Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:09
Het is een misschien wat vreemde situatie, maar ik wil de volgende situatie aan jullie voorleggen: Ik ben bijna afgestudeerd en zou graag cum laude willen afstuderen. De eisen die mijn opleiding aan cum laude stelt zijn als volgt:
Artikel 5.5 Judicium
1. De examencommissie stelt voor zowel het propedeutisch als het afsluitend examen
vast of de student met lof of met de hoogste lof is geslaagd. Indien de student
voldoet aan de voorwaarden voor een van deze judicia, wordt het judicium op het
getuigschrift vermeld.
2. De voorwaarden voor deze judicia zijn als volgt:
a. het gewogen gemiddelde van de resultaten die de student heeft behaald voor alle
onderwijseenheden die tot de propedeutische fase of de hoofdfase behoren is ten
minste:
1° 8,0 voor het judicium ‘met lof’;
2° 9,0 voor het judicium ‘met de hoogste lof’, en
b. voor alle onderwijseenheden die tot de propedeutische fase of tot de hoofdfase
behoren heeft de student ten minste de volgende beoordeling verkregen:
1° 7,0 of ‘voldoende’ voor het judicium ‘met lof’;
2° 8,0 of ‘voldoende’ voor het judicium ‘met de hoogste lof’, en
c. de student heeft voor minder dan de helft van het onderwijsprogramma van de
propedeuse of de hoofdfase vrijstelling gekregen, en
d. de examencommissie heeft nooit fraude vastgesteld bij de student.
3. Bij de berekening van het gewogen gemiddelde als bedoeld in lid 2, onder a, is het
aantal studiepunten van de betreffende onderwijseenheid de weegfactor. Resultaten
die zijn behaald voor onderwijseenheden waarbij de beoordeling plaatsvond op de
schaal voldoende-onvoldoende worden niet meegewogen bij de bepaling van het
gemiddelde, evenals onderwijseenheden waarvoor de student vrijstelling heeft
gekregen.
toon volledige bericht
bron: http://www.dehaagsehogesc...nload_file?p_itm_id=60706

Ik sta gemiddeld een 8.1, echter heb ik tweemaal een 6 gehaald voor een project. De rest van mijn cijfers zijn allemaal >7. Oftewel ik voldoe aan alle voorwaarde, behalve voorwaarde b.

Nu wil ik de examencommissie aanschrijven om te vragen (met argumenten) om mij alsnog "met lof" te laten slagen. In principe kan een examencommissie (zover ik weet) van de voorwaarde afwijken en is dit in praktijk ook gebeurd. Ik weet niet of onze examencommissie dat ook ooit heeft gedaan. Ik wil dit toch proberen voor elkaar te krijgen, maar ik denk dat mijn zaak niet heel erg sterk is.Tijd om tweakers in te schakelen.

Tot nu toe heb ik het volgende argument om de examencommissie te overtuigen:

- Het gaat om twee cijfers van twee onderwijseenheden. Beide onderwijseenheden zijn projecten, waar je met medestudenten aan een project werkt. Gedurende dit project ben je (erg) afhankelijk van de projectgroep, soms tref je het maar soms ook niet. Het uiteindelijke resultaat wordt beoordeeld met een cijfer, echter heb ik hier als student maar beperkte invloed op. Uiteraard heb ik invloed, maar die is niet hetzelfde als bij een tentamen. Dergelijke projectresultaten, waar de invloed beperkt is, is naar mijn ogen ook niet eerlijk.

De vraag is of dit argument de examencommissie weet te overtuigen. Ik moet nog een nette brief opstellen, maar wil jullie alvast vragen wat jullie van het argument vinden. Zowel voorstanders als tegenstanders mogen reageren in dit topic. Ik vraag jullie wel mijn doel van dit topic ingedachten te houden, namelijk voldoende argumenten te verzamelen om de examencommissie te overtuigen. Uiteraard mogen jullie wel kritisch zijn.

Weet iemand of dergelijke situaties wel eens eerder hebben gespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05 15:44
Ik zou ook aangegeven waarom je in dit specifieke project niet voldoende invloed hebt uit kunnen oefenen en aantonen op welke wijze je dit kenbaar hebt gemaakt. Hbo is nou eenmaal projectmatig werken. Enkel het argument :ik zat in een groep, dus dit is geen juiste afspiegeling van mijn persoonlijke prestatie is mi niet voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:08

StM

Mbt heb je het gewoon niet gehaald en hoor je dus ook geen CL te krijgen. Het onderwijs in Nederland is, mede juist door dit soort praktijken, al enorm gedevalueerd. Imo moet de lat juist omhoog en een 8,1 is ook echt maar net over de grens van wat je moet hebben voor CL. Als het nu een 9 gemiddeld was geweest...

Daarnaast is het met dat soort projecten simpel. Als mensen hun taak verzaken moet je ze er uit werken en zorgen dat ze het het jaar er na opnieuw mogen doen of zelf een stapje harder lopen.

Dus nee ik kan je niet helpen aan overtuigende argumenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:52

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Met rik idd.

Zelfs als je in een groep werkt, moet je duidelijk kunnen maken waarom jij met jouw uitmuntende kwaliteiten (want: cum laude) er toch niet in geslaagd bent om het gemiddelde van de groep op te krikken naar een 7. Wat maakte deze groep zo bijzonder dat:
1. ze een erg laag cijfer kregen, ondanks jouw uitmuntende bijdrage, en
2. jij niet voldoende invloed kon uitoefenen om het cijfer omhoog te krikken
3. jij geen invloed hebt gehad op de samenstelling van de groep: jij kon dus niet uitkiezen met wie je samen ging werken waardoor je overgeleverd bent aan hun kunnen en inzet. Zeker als je kan aantonen dat meerdere leden van die groep later gezakt zijn, of van school gegaan zijn, heb je daar wel een sterk argument: zij beschikten niet over de vaardigheden om de opleiding te doen, dus ook dit project heeft daar onder geleden, waardoor jij nu hiermee geconfronteerd bent.

Ik weet niet of je alle stukken van die projecten nog hebt, maar wat er bij ons in een héél slechte groep wel eens is gebeurd, is dat het groepscijfer is afgeschaft, en dat de échte slabakken een 5 kregen, en de mensen die wél goed werk hadden geleverd, een 6 of een 7 kregen. Maar dat was echt maar in 1 geval gebeurd. Je zou dus ook kunnen kijken of je nog contact kunt krijgen met die leraar, en hem verzoeken een ondersteunende brief op te stellen.

Overigens, ik weet niet wat je gestudeerd hebt en om wat voor groepsprojecten het ging, maar bij mijn weten kijkt niemand naar je cijferlijst zodra je bent afgestudeerd. Omdat ik ook met een 9,5 ben afgestudeerd en de rest van m'n cijfers behoorlijk indrukwekkend waren, heb ik m'n lijst wel eens mee gestuurd als er om m'n diploma gevraagd werd, maar het was echt duidelijk dat dat niet gebruikelijk was. En wat betreft wat voor project het was: wij hebben 2 externe projecten gehad, en die werden standaard beloond met een 7 of hoger (zelf 2x een 9 gehad). Ik kan me dus voorstellen dat als hier zich ook zoiets afspeelt, dat een examencommissie eerder zoiets heeft van "Ja, als je zelfs zoiets makkelijks zó erg verpest dat je 'n 6 krijgt, kun je het ook echt op je buik schrijven".

Ik ben wel heel erg benieuwd naar de uitslag, wil je ons die strak laten weten?
StM schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:04:
Daarnaast is het met dat soort projecten simpel. Als mensen hun taak verzaken moet je ze er uit werken en zorgen dat ze het het jaar er na opnieuw mogen doen of zelf een stapje harder lopen.
Wij mochten nooit kiezen met wie we in een project groep kwamen, en zelfs de ergste lamballen profiteerden nog mee. Ik geloof dat ik in de 4 jaar dat ik op 't HBO gezeten heb (alle 4 jaar project gestuurd onderwijs, minimaal 4 projecten per jaar, 6 projectgroepen per klas, 8 klassen), slechts 1 keer heb meegemaakt dat een lid uit een projectgroep is gehaald, en dus 1 keer dat een cijfer gesplitst werd.

Na het eerste jaar heeft wel een aanzienlijk deel een Bindend Afwijzend Studieadvies gekregen, en een deel was uit zichzelf al gestopt (20% stopte tijdens of na het eerste jaar). En er zijn ook meer dan genoeg studenten geweest die niet geslaagd zijn, zelfs niet in de herhaling. Als jij dan gestraft wordt omdat zíj niet in staat zijn om de opleiding te doen, is dat niet eerlijk.

Als je inderdaad keuze en mogelijkheden hebt, prima, maar als je verplicht moet aangeven wie wat gemaakt heeft (en erop afgerekend wordt als een lid niets gedaan heeft, wat natuurlijk de makkelijkste oplossing is) én geen enkele mogelijkheid hebt dat lid aan te sporen dan wel uit de groep te verwijderen, tsja, dan kun je wel verantwoordelijk gehouden worden, maar erg reëel is dat m.i. niet.

Enige manier die we hadden om dat te voorkomen, was om datgene wat een slecht lid had moeten doen zelf te maken, en vervolgens net te doen alsof dat slechte lid het wel gemaakt had. Tsja, dat druist zó in tegen je rechtvaardigheidsgevoel, ik geloof niet dat iemand dat heeft gedaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Ardana op 20-06-2015 15:13 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM

StM

Bij ons was er iig altijd de mogelijkheid om door middel van dossiervorming van niet nagekomen afspraken etc mensen uit de groep te zetten. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat soort mogelijkheden er niet zijn, al is mijn ervaring dat je er wel redelijk druk op moet zetten om het voor elkaar te krijgen en desnoods hogerop zoeken. Veel docenten vinden het maar lastig en liever laten ze iemand meeliften zodat ze er ook weer vanaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Bedankt voor de reacties. Erg nuttig, maar ook wel reacties die ik had verwacht. Over het algemeen worden projecten zelden hoger beoordeeld dan met een 7.5. Ik heb in ieder geval geen een projectgroep meegemaakt die hoger dan een 8 heeft gekregen (in 4 jaar tijd). Dit geeft wel aan dat ze vrij streng beoordelen (of wij een erg slecht jaar hebben. Ik druf wel te zeggen dat dit niet het geval is). De studie is trouwens elektrotechniek.Vanwege de projecten (en bijhorende weging) wordt mijn gemiddelde ook wel flink omlaag gehaald, maar dat terzijde.

Beide projecten zijn ruim 2 jaar geleden.

Het eerste project was mijn eerste project van de bachelorfase (ongeveer 2.5 a 3 jaar geleden). Dat was een lastig project (hoogste cijfer was een 6 en veel groepen hadden een onvoldoende). Mijn projectgroep wilde destijds niet herkansen voor een hoger cijfer.Ik wilde wel herkansen, maar omdat ik mijn projectgroep niet mee kreeg heb ik uiteindelijk geen actie ondernomen om zelf voor een hoger cijfer te gaan. Geen idee of dat ook had gekund. Achteraf spijt van, maar het is allemaal vrij vroeg in de opleiding waardoor je nog minder goed nadenk over de mogelijke gevolgen. Ik ben ook van mening dat dit deels ook de taak is van een hogeschool om men hiervan bewust te maken.

Tweede project is twee jaar geleden en persoonlijk weet ik niet meer exact wat de reden van dat lage cijfer was. Als ik nu naar de betreffende docent ga denk ik niet dat hij zich er nog iets van kan herinneren.

Zoals ik aangaf is de situatie niet geheel in mijn voordeel. Ik snap dat ik niet aan de eisen voldoe, maar vind het tegelijkertijd wel interessant om te kijken of ik de examencommissie kan overtuigen. Probleem is dat ik destijds gewoon te weinig heb gedaan om mijn cijfer omhoog te krikken en dat maakt het een lastige zaak. De vraag is dan of dat geheel aan mij te verwijten valt of dat de hogeschool hier ook deels "schuld" aan heeft. Naar mijn idee moet een hogeschool de student stimuleren om hogere cijfers te halen. Er heerst toch nog een mentaliteit van "gehaald is gehaald", ook al is het een 5.5. Als een projectgroep niet wilt herkansen is de drempel wel erg hoog. Ik heb zelf zat tentamens herkanst die ik wel gehaald had met bijvoorbeeld een 7 en toch heb weten op te krikken naar een 8 of hoger.
Zoals je zelf al aangeeft. Soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan. En als dat lukt heeft het project toch al "schade" opgelopen.

[ Voor 6% gewijzigd door conara op 20-06-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ach ja, in hetzelfde schuitje gezeten als de TS. Gemiddeld >8, master thesis 9... maar een aantal projectvakken een 6. Tsjah, moet samen met anderen gedaan worden... en ik vertik het de kar te trekken. Het halen van een goed cijfer weegt voor mij niet op tegen het gevoel van "rechtvaardigheid" dat (sommige) anderen het niet verdienen als zij in mijn ogen niet goed genoeg zijn. Noem het een karakterfout, ik ben behoorlijk principieel. Ik heb dan ook echt een ongelooflijke schijthekel aan projectmatig onderwijs, iets dat alleen in het leven geroepen lijkt te zijn om de mindere student erdoor te helpen ten koste van de betere student, en dat vervolgens te verkopen onder de noemer "betere aansluiting met het bedrijfsleven" :r

Oh ja, en alsmede één keer een herkansing vanwege het niet goed voelen tijdens tentamen, na 10 min ingeleverd en gezegd dat ze er een 1 van konden maken.

Geen cum laude, maar ach... jammer. Uiteindelijk doe ik nu werk dat ik ontzettend leuk en uitdagend vind, en ik betwijfel of dat heel anders zou zijn geweest als er cum laude achter gestaan had. Werk waarin ik overigens geregeld samen moet werken, en dit geen problemen oplevert.

@ardana: ik heb tijdens solliciteren altijd mijn cijferlijst meegestuurd. Ook vanwege de vakken, om zodoende mijn solicitatiebrief te ondersteunen. Nooit een reactie gehad met de strekking dat het vreemd werd gevonden... ligt denk ik ook aan de branche/werkgever/niveau.

