Het is een misschien wat vreemde situatie, maar ik wil de volgende situatie aan jullie voorleggen: Ik ben bijna afgestudeerd en zou graag cum laude willen afstuderen. De eisen die mijn opleiding aan cum laude stelt zijn als volgt:
Ik sta gemiddeld een 8.1, echter heb ik tweemaal een 6 gehaald voor een project. De rest van mijn cijfers zijn allemaal >7. Oftewel ik voldoe aan alle voorwaarde, behalve voorwaarde b.
Nu wil ik de examencommissie aanschrijven om te vragen (met argumenten) om mij alsnog "met lof" te laten slagen. In principe kan een examencommissie (zover ik weet) van de voorwaarde afwijken en is dit in praktijk ook gebeurd. Ik weet niet of onze examencommissie dat ook ooit heeft gedaan. Ik wil dit toch proberen voor elkaar te krijgen, maar ik denk dat mijn zaak niet heel erg sterk is.Tijd om tweakers in te schakelen.
Tot nu toe heb ik het volgende argument om de examencommissie te overtuigen:
- Het gaat om twee cijfers van twee onderwijseenheden. Beide onderwijseenheden zijn projecten, waar je met medestudenten aan een project werkt. Gedurende dit project ben je (erg) afhankelijk van de projectgroep, soms tref je het maar soms ook niet. Het uiteindelijke resultaat wordt beoordeeld met een cijfer, echter heb ik hier als student maar beperkte invloed op. Uiteraard heb ik invloed, maar die is niet hetzelfde als bij een tentamen. Dergelijke projectresultaten, waar de invloed beperkt is, is naar mijn ogen ook niet eerlijk.
De vraag is of dit argument de examencommissie weet te overtuigen. Ik moet nog een nette brief opstellen, maar wil jullie alvast vragen wat jullie van het argument vinden. Zowel voorstanders als tegenstanders mogen reageren in dit topic. Ik vraag jullie wel mijn doel van dit topic ingedachten te houden, namelijk voldoende argumenten te verzamelen om de examencommissie te overtuigen. Uiteraard mogen jullie wel kritisch zijn.
Weet iemand of dergelijke situaties wel eens eerder hebben gespeeld?
bron: http://www.dehaagsehogesc...nload_file?p_itm_id=60706Artikel 5.5 Judiciumtoon volledige bericht
1. De examencommissie stelt voor zowel het propedeutisch als het afsluitend examen
vast of de student met lof of met de hoogste lof is geslaagd. Indien de student
voldoet aan de voorwaarden voor een van deze judicia, wordt het judicium op het
getuigschrift vermeld.
2. De voorwaarden voor deze judicia zijn als volgt:
a. het gewogen gemiddelde van de resultaten die de student heeft behaald voor alle
onderwijseenheden die tot de propedeutische fase of de hoofdfase behoren is ten
minste:
1° 8,0 voor het judicium ‘met lof’;
2° 9,0 voor het judicium ‘met de hoogste lof’, en
b. voor alle onderwijseenheden die tot de propedeutische fase of tot de hoofdfase
behoren heeft de student ten minste de volgende beoordeling verkregen:
1° 7,0 of ‘voldoende’ voor het judicium ‘met lof’;
2° 8,0 of ‘voldoende’ voor het judicium ‘met de hoogste lof’, en
c. de student heeft voor minder dan de helft van het onderwijsprogramma van de
propedeuse of de hoofdfase vrijstelling gekregen, en
d. de examencommissie heeft nooit fraude vastgesteld bij de student.
3. Bij de berekening van het gewogen gemiddelde als bedoeld in lid 2, onder a, is het
aantal studiepunten van de betreffende onderwijseenheid de weegfactor. Resultaten
die zijn behaald voor onderwijseenheden waarbij de beoordeling plaatsvond op de
schaal voldoende-onvoldoende worden niet meegewogen bij de bepaling van het
gemiddelde, evenals onderwijseenheden waarvoor de student vrijstelling heeft
gekregen.
Ik sta gemiddeld een 8.1, echter heb ik tweemaal een 6 gehaald voor een project. De rest van mijn cijfers zijn allemaal >7. Oftewel ik voldoe aan alle voorwaarde, behalve voorwaarde b.
Nu wil ik de examencommissie aanschrijven om te vragen (met argumenten) om mij alsnog "met lof" te laten slagen. In principe kan een examencommissie (zover ik weet) van de voorwaarde afwijken en is dit in praktijk ook gebeurd. Ik weet niet of onze examencommissie dat ook ooit heeft gedaan. Ik wil dit toch proberen voor elkaar te krijgen, maar ik denk dat mijn zaak niet heel erg sterk is.Tijd om tweakers in te schakelen.
Tot nu toe heb ik het volgende argument om de examencommissie te overtuigen:
- Het gaat om twee cijfers van twee onderwijseenheden. Beide onderwijseenheden zijn projecten, waar je met medestudenten aan een project werkt. Gedurende dit project ben je (erg) afhankelijk van de projectgroep, soms tref je het maar soms ook niet. Het uiteindelijke resultaat wordt beoordeeld met een cijfer, echter heb ik hier als student maar beperkte invloed op. Uiteraard heb ik invloed, maar die is niet hetzelfde als bij een tentamen. Dergelijke projectresultaten, waar de invloed beperkt is, is naar mijn ogen ook niet eerlijk.
De vraag is of dit argument de examencommissie weet te overtuigen. Ik moet nog een nette brief opstellen, maar wil jullie alvast vragen wat jullie van het argument vinden. Zowel voorstanders als tegenstanders mogen reageren in dit topic. Ik vraag jullie wel mijn doel van dit topic ingedachten te houden, namelijk voldoende argumenten te verzamelen om de examencommissie te overtuigen. Uiteraard mogen jullie wel kritisch zijn.
Weet iemand of dergelijke situaties wel eens eerder hebben gespeeld?