Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 17:31

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:05:
[...]

Zie mijn edit. Ook dat is inderdaad N=1, maar dat er nooit wat zou gebeuren is dus pertinent niet waar. Er gaan dingen stuk.

Overigens is spuug wel echt een heel slecht idee, dat is ook nog corrosief als de pest. Dat wil je echt niet op je PCB hebben. Het werkt, maar of je hardware ook nog werkt is de vraag. Het meeste spul is toch net even te duur om die gok te nemen.
Joh, ik heb een geheugen latje uit de modder getrokken en die werkte nog (weken buiten gelegen)
Corrosie als gevolg van op je moederbord blazen ? Ik denk dat je nu spijkers op laag water aan het zoeken bent.
Ja in theorie heb je een punt, maar in praktijk zal dat allemaal wel loslopen.

Over statische elektriciteit: Ja dat kan dingen slopen, dat ontken ik niet. Maar nogmaals, zolang je het niet opzoekt zal het geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:13:
Joh, ik heb een geheugen latje uit de modder getrokken en die werkte nog (weken buiten gelegen)
Dit latje werkte niet. Dat het wel losloopt is dus duidelijk niet in alle gevallen waar, zie ook de (nu eens echt) professionele ervaringen van Fish.

Mensen kunnen wel blijven roepen dat zij niet tegen de lamp gelopen zijn, maar dat verandert niet veel aan het verhaal. Dat is fijn, maar ook mazzel en een loterij.
Hippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:13:
Over statische elektriciteit: Ja dat kan dingen slopen, dat ontken ik niet. Maar nogmaals, zolang je het niet opzoekt zal het geen probleem zijn.
Dat blijkt onwaar. Als je geluk hebt zal het geen probleem zijn. Jij hebt dat blijkbaar gehad.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 04:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:17:
[...]

Dit latje werkte niet. Dat het wel losloopt is dus duidelijk niet in alle gevallen waar, zie ook de (nu eens echt) professionele ervaringen van Fish.

Mensen kunnen wel blijven roepen dat zij niet tegen de lamp gelopen zijn, maar dat verandert niet veel aan het verhaal. Dat is fijn, maar ook mazzel en een loterij.

[...]

Dat blijkt pertinent onwaar.
Goed, jij wint. Enige nuance is er niet bij. Alles is gevaarlijk, alles gaat kapot, blijf er maar van af en ga naar de professional. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

+1.

Ik zie mensen jaren hardware zoals geheugen gewoon vanaf pins en connectoren met vingers enzo aanraken. Ik kan wel blijven roepen dat statische electriciteit killer is maar het is nog nooit voorgekomen.

Hardware tegenwoordig is ook een stuk bestendiger. Geheugen hebben ook 'caps' die zulke 'pieken' opvangen. SSD's ook, harde schijven ook, PSU's, CPU's, moederborden, alles wel zo'n beetje. De piekspanning veroorzaakt door statische electriciteit moet echt hoog zijn wil je hardware stuk kunnen maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 04:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:19:
Goed, jij wint. Enige nuance is er niet bij. Alles is gevaarlijk, alles gaat kapot, blijf er maar van af en ga naar de professional. ;w
Heel veel genuanceerder dan dat het een loterij is wordt het niet. Dat is geen van de dingen die je zegt, maar je weet zelf ook wel dat je flauw doet omdat je je gelijk niet kunt halen.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:21:
Ik zie mensen jaren hardware zoals geheugen gewoon vanaf pins en connectoren met vingers enzo aanraken. Ik kan wel blijven roepen dat statische electriciteit killer is maar het is nog nooit voorgekomen.
Heb je mijn eerdere post gemist? Nooit is simpelweg niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:22:
[...]

