Hypotheekrente vastzetten, voor hoe lang?

Pagina: 1
Acties:
  • 518 views

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:28
Ik sta op het punt een nieuwbouw woning te kopen en heb vandaag met mijn hypotheekadviseur gezeten.

Ik kan o.a. kiezen om de rente vast te zetten voor een termijn van 20 jaar met een rentepercentage van 2,8% of voor een termijn van 10 jaar met een rentepercentage van 2.25%.

Ik kan de maandlasten met 2,8% goed betalen en zit daar dus aan te denken maar een collega van mij is er van overtuigd dat de rente de komende jaren nog veel meer gaat dalen en zegt dat ik gek ben als ik hem zolang vast zet.

Wat is wijsheid?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:27
Wat is het verschil in maandlasten?
Dat verschil zet je af tegen de extra zekerheid.

Je kan ook voor jezelf het verschil tuusen de twee maandlasten opzij zetten, en dan eventueel over 10 jaar een extra inleg in je hypotheek storten. Uiteindelijk kan alleen jij zeggen wat het beste aanvoelt.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Welk percentage krijg je bij 15 jaar?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-11 13:51

Trackerfire

BTC HODLER

Rob112 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 19:49:
Ik sta op het punt een nieuwbouw woning te kopen en heb vandaag met mijn hypotheekadviseur gezeten.

Ik kan o.a. kiezen om de rente vast te zetten voor een termijn van 20 jaar met een rentepercentage van 2,8% of voor een termijn van 10 jaar met een rentepercentage van 2.25%.

Ik kan de maandlasten met 2,8% goed betalen en zit daar dus aan te denken maar een collega van mij is er van overtuigd dat de rente de komende jaren nog veel meer gaat dalen en zegt dat ik gek ben als ik hem zolang vast zet.

Wat is wijsheid?
Sowieso moet je die collega die zegt dat de rente nog veel meer gaat dalen met een zak zout nemen. De rente is misschien nog niet uit gedaald, maar véél lager dan de huidige niveaus zal hij niet worden. Zeker de langlopende rente niet, gezien hier meer risico voor de bank in zit.

Verder is het niet goed te zeggen wat je nu moet doen. Kun je 2,8% makkelijk betalen en wil je safe, doen! 2,25 is leuk voor 10 jaar... maar stel dat de rente over 10 jaar 5,25 is. Dan kun je het wellicht ook prima betalen, maar zit je wel zuur ;)

Succes :*) :*)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:28
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga me maar eens inlezen in onderstaand topic Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?

Mijn collega was erg stellend en kwam met een verhaal over rentepercentages in Spanje die inmiddels onder de 1% zitten maar hier heb ik al googelend niks over kunnen vinden.

Voorlopig neig ik ernaar om voor de komende twintig jaar de zekerheid te hebben wat mijn maandlasten zijn in plaats van de gok te nemen dat ik over 10 jaar nog lager kan uitkomen met het risico dat mijn lasten dan verdubbelen.

• DaviddeVogel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
Rob112 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:15:
Voorlopig neig ik ernaar om voor de komende twintig jaar de zekerheid te hebben wat mijn maandlasten zijn in plaats van de gok te nemen dat ik over 10 jaar nog lager kan uitkomen met het risico dat mijn lasten dan verdubbelen.
Dan zou ik dat vooral doen. Dat levert je heel wat meer rust op. Als jij de komende 10 jaar steeds de rente in de gaten moet houden en onrustig wordt als deze stijgt, dan kun je beter nu kiezen voor 20 jaar.

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-11 13:12
20 jaar. Rente gaat juist weer omhoog. Kijk naar de laatste wijzigingen. Lager kan bijna niet voor banken. Dan kom je in negatieve rente en dat wil je als land sowieso voorkomen. 2,8 is voor 20 jaar geweldig

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.