Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:36
Mede-auteur:
  • Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:57

Tektoon

THEE

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Om5pUqn.jpg?1

Na water is thee wereldwijd de meest geconsumeerde drank. In Nederland staat thee na water en koffie op de derde plaats met ongeveer 100 liter per jaar. Dat komt neer op 2 kopjes thee per Nederlander per dag. De thee consumptie in Nederland ligt, in tegenstelling tot die in België, hoger dan het Europese gemiddelde.

Wat is thee?

Thee is een waterig aftreksel van de bladeren en/of steeltjes van de theeboom, de Camellia Sinensis. De verschillen tussen de daarvan afkomstige theesoorten worden vervolgens bepaald door het klimaat, de bodem, groeihoogte en productiewijze.
In een kopje thee zitten behalve water ook nog diverse andere stoffen zoals tannines en fluorides. Tannine komt van ‘tannare’ dat in het Latijn ‘looien’ betekent. Het misverstand dat er looizuur in thee zou zitten komt hier vandaan. Looizuur behoort weliswaar tot de tannines, maar niet alle tannines zijn ook looizuren.

Naast ‘echte’ thee bestaan er ook producten die vaak voor thee doorgaan maar dat eigenlijk niet zijn. Denk hierbij aan thee van de Rooibos en Honeybush uit Zuid-Afrika of Mate uit Zuid Amerika. Ook kruidenthee of ‘tisane’ zoals verveinethee, muntthee of kamillethee is eigenlijk geen echte thee afkomstig van de theeplant.

Productieproces

Voor thee van hoge kwaliteit worden meestal de bovenste twee bladeren en de bladknop gebruikt: “two leafs and a bud”. Deze worden bij voorkeur handmatig geplukt: zo worden de planten niet verder beschadigd en blijven ze een fraaie oogst leveren.

De mate waarin de bladeren vervolgens worden uitgedroogd en ze kunnen oxideren is bepalend voor het type thee. Volledige oxidatie geeft zwarte thee en verloopt als volgt:

Na de pluk worden de bladeren verflenst en gedroogd bij temperaturen van 25 °C tot 30 °C. Wanneer er genoeg vocht uit de bladeren is verdwenen oxideren ze onder invloed van het in thee aanwezige enzym polyfenol-oxidase. Tijdens de oxidatie verkleuren de bladeren en ontwikkelen ze hun specifieke smaak. Hoe verder ze zijn ontwikkeld hoe pittiger de smaak. De theebladeren kunnen eventueel nog in een gewenste vorm worden gebracht waarna ze worden uitgedroogd in droogovens en ze gereed zijn om te verpakken.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QIQShOE.jpg?1Zwarte thee

Om zwarte thee te maken worden de bladeren dus volledig geoxideerd. De bladeren worden na de pluk ook gerold om de bladcellen een beetje kapot te maken. Hierbij komen sappen vrij die een rol spelen bij het ontwikkelen van kleur en smaak. De bladeren drogen hierdoor ook verder uit.
Bekende zwarte thee soorten komen uit Assam, Darjeeling en Sri Lanka (tot 1972: Ceylon). De thee heeft een kruidige en fruitige smaak met een sterke geur.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3OezrOm.jpg?1
Groene thee

Om groene thee te maken worden de bladeren na de pluk direct verhit om juist te voorkomen dat ze gaan oxideren. Verhitting gebeurt over het algemeen door de thee te stomen of door te wokken. Hierdoor wordt het enzym polyfenol-oxidase uitgeschakeld en zal de thee groen blijven. Een veelvoorkomend misverstand over groene thee is dat deze geen theïne zou bevatten. Theïne, dat eigenlijk identiek is aan cafeïne, komt echter van nature voor in alle theebladeren en zo ook in groene thee. In een kopje thee zit de helft van de cafeïne in vergelijking met een kopje koffie.

Een bekende groene thee soort is bijvoorbeeld Sencha thee. De smaak is dikwijls wat bitter met groentetonen zoals spinazie en zeewier.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RabIERb.jpg?1Oolong thee

Oolong thee zit qua oxidatie in tussen zwarte en groene thee. Oolong thee kan voor 10% tot 75% geoxideerd worden. Verhitting kan in een wok of droogoven maar soms wordt Oolong thee geroosterd waardoor het extra nootachtige smaaktonen ontwikkelt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ekAuE7X.jpg?1Witte thee

Witte thee is voornamelijk thee van de bladknop die heel licht geoxideerd en daarna gedroogd is. De naam verwijst naar de witte donzige haartjes op de achterkant van de bladknop. Witte thee bestaat dus uit jonge blaadjes waarin de smaakstoffen relatief kort tot ont-wikkeling zijn gekomen. Witte thee is daarom over het algemeen subtiel van smaak.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/w99Dumk.jpg?1Gele thee