Heel veel genuanceerder dan dat het een loterij is wordt het niet. Dat is geen van de dingen die je zegt, maar je weet zelf ook wel dat je flauw doet omdat je je gelijk niet kunt halen.
Meer omdat jij stug blijft volhouden dat dingen stuk gaan als je het niet op JOUW manier doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee goed, mischien 1 kaart in mijn prillere jaren (Een FX5700 van Nvidia) die ermee stopte na het schoonmaken. Sindsdien heel nvidia afgezworen qua grafische kaarten en nooit meer een dood stuk hardware in handen gehad na het schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speciaal voor de sceptici hier:
Think about it like this, most of the components on your board expect to see a voltage of around 5-24 volts. The voltage required for electricity to arc in air (shock when you touch a door know for example) is 3 million volts per meter ,but that's crazy right? Let's break this down a bit. Okay let's say an arc happens 1cm from your hand, that's (3,000,000V0.01m) = 30,000V that's a shit load of voltage right? Might still be unreasonable so let's say an arc happens 1mm from your hand, that's (3,000,000V0.001m) = 3,000V. The average voltage of an arc in air is 10,000 volts. ESD is a very real risk because even if an item arc doesn't cause a catastrophic failure of a component, it might greatly reduce the life of the component. At my work, I'm an electrical engineer, we expect ESD failures costs us about 20 million a year because of premature failure or catastrophic failure. So I strongly dislike when people give advice that ESD is nothing to worry about.
Hippocampus schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:24:
Meer omdat jij stug blijft volhouden dat dingen stuk gaan als je het niet op JOUW manier doet.
Ik beweer het, Fish, die blijkbaar verstand van zaken heeft beweert het, een engineer met verstand van zaken beweert het. Dan kan ik het of stug volhouden, of liegen, en aangezien ik niet van het tweede houd doe ik het eerste maar ;) Dit is geen gevalletje e-peen of een compromis accepteren, dit is feiten bij een verhaal zoeken.

Let er ook vooral op dat schade lang niet altijd duidelijk is, dus ook allerlei vage storingen of instabiliteit kunnen veroorzaakt zijn door ESD-schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zie voorlaatste antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie mijn laatste antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het allemaal best meevalt. Geen enkele fabrikant is erbij gebaat dat hun hardware kan leiden aan ESD. Het geldt voor alles vanaf DVD-Rom speler tot aan een grafische kaart. In een testomgeving waar veel met eletronica (bare!) wordt gewerkt kan ESD inderdaad een ernstig, duur en serieus probleem zijn, en dat fabrikanten van PC-hardware met name ervoor zorgen dat hun hardware in ieder geval beschermd is voor de huis tuin en keuken ESD-vormen.

Bedoel ook zij weten dat mensen de raarste dingen met hardware doen en dan nog verwachten dat het werkt. Een moederbord in een bak met water dompelen bijv, geheugen met blote handen aanraken of geheugen op vloerbedekking rondstrooien...

Hardware wordt ook goedkoper. Als je nu je grafische kaart verliest buiten garantieperiode dan scoor je vanaf een paar tientjes al een redelijke via V&A of marktplaats. Liggen we echt zo wakker van ESD dat een kast tegenwoordig bedraad en al met poldbandje alleen opengemaakt mag worden en op scientific-wijze alleen schoongemaakt mag worden?

Fuck dat. Ik strooi met regelmaat m'n grafische kaarten wel eens op een matzwarte vloerbedekking, beladen met statische electriciteit. Die dingen gaan niet stuk en doen het gewoon nadat ik ze er weer inprik. Al die dingen hebben tegenwoordig een dikke laag coating rondom de PCB zitten. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 04:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413826

Waarom zo moeilijk? Ik koop perslucht bij Action voor nog geen 3 Euro per bus, werkt prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:41:
Liggen we echt zo wakker van ESD dat een kast tegenwoordig bedraad en al met poldbandje alleen opengemaakt mag worden en op scientific-wijze alleen schoongemaakt mag worden?
goed punt _/-\o_ het gaat om het schoonblazen van een hobby PC en geen hart/longmachine besturing of een 747.

* pakt vast de chips en nootjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 04:41:
Liggen we echt zo wakker van ESD dat een kast tegenwoordig bedraad en al met poldbandje alleen opengemaakt mag worden en op scientific-wijze alleen schoongemaakt mag worden?
Toen ik jaren terug stage (en later vakantiewerk) bij een IT-bedrijf had, moesten we bij het assembleren van pc's perse zo'n polsbandje gebruiken, thuis nog nooit gedaan, maar ik bouw hier dan ook geen pc's in de keuken :+

Nog nooit problemen mee gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 30-05-2015 10:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je verstand gebruikt dan kan je prima een PC de-assembleren zonder ook maar 1 gevoelig iets aan te raken dat kan leiden onder ESD.

