Huis gekocht, domotica aanschaffen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-05 11:28
Hoi.

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Niels, 22 jaar en heb net een leuk huis gekocht.
Het huis is gedateerd, en moet dus verbouwd worden.
Ik ga het huis kamer voor kamer opknappen, en als eerste is de woonkamer aan de beurt.

Uiteraard wil ik ook domotica gaan gebruiken.
Nu vroeg ik mij af wat een goed systeem is, een collega heeft de HomeWizard en is daar goed over te spreken. Zo te zien is dat ook nog aardig te betalen.

Voor de bediening ben ik van plan om in de woonkamer(en later evt de andere kamers)een tablet in de muur te bouwen, zodat ik deze ook kan aansluiten op een NAS, en hiermee dan dus ook muziek kan afspelen.

Het apparatuur dat ik beetje bij beetje aan wil sluiten is het volgende:
Verlichting
Gordijnen
Garagedeur
Zonwering
Weerstation
Camera
Deurbel
Magneetschakelaars voor deuren en ramen
Rookmelders
CV installatie
Energiemeter/zonnepanelen

Dus mijn vragen zijn:
Wat is een goed en betaalbaar domotica systeem?
Heeft iemand al eens een tablet in de muur gebouwd, zo ja hoe? Of heeft iemand nog andere ideeën hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Domoticz - Open source domotica systeem

Tablet:
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=5166
http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=4698

En de synology nas als besturing voor domoticz

Z-wave voor betere beveiligde verbindingen en nog meer voordelen.
http://www.robbshop.nl/ae...-batterijen-en-zwave-plus

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2015 22:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
Tablet inbouw kun je ze gek maken als je maar wilt, dure maar mooi oplossing vind ik zelf die van Basalte en hun Ipad houder. Verder ben ik geen fan van een Ipad maar vind het wel een mooie oplossing. Is geen volledig inbouw maar wel maar met de dikte van je ipad aan de muur.

Ik zou met z'n wensen lijst niet voor homeWizard gaan omdat je aan de zover mij bekend alleen maar op 433Mhz kunt praten en z-wave valt daar mee af. Daarnaast ondersteunt de apparatuur op 433 geen routering dus bereik kan al snel een probleem gaan vormen.

Voor temperatuur sensoren is 433Mhz prima en mooi goedkoop. Voor aansturen verlichting/ rolluiken zou ik toch voor z-wave kiezen dit heeft namelijk terugkoppeling.
Wil je serieus met tablets aan de gang en eventueel daar een eigen interface voor 'bouwen' dan zou ik daar met de keuze van je systeem goed rekening mee houden.
Is voor mij namelijk de reden geweest om van een Vera over te stappen naar HomeSeer pro. Dit zit wel qua mogelijkheden in een andere segment van de markt. Dat zie je terug in de prijs maar ook ondersteuning en mogelijkheden.
Zo heb ik sinds kort volledige 2 weg integratie tussen smartphone en HS. Kan dus vanaf HomeSeer app/ scenes etc starten op mijn telefoon maar ook aan de hand van een voorwaarde in tasker iets op mijn HomeSeer servertje. En met HStouch Designer kun je ook je lol op :)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen Niels,

Gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Ik weet niet precies hoe grondig de verbouwing is, maar je zou ook naar inbouwmodules kunnen gaan kijken. Voordeel hiervan is natuurlijk dat het net allemaal wat mooier weggewerkt zit. Wel vereist dit enige technische kennis of het inhuren van een elektricien. Indien dit geen probleem is, zal ik dat zeker aanraden. Ik vind het zelf net wat mooier dan de opbouwmodules.

Het is begrijpelijk dat het budget beperkt is aangezien je net een nieuw huis hebt gekocht. Hiervoor zou een KaKu oplossing prima voldoen. Nadeel hiervan is inderdaad, zoals The-Source al aangeeft, dat je geen feedback krijgt op de acties die je uitvoert. Wil je dat wel hebben, dan kun je inderdaad naar een redelijk betaalbare Z-wave oplossing gaan kijken. Voordeel hiervan is dat je het ook altijd naar eigen wens kunt gaan uitbreiden, omdat Z-wave een relatief open systeem is.

De meeste eisen kun je wel met Z-wave oplossen. Bedenk wel dat er bijvoorbeeld geen Z-wave camera's bestaan. Dit zou je kunnen oplossen door een WiFi/IP camera te installeren. Ook zijn er manieren om deze camera's in je Z-wave systeem te integreren.

Er zijn een aantal 'kant-en-klare' systemen op de markt die je meteen op weg helpen. Mocht je het als hobby gaan zien, dan kun je ook voor oplossingen kiezen waarbij je het zelf kunt gaan programmeren. Het ligt er een beetje aan waar je precies op zoek naar bent, hoe handig je er mee bent, wat je budget is en hoeveel tijd je erin wilt (en kunt) stoppen. ;)

Succes met je keuze in ieder geval!

Groet,

e-Domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik voor de Fibaro home center 2 ga. Dit lijkt mij een erg goede basis.
Aangezien ik echt kamer voor kamer ga opknappen, kan ik de Z-wave inbouwmodule's met mijn budget wel betalen. Voor de woonkamer heb ik dan eerst toch maar 2 of 3 inbouwmodule's nodig, dat valt dan wel mee. De feedback vind ik namelijk wel fijn om te hebben.

Met z-wave kan ik namelijk ook een automatische temperatuur en beregeningssysteem maken voor in me kas heb ik al gezien, ook leuk om in elkaar te knutselen:)

Technische kennis heb ik gelukkig genoeg, en kan dus mooi alles zelf doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
Als je lekker wilt knutselen zou ik ipv een HomeCenter2 gaan voor een Vera controller. Deze heeft wel standaard een minder mooie interface, maar zijn wel meerdere apps voor beschikbaar. En je bent iets minder aan de firmware updates van fibaro overgeleverd want als ik het af en toe zo lees nog wel eens beperkend werkt. Maar die info kan verouderd zijn dus zelf onderzoek kan geen kwaad!

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Ga je ook alle elektra in huis vervangen of blijft de bestaande installatie in principe behouden? Eerste keuze bij een domoticasysteem is (mijns inziens) namelijk bedraad v.s. wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:35
zwave is wel een goede keuze
alleen of vera of fibaro als controller dit ook is?

zoals al gemeld is homeseer ook een goede keus en je kan dan ook somfy gebruiken (rts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:46
Als je veel vrijheid en goedkoop af wilt zijn zou ik voor Domoticz kiezen.
AUijtdehaag in "Huis gekocht, domotica aanschaffen." verwoord goed wat ik zelf ook gebruik. Grote voordeel vind ik de oneindige mogelijkheden. Lekker zelf knutselen met Bash / Python / Lua scriptjes als je dat wilt en goedkope 433Mhz spullen uit bijv. China kunnen gebruiken. Bij een Fibaro doos kan dat niet.

