Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danysuri
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-07 12:34
Ik zit met het volgende:
Kan ik een flammable perslucht gebruiken voor het schoonmaken of moet ik perse een non-flammable perslucht gebruiken?

Een non-flammable is al snel 10 euro duurder.

Moet je eerst trouwens je pc laten afkoelen voor dat je spuit? Zo ja, hoelang?

Je moet natuurlijk niet te dicht op elektronica spuiten als krijg je soort condens.

Ik ga er een kopen van het merk ICIDU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07 15:10
Om een PC schoon te maken kun je prima gewone perslucht gebruiken. Non flammable is stikstof ipv perslucht.

Het enige wat je niet moet doen is een compressor gebruiken. Die lucht is vervuild en dus niet geschikt om mee schoon te maken.

En afkoelen hoeft niet.

Te dicht op iets spuiten geeft geen condens... Het is droge lucht. Tenzij je de bus op zn kop houdt komt er geen vocht uit. En condens krijg je pas als je iets koelt onder kamertemperatuur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
Je hebt ook van die bussen waar gas in zit (butaan geloof ik). Daarbij kan het wel gebeuren dat er "condens" uitkomt, dat is gas dat niet snel genoeg is verdampt. Maar dat verdampt alsnog heel snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-04 12:54
Voor vier tientjes heb je een 12 volt compressortje, daarmee lukt het net zo goed. Heb je er zo weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En daar kan dus erg veel vocht bij vrij komen, tenzij je er een ontvochtiger tussen zet heb je dus al snel een probleem.

Leuk om stoffilters uit te blazen, dat wel, maar voor componenten absoluut ongeschikt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
MarchelV schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:53:
Voor vier tientjes heb je een 12 volt compressortje, daarmee lukt het net zo goed. Heb je er zo weer uit.
Die dingen moet je dus nooit gebruiken om je PC schoon te maken.
Er komen met een compressor eigenlijk altijd kleine oliedruppeltjes mee.
Prima om je autobanden op te pompen. Maar niet voor andere dingen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danysuri
  • Laatst online: 28-07 12:34
Bedankt, zo net 2 bussen besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fietspomp werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zelfde probleem als de compressor

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:23
Wat ook goed werkt is een zachte kwast. Zo verwijder je ook het hele fijne stof wat als een dun vlies laagje vast zit, en wat je niet wegkrijgt met perslucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Hoe zit het eigenlijk met een stofzuiger? Ik gebruik dat eigenlijk altijd.
sorry voor het kapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:21:
[...]

Zelfde probleem als de compressor
Hoe wil je lucht vervuilen met een fietspomp?
Komt geen olie aan te pas en binnen is lucht droog genoeg om geen vochtproblemen te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2015 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:04
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:25:
[...]

Hoe wil je lucht vervuilen met een fietspomp?
Komt geen olie aan te pas en binnen is lucht droog genoeg om geen vochtproblemen te krijgen.
Nog nooit een fietspomp opgemaakt zeker :P. Een groot deel van de fietspompen zijn intern gesmeerd met vet of olie om soepel te blijven pompen en om de ruimte tussen de rubberring en zijwand af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor de liefhebbers een aanradertje:
https://www.conrad.nl/nl/...093363.html?insertCode=89

Is als stofzuiger maar ook als blower te gebruiken. Handig dingetje voor op je hobbyhok waar ik hem ook gebruik voor mijn draai- en freesbank.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaZeLe schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:28:
[...]

Nog nooit een fietspomp opgemaakt zeker :P. Een groot deel van de fietspompen zijn intern gesmeerd met vet of olie om soepel te blijven pompen en om de ruimte tussen de rubberring en zijwand af te sluiten.
Na paar maanden banden oppompen is dat wel verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Niet de oppompdingen waarmee ik heb mogen spelen, waren dan wel voor luchtbedden etc, maar die dingen zaten zelfs na 4 jaar leuk gebruik nog onder de olie/vet.

En het punt blijft ook dat er vochtige lucht uit komt. Binnen en buiten, sowieso, wie blaast zijn pc nou binnen schoon?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:41

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik ben erg blij met deze van Mycom/Icidu: http://www.mycom.nl/deskt...du-air-duster-turbo-350ml

Je gaat er wel snel doorheen maar hij blaast zeer, zeer krachtig zodat je dingen goed schoon krijgt. Als ik een beetje lekker bezig ben met repareren draai ik 1 a 2 bussen per maand weg van dat spul :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35
Als het incidenteel schoonmaken is: Zoek een vriendje of bekende die duikt. Even uitblazen met een duikcilinder is zo gedaan. Sterker nog: als ik 2 bussen per maand zou verslijten zoals sebastius zou ik zelfs een duikcilinder kopen als ik niet dook :D