Ik trek met regelmaat de stofzuiger door m'n pc heen, roosters vangen nu eenmaal veel stof. Gewoon met zo'n borsteltje lekker over alles heen, ziet het er weer fris en schoon uit. PC draait nog steeds.

Waar hardware pas echt stuk van gaat is voor langere duur overvolten. Je krijgt electromigratie, en dat schaadt je CPU, geheugen of chipset op je moederbord bijvoorbeeld.

Busje perslucht is niet echt handig, je spuit en blaast alles alle kanten op... terwijl met een stofzuiger + goed hulpstuk alles gelijk weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-07 16:42
Het is niet dat ik jou theorie ontken, en misschien kom ik iets te stellig over in mijn mening, maar ik spreek gewoon uit eigen ervaring, en jij mag daarvan vinden wat jij wilt. Maar zeg niet dat ik geen idee heb waar ik het over heb. Ik ken alle theorie mbt gebruik van compressors. Daarnaast kun je klakkeloos beginnen te blazen of met beleid blazen met de compressor, ook daar zit verschil in. En ja, het kan dat je iets beschadigd maar in realiteit is die kans nihiel op de manier zoals ik het doe.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 01:08:
[...]

Je hebt juist geen idee waar je het over hebt. Zoveel ontkenning bij elkaar heb ik maar zelden gezien. In plaats van echte argumenten blijf je maar hameren op die 'ervaring' die zo weinig waard is (en blijkt, overigens).

[...]

Ik weet niet of je zo iemand wel een professional kunt noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:10:
Busje perslucht is niet echt handig, je spuit en blaast alles alle kanten op... terwijl met een stofzuiger + goed hulpstuk alles gelijk weg is.
Wat het laatste betreft vind ik een stofzuiger de goden verzoeken.
Als ik een paar minuten stofzuig zonder (bewust!!) een deeltje metaal van de stofzuigerstang aan te raken dan krijg ik geheid een opdonder, dan weet ik wel genoeg. :+

Wat het eerste betreft, vind ik het juist prima als buiten de stof alle kanten opvliegt, sterker nog, het is de bedoeling. ;)
Ik zet de pc behuizing op de terrastafel, trek de luchtcompressorslang naar buiten, leg het metalen spuitstuk aan de aarde(!!) en doe het bekende luchtding.

Met de meest diepe respect voor alle theoretische ESD voorbehoud, gaat dat al een jaar of twintig goed zo.
Against all odds. _/-\o_
Behalve die keer dat de metalen blaastip een op hol geslagen fanblad raakte, dat was erg dom. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:02

Fordox

00101010

Laten we zeggen dat er een middenweg is. Het is zowel niet als schadelijk als iedereen denkt, maar het blijft schadelijk.

Anders kunnen we allemaal rondlopen in een steriele omgeving in een plastic bubbel want stel je toch eens voor dat je ziek wordt.
Ja dit is een zeer goede vergelijking, want ALLE componenten hebben ESD protectie ingebakken. Die kan natuurlijk falen, maar wel onder zeer extreme omstandigheden, zoals inderdaad de plastic mondstuk van een stofzuiger ergens tegenaan te houden.
Niet dat ik het slim noem om alle videokaarten op een stoffen vloer te leggen :\ Hierbij heb je echt mazzel gehad.
En ja, de meeste platen zijn tegenwoordig gelakt. Maar dat betekend niet dat het tegen alles bestendig is.

Datzelfde kun je ook zeggen van het schoonmaken met compressors. Ja het kan mis gaan, maar dat is pas als je een slechte ongefilterde compressor hebt en je een half uur staat te blazen op 1 punt.

Zoals ik al zei: Bangmakerij.

[ Voor 5% gewijzigd door Fordox op 30-05-2015 13:19 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-07 16:42
Dat heb je mooi verwoord en is exact zoals ik het bedoel.
Fordox schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:18:
Laten we zeggen dat er een middenweg is. Het is zowel niet als schadelijk als iedereen denkt, maar het blijft schadelijk.

Anders kunnen we allemaal rondlopen in een steriele omgeving in een plastic bubbel want stel je toch eens voor dat je ziek wordt.
Ja dit is een zeer goede vergelijking, want ALLE componenten hebben ESD protectie ingebakken. Die kan natuurlijk falen, maar wel onder zeer extreme omstandigheden, zoals inderdaad de plastic mondstuk van een stofzuiger ergens tegenaan te houden.
Niet dat ik het slim noem om alle videokaarten op een stoffen vloer te leggen :\ Hierbij heb je echt mazzel gehad.
En ja, de meeste platen zijn tegenwoordig gelakt. Maar dat betekend niet dat het tegen alles bestendig is.

