Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:46
Precies hetzelfde. VLAN1 voor thuis en VLAN3 voor gast. Dan daar ook TAGGED instellen voor die VLAN 1 en 3 op de netwerkpoort waar je netwerkkabel ingeplugd zit :).

VLAN2 heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dennis schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:54:
Precies hetzelfde. VLAN1 voor thuis en VLAN3 voor gast. Dan daar ook TAGGED instellen voor die VLAN 1 en 3 op de netwerkpoort waar je netwerkkabel ingeplugd zit :).

VLAN2 heb je niet nodig.
Klinkt logisch.
De rest van de netwerk poorten mogen dan op untagged blijven staan voor VLAN1 neem ik aan? En op wat moet de CPU-poort staan?

Als ik het dan goed begrijp krijg ik dan op Router 2 het volgende:
Interface Thuis - VLAN1 - Wifi-Thuis
Interface Gast - VLAN 3 - Wifi Gast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
rens-br schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:58:
Klinkt logisch.
De rest van de netwerk poorten mogen dan op untagged blijven staan voor VLAN1 neem ik aan? En op wat moet de CPU-poort staan?

Als ik het dan goed begrijp krijg ik dan op Router 2 het volgende:
Interface Thuis - VLAN1 - Wifi-Thuis
Interface Gast - VLAN 3 - Wifi Gast
CPU moet ook beide TAGGED krijgen. De andere poorten mogen Untagged op het betreffende VLAN. Als je bijvoorbeeld een vaste computer via een kabel hebt aangesloten die je op het 'Thuis' netwerk wilt, doe je Untagged op VLAN1.

De rest van je bericht klopt :).

Kijk, ik heb ongeveer hetzelfde en hier zie je de fysieke instellingen:
WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Dennis schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:05:
[...]
CPU moet ook beide TAGGED krijgen. De andere poorten mogen Untagged op het betreffende VLAN. Als je bijvoorbeeld een vaste computer via een kabel hebt aangesloten die je op het 'Thuis' netwerk wilt, doe je Untagged op VLAN1.
Dan was ik nog niet zo heel slecht bezig als ik dit zo lees. Ga dit thuis eens proberen. Super bedankt voor de hulp!

Had de Icidu gesloopt toen ik aan het spelen was met tagged, untagged etc. dus toen had ik de hoop maar opgegeven.

edit: Het is gelukt! Super bedankt voor de hulp. Achteraf was het simpeler dan gedacht. (Maar goed dat is altijd haha).

Nou maar eens kijken of ik IPv6 aan de praat krijg. Mijn provider ondersteunt het in ieder geval al wel.

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 21-10-2015 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ligt het aan mij of is het wifi configuratie menu verdwenen? Ik kan het echt niet meer vinden...

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5812499/openwrt.gif
Hij zou in het dropdown lijstje moeten staan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

rens-br schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:18:
Maar bij deze kom ik niet meer in de webinterface en resetten via de knop achterop doet helemaal niks :(. (30/30/30 reset) Heeft iemand nog een andere methode om een OpenWRT apparaat te resetten?
Yes. Probleem is inmiddels opgelost met het volgende stappenplan. En ook deze router is geupdate naar CC.

Mochten er mensen zijn die geen Telnet hebben, deze is eenvoudig te installeren via Configuratiescherm -> Programma's en onderdelen -> Windows-onderdelen in-of-uitschakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 21-10-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Mr_gadget schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:01:
Ligt het aan mij of is het wifi configuratie menu verdwenen? Ik kan het echt niet meer vinden...

[afbeelding]
Ja dat zou er inderdaad in moeten staan. Heb je al een keer gereset?
Andere browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Mr_gadget schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:01:

[afbeelding]
Je Wi-Fi is dood, want je ziet ze ook niet bij je interfaces staan. Dus inderdaad even kijken welke service plat ligt of eventueel je config checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het stomme is dat de wifi gewoon prima werkt. Het lijkt of het vooral aan luci ligt, de webinterface.
rens-br schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:04:
[...]

Ja dat zou er inderdaad in moeten staan. Heb je al een keer gereset?
Andere browser?
Met resetten ben alles kwijt? Ik heb wat custom wake on lan en pub key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Mr_gadget schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:37:
Het stomme is dat de wifi gewoon prima werkt. Het lijkt of het vooral aan luci ligt, de webinterface.
[...]
Met resetten ben alles kwijt? Ik heb wat custom wake on lan en pub key.
Ik bedoelde met resetten hem een keer rebooten. Resetten zou je ook kunnen proberen, maar zou dan eerst even een backup maken. (geen idee of hij jou custom WOL en pub keys onthoudt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-04 18:50
Het is sinds Chaos Calmer mogelijk om Fast BSS Transitions/802.11r via UCI op te zetten (zie hier), maar erg duidelijk zijn de beschrijvingen op de wiki niet, er staat ook bijzonder weinig op Google over de configuratie met hostapd zelf. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-05 11:17
Ik heb een Netgear WNDR3700 met de laatste versie van Openwrt en ik ben aan het spelen met mijn wifi instellingen voor de 5GHZ. Dit is mijn /etc/config/wireless

option hwmode '11a'
option path 'pci0000:00/0000:00:12.0'
option htmode 'HT40+'
option country 'NL'
option channel '120'
option txpower '24'

config wifi-iface
option device 'radio1'
option mode 'ap'
option ssid 'Wifi2'
option network 'lan'
option encryption 'psk2'
option key 'wachtwoord'

Ik heb channel 120 ingesteld maar hij switched steeds terug naar een kanaal in deze bandbreedte:

5150 MHz – 5250 MHz: 36, 40, 44, 48

Ik denk dat dit komt door DFS. Het probleem hiermee is dat ik een hogere ping en lagere snelheden behaal in deze zone. In de hogere zone heb ik hogere snelheden.

Ik zat al te spelen met de "option htmode 'HT40+'" maar dat heeft tot nu toe geen soelaas gebracht. Iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen zodat hij in de hogere zone blijft?

Ik wil eigenlijk dat hij alleen maar in deze zones blijft:

5250 MHz – 5350 MHz: 52, 56, 60, 64
5470 MHz – 5725 MHz: 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 22:50
Netgear WNDR3700 heeft waarschijnlijk ook een atheros (ath9k kernel module), in dit geval kan de reghack zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:30
Hey Tweakers!

Net een wr1043nd v2 overgenomen van iemand.
Ik heb de OpenWRT image (van hun website) geflashed. mijn WAN poort werkt en heb gewoon internet. Echter als ik via putty/telnet 192.168.1.1 (standaardgateway) probeer te bereiken krijg ik een connection refused.

Am I missing something here? ik zou toch graag een webinterface willen installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
De webinterface is standaard geïnstalleerd (mits je een stable release gebruikt) en er is standaard een Telnet connectie mogelijk.

Dus geen idee wat je verkeerd doet?

Gewoon http doet het niet over het LAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Ik heb de volgende tutorial gebruikt http://mycodesite.com/installing-openwrt-for-tp-link-tl-wr1043nd/

Ook via de browser krijg ik een connection refused.. Ik ben verbonden via lan.

Toch wel een beetje vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:47
de latere builds werken niet meer met telnet maar met ssh. heb je ssh al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
sl1000 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:57:
de latere builds werken niet meer met telnet maar met ssh. heb je ssh al eens geprobeerd?
Held! via SSH kon ik inderdaad zo inloggen!
Wat moet ik toch zonder jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Daar zijn we weer!

Na een aantal uurtjes klooien was ik er toch van overtuigd dat ik de simpele tp link firmware terug wou.
Het probleem wat ik nu heb opgebouwd is dat de router zelf gewoon weer werkt. maar als ik naar mijn standaardgateway ga dan krijg ik direct een melding van luci (die zou na de flash weg moeten zijn?) dat het password incorrect is. Verbinden via SSH lukt ook niet.

Edit: het gaat om een wr1043nd v2
Edit 2: opgelost

[ Voor 6% gewijzigd door LigeTRy op 05-11-2015 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Wat heb je nu dan precies? Je hebt de TP-Link firmware terug maar je krijgt wel een melding van luci? Dat kan natuurlijk niet... is je cache wel leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Dennis schreef op donderdag 05 november 2015 @ 23:52:
Wat heb je nu dan precies? Je hebt de TP-Link firmware terug maar je krijgt wel een melding van luci? Dat kan natuurlijk niet... is je cache wel leeg?
Situatie nu:
Als ik via tplinklogin.net naar mijn router ga kom ik in de firmware van tp link terecht.
via mijn standaardgateway kom ik nog op een landingpage van luci. er zit dus nog ergens wat troep

Hoe leeg ik mijn cache?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Euhmm... dat zijn wel heel basic vragen hè, komop zeg ;). FF googlen lijkt mij!

Wat je schrijft kán gewoon niet dus je doet ergens iets niet goed. Je kunt niet twee firmwares door elkaar hebben staan. Ik snap het wel, want de Luci standaardpagina doet een redirect naar een loginscherm. Alleen die standaardpagina heeft een lange TTL dus die staat in je cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
gekkie schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:26:
Netgear WNDR3700 heeft waarschijnlijk ook een atheros (ath9k kernel module), in dit geval kan de reghack zin hebben.
Wat bedoel je precies met de reghack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lennyz schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:55:
[...]
Wat bedoel je precies met de reghack?
http://wiki.openwrt.org/doc/faq/faq.wireless
en zoeken op reghack :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Of zelf OpenWRT compileren met het vlaggetje in de config voor het gebruik van user region te accepteren ipv de firmware region. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 09-11-2015 18:12 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Kan ook, al vind ik persoonlijk de reghack wat simpeler qua updaten ipv alles steeds zelf compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Ok thanks dat ga ik proberen.
Ultraman schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:05:
Of zelf OpenWRT compileren met het vlaggetje in de config voor het gebruik van user region te accepteren ipv de firmware region. :)
Dat gaat nog even boven mijn pet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik ben sinds gisteravond ook over op Chaos Calmer op mijn hoofdrouter, maar het had meer voeten in de aarde dan ik aanvankelijk gehoopt had.

