Friesland, geen Nederlands?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 9.738 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook buiten de provincie Friesland wordt er Fries gesproken zelfs tot de grens aan Denemarken toe, zie ook:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Friese_talen

Duits Friesland is onder andere heel beroemd om de hoeveelheden thee die daar gedronken worden:

Het belangrijkste kenmerk van Oost-Friesland in culinair opzicht is de theecultuur. De gemiddelde Oost-Fries drinkt 2,5 kilogram thee per jaar, wat tienmaal zo hoog is als het Duitse gemiddelde en zelfs ruim driemaal zo hoog als het Nederlandse gemiddelde van 811 gram per persoon per jaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Friesland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

Goed, tis dat geen Fries.... maar wie weet zonder de googlen wat een 'Spaigelploatje' is?

Overigens, we hebben het wel over Fries Gronings, Brabants, en Limburgs, maar Brabants, Haags en zelfs Amsterdams of Rotterdams zijn dialecten.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
Wceend schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:20:
[...]

in een topic over Friezen en Nederlanders is dat nogal een boute uitspraak.
Roep eens in Schotland dat Schotten Engelsen zijn en je wordt gelynched. Net als het Vereningd Koninkrijk uit gebieden bestaat (Wales, Engeland, Schotland en Noord Ierland), bestaat ook Nederland uit verschillende delen die ongeveer met de provincie grenzen overeenkomen.
Verdiep je eens in de geschiedenis van Nederland en de Republiek der zeven provinciën om het verschil te zien.
Euhmmmmm sorry maar ik ga toch reageren hierop.. Ga je aub eens verdiepen in de samenstelling van de UK. Dit zijn nog steeds landen (met eigen regeringen en provincies) die allen onder het bestuur van de UK regering vallen en niet zoals Friesland wat niets meer is dan een provincie van het land Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
rikoos schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:21:
[...]

Euhmmmmm sorry maar ik ga toch reageren hierop.. Ga je aub eens verdiepen in de samenstelling van de UK. Dit zijn nog steeds landen (met eigen regeringen en provincies) die allen onder het bestuur van de UK regering vallen en niet zoals Friesland wat niets meer is dan een provincie van het land Nederland.
Het ging mij om de pars pro toto dat Nederlanders = Hollanders zou zijn.
Dat is het zelfde als tegen een schot zeggen dat hij Engelsman is per definitie niet correct dus.
Je hebt gelijk dat ze apart bestuurd worden maar dat geef ik toch ook aan in mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
rikoos schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:21:
[...]
Ga je aub eens verdiepen in de samenstelling van de UK. Dit zijn nog steeds landen (met eigen regeringen en provincies)
offtopic:
Engeland heeft geen eigen regering

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 09:59

GurbY{nl}

GurbY{nl}

nare man schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:04:
Kijk, in zoverre verschilt Friesland dus helemaal niet zoveel van een gewone provincie, of de Randstad for that matter, in de zin dat het in de steden dus kennelijk niet allemaal pais en vree is. Buiten de stad zal het ongetwijfeld heerlijk zijn, al vind ik het Friese landschap eigenlijk weinig boeiend. Het is gewoon plat grasland of weiland zo ver het oog strekt. Geef mij dan maar het meer 'gevulde' coulissenlandschap van de Achterhoek.

Bolsward is qua criminaliteit natuurlijk niet zo erg maar het gaat meer om de algehele verveling, de leegloop en de uitzichtloosheid. Leeuwarden is echt behoorlijk tuig, zeker voor een stad die in nationaal verband gewoon 'klein' is (net iets meer dan 100.000 inwoners). Het is overigens wel een hele mooie stad, maar goed, die kunnen ook tuig zijn (Dordrecht...).
De stad heeft er slechts 95.000, de gemeente Leeuwarden is een 12K groter in totaal. Los daarvan: met al die jaren dat ik in Lwd woon, en uitga/stap/rondloop, valt het me nog steeds heel erg mee. Bitter weinig schietpartijen op klaarlichte dag en/of midden op straat. Tuurlijk, bepaalde wijken waar je op bepaalde tijden beter niet met je Rolex om rond moet stappen, maar die heb je ook in Almelo. Of Hoorn. Of waar dan ook.
En voor wat betreft de wijken: klopt wat je zegt. Maar een aantal jaar geleden was b.v. de Vrijheidswijk met stip op 1. Die is inmiddels compleet plat en is nu volledig anders. Zo ook de wijk rondom de Linnaeus straat: plat, en aangepakt/opgeknapt.
Schieringen is next. Met andere woorden: dat er hier achterstandswijken zijn wordt door iedereen (h)erkent maar er gebeurd ook wel degelijk wat.
Nog een ander voorbeeld: glazen huis in 2013. Nog nooit zoveel mensen op de been geweest hier, en meer dan opvallend weinig ellende. Mijn moeder woont nog steeds midden in de binnenstad, naast het Oldehoofsterkerkhof en heeft een keer of 6 per jaar grote evenementen onder het slaapkamerraam. En nog nooit last gehad. Ow ja, één keer: op oudjaarsnacht. Toen kwam een verdwaalde vuurpijl (afgeschoten door een brandweerman in de straat, jawel...) door het raam...
Verder: niks. Sinds 1965 al niet. Geen ramen stuk, geen gezeik tegen de gevel, kortom: enige nuance is wel op zijn plek lijkt me.