Datzelfde kun je ook zeggen van het schoonmaken met compressors. Ja het kan mis gaan, maar dat is pas als je een slechte ongefilterde compressor hebt en je een half uur staat te blazen op 1 punt.

Zoals ik al zei: Bangmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak pc's alleen maar schoon met een stofzuiger en een borsteltje om hardnekkige ellende uit een heatsink te krijgen. Ik vertrouw die bussen perslucht ongeveer zo ver als ik ze kan gooien.
Mijn CPU koeler (random Coolermaster torentje) laat zich erg makkelijk demonteren (= fan er af klikken) die is met een standaard stofzuiger in 1 minuut brandschoon. Videokaart moet ik wel half uit elkaar halen maar zelfs dan nog doe ik dat liever even met de hand.
Schoner dan dat hoeft je PC vanuit functioneel oogpunt ook niet te worden dus ik zie de toegevoegde waarde van perslucht niet echt.
Krijg je zo'n pleurisbende van ook.

Oh en ik zit even naar boven te lezen: Zowel privé als professioneel vind ik ESD niet echt een factor. Ik raak uit gewoonte even een gaard object aan die paar keer als ik daadwerkelijk aan computers of servers ga werken maar buiten dat? Als iemand het van me verlangt allicht.
Eerlijkheid gebied me te zeggen, ik heb nog nooit iemand echt op zo'n ESD mat en ESD bandje aan een computer zien werken en ik heb inmiddels heel wat bedrijven van dichtbij gezien.
Is het een ding? Jazeker. Moet je je er druk om maken? Mwoah... :P
Als je iets uit je handen laat pleuren is het ook stuk en die kans acht ik aanweziger dan een defect vanwege een discharge net op dat ene moment dat jij even een geheugenkaartje swapped. Intussen kosten als die ESD maateregelen wel gewoon geld en tijd en is het lastig, zeker privé.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2015 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-07 19:17

Managelorian

“This is the workflow.”

Wat mij wel opvalt is dat er mensen schijnen te zijn die vanuit ESD oogpunt zeggen dat een compressor niet goed zou zijn, maar een busje lucht wel. Lijkt me een bijzondere redenatie, want wat mij betreft is een compressor gewoon een grote bus lucht. Welliswaar bevat een compressor gecomprimeerde lucht en een busje lucht een vloeistof die verdampt, maar of dat het verschil nou gaat maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-07 19:43

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De compressor is niet goed omdat er olie of vocht mee kan komen. Niet omdat het statische electriciteit opleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:27
Maar als het droge lucht is .. krijg je weer geklaag over ESD net als bij de stofzuiger .. luchtstroom door een plastic slang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

ewal schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:30:
[...]

En dat is dus in 17 jaar juist nog nooit voorgekomen. Altijd A-merk onderdelen gebruikt, en nog nooit iets kapot gegaan dankzij de compressor, ook niet op lange termijn. Ik ben proffesioneel ict-er en weet waar ik over praat, uit eigen ervaring.
Kan ik beamen gebruik ook al jaren een compressor (goedkoop ding ooit eens bij de Aldi ofzo).
In de ~10 jaar? dat ik hem gebruikt heb nog nooit problemen gehad. Als ik zou moeten inschatten hoeveel systemen ik prive al schoon geblazen heb 300-400? Ook op de zaak gebruik ik al 7 jaar een compressor (zit wel een filter op om lucht te filteren) Ook komt er geen vocht mee.

Ik vind die perslucht busjes gewoon ruk.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mr_gadget schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:17:
De compressor is niet goed omdat er olie of vocht mee kan komen. Niet omdat het statische electriciteit opleverd.
De reden dat mensen panisch zijn voor olie en vocht is omdat als je aan het airbrushen/verven bent je dan meteen in de problemen komt. Bedrijven die professioneel daar mee bezig zijn stellen hele specifieke eisen aan hun apparatuur.... logisch als je een Ferrari aan het spuiten bent en een klein beetje olie of water komt mee... als je pech hebt mag je opnieuw beginnen. 1 keer fout kost dan meer dan een van de duurste compressoren. Dan heb je liever gegarandeerd 0 olie in je lucht dan een filtertje dat 'het meeste' wel tegenhoud.