Het freeradius-probleem had ik vrij eenvoudig getackled: het startup-script bind de server maar aan één IP-adres (terwijl ik meerdere interfaces heb).

Grotere moeite kostte het om Bind werkend te krijgen ten faveure van dnsmasq, maar het probleem zat uiteindelijk in het dubbel gebruik van een zone (en één zonefile) in meerdere views. Tot 9.9.6 mag dat (al is het niet goed), maar vanaf 9.9.7 (de versie van Chaos Calmer) krijg je een error en start hij niet op. Helaas is de goede oplossing pas vanaf 9.10.2 beschikbaar, dus moet nog even uitvogelen wat ik ga doen.

Als laatst blijft nu nog isc-dhcpd over, maar dat package is niet meer beschikbaar. Ik heb nu de versie van Barrier Breaker geïnstalleerd, maar moet nog testen of dat goed werkt. Anders is zelf compileren misschien een goede optie (en dan kan ik dat ook meteen voor Bind 9.10.2 doen).

Uiteindelijk heeft het me allemaal een hoop werk gekost (en het is dus nog niet klaar), dus ik neig er toch sterk naar de volgende versie zelf te bouwen met de juiste packages inclusief. Ik heb drie identieke routers die ook qua configuratie redelijk gelijk zijn (twee staan bij familie) dus in dat opzicht loont het wel enigszins de moeite dat op die manier te doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Compizfox schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:23:
VLAN 1 is je LAN. VLAN 2 is je WAN. (tot zover is dit al bij default zo). Je moet nu een derde VLAN aanmaken voor je IPTV.
Ik heb het even laten liggen, maar wil weer eens het.e.e.a. proberen.

Ik hoop dat ik je weer even mag lastig vallen hiermee! :)

Volgende opstelling heb ik nu:

Telfort IPTV en INET vlans

Vlan1 (internet) komt untagged binnen op port 0 (wan) en vlan2 (iptv) untagged op port 1.

Wat zijn nu de volgende stappen om over 1 kabel vlan1 en vlan2 te sturen en aan het einde met een managed switch (of andere openWRT router) weer uit elkaar te halen?

[ Voor 5% gewijzigd door albino71 op 11-11-2015 16:03 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je tagt de poort waarover twee VLANs moeten in elk VLAN waar ze deel van uitmaken. De CPU dient in elk VLAN getagd te zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Borromini schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:52:
Je tagt de poort waarover twee VLANs moeten in elk VLAN waar ze deel van uitmaken. De CPU dient in elk VLAN getagd te zijn.
Telfort IPTV en INET vlans 2

vlan2 = inet
vlan3 = iptv

Moet op port2 vlan1 untagged blijven staan, of moet die ook op off?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een poort die op 'off' staat gebruik je niet in het VLAN in kwestie. Zoals het er nu uitziet stuur je 3 VLANs over één poort/kabel. Ik heb nog getwijfeld om te schrijven 'je tagt de poort waarover twee (of meer) VLANs moeten in elk VLAN waar de poort deel van uitmaakt ;).

In VLANs 2 en 3 zet je eigenlijk resp. je 1e en 2e WAN-poort + de LAN-poort in één VLAN waardoor die als het ware transparant wordt voor het verkeer dat erdoor moet. Elke poort die in meer dan één VLAN wordt gebruikt moet in elk VLAN getagd worden. In een VLAN waar de poort niet wordt gebruikt zet je ze op 'off'.

[ Voor 78% gewijzigd door Borromini op 11-11-2015 22:40 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Borromini schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:31:
Een poort die op 'off' staat gebruik je niet in het VLAN in kwestie. Zoals het er nu uitziet stuur je 3 VLANs over één poort/kabel. Ik heb nog getwijfeld om te schrijven 'je tagt de poort waarover twee (of meer) VLANs moeten in elk VLAN waar de poort deel van uitmaakt ;).

In VLANs 2 en 3 zet je eigenlijk resp. je 1e en 2e WAN-poort + de LAN-poort in één VLAN waardoor die als het ware transparant wordt voor het verkeer dat erdoor moet. Elke poort die in meer dan één VLAN wordt gebruikt moet in elk VLAN getagd worden. In een VLAN waar de poort niet wordt gebruikt zet je ze op 'off'.
Bedankt voor je uitleg, maar...
Ik heb te weinig netwerkkennis en bagage om dit allemaal te plaatsen en de logica zie ik helaas nog niet.
Ik wil er wel uitkomen (met hulp :)), maar hoef geen netwerk expert te worden wat mij betreft.

Voor mijn begripsvorming ...

vlan 1 = lan
vlan 2 = wan (internet vanaf de genexis, aangesloten op de wan poort van de router)
vlan 3 = iptv (vanaf de genexis, aangesloten op de 1e lan poort van de router)

Klopt dit tot zover?

Op zich mag/moet mijn lan ook beschikbaar zijn aan de andere kant van de kabel die in port 2 gaat.
Moet die ook tagged worden dan, of hoeft/moet dat met je lan vlan niet?

*Is trouwens wel een beetje off topic dit of niet? :/

[ Voor 12% gewijzigd door albino71 op 11-11-2015 23:18 ]

Te koop....

• Lennyz
Ultraman schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:05:
Het probleem lijkt verholpen. Ik heb de reghack toegepast, maar ik heb ook mijn land op Rusland ingesteld. Nu blijft het kanaal keurig op 136 staan. Ik weet niet of dit een nette hack is ivm DFS, maar het werkt.

Met DFS zou het toch zo moeten zijn dat na verloop van tijd het kanaal weer terugspringt naar het originele kanaal?

• gekkie
DFS zou er voor moeten zorgen dat je router merkt dat er een (weer/vliegveld ?) radar op dat zelf kanaal zit, als er geen radar is blijft hij dus gewoon op je gekozen kanaal, indien wel een radar dan ander kanaal zoeken.
Van wat ik er over gelezen heb is het nogal overdreven omdat er alleen bij hoogbouw een kans is dat het zou interfereren.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 12-11-2015 12:19 ]

• Lennyz
gekkie schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:18:
DFS zou er voor moeten zorgen dat je router merkt dat er een (weer/vliegveld ?) radar op dat zelf kanaal zit, als er geen radar is blijft hij dus gewoon op je gekozen kanaal, indien wel een radar dan ander kanaal zoeken.
Van wat ik er over gelezen heb is het nogal overdreven omdat er alleen bij hoogbouw een kans is dat het zou interfereren.
Dat klopt voor zover ik weet. Maar is het dan ook niet de bedoeling dat deze weer terug switched als hij geen radar verkeer meer opmerkt? Althans dat lijkt mij logisch.

• gekkie
Lennyz schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:09:
[...]

Dat klopt voor zover ik weet. Maar is het dan ook niet de bedoeling dat deze weer terug switched als hij geen radar verkeer meer opmerkt? Althans dat lijkt mij logisch.
http://www.extremenetwork...-for-802-11ac-deployments
geeft:
These DFS requirements are complex and costly to get regulatory certification from FCC/ETSI. Following are the typical requirements for access points (AP) operating on 5GHz DFS channel:
  1. Before starting operation on DFS channel, scan the channel for Radar devices for 1 minute. If radar is detected follow step 4 otherwise start operation of DFS channel.
  2. Must detect non-Wi-Fi Radar devices with pulse width as small as 5us
  3. When radar device are detected stop operation on the channel within 500 milliseconds.
  4. For AP vendors, this also means informing wireless clients to move away from this channel.
Do not become operational of this DFS channel for at least 30 minutes and after that go to step 1 before becoming operational again.
Maar ook:
Given the above complexity many small office-home office vendors as well as some enterprise AP vendors don’t allow operation on DFS channels in the 5GHz band at all. Many client devices are also not certified for DFS band operation. Even when APs are certified and support DFS channels AP vendors often recommend operation exclusively on non-DFS channels given the uncertainty of DFS channels support at the client device level.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-05 18:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

albino71 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:49:
[...]
Voor mijn begripsvorming ...

vlan 1 = lan
vlan 2 = wan (internet vanaf de genexis, aangesloten op de wan poort van de router)
vlan 3 = iptv (vanaf de genexis, aangesloten op de 1e lan poort van de router)

Klopt dit tot zover?
Dat klopt.
Op zich mag/moet mijn lan ook beschikbaar zijn aan de andere kant van de kabel die in port 2 gaat.
Moet die ook tagged worden dan, of hoeft/moet dat met je lan vlan niet?
Als je maar één VLAN over een bepaalde poort wil sturen, hoef je hem niet te taggen. Het kan wel, maar het is niet nodig. Een VLAN getagged doorgeven betekent namelijk ook dat alle apparaten die op dat deel van het netwerk zitten, overweg moeten kunnen met VLAN tagging. Untagged betekent in dit geval niets anders dan dat je geen VLAN tagging gebruikt; alle pakketjes over die poort behoren dus tot hetzelfde subnet, net zoals in het geval zonder VLANs.

