Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
De action heeft hele goedkope busjes perslucht.
even voor je begint de eerste paar keer in het handvat knijpen om eventueel opgehoopte zooi weg te blazen en daarna gewoon gaan met die banaan.
OscarK: sluit me er volledig bij aan, klinkt weer als een hoop gepappegaai
En de hoeveelheid uit een compressor is echt niet genoeg om een laag olie ergens op te krijgen waar stof op ligt.
Komop zeg...
Statische eliminatie
Het reinigen van serverruimtes wordt gedaan door middel van geïoniseerde perslucht. Met behulp van een ionisatiepistool worden statische ladingen geneutraliseerd. Dit maakt het meteen gemakkelijker om oppervlaktes schoon te blazen, omdat er geen nieuwe stofdeeltjes aangetrokken worden. Uiteraard is het belangrijk dat de perslucht vrij is van water of olie, dit kan immers net zulke grote problemen aan uw IT apparatuur veroorzaken als de statische lading zelf.
Bron:
http://www.fusernet.nl/he...rverruimte-bespaart-geld/
Dus alle pc's, mobo's etc die ik met een compressor heb uitgeblazen zijn nu dus stuk. (zijn er een paar honderd)RocketKoen schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:57:
[...]
Die dingen moet je dus nooit gebruiken om je PC schoon te maken.
Er komen met een compressor eigenlijk altijd kleine oliedruppeltjes mee.
Prima om je autobanden op te pompen. Maar niet voor andere dingen.
Lijkt me niet. Er is niets stuk, ook niet vet door oliedruppeltjes of nat door condensatie van vocht (vochtafscheider).
Bangmaakverhaal. Meer kan ik er niet van maken.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Verwijderd
eensOgWok schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:18:
[...]
Dus alle pc's, mobo's etc die ik met een compressor heb uitgeblazen zijn nu dus stuk. (zijn er een paar honderd)
Lijkt me niet. Er is niets stuk, ook niet vet door oliedruppeltjes of nat door condensatie van vocht (vochtafscheider).
Bangmaakverhaal. Meer kan ik er niet van maken.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 14:20 ]
Mechwarrior Online: Flapdrol
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Dus ondanks mijn verhaal over ionisatie, lijkt me dit een beetje overdreven.
Geheugenplankjes pak ik ook niet vast met een kabel waarmee ik mezelf ontlaad, en die doen het ook gewoon. Hardware kan best wel wat hebben hoor wat dat betreft.
[ Voor 9% gewijzigd door kevlar01 op 29-05-2015 14:35 ]
Net als mensen die zeggen dat hun opa zijn hele leven rookte maar toch 95 is geworden. Dat betekend niet dat roken gezond is.
Een stofzuiger genereert statische elektriciteit bij het mondstuk. Dat ->KAN<- de hardware slopen. Er zullen vast wel mensen zijn die hun pc al heel vaak met een stofzuiger hebben schoongemaakt zonder problemen. Dat maakt het niet goed. Er zijn ook pc's door gesneuveld.
Hetzelfde met compressoren. Je loopt risico op vocht, olie en metaaldeeltjes in de luchtstroom. Dat ->KAN<- de hardware slopen. Kan jaren goed gaan, maar ook zomaar een keer fout.
Met aarding worden vaak zat juist fouten gemaakt. Je hoeft helemaal niet ontladen te zijn tov de randaarde, maar wel tov de pc zelf. Enkel jezelf ontladen en daarna een moederbord vastpakken die niet geaard is en waar toevallig wel potentiaal op staat (tov de randaarde) kan ook dingen slopen.kevlar01 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:35:
Heb zelf ook vaak zat met de compressor de pc schoongemaakt, geen problemen hoor.
Dus ondanks mijn verhaal over ionisatie, lijkt me dit een beetje overdreven.
Geheugenplankjes pak ik ook niet vast met een kabel waarmee ik mezelf ontlaad, en die doen het ook gewoon. Hardware kan best wel wat hebben hoor wat dat betreft.
Maar als je eerst de kast (een geleidend stuk) zelf vastpakt (wat je vaak wel doet gelukkig) zal dat potentiaalverschil tussen jou en de pc opheffen. En aangezien het moederbord daar ook aan refereert is er dus ook geen potentiaalverschil meer met bijvoorbeeld een ramlatje.
[ Voor 42% gewijzigd door timberleek op 29-05-2015 14:40 ]
+3timberleek schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:37:
De verhalen over compressoren en stofzuigers enzo kloppen wel degelijk, maar het is puur een kansverdeling.
Net als mensen die zeggen dat hun opa zijn hele leven rookte maar toch 95 is geworden. Dat betekend niet dat roken gezond is.
Een stofzuiger genereert statische elektriciteit bij het mondstuk. Dat ->KAN<- de hardware slopen. Er zullen vast wel mensen zijn die hun pc al heel vaak met een stofzuiger hebben schoongemaakt zonder problemen. Dat maakt het niet goed. Er zijn ook pc's door gesneuveld.
Hetzelfde met compressoren. Je loopt risico op vocht, olie en metaaldeeltjes in de luchtstroom. Dat ->KAN<- de hardware slopen. Kan jaren goed gaan, maar ook zomaar een keer fout.
En ja he hebt ook non believers. Dat mag, maar niet met mijn spullen.
daarmee is het risico er niet meer en is het 100% veilig. elke goede compressor is uitgerust met zo'n ding en anders is het niet duur of moeilijk om hem toe te voegen.
Stadia was beter....
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
antistatische kwast hoop ikartificial_sun schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:50:
Ik gebruik een kwast en een stofzuiger. De kwast om alles los te poetsen, en de stofzuiger om de dwarelende stof op te vangen.
Je hebt ook complete pc's die gekoeld worden met olijfolieOgWok schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:56:
Je hebt ook olievernevelaars; die geven een prachtige glans op het moederbord
Verwijderd
Dit inderdaad. Prima als je jezelf wilt belazeren, maar als je dan met apparatuur van anderen aan de slag gaat of, misschien nog erger, adviezen gaat geven, wordt het toch wel een ander verhaal.timberleek schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:37:
Nee joh, die filters zijn uitgevonden omdat het een fictief probleem isfvdberg schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:43:
wat een flauwe kul, om dat te voorkomen zijn er vocht en olie afscheiders. die zijn speciaal om het vocht en de olie (duh) af te scheiden.
daarmee is het risico er niet meer en is het 100% veilig. elke goede compressor is uitgerust met zo'n ding en anders is het niet duur of moeilijk om hem toe te voegen.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 16:20 ]
Bij de action waar ik laatst was hadden ze nog busjes lucht, echter het merk Maxxter (=Gembird) zijn ze denk ik aan het uit faseren voor een ander merk (tenminste voor andere producten). Kan zijn dat de busjes daarmee verdwijnen of worden vervangen door een ander merk.