Verder is de Zipabox nog niet genoemd, dat is wellicht een wat goedkopere optie dan de Fibaro HC2. Al heeft Zipato onlangs wel het tariefmodel voor functionaliteiten (sommige functionaliteiten die voorheen gratis waren zijn nu betaald) aangepast dus wel even goed kijken wat je wilt en wat dat gaat kosten.

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 29-06-2015 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
Ik ga alle elektra ook vervangen en een nieuw netwerk aanleggen, misschien is het inderdaad wel een goed idee om alles bedraad aan te leggen. maar doen moet ik even goed uitzoeken hoe ik dat allemaal ga aanpakken.

Ik ga me ook nog even goed in Domoticz verdiepen aangezien hier inderdaad veel meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:41
Wij zijn ook bezig met een grote renovatie, waarbij zo'n beetje alles aangepakt wordt, dus ook de elektra. Het is bij ons alleen echt geen haalbare kaart om alles stervormig naar de meterkast aan te leggen. Zeker de verlichting zou zeer veel leiding toevoegen naar de meterkast die niet centraal geplaatst is. Mocht ik dat in de toekomst wel met domotica willen gaan bedienen dan zal dat draadloos gaan. Meer kritische zaken zoals zonnescherm, afzuiging, enz dan wel bedraad, dat aantal leidingen is wel te overzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Aangezien je de elektra gaat vervangen zou ik zeker kijken of het qua budget mogelijk is om een bedraad systeem aan te leggen. Eventueel doe je dit alleen voor de belangrijkste dingen zoals het schakelen van verlichting en het verwerken van input van de schakelaars of druktoetsen. Een bedraad systeem is inherent betrouwbaarder dan een draadloos systeem. Door de leidingen naar de lichtpunten vanuit een centrale ruimte aan te leggen ben je flexibeler in het soort verlichting dat je wil gebruiken. Voedingen, led-drivers of dimmers kun je centraal plaatsen en daar bijvoorbeeld via dmx aansturen.

Zie je het als een hobby om een domoticasysteem te bouwen dan zou je kunnen werken met een centraal aangestuurd systeem op basis van een Raspberry Pi of een energiezuinige pc zoals een Intel NUC. Daar draai je dan een domoticasoftwarepakket op zoals het eerder genoemde Homeseer. OpenHab is ook populair. Zelf gebruik ik IP Symcon vanwege de mogelijkheid om in php te kunnen programmeren. Aan de server koppele je vervolgens verschillende interfaces via usb of ethernet.

Kies je voor een bedraad systeem dan zou je een plc kunnen gebruiken om input en output te verwerken. Een Wago-plc zoals de 750-841 haal je gebruikt van eBay voor zo'n 180 euro. Digitale ingangen waarmee je input van wandschakelaars kunt verwerken en digitale outputs om bijvoorbeeld relais aan te sturen haal je van eBay voor prijzen vanaf zes euro voor een viervoudige input/output. Erg betaalbaar dus. Een 230V 16A relais kost je zo'n 8 euro per stuk. Je kunt ook voor goede prijzen complete plc's met een batterij modules van eBay halen. Er is veel aanbod van componenten die uit ontmantelde industriële machines afkomstig zijn. Een plc kun je zelfstandig laten werken door er een programma voor te schrijven of je leest de ingangen uit en stuurt de uitgangen aan vanuit je domoticasoftware via modbus/tcp over de ethernetverbinding. Check voor meer info dit topic.

Sensoren zou je via z-wave kunnen aansluiten zodat je gebruik kunt maken van relatief betaalbare multisensoren die beweging detecteren en temperatuur, luchtvochtigheid en lichtintensiteit meten. Je hebt dan de belangrijkste metingen die nodig zijn om licht, verwarming, ventilatie en een alarm aan te sturen in een ruimte.

Zoek je een makkelijke kant en klare bedrade oplossing dan is Loxone een aantrekkelijk geprijsde oplossing.

Moet het allemaal bedraad dan zou ik voor z-wave kiezen. Z-wave is het populairste draadloze domoticaprotocol met routing en bidirectionele communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 10:48
Ik zit met het zelfde, heb een huis gekocht waar alles aan verbouwt moet worden, dus ook een nieuwe electra instalatie.

Doordat alles open ligt gaat mij voorkeur uit naar een bedrade oplossing.
Mijn oog is al gevallen op loxone, vooral de simpele manier van programeren spreekt mij erg aan+ik heb geen ervaring met programeren.

Wat willen wij direct:
-Verlichting
-Magneetschakelaars voor deuren en ramen
-Bewegingssensor
-Rookmelders

Wat willen wij in de toekomst (loze leidingen voorzien):
-Zonwering
-Weerstation
-CV installatie
-Energiemeter/zonnepanelen

Ons idee is om eerst de woonkamer van domotica te voorzien en kijken of het bevalt.
Is dit het geval dan later de rest van het huis langzamerhand voorzien.

De trapkast lijkt ons een ideale plek als technische ruimte, centraal gelegen in het woonhuis + makkelijk vervoer van kabels naar boven door het trapgat/lepe hoek in de trap.

Het plan is om eerst een Loxone mini server te kopen+1 uitbreiding en deze later (na gelang er geld is+ WAF 8)7 ) meer units bij te kopen en uit te breiden.

Het is het mij nog niet duidelijk hoe de bedrading van een Loxone moet lopen:
Mijn idee is om naar elke schakelaar/stopcontact/centraal doos een loze leiding te trekken naar de trapkast welke ik later kan voorzien van UTP kabel, klopt dit/werkt dit?
Of zijn er slimmere manieren om de bekabeling toe te passen?

Kan ik daarnaast gebruik maken van het standaard schakelmateriaal?

Is daarnaast een lijst met rookmelders/censors etc welke compitabel zijn met loxane (Dit om een kosten raming te maken)?

Daarnaat zit je met Loxane met het probleem, valt de server uit dan ligt kan je geen lamp meer aan doen welke is aangestuurd door de loxane.
Is dit te ondervangen zonder naar "duur" KNX schakelmateriaal te gaan?

Ps als ik je topic vervuil meld het, dan maak ik een appart topic aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sjembecks schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:31:

De trapkast lijkt ons een ideale plek als technische ruimte, centraal gelegen in het woonhuis + makkelijk vervoer van kabels naar boven door het trapgat/lepe hoek in de trap.
Dit zou goed kunnen werken als je een goed bereikbaar rechthoekig vlak op de muur hebt om kabelgoten en rails op te monteren (eventueel in een montagekast of anders op een multiplex plaat op de muur).