Mag ik nog even opheldering over wat je ook al weer precies probeert te doen?

Ik zie bijvoorbeeld dat je je vlan1 en vlan2 (WAN voor respectievelijk internet en IPTV) getagged doorgeeft op poort 2. Waarom? Wordt NAT/routering afgehandeld door een andere router die op poort 2 is aangesloten?

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 12-11-2015 22:41 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Compizfox schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:40:
Mag ik nog even opheldering over wat je ook al weer precies probeert te doen?

Ik zie bijvoorbeeld dat je je vlan1 en vlan2 (WAN voor respectievelijk internet en IPTV) getagged doorgeeft op poort 2. Waarom? Wordt NAT/routering afgehandeld door een andere router die op poort 2 is aangesloten?
IPTV en Internet (en lan) door één kabel en aan de andere kant weer uit elkaar halen (met een openwrt router of managed switch).

Te koop....

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

albino71 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:00:
[...]

IPTV en Internet (en lan) door één kabel en aan de andere kant weer uit elkaar halen (met een openwrt router of managed switch).
Aha, OK. Dan is die router 'aan de andere kant' dus het apparaat wat routering/NAT afhandelt, en dan gebruik je "deze" OpenWRT-router (die van de screenshot) puur als managed switch?

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Nou, dat niet.

Wat mij betreft wordt het zo:
genexis - openwrt - kabel - man. switch - devices

Hierbij moet vanaf de openwrt ook een kabel naar bijv. een NAS lopen (lan) en die moet aan de andere kant (na de managed switch) bij 'devices' ook beschikbaar zijn. De openwrt is dus degene die routering/NAT regelt.

Kun jij zien dat er nu nog een router voor zit ofzo?
Ik heb als test nu deze opstelling:
genexis inet - router - devices
en
genexis iptv - switch - amino's

Vanaf de router naar de wan van mijn 2e openwrt
en vanaf de iptv switch naar lan port1 van de openwrt

Verder nu nog niks.

*hopelijk begrijp jij mij nog :)

[ Voor 4% gewijzigd door albino71 op 12-11-2015 23:19 ]

Te koop....

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

albino71 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:11:
Nou, dat niet.

Wat mij betreft wordt het zo:
genexis - openwrt - kabel - man. switch - devices

Hierbij moet vanaf de openwrt ook een kabel naar bijv. een NAS lopen (lan) en die moet aan de andere kant (na de managed switch) bij 'devices' ook beschikbaar zijn. De openwrt is dus degene die routering/NAT regelt.
In dat geval is je switchconfiguratie verkeerd. Je wilt namelijk niet vlan2 en vlan3 direct doorgeven aan je managed switch. In plaats daarvan moet je ze alleen (tagged) doorgeven aan de NIC (in OpenWRT heet dat "CPU", maar dat is imo een rare benaming). In OpenWRT krijg je dan een aantal 'virtual' NICs: eth0.1, eth0.2, eth0.3 enz.

Op de router doe je dan NAT tussen je WAN-interface en je LAN-interface. Je LAN-interface heeft al een vlan (#1), dus je hoeft alleen die door te geven aan je managed switch. Je moet dus niet je WAN-VLAN ook nog eens doorgeven (dat doe je nu wel).

Of je voor IPTV ook NAT moet doen, hangt een beetje af van je provider. Als het niet hoeft, dan moet je die VLAN (#3) direct doorgeven aan je managed switch (zoals je nu ook hebt). Als het wel moet, dan moet je hetzelfde doen als je voor je WAN en LAN doet: twee interfaces aanmaken op de router (een IPTV-WAN en een IPTV-LAN) en daartussen NAT doen. Je IPTV-LAN interface moet je dan weer doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 22:45

hmw

Vraagje

ik heb hier een openwrt routertje staan een Linksys WRT160NL om precies te zijn. Alleen wil het mij niet lukken om over een hier op 2 vlan werkende te krijgen. Op 1 van de vlans loopt iptv op de andere vlan en de andere het gewone internet verkeer sturen. Nu werkt het iptv signaal wel maar heb ik geen internet achter mijn router. De router zelf is wel online.

hier onder mijn /etc/config/network
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
config switch 'eth0'
        option enable '1'
        option enable_vlan '1'
        option reset '1'

config switch_vlan 'eth0_2'
        option device 'eth0'
        option vlan '2'
        option vlanid '2'
        option ports '0 1 4t 5t'

config switch_vlan 'eth0_4'
        option device 'eth0'
        option vlan '4'
        option vlanid '4'
        option ports '3 2 4t 5t'

config interface 'lan'
        option type 'bridge'
        option _orig_ifname 'eth0.2 eth1 radio0.network1'
        option _orig_bridge 'true'
        option ifname 'eth0.2 eth1'
        option proto 'dhcp'

config interface 'TV'
        option proto 'dhcp'
        option ifname 'eth0.4'

overigens achter mijn router voor internet verkeer hangt een samsung tv welke schijnbaar instaat is een ipaddres van de interface iptv binnen te krijgen zonder dat deze hierop aangesloten is. Als ik inplaats van de tv mijn laptop in pik krijg ik geen ip addres. ook levert bijde situaties geen internet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Compizfox schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:45:
[...]

In dat geval is je switchconfiguratie verkeerd. Je wilt namelijk niet vlan2 en vlan3 direct doorgeven aan je managed switch. In plaats daarvan moet je ze alleen (tagged) doorgeven aan de NIC (in OpenWRT heet dat "CPU", maar dat is imo een rare benaming). In OpenWRT krijg je dan een aantal 'virtual' NICs: eth0.1, eth0.2, eth0.3 enz.

Op de router doe je dan NAT tussen je WAN-interface en je LAN-interface. Je LAN-interface heeft al een vlan (#1), dus je hoeft alleen die door te geven aan je managed switch. Je moet dus niet je WAN-VLAN ook nog eens doorgeven (dat doe je nu wel).

Of je voor IPTV ook NAT moet doen, hangt een beetje af van je provider. Als het niet hoeft, dan moet je die VLAN (#3) direct doorgeven aan je managed switch (zoals je nu ook hebt). Als het wel moet, dan moet je hetzelfde doen als je voor je WAN en LAN doet: twee interfaces aanmaken op de router (een IPTV-WAN en een IPTV-LAN) en daartussen NAT doen. Je IPTV-LAN interface moet je dan weer doorgeven.
Ik snap je deels denk ik....

Wan (vlan 2) is tagged op port 2 in mijn voorbeeld. Die moet off.
CPU moet alles tagged.

Telfort IPTV en INET vlans 3

Hoe doe ik NAT tussen WAN en LAN?

[ Voor 12% gewijzigd door albino71 op 17-11-2015 11:44 ]

Te koop....

• The Hulk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:19
https://drive.google.com/...zM-14pBORZV0ZraElQMWJEOWs

Dit is hoe ik mijn netwerk thuis heb.

Ik heb een experia box van de kpn. Hieraan heb ik meerdere computers gekoppeld en een NAS. Nu is de wifi van de experiabox nogal traag dus heb een 2e router aangeschaft met beter bereik en snellere wifi. Hierop is openwrt geinstalleerd. Deze 2e router heeft niet genoeg aansluitingen kom alle gebruikers op aan te sluiten. (Misschien had ik een grotere router moeten kopen) Nu wil ik een netwerk creeeren waarin ik alle computers en de printer kan bereiken vanaf zowel de wifi apparaten als alle pc's. Maar wil in netwerk 2 de flexibiliteit kunnen gebruiken van openwrt om makkelijk poorten te kunnen forwarden voor mijn game pc, om een zo snel en stabiel mogelijk netwerk te creëren. Ik denk misschien te moeilijk, maar zou iemand mij advies kunnen hoe ik dit netwerk het beste in kan richten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 07:53
The Hulk schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:13:
https://drive.google.com/...zM-14pBORZV0ZraElQMWJEOWs

Dit is hoe ik mijn netwerk thuis heb.

Ik heb een experia box van de kpn. Hieraan heb ik meerdere computers gekoppeld en een NAS. Nu is de wifi van de experiabox nogal traag dus heb een 2e router aangeschaft met beter bereik en snellere wifi. Hierop is openwrt geinstalleerd. Deze 2e router heeft niet genoeg aansluitingen kom alle gebruikers op aan te sluiten. (Misschien had ik een grotere router moeten kopen) Nu wil ik een netwerk creeeren waarin ik alle computers en de printer kan bereiken vanaf zowel de wifi apparaten als alle pc's. Maar wil in netwerk 2 de flexibiliteit kunnen gebruiken van openwrt om makkelijk poorten te kunnen forwarden voor mijn game pc, om een zo snel en stabiel mogelijk netwerk te creëren. Ik denk misschien te moeilijk, maar zou iemand mij advies kunnen hoe ik dit netwerk het beste in kan richten?
Je doet nu dubbel NAT, wat echt niet goed is voor je beheersbaarheid van je netwerk. Als je nu poorten open gaat zetten in je OpenWRT router, dan heb je daar feitelijk niets aan omdat je die poorten ook nog open moet hebben op je Experiabox.
Het beste zou zijn om je Experiabox puur als modem te laten werken en je OpenWRT router de rest laten te doen. Dan moeten wel alle kabels pas na je OpenWRT router aangesloten worden, of je moet met VLAN gaan werken als de Experiabox dat ondersteunt, maar zou ik het niet doen op die manier. Eerder een of twee switches na de OpenWRT router aansluiten om zo je netwerk te verdelen en dan poorten gaan open zetten.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:39

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik ben sinds vandaag ook begonnen met OpenWRT op mijn WDR4300. Werkt echt heerlijk, maar het enige waarop ik blijf vastlopen is het zichtbaar krijgen van mijn USB-poorten (en daarmee mijn 2 schijven). Ik heb kmod-fs-ext4 en block-mount geïnstalleerd naar aanleiding van The USB Port: An Overview en Partitioning, Formatting and Mounting Storage Devices, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ik alles met goed fatsoen in de lucht krijg. Ik heb nu een mount point gemaakt naar apparaat /dev/sda1 als test voor een USB-stick, maar ik heb geen aanknopingspunten over of ik überhaupt in de goede hoek zit (niet gehinderd door kennis van bijvoorbeeld Putty, waarvan ik denk dat ik de benodigde info uit kan terughalen).