Overigens koop geen hardware van Maxxter (of Gembird), gaat snel stuk, ik had een wifi repeater die na 13 maanden stuk ging, die van broer ook. Ik weet nog niet hoe lang het busje lucht zich houd
Everything is better with Bluetooth
Wat een onheil geroep. De kans dat het mis gaat is zeer minimaal, de rokende opa vergelijking gaat helemaal niet hierin op.
Dit is namelijk maar een 1 malige handeling.
Verwijderd
Dat is natuurlijk de grap met statische elektriciteit, dat het kan springen. Ook luchtstromen langs elektronica kunnen in die elektronica zelf spanning opbouwen.jeanj schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:23:
Uit ervaring kan ik melden dat een stofzuigen een pc kan slopen, ik had niets aangeraakt in de pc. Toch deed ie het niet meer zo goed daarna.
Als je je beseft dat een stofzuiger een enorme kunststof slang is waar bakken lucht langs gezogen worden snap je misschien waarom daar rap veel spanning kan opbouwen.
Ik ga morgen gelijk bij de action langs om te kijken of ze daar nog goedkope bussen hebben, koop ik er een familieverpakking van
Verwijderd
Zit je nou te trollen of plemp je echt zomaar alles neer?Kek schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:29:
die spuitbussen vind ik altijd wel erg duur ( 8 euro per stuk) dan betere dit voor een tientje
[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 16:56 ]
beetje van beideVerwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:32:
[...]
Zit je nou te trollen of plemp je echt zomaar alles neer?
Heb ongeveer 6 bussen per jaar nodig, ze gaan niet al te lang mee, maar ik moet dan ook regelmatig alles even een blast geven omdat ik mijn zijpaneel 24/7 eraf heb, geen dust-filters heb en de pc staat ook nog op vloerbedekkingjeanj schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:23:
Uit ervaring kan ik melden dat een stofzuigen een pc kan slopen, ik had niets aangeraakt in de pc. Toch deed ie het niet meer zo goed daarna.
Bij de action waar ik laatst was hadden ze nog busjes lucht, echter het merk Maxxter (=Gembird) zijn ze denk ik aan het uit faseren voor een ander merk (tenminste voor andere producten). Kan zijn dat de busjes daarmee verdwijnen of worden vervangen door een ander merk.
Overigens koop geen hardware van Maxxter (of Gembird), gaat snel stuk, ik had een wifi repeater die na 13 maanden stuk ging, die van broer ook. Ik weet nog niet hoe lang het busje lucht zich houd
Busjes werken prima, maar op het einde is het net alsof je een butaanfles openzet, het maakt mij iedere keer godsberoerd...
Nou ja, met de stofzuiger ga ik ook vaak genoeg langs de kast af (ook als het ding aan staat) of ik ga even langs mijn radiator en tot nu toe is er niks beschadigd geraakt: dit is echter zoiets als Russische roulette en raad ik je ook pertinent/permanent(
Wat je met je eigen zooi doet moet je zelf weten, maar doe het bij anderen altijd op de juiste manier: perslucht.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Verwijderd
Rook je ook en heb je nog geen kanker?ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:34:
Al die theorieverhalen van dat compressors niet zou mogen..dat valt reuze mee, althans bij de mobiele op 12v of kleintjes op 220. Hiermee blaas ik al 17 jaar pc's mee schoon enbis nog nooit mis gegaan.
Ik gok dat je pertinent bedoelt, al is permanent op zich niet fout hier.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 16:58 ]
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:56:
[...]
Rook je ook en heb je nog geen kanker?
[...]
offtopic:
[ Voor 6% gewijzigd door ewal op 29-05-2015 18:05 ]
Verwijderd
Helemaal juist, die filters zijn er niet voor niets. Dat het niets uitmaakt is zoals je zegt een broodje aap.
Uhm, ja klopt helemaal, toevallig past het hier maar normaal moet er pertinent komen, even edit...Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:56:
[...]
Rook je ook en heb je nog geen kanker?
[...]
offtopic:
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik ga dus niet eindeloos discussie voeren, maar deze reactie is nou precies wat ik bedoel. In theorie zou het niet goed zijn terwijl de praktijk dit niet heeft bewezen. Ik werk als systeembeheerder op verschillende bedrijven, en heb honderden computers met een standaard mobiele compressor schoongemaakt en nog nooit zijn hierdoor problemen ontstaan. Ook pc's die 12 jaar in gebruik zijn geweest en elk half jaar op deze wijze werd schoongemaakt. En deze is na 12 jaar niet vervangen door defect maar gewoon ter upgrade. Dus ja, voor mij is het wel een broodje aap verhaal. Uit ervaring in de praktijk en niet uit theorie of een boekjeVerwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:10:
[...]
Helemaal juist, die filters zijn er niet voor niets. Dat het niets uitmaakt is zoals je zegt een broodje aap.
Verwijderd
Als we even voor het gemak aannemen dat het volledig klopt wat je zegt en dat er in al die jaren nooit defecten zijn ontstaan door die manier van handelen (ook waar jij geen weet van hebt), betekent het alsnog dat je statistiek niet begrijpt. Er zijn mensen die hun leven lang roken, 100 jaar oud worden en nooit kanker krijgen. Dat wil, zoals je snapt, geenszins zeggen dat roken ook gezond voor je is.ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:19:
Ik ga dus niet eindeloos discussie voeren, maar deze reactie is nou precies wat ik bedoel. In theorie zou het niet goed zijn terwijl de praktijk dit niet heeft bewezen. Ik werk als systeembeheerder op verschillende bedrijven, en heb honderden computers met een standaard mobiele compressor schoongemaakt en nog nooit zijn hierdoor problemen ontstaan. Ook pc's die 12 jaar in gebruik zijn geweest en elk half jaar op deze wijze werd schoongemaakt. En deze is na 12 jaar niet vervangen door defect maar gewoon ter upgrade. Dus ja, voor mij is het wel een broodje aap verhaal. Uit ervaring in de praktijk en niet uit theorie of een boekjeMaar geloof gerust dat jij gelijk heb. Dan doe jij het mét flter, ook dat werkt
Doe met je eigen hardware wat je wilt, maar bij een professional is zo'n houding toch wel behoorlijk storend. Maar goed, je zou niet de eerste zijn die op basis van ervaring en het gaat altijd goed schade aanricht, tot op het niveau dat het vliegtuigrampen heeft veroorzaakt. Dat gaat ook goed totdat het fout gaat.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:27:
[...]