Een nette install ziet er bjivoorbeeld zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://blog.loxone.com/enus/files/2015/01/DIM-RAIL-DIAGRAM-DONE.png
Het is het mij nog niet duidelijk hoe de bedrading van een Loxone moet lopen:
Mijn idee is om naar elke schakelaar/stopcontact/centraal doos een loze leiding te trekken naar de trapkast welke ik later kan voorzien van UTP kabel, klopt dit/werkt dit?
Of zijn er slimmere manieren om de bekabeling toe te passen?
230VAC schakel je met de relais in de Loxone Miniserver of Relay Extension. Je moet dus installatiedraad van de centrale ruimte waar de Loxone Miniserver komt te hangen naar stopcontacten en centraaldozen trekken die je wilt kunnen schakelen.

Wandschakelaars (of druktoetsen) sluit je aan op de digitale inputs van de Miniserver. Op de inputs staat een potentiaal van 24VDC. Sluit je een schakelaar of druktoets dan gaat er een stroompje lopen en merkt de input op dat de schakelaar gesloten is. Voor het zwakke stroompje dat er tussen de input en de schakelaar loopt kun je prima utp-kabel gebruiken. Loxone adviseert om overal cat7 te gebruiken maar dat is in dit geval nogal overdreven. Het cheapste copper clad cat5 waar je nog geen 10Mbps op haalt als je het voor ethernet gebruikt zal hier wel volstaan om op te merken dat een schakelaar is kortgesloten.

Voor domoticatoepassingen kun je overigens beter druktoetsen gebruiken, dus knoppen die alleen gesloten zijn op het moment dat je ze indrukt. Deze zijn wat flexibeler omdat je er verschillende acties aan kunt koppelen, bijvoorbeeld lang indrukken of twee keer kort achter elkaar is een andere actie dan eenmalig kort indrukken. Ik weet overigens niet in hoeverre Loxone hier mogelijkheden voor biedt.
Kan ik daarnaast gebruik maken van het standaard schakelmateriaal?
Ja, maar zie opmerking van hierboven over de voorkeur voor druktoetsen boven schakelaars.
Is daarnaast een lijst met rookmelders/censors etc welke compitabel zijn met loxane (Dit om een kosten raming te maken)?
Je hebt een rookmelder nodig met een potentiaalvrije uitgang. Deze sluit je aan op de digitale ingang van de Loxone Miniserver. Als de rookmelder iets te melden heeft sluit hij de uitgang volgens hetzelfde principe als een druktoets die wordt ingedrukt. Een mooie (maar niet goedkope) rookmelder is de Gira Dual/VdS met de relaismodule.
Daarnaast zit je met Loxane met het probleem, valt de server uit dan ligt kan je geen lamp meer aan doen welke is aangestuurd door de loxane. Is dit te ondervangen zonder naar "duur" KNX schakelmateriaal te gaan?
In theorie is het mogelijk om verlichting zowel via conventionele schakelaars als de Loxone Miniserver te laten schakelenmaar daar wordt je installatie wel complexer en duurder van. Qua kosten is het goedkoper om een extra Miniserver op voorraad te hebben. Voordeel van het systeem is wel dat je je configuratie makkelijk kunt overzetten naar een andere Miniserver. Voor componenten zoals voedingen is het ook niet onverstandig om reserve-onderdelen op de plank te hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dat is inderdaad een nette installatie te noemen, nice! Lijkt deze te zijn:
http://blog.loxone.com/enus/din-rail-panel-2015/

Wat betreft het SPOF; ik kwam deze tegen:
http://www.mdt.de/download/MDT_DS_Switch_Actuator_AKS.pdf

Een 20-voudig relais die behoorlijk betaalbaar is en op het relais zelf een schakelaar per output heeft. Het is een KNX actor, je kan hem ook zo programmeren dat outputs in een bepaalde stand gaat staan bij b.v. het wegvallen van de bus-spanning. Op die manier zorg je dat je iig niet helemaal in het donker komt te zitten als je Loxone er om de een of andere reden helemaal mee stopt.

Is allemaal iets complexer met b.v. DMX maar kan me voorstellen dat je ook daar wel een backup-optie in kan bouwen met een simpele schakeling die een goedkope DMX controller inschakelt op het moment dat je Loxone niet meer reageert.

Maar de kans dat alles ineens uitvalt lijkt bijzonder klein te zijn, het is dus maar de vraag of al die extra investering opweegt tegen de voordelen voor een huisinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt je controller natuurlijk ook achter een simpele UPS hangen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dat is sowieso een goed idee :j Maar dat helpt natuurlijk niet als je controller crasht of dood gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

bartvb schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 08:50:
Dat is inderdaad een nette installatie te noemen, nice! Lijkt deze te zijn:
http://blog.loxone.com/enus/din-rail-panel-2015/

Wat betreft het SPOF; ik kwam deze tegen:
http://www.mdt.de/download/MDT_DS_Switch_Actuator_AKS.pdf

Een 20-voudig relais die behoorlijk betaalbaar is en op het relais zelf een schakelaar per output heeft. Het is een KNX actor, je kan hem ook zo programmeren dat outputs in een bepaalde stand gaat staan bij b.v. het wegvallen van de bus-spanning. Op die manier zorg je dat je iig niet helemaal in het donker komt te zitten als je Loxone er om de een of andere reden helemaal mee stopt.
Voor een relais kun je een makkelijke backup maken door parallel aan het relais een schakelaar aan te sluiten waarmee je de last kunt schakelen als het relais niet meer functioneert, bijvoorbeeld omdat je Loxone Miniserver of Relay Extension dood is. Als je die schakelaars aanbrengt in de regelkast kun je betrekkelijk eenvoudig backupschakelaars maken zonder dat er duur extra leidingwerk in je huis nodig is. Je zou zelfs de backupschakelaars kunnen uitvoeren als een relais die je op afstand kunt schakelen via bijvoorbeeld z-wave en een Raspberry Pi zodat je in geval van nood een alternatieve manier hebt om op afstand te schakelen :) . Om kosten te besparen schakel je dan bijvoorbeeld alle lichtpunten in de gedeelde leefruimte en verkeersruimte tegelijkertijd zodat er minder relais/schakelactoren nodig zijn. Het kan als je het zou willen :) .