Heeft er iemand een andere uitleg of tip waarmee ik vooruit zou kunnen? De data op de stick en schijf is gebackupt, dus format naar een ander bestandssysteem is geen probleem (was NTFS, maar zag al dat een overstap naar EXT4 logischerwijs sterk aangeraden wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zie je de apparaten verschijnen in dmesg of logread als je ze aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-04 18:50
Heb je ook de packages kmod-nls-cp437 en kmod-nls-iso8859-1? Als het goed is komt er in de system log te staan dat die missen als je de USB stick in de router steekt. Daarnaast moet je ook kmod-fs-ntfs installeren zodat OpenWRT met NTFS bestandssystemen om kan gaan.

Ik zou er verder ook niet te veel van verwachten, op mijn WR1043NDv1 was het veel te langzaam om er iets praktisch mee te doen. Misschien dat de USB poort van de WDR4300 wat beter is, de WR1043NDv1 kan volgens mij maar zo'n 2MB/s doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Borromini schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 13:49:
Zie je de apparaten verschijnen in dmesg of logread als je ze aansluit?
Wanneer ik kijk in de kernel log verschijnt er het volgende wanneer ik een stick disconnect en reconnect:
code:
1
2
[63260.580000] usb 1-1.1: USB disconnect, device number 4
[63268.250000] usb 1-1.1: new high-speed USB device number 5 using ehci-platform

Dan ziet het er voor mij uit alsof de USB-drivers in orde zijn.
Mithrildor schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 13:57:
Heb je ook de packages kmod-nls-cp437 en kmod-nls-iso8859-1? Als het goed is komt er in de system log te staan dat die missen als je de USB stick in de router steekt.
Die had ik niet geïnstalleerd; bij dezen alsnog gedaan. In de system log wordt geen melding gemaakt van deze missende packages, ondanks dat deze nog niet geïnstalleerd waren.
Wél komt in de system log hetzelfde voorbij als hierboven:
code:
1
2
Sat Nov 28 16:39:51 2015 kern.info kernel: [63260.580000] usb 1-1.1: USB disconnect, device number 4
Sat Nov 28 16:39:58 2015 kern.info kernel: [63268.250000] usb 1-1.1: new high-speed USB device number 5 using ehci-platform
Daarnaast moet je ook kmod-fs-ntfs installeren zodat OpenWRT met NTFS bestandssystemen om kan gaan.
Hád ik inderdaad gedaan, maar vervolgens weer verwijderd. Omdat NTFS serieuze performanceproblemen zou hebben, ben ik momenteel een stick aan het testen met EXT4-indeling. Voor de zekerheid maar even toegevoegd; in een worst case scenario is het zinloos.
Ik zou er verder ook niet te veel van verwachten, op mijn WR1043NDv1 was het veel te langzaam om er iets praktisch mee te doen. Misschien dat de USB poort van de WDR4300 wat beter is, de WR1043NDv1 kan volgens mij maar zo'n 2MB/s doen.
Dat is wellicht dus het gevolg van die NTFS-issues.

Uiteraard heb ik nog verder zitten graven en ben (door ook wat andere knelpunten) per ongeluk bij het volgende ticket/oplossing van OpenWRT uitgekomen: https://dev.openwrt.org/ticket/14257#comment:24. Vervolgens de router een volledige reset gegeven, dit stappenplan doorgelopen met een basic config en aan het eind van dat stappenplan bleek alleen het package kmod-lib-crc16 niet standaard geïnstalleerd te zijn. Direct na de reboot worden (nieuwe) USB-apparaten gevonden, dus het gaat ineens de goede richting op en kunnen we wel concluderen dat het ontbreken van dat package de boosdoener is geweest. Helaas krijg ik nog om onduidelijke redenen geen verbinding vanaf mijn notebook (Windows cannot access \\10.0.0.1), maar ik verwacht daar verder wel uit te komen.

Dank voor de hulp in ieder geval! :)

Edit: Overigens was het na bovenstaande stappen ook ineens kinderspel om extroot actief te krijgen (het doel waar het allemaal mee begon).

[ Voor 3% gewijzigd door Bastiaan op 28-11-2015 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Hulk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:19
Ik heb openwrt nu een weekje werkend. En tot op heden bevalt het heel goed. Ik heb aan m'n router via de usb poort een externe hdd gekoppeld. Deze is ntfs, omdat openwrt linux is, vroeg ik me af, of het nut heeft deze externe hdd ext4 te maken? Kan ik hier iets van merken in snelheid/stabiliteit? Of voegt dit weinig toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik heb het met mijn HDD nog niet lekker aan de gang, maar er wordt inderdaad op verschillende plekken sterk geadviseerd EXT4 te gebruiken.
Avoid using ntfs from Microsoft, it lacks a couple of important features for file-systems
https://wiki.openwrt.org/...torage-samba-webinterface, bijvoorbeeld.

In het kader van 'better safe than sorry' heb ik de poging om NTFS aan de gang te krijgen maar gewoon overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Bastiaan schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 01:52:
Ik heb het met mijn HDD nog niet lekker aan de gang, maar er wordt inderdaad op verschillende plekken sterk geadviseerd EXT4 te gebruiken.

[...]

https://wiki.openwrt.org/...torage-samba-webinterface, bijvoorbeeld.

In het kader van 'better safe than sorry' heb ik de poging om NTFS aan de gang te krijgen maar gewoon overgeslagen.
Op zich werkt NTFS gewoon prima, alleen wordt je overdrachtsnelheid zowel binnen de router zelf als over het netwerk ontzettend traag, met een goede CPU red je meestal niet meer dan net aan 3MB/s terwijl dit met Ext4 rond de 15MB/s ligt.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Vreemd. Ik heb een keer moeten resetten en van 0 moeten beginnen, maar nu krijg ik mijn AP niet meer opgestart als de externe schijf er aanhangt. Een andere 16GB USB-stick zit er permanent in en dat is geen probleem. Koppel ik mijn schijf los en boot ik het AP opnieuw, is het binnen 30 seconden in de lucht. Koppel ik de schijf dán aan, wordt deze netjes gemount en kan ik zonder welke actie dan ook direct gebruik maken van de shares welke daar op staan.

Goed; gisteravond dus mounts verwijderd, shares verwijderd en schijf geformatteerd (EXT4). Vervolgens aangesloten, AP uit- en ingeschakeld, en weer even aan het rammelen. Vervolgens naar bed gegaan om zijn gang te laten gaan, maar 7 uur later was deze nóg bezig. Trek ik de schijf weer los, reboot het AP zonder die schijf, en weer binnen 30 seconden gebruiksklaar. Harde reset op het AP en zo schoon mogelijk weer getest; identieke probleem. Ook vertraagd laten mounten bij het booten geeft geen verschil.

Zoals eerder aangegeven ben ik in dit gebeuren behoorlijk groen. Ik denk veel informatie uit de kernel log te kunnen halen, maar deze wordt na iedere reboot gewist en opnieuw gevuld. Ik kan dus ook niet achteraf kijken wat er mis loopt. Zijn er manieren om de kernel log bij iedere boot weg te schrijven (a la YYYYMMDD_HHMMSS bijvoorbeeld), maar dan niet naar mounts welke er misschien nog niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voed je je schijf via je AP? Het klinkt alsof de combinatie van je opstartend AP + opspinnende schijf teveel van de voeding van het AP vraagt.

Als 'rammelen' het geluid is dat je schijf maakt dan wijst dat nog meer op een schijf die niet voldoende stroom krijgt en dus maar wat klikt en aanmoddert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Nee, het is een 3,5" schijf in een bay met eigen voeding. Met 'rammelen' bedoelde ik niets fysieks, maar meer het spreekwoordelijke dat ik het AP zijn gang liet gaan.

Het is me overigens opgevallen dat de schijf tijdens het lange starten niet eens gebruikt wordt: na zo'n 10 minuten springt deze op een spaarstand (wat gebruikelijk is, ongeacht of deze ergens op is aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Heb je toevallig ook je FW geupdate met de reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Nee, ook niet. Het mouten/booten heeft tig herstarts en resets probleemloos gewerkt, maar nu denkt het AP er het zijne van. Achteraf aansluiten (of op een willekeurig ander soort device) gaat vlekkeloos waardoor ik niet verwacht dat het een hardware-issue betreft.

