Witcher speelt ook echt heerlijk op mijn systeem (i5 6500 CPU, 8gb DDR4 2400MHz, GTX 970). Zit normaal rond de 50 fps, alleen in filmpjes en dergelijke zit het maar rond de 32?? Meer mensen die dit hebben?
Die zijn gecapped op 30 fps. Je kan dit overigens zelf heel eenvoudig veranderen mocht je dit willen.Niekserr schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:44:
Witcher speelt ook echt heerlijk op mijn systeem (i5 6500 CPU, 8gb DDR4 2400MHz, GTX 970). Zit normaal rond de 50 fps, alleen in filmpjes en dergelijke zit het maar rond de 32?? Meer mensen die dit hebben?
Ga naar "Documents\The Witcher 3\user.settings" openen met notepad en zoek naar "MovieFramerate". Daar kan je 30 door 60 vervangen en klaar
[ Voor 6% gewijzigd door Exclusive501 op 10-03-2016 17:00 ]
Lees overal dat die dus prima draait.Exclusive501 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:56:
Volgens mij is er wel één en ander te vinden over i7 920 en The Witcher 3 omdat je een super populaire CPU hebt. Ik heb nu geen tijd om uitgebreid onderzoek te doen maar volgens mij zijn er wel wat benchmarks en dergelijke te vinden met verschillende videokaarten icm die CPU.
Wat is beste optie qua toekomst gewoon een gtx970 kopen (na Witcher 3 speel ik denk ik GTA V en dan is 2016 allang om😏)
Of zijn er betere opties? 800 watt voeding lijkt me dan genoeg?
Edit 2560x1440 zal ook wel een bottleneck zijn?
Edit2 ziet 1080P er raar/vervorm uit op een 27" monitor die native 2560x1440 doet?
[ Voor 8% gewijzigd door trekker22 op 10-03-2016 19:35 ]
Ter info, ik ben er inmiddels achter waarom er vastlopers of crashes naar desktop komen. Dit heeft te maken met instabiele, inconsistente stroomtoevoer naar de videokaart. Een lagere klokfrequentie kan dit voorkomen. Overklokken is finest voor die spel helaas.. ik behaalde er 15fps meer mee meestal wat flink is, maar die crashes maken het niet waard.
Beetje onderzoek en een gtx 980 ti lijkt goed voor 1440p te draaien al ben ik dan bang dat de i7 920 dan weer te traag is.
Of gewoon een gtx 970 en op 1080p draaien. Op termijn wordt die 920 wel echt te traag...
Of gewoon een gtx 970 en op 1080p draaien. Op termijn wordt die 920 wel echt te traag...
Een 980 Ti lijkt me lichtelijk overkill, behalve als je echt "alles" vol open wil gooien.trekker22 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:33:
Beetje onderzoek en een gtx 980 ti lijkt goed voor 1440p te draaien al ben ik dan bang dat de i7 920 dan weer te traag is.
Die 920 naar 3,2Ghz, een GTX970, en het spel is prima speelbaar op high/very high.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Heb je toevallig Samsung magician geinstalleerd? Als die bij mij draait dan gaat W3 ook niet FS.HStyles schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:24:
Since de upgrade naar windows 10 wil de Witcher 3 niet meer in full screen draaien. Als ik dit probeer minimaliseerd deze zich de heletijd. Borderless window werkt wel
Zie op internet dat er al meer mensen zijn met dit probleem..
Iemand een oplossing ? Ik heb fullscreen nodig voor crossfire
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Misschien wel wijs. Ik game toch vrij weinig.Jeroenneman schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:38:
[...]
Een 980 Ti lijkt me lichtelijk overkill, behalve als je echt "alles" vol open wil gooien.
Die 920 naar 3,2Ghz, een GTX970, en het spel is prima speelbaar op high/very high.
Welk type 970 is aan te raden?
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
Kan ik hier met wat converter kabels 3x een dvi monitor op 2560x1440 aansturen?
Dan zou die ideaal zijn en gooi ikde oude 2x gtx 460 eruit!
Edit: volgens dan een display port naar dvi converter. Iemand hier ervaring mee?
Edit: volgens dan een display port naar dvi converter. Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 13% gewijzigd door trekker22 op 10-03-2016 23:14 ]
Ik heb exact die kaart, ook van MSI. Zelf speel ik op 2560x1080 en bevalt prima. Weet echter niet wat die op 2560x1440 gaat doen met o.a. the witcher en hoe dat gedoe met die kabeltjes zittrekker22 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:58:
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Moet de game nog aanschaffen (ja ik ben laat).
Heb een PS4 maar valt me op dat het spel het eigenlijk ook prima op oudere hardware doet, mits je videokaart maar up-to-date is. Heb dezelfde hardware als in onderstaand filmpje, behalve de videokaart dan.
Alles op 1920x1080 ultra en zit meestal op 60fps.
YouTube: Witcher 3 1920x1080 Ultra(-) GTX 970 @1.5Ghz Q9550 @4GHz
Wat is handig, PS4 of PC?