[ Voor 10% gewijzigd door Bartjuh op 20-06-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je bent toch altijd afhankelijk van een examencommissie. Ik heb docenten gehad die alles prachtig vonden en alles goedkeurden, en docenten die 'netjes' de regels volgden, daar moet je een beetje geluk mee hebben (of gewoon zorgen dat je écht aan de eisen voldoet). Tegen de regels volgen is natuurlijk weinig in te brengen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
rik11 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 14:46:
Ik zou ook aangegeven waarom je in dit specifieke project niet voldoende invloed hebt uit kunnen oefenen en aantonen op welke wijze je dit kenbaar hebt gemaakt. Hbo is nou eenmaal projectmatig werken. Enkel het argument :ik zat in een groep, dus dit is geen juiste afspiegeling van mijn persoonlijke prestatie is mi niet voldoende
Ik sluit me volledig bij je aan. Sterker nog, het is walgelijk dat je een excuus probeert te zoeken om alsnog de titel CL op je CV te krijgen. Je voldoet simpel niet aan de eisen, punt. Ik snap ook niet dat dit soort praktijken worden toegestaan op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

14ml337 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 17:29:
[...]
Ik sluit me volledig bij je aan. Sterker nog, het is walgelijk dat je een excuus probeert te zoeken om alsnog de titel CL op je CV te krijgen. Je voldoet simpel niet aan de eisen, punt.
Hij voldoet niet door omstandigheden buiten zijn macht en die hem zijn opgedrongen door de onderwijsgevende instantie. Daar zou ik persoonlijk ook behoorlijk pissig om worden.
Ik snap ook niet dat dit soort praktijken worden toegestaan op tweakers.
Waarom niet :? Er is niets illegaals aan. Of probeer je soms een modje te worden :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Freee!! schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 17:45:
[...]

Hij voldoet niet door omstandigheden buiten zijn macht en die hem zijn opgedrongen door de onderwijsgevende instantie. Daar zou ik persoonlijk ook behoorlijk pissig om worden.

[...]

Waarom niet :? Er is niets illegaals aan. Of probeer je soms een modje te worden :?
Het leven is hard, don't cheat life. Zorg dat je er mee om kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

Hoeveel heb je gemiddeld behaald voor je master (met weging van je studiepunten), in Belgie krijgen we immers onze graden afzonderlijk voor bachelor en master.
Als je voor je master gemiddeld >7.5 haalde kan je argumenteren dat je je voldoende onderscheiden hebt imo.

Plus argumenteren dat je wat geluk moet hebben met je groepsleden bij groepswerken in bachelor. Studeert de rest van je groep ook dit jaar af of zijn die ondertussen ook al gestopt? Kan je eventueel ook aanhalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Ik sluit me volledig bij je aan. Sterker nog, het is walgelijk dat je een excuus probeert te zoeken om alsnog de titel CL op je CV te krijgen. Je voldoet simpel niet aan de eisen, punt. Ik snap ook niet dat dit soort praktijken worden toegestaan op tweakers.
Walgelijk is het idee dat iemand een titel CL niet krijgt omdat hij indertijd met een groep leeggangers opgezadeld werd. Niemand heeft op zijn 19-20 jaar voldoende maturiteit om tov medestudenten de leiding te nemen en anderen op hun plaats te zetten.

Als je gemiddeld 8.1 haalt en enkel voor 2 groepswerken onder de 7 duikt verdien je die titel gewoon en (in vgl met belgie) zijn de eisen die ze stellen gewoonweg belachelijk (zoals wel meer dingen in het nederlandse onderwijsstelsel, maar goed dat is iets anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Anoniem: 432173 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 17:54:
[...]

Walgelijk is het idee dat iemand een titel CL niet krijgt omdat hij indertijd met een groep leeggangers opgezadeld werd. Niemand heeft op zijn 19-20 jaar voldoende maturiteit om tov medestudenten de leiding te nemen en anderen op hun plaats te zetten.

Als je gemiddeld 8.1 haalt en enkel voor 2 groepswerken onder de 7 duikt verdien je die titel gewoon en (in vgl met belgie) zijn de eisen die ze stellen gewoonweg belachelijk (zoals wel meer dingen in het nederlandse onderwijsstelsel, maar goed dat is iets anders).
Oneens. Wanneer is je band lek? Als je op de velgen rijdt. Wanneer slaag je niet CL? Omdat je er niet voor hebt gezorgd dat jij en je team een degelijke groepswerk aflevert. Het probleem ligt altijd en voor iedereen bij een ander. De wereld veranderen begint bij jezelf en ook CL slagen.

Als aanvulling: Het walgelijk vind ik dat hij met medestanders een reden zoekt om een examencommissie te bespelen terwijl hij alle feiten voor zijn neus heeft liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door DR!5EQ op 20-06-2015 17:59 . Reden: reactie aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:50
[...]

Dan nog, waarom is hij toentertijd niet naar de leraar toegegaan? Hij had kunnen vragen om een vervangende of extra opdracht om het cijfer op te krikken, maar dat heeft hij zelf verzaakt. Van iemand die cum laude wilt afstuderen verwacht je zulk eigen initiatief toch?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er is niets mis met vragen om argumenten die de examencommissie kunnen overtuigen om toch de distinctie toe te kennen. De examencommissie heeft altijd de mogelijkheid om uitzonderingen te maken. De wannebe modpraatjes over "Ik snap ook niet dat dit soort praktijken worden toegestaan op tweakers." mogen dan ook gewoon achterwege gelaten worden :)

Ik zou me er zelf echter niet al te druk om maken over die wel of niet cum laude, ik zie zat sollicitatiebrieven en de cijferlijst doet daar erg weinig bij. Sterker nog, mijn universitaire 2e en 3e jaar waren grotendeels zesjes, de stages en referenties zijn wat het verschil maakten.

[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 20-06-2015 18:05 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:09
ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd en veel gesolliciteerd, ik heb maar een enkele keer mijn cijferlijst hoeven sturen, maar dat waren dan ook megabedrijven (procter and gamble, heineken)

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Na je eerste baan maakt het weinig meer uit, maar ik denk als je cum laude op je CV erbij kan zetten dat dat zeker wel positieve invloed heeft tov iemand die vooral 6jes heeft. Referenties voor een HBO student? Lijkt me onwaarschijnlijk. En stages zijn leuk hoor, maar veel meer moet je er ook niet van verwachten. Om het er nog niet over te hebben dat met enige regelmaat stageverslagen niet verspreid mogen worden.

Je kan het zeker proberen, geen idee of het succesvol gaat zijn. Ik zou sowieso niet meteen de schuld bij andere gaan leggen. Dan kan je natuurlijk wel zeggen dat je minder invloed op het resultaat hebt bij een groepsopdracht, maar ga niet de docenten, je groepsgenoten, etc direct de schuld geven ervan. En opper anders ook nog of je wat kan doen ter compensatie.

Overigens nu weet ik niet hoe het bij (die specifieke) HBO gaat, maar op universiteit moest je echt je best doen voor een 6'je. Dat was meer een cijfer van dat het er wel net aan mee door kon en hij niet over gedaan hoefde te worden, maar een voldoende kon je het eigenlijk ook niet noemen.
Meestal kreeg iedereen wel hetzelfde cijfer, maar later als begeleider bij projecten hebben we één keer voor één groep cijfers tussen 7 en 10 gegeven aan verschillende studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@TS: heb je al navraag gedaan bij de examencommissie, die hebben meestal een aanspreekpunt. Ook zal je vaak een studentendekaan of tutor of zo hebben, die kunnen je vast en zeker meer informatie geven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

zijn de eisen die ze stellen gewoonweg belachelijk (zoals wel meer dingen in het nederlandse onderwijsstelsel, maar goed dat is iets anders).
Alleen worden dat soort dingen niet op landelijk niveau geregeld maar per opleiding.

Bijn mijn studie is het bijvoorbeeld weer wel mogelijk om met 6jes een cum laude te halen, bij een vergelijkbare studie aan een andere instelling weer niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik niet snap is dat je dit durft te stellen:
Oftewel ik voldoe aan alle voorwaarde, behalve voorwaarde b.
Deze ene regel, die je zelf al aangeeft, betekent dus dat je NIET aan alle voorwaarden voldoet. Het niet voldoen aan alle voorwaarden betekent simpelweg niet Cum Laude.

Zoals ook hierboven vermeld: kennelijk ben je niet in staat geweest om je groepsgenoten zo te stimuleren, aan te sturen of te ondersteunen dat een project dus niet "met lof" is beoordeeld. Hier zit, als ik even heel kort door de bocht een conclusie mag trekken, een hiaat in je kennis en kunde voor wat betreft het samenwerken en/of aansturen.

Verder: heb je de berekening al gemaakt zoals de examencommissie die gebruikt? Dus met weging van de studiepunten er bij? Het kan dan zijn dat de projecten niet eens zo veel meetellen en dat ze dus marginaal zijn voor het gemiddelde waardoor je alsnog "met lof" op je diploma kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:00
sypie schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 18:36:
Wat ik niet snap is dat je dit durft te stellen:

[...]

Deze ene regel, die je zelf al aangeeft, betekent dus dat je NIET aan alle voorwaarden voldoet. Het niet voldoen aan alle voorwaarden betekent simpelweg niet Cum Laude.
Nee, dat staat er niet. Even de regel erbij pakken:
Indien de student voldoet aan de voorwaarden voor een van deze judicia, wordt het judicium op het getuigschrift vermeld.
Er staat dus niet dat, als je niet voldoet aan de voorwaarden, je niet in aanmerking komt. En TS geeft al aan dat er van afgeweken kan worden, dus als je hard kan maken dat je het plakplaatje verdiend, dan is daar niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05 15:44
vanaalten schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 19:01:
[...]

Nee, dat staat er niet. Even de regel erbij pakken:

[...]

Er staat dus niet dat, als je niet voldoet aan de voorwaarden, je niet in aanmerking komt. En TS geeft al aan dat er van afgeweken kan worden, dus als je hard kan maken dat je het plakplaatje verdiend, dan is daar niets mis mee.
Erzijn twee judicua die beide 3 voorwaarden kennen. Als er aan twee voorwaarden voldaan is, wordt het judicia niet toegekend.

Binnen het HBO is projectwerk een wezenlijk onderdeel. Hierom is dit onderdeel dan ook niet te verwaarlozen. Als ondanks jouw aantoonbare individuele inzet en prestatie, de groepprestatie te laag is geweest, kom je nietiin aanmerking. Het is ook niet zo dat je met een 8,1 gemiddeld, heel ver boven eis 1 zit, dat het sneu is als het Hierom vastloopt.
Maw zoals ik aangaf, overtuig de examencommissie met je aantoonbare individuele prestatie, maar ook je individuele groepprestatie. Iemand die bijvoorbeeld niet goed in groepen kan werken zou mi binnen dit hbo systeem geen cumlaude moeten afstuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

14ml337 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 17:58:
[...]
Het probleem ligt altijd en voor iedereen bij een ander. De wereld veranderen begint bij jezelf en ook CL slagen.
Het is niet omdat er een tendens is in paraplutje-gedrag dat het daarom niet werkelijk zo kan zijn. Hij kan nu eenmaal het ongeluk gehad hebben dat ie 2 keer in een mindere groep ingedeeld werd, shit happens...
Hij kan het moeilijk volledig alleen maken, meestal is daar geen tijd voor en gaat een beetje voorbij aan het idee van groepswerk.
Ramon schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 18:00:
[...]

Dan nog, waarom is hij toentertijd niet naar de leraar toegegaan? Hij had kunnen vragen om een vervangende of extra opdracht om het cijfer op te krikken, maar dat heeft hij zelf verzaakt. Van iemand die cum laude wilt afstuderen verwacht je zulk eigen initiatief toch?
Wie doet dat op zijn 19-20 jaar? Beetje zelfkritiek is wel op zijn plaats, elke student van 19-20 jaar is gewoon content als hij geen tweede zit heeft en kan genieten van zijn vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

conara schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 14:38:
Tot nu toe heb ik het volgende argument om de examencommissie te overtuigen:

- Het gaat om twee cijfers van twee onderwijseenheden. Beide onderwijseenheden zijn projecten, waar je met medestudenten aan een project werkt.....

De vraag is of dit argument de examencommissie weet te overtuigen....

Weet iemand of dergelijke situaties wel eens eerder hebben gespeeld?
Ze zijn zeer strikt daarin.
In mijn situatie had ik van alle vakken proefwerken en examens minimaal een 8 gehaald. Echter deed ik de verkorte HBO-route waarbij ik van bepaalde vakgebieden een aantal examens niet hoef te maken. Deze niet gemaakte examens werden standaard op een 7 gewaardeerd waardoor ik nooit cum laude kon afstuderen. De examencommissie wilde van niets weten en de enige mogelijkheid was om nog een half jaar aan de studie te plakken en alsnog deze examens af te leggen.
Ik heb besloten om hier geen extra moeite meer in te stoppen en de zevens (die ik nooit heb gehaald) te accepteren.

Overigens denk ik na zoveel jaar niet dat ik iets ben misgelopen door het niet cum laude afstuderen.
Staar niet blind op het afstuderen zelf, maar weet wat je kwaliteiten zijn waardoor je later meer succes hebt in de arbeidsmarkt dan alleen het tonen van dat papiertje.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Anoniem: 432173 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 19:48:
[...]

Het is niet omdat er een tendens is in paraplutje-gedrag dat het daarom niet werkelijk zo kan zijn. Hij kan nu eenmaal het ongeluk gehad hebben dat ie 2 keer in een mindere groep ingedeeld werd, shit happens...
Hij kan het moeilijk volledig alleen maken, meestal is daar geen tijd voor en gaat een beetje voorbij aan het idee van groepswerk.

[...]

Wie doet dat op zijn 19-20 jaar? Beetje zelfkritiek is wel op zijn plaats, elke student van 19-20 jaar is gewoon content als hij geen tweede zit heeft en kan genieten van zijn vakantie.
Ik twijfel er niet aan dat hij bij een groep is ingedeeld dat niet weet wat samenwerken is. Het is al wat je zegt, wie kan dat op zijn 19-20e jaar? Daarom is er voor die mensen die dat wel kunnen een extratje als ze slagen en dat is CL. Haal je dat niet, dan heb je pech gehad. Het overkomt de beste, maar ook die mensen komen er wel. Dit is puur muggen ziften en zoeken naar een excuus om wel die titel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 22:06
Cum Laude kan belangrijk zijn, ik ken bedrijven waarbij CL een minumumeis is. Het gaat dan echter nooit om HBO, maar altijd om WO. De toegevoegde waarde in casu zal dus beperkt zijn. Maar ik zou zeggen, schrijf een brief en wacht de reactie af. Qua argumentatie moet je het m.i. niet in excuses zoeken, dat is kansloos. Een beroep op coulance met een fraaie cijfermatige onderbouwing is m.i. meer kansrijk.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfPi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 12:43
Ik kan niet zeggen of ik voor of tegen ben. Aan de ene kant had je een eigen verantwoordelijkheid om de projectgenoten mee te krijgen en indien niet, het project recht te trekken. Ik herinner me een aantal projecten waar teamgenoten ook van de 5,5-cultuur waren, en ik all-nighters heb gedraaid om het de score op te krikken. Gelukkig kon ik in de laatste 2 jaren meestal mijn teamgenoten kiezen.