Maar volgens mij heb je maar 1 of 2 effecten die je kunt krijgen: corrosie & kortsluiting.
Corrosie is alleen een probleem bij langdurige blootstelling en als het ook effect heeft op iets elektrisch. Een soldeerverbinding is redelijk robuust en de nieuwere BGA (Ball Grid Array) en vergelijkbare constructies zorgen ervoor dat je er überhaupt al niet meer bij komt. Maar het grootste gedeelte op een PCB is geïsoleerd, dat is epoxy waar je met veel agressievere chemicaliën nog geen schade aan brengt.
Daarnaast is er genoeg 'vocht' in de lucht, dus als iets echt zo gevoelig voor water zou zijn, dan hadden we al meer problemen.
Kortsluiting is al lastig omdat het ding uitstaat en daarna moet je niet alleen water hebben, maar vooral iets wat ook nog geleid in het water. Laat gecondenseerd water nu juist vrij schoon zijn (soort gedestilleerd water). En dan nog zijn de spanningen zo laag dat het vaak geen probleem oplevert.... je telefoon laten drogen nadat hij in het water is gevallen is denk ik wel het beste voorbeeld hoe goed elektronica tegen water kan. Een minuscuul drupje maakt echt geen indruk.

Dus tenzij er iets is wat ik over het hoofd zie, dan zie ik weinig reden waarom er schade zou moeten ontstaan.
Maar hardware gaat ook vaak kapot door 'er iets mee te doen'. Als ik zie hoever een moederbord soms buigt bij het bevestigen van een koeler, insteekkaart of connector, dan is de kans op mechanische schade sowieso al veel groter dan de spray uit een compressor.

ESD is overigens een compleet ander verhaal. Ga maar eens kijken in een ESD veilige omgeving, dat is meer dan alleen een bandje om je arm of enkel. De hele vloer is dan vaak ESD veilig, al het gereedschap is ESD veilig, enz. Hoe minder spanning/lading er opgebouwd kan worden, hoe beter.
Maar als jij daar in je wollen trui loopt en je enkelbandje maakt even geen contact..... dan wil/hoop je dat er een andere manier is waarop je ontlaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:41:
ESD is overigens een compleet ander verhaal. Ga maar eens kijken in een ESD veilige omgeving, dat is meer dan alleen een bandje om je arm of enkel. De hele vloer is dan vaak ESD veilig, al het gereedschap is ESD veilig, enz. Hoe minder spanning/lading er opgebouwd kan worden, hoe beter.
Maar als jij daar in je wollen trui loopt en je enkelbandje maakt even geen contact..... dan wil/hoop je dat er een andere manier is waarop je ontlaadt.
Het smerige van ESD is ook dat je niet doorhebt hoeveel schade er is gedaan. Er kunnen hele bakken transistoren buiten werking zijn en je CPU werkt nog steeds. Het ding is alleen onverklaarbaar instabiel, of klokt voor geen meter meer over.

Niets is zo frustrerend, tijdrovend en kostbaar als vage symptomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:51:
.

Te dicht op iets spuiten geeft geen condens... Het is droge lucht. .
Klopt, alleen de-compressie zorgt toch altijd voor afkoeling. En weliswaar is die perslucht droog, maar met de omgevingslucht hoeft dat niet het geval te zijn.
Verder, is dat schoonblazen wel nodig? Uiteraard zijn de omstandigheden overal verschillend, dat wel. Maar zo heel af en toe haal ik zelf één van de zijschoten even los en ik merk eigenlijk nooit iets van een noodzaak voor schoonmaak. Het stof in de computer is nauwelijks noemenswaardig. En deze ervaring lees ik bij anderen heel veel als dit weer eens aan de orde komt.
Van veel anderen bij wie het blijkbaar wel nodig wordt gevonden, al dan niet terecht, verneem ik vaak dat ze volstaan met het hanteren van simpel een stofkwastje. Mocht je vinden dat dit niet grondig gebeurt, dat kan wel kloppen, maar het kan absoluut geen kwaad als hier en daar een stofje achterblijft. Als het maar geen dekentjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:51
ik heb bij de action perslucht in een spuitbus gekocht, werkt prima en niet te duur

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:31:
[...]

