Op maandag 18 juni 2001 22:54 schreef WouterTinus het volgende:
Er zijn bijna 30000 man geregistreerd en er is maar een handjevol aan het klagen hier.
De rest is gewoon blij dat SG weer serieus wordt en dat de stroom met nieuwkomers die alleen voor off-topic posts binnenkomen een halt wordt toegeroepen.
Heheh... Da's natuurlijk alleen maar waar als je er van uitgaat dat iedereen die het oneens is met het beleid ook daadwerkelijk deze klacht hier uit.
Was wel ff heftig, zeg, de sfeer hier. Zelfs bij een niet democratische organisatie is beleid voeren soms vermoeiend.

Laat ik daarom maar met een positieve noot beginnen.

Ik vind dat Stuffis Generalis er wat niveau betreft wel op vooruit is gegaan. Wat ook wel mooi is, is dat ik nu meer in de tech-fora post. Hoera, zijn er weer net iets meer mensen geholpen vandaag.

Uiteraard was niet elke post van mij even nuttig en behulpzaam, maar gemiddeld denk ik dat ze wel positief waren.

Minder positief is misschien dat de 150 tech-posts kennelijk een dusdanig belangrijke drijfveer schijnen te zijn, dat de motivatie bij sommige posts verkeerd was. Ik bedoel, bij mij hangt het erg van m'n bui af of ik veel post. Ik kan soms tientallen posts op een dag doen en soms
dagen maanden niks. Nu is mijn nieuwsgierigheid dusdanig groot, dat ik wil weten hoe HK eruit ziet (ja, waar gaat dit eigenlijk allemaal over, vraag ik me soms af, dat zou ik wel eens willen zien

).
Hiervoor gaf ik niet om mijn aantal posts en kon het verlies van het
aantal posts tijdens BC3 me niet schelen, maar wel de cumulatieve kwaliteit ervan *kuch*...
Nog minder positief is natuurlijk de wederzijdse irritatie die hier duidelijk te proeven is tussen voor- en tegenstanders van het beleid. Zal wel weer bedaren, na een tijdje, maar toch.
Daarom wil ik nog ff iets uitleggen, dat vast al uitgelegd is, maar soms is het inzichtgevend om iets op een andere manier uitgelegd te krijgen.
Femme is GoT.

Daaronder heb je de belangrijkste crew-members. Belangrijkste, omdat ze betaald worden

en t.net leiden. En verder heb je de mods (in allerlei vormen, zou leuk zijn als het duidelijk ergens zou staan, misschien, de structuur van GoT en de GoT-mods, ik snap het niet zo heel goed). Over het ontzeggen van toegang tot het crew-forum heb ik hier nooit iemand zien klagen. Haha, logisch natuurlijk, want iedereen die van het bestaan op de hoogte is, weet natuurlijk dat het alleen voor de crew is. En dat toegang tot het crewforum het niet alleen een gunst voor de crew is, maar ook een zeer handig communicatiemiddel.
Niet gek dus dat niemand klaagt, want het is duidelijk voor wie het crewforum bedoeld is: voor de crew.
Nu is er een nieuw forum, de Huiskamer. Alleen voor gepriviligeerde GoT-ters. Da's duidelijk. Iedereen, ongeacht ras, geloof of sekse (alhoewel...

) kan een gepriviligeerd GoT-ter worden, een gewaardeerd lid van de GoT-community. Of niet? Ja, in principe wel. Maar voor sommige GoT-ters (van wie enkelen zich reeds een respectabel lid voelden) is het veel moeilijker dan voor anderen. Vanwege de criteria.
Nu ze buiten de boot vallen, zijn ze kennelijk geen respectabel lid meer. Het geeft (denk ik) in elk geval een gevoel van onderwaardering (en dat is niet fijn). Nu zijn er enkelen die hiervan uiting geven, maar wat wordt hun die klagen verteld:
'Wat kan iedereen zich toch weer lekker aanstellen zeg. Grow up mensen!' (obsidian)
'Als je hier komt voor datgene waarvoor GoT bedoeld is, dan zou je hier niet eens moeten komen zeuren dat je SG en/of HK
niet in kan komen. Je komt daar dan helemaal niet voor, en het is dan ook geen probleem dat je er niet in kan.'
(obsidian)
'WIJ BEPALEN HET BELEID, DAAR HEBBEN JULLIE HEEL WEINIG OVER TE ZEGGEN' (jotti)
Floris doet het wel aardig, die moedigt mensen aan om hun doel (o nee, HK was geen doel