[ Voor 24% gewijzigd door GurbY{nl} op 10-06-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:33
nare man schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:04:
Kijk, in zoverre verschilt Friesland dus helemaal niet zoveel van een gewone provincie, of de Randstad for that matter, in de zin dat het in de steden dus kennelijk niet allemaal pais en vree is. Buiten de stad zal het ongetwijfeld heerlijk zijn, al vind ik het Friese landschap eigenlijk weinig boeiend. Het is gewoon plat grasland of weiland zo ver het oog strekt. Geef mij dan maar het meer 'gevulde' coulissenlandschap van de Achterhoek.

Bolsward is qua criminaliteit natuurlijk niet zo erg maar het gaat meer om de algehele verveling, de leegloop en de uitzichtloosheid. Leeuwarden is echt behoorlijk tuig, zeker voor een stad die in nationaal verband gewoon 'klein' is (net iets meer dan 100.000 inwoners). Het is overigens wel een hele mooie stad, maar goed, die kunnen ook tuig zijn (Dordrecht...).
Leeuwarden is inderdaad uniek in Friesland.... Stelletje criminele boeren bij elkaar (sorry dat ik het zeg).
Dat daar veel agressie en criminaliteit is verbaast me dan ook niks. Maar Leeuwarden is toch wel de uitzondering.

Als je de criminaliteitscijfers van het noorden (zowel groningen als friesland) vergelijkt met andere provincies is de criminaliteit hier gewoon erg laag. Als je per 1000 inwoners kijkt is dat al zo, maar als je dan ook nog nagaat dat hier veel minder mensen wonen scheelt het gewoon een hele hoop.

Zeker het aantal zware vergrijpen is veel hoger in veel andere provincies. Behalve in Leeuwarden, wat gewoon een groepje tuig is.

Leegloop in andere plekken in Friesland zal er zeker zijn. Maar bolsward is ook wel erg klein voor een "stad", zoals dat met meer steden in Friesland is. Zelf ken ik vooral Sneek goed, en daar wordt toch wel erg veel georganiseerd. Zeker in het zomerseizoen is er echt veel te doen. In Sneek is dan ook geen leegloop.

Verder met je eens. Het Friese landschap is niet zo bijzonder, tenzij je naar Gaasterland gaat (het zuiden van Friesland, dus tussen Bolsward en Lemmer in tot het ijsselmeer). Dat is toch wel het mooiste gebied van Friesland. Maar daar komen maar weinig mensen.

Zelf geen die-hard Fries-fan trouwens. Vaak genoeg plaatsvervangende schaamte als je een typische Fries op tv ziet. Stug, lomp en dat Friese accent is verschrikkelijk. Maar ik denk niet dat ik nog vertrek uit mijn mooie Sneek, juist vanwege weinig zware criminaliteit en veel activiteit in de buurt. Een ex van me kwam uit Rotterdam, maar dat was meermaals per jaar wel raak met steekpartijen in de wijk, messenzwaaiende mensen en gewapende overvallen.... Daar laat ik mijn kids niet opgroeien, nee bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 15:04
Playa del C. schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:03:
[...]

Ik snap wat je bedoelt. Mijn verhaal ging daarom meer over de 'echte' Friese gebieden, de kleinere dorpen en buiten de dorpen. Daar wordt vrijwel altijd alleen maar Fries gesproken, ook door volwassenen. De kinderen spreken daar allemaal Fries met elkaar totdat ze op school komen en de juf of meester de lessen in het Nederlands geeft. De kinderen zelf leren echt meestal via televisie de eerste Nederlandse woorden, omdat ze vaak vanaf ongeveer hun tweede levensjaar de Nederlandse tekenfilms beginnen te volgen. In grotere dorpen is het verder inderdaad precies zoals je zegt.

In ieder geval is voor de huidige Friezen het Nederlands echt een tweede taal, zoals Engels een tweede taal is voor Nederlanders (en derde taal voor Friezen).
beetje overdreven als ik naar deze publicatie over meertaligheid in Fryslân kijk.
Het Friese landschap is niet zo bijzonder, tenzij je naar Gaasterland gaat (het zuiden van Friesland, dus tussen Bolsward en Lemmer in tot het ijsselmeer). Dat is toch wel het mooiste gebied van Friesland. Maar daar komen maar weinig mensen.
plaatsen als makkum en workum zijn wel populair onder de duitsers, net als de eilanden.
Vaak genoeg plaatsvervangende schaamte als je een typische Fries op tv ziet. Stug, lomp en dat Friese accent is verschrikkelijk.
wat ik jammer vind is dat er zo weinig mensen zijn die echt goed duidelijk fries spreken. vaak wordt het toch een mengelmoesje. heb zat friese collega's, maar de mensen die goed fries spreken zijn op 1 hand te tellen.

[ Voor 25% gewijzigd door Carfanatic op 10-06-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Carfanatic schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:40:
[...]

beetje overdreven als ik naar deze publicatie over meertaligheid in Fryslân kijk.
1000 respondenten is niet veel... maar ik denk inderdaad dat het aantal mensen dat thuis nog Fries spreekt wel flink afneemt. En dan reken ik het halve-fries ook mee. Er zijn maar weinig mensen die alle woorden in het Fries kennen en spreken. Er zijn niet voor niks initiatieven als PraatMarFrysk (praat maar Fries) om de taal in stand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 19:36

WJP

Shibby

Waah schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:37:
[...]

Verder met je eens. Het Friese landschap is niet zo bijzonder, tenzij je naar Gaasterland gaat (het zuiden van Friesland, dus tussen Bolsward en Lemmer in tot het ijsselmeer). Dat is toch wel het mooiste gebied van Friesland. Maar daar komen maar weinig mensen.
Ooit in de zomer geprobeerd Lemmer door te komen? Het stikt daar dan van de duitsers touristen :P
Waah schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:37:
[...]

