Precies hetzelfde. VLAN1 voor thuis en VLAN3 voor gast. Dan daar ook TAGGED instellen voor die VLAN 1 en 3 op de netwerkpoort waar je netwerkkabel ingeplugd zit
.
VLAN2 heb je niet nodig.
VLAN2 heb je niet nodig.
Klinkt logisch.Dennis schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:54:
Precies hetzelfde. VLAN1 voor thuis en VLAN3 voor gast. Dan daar ook TAGGED instellen voor die VLAN 1 en 3 op de netwerkpoort waar je netwerkkabel ingeplugd zit.
VLAN2 heb je niet nodig.
CPU moet ook beide TAGGED krijgen. De andere poorten mogen Untagged op het betreffende VLAN. Als je bijvoorbeeld een vaste computer via een kabel hebt aangesloten die je op het 'Thuis' netwerk wilt, doe je Untagged op VLAN1.rens-br schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:58:
Klinkt logisch.
De rest van de netwerk poorten mogen dan op untagged blijven staan voor VLAN1 neem ik aan? En op wat moet de CPU-poort staan?
Als ik het dan goed begrijp krijg ik dan op Router 2 het volgende:
Interface Thuis - VLAN1 - Wifi-Thuis
Interface Gast - VLAN 3 - Wifi Gast
Dan was ik nog niet zo heel slecht bezig als ik dit zo lees. Ga dit thuis eens proberen. Super bedankt voor de hulp!Dennis schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:05:
[...]
CPU moet ook beide TAGGED krijgen. De andere poorten mogen Untagged op het betreffende VLAN. Als je bijvoorbeeld een vaste computer via een kabel hebt aangesloten die je op het 'Thuis' netwerk wilt, doe je Untagged op VLAN1.
[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 21-10-2015 18:04 ]
Yes. Probleem is inmiddels opgelost met het volgende stappenplan. En ook deze router is geupdate naar CC.rens-br schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:18:
Maar bij deze kom ik niet meer in de webinterface en resetten via de knop achterop doet helemaal niks. (30/30/30 reset) Heeft iemand nog een andere methode om een OpenWRT apparaat te resetten?
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 21-10-2015 22:05 ]
Ja dat zou er inderdaad in moeten staan. Heb je al een keer gereset?Mr_gadget schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:01:
Ligt het aan mij of is het wifi configuratie menu verdwenen? Ik kan het echt niet meer vinden...
[afbeelding]
Hij zou in het dropdown lijstje moeten staan toch?
Je Wi-Fi is dood, want je ziet ze ook niet bij je interfaces staan. Dus inderdaad even kijken welke service plat ligt of eventueel je config checken.Mr_gadget schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:01:
Ligt het aan mij of is het wifi configuratie menu verdwenen? Ik kan het echt niet meer vinden...
[afbeelding]
Hij zou in het dropdown lijstje moeten staan toch?
Met resetten ben alles kwijt? Ik heb wat custom wake on lan en pub key.rens-br schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:04:
[...]
Ja dat zou er inderdaad in moeten staan. Heb je al een keer gereset?
Andere browser?
Ik bedoelde met resetten hem een keer rebooten. Resetten zou je ook kunnen proberen, maar zou dan eerst even een backup maken. (geen idee of hij jou custom WOL en pub keys onthoudt)Mr_gadget schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:37:
Het stomme is dat de wifi gewoon prima werkt. Het lijkt of het vooral aan luci ligt, de webinterface.
[...]
Met resetten ben alles kwijt? Ik heb wat custom wake on lan en pub key.
Held! via SSH kon ik inderdaad zo inloggen!sl1000 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:57:
de latere builds werken niet meer met telnet maar met ssh. heb je ssh al eens geprobeerd?
[ Voor 6% gewijzigd door LigeTRy op 05-11-2015 23:50 ]
Situatie nu:Dennis schreef op donderdag 05 november 2015 @ 23:52:
Wat heb je nu dan precies? Je hebt de TP-Link firmware terug maar je krijgt wel een melding van luci? Dat kan natuurlijk niet... is je cache wel leeg?
Wat bedoel je precies met de reghack?gekkie schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:26:
Netgear WNDR3700 heeft waarschijnlijk ook een atheros (ath9k kernel module), in dit geval kan de reghack zin hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 09-11-2015 18:12 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ok thanks dat ga ik proberen.gekkie schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:59:
[...]
http://wiki.openwrt.org/doc/faq/faq.wireless
en zoeken op reghack
Dat gaat nog even boven mijn petUltraman schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:05:
Of zelf OpenWRT compileren met het vlaggetje in de config voor het gebruik van user region te accepteren ipv de firmware region.