Gele thee is een niet veel voorkomende thee die niet oxideert maar die in vochtige omstandigheden tussen doeken of papier kort broeit. Hierdoor verkleurt de thee en krijgt deze een typische, wat zoete smaak.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ibb6u17.jpg?2Post-gefermenteerde thee (Pu Ehr)

Pu Ehr ontstaat door groene thee na het drogen in vochtige donkere ruimtes te laten fermenteren. De omstandigheden luisteren nauw en het fermentatieproces kan jaren duren. De meest bekende post-gefermenteerde thee is Pu Ehr. Hiervan zijn twee varianten. De natuurlijk gefermenteerde variant wordt aangeduid als Raw Pu Ehr. De fermentatie kan ook een handje worden geholpen met vochtige lappen. In dat geval is het resultaat 'Cooked Pu Ehr’. Pu Ehr is een heel zachte thee met uitgesproken smaaktonen van bijvoorbeeld bosgrond of paddenstoelen.

Thee kopen & zetten

Voor de beste thee ben je aangewezen op losse thee. Uitzonderingen daargelaten bevatten theebuiltjes over het algemeen geen thee van erg hoge kwaliteit. Om dit te maskeren worden er geregeld kunstmatige aroma’s of zelfs suikers aan de thee toegevoegd. Ook is de thee vaak erg fijn waardoor te snelle extractie plaats vindt.

Er zijn in Nederland en België verschillende winkels en online shops die thee in allerlei vormen en maten aanbieden. De prijzen van losse thee variëren, maar met 10 à 12 gram thee op een liter water hoeft een goede losse thee qua prijs niet onder te doen voor de thee uit de supermarkt.

Voordat je thee gaat zetten kun je deze spoelen met warm of koud water. Alle thee bevat namelijk in meer of mindere mate fijne (stof)deeltjes. Deze kunnen voor een te snelle extractie zorgen met negatieve gevolgen voor de smaak.
Om de smaak van je thee te perfectioneren kan je je thee zetten met water dat een lichte zuurgraad en een lage droogrest heeft. Hiertoe kan je bijvoorbeeld een geschikt mineraalwater (zoals Spa Blauw) of osmosewater gebruiken.
Een vast recept voor goede thee bestaat niet. Wel is een aantal richtlijnen te geven maar het zijn geen in steen gehouwen regels. Thee leent zich bij uitstek om hiermee te variëren en zo te ontdekken wat je zelf het beste resultaat vindt geven. Neem bijvoorbeeld eens meer thee met een kortere trektijd of gebruik een andere temperatuur.

TypeWater temp.Trektijd
Zwarte thee99 °C2-5 min
Groene thee75 tot 85 °C3-5 min
Oolong thee80 tot 95 °C3-5 min
Witte thee65 tot 70 °C5 min
Gele thee70 tot 75 °C4 min
Pu Ehr 95 tot 100 °C4-5 min
Kruidenthee99 °C3-6 minuten

De meeste thee kun je meerdere keren opgieten, afhankelijk van de soort thee en de kwaliteit. Zwarte thee laat dat vaak niet toe maar groene, witte en gele kun je 2 tot 5 keer opnieuw opgieten. Pu Ehr van goede kwaliteit kun je wel meer dan 10 keer opgieten, de eerste keren met een steeds kortere trektijd, soms maar 10 seconden.

IJsthee

Als je ijsthee wilt maken kan je de thee laten afkoelen en eventueel op smaak brengen met bijvoorbeeld suiker en citroen. Je kunt ook thee met koud water zetten en een nacht in de koelkast plaatsen. Op deze manier lossen smaakstoffen in andere verhoudingen op en krijg je een ander resultaat. Een snelle manier om ijsthee te maken is thee te zetten met warm water met een dubbele hoeveelheid thee en daarna aan te vullen met dezelfde hoeveelheid ijs.

Bronnen:

Wikipedia: Tea

Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee - trends en ontwikkelingen

Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee - infographic

Keuringsdienst van Waarde: thee van Lipton bevat suiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Topic is nog in ontwikkeling. Alle opbouwende kritiek, ideeën over onderbelichte of ontbrekende onderwerpen en hulp bij vormgeving zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Nice! Ik ga zo een bakje Japanse Kers zetten dus morgen plant ik hier de eerste reviews!

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601896

Top dat jullie topic er is jongens!
.

ijsthee

Van alle theesoorten, ben ik zeker met de zomer aanstaande toch ook fan van het maken van mijn eigen ijssthee.En die smaakt toch het best als je die 'heet' zet, en daarna laat afkoelen. Zeker in de zomer, is het heerlijk je eigen voorraad te hebben, je kan zelf de smaak en hoeveelheid suiker bepalen en het is goedkoper en minder milieu belastend dan in de winkel.