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07 22:37
Heilige Kaas schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:24:
Hoe zit het eigenlijk met een stofzuiger? Ik gebruik dat eigenlijk altijd.
sorry voor het kapen :)
Droge lucht door een plastic buis= Statische elektriciteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:03:
Na paar maanden banden oppompen is dat wel verdwenen.
Echt niet hoor, de oude fietspompen die hier liggen zijn ook allemaal vet van binnen. Het is echt geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:45
Is er ooit 1 pc stuk gegaan door deze schoon te blazen met een compressor?
Doe het al jaren met een olievrije compressor, en geen problemen zover. Doe het wel slechts 1 a 2 keer per jaar, of als ik wil klussen aan de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:34
Emcee schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:11:
Doe het al jaren met een olievrije compressor, en geen problemen zover. Doe het wel slechts 1 a 2 keer per jaar, of als ik wil klussen aan de pc.
Same here. Ik snap dat er vocht vrijkomt bij een compressor, maar ik vraag me af of die kleine hoeveelheid echt kwaad zal doen. Zelf gebruik ik ook al jaren een compressor om PC's schoon te spuiten, tot nu toe nooit issues. Helemaal omdat je het met name op de fans richt en/of koelblokken, niet op 1cm afstand van de moederbord chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:58
Om nog even terug te komen op de compressor, je hebt olievrije en oliehoudende compressoren. De eerste gebruik ik al jaren om computers schoon te blazen. Wel regelmatig het water aftappen, anders spuit je de waterdamp mee.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Emcee schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:11:
Als die compressor een vochtfilter heeft kan het inderdaad, anders niet.
Junia schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:14:
Same here. Ik snap dat er vocht vrijkomt bij een compressor, maar ik vraag me af of die kleine hoeveelheid echt kwaad zal doen. Zelf gebruik ik ook al jaren een compressor om PC's schoon te spuiten, tot nu toe nooit issues.
Sommige mensen rijden al jaren zonder rijbewijs of terwijl ze bezopen zijn en hebben nooit problemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:45
Vind het belangrijker om de ventilatoren even te blokkeren als je er vol op blaast was ik nog vergeten te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
Emcee schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:18:
Vind het belangrijker om de ventilatoren even te blokkeren als je er vol op blaast was ik nog vergeten te zeggen
Jep, idd erg belangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Junia op 28-05-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
En de persluchtreiniger AIR Duster van Maxxter bij de Action dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PE4000 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:20:
En de persluchtreiniger AIR Duster van Maxxter bij de Action dan?
Zit dat nog in het assortiment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
ik gebruik een duikfles die je bij de duikwinkel kan hervullen, doe je zeer lang mee en werkt perfect. altijd schone lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-07 14:02
Junia schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:18:
[...]

Jep, idd erg belangrijk.
Sorry dat ik dit topic ook effe kaap, maar is dit omdat het stof dan beter meegetrokken wordt door de luchtstroom? of omdat er dan een spanning geinduceerd wordt op het moederbord?

Ik heb namelijk ooit wel eens gehoord van iemand dat zijn moederbord stuk ging nadat hij met zijn vinger aan een fan draaide, maar dit leek mij zo onwaarschijnlijk dat ik hem heb gezegd dat dit waarschijnlijk toeval was.

Die dingen worden toch beveiligd met een vrijloop diode, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:41

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je trekt ze gewoon kapot. Lager gaat naar de klote en je neemt misschien, maar dat kan ik niet onderbouwen, een risico op dat spanningkje inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:23:
[...]

Zit dat nog in het assortiment?
Ik weet niet, kan niets op de site vinden. Laatst hadden ze hier bij de vestiging Hoornsediep te Groningen nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
azziplekkus schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:25:
[...]

Sorry dat ik dit topic ook effe kaap, maar is dit omdat het stof dan beter meegetrokken wordt door de luchtstroom? of omdat er dan een spanning geinduceerd wordt op het moederbord?

Ik heb namelijk ooit wel eens gehoord van iemand dat zijn moederbord stuk ging nadat hij met zijn vinger aan een fan draaide, maar dit leek mij zo onwaarschijnlijk dat ik hem heb gezegd dat dit waarschijnlijk toeval was.

Die dingen worden toch beveiligd met een vrijloop diode, niet?
Spanning wordt opgebouwd en creëert een reële kans om het moederbord kapot te maken. Ik heb al diverse moederborden gezien die op deze manier zijn gesneuveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ok, het kan dus toch...
Weet je toevallig hoe dat komt? Zit daar dan geen vrijloop diode achter om die stroom te laten wegvloeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja maar niet met de vinger, stofzuiger of perslucht kan dat verzoorzaken

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Dat laatste lijkt me onzin... Ik kan gerust geloven dat er om één of andere reden toch ergens een spanning ophoopt die niet weg kan, maar of dit nu door een luchtstroom is of door een vinger blijft voor de fan hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
azziplekkus schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 00:33:
Dat laatste lijkt me onzin... Ik kan gerust geloven dat er om één of andere reden toch ergens een spanning ophoopt die niet weg kan, maar of dit nu door een luchtstroom is of door een vinger blijft voor de fan hetzelfde...
Hoewel ik er technisch geen kennis van heb lijkt het mij logisch dat wanneer de fan gaat roteren er een bepaalde spanning ontstaat die er niet zou zijn al zou je de fan blokkeren (bijv. met een vinger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Klopt. Door de spoelen die door het magnetisch veld bewegen gaat er een stroom lopen. Als deze stroom niet weg kan ontstaat er een spanning. Daarom wordt er gewoonlijk een vrijloopdiode anti-parallel geschakeld met de motor, zodat de schakeling rondom de motor beveiligd is.

Daarom ook dat ik niet zo goed snap waarom er hier wel schade kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
azziplekkus schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 01:08:
Daarom wordt er gewoonlijk een vrijloopdiode anti-parallel geschakeld met de motor, zodat de schakeling rondom de motor beveiligd is.
Misschien dat je zelf daar al antwoord op hebt gegeven? Ik kan me voorstellen dat veel budget fans dit niet hebben, geen idee though.