Ik heb het even laten liggen, maar wil weer eens het.e.e.a. proberen.Compizfox schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:23:
VLAN 1 is je LAN. VLAN 2 is je WAN. (tot zover is dit al bij default zo). Je moet nu een derde VLAN aanmaken voor je IPTV.
[ Voor 5% gewijzigd door albino71 op 11-11-2015 16:03 ]
Borromini schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:52:
Je tagt de poort waarover twee VLANs moeten in elk VLAN waar ze deel van uitmaken. De CPU dient in elk VLAN getagd te zijn.
[ Voor 78% gewijzigd door Borromini op 11-11-2015 22:40 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Bedankt voor je uitleg, maar...Borromini schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:31:
Een poort die op 'off' staat gebruik je niet in het VLAN in kwestie. Zoals het er nu uitziet stuur je 3 VLANs over één poort/kabel. Ik heb nog getwijfeld om te schrijven 'je tagt de poort waarover twee (of meer) VLANs moeten in elk VLAN waar de poort deel van uitmaakt.
In VLANs 2 en 3 zet je eigenlijk resp. je 1e en 2e WAN-poort + de LAN-poort in één VLAN waardoor die als het ware transparant wordt voor het verkeer dat erdoor moet. Elke poort die in meer dan één VLAN wordt gebruikt moet in elk VLAN getagd worden. In een VLAN waar de poort niet wordt gebruikt zet je ze op 'off'.
[ Voor 12% gewijzigd door albino71 op 11-11-2015 23:18 ]
gekkie schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:59:
[...]
http://wiki.openwrt.org/doc/faq/faq.wireless
en zoeken op reghack
Het probleem lijkt verholpen. Ik heb de reghack toegepast, maar ik heb ook mijn land op Rusland ingesteld. Nu blijft het kanaal keurig op 136 staan. Ik weet niet of dit een nette hack is ivm DFS, maar het werkt.Ultraman schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:05:
Of zelf OpenWRT compileren met het vlaggetje in de config voor het gebruik van user region te accepteren ipv de firmware region.
[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 12-11-2015 12:19 ]
Dat klopt voor zover ik weet. Maar is het dan ook niet de bedoeling dat deze weer terug switched als hij geen radar verkeer meer opmerkt? Althans dat lijkt mij logisch.gekkie schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:18:
DFS zou er voor moeten zorgen dat je router merkt dat er een (weer/vliegveld ?) radar op dat zelf kanaal zit, als er geen radar is blijft hij dus gewoon op je gekozen kanaal, indien wel een radar dan ander kanaal zoeken.
Van wat ik er over gelezen heb is het nogal overdreven omdat er alleen bij hoogbouw een kans is dat het zou interfereren.
http://www.extremenetwork...-for-802-11ac-deploymentsLennyz schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:09:
[...]
Dat klopt voor zover ik weet. Maar is het dan ook niet de bedoeling dat deze weer terug switched als hij geen radar verkeer meer opmerkt? Althans dat lijkt mij logisch.
Maar ook:These DFS requirements are complex and costly to get regulatory certification from FCC/ETSI. Following are the typical requirements for access points (AP) operating on 5GHz DFS channel:Do not become operational of this DFS channel for at least 30 minutes and after that go to step 1 before becoming operational again.
- Before starting operation on DFS channel, scan the channel for Radar devices for 1 minute. If radar is detected follow step 4 otherwise start operation of DFS channel.
- Must detect non-Wi-Fi Radar devices with pulse width as small as 5us
- When radar device are detected stop operation on the channel within 500 milliseconds.
- For AP vendors, this also means informing wireless clients to move away from this channel.
Given the above complexity many small office-home office vendors as well as some enterprise AP vendors don’t allow operation on DFS channels in the 5GHz band at all. Many client devices are also not certified for DFS band operation. Even when APs are certified and support DFS channels AP vendors often recommend operation exclusively on non-DFS channels given the uncertainty of DFS channels support at the client device level.
Dat klopt.albino71 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:49:
[...]
Voor mijn begripsvorming ...
vlan 1 = lan
vlan 2 = wan (internet vanaf de genexis, aangesloten op de wan poort van de router)
vlan 3 = iptv (vanaf de genexis, aangesloten op de 1e lan poort van de router)
Klopt dit tot zover?
