Duit -> zakje:
Het is correct om alle mogelijke voorzorgsmaatregelen te treffen om schade te voorkomen. Dus compressors het liefste met waterafscheiders en filters. De stofzuiger niet tegen je hardware aanhouden, en hou jezelf ESD vrij. Dit alles is mooi in bedrijfsomgeving maar voor de hobbyist vaak te omslachtig.
Het punt is dat de meeste hardware niet zo fragiel is als men vaak denkt. Behalve de ventilatoren kan die stapel chips en weerstandjes best wel wat hebben. Ik denk zelfs dat stof zelf vaker voor problemen zorgt dan het ontstoffen. De hamvraag is hoe maak je het beste je pc schoon.
Als je 'gewoon' de compressor erop loslaat
kan dit voor problemen zorgen (je blaast stof naar delen die het juist niet nodig hebben). Mijn tip is ook om zoveel mogelijk te demonteren en los schoon te maken en het liefste buiten de deur zodat je geen stofzuiger nodig hebt. Iedere vorm van een stroom lucht is al genoeg om stof te laten verdwijnen, uit een busje, compressor of gewoon je mond. Voor het hardnekkige spul gebruik je een borsteltje of kwast.
Als je toch alles los hebt kan je als je klaar bent meteen je koelpasta verversen.
Ventilatoren hebben vaak goed aangekoekte troep erop en die kan je het beste met een (tanden) borstel te lijf gaan en daarna nog even met een vochtig doekje erover. Die dingen moet je in ieder geval niet met een compressor/perslucht te lijf gaan omdat je liever geen stof in het binnenwerk wil blazen.
Over statische elektriciteit kan je ook uren blijven praten, maar uitgeschakelde/uitgebouwde hardware gaat niet zomaar in rook op mocht er een vonkje overslaan. Voor diegene die denken dat één simpel kabeltje al de opgebouwde lading doet verdwijnen heb ik slecht nieuws; statische elektriciteit kan zeer lokaal (binnen enkele decimeters) opbouwen en ontladen (afhankelijk van het materiaal). Ik heb veel problemen gehad met statische elektriciteit maar meer dan sensoren laten flippen deed het niet (en dan heb ik het over serieuze vonken)
Neemt niet weg dat voorkomen beter is dan genezen.
Tot slot heb ik persoonlijk alleen maar matige ervaringen met 'lucht' uit een spuitbus en vindt ik het het geld niet waard. Maar dat moet ieder voor zich maar uitmaken.