Voor een dimmer is een backup wellicht lastiger.
Maar de kans dat alles ineens uitvalt lijkt bijzonder klein te zijn, het is dus maar de vraag of al die extra investering opweegt tegen de voordelen voor een huisinstallatie.
Een ups zou kunnen helpen maar dan meer om het per ongeluk uitschakelen van een zekering op te vangen. Als er een stroomstoring is kun je toch geen verlichting schakelen. Goedkope onderdelen die gevoelig zijn voor defecten of waarvan je er veel van hetzelfde type in je systeem gebruikt, zoals voedingen, zou je op reserve kunnen houden. Ik heb een stuk of 25 dmx-gestuurde led-drivers en heb er een paar op reserve zodat ik bij een defect snel een driver kan swappen. Uiteindelijk wil ik wel meer onderdelen op reserve houden, maar dat is ook omdat ik in de toekomst inkomsten uit mijn huis heb door verhuur als recreatie-appartement en dan kan ik me geen lange downtime door defecte apparatuur veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
20% korting voor alle Tweakers abonnees? :)

Maar inderdaad, als je losse relais gebruikt is om je server/plc/controller heen werken erg eenvoudig. En als je dan toch een Pi oid hebt draaien dan kan je deze ook op de DMX bus zetten om via die weg wat dimmers aan te sturen.

BTW wat de UPS betreft; mag dat zomaar in de meterkast? Kan me voorstellen dat er regels zijn die aangeven dat het uitschakelen van de hoofdschakelaar een helemaal spanningsloze installatie op moet leveren. Als een UPS een deel van je installatie toch onder spanning houdt dan wordt onderhoud best een gevaarlijke exercitie voor mensen die niet heel goed bekend zijn met je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Ik ben even grog aan het tellen hoeveel Ingangen ik voor mijn huis nodig heb.

Als ik het goed begrijp volgens deze uilteg heb ik de volgende ingangen nodig:

-Dimmer/zonnewering 2 ingangen
-Aan/uit 1 digitale ingang
-Deur contact 1 digitale ingang
-Rook melder 1 digitale ingang
-Bewegingsmelder 24V 2 ingang (1 annaloog 1 digitaal)
Klopt dit?

Hierbij zijn er al knoppen gecombineerd zie: Link
ZIjn er drukschakelaars waarbij je naar boven inhoudt lamp harder, naar onder lamp zachter, zo ja hoe heten deze?

Daarnaast heb je nog wel een knop nodig voor het sturen van de zonnenwering, of ga je dit doen via je tablet/telefoon?

Als ik dit voor mij huis optel kom op 31 ingangen uit.
Dit komt neer op
-Loxone Miniserver €499,- (8 digitale ingangen 4 analoge ingangen )
-Loxone Dimmer Extensie voor de Miniserver €451,- (8 digitale ingangen)
-Loxone standaard Extensie €399,- (12 digitale ingangen 4 analoge ingangen )

Als ik die prijzen optel (zonder kast/kabels etc.) denk ik niet dat mijn vriendin hiermee akkoord gaat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sjembecks schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 17:43:

-Bewegingsmelder 24V 2 ingang (1 annaloog 1 digitaal)
Klopt dit?
Voor een bewegingsmelder met een potentiaalvrij contact heb je één digitale ingang nodig. De bewegingsmelder interpreteert het analoge signaal van de pir-sensor en sluit de potentiaalvrije uitgang die je aansluit op de digitale ingang van de Loxone Miniserver.
ZIjn er drukschakelaars waarbij je naar boven inhoudt lamp harder, naar onder lamp zachter, zo ja hoe heten deze?
Dat is een functie van de controller waar je de drukknop op aansluit. Ik heb geen ervaring met Loxone maar ik lijkt me voor de hand liggend dat er een functie inzet waarmee je intensiteit van een dimmer kunt verhogen of verlagen zolang een druktoets is ingedrukt (anders gezet als een bepaalde digitale ingang 'hoog' is).
Als ik dit voor mij huis optel kom op 31 ingangen uit.
Dit komt neer op
-Loxone Miniserver €499,- (8 digitale ingangen 4 analoge ingangen )
-Loxone Dimmer Extensie voor de Miniserver €451,- (8 digitale ingangen)
-Loxone standaard Extensie €399,- (12 digitale ingangen 4 analoge ingangen )

Als ik die prijzen optel (zonder kast/kabels etc.) denk ik niet dat mijn vriendin hiermee akkoord gaat :P
Voor de tweaker is er nog wel een goedkopere optie. Voor 340 euro haal je een Wago 750-842 met 24 uitbreidingsmodules van eBay. Dit voorbeeld heeft denk ik acht viervoudige digitale ingangen (dus 32 totaal) en elf viervoudige digitale uitgangen waarmee je 44 relais kunt aansturen. Een Finder 4C.01.9.024.0050 16A 230VAC relais met 24VDC stuurspanning haal je voor 6,60 euro per stuk van eBay. Wat je dan alleen nog nodig hebt is een vriendje met een Codesys licentie (die kost je anders >400 euro of dwingt je tot de aanschaf van een Wago starter kit van 550 euro waar plc en software inzitten) om de plc even te configureren zodat je de ingangen en uitgangen via modbus/tcp kunt uitlezen en aansturen vanuit een domoticasoftwarepakket zoals OpenHab en IP Symcon (die laatste kost wel weer snel 250 euro). Je hebt hierbij ook nog een losse server nodig.

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/Wago-Feldbuscontroller-750-842-mit-24x-Klemme-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/2~UAAOSwBahVZLIL/$_57.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
Zo, weer genoeg leesvoer haha.

Ik ga toch voor een bedraad PLC systeem. En wil hiervoor met de Wago-plc gaan werken.
Ik heb meer dan genoeg kast ruimte in mijn huis, waardoor een technische ruimte makkelijk te realiseren is.

Qua domotica programma moet ik nog even kijken welke geschikt is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

bartvb schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 19:10:
[...]
BTW wat de UPS betreft; mag dat zomaar in de meterkast? Kan me voorstellen dat er regels zijn die aangeven dat het uitschakelen van de hoofdschakelaar een helemaal spanningsloze installatie op moet leveren. Als een UPS een deel van je installatie toch onder spanning houdt dan wordt onderhoud best een gevaarlijke exercitie voor mensen die niet heel goed bekend zijn met je woning.
Als er netjes bij de hoofdschakelaar staat aangegeven dat er een UPS is, dan is het alleen gevaarlijk voor analfabeten en iedereen die niet netjes de manual leest >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
20% korting voor alle Tweakers abonnees? :)

Maar inderdaad, als je losse relais gebruikt is om je server/plc/controller heen werken erg eenvoudig. En als je dan toch een Pi oid hebt draaien dan kan je deze ook op de DMX bus zetten om via die weg wat dimmers aan te sturen.