Als we even voor het gemak aannemen dat het volledig klopt wat je zegt en dat er in al die jaren nooit defecten zijn ontstaan door die manier van handelen (ook waar jij geen weet van hebt), betekent het alsnog dat je statistiek niet begrijpt. Er zijn mensen die hun leven lang roken, 100 jaar oud worden en nooit kanker krijgen. Dat wil, zoals je snapt, geenszins zeggen dat roken ook gezond voor je is.
Doe met je eigen hardware wat je wilt, maar bij een professional is zo'n houding toch wel behoorlijk storend. Maar goed, je zou niet de eerste zijn die op basis van ervaring en het gaat altijd goed schade aanricht, tot op het niveau dat het vliegtuigrampen heeft veroorzaakt. Dat gaat ook goed totdat het fout gaat.
[ Voor 12% gewijzigd door ewal op 29-05-2015 18:30 ]
Verwijderd
Ik snap dat je niet steeds uitgelegd wilt krijgen waarom je ernaast zit
Edit vanwege edit:
Dat je je baseert op een kleinere - en daarom veel minder relevante - samplegroep is inderdaad inmiddels wel duidelijk.ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:28:
Ik dacht dat je nou inmiddels wel had begrepen dat het juist statistieken zijn die voor mij minder van belang zijn dan ervaring uit de praktijk.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 18:32 ]
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:30:
[...]
Ik snap dat je niet steeds uitgelegd wilt krijgen waarom je ernaast zitZo zie je maar weer, ook een professional die al jaren meegaat kan nog nieuwe dingen leren.
Ik dacht dat jij niet meer ging antwoorden. Tevens kansloze opmerking,
maar goed statische elektriciteit is ook op langere termijn schadelijk, als jij de computer schoongemaakt wegstuurd en hij werkt, 1 a 2 jaar later toevallig stukgaat om onbekende reden is het mogelijk dat het door de compressor is gekomen.
Gelukkig hoef ik niet met je te werken, in plaats dat je wat doet met de geleverde informatie kies je ervoor om het aktief te negeren.
Ik heb gelukkig geen esd audits gelopen vroeger, oh wacht ..
Autogordels zijn ook zo'n ontzettende onzin toch ?
[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 29-05-2015 19:53 ]
Verwijderd
Ik rijd al jaren zonder en ben nog steeds niet dood, dus het is een boekjesprobleemFish schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:52:
Autogordels zijn ook zo'n ontzettende onzin toch ?
En dat is dus in 17 jaar juist nog nooit voorgekomen. Altijd A-merk onderdelen gebruikt, en nog nooit iets kapot gegaan dankzij de compressor, ook niet op lange termijn. Ik ben proffesioneel ict-er en weet waar ik over praat, uit eigen ervaring.Fish schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:52:
[...]
maar goed statische elektriciteit is ook op langere termijn schadelijk, als jij de computer schoongemaakt wegstuurd en hij werkt, 1 a 2 jaar later toevallig stukgaat om onbekende reden is het mogelijk dat het door de compressor is gekomen.
Ik respecteer een ieders mening hoor, en geef alleen aan wat mijn ervaringen zijn. Daarbij bepaal ik zelf wel wanneer ik er op reageer of nietKek schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:39:
ok jongens jullie zijn het er niet over eens, dat is nu wel duidelijk. als je er nog verder over door wil gaan zou ik zeggen wissel even wat gegevens uit en spreek eens af ergens zodat jullie het daar uitvechten.
Waarom? heb je de titel van het topic al gelezen. Deze discussie is de kern van het topic. als je de discussie niet leuk vind moet je het topic gewoon ff hiden (zo heb ik er genoeg gehide)Kek schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:39:
ok jongens jullie zijn het er niet over eens, dat is nu wel duidelijk. als je er nog verder over door wil gaan zou ik zeggen wissel even wat gegevens uit en spreek eens af ergens zodat jullie het daar uitvechten.
Ik heb ook gewerkt voor de productie van een A merk. esd bescherming staat ook daar op hoog niveau. daar verlaagt men zich niet tot "ordinaire"compressors/stofzuigers. en ook daar heb ik praktijkvoorbeelden gezien van esd schade. Door de hoge volumes is er dus ook statistisch een grotere kans.ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:30:
[...]
En dat is dus in 17 jaar juist nog nooit voorgekomen. Altijd A-merk onderdelen gebruikt, en nog nooit iets kapot gegaan dankzij de compressor, ook niet op lange termijn. Ik ben proffesioneel ict-er en weet waar ik over praat, uit eigen ervaring.
Daarbij, onderdelen blijven niet heel dankzij een compressor.
Je hebt professionele bouwvakkers die van steigers vallen
professionele slagers die zich snijden
profesionele bergbeklimmers die doodvriezen etc
plastische chirurgen die onstekingen veroorzaken en de tieten uit het lijf vallen
Omdat je professional bent wil niet zeggen dat je alles weet en of kan.
Wel veel natuurlijk, maar nooit alles.
Edit:
Dat het bij jouw statistisch goed uitvalt is heel mooi. Maar je bent vrij stellig, en gevoelsmatig zou je wat meer open mogen staan voor andermans ervaring/mening. dat het jou niet is overkomen betekend niet dat het anderen niet is overkomen.
[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 29-05-2015 20:57 ]
Inprincipe blaast er wel wat lucht langs de videokaart PCB en het moederbord maar dit gebeurd ook met de koeling van de pc zelf. Zie overigens niet hoe je met zo'n 12V ding schoon kan blazen, olie en komt amper lucht uit door gebrek aan een tank.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Verwijderd
Je hebt juist geen idee waar je het over hebt. Zoveel ontkenning bij elkaar heb ik maar zelden gezien. In plaats van echte argumenten blijf je maar hameren op die 'ervaring' die zo weinig waard is (en blijkt, overigens).ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:30:
En dat is dus in 17 jaar juist nog nooit voorgekomen. Altijd A-merk onderdelen gebruikt, en nog nooit iets kapot gegaan dankzij de compressor, ook niet op lange termijn. Ik ben proffesioneel ict-er en weet waar ik over praat, uit eigen ervaring.