Thee

Als ik 'hete' thee maak zonder suiker, dan probeer ik meestal de teezakjes te mijden. Zoals de Keuringsdienst van waren liet zien. Je weet gewoon niet wat je drinkt, boven dien zorgen de 'theezakjes' niet voor 'optimale' thee-opname. Thee uit m'n eigen metalen thee-balletje is idealer. Of soms kun je ook de thee gewoon laten zinken naar de bodem.

.

Basistips voor goede thee

.

Thee zetten op zijn GONG FU's

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2wrm5w7.png

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 601896 op 17-05-2015 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-06 09:17
Heb je daar een linkje van met het item van de Keuringsdienst? Ik drink alleen maar Thee uit zakjes, voornamelijk Herfstthee en Apple

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:51

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Hele mooie TS :). Goed gedaan en met veel info die ik nog niet wist. Dus met plezier doorgelezen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Laatst online: 21:12
Ik denk dat een link naar bijvoorbeeld Simon Levelt zeker niet mag ontbreken: www.Simonlevelt.nl Een van de grote ketens die goede koffie en thee levert. Vooral ook voor looizuurarme thee en theïnevrije thee een goede plek om te kijken. Mijn vrouw heeft tijdens de zwangerschap de theïnevrije Orange pekoe erg veel gedronken. Sowieso fan van zwarte thee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik drink ook thee, ik schat een kopje of 4-5 per dag ofzo.

Vooral Earl Grey vind ik persoonlijk erg lekker (valt volgens mij onder zwarte thee?). Al die fruitsmaakjes hoeven van mij persoonlijk niet zo (hoewel citroenthee nog wel lekker is) :)

Ik gebruik wel gewoon zakjes, vind die prima te doen hoor.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:21
Ik weet niet of munt thee er ook bij mag?

Ik wil zeker als ik verkouden ben of last heb van de keel verse munt thee maken. Klein beetje honing erbij :)

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Muntthee.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 10:34
wildhagen schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:00:
Ik drink ook thee, ik schat een kopje of 4-5 per dag ofzo.

Vooral Earl Grey vind ik persoonlijk erg lekker (valt volgens mij onder zwarte thee?). Al die fruitsmaakjes hoeven van mij persoonlijk niet zo (hoewel citroenthee nog wel lekker is) :)

Ik gebruik wel gewoon zakjes, vind die prima te doen hoor.
Earl Grey is zwarte thee aangevuld met bergamotolie :) Erg lekker inderdaad!

Overigens worden de 'niet echte' theeën (zoals fruit thee en rooibos en dergelijk) vaak aangeduid als infuusion thee (klik).

[ Voor 8% gewijzigd door A4553 op 17-05-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 12:09

SeatRider

Hips don't lie

Mogen infusions ook in dit topic, of is dat vloeken in de kerk? :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:00
Leuk topic!

Van kinds af aan altijd al enorm veel thee gedronken, misschien wel teveel, want het vekleurt je tanden wel.
Ik drink zelf eigenlijk uitsluitend groene thee en jasmijn thee (groene thee met toegevoegde jasmijn). 's Ochtends soms een Earl Grey, maar daarvan kun je beter geen liters per dag drinken.

Het valt me trouwens op dat de thee die je in de supermarkt kunt krijgen echt van belabberde kwaliteit is en ontiegelijk duur. Ik haal het zelf maar bij de aziatische supermarkt, prijs is meestal zo'n €4 per 500gr, waar je in je eentje echt maanden van kunt drinken.

Deze koop ik meestal:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/8H5gBk1wkUimRbdrGdI1wZjj/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/cDjj3HUddHTz7WRQ4YMa6uYR/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Leuke topic start ! Zelf ben ik heel erg fan van fruitthee, waar ik om de zoveel tijd een lading via Tea-Gschwendner bestel waar ik zeer goede ervaringen heb:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kODOOjw.png

Met een hot water dispenser (Bosch HD202*) in combinatie met een RVS hang-filtertje is het een groot gemak om lekker thee te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Anoniem: 601896 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 00:59:
Als ik 'hete' thee maak zonder suiker, dan probeer ik meestal de teezakjes te mijden. Zoals de Keuringsdienst van waren liet zien. Je weet gewoon niet wat je drinkt, boven dien zorgen de 'theezakjes' niet voor 'optimale' thee-opname.
Tja, tenzij de producent van losse thee ondubbelzinnige uitspraken doet over de inhoud van zijn product, weet je nog niet wat je precies drinkt. Losse thee kan ook (100% natuurlijke!) suiker en smaakstoffen bevatten, zonder dat dit makkelijk te zien, ruiken of proeven is.
wildhagen schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:00:
Als je zowel Earl Grey als citroenthee lekker vindt, ben je waarschijnlijk wel bekend met Russian Earl Grey en Lady Grey. Zo niet, dan moet je ze eens uitproberen. Ik drink graag Earl Grey, maar Russian Earl Grey vind ik eigenlijk nog lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Freezerator schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:10:
Ik weet niet of munt thee er ook bij mag?