[ Voor 10% gewijzigd door Junia op 29-05-2015 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

azziplekkus schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 00:33:
Met lucht kan je een fan gemakkelijker een stuk harder laten draaien dan met een vinger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 18:56

D4NG3R

kiwi

:)

Veel groter is de kans (wanneer je de fan niet tegenhoud) dat er stof in de lagers terecht komt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Junia schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 01:34:
[...]

Misschien dat je zelf daar al antwoord op hebt gegeven? Ik kan me voorstellen dat veel budget fans dit niet hebben, geen idee though.
Je fans draaien vrijwel dagelijks heel hard rond terwijl de PC uit staat
Elke keer als je hem uit zet namelijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Als je perslucht op een fan zet gaat hij veel harder draaien dan normaal. Dat maakt natuurlijk ook uit voor de eventueel geïnduceerde stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:49
Een busje gebakken lucht is het beste. Je kunt eventueel de stofzuiger nabij houden om de uitgeblazen stof af te zuigen. Maar deze mag absoluut geen contact maken de onderdelen vanwege de statische elektriciteit. Zorg ervoor dat je een pols or enkelbandje draagt bij gebruik van de stofzuiger, en dat de stofzuiger en pc kast geaard zijn.

Nadeel van een compressor is dat de lucht kleine oliedruppels en vaak ook metaaldeeltjes bevat. Dat is prima voor het uitblazen van filters, maar voor het reinigen van onderdelen moet er een filter in.

Condensvorming van de spuitbussen lucht ontstaat door het verdampen van vloeistof, dat koelt dan af, en kan het onderdeel onder het dauwpunt brengen. In de bus zit lucht gecomprimeerd tot vloeistof, dus de bus, het sprietje, en de luchtstraal, zullen bij gebruik kouder worden dan de omgeving. Maar je moet wel erg lang op één plek spuiten voordat de componenten erg afkoelen gebeurt.
Op de kop houden werkt dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Laatst online: 09:28
Gewoon een vochtafscheider op je compressor plaatsen op je compressor en je hebt geen last van vocht en olie. op termijn een stuk goedkoper als die gebakken lucht busjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-07 19:17

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik heb wel 'ns de inhoud van mijn compressor leeggespoten op mijn hand. Geen druppel te zien of te voelen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen vocht (of olie!) uitkomt, want als je deze zelfde lucht gebruikt voor een verfspuit zou je het effect kunnen zien (alhoewel ik ook dat effect nog nooit heb mogen waarnemen). Maar het geeft wel aan dat de hoeveelheid vocht zeer beperkt is. In dat geval is schade aan componenten volledig uitgesloten.

Het klinkt alsof iedereen elkaar aan het napraten is en elkaar angst aanpraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-07 17:23

Fordox

00101010

Wow wat een hoop bangmakerij over compressors zeg.

Je spuit echt geen uren lang achter elkaar om je pc stofvrij te krijgen, dus liters olie zullen er niet op komen. En daarnaast, olie kan helemaal geen kwaad tegen elektronica.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:43

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Nee maar de volgende laag stof plakt wel extra goed :)

De action heeft hele goedkope busjes perslucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-07 17:02
Ik heb wel gelezen dat wanneer je een aquarium pc bouwt met olie om te koelen er corrosie optreed bij kunststof onderdelen. Wel een vrij extreem voorbeeld maar toch, zal dit alleen bij mineralen olie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-07 15:19
Gebruik hier al jaren de zelfde compressor, en dat is echt nog nooit fout gegaan.
even voor je begint de eerste paar keer in het handvat knijpen om eventueel opgehoopte zooi weg te blazen en daarna gewoon gaan met die banaan.

OscarK: sluit me er volledig bij aan, klinkt weer als een hoop gepappegaai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Het kunststof hard uit door olie ja, maar dan heb je het ook over een periode van enkele weken terwijl het onder grote kwantiteiten wordt bloot gesteld.

En de hoeveelheid uit een compressor is echt niet genoeg om een laag olie ergens op te krijgen waar stof op ligt.

Komop zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 14:53
Bij de action heb je van de perslucht busjes voor 2 euro, zijn wel wat snel leeg maar goed. Het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Het beste gebeurd dit met geioniseerde lucht.

Statische eliminatie

Het reinigen van serverruimtes wordt gedaan door middel van geïoniseerde perslucht. Met behulp van een ionisatiepistool worden statische ladingen geneutraliseerd. Dit maakt het meteen gemakkelijker om oppervlaktes schoon te blazen, omdat er geen nieuwe stofdeeltjes aangetrokken worden. Uiteraard is het belangrijk dat de perslucht vrij is van water of olie, dit kan immers net zulke grote problemen aan uw IT apparatuur veroorzaken als de statische lading zelf.

Bron:
http://www.fusernet.nl/he...rverruimte-bespaart-geld/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:43

OgWok

U.N.C.L.E.

RocketKoen schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:57:
[...]