Als je maar één VLAN over een bepaalde poort wil sturen, hoef je hem niet te taggen. Het kan wel, maar het is niet nodig. Een VLAN getagged doorgeven betekent namelijk ook dat alle apparaten die op dat deel van het netwerk zitten, overweg moeten kunnen met VLAN tagging. Untagged betekent in dit geval niets anders dan dat je geen VLAN tagging gebruikt; alle pakketjes over die poort behoren dus tot hetzelfde subnet, net zoals in het geval zonder VLANs.Op zich mag/moet mijn lan ook beschikbaar zijn aan de andere kant van de kabel die in port 2 gaat.
Moet die ook tagged worden dan, of hoeft/moet dat met je lan vlan niet?
[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 12-11-2015 22:41 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
IPTV en Internet (en lan) door één kabel en aan de andere kant weer uit elkaar halen (met een openwrt router of managed switch).Compizfox schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:40:
Mag ik nog even opheldering over wat je ook al weer precies probeert te doen?
Ik zie bijvoorbeeld dat je je vlan1 en vlan2 (WAN voor respectievelijk internet en IPTV) getagged doorgeeft op poort 2. Waarom? Wordt NAT/routering afgehandeld door een andere router die op poort 2 is aangesloten?
Aha, OK. Dan is die router 'aan de andere kant' dus het apparaat wat routering/NAT afhandelt, en dan gebruik je "deze" OpenWRT-router (die van de screenshot) puur als managed switch?albino71 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:00:
[...]
IPTV en Internet (en lan) door één kabel en aan de andere kant weer uit elkaar halen (met een openwrt router of managed switch).
[ Voor 4% gewijzigd door albino71 op 12-11-2015 23:19 ]
In dat geval is je switchconfiguratie verkeerd. Je wilt namelijk niet vlan2 en vlan3 direct doorgeven aan je managed switch. In plaats daarvan moet je ze alleen (tagged) doorgeven aan de NIC (in OpenWRT heet dat "CPU", maar dat is imo een rare benaming). In OpenWRT krijg je dan een aantal 'virtual' NICs: eth0.1, eth0.2, eth0.3 enz.albino71 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:11:
Nou, dat niet.
Wat mij betreft wordt het zo:
genexis - openwrt - kabel - man. switch - devices
Hierbij moet vanaf de openwrt ook een kabel naar bijv. een NAS lopen (lan) en die moet aan de andere kant (na de managed switch) bij 'devices' ook beschikbaar zijn. De openwrt is dus degene die routering/NAT regelt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| config switch 'eth0' option enable '1' option enable_vlan '1' option reset '1' config switch_vlan 'eth0_2' option device 'eth0' option vlan '2' option vlanid '2' option ports '0 1 4t 5t' config switch_vlan 'eth0_4' option device 'eth0' option vlan '4' option vlanid '4' option ports '3 2 4t 5t' config interface 'lan' option type 'bridge' option _orig_ifname 'eth0.2 eth1 radio0.network1' option _orig_bridge 'true' option ifname 'eth0.2 eth1' option proto 'dhcp' config interface 'TV' option proto 'dhcp' option ifname 'eth0.4' |
Ik snap je deels denk ik....Compizfox schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:45:
[...]
In dat geval is je switchconfiguratie verkeerd. Je wilt namelijk niet vlan2 en vlan3 direct doorgeven aan je managed switch. In plaats daarvan moet je ze alleen (tagged) doorgeven aan de NIC (in OpenWRT heet dat "CPU", maar dat is imo een rare benaming). In OpenWRT krijg je dan een aantal 'virtual' NICs: eth0.1, eth0.2, eth0.3 enz.
Op de router doe je dan NAT tussen je WAN-interface en je LAN-interface. Je LAN-interface heeft al een vlan (#1), dus je hoeft alleen die door te geven aan je managed switch. Je moet dus niet je WAN-VLAN ook nog eens doorgeven (dat doe je nu wel).
Of je voor IPTV ook NAT moet doen, hangt een beetje af van je provider. Als het niet hoeft, dan moet je die VLAN (#3) direct doorgeven aan je managed switch (zoals je nu ook hebt). Als het wel moet, dan moet je hetzelfde doen als je voor je WAN en LAN doet: twee interfaces aanmaken op de router (een IPTV-WAN en een IPTV-LAN) en daartussen NAT doen. Je IPTV-LAN interface moet je dan weer doorgeven.
[ Voor 12% gewijzigd door albino71 op 17-11-2015 11:44 ]
Je doet nu dubbel NAT, wat echt niet goed is voor je beheersbaarheid van je netwerk. Als je nu poorten open gaat zetten in je OpenWRT router, dan heb je daar feitelijk niets aan omdat je die poorten ook nog open moet hebben op je Experiabox.The Hulk schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:13:
https://drive.google.com/...zM-14pBORZV0ZraElQMWJEOWs
Dit is hoe ik mijn netwerk thuis heb.