Op zich fijn dat er tips worden gegeven rondom het fysiek werkend krijgen, maar eigenlijk was mijn oorspronkelijke vraag:
Bastiaan schreef op maandag 07 december 2015 @ 16:27:
[...] Ik denk veel informatie uit de kernel log te kunnen halen, maar deze wordt na iedere reboot gewist en opnieuw gevuld. Ik kan dus ook niet achteraf kijken wat er mis loopt. Zijn er manieren om de kernel log bij iedere boot weg te schrijven (a la YYYYMMDD_HHMMSS bijvoorbeeld), maar dan niet naar mounts welke er misschien nog niet zijn?
Als daar mogelijkheden voor zijn zorgt dat er ook voor dat ik gerichter voor dit probleem kan zoeken, maar ook in de toekomst wat flexibeler ben met troubleshooten :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Voor zover ik weet is dat niet mogelijk helaas. OpenWrt is wat dat betreft wat beperkt. Ergens van uitgaan zou ik niet doen, check je HD gewoon op bad sectors, dan weet je het zeker. Ook zou ik het eens zonder de USB stick proberen en even een kleine extra partitie maken op de HD en kijken of je daar je eventuele overlay op kan zetten, schoon.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hoe gaat het inmiddels met de TP-Link Archer C7?

De userreviews valt niet echt warm van te worden.
De TL-WR1043ND had nog wel eens wat WiFi kuren met OpenWRT, maar die Archer C7 ziet er nog erger uit.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ath10k daar lopen de devs niet zo warm van als van ath9k :).

Nu mijn nieuwe laptop eraan komt ben ik zelf naar een AC router aan het kijken, misschien een WRT1200AC, of één met een Mediatek-SoC. Stabiele OpenWrt-ondersteuning is een must.

[ Voor 60% gewijzigd door Borromini op 24-12-2015 14:30 ]

• Koldur
Ik heb net de WRT1200AC gekocht, prima ding! Loopt stabiel en mijn 2TB USB 3.0 2,5" schijfje pompt met max 75MB/s over het netwerk! Echt een upgrade van de WDR4900 af.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Draai je trunk of een 15.05 build?

Misschien dat ik de kat nog even uit de boom kijk, 150€ blijft best veel geld voor een router.

• Koldur
Heb de mijne voor €129,- gekocht en draai een Arokh trunk build, trunk werkt overigens net even beter dan die van Arokh, alleen moet je dan weer met uber scripts gaan draaien om iedere keer alles te installeren. Arokh gebruikt een 4.4 kernel welke volgens mij het probleem moet zijn, dus trunk is aan te raden als je het aller stabielst wil draaien op het moment. Vind het zelf eerlijk gezegd een koopje voor dergelijke prestaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

gekkie schreef op maandag 14 september 2015 @ 08:41:
[...]

reghack voor de atheros al geprobeerd ? (geeft je in iedergeval alle frequentie banden die mogelijk zijn, voor het geval je niet de juiste toegelaten in NL kunt kiezen omdat die firmware alleen maar world of US wil doen.)
Ter bevestiging: net mijn WDR3600 naar 15.05 gebracht (voorheen standaard firmware).

Kreeg op 2.4 alleen effectief tx 17 dBm, terwijl er 20 dBm ingesteld stond (kanaal 10).

Na reghack was het ook mogelijk om 21 dBm in te stellen en ook te krijgen.

Hier beweert iemand dat de WDR3600 nog iets harder kan met een custom art:
https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=60949

Deze heb ik nog niet geprobeerd. Eerst maar eens testen met de reghack en de transmission power of dit al goed gaat.

5 ghz is er in ieder geval beter van geworden. 15.05 wilde niet graag op kanaal 108 blijven met 18 dBm. Radio kwam soms niet meer op, viel soms terug naar kanaal 36 etc. Nu met reghack op 19 dBm.

Gevoelsmatig is de 5 ghz nu beter te doen. Ik zit een verdieping lager dan de router en heb verbinding. Dat was voor de reghack/OpenWRT niet zo.

Met dank aan ThinkPad, die meldde in zijn review over de WRT3600 dat overstappen naar de custom firmware een makkie was.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:34

Videopac

Rommelt wat aan.

Mijn TP Link Archer C2600 heeft af-fabriek een brakke firmware en er wordt momenteel een OpenWRT firmware voor ontwikkelt. Zie dit topic. Via dit topic kom ik op deze site/build uit.

Nu ben ik een leek m.b.t. OpenWRT (heb wel Merlin op mijn Asus RT-AC66u geflashed), maar kan ik deze bin al gewoon flashen of is de ontwikkeling nog te prematuur en kan ik beter even wachten. Ik heb nu wel een acuut probleem (router krijgt geen WAN IP adres).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je de thread erop naleest lijkt het te werken. Er is nog geen wikipagina dus je zal je gewoon moeten inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Borromini schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:47:
Als je de thread erop naleest lijkt het te werken. Er is nog geen wikipagina dus je zal je gewoon moeten inlezen.
Nou, hij staat erop hoor. Eerste indruk is goed. Erg technisch (voor mij), maar daar komen we wel overheen. Waarschijnlijk leer ik er veel van. Aangesloten via UTP kabel heb ik het pw gewijzigd en de Wifi geconfigureerd (is er een optimaal ac-kanaal dat door alle ac-clients nog herkend wordt?).

Ik snap alleen nog niet hoe/waar ik de DHCP pool in stel. Als die goed staat (doel is: 192.168.1.100 - 199) ga ik statische IP adressen toewijzen. Zijn er nog andere zaken/optimalisaties die ik bij langs moet lopen voordat ik hem aan het internet hang?

Edit: via de WebGUI, dat het via een script kan geloof ik direct.
Edit2: typo.

[ Voor 4% gewijzigd door Videopac op 29-12-2015 23:43 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Videopac schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:36:
[...]

Ik snap alleen nog niet hoe/waar ik de DHCP pool in stel. Als die goed staat (doel is: 192.168.1.100 - 199) ga ik statische IP adressen toewijzen. Zijn er nog andere zaken/optimalisaties die ik bij langs moet lopen voordat ik hem aan het internet hang?
De DHCP-range stel je per interface in. Je gaat dus naar Interfaces --> LAN --> DHCP (onderaan).

De equivalente configfile is /etc/config/dhcp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Compizfox schreef op woensdag 30 december 2015 @ 01:18:
[...]

De DHCP-range stel je per interface in. Je gaat dus naar Interfaces --> LAN --> DHCP (onderaan).

De equivalente configfile is /etc/config/dhcp.
Dank. Voor zover ik zie kun je alleen het begin van de range instellen, klopt dat?

Ik heb ook geprobeerd de DNS servers in te stellen (ik las ergens dat die van Norton goed en snel waren), maar kon daarna geen onbekende sites laden/vinden. M.a.w.: daar ging iets nog niet goed (toch?).

Tot slot lukt het me nog niet om IP adressen vast te leggen: als ik het in probeer te vullen en probeer te saven krijg ik een foutmelding, waarschijnlijk omdat ik IPv6 suffix niet invulde (geen idee wat ik daar in moet vullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Videopac schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:52:
[...]

Dank. Voor zover ik zie kun je alleen het begin van de range instellen, klopt dat?

Ik heb ook geprobeerd de DNS servers in te stellen (ik las ergens dat die van Norton goed en snel waren), maar kon daarna geen onbekende sites laden/vinden. M.a.w.: daar ging iets nog niet goed (toch?).

Tot slot lukt het me nog niet om IP adressen vast te leggen: als ik het in probeer te vullen en probeer te saven krijg ik een foutmelding, waarschijnlijk omdat ik IPv6 suffix niet invulde (geen idee wat ik daar in moet vullen).
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Met de informatie die jij geeft is er niets op aan te merken, je lijkt alles goed te doen met wat je zegt, je config files hier posten hoe je dat concreet doet zou een stuk meer informatie geven om jou te kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan iemand met een WRT1200AC (of WRT1900AC) en OpenWrt de output van iw phy0 info posten? Ondersteunt de draadloze driver in OpenWrt radardetectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Koldur schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 10:24:
[...]

Met de informatie die jij geeft is er niets op aan te merken, je lijkt alles goed te doen met wat je zegt, je config files hier posten hoe je dat concreet doet zou een stuk meer informatie geven om jou te kunnen helpen.
Dank voor je hulp. Ik ben er net achter gekomen dat ik een onbenullige fout gemaakt had: ik heb een spatie gebruikt in de hostname. :$ Wel vind ik de foutmelding niet informatief: aangeven welk veld het probleem veroorzaakt maakt de probleemoplossing makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Videopac schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:47:
[...]