eh.. het doel is natuurlijk gerespecteerd en gepriviligeerd GoT-ter te worden) te bereiken.
Voor aansteller uitgemaakt worden, als onwelkom beschouwd worden, weer op je plaats gewezen worden (dat van jotti kan ik me overigens wel voorstellen, want veel klagers brengen het ook niet echt tactisch)...
'Je mist dus niks wat je een week geleden nog niet had.' (jotti in
deze thread) klopt dus niet helemaal. Enkelen missen gewoon de waardering als GoT-ter.
Terwijl je dacht een gewaardeerd GoT-ter te zijn, ben je opeens weer een met het plebs en word je ook nog eens onheus bejegend als je daar tegen in protest gaat, boehoe!

(vat dit niet
al te serieus op

)
De klachtenregen is volgens mij ook voor een groot deel van psychologische aard. Zeef zei letterlijk dat hij zich op z'n pik getrapt voelde (weet niet meer precies waar).
Eindelijk kom ik aan het eind van m'n lulverhaal waar ik wezen moet: kijk nog eens rond, crew, naar de buiten-de-boot-vallers. Sommigen van hen zal het echt 100 dagen kosten voordat ze weer de boot opmogen. De oude, met veel moeite bedachte voorwaarden hoeven niet weg, maar er kunnen ook alternatieve mogelijkheden komen.
Bijvoorbeeld door mensen die een half jaar (of eventueel langer) lid zijn en sg inkunnen, ook toegang tot HK te geven. En dan alleen voor mensen die al geregistreerd waren, dus niet voor de nieuwe GoT-ters. Blijken ze toch niet zo gewaardeerd, dan is het simpel: kick uit HK.
Overweeg het eens. Niet te lichtvaardig natuurlijk, want als je met een soepele regel komt die je later moet verharden, dan zullen er ongetwijfeld ook weer een aantal gaan klagen. Er zijn vast nog meer dingen te bedenken. Zoals een karmasysteem

(niet echt serieus bedoeld, hoor).
Wat is eigenlijk een echte GoT-ter? In hoeverre gaat het om de kwaliteit en in hoeverre gaat het om de kwantiteit van de posts?
O ja, en ondergewaardeerde gerespecteerde GoT-ters, misschien is het een idee om te bedenken hoe je de respectabiliteit van jezelf zou kunnen meten.

Oftewel, wat lijkt je een goede regel?
Heheh, gedurende de tijd dat ik klaar ben met deze post heeft iedereen natuurlijk de tech-fora zitten onderlullen en is mijn oproep tot een regel nog maar nauwelijks van toepassing.

Nou ja... 't Blijft sowieso wel leuk om te peilen wat een GoT-ter volgens de mede-GoT-ter tot een gerespecteerd GoT-ter maakt.
Jaymz heeft natuurlijk wel gelijk dat er altijd spaanders zullen vallen daar waar gehakt wordt. Maar oefening in hakken baart kunst: misschien helpt het om nog selectiever de kwaden eruit te hakken.
P.S. Ik heb me voor GoT geregistreerd omdat een discussie in W&L mijn aandacht trok.

Ben dus ook niet een
echte GoTter, kom hier vooral voor TMF.

Wel een echte tweaker natuurlijk *kuch*, want het t.net nieuws volg ik het grootste deel van de tijd. Heb 't een tijdlang interessanter gevonden dat het forum. Nu wisselt het af, mijn interesse...