Anderzijds, als de examencommissie jouw argumentatie volgt, en je zelf 100% overtuigd bent dat je een cum-laude prestatie hebt afgeleverd dan kan je het proberen. Het is dan meer een gewetenskwestie. Iedere keer dat je je diploma laat zien zal je je herinneren of je die fair of met sjoemelen hebt binnengehaald.

Wat ik wel opvallend vind is dat het om meerdere projecten gaat, en dat je ogenschijnlijk nogal laat bent met een beklag over je toenmalige projectgenoten.

Ik ben het niet eens met wat anderen zeggen over het gebrek aan relevantie van het cum-laude predicaat. Er zijn jobs waar het heel belangrijk is dat je academische excellentie (naast sociale vaardigheden, etc etc) kan bewijzen. Ik heb er destijds ook een betaalde promotieplek mee gekregen in de VS. De Nederlandse becijfering is door de uni nauwerlijks in te schatten, maar cum laude is overduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

14ml337 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 20:33:
[...]

Ik twijfel er niet aan dat hij bij een groep is ingedeeld dat niet weet wat samenwerken is. Het is al wat je zegt, wie kan dat op zijn 19-20e jaar? Daarom is er voor die mensen die dat wel kunnen een extratje als ze slagen en dat is CL. Haal je dat niet, dan heb je pech gehad. Het overkomt de beste, maar ook die mensen komen er wel.
Het is niet omdat je het niet kan op je 19-20 jaar, dat je het nooit zal kunnen, misschien is hij ondertussen al wel zover. Daarbij, laat je zo'n graad afhangen van de verbale maturiteit van de student op zijn 19-20 jaar? Lijkt me een slecht idee en geheel niet volgens de visie dat je moet kunnen groeien in je opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM

StM

Daarom wordt je ook gewoon langzaam aan steeds strenger beoordeeld. Als je wilt dat CL nog iets in blijft houden moet je het gewoon niet toekennen aan de mensen die niet aan de minimale vereisten hebben voldaan ipv dat je het toch geeft van ach wat maakt het ook uit hij heeft er bijna aan voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als de TS. Alleen een iets andere aanleiding: bij mijn opleiding (Economische geografie, MSc) was/is een aanvullende eis dat het afstuderen binnen 1,5 jaar na aanvang opleiding plaatsvindt (voor de volledigheid, opleiding duurt 1 jaar, dat is ook de norm, maar driekwart heeft er tussen de 1 en 2 jaar voor nodig in de praktijk, door uitlopende stages, bovengemiddeld strenge/veeleisende docenten tijdens thesis etc).

Mijn eindgemiddelde was 8,4, maar doordat ik die 1,5 jaar-regel met 2 maanden had overschreden, werd mij geen cum laude judicium toegekend. Omdat mijn examenregelement ook de clausule bevatte dat de examencommissie af kan wijken van de regels, heb ik de examencommissie formeel aangeschreven het argument dat mijn studievertraging een bewuste (en goede) keuze was. Ik had immers een ingewikkeld onderwerp dat vrij veel tijd kostte om tot een goede thesis te brengen en dat zou mij niet gelukt zijn door het eerder in te leveren. Door er meer tijd voor te nemen kon ik voor mijn thesis een 9,0 halen (iets wat mijn faculteit zelden zei te geven) en aangezien de thesis in opdracht van de overheid was geschreven, kwam die extra kwaliteit de maatschappij ten goede. Dat samen met het feit dat ik in mijn hele maatschappelijke carrière nooit lager dan een 6,8 had gehaald, vond ik een goede reden om mij wel degelijk het judicium cum laude te geven...

Maar de examencommissie hield voet bij stuk. Zij waren van mening dat 2 maanden te veel studievertraging toch echt een schending van de regels was. Dit is overigens lulkoek, dat doen ze puur en alleen omdat universiteiten niet geassocieerd willen worden met langstudeerders (al zie ik mezelf helemaal niet als zodanig), maar goed, je kan er weinig tegen doen. Misschien niet de boodschap die je wilt horen, maar ik ben bang dat het in het algemeen zo gaat - al weet ik niet of er een verschil is met het HBO.

Nogal een lange post, dus:

TL;DR: Examencommissies wijken zelden (lees: niet) af van hun eisen aan cum laude afstuderen, ook niet als je ze vraagt om een uitzondering te maken a.d.h.v. het daarvoor bedoelde artikel in het examenregelement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:05
Duwtje naar WI. Overigens is het gewoon een vraag, geen reden om de TS aan te vallen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Regels zijn regels, befehl ist befehl? Regels zijn er om op redelijke wijze toegepast te worden. En als een examencommissie van oordeel is dat TS wél die CL achter zijn naam mag zetten, dat voldoet TS kennelijk aan de geest van de regels, wat ik heel wat belangrijker vind dan de letter...

Dat doen rechters ook, dat is ook geen cheaten. Of is een verdachte ook walgelijk bezig als hij zich verdedigt tegenover een rechter?
14ml337 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 20:33:
Ik twijfel er niet aan dat hij bij een groep is ingedeeld dat niet weet wat samenwerken is. Het is al wat je zegt, wie kan dat op zijn 19-20e jaar? Daarom is er voor die mensen die dat wel kunnen een extratje als ze slagen en dat is CL. Haal je dat niet, dan heb je pech gehad. Het overkomt de beste, maar ook die mensen komen er wel. Dit is puur muggen ziften en zoeken naar een excuus om wel die titel te krijgen.
Je komt in je propeusejaar in een groep van 6, waarvan er 3 na het eerste jaar met een BAS van school gestuurd zijn. De overige 2 zijn middelmatige studenten. En dan bij jij op je 19e verantwoordelijk om die 3 ongeschikten even naar een 7 te tillen? Dacht het niet. Als de leraren het al niet kunnen, waarom moet jij daar dan wel verantwoordelijk voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ardana schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:58:
[...]
Je komt in je propeusejaar in een groep van 6, waarvan er 3 na het eerste jaar met een BAS van school gestuurd zijn. De overige 2 zijn middelmatige studenten. En dan bij jij op je 19e verantwoordelijk om die 3 ongeschikten even naar een 7 te tillen? Dacht het niet. Als de leraren het al niet kunnen, waarom moet jij daar dan wel verantwoordelijk voor zijn?
Je hoeft het ook niet te doen voor je normale schoolcarriere, maar wil je CL halen, tja dan moet je die extra verantwoordelijkheid er zelf bijpakken.

Wat een aantal mensen hier lijkt te vergeten is dat CL geen verplichting is, het is alleen een extraatje en voor dat extraatje moet je je extra inspannen.

Afaik zijn over het algemeen juist de groepsopdrachten voor CL belangrijk, dat zijn nu namelijk net de puntjes waarmee je kan aantonen dat je meer bent dan enkel een goede studiebol.
Juist uit die groepsopdrachten blijkt meestal of iemand een extra inzet doet of niet (want de meeste groepsopdrachten kennen slackers, kan je die meekrijgen of niet).
Zet je dat extra stapje niet, no worries, je afstuderen komt er niet door in gevaar. Alleen verwacht niet een extra beloning in de vorm van CL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
groeps·op·dracht (de; v(m); meervoud: groepsopdrachten):
1 artificiele onderwijsvorm teneinde te onderwijzend personeel beoordelingsverantwoordelijkheid te laten ontlopen, kosten te besparen en leerlingen / studenten naar een gemiddelde beoordeling te trekken

Wat mij betreft wordt elke universiteit en HBO met enige vorm van niet-individuele beoordelingen direct gedegradeerd tot kleuterschool. Aangezien elke prutser met meer volhardingsvermogen dan intellect wel HBO of WO kan doorlopen dient besmetting van de populatie met het laag- en middelmatige voorkomen te worden. Overeenkomst met de maatschappelijke werkelijkheid is ook marginaal.

Niet meer dan terecht dus om een onderbouwd verzoek te doen aan de examencommissie in theorie.

In praktijk hebben dergelijke kwalificaties op HBO weinig te zoeken (geen nut in vervolgbaan/-onderwijs en doorgaans niet indicatie van prestatie op hoogste niveau, want niet het hoogste onderwijsniveau waarop de betreffende opleidingsrichting gegeven wordt).

Om het de examencommissie wat makkelijker te maken zou ik in zo'n geval altijd trachten wat extra vakken met goed gevolg af te leggen zodat het verzoek geherformuleerd kan worden om een alternatief programma van gelijke omvang te beoordelen. Als goede student is het een eitje (zou moeten zijn) om 1 of 2 extra vakken te doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 21-06-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 20:36
Het zal heel erg afhankelijk zijn van de examencomissie. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het feit dat je nu 'pas' met de onterechte zessen op de proppen komt tegen je kan werken. Mijn vriendin had een soortgelijk probleem waarbij een coschap van haar met een zeven werd beoordeeld 'omdat we uit principe niet hoger dan een zeven geven'. Twee jaar later bleek dat de reden dat ze niet cum laude zou afstuderen. Ze heeft toen ook de examencomissie aangeschreven, maar die heeft toch geen cum laude toegekend. In het kort was het verweer dat als zij de zeven onrechtmatig had gevonden zij er op dat moment actie op had moeten ondernemen en niet pas twee jaar later toen bleek dat het in de weg stond voor het cum laudepredicaat.
(Ik ben het hier overigens niet mee eens, maar dit was wat zij lieten weten)

Het devies is denk ik om het gewoon te proberen. Het kost je weinig moeite en je wordt er per definitie niet slechter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Ardana schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:58:
[...]

Regels zijn regels, befehl ist befehl? Regels zijn er om op redelijke wijze toegepast te worden. En als een examencommissie van oordeel is dat TS wél die CL achter zijn naam mag zetten, dat voldoet TS kennelijk aan de geest van de regels, wat ik heel wat belangrijker vind dan de letter...

Dat doen rechters ook, dat is ook geen cheaten. Of is een verdachte ook walgelijk bezig als hij zich verdedigt tegenover een rechter?
Het wetboek is zwart/wit. Ik snap waar je op doelt, maar op het moment dat dergelijke regels tegen je gebruikt kunnen worden dan zullen ze daar ook vies gebruik van maken. Je vergelijking heeft dan ook niks te maken met wat hier gebeurd. Als ik dan even in je voetstappen mag treden dan kunnen we dat vergelijken met een moordenaar die aan zn moeder vraagt welke wapens hij nog meer kan gebruiken. TS vraagt letterlijk, welke argumenten kan ik nog meer gebruiken om mee naar de examencommissie te stappen.

Ik zeg ook niet dat TS niet maar examencommissie moet stappen om alle redenen die hij aandraagt, maar de manier waarop is wel een hele sneue vertoning.

Daarnaast hoef je emphatie niet meer te verwachten van een rechter in de in 21e eeuw.

[ Voor 0% gewijzigd door DR!5EQ op 21-06-2015 09:45 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:02
conara schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 14:38:
Het is een misschien wat vreemde situatie, maar ik wil de volgende situatie aan jullie voorleggen: Ik ben bijna afgestudeerd en zou graag cum laude willen afstuderen. De eisen die mijn opleiding aan cum laude stelt zijn als volgt:

[...]

bron: http://www.dehaagsehogesc...nload_file?p_itm_id=60706

Ik sta gemiddeld een 8.1, echter heb ik tweemaal een 6 gehaald voor een project. De rest van mijn cijfers zijn allemaal >7. Oftewel ik voldoe aan alle voorwaarde, behalve voorwaarde b.
Dus je voldoet gewoon niet aan de voorwaarden en die voorwaarden kan de examencommissie nu eenmaal niet even aan de kant schuiven omdat ze jou toevallig even niet goed uitkomen.

Uiteraard kan je van mening verschillen of die voorwaarden niet anders zouden moeten, maar zolang die voorwaarden er zijn, heb je er mee te leven.

Je moet je ook afvragen of je dit wel zou moeten willen. Want al gaat de examencommissie hierin mee, dan ben je cum laude, maar tegelijkertijd ook weer niet.
Nu wil ik de examencommissie aanschrijven om te vragen (met argumenten) om mij alsnog "met lof" te laten slagen. In principe kan een examencommissie (zover ik weet) van de voorwaarde afwijken en is dit in praktijk ook gebeurd. Ik weet niet of onze examencommissie dat ook ooit heeft gedaan.
Uitzonderingen worden eerder gemaakt voor "extreme" situaties, denk aan gezondheids- of familieproblemen, niet vanwege een tegenvallend cijfer.
Ik wil dit toch proberen voor elkaar te krijgen, maar ik denk dat mijn zaak niet heel erg sterk is.
Dat jij dat zelf ook inziet, zegt een hoop...
Dergelijke projectresultaten, waar de invloed beperkt is, is naar mijn ogen ook niet eerlijk.
En jij denkt serieus dat de examencommissie het met je eens zal zijn dat groepsopdrachten niet eerlijk zijn en daarom maar gewoon niet mee moeten tellen? Groepsopdrachten zijn nu eenmaal onderdeel van het curriculum. Had je bij het maken van de opdracht aan de docent doorgegeven dat er problemen waren met de samenwerking? Heb je het werk van je medestudenten gereviewd?

Jouw houding komt ook een beetje opportunistisch op mij over: heb je een 8 voor je groepsopdracht, dan komt dat door jou; is het een 6, dan ligt het aan je medestudenten. En je bent er sowieso te laat mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Koos Werkloos op 21-06-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 661369

Koos Werkloos schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:22:
Jouw houding komt ook een beetje opportunistisch op mij over: heb je een 8 voor je groepsopdracht, dan komt dat door jou; is het een 6, dan ligt het aan je medestudenten.
Aan de andere kant kan het ook gewoon waar zijn :P Zeker als je ziet dat het de enige twee cijfers zijn die 7< zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Anoniem: 661369 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:25:
[...]

