Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeonzs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-06 03:48
Ik zoek een?
Ik zoek een IPS scherm waar ik mee kan gamen, ik heb al een beetje rondgelezen, ik weet dat meeste gamers voor TN gaan, maar het verschil van 1ms tot 5-9ms maakt mij nauwelijks iets uit aangezien ik toch alleen maar games zoals Warthunder, Homeworld 2, Payday 2 en Killing Floor 2 speel.
Oh en het scherm moet zoiezo een 23-24" en ratio van 16:9 zijn, ik kan echt niet opschieten met kleinere of grotere schermen.

Ook zat ik te denken om toch eens een scherm uit te zoeken die via minidisplayport werk aangezien mijn gtx970 2x mini hdmi, 1x mini display en 1x dvi poorten heeft.

Wat is je budget?
Laten we zeggen rond the 400 euro max, op monitorstore vond ik schermen die me wel bevielen tussen 200 en 400 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Te gamen, ik ben geen hardcore gamer, ik doe alleen eigenlijk pve games of langzamere pvp en strategy games, daarom heb ik de snelheid en sacrifices van een TN scherm niet nodig.
Ik doe geen photoshop of wat dan ook, voor mij is het echt alleen quality gaming.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb niet echt een voorkeur voor een merk, maar de EIZO schermen en DELL schermen zijn aan mij aangeraden.
Op het moment zit ik tussen deze 2 te twijfelen:
pricewatch: Eizo Flexscan EV2450 Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart

De Eizo is een flexscan maar heeft een gold award gekregen van hardware info, helaas geen mini displayport though en ik weet niet echt of er veel verschil zit tussen normale of mini port.
De Dell heeft veel goede reviews op meerdere sites en is goedkoper maar is een stuk ouder.

Ik had bijvoorbeeld gelezen dat displayport verbindingen beter zijn voor gamen, waarbij hdmi goed genoeg zijn voor TVs, daarom dacht ik om displayport eens te proberen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik had ook naar VA schermen gekeken maar dat lijkt me niks en ik ga ook niet voor die laatste ASUS ROG waar iedereen op valt, ik ga toch niet zoveel geld aan een monitor uitgeven..

Maarja vragen:
Is uit jullie ervaring inderdaad gebleken dat (mini)displayport beter is voor gamen dan HDMI?
Ik las bijvoorbeeld ook dat het makkelijker voor de ogen is als je met een IPS scherm gamed voor langere sessies, zeker als je een bril heb, which I do.

Ik sta open voor suggesties en andere input.

Alvast bedankt en groetjes,
Angelo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-06 12:37
Ik heb helaas geen ervaring met de Eizo schermen. Zelf een jaar geleden een upgrade gemaakt van TN naar IPS en de eerste keer dat ik mijn Dell aanzette werd ik met stoel en al weg geblazen. :+
Prachtig beeld! Het zijn erg goede en heldere schermen die de kleuren mooi weergeven.
Ook heb ik ook minder moeite met focussen als ik er lang achter zit (brildragend).
HDMI en Displayport maakt eigenlijk geen verschil. Tenzij je meerdere schermen tegelijk gaat gebruiken. Hier kan de Display port wat beter mee over weg.
In jouw situatie en voor 99% van de bevolking is het niet iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-06 10:14

FeaR

In GoT we trust

CEA > CAA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:21

deepvreezo

Redacteur
Als je nog net een tikkeltje groter kwijt kan op je bureau, over de 25" Dell U2515H lees ik goede berichten. Voornaamste voordeel: het scherm heeft een resolutie van 2560x1440, een stuk scherper dan de monitoren die in je lijstje staan.

