* Vrijdag geeft het topic een schop
Jaren geleden, toen ik nog op de middelbare school zat, kwam ik door klasgenootjes in aanraking met comics. Daarvoor las ik wel de Donald Duck en had een flinke rits Suske en Wiske strips. De comics waren echter totaal anders dan wat ik gewend was. Ik dook er zelf ook in en begon met het sparen van enkele titels:
- Spawn (inclusief alle varianten als Curse, Medieval, Hellspawn etc.)
- Witchblade
- The Darkness
- Darkchylde
- Spirit of the Tao
Daarnaast ook zoveel mogelijk miniseries, cross-overs en one-shots als ik ze kon vinden. Een aantal daarvan vond ik erg sterk, zoals de Violater reeks, Spawn/Wildcats en Spawn/Batman. Ook de cross-over van Aliens, Predator en Terminator was hilarisch

Ik kwam meestal in Haarlem bij Nou En? en daarna bij BeeDee. Die zaken bestaan beiden al lang niet meer helaas.
Mijn interesse was nooit echt naar de, zo vond ik, standaard superhelden van Marvel en DC. Ik vond ze maar saai en vreselijk clichématig. Image en Top Cow met bovenstaande titels vond ik veel leuker. Natuurlijk hadden die ook hun varianten van "groepje superhelden vechten tegen slechteriken", maar die las ik dan ook niet.
Sporadisch kocht ik ook wel eens Europese strips of graphic novels. Dat is echt niet te vergelijken met de Amerikaanse comics. Na lang zoeken heb ik onlangs ook enkele reeksen compleet kunnen maken, namelijk van Requiem de Vampierridder, 666 en Claudia de Vampierridder. Als je houdt van zwartgallige humor, fantastisch gedetailleerde tekeningen en een occulte setting kan ik je deze titels van harte aanraden. Ik heb ze wel in het Nederlands, niet in het Engels of origineel Frans maar voor zover ik weet zijn de vertaling prima gedaan.
(foto is een beetje crappy

)
Toen ik voor vakantie in Parijs was, kwam ik daar de graphic novel Auschwitz tegen. Maus had ik al gelezen maar ik kon het niet laten en nam deze mee naar Nederland. Daar liet ik het aan de eigenaar van BeeDee zien en die vond het ook erg sterk. Daarna is het ook in het Nederlands uitgegeven (weet nog steeds niet of dat ook de aanleiding was, of dat het al lang op de planning stond). Achterin staat ook een interview met de artiest en meer informatie over de totstandkoming. Erg indrukwekkend.
Zwartkijken is natuurlijk gewoon hilarisch, en "Als de duisternis..." vond ik gewoon leuk om mee te nemen. In die periode was de Nederlandse gothic scène erg groot (ik ging altijd naar de Inrichting, Crna Ruza en War of Roses) en dat sloot daar mooi bij aan..
Vanwege mijn obsessie met Silent Hill (hoewel ik géén van de spellen ooit heb uitgespeeld) kon ik deze ook niet laten liggen. Van de Hellraiser boeken mis ik het eerste deel maar die kan ik nergens vinden.
Nu lees ik voornamelijk digitaal, op dit moment ben ik weer eens opnieuw begonnen in
The Crossed. Daarnaast enkele losse Europese titels maar niks specifieks.
Ohja, ik heb ook nog een aantal van de Sombrero/Zwarte Reeks, maar da's niet geschikt voor jonge Tweakers
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!