Aan de andere kant kan het ook gewoon waar zijn :P Zeker als je ziet dat het de enige twee cijfers zijn die 7< zijn
Het kan inderdaad waar zijn, maar erg geloofwaardig is het niet om daar na een paar jaar mee aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gomez12 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 02:18:
[...]
Afaik zijn over het algemeen juist de groepsopdrachten voor CL belangrijk, dat zijn nu namelijk net de puntjes waarmee je kan aantonen dat je meer bent dan enkel een goede studiebol.
Juist uit die groepsopdrachten blijkt meestal of iemand een extra inzet doet of niet (want de meeste groepsopdrachten kennen slackers, kan je die meekrijgen of niet).
Voor Cum Laude is het van belang dat je dom genoeg bent om een groepje nietsnutten een hoog cijfer te bezorgen? Dat lijkt me toch echt niet. Het grotere probleem is dat docenten/begeleiders al tijdens practica moeten door hebben dat er verschil in niveau zit tussen studenten. Vooral als ze ook nog eens niet zelf het groepje mochten uitkiezen.

Dan is het wel heel makkelijk zeggen dat een 18-19 jarige maar zijn andere groepsgenoten moet 'motiveren'. En wat nou als die daar geen behoefte aan hadden en die 6 wel prima vonden?
14ml337 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 09:44:
[...]

Het wetboek is zwart/wit.
Als het zo simpel was dan hadden we geen rechters nodig om de straf te bepalen, enkel schuldig/onschuldig. Dat is dan dus ook echt vaak genoeg niet zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 23:43

Zenix

BOE!

Ze zijn niet bepaald streng met cum laude. Bij mijn opleiding mag je geen onvoldoendes of herkansingen hebben en nooit lager dan zes en hoger dan 8
gemiddeld. Na twee jaar voldoe ik hier nog aan. Maar het zal mij niet verbazen als ik in dezelfde situatie kom door die projecten.

Ik heb tijdens projecten ook meestal zesjes gehaald. Als chronische zieke student kon ik dat cijfer nog vaak naar 6 krijgen in plaats van onvoldoende. Maar het is niet te doen om het groepscijfer als cum laude student veel hoger te krijgen. Omdat je als gehele groep beoordeeld wordt en het project geschikt is voor fulltime 6 studenten.

Waarschijnlijk was dat ook bij jou. Dus ik zou het zeker proberen om toch de cum laude te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Sissors schreef op zondag 21 juni 2015 @ 14:58:
[...]

Voor Cum Laude is het van belang dat je dom genoeg bent om een groepje nietsnutten een hoog cijfer te bezorgen? Dat lijkt me toch echt niet.
Daar denk ik toch iets genuanceerder over. Cum laude is nou juist bedoeld om uitmuntende studenten te onderscheiden en van een uitmuntende student mag je best verwachten dat hij/zij in een groepsopdracht net wat meer bijdraagt dan de anderen en de boel een beetje op sleeptouw neemt om zo een 7 (is dat nou echt zo hoog?) te halen.

Bovendien: als de examencommissie TS zijn zin geeft, dan kan iedereen wel gaan eisen dat tegenvallende cijfers van een paar jaar geleden buiten beschouwing worden gelaten.
Dan is het wel heel makkelijk zeggen dat een 18-19 jarige maar zijn andere groepsgenoten moet 'motiveren'. En wat nou als die daar geen behoefte aan hadden en die 6 wel prima vonden?
Dan komen we weer op een ander punt: waarom trok TS toen niet aan de bel?

Zelf heb ik in de eindexamenklas van het VWO (ik was toen 17) in de situatie gezeten dat ik voor een opdracht was ingedeeld met een klasgenoot met wie ik totaal niet goed overweg kon en ik gaf meteen aan dat ik samenwerking met hem dan ook absoluut niet zag zitten, maar dat werd niet serieus genomen. Doordat die klasgenoot al snel richting mij dermate abnormaal gedrag begon te vertonen dat samenwerking écht niet meer ging opnieuw meerdere keren bij de docent aangedrongen om mij die opdracht dan maar in mijn eentje te laten doen. Uiteindelijk zag de docent ook in dat het zo niet langer ging en haalde hij ons weer uit elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Koos Werkloos op 21-06-2015 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Door mensen met zesjes met lof te laten afstuderen erodeert het begrip natuurlijk best wel. IMO zou je daar alleen voor in aanmerking moeten komen als je voor alle vakken een acht of hoger hebt behaald.

[ Voor 37% gewijzigd door nare man op 21-06-2015 17:14 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tja leuk, maar dat is bij geen enkel instituut de eis, en je mag bij genoeg met 6'jes cum laude halen. Al mag je dan weer mogelijk geen herkansingen hebben gebruikt bijvoorbeeld (of beperkt aantal).
Koos Werkloos schreef op zondag 21 juni 2015 @ 16:34:
[...]

Daar denk ik toch iets genuanceerder over. Cum laude is nou juist bedoeld om uitmuntende studenten te onderscheiden en van een uitmuntende student mag je best verwachten dat hij/zij in een groepsopdracht net wat meer bijdraagt dan de anderen en de boel een beetje op sleeptouw neemt om zo een 7 (is dat nou echt zo hoog?) te halen.
Ik heb daar dus geen zicht op, bij mijn opleiding was zoals ik eerder schreef een 6 meer als cijfer bij een project dat het niet slecht genoeg was om het je over te laten doen, maar toch ook niet iets waar je blij van werd.
Bovendien: als de examencommissie TS zijn zin geeft, dan kan iedereen wel gaan eisen dat tegenvallende cijfers van een paar jaar geleden buiten beschouwing worden gelaten.
Binnen redelijkheid dus, zoals zo vaak. En dan weet ik niet genoeg van de situatie van TS af of het daar binnen valt, maar als je het niet haalt op 1 project (jaja, weet dat het er hier 2 zijn) waarvan zou blijken dat alle andere de studie moesten stoppen, terwijl hij het verder makkelijk goed genoeg had voor cum laude, dan vind ik het niet vreemd om daar rekening mee te houden.
[...]

Dan komen we weer op een ander punt: waarom trok TS toen niet aan de bel?
1. Omdat je op dat moment al lang blij bent dat je van het project met die nietsnutten af bent.

2. Omdat je niet als NSB'er bekend wil staan (voor de goede orde: Ik vind zelf absoluut niet dat je dat bent als je voor jezelf opkomt, maar ik begrijp wel dat het niet iets is wat je zomaar doet als je ook met een 6'je weg kan komen).

Sowieso ligt voor mij de schuld meer bij de opleiding bij zulk soort gevallen: Die zouden al niet verplicht indelingen moeten maken (ja in het eerste jaar een paar keer zodat mensen elkaar leren kennen), zodat de studenten zelf kunnen zorgen dat de nietsnutten bij elkaar zitten, en die zouden ook in de gaten moeten houden dat iedereen dat cijfer verdient.

Ik heb zelf studenten projecten begeleidt, waarbij soms ook verschillende cijfers werden gegeven (meestal niet, maar het gebeurde). En zelfs als wij dat aankaarten bij een individueel gesprek bij duidelijke verschillen in niveau, dan nog zie je dat ze erg terughoudend zijn met zeggen dat een ander eigenlijk toch wel minder heeft gedaan. (Als er echt ruzies zouden zijn wordt het wel een ander verhaal natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Sissors schreef op zondag 21 juni 2015 @ 17:39:
1. Omdat je op dat moment al lang blij bent dat je van het project met die nietsnutten af bent.
Verdien je "lof" als dat je instelling is?
2. Omdat je niet als NSB'er bekend wil staan (voor de goede orde: Ik vind zelf absoluut niet dat je dat bent als je voor jezelf opkomt, maar ik begrijp wel dat het niet iets is wat je zomaar doet als je ook met een 6'je weg kan komen).
Leuk die instelling voor standaard slagen, maar voor CL mag je wel wat meer tonen dan enkel dat.
Sowieso ligt voor mij de schuld meer bij de opleiding bij zulk soort gevallen: Die zouden al niet verplicht indelingen moeten maken (ja in het eerste jaar een paar keer zodat mensen elkaar leren kennen), zodat de studenten zelf kunnen zorgen dat de nietsnutten bij elkaar zitten, en die zouden ook in de gaten moeten houden dat iedereen dat cijfer verdient.
Tuurlijk, het is altijd iemand anders zijn schuld...

Imho is het een samenspel tussen opleiding en student om te zorgen dat de student slaagt, maar CL heeft de opleiding niets mee te maken, dat is enkel de student die dat kan behalen (of krijgt de opleiding anders ook CL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-05 13:11

ThunderNet

Flits!

Gomez12 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 18:03:
[...]

Imho is het een samenspel tussen opleiding en student om te zorgen dat de student slaagt, maar CL heeft de opleiding niets mee te maken, dat is enkel de student die dat kan behalen (of krijgt de opleiding anders ook CL)
Als de opleiding te slecht presteert krijgen ze ook op hun donder... Of mogen we het niet die kant op trekken?

Ik zou het gewoon proberen, goede brief schrijven. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Als de examencommissie het met je eens is, heb je gewoon gelijk. Dan maakt het niet uit wat sommige hier roepen, of wouden ze de kundigheid van de examencommissie, van een opleiding die ze niet weten, met mensen die ze niet kennen ook direct maar in twijfel trekken?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ThunderNet schreef op zondag 21 juni 2015 @ 18:30:
[...]
Als de opleiding te slecht presteert krijgen ze ook op hun donder... Of mogen we het niet die kant op trekken?
Te slecht voor CL of te slecht voor überhaupt slagen?

Want het 2e daar krijgen ze al op hun donder voor...
Als de examencommissie het met je eens is, heb je gewoon gelijk. Dan maakt het niet uit wat sommige hier roepen, of wouden ze de kundigheid van de examencommissie, van een opleiding die ze niet weten, met mensen die ze niet kennen ook direct maar in twijfel trekken?
Ik zal nooit een onbekende examencommissie van een onbekende opleiding in twijfel trekken, alleen het predicaat CL bij hogeschool (wat imho al niet veel voorstelt) devalueert in mijn ogen nog verder in waarde als je dit soort protesten serieus gaat nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gomez12 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 18:03:
[...]

Verdien je "lof" als dat je instelling is?
Dat je geen interesse hebt om nietsnutten een goed cijfer te bezorgen dat ze niet verdienen? Ja.
[...]

Leuk die instelling voor standaard slagen, maar voor CL mag je wel wat meer tonen dan enkel dat.
Voor lof moet je groepsgenoten aangeven dat ze een lager cijfer moeten krijgen, maar dat hoeft niet als je wel nuttige groepsgenoten krijgt?
[...]

Tuurlijk, het is altijd iemand anders zijn schuld...

Ik weet niet waar je dit nu in hemelsnaam vandaan haalt. Ik ken uiteraard niet de precieze situatie van TS, maar ja, als ik vind het een taak van de opleiding om niet lekker lui iedereen per definitie een gelijk cijfer voor een project te krijgen als dat duidelijk niet het geval is.

Je bent ook wel gigantisch positief (naiief) over de kwaliteit van sommige vakken/docenten/opleidingen als je zegt dat enkel de student iets met CL te maken heeft en bijvoorbeeld een docent nooit een probleem daarvoor kan zijn.

Tenzij je het onderdeel maakt van de opleiding dat je met nietsnutten een project moet doen, is het gewoon willekeur wanneer je sommige personen wel verplicht in een groep met nietsnutten zet, en andere niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 21-06-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
nare man schreef op zondag 21 juni 2015 @ 17:13:
Door mensen met zesjes met lof te laten afstuderen erodeert het begrip natuurlijk best wel. IMO zou je daar alleen voor in aanmerking moeten komen als je voor alle vakken een acht of hoger hebt behaald.
Tegelijkertijd zou het niet te zeer aan toeval onderhevig moeten zijn wat bij groepsopdrachten in huidige vorm veelal wel is.

Het laten afhangen van het laagst behaalde cijfer is het ook de vraag of het representatief is. Wie heeft er immers niet eens ziek een tentamen gemaakt?

De lat moet hoog liggen, maar zou een representatief beeld moeten schetsen wat enige mate van tolerantie kent en daarnaast willekeur zoveel mogelijk uitsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Flink wat reacties de afgelopen dagen. Ik ga proberen te reageren op de elementen die mij het meest opvielen:

Destijds heb ik weleens met een docent gesproken (half jaar geleden) over het cum laude slagen. Die docent zat in de examencommissie (nu niet meer) en vertelde mij het volgende:

- Brief naar de examencommissie sturen met genoeg argumenten. Eventueel zullen ze dan een uitzondering kunnen maken, maar hij vertelde ook dat dat niet vaak gebeurd. Eigenlijk ben ik nu bezig met dit traject.

- De betreffende projecten herkansen. Ik vroeg toen of een vervangende (individuele) opdracht ook mogelijk was, maar dat was niet mogelijk omdat ik het project met een voldoende heb afgesloten. Als ik een onvoldoende had gehad was dat waarschijnlijk wel mogelijk geweest, omdat ik anders studievertraging zou oplopen. In ieder geval wachten dat de projecten weer worden gegeven is geen optie, daarnaast ben je dan toch weer min of meer afhankelijk van de projectgroep.

- Overigens zij hij dat de meerwaarde van CL in het bedrijfsleven minimaal is. Sowieso zit ik in een branche waar genoeg werk te vinden is, maar niet geschoten is altijd mis.

Daarnaast:
nare man schreef op zondag 21 juni 2015 @ 17:13:
StM schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:17:
Daarom wordt je ook gewoon langzaam aan steeds strenger beoordeeld. Als je wilt dat CL nog iets in blijft houden moet je het gewoon niet toekennen aan de mensen die niet aan de minimale vereisten hebben voldaan ipv dat je het toch geeft van ach wat maakt het ook uit hij heeft er bijna aan voldaan.
Aan de ene kant met jullie eens, maar aan de andere kant oneens. Als je nu puur gaat kijken naar hoeveel met CL afstuderen dit jaar is dat 0. Laat staan hoeveel mensen met magna CL ooit zijn afgestudeerd. Uiteraard is het niet de bedoeling dat tientallen mensen met CL afstuderen. Sowieso is een gemiddelde van >8 niet echt gebruikelijk. Ik blijf bij het punt dat je het moet treffen met je projectgroep.
14ml337 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 09:44:
[...]