Heel eerlijk weet ik minder van huis installaties maar bij de industriële installaties wat wij bouwen. Moeten de delen die onder spanning blijven staan na het uitschakelen van bijv. een hoofdschakelaar oranje bekabeld worden (oranje montage draad of kabel met oranje isolatie). Tevens geven wij op de draadgoten bij de automaten aan "CAUTION REMAINS ENERGIZED WHEN MAIN SIWTCH IS OPENED"

[ Voor 5% gewijzigd door Imperial Guard op 20-07-2015 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
Na even alles op een rijtje te hebben gezet wil ik toch echt voor de WAGO PLC en in eerste instantie alleen de verlichting bedraad uitvoeren.

Aangezien diverse muren en alle plafonds er ook uit moeten kan ik goede kabel doorvoeren maken door het gehele huis waardoor uitbreiden vrij makkelijk wordt.

Het enige wat mij nog tegenzit is het evt programmeren van de PLC, daar heb ik namelijk totaal geen ervaring mee maar zou dit wel graag willen leren.

Is het daarnaast ook mogelijk om openhab op een NAS te laten werken, of moet dit op een raspberry of PC oid? En hoe kan ik naast het PLC systeem ook nog een draadloos systeem laten werken, met een Aeon Z-stick lukt dat zeker wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Ga mij is verdiepen in PLC's echter ben ik bang dat dit voor mij iets te hoog gegrepen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 20:10

Rmg

Als het een UPS is met emergency power off circuit kan je dat gebruiken.

EPO circuit de status van je (automatische)zekering laten monitoren, zekering(of hoofdschakelaar) afgegaan? Dan UPS uit. Zekering niet afgegaan maar toch geen stroom. Dan ups aan laten. EPO is vaak een simpel naam of breek contactje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Wat ik me afvraag met betrekking tot trekken van draden etc. Waarom zou je voor lichtschakelaar niet voor Zwave gaan? Dan heb je nooit het probleem dat een kastje voor een lichtschakelaar staat, omdat zo'n wandzender te verplaatsen is. Daarnaast hoeven er geen sleuven en draden voor schakelaars in de wand gefreesd te worden. Ik heb geen idee van de kosten van die sleuven, maar juist een nieuw huis biedt lijkt mij de mogelijkheden om zaken slimmer aan te pakken.

Femme, waarom zou jij die hele kabelboom willen trekken? Alleen omdat het betrouwbaarder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Is bedraad ook niet goedkoper? Schakelaar is een eenvoudig maak/breek-contact en een spoel kabel is in grote aantallen ook niet zo duur. Een Z-Wave module betaal je toch al gauw 4-5 tientjes per stuk voor.

Natuurlijk heb je wel extra werk aan kabels trekken/sleuven frezen, maar ik heb zo'n gevoel dat bekabeld uiteindelijk wel goedkoper is dan alles in Z-Wave uit te voeren. Iemand die het kan onderbouwen met een berekening? Ben er wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ntiender schreef op maandag 20 juli 2015 @ 21:19:
Na even alles op een rijtje te hebben gezet wil ik toch echt voor de WAGO PLC en in eerste instantie alleen de verlichting bedraad uitvoeren.

Aangezien diverse muren en alle plafonds er ook uit moeten kan ik goede kabel doorvoeren maken door het gehele huis waardoor uitbreiden vrij makkelijk wordt.

Het enige wat mij nog tegenzit is het evt programmeren van de PLC, daar heb ik namelijk totaal geen ervaring mee maar zou dit wel graag willen leren.
De makkelijkste manier om met een plc te werken is om het 'programmable' deel in 'programmable logic controller' even te laten voor wat het is en de plc slechts te gebruiken als interface naar de aangesloten in- en uitgangen. De ethernet fieldbus controllers van Wago kunnen via modbus/tcp uitgelezen en aangestuurd worden. Het werkt ongeveer zo:

1) Allereerst moet je een ip toekennen aan de plc. Dat kan met de Wago BootP Server waarmee je op basis van mac-adres een ip aan een Wago-plc kunt toekennen of met de Wago Ethernet Settings tool. Eventueel heb je een usb-communicatiekabel nodig om te verbinden met een plc die een onbekende configuratie draait.

Wago ethernet settings

2) Het configureren van de plc doe je in Codesys. Dit is een ontwikkelomgeving voor IEC 61131-3 plc-programmeertalen. Codesys is gratis maar om Wago-plc's te kunnen programmeren heb je Wago-targets nodig. Deze worden verkocht in een door Wago gebrande versie van Codesys voor een prijs van zo'n 450 euro en meegeleverd met een Wago Ethernet Start Kit van ca. 550 euro (waar een 750-881 plc, voeding, digitale ingang- en uitgang, eindmodule en een schakelaartje bij zit om je eerste 'hello world' knutsel te maken). Koop je een plc van eBay dan moet je op een andere manier aan die Wago-targets voor Codesys zien te komen.

In Codesys geef je aan welke devices er (in de juiste volgorde) zijn aangesloten op de interne bus van de plc:

Wago plc k-bus configuratie

3) Om ingangen en uitgangen via modbus uit te kunnen lezen moet je bij nieuwere plc's de PI Allocation aanpassen, anders heeft alleen de plc zelf toegang tot de ingangen en uitgangen:

Wago plc PI Allocation

4) Codesys wil alleen de plc programmeren als er een programma op draait. Ik heb me er niet in verdiept maar met wat zinloze code kreeg ik het voor elkaar om de configuratie en het programma naar de plc te uploaden:

Wago plc dummy prog

5) De ingangen en uitgangen van de plc kunnen nu vanuit een domoticaosoftwarepakket uitgelezen en aangestuurd vanuit via het modbus/tcp-protocol. Ik gebruik hiervoor IP Symcon. OpenHab schijnt het ook te kunnen. Om modbus devices toe te voegen in IP Symcon moet je eerst een modbus gateway toevoegen:

IP Symcon modbus instance toevoegen

IP Symcon modbus client socket toevoegen

IP Symcon modbus gateway toevoegen

6) Vervolgens kun je de inputs en outputs toevoegen als modbus device. De digitale inputs beginnen op modbusadres 0 en de digitale outputs op modbusadres 512. Om de status van een digitale ingang te emuleren kies je een lage update interval, bijvoorbeeld 100ms. Een statuswijziging van een digitale ingang die bijvoorbeeld is aangesloten op een druktoets is dan bijna direct zichtbaar in de domoticasoftware.

