• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:59
Chris.nl schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 00:53:
[...]

Daar zou ik me geen zorgen om maken. OpenWRT is by default zo'n beetje read-only. Logs, stats en adblock lijsten staan in het RAM geheugen, en met 2GB heb je aardig wat.

Alleen wanneer je firmware update een config opslaat of er bewust voor kiest om statistieken een reboot te laten overleven wordt er iets weggeschreven naar je eMMC.
Bedankt, bangmakerij op internet om niks dus. En wil over aantal jaar toch een nieuwe router met 2,5 Gbit poorten.

Ow en heb nu DNS in alle browsers uitgezet, omdat ik DNS wil gebruiken van mijn router. Is dit handig?

[ Voor 8% gewijzigd door Rick13 op 18-02-2026 10:18 ]

• Rick13
ThinkPad schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:14:
https://openwrt.org/docs/...services/dns/adguard-home

AdGuardHome zou ook nog kunnen, heeft ook een mooi/duidelijk dashboard. Ik heb het op mijn OPNsense router draaien als plugin, werkt uitstekend. Vrij compacte tool ook.
Thanks, wel wat zwaarder dan adblock toch?
Interface ziet er netjes uit, maar hoe vaak kijk je ernaar als alles eenmaal ingericht is?

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03 21:20

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ThinkPad schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:14:
https://openwrt.org/docs/...services/dns/adguard-home

AdGuardHome zou ook nog kunnen, heeft ook een mooi/duidelijk dashboard. Ik heb het op mijn OPNsense router draaien als plugin, werkt uitstekend. Vrij compacte tool ook.
Heb NextDNS op m'n router draaien, dat is gratis tot 300.000 queries per maand, daar blijf ik echter ver onder. Je kunt kiezen uit vele blocklists, ook meerdere tegelijk, maar ik vertrouw op enkel Hagezi Multi Pro.

Op m'n telefoon en tablet staat NextDNS als private DNS ingesteld.

• Rick13
Ben nog aan het kijken hoe het allemaal werkt. Dus kan de plank nu volledig misslaan.
Tot zover is het gelukt, denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6995e03edf5d4/6995e03edb1a8-Schermafbeelding_2026-02-18_164826.png
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6995e047c9360/6995e047c2528-Schermafbeelding_2026-02-18_164852.png

Of niet?
Dan zou het alleen nog dit moeten doen "- alle verkeer naar bekende DoH servers te blokkeren"
Dat moet ik nog even goed uitzoeken. Sorry voor de noob vragen 8)7
En er is (helaas) nog geen manier om YouTube adds op deze manier tegen te houden?

[ Voor 9% gewijzigd door Rick13 op 18-02-2026 18:04 ]

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-03 09:41
Rick13 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:53:
[...]

Ben nog aan het kijken hoe het allemaal werkt. Dus kan de plank nu volledig misslaan.
Tot zover is het gelukt, denk ik:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Of niet?
Dan zou het alleen nog dit moeten doen "- alle verkeer naar bekende DoH servers te blokkeren"
Dat moet ik nog even goed uitzoeken. Sorry voor de noob vragen 8)7
En er is (helaas) nog geen manier om YouTube adds op deze manier tegen te houden?
Hier staat een nette guide om de instellingen in Luci goed te doen.
https://jeff.vtkellers.com/posts/technology/force-all-dns-queries-through-pihole-with-openwrt/
Hij is wel gebaseerd op een losse router en een losse pihole machine, maar het idee is exact hetzelfde alles door de adblocker te laten lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door sweetdude op 20-02-2026 09:24 ]

• Rick13
Thanks voor het delen.

• Davema
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-02 21:26
Voor mensen die twijfel om eigen de Openwrt router achter de glasvezel (ONT met FTU) te plaatsen. Ik heb zowel de settings voor KPN (via PPPOE) en Odido (VLAN300) even naast elkaar gezet voor zowel de Gl.Inet GL-MT6000 (aka Flint 2) en TP-Link Wax206 (beide DSA). Draait stabiel (2j) en de router van de provider kan terug in de doos. Zowel KPN als Odido kunnen dezelfde ONT (bv Nokia NT type TK01) gebruiken.