Ik wil zeker als ik verkouden ben of last heb van de keel verse munt thee maken. Klein beetje honing erbij :)

[afbeelding]
Tuurlijk. 'echt' of 'nep', Wat mij betreft is alles welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
sdk16420 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:24:
Leuk topic!

Van kinds af aan altijd al enorm veel thee gedronken, misschien wel teveel, want het vekleurt je tanden wel.
Ik drink zelf eigenlijk uitsluitend groene thee en jasmijn thee (groene thee met toegevoegde jasmijn). 's Ochtends soms een Earl Grey, maar daarvan kun je beter geen liters per dag drinken.
...
Jasmijn thee wordt inderdaad meestal van groene thee gemaakt. Op de thee wordt Jasmijnbloesem gelegd die zijn smaak afgeeft aan de thee. Naar gelang de gewenste sterkte wordt dit enkele malen herhaald. De bloemetjes die je soms in de thee ziet zijn ofwel restanten van de bloesem of versiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Phuncz schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:31:
Leuke topic start ! Zelf ben ik heel erg fan van fruitthee, waar ik om de zoveel tijd een lading via Tea-Gschwendner bestel waar ik zeer goede ervaringen heb:
Verzenden ze ook naar Nederland?
Heb ooit een zakje "Nr. 591, South Korea Seogwang Sencha" bij hun in een fysieke winkel gekocht en die vind ik zo goddelijk lekker, zakje was redelijk snel leeg :(. Kom echter zelden meer in Duitsland, dus zelf halen zit er niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 20:31

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Goed idee, dit topic! Misschien een idee om verschillende websites in de topic start te zetten waar je goede (buitenlandse/binnenlandse) thee kunt krijgen.

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:00
bszz schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:41:
[...]

Jasmijn thee wordt inderdaad meestal van groene thee gemaakt. Op de thee wordt Jasmijnbloesem gelegd die zijn smaak afgeeft aan de thee. Naar gelang de gewenste sterkte wordt dit enkele malen herhaald. De bloemetjes die je soms in de thee ziet zijn ofwel restanten van de bloesem of versiering.
Ik las zelf laatst dat ze een tank met jasmijn bloesem naast een tank met groene thee plaatsen en hier stoom doorheen jagen.

In sjieke restaurants of als je zelf dure thee koopt zie je wel vaak hele bloesem in the thee zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Heeft iemand al ervaring met Matcha thee ? Hier hoor ik wel graag wat ervaringen over :)

Afbeeldingslocatie: http://cdn1.bostonmagazine.com/wp-content/uploads/2013/11/matcha.jpg
Fly-guy schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:44:
[...]

Verzenden ze ook naar Nederland?
Heb ooit een zakje "Nr. 591, South Korea Seogwang Sencha" bij hun in een fysieke winkel gekocht en die vind ik zo goddelijk lekker, zakje was redelijk snel leeg :(. Kom echter zelden meer in Duitsland, dus zelf halen zit er niet meer in.
Ja maar de verzendkosten zijn nogal hoog, zeker voor één enkel pakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Phuncz schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:58:
Ja maar de verzendkosten zijn nogal hoog, zeker voor één enkel pakje.
Het blijft ook niet bij 1 pakje, maar zie op de site alleen dat ze in Dld verzenden, tenzij anders afgesproken. Zal ze eens een mail sturen...
Heeft iemand al ervaring met Matcha thee ? Hier hoor ik wel graag wat ervaringen over :)

[afbeelding]
Kun je, mocht je dat ooit willen, ook hele lekkere groene thee ijs van maken :) Verbazend lekker.

[ Voor 32% gewijzigd door Fly-guy op 17-05-2015 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Fly-guy schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:02:
[...]

Het blijft ook niet bij 1 pakje, maar zie op de site alleen dat ze in Dld verzenden, tenzij anders afgesproken. Zal ze eens een mail sturen...
Ah bizar, naar België verzenden ze wel zonder problemen.