Zelf geen die-hard Fries-fan trouwens. Vaak genoeg plaatsvervangende schaamte als je een typische Fries op tv ziet. Stug, lomp en dat Friese accent is verschrikkelijk.
Die plaatsvervangende schaamte is wel herkenbaar... Maar dat heb ik ook vaak genoeg als ik Hollanders Nederlanders in het buitenland tegenkom >:)

Specs -- D2OL @ COMPUTERFREAKED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
WJP schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:45:
[...]

Ooit in de zomer geprobeerd Lemmer door te komen? Het stikt daar dan van de duitsers touristen :P

[...]

Die plaatsvervangende schaamte is wel herkenbaar... Maar dat heb ik ook vaak genoeg als ik Hollanders Nederlanders in het buitenland tegenkom >:)
Niet Lemmer zelf :P ik zeg TUSSEN Lemmer en Bolsward ;)
Makkum en Workum komen inderdaad wat (kite)surfers. Maar het binnenland verkennen doen die ook niet.
Dit gebied:
https://www.google.nl/maps/@52.8716921,5.541765,13z

En ja met Nederlanders in het buitenland ken ik het ook :P maar gelukkig bestaan er nog dronken russen :9 Kan altijd erger dan nog. Dat heb ik met Friezen niet (dat kan niet erger voor mijn gevoel... misschien hagenezen :P )

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 10-06-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:22
Waah schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:51:
[...]

Niet Lemmer zelf :P ik zeg TUSSEN Lemmer en Bolsward ;)
Makkum en Workum komen inderdaad wat (kite)surfers. Maar het binnenland verkennen doen die ook niet.
Dit gebied:
https://www.google.nl/maps/@52.8716921,5.541765,13z
Nou, de meren (Slotermeer, Fluessen) zijn anders druk zat met toeristen die watersport willen beoefenen en dat is ook Gaasterlân.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Invisible_man schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:54:
[...]

Nou, de meren (Slotermeer, Fluessen) zijn anders druk zat met toeristen die watersport willen beoefenen en dat is ook Gaasterlân.
Bootjesmensen wel ja. Maar die varen heel Friesland door :)
Verder kom ik niet heel veel mensen tegen daar als ik daar rondrijd (zoals afgelopen weekend op zondag). Maar dat kan ook aan mij liggen. In die hoek is naast water ook vrij weinig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 15:04
Waah schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:55:
[...]

Verder kom ik niet heel veel mensen tegen daar als ik daar rondrijd (zoals afgelopen weekend op zondag). Maar dat kan ook aan mij liggen. In die hoek is naast water ook vrij weinig te doen.
lekker met mij mee op lijn 44 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50
Carfanatic schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:40:
[...]
Dat klopt echter precies met mijn woorden. Ik heb het over de Friezen en niet alle mensen die in Friesland wonen. Er is ondertussen veel vermenging, er wonen steeds meer Nederlandse gezinnen in Friesland. Daarbij wonen de meeste mensen in de steden en grote dorpen en daar wordt wel steeds meer Nederlands als standaardtaal gebruikt. In verhouding wonen er veel minder mensen in de kleinere dorpen en buiten de bebouwde kom.

In die gebieden is het precies zoals ik het omschreef. Mensen spreken daar vrijwel alleen maar Fries met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Playa del C. schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:00:
[...]

Dat klopt echter precies met mijn woorden. Ik heb het over de Friezen en niet alle mensen die in Friesland wonen. Er is ondertussen veel vermenging, er wonen steeds meer Nederlandse gezinnen in Friesland. Daarbij wonen de meeste mensen in de steden en grote dorpen en daar wordt wel steeds meer Nederlands als standaardtaal gebruikt. In verhouding wonen er veel minder mensen in de kleinere dorpen en buiten de bebouwde kom.

In die gebieden is het precies zoals ik het omschreef. Mensen spreken daar vrijwel alleen maar Fries met elkaar.
Er zijn maar weinig mensen in de steden die Nederlands spraken. Ook echte Friezen (je bent Fries als je er vanaf geboorte woont IMHO, niet als je de taal spreekt...) die in de steden wonen spreken Stadsfries. Van jong tot heel oud. En stadsfries is prima te volgen voor Nederlanders, omdat het gewoon een dialect is. Geen taal.

Enkel het platteland en de echt kleine dorpjes houden nog vast aan het Fries. Dus eigenlijk wordt er nog vrij weinig echt Fries gesproken. Drachten is de enige "stad" waar men nog veel Fries spreekt valt mij op. (Drachten is een dorp, ondanks 45.000 inwoners. IJlst is een stad met 3000 inwoners 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
[...]

Nou, heb jaren in Balk gewerkt en woon in de buurt van Harlingen, dus reed veel over de weg langs Workum enzo, maar in het toeristenseizoen is het toch echt een stuk drukken daar op de weg. Daarnaast trek het Rijsterbos ook zal bezoek. Ok, haalt het niet met het toerisme wat allemaal naar de eilanden gaat (parkeren blijft een probleem in Harlingen), maar daarna is het gebied van Lemmer tot Sneek (en dus ook Gaasterlân) toch echt wel één van de toeristischere gebieden in Friesland, ook door plaatsjes zoals Sloten, Stavoren en Hindeloopen.
Waah schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:05:
[...]
Drachten is de enige "stad" waar men nog veel Fries spreekt valt mij op. (Drachten is een dorp, ondanks 45.000 inwoners. IJlst is een stad met 3000 inwoners 8)7 )
Franeker en Dokkum zijn ook wel vrij "Fries" wat dat betreft, maar bijvoorbeeld Harlingen weer heel weinig.