Het smerige van ESD is ook dat je niet doorhebt hoeveel schade er is gedaan. Er kunnen hele bakken transistoren buiten werking zijn en je CPU werkt nog steeds. Het ding is alleen onverklaarbaar instabiel, of klokt voor geen meter meer over.

Bron? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Het ging mij meer om de hele bakken transistoren die uit vallen van de cpu.

Niet om je aan te vallen, ik vind dat soort artikelen altijd leuk om te lezen :)

[ Voor 35% gewijzigd door Fordox op 05-06-2015 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-07 07:29
dat vocht is echt geen probleem, zolang je het daarna maar laat drogen.
heb zelf op het werk zovaak een moederbord in de wasbak gehad,
wat olie betreft kan ook geen kwaad. bovenstaande doe ik juist om alle vette troep te verwijderen

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itcouldbeanyone schreef op zondag 07 juni 2015 @ 23:56:
dat vocht is echt geen probleem, zolang je het daarna maar laat drogen.
heb zelf op het werk zovaak een moederbord in de wasbak gehad,
Het probleem is dan ook corrosie op langere termijn. Precies om die reden is apparatuur met vochtschade ook afgeschreven - het kan maanden goed gaan en dan opeens toch afgelopen zijn.

Zonder zouten corrodeert iets bijna niet, dus als je na gewoon water de boel goed afspoelt met demiwater zou je redelijk goed moeten zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2015 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-07 12:43
De beste investering die je kan doen als je regelmatig PC's/elektronica schoon wilt blazen:

Afbeeldingslocatie: http://images.highspeedbackbone.net/SkuImages/gallery/large/M163-1040-01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:31:
[...]

stel je niet zo aan joh.. jij blijft bezig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:28:
[...]

stel je niet zo aan joh.. jij blijft bezig 8)7
Als je de discussie niet leuk vind, blijf dan gewoon weg ..
hij heeft een zeer valide punt, dat jij er statis(tis)ch geen tot weinig last van zal hebben doet niets af aan de feiten.

Die kunnen nou typisch van die garantie gevallen zijn, die je opstuurt, teruggestuurt krijgt met niets er aan gedaan omdat ze niets kunnen vinden. Terwijl hij bij jou na 2 uur vastloopt oid. En dan ga jij weer over de zeik omdat die klootzakken van de helpdesk incompetente hufters zijn. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 12-06-2015 18:11 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik ben het eens met fordox. Ik werk op een esd veilige afdeling waar reparaties gedaan worden voor de tape industrie. Hierin zitten schrijf en lees koppen in die al bij een paar volt kunnen overlijden door statische elektriciteit. Wil niet zeggen dat dit ook gelijk gebeurd bij een computer maar de kans is er en het is zeker iets om op te letten, esd schade is van buitenaf niet te zien. Ook kan apparaat/chip oid pas weken of maanden nadat het in aanraking is gekomen met esd problemen veroorzaken.

Klein voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/w.l.hoogenboom/ESD/damage.jpg

Hier zie je de esd schade maar zie je ook dat het spoortje niet helemaal door is, maar na die weken/maanden kan dit wel zo zijn en dan kunnen de problemen optreden.

Hier is overigens een pdfje met erg handige en nuttige info over esd. http://www.esdtraining.nl/Brochure_EHBO_romex.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door rikadoo op 12-06-2015 21:57 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fish schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 18:08:
[...]

Als je de discussie niet leuk vind, blijf dan gewoon weg .
duh :D

het IS geen discussie maar een vervelende herhaling van standpunten, het kinderachtige welles/nietus.
zinloos dus, het ging over een huis tuin en keuken PC met een beetje lucht schoonspuiten, geen rocketscience

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2015 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 22:56:
[...]

duh :D

het IS geen discussie maar een vervelende herhaling van standpunten, het kinderachtige welles/nietus.
zinloos dus, het ging over een huis tuin en keuken PC met een beetje lucht schoonspuiten, geen rocketscience
Waar heeft de ts het gehad over een "huis tuin en keuken" pc ?
Nergens. Het is dus puur een aanname ontstaan in het gesprek.

