De reden dat mensen panisch zijn voor olie en vocht is omdat als je aan het airbrushen/verven bent je dan meteen in de problemen komt. Bedrijven die professioneel daar mee bezig zijn stellen hele specifieke eisen aan hun apparatuur.... logisch als je een Ferrari aan het spuiten bent en een klein beetje olie of water komt mee... als je pech hebt mag je opnieuw beginnen. 1 keer fout kost dan meer dan een van de duurste compressoren. Dan heb je liever gegarandeerd 0 olie in je lucht dan een filtertje dat 'het meeste' wel tegenhoud.
Maar volgens mij heb je maar 1 of 2 effecten die je kunt krijgen: corrosie & kortsluiting.
Corrosie is alleen een probleem bij langdurige blootstelling en als het ook effect heeft op iets elektrisch. Een soldeerverbinding is redelijk robuust en de nieuwere BGA (Ball Grid Array) en vergelijkbare constructies zorgen ervoor dat je er überhaupt al niet meer bij komt. Maar het grootste gedeelte op een PCB is geïsoleerd, dat is epoxy waar je met veel agressievere chemicaliën nog geen schade aan brengt.
Daarnaast is er genoeg 'vocht' in de lucht, dus als iets echt zo gevoelig voor water zou zijn, dan hadden we al meer problemen.
Kortsluiting is al lastig omdat het ding uitstaat en daarna moet je niet alleen water hebben, maar vooral iets wat ook nog geleid in het water. Laat gecondenseerd water nu juist vrij schoon zijn (soort gedestilleerd water). En dan nog zijn de spanningen zo laag dat het vaak geen probleem oplevert.... je telefoon laten drogen nadat hij in het water is gevallen is denk ik wel het beste voorbeeld hoe goed elektronica tegen water kan. Een minuscuul drupje maakt echt geen indruk.
Dus tenzij er iets is wat ik over het hoofd zie, dan zie ik weinig reden waarom er schade zou moeten ontstaan.
Maar hardware gaat ook vaak kapot door 'er iets mee te doen'. Als ik zie hoever een moederbord soms buigt bij het bevestigen van een koeler, insteekkaart of connector, dan is de kans op mechanische schade sowieso al veel groter dan de spray uit een compressor.
ESD is overigens een compleet ander verhaal. Ga maar eens kijken in een ESD veilige omgeving, dat is meer dan alleen een bandje om je arm of enkel. De hele vloer is dan vaak ESD veilig, al het gereedschap is ESD veilig, enz. Hoe minder spanning/lading er opgebouwd kan worden, hoe beter.
Maar als jij daar in je wollen trui loopt en je enkelbandje maakt even geen contact..... dan wil/hoop je dat er een andere manier is waarop je ontlaadt.