IP Symcon modbus device configuratie

7) Vervolgens is de status van de ingangen en uitgangen beschikbaar in de location tree van IP Symcon en kun je de waarden gebruiken in je scripts en er events aan hangen. In OpenHab zal dat wellicht anders werken, ik heb daar geen ervaring mee.

IP Symcon status van modbus devices in location tree
Is het daarnaast ook mogelijk om openhab op een NAS te laten werken, of moet dit op een raspberry of PC oid? En hoe kan ik naast het PLC systeem ook nog een draadloos systeem laten werken, met een Aeon Z-stick lukt dat zeker wel?
Als je de intelligentie in je domoticasysteem onderbrengt in een domoticasoftwarepakket zoals OpenHab kun je op het systeem waarop de domoticasoftware draait een z-wave-interface toevoegen, zodat je bijvoorbeeld bij het indrukken van een toets die aan een digitale ingang van de plc hangt een z-wave-schakelactor kunt laten reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

arjandijk162 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 10:35:
Wat ik me afvraag met betrekking tot trekken van draden etc. Waarom zou je voor lichtschakelaar niet voor Zwave gaan? Dan heb je nooit het probleem dat een kastje voor een lichtschakelaar staat, omdat zo'n wandzender te verplaatsen is. Daarnaast hoeven er geen sleuven en draden voor schakelaars in de wand gefreesd te worden. Ik heb geen idee van de kosten van die sleuven, maar juist een nieuw huis biedt lijkt mij de mogelijkheden om zaken slimmer aan te pakken.

Femme, waarom zou jij die hele kabelboom willen trekken? Alleen omdat het betrouwbaarder is?
Aanvankelijk was het ook mijn gedachte om een draadloos systeem te gebruiken. Als je geen leidingen voor wandschakelaars hoeft te trekken kun je veel kosten besparen. Mijn installateur vond het geen idee en stond erop dat er toch loze leidingen van de wandschakelaars naar de schakelruimte (waar ook de leidingen naar de verlichting uitkomen) aan te brengen. Dat was overigens vijf jaar geleden.

Ik heb eerst wat geprutst met Eaton XComfort en z-wave maar ik was niet tevreden over de betrouwbaarheid. Vooral met batterijgevoede apparaten had ik regelmatig ruzie. Het is best irritant als het licht meestal wel aan of uit gaat en af en toe niet. Ik heb Aeon Multisensors die niet goed werken op batterijvoeding (wel als ze vaste spanning hebben), een Eminent Energy Reader die op willekeurige momenten stopt met updaten en Fibaro schakelactoren die ongeschikt bleken voor het schakelen van led-voedingen. Toen ik op een gegeven moment aan de slag wilde gaan met een paar Merten binaire ingangen om druktoetsen op aan te sluiten en dat weer voor een meter werkte besloot ik om het hele zaakje om te gooien en zoveel mogelijk bedraad te schakelen. Een plc was daarvoor voor mij de beste oplossing: relatief betaalbaar, ongecompliceerd om te installeren en het bevat geen slimmigheden die ik niet nodig heb. Tot nu is de plc 100 procent betrouwbaar gebleken.
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 10:45:
Is bedraad ook niet goedkoper? Schakelaar is een eenvoudig maak/breek-contact en een spoel kabel is in grote aantallen ook niet zo duur. Een Z-Wave module betaal je toch al gauw 4-5 tientjes per stuk voor.

Natuurlijk heb je wel extra werk aan kabels trekken/sleuven frezen, maar ik heb zo'n gevoel dat bekabeld uiteindelijk wel goedkoper is dan alles in Z-Wave uit te voeren. Iemand die het kan onderbouwen met een berekening? Ben er wel benieuwd naar.
In de praktijk zal een bedraad systeem duurder zijn dan draadloos. Je hebt extra werk aan het frezen van leidingen. De kabeling kost serieus geld als je er kilometers van nodig hebt en voor een mooie installatie heb je allerlei benodigdheden en kleinmateriaal nodig zoals inbouwkastjes, kabelgoten, draagrails, klemschroeven, nummeringsstrippen, aderhulzen, krimpkousen en dergelijke. Dat is nog los van de kosten van de plc, I/O-modules en relais. De stuksprijs van die dingen valt wel mee maar alles bij elkaar gaat om aardige bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Als je echt industrieel wil gaan kun je ook een EtherCAT netwerk in je huis aanleggen :P Dat is een bus systeem gebaseerd op ethernet, dus je kunt gewoon in een string met ethernet al je apparaten verbinden. Vervolgens koop je losse DIO, AIO, RS232/RS485, etc. modules om alles aan te sluiten. Embedded PC met PLC kost je 1,5k€, elke module een paar honderd euro. Als ik ooit nog eens een huis zou laten bouwen ofzo, zou ik dat nog wel overwegen denk ik.

Ikzelf heb het voorlopig opgelost door gewoon ethernet naar elke ruimte te trekken en bij elk apparaat wat aangestuurd moet worden een Raspberry Pi op te hangen. DIO vang je af met de GPIO pins en RS232/RS485 kun je met een USB converter aansluiten. Heb zelf geen analoge meuk, maar die zou je in theorie ook op een DAC via SPI of I2C kunnen aansluiten. Door het een beetje te clusteren kan ik voorlopig af met een stuk of 5 Raspberry Pi's, totale kosten dus zo'n €150,-. Op elke Raspberry Pi draait een Python socket server die uitgelezen/aangestuurd kunnen worden met een smartphone app of een website. Sommige apparaten zoals televisie en receiver hebben al ethernet aansluitingen, dus die kunnen direct op het netwerk. Gordijnen en lampen gaan draadloos via een Somfy en Philips Hue bridge respectievelijk, die weer op het netwerk hangen. Status wordt opgeslagen in een database en daardoor heb ik niet per se tweewegcommunicatie nodig (heb eigenlijk nooit last van gemiste commando's). Vind het zelf de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben en het is leuk om mee te hobbyen.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
Kijk top, ik denk dat dat wel gaat lukken met de PLC.
Ik ga de PLC gewoon al kopen, en dan kan ik er nog 2 maanden mee spelen en oefenen voordat ik echt aan de verbouwing ga beginnen.

Ik denk ook dat ik gebruik ga maken van hulprelais, zodat ik een 20 aderige kabel o.i.d. naar iedere ruimte aan kan leggen. In iedere ruimte kan ik dan onder in de inbouwkast een junctionbox en relaisboard maken, en kan ik op deze manier ook heel makkelijk uitbreiden.

[ Voor 17% gewijzigd door ntiender op 21-07-2015 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ntiender schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 20:14:
Ik ga de PLC gewoon al kopen, en dan kan ik er nog 2 maanden mee spelen en oefenen voordat ik echt aan de verbouwing ga beginnen.