[ Voor 17% gewijzigd door Invisible_man op 10-06-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:41

Daniel36

vernieuwde formule

Wat betreft Friezen op de tv, ze zoeken volgens mij ook een type dat in hun plaatje van "de typische Fries"valt.
Dan krijg je dus allemaal van die enigszins onontwikkelde boeren op tv.
Inclusief Piet Paulusma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Invisible_man schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:07:

Franeker en Dokkum zijn ook wel vrij "Fries" wat dat betreft, maar bijvoorbeeld Harlingen weer heel weinig.
Harlingen is historisch ook niet heel "Fries". Zij handelden namelijk veel met de Hollanders waar ze dus het geld mee verdienden. De Friezen vonden dat niet zo tof.... dus groeide Harlingen meer naar de Hollanders.

Zag je volgens mij met veel steden. In de tijd dat Sneek nog aan de zuiderzee lag had je eenzelfde verhaal. Daar komt misschien ook wel het Stadsfries vandaan. Maar dat is een aanname :+
Zodra ik trouwens in de buurt van mijn schoonpa kom, begin ik ook Stadsfries ("Sneekers") te lullen. Heel irritant want het klinkt enorm asociaal

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 10-06-2015 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 19:36

WJP

Shibby

Waah schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:38:
[...]

Zag je volgens mij met veel steden. In de tijd dat Sneek nog aan de zuiderzee lag had je eenzelfde verhaal. Daar komt misschien ook wel het Stadsfries vandaan. Maar dat is een aanname :+
Het stadsfries komt inderdaad van Friezen die Nederlands probeerden te praten ivm de handel. Het is dus ook een Nederlands dialect, en niet een Fries dialect :)

Specs -- D2OL @ COMPUTERFREAKED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 18:25
[b][message=44385667,noline]
In België zijn er 3 officiële talen, je kan (of zou toch moeten) overal bij de overheid met de taal van jouw keuze aan de slag. Alleen is de plaats waar je bent bepalend wat de taal van de straatnaamborden, plaatsnamen en verkeersborden (enzovoort).
Dan heb je het wel over materie die de federale overheid aanbelangt. Voor lokale overheden geldt dat niet (met uitzondering van Brussel), als je in pakweg Antwerpen iets wilt regelen zal dat toch in het Nederlands moeten. Faciliteitengemeenten moeten wel hun diensten dan weer wel in andere talen aanbieden.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 09:59

GurbY{nl}

GurbY{nl}

[...]

Nooit met een beetje mooi weer in het Rijsterbos en/of bij Mirdumer Klif geweest schat ik zo in... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:08
Daniel36 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 08:54:
[...]

Goed verhaal, lekker genuanceerd ook!
Ik ben nooit genuanceerd, ik ben Fries ;)
Renegade666 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:45

[...]

Pardon ?? Lopen achter ? in welk opzicht ?
Normale taal spreken ? Fries/Friesland is ouder dan Nederland(s).. Dusja wat is dan normaal?
Ik (net als bijna alle andere Friezen) kan gewoon NL praten. Naast engels en duits..(dat laatste geld niet voor iedereen natuurlijk)
Typisch Fries weer. Zeggen dat je Nederlands beheerst maar dan komen met deze interpunctie en geldt schrijven zonder T.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:51
Makkelijk schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:21:
[...]

Ik ben nooit genuanceerd, ik ben Fries ;)

[...]

Typisch Fries weer. Zeggen dat je Nederlands beheerst maar dan komen met deze interpunctie en geldt schrijven zonder T.
Als je goed leest!! zeg ik praten, niet beheersen.... Schrijven zal nooit mijn sterkste punt zijn. Niet in het Nederlands, Fries, Duits of Engels.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:08
Renegade666 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:35:
[...]

Als je goed leest!! zeg ik praten, niet beheersen.... Schrijven zal nooit mijn sterkste punt zijn. Niet in het Nederlands, Fries, Duits of Engels.
Het was een sarcastisch bedoeld grapje om de anti- en pro-Friese reacties in dit topic te bespotten, nofi ;). Ik dacht dan ook dat dit topic in de HK stond. Volgens mij heeft de TS sowieso niet echt een beter beeld van de positie van Friesland gekregen met zoveel trolls hier.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Makkelijk schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:16:
[...]

Het was een sarcastisch bedoeld grapje om de anti- en pro-Friese reacties in dit topic te bespotten, nofi ;). Ik dacht dan ook dat dit topic in de HK stond. Volgens mij heeft de TS sowieso niet echt een beter beeld van de positie van Friesland gekregen met zoveel trolls hier.
Wil jij zeggen dat een Belg te dom is om door die onzin heen te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20

GaMeOvEr

Is een hork.

:D

Ik vind het altijd wel boeiend hoor, dat "wij vs. zij".

Uiteindelijk is het gewoon allemaal Nederland en dan zijn er altijd van die bepaalde lui uit een één van de provincies van het land (wat dus uiteindelijk maar een lullig klein deel van het hele land is) die naar buitenstaanders (lees: niet uit die provincie) kijken alsof ze allemaal hetzelfde zijn.