Ik weet niet of je zo iemand wel een professional kunt noemen.Fish schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:52:
Omdat je professional bent wil niet zeggen dat je alles weet en of kan.
Wel veel natuurlijk, maar nooit alles.
compressor is slecht .. want vochtige lucht of lucht met olie ... en of ESD
stofzuiger slecht .. want droge lucht door een plastic slang .. dus ESD ...
maar als het uit een busje komt door een plastic slangetje .. dan zou er geen ESD kunnen optreden ?
Wat zorgt daar dan voor ?
Wel even de kabels controleren of alles goed vastzit , dat er bv geen SATA kabel van de hdd loszit, heb ik dus 1 keer meegemaakt dat een klant terug kwam omdat de pc niet opstartte
::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race
Het is correct om alle mogelijke voorzorgsmaatregelen te treffen om schade te voorkomen. Dus compressors het liefste met waterafscheiders en filters. De stofzuiger niet tegen je hardware aanhouden, en hou jezelf ESD vrij. Dit alles is mooi in bedrijfsomgeving maar voor de hobbyist vaak te omslachtig.
Het punt is dat de meeste hardware niet zo fragiel is als men vaak denkt. Behalve de ventilatoren kan die stapel chips en weerstandjes best wel wat hebben. Ik denk zelfs dat stof zelf vaker voor problemen zorgt dan het ontstoffen. De hamvraag is hoe maak je het beste je pc schoon.
Als je 'gewoon' de compressor erop loslaat kan dit voor problemen zorgen (je blaast stof naar delen die het juist niet nodig hebben). Mijn tip is ook om zoveel mogelijk te demonteren en los schoon te maken en het liefste buiten de deur zodat je geen stofzuiger nodig hebt. Iedere vorm van een stroom lucht is al genoeg om stof te laten verdwijnen, uit een busje, compressor of gewoon je mond. Voor het hardnekkige spul gebruik je een borsteltje of kwast.
Als je toch alles los hebt kan je als je klaar bent meteen je koelpasta verversen.
Ventilatoren hebben vaak goed aangekoekte troep erop en die kan je het beste met een (tanden) borstel te lijf gaan en daarna nog even met een vochtig doekje erover. Die dingen moet je in ieder geval niet met een compressor/perslucht te lijf gaan omdat je liever geen stof in het binnenwerk wil blazen.
Over statische elektriciteit kan je ook uren blijven praten, maar uitgeschakelde/uitgebouwde hardware gaat niet zomaar in rook op mocht er een vonkje overslaan. Voor diegene die denken dat één simpel kabeltje al de opgebouwde lading doet verdwijnen heb ik slecht nieuws; statische elektriciteit kan zeer lokaal (binnen enkele decimeters) opbouwen en ontladen (afhankelijk van het materiaal). Ik heb veel problemen gehad met statische elektriciteit maar meer dan sensoren laten flippen deed het niet (en dan heb ik het over serieuze vonken)
Neemt niet weg dat voorkomen beter is dan genezen.
Tot slot heb ik persoonlijk alleen maar matige ervaringen met 'lucht' uit een spuitbus en vindt ik het het geld niet waard. Maar dat moet ieder voor zich maar uitmaken.
Verwijderd
Als je het dan over vocht hebt is dat nog wel een goede. Er komen toch net te vaak onbedoelde spetters mee (ook heel klein) om dat een goed idee te laten zijnHippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 03:44:
of gewoon je mond.
Hier is voordat ik beter op ESD lette geheugen en een videokaart op mysterieuze wijze overleden na uitbouwen en terug inbouwen. Nu is de boel hier letterlijk knetterstatisch, dus dat helpt ook alvast niet.Hippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 03:44:
Over statische elektriciteit kan je ook uren blijven praten, maar uitgeschakelde/uitgebouwde hardware gaat niet zomaar in rook op mocht er een vonkje overslaan. Voor diegene die denken dat één simpel kabeltje al de opgebouwde lading doet verdwijnen heb ik slecht nieuws; statische elektriciteit kan zeer lokaal (binnen enkele decimeters) opbouwen en ontladen (afhankelijk van het materiaal). Ik heb veel problemen gehad met statische elektriciteit maar meer dan sensoren laten flippen deed het niet (en dan heb ik het over serieuze vonken)
Neemt niet weg dat voorkomen beter is dan genezen.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 04:07 ]
Verwijderd
Ja Camacha, het lijkt wel te dom voor woorden maar het werkt. Ik heb respect voor jouw mening dat je alles met fluwelen handschoenen moet aanpakken, maar een pc is geen rocketsurgery.Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:00:
[...]
Als je het dan over vocht hebt is dat nog wel een goede. Er komen toch net te vaak onbedoelde spetters mee (ook heel klein) om dat een goed idee te laten zijn
Verwijderd
Zie mijn edit. Ook dat is inderdaad N=1, maar dat er nooit wat zou gebeuren is dus pertinent niet waar. Er gaan dingen stuk.Hippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:03:
Ja Camacha, het lijkt wel te dom voor woorden maar het werkt. Ik heb respect voor jouw mening dat je alles met fluwelen handschoenen moet aanpakken, maar een pc is geen rocketsugery.
Overigens is spuug wel echt een heel slecht idee, dat is ook nog corrosief als de pest. Dat wil je echt niet op je PCB hebben. Het werkt, maar of je hardware ook nog werkt is de vraag. Het meeste spul is toch net even te duur om die gok te nemen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 04:05 ]
Joh, ik heb een geheugen latje uit de modder getrokken en die werkte nog (weken buiten gelegen)Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:05:
[...]
Zie mijn edit. Ook dat is inderdaad N=1, maar dat er nooit wat zou gebeuren is dus pertinent niet waar. Er gaan dingen stuk.
Overigens is spuug wel echt een heel slecht idee, dat is ook nog corrosief als de pest. Dat wil je echt niet op je PCB hebben. Het werkt, maar of je hardware ook nog werkt is de vraag. Het meeste spul is toch net even te duur om die gok te nemen.