Merk toch wel dat ik modding ook wel leuk vind (Skyrim en Fallout ook flink zitten modden), dus dat zou de PC worden.
Heb een PS4 maar valt me op dat het spel het eigenlijk ook prima op oudere hardware doet, mits je videokaart maar up-to-date is. Heb dezelfde hardware als in onderstaand filmpje, behalve de videokaart dan.
Merk toch wel dat ik modding ook wel leuk vind (Skyrim en Fallout ook flink zitten modden), dus dat zou de PC worden.
Als je een PC hebt die 't vlot kan draaien, zou ik altijd daarvoor kiezen.. Zou nu ook toch niet die videokaart onderschatten
Ik heb geen console, maar heb al gehoord dat vooral het inladen nogal lang kan duren op de PS4-versie... Weet niet of dit ondertussen al een beetje verbeterd is
Ik heb geen console, maar heb al gehoord dat vooral het inladen nogal lang kan duren op de PS4-versie... Weet niet of dit ondertussen al een beetje verbeterd is
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Ja, gaat dit spelen. Ik denk dat dit misschien wel de beste RPG is van de laatste 10 jaar.Tadream schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:29:
Moet de game nog aanschaffen (ja ik ben laat).
Wat platform betreft is iedere beetje PC superieur aan de PS4 als je puur kijkt naar de prestaties.
Thanks!
Ondanks dat ik het lekker vind om relaxed op de bank te gamen, vind ik die laadtijden soms wel irritant.
Heb in die PC een Samsung 850 Evo 250GB SSD gezet, dus dat moet wel gaan. :-)
Nu dan nog inderdaad die videokaart, dan kunnen we weer ff verder.
Ondanks dat ik het lekker vind om relaxed op de bank te gamen, vind ik die laadtijden soms wel irritant.
Heb in die PC een Samsung 850 Evo 250GB SSD gezet, dus dat moet wel gaan. :-)
Nu dan nog inderdaad die videokaart, dan kunnen we weer ff verder.
Ja dat klopt. zal hem eens verwijderenprutser001 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:48:
[...]
Heb je toevallig Samsung magician geinstalleerd? Als die bij mij draait dan gaat W3 ook niet FS.
800 watt is zware overkill. Een goede 500 of 600 watt voeding voldoet ruimschoots en is ook nog future proof. Tenzij je bijvoorbeeld twee 970's in SLI wilt gaan draaien.trekker22 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:15:
[...]
Lees overal dat die dus prima draait.
Wat is beste optie qua toekomst gewoon een gtx970 kopen (na Witcher 3 speel ik denk ik GTA V en dan is 2016 allang om😏)
Of zijn er betere opties? 800 watt voeding lijkt me dan genoeg?
Edit 2560x1440 zal ook wel een bottleneck zijn?
Edit2 ziet 1080P er raar/vervorm uit op een 27" monitor die native 2560x1440 doet?
Witcher 3 is de afgelopen 2 dagen meerdere malen gecrasht, vooral in Novigrad. Daar waren de meeste crashes. Onder andere bij missies in het rioool waarbij ik met iemand anders erdoor heen moest.
Ik krijg dan een crash to desktop. Iemand tips?
Eerlijk gezegd heb ik nooit een crash ervaren in de volledige playtrough (102u)..MetalSonic schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:29:
Witcher 3 is de afgelopen 2 dagen meerdere malen gecrasht, vooral in Novigrad. Daar waren de meeste crashes. Onder andere bij missies in het rioool waarbij ik met iemand anders erdoor heen moest.
Blijkbaar ben je niet de enige met crashes in Novigrad, maar echt veel oplossingen komen er ook niet echt voor op de interwebz..
- Novigrad is het meest CPU-intensief, als je al OC'ed kan je hier miss eens naar kijken
- Verify game integrity
- Corrupt OS files
- Borderless windowed / fullscreen issues
Kijk hier even, misschien vind je iets bruikbaars
http://forums.cdprojektre...Novigrad-is-crash-central
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Mijn CPU is een i7 3770K geocd @ 4,2 gigahez, dat zou toch meer dan genoeg moeten zijnKipCurreh schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:34:
[...]
Eerlijk gezegd heb ik nooit een crash ervaren in de volledige playtrough (102u)..
Blijkbaar ben je niet de enige met crashes in Novigrad, maar echt veel oplossingen komen er ook niet echt voor op de interwebz..
- Novigrad is het meest CPU-intensief, als je al OC'ed kan je hier miss eens naar kijken
- Verify game integrity
- Corrupt OS files
- Borderless windowed / fullscreen issues
Kijk hier even, misschien vind je iets bruikbaars
http://forums.cdprojektre...Novigrad-is-crash-central
Steam of GoG? Heb je al een reinstall geprobeerd? Zijn je drivers up-to-date?
Cpu is nooit MEER dan genoegMetalSonic schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:21:
[...]