Voor sommigen Friesen zijn dat dan alles wat niet uit Friesland komt, voor "hollanders" (lees, randstad) is alles wat daar buiten woont boeren, voor alles onder de rivieren is alles boven de rivieren "zuunige hollander" en ga zo maar door. :P

Persoonlijk geef ik geen ene fuck om dialecten (of het zich nu een taal noemt of niet. ;) ) en vind ik het fatsoenlijke communicatie alleen maar in de weg staan. Het zal niet meegeholpen hebben dat ik in mijn jeugd vaak gepest werd omdat ik -geen- dialect sprak en al die lompe boeren mij daarom maar raar vonden en dachten dat ik mij beter voelde. (En dat was overigens in Gelderland)

Wat ik dan wel heel relatief boeiend vind is de uitzonderingspositie van Friesland met betrekking tot de 2e taal, de plaatsnaambordjes in het Fries, etc. Ik snap de historie er achter wel, ook de rest van de provincies en dergelijke, maar kom op jongens, ondertussen zijn we al weer heel wat eeuwen verder en zijn wel allemaal Nederland dus lekker belangrijk. Dat stug proberen vast te houden aan een identiteit die eigenlijk allang niet meer bestaat. Maar goed, dat is maar een mening van mij natuurlijk. ;)

Ik zou het een ander verhaal vinden als Friesland een echt eigen land is, maar dat is het niet. Het is gewoon een provincie van Nederland.

Maar goed, zoals gezegd dit is een mening en dan ook nog een mening van iemand die sowieso niet snapt dat iemand zich identificeert met een stad of plaats, dat dat dan schijnbaar een kerndeel van je is ofzo. (Zie ook lui uit plaats x die lui uit plaats y niet kunnen uitstaan omdat plaats x schijnbaar mot met plaats y heeft. :? )

[ Voor 132% gewijzigd door GaMeOvEr op 10-06-2015 17:25 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 09:42
Daniel36 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:37:
Wat betreft Friezen op de tv, ze zoeken volgens mij ook een type dat in hun plaatje van "de typische Fries"valt.
Dan krijg je dus allemaal van die enigszins onontwikkelde boeren op tv.
Inclusief Piet Paulusma.
http://www.npo.nl/fryslan-dok/07-06-2015/POW_00944142 :+ Laat dat enigzins maar weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
GaMeOvEr schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:56:
Maar goed, zoals gezegd dit is een mening en dan ook nog een mening van iemand die sowieso niet snapt dat iemand zich identificeert met een stad of plaats, dat dat dan schijnbaar een kerndeel van je is ofzo. (Zie ook lui uit plaats x die lui uit plaats y niet kunnen uitstaan omdat plaats x schijnbaar mot met plaats y heeft. :? )
Als je dat zelf niet zo voelt is dat prima (ik ook niet). Maar als je niet kunt snappen dat anderen zich wel verbonden kunnen voelen met een plaats of dorp, dan moet je beter je best doen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45
Als import fries woonachtig in Leeuwarden kan ik inderdaad wel een aantal opmerkingen in bevestigen.
- Leeuwarden is gewoon een groot dorp (prima!)
- Friezen praten altijd NL als deze in NL worden aangesproken
- Criminaliteit is voor mijn gevoel erg laag, straatbeeld is compleet anders dan in randstad

Ik hoor alleen Fries als ik bijvoorbeeld uit speel met het voetbalteam in een van de vele Friese dorpen, maar hoe mensen onderling communiceren zou mij een zorg zijn :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Bossie schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 18:10:

Ik hoor alleen Fries als ik bijvoorbeeld uit speel met het voetbalteam in een van de vele Friese dorpen, maar hoe mensen onderling communiceren zou mij een zorg zijn :)
Nu heb ik totaal niks met voetbal, maar als geboren en getogen fries kan de taal me ook een zorg zijn. Als we met elkaar gewoon leuk ons ding kunnen doen kan het me persoonlijk geen ene f*ck schelen wat voor taal je spreekt. Ik heb op mn werk groningers (die zijn hier als ontwikkelingshulp voor hun eigen regio) ;) en we hebben een hongaar als CNC draaier die slecht nederlands, fries nog erger, maar wel engels verstaat. Gewoon aanpassen, niet zeiken. Omdat iemand uit een bepaalde regio komt en dus een bepaalde taal of accent heeft kan aanleiding zijn voor een geintje, maar hou het leuk.

Helaas is dat niet altijd aan iedereen besteed... Ik herrinner me nog dat een paar jaar terug dat mn bankpas geblokkeerd werd wegens skimming, (had al een andere, maar ook die werd natuurlijk ook geblokkeerd) en die gast die me belde van de ABN AMRO toch wel opvallend de nadruk lag op het uitspreken van de letter n. Nu doen wij noorderlingen dat idd ook, een beetje jammer omdat ik niet zeker wist of die gast me serieus nam, of me gewoon in de zeik zette. Respect werkt twee kanten op iig.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
GurbY{nl} schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:35:
[...]

De stad heeft er slechts 95.000, de gemeente Leeuwarden is een 12K groter in totaal. Los daarvan: met al die jaren dat ik in Lwd woon, en uitga/stap/rondloop, valt het me nog steeds heel erg mee. Bitter weinig schietpartijen op klaarlichte dag en/of midden op straat. Tuurlijk, bepaalde wijken waar je op bepaalde tijden beter niet met je Rolex om rond moet stappen, maar die heb je ook in Almelo. Of Hoorn. Of waar dan ook.
En voor wat betreft de wijken: klopt wat je zegt. Maar een aantal jaar geleden was b.v. de Vrijheidswijk met stip op 1. Die is inmiddels compleet plat en is nu volledig anders. Zo ook de wijk rondom de Linnaeus straat: plat, en aangepakt/opgeknapt.
Schieringen is next. Met andere woorden: dat er hier achterstandswijken zijn wordt door iedereen (h)erkent maar er gebeurd ook wel degelijk wat.
Nog een ander voorbeeld: glazen huis in 2013. Nog nooit zoveel mensen op de been geweest hier, en meer dan opvallend weinig ellende. Mijn moeder woont nog steeds midden in de binnenstad, naast het Oldehoofsterkerkhof en heeft een keer of 6 per jaar grote evenementen onder het slaapkamerraam. En nog nooit last gehad. Ow ja, één keer: op oudjaarsnacht. Toen kwam een verdwaalde vuurpijl (afgeschoten door een brandweerman in de straat, jawel...) door het raam...
Verder: niks. Sinds 1965 al niet. Geen ramen stuk, geen gezeik tegen de gevel, kortom: enige nuance is wel op zijn plek lijkt me.
Ja, leuke stad.
Ik ben er bij het uitgaan nog maar 2 maal tegen de grond geslagen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Brent schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:50:
[...]