Corrosie als gevolg van op je moederbord blazen ? Ik denk dat je nu spijkers op laag water aan het zoeken bent.
Ja in theorie heb je een punt, maar in praktijk zal dat allemaal wel loslopen.
Over statische elektriciteit: Ja dat kan dingen slopen, dat ontken ik niet. Maar nogmaals, zolang je het niet opzoekt zal het geen probleem zijn.
Verwijderd
Dit latje werkte niet. Dat het wel losloopt is dus duidelijk niet in alle gevallen waar, zie ook de (nu eens echt) professionele ervaringen van Fish.Hippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:13:
Joh, ik heb een geheugen latje uit de modder getrokken en die werkte nog (weken buiten gelegen)
Mensen kunnen wel blijven roepen dat zij niet tegen de lamp gelopen zijn, maar dat verandert niet veel aan het verhaal. Dat is fijn, maar ook mazzel en een loterij.
Dat blijkt onwaar. Als je geluk hebt zal het geen probleem zijn. Jij hebt dat blijkbaar gehad.Hippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:13:
Over statische elektriciteit: Ja dat kan dingen slopen, dat ontken ik niet. Maar nogmaals, zolang je het niet opzoekt zal het geen probleem zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 04:18 ]
Goed, jij wint. Enige nuance is er niet bij. Alles is gevaarlijk, alles gaat kapot, blijf er maar van af en ga naar de professional.Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:17:
[...]
Dit latje werkte niet. Dat het wel losloopt is dus duidelijk niet in alle gevallen waar, zie ook de (nu eens echt) professionele ervaringen van Fish.
Mensen kunnen wel blijven roepen dat zij niet tegen de lamp gelopen zijn, maar dat verandert niet veel aan het verhaal. Dat is fijn, maar ook mazzel en een loterij.
[...]
Dat blijkt pertinent onwaar.

Verwijderd
Ik zie mensen jaren hardware zoals geheugen gewoon vanaf pins en connectoren met vingers enzo aanraken. Ik kan wel blijven roepen dat statische electriciteit killer is maar het is nog nooit voorgekomen.
Hardware tegenwoordig is ook een stuk bestendiger. Geheugen hebben ook 'caps' die zulke 'pieken' opvangen. SSD's ook, harde schijven ook, PSU's, CPU's, moederborden, alles wel zo'n beetje. De piekspanning veroorzaakt door statische electriciteit moet echt hoog zijn wil je hardware stuk kunnen maken.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 04:21 ]
Verwijderd
Heel veel genuanceerder dan dat het een loterij is wordt het niet. Dat is geen van de dingen die je zegt, maar je weet zelf ook wel dat je flauw doet omdat je je gelijk niet kunt halen.Hippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:19:
Goed, jij wint. Enige nuance is er niet bij. Alles is gevaarlijk, alles gaat kapot, blijf er maar van af en ga naar de professional.
Heb je mijn eerdere post gemist? Nooit is simpelweg niet waar.Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:21:
Ik zie mensen jaren hardware zoals geheugen gewoon vanaf pins en connectoren met vingers enzo aanraken. Ik kan wel blijven roepen dat statische electriciteit killer is maar het is nog nooit voorgekomen.
Meer omdat jij stug blijft volhouden dat dingen stuk gaan als je het niet op JOUW manier doet.Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:22:
[...]
Heel veel genuanceerder dan dat het een loterij is wordt het niet. Dat is geen van de dingen die je zegt, maar je weet zelf ook wel dat je flauw doet omdat je je gelijk niet kunt halen.
Verwijderd
Verwijderd
Think about it like this, most of the components on your board expect to see a voltage of around 5-24 volts. The voltage required for electricity to arc in air (shock when you touch a door know for example) is 3 million volts per meter ,but that's crazy right? Let's break this down a bit. Okay let's say an arc happens 1cm from your hand, that's (3,000,000V0.01m) = 30,000V that's a shit load of voltage right? Might still be unreasonable so let's say an arc happens 1mm from your hand, that's (3,000,000V0.001m) = 3,000V. The average voltage of an arc in air is 10,000 volts. ESD is a very real risk because even if an item arc doesn't cause a catastrophic failure of a component, it might greatly reduce the life of the component. At my work, I'm an electrical engineer, we expect ESD failures costs us about 20 million a year because of premature failure or catastrophic failure. So I strongly dislike when people give advice that ESD is nothing to worry about.
Ik beweer het, Fish, die blijkbaar verstand van zaken heeft beweert het, een engineer met verstand van zaken beweert het. Dan kan ik het of stug volhouden, of liegen, en aangezien ik niet van het tweede houd doe ik het eerste maarHippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:24:
Meer omdat jij stug blijft volhouden dat dingen stuk gaan als je het niet op JOUW manier doet.
Let er ook vooral op dat schade lang niet altijd duidelijk is, dus ook allerlei vage storingen of instabiliteit kunnen veroorzaakt zijn door ESD-schade.
Verwijderd
Zie mijn laatste antwoord.Hippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:33:
Zie voorlaatste antwoord.
Verwijderd
Bedoel ook zij weten dat mensen de raarste dingen met hardware doen en dan nog verwachten dat het werkt. Een moederbord in een bak met water dompelen bijv, geheugen met blote handen aanraken of geheugen op vloerbedekking rondstrooien...
Hardware wordt ook goedkoper. Als je nu je grafische kaart verliest buiten garantieperiode dan scoor je vanaf een paar tientjes al een redelijke via V&A of marktplaats. Liggen we echt zo wakker van ESD dat een kast tegenwoordig bedraad en al met poldbandje alleen opengemaakt mag worden en op scientific-wijze alleen schoongemaakt mag worden?
Fuck dat. Ik strooi met regelmaat m'n grafische kaarten wel eens op een matzwarte vloerbedekking, beladen met statische electriciteit. Die dingen gaan niet stuk en doen het gewoon nadat ik ze er weer inprik. Al die dingen hebben tegenwoordig een dikke laag coating rondom de PCB zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 04:57 ]
Verwijderd
Verwijderd
goed puntVerwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:41:
Liggen we echt zo wakker van ESD dat een kast tegenwoordig bedraad en al met poldbandje alleen opengemaakt mag worden en op scientific-wijze alleen schoongemaakt mag worden?