Mijn CPU is een i7 3770K geocd @ 4,2 gigahez, dat zou toch meer dan genoeg moeten zijn... Spel is ook al gecrasht in andere gebieden. Onder andere skelligard (2 x) en een paar keer in Velen...
gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker
Steam versie, heb nu de één na laatste driver. Die nieuwste is gebugged en daar wordt nog aan gewerkt. Wordt geadviseerd om die dus niet te gebruiken.Exclusive501 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:29:
Steam of GoG? Heb je al een reinstall geprobeerd? Zijn je drivers up-to-date?
Instellingen verder:
Ultra maar, hairworks off, vsync, borderless window (had eerst fullscreen maar dat liep ook vast), 1080P, HBAO, Anti aliasing aan, shadows één na hoogste standje, gras ook één na hoogste
Misschien moet je je OC juist terugdraaien?MetalSonic schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:21:
[...]
Mijn CPU is een i7 3770K geocd @ 4,2 gigahez, dat zou toch meer dan genoeg moeten zijn... Spel is ook al gecrasht in andere gebieden. Onder andere skelligard (2 x) en een paar keer in Velen...
TW3 vond het ook niet leuk toen m'n GTX960 op 1500Mhz liep, dus speciaal daarvoor even terug naar 1450Mhz. Sindsdien echt 0 crashes gehad.
Wat stabiel is in één game, hoeft niet te werken in iedere andere game!
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Hmm geen beginnen aan dan, mijn CPU overclockt uit zichzelf al naar 3,9 (als ik hem al zou terugklokken) dit omdat het een K serie is en hij dat doet wanneer de luchtstroom goed is.Jeroenneman schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:41:
[...]
Misschien moet je je OC juist terugdraaien?
TW3 vond het ook niet leuk toen m'n GTX960 op 1500Mhz liep, dus speciaal daarvoor even terug naar 1450Mhz. Sindsdien echt 0 crashes gehad.
Wat stabiel is in één game, hoeft niet te werken in iedere andere game!
Dit hier typen is wellicht de goden verzoeken maar ik doe het toch. Vandaag 3-4 uur zonder crash kunnen spelen in Skeligard (oid) dat vikingen continent. Ik heb vanmiddag ook Geforce streaming uitgezet, dat las ik ook al op meerdere sites... Verder nog steeds op borderless ipv fullscreen...
Kon dit nog niet vinden in het topic via de search, vandaar deze vraag: gaat The Witcher 3 een beetje werken op mijn pc met dual GTX 560 Ti (SLI dus)? Ik wil 1920x1200 draaien als dat kan (heb 16:10 scherm). Een enkele 560 Ti heeft een rood vakje ("unplayable") in de topicstart, maar dual zou qua performance tussen 660 en 770 in moeten zitten (niet qua videogeheugen). Geel? Of mag ik hopen op lichtgroen..?
CPU (i7 2600k) en RAM (8 GB) verwacht ik geen problemen.
Hartelijk dank!
Edit: Hij draait vooralsnog prima op min of meer 'medium' settings met hier en daar een 'high'; nu net twee uur gameplay erop zitten.
Hartelijk dank!
Edit: Hij draait vooralsnog prima op min of meer 'medium' settings met hier en daar een 'high'; nu net twee uur gameplay erop zitten.
[ Voor 13% gewijzigd door Eelke Spaak op 10-05-2016 09:38 ]
Het is maar net wat je eisen zijn, ik WIL dit spel gewoon op het maximale kunnen draaien want dat is het waard! YouTube: The Witcher 3: Wild Hunt – PC Low vs. Ultra Graphics Comparison Pre Day-One Patch \[60fps][FullHD] oude video waar je de verschillen kunt zien.Eelke Spaak schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:50:
Kon dit nog niet vinden in het topic via de search, vandaar deze vraag: gaat The Witcher 3 een beetje werken op mijn pc met dual GTX 560 Ti (SLI dus)? Ik wil 1920x1200 draaien als dat kan (heb 16:10 scherm). Een enkele 560 Ti heeft een rood vakje ("unplayable") in de topicstart, maar dual zou qua performance tussen 660 en 770 in moeten zitten (niet qua videogeheugen). Geel? Of mag ik hopen op lichtgroen..?
Hartelijk dank!
Nou weet ik haast zeker dat een aantal dingen verandert zijn zoals foliage visibility welke nu NOG verder is op PC dan in het begin. Ook zijn de drivers verbeterd over tijd en haal ik op 'Ultra' met Hairworks aan e.a. dingen op max settings een comfortabele 70+ FPS met 2 x 290x zelfs in steden e.d. het gaat eigenlijk nooit meer onder de 60 FPS waar ik zeker weet dat het in het begin anders was zeker als Hairworks aan stond.
1 enkele 970 of 390 zou voldoende/beter moeten zijn dan wat je nu hebt. Wat ook handig is, een SSD dit scheelt ZOVEEL in laad tijden, toen Witcher 3 uitkwam had ik een kleine SSD en dus het spel geinstalleerd op een HDD, nu is fast travel bijna instant van b.v. Oxenfurt naar Novigrad terwijl dat drukke/grote steden zijn. Je kan ook wachten op de nieuwe RX480/?GTX1060?