Die dingen moet je dus nooit gebruiken om je PC schoon te maken.
Er komen met een compressor eigenlijk altijd kleine oliedruppeltjes mee.
Prima om je autobanden op te pompen. Maar niet voor andere dingen.
Dus alle pc's, mobo's etc die ik met een compressor heb uitgeblazen zijn nu dus stuk. (zijn er een paar honderd)
Lijkt me niet. Er is niets stuk, ook niet vet door oliedruppeltjes of nat door condensatie van vocht (vochtafscheider).
Bangmaakverhaal. Meer kan ik er niet van maken.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OgWok schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:18:
[...]

Dus alle pc's, mobo's etc die ik met een compressor heb uitgeblazen zijn nu dus stuk. (zijn er een paar honderd)
Lijkt me niet. Er is niets stuk, ook niet vet door oliedruppeltjes of nat door condensatie van vocht (vochtafscheider).
Bangmaakverhaal. Meer kan ik er niet van maken.
eens ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian120
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-06 13:09
Die link is alleen maar geschreven zodat hun meer klanten kunnen winnen door je bang te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:56
Ik pak altijd de stofzuiger en maak alleen de heatsinks schoon. Met een busje perslucht krijg je het waarschijnlijk beter schoon omdat je ook tussen de vinnen kan komen. Maar goed, het wordt toch weer vies :)

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 18:56

D4NG3R

kiwi

:)

Stofzuiger zou ik dan wel weer ontwijken, tenzij het een handstofzuiger is of een professioneel ding bouw je nogal snel een statische lading op.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Heb zelf ook vaak zat met de compressor de pc schoongemaakt, geen problemen hoor.
Dus ondanks mijn verhaal over ionisatie, lijkt me dit een beetje overdreven.

Geheugenplankjes pak ik ook niet vast met een kabel waarmee ik mezelf ontlaad, en die doen het ook gewoon. Hardware kan best wel wat hebben hoor wat dat betreft.

[ Voor 9% gewijzigd door kevlar01 op 29-05-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
De verhalen over compressoren en stofzuigers enzo kloppen wel degelijk, maar het is puur een kansverdeling.

Net als mensen die zeggen dat hun opa zijn hele leven rookte maar toch 95 is geworden. Dat betekend niet dat roken gezond is.

Een stofzuiger genereert statische elektriciteit bij het mondstuk. Dat ->KAN<- de hardware slopen. Er zullen vast wel mensen zijn die hun pc al heel vaak met een stofzuiger hebben schoongemaakt zonder problemen. Dat maakt het niet goed. Er zijn ook pc's door gesneuveld.

Hetzelfde met compressoren. Je loopt risico op vocht, olie en metaaldeeltjes in de luchtstroom. Dat ->KAN<- de hardware slopen. Kan jaren goed gaan, maar ook zomaar een keer fout.
kevlar01 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:35:
Heb zelf ook vaak zat met de compressor de pc schoongemaakt, geen problemen hoor.
Dus ondanks mijn verhaal over ionisatie, lijkt me dit een beetje overdreven.

Geheugenplankjes pak ik ook niet vast met een kabel waarmee ik mezelf ontlaad, en die doen het ook gewoon. Hardware kan best wel wat hebben hoor wat dat betreft.
Met aarding worden vaak zat juist fouten gemaakt. Je hoeft helemaal niet ontladen te zijn tov de randaarde, maar wel tov de pc zelf. Enkel jezelf ontladen en daarna een moederbord vastpakken die niet geaard is en waar toevallig wel potentiaal op staat (tov de randaarde) kan ook dingen slopen.
Maar als je eerst de kast (een geleidend stuk) zelf vastpakt (wat je vaak wel doet gelukkig) zal dat potentiaalverschil tussen jou en de pc opheffen. En aangezien het moederbord daar ook aan refereert is er dus ook geen potentiaalverschil meer met bijvoorbeeld een ramlatje.

[ Voor 42% gewijzigd door timberleek op 29-05-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

timberleek schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:37:
De verhalen over compressoren en stofzuigers enzo kloppen wel degelijk, maar het is puur een kansverdeling.

Net als mensen die zeggen dat hun opa zijn hele leven rookte maar toch 95 is geworden. Dat betekend niet dat roken gezond is.

Een stofzuiger genereert statische elektriciteit bij het mondstuk. Dat ->KAN<- de hardware slopen. Er zullen vast wel mensen zijn die hun pc al heel vaak met een stofzuiger hebben schoongemaakt zonder problemen. Dat maakt het niet goed. Er zijn ook pc's door gesneuveld.

Hetzelfde met compressoren. Je loopt risico op vocht, olie en metaaldeeltjes in de luchtstroom. Dat ->KAN<- de hardware slopen. Kan jaren goed gaan, maar ook zomaar een keer fout.
+3

En ja he hebt ook non believers. Dat mag, maar niet met mijn spullen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Laatst online: 09:28
wat een flauwe kul, om dat te voorkomen zijn er vocht en olie afscheiders. die zijn speciaal om het vocht en de olie (duh) af te scheiden.

daarmee is het risico er niet meer en is het 100% veilig. elke goede compressor is uitgerust met zo'n ding en anders is het niet duur of moeilijk om hem toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:18

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik gebruik een kwast en een stofzuiger. De kwast om alles los te poetsen, en de stofzuiger om de dwarelende stof op te vangen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:43

OgWok

U.N.C.L.E.