Wat betreft het verschil tussen de Dell en Eizo die je al gezien hebt: "There's not much to separate the two", volgens Tftcentral. De Eizo heeft wat extra's als extra aansluitingen (dvi en d-sub), een lichtsensor en speakers (2x 1W, heb je dus zo goed als niks aan), maar de voet is weer wat slechter. Ik betwijfel dus of het scherm die extra 70 euro waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DisplayPort is alleen nodig / biedt meerwaarde bij drie beeldschermen of meer, G-sync / FreeSync en wanneer de bandbreedte van HDMI te laag is. Zo kunnen 4Kp60 en 1440p144 alleen over DP.
deepvreezo schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:06:
Als je nog net een tikkeltje groter kwijt kan op je bureau, over de 25" Dell U2515H lees ik goede berichten. Voornaamste voordeel: het scherm heeft een resolutie van 2560x1440, een stuk scherper dan de monitoren die in je lijstje staan.
Mee eens.
Wat betreft het verschil tussen de Dell en Eizo die je al gezien hebt: "There's not much to separate the two", volgens Tftcentral.
Zoals je al aangeeft zijn het vooral de extra's die het verschil maken, het paneel is vrijwel hetzelfde:

LG Display LM238WF2-SSA1 in U2414H
LG Display LM238WF2-SSC1 in EV2450

Jammer genoeg heb ik niet de datasheets van deze panelen, maar de verschillen zullen erg klein zijn.
xeonzs schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 18:01:
Ik had ook naar VA schermen gekeken maar dat lijkt me niks...
Waarom precies? Vooral de AU Optronics AMVA+ panelen zijn interessante panelen. Grootste voordeel dat die panelen hebben ten opzichte van LG Display AH-IPS, Samsung PLS, AU Optronics AHVA en Sharp IGZO (allemaal varianten van IPS) is dat de contrastratio een stuk hoger is. Die AMVA+ panelen halen wel 3000:1. Grootste nadeel van die panelen vind ik zelf dat ze alleen hoger dan 1920x1080 hebben op 32", maar als je toch 1920x1080 wil is dat natuurlijk geen probleem.

[ Voor 82% gewijzigd door Kid Jansen op 21-05-2015 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeonzs
MyBearTibbers schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:15:
Ik heb helaas geen ervaring met de Eizo schermen. Zelf een jaar geleden een upgrade gemaakt van TN naar IPS en de eerste keer dat ik mijn Dell aanzette werd ik met stoel en al weg geblazen. :+
Prachtig beeld! Het zijn erg goede en heldere schermen die de kleuren mooi weergeven.
Ook heb ik ook minder moeite met focussen als ik er lang achter zit (brildragend).
HDMI en Displayport maakt eigenlijk geen verschil. Tenzij je meerdere schermen tegelijk gaat gebruiken. Hier kan de Display port wat beter mee over weg.
In jouw situatie en voor 99% van de bevolking is het niet iets om over na te denken.
I see, thanks for the input.
Ik ben inderdaad niet van plan meerdere schermen te gaan gebruiken en ook geen splitters, dus wat dat betreft val ik inderdaad onder die 99% ;)
deepvreezo schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:06:

Wat betreft het verschil tussen de Dell en Eizo die je al gezien hebt: "There's not much to separate the two", volgens Tftcentral. De Eizo heeft wat extra's als extra aansluitingen (dvi en d-sub), een lichtsensor en speakers (2x 1W, heb je dus zo goed als niks aan), maar de voet is weer wat slechter. Ik betwijfel dus of het scherm die extra 70 euro waard is.
Dat is inderdaad een mooie suggestie, die zal ik in de gaten houden en het valt inderdaad mooi in het budget, ik vraag me af of me gtx970 nog steeds gamens op 60fps kan houden op die resolutie.
Edit: Ik lees in de reviews (Zelfs de gene met goede rating) dat er IPS glow is, denk je dat dit heel merkbaar is (Als ik IPS Glow google ziet het er best irritant uit)?
Kid Jansen schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:07:
DisplayPort is alleen nodig / biedt meerwaarde bij drie beeldschermen of meer, G-sync / FreeSync en wanneer de bandbreedte van HDMI te laag is. Zo kunnen 4Kp60 en 1440p144 alleen over DP.

[...]

Mee eens.

[...]

Zoals je al aangeeft zijn het vooral de extra's die het verschil maken, het paneel is vrijwel hetzelfde:

LG Display LM238WF2-SSA1 in U2414H
LG Display LM238WF2-SSC1 in EV2450

Jammer genoeg heb ik niet de datasheets van deze panelen, maar de verschillen zullen erg klein zijn.

[...]

Waarom precies? Vooral de AU Optronics AMVA+ panelen zijn interessante panelen. Grootste voordeel dat die panelen hebben ten opzichte van LG Display AH-IPS, Samsung PLS, AU Optronics AHVA en Sharp IGZO (allemaal varianten van IPS) is dat de contrastratio een stuk hoger is. Die AMVA+ panelen halen wel 3000:1. Grootste nadeel van die panelen vind ik zelf dat ze alleen hoger dan 1920x1080 hebben op 32", maar als je toch 1920x1080 wil is dat natuurlijk geen probleem.
toon volledige bericht
Het is leuk om te zien dat het paneel inderdaad nauwelijks verschilt ook al zit er wel een verschil tussen de leeftijd van de modelen.

Als ik de bovengenoemde pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart zou pakken in plaat van mijn eerdere gelinkte schermen, zou dan een (mini)Displayport wel handig zijn, aangezien die een standaard resolutie heeft van 2560x1440?

De enige reden waarom ik naar VA keep was omdat het een soort tussen weg was tussen de snelle reactie tijden van TN en mooie resultaten van IPS, maar toen zag ik dat de response tijden van huidige IPS schermen gewoon tussen de 5-8ms zitten en mijn huide acer TN zit ook op 5ms dus wat dat betreft zou ik niks missen, alleen maar een verbetering zijn als ik naar IPS overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:21

deepvreezo

Redacteur
Of de GTX970 het op 60fps in 1440p kan bijbenen ligt natuurlijk aan het spel, maar misschien kan je de AA sowieso al wat omlaagzetten ten opzichte van een 1080p-scherm omdat je op die hogere resolutie minder snel karteltjes ziet. En in het uiterste geval kan de u2515h natuurlijk ook gewoon 1080p weergeven :).

IPS-glow is nu eenmaal inherent aan die techniek. Behoudens zeldzame uitzonderingen hebben alle IPS-monitoren er in meer of mindere mate last van. Of je er last van hebt, ligt ook aan je kijkpositie. Hoe dichterbij het scherm je komt, hoe meer glow je kunt zien. Uiteindelijk kun je alleen zelf bepalen of het een dealbreaker is. Je zou eens in de winkel kunnen kijken, of er een bestellen en als je ontevreden bent weer terugsturen binnen 14 dagen.

Qua reactietijden is VA juist niet een soort tussenweg tussen IPS en TN, het is meestal iets trager dan IPS. Het hoge contrast (over het algemeen zo'n 2-3x beter dan IPS/TN) en de afwezigheid van glow zijn voordelen van deze techniek. Een vaak aanbevolen VA-monitor van 24" is de Iiyama XB2483HSU (of de XB2483HSU-B1 zonder verstelbare voet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeonzs
Ja AA kan ik zoiezo altijd laag staan op maar 2x als het aan staat en op die resolutie zou het probleem minder zichtbaar zijn.

Ik ben nu dus wel best bang voor IPS glow, bijvoorbeeld in homeworld 2 is het meeste van het scherm erg donker, same in eve online bijna gewoon zwart en als ik dan een video review kijk en ze zeggen dat echt zwart meer op donker grijs lijkt dan ben ik opeens niet meer zo zeker of ik wel IPS wil.

Ja de snelheid is voor mij niet echt een te groot probleem, zolang het maar niet te gek word met 12ms+ of zoiets dergelijks.
Wat mij bij VA dus beter lijkt door het hogere contrast zijn de geweldige zwart waardes, maar ik vraag me dan af wat voor effect die heeft op de kleur warmte vergeleken met een IPS scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xeonzs schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 21:03:
Ja AA kan ik zoiezo altijd laag staan op maar 2x als het aan staat en op die resolutie zou het probleem minder zichtbaar zijn.

Ik ben nu dus wel best bang voor IPS glow, bijvoorbeeld in homeworld 2 is het meeste van het scherm erg donker, same in eve online bijna gewoon zwart en als ik dan een video review kijk en ze zeggen dat echt zwart meer op donker grijs lijkt dan ben ik opeens niet meer zo zeker of ik wel IPS wil.

Ja de snelheid is voor mij niet echt een te groot probleem, zolang het maar niet te gek word met 12ms+ of zoiets dergelijks.
Wat mij bij VA dus beter lijkt door het hogere contrast zijn de geweldige zwart waardes, maar ik vraag me dan af wat voor effect die heeft op de kleur warmte vergeleken met een IPS scherm.
Als je vooral donkere games speelt ben je waarschijnlijk beter af met VA, zoals de iiyama XB2483HSU die deepvreezo noemde, waar een AU Optronics AMVA+ paneel in zit waar ik het eerder over had. Een probleem van IPS met erg donkere content is dat door de IPS glow het erg lastig wordt om verschillende tinten donker te onderscheiden. Je ervaart door de IPS glow een behoorlijke black crush: er is geen verschil te zien tussen "zwart" en donkergrijs net boven zwart. Daarnaast lijkt het door het vrij lage contrast van IPS, gecombineerd met de IPS glow, allemaal donkergrijs.

Het heeft een reden dat Wil de laatste CRT-gebruiker de monitor uitzetten? nog steeds loopt. Er zijn daar zat mensen die vanwege de bovengenoemde redenen nog steeds op CRT gamen, vooral met donkere games. Er is geen LCD scherm dat het van CRT monitor wint als het op contrast aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeonzs
Hmm misschien ga ik dan toch voor een VA scherm.
Voor nu heb ik een pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart besteld want zoals deepfreezo zei kan ik hem terug sturen als het me niet bevalt, dus dat leek mij wel een goed idee.

Als ik ik voor VA ga en tussen de pricewatch: Eizo Foris FG2421 Zwart en pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart zou moeten kiezen en budget was geen probleem, welke zouden jullie dan aanraden?

De Eizo heeft een gold award van hardware.info gekregen en is beschikbaar bij coolblue, maar de Iiyama is de helft van de prijs, in de specificaties op tweakers zie ik namelijk nou niet echt een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:55

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Ik heb zelf twee IPS schermen gehad, de Dell U2711 en U2713H, en ik kan zeggen dat IPS-glow best wel meevalt. Ja, het is te zien, maar het is helemaal niet vervelend of lastig. Ik stoor me er persoonlijk helemaal niet aan, terwijl ik best veel donkere films kijk en donkere games speel. Een IPS paneel ziet er gewoon prachtig uit. Waarschijnlijk worden je ogen geopend wanneer je het scherm voor het eerst aan zet :)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xeonzs schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 22:43:
Als ik ik voor VA ga en tussen de Eizo Foris FG2421 en iiyama ProLite XB2483HSU zou moeten kiezen en budget was geen probleem, welke zouden jullie dan aanraden?
De Eizo zou ik niet aanraden, zie ook mijn reacties in 24 inch monitor. Die iiyama zijn jammer genoeg geen reviews van door TFT Central of PRAD, maar van wat ik er van gehoord heb is het een top scherm. AMVA+ in het algemeen hoor je ook veel positiefs over.

[ Voor 3% gewijzigd door Kid Jansen op 23-05-2015 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeonzs
Kid Jansen schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 00:20:
[...]

De Eizo zou ik niet aanraden, zie ook mijn reacties in 24 inch monitor. Die iiyama zijn jammer genoeg geen reviews van door TFT Central of PRAD, maar van wat ik er van gehoord heb is het een top scherm. AMVA+ in het algemeen hoor je ook veel positiefs over.
Ik las je posts in het gelinkte topic en Ik zal inderdaad dan voor de Iiyama gaan, aangezien die een betere reputatie heeft en de helft van het geld kost.

Ik heb net de Dell UH2515H binnen gekregen en zover is de IPS bleeding nog niet echt merkbaar, ik heb hem naast me Acer x243HQ staan zodat ik verschillen beter merk.
Tevens heb ik de Dell aangesloten op de Display port aangezien de kabel toch meegeleverd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar als je tevreden bent over de Dell houd je die toch gewoon neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-06 14:45
(niet bedoeld om dit topic te hijacken :+ maar..)

Interessante topic... al zwervend door Tweakers fora kwam ik op dit draadje terecht en overweeg nu ook om voor de XB2483HSU te gaan.

Momenteel maak ik nog (tot volle tevredenheid) gebruik van de Samsung Syncmaster 226 BW; imho één van de betere schermen 'ooit' gemaakt voor gamen en inmiddels al weer een 7 jaar in bezit maar toch écht aan vervanging toe.

Vorige week de BenQ XL2411z uitgeprobeerd en na een week lang klooien met settings (ook na inladen ICC en raadplegen BlurBusters) weer retour gestuurd. Regelrechte aanfluiting en wederom bewijs dat BenQ nog steeds een B kwaliteit merk is...
"Black Equalizer", "Blur Reduction", "144Hz", "Low Blue Light"... god wat een commercieel geneuzel zeg. Hielp allemaal geen biet, beeld bleef flets, ook op standaard of sRGB profiel. En dan die leuke plaatjes dat je "objecten in het donker kunt oplichten"... ja ja... leuk gefotoshopped op die website van ze, maar is niets van waar... echt álle donkere vlakken worden opgelicht waardoor je nog steeds geen fatsoenlijk contrast krijgt.

@ Kid Jansen... waarschijnlijk gevolg van lage statische contrastratio van 1000:1 (t.o.v. de 3000:1 die ik gewend was bij de SSM 226BW?)

Saillant detail: op zeer hoog niveau mee gegamed in COD2 en COD4 (toen online gamen nog écht competititef was (Clanbase, RIP)). Speel nu louter nog slower paced FPS games zoals Heroes And Generals en voorkeur van zéér lage inputlag verschuift naar beter beeldkwaliteit en zwartwaardes.
Vandaar mijn keuze.

@xeonzs..
Scherm inmiddels al in huis? Hoe bevalt hij?

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
yinnemans schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:38:

Interessante topic... al zwervend door Tweakers fora kwam ik op dit draadje terecht en overweeg nu ook om voor de XB2483HSU te gaan.

Vorige week de BenQ XL2411z uitgeprobeerd en na een week lang klooien met settings (ook na inladen ICC en raadplegen BlurBusters) weer retour gestuurd. Regelrechte aanfluiting en wederom bewijs dat BenQ nog steeds een B kwaliteit merk is...

Saillant detail: op zeer hoog niveau mee gegamed in COD2 en COD4 (toen online gamen nog écht competititef was (Clanbase, RIP)). Speel nu louter nog slower paced FPS games zoals Heroes And Generals en voorkeur van zéér lage inputlag verschuift naar beter beeldkwaliteit en zwartwaardes.
Vandaar mijn keuze.
BenQ is op zich geen verkeerd merk qua monitoren hoor, ik zou alleen in jouw geval duidelijk niét 'upgraden' naar een nieuw TN paneel waaronder dus de BenQ XL2411z. Het verschil met je huidige Samsung Syncmaster 226 BW zal zeer klein zijn, en waarschijnlijk zelfs slechter zoals je aangeeft. Dit komt doordat de TN technologie redelijk uitgemolken is helaas.. Er zijn niet echt doorbraken meer op deze technologie mogelijk. Uiteraard komen er nu veel TN monitoren uit met in het hogere segment iéts beter beeldkwaliteit, hogere hertz en zeer goede responstijden, maar het beeldkwaliteit blijft gewoon belabberd. Overigens heb ik zelf 'vroeger' een pricewatch: Samsung Syncmaster 931C Zwart gehad waarvan de kleuren, voor een TN Paneel, ook érg mooi waren. Dit scherm lijkt een voorloper van jouw 226 BW! Ik stapte later over op een pricewatch: LG Flatron W2442PA-BF Zwart maar deze had beduidend minder levendige kleuren dan de kleinere Samsung :+

Ik heb onlangs voor een vriend een nieuwe PC gebouwd met ook de pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart . Ik kan je vertellen dat dit echt een prachtig mooi scherm is met een goed contrast en vooral zeer diepe zwart waarden. Ik heb zelf een 27" 2560x1440px IPS monitor, maar ik ben veel meer gecharmeerd van A-MVA panelen zoals die van de iiyama. Op het gebied van kleurbereik merk ik weinig verschil, maar het ontbreken van IPS-glow is echt een genot op A-MVA.

Ik denk ook zeker, gezien je huidige gamestijl en eisen, dat de pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart een fantastische keuze zal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinnemans
@Stin00

Dank voor je reactie. Hoewel ik alsnog benieuwd ben naar de ervaringen van TS (is tenslotte 'zijn' thread) wacht ik zijn reactie niet af en ga o.b.v. jouw ervaring direct voor de http://tweakers.net/price...3hsu-zwart/specificaties/

Recensies hier op T.net alsmede op diverse andere tech fora liegen er niet om.
Laat wel weten hoe hij bevalt.

[ Voor 23% gewijzigd door yinnemans op 26-05-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeonzs
Kid Jansen schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 13:03:
Maar als je tevreden bent over de Dell houd je die toch gewoon neem ik aan?
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk heel tevreden ben met de pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart ik vind de preset settings een beetje dissapointing en na een beetje spelen met de instellingen heb ik het netjes gekregen.

Bijvoorbeeld in gamer mode past hij de hele tijd de brightness aan, als het donker is dan maakt het spel ook de brightness lager, dit zorgt voor spellen waar je opeens naar een donker stuk kijken het nog donkerder word en zeer merkbaar ook, in Dragon Age Inquisition werd het zo donker dat ik het menu niet eens meer kon lezen.

Het is een goed scherm voor de prijs, kwaliteit is superb, frame is stevig en makkelijk te verstellen, bezel is netjes en dun, light bleeding is echt minimal.
Ik had hem ter vergelijking naast me ouder Acer TN gezet en je zag het verschil echt wel.
Wat ik ook merkte was dat het inderdaad wat rustgevender was voor me ogen.

Ik ben blij en tevreden voor de aankomende 2-4 jaar :)

Edit:
Sorry voor de late reactie trouwens, ik moest het scherm wel eventjes uitproberen natuurlijk haha.

Edit2:
yinnemans schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:55:
@Stin00

Dank voor je reactie. Hoewel ik alsnog benieuwd ben naar de ervaringen van TS (is tenslotte 'zijn' thread) wacht ik zijn reactie niet af en ga o.b.v. jouw ervaring direct voor de http://tweakers.net/price...3hsu-zwart/specificaties/

Recensies hier op T.net alsmede op diverse andere tech fora liegen er niet om.
Wat ik vervelend vind bij dat model is dat de hele frame glossy is, dat schijnt als de zon of licht er op staat en trek ook stof aan, daarom vind ik het frame en de dunne bezels van de Dell geweldig.

[ Voor 33% gewijzigd door xeonzs op 26-05-2015 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xeonzs schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:01:
[Bijvoorbeeld in gamer mode past hij de hele tijd de brightness aan, als het donker is dan maakt het spel ook de brightness lager, dit zorgt voor spellen waar je opeens naar een donker stuk kijken het nog donkerder word en zeer merkbaar ook...
Dit is dynamisch contrast, dat staat standaard aan in de Game preset. Is uit te schakelen in OSD>Display Settings>Dynamic Contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:34

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb alletwee zo ongeveer de cheapste LG schermen. De 24v-pn en de 27" van 269,- ben er hartstikke tevreden over speel vooral bf3/4/hardline en nou dus gta v. Nergens last van mooie kleuren geen vertraging etc etc. Moet zeggen dat ik nooit echt de werking van een ips 500,- scherm heb gezien dus niks mis. Mijn ervaring wordt er in ieder geval niet minder door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
[...]

Dat heeft denk ik weinig te maken met TN of IPS. Je nieuwe Dell U2515 scherm heeft namelijk een Flicker Free backlight volgens tftcentral en ik kan me goed voorstellen dat een oud en/of goedkoop Acer scherm dat niet heeft.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan inderdaad een hoop schelen. PWM dimming kan op zich prima op hoge frequenties (>5 kHz), maar de Acer X243HQ was een CCFL scherm en die hadden vrijwel altijd PWM van maar 175 Hz. Zeker op een lage helderheid als de duty cycle laag is kan dat een erg onrustig beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinnemans
@xeonzs

Im confused... wanneer ik beide schermen met elkaar vergelijk (specs) dan lijkt de Ilyama v.w.b. gamen toch echt een aantal belangrijke voordelen te hebben t.o.v. de Dell?:
- Lagere reactietijd
- Hogere refresh rate
- Hogere contrastverhouding (statisch als dynamisch)
- A-MVA versus IPS i.h.k.v. IPS-glow bij donkere omgeving zoals Kid Jansen al opmerkte?

Te veel gedoe om de Dell terug te sturen en alsnog de Ilyama uit te proberen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:12

woutur

Klauwtjes uit!

[...]

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk heel tevreden ben met de pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart ik vind de preset settings een beetje dissapointing en na een beetje spelen met de instellingen heb ik het netjes gekregen.

Bijvoorbeeld in gamer mode past hij de hele tijd de brightness aan, als het donker is dan maakt het spel ook de brightness lager, dit zorgt voor spellen waar je opeens naar een donker stuk kijken het nog donkerder word en zeer merkbaar ook, in Dragon Age Inquisition werd het zo donker dat ik het menu niet eens meer kon lezen.

Het is een goed scherm voor de prijs, kwaliteit is superb, frame is stevig en makkelijk te verstellen, bezel is netjes en dun, light bleeding is echt minimal.
Ik had hem ter vergelijking naast me ouder Acer TN gezet en je zag het verschil echt wel.

Edit:
Sorry voor de late reactie trouwens, ik moest het scherm wel eventjes uitproberen natuurlijk haha.

Edit2:

[...]

Wat ik vervelend vind bij dat model is dat de hele frame glossy is, dat schijnt als de zon of licht er op staat en trek ook stof aan, daarom vind ik het frame en de dunne bezels van de Dell geweldig.
toon volledige bericht
Hoe is de lettergrootte van de pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart? Het enige wat me een beetje tegenhoudt om dit scherm aan te schaffen voor mij en mijn vriendin is wellicht het feit dat letters (en dat is zo'n beetje het enige wat ermee gedaan gaat worden: lezen van documenten) wat klein zijn.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 75 Hz zou ik niet geloven. Fabrikanten geven vaak het complete vertical scan range bereik op dat de monitor ondersteund, maar dat bereik wordt lang niet op elke resolutie ondersteund. Vrijwel altijd worden frequenties boven de 60 Hz alleen maar ondersteund op resoluties als 640x480, 800x600 en soms nog 1024x768.

Nog meer reden om er niet in te geloven is dat er geen AU Optronics AMVA(+) panelen zijn voor computerbeeldschermen met een frequentie anders dan 60 Hz. Het mooiste zou zijn als iemand die dit scherm heeft even een EDID zou posten met Monitor Asset Manager 2.9. Dan kan je meteen zien wat er ondersteund wordt. Windows kijkt namelijk naar het EDID om te zien wat het scherm aan kan. Als een modus (combinatie resolutie en frequentie) niet binnen het bereik valt dat wordt opgegeven wordt in het EDID of expliciet wordt gespecificeerd in het EDID kan je het scherm ook niet in die modus draaien zonder het te forceren met een tooltje als Custom Resolution Utility.

Zelfs al wordt de resolutie ondersteund volgens het EDID, dan nog is het geen garantie dat het ook goed wordt weergegeven. Je kan dan wel in die modus draaien, maar het komt nog wel eens voor dat de frequentie dan wordt omgezet naar 60 Hz door het droppen van frames, wat vervolgens frame stutter veroorzaakt. Ik ben dus pas overtuigd als ik een screenshot zie dat hij op 75 Hz draait en een foto van Test UFO - frame skipping test (of vergelijkbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Kid Jansen schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:14:
[...]
Die 75 Hz zou ik niet geloven. Fabrikanten geven vaak het complete vertical scan range bereik op dat de monitor ondersteund, maar dat bereik wordt lang niet op elke resolutie ondersteund. Vrijwel altijd worden frequenties boven de 60 Hz alleen maar ondersteund op resoluties als 640x480, 800x600 en soms nog 1024x768.
Die 75 Hertz is inderdaad onjuist. Het scherm draait op de native resolutie, 1920 x 1080px, gewoon op 60 Hertz. Alleen bij lagere resoluties is het mogelijk 75 Hz te selecteren, maar dan ga je inderdaad richting de 800x600 en 1024x768.

Ik heb die Iiyama met CRU op 65 Hz laten draaien zonder frameskipping in de UFO test, vanaf 66 Hz komen er groene strepen en rare vlakken door het beeld. Overigens lijkt het wel alsof de brightness iétsje afneemt bij een toename van 5 Hz, maar daar heb ik geen meetapparatuur voor.

Kortom gewoon 1920x1080px draaien op 60 Hz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinnemans
Zoals beloofd: fantastisch scherm de Ilyama XB2483. Overtreft de BenQ xl2411 waar ik het eerder over had op alle fronten. Out of the box dusdanige superieure kleuren dat je die commerciele onzin als Black Equalizer en Low Blue Light helemaal niet nodig hebt. Ghosting ook amper merkbaar dus Blur Reduction is ook een wassen neus.

Own weer als vanouds én scheelde ook nog eens 6 tientjes. d:)b

Ow @ Xeons... het scherm / bezel is helemaal niet glossy. Het is juist mat en ziet er erg degelijk uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeonzs
yinnemans schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:52:
@xeonzs

Im confused... wanneer ik beide schermen met elkaar vergelijk (specs) dan lijkt de Ilyama v.w.b. gamen toch echt een aantal belangrijke voordelen te hebben t.o.v. de Dell?:
- Lagere reactietijd
- Hogere refresh rate
- Hogere contrastverhouding (statisch als dynamisch)
- A-MVA versus IPS i.h.k.v. IPS-glow bij donkere omgeving zoals Kid Jansen al opmerkte?

Te veel gedoe om de Dell terug te sturen en alsnog de Ilyama uit te proberen? :)
Wat eigenlijk alleen belangrijk is als je super competetief speelt, zoals counterstrike of dota, maar dat doe ik niet, de kleur weergave en correctie is voor mij belangrijker en dat ga ik niet aan de kant zetten om van voor een refresh rate verschil wat niet te zien is met het blinde oog en een reactie tijd dat niks uit maakt in mijn games.
woutur schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:00:
[...]

Hoe is de lettergrootte van de pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart? Het enige wat me een beetje tegenhoudt om dit scherm aan te schaffen voor mij en mijn vriendin is wellicht het feit dat letters (en dat is zo'n beetje het enige wat ermee gedaan gaat worden: lezen van documenten) wat klein zijn.
De letter grote is precies hetzelfde als bij 1920x1080 voor mij gevoel, maar alles is veel scherper.
yinnemans schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:58:
[...]
Ow @ Xeons... het scherm / bezel is helemaal niet glossy. Het is juist mat en ziet er erg degelijk uit. ;)
Achja, volgende keer beter :)

Het enige probleem wat ik met het scherm heb sinds gister is dat het scherm opeens niet meer het voledige paneel gebruikt, eerst werd het paneel tot aan de bezels gebruikt, maar nu zit er ongeveer een halve centimeer tussen het randje van de display en de bezels.

PS sorry voor de late reactie, ik had niet verwacht dat de topic door zou leven na de conclusie.

Edit:
Oh en ik zie dat ik nu al een dode pixel heb :(

[ Voor 7% gewijzigd door xeonzs op 04-06-2015 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBK2211
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06-2023
Je hebt het scherm nu bijna 2 jaar, bevalt deze nog steeds en is het bij die ene dode pixel gebleven?
Pagina: 1