The Witcher 3 ziet er bijna mooier uit dan mijn raam uit kijken, maar houd er wel rekening mee dat The Witcher best zwaar op de CPU leunt omdat Hairworks e.d. op de CPU loopt.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Ik heb even een aantal youtbe fimpjes gekeken met vergelijkingen tussen de PC PS4 en XOprutser001 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:05:
[...]
Het is maar net wat je eisen zijn, ik WIL dit spel gewoon op het maximale kunnen draaien want dat is het waard! YouTube: The Witcher 3: Wild Hunt – PC Low vs. Ultra Graphics Comparison Pre Day-One Patch \[60fps][FullHD] oude video waar je de verschillen kunt zien.
Nou weet ik haast zeker dat een aantal dingen verandert zijn zoals foliage visibility welke nu NOG verder is op PC dan in het begin. Ook zijn de drivers verbeterd over tijd en haal ik op 'Ultra' met Hairworks aan e.a. dingen op max settings een comfortabele 70+ FPS met 2 x 290x zelfs in steden e.d. het gaat eigenlijk nooit meer onder de 60 FPS waar ik zeker weet dat het in het begin anders was zeker als Hairworks aan stond.
1 enkele 970 of 390 zou voldoende/beter moeten zijn dan wat je nu hebt. Wat ook handig is, een SSD dit scheelt ZOVEEL in laad tijden, toen Witcher 3 uitkwam had ik een kleine SSD en dus het spel geinstalleerd op een HDD, nu is fast travel bijna instant van b.v. Oxenfurt naar Novigrad terwijl dat drukke/grote steden zijn. Je kan ook wachten op de nieuwe RX480/?GTX1060?
The Witcher 3 ziet er bijna mooier uit dan mijn raam uit kijken, maar houd er wel rekening mee dat The Witcher best zwaar op de CPU leunt omdat Hairworks e.d. op de CPU loopt.
Maar om eerlijk te zijn vind het het er op alle 3 de systemen erg goed uitzien eenigste echte verschill persoonlijk is hairworks en misschien het water maar voor de rest doen de consoles het erg goed.
PSN: FreakGIB
Qua image quality wel ja, maar met de consoles blijf je hanger op 30fps of vaak lagerFreakGIB schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:19:
[...]
Ik heb even een aantal youtbe fimpjes gekeken met vergelijkingen tussen de PC PS4 en XO
Maar om eerlijk te zijn vind het het er op alle 3 de systemen erg goed uitzien eenigste echte verschill persoonlijk is hairworks en misschien het water maar voor de rest doen de consoles het erg goed.
En youtube heeft een dermate lage bitrate dat de grafisch verschillen die er zijn heel lastig te zien zijn
Erm dat van hairworks is dubieus. Even snelle google search leert mij dat als je niet handmatig aangeeft dat HW/physics door CPU moet worden afgehandeld jouw GPU dit afhandeld. Er zijn twijfels of HW wel physics is en in dat geval is het helemaal niet mogelijk dit door de CPU te laten afhandelen.prutser001 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:05:
[...]
Mijn CPU (6700K) komt iig niet boven 50% uit en op 1440P/Ultra/HW on zakt ie bij mij onder 60fps. HW off is steady 60fps. GPU is 980Ti.
rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)
Oeps, enkele momenten later crasht mijn computer. Na een herstart is alles weer puik, dus het is niet Witcher 3. 
Originele bericht:
Originele bericht:
Hoi hoi, ik heb een apart probleem. Spoilers omtrent "Contract: Muire D'yaeblen" hieronder.
In de grotten zijn er plaatsen waar giftig gas is. Als ik hier doorheen loop begint het spel ontzettend te stotteren en gaat de framerate omlaag naar 20FPS. Heeft iemand hier last van? Versie 1.31 op Steam, geen mods of niks. Spel loopt overal anders prima op 70+ FPS, maar ik heb max FPS op 60 gezet.
Specs:
i5 4690K @ 4.5GHz
16GB RAM
R9 390 zonder OC
Witcher 3 op een HDD
Instellingen:
Vsync Off
Maximum FPS 60
Resolution 1920x1080
Display Mode Full Screen
Preserve System Gamma Off
NVIDIA HairWorks On
NVIDIA HairWorks AA 4
NVIDIA HairWorks Preset High
Number of Background Characters Ultra
Shadow Quality High
Terrain Quality Ultra
Water Quality Ultra
Grass Density Ultra
Texture Quality Ultra
Foliage Visibility Range High
Detail Level Ultra
Hardware Cursor Off
Radeon Settings voor The Witcher 3:
Tesselation Override @ 8X.
Ik heb geprobeerd Detail Level op Low te zetten, HairWorks uit te zetten, max FPS op unlocked geprobeerd te zetten, maar er blijft een grote performance hit te zijn als ik door de gaswolkjes loop. Het lijkt ook alleen actief te zijn als health omlaag gaat, dus ook na enkele stappen buiten de gaswolk.
