Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn thuisserver een flinke "opknapbeurt" geven en heb daarvoor een tweetal configuraties samengesteld. De belangrijkste rol van de server is de opslag van mijn data (documenten, software, foto's en video's). Tevens gaat de server fungeren als media server (Plex Media Server) en worden de downloads verzorgd door de server.
Hebben jullie tips of opmerkingen voor een configuratie?
Configuratie 01
Configuratie 02
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een "richtbedrag" in mijn hoofd van rond de EUR 400 (excl. hard disks).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ga een SSD (Samsung 830 series SSD 256GB ) en een drietal hard disks (WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB) mee overnemen naar het nieuwe systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem gaat waarschijnlijk draaien op FreeNAS (voldoende geheugen is dus belangrijk) en ik neem mijn huidige ZFS pool mee over (RAID-Z). Ik gebruik daarnaast o.a. Plex Media Server (processor moet minimaal kunnen transcode naar 2 devices), SABnzbd+ en Crashplan (voldoende geheugen dus wederom belangrijk).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen enkele voorkeur voor merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil ervoor proberen te zorgen dat de server qua energieverbruik "gunstig" is. Daarnaast komt de server in een ruimte te staan waar ik ook regelmatig werk. Het geluidsniveau moet dus enigszins binnen de perken blijven.
Ga je overklokken?
Ik ben tevreden met de standaard instellingen, dus: nee!
Ik wil mijn thuisserver een flinke "opknapbeurt" geven en heb daarvoor een tweetal configuraties samengesteld. De belangrijkste rol van de server is de opslag van mijn data (documenten, software, foto's en video's). Tevens gaat de server fungeren als media server (Plex Media Server) en worden de downloads verzorgd door de server.
Hebben jullie tips of opmerkingen voor een configuratie?
Configuratie 01
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3-4160 Boxed | € 115,49 | € 115,49 |
| 1 | ASRock B85M Pro4 | € 64,51 | € 64,51 |
| 1 | Fractal Design Define Mini | € 79,- | € 79,- |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 101,- | € 101,- |
| 1 | Seasonic G-series 360 watt | € 56,95 | € 56,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 416,95 | |
Configuratie 02
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G3258 Boxed | € 67,95 | € 67,95 |
| 1 | ASRock B85M Pro4 | € 64,51 | € 64,51 |
| 1 | Fractal Design Define Mini | € 79,- | € 79,- |
| 1 | Corsair CMSA16GX3M2A1333C9 | € 120,50 | € 120,50 |
| 1 | Seasonic G-series 360 watt | € 56,95 | € 56,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 388,91 | |
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een "richtbedrag" in mijn hoofd van rond de EUR 400 (excl. hard disks).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ga een SSD (Samsung 830 series SSD 256GB ) en een drietal hard disks (WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB) mee overnemen naar het nieuwe systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem gaat waarschijnlijk draaien op FreeNAS (voldoende geheugen is dus belangrijk) en ik neem mijn huidige ZFS pool mee over (RAID-Z). Ik gebruik daarnaast o.a. Plex Media Server (processor moet minimaal kunnen transcode naar 2 devices), SABnzbd+ en Crashplan (voldoende geheugen dus wederom belangrijk).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen enkele voorkeur voor merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil ervoor proberen te zorgen dat de server qua energieverbruik "gunstig" is. Daarnaast komt de server in een ruimte te staan waar ik ook regelmatig werk. Het geluidsniveau moet dus enigszins binnen de perken blijven.
Ga je overklokken?
Ik ben tevreden met de standaard instellingen, dus: nee!