Nee.
Op scholen wordt in Vlaanderen Frans als tweede taal gegeven, dus nog voor het Engels, en dus al op de lagere school (basisschool). Engels volgt later. In Wallonië wordt Engels als tweede taal gegeven, en Nederlands is volgens mij optioneel, maar zou ook verplicht kunnen zijn, maar dan pas op het middelbaar.
Duits is volgens mij nergens verplicht, al wordt in de Duitstalige gemeenschap wel les gegeven in het Duits, en daarnaast is frans op zijn minst beschikbaar. Tegenwoordig wordt steeds vaker Engels gebruikt om Walen en Vlamingen onderling te laten communiceren. Goed voor de toekomst van de economie, slecht voor de interne cohesie.
Als we het over overheden en instellingen hebben, dan gaan de gemeenschappen over culturele zaken, en de gewesten over al het andere, behalve federaal geregelde zaken. Dat verschil tussen gewesten en gemeenschappen is alleen relevant voor Wallonië/ Duitstalige gemeenschap. Media en educatie wordt waar ze Duits spreken dus door de relatief kleine gemeenschap geregeld, en zaken als hypotheekbelastingen of subsidies door Wallonië.
Over het algemeen wordt taal geregeld door de taalgemeenschappen. Nederlands in Vlaanderen, Frans in de Franstalige gemeenschap, en Duits in de Duitstalige gemeenschap. Nu kan je officiëel ook met het Frans in de Duitstalige gemeenschap terecht, en heb je nog wat faciliteitengemeenten waar je ook met de taal van over de gemeenschapsgrenzen terecht kunt. Wikipedia weet daar ongetwijfeld meer over, dus dat ga ik hier niet opsommen.
Het gaat zelfs zo ver, dat als je in Wallonië geflitst wordt, je de eerste aanschrijving van de Politie kunt terugsturen en kunt aangeven dat je als inwoner van Vlaanderen in het Nederlands geserveerd wilt worden. Soms hoor je dan niets meer, maar dat geluk heb ik nog niet gehad.
En wat betreft media, kijkt de Vlaamse Media niet verder dan Vlaanderen, een beetje Nederland en Duitsland, en wereldwijd, maar al het nieuws uit Wallonië wordt stelselmatig genegeerd, zelfs nieuws uit Frankrijk heeft nog meer nieuwswaarde dan Waals nieuws. Andersom geldt hetzelfde, met een sterke focus op Frankrijk, en de Duitstalige gemeenschap kijkt vrijwel alleen maar Duitse TV.
[
Voor 46% gewijzigd door
KrazyJay op 10-06-2015 08:48
]