Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-11-2021
Hoi,

Momenteel ben ik in het bezit van een Samsung BX2450L monitor.
Deze heeft jaren aan mijn behoeften voldaan maar na 4 jaar is het stilaan tijd om eens over te schakelen naar een nieuw model.

Ik heb ondertussen zelf al wat opgezocht en aangezien het vooral om games te spelen is ben ik dus op zoek naar een degelijk scherm maar wil er ook geen 400 euro voor betalen ;)

Mijn keuze heb ik bijgevolg laten vallen op deze 3 modellen :
- BenQ XL 2411Z
- Acer GN 246HL (brons award gekregen van hardware.info)
- LG 24GM77-B

Nu zie ik dat deze monitors allemaal onder de 300 euro geprijsd zijn en zit ik met enkele vragen :
- Is er echt een groot verschil tussen een 'gewone monitor' en een 'gaming monitor' die 144hz ondersteund etc ?
- Is een gaming monitor echt nodig voor iemand die wel es gamed maar verre van een 'die hard' gamer is
- Is er veel verbeterd qua beeldkwaliteit ivm huidig scherm?

Alvast bedankt!

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
niniansix schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:46:
- Is er echt een groot verschil tussen een 'gewone monitor' en een 'gaming monitor' die 144hz ondersteund?
Met 144 Hz zal het beeld natuurlijk een stuk vloeiender zijn. Daarnaast heb je er ook winst mee als je niet de 144 fps haalt. Zo zal je met een 60 Hz scherm meteen terugvallen op 30 Hz als je Vsync aan hebt en onder de 60 fps uitkomt. Met 144 Hz heb je 72 Hz, 48 Hz en 36 Hz als Vsync frequenties.

Ik heb zelf weinig ervaring met gamen, maar ik hoor eigenlijk altijd dat gamers het een verademing vinden om op 120/144 Hz te gamen in plaats van 60 Hz.
- Is een gaming monitor echt nodig voor iemand die wel es gamed maar verre van een 'die hard' gamer is
Nodig is een groot woord... Het kan het gamen leuker maken, maar je betaalt er wel meer voor.
- Is er veel verbeterd qua beeldkwaliteit ivm huidig scherm?
Juist afgelopen twee jaar is er na jaren vrijwel stilstand weer wat beging gekomen in de beeldschermindustrie. Er valt dus zeker winst te behalen.

Wat betreft de schermen in je lijstje, TFT Central heeft er jammer genoeg geen één van getest. PRAD heeft wel de LG en de Acer getest. De LG scoort een zeer goed, de Acer een matig/voldoende. Nou lees ik al jaren reviews op PRAD en zij zijn één van de beste reviewsites voor beeldschermen. Aan hun oordeel zou ik veel meer waarde hechten dan aan dat van Hardware.info.

Overigens zou ik het lijstje kandidaten uitbreiden met:

ASUS VG248QE
iiyama ProLite GB2488HSU

Dan naar de reviews:Als je naar de scorekaarten aan het eind van de reviews kijkt zie je dat de LG vrijwel overal zeer goed of goed scoort, waaronder ook zeer goed bij geschiktheid voor zowel gelegenheidsgamers als hardcoregamers. De Acer scoort zeer middelmatig, de ASUS is al een stuk beter, maar is heel slecht afgesteld out of the box.

Hardware.info heeft alle vijf getest en geeft de ASUS en iiyama allebei een Silver award. Als ik kijk naar de testresultaten van die vijf schermen op Hardware.info, die reviews op PRAD en m'n ervaring met schermen meeneem, zou ik de LG of de iiyama aanraden. Die andere schermen scoren soms als gamescherm een fractie beter, maar allround winnen de LG en iiyama hands down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Wow super bedankt voor de reactie!
Nu zie ik wel dat die LG24GM77 geen IPS scherm heeft... is dit een minpunt aan het scherm? (volgens monitorstore.be wel...)

Bedankt voor de links! Ik neem ze zeker eens door ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IPS en 144 Hz wordt lastig, dan kom je op Asus MG279Q of Acer XB270HU. Als je IPS wilt zal je voor 60 Hz moeten gaan.

De Eizo Foris FG2421 komt al iets meer in de richting van jouw budget, daar zit een Sharp MVA paneel in met een native vernieuwingsfrequentie van 120 Hz.

Als je voor een 60 Hz IPS wilt gaan is de Dell Ultrasharp U2515H een interessante optie. Lekker hoge resolutie, maar nog wel werkbaar op 100% scaling. Genoeg mensen die op dergelijke schermen naar tevredenheid gamen. Het zal niet zo snel zijn als een TN scherm, laat staan een 144 Hz TN scherm, maar tenzij je alleen snelle shooters speelt zal dat zelden echt een probleem zijn. Aan de andere kant krijg je er een betere kleurweergave en betere kijkhoeken voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb een paar dagen geleden in de PW de monitoren op mijn smaak gefilterd die moesten voldoen aan mijn verlanglijstje en daar werdt maar 1 monitor gevonden, de: pricewatch: Eizo Foris FG2421 Zwart

Naar mijn smaak de allerbeste keuze voor gamen wat in mijn budget past. VA panel, 120Hz en full HD.

[ Voor 32% gewijzigd door r3solution op 22-05-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Nogmaals bedankt voor de reacties !

Is er dan zoveel verschil te merken in een ips en niet ips scherm qua beeldkwaliteit ? Ik veronderstel dat als ik de lg neem, dat ik zoiezo een verbetering heb qua beeldkwaliteit tov mijn huidig scherm ? Of heb ik het hier mis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Zoals Kid Jansen al zei: Het zal veel vloeiender zijn m.b.t. het gamen en mogelijk een verademing. d:)b
Maar of het beeldkwaliteit beter zal zijn met de LG dan dat je nu hebt, lijkt me opzich sterk. Beide monitoren hebben namelijk een TN scherm. Als de lamp van jouw huidige scherm al niet meer helemaal lekker is, dan zal je zeker wat verschil merken met de aanschaf van een ander scherm waarvan de lamp nieuw is en nog de volle sterkte heeft kwa licht opbrengst.

IPS heb ik jammer genoeg (nog) geen ervaring mee. maar een ieder die dat wel heeft, beaamt dat een IPS scherm veel mooiere weergave heeft dan een TN scherm.

Dus is het aan jezelf wat je wilt. Wil je een veel mooie beeldweergave, dan kies je voor IPS. Of wil je vloeiender een spel kunnen spelen en neem je genoegen met de beeldkwaliteit die je nu hebt. Dan kies je voor een 120/144Hz scherm met een TN scherm.

[ Voor 17% gewijzigd door r3solution op 22-05-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
niniansix schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 06:46:
Is er dan zoveel verschil te merken in een ips en niet ips scherm qua beeldkwaliteit?
Niet per definitie, maar over het algemeen presteren beeldschermen met een IPS paneel een stuk beter op kleurweergave dan schermen met een TN paneel.
Ik veronderstel dat als ik de lg neem, dat ik zoiezo een verbetering heb qua beeldkwaliteit tov mijn huidig scherm?
Als ik af ga op de PRAD review, dan ja, ondanks dat het ook maar een TN is. Maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat er van exemplaar tot exemplaar verschillen zijn bij schermen van hetzelfde model, dus zo'n review zegt niet alles. Ook zal het niet zo'n groot verschil zijn als je met sommige IPS schermen zou kunnen halen. Maar uiteindelijk is het altijd gewoon te meten. Als een TN scherm bij tests die relevant zijn voor de kleurweergave beter presteert dan een IPS, wat zeker mogelijk is, dan zal de kleurweergave op dat TN scherm ook beter zijn. Je moet dan denken aan tests als witbalans, gamma, kleurbereik, kleurfout na kalibratie, contrast, etc.

Die Eizo die ik eerder noemde en ook door r3solution wordt aangehaald is ook wel een leuk scherm, maar vooral op papier. Het heeft namelijk problemen met de kalibratie. Het is eigenlijk onmogelijk om op dat scherm een goede kleurweergave te krijgen, zelfs met kalibratiehardware. De uniformiteit is ook hooguit matig te noemen en hoewel het over de hele linie een erg snel scherm is, heeft het een paar extreem trage grey-to-grey overgangen. Daarnaast is de input lag nog relatief hoog voor zo'n duur scherm dat specifiek is gericht op gaming.

TFT Central review Eizo Foris FG2421
PRAD review Eizo Foris FG2421

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
En stel nu dat ik afzie van die gaming monitors omdat ik momenteel best wel tevreden ben met de beelden als ik game (input lag etc), welk model zou er dan interessant zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Ik heb me net in jouw situatie verplaatst er van uitgaande dat de lamp na een paar jaar gebruik (mogelijk) niet meer is als het was....en toch graag een andere monitor wil hebben die zo goed als is die ik nu heb. Dan zou ik deze gekocht hebben: pricewatch: Iiyama E2481HS-1 Zwart

Zelfde formaat, zelfde resolutie, 75Hertz (smoother gameplay tegenover de 60Hertz die je nu hebt..?) en natuurlijk hopend op mooier beeldweergave.
Note: tegenwoordig, en zo ook jouw huidige monitor, zijn monitors uitgerust met led's. Ik heb er eerlijk gezegd géén idee van of die met de jaren ook minder worden.

Ikzelf heb een Samsung Syncmaster T200 en het beeld is onderhand creme/geel en krijg het niet meer zo mooi helder als het eens was. Dus in mijn ervaring wordt een monitor met de jaren minder. Mijn test monitor heb ik er laatst eens naast gezet en wist niet wat ik zag! Die is zo enorm bright! Voor mij in ieder geval tijd om mijn huidige te vervangen. :)

---------------
Kid Jansen schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:07:
[...]
Die Eizo die ik eerder noemde en ook door r3solution wordt aangehaald is ook wel een leuk scherm, maar vooral op papier. Het heeft namelijk problemen met de kalibratie. Het is eigenlijk onmogelijk om op dat scherm een goede kleurweergave te krijgen, zelfs met kalibratiehardware. De uniformiteit is ook hooguit matig te noemen en hoewel het over de hele linie een erg snel scherm is, heeft het een paar extreem trage grey-to-grey overgangen. Daarnaast is de input lag nog relatief hoog voor zo'n duur scherm dat specifiek is gericht op gaming.
Thanks! Ik heb 'm daarom ook maar weer netjes uit mijn lijst verwijderd en de LG die je adviseerde, er aan toegevoegd. ;)
Mijn uiltime specs wens is te ver voor mij wegelegd. Eerst maar een goede TN aanschaffen. IPS kan altijd nog....later als ik groot ben. :p

[ Voor 31% gewijzigd door r3solution op 22-05-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r3solution schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:53:
...75Hertz (smoother gameplay...
Houd er wel rekening mee dat dat heel vaak een onzinspecificatie is. Zeker 9 van de 10 keer is het gewoon een 60 Hz scherm, waar sommige resoluties (maar zelden de native resolutie) een frequentie van 75 Hz ondersteunen. Vaak is het dan echter ook nog zo dat dat alleen geldt voor de aansturing en dat het vervolgens alsnog wordt weergegeven als 60 Hz door het droppen van frames, met stutter tot gevolg, zie ook onderstaande quote van mezelf.
AOC q2770Pqu review door Kid Jansen
De frame drops waren niet alleen aanwezig bij 2560x1440@80Hz, maar voor alle frequenties hoger dan 60 Hz op elke resolutie en over elke aansluiting. Dit gold ook voor de standaard ondersteunde weergavemodi met frequenties hoger dan 60 Hz gespecificeerd in het EDID (en dus standaard herkend door Windows 7), die ook werden gespecificeerd in de handleiding van het scherm.

Ondanks de frame drops bij resoluties hoger dan 60 Hz is het nog steeds fijn dat de q2770Pqu de standaard weergavemodus van 2560x1440@60Hz standaard ondersteunt over DisplayPort, DVI en HDMI en als het geforceerd wordt met een programma als Custom Resolution Utility ook over VGA. Desondanks zou een scherm geen problemen mogen hebben met het correct weergeven van weergavemodi gespecificeerd door het EDID en de handleiding. Vooral omdat het hele idee achter EDID is dat een videokaart alleen een signaal naar het scherm kan sturen dat het ook daadwerkelijk ondersteunt en dus correct kan weergeven.
Ik heb vaak genoeg mensen gehoord die hetzelfde hadden ervaren met andere schermen die zogenaamd 75 Hz waren.
Ik heb me net in jouw situatie verplaatst er van uitgaande dat de lamp na een paar jaar gebruik (mogelijk) niet meer is als het was....

...tegenwoordig, en zo ook jouw huidige monitor, zijn monitors uitgerust met led's. Ik heb er eerlijk gezegd géén idee van of die met de jaren ook minder worden.

Ikzelf heb een Samsung Syncmaster T200 en het beeld is onderhand creme/geel en krijg het niet meer zo mooi helder als het eens was. Dus in mijn ervaring wordt een monitor met de jaren minder.
Hier heb ik toevallig afgelopen zondag nog wat over geschreven in het UltraSharp topic. LED backlights hebben overigens hetzelfde probleem, maar het is lastig te zeggen of het beter is dan CCFL of slechter.

Paneelfabrikanten geven de levensduur van de backlight op als het aantal branduren waarna de helderheid van de backlight is gehalveerd. Voor CCFL was dat vrijwel altijd 40.000 uur, voor LED wordt meestal 30.000 gespecificeerd, ook bij de nieuwste generatie. Op basis daarvan zou je dus denken dat het bij LED nog erger is, maar dat kan ik niet bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Kid Jansen schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 20:18:
[...]
Hier heb ik toevallig afgelopen zondag nog wat over geschreven in het UltraSharp topic. LED backlights hebben overigens hetzelfde probleem, maar het is lastig te zeggen of het beter is dan CCFL of slechter.

Paneelfabrikanten geven de levensduur van de backlight op als het aantal branduren waarna de helderheid van de backlight is gehalveerd. Voor CCFL was dat vrijwel altijd 40.000 uur, voor LED wordt meestal 30.000 gespecificeerd, ook bij de nieuwste generatie. Op basis daarvan zou je dus denken dat het bij LED nog erger is, maar dat kan ik niet bevestigen.
Dus opzich maakt het geen bal uit of je (mede voor wat gamen) een 75Hz of 60Hz scherm neemt? Doch, als ik het goed begrijp is het raadzamer om een 120/144Hz scherm aan te schaffen waneer je graag een game speelt en je toch een al wel redelijke videokaart hebt?

Verder is je verhaal geheel duidelijk omtrent de levensduur van de verlichting en de afname van helderheid en witbalans.
Het is eigenlijk zoiezo winst waneer je ne 5 jaar een nieuw scherm aanschaft....in mijn geval iig wel. :)

Thanks voor je feedback. Hopelijk heeft TS hier ook veel aan. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r3solution schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 20:30:
Doch, als ik het goed begrijp is het raadzamer om een 120/144Hz scherm aan te schaffen wanneer je graag een game speelt en je toch een al wel redelijke videokaart hebt?
Ligt er vooral aan waar je prioriteiten liggen: waar besteed je de meeste tijd aan achter je PC en waarvan vind je het het belangrijkst dat het goed is. Er is ook best wel wat voor te zeggen om op een groot IPS scherm met hoge resolutie te gamen. Jarenlang ging TN niet hoger dan 1920x1200, dus als je eye-candy belangrijk vond moest je wel gamen op IPS of VA, ook al ging dat ten koste van snelheid.
Het is eigenlijk sowieso winst wanneer je na 5 jaar een nieuw scherm aanschaft
Niet per se, zelfs al geef je hetzelfde bedrag uit. Zo zou je op veel vlakken geen winst, maar juist verlies hebben geboekt als je een topmodel CRT had gekocht in 2002 of 2003 en vervolgens 5 jaar later voor hetzelfde bedrag een nieuw LCD scherm kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
r3solution schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 02:43:
Ik heb een paar dagen geleden in de PW de monitoren op mijn smaak gefilterd die moesten voldoen aan mijn verlanglijstje en daar werdt maar 1 monitor gevonden, de: pricewatch: Eizo Foris FG2421 Zwart

Naar mijn smaak de allerbeste keuze voor gamen wat in mijn budget past. VA panel, 120Hz en full HD.
Ik ben ook een tijdje bezig geweest om een goede game monitor te vinden en ben na meer als 10 monitoren te testen ook aanbeland bij de Eizo.

Prachtige kleuren en het meest perfecte scherm wat je kunt krijgen voor gaming zonder enige twijfel.
Kleuren en gamma kun je gewoon naar wens instellen naar tevredenheid.

Hij is wel iets duurder als de rest vd 24 inch monitoren maar daar krijg je een ongelooflijk stukje techniek voor terug. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
calsonic schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 21:07:
Prachtige kleuren en het meest perfecte scherm wat je kunt krijgen voor gaming zonder enige twijfel.
Kleuren en gamma kun je gewoon naar wens instellen naar tevredenheid.
Als je die reviews van de FG2421 leest waar ik eerder naar linkte zie je dat beide uitspraken die je hier doet gewoon pertinent niet waar zijn. Zelfs met kalibratiehardware zoals de X-Rite i1Pro spectrofotometer, een apparaat dat op zichzelf al ruim twee keer zo duur is als de FG2421, krijg je de kleuren nooit goed. Zowel de review van PRAD als die van TFT Central laat dat zien. Daarnaast zijn er veel betere schermen voor gaming te krijgen. Eigenlijk is het enige interessante aan dit scherm de combinatie van 120 Hz met een contrast van 5000:1 (in praktijk iets lager). Die combinatie is ongeëvenaard, maar de waarde daarvan wordt teniet gedaan door de slechte aspecten van dit scherm.

Zo is de inputlag met 14 ms standaard en 18 ms in Turbo mode absurd hoog voor een beeldscherm dat specifiek is ontworpen op gamen. Verder is de uniformiteit waardeloos. En dan zijn er nog de reactietijden... De 0-50-0 overgang in de TFT Central review laat zien dat die in sommige gevallen extreem hoog zijn. Daar heb ik ook nog een stukje over geschreven in m'n review van de CG277:

Vooral die 29 ms met overdrive uitgeschakeld lijkt heel lang, maar overgangen kunnen zonder overdrive dan ook erg traag verlopen, zeker wanneer de gewenste waarde bijna bereikt is. De onderstaande afbeelding is daar een goed voorbeeld van. Dat is een 0-50-0 overgang op de Eizo Foris FG2421, waarvan het 0-50 deel met de ±10% standaard al 44 ms in beslag neemt, de echte reactietijd is zelfs zo'n 95 ms.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3nXVS03nJA02cGUBczOQYLAv/full.png
Afbeelding 105: 0-50-0 overgang op Eizo Foris FG2421 (uit TFT Central review)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Kid Jansen schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 22:18:
[...]

Als je die reviews van de FG2421 leest waar ik eerder naar linkte zie je dat beide uitspraken die je hier doet gewoon pertinent niet waar zijn. Zelfs met kalibratiehardware zoals de X-Rite i1Pro spectrofotometer, een apparaat dat op zichzelf al ruim twee keer zo duur is als de FG2421, krijg je de kleuren nooit goed. Zowel de review van PRAD als die van TFT Central laat dat zien. Daarnaast zijn er veel betere schermen voor gaming te krijgen. Eigenlijk is het enige interessante aan dit scherm de combinatie van 120 Hz met een contrast van 5000:1 (in praktijk iets lager). Die combinatie is ongeëvenaard, maar de waarde daarvan wordt teniet gedaan door de slechte aspecten van dit scherm.

Zo is de inputlag met 14 ms standaard en 18 ms in Turbo mode absurd hoog voor een beeldscherm dat specifiek is ontworpen op gamen. Verder is de uniformiteit waardeloos. En dan zijn er nog de reactietijden... De 0-50-0 overgang in de TFT Central review laat zien dat die in sommige gevallen extreem hoog zijn. Daar heb ik ook nog een stukje over geschreven in m'n review van de CG277:

Vooral die 29 ms met overdrive uitgeschakeld lijkt heel lang, maar overgangen kunnen zonder overdrive dan ook erg traag verlopen, zeker wanneer de gewenste waarde bijna bereikt is. De onderstaande afbeelding is daar een goed voorbeeld van. Dat is een 0-50-0 overgang op de Eizo Foris FG2421, waarvan het 0-50 deel met de ±10% standaard al 44 ms in beslag neemt, de echte reactietijd is zelfs zo'n 95 ms.

[afbeelding]
Afbeelding 105: 0-50-0 overgang op Eizo Foris FG2421 (uit TFT Central review)
1. Boeit me niet wat een ander denkt te weten alleen mijn eigen ervaring telt.
2. Die monitor heeft geen overdrive die aan- of uit te zetten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
calsonic schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 22:30:
1. Boeit me niet wat een ander denkt te weten alleen mijn eigen ervaring telt.
Dat kan best zo zijn, maar je raadt hier wel een product aan de TS aan dat aantoonbare mankementen heeft. Dat jij die niet ervaart of wilt erkennen is prima, maar kijk daar wel mee uit als je een ander advies geeft.
2. Die monitor heeft geen overdrive die aan- of uit te zetten is.
Dat weet ik, want dat staat ook in de review van TFT Central:
The panel used in the FG2421 is rated by Sharp as having an 4 ms G2G response time, with the panel using overdrive / response time compensation (RTC) technology to boost pixel transitions across grey to grey changes. There is no user control over the overdrive impulse within the OSD menu and so we are reliant on the factory setup. The part being used is the Sharp LQ235D1LW03 MVA panel. Eizo actually go a step further in their spec and list a response time of "less than 1ms (Turbo 240 on)", but that is based on using the Turbo 240 feature. That feature doesn't actually alter the behaviour of the pixels or their underlying response time, but does impact what the user sees in terms of pixel persistence due to the backlight blinking technology. More on that in a moment. Have a read about response time in our specs section if you need additional information about this measurement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
http://nl.hardware.info/r...nitor-review-snel-en-goed
Gold award voor deze monitor bij de buren zegt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben zelf een aantal jaar terug bij Hardware.info geweest in Voorburg. De manier waarop zij schermen testen vond ik zelf niet erg overtuigend.

Het Microvision SS220 systeem dat zij gebruiken was ooit een topsysteem, maar het is behoorlijk verouderd en zij lieten dat ding ook niet opnieuw kalibreren, laat staan elk jaar. Terwijl ze dat systeem al meer dan 10 jaar hebben staan. We zaten nog in het CRT tijdperk toen het uitkwam.

Daarnaast kennen ze niet goed beperkingen van het systeem. Verschillende testresultaten die dat ding geeft kloppen voor geen meter, bijvoorbeeld checkerboard - en transverse contrast. Die SS220 is een non-contact meter met simpelweg een te grote beeldhoek om checkerboard contrast te meten zonder bij de zwarte vlakken last te hebben van lichtlekkage van de witte vlakken. Het zou wat zijn als een scherm met een contrast van zo'n 5000:1 maar een checkerboard contrast heeft van 302:1... Dan zou iedereen dat scherm meteen in de container gooien. Spectrofotometers zijn sowieso niet echt geschikt voor contrastmetingen, daar zullen colorimeters altijd beter in blijven.

De methode die zij gebruiken voor het testen van inputlag stelt ook weinig voor. Ik weet niet meer precies hoe het in z'n werk ging, maar ik weet wel dat de resultaten alleen in hele frames (60 Hz) werden gegeven en ook nog eens naar beneden afgerond. TFT Central geeft een standaard inputlag van 14,0 ms en 18,0 ms in de Turbo 240 modus, PRAD meet bij 120 Hz een inputlag van 12,8 ms. Doordat die 14,0 en 12,8 onder de 16,7 ms liggen zie je bij Hardware.info dat de inputlag wordt opgegeven als 0 ms, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Eén van de weinige dingen die ze qua meetmethode goed testen zijn de reactietijden, daar gebruiken ze een oscilloscoop met fotoprobe voor. Maar ze testen maar een aantal grijsovergangen. TFT Central meet reactietijden ook met een oscilloscoop met fotoprobe, maar zij meten 12 overgangen in elke overdrive stand en kijken vervolgens wat de beste stand is. In die stand worden vervolgens 30 overgangen getest voor een gedetailleerder beeld. Voor zowel elke meting van 12 als de meting van 30 wordt naast de reactietijden ook de hoeveelheid overshoot opgegeven.

Met PRAD en TFT Central is het sowieso al twee tegenover één, maar daarnaast is de kwaliteit van hun beeldschermreviews ook van een compleet andere orde. Ik zou dus niet al teveel waarde hechten aan die Gold Award van Hardware.info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Pfff hoe meer ik lees, hoe moeilijk de keuze voor mezelf wordt.
Ik game eigenlijk op m'n pc ongeveer 2-3 uur per week dus om dan meteen een gaming monitor aan te schaffen van 270-300 euro, lijkt me op zich wel veel geld of niet?

Ik heb via bepaalde mensen vernomen dat PLS schermen ook goed zijn aangezien ze de nadelen van PLS niet hebben maar wel dezelfde kwaliteit qua kleuren?

Het probleem is ook dat er weinig winkels zijn waar ze een groot deel pc schermen hebben, zodat ik ze eens kan zien spelen want uiteindelijk moet ik me baseren op reviews en dat vind ik toch moeilijk aangezien m'n ogen uiteindelijk de beslissing moeten nemen denk ik? Zijn er winkels in belgië waar ze een groot deel pc schermen hebben die je kan zien spelen?

Want in media markt oostende staan er echt weinig monitors....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PLS is vrijwel hetzelfde als IPS qua opbouw, maar heeft vaak een nog slechter contrast dan IPS en nog meer backlight bleeding, al zijn de verschillen niet heel groot. Het heeft daarentegen wel een stuk minder last van IPS glow dan LG Display IPS en AU Optronics AHVA (Advanced Hyper Viewing Angle = IPS, niet te verwarren met AMVA, wat een VA technologie is).

Waar PLS het overigens geweldig doet, beter dan welke LCD paneeltechnologie dan ook in mijn ervaring, zijn de kijkhoeken.

Wat betreft winkels met schermen, waarschijnlijk niet. Ik ben al in jaren niet in België geweest, maar in Nederland zie je het in ieder geval niet. Als een winkel meer dan 15 schermen in de winkel als demo heeft draaien is het veel en dat zijn dan vrijwel altijd de goedkope prutschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Nogmaal bedankt voor de info! ;)
U weet echt alles als het op pc monitors aankomt!

http://www.monitorstore.b...247400/benq-rl2455hm.html

Is dit een goed model? Of is dit eerder een basic pc scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen ervaring met dat scherm en er zijn ook geen reviews van dat scherm door TFT Central of PRAD, dus het is lastig te zeggen. Maar lijkt inderdaad een vrij basic scherm. In die prijscategorie zou ik echt voor de iiyama ProLite XB2483HSU gaan, als je toch bij je oorspronkelijke budget blijft dan voor LG 24GM77.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Die iiyama heeft wel 4ms en die benq 1 ms of is dat te verwaarlozen ?
Ik had ook ergens gelezen dat de pixelgarantie bij iiyama niet goed is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is te verwaarlozen. De iiyama zou zelfs sneller kunnen zijn. Bij het opgeven van de grey-to-grey reactietijden wordt namelijk vaak alleen de snelste overgang opgegeven. Dat slaat eigenlijk nergens op, want die is helemaal niet interessant. Wat je wilt weten is het gemiddelde en het maximum.

De reactietijden zijn eigenlijk al goed wanneer het gemiddelde lager is dan de helft van de frametijd en het maximum lager is dan de frametijd. Voor een 60 Hz paneel is dat dus niet zo'n probleem, want 1000 ms / 60 Hz geeft een frametijd van 16,7 ms en een halve frametijd van 8,3 ms. Daar zit vrijwel elk paneel wel onder.

Bij 144 Hz is dat een ander verhaal, want dan is het nog maar 6,9 ms en 3,5 ms. Daarom hebben vrijwel alle schermen met hoge refresh rates ook TN panelen, want IPS en VA zijn daar gewoon te traag voor. Of je hebt zo'n sterke overdrive nodig dat je absurd veel overshoot krijgt.

Pixelgarantie maakt trouwens weinig uit. Want binnen EU kan je gebruik maken van wet kopen op afstand, waardoor je een product 14 dagen kan testen en als het niet bevalt zonder opgave van reden terugsturen. Pixeldefecten zijn meestal direct uit de doos al aanwezig, ze komen er vrijwel nooit later bij (zonder externe factoren, zoals water, hitte, impact, druk, etc.) en als dat het geval is, dan is dat vaak al vrij snel. Gewoon het scherm dus intensief gebruiken direct na ontvangst. Heb je nog geen pixeldefecten in de tweede week, dan is de kans dat die er nog komen nihil, heb je ze wel dan stuur je het scherm gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:18

deepvreezo

Redacteur
De RL2455HM is inderdaad een basic-model, heeft ook geen 144Hz-modus bijvoorbeeld. Mijn broer heeft dat ding, en ik vind het beeld weinig indrukwekkend, zo'n beetje als een willekeurig kantoorbeeldscherm. Ik zou me niet blind staren op die 1ms versus 4ms in de specificaties. De reactietijden van de RL2455HM zijn op papier wellicht wat sneller dan monitoren met een IPS/PLS/VA-paneel, maar om dat te bereiken past BenQ vrij agressieve overdrive toe. Daardoor zie je bij beweging artefacten in beeld, die wat mij betreft irritanter zijn dan wat extra blur. Nu kun je die overdrive wel lager zetten of uitschakelen in het menu, maar dan had je net zo goed een ander scherm kunnen kopen.
Als je perse een snelle monitor wil hebben, neem dan eentje met TN die wel 144Hz kan. Zo niet, dan zijn er in dezelfde prijsklasse legio opties met beter beeld, zie de aanraders van Kid Jansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Volgende week is er bij media markt in belgie een actie met 21 % btw cadeau ...

http://www.mediamarkt.be/...itor&search-submit=Zoeken

Aangezien deze actie nu wel mooi meegenomen is, welke zouden jullie dan nemen want de keuze is eerder beperkt op de webshop..

Alvast bedankt !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:18

deepvreezo

Redacteur
De Samsung S24D590PL, inclusief korting wordt dat 164 euro. Probleem: voor 15 euro meer koop je elders een scherm met beter beeld, namelijk de Iiyama XB2483HSU-B1 (dezelfde monitor die Kid Jansen al heeft aanbevolen, alleen dan zonder verstelbare voet, maar dat heeft de S24D590PL ook niet). Een monitor als de Dell U2515H, wat een mooie stap omhoog zou zijn qua resolutie, is ook al niet te krijgen. Kortom, ik zou vanwege de beperkte keuze (en de hoge uitgangsprijzen) dus ergens anders een monitor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik sluit me hierbij aan. Gewoon ergens anders één van de schermen kopen die door ons werden aangeraden.
Pagina: 1