Ik denk ook dat ik gebruik ga maken van hulprelais, zodat ik een 20 aderige kabel o.i.d. naar iedere ruimte aan kan leggen. In iedere ruimte kan ik dan onder in de inbouwkast een junctionbox en relaisboard maken, en kan ik op deze manier ook heel makkelijk uitbreiden.
Dat is inderdaad een prima manier om de lengte van het leidingwerk te beperken. Op deze manier hoef je niet eens zo heel veel meer leidingen aan te leggen ten opzichte van een normaal centraaldozensysteem (ipv een centraaldoos in bijvoorbeeld het plafond komen de leidingen uit in de inbouwkast) maar ben je wel véél flexibeler.

Ik stuur hier relais aan over 10-15 meter utp-kabel en dat gaat prima. Voor stuurkabels gebruik ik hier veelal de goedkoopste 0,27mm^2 copper clad aluminum utp-kabels van Conrad. Je moet er geen netwerkkabel van willen maken maar voor het aansluiten van relais en wandschakelaars is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
ntiender schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 20:14:

Waarom voer je niet alles uit via remote I/O kop station. Dit geeft je veel meer vrijheid dan stamkabels te gebruiken. Je plaatst dan in iedere ruimte een remote I/O kopstation die je zo ver kan uibreiden wat je wilt met het aantal modules (Analoog in/uit Digitaal in/uit). Hierdoor hoef je niet al je analoge signalen via klemmen etc. terug te brengen naar je centrale punt. Enige wat je nu nodig hebt is een netwerkabel en een voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Imperial Guard schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 07:57:
[...]

Waarom voer je niet alles uit via remote I/O kop station. Dit geeft je veel meer vrijheid dan stamkabels te gebruiken. Je plaatst dan in iedere ruimte een remote I/O kopstation die je zo ver kan uibreiden wat je wilt met het aantal modules (Analoog in/uit Digitaal in/uit). Hierdoor hoef je niet al je analoge signalen via klemmen etc. terug te brengen naar je centrale punt. Enige wat je nu nodig hebt is een netwerkabel en een voeding.
Je kunt in het geval van een Wago-plc wel overal buskoppelaars ophangen maar dat is duurder (ca. 110-200 euro per stuk gebruikt) en je hebt een wat hoger energieverbruik (5-7,5W per plc/buskoppelaar). Als het alleen maar gaat om het aansturen van relais of het aansluiten van wandschakelaars (of andere digitale ingangen) kun je net zo goed een kabel met veel aders trekken naar een verdeelkastje. Een extra plc of buskoppelaar ophangen is altijd nog mogelijk.

Voor het doorgeven van 0-10V analoge signalen wil je geen lange kabellengtes gebruiken vanwege spanningsverlies. 4-20mA heeft dat probleem niet. In een domoticasysteem zul je niet zo snel met analoge signalen werken. Sowieso zijn analoge uitbreidingsmodules voor plc's vrij prijzig. Voor temperatuurmeting is 1-wire een goedkoper alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
In eerste instantie ga ik inderdaad alleen kabels trekken en gebruik maken van 1 PLC aangezien dit gewoon een stuk goedkoper is. (Verbouwen is al duur genoeg haha)

Wel ga ik goed netwerk in het huis aanleggen zodat uitbreiden altijd mogelijk is.

(Moeten de PLC en Server met 1 kabel aan elkaar vast, of kunnen ze beide gewoon op het bestaande netwerk aangesloten worden?)

Ik wil overigens boven wel gebruik gaan maken van dimmers. Heb al even gezocht naar dimmers die met een 4-20ma signaal werken, maar kan deze helaas niet vinden.

Ik zal hiervoor dus de Finder 15.11.8.230.0400 0-10V slave dimmer voor moeten gebruiken. Maar is het bijvoorbeeld mogelijk om een 4-20ma signaal om te zetten naar een 0-10v signaal? Dan kan ik voor lange stukken kabel het 4-20ma singaal gebruiken. en vervolgens in het verdeelkastje dit signaal om zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 21:36

WWJD

*pluh*

Femme schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 16:09:
[...]
2) Het configureren van de plc doe je in Codesys. Dit is een ontwikkelomgeving voor IEC 61131-3 plc-programmeertalen. Codesys is gratis maar om Wago-plc's te kunnen programmeren heb je Wago-targets nodig. Deze worden verkocht in een door Wago gebrande versie van Codesys voor een prijs van zo'n 450 euro en meegeleverd met een Wago Ethernet Start Kit van ca. 550 euro (waar een 750-881 plc, voeding, digitale ingang- en uitgang, eindmodule en een schakelaartje bij zit om je eerste 'hello world' knutsel te maken). Koop je een plc van eBay dan moet je op een andere manier aan die Wago-targets voor Codesys zien te komen.
Weet je zeker dat deze stap nodig is?
Als er geen programma in het kopstation draait (dus bijvoorbeeld na een harde reset) zijn de in/uitgangen dan niet standaard beschikbaar via Modbus?

Wat ook kan, in plaats van de (duurdere) programmeerbare 842 te kopen, een Wago 750-342 te kopen.. Deze is niet programmeerbaar, en werkt standaard als remote-I/O. Dan heb je Codesys helemaal niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
WWJD schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:17:
[...]

Als er geen programma in het kopstation draait (dus bijvoorbeeld na een harde reset) zijn de in/uitgangen dan niet standaard beschikbaar via Modbus?

Wat ook kan, in plaats van de (duurdere) programmeerbare 842 te kopen, een Wago 750-342 te kopen.. Deze is niet programmeerbaar, en werkt standaard als remote-I/O. Dan heb je Codesys helemaal niet nodig ;)
Excact ditzelfde doen wij hier ook in het bedrijf voor de pilots. Een PC die als een virtuele PLC furgeert met een Siemens ET200S kopstation met bijbehorende in en uitganskaarten. Op de PC hoef je alleen Simatec Softnet IE te installeren. Hierdoor hoef je geen programmeer kennis te hebben van Step7.

Kan Homeseer met een dergelijke OPC client communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ntiender schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:00:
In eerste instantie ga ik inderdaad alleen kabels trekken en gebruik maken van 1 PLC aangezien dit gewoon een stuk goedkoper is. (Verbouwen is al duur genoeg haha)

Wel ga ik goed netwerk in het huis aanleggen zodat uitbreiden altijd mogelijk is.