Ik heb een experia box van de kpn. Hieraan heb ik meerdere computers gekoppeld en een NAS. Nu is de wifi van de experiabox nogal traag dus heb een 2e router aangeschaft met beter bereik en snellere wifi. Hierop is openwrt geinstalleerd. Deze 2e router heeft niet genoeg aansluitingen kom alle gebruikers op aan te sluiten. (Misschien had ik een grotere router moeten kopen) Nu wil ik een netwerk creeeren waarin ik alle computers en de printer kan bereiken vanaf zowel de wifi apparaten als alle pc's. Maar wil in netwerk 2 de flexibiliteit kunnen gebruiken van openwrt om makkelijk poorten te kunnen forwarden voor mijn game pc, om een zo snel en stabiel mogelijk netwerk te creëren. Ik denk misschien te moeilijk, maar zou iemand mij advies kunnen hoe ik dit netwerk het beste in kan richten?
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Wanneer ik kijk in de kernel log verschijnt er het volgende wanneer ik een stick disconnect en reconnect:Borromini schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 13:49:
Zie je de apparaten verschijnen in dmesg of logread als je ze aansluit?
1
2
| [63260.580000] usb 1-1.1: USB disconnect, device number 4 [63268.250000] usb 1-1.1: new high-speed USB device number 5 using ehci-platform |
Die had ik niet geïnstalleerd; bij dezen alsnog gedaan. In de system log wordt geen melding gemaakt van deze missende packages, ondanks dat deze nog niet geïnstalleerd waren.Mithrildor schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 13:57:
Heb je ook de packages kmod-nls-cp437 en kmod-nls-iso8859-1? Als het goed is komt er in de system log te staan dat die missen als je de USB stick in de router steekt.
1
2
| Sat Nov 28 16:39:51 2015 kern.info kernel: [63260.580000] usb 1-1.1: USB disconnect, device number 4 Sat Nov 28 16:39:58 2015 kern.info kernel: [63268.250000] usb 1-1.1: new high-speed USB device number 5 using ehci-platform |
Hád ik inderdaad gedaan, maar vervolgens weer verwijderd. Omdat NTFS serieuze performanceproblemen zou hebben, ben ik momenteel een stick aan het testen met EXT4-indeling. Voor de zekerheid maar even toegevoegd; in een worst case scenario is het zinloos.Daarnaast moet je ook kmod-fs-ntfs installeren zodat OpenWRT met NTFS bestandssystemen om kan gaan.
Dat is wellicht dus het gevolg van die NTFS-issues.Ik zou er verder ook niet te veel van verwachten, op mijn WR1043NDv1 was het veel te langzaam om er iets praktisch mee te doen. Misschien dat de USB poort van de WDR4300 wat beter is, de WR1043NDv1 kan volgens mij maar zo'n 2MB/s doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Bastiaan op 28-11-2015 18:44 ]
https://wiki.openwrt.org/...torage-samba-webinterface, bijvoorbeeld.Avoid using ntfs from Microsoft, it lacks a couple of important features for file-systems
Op zich werkt NTFS gewoon prima, alleen wordt je overdrachtsnelheid zowel binnen de router zelf als over het netwerk ontzettend traag, met een goede CPU red je meestal niet meer dan net aan 3MB/s terwijl dit met Ext4 rond de 15MB/s ligt.Bastiaan schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 01:52:
Ik heb het met mijn HDD nog niet lekker aan de gang, maar er wordt inderdaad op verschillende plekken sterk geadviseerd EXT4 te gebruiken.
[...]
https://wiki.openwrt.org/...torage-samba-webinterface, bijvoorbeeld.
In het kader van 'better safe than sorry' heb ik de poging om NTFS aan de gang te krijgen maar gewoon overgeslagen.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Als daar mogelijkheden voor zijn zorgt dat er ook voor dat ik gerichter voor dit probleem kan zoeken, maar ook in de toekomst wat flexibeler ben met troubleshootenBastiaan schreef op maandag 07 december 2015 @ 16:27:
[...] Ik denk veel informatie uit de kernel log te kunnen halen, maar deze wordt na iedere reboot gewist en opnieuw gevuld. Ik kan dus ook niet achteraf kijken wat er mis loopt. Zijn er manieren om de kernel log bij iedere boot weg te schrijven (a la YYYYMMDD_HHMMSS bijvoorbeeld), maar dan niet naar mounts welke er misschien nog niet zijn?