Bij een random pakje thee van € 15,80 zie ik dit:

Order Products 15,80 €
Order Shipping Cost 13,90 €
Order Sub-Total 29,70 €
enthaltene MwSt. 7% 1,03 €
Order Tax 1,03 €
Order Total 29,70 €
[...]
Kun je, mocht je dat ooit willen, ook hele lekkere groene thee ijs van maken :) Verbazend lekker.
Ja met Matcha kun je blijkbaar allerlei kanten op:

Afbeeldingslocatie: http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b3/88/29/b38829be5b529c6883f2ec6f1b12c9dc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-_iwYxTaYZdg/TxBSajzEAoI/AAAAAAAADIQ/XRbDMIM2KCs/s1600/Matcha+Latte2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-q7zgDF1IKWI/T7kb4f6QBBI/AAAAAAAAC70/XmnYGEgF9FA/s1600/matcha+tiramisu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Matcha_and_Redbean_Cake.jpg

Maar ik kan me dus niet inbeelden hoe het smaakt. Het is nogal een gedoe om ermee te beginnen (matcha thee, speciaal borsteltje, etc) en ik weet ook geen plaats in de buurt waar ik het (goed gezet) kan proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Erulezz schreef op zondag 17 mei 2015 @ 09:30:
Heb je daar een linkje van met het item van de Keuringsdienst? Ik drink alleen maar Thee uit zakjes, voornamelijk Herfstthee en Apple
Ja. Deze linkt je naar het persbericht. Hier heb je de uitzending. Ik begreep ondertussen van bszz dat er soms ook zetmeel wordt gebruikt. Bij Lipton was het dus suiker.

Ik zit nu toevallig aan de Japanse Kers van Lévelt. Dat is een goed betaalbare losse, groene thee. Vind 'm vergelijkbaar met de thee van Dael. De kers geeft het wel een beetje een kauwgomballen geur dus de volgende keer neem ik weer een minder zoet ruikende thee.

Als je eens in Duitsland bent moet je een zakje van TeeGeschwendner meenemen: die hebben hele goede herfst/fruit thee. Zie ook de post van Phuncz
Paultje3181 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 09:54:
Ik denk dat een link naar bijvoorbeeld Simon Levelt zeker niet mag ontbreken: www.Simonlevelt.nl Een van de grote ketens die goede koffie en thee levert. Vooral ook voor looizuurarme thee en theïnevrije thee een goede plek om te kijken. Mijn vrouw heeft tijdens de zwangerschap de theïnevrije Orange pekoe erg veel gedronken. Sowieso fan van zwarte thee
Ja, daar dacht ik ook aan. Simon Lévelt, Blanche Dael, TeeGeschwendner... Maar bszz werkt als thee-pro dagelijks met thee en wilde graag belangenverstrengeling voorkomen. Daarnaast denk ik dat wij hier genoeg bevindingen gaan posten over thee en thee winkels. Wie het topic een beetje volgt ziet de namen en rugnummers vanzelf voorbijkomen.

Dat gezegd hebbende; onze TS geeft als thee-expert ook thee-workshops aan groepen en bedrijven dus misschien is het een leuk idee om bszz een keer in te huren! (Kan dat, bszz? :9 ) Hij zit mooi in het centrum van het land. Dan gaan we, als er animo voor is, met z'n allen een keer een middag thee-tweaken! *O*

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Tektoon schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:15:
[...]

Ja. Deze linkt je naar het persbericht. Hier heb je de uitzending. Ik begreep ondertussen van bszz dat er soms ook zetmeel wordt gebruikt. Bij Lipton was het dus suiker.
Soms heb je een drager nodig als je andere aroma's aan thee wilt toevoegen.
[...]

Ja, daar dacht ik ook aan. Simon Lévelt, Blanche Dael, TeeGeschwendner... Maar bszz werkt als thee-pro dagelijks met thee en wilde graag belangenverstrengeling voorkomen. Daarnaast denk ik dat wij hier genoeg bevindingen gaan posten over thee en thee winkels. Wie het topic een beetje volgt ziet de namen en rugnummers vanzelf voorbijkomen.