Dank voor je hulp. Ik ben er net achter gekomen dat ik een onbenullige fout gemaakt had: ik heb een spatie gebruikt in de hostname. :$ Wel vind ik de foutmelding niet informatief: aangeven welk veld het probleem veroorzaakt maakt de probleemoplossing makkelijker.
Mooi dat het opgelost is, maar dat is nou eenmaal het effect van een open source project als deze, is niet gericht op 100% gebruikersvriendelijkheid, maar wordt verwacht dat je bepaalde kennis zelf al hebt of gaat vergaren.
In het begin had ik er ook moeite mee, vooral omdat ik weinig Linux shell kennis had, nu dat een stuk beter is kan ik hele leuke dingen doen om het leven met OpenWRT erg makkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Laatst online: 14:47
Borromini schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:11:
Kan iemand met een WRT1200AC (of WRT1900AC) en OpenWrt de output van iw phy0 info posten? Ondersteunt de draadloze driver in OpenWrt radardetectie?
David Lin (aka yuhhaurlin, de ontwikkelaar van de driver) zegt hier van niet:
https://github.com/kaloz/...37#issuecomment-151695082

'noscan' toevoegen helpt overigens niet, ik krijg de DFS channels nog niet aan de praat.

blijkbaar is de DD-WRT build van Kong wel zo aangepast dat deze de hogere channels kan gebruiken, maar ik vermoed dat hij simpelweg de radardetectie negeert,

voor de volledigheid:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
root@WRT1900AC-Cobra:~# iw phy0 info
Wiphy phy0
        max # scan SSIDs: 4
        max scan IEs length: 2247 bytes
        max # sched scan SSIDs: 0
        max # match sets: 0
        Retry short limit: 7
        Retry long limit: 4
        Coverage class: 0 (up to 0m)
        Available Antennas: TX 0 RX 0
        Supported interface modes:
                 * managed
                 * AP
                 * AP/VLAN
                 * monitor
        Band 2:
                Capabilities: 0x6f
                        RX LDPC
                        HT20/HT40
                        SM Power Save disabled
                        RX HT20 SGI
                        RX HT40 SGI
                        No RX STBC
                        Max AMSDU length: 3839 bytes
                        No DSSS/CCK HT40
                Maximum RX AMPDU length 65535 bytes (exponent: 0x003)
                Minimum RX AMPDU time spacing: 4 usec (0x05)
                HT TX/RX MCS rate indexes supported: 0-23, 32
                VHT Capabilities (0x33801931):
                        Max MPDU length: 7991
                        Supported Channel Width: neither 160 nor 80+80
                        RX LDPC
                        short GI (80 MHz)
                        SU Beamformer
                        SU Beamformee
                        RX antenna pattern consistency
                        TX antenna pattern consistency
                VHT RX MCS set:
                        1 streams: MCS 0-9
                        2 streams: MCS 0-9
                        3 streams: MCS 0-9
                        4 streams: not supported
                        5 streams: not supported
                        6 streams: not supported
                        7 streams: not supported
                        8 streams: not supported
                VHT RX highest supported: 0 Mbps
                VHT TX MCS set:
                        1 streams: MCS 0-9
                        2 streams: MCS 0-9
                        3 streams: MCS 0-9
                        4 streams: not supported
                        5 streams: not supported
                        6 streams: not supported
                        7 streams: not supported
                        8 streams: not supported
                VHT TX highest supported: 0 Mbps
                Frequencies:
                        * 5180 MHz [36] (20.0 dBm)
                        * 5200 MHz [40] (20.0 dBm)
                        * 5220 MHz [44] (20.0 dBm)
                        * 5240 MHz [48] (20.0 dBm)
                        * 5260 MHz [52] (20.0 dBm) (radar detection)
                          DFS state: usable (for 44380 sec)
                          DFS CAC time: 60000 ms
                        * 5280 MHz [56] (20.0 dBm) (radar detection)
                        * 5300 MHz [60] (20.0 dBm) (radar detection)
                        * 5320 MHz [64] (20.0 dBm) (radar detection)
                        * 5500 MHz [100] (27.0 dBm) (radar detection)
                        * 5520 MHz [104] (27.0 dBm) (radar detection)
                        * 5540 MHz [108] (27.0 dBm) (radar detection)
                        * 5560 MHz [112] (27.0 dBm) (radar detection)
                        * 5580 MHz [116] (27.0 dBm) (radar detection)
                        * 5600 MHz [120] (27.0 dBm) (radar detection)
                        * 5620 MHz [124] (27.0 dBm) (radar detection)
                        * 5640 MHz [128] (27.0 dBm) (radar detection)
                        * 5660 MHz [132] (27.0 dBm) (radar detection)
                        * 5680 MHz [136] (27.0 dBm) (radar detection)
                        * 5700 MHz [140] (27.0 dBm) (radar detection)
                        * 5720 MHz [144] (disabled)
                        * 5745 MHz [149] (disabled)
                        * 5765 MHz [153] (disabled)
                        * 5785 MHz [157] (disabled)
                        * 5805 MHz [161] (disabled)
        valid interface combinations:
                 * #{ AP } <= 16, #{ managed } <= 1,
                   total <= 16, #channels <= 1
        HT Capability overrides:
                 * MCS: ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff
                 * maximum A-MSDU length
                 * supported channel width
                 * short GI for 40 MHz
                 * max A-MPDU length exponent
                 * min MPDU start spacing

[ Voor 0% gewijzigd door sl1000 op 03-01-2016 13:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt! Ik dacht dat de DFS state aangaf of hij radardetectie ondersteunde of niet... Maar dat blijkt dus geen enkele indicatie te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Is het mogelijk om cronjobs te maken met php-bestanden?

Ik heb verschillende cronjobs lopen zoals de backup van MySQL-databases welke het prima doen. Ik wil daarnaast een job laten lopen welke om twee uur 's nachts data van een andere site ophaalt en deze in een database plaatst:

code:
1
* 2 * * * /www/pad/naar/bestand.php

Bij het openen van de pagina wordt de data weergegeven en op de achtergrond weggeschreven (of geüpdate, als de datum van vandaag al voorkomt) naar een database. Echter, roep ik de pagina middels bovenstaande code in de cronjob op, gebeurt er niets. Geen foutmeldingen, geen data naar de database, niets. In de system log komt alleen voor:

code:
1
Sun Jan  3 17:34:01 2016 cron.info crond[19647]: crond: USER root pid 19668 cmd /www/pad/naar/bestand.php

Ook in php_errors.log worden geen fouten genoemd.

Open ik de pagina manueel (in de browser) wordt de data gelijk weggeschreven/geüpdate. Dan lijkt het mij dus dat het los staat van de configuratie van de pagina en database.

Bij het rondzoeken lijkt te worden aangegeven dat het op deze manier zou moeten kunnen werken, maar in dit geval lijkt er iets niet goed te gaan. Ik kan alleen niet achterhalen waarom niet. Sterker nog; ik ben met sommige zoekopdrachten zélfs op pagina 2 van de zoekresultaten terecht moeten komen! :P

Overigens heb ik diezelfde pagina ook bij TransIP ondergebracht, waarbij de data middels een cron wordt weggeschreven in een database bij TransIP. Het principe wat ik wil werkt daar dus gewoon. Het doel is om alles naar huis te halen en enkele diensten bij TransIP op te zeggen.

Zou iemand nog wat handvatten willen geven over hoe ik een cron van een php-pagina kan laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Twee manieren om dat te laten werken:

1. Zorg ervoor dat het bestand uitvoerbaar is en zet een hashbang op de eerst regel:

PHP:
1
2
3
4
5
#!/usr/bin/env php

<?php
// Code hier
?>

2. Roep niet direct het script, maar de interpreter aan in je crontab:

code:
1
* 2 * * * /usr/bin/php-cli /www/pad/naar/bestand.php

Zorg uiteraard wel dat je php-cli geinstalleerd hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Helaas werken de opties nog niet (zelfde resultaat, zelfde logging, geen fouten). Inmiddels ook even verder ingelezen over het gebruik van de interpreter (dank voor het steekwoord!) en ik kan even vooruit met zoeken/troubleshooten. Ik laat wel even weten hoe ik het uiteindelijk werkend heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-05 23:49
Ik werk al een flinke tijd met OpenWRT (op een TP-Link Archer C7), maar er is iets wat ik niet helemaal snap waar iemand van jullie misschien wel een antwoord op heeft.

Mijn internetverbinding is 60/60. Als ik met een kabel inprik op mijn router haal ik 56/56 en daar ben ik best tevreden mee. Maar als ik het via wifi probeer, dan haal ik maar 30Mb/s. En dat terwijl ik prima met 400Mb/s van een server op mijn netwerk kan downloaden...

Samengevat:
WAN -> LAN: 56Mb/s
WAN -> WLAN: 30Mb/s
LAN -> WLAN: 400Mb/s

Hoe is dat te verklaren en is er wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Compizfox schreef op zondag 03 januari 2016 @ 18:00:
Twee manieren om dat te laten werken:
En uiteindelijk is het na wat zoeken een derde geworden: wget. Na de cron aangepast te hebben naar...

code:
1
* 2 * * * wget http://10.0.0.1/pad/bestand.php

...werkt het gelijk. Nu (mja, achteraf) verder te hebben gelezen hierover, voldoet wget feilloos aan het doel dat ik voor ogen heb. Al doende leert men, zullen we maar zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Bastiaan schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:11:
Helaas werken de opties nog niet (zelfde resultaat, zelfde logging, geen fouten). Inmiddels ook even verder ingelezen over het gebruik van de interpreter (dank voor het steekwoord!) en ik kan even vooruit met zoeken/troubleshooten. Ik laat wel even weten hoe ik het uiteindelijk werkend heb gekregen.
Is php-cli wel geinstalleerd?

Kun je het script wel op een normale manier (via de command line) uitvoeren?

Bastiaan schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:48:
[...]

En uiteindelijk is het na wat zoeken een derde geworden: wget. Na de cron aangepast te hebben naar...

code:
1
* 2 * * * wget http://10.0.0.1/pad/bestand.php

...werkt het gelijk. Nu (mja, achteraf) verder te hebben gelezen hierover, voldoet wget feilloos aan het doel dat ik voor ogen heb. Al doende leert men, zullen we maar zeggen...
Tja, vind dat eigenlijk een beetje een omslachtige manier. Wat je nu eigenlijk doet is niet het direct uitvoeren van het PHP-script, maar via wget de pagina ophalen via je (lokale) webserver. Het werkt wel, daar niet van, maar toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Yes; php-cli is (correct) geïnstalleerd. Ik heb de gelegenheid even niet, maar zal het later via de command line ook eens proberen.