Maar mijn standpunt is nog steeds hetzelfde. Verberg het topic, heb je er ook (bijna) geen last meer van. doe ik ook vaak zat. gewoon niet lezen. klaar

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Fish schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 00:36:
[...]

Waar heeft de ts het gehad over een "huis tuin en keuken" pc ?
Nergens. Het is dus puur een aanname ontstaan in het gesprek.

Maar mijn standpunt is nog steeds hetzelfde. Verberg het topic, heb je er ook (bijna) geen last meer van. doe ik ook vaak zat. gewoon niet lezen. klaar
De TS heeft na de zesde reactie laten weten dat hij twee bussen lucht heeft aangeschaft en sindsdien niks meer van zich laten horen.
Hij heeft waarschijnlijk ook geen behoefte aan een ellen lange discussie over wat men wel en niet moet doen met een pc. Roepen dat iemand zich maar moet conformeren of wegblijven uit dit topic voegt ook niks toe ook overigens, meningen zijn meningen. Jouw mening is blijkbaar meer waard dan die van (o.a) de mijne omdat jij een professional bent (aldus Camacha), alleen is het zo jammer dat er een polarisatie is ontstaan in deze 'discussie' waardoor men niet meer wil relativeren over het schoonmaken van een pc.

Als van alle tweakers er 10% een esd bandje draagt tijdens het uitstoffen van de pc dan zal het veel zijn gok ik. Maar blijf vooral je punt maken dat het fout kan gaan, wat volgens mij niemand hier tegenspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 22:56:
Er liggen vrij duidelijke feiten. Wat je daarvan denkt of ermee doet is dan weer een mening, maar zodra mensen elkaar op basis van beperkte ervaring of kennis dingen gaan wijsmaken wordt het een ander verhaal.

Per geval is de kans op schade klein, maar ESD-schade is niet denkbeeldig en komt regelmatig voor. Als je er zelf voor kiest dat je het risico wilt nemen is het allemaal prima, maar als mensen anderen gaan vertellen dat het allemaal wel meevalt moet er inderdaad even herhaald worden hoe de zaken ervoor staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:23
Hippocampus schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 04:53:Maar blijf vooral je punt maken dat het fout kan gaan, wat volgens mij niemand hier tegenspreekt.
Dan moet je toch iets beter lezen, want ik zie op de vorige 2 pagina's al ''dat het nooit fout gaat'' en ''dat hij zich niet zo aan moet stellen'' (wat ik ook opvat als tegenspreken/ontkennen). De standpunten die Camacha aanhaalt zijn zeker valide, ik werk zelf met upstream/downstream kaarten wat in feite gewoon moederborden zijn, omdat enkele collega's het vertikt hebben zich te aarden zijn er een aantal kaarten na 3 maanden overleden. Ondanks dat het vaak goed gaat kan het zich toch uiten in problemen, en vaag ook vage. De foto's die hierboven staan is precies wat wij ook gezien hebben door het niet dragen van een bandje. Je kan het risico natuurlijk prima nemen, neem ik ook met wat oudere pc's hier, maar om met andermans hardware (in dit geval van mijn werkgever) of te zeggen stel je niet aan het gaat toch nooit mis ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het veel vaker misgaat dan iedereen denkt alleen dat het niet meteen duidelijk wordt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Nog nooit problemen gehad met het uitblazen van een kast met compressor, ik heb dan ook een filter ertussen hangen , aangezien ik *ooit* een keertje wat wil spuiten.

Met de stofzuiger heeft het mijn maat al een videokaart gekost , die is nu ook aan de compressor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hippocampus schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 04:53:
[...]

Maar blijf vooral je punt maken dat het fout kan gaan,
Seriously ? kijk eens naar de post waar je op reargeerd, zeg ik daar uberhaubt daar iets over ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 04:53:
[...]

De TS heeft na de zesde reactie laten weten dat hij twee bussen lucht heeft aangeschaft en sindsdien niks meer van zich laten horen.
Hij heeft waarschijnlijk ook geen behoefte aan een ellen lange discussie over wat men wel en niet moet doen met een pc.
pcies.. jij snapt het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 07:27

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik ga 'em dichtflikkeren. Alhoewel er door sommigen goede standpunten met argumenten onderlegd gebruikt worden, blijft de discussie hier in cirkeltjes lopen en word de sfeer door sommige mensen er niet beter op gemaakt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.