Je hebt ook olievernevelaars; die geven een prachtige glans op het moederbord ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

artificial_sun schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:50:
Ik gebruik een kwast en een stofzuiger. De kwast om alles los te poetsen, en de stofzuiger om de dwarelende stof op te vangen.
antistatische kwast hoop ik

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

OgWok schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:56:
Je hebt ook olievernevelaars; die geven een prachtige glans op het moederbord ;)
Je hebt ook complete pc's die gekoeld worden met olijfolie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timberleek schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:37:
Dit inderdaad. Prima als je jezelf wilt belazeren, maar als je dan met apparatuur van anderen aan de slag gaat of, misschien nog erger, adviezen gaat geven, wordt het toch wel een ander verhaal.
fvdberg schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:43:
wat een flauwe kul, om dat te voorkomen zijn er vocht en olie afscheiders. die zijn speciaal om het vocht en de olie (duh) af te scheiden.

daarmee is het risico er niet meer en is het 100% veilig. elke goede compressor is uitgerust met zo'n ding en anders is het niet duur of moeilijk om hem toe te voegen.
Nee joh, die filters zijn uitgevonden omdat het een fictief probleem is :+

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Uit ervaring kan ik melden dat een stofzuigen een pc kan slopen, ik had niets aangeraakt in de pc. Toch deed ie het niet meer zo goed daarna.

Bij de action waar ik laatst was hadden ze nog busjes lucht, echter het merk Maxxter (=Gembird) zijn ze denk ik aan het uit faseren voor een ander merk (tenminste voor andere producten). Kan zijn dat de busjes daarmee verdwijnen of worden vervangen door een ander merk.

Overigens koop geen hardware van Maxxter (of Gembird), gaat snel stuk, ik had een wifi repeater die na 13 maanden stuk ging, die van broer ook. Ik weet nog niet hoe lang het busje lucht zich houd :)

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Geef mij een compressor en die pc, ik garandeer je dat ik het systeem schoon krijg zonder hem te slopen. Zo niet, krijg je 2x de dagwaarde terug van me.

Wat een onheil geroep. De kans dat het mis gaat is zeer minimaal, de rokende opa vergelijking gaat helemaal niet hierin op.
Dit is namelijk maar een 1 malige handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeanj schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:23:
Uit ervaring kan ik melden dat een stofzuigen een pc kan slopen, ik had niets aangeraakt in de pc. Toch deed ie het niet meer zo goed daarna.
Dat is natuurlijk de grap met statische elektriciteit, dat het kan springen. Ook luchtstromen langs elektronica kunnen in die elektronica zelf spanning opbouwen.

Als je je beseft dat een stofzuiger een enorme kunststof slang is waar bakken lucht langs gezogen worden snap je misschien waarom daar rap veel spanning kan opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:49

Kek

3flix

die spuitbussen vind ik altijd wel erg duur ( 8 euro per stuk) dan betere dit voor een tientje :D zal vast wel prut kwaliteit zijn.

Ik ga morgen gelijk bij de action langs om te kijken of ze daar nog goedkope bussen hebben, koop ik er een familieverpakking van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kek schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:29:
die spuitbussen vind ik altijd wel erg duur ( 8 euro per stuk) dan betere dit voor een tientje :D
Zit je nou te trollen of plemp je echt zomaar alles neer? :D

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
  • Laatst online: 21-07 16:42
Al die theorieverhalen van dat compressors niet zou mogen..dat valt reuze mee, althans bij de mobiele op 12v of kleintjes op 220. Hiermee blaas ik al 17 jaar pc's mee schoon enbis nog nooit mis gegaan. Wel haal ik de voeding los van het moederbord en videokaart en hou ik de cpu cooler zo vast dat hij niet kan draaien om te voorkomen dat het een dynamo wordt. Voor de rest kun je met een gerust hart een compressor gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:32:
[...]

Zit je nou te trollen of plemp je echt zomaar alles neer? :D
beetje van beide :p en toch vraag ik me af of je met dat ding uit de voeten kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

jeanj schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:23:

Bij de action waar ik laatst was hadden ze nog busjes lucht, echter het merk Maxxter (=Gembird) zijn ze denk ik aan het uit faseren voor een ander merk (tenminste voor andere producten). Kan zijn dat de busjes daarmee verdwijnen of worden vervangen door een ander merk.

Overigens koop geen hardware van Maxxter (of Gembird), gaat snel stuk, ik had een wifi repeater die na 13 maanden stuk ging, die van broer ook. Ik weet nog niet hoe lang het busje lucht zich houd :)
Heb ongeveer 6 bussen per jaar nodig, ze gaan niet al te lang mee, maar ik moet dan ook regelmatig alles even een blast geven omdat ik mijn zijpaneel 24/7 eraf heb, geen dust-filters heb en de pc staat ook nog op vloerbedekking :P

Busjes werken prima, maar op het einde is het net alsof je een butaanfles openzet, het maakt mij iedere keer godsberoerd...
Nou ja, met de stofzuiger ga ik ook vaak genoeg langs de kast af (ook als het ding aan staat) of ik ga even langs mijn radiator en tot nu toe is er niks beschadigd geraakt: dit is echter zoiets als Russische roulette en raad ik je ook pertinent/permanent( :D )) AF!