Ik ben inderdaad met je eens dat het omslachtig en onnodig belastend is. De reden dat ik dit nog wel vasthoud is dat het wordt gebruikt in een gesloten (privé-) omgeving, waarbij het überhaupt functioneren even meer prioriteit heeft. Finetunen laat ik wel op mijn lijstje staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Laatst online: 15:59

fynrd1

Fooled by Randomness

Vannacht heb ik op mijn fossiele router (E4200v2) de meest recente Trunk versie geïnstalleerd. Niet zo zeer dat het nodig was, maar meer omdat het kon. Voor het eerst trouwens dat mijn router ondersteund wordt, en dit is zodoende ook mijn eerste ervaring met OpenWRT.

Nu heb ik wel zeker 6 uur lopen pielen voordat het 2.4GHz gedeelte enigszins acceptabele waarden liet zien. Die zat eerst echt ruim onder de 20MBit in speedtest, terwijl de link snelheid wel gewoon 300/450Mbps was. Dankzij de "Uci commit wireless; wifi" heeft dit uiteindelijk verbeterd naar 70Mbit max zowel up als down, maar met de originele firmware was dit stukken hoger, als in 150~180Mbit up en down. 11n forceren dmv van SSH heeft ook geholpen, maar dat was meer voor de stabiliteit.
Ook lijkt de capaciteit van de router ingekakt te zijn, meerdere apparaten die een speedtest deden op de 2.4GHz + 5GHz resulteerde in een mooi verdeelde bandbreedte op de originele firmware en in deze versie zakt de snelheid op enkele (willekeurige) apparaten naar 1 a 2 Mbit.

Nu vraag ik mij af, moet ik nog allemaal andere dingen instellen, of kan dit te maken hebben dat de driver voor de marvell chip nog niet zo goed/stabiel is en kan ik gewoon beter terug gaan naar de originele firmware?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Heb vandaag op een verveelde avond DD-WRT van mijn router gewipt op eens met OpenWRT aan de slag te gaan. Dit stond al heel erg lang op mijn lijstje om eens te proberen.
Tot dusver valt het me niet tegen! Ben inmiddels best wel bekend met vercschillende linux firewall/router achtige oplossingen en was hier ook redelijk vlot in thuis.

Dat modulaire is zeer gaaf, zo kan je je router echt je eigen maken en lean and mean houden. (ook al heb ik, toen ik er achter kwam dat het kon, direct een 30GB usb stick opgeofferd om als storage te dienen voor dat ding...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

fynrd1 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:31:
Nu vraag ik mij af, moet ik nog allemaal andere dingen instellen, of kan dit te maken hebben dat de driver voor de marvell chip nog niet zo goed/stabiel is en kan ik gewoon beter terug gaan naar de originele firmware?
Als het zoals hun AC driver is dan het waarschijnlijk een binary blob die je als firmware moet laden maar zo goed als alles afhandelt. Er is dan wel een open source 'driver' maar zoals bij nVidia en ATi is dat niet veel meer dan een wrapper om het ding met de Linux-kernel te laten praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
fynrd1 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:31:
Borromini schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:22:
Als het zoals hun AC driver is dan het waarschijnlijk een binary blob die je als firmware moet laden maar zo goed als alles afhandelt. Er is dan wel een open source 'driver' maar zoals bij nVidia en ATi is dat niet veel meer dan een wrapper om het ding met de Linux-kernel te laten praten.
Ik vermoed ook dat het een driver probleem is. Mogelijk installeert hij standaard een open source driver die niet alles ondersteunt. Ik heb bij een oude router van mij die (helaas) een Broadcomm chip had uiteindelijk toch maar de meegeleverde open source versie verruilt voor een closed source binary blob die wél 802.11N ondersteunde. Misschien dat er voor jouw apparaat ook verschillende drivers te kiezen zijn.

Overigens, als niets lukt is het misschien verstandig om de Trunk versie te vervangen door de laatste Stable (15.05). Misschien zitten er nog problemen in de Trunk versie waar jij toevallig last van hebt. De kans lijkt me klein maar als laatste redmiddel is het het proberen waard.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Laatst online: 15:59

fynrd1

Fooled by Randomness

Maurits van Baerle schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:37:
[...]

[...]

Ik vermoed ook dat het een driver probleem is. Mogelijk installeert hij standaard een open source driver die niet alles ondersteunt. Ik heb bij een oude router van mij die (helaas) een Broadcomm chip had uiteindelijk toch maar de meegeleverde open source versie verruilt voor een closed source binary blob die wél 802.11N ondersteunde. Misschien dat er voor jouw apparaat ook verschillende drivers te kiezen zijn.

Overigens, als niets lukt is het misschien verstandig om de Trunk versie te vervangen door de laatste Stable (15.05). Misschien zitten er nog problemen in de Trunk versie waar jij toevallig last van hebt. De kans lijkt me klein maar als laatste redmiddel is het het proberen waard.
De standaard driver zou kunnen concluderen dat ik Generic mac80211 zie staan? De bitrate op beiden radio's is overigens ook vreemd. Voor mij is het allemaal nieuw, dus de leercurve is heel erg stijl. Zo zou ik ook graag SM Power save uit willen zetten die staat momenteel op static, maar heb tot op heden nog niet gevonden hoe dit moet.
Generic MAC80211 802.11bgn (radio0)
Channel: 6 (2.437 GHz) | Bitrate: 1 Mbit/s

Generic MAC80211 802.11an (radio1)
Channel: 44 (5.220 GHz) | Bitrate: 6 Mbit/s

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:32
Voor wie het interessant vind, een sysbench op de SolidRun ClearFog Pro.

Afbeeldingslocatie: http://solid-run.com/wp-content/uploads/2015/10/clearfog-overview.jpg

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Intel 4460 4T                   :    6.9527
Intel G620T 2T                  :   19.5773
Intel 4460 1T                   :   22.6803
Intel G620T 1T                  :   38.3156
Radxa Rock Pro 4T               :  151.7778
HummingBoard Edge Quad Core 4T  :  152.4365
Raspberry Pi 2 OC 4T**          :  176.6245
ClearFog Pro 2T                 :  187.9640
Raspberry Pi 2 No OC 4T         :  196.4891
HummingBoard i2eX Dual Core 2T  :  308.9530
ClearFog Pro 1T                 :  375.6133
Radxa Rock Pro 1T               :  389.0740
BananaPi Pro 2T                 :  389.5493
HummingBoard i2eX Dual Core 1T  :  604.6313
HummingBoard i1 Single Core 1T  :  604.2986
HummingBoard i1 Single Core 2T  :  604.6424
HummingBoard Edge Quad Core 1T  :  608.7171
Raspberry Pi 2 OC 1T**          :  707.3520
BananaPi Pro 1T                 :  770.9850
Raspberry Pi 2 No OC 1T         :  789.2191
Raspberry Pi Model B OC 1T*     :  987.4880
Raspberry Pi Model B OC 2T*     :  988.2174
Raspberry Pi Model B No OC 1T   : 1496.3830
Raspberry Pi Model B No OC 2T   : 1498.1091

* XBian default OC
** Default Turbo OC

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
# cat /proc/cpuinfo
processor       : 0
model name      : ARMv7 Processor rev 1 (v7l)
BogoMIPS        : 3188.32
Features        : swp half thumb fastmult vfp edsp neon vfpv3 tls
CPU implementer : 0x41
CPU architecture: 7
CPU variant     : 0x4
CPU part        : 0xc09
CPU revision    : 1

processor       : 1
model name      : ARMv7 Processor rev 1 (v7l)
BogoMIPS        : 3188.32
Features        : swp half thumb fastmult vfp edsp neon vfpv3 tls
CPU implementer : 0x41
CPU architecture: 7
CPU variant     : 0x4
CPU part        : 0xc09
CPU revision    : 1

Hardware        : Marvell Armada 380/381/382/383/384/385/388 (Device Tree)
Revision        : 0000
Serial          : 0000000000000000

OpenWRT ondersteuning staat nog in de kinderschoenen, maar het maakt wel potentieel een beest van een router.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Nog wel prijzig, voor iets meer kan je ook een PC bouwen. En er zit nog geen wifi op. Maar wel mini PCiE dus het is wel mogelijk. De base variant is misschien betaalbaarder. Wel gaaf om een echte goede opensource router te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:32
Mr_gadget schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:12:
Nog wel prijzig, voor iets meer kan je ook een PC bouwen. En er zit nog geen wifi op. Maar wel mini PCiE dus het is wel mogelijk. De base variant is misschien betaalbaarder. Wel gaaf om een echte goede opensource router te hebben :)
Ik vind hem ook veel te duur voor de markt die hij wil betreden, maar het biedt je wel de mogelijkheid om een krachtige en zuinige router op te zetten met ofwel OpenWRT, maar je kan ook voor een volledig OS zoals Debian kiezen. Die draait er ook prima op. Een PC met dezelfde zuinigheid en specificaties (2 x mSATA/mPCIE, 7 RJ45, Simkaart slot, 1x M.2, SD slot), heb je niet snel voor dat geld. De USB UART is ook wel ideaal.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-05 08:52
Ik heb een probleem en probeer deze al een paar weken op te lossen, maar het lukt me niet helaas. Wellicht heeft iemand van jullie een idee.