Ik zeg ook niet dat TS niet maar examencommissie moet stappen om alle redenen die hij aandraagt, maar de manier waarop is wel een hele sneue vertoning.
Ik snap niet zo goed waarom je continue woorden zoals "walgelijk" en "sneue" gebruikt. a) het voegt niks toe aan de discussie. b) waarom mag ik geen advies inwinnen over deze "zaak". Het goed overbrengen van mijn argumenten is waarschijnlijk de lastigste taak. Mijn protest staat of valt ook met het overbrengen van mijn Aan mede-tweakers vragen wat zei ervan vinden, is dan een goede methode om de voor en nadelen af te wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
conara schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:33:
- daarnaast ben je dan toch weer min of meer afhankelijk van de projectgroep.
Dit blijf ik toch een zwak argument vinden. Groepsopdrachten vormen nu eenmaal een onderdeel van je opleiding en het cijfer telt gewoon mee net als ieder ander vak. Het kan niet zo zijn dat je voor dat vak wel studiepunten haalt, maar dat het voor cum-laude buiten beschouwing wordt gelaten als het een onvoldoende is. De kans lijkt me klein dat de examencommissie meegaat in jouw redenering, want dan zouden ze eigenlijk ook die opdrachten uit het curriculum moeten halen.

Daarnaast: je schuift het wel heel erg af op je teamgenoten. Wat was/wordt jouw bijdrage aan de groepsopdracht? Hoe moet de examencommissie geloven dat jouw bijdrage zoveel beter was dan dat van je teamgenoten? Je wilt cum-laude afstuderen, dan zul je er wat voor moeten doen, ook in een groepsopdracht, bijvoorbeeld door een extra goede bijdrage te leveren om zo de minder goede bijdrage van je teamgenoten te compenseren of het werk van je teamgenoten grondig te reviewen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
- Brief naar de examencommissie sturen met genoeg argumenten. Eventueel zullen ze dan een uitzondering kunnen maken, maar hij vertelde ook dat dat niet vaak gebeurd. Eigenlijk ben ik nu bezig met dit traject.
Had je hem eigenlijk moeten vragen wanneer ze wel een uitzondering maken, ik vermoed dat dat bijna altijd ziekte / familie-omstandigheden / externe omstandigheden is.
Aan de ene kant met jullie eens, maar aan de andere kant oneens. Als je nu puur gaat kijken naar hoeveel met CL afstuderen dit jaar is dat 0. Laat staan hoeveel mensen met magna CL ooit zijn afgestudeerd. Uiteraard is het niet de bedoeling dat tientallen mensen met CL afstuderen. Sowieso is een gemiddelde van >8 niet echt gebruikelijk. Ik blijf bij het punt dat je het moet treffen met je projectgroep.
Als het niet de bedoeling is dat tientallen mensen met CL afstuderen, dan zou ik zeggen : Geef je protest op. Je protest is namelijk enkel gebaseerd op het afzwakken van de eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Koos Werkloos schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:01:
[...]
Daarnaast: je schuift het wel heel erg af op je teamgenoten. Wat was/wordt jouw bijdrage aan de groepsopdracht? Hoe moet de examencommissie geloven dat jouw bijdrage zoveel beter was dan dat van je teamgenoten? Je wilt cum-laude afstuderen, dan zul je er wat voor moeten doen, ook in een groepsopdracht, bijvoorbeeld door een extra goede bijdrage te leveren om zo de minder goede bijdrage van je teamgenoten te compenseren of het werk van je teamgenoten grondig te reviewen.
Kort en goed: Zonder (de inzet van) TS had die hele groep een onvoldoende gehaald.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Freee!! schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:45:
[...]

Kort en goed: Zonder (de inzet van) TS had die hele groep een onvoldoende gehaald.
Dan wens ik TS veel succes met het overtuigen van de examencommissie daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:04
Overigens zij hij dat de meerwaarde van CL in het bedrijfsleven minimaal is. Sowieso zit ik in een branche waar genoeg werk te vinden is, maar niet geschoten is altijd mis.
Dit is zeker waar. Er zijn tegenwoordig nog maar zo weinig mensen die ET gaan studeren ten opzichte van de vraag, dus de pré die je met CL eventueel zou hebben valt weg tegen het grote tekort aan ET-mensen. Daarnaast is elektro een vak waarbij je waarde vooral bepaald wordt door het soort functies je doet na je studie. Naar mijn mening is tijdens je studie je afstudeeropdracht dan ook één van de belangrijkste onderdelen omdat dit vaak je eerste echte ervaring is waar je laat zien wat je waard bent en je deze vaak ook op je CV zet. Ook telt hoe je als persoon in een functie functioneert heel erg mee zoals hoe goed je bent in oplossingen voor problemen te vinden en hoe je met andere partijen omgaat (al is dat natuurlijk iets wat bij een sollicitatie moeilijk te beoordelen is). Je ruwe kennis die je van je opleiding mee krijgt is dan ook slechts een basis en is mijn ervaring geeneens een belemmering om binnen de ET later alsnog niet voor een andere richting te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Ik snap niet zo goed waarom je continue woorden zoals "walgelijk" en "sneue" gebruikt. a) het voegt niks toe aan de discussie. b) waarom mag ik geen advies inwinnen over deze "zaak". Het goed overbrengen van mijn argumenten is waarschijnlijk de lastigste taak. Mijn protest staat of valt ook met het overbrengen van mijn Aan mede-tweakers vragen wat zei ervan vinden, is dan een goede methode om de voor en nadelen af te wegen.
Omdat er verschillende argumenten bewijzen, vooral die je zelf aandraagt, dat je op zoek bent naar een excuus om toch deze titel te dragen. Dat vind ik *knip en nu is het genoeg geweest met het aanwrijven van kwalificaties* omdat je dan blijkbaar niet kunt accepteren dat je er onvoldoende aan hebt gedaan om bij deze zeer selecte groep te behoren. Je zal en moet deze titel hebben. Dat kun je alleen doen, maar jij breid het nog verder uit door hier een heel topic aan te wijden op tweakers.

Dat een persoon hier een topic aan maakt om advies in te winnen hoe men met situatie X en Y om kunnen gaan vind ik zeker oke. Maar jij tilt het naar een heel ander niveau. Leuk dat je mijn reactie hebt gequote, maar ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 22-06-2015 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Freee!! schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:45:
[...]

Dat is onbekend, wellicht was het zonder (de inzet van) TS wel een 7 of een 8 geweest.
Wellicht heeft TS de hele groep wel ontwricht waardoor er amper nog viel samen te werken.

Alleen dat is allemaal niet relevant, het gaat erom wat TS tegen de examencommissie kan hard maken en niet wat een stel random Tweakers kan verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bij het zien van dit plaatje moest ik aan deze discussie denken:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nEwatzS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 21 juni 2015 @ 08:44:
groeps·op·dracht (de; v(m); meervoud: groepsopdrachten):
1 artificiele onderwijsvorm teneinde te onderwijzend personeel beoordelingsverantwoordelijkheid te laten ontlopen, kosten te besparen en leerlingen / studenten naar een gemiddelde beoordeling te trekken

Wat mij betreft wordt elke universiteit en HBO met enige vorm van niet-individuele beoordelingen direct gedegradeerd tot kleuterschool. Aangezien elke prutser met meer volhardingsvermogen dan intellect wel HBO of WO kan doorlopen dient besmetting van de populatie met het laag- en middelmatige voorkomen te worden. Overeenkomst met de maatschappelijke werkelijkheid is ook marginaal.

Niet meer dan terecht dus om een onderbouwd verzoek te doen aan de examencommissie in theorie.

In praktijk hebben dergelijke kwalificaties op HBO weinig te zoeken (geen nut in vervolgbaan/-onderwijs en doorgaans niet indicatie van prestatie op hoogste niveau, want niet het hoogste onderwijsniveau waarop de betreffende opleidingsrichting gegeven wordt).

Om het de examencommissie wat makkelijker te maken zou ik in zo'n geval altijd trachten wat extra vakken met goed gevolg af te leggen zodat het verzoek geherformuleerd kan worden om een alternatief programma van gelijke omvang te beoordelen. Als goede student is het een eitje (zou moeten zijn) om 1 of 2 extra vakken te doen.
toon volledige bericht
Projectonderwijs wordt gegeven op HBO/WO door een vraag vanuit het bedrijfsleven naar studenten die niet alleen op zichzelf slim zijn, maar ook kunnen communiceren en in een team kunnen werken. Dit is in veel bedrijfstakken belangrijker dan 'gewoon individueel slim' zijn. Herkennen van groepsgedrag en daar op in kunnen spelen is iets dat studenten beter in de opleiding kunnen leren dat bij hun eerste echte opdracht.

Kostenbesparing is geen argument, ik ben met begeleiden van een kleine groep vaak meer tijd kwijt dan voor een regulier tentamen voor een veelvoud aan studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Extra curriculum activiteiten wegen voor de meeste bedrijven zwaarder dan het Cumlaude slagen. Wat nog wel van belang kan zijn is de naam die je opleiding voor bedrijven heeft. Sommige opleidingen staan als goed en degelijk bekend en andere hebben een mindere naam omdat ze erom bekend staan de regels weleens te buigen ten gunste van de studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ben inmiddels al weer tien jaar geleden met lof afgestudeerd. Daarvoor heb ik uiteindelijk 1 examen over moeten doen om van een 6,8 een 7,1 te maken (uiteindelijk 8.6 gemiddeld). Dat had ik toen in de eerstvolgende herexamen week gedaan, ruim voordat mijn bul in beeld kwam.

Nu snap ik wel dat een groepsopdracht geen examen is, maar zelfs groepsopdrachten kan je over doen.
Destijds was je dus schijnbaar tevreden was met een 6, dat zul je nu maar moeten accepteren...

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 22-06-2015 20:37 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:21:
Extra curriculum activiteiten wegen voor de meeste bedrijven zwaarder dan het Cumlaude slagen. Wat nog wel van belang kan zijn is de naam die je opleiding voor bedrijven heeft. Sommige opleidingen staan als goed en degelijk bekend en andere hebben een mindere naam omdat ze erom bekend staan de regels weleens te buigen ten gunste van de studenten.
Dat ligt maar aan de opleiding, het bedrijf, en uiteraard ook welke activiteiten. Ik ben een stuk meer onder de indruk van een student die Cum Laude het heeft gehaald dan eentje die weleens op studiereis is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:55

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Je kunt het altijd proberen, maar ik zou zeker luisteren naar het advies dat je met sterke argumenten moet komen om te overtuigen en ik vind zelf de groepsopdracht qua argument redelijk zwak.

Zelf heb ik in bijna hetzelfde bootje gezeten: ik had één 5,8 gehaald, waarbij het minimum van alle vakken minimaal een 6 moest zijn. Dat vak wilde ik herkansen, maar werd afgewezen: kost de leraar teveel tijd. Als ik was gezakt, daarna herkansing had gedaan met 6 of hoger had ik wel CL gehad....tsja, that's life :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sissors schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:58:
[...]

Dat ligt maar aan de opleiding, het bedrijf, en uiteraard ook welke activiteiten. Ik ben een stuk meer onder de indruk van een student die Cum Laude het heeft gehaald dan eentje die weleens op studiereis is geweest.
Er zijn ook zat activiteiten en verenigingen waar je je naast je studie voor kan inzetten (studenten verenigingen en studenten competities zoals de NUNA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:23:
[...]

Er zijn ook zat activiteiten en verenigingen waar je je naast je studie voor kan inzetten (studenten verenigingen en studenten competities zoals de NUNA)
Uiteraard. Nog steeds staat het dat ik meer onder de indruk ben van een student die aan komt met CL, dan eentje die in de EvCom van een sportvereniging heeft gezeten.

Natuurlijk ligt het allemaal aan hoeveel er dan is gedaan, en de opleiding (bij sommige is het niet bijzonder relevant wat je nu in je opleiding precies hebt gedaan, bij andere is de opleiding juist extreem belangrijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

JackBol schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:35:
Nu snap ik wel dat een groepsopdracht geen examen is, maar zelfs groepsopdrachten kan je over doen.
Destijds was je dus schijnbaar tevreden was met een 6, dat zul je nu maar moeten accepteren...
Dat ligt ook maar aan de opleiding, bij ons (HvA) kon je groepsopdrachten echt niet over doen. Het was ook zéér zeldzaam dat een groepsproject uberhaupt niet gehaald werd, en meestal werd er dan een aanvullende groepsopdracht gedaan, of moesten ze gewoon net zo lang verbeteringen aanbrengen totdat er iig 'n 5,6 uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Vandaag mijn afstudeerzitting gehad en afgestudeerd met een 9 voor mijn afstuderen. Ik ben er zeer tevreden mee, natuurlijk jammer dat ik niet aan de eisen van CL voldoe. Overigens kan ik mij prima vinden in de door jullie ingenomen positie, maar het was ook meer om te peilen wat andere mensen van de situatie vinden. Over het algemeen is er goed en nuttig gereageerd. Ik moet nog even nadenken of ik daadwerkelijk een brief naar de examencommissie ga sturen, maar ik heb nu nog geen betere argumenten dan ik het topic begon. Ik kan gewoon geen concrete punten uit het verleden aanhalen, omdat het te lang geleden was.

Overigens ben ik nog wel van mening dat een groepscijfers eigenlijk geen eis zal mogen zijn voor het CL slagen. Ja groepswerk is een belangrijk onderdeel, maar tegelijkertijd ben je afhankelijk van je groep. Soms moet je het maar treffen met je groep en herkansen van projecten is zeker niet eenvoudig. Soms moet je het hele project opnieuw doen. Maar mijn standpunt is denk onderhand wel duidelijk. Ik sprak vandaag na mijn verdediging met mijn 1ste lezer en die vroeg of ik CL kon afstuderen. Dus ik vertelde hem de situatie en hij vond overigens wel dat je afhankelijk bent van je projectgroep. Hij wist overigens niet hoe de examencommissie zal handelen.
14ml337 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:15:
[...]

Omdat er verschillende argumenten bewijzen, vooral die je zelf aandraagt, dat je op zoek bent naar een excuus om toch deze titel te dragen. Dat vind ik [mbr]*knip en nu is het genoeg geweest met het aanwrijven van kwalificaties*[/] omdat je dan blijkbaar niet kunt accepteren dat je er onvoldoende aan hebt gedaan om bij deze zeer selecte groep te behoren. Je zal en moet deze titel hebben. Dat kun je alleen doen, maar jij breid het nog verder uit door hier een heel topic aan te wijden op tweakers.

