Thuisserver / DIY RAID NAS

Pagina: 1
Acties:

• berthausmans
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-11 02:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn thuisserver een flinke "opknapbeurt" geven en heb daarvoor een tweetal configuraties samengesteld. De belangrijkste rol van de server is de opslag van mijn data (documenten, software, foto's en video's). Tevens gaat de server fungeren als media server (Plex Media Server) en worden de downloads verzorgd door de server.

Hebben jullie tips of opmerkingen voor een configuratie?

Configuratie 01
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 115,49€ 115,49
1ASRock B85M Pro4€ 64,51€ 64,51
1Fractal Design Define Mini€ 79,-€ 79,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 101,-€ 101,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,95

Configuratie 02
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 67,95€ 67,95
1ASRock B85M Pro4€ 64,51€ 64,51
1Fractal Design Define Mini€ 79,-€ 79,-
1Corsair CMSA16GX3M2A1333C9€ 120,50€ 120,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 388,91

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een "richtbedrag" in mijn hoofd van rond de EUR 400 (excl. hard disks).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ga een SSD (Samsung 830 series SSD 256GB ) en een drietal hard disks (WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB) mee overnemen naar het nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem gaat waarschijnlijk draaien op FreeNAS (voldoende geheugen is dus belangrijk) en ik neem mijn huidige ZFS pool mee over (RAID-Z). Ik gebruik daarnaast o.a. Plex Media Server (processor moet minimaal kunnen transcode naar 2 devices), SABnzbd+ en Crashplan (voldoende geheugen dus wederom belangrijk).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen enkele voorkeur voor merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil ervoor proberen te zorgen dat de server qua energieverbruik "gunstig" is. Daarnaast komt de server in een ruimte te staan waar ik ook regelmatig werk. Het geluidsniveau moet dus enigszins binnen de perken blijven.

Ga je overklokken?
Ik ben tevreden met de standaard instellingen, dus: nee!

• Thomascr9695
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-04-2022

Thomascr9695

Vape nation Vʌ

Bij configuratie 2 heb je verkeerd ram. Je moet nooit SODIMM kopen bij een normaal moederbord.
Ook is dit een betere voeding voor de prijs:
pricewatch: be quiet! System Power 7 300W
Voor de rest ziet lijstje 1 er het beste uit.

i5 4460 - 1060, COFFEE LAKE, HERE I COME

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Die Seasonic voeding is een 80plus gold voeding, zeker onder load net iets zuiniger dan een 80plus bronze voeding, maar wel een stuk duurder.

Die G3258 CPU uit het tweede lijstje is alleen interessant als je gaat overklokken en aangezien je aangeeft dat niet te gaan doen is het dus geen aanrader. In sommige benchmarks lijkt de CPU even snel als een i3 maar dat komt waarschijnlijk omdat er overklok resultaten meegenomen worden. Normaal gesproken is de i3 zo'n 20 a 25 procent sneller.

Ik zie verder in de Freenas documentatie vrij weinig staan over de CPU, kwam echter nog wel deze opmerking tegen:
If network speed is a requirement, consider both your hardware and the type of shares that you create. On the same hardware, CIFS will be slower than FTP or NFS as Samba is single-threaded. If you will be using CIFS, use a fast CPU.
Een i3 lijkt dus vooral interessant als je CIFS shares gebruikt. Anders zou een Celeron G1840 volgens mij ook nog wel te overwegen zijn.

Eventueel zou je nog eens kunnen informeren in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 of Het grote zuinige server topic.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
-foutje-

[ Voor 123% gewijzigd door analog_ op 31-05-2015 16:54 ]

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Tribits schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:21:
Een i3 lijkt dus vooral interessant als je CIFS shares gebruikt. Anders zou een Celeron G1840 volgens mij ook nog wel te overwegen zijn.
Ik trek met een Pentium (3220) moeiteloos 2 Gbit lijntjes vol met CIFS (Freenas) hoor. Een Celeron gaat dit ook makkelijk aankunnen.

In hoeverre wil je gaan transcoden met Plex? Mijn Pentium kan een enkele 1080P stream nog wel aan, maar meerdere tegelijk wordt aardig zwaar. Overigens gebruik ik zelf transcoding alleen nog maar remote, dus 1 stream is hier meer dan genoeg.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:41
Gezien de primaire taak zou in eerste instantie aan een cpu met een laag tdp denken. Bijvoorbeeld een Intel Pentium J2900 of een tegenhanger van AMD (Athlon serie).

Ik heb geen ervaring met Plex (gebruik Kodi) dus geen idee hoe zwaar dit is. Maar wordt dat ook niet steeds minder belangrijk? De meeste devices kunnen op basis van de filestream prima alles afspelen. Ik heb geen telefoon of tablet die dat niet kan. Voor TV's (die nog niet smart zijn en dus zelf bijvoorbeeld Plex ondersteunen) heb je voor circa 50 euro een Raspberri Pi thin client erachter hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 31-05-2015 19:59 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1