Wat je met je eigen zooi doet moet je zelf weten, maar doe het bij anderen altijd op de juiste manier: perslucht.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:34:
Al die theorieverhalen van dat compressors niet zou mogen..dat valt reuze mee, althans bij de mobiele op 12v of kleintjes op 220. Hiermee blaas ik al 17 jaar pc's mee schoon enbis nog nooit mis gegaan.
Rook je ook en heb je nog geen kanker?
offtopic:
Ik gok dat je pertinent bedoelt, al is permanent op zich niet fout hier.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Het is echt een broodje aap verhaal ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:56:
[...]

[...]

offtopic:

[ Voor 6% gewijzigd door ewal op 29-05-2015 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:34:
Het is echt een broodje aap verhaal ;)
Helemaal juist, die filters zijn er niet voor niets. Dat het niets uitmaakt is zoals je zegt een broodje aap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:56:
[...]

[...]

offtopic:
Uhm, ja klopt helemaal, toevallig past het hier maar normaal moet er pertinent komen, even edit...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:10:
[...]

Helemaal juist, die filters zijn er niet voor niets. Dat het niets uitmaakt is zoals je zegt een broodje aap.
Ik ga dus niet eindeloos discussie voeren, maar deze reactie is nou precies wat ik bedoel. In theorie zou het niet goed zijn terwijl de praktijk dit niet heeft bewezen. Ik werk als systeembeheerder op verschillende bedrijven, en heb honderden computers met een standaard mobiele compressor schoongemaakt en nog nooit zijn hierdoor problemen ontstaan. Ook pc's die 12 jaar in gebruik zijn geweest en elk half jaar op deze wijze werd schoongemaakt. En deze is na 12 jaar niet vervangen door defect maar gewoon ter upgrade. Dus ja, voor mij is het wel een broodje aap verhaal. Uit ervaring in de praktijk en niet uit theorie of een boekje :P Maar geloof gerust dat jij gelijk heb. Dan doe jij het mét flter, ook dat werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:19:
Ik ga dus niet eindeloos discussie voeren, maar deze reactie is nou precies wat ik bedoel. In theorie zou het niet goed zijn terwijl de praktijk dit niet heeft bewezen. Ik werk als systeembeheerder op verschillende bedrijven, en heb honderden computers met een standaard mobiele compressor schoongemaakt en nog nooit zijn hierdoor problemen ontstaan. Ook pc's die 12 jaar in gebruik zijn geweest en elk half jaar op deze wijze werd schoongemaakt. En deze is na 12 jaar niet vervangen door defect maar gewoon ter upgrade. Dus ja, voor mij is het wel een broodje aap verhaal. Uit ervaring in de praktijk en niet uit theorie of een boekje :P Maar geloof gerust dat jij gelijk heb. Dan doe jij het mét flter, ook dat werkt ;)
Als we even voor het gemak aannemen dat het volledig klopt wat je zegt en dat er in al die jaren nooit defecten zijn ontstaan door die manier van handelen (ook waar jij geen weet van hebt), betekent het alsnog dat je statistiek niet begrijpt. Er zijn mensen die hun leven lang roken, 100 jaar oud worden en nooit kanker krijgen. Dat wil, zoals je snapt, geenszins zeggen dat roken ook gezond voor je is.

Doe met je eigen hardware wat je wilt, maar bij een professional is zo'n houding toch wel behoorlijk storend. Maar goed, je zou niet de eerste zijn die op basis van ervaring en het gaat altijd goed schade aanricht, tot op het niveau dat het vliegtuigrampen heeft veroorzaakt. Dat gaat ook goed totdat het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Ik dacht dat je nou inmiddels wel had begrepen dat het juist statistieken zijn die voor mij minder van belang zijn dan ervaring uit de praktijk. Verder hebben we beide onze mening / punt gemaakt en heb ( zoals ik al eerder liet weten ) geen trek in eindeloze discussies, dus dit was mijn laatste post _/-\o_
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:27:
[...]

Als we even voor het gemak aannemen dat het volledig klopt wat je zegt en dat er in al die jaren nooit defecten zijn ontstaan door die manier van handelen (ook waar jij geen weet van hebt), betekent het alsnog dat je statistiek niet begrijpt. Er zijn mensen die hun leven lang roken, 100 jaar oud worden en nooit kanker krijgen. Dat wil, zoals je snapt, geenszins zeggen dat roken ook gezond voor je is.

Doe met je eigen hardware wat je wilt, maar bij een professional is zo'n houding toch wel behoorlijk storend. Maar goed, je zou niet de eerste zijn die op basis van ervaring en het gaat altijd goed schade aanricht, tot op het niveau dat het vliegtuigrampen heeft veroorzaakt. Dat gaat ook goed totdat het fout gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door ewal op 29-05-2015 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:28:
Zoals ik al zei, geen zin in eindeloze discussies _/-\o_
Ik snap dat je niet steeds uitgelegd wilt krijgen waarom je ernaast zit :+ Zo zie je maar weer, ook een professional die al jaren meegaat kan nog nieuwe dingen leren.

Edit vanwege edit:
ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:28:
Ik dacht dat je nou inmiddels wel had begrepen dat het juist statistieken zijn die voor mij minder van belang zijn dan ervaring uit de praktijk.
Dat je je baseert op een kleinere - en daarom veel minder relevante - samplegroep is inderdaad inmiddels wel duidelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
blijf vooral boekjes lezen :P
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:30:
[...]