Handigste is aanpassen middels nano in de SSH terminal:
code:
1
nano /etc/config/network
KPN PPPOE (Flint 2)KPN PPOE (Wax206)Odido – VLAN 300 (lint 2)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
config device
    option type '8021q'
    option ifname 'eth1'
    option vid '6'
    option name 'wankpn.6'

config interface 'wan'
    option device 'wankpn.6'
    option proto 'pppoe'
    option username 'internet'
    option password 'internet'
    option ipv6 'auto'
    option mtu '1508'
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
config device
        option type '8021q'
        option ifname 'wan'
        option vid '6'
        option name 'wanpppoe.6'

config interface 'wan'
        option device 'wanpppoe.6'
        option proto 'pppoe'
        option username 'internet'
        option password 'internet'
        option ipv6 'auto'
        option mtu '1508'
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
config device
        option type '8021q'
        option ifname 'eth1'
        option vid '300'
        option name 'eth1.300'

config interface 'wan'
        option device 'eth1.300'
        option proto 'dhcp'

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@Davema werkt je dhcpv6 op KPN?

Wel mooi om te zien dat er blijkbaar meer wegen naar Rome leiden, qua mtu. Ik zou de fysieke poort 1512 geven, de VLAN 1508 en PPPoE 1500. Maar als het voor jou werkt, why nut?

[ Voor 4% gewijzigd door Chris.nl op 24-02-2026 00:51 ]

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:47
Chris.nl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:50:

Wel mooi om te zien dat er blijkbaar meer wegen naar Rome leiden, qua mtu. Ik zou de fysieke poort 1512 geven, de VLAN 1508 en PPPoE 1500. Maar als het voor jou werkt, why nut?
Ik heb die fysieke poort ook op 1508 staan in mijn OpenWRT router en dit werkt al jaren als een zonnetje. Het staat ook zo in de voorbeeld configuratie op de OpenWRT website https://openwrt.org/docs/...urations?s[]=zte#kpn_ftth.

• Davema
Chris.nl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:50:

Ja, via KPN krijg ik dan automatisch een IPV4 en IPV6 adres met deze setup voor daar hoef je geen speciale WAN6 voor in te stellen (die had zelfs eerst even verwijderd). Als je dan kijkt in LUCI -- Interfaces dat krijg ik een:
  • WAN met IPV4 adres (protocol: PPPOE)
  • WAN_6 met IPV6 adres (protocol: Virtual dynamic Interface (DHCPv6 client)
Bij Odido krijg ik alleen IPV4 en geen IPV6 (omdat Odido alleen IPV4 ondersteund).
Verder is de snelheid bij beide gelijk 1 Gbps glasvevel en in dagelijks gebruik merk ik geen verschil na de overgang KPN/Odido. De eigen router maakt overstappen tussen provider wel ineens een stuk eenvoudiger om weer volledig online te zijn op al je apparaten.

Vooral de naamgeving bij option ifname 'eth1' is even opletten voor je specifieke router. Bij de Wax206 was dit wan ipv eth1. De naamgeving bij option name kun je weer zelf kiezen, maar die moet dan bij de interface wel gelijk zijn bij option device

De settings komen inderdaad allemaal van deze Openwrt Wiki:
https://openwrt.org/docs/...p-configurations#kpn_ftth Voor KPN heb ik die na wat zoekwerk dus wat aangepast.
https://openwrt.org/docs/.../isp-configurations#odido

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:28
Davema schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:58:
[...]

Ja, via KPN krijg ik dan automatisch een IPV4 en IPV6 adres met deze setup voor daar hoef je geen speciale WAN6 voor in te stellen (die had zelfs eerst even verwijderd). Als je dan kijkt in LUCI -- Interfaces dat krijg ik een:
  • WAN met IPV4 adres (protocol: PPPOE)
  • WAN_6 met IPV6 adres (protocol: Virtual dynamic Interface (DHCPv6 client)
Bij Odido krijg ik alleen IPV4 en geen IPV6 (omdat Odido alleen IPV4 ondersteund).
Verder is de snelheid bij beide gelijk 1 Gbps glasvevel en in dagelijks gebruik merk ik geen verschil na de overgang KPN/Odido. De eigen router maakt overstappen tussen provider wel ineens een stuk eenvoudiger om weer volledig online te zijn op al je apparaten.