Dat een persoon hier een topic aan maakt om advies in te winnen hoe men met situatie X en Y om kunnen gaan vind ik zeker oke. Maar jij tilt het naar een heel ander niveau. Leuk dat je mijn reactie hebt gequote, maar ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt.
Nee ik heb geen een andere reactie gelezen van personen die mijn acties walgelijk en/of sneue vinden, dus misschien moet je iets gaan aanpassen aan de manier van reageren. Je mag zeker je punt duidelijk maken, maar wel op een fatsoenlijke manier. Daarnaast mag je best wel eens naar de situatie an sich kijken en misschien wat meer empathie tonen.Of kan je niet voorstellen dat ik deze vraag stel? Het is gewoon het verkennen van de mogelijkheden en nee ik hoef niet perse de CL titel te hebben. Maar het zal wel leuk zijn nadat ik zoveel energie (en plezier) in mijn studie heb gestoken. Als de examencommissie uiteindelijk nee zegt is voor mij de kous af en heb ik daar vrede mee. Ik kan mij namelijk wel voorstellen dat de examencommissie zit niet honoreert, maar als ik het niet probeer gaat het zeker niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 23:43

Zenix

BOE!

JackBol schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:35:
Ik ben inmiddels al weer tien jaar geleden met lof afgestudeerd. Daarvoor heb ik uiteindelijk 1 examen over moeten doen om van een 6,8 een 7,1 te maken (uiteindelijk 8.6 gemiddeld). Dat had ik toen in de eerstvolgende herexamen week gedaan, ruim voordat mijn bul in beeld kwam.

Dat verschilt per opleiding. Bij mijn opleiding als je voldoende hebt mag je niet herkansen voor een hoger cijfer. Daarnaast als je ooit een herkansing hebt gehad omdat je keer onvoldoende hebt gehaald, geen cum laude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
conara schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 18:03:

Nee ik heb geen een andere reactie gelezen van personen die mijn acties walgelijk en/of sneue vinden, dus misschien moet je iets gaan aanpassen aan de manier van reageren. Je mag zeker je punt duidelijk maken, maar wel op een fatsoenlijke manier. Daarnaast mag je best wel eens naar de situatie an sich kijken en misschien wat meer empathie tonen.Of kan je niet voorstellen dat ik deze vraag stel? Het is gewoon het verkennen van de mogelijkheden en nee ik hoef niet perse de CL titel te hebben. Maar het zal wel leuk zijn nadat ik zoveel energie (en plezier) in mijn studie heb gestoken. Als de examencommissie uiteindelijk nee zegt is voor mij de kous af en heb ik daar vrede mee. Ik kan mij namelijk wel voorstellen dat de examencommissie zit niet honoreert, maar als ik het niet probeer gaat het zeker niet lukken.
Als je een van mijn eerdere reactie had gelezen geef ik wel degelijk aan dat ik je reactie op dit hele gebeuren snap. Dat jij je ongenoegen uit op tweakers snap ik ook nog. Maar dat je samen met andere mensen argumenten zoekt om toch die titel te krijgen, dat vind ik *knip* .

Ik ga hier ook geen woorden aan besteden. Ik kan je aanraden om dit topic nog eens goed door te lezen.

[ Voor 0% gewijzigd door Krisp op 24-06-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
conara schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 18:03:
Overigens ben ik nog wel van mening dat een groepscijfers eigenlijk geen eis zal mogen zijn voor het CL slagen. Ja groepswerk is een belangrijk onderdeel, maar tegelijkertijd ben je afhankelijk van je groep.
Het is of het een of het ander. Of het zit in de opleiding en het cijfer telt voor alles mee, of het verdwijnt volledig uit de opleiding. Je moet er een voldoende voor halen om te slagen, maar als het een 6 is telt het niet mee voor cum laude...? Niet erg logisch, daarom kan ik me moeilijk voorstellen dat de examencommissie daarin mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

14ml337 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 18:52:Maar dat je samen met andere mensen argumenten zoekt om toch die titel te krijgen, dat vind ik *knip*.
Bij de pakken neer zitten is voor de massa, je eigen lot in handen nemen is voor de uitblinkers.

Dit is gewoon iemand die de grenzen opzoekt. Uiteindelijk is wordt het predicaat (cum laude is géén titel) bij de gratie van de examencommissie toegekend. Een commissie zijn mensen en mensen zijn te overtuigen. Niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 2% gewijzigd door Krisp op 24-06-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
"Walgelijk" zou ik het niet willen noemen, maar een erg goede indruk maakt TS niet op mij, een aantal medetweakers en ik denk ook niet op de examencommissie straks. Hij voldoet simpelweg niet aan de eisen want nergens in de reglementen staat dat groepsopdrachten niet meetellen voor cum laude. Iedereen kan wel beweren dat hij twee jaar geleden slechts een 6 kreeg voor een groepsopdracht omdat anderen hun best niet deden. Als de examencommissie TS zijn zin geeft, dan moeten ze ook eerlijk zijn tegenover andere studenten en ook bij hen de cijfers voor groepsopdrachten buiten beschouwing laten voor cijferlijsten.

[ Voor 8% gewijzigd door Koos Werkloos op 24-06-2015 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
JackBol schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:59:
[...]

Bij de pakken neer zitten is voor de massa, je eigen lot in handen nemen is voor de uitblinkers.
Een uitblinker legt de schuld voor een 6 voor een groepsopdracht niet bij zijn teamgenoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
JackBol schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:59:
[...]

Had TS dit gedaan na de groepsopdrachten dan was er wellicht niets aan de hand geweest, nu is het enkel too little too late imho. Maar met 20/20 hindsight ziet alles er beter uit zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Koos Werkloos schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:15:
[...]
Een uitblinker legt de schuld voor een 6 voor een groepsopdracht niet bij zijn teamgenoten.
Hangt er een beetje vanaf. Hoeveel van die teamgenoten zijn al gesjeesd danwel van opleiding veranderd :? En hoe staan de overgebleven teamgenoten er verder voor :? Dat zijn dingen die zo in de administratie zijn op te zoeken en als de antwoorden 50% en gemiddeld een mager 6-je zijn, lijkt het me vrij duidelijk. Als de antwoorden 0% en gemiddeld een ruime 7 zijn, is het ook vrij duidelijk naar de andere kant.

En tot slot:

Als het niet Cum Laude kan, moet het maar Cum Fraude ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Freee!! schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 08:23:
[...]

Hangt er een beetje vanaf. Hoeveel van die teamgenoten zijn al gesjeesd danwel van opleiding veranderd :? En hoe staan de overgebleven teamgenoten er verder voor :? Dat zijn dingen die zo in de administratie zijn op te zoeken en als de antwoorden 50% en gemiddeld een mager 6-je zijn, lijkt het me vrij duidelijk.
Dat soort dingen gaan echt niet meetellen voor het al dan niet toekennen van cum laude. Eigenlijk zeg je hier dat het cijfer te laag was, dus moet TS vragen om een hoger cijfer. Maar daar gaat de examencommissie beslist niet mee akkoord na twee jaar.

Bovendien: met een uitblinker in je team moet een 7 toch wel te halen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Koos Werkloos schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 09:11:
[...]
Bovendien: met een uitblinker in je team moet een 7 toch wel te halen zijn?
Niet als de rest van het team bestond uit een paar lamlullen die wegens onvoldoende resultaten van de opleiding zijn verwijderd en nog een paar leerlingen die wel van goede wil zijn, maar met hangen en wurgen net een 5,6 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Freee!! schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 09:32:
[...]

Niet als de rest van het team bestond uit een paar lamlullen die wegens onvoldoende resultaten van de opleiding zijn verwijderd en nog een paar leerlingen die wel van goede wil zijn, maar met hangen en wurgen net een 5,6 halen.
1. Het is helemaal niet zeker dat de twee teams waarin TS zat bestond uit een paar lamlullen die wegens onvoldoende resultaten van de opleiding zijn verwijderd en nog een paar leerlingen die wel van goede wil zijn, maar met hangen en wurgen net een 5,6 halen.

2. Dan had TS het initiatief moeten nemen om het werk van die paar lamlullen die wegens onvoldoende resultaten van de opleiding zijn verwijderd en nog een paar leerlingen die wel van goede wil zijn, maar met hangen en wurgen net een 5,6 halen, te reviewen en te verbeteren.

3. Als TS echt zo'n uitblinker was, dan had zijn uitmuntende bijdrage het gemiddelde wel omhoog getrokken en daarmee de magere bijdrage van die paar lamlullen die wegens onvoldoende resultaten van de opleiding zijn verwijderd en nog een paar leerlingen die wel van goede wil zijn, maar met hangen en wurgen net een 5,6 halen gecompenseerd.

4. Heeft TS wel geprobeerd om die paar lamlullen die wegens onvoldoende resultaten van de opleiding zijn verwijderd en nog een paar leerlingen die wel van goede wil zijn, maar met hangen en wurgen net een 5,6 halen te bewegen beter hun best te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
1. Nee, maar dat maakt niet uit want volgens jou is het toch de schuld van TS.

2. Wie zegt dat hij dat niet heeft gedaan? En wat je wil is dus complete willekeur, waarbij je maar moet hopen dat je fatsoenlijke groepsgenoten krijgt omdat de opleiding te lui is om fatsoenlijk cijfers te geven. En dat niet alleen, je zegt dus dat het de taak van TS is om mensen die geen drol uitvoeren een hoog cijfer te bezorgen.

3. Zie 2

4. Zie 2

Je vraagt om complete willekeur en dat een 17-19 jarige zich vooral bezig houdt met mensen die het niet verdienen een hoog cijfer te bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Sissors schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:00:
1. Nee, maar dat maakt niet uit want volgens jou is het toch de schuld van TS.

2. Wie zegt dat hij dat niet heeft gedaan? En wat je wil is dus complete willekeur, waarbij je maar moet hopen dat je fatsoenlijke groepsgenoten krijgt omdat de opleiding te lui is om fatsoenlijk cijfers te geven. En dat niet alleen, je zegt dus dat het de taak van TS is om mensen die geen drol uitvoeren een hoog cijfer te bezorgen.

3. Zie 2

4. Zie 2

Je vraagt om complete willekeur en dat een 17-19 jarige zich vooral bezig houdt met mensen die het niet verdienen een hoog cijfer te bezorgen.
Daarnaast gebeurd het ook heel regelmatig dat cijfers met willekeur worden gegeven.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 06-05 23:28

D4NG3R

kiwi

:)

Op het hoger onderwijs? Nee, docenten hebben zich aan bepaalde richtlijnen te houden opgesteld door een/de examencomissie. Wat ik vreemder vind is dat de TS blijkbaar zo'n laag cijfer heeft gekregen voor een groepsproject, terwijl hier ook de individuele inzet mee word genomen. Geeft een groep bijv vanaf week 1 al aan dat een groepsgenoot alleen maar uit z'n neus staat te vreten dan word hij of zij er gewoon uit gezet of krijgt een laag cijfer.

De TS had naar mijn mening gewoon direct al moeten klagen bij zijn SLB'er/Docent(en) dat zijn groepsgenoten van dermate laag niveau zijn dat het moeilijk gaat worden om zijn CL doel te behalen. Je eerst stilhouden en vervolgens achteraf gaan klagen is in mijn optiek not-done.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Koos Werkloos schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 09:11:
[...]
Maar daar gaat de examencommissie beslist niet mee akkoord na twee jaar.
En jij weet dit want je zit in de betreffende examencommissie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
JackBol schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:21:
[...]

En jij weet dit want je zit in de betreffende examencommissie?
Nee, dat niet. Ik weet het niet, maar het lijkt me buitengewoon onlogisch. Als er iets is moet je direct aan de bel trekken en niet pas na twee jaar. Het lijkt me ook lastig om uit te zoeken wat er twee jaar geleden precies gebeurd is. Toendertijd is TS akkoord gegaan met zijn cijfer en heeft geen intiatief genomen dat te compenseren of wat dan ook. Waarom toen niet klagen en twee jaar later ineens wel? Vind je dat zelf geloofwaardig?

Toen ik nog studeerde werd ons altijd door de docent verteld dat we bij problemen met samenwerking dat direct moesten melden en niet pas nadat we het cijfer binnen hadden (laat staan na twee jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Koos Werkloos schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:37:
[...]

Nee, dat niet. Ik weet het niet, maar het lijkt me buitengewoon onlogisch. Als er iets is moet je direct aan de bel trekken en niet pas na twee jaar. Het lijkt me ook lastig om uit te zoeken wat er twee jaar geleden precies gebeurd is. Toendertijd is TS akkoord gegaan met zijn cijfer en heeft geen intiatief genomen dat te compenseren of wat dan ook. Waarom toen niet klagen en twee jaar later ineens wel? Vind je dat zelf geloofwaardig?

Toen ik nog studeerde werd ons altijd door de docent verteld dat we bij problemen met samenwerking dat direct moesten melden en niet pas nadat we het cijfer binnen hadden (laat staan na twee jaar).
Aan de andere kant laat je heel goed zien dat je tijdens de opleiding geleerd hebt om samen te werken, maar ook te reflecteren op vorige samenwerkingen. En dus achteraf kunt inzien wat er fout gegaan is. Uitgebreide reflectie op je eigen handelen, je eigen studie en je eigen leerplan is juist één van de speerpunten van het hoger onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:14:
Op het hoger onderwijs? Nee, docenten hebben zich aan bepaalde richtlijnen te houden opgesteld door een/de examencomissie. Wat ik vreemder vind is dat de TS blijkbaar zo'n laag cijfer heeft gekregen voor een groepsproject, terwijl hier ook de individuele inzet mee word genomen.
Dit klinkt leuk in theorie, maar heb jij ervaring bij zijn hogeschool? (Serieuse vraag). Ik niet iig, maar dit komt ook niet echt overeen met mijn ervaring op een universiteit. (Waar het gewoon erg afhangt van de docent).
De TS had naar mijn mening gewoon direct al moeten klagen bij zijn SLB'er/Docent(en) dat zijn groepsgenoten van dermate laag niveau zijn dat het moeilijk gaat worden om zijn CL doel te behalen. Je eerst stilhouden en vervolgens achteraf gaan klagen is in mijn optiek not-done.
Leuk in theorie weer, dan ben je één als 17-18-19 jarige de NSB'er van de groep (om het lomp te brengen), en twee vaak zal je dat CL doel pas hebben als je aan het einde van je opleiding aankomt. Daarvoor doe je gewoon je best (ook daarna), en zodra je ineens erachter komt dat dat best mogelijk lijkt te zijn, dan doe je misschien nog wat extra je best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Sissors schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:54:
Leuk in theorie weer, dan ben je één als 17-18-19 jarige de NSB'er van de groep (om het lomp te brengen), en twee vaak zal je dat CL doel pas hebben als je aan het einde van je opleiding aankomt. Daarvoor doe je gewoon je best (ook daarna), en zodra je ineens erachter komt dat dat best mogelijk lijkt te zijn, dan doe je misschien nog wat extra je best.
Als NSB'er van de groep? Jij denkt er serieus zo over ja? Gezellig. :')

Als een collega bij een project waar ik (mede)verantwoordelijk voor ben niet doet wat de bedoeling is dan vermeld ik dit, allereerst bij de collega zelf maar verandert er niks dan stap ik gewoon door naar de leidinggevende. Binnen groepsprojecten op m'n studie gaat dit niet anders, het zal mij een worst wezen hoe een medestudent over mij denkt. Ik zit daar voor mijn toekomst, niet de hunne. Dat bepaalde opdrachten samen moeten worden gemaakt is leuk en aardig, maar ik laat het niet zover komen dat door anderen mijn toekomst op het spel staat, heb je geen zin om (fatsoenlijk) mee te werken binnen een groepsproject? Dan zoek je je heil maar ergens anders.