[ Voor 60% gewijzigd door Borromini op 24-12-2015 14:30 ]
Ter bevestiging: net mijn WDR3600 naar 15.05 gebracht (voorheen standaard firmware).gekkie schreef op maandag 14 september 2015 @ 08:41:
[...]
reghack voor de atheros al geprobeerd ? (geeft je in iedergeval alle frequentie banden die mogelijk zijn, voor het geval je niet de juiste toegelaten in NL kunt kiezen omdat die firmware alleen maar world of US wil doen.)
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Nou, hij staat erop hoor. Eerste indruk is goed. Erg technisch (voor mij), maar daar komen we wel overheen. Waarschijnlijk leer ik er veel van. Aangesloten via UTP kabel heb ik het pw gewijzigd en de Wifi geconfigureerd (is er een optimaal ac-kanaal dat door alle ac-clients nog herkend wordt?).Borromini schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:47:
Als je de thread erop naleest lijkt het te werken. Er is nog geen wikipagina dus je zal je gewoon moeten inlezen.
[ Voor 4% gewijzigd door Videopac op 29-12-2015 23:43 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
De DHCP-range stel je per interface in. Je gaat dus naar Interfaces --> LAN --> DHCP (onderaan).Videopac schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:36:
[...]
Ik snap alleen nog niet hoe/waar ik de DHCP pool in stel. Als die goed staat (doel is: 192.168.1.100 - 199) ga ik statische IP adressen toewijzen. Zijn er nog andere zaken/optimalisaties die ik bij langs moet lopen voordat ik hem aan het internet hang?
Dank. Voor zover ik zie kun je alleen het begin van de range instellen, klopt dat?Compizfox schreef op woensdag 30 december 2015 @ 01:18:
[...]
De DHCP-range stel je per interface in. Je gaat dus naar Interfaces --> LAN --> DHCP (onderaan).
De equivalente configfile is /etc/config/dhcp.
Niemand?Videopac schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:52:
[...]
Dank. Voor zover ik zie kun je alleen het begin van de range instellen, klopt dat?
Ik heb ook geprobeerd de DNS servers in te stellen (ik las ergens dat die van Norton goed en snel waren), maar kon daarna geen onbekende sites laden/vinden. M.a.w.: daar ging iets nog niet goed (toch?).
Tot slot lukt het me nog niet om IP adressen vast te leggen: als ik het in probeer te vullen en probeer te saven krijg ik een foutmelding, waarschijnlijk omdat ik IPv6 suffix niet invulde (geen idee wat ik daar in moet vullen).
Met de informatie die jij geeft is er niets op aan te merken, je lijkt alles goed te doen met wat je zegt, je config files hier posten hoe je dat concreet doet zou een stuk meer informatie geven om jou te kunnen helpen.
Dank voor je hulp. Ik ben er net achter gekomen dat ik een onbenullige fout gemaakt had: ik heb een spatie gebruikt in de hostname.Koldur schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 10:24:
[...]
Met de informatie die jij geeft is er niets op aan te merken, je lijkt alles goed te doen met wat je zegt, je config files hier posten hoe je dat concreet doet zou een stuk meer informatie geven om jou te kunnen helpen.
Mooi dat het opgelost is, maar dat is nou eenmaal het effect van een open source project als deze, is niet gericht op 100% gebruikersvriendelijkheid, maar wordt verwacht dat je bepaalde kennis zelf al hebt of gaat vergaren.Videopac schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:47:
[...]
Dank voor je hulp. Ik ben er net achter gekomen dat ik een onbenullige fout gemaakt had: ik heb een spatie gebruikt in de hostname.Wel vind ik de foutmelding niet informatief: aangeven welk veld het probleem veroorzaakt maakt de probleemoplossing makkelijker.