Als het een eenmalig probleem is, geen probleem. 't is alleen raar dat overal elders ik wel perfecte performance heb.
Spoilers main quest:spoiler:In die elven-grot waar je naar tekens van Ciri moet zoeken met Triss, bij dat water met al dat gas, daar heeft het ook niet gelagd.
[ Voor 4% gewijzigd door ikt op 12-02-2017 15:03 ]
Ik ga toch even reageren.
Met het spel kom ik toch bepaalde dingen tegen die mijn pet te boven gaan. Het gaat over performance issues.
Hardware:
-Asus z170 d3 moederbord
-Corsair 650 watt voeding
-16 GB (2*8) DDR3L geheugen
-Samsung 850evo 500 GB SSD
-Geforce gtx 1080 videokaart
-Asus P328Q 1440p monitor
Het spel (versie 1.31) loopt niet bepaald vloeiend. Ik heb alle mogelijke settings uitgetest en ik kom het volgende tegen:
-Post processing. Elke stand van uit tot maximaal heeft geen enkele invloed op de framerate
-Textures low-medium-high-ultra geven een groot verschil in performance. Erg vreemd omdat een gtx1080 alles op ultra aan moet kunnen met continue 60 fps. V-sync staat op adaptive en ik zie geen tearing, dus de videokaart zal het in deze niet zijn?
-Hairworks staat uitgeschakeld
-Als ik loop zie ik op Skellige serieuze framedrops. Alle drivers zijn up to date en er staan geen fouten in de betrouwbaarheidsconsole. Het spel crasht niet en werkt verder prima op de framedrops na.
-Het meeste invloed hebben textures. Op mijn vorige videokaart (gtx970) liep het spel vloeiend met post processing op off en textures op high.
Weet iemand waar het verder aan zou kunnen liggen? Andere games lopen wel goed. Zou een biosupdate dit op kunnen lossen? Er is namelijk een nieuwe BIOS beschikbaar voor mijn moederbord die prestaties beïnvloed, maar geld dit dan ook voor The Witcher 3?
Ik heb dus absoluut het idee dat het spel/videokaart onder zijn kunnen werkt. Ik denk stiekem dat mijn DDR3L geheugen op 1600 MHz hier de boel ophoudt, maar ik kan dit nergens bevestigd krijgen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik vind het verder een heel gaaf spel.
Met het spel kom ik toch bepaalde dingen tegen die mijn pet te boven gaan. Het gaat over performance issues.
Hardware:
-Asus z170 d3 moederbord
Het spel (versie 1.31) loopt niet bepaald vloeiend. Ik heb alle mogelijke settings uitgetest en ik kom het volgende tegen:
-Post processing. Elke stand van uit tot maximaal heeft geen enkele invloed op de framerate
-Textures low-medium-high-ultra geven een groot verschil in performance. Erg vreemd omdat een gtx1080 alles op ultra aan moet kunnen met continue 60 fps. V-sync staat op adaptive en ik zie geen tearing, dus de videokaart zal het in deze niet zijn?
-Als ik loop zie ik op Skellige serieuze framedrops. Alle drivers zijn up to date en er staan geen fouten in de betrouwbaarheidsconsole. Het spel crasht niet en werkt verder prima op de framedrops na.
-Het meeste invloed hebben textures. Op mijn vorige videokaart (gtx970) liep het spel vloeiend met post processing op off en textures op high.
Weet iemand waar het verder aan zou kunnen liggen? Andere games lopen wel goed. Zou een biosupdate dit op kunnen lossen? Er is namelijk een nieuwe BIOS beschikbaar voor mijn moederbord die prestaties beïnvloed, maar geld dit dan ook voor The Witcher 3?
Ik heb dus absoluut het idee dat het spel/videokaart onder zijn kunnen werkt. Ik denk stiekem dat mijn DDR3L geheugen op 1600 MHz hier de boel ophoudt, maar ik kan dit nergens bevestigd krijgen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik vind het verder een heel gaaf spel.
Verwijderd
Heb de witcher met een i7 gen 4 core en 1600mghz geheugeh + een 1080 gespeeld met alles ultra en hairworks aan op alles op strak 60 fps constant..jimh307 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:21:
Ik ga toch even reageren.
Hardware:
-Asus z170 d3 moederbord
Dus jouw systeem zou dat ook makkelijk moeten trekken.. Ik had geen fps drops (ben ik erg allergies voor dus )
Ja, of ik er allergisch voor ben weet ik niet. Het spel zelf is prima te spelen, maar het lijkt erop alsof iets anders in mijn PC niet op tijd zijn textures kan afleveren. De videokaart zelf staat op 70% te werken en de processor staat ook niet op 100% te werken. Het moet dus iets anders zijn welke de prestaties van het spel beïnvloed, maar daar ben ik na het nodige onderzoek nog niet achter.
Het spel zelf loopt stabiel, maar over iets mysterieus gesproken; dat is het.
Kijken of ik ergens een serieuze specialist kan vinden. Om dit op te lossen heb ik een specialist nodig. Ik weet aardig wat van computers, ik heb meerdere topics hierover gehad en niemand die er uit kwam. Niemand die me kon helpen.
edit:
Aan de grafische kaart ligt het niet. Die haalt in benchmarks de goede scores. Ik denk dat ik er maar mee moet leren leven. Als ik ooit weer een nieuwe PC koop dan zal ik deze ultiem testen om niet weer met rare issues te zitten. Er is iets, dat weet ik, maar daar heb je onderhand academici voor nodig. Kaart gaat nog wel even mee, maar moederbord, cpu, geheugen, voeding, kast. Ik kan het wel allemaal gaan vervangen, maar dat gaat een duur geintje worden.
Kijken of ik ergens een serieuze specialist kan vinden. Om dit op te lossen heb ik een specialist nodig. Ik weet aardig wat van computers, ik heb meerdere topics hierover gehad en niemand die er uit kwam. Niemand die me kon helpen.

edit:
Aan de grafische kaart ligt het niet. Die haalt in benchmarks de goede scores. Ik denk dat ik er maar mee moet leren leven. Als ik ooit weer een nieuwe PC koop dan zal ik deze ultiem testen om niet weer met rare issues te zitten. Er is iets, dat weet ik, maar daar heb je onderhand academici voor nodig. Kaart gaat nog wel even mee, maar moederbord, cpu, geheugen, voeding, kast. Ik kan het wel allemaal gaan vervangen, maar dat gaat een duur geintje worden.

[ Voor 44% gewijzigd door jimh307 op 01-06-2017 17:25 . Reden: toevoegen informatie ]
Ikzelf zit op een GTX 1070 , i7700k cpu (en 3200mhz ddr4) , en alles op ultra met hairworks aan, en ook nog eens de nvidia setings zo gezet dat ie alles op een hogere resolutie rendered en dan downscaled naar 1080p ... geen probleem
alles boven de 60fps .mischien is het toch de voeding ?
[ Voor 11% gewijzigd door Metallize op 01-06-2017 18:03 ]
Zou bijna zeggen dan dat het PCI Express slot waar je je video kaart ingestoken hebt niet op x16 mode werkt. Dat al gecontrolleerd in de UEFI?jimh307 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:15:
Ja, of ik er allergisch voor ben weet ik niet. Het spel zelf is prima te spelen, maar het lijkt erop alsof iets anders in mijn PC niet op tijd zijn textures kan afleveren. De videokaart zelf staat op 70% te werken en de processor staat ook niet op 100% te werken. Het moet dus iets anders zijn welke de prestaties van het spel beïnvloed, maar daar ben ik na het nodige onderzoek nog niet achter.
Zou sowieso dan ook je BIOS/UEFI updaten als er een nieuwe versie is.
Dank je wel voor je reactie.
Ik heb even met GPU-Z gekeken en daar staat toch echt dat mijn videokaart op PCI-E (3.0) x16 zit. Verder zou ik nog kunnen kijken om het BIOS te updaten, maar gaat de activatie (aa-oem) dan niet de mist in? Deze controleert toch het BIOS?
Ik heb even een testje gedaan om de resolutie van 1440p naar 720p te zetten en alle haperingen zijn direct verdwenen en het spel loopt op 720p volmaakt vloeiend. Er is op de een of andere manier ergens een flinke bottleneck in mijn systeem. Hij kan 1440p op de een of andere manier niet aan. Andere games lopen prima. The Witcher 3 heeft de laatste update en is versie 1.31.
Daarentegen werkt de Valley benchmark zoals het hoort en behaal ik een score die bij mijn gtx1080 past. In Valley functioneert mijn kaart dus wel goed, dus aan de grafische kaart zelf ligt het niet.
het is echt in The Witcher 3 iets wat niet wil.
In de betrouwbaarheidsconsole staan er geen fouten.
Weird allemaal. Ik ga het nog even aanzien en mocht een BIOS update niets uithalen dan zal de PC misschien weer terug moeten naar Levix. Dat zou vervelend zijn want dit zou de 2e keer worden en ik ben bang dat ze weer niks zullen vinden. Daar zijn de klachten te vaag voor.
Gelukkig heb ik veel geduld
maar leuk is anders.
Nu heb ik het even heel druk op mijn zaak, maar na de vakantie gaat er weer een telefoontje naar Levix. Dat het de voeding zou kunnen zijn betwijfel ik omdat andere games wel goed lopen en ik rustig uren achtereen kan gamen zonder foutmeldingen.
Godzijdank heb ik nog garantie tot volgend jaar april. Ik ga niet klooien in mijn kast. Ze lossen het maar op anders gaat het hun geld kosten en niet mij.
Sorry, was gisteren even chagrijnig, vandaar mijn bombastische reactie. Niets tegen jullie
Ik heb even met GPU-Z gekeken en daar staat toch echt dat mijn videokaart op PCI-E (3.0) x16 zit. Verder zou ik nog kunnen kijken om het BIOS te updaten, maar gaat de activatie (aa-oem) dan niet de mist in? Deze controleert toch het BIOS?
Ik heb even een testje gedaan om de resolutie van 1440p naar 720p te zetten en alle haperingen zijn direct verdwenen en het spel loopt op 720p volmaakt vloeiend. Er is op de een of andere manier ergens een flinke bottleneck in mijn systeem. Hij kan 1440p op de een of andere manier niet aan. Andere games lopen prima. The Witcher 3 heeft de laatste update en is versie 1.31.
Daarentegen werkt de Valley benchmark zoals het hoort en behaal ik een score die bij mijn gtx1080 past. In Valley functioneert mijn kaart dus wel goed, dus aan de grafische kaart zelf ligt het niet.
het is echt in The Witcher 3 iets wat niet wil.
In de betrouwbaarheidsconsole staan er geen fouten.
Weird allemaal. Ik ga het nog even aanzien en mocht een BIOS update niets uithalen dan zal de PC misschien weer terug moeten naar Levix. Dat zou vervelend zijn want dit zou de 2e keer worden en ik ben bang dat ze weer niks zullen vinden. Daar zijn de klachten te vaag voor.
Gelukkig heb ik veel geduld
Nu heb ik het even heel druk op mijn zaak, maar na de vakantie gaat er weer een telefoontje naar Levix. Dat het de voeding zou kunnen zijn betwijfel ik omdat andere games wel goed lopen en ik rustig uren achtereen kan gamen zonder foutmeldingen.
Godzijdank heb ik nog garantie tot volgend jaar april. Ik ga niet klooien in mijn kast. Ze lossen het maar op anders gaat het hun geld kosten en niet mij.
Sorry, was gisteren even chagrijnig, vandaar mijn bombastische reactie. Niets tegen jullie
[ Voor 16% gewijzigd door jimh307 op 02-06-2017 14:17 ]
Ik zou toch een keer een reinstall doen van je OS, klinkt als een brakke driver ergens
| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR
Ik heb het OS in een maand al 3x opnieuw geïnstalleerd. Ook voor alles de nieuwste driver geïnstalleerd, dus hoe sluit je dat uit?Verderf schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:15:
Ik zou toch een keer een reinstall doen van je OS, klinkt als een brakke driver ergens
Heb je als eens gekeken wat je cpu en gpu load is onder die resoluties? draai je alles van een oude HDD of een SSD?
| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR
Dat ga ik doen!
Ik heb ontdekt dat je met GPU-Z ook een log kun laten schrijven naar de SSD. Ik zal TW3 dan een kwartier spelen op 720p en daarna op 1440p. Kijken waar hem de kneep zit. Het logboekje post ik dan hier.
Alles werkt via mijn SSD. Ik heb maar 1 harddisk in huis en dat is de externe
Vanavond ben ik er helaas niet, maar wordt vervolgt.
Ik heb ontdekt dat je met GPU-Z ook een log kun laten schrijven naar de SSD. Ik zal TW3 dan een kwartier spelen op 720p en daarna op 1440p. Kijken waar hem de kneep zit. Het logboekje post ik dan hier.
Alles werkt via mijn SSD. Ik heb maar 1 harddisk in huis en dat is de externe
Vanavond ben ik er helaas niet, maar wordt vervolgt.
http://docdro.id/BsydXlt
Hier dus een logbestandje van GPU-Z. Dit is op 1440p gemonitord. Wat mij opvalt is dat het geheugen op 1251,5 MHz staat te werken of is dit een fout van GPU-Z zelf?
1251,5 * 8 = 10012
Zou GPU-Z het geheugen lezen op 1/8 ste van zijn kunnen. Ik weet dat de 10010 MHz soms weergegeven wordt als 5005 MHz of 2502,5 MHz (/2 en /4), maar /8 snap ik niet.
Als het grafisch rustig is in TW3 haal ik wel een vloeiend beeld op 1440p. Zodra het drukker wordt gaat het spel haperen en ik weet niet of dit een hapering is waarbij de framerate hapert of dat het een gebrek is in het geheugen. Pas als ik Hairworks aan ga zetten zie ik af en toe een tearing en dit duid aan dat de videokaart het niet trekt.
Sorry als het wat warrig overkomt, maar ik ben geen meester in computertermen, sorry. In Valley toont de kaart aan zoals het hoort. Ik hoop dat je er iets mee kunt en alvast heel hartelijk bedankt voor je tijd en hulp
Dit filmpje geeft precies weer wat ik bedoel met stotteren:
https://www.youtube.com/watch?v=fiyaVrnhngE bij het 1440p gedeelte dan.
Het blijkt dus niet framerate gebonden te zijn.
Misschien hoort het wel bij het spel zelf. Heel veel YouTube filmpjes later zie ik in elk filmpje wel iets wat ik noem; stotteren. Misschien verwacht ik wel teveel van mijn gtx1080. Ik had straks op 720p ook haperingen, dus het zal wel aan Skellige liggen. Hem weer op 1440p zetten; precies hetzelfde.