Dat gezegd hebbende; onze TS geeft als thee-expert ook thee-workshops aan groepen en bedrijven dus misschien is het een leuk idee om bszz een keer in te huren! (Kan dat, bszz? :9 ) Hij zit mooi in het centrum van het land. Dan gaan we, als er animo voor is, met z'n allen een keer een middag thee-tweaken! *O*
Thee-expert.... Gepassioneerd theeliefhebber met een meer dan gemiddelde kennis van thee. Er zijn mensen die echt veel meer weten van thee dan ik.. Dat gezegd hebbende: mijn passie delen met anderen doe ik met veel plezier. Een thee-tweak-meeting kan altijd! Moet alleen een beetje improviseren want ik heb normaal gesproken geen zitplaatsen. (Maar als iedereen een stoel meeneemt zijn we al een heel eind >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Ik ben ook nogal een theedrinker. Ik haal mijn thee (Ceylon, earl grey en 's avonds vooral rooibos) momenteel bij De Tuinen. Ze hebben regelmatig goede aanbiedingen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-06 13:37
Heeft iemand al eens thee gedronken van Tea Forté? De presentatievorm ziet er iig gelikt uit, waardoor ik al langer aan het denken ben om iemand daar wat thee van cadeau te doen. Maar dan moet de smaak natuurlijk ook wel echt goed zijn.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:16
Leuk topic! Goed OP!
Zelf ben ik geen fan van supermarkt thee.
Zoals ik hier kan lezen schijnen ze bij de Aziatische super best oké thee te hebben. Moet ik maar eens binnen lopen.
Op vakantie in Zweden heb ik blauwe bessen thee gedronken, goddelijk! Weet iemand waar deze te krijgen is? Winkel/internet? Als ik zoek kom ik wel tegen maar dit is met andere smaken. Het liefst enkel blauw bes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
:w Nog een theedrinker hier. Fijn dat thee nu apart kan van koffie _/-\o_

Ik drink zelf vanalles: op werk thee uit zakjes, thuis voornamelijk losse thee (ben een Earl Grey/ Lady Grey/ Russian Earl Grey en verder Caramel-thee fan) en 's ochtends als ik haast heb Special-t ( :$ 8) ) Verders drink ik veel munt-'thee' (takjes munt in heet water, verder niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Hee wat leuk, een theetopic!

Ik heb thuis een kast vol met allemaal verschillende soorten die ik ooit gekregen heb, maar een groot deel ervan drink ik eigenlijk nooit. Wel ben ik fan van de Earl Green (groene thee met bergamot) en de Ceylon van Lévelt en was ik tot de aflevering van de KvW een grootverbruiker van Lipton Yellow Label :$
* Egocentrix gaat zich schamen in een hoekje.

also: Yay! een theemeeting! Allemaal een zakje van je favoriet meenemen?

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik ben trouwens een grote fan van dit merk

Afbeeldingslocatie: http://www.fleurdecafe.nl/contents/media/t_pak29.jpg

De Earl Grey Superieur is, nou ja, superieur _/-\o_ De lady grey is ook niet te versmaden.
De theekoppen en de theezeefjes vindt ik ook erg fijn, ik heb van beide 4 stuks thuis. Dit merk hebben ze bij ons op de sportclub, gratis thee als ik dienst heb *O* en nu heb ik het dus ook voor thuis gekocht. Thee doseerlepels heb ik ook van dit merk.

Simon Levelt is ook lekker, alleen heb ik een hekel aan kruidnagels en wat stoppen ze daar in de Russische Earl Grey.... -O-
(ik heb uit 6 pakjes thee de kruidnagels zitten vissen, helaas hangt die geur er nog steeds aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Egocentrix1 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:49:
Hee wat leuk, een theetopic!

Ik heb thuis een kast vol met allemaal en de Ceylon van Lévelt en was ik tot de aflevering van de KvW een grootverbruiker van Lipton Yellow Label :$
* Fly-guy gaat zich schamen in een hoekje.
Als jij het lekker vond/vind, wat boeit het dan dat er meer dan thee alleen in zit? Niets om je voor te schamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Sommige verse thee leveranciers mengen er ook wel wat kleurstoffen bij vermoed ik. Maar het smaakt even lekker en ik heb nog steeds meer schrik van een whatsapp'ende weggebruiker dan van wat goedgekeurde kleur- en smaakadditieven.

[ Voor 6% gewijzigd door Phuncz op 18-05-2015 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Aan elke gearomatiseerde thee zitten smaakstoffen toegevoegd. In Earl Grey zit bijvoorbeeld Bergamot, In Masala Chai zit o.a kaneel, kardemom. Smaakstoffen zijn op zich dus niet zo wereldschokkend. Er is wel nog een verschil tussen natuurlijke, natuuridentieke en kunstmatige smaakstoffen maar ook hier hoeft dat niet zoveel te zeggen: Er zijn in de natuur genoeg stoffen te vinden waar je doodziek van wordt of zelfs aan kunt overlijden. Ook hoeft iets kunstmatigs niet per definitie schadelijk te zijn. Waar volgens mij de uitzending over ging was dat er stiekem suiker aan thee zou zijn toegevoegd om de slechte kwaliteit van de thee te verdoezelen. Wat betreft kleurstoffen: Er zijn natuurlijk smaaktoevoegingen die als bijeffect kleuren maar wat doet je vermoeden dat er voor de kleur zelf toevoegingen in sommige thee zouden zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