Vooral de naamgeving bij option ifname 'eth1' is even opletten voor je specifieke router. Bij de Wax206 was dit wan ipv eth1. De naamgeving bij option name kun je weer zelf kiezen, maar die moet dan bij de interface wel gelijk zijn bij option device

De settings komen inderdaad allemaal van deze Openwrt Wiki:
https://openwrt.org/docs/...p-configurations#kpn_ftth Voor KPN heb ik die na wat zoekwerk dus wat aangepast.
https://openwrt.org/docs/.../isp-configurations#odido
Ik wil mijn KPN box 12 er ook nog steeds tussenuit snoeien, maar ik ben er toch wat huiverig voor.

Heb jij dit overigens ook gedaan icm met KPN TV, daarvoor moet je weer een andere VLAN aanmaken schijnt? Maar daar heb ik helaas niet zoveel ervaring mee.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:47
Falco schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Ik wil mijn KPN box 12 er ook nog steeds tussenuit snoeien, maar ik ben er toch wat huiverig voor.

Heb jij dit overigens ook gedaan icm met KPN TV, daarvoor moet je weer een andere VLAN aanmaken schijnt? Maar daar heb ik helaas niet zoveel ervaring mee.
Ik wel en dat draait bij mij al jaren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
config device
        option type '8021q'
        option ifname 'wan'
        option vid '4'
        option name 'wan.4'
        option mtu '1500'

config interface 'iptv_wan'
        option proto 'dhcp'
        option macaddr 'XX:XX:XX:XX:XX:XX'
        option device 'wan.4'
        option vendorid 'IPTV_RG'
        option peerdns '0'
Ik kreeg geen goede verbinding als ik het MAC adres niet spoofde.

En je moet igmpproxy installeren en configureren
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
config igmpproxy
        option quickleave 1
#       option verbose [0-3](none, minimal[default], more, maximum)

config phyint
        option network iptv_wan
        option zone iptv_wan
        option direction upstream
        list altnet 0.0.0.0/0

config phyint
        option network lan
        option zone lan
        option direction downstream
en de firewall aanpassen voor het iptv_wan
code:
1
2
3
4
5
6
7
config zone
        option name 'iptv_wan'
        option input 'ACCEPT'
        option output 'ACCEPT'
        option forward 'REJECT'
        list network 'iptv_wan'
        option masq '1'
Maar ik moet je wel waarschuwen dat ik een dag bezig was voordat alles probleemloos werkte...

• Davema
Falco schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Mijn setup is wel zonder KPN TV en telefonie, daar heb ik me nog niet in hoeven verdiepen. Ik gebruik gewone IPTV (Netflix, videoland, kodi met retrospect e.d.)

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-02 23:58
kelly.hipolito schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:48:
Ik heb als alternatief na enige correspondentie meerdere Cudy WR3000 aangeschaft. Deze units zijn erg voordeelig verkrijgbaar in Nederland voor 34 E incl verzending, via een gelijknamig bedrijf met de naam van een rivier uit Zuid Amerika. En draait standaard een aangepaste OpenWrt, waardoor het een fluitje van een cent is om het geheel te migreren naar de officiele OpenWrt: Zie daarvoor de OpenWrt handleiding.
Ik begrijp dat het niet gebruikelijk is om op Tweakers jezelf te quoten.
Maar dan toch even het volgende: de Cudy WR3000 die ik eerder heb aangeraden, in het bovenstaande draadje is reeds veranderd qua hardware en de 2.0 editie is niet compatibel met OpenWrt.

Zie: https://openwrt.org/toh/cudy/wr3000_v1 voor de info wat betreft v1 en v2.

• atomos
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-03 14:14
Bedankt voor het melden.
moet dus even na kijken of ik een v2 gekocht heb, zo ja dan gaat die liniarectus terug naar de verzender.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
atomos schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:55:
Bedankt voor het melden.
moet dus even na kijken of ik een v2 gekocht heb, zo ja dan gaat die liniarectus terug naar de verzender.
De wr3000e heeft ook een v1 en v2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrnuFlZwoER1DKvX2x3XYADQiZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbnwltfBwkodSTuoRPezCGHc.png?f=fotoalbum_large

afgaande op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvZjv6rQSoN2Cs7VI3xYpv2T5h4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LV1yLGtG6UqOJIhw5WVBgoM1.png?f=user_large

verkoopt de dame-op-paard.nl de juiste versie
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste