Mobilae schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:29:
Ik run een klein bedrijf met 3 werknemers. We werken voornamelijk vanuit ons kantoor, maar ook regelmatig vanuit huis of het buitenland. Het lijkt mij daarom praktisch om vanuit de cloud te gaan werken. De vraag is dan vooral, welke zakelijke clouddiensten werken goed... en vooral veilig? De informatie die we uitwisselen is beslist niet top secret, maar het is toch fijn om te weten dat niet iedereen erin rond kan snuffelen. Het land waarin de data opgeslagen wordt kan denk ik dan ook een rol spelen. Ook moeten we vrij zeker weten dat de data niet verloren gaat, ondanks dat we backups zullen maken. Wie heeft goed advies op dit gebied? Het gaat hier niet om 'goedkoop', maar om 'goed'.
"de cloud" is een marketingterm voor 'de computer van iemand anders'
Waarom niet het heft in eigen handen nemen, en voor een groot deel zekerheid hebben wat ermee gebeurt.
Zeker op (klein) bedrijfstechnisch gebied, is het dan een optie om bij een Nederlandse hoster / datacenter een stukje rackspace af te nemen, en daar een eigen PC weg te zetten.
Desnoods huur je een jaar een VPS of Dedicated server ( naar gelang de snelheid die nodig is ) met genoeg storage.
Om terug te komen op mijn vorige post, ik heb een vpg 'gekocht' bij cloudatcost, maar dat zou ik je zeker niet aanraden ( locatie Canada, en onzekere 'lifetime' )
in mijn situatie is het niet critical, ik zet een server op, en prul tot het me tegenzit, format/reinstall en opnieuw beginnen.
Nextcloud erop, en ik heb een web-drive waar ik mijn bestanden kan benaderen, zelfs teksten kan bewerken, en agenda's kan bijhouden.
Genoeg NL hosters die het je goed kunnen aanbieden.
Met een beetje ondersteuning kan je eigen ICT afdeling het beheren, en is het 'bijna' alsof alles in je eigen zolderkamer draait.
Op deze manier heb je vrijwel alle sleutels in eigen hand, de fysieke toegang .. dat moet je met het bedrijf daar regelen natuurlijk, maar er zal best beveiliging zijn.
Het kost wel 'iets' maar ook dat heb je grotendeels zelf in de hand, je hoeft geen octo cpu server met 128GB geheugen, en 1PB aan opslag om te beginnen, een
BladeVPS bij Transip heb je vanaf 90€/m en kun je achteraf uitbreiden als je ergens krap kom te zitten.
Maar zelfs Onedrive is inzetbaar als centrale opslag, één van de bedrijven waar ik mee samenwerk heeft al de monteurshandleidingen in een readonly staan, de monteurs kunnen vanuit een database het item opzoeken, en de pdf's worden geopend.
Iedereen heeft een beperkte opslag om aantekeningen te maken, of bookmarks en men is tevreden.