Als je dat zelf niet zo voelt is dat prima (ik ook niet). Maar als je niet kunt snappen dat anderen zich wel verbonden kunnen voelen met een plaats of dorp, dan moet je beter je best doen.
Ik snap dat anderen zich verbonden voelen met een plaats (dat dit dus zo is en gebeurd), ik zie alleen niet in waarom. ;) Maar dat kan ook gewoon zijn omdat ik persoonlijk de opgegeven redenen invalid vind.

Veel verder "omdat ik er geboren ben" of "Omdat mijn familie er woont" komt men over het algemeen niet en dat vind ik persoonlijk (dus een mening) geen reden om "fan" te zijn van een plaats en alles van een plaats dus maar in een positief daglicht te draaien, alsof alle anderen plaatsen maar k*t zijn of in ieder geval lang niet zo tof wegens opgegeven redenen waaraan eigenlijk bijna overal voldaan kan worden.

Maar goed, ik weet niet in hoeverre de mensen bij wie ik het daadwerkelijk eens heb gevraagd representatief zijn.

Ik ben zelf iemand die toch al wars is van alle vormen van fanboyisme, of dat nu gaat om een Intel of AMD processor, een merk auto of een woonplaats, ik kies gewoon altijd wat de beste prijs/prestatie/voldoening geeft. Of dat nu gaat om een apparaat, een voertuig of zelfs de plek waar ik woon, dat wat de meeste positieve aanvinkvakjes aankruist, wint. (Ja, bij een huis zijn dat andere dingen dan bij een videokaart. ;) )

Maar goed, ik weet dat ik persoonlijk hiermee afwijk van de gemiddelde norm der mensheid. :+

[ Voor 59% gewijzigd door GaMeOvEr op 11-06-2015 05:53 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
GaMeOvEr schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 05:40:
[...]
Maar goed, ik weet dat ik persoonlijk hiermee afwijk van de gemiddelde norm der mensheid. :+
Valt wel mee denk ik, punt is vooral dat de "fanboys" die je noemt eerder hun mening spuwen dan de mensen die open minded en objectief iets proberen te benaderen waardoor het al snel lijkt dat dat de bovenhand heeft. Dat is het zelfde als de media die veel focust op negatief nieuws omdat daar meer sensatie achter zit en daardoor een vrij negatief beeld van de samenleving gevormd wordt terwijl lang niet iedereen er zo negatief in staat als zij doen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 01:42
offtopic:

dit was vast een weddenschap van de TS: post iets op een (overwegend) Nederlands forum waarvan die 'Ollanders' totaal over de zeik gaan, tegen elkaar.

TS zit inmiddels met bier en nootjes te genieten van de burgeroorlog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:41

Daniel36

vernieuwde formule

In verband met de situatie Fryslan-de rest van Nederland vind ik de term "burgeroorlog"wel goud waard.
Stiekum verdenk ik de FNP ervan af te sturen op afscheiding van Fryslan van Nederland, dus wie weet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met Nederlands moet je jezelf prima kunnen redden in Friesland (beter als in Wallonië, waar ook nog veel mensen Nederlands spreken). In tegenstelling tot de vele dialecten (zoals Limburgs, Amsterdams of Vlaams) is Fries wel een van de weinige echte talen.

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 11-06-2015 14:12 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
Daniel36 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:03:
In verband met de situatie Fryslan-de rest van Nederland vind ik de term "burgeroorlog"wel goud waard.
Stiekum verdenk ik de FNP ervan af te sturen op afscheiding van Fryslan van Nederland, dus wie weet :+
Als Curacao een land binnen het Koninkrijk kan zijn, dan waarom Friesland niet?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:10:
Met Nederlands moet je jezelf prima kunnen redden in Friesland (beter als in Wallonië, waar ook nog veel mensen Nederlands spreken). In tegenstelling tot de vele dialecten (zoals Limburgs, Amsterdams of Vlaams) is Fries wel een van de weinige echte talen.
Ja, Friezen doen allang niet meer moeilijk als de Hollands sprekende import zich in een dorp vestigt. Dat is wel ingeburgerd.

Laat staan een onschuldige toerist die zich hier wil animeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:34
De vrouw van een vriend van me heeft in d'r middelbareschooltijd een tijd in een Fries dorp gewoond en later in een Gronings dorp. Herinnering aan het Friese dorp: je blijft er behoorlijk buiten staan terwijl dit in het Groningse dorp een stuk minder sterk zo was. Zie ook iets als dit.

Overigens zijn de Friezen die ik ken prima mensen :) .

Wel grappig trouwens, dat ik hier posts van Belgen zie die niet weten wat faciliteitengemeenten zijn :Y) .

[ Voor 11% gewijzigd door Bananenplant op 12-06-2015 13:26 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 22:13
Als je de Belastingdienst wil pijnigen mag je inderdaad je bezwaar in het Fries indienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Bananenplant schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:17:
De vrouw van een vriend van me heeft in d'r middelbareschooltijd een tijd in een Fries dorp gewoond en later in een Gronings dorp. Herinnering aan het Friese dorp: je blijft er behoorlijk buiten staan terwijl dit in het Groningse dorp een stuk minder sterk zo was. Zie ook iets als dit.

