Hoe kom je daarbij? Volgens mij zijn die aders iets van 0,5 mm2. Moet je je voorstellen wat een kabel je in de straat zou hebben liggen als elk huis een aansluiting met 4 aders van 2 mm doorsnee zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Correctie. Ik beweerde dat de Belgische telefoonkabel een afscherming heeft, maar dat is onzin. De twee aderparen zijn rond een centrale koperdraad getwist. Die centrale koperdraad heeft nu geen functie meer. (Vroeger: kostentellers, doorverbinden.)

Voor de Nederlandse situatie geldt iets dergelijks (quad 4x1 +1).

Dus als ik voor de verbinding ISRA - modem FTP-kabel zou nemen moet ik die afscherming niet met de blanke koperdraad verbinden maar met de afscherming van de KPN-ingangskabel. Deze grondkabel heeft een uit voornamelijk blauw en een paar wit en rood geplastificeerde staaldraden bestaande mantel.

In mijn ISRA zou ik dus de afscherming op het middelste (a1 - b1 - aarde - a2 - b2) van de vijf schroefaansluitingen moeten aansluiten. Dan moet mijn ISRA open en dat mag/kan niet :(

Is er iemand die ervaringen heeft met het gebruik van deze mantel in combinatie met de FTP-afscherming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:30
TS je maakt je veel te veel zorgen om de verkeerde dingen, gewoon korte kabeltjes gebruiken waar al stekkertjes op zijn gezet door de fabrikant, kan 0,0 mis gaan. Modem zo dicht mogelijk bij de splitter neerzetten. UTP tussen je modem en je PC kan je zelf in elkaar knutselen, als het eenmaal werkt blijft het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
De reden waarom het modem zo dicht mogelijk op de splitter en ISRA punt moet is omdat het de splitter telefonie en het DSL signaal (hoogfrequent) splitst. Die laatste is gevoelig voor storingen en demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Terrestrial schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:42:
De reden waarom het modem zo dicht mogelijk op de splitter en ISRA punt moet is omdat het de splitter telefonie en het DSL signaal (hoogfrequent) splitst. Die laatste is gevoelig voor storingen en demping.
Op het effect van twee koppelcondensatoren na ziet ADSL aan de uitgang van de splitter er net zo uit als aan de ingang. Voor ADSL is de splitter niet nodig. De splitter bevat voor telefonie (POTS of ISDN) een laagdoorlaatfilter (inclusief DC = 0 Hz). De splitter is dus alleen nodig voor telefonie. De aanwezigheid van de splitter is dus niet relevant voor de vraag wat de beste afstand tussen ISRA en modem is.

De providers komen met het modem-dichtbij-ISRA-verhaal om negatieve effecten van slechte bedrading/bekabeling verderop in huis te voorkomen. Als je echter weet wat je doet kun je tientallen meters tussen ISRA en modem overbruggen, vooropgesteld dat je een aderpaar uit een FTP-kabel neemt EN dat de afscherming van die FTP-kabel kan worden aangesloten op de afscherming van de KPN-voedingskabel. (Want anders is het middel erger dan de kwaal en werkt de afscherming als antenne.)

De laatste ca. 20 jaar bestaat die voedingskabel uit een quad 4x1+1 die is ommanteld en waaromheen de afscherming zit. De buitenmantel bestaat uit geplastificeerde ijzerdraden; kleuren vooral blauw en een paar rood, wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgear
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:52
Anoniem: 220681 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 19:10:
[...]

Op het effect van twee koppelcondensatoren na ziet ADSL aan de uitgang van de splitter er net zo uit als aan de ingang. Voor ADSL is de splitter niet nodig. De splitter bevat voor telefonie (POTS of ISDN) een laagdoorlaatfilter (inclusief DC = 0 Hz). De splitter is dus alleen nodig voor telefonie. De aanwezigheid van de splitter is dus niet relevant voor de vraag wat de beste afstand tussen ISRA en modem is.

De providers komen met het modem-dichtbij-ISRA-verhaal om negatieve effecten van slechte bedrading/bekabeling verderop in huis te voorkomen. Als je echter weet wat je doet kun je tientallen meters tussen ISRA en modem overbruggen, vooropgesteld dat je een aderpaar uit een FTP-kabel neemt EN dat de afscherming van die FTP-kabel kan worden aangesloten op de afscherming van de KPN-voedingskabel. (Want anders is het middel erger dan de kwaal en werkt de afscherming als antenne.)

De laatste ca. 20 jaar bestaat die voedingskabel uit een quad 4x1+1 die is ommanteld en waaromheen de afscherming zit. De buitenmantel bestaat uit geplastificeerde ijzerdraden; kleuren vooral blauw en een paar rood, wit.
Een mooi theorethisch verhaal maar ook bij goede dikke afgeschermde kabel ga je bij veel modems nat qua intrainwaardes. Het is niet meer dan logisch dat hoe langer de kabel is des te lagere snelheid je haalt. Uiteraard is een en ander ook afhankelijk van het error correctie mechanisme van het modem. Vaak bij de modems die door providers geleverd worden valt die nogal tegen. Voor een optimale snelheid zou ik het modem dicht bij het isra zetten en een lange netwerkkabel doortrekken. Zelfde effect maar wel zekerheid over maximale snelheid.
Pagina: 1