bszz schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:37:
Wat betreft kleurstoffen: Er zijn natuurlijk smaaktoevoegingen die als bijeffect kleuren maar wat doet je vermoeden dat er voor de kleur zelf toevoegingen in sommige thee zouden zitten?
Omdat sommige fruitthee die ik zet het water wel héél erg dieprood kleuren. En ik heb al eens van een verse thee verdeler gehoord dat kleurstoffen vaker gebruikt worden, ook bij verse thee van de grotere ketens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 16:04
Nou besloot ik begin dit jaar om maar wat serieuzer thee te gaan drinken: grote glazen theemokken aangeschaft i.p.v. kleine kopjes, thee bij Simon Levelt gehaald i.p.v. jarenoude Twinings-thee... toen had ik natuurlijk nog een thee-trekapparaatje nodig en ik vond deze bij de cook & co:
Thee-trekding, prut
Prijs weet ik niet meer, ergens onder de tien euro of zo. Zag er superhandig uit: thee scheppen en vanuit de schepkant kan de thee via een gat in de trekbuis zakken. Na gebruik kan je de onderkant er af halen en het geheel uitschudden boven de prullenbak.

Dat was de theorie. In de praktijk werkt het misschien zo met standaard Pickwick theeblaadjes (want die zijn erg klein), maar niet met de thee die ik bij Levelt gehaald had:
Opscheppen ging nog wel, maar de theeblaadjes zijn qua afmeting net wat te groot, dus willen niet makkelijk door het gat in de buis zakken. Ook blijven ze halverwege de buis vaak steken. Geknoei dus, en prutsen om het met de achterkant van een vork of zo er doorheen te duwen.

Het laten trekken van de thee gaat wel goed, maar dan na gebruik weer leegmaken: dopje er af peuteren terwijl de restjes theevocht over je handen druipen. Uitkloppen van het ding boven de prullenbak werkt niet: de thee zit goed ingeklemt in de buis. Ook weer met een vork-achterkant er uit duwen.

Het ding heb ik twee keer geprobeerd, dus over duurzaamheid kan ik niets zeggen - maar ik heb m'n twijfels of dat dekseltje aan de onderkant heel lang mee gaat: die zit vast bij gratie van een flexibel klemmend metaal.

Ik geef het ding daarom als rapportcijfer een 3. Gratis af te halen voor de liefhebber.

Van m'n ouders kreeg ik daarna als vervanger deze mee:
Thee-trekding, goed

... en daar heb ik betere ervaring mee. Het is even oefenen om het ding open te houden met 1 hand en de thee met de andere hand & lepel er in te scheppen; na gebruik leegschudden gaat in elk geval probleemloos.
Rapportcijfer: een 8.

Daarnaast - geen foto, iedereen zal 'm wel kennen - nog zo'n metalen bolletje-met-ketting. Ik vond het altijd een beetje gepruts om naderhand open te maken en leeg te schudden, maar in principe deed 'ie prima z'n werk. Rapportcijfer: een 7,5.

Maar vooral wil ik dus waarschuwen voor de eerste thee-trekker: ziet er leuk uit, maar is het geld niet waard, frustreert vooral.

Edit: OK, foto's staan ondersteboven. Stom fotoalbum. |:( Nouja, ze zijn vast duidelijk genoeg zo.

[ Voor 2% gewijzigd door vanaalten op 18-05-2015 19:21 . Reden: Fotocommentaar toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Persoonlijk zweer ik bij dit soort dingen:

Afbeeldingslocatie: http://kingdametal.com/upload/Stainless-Steel-Tea-Infuser-Steeper.jpg

In combinatie met dubbelwandige 200ml glazen is dat wel leuk en gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Geef mij maar een grote theepot en zo'n ei. Hoor je mij niet meer (afgezien van wat geslurp in een hoekje).

Zo'n "knijp ei" werkt ook prima, maar wat heb je aan 1 glas thee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 445825

Hier nog wat sites voor de loose leaf enthousiastelingen.
Eeuwenoude Engelse theeverkoper:

http://www.twinings.co.uk/

Japanse groene thee (met een prijskaartje):

http://www.yuuki-cha.com/

http://www.hibiki-an.com/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hey leuk een officiële thee topic. :)

Ben altijd meer een thee drinker geweest dan koffie, maar de laatste jaren probeer ik ook meer in thee te verdiepen en zover ik het kan ook betere thee te zetten.

Losse thee gebruik ik nog niet, wel zoveel mogelijk biologische thee en dan vooral groene thee van Bio+.

Volgens mij is het net als koffie een kunst om goede thee te zetten. Op het werk hebben we Pickwick thee en thee gezet door iemand anders is zelden lekker, vaak zelfs te bitter.