* pakt vast de chips en nootjes
Toen ik jaren terug stage (en later vakantiewerk) bij een IT-bedrijf had, moesten we bij het assembleren van pc's perse zo'n polsbandje gebruiken, thuis nog nooit gedaan, maar ik bouw hier dan ook geen pc's in de keukenVerwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:41:
Liggen we echt zo wakker van ESD dat een kast tegenwoordig bedraad en al met poldbandje alleen opengemaakt mag worden en op scientific-wijze alleen schoongemaakt mag worden?
Nog nooit problemen mee gehad.
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 30-05-2015 10:15 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Ik trek met regelmaat de stofzuiger door m'n pc heen, roosters vangen nu eenmaal veel stof. Gewoon met zo'n borsteltje lekker over alles heen, ziet het er weer fris en schoon uit. PC draait nog steeds.
Waar hardware pas echt stuk van gaat is voor langere duur overvolten. Je krijgt electromigratie, en dat schaadt je CPU, geheugen of chipset op je moederbord bijvoorbeeld.
Busje perslucht is niet echt handig, je spuit en blaast alles alle kanten op... terwijl met een stofzuiger + goed hulpstuk alles gelijk weg is.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 01:08:
[...]
Je hebt juist geen idee waar je het over hebt. Zoveel ontkenning bij elkaar heb ik maar zelden gezien. In plaats van echte argumenten blijf je maar hameren op die 'ervaring' die zo weinig waard is (en blijkt, overigens).
[...]
Ik weet niet of je zo iemand wel een professional kunt noemen.
Verwijderd
Wat het laatste betreft vind ik een stofzuiger de goden verzoeken.Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:10:
Busje perslucht is niet echt handig, je spuit en blaast alles alle kanten op... terwijl met een stofzuiger + goed hulpstuk alles gelijk weg is.
Als ik een paar minuten stofzuig zonder (bewust!!) een deeltje metaal van de stofzuigerstang aan te raken dan krijg ik geheid een opdonder, dan weet ik wel genoeg.
Wat het eerste betreft, vind ik het juist prima als buiten de stof alle kanten opvliegt, sterker nog, het is de bedoeling.
Ik zet de pc behuizing op de terrastafel, trek de luchtcompressorslang naar buiten, leg het metalen spuitstuk aan de aarde(!!) en doe het bekende luchtding.
Met de meest diepe respect voor alle theoretische ESD voorbehoud, gaat dat al een jaar of twintig goed zo.
Against all odds.
Behalve die keer dat de metalen blaastip een op hol geslagen fanblad raakte, dat was erg dom.
Anders kunnen we allemaal rondlopen in een steriele omgeving in een plastic bubbel want stel je toch eens voor dat je ziek wordt.
Ja dit is een zeer goede vergelijking, want ALLE componenten hebben ESD protectie ingebakken. Die kan natuurlijk falen, maar wel onder zeer extreme omstandigheden, zoals inderdaad de plastic mondstuk van een stofzuiger ergens tegenaan te houden.
Niet dat ik het slim noem om alle videokaarten op een stoffen vloer te leggen :\ Hierbij heb je echt mazzel gehad.
En ja, de meeste platen zijn tegenwoordig gelakt. Maar dat betekend niet dat het tegen alles bestendig is.
Datzelfde kun je ook zeggen van het schoonmaken met compressors. Ja het kan mis gaan, maar dat is pas als je een slechte ongefilterde compressor hebt en je een half uur staat te blazen op 1 punt.
Zoals ik al zei: Bangmakerij.
[ Voor 5% gewijzigd door Fordox op 30-05-2015 13:19 ]
Fordox schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:18:
Laten we zeggen dat er een middenweg is. Het is zowel niet als schadelijk als iedereen denkt, maar het blijft schadelijk.
Anders kunnen we allemaal rondlopen in een steriele omgeving in een plastic bubbel want stel je toch eens voor dat je ziek wordt.
Ja dit is een zeer goede vergelijking, want ALLE componenten hebben ESD protectie ingebakken. Die kan natuurlijk falen, maar wel onder zeer extreme omstandigheden, zoals inderdaad de plastic mondstuk van een stofzuiger ergens tegenaan te houden.
Niet dat ik het slim noem om alle videokaarten op een stoffen vloer te leggen :\ Hierbij heb je echt mazzel gehad.
En ja, de meeste platen zijn tegenwoordig gelakt. Maar dat betekend niet dat het tegen alles bestendig is.
Datzelfde kun je ook zeggen van het schoonmaken met compressors. Ja het kan mis gaan, maar dat is pas als je een slechte ongefilterde compressor hebt en je een half uur staat te blazen op 1 punt.
Zoals ik al zei: Bangmakerij.
Verwijderd
Mijn CPU koeler (random Coolermaster torentje) laat zich erg makkelijk demonteren (= fan er af klikken) die is met een standaard stofzuiger in 1 minuut brandschoon. Videokaart moet ik wel half uit elkaar halen maar zelfs dan nog doe ik dat liever even met de hand.
Schoner dan dat hoeft je PC vanuit functioneel oogpunt ook niet te worden dus ik zie de toegevoegde waarde van perslucht niet echt.
Krijg je zo'n pleurisbende van ook.
Oh en ik zit even naar boven te lezen: Zowel privé als professioneel vind ik ESD niet echt een factor. Ik raak uit gewoonte even een gaard object aan die paar keer als ik daadwerkelijk aan computers of servers ga werken maar buiten dat? Als iemand het van me verlangt allicht.
Eerlijkheid gebied me te zeggen, ik heb nog nooit iemand echt op zo'n ESD mat en ESD bandje aan een computer zien werken en ik heb inmiddels heel wat bedrijven van dichtbij gezien.
Is het een ding? Jazeker. Moet je je er druk om maken? Mwoah...
Als je iets uit je handen laat pleuren is het ook stuk en die kans acht ik aanweziger dan een defect vanwege een discharge net op dat ene moment dat jij even een geheugenkaartje swapped. Intussen kosten als die ESD maateregelen wel gewoon geld en tijd en is het lastig, zeker privé.
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2015 01:03 ]
Kan ik beamen gebruik ook al jaren een compressor (goedkoop ding ooit eens bij de Aldi ofzo).ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:30:
[...]