Cum laude afstuderen werk je al vanaf het begin van de studie naartoe, en is niet iets wat er aan het einde 'nog even bij komt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
14ml337 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:15:
...omdat je dan blijkbaar niet kunt accepteren dat je er onvoldoende aan hebt gedaan om bij deze zeer selecte groep te behoren...
Jij heb overduidelijk bij een compleet ander opleidingsinstituut gezeten dan ik...

Ik (en meerderen met mij) hebben regelmatig hemel en aarde bewogen (inclusief, bij sommige docenten, de wekenlange 'pappen en nat houden'-tactiek van de docent om de klaplopers toch maar vooral aan te sporen, zielig te vinden, minder werk te geven etc), stapels documentatie en bewijs van de klaploperij etc etc, en _nog_ werd de klaploper (soms meerdere in één project) op geen enkele manier officieel (lees: door de opleiding) aangesproken op zijn nietsnutterij en mochten ze gewoon meeliften met de zessen en zevens die we er met het deel van de projectgroep die wel iets deed nog uit wisten te persen.

Om een beeld te geven bij de instelling die die opleiding er op nahield: Ik ben in eerste instantie blijven werken bij het bedrijf waar ik mijn afstudeerstage heb gedaan. Toen ik daar eenmaal werkte kwam er nog iemand stagelopen. Zes weken lang hebben we hem verbaal en schriftelijk iedere dag of iedere twee dagen gewaarschuwd dat hij moest stoppen met Facebooken en aan zijn stageopdracht moest gaan werken, maar meneer zat letterlijk de hele tijd te Facebooken / GeenStijlen etc. In dit alles is de opleiding / stagebegeleider ook betrokken.
Uiteindelijk, na zes weken hebben, heeft het bedrijf hem verteld dat hij niet meer hoefde te komen. En in plaats van dat de opleiding aangeeft de beslissing te begrijpen (In het echte leven wordt je ook op straat gesmeten als je je werk niet doet. Let wel, zijn stageopdracht was geen 'werk', maar een onderzoeksopdracht) werd het bedrijf gediskwalificeerd als stageplaats...

Hierboven wordt ergens geroepen dat opleidingen niet geassocieerd willen worden met langstudeerders, maar deze opleiding wilde zo te merken vooral nul schoolverlaters... Het maakte niet uit wat je deed, verdiend of niet, maar slagen zul je...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

[...]
Hij is pas gaandeweg de studie erachter gekomen dat CL misschien wel tot de mogelijkheden behoorde, dus waarom zou hij direct in het begin al klagen :?

Direct vanaf het begin van de studie ervan uitgaan dat CL wel lukt, vind ik persoonlijk nogal hoogmoedig en de meeste mensen houden daar dan ook nog helemaal geen rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-04 19:12
Ik vind het leuk hoeveel mensen hier reageren met hun "Dit kan niet op HBO, en je hebt altijd dit en dit..." en ik vraag me af op hoeveel HBO's zij nu daadwerkelijk gestudeerd hebben. Ik zal mijn voorval van een groepsproject (waardoor ik uiteindelijk mijn opleiding heb moeten verlaten, toelichting volg) even hier schrijven zodat jullie kunnen zien waarom de TS misschien gelijk heeft in het niet mee laten tellen van een groepsproject.

Wij moesten voor mijn HBO met 7 man een groepsproject doen. Ik, en 1 (R) iemand anders waren uiteindelijk degenen die alles hebben gedaan. Van de overige 5 zijn er 3 voor de laatste examens van het eerste jaar gestopt, en 1 ervan is in het 2e jaar moeten stoppen (ik ook overigens).
Tijdens het groepsproject merkten R en ik dat de groep niet fatsoenlijk samenwerkte en er gewoon te weinig gebeurde. 1 persoon zij al te willen stoppen, had dus 0 motivatie, 2 waren sowieso niet gemotiveerd, en de anderen waren te druk bezig met het studeren voor de laatste tentamens. Het viel in het laatste blok, waar de laatste herkansingen waren, waar opeens duidelijk wordt welke studiepunten je moet hebben etc.
R en ik zijn dus naar de desbetreffende docent gegaan, die ons vertelde dat we 3 opties halen:

1) het werk zelf doen en iedereen een goed punt bezorgen (kost ontzettend veel tijd en stress, waardoor je dus op andere vlakken, tentamens, jezelf tegen de benen schopt)
2) uit de groep stappen, en het project aan het einde van het jaar, dus na de laatste tentamens, als herkansing mogen doen (in je eentje.... 0.o, met hetzelfde timeframe)
3) de groep motiveren, en als het niet lukt faalt iedereen.

Hun insteek was: als het je niet lukt de groep te motiveren, faal je als groep. "Zo is het in het bedrijfsleven ook". Nee, in het bedrijfsleven was ik naar mijn chef gestapt, had zij/hij hier begrip voor gehad, misschien een aantal mensen op het matje geroepen, ontslagen, weet ik veel wat. Maar door zowel punt 1, 2 of 3 te noemen zou het bedrijf gewoon zelf ten onder gaan. Zo kun je niet samenwerken.

Wat er uiteindelijk is gebeurd? R en ik zijn voor optie 1 gegaan. We hadden namelijk al behoorlijk wat werk in ons product gestoken. Van de 3 mensen die in het eerste jaar zijn gestopt hebben 2 mensen hun andere tentamens gehaald van die periode, en voor het groepsproject een 8 gekregen (graag gedaan). R en ik hebben hierdoor -veel- minder tijd gehad om te leren voor onze tentamens, en hoewel zij deze net heeft gehaald, miste ik er één. Dit kostte me 12 studiepunten (de tentamens waren verdeeld in blokken, als je 1 van de vier vakken niet haalde, kostte je dat de studiepunten voor de andere 3 ook) en hierdoor heb ik in jaar 2 uiteindelijk ook moeten stoppen.

Je kunt je ook voorstellen wat zo'n situatie doet met je motivatie voor de rest van je schooltijd.

Wat ik daarom zeg over de situatie van TS, we weten niet wat er precies in zijn groepsprojecten is gebeurd, maar hij gaat hier kijken of hij nog wat kan doen om dingen, naar zijn mening, te rechtvaardigen. Omdat wij niet alle feiten weten over zijn groepsprojecten kan ik alleen maar beamen dat dit de goede zet is. En hij vraagt niet om argumenten, hij vraagt om zijn beweegredenen en redenatie te argumenteren om te kijken of zijn ideeën wel helder zijn. Dat vind ik zelf een -erg- goede insteek. Dat toont toch alleen maar initiatief, het vragen om kritiek en hulp bij reflectie?

Voor mijn gevoel zijn de mensen die zo negatief op TS hebben gereageerd bitter en misschien jaloers. "Zo is het nu eenmaal", ja, dan is het ook nu "zo eenmaal" dat TS hier kan posten en het alsnog kan proberen. De wereld wordt er niet slechter van als hij zijn CL erbij mag zetten. Wie weet wat er nog meer voor voorvallen zijn geweest op zijn opleiding waardoor hij nu op dit moment pas gaat kijken naar zijn groepsprojecten. Een nare nasmaak van een groepsproject kan je heel lang de andere kant op willen doen kijken, en dan ben je bezig met toetsen, nieuwe groepsprojecten, oneerlijke docenten, etc. etc.

Oh, en degene die schreef "docenten hebben zich te houden aan bepaalde richtlijnen"... Wij hadden een docent die de overige klasgenoten liet bepalen wat mensen kregen voor hun presentatie. Degene die dus als eerste start wordt de maatstaaf. Krijgt die een 7 of 8, wordt iedereen die erna komt die beter is dus automatisch een 9 of 10. Dat slaat nergens op. Daarbij, mensen kijken naar wat ze "interessant" vonden, maar wij konden bijvoorbeeld de onderwerpen niet kiezen, die kregen we toegewezen. Dus iemand met een onderwerp dat interactief was kreeg als hulde "je bent goed interactief bezig, het was een interessante presentatie" en ons project dat puur moest richten op de geschiedenis en cijfers (letterlijke woorden van de docent: jullie moeten alle feitjes zoeken en opsommeren) kreeg als reactie "het was droog, teveel feiten, etc.". En dat was met in totaal 4 mensen waarvan er 3 meteen geslaagd zijn voor hun propedeuse met een 7 of hoger (waarvan 1 zonder herkansingen, c'est moi, 8+) en 1 het eerste jaar ook meteen gehaald had (wel lager dan een 7 gemidddeld, maar goed). Dus ja, het was niet vanwege een slechte groep ofzo...

Er zit veel teveel willekeur in het onderwijs om je per se aan die regels te moeten houden. Of iedereen doet het, of je kijkt waar je flexibel kunt zijn. Dus TS, gezien ons onderwijssysteem: kijk waar ze flexibel zijn. Niet geschoten is altijd mis.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Freee!! schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:41:
[...]

Hij is pas gaandeweg de studie erachter gekomen dat CL misschien wel tot de mogelijkheden behoorde, dus waarom zou hij direct in het begin al klagen :?

Direct vanaf het begin van de studie ervan uitgaan dat CL wel lukt, vind ik persoonlijk nogal hoogmoedig en de meeste mensen houden daar dan ook nog helemaal geen rekening mee.
Na 1.5 a 2 jaar heb je echt wel een keer door of CL haalbaar is of niet en ga je je ook wel of niet inzetten om dit te behalen. Stel je even voor dat je op dat moment nog een of ander lullig groepsprojectje uit het 1e jaar hebt staan met een 6, dan ga je je op dat moment al inlezen en informeren naar mogelijkheden om hier wat aan te doen, niet nog eens een jaar (of 2) later.

Dat veranderd nog steeds niks aan het feit dat als de TS het toen al oneens was met het cijfer dat het nu nogal laat is om er over te klagen. Cum laude of niet, ik mag toch aannemen dat je een zo hoog mogelijk cijfer wil halen?
Weltschmerz schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:43:

Oh, en degene die schreef "docenten hebben zich te houden aan bepaalde richtlijnen"... Wij hadden een docent die de overige klasgenoten liet bepalen wat mensen kregen voor hun presentatie. Degene die dus als eerste start wordt de maatstaaf. Krijgt die een 7 of 8, wordt iedereen die erna komt die beter is dus automatisch een 9 of 10. Dat slaat nergens op.
Dat slaat inderdaad nergens op. Bij ons worden medestudenten vaak wel gevraagd kritisch te zijn en een cijfer te geven, maar uiteindelijk bepalen minimaal 2 docenten* het eindcijfer. En deze is binnen een projectgroep verschillend per persoon.

*Laat ik hier wel aan toevoegen: De grotere groepsprojecten, kleine projectjes van 1 a 2 weken worden vaak door de desbetreffende docent beoordeeld.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 24-06-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 680682

Een brief naar de examencommissie valt altijd te proberen.

Ik ben zelf ook 4e-jaars student HBO Elektrotechniek (op een andere hogeschool) en ik ben ook van plan om Cum Laude af te studeren. Ik heb echter één 6 op mijn lijst.

De eisen bij ons zijn:
-Gemiddelde van 8,0 (onafgerond of hoger)
-Max. 3 jaar over de postpropedeuse doen.
-Geen cijfer lager dan (afgerond) 7 in de postpropedeuse
-Minimaal een 8,5 voor de afstudeeropdracht

Ik heb geprobeerd om de 6 'weg te strepen' met andere vakken (ik heb 41 extra studiepunten, dat was mijn argument), maar dit mocht niet. Wel heb ik nog één kans gekregen om begin volgend jaar de 6 te herkansen (ik doe dan weliswaar langer dan 3 jaar over de postpropedeuse, maar heb wel alles van de postpropedeuse gehaald binnen 3 jaar).

Wanneer ik volgende week een 8,5 voor mijn afstuderen haal, ga ik volgend jaar mijn best doen om die 6 weg te werken. Wanneer ik volgende week geen 8,5 haal, ga ik 'gewoon' afstuderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 680682 op 24-06-2015 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:09:
[...]