Ik heb een NAS met twee netwerkkaarten, waarvan ik het verkeer van één netwerkkaart via een OpenVPN client op een OpenWRT router wil laten lopen, die verbonden is met IPVanish.

Om even een beeld te schetsen: ik heb twee TPLink routers (beide voorzien van OpenWRT) die als wireless bridge geconfigureerd staan. Beneden staat mijn modem en een router en deze hebben een wireless verbinding naar boven. Hier staat ook mijn NAS. Alles werkt prima, de clients boven hebben gewoon internetverbinding. Ook de VPN verbinding werkt. Wanneer ik een verbinding maak en type ifconfig -a, zie ik dat ik een connectie heb. Wat ik niet voor elkaar krijg is de forwarding middels de firewall. Ik heb het hetzelfde geconfigureerd als degene hier, echter blijft mijn verkeer via het normale internet lopen. Wanneer ik de DNS servers weghaal en deze vervang door de DNS servers van IPVanish, heb ik geen verbinding.

Een schema ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://uploads.tomroeleveld.nl/Thuisnetwerk.png

Heeft iemand van jullie ideeën?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Heeft iemand een voorbeeld hoe je port forwarding in luci instelt? Ik snap het niet echt en kan niet iets hulpvols vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Videopac schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:18:
Heeft iemand een voorbeeld hoe je port forwarding in luci instelt? Ik snap het niet echt en kan niet iets hulpvols vinden.
Ga naar: Network-Firewall-Port Forwards en daar kan je het instellen:

Name: Random naam, wat je maar wil
Protocol: Het protocol van het programma wat je gaat forwarden
External Zone: waar de forward actief op is, meestal je wan
External Port: Poort op je externe zone, wederom meestal je wan
Internal Zone: waar de forward naartoe moet gaan, meestal je lan
Internal IP address: het interne adres van de client waar de poort naartoe geforward wordt
Internal Port, de poort waarop het op de client binnen moet komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Weet iemand of het mogelijk is om twee OpenWRT routers te laten samenwerken, zodat het wifi gedeelte een stuk beter wordt. Denk daarbij aan het beter schakelen van AP naar AP door je devices.

Het geen wat vergelijkbaar is met de Ubiquiti UniFi Access Points.

Ik gebruik nu twee TP-Link TL-WDR4300 routers. Beide op OpenWRT en eentje ingesteld als router en de andere als AP. Helaas valt de wifi snelheid van mijn AP nogal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:54:
Weet iemand of het mogelijk is om twee OpenWRT routers te laten samenwerken, zodat het wifi gedeelte een stuk beter wordt.
Ik heb zelf op een locatie twee OpenWRT routers neergezet (onderling uiteraard verbonden met een kabel, de ether is bij mij uitsluitend voor clients, nooit voor infrastructuur). De ene is een volledige router en doet dus NAT, DHCP etc. De andere is niets meer dan een AP, heeft geen Firewall, NAT of DHCP etc. Ze hebben allebei exact hetzelfde SSID, wachtwoord, encryptie instellingen etc.

Het is geen officiële Wifi-roaming met handover e.d. maar het werkt in de praktijk voor mij goed genoeg. Gebruikers hebben zelf nooit door via welk AP ze verbonden zijn.

Dat klinkt hetzelfde als jij hebt gedaan, alleen als je wifi snelheidsproblemen hebt klinkt het alsof je AP ook met de Router over Wifi moet praten. Dat komt de snelheid natuurlijk niet ten goede. Is het mogelijk ze onderling te verbinden via een kabel?

[ Voor 13% gewijzigd door Maurits van Baerle op 14-01-2016 13:08 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Maurits van Baerle schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:06:
[...]

Ik heb zelf op een locatie twee OpenWRT routers neergezet (onderling uiteraard verbonden met een kabel, de ether is bij mij uitsluitend voor clients, nooit voor infrastructuur). De ene is een volledige router en doet dus NAT, DHCP etc. De andere is niets meer dan een AP, heeft geen Firewall, NAT of DHCP etc. Ze hebben allebei exact hetzelfde SSID, wachtwoord, encryptie instellingen etc.

Het is geen officiële Wifi-roaming met handover e.d. maar het werkt in de praktijk voor mij goed genoeg. Gebruikers hebben zelf nooit door via welk AP ze verbonden zijn.

Dat klinkt hetzelfde als jij hebt gedaan, alleen als je wifi snelheidsproblemen hebt klinkt het alsof je AP ook met de Router over Wifi moet praten. Dat komt de snelheid natuurlijk niet ten goede. Is het mogelijk ze onderling te verbinden via een kabel?
Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Excuses. Ik heb exact dezelfde opzet als jij: Router met OpenWRT die alles afhandelt wat een router zou moeten doen. En daaraan verbonden met een kabel een router ingesteld als acces point met OpenWRT. Ze hebben elk dezelfde SSID's en wachtwoorden.

Het enige verschil is dat ik ook nog 2 VLANS heb ingesteld, eentje voor mijn thuisnetwerk en eentje voor mijn gastnetwerk. Maar kan me niet voorstellen dat dit iets te maken heeft met de performance van mijn draadloze netwerk. Bedraad haal ik namelijk wel gewoon +/- 60Mbit.

Ik heb net trouwens de kanalen veranderd en nu is de snelheid wel naar behoren. (zo'n 50Mbit/s op zowel 5Ghz als 2,4Ghz) Ben benieuwd hoelang dit zo blijft met alle andere routers in mijn omgeving die op automatisch staan.

Wat ik me dus eigenlijk afvroeg is of beide OpenWRT routers met elkaar kunnen communiceren over het draadloze gedeelte. Wat de genoemde Ubiquiti UniFi Access Points wel doen. Hierdoor zitten de routers elkaar niet in de weg en hoeft ook je device niet te bepalen met welk device hij wilt verbinden (wat niet altijd het ideaalst is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 08:22

jelbo

Hij doet het niet!

Hoi, sinds vanavond begeef ik me ook in de wereld van OpenWRT, zij het erg oppervlakkig en niet helemaal. Dat zit zo. Ik heb een Chinese Xiaomi Mini router gekocht met als doel (voor nu) hem in te zetten als AP i.c.m. mijn bestaande provider routermodem.

Omdat ik verrast werd met alleen maar Chinese teksten kwam ik uiteindelijk uit bij een hobbyprojectje van een OpenWRT enthousiasteling die een, jawel, Chinese fork genaamd PandoraBox heeft aangepast. Het functioneert begrijp ik eigenlijk gewoon als OpenWRT.

Dan nu mijn vraag. Ik wil de router dus als 'dumb AP' instellen. Ik heb de 'recipe' daarvoor van OpenWRT gevolgd, maar ik doe vast iets verkeerd.

De stappen zijn als volgt:
  1. Go to Network → Interfaces and select the Lan interface.
  2. Set an IP next to your main router on the field "IPv4 address". (If your main router has IP 192.168.1.1 set 192.168.1.2)
  3. Then scroll down and select the checkbox "Ignore interface: Disable DHCP for this interface."
  4. Click the Save and Apply button. Hard-Restart your router if you're not able to connect anymore.
  5. Now connect to the new IP you have just specified(192.168.1.2) and check if the settings for the Lan interface are the same you set before.
  6. Now connect your main router to one of the switch ports of your "new" dumb AP and you are done.
In mijn network-interface-overzicht staan WAN, MODEM en LAN. Fysiek heb ik 1x WAN en 2x 'switch'. Hoe en of deze 'gemapped' zijn weet ik niet. Ik heb in elk geval volgens procedure eerst een vast IP ingesteld, DHCP voor die interface uitgeschakeld en geprobeerd op het nieuwe IP te verbinden (192.168.11.2 in mijn geval). Dat lukt niet, dus daarna de router een schop gegeven.

Daarna ga ik weer terug naar OpenWRT's LUCI en is 1) mijn root-wachtwoord terug gereset naar default en 2) mijn vaste IP-instelling foetsie. Hoe is dat mogelijk? Hetzelfde heb ik nogmaals gedaan met één van de niet-WAN poorten op de Xiaomi-router.

Moet ik beginnen met de fysieke WAN poort of direct en alleen maar een normale switch poort?

/edit: het zit hem vast in het stukje 'Once you have configured your wireless network with LUCI you can start configuring your dumb AP.' Ik kan vanaf OpenWRT verbinding maken met m'n bestaande SSID (dat ook nog eens lekker ingwikkeld bestaat uit 2.4GHz én 5GHz, aangeboden door het routermodem én een bestaand dumb AP, dus 4 bronnen met 1 gedeeld SSID), maar dan krijg ik moeilijke vragen. Hoe wil ik het netwerk noemen (default is wwan) en welke firewallzone wijs ik toe (lan, wan of wat nieuws).

Deze tutorial beschrijft wat ik wil, zelfde apparaat. Wel weer het voor mij een beetje vage 'Setup Wireless as usual.' Morgen weer een dag.

Ik word graag op weg geholpen. O+

[ Voor 14% gewijzigd door jelbo op 26-01-2016 23:05 ]

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Iemand nog meer de TP-LINK wr1043ND v1 en openwrt cc 15.05? Ik krijg mn portforwards er maar niet in gezet; lijkt wel of LuCi de invoer niet doorvoert in de config? :(
Pagina: 1 ... 4 ... 20 Laatste