(Moeten de PLC en Server met 1 kabel aan elkaar vast, of kunnen ze beide gewoon op het bestaande netwerk aangesloten worden?)
Ze kunnen op je bestaande netwerk aangesloten worden. In een professionele installatie wordt uiteraard aanbevolen om plc's op een eigen netwerk aan te sluiten (gescheiden van bijvoorbeeld het office-netwerk) maar voor thuisgebruik is het beveiligingsrisico minder groot. Je zou ook eventueel gescheiden netwerken kunnen maken op je router/switch als jouw router/switch die mogelijkheid heeft.
Ik wil overigens boven wel gebruik gaan maken van dimmers. Heb al even gezocht naar dimmers die met een 4-20ma signaal werken, maar kan deze helaas niet vinden.

Ik zal hiervoor dus de Finder 15.11.8.230.0400 0-10V slave dimmer voor moeten gebruiken. Maar is het bijvoorbeeld mogelijk om een 4-20ma signaal om te zetten naar een 0-10v signaal? Dan kan ik voor lange stukken kabel het 4-20ma singaal gebruiken. en vervolgens in het verdeelkastje dit signaal om zetten.
Analoge modules voor plc's zijn vrij prijzig. Als je veel lichten wil dimmen of de behoefte hebt om met rgb kleurenverlichting te werken kun je overwegen om voor de aansturing hiervan dmx te gebruiken. De betrouwbaarste manier is via een ArtNet-interface waarmee je ArtNet (dmx over ethernet) omzet naar dmx. Een goede interface zoals de Enttec ODE kost je 250 euro. Op eBay en Alibaba zijn er ook goedkopere interfaces. Ik gebruik thuis nu een paar goedkope 3-kanaals dmx dimmers van 35 dollar per stuk om gloeilampen en halogeenlampen te dimmen en tot nu toe werken ze prima.

Goedkope ArtNet-interface: http://www.ebay.de/itm/DM...29779?hash=item4ac39e94b3

Dmx-dimmer: http://www.aliexpress.com...ED-Dimmer/1628613665.html

Deze oplossing staat helemaal los van het gebruik van een plc en stuur je aan vanuit je domoticasoftware. Deze moet dan wel ArtNet ondersteunen.

Als je 0-10V gebruikt over lange kabellengtes met een te dunnen draad zou je het probleem kunnen hebben dat de verlichting nooit op 100 procent kan branden door de spanningsval. Het lijkt me dat dit probleem wel beperkt kan worden door voldoende dikke kabel te gebruiken.
WWJD schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:17:
[...]

Ik geloof dat de configuratie van de plc (aangesloten modules) in een xml-bestand wordt opgeslagen. De configureren kan via Codesys, maar wellicht is er ook een mogelijkheid om het xml bestand zelf te bewerken ten te uploaden naar de plc via bijv. ftp. Ik heb me hier nog niet in verdiept maar dit zou het mogelijk maken om het simpele werk te doen zonder Codesys.
De ethernet couplers communiceren via modbus/tcp dus ik denk dat het inderdaad mogelijk is om een ethernet coupler zoals de 750-342 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
Ik ga voor de verlichting dan maar DMX gebruiken idd.

Heb al een aantal dimmers via aliexpress besteld en ga dan eerst een testopstelling maken met DMX-Artnet en een WAGO starterkit. Zodra ik dat werkend heb gekregen ga ik dit in mijn huis verwerken.

Ook wil dan voor mijn domoticabeheer en netwerkbeheer een aparte PC kopen. Maar aan wat voor eisen zal zoiets moeten voldoen? Sowieso 2xSSD met RAID1 zodat mijn programmatje's etc veilig zijn.

Verder heb ik al een heel aantal klemmen, 24V voedingen, relais en tot wel 52aderige kabels verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 11:37

TheNephilim

Wtfuzzle

@Femme: Goh dat klinkt allemaal erg goed! Zelf ben ik bezig met het kopen van een huisje en dan bedenk je wat je allemaal nog zou kunnen doen. Domotica is bijna een buzzwoord maar je kunt er zeker wat mee. Ik bedoel dan niet met een partij draadloze schakelaars eerst je smartphone uit de broekzak halen om het licht aan het uit te kunnen zetten.

Nee dan naar elke wandschakelaar UTP trekken, waarvan één aderpaar voor de fysieke schakelknop en één voor het schakelen van een relais en dus de lamp. Op die manier kun je met een centrale controller de knop blijven gebruiken en er later altijd meer logica achterzetten.

Jou verhaaltje is al wat completer dan wat ik in gedachten heb, maar erg leuk om te lezen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je netwerkkabel trekt heb je ook gelijk de mogelijkheid om over de aders die je nog over hebt bijv. 1-wire te gebruiken en zo goedkope DS18B20 temperatuursensoren te kunnen gebruiken. Kun je ook gelijk de temperatuur van elke ruimte meten. DS18B20 kost bijna niks, kijk maar eens op eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor 1-wire heb je vier aders nodig (GND, +5V, data aanvoer en retour). Twee kan ook in parasitaire modus maar is minder betrouwbaar. Als je ook licht wil kunnen dimmen of lichtscènes wil kunnen kiezen zou ik meer dan één schakelaar/druktoets ophangen. Ik gebruik er zelf twee per ruimte, een druktoets om de verlichting aan of uit te zetten (en bij lang indrukken het licht te dimmen) en een druktoets om naar de volgende lichtscène te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Femme schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:59:
Voor 1-wire heb je vier aders nodig (GND, +5V, data aanvoer en retour). Twee kan ook in parasitaire modus maar is minder betrouwbaar.
[...]
3 :)

GND, +5V, data :)
Of twee idd, maar dat is niet aan te raden met dit soort lengtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ThinkPadd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:31:
[...]

3 :)

GND, +5V, data :)
Of twee idd, maar dat is niet aan te raden met dit soort lengtes.
Dat ligt eraan hoe je de sensoren aansluit. In een bustopologie heb je een vierde ader nodig om de bus door te leggen naar de volgende sensor. Een topologie met vertakkingen naar elke sensor is ook mogelijk en dan heb je maar drie aders in een kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Femme schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:22:
[...]

Dat ligt eraan hoe je de sensoren aansluit. In een bustopologie heb je een vierde ader nodig om de bus door te leggen naar de volgende sensor. Een topologie met vertakkingen naar elke sensor is ook mogelijk en dan heb je maar drie aders in een kabel nodig.
Ik ken het eigenlijk alleen op deze manier: http://www.reuk.co.uk/Oth...-sensors-raspberry-pi.jpg waarbij alle sensoren gewoon parallel staan.

Met een 4e ader zal dan waarschijnlijk voor hele grote netwerken zijn met vele tientallen sensoren?
Pagina: 1