David Lin (aka yuhhaurlin, de ontwikkelaar van de driver) zegt hier van niet:Borromini schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:11:
Kan iemand met een WRT1200AC (of WRT1900AC) en OpenWrt de output van iw phy0 info posten? Ondersteunt de draadloze driver in OpenWrt radardetectie?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
| root@WRT1900AC-Cobra:~# iw phy0 info Wiphy phy0 max # scan SSIDs: 4 max scan IEs length: 2247 bytes max # sched scan SSIDs: 0 max # match sets: 0 Retry short limit: 7 Retry long limit: 4 Coverage class: 0 (up to 0m) Available Antennas: TX 0 RX 0 Supported interface modes: * managed * AP * AP/VLAN * monitor Band 2: Capabilities: 0x6f RX LDPC HT20/HT40 SM Power Save disabled RX HT20 SGI RX HT40 SGI No RX STBC Max AMSDU length: 3839 bytes No DSSS/CCK HT40 Maximum RX AMPDU length 65535 bytes (exponent: 0x003) Minimum RX AMPDU time spacing: 4 usec (0x05) HT TX/RX MCS rate indexes supported: 0-23, 32 VHT Capabilities (0x33801931): Max MPDU length: 7991 Supported Channel Width: neither 160 nor 80+80 RX LDPC short GI (80 MHz) SU Beamformer SU Beamformee RX antenna pattern consistency TX antenna pattern consistency VHT RX MCS set: 1 streams: MCS 0-9 2 streams: MCS 0-9 3 streams: MCS 0-9 4 streams: not supported 5 streams: not supported 6 streams: not supported 7 streams: not supported 8 streams: not supported VHT RX highest supported: 0 Mbps VHT TX MCS set: 1 streams: MCS 0-9 2 streams: MCS 0-9 3 streams: MCS 0-9 4 streams: not supported 5 streams: not supported 6 streams: not supported 7 streams: not supported 8 streams: not supported VHT TX highest supported: 0 Mbps Frequencies: * 5180 MHz [36] (20.0 dBm) * 5200 MHz [40] (20.0 dBm) * 5220 MHz [44] (20.0 dBm) * 5240 MHz [48] (20.0 dBm) * 5260 MHz [52] (20.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5280 MHz [56] (20.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5300 MHz [60] (20.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5320 MHz [64] (20.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5500 MHz [100] (27.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5520 MHz [104] (27.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5540 MHz [108] (27.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5560 MHz [112] (27.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5580 MHz [116] (27.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5600 MHz [120] (27.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5620 MHz [124] (27.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5640 MHz [128] (27.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5660 MHz [132] (27.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5680 MHz [136] (27.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5700 MHz [140] (27.0 dBm) (radar detection) DFS state: usable (for 44380 sec) DFS CAC time: 60000 ms * 5720 MHz [144] (disabled) * 5745 MHz [149] (disabled) * 5765 MHz [153] (disabled) * 5785 MHz [157] (disabled) * 5805 MHz [161] (disabled) valid interface combinations: * #{ AP } <= 16, #{ managed } <= 1, total <= 16, #channels <= 1 HT Capability overrides: * MCS: ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff * maximum A-MSDU length * supported channel width * short GI for 40 MHz * max A-MPDU length exponent * min MPDU start spacing |
[ Voor 0% gewijzigd door sl1000 op 03-01-2016 13:58 . Reden: typo ]
1
| * 2 * * * /www/pad/naar/bestand.php |
1
| Sun Jan 3 17:34:01 2016 cron.info crond[19647]: crond: USER root pid 19668 cmd /www/pad/naar/bestand.php |
1
2
3
4
5
| #!/usr/bin/env php <?php // Code hier ?> |
1
| * 2 * * * /usr/bin/php-cli /www/pad/naar/bestand.php |
En uiteindelijk is het na wat zoeken een derde geworden: wget. Na de cron aangepast te hebben naar...Compizfox schreef op zondag 03 januari 2016 @ 18:00:
Twee manieren om dat te laten werken:
1
| * 2 * * * wget http://10.0.0.1/pad/bestand.php |
Is php-cli wel geinstalleerd?Bastiaan schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:11:
Helaas werken de opties nog niet (zelfde resultaat, zelfde logging, geen fouten). Inmiddels ook even verder ingelezen over het gebruik van de interpreter (dank voor het steekwoord!) en ik kan even vooruit met zoeken/troubleshooten. Ik laat wel even weten hoe ik het uiteindelijk werkend heb gekregen.
Tja, vind dat eigenlijk een beetje een omslachtige manier. Wat je nu eigenlijk doet is niet het direct uitvoeren van het PHP-script, maar via wget de pagina ophalen via je (lokale) webserver. Het werkt wel, daar niet van, maar tochBastiaan schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:48:
[...]
En uiteindelijk is het na wat zoeken een derde geworden: wget. Na de cron aangepast te hebben naar...
code:
1 * 2 * * * wget http://10.0.0.1/pad/bestand.php
...werkt het gelijk. Nu (mja, achteraf) verder te hebben gelezen hierover, voldoet wget feilloos aan het doel dat ik voor ogen heb. Al doende leert men, zullen we maar zeggen...