Conclusie:
Het is dus het gedrag wat bij het spel hoort! Als ik stil sta en ik snel om me heen kijkt gaat het vloeiend en als je gaat lopen dan heb je hier en daar een paar haperingen. Het is niets ernstigs en gevechten gaan gewoon goed. Als het spel gaat stallen dan zou het niet goed zijn, maar het spel zelf loopt gewoon door en het is geen microstutter. Mijn kaart is dus goed
Hier dus een logbestandje van GPU-Z. Dit is op 1440p gemonitord. Wat mij opvalt is dat het geheugen op 1251,5 MHz staat te werken of is dit een fout van GPU-Z zelf?
1251,5 * 8 = 10012
Zou GPU-Z het geheugen lezen op 1/8 ste van zijn kunnen. Ik weet dat de 10010 MHz soms weergegeven wordt als 5005 MHz of 2502,5 MHz (/2 en /4), maar /8 snap ik niet.
Als het grafisch rustig is in TW3 haal ik wel een vloeiend beeld op 1440p. Zodra het drukker wordt gaat het spel haperen en ik weet niet of dit een hapering is waarbij de framerate hapert of dat het een gebrek is in het geheugen. Pas als ik Hairworks aan ga zetten zie ik af en toe een tearing en dit duid aan dat de videokaart het niet trekt.
Sorry als het wat warrig overkomt, maar ik ben geen meester in computertermen, sorry. In Valley toont de kaart aan zoals het hoort. Ik hoop dat je er iets mee kunt en alvast heel hartelijk bedankt voor je tijd en hulp
Dit filmpje geeft precies weer wat ik bedoel met stotteren:
https://www.youtube.com/watch?v=fiyaVrnhngE bij het 1440p gedeelte dan.
Het blijkt dus niet framerate gebonden te zijn.
Misschien hoort het wel bij het spel zelf. Heel veel YouTube filmpjes later zie ik in elk filmpje wel iets wat ik noem; stotteren. Misschien verwacht ik wel teveel van mijn gtx1080. Ik had straks op 720p ook haperingen, dus het zal wel aan Skellige liggen. Hem weer op 1440p zetten; precies hetzelfde.
Conclusie:
Het is dus het gedrag wat bij het spel hoort! Als ik stil sta en ik snel om me heen kijkt gaat het vloeiend en als je gaat lopen dan heb je hier en daar een paar haperingen. Het is niets ernstigs en gevechten gaan gewoon goed. Als het spel gaat stallen dan zou het niet goed zijn, maar het spel zelf loopt gewoon door en het is geen microstutter. Mijn kaart is dus goed
[ Voor 56% gewijzigd door jimh307 op 04-06-2017 14:21 . Reden: filmpje ]
Het probleem is opgelost!
Ik bleek dus last te hebben van throttling. Toen ik een eigen profiel maakte in de Strix tweaktool waarbij ik de fans heel ruim afstelde had ik ineens geen last meer van die echte haperingen. Hij werd blijkbaar toch te heet. Groot verschil.
Ik bleek dus last te hebben van throttling. Toen ik een eigen profiel maakte in de Strix tweaktool waarbij ik de fans heel ruim afstelde had ik ineens geen last meer van die echte haperingen. Hij werd blijkbaar toch te heet. Groot verschil.
Ik speel TW3 op deze specs;
Ryzen 5 3600
16GB DDR4
AMD Radeon RX580 8GB
Ik vroeg me nu af, wat zou ik de voorkeur moeten geven? Grafische kwaliteit of de resolutie? Op 1080p kan ik alles op Ultra zetten en loopt het spel erg soepel. (ik heb een 2K scherm) Als ik de resolutie opschaal naar 2K dan is er duidelijk impact op mijn fps. Als ik alles terug zet naar ongeveer High loopt ie prima, goed genoeg.
Met welke optie hierboven haal ik het meeste eruit? Zijn die Ultra settings bijvoorbeeld nodig? Is Ultra-high een klein verschil? Resolutie vs hoge grafische settings? Welke settings kosten veel kracht en zou ik sowieso lager moeten zetten voor soepelere gameplay?
Ryzen 5 3600
16GB DDR4
AMD Radeon RX580 8GB
Ik vroeg me nu af, wat zou ik de voorkeur moeten geven? Grafische kwaliteit of de resolutie? Op 1080p kan ik alles op Ultra zetten en loopt het spel erg soepel. (ik heb een 2K scherm) Als ik de resolutie opschaal naar 2K dan is er duidelijk impact op mijn fps. Als ik alles terug zet naar ongeveer High loopt ie prima, goed genoeg.
Met welke optie hierboven haal ik het meeste eruit? Zijn die Ultra settings bijvoorbeeld nodig? Is Ultra-high een klein verschil? Resolutie vs hoge grafische settings? Welke settings kosten veel kracht en zou ik sowieso lager moeten zetten voor soepelere gameplay?