Ik snap dat je niet steeds uitgelegd wilt krijgen waarom je ernaast zit :+ Zo zie je maar weer, ook een professional die al jaren meegaat kan nog nieuwe dingen leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:31:
blijf vooral boekjes lezen :P
[...]
Ik dacht dat jij niet meer ging antwoorden. Tevens kansloze opmerking,

maar goed statische elektriciteit is ook op langere termijn schadelijk, als jij de computer schoongemaakt wegstuurd en hij werkt, 1 a 2 jaar later toevallig stukgaat om onbekende reden is het mogelijk dat het door de compressor is gekomen.

Gelukkig hoef ik niet met je te werken, in plaats dat je wat doet met de geleverde informatie kies je ervoor om het aktief te negeren.

Ik heb gelukkig geen esd audits gelopen vroeger, oh wacht ..

Autogordels zijn ook zo'n ontzettende onzin toch ?

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 29-05-2015 19:53 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fish schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:52:
Autogordels zijn ook zo'n ontzettende onzin toch ?
Ik rijd al jaren zonder en ben nog steeds niet dood, dus het is een boekjesprobleem :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Fish schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:52:
[...]

maar goed statische elektriciteit is ook op langere termijn schadelijk, als jij de computer schoongemaakt wegstuurd en hij werkt, 1 a 2 jaar later toevallig stukgaat om onbekende reden is het mogelijk dat het door de compressor is gekomen.
En dat is dus in 17 jaar juist nog nooit voorgekomen. Altijd A-merk onderdelen gebruikt, en nog nooit iets kapot gegaan dankzij de compressor, ook niet op lange termijn. Ik ben proffesioneel ict-er en weet waar ik over praat, uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

ok jongens jullie zijn het er niet over eens, dat is nu wel duidelijk. als je er nog verder over door wil gaan zou ik zeggen wissel even wat gegevens uit en spreek eens af ergens zodat jullie het daar uitvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Kek schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:39:
ok jongens jullie zijn het er niet over eens, dat is nu wel duidelijk. als je er nog verder over door wil gaan zou ik zeggen wissel even wat gegevens uit en spreek eens af ergens zodat jullie het daar uitvechten.
Ik respecteer een ieders mening hoor, en geef alleen aan wat mijn ervaringen zijn. Daarbij bepaal ik zelf wel wanneer ik er op reageer of niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kek schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:39:
Waarom? heb je de titel van het topic al gelezen. Deze discussie is de kern van het topic. als je de discussie niet leuk vind moet je het topic gewoon ff hiden (zo heb ik er genoeg gehide)
ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:30:
[...]

En dat is dus in 17 jaar juist nog nooit voorgekomen. Altijd A-merk onderdelen gebruikt, en nog nooit iets kapot gegaan dankzij de compressor, ook niet op lange termijn. Ik ben proffesioneel ict-er en weet waar ik over praat, uit eigen ervaring.
Ik heb ook gewerkt voor de productie van een A merk. esd bescherming staat ook daar op hoog niveau. daar verlaagt men zich niet tot "ordinaire"compressors/stofzuigers. en ook daar heb ik praktijkvoorbeelden gezien van esd schade. Door de hoge volumes is er dus ook statistisch een grotere kans.

Daarbij, onderdelen blijven niet heel dankzij een compressor.

Je hebt professionele bouwvakkers die van steigers vallen
professionele slagers die zich snijden
profesionele bergbeklimmers die doodvriezen etc
plastische chirurgen die onstekingen veroorzaken en de tieten uit het lijf vallen

Omdat je professional bent wil niet zeggen dat je alles weet en of kan.
Wel veel natuurlijk, maar nooit alles.

Edit:
Dat het bij jouw statistisch goed uitvalt is heel mooi. Maar je bent vrij stellig, en gevoelsmatig zou je wat meer open mogen staan voor andermans ervaring/mening. dat het jou niet is overkomen betekend niet dat het anderen niet is overkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 29-05-2015 20:57 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:41
Oke dus geïoniseerde perslucht kan het mee. Maar hoe groot is de kans voor een particulier om (ESD) schade te krijgen wanneer je olieloze-compressor gebruikt met filter en waterafscheider? Want deze gebruik ik.
Inprincipe blaast er wel wat lucht langs de videokaart PCB en het moederbord maar dit gebeurd ook met de koeling van de pc zelf. Zie overigens niet hoe je met zo'n 12V ding schoon kan blazen, olie en komt amper lucht uit door gebrek aan een tank.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:30:
Je hebt juist geen idee waar je het over hebt. Zoveel ontkenning bij elkaar heb ik maar zelden gezien. In plaats van echte argumenten blijf je maar hameren op die 'ervaring' die zo weinig waard is (en blijkt, overigens).
Fish schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:52:
Omdat je professional bent wil niet zeggen dat je alles weet en of kan.
Wel veel natuurlijk, maar nooit alles.
Ik weet niet of je zo iemand wel een professional kunt noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-07 12:17
Ik gebruik mijn duikfles of maxxter busjes meestal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 17:07
snap de argumentatie niet zo ...
compressor is slecht .. want vochtige lucht of lucht met olie ... en of ESD
stofzuiger slecht .. want droge lucht door een plastic slang .. dus ESD ...

maar als het uit een busje komt door een plastic slangetje .. dan zou er geen ESD kunnen optreden ?
Wat zorgt daar dan voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:35

Strikie

Athletics

Ik gebruik zelf ook al jaren een compressor , nooit problemen mee gehad , wel de fan vasthouden anders wordt die gaar. Ik weet het hoort niet zo maar het is lekker powerful en snel .