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Anoniem: 80487
Als het zoals hun AC driver is dan het waarschijnlijk een binary blob die je als firmware moet laden maar zo goed als alles afhandelt. Er is dan wel een open source 'driver' maar zoals bij nVidia en ATi is dat niet veel meer dan een wrapper om het ding met de Linux-kernel te laten praten.fynrd1 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:31:
Nu vraag ik mij af, moet ik nog allemaal andere dingen instellen, of kan dit te maken hebben dat de driver voor de marvell chip nog niet zo goed/stabiel is en kan ik gewoon beter terug gaan naar de originele firmware?
fynrd1 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:31:
Nu vraag ik mij af, moet ik nog allemaal andere dingen instellen, of kan dit te maken hebben dat de driver voor de marvell chip nog niet zo goed/stabiel is en kan ik gewoon beter terug gaan naar de originele firmware?
Ik vermoed ook dat het een driver probleem is. Mogelijk installeert hij standaard een open source driver die niet alles ondersteunt. Ik heb bij een oude router van mij die (helaas) een Broadcomm chip had uiteindelijk toch maar de meegeleverde open source versie verruilt voor een closed source binary blob die wél 802.11N ondersteunde. Misschien dat er voor jouw apparaat ook verschillende drivers te kiezen zijn.Borromini schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:22:
Als het zoals hun AC driver is dan het waarschijnlijk een binary blob die je als firmware moet laden maar zo goed als alles afhandelt. Er is dan wel een open source 'driver' maar zoals bij nVidia en ATi is dat niet veel meer dan een wrapper om het ding met de Linux-kernel te laten praten.
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
De standaard driver zou kunnen concluderen dat ik Generic mac80211 zie staan? De bitrate op beiden radio's is overigens ook vreemd. Voor mij is het allemaal nieuw, dus de leercurve is heel erg stijl. Zo zou ik ook graag SM Power save uit willen zetten die staat momenteel op static, maar heb tot op heden nog niet gevonden hoe dit moet.Maurits van Baerle schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:37:
[...]
[...]
Ik vermoed ook dat het een driver probleem is. Mogelijk installeert hij standaard een open source driver die niet alles ondersteunt. Ik heb bij een oude router van mij die (helaas) een Broadcomm chip had uiteindelijk toch maar de meegeleverde open source versie verruilt voor een closed source binary blob die wél 802.11N ondersteunde. Misschien dat er voor jouw apparaat ook verschillende drivers te kiezen zijn.
Overigens, als niets lukt is het misschien verstandig om de Trunk versie te vervangen door de laatste Stable (15.05). Misschien zitten er nog problemen in de Trunk versie waar jij toevallig last van hebt. De kans lijkt me klein maar als laatste redmiddel is het het proberen waard.
Generic MAC80211 802.11bgn (radio0)
Channel: 6 (2.437 GHz) | Bitrate: 1 Mbit/s
Generic MAC80211 802.11an (radio1)
Channel: 44 (5.220 GHz) | Bitrate: 6 Mbit/s
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| Intel 4460 4T : 6.9527 Intel G620T 2T : 19.5773 Intel 4460 1T : 22.6803 Intel G620T 1T : 38.3156 Radxa Rock Pro 4T : 151.7778 HummingBoard Edge Quad Core 4T : 152.4365 Raspberry Pi 2 OC 4T** : 176.6245 ClearFog Pro 2T : 187.9640 Raspberry Pi 2 No OC 4T : 196.4891 HummingBoard i2eX Dual Core 2T : 308.9530 ClearFog Pro 1T : 375.6133 Radxa Rock Pro 1T : 389.0740 BananaPi Pro 2T : 389.5493 HummingBoard i2eX Dual Core 1T : 604.6313 HummingBoard i1 Single Core 1T : 604.2986 HummingBoard i1 Single Core 2T : 604.6424 HummingBoard Edge Quad Core 1T : 608.7171 Raspberry Pi 2 OC 1T** : 707.3520 BananaPi Pro 1T : 770.9850 Raspberry Pi 2 No OC 1T : 789.2191 Raspberry Pi Model B OC 1T* : 987.4880 Raspberry Pi Model B OC 2T* : 988.2174 Raspberry Pi Model B No OC 1T : 1496.3830 Raspberry Pi Model B No OC 2T : 1498.1091 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| # cat /proc/cpuinfo processor : 0 model name : ARMv7 Processor rev 1 (v7l) BogoMIPS : 3188.32 Features : swp half thumb fastmult vfp edsp neon vfpv3 tls CPU implementer : 0x41 CPU architecture: 7 CPU variant : 0x4 CPU part : 0xc09 CPU revision : 1 processor : 1 model name : ARMv7 Processor rev 1 (v7l) BogoMIPS : 3188.32 Features : swp half thumb fastmult vfp edsp neon vfpv3 tls CPU implementer : 0x41 CPU architecture: 7 CPU variant : 0x4 CPU part : 0xc09 CPU revision : 1 Hardware : Marvell Armada 380/381/382/383/384/385/388 (Device Tree) Revision : 0000 Serial : 0000000000000000 |