In de ~10 jaar? dat ik hem gebruikt heb nog nooit problemen gehad. Als ik zou moeten inschatten hoeveel systemen ik prive al schoon geblazen heb 300-400? Ook op de zaak gebruik ik al 7 jaar een compressor (zit wel een filter op om lucht te filteren) Ook komt er geen vocht mee.
Ik vind die perslucht busjes gewoon ruk.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
De reden dat mensen panisch zijn voor olie en vocht is omdat als je aan het airbrushen/verven bent je dan meteen in de problemen komt. Bedrijven die professioneel daar mee bezig zijn stellen hele specifieke eisen aan hun apparatuur.... logisch als je een Ferrari aan het spuiten bent en een klein beetje olie of water komt mee... als je pech hebt mag je opnieuw beginnen. 1 keer fout kost dan meer dan een van de duurste compressoren. Dan heb je liever gegarandeerd 0 olie in je lucht dan een filtertje dat 'het meeste' wel tegenhoud.Mr_gadget schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:17:
De compressor is niet goed omdat er olie of vocht mee kan komen. Niet omdat het statische electriciteit opleverd.
Maar volgens mij heb je maar 1 of 2 effecten die je kunt krijgen: corrosie & kortsluiting.
Corrosie is alleen een probleem bij langdurige blootstelling en als het ook effect heeft op iets elektrisch. Een soldeerverbinding is redelijk robuust en de nieuwere BGA (Ball Grid Array) en vergelijkbare constructies zorgen ervoor dat je er überhaupt al niet meer bij komt. Maar het grootste gedeelte op een PCB is geïsoleerd, dat is epoxy waar je met veel agressievere chemicaliën nog geen schade aan brengt.
Daarnaast is er genoeg 'vocht' in de lucht, dus als iets echt zo gevoelig voor water zou zijn, dan hadden we al meer problemen.
Kortsluiting is al lastig omdat het ding uitstaat en daarna moet je niet alleen water hebben, maar vooral iets wat ook nog geleid in het water. Laat gecondenseerd water nu juist vrij schoon zijn (soort gedestilleerd water). En dan nog zijn de spanningen zo laag dat het vaak geen probleem oplevert.... je telefoon laten drogen nadat hij in het water is gevallen is denk ik wel het beste voorbeeld hoe goed elektronica tegen water kan. Een minuscuul drupje maakt echt geen indruk.
Dus tenzij er iets is wat ik over het hoofd zie, dan zie ik weinig reden waarom er schade zou moeten ontstaan.
Maar hardware gaat ook vaak kapot door 'er iets mee te doen'. Als ik zie hoever een moederbord soms buigt bij het bevestigen van een koeler, insteekkaart of connector, dan is de kans op mechanische schade sowieso al veel groter dan de spray uit een compressor.
ESD is overigens een compleet ander verhaal. Ga maar eens kijken in een ESD veilige omgeving, dat is meer dan alleen een bandje om je arm of enkel. De hele vloer is dan vaak ESD veilig, al het gereedschap is ESD veilig, enz. Hoe minder spanning/lading er opgebouwd kan worden, hoe beter.
Maar als jij daar in je wollen trui loopt en je enkelbandje maakt even geen contact..... dan wil/hoop je dat er een andere manier is waarop je ontlaadt.
Verwijderd
Het smerige van ESD is ook dat je niet doorhebt hoeveel schade er is gedaan. Er kunnen hele bakken transistoren buiten werking zijn en je CPU werkt nog steeds. Het ding is alleen onverklaarbaar instabiel, of klokt voor geen meter meer over.TheGhostInc schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:41:
ESD is overigens een compleet ander verhaal. Ga maar eens kijken in een ESD veilige omgeving, dat is meer dan alleen een bandje om je arm of enkel. De hele vloer is dan vaak ESD veilig, al het gereedschap is ESD veilig, enz. Hoe minder spanning/lading er opgebouwd kan worden, hoe beter.
Maar als jij daar in je wollen trui loopt en je enkelbandje maakt even geen contact..... dan wil/hoop je dat er een andere manier is waarop je ontlaadt.
Niets is zo frustrerend, tijdrovend en kostbaar als vage symptomen.
Klopt, alleen de-compressie zorgt toch altijd voor afkoeling. En weliswaar is die perslucht droog, maar met de omgevingslucht hoeft dat niet het geval te zijn.RocketKoen schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:51:
.
Te dicht op iets spuiten geeft geen condens... Het is droge lucht. .
Verder, is dat schoonblazen wel nodig? Uiteraard zijn de omstandigheden overal verschillend, dat wel. Maar zo heel af en toe haal ik zelf één van de zijschoten even los en ik merk eigenlijk nooit iets van een noodzaak voor schoonmaak. Het stof in de computer is nauwelijks noemenswaardig. En deze ervaring lees ik bij anderen heel veel als dit weer eens aan de orde komt.
Van veel anderen bij wie het blijkbaar wel nodig wordt gevonden, al dan niet terecht, verneem ik vaak dat ze volstaan met het hanteren van simpel een stofkwastje. Mocht je vinden dat dit niet grondig gebeurt, dat kan wel kloppen, maar het kan absoluut geen kwaad als hier en daar een stofje achterblijft. Als het maar geen dekentjes zijn.
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Bron?Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:31:
[...]
Het smerige van ESD is ook dat je niet doorhebt hoeveel schade er is gedaan. Er kunnen hele bakken transistoren buiten werking zijn en je CPU werkt nog steeds. Het ding is alleen onverklaarbaar instabiel, of klokt voor geen meter meer over.
Niet om je aan te vallen, ik vind dat soort artikelen altijd leuk om te lezen
[ Voor 35% gewijzigd door Fordox op 05-06-2015 23:04 ]
heb zelf op het werk zovaak een moederbord in de wasbak gehad,
wat olie betreft kan ook geen kwaad. bovenstaande doe ik juist om alle vette troep te verwijderen
Ben niet slim, maar wel dom
Verwijderd
Het probleem is dan ook corrosie op langere termijn. Precies om die reden is apparatuur met vochtschade ook afgeschreven - het kan maanden goed gaan en dan opeens toch afgelopen zijn.itcouldbeanyone schreef op zondag 07 juni 2015 @ 23:56:
dat vocht is echt geen probleem, zolang je het daarna maar laat drogen.
heb zelf op het werk zovaak een moederbord in de wasbak gehad,
Zonder zouten corrodeert iets bijna niet, dus als je na gewoon water de boel goed afspoelt met demiwater zou je redelijk goed moeten zitten.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2015 02:44 ]
Verwijderd
stel je niet zo aan joh.. jij blijft bezigVerwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:31:
[...]