Overigens zijn de Friezen die ik ken prima mensen :) .

Wel grappig trouwens, dat ik hier posts van Belgen zie die niet weten wat faciliteitengemeenten zijn :Y) .
Dat van die vrouw van een vriend. Zegt dat echt iets over Friezen? Of eigenlijk meer over deze specifieke situaties?

Er zit al een belangrijk verschil bij de leeftijd. De vrouw is ongeveer 12-16 als ze in het Friese dorp woont en 'later' woont ze in Groningen. Dat kan natuurlijk een hele andere beleving geven. Verder is niet elk Fries dorp hetzelfde, net als elk Gronings dorp. Daarnaast hangt het ook af van het karakter van de vrouw zelf.
Niet dat ik alles weet, misschien heeft de vrouw ook wel gelijk, maar dat kan je dan niet afleiden uit haar persoonlijke ervaringen. Doe je zelf gelukkig ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 13:29

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 03:02:
Van Limburgers krijg ik kippenvel met hun zachte G... echt zoiets van die wil ik een tik verkopen in de hoop dat ze normaal gaan praten... kunnen ze waarschijnlijk niks aan doen maar ik kan er niet tegen, ze geven het idee alsof ze je constant voor de gek houden :P dan nog liever Fries.
Dan hoop ik niet dat wij elkaar ooit tegenkomen :P. Die rochel die men een G noemt en waarvan men denkt dat dat Nederlands is, vind ik afschuwelijk om te horen als Brabander. Liever de zachte G van Limburg dan die rochel van het westen.

Overigens is ABN zelf een dialect en wordt eigenlijk niet meer gebruikt. Interessant leesvoer over de Nederlandse taal: http://www.taalcanon.nl/vragen/waar-komt-het-abn-vandaan/

Mooie quote hiervan:
In de volgende periode, de renaissance, kreeg het Nederlands een andere rol in de samenleving. Die ontwikkeling verliep anders voor de Noordelijke dan voor de Zuidelijke Nederlanden. In de Noordelijke Nederlanden (de Republiek) gingen geleerden en schrijvers zich na de onafhankelijkheid van Spanje in hun moedertaal verdiepen. Het Nederlands werd op steeds meer terreinen de voertaal en dus kwam er behoefte aan een eenheidstaal. De standaardtaal in Nederland was vooral gebaseerd op de taal van de Hollandse stedelijke elite, met Zuid-Nederlandse en Duitse invloeden. In de Zuidelijke Nederlanden – die toen nog tot het Spaanse rijk behoorden – was het Frans de officiële taal. Het Nederlands had daar een maatschappelijk ondergeschikte positie. De standaardisatie van het Vlaams-Nederlands begon pas in de negentiende eeuw, ook al werd er in de zeventiende en achttiende eeuw wel degelijk veel in het Nederlands gesproken en geschreven.

Wanneer door maatschappelijke ontwikkelingen verschillende regio’s naar elkaar toe groeien, gebeurt dat ook met de regionale talen. Er ontstaat dan één ‘bovengewestelijke’ variant die de algemene voertaal wordt.
en dan de conclusie:
Het Nederlands’ bestaat niet en heeft nooit bestaan: het heeft altijd variatie vertoond en blijft onverminderd veranderen. Ook al spreken we met z’n allen een algemene norm af voor ‘beschaafd taalgebruik’, er duiken steeds nieuwe verschijnselen op.
Kortom, iedereen in Nederland spreekt een dialect wat afgeleid wordt van "AN", Algemeen Nederlands. Het Algemeen Beschaafd Nederlands is een term die niet meer wordt gebruikt. Het impliceert dat mensen die anders dan het Westerse dialect spreken niet 'beschaafd' zijn, dit is natuurlijk niet het geval.

Nog 1 toevoeging. De definitie van taal is ooit geweest dat er een "bijbel" geschreven werd in dat betreffende dialect, evenals dat officiele documenten in dat dialect beschikbaar is. Inmiddels is de definitie veranderd waardoor Limburgs en Nedersaksisch ook een taal zijn (!). Samen met het Fries valt het onder een "Minderheidstaal".

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Daniel36 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:52:
Laten we het hopen.
Als Randstedelingen verhuizen naar Friesland gaan ze gelijk daar de boel lopen verzieken met hun stadse ideeën.
Blijf lekker in de Randstad dan.

Genieten wij wel van de ruimte, de frisse lucht en het ontbreken van files, ernstige misdaad e.d.
Tevens ontbreken van werkgelegenheid, infrastructuur, geld, en meer van dat soort nare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Laatst online: 04-09 13:38
Even dit topic kicken. Ik word altijd gek van die discussie over wat mensen van Fries vinden. Ik ben een Fries die in Utrecht studeert en begin steeds meer te merken dat ik Fries als een taal ga zien. Het verschil met Nederlands is gewoon te groot.

Na wat speur werk kwam ik erachter dat het Fries ook in een andere talenfamilie wordt ingedeeld dan het Nederlands.

Hier een linkje naar een wikipedia pagina die wat meer uitleg geeft.

Wikipedia: Anglo-Frisian languages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 03:02:
Van Limburgers krijg ik kippenvel met hun zachte G... echt zoiets van die wil ik een tik verkopen in de hoop dat ze normaal gaan praten... kunnen ze waarschijnlijk niks aan doen maar ik kan er niet tegen, ze geven het idee alsof ze je constant voor de gek houden :P dan nog liever Fries.