Als NSB'er van de groep? Jij denkt er serieus zo over ja? Gezellig. :')
Zoals ik al zei, dat was lomp gebracht. Maar jij denkt dat de gemiddelde 18-jarige student even naar de docent stapt om te vragen dat zijn projectgenoten lager krijgen dan hij? Dan ben je imo gewoon wereldvreemd. Zoals ik eerder al had geschreven: Ik heb studenten projecten zelf begeleid, ook sommige waarbij we vanwege niveau verschil we verschillende cijfers hebben gegeven. En zelfs als je als begeleiding naar een student individueel stapt om het erover te hebben, dan nog zijn de meeste (lees: alle waar ik ervaring mee had), zeer terughoudend om toe te geven dat sommige van hun groepje toch wel een stuk minder hadden gedaan.
Cum laude afstuderen werk je al vanaf het begin van de studie naartoe, en is niet iets wat er aan het einde 'nog even bij komt'.
Ik niet. Waarom zou je uberhaupt? Je doet toch gewoon sowieso je best (iig degene die uberhaupt kans op cum laude hebben). Enkel voor een aantal specifieke situaties maakt het uit (zoals wat hier is beschreven). Ik heb mijn bachelor cum laude gehaald op de universiteit, en daar heb ik echt niet aan gedacht tot ergens tweede helft van het derde jaar. Ik zie absoluut geen enkele reden waarom je daar vanaf het begin van je studie naartoe zou moeten werken, en hoe je dat zou moeten doen. Bij mijn master was het niet veel anders, maar dan heb je slechts 1 jaar vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Op het hoger onderwijs? Nee, docenten hebben zich aan bepaalde richtlijnen te houden opgesteld door een/de examencomissie. Wat ik vreemder vind is dat de TS blijkbaar zo'n laag cijfer heeft gekregen voor een groepsproject, terwijl hier ook de individuele inzet mee word genomen. Geeft een groep bijv vanaf week 1 al aan dat een groepsgenoot alleen maar uit z'n neus staat te vreten dan word hij of zij er gewoon uit gezet of krijgt een laag cijfer.
Nope, ik kan je uit ervaring vertellen, nope. Zoals al eerder gemeld: ik heb tweemaal in een groep gezeten waar er 1/2 personen écht helemaal níets relevants hebben bijgedragen, ze hebben nog niet eens de index van het definitieve document gemaakt, ik geloof dat er zelfs een keer sprake van was dat de enige bijdrage was het noemen van de titel van een boek dat ze gevonden had. Dit hebben we netjes gedocumenteerd, in alle notulen gezet, wekelijks bij de begeleider gemeld, en toch hebben ze, net als de rest van de groep die wel hard gewerkt heeft, een voldoende gekregen. Slechts 1x heb ik meegemaakt dat er verschillende cijfers werden gegeven, maar toen had nog iedereen een voldoende (5,5 tot 7,5).
Onze keuzes waren dan ook: niets doen en iedereen laten zakken (met alle gevolgen van dien) of je uiterste best doen en blij zijn met een 6.
Bij mij op de opleiding (HvA) had klagen dus niet geholpen.

Voor mij was cum laude gewoon niet haalbaar (nooit echt een poging gedaan daartoe, teveel met andere, minstens even belangrijke dingen bezig), maar als ik, onder de omstandigheden waarin ik naar school geweest ben, de CL door m'n neus geboord zag worden door een paar lullige groepsgenoten, dan was ik best wel pislink geweest.

Zo'n beetje dezelfde ervaringen als Paul en Weltschmerz dus.

Wat er hier door "NEE!"-zeggers eigenlijk gezegd wordt, is dat als je CL wil hebben, dan moet je dus in staat zijn om in meerdere projecten, ondanks tegenwerking, het werk voor 2, 3 of soms wel 4 personen te doen. Dat vind ik onzinnig. Je moet je eigen werk uitmuntend doen, niet het werk van een ander. Ja, als de anderen altijd netjes 6'jes en 7'tjes haalt, dan is het te doen om in je uppie op te krikken naar een 8. Als je echter 1 of 2 anderen in je groep hebt zitten die eigenlijk 'n 2 of 'n 3 zouden moeten hebben, dan mag je wel verdomd hard je best doen om dat gemiddelde op te krikken naar 'n 8.

Dan ben je m.i. niet meer "uitmuntend" bezig, maar bovenmenselijk goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 24-06-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Sissors schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:56:
[...]

Zoals ik al zei, dat was lomp gebracht. Maar jij denkt dat de gemiddelde 18-jarige student even naar de docent stapt om te vragen dat zijn projectgenoten lager krijgen dan hij? Dan ben je imo gewoon wereldvreemd. Zoals ik eerder al had geschreven: Ik heb studenten projecten zelf begeleid, ook sommige waarbij we vanwege niveau verschil we verschillende cijfers hebben gegeven. En zelfs als je als begeleiding naar een student individueel stapt om het erover te hebben, dan nog zijn de meeste (lees: alle waar ik ervaring mee had), zeer terughoudend om toe te geven dat sommige van hun groepje toch wel een stuk minder hadden gedaan.
Ik zeg ook nergens dat groepsgenoten een lager cijfer zouden moeten krijgen, maar zelfs in het 1e studiejaar heb ik samen met de rest van mijn groepsgenoten iemand laten verwijderen omdat hij het er niet naar had zitten. Als m'n hele groep zo zou zijn geweest was ik allang naar de docent gestapt om naar een andere groep te gaan.
Ik vind het belachelijk dat aan de HS van de TS blijkbaar een cijfer word gegeven per groep, en niet per persoon. Ja, de opgeleverde producten moeten als groep worden beoordeeld - maar als jij als enige iets doet vind ik het ronduit vreemd dat je het zelfde cijfer krijgt als de rest van de groep. Echter vind ik het net zo dom van de TS dat hij er toen schijnbaar niks aan heeft proberen te doen, doen de docenten niks dan stap je naar de examencomissie. Doet die er ook niks aan dan zou ik gaan twijfelen over de integriteit van je onderwijsinstelling. (Zoals bij de HvA is gebleken in de laatste paar jaar :X)

Toen was dat cijfer blijkbaar geen probleem, en nu de TS CL wil afstuderen: Hé shit dat lage cijfer staat er nog. Waarom was dat toen niet belangrijk en nu opeens wel? CL of niet je gaat een laag cijfer toch niet laten staan 'omdat het er mee door kan' terwijl de TS toen schijnbaar al het gevoel had dat het kwam door zijn projectgenoten? Ik zal zelf waarschijnlijk niet CL afstuderen, maar als iedereen in mijn groep een 6 krijgt terwijl een aantal mensen enkel uit hun neus hebben zitten vreten dan zou ik dat direct aanvechten.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 24-06-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:04:
[...]

Ik vind het belachelijk dat aan de HS van de TS blijkbaar een cijfer word gegeven per groep, en niet per persoon. Ja, de opgeleverde producten moeten als groep worden beoordeeld - maar als jij als enige iets doet vind ik het ronduit vreemd dat je het zelfde cijfer krijgt als de rest van de groep.
En nu welkom bij de realiteit. Dit is zo in nagenoeg alle gevallen.
Toen was dat cijfer blijkbaar geen probleem, en nu de TS CL wil afstuderen: Hé shit dat lage cijfer staat er nog. Waarom was dat toen niet belangrijk en nu opeens wel? CL of niet je gaat een laag cijfer toch niet laten staan 'omdat het er mee door kan' terwijl de TS toen schijnbaar al het gevoel had dat het kwam door zijn projectgenoten?
Natuurlijk wel. Je bent dan al lang blij dat je een voldoende hebt en van die nietsnutten af bent. Als het verder toch niet meer uitmaakt, waarom zou je dan het risico lopen van alsnog erover klagen (het risico als dat je een reputatie krijgt, mensen kwaad op je zijn, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Het argument van TS is niet zo zeer dat de samenwerking slecht was maar dat groepsopdrachten uberhaupt niet mee zouden moeten tellen voor cum laude:
- Het gaat om twee cijfers van twee onderwijseenheden. Beide onderwijseenheden zijn projecten, waar je met medestudenten aan een project werkt. Gedurende dit project ben je (erg) afhankelijk van de projectgroep, soms tref je het maar soms ook niet. Het uiteindelijke resultaat wordt beoordeeld met een cijfer, echter heb ik hier als student maar beperkte invloed op. Uiteraard heb ik invloed, maar die is niet hetzelfde als bij een tentamen. Dergelijke projectresultaten, waar de invloed beperkt is, is naar mijn ogen ook niet eerlijk.
Hij zegt hier niet dat de samenwerking zo slecht was, nee het principe klopt niet volgens hem. Bovendien wijst niets hier op bijzondere omstandigheden die een uitzondering rechtvaardigen (en er zijn ongetwijfeld meer studenten die weleens problemen hebben ondervonden met de samenwerking in een groepsopdracht). TS is het gewoon niet eens met de regels (is op zich prima, maar dan moeten de regels worden aangepast en moet er niet worden gevraagd om een uitzondering).

Als groepsopdrachten niet mee zouden moeten tellen voor de cum laude van TS, dan moet men daar consequent in zijn, dus:

- Tellen hoge cijfers voor groepsopdrachten ook niet mee.
- Komen cijfers voor groepsopdrachten ook niet op je cijferlijst (of misschien nog beter: krijg je geen cijfer, maar gewoon 'voldaan')
- Krijgen anderen die hun cum laude net niet hadden gehaald vanwege een groepsopdracht met terugwerkende kracht alsnog cum laude toegekend (in geval TS nu wel cum laude krijgt).
- Worden de regels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Sissors schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:15:
[...]

En nu welkom bij de realiteit. Dit is zo in nagenoeg alle gevallen.
Zegt wat over de kwaliteit op 'nagenoeg alle' hogere onderwijsinstellingen.
[...]

Natuurlijk wel. Je bent dan al lang blij dat je een voldoende hebt en van die nietsnutten af bent. Als het verder toch niet meer uitmaakt, waarom zou je dan het risico lopen van alsnog erover klagen (het risico als dat je een reputatie krijgt, mensen kwaad op je zijn, etc).
Vind je? Zal mij een worst wezen wat een groepsgenoot denkt. 1 persoon pissig op 3 a 4 mensen die wel wat hebben gedaan? Als de hele groep van de TS zo slecht was; zie mijn vorige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

D4NG3R schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:39:
[...]

Zegt wat over de kwaliteit op 'nagenoeg alle' hogere onderwijsinstellingen.

[...]
Klopt, maar daar moet een student niet de dupe van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Zo te zien aan de link zit de TS op de Haagse Hogeschool, daarom redeneer ik eerst even vanuit dat oogpunt.

Allereerst zal je met argumenten moeten komen waarom -jij- wel die Cum Laude moet krijgen en anderen niet. En eergelijk gezegd, je argumenten zijn niet sterk dus ik zou het gewoon lekker zo laten. Overigens zie ik in de praktijk en om mij heen geen enkel geval waarbij een Cum Laude tijdens een solicitatie enige voorsprong geeft op iemand die dat niet heeft. Misschien in hele specifieke gevallen zoals echte topfuncties (die je toch niet krijgt als starter op de arbeidsmarkt, die zijn al vergeven aan de vriendjes van de hooggeplaatste vriendjes, trust me) of een plek voor PhD onderzoek, dan heb je kans dat dit gaat meespelen. Maar aangezien dit over een HBO diploma gaat kan je sowieso de PhD optie al wegstrepen.

...Aan de andere kant snap ik de frustratie van de TS. Op het HBO was het voor mij ook wel erg maar omdat ik dan weer diegene was die dan het "dan meer zelf ging doen" heb ik voor al mijn groepsprojecten een 8 of 9 kunnen halen. Maar op het HBO was het meer zo dat ik drie stappen harder liep dan mijn collega studenten, niet dat er hele personen wegvielen.

..En toen kwam de Master met internationale studenten. Holy...*bliep*. Ik wil absoluut niet generaliseren, maar dat Grieken luie donders zijn, daar kan ik persoonlijk over mee praten. Okee, er waren een paar goede, maar dat was 20% van het aantal. De andere 80% was passief, liet nooit iets van zich horen en proberen je constant te 'downplayen' van "Oh maak je geen zorgen, -jij- bent het probleem want je wil veels te snel.." en dat dan 1 dag voor de deadline. Wat dat betreft heb ik af en toe echt medelijden met Dijsselbloem: Wat moet die man gek worden van zo'n irritant persoon als Tsipras die plannen uren na de deadline gaat inleveren. Heel herkenbaar! Vervolgens ging ik dan maar dat stukje zitten maken omdat ik niet wilde dat we naast onze persoonlijke deadline, ook de deadline van het project als geheel ging missen met als gevolg een lager cijfer.

Voorbeeldje van de ultieme luie Griek: Er zat er één in mijn projectgroep, waarover doet er nu even niet toe alleen dat we aan het einde van de rit in een soort van 'projectenmarkt' uitleg moesten geven aan enkele experts op het IT gebied en hoe ons idee in de praktijk zou werken. Al vanaf het begin was één van de groepsleden, een Griek, nauwelijks aanwezig. Na talloze pogingen was de rest van de groep het echt zat en vroegen aan de docent of het mogelijk was om hem uit de groep te zetten. Toen nog één poging gedaan (CCtje naar de docent) en natuurlijk kwam meneer nu WEL opdagen. Dat was één week voor de deadline. We gaven meneer nog één taak om te realiseren voor de projectenmarkt, een aantal hele simpele diagrammen maken. Één avond voor de deadline: Geen reactie, toen maar weer zelf de diagrammen zitten maken, dus nachtwerk.

Maar nee, het gaat nog leuker worden! Tijdens de projectenmarkt was meneer natuurlijk ook niet aanwezig. 'Net goed', dachten wij, want in dat geval krijg je geen cijfer. Wat er toen gebeurde sloeg (en slaat nog steeds) alles..

Meneer komt vijf minuten voor het einde opdagen en gaat de de presentielijst tekenen. Vervolgens is de bekendmaking van de winnaar: Onze groep wint en krijgt als prijs elk een boek als cadeau. En wie neemt ook een boek in ontvangst? Precies..meneer 'de harde werker' met zo'n gluiperig lachje (zie Tsipras als voorbeeld). En dan moet je professioneel zijn en niet iemand helemaal kapotschelden aangezien je dan ook je eigen glazen gaat ingooien bij eventuele toekomstige werkgevers die je net een prijs overhandigen. Meneer heeft uiteindelijk toch zijn cijfer gekregen (hoog genoeg voor Cum Laude) en ik ben daarna maar even een stukje gaan lopen naar de bus om wat stoom af te blazen.

Leuk hé? Die internationalisering? En die groepsopdrachten? Laat ik maar zo stellen dat ik aan het begin van de desbetreffende Master het vooruitzicht van samenwerken met andere nationaliteiten leuk vond. Aan het einde? Never again, please never again als ze net zo erg zijn als dit stelletje ongeregeld.

En dan heb ik het nog geen eens gehad over het samenwerken met Chinezen die niet/nauwelijks Engels kunnen waardoor het eerste gedeelte van de Master voor mij meer als een opleiding Docent Engels aanvoelde. Maar dat is voor een volgende keer...

*Harsh Critic moet even op adem komen.*

Laat ik het maar zo zeggen TS: Je bent niet alleen. Er zijn -heel veel- mensen die dezelfde ervaringen hebben meegemaakt. Ik ben het ook met je eens dat groepsopdrachten niet mogen meetellen als onderdeel van Cum Laude. Niet omdat het in je nadeel kan werken, maar vooral in het voordeel van klaplopers en mensen die 'aan de kar hangen in plaats van deze te trekken'. Maarja in het latere leven zal je ook geconfronteerd worden met dit soort mensen, dus het is alvast een goede voorbereiding op veel frustraties die nog komen gaan.

*Harsh Critic is nu dus Cum Laude afgestudeerd in de Anger Management* :)
Pagina: 1 2 Laatste