Wel even de kabels controleren of alles goed vastzit , dat er bv geen SATA kabel van de hdd loszit, heb ik dus 1 keer meegemaakt dat een klant terug kwam omdat de pc niet opstartte :P Dat is dus niet professioneel !

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 27-07 17:31

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Duit -> zakje:

Het is correct om alle mogelijke voorzorgsmaatregelen te treffen om schade te voorkomen. Dus compressors het liefste met waterafscheiders en filters. De stofzuiger niet tegen je hardware aanhouden, en hou jezelf ESD vrij. Dit alles is mooi in bedrijfsomgeving maar voor de hobbyist vaak te omslachtig.

Het punt is dat de meeste hardware niet zo fragiel is als men vaak denkt. Behalve de ventilatoren kan die stapel chips en weerstandjes best wel wat hebben. Ik denk zelfs dat stof zelf vaker voor problemen zorgt dan het ontstoffen. De hamvraag is hoe maak je het beste je pc schoon.

Als je 'gewoon' de compressor erop loslaat kan dit voor problemen zorgen (je blaast stof naar delen die het juist niet nodig hebben). Mijn tip is ook om zoveel mogelijk te demonteren en los schoon te maken en het liefste buiten de deur zodat je geen stofzuiger nodig hebt. Iedere vorm van een stroom lucht is al genoeg om stof te laten verdwijnen, uit een busje, compressor of gewoon je mond. Voor het hardnekkige spul gebruik je een borsteltje of kwast.

Als je toch alles los hebt kan je als je klaar bent meteen je koelpasta verversen. ;)

Ventilatoren hebben vaak goed aangekoekte troep erop en die kan je het beste met een (tanden) borstel te lijf gaan en daarna nog even met een vochtig doekje erover. Die dingen moet je in ieder geval niet met een compressor/perslucht te lijf gaan omdat je liever geen stof in het binnenwerk wil blazen.

Over statische elektriciteit kan je ook uren blijven praten, maar uitgeschakelde/uitgebouwde hardware gaat niet zomaar in rook op mocht er een vonkje overslaan. Voor diegene die denken dat één simpel kabeltje al de opgebouwde lading doet verdwijnen heb ik slecht nieuws; statische elektriciteit kan zeer lokaal (binnen enkele decimeters) opbouwen en ontladen (afhankelijk van het materiaal). Ik heb veel problemen gehad met statische elektriciteit maar meer dan sensoren laten flippen deed het niet (en dan heb ik het over serieuze vonken)
Neemt niet weg dat voorkomen beter is dan genezen.

Tot slot heb ik persoonlijk alleen maar matige ervaringen met 'lucht' uit een spuitbus en vindt ik het het geld niet waard. Maar dat moet ieder voor zich maar uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het dan over vocht hebt is dat nog wel een goede. Er komen toch net te vaak onbedoelde spetters mee (ook heel klein) om dat een goed idee te laten zijn :P
Hippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 03:44:
Over statische elektriciteit kan je ook uren blijven praten, maar uitgeschakelde/uitgebouwde hardware gaat niet zomaar in rook op mocht er een vonkje overslaan. Voor diegene die denken dat één simpel kabeltje al de opgebouwde lading doet verdwijnen heb ik slecht nieuws; statische elektriciteit kan zeer lokaal (binnen enkele decimeters) opbouwen en ontladen (afhankelijk van het materiaal). Ik heb veel problemen gehad met statische elektriciteit maar meer dan sensoren laten flippen deed het niet (en dan heb ik het over serieuze vonken)
Neemt niet weg dat voorkomen beter is dan genezen.
Hier is voordat ik beter op ESD lette geheugen en een videokaart op mysterieuze wijze overleden na uitbouwen en terug inbouwen. Nu is de boel hier letterlijk knetterstatisch, dus dat helpt ook alvast niet.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik al jaren een stofzuiger met afneembaar borsteltje. Dat borsteltje komt overal doorheen en wrikt alle vastgekoekte stof tussen filters of heatsinks snel los. En het is gelijk weg, je spuit het niet in de ruimte in ofzo in verhouding met een perslucht busje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 27-07 17:31

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:00:
[...]

Als je het dan over vocht hebt is dat nog wel een goede. Er komen toch net te vaak onbedoelde spetters mee (ook heel klein) om dat een goed idee te laten zijn :P
Ja Camacha, het lijkt wel te dom voor woorden maar het werkt. Ik heb respect voor jouw mening dat je alles met fluwelen handschoenen moet aanpakken, maar een pc is geen rocketsurgery. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:03:
Ja Camacha, het lijkt wel te dom voor woorden maar het werkt. Ik heb respect voor jouw mening dat je alles met fluwelen handschoenen moet aanpakken, maar een pc is geen rocketsugery. ;)
Zie mijn edit. Ook dat is inderdaad N=1, maar dat er nooit wat zou gebeuren is dus pertinent niet waar. Er gaan dingen stuk.

Overigens is spuug wel echt een heel slecht idee, dat is ook nog corrosief als de pest. Dat wil je echt niet op je PCB hebben. Het werkt, maar of je hardware ook nog werkt is de vraag. Het meeste spul is toch net even te duur om die gok te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 04:05 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.