Een echte Zeeuw trouwens... Wat ze daar brabbelen? Dat is niet te verstaan... Limburgs en Fries kan ik nog meekrijgen maar Zeeuws...
Goh. :D
Dat heb ik nou met de mensen die de R niet uit kunnen spreken.
Dus dan bedoel ik ook de letter R keihard en kort zoals de letter R hoort te zijn :X
Vreselijk, woorden die ik soms hoor welke 3 seconden horen te duren als je ze uitspreekt maar door het niet uit kunnen spreken van de R wel 10 seconden duren. O-)

[ Voor 11% gewijzigd door JvdW op 11-09-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ronnie N schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 18:14:
...

Na wat speur werk kwam ik erachter dat het Fries ook in een andere talenfamilie wordt ingedeeld dan het Nederlands.

Hier een linkje naar een wikipedia pagina die wat meer uitleg geeft.

Wikipedia: Anglo-Frisian languages
Dat ligt er ook maar net aan hoe je talenfamilie bedoelt, Indo-Germaans is ook(?) een talenfamilie, daar zijn beide talen een sub-sub-groep (familie?) van. In Europa hou je dan men ik drie taalfamilies (of misschien eerder twee families+een taalisolaat) over op dat 'begin'niveau.. Zie ook bijvoorbeeld het Germaanse dialectcontinuum.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 11-09-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Baskisch :D De vreselijkste taal ten westen van het IJzeren Gordijn. Volgens mij is dat ooit als grap bedacht om Castilla en Aragón te sarren.

Verder: opmerkelijk hoe sommige mensen heel vurig reageren als het om taal gaat maar tegelijkertijd niet begrijpen waarom mensen waarde hechten aan hun dialect. Ja, Fries is een dialect. Geen Nederlands dialect (net zomin als Gronings en Twents overigens) maar elke taal is een dialect van een grotere taalfamilie.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Ronnie N
  • Laatst online: 04-09 13:38
kenneth schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 20:52:
[...]
Baskisch :D De vreselijkste taal ten westen van het IJzeren Gordijn. Volgens mij is dat ooit als grap bedacht om Castilla en Aragón te sarren.

Verder: opmerkelijk hoe sommige mensen heel vurig reageren als het om taal gaat maar tegelijkertijd niet begrijpen waarom mensen waarde hechten aan hun dialect. Ja, Fries is een dialect. Geen Nederlands dialect (net zomin als Gronings en Twents overigens) maar elke taal is een dialect van een grotere taalfamilie.
Dat laatste ben ik deels met je eens. Maar wat ik wilde aangegeven met de anglo-friese taalgroep, is dat het onzinnig is dat mensen het Fries een dialect van het Nederlands noemen, het valt niet een binnen de zelfde (sub) taalgroep. Het Limburgs en Nedersaksisch worden wel, net als het Nederlands, onder de frankische talen geschaard.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nedersaksisch is toch een andere tak dan Nederfrankisch? Ik snap het ook allemaal niet meer zo goed maar op Wikipedia zie ik dat Standaardnederlands (met Hollands, Zeeuws, Vlaams, Brabants en Limburgs) onder de Nederfrankische talen vallen terwijl Gronings, Drents, Twents en Veluws weer onder Nedersaksisch vallen.

Daarmee hebben we in Europees Nederland, samen met Anglo-Fries, drie taalfamilies.

Toch?

En dan nog in Caribisch Nederland een Portugese creool erbij en je zit op vier taalfamilies. Wat zijn wij toch weer lekker internationaal bezig 8)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanya
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10-2024
Sorry maar ik moet hier even op reageren.
Het was de grootste fout ooit v Plaskerk om t fries als taal te erkennen....het gaat de laatste tijd verder en verder.
Het is een dialect en verschilt enorm per dorp en regio......mensen uit de ene regio verstaande mensen uit de andere regio niet. Dat leidt frequent tot ernstige verwarringen zoals naar een verkeerd dorp rijden bij brand zoals ik weet vd brandweer hier.....echt niet grappig.
Ik kan verschillende reacties uit dit topic.beamen.....je komt er niet snel bij of tussen. Dat is echt anders dan in brabant of limburg, en ook groningen..daar kan met nog serieus zeggen joh praat niet zo onverstaanbaar plat.....er.is daar enig zelfbesef en introspectie .ik heb in de randstad gewoont evenals brabant, kort in limburg en ook in friesland en 'zelfs' groningen.

Jammer dat iemand met soortgelijke ervaringen in dit topic niet serieus wordt genomen en het met steken onder water onder t tapijt wordt geschoven.....alsof het aan de persoon in kwestie ligt.

De friezen zijn echt een verhaal apart en ze jagen mensen echt op de kast met hun gepraat over hollanders en westerlingen en het westen.
Al decennialang -misschien eeuwen- trekt alles met meer intelligentie en ondernemerszin serieus naar andere delen van het land want de behoefte aan zulke mensen is er in essentie niet in friesland.dat klinkt hard en dat is het ook. Er zijn geen universiteiten, tuurlijk zijn er slimme mensen en jongeren alleen er is in effect een brain drain.

Een andere mening wordt misschien net getolereerd maar zeker niet gerespecteerd...laat staan gewaardeerd. Te direct zijn kan je duur komen te staan....dat trekt men feitelijk niet, ja knarsetandend en met daarna veel passieve agressie. De tolerantie op dit vlak van 'de hollanders' is onnozel en naief, en eenrichtingsverkeer.
Bezint eer ge begint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Toch goed dat je het topic na 3 jaar weer even omhoog schopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Goed, een kick van drie jaar is al niet de bedoeling, en dat die kick gepaard gaat met flink wat generalisaties maakt het niet beter. Dit topic gaat op slot.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.