Het smerige van ESD is ook dat je niet doorhebt hoeveel schade er is gedaan. Er kunnen hele bakken transistoren buiten werking zijn en je CPU werkt nog steeds. Het ding is alleen onverklaarbaar instabiel, of klokt voor geen meter meer over.

Als je de discussie niet leuk vind, blijf dan gewoon weg ..Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:28:
[...]
stel je niet zo aan joh.. jij blijft bezig
hij heeft een zeer valide punt, dat jij er statis(tis)ch geen tot weinig last van zal hebben doet niets af aan de feiten.
Die kunnen nou typisch van die garantie gevallen zijn, die je opstuurt, teruggestuurt krijgt met niets er aan gedaan omdat ze niets kunnen vinden. Terwijl hij bij jou na 2 uur vastloopt oid. En dan ga jij weer over de zeik omdat die klootzakken van de helpdesk incompetente hufters zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 12-06-2015 18:11 ]
Klein voorbeeld:

Hier zie je de esd schade maar zie je ook dat het spoortje niet helemaal door is, maar na die weken/maanden kan dit wel zo zijn en dan kunnen de problemen optreden.
Hier is overigens een pdfje met erg handige en nuttige info over esd. http://www.esdtraining.nl/Brochure_EHBO_romex.pdf
[ Voor 7% gewijzigd door rikadoo op 12-06-2015 21:57 ]
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Verwijderd
duhFish schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 18:08:
[...]
Als je de discussie niet leuk vind, blijf dan gewoon weg .
het IS geen discussie maar een vervelende herhaling van standpunten, het kinderachtige welles/nietus.
zinloos dus, het ging over een huis tuin en keuken PC met een beetje lucht schoonspuiten, geen rocketscience
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2015 22:58 ]
Waar heeft de ts het gehad over een "huis tuin en keuken" pc ?Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 22:56:
[...]
duh
het IS geen discussie maar een vervelende herhaling van standpunten, het kinderachtige welles/nietus.
zinloos dus, het ging over een huis tuin en keuken PC met een beetje lucht schoonspuiten, geen rocketscience
Nergens. Het is dus puur een aanname ontstaan in het gesprek.
Maar mijn standpunt is nog steeds hetzelfde. Verberg het topic, heb je er ook (bijna) geen last meer van. doe ik ook vaak zat. gewoon niet lezen. klaar
De TS heeft na de zesde reactie laten weten dat hij twee bussen lucht heeft aangeschaft en sindsdien niks meer van zich laten horen.Fish schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 00:36:
[...]
Waar heeft de ts het gehad over een "huis tuin en keuken" pc ?
Nergens. Het is dus puur een aanname ontstaan in het gesprek.
Maar mijn standpunt is nog steeds hetzelfde. Verberg het topic, heb je er ook (bijna) geen last meer van. doe ik ook vaak zat. gewoon niet lezen. klaar
Hij heeft waarschijnlijk ook geen behoefte aan een ellen lange discussie over wat men wel en niet moet doen met een pc. Roepen dat iemand zich maar moet conformeren of wegblijven uit dit topic voegt ook niks toe ook overigens, meningen zijn meningen. Jouw mening is blijkbaar meer waard dan die van (o.a) de mijne omdat jij een professional bent (aldus Camacha), alleen is het zo jammer dat er een polarisatie is ontstaan in deze 'discussie' waardoor men niet meer wil relativeren over het schoonmaken van een pc.
Als van alle tweakers er 10% een esd bandje draagt tijdens het uitstoffen van de pc dan zal het veel zijn gok ik. Maar blijf vooral je punt maken dat het fout kan gaan, wat volgens mij niemand hier tegenspreekt.
Verwijderd
Er liggen vrij duidelijke feiten. Wat je daarvan denkt of ermee doet is dan weer een mening, maar zodra mensen elkaar op basis van beperkte ervaring of kennis dingen gaan wijsmaken wordt het een ander verhaal.Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 22:56:
Per geval is de kans op schade klein, maar ESD-schade is niet denkbeeldig en komt regelmatig voor. Als je er zelf voor kiest dat je het risico wilt nemen is het allemaal prima, maar als mensen anderen gaan vertellen dat het allemaal wel meevalt moet er inderdaad even herhaald worden hoe de zaken ervoor staan.
Dan moet je toch iets beter lezen, want ik zie op de vorige 2 pagina's al ''dat het nooit fout gaat'' en ''dat hij zich niet zo aan moet stellen'' (wat ik ook opvat als tegenspreken/ontkennen). De standpunten die Camacha aanhaalt zijn zeker valide, ik werk zelf met upstream/downstream kaarten wat in feite gewoon moederborden zijn, omdat enkele collega's het vertikt hebben zich te aarden zijn er een aantal kaarten na 3 maanden overleden. Ondanks dat het vaak goed gaat kan het zich toch uiten in problemen, en vaag ook vage. De foto's die hierboven staan is precies wat wij ook gezien hebben door het niet dragen van een bandje. Je kan het risico natuurlijk prima nemen, neem ik ook met wat oudere pc's hier, maar om met andermans hardware (in dit geval van mijn werkgever) of te zeggen stel je niet aan het gaat toch nooit mis ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het veel vaker misgaat dan iedereen denkt alleen dat het niet meteen duidelijk wordt.Hippocampus schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 04:53:Maar blijf vooral je punt maken dat het fout kan gaan, wat volgens mij niemand hier tegenspreekt.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Met de stofzuiger heeft het mijn maat al een videokaart gekost , die is nu ook aan de compressor...
Seriously ? kijk eens naar de post waar je op reargeerd, zeg ik daar uberhaubt daar iets over ?Hippocampus schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 04:53:
[...]
Maar blijf vooral je punt maken dat het fout kan gaan,
Verwijderd
pcies.. jij snapt hetHippocampus schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 04:53:
[...]
De TS heeft na de zesde reactie laten weten dat hij twee bussen lucht heeft aangeschaft en sindsdien niks meer van zich laten horen.
Hij heeft waarschijnlijk ook geen behoefte aan een ellen lange discussie over wat men wel en niet moet doen met een pc.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Dit topic is gesloten.