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik vind hem ook veel te duur voor de markt die hij wil betreden, maar het biedt je wel de mogelijkheid om een krachtige en zuinige router op te zetten met ofwel OpenWRT, maar je kan ook voor een volledig OS zoals Debian kiezen. Die draait er ook prima op. Een PC met dezelfde zuinigheid en specificaties (2 x mSATA/mPCIE, 7 RJ45, Simkaart slot, 1x M.2, SD slot), heb je niet snel voor dat geld. De USB UART is ook wel ideaal.Mr_gadget schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:12:
Nog wel prijzig, voor iets meer kan je ook een PC bouwen. En er zit nog geen wifi op. Maar wel mini PCiE dus het is wel mogelijk. De base variant is misschien betaalbaarder. Wel gaaf om een echte goede opensource router te hebben
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ga naar: Network-Firewall-Port Forwards en daar kan je het instellen:Videopac schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:18:
Heeft iemand een voorbeeld hoe je port forwarding in luci instelt? Ik snap het niet echt en kan niet iets hulpvols vinden.
Ik heb zelf op een locatie twee OpenWRT routers neergezet (onderling uiteraard verbonden met een kabel, de ether is bij mij uitsluitend voor clients, nooit voor infrastructuur). De ene is een volledige router en doet dus NAT, DHCP etc. De andere is niets meer dan een AP, heeft geen Firewall, NAT of DHCP etc. Ze hebben allebei exact hetzelfde SSID, wachtwoord, encryptie instellingen etc.rens-br schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:54:
Weet iemand of het mogelijk is om twee OpenWRT routers te laten samenwerken, zodat het wifi gedeelte een stuk beter wordt.
[ Voor 13% gewijzigd door Maurits van Baerle op 14-01-2016 13:08 ]
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Excuses. Ik heb exact dezelfde opzet als jij: Router met OpenWRT die alles afhandelt wat een router zou moeten doen. En daaraan verbonden met een kabel een router ingesteld als acces point met OpenWRT. Ze hebben elk dezelfde SSID's en wachtwoorden.Maurits van Baerle schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:06:
[...]
Ik heb zelf op een locatie twee OpenWRT routers neergezet (onderling uiteraard verbonden met een kabel, de ether is bij mij uitsluitend voor clients, nooit voor infrastructuur). De ene is een volledige router en doet dus NAT, DHCP etc. De andere is niets meer dan een AP, heeft geen Firewall, NAT of DHCP etc. Ze hebben allebei exact hetzelfde SSID, wachtwoord, encryptie instellingen etc.
Het is geen officiële Wifi-roaming met handover e.d. maar het werkt in de praktijk voor mij goed genoeg. Gebruikers hebben zelf nooit door via welk AP ze verbonden zijn.
Dat klinkt hetzelfde als jij hebt gedaan, alleen als je wifi snelheidsproblemen hebt klinkt het alsof je AP ook met de Router over Wifi moet praten. Dat komt de snelheid natuurlijk niet ten goede. Is het mogelijk ze onderling te verbinden via een kabel?
In mijn network-interface-overzicht staan WAN, MODEM en LAN. Fysiek heb ik 1x WAN en 2x 'switch'. Hoe en of deze 'gemapped' zijn weet ik niet. Ik heb in elk geval volgens procedure eerst een vast IP ingesteld, DHCP voor die interface uitgeschakeld en geprobeerd op het nieuwe IP te verbinden (192.168.11.2 in mijn geval). Dat lukt niet, dus daarna de router een schop gegeven.
- Go to Network → Interfaces and select the Lan interface.
- Set an IP next to your main router on the field "IPv4 address". (If your main router has IP 192.168.1.1 set 192.168.1.2)
- Then scroll down and select the checkbox "Ignore interface: Disable DHCP for this interface."
- Click the Save and Apply button. Hard-Restart your router if you're not able to connect anymore.
- Now connect to the new IP you have just specified(192.168.1.2) and check if the settings for the Lan interface are the same you set before.
- Now connect your main router to one of the switch ports of your "new" dumb AP and you are done.
[ Voor 14% gewijzigd door jelbo op 26-01-2016 23:05 ]
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Anoniem: 674295
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq