Gefeliciteerd Johnny met de titel
Ook gefeliciteerd aan Jackson/V12 legendary; gewoon nette race gereden en de performance uit de auto gehaald. Hopelijk zijn bij volgende races de auto's iets competitiever aan elkaar, en kunnen we voor de podiums strijden
Gisteren was een interessante race. Johnny of ik konden nog kampioen worden, en aangezien het punten verschil <5pt was werd dat volledig bepaald wie voor wie eindigde. De BMW van Johnny, Corvette van mij en RUF van Kzyto waren redelijk aan elkaar gewaagd.
In Q plek 3 kunnen bemachtigen, scheelde niet zoveel. Ergens wel zuur als je de startgrid zag, want er zat letterlijk maar half meter tussen P1 en P2 gridslot, en misschien wel 8 meter tussen P1 en P3. Afin, niet hele geweldige start vandaag omdat ik een lange 1ste versnelling had waardoor ik achter Kzyto zat.
Ik heb die geprobeerd in een paar ronden in een fout te forceren

In ronde 3 had Kzyto een slechte exit in bocht 1, waardoor ik hem in een dragrace er uit kon rijden.
Het gat naar Johnny was toen inmiddels al 5-6 seconde. In eerste fase vd race maakte ik redelijk veel remfoutjes enzo, dus ik kon niet echt een voorsprong op Kzyto uitbouwen.
Bij de pit stops op ronde 15-16 was het gat inmiddels al 12-13s. We gingen allemaal tegelijk naar binnen, namelijk op half uur tijdstip, en dat was ook eigenlijk net op tijd want de banden waren toen helemaal op.
Dus, Jackson P1 (ver vooruit), Johnny P2, Hans P3 en Kzyto P4.
Blijkbaar had Johnny een halve tank meegenomen, dus hij moest bij pitstop nog aftanken.
Ik had uitgerekend dat ik bij 29 laps net te kort brandstof zou hebben met 85L tank. Mijn verbruik was namelijk 3L - 3.1L per lap. Dan kom je dus op 90L uit. Ik had 85L meegenomen, en bij de pitstop wilde ik 42 of 45L in de tank hebben. Ik hoefde dus maar 5L bij te tanken.
Kzyto hoefde helemaal niet te tanken.
Dus, de stand bij exit pit: Jackson P1, Kzyto P2, Hans P3 en Johnny P4.
De ronden daarna was het dus eigenlijk een sprint. Ik meen dat Kzyto zich ergens in midden sector verremd had waardoor ik er (gewaagd) voor bij kon steken.
Johnny was er ook voor bij, en zat ik in direct gevecht met hem. Hij had een betere topsnelheid, en na 3 pogingen ofzo had hij zijn auto in bocht 2 er naast gezet. Nu hebben we beide hele stijfe poten (immers titel) dus waagden we het er op om in bocht 2 met z'n 2en door te gaan. Helaas zat Johnny te ver naar buiten en raakte hij daardoor best wel hard de muur.
Daardoor bleef ik voor en kon ik permitteren wat te tempo verminderen, namelijk ik wilde niet mijn banden oprijden terwijl hij niet een acuut gevaar was. Maar ik zag hem wel steeds iets dichter bij komen ondanks beschadigde auto.
Op dat moment keek ik ook naar mijn brandstof meter en wist ik niet zeker of ik genoeg brandstof had. Iets te strak ingepland. Ik zag het namelijk zo gebeuren dat ik nog net een paar tellen resterend over S/F kwam en daardoor nog 1 rondje moest. Ik zou dan nog 1,5-2L in de tank hebben, terwijl de Corvette 3.1L per lap verbruikt. Ik begon dus ook brandstof te sparen, enerzijds om laptimes iets hoger te krijgen, anderzijds om te sparen. Ik begon daar al mee met 12 minuten resterend, dus als ik 0,1-0,2L per lap bespaarde moest ik het kunnen halen.
Helaas maakte ik wel een fout daar mee in S3 en remde ik veels te laat de bocht in. Het was toen nog duwen en trekken bij rejoinen op de baan, maar Johnny zat er toch voor.
In de laatste 1 of 2 slotrondes kwam ik er dus achter dat ik een miscalculatie had, en we zouden het dus nog net halen.
In de laatste ronde kwam ik nog wel dichterbij op S3 rechte stuk, maar door de rechterknik durfde ik niet aan om hem daar naast te zetten.
Replay:
YouTube: PCARS Bathurst race
(Geluid loopt iets uit sync, blijkbaar een bug met mijn DIY USB soundcard)
Race start 1:01:45
Inhaal actie Kzyto 1:06:15
Almost binned it 1:31:46
Pit stops 1:33:40 (met hele sierlijke entree, obviously). Je had Johnny moeten horen op TS op dat moment
Inhaal actie Kzyto 1:37:30
Johnny's moment 1:42:50 (dit was al poging 2 of 3). TBH zoveel ruimte was er eigenlijk niet, maargoed al had je de deur meer dicht gegooid moest ik wel inhouden.
Spin recht vooor mijn neus 1:46:00

1:59:25 En toen zag ik ook dat er geen tijd was voor die zeer gevreesde extra ronde. Dus dat lift en coasten was ook voor niets
Almost binned it #2 2:01:00 (met daarna ook nog laatste inhaal mogelijkheid; maar door dit moment was ik veel te ver weg)
En nee, ik ben niet iemand die "ha that's mine" zegt op dit moment: 2:01:55
Afin, wel veel plezier gehad aan dit event en seizoen. Het gevreesde aantal uitvallers of crashes viel denk ik voor meerendeel wel mee. Maar de muren zijn toch minder tolerant dan stukje gras.