Reden van de bitterheid is dat ze kokendheet water direct over het theezakje gieten en dat moet je nooit doen. Thee moet je laten trekken of met het zakje(als je een zakje gebruikt) heen en weer als de inhoud goed nat is bij haast.

Ik heb nog een simpele waterkoker, maar gebruiken jullie een waterkoker waar je de temperatuur in kan stellen?

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Larrs schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:37:
of met het zakje(als je een zakje gebruikt) heen en weer als de inhoud goed nat is bij haast.
Hiermee krijg je echt geen lekkere thee, met haast en heen en weer bewegen mis je een boel smaakstoffen die nooit de tijd hebben om los te komen. Nu maak ik me daar ook wel eens schuldig aan, maar ik denk niet dat je heel veel verschil proeft tussen je heen en weer haast-thee en zo op het zakje geschonken thee. Beide kunnen veel beter.
Ik heb nog een simpele waterkoker, maar gebruiken jullie een waterkoker waar je de temperatuur in kan stellen?
Thee water moet gekookt zijn en daarna op de juiste temperatuur gebracht worden. Ik weet met mijn theepot redelijk goed hoeveel koud (kraan) water er bij moet om tot de benodigde temperatuur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

vanaalten schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:20:
[..]
Van m'n ouders kreeg ik daarna als vervanger deze mee:
[afbeelding]

... en daar heb ik betere ervaring mee. Het is even oefenen om het ding open te houden met 1 hand en de thee met de andere hand & lepel er in te scheppen; na gebruik leegschudden gaat in elk geval probleemloos.
Rapportcijfer: een 8.
[..]
Ik schep met dit ding altijd gewoon direct thee uit mijn theeblik, opendoen in blik schuiven en sluiten,
hoef je ook niet te prutsen met een lepel :P

Sinds ik in korea ben geweest en daar redelijk veel thee heb gedronken en ook heb meegenomen, ben ik eigenlijk op zoek in nederland naar Omija (Schisandra bessen) thee. Ben nu bijna door mijn voorraad heen.

Verder drink ik eigenlijk voornamlijk brandnetel/kruiden thee die ik zelf mix van verschillende pakken van de natuurwinkels.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Fly-guy schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:16:
[...]

Hiermee krijg je echt geen lekkere thee, met haast en heen en weer bewegen mis je een boel smaakstoffen die nooit de tijd hebben om los te komen. Nu maak ik me daar ook wel eens schuldig aan, maar ik denk niet dat je heel veel verschil proeft tussen je heen en weer haast-thee en zo op het zakje geschonken thee. Beide kunnen veel beter.
Net als bij alle voedingsstoffen bestaat de smaak van thee uit verschillende aroma's. De kunst is de juiste balans te vinden daartussen. Hierbij lossen sommige aroma's makkelijker op dan andere. Een te korte trektijd zal nooit een mooi gebalanceerde smaak opleveren (Net als overigens te fijne thee met een relatief groot contactoppervlak met water)
[...]

Thee water moet gekookt zijn en daarna op de juiste temperatuur gebracht worden. Ik weet met mijn theepot redelijk goed hoeveel koud (kraan) water er bij moet om tot de benodigde temperatuur te komen.
Maar dat koude water heeft toch ook niet gekookt? Hierover verschillen de meningen. Sommigen mensen zeggen ook dat je theewater maar 1 keer mag koken. Zelf gebruik ik inderdaad een waterketel met temperatuuraanduiding of een eenvoudige (vlees) thermometer . Het handige van die laatste is dat daar ook een timertje op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:33:
[...]

Maar dat koude water heeft toch ook niet gekookt? Hierover verschillen de meningen. Sommigen mensen zeggen ook dat je theewater maar 1 keer mag koken. Zelf gebruik ik inderdaad een waterketel met temperatuuraanduiding of een eenvoudige (vlees) thermometer . Het handige van die laatste is dat daar ook een timertje op zit.
Klopt, maar de hoeveelheid koud water is minimaal vergeleken met de hoeveelheid gekookt water. Als ik water tot slechts 80 graden breng, vind ik de resulterende thee echt niet lekker. En dat ligt niet alleen aan de schuimkraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Larrs schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:37:
Ik gebruik zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://media.bosch-home.com/awh/550/420/Files/Bosch/Nl/nl/ProductFiles/ProductImages/EpsImages/MCSA049847_THD2023_def.jpg

http://www.bosch-home.nl/...terdispenser/THD2023.html

Het laat je toe water te tappen in een ingestelde hoeveelheid (120-300 ml) en op 5 temperaturen (kamer, 70°C, 80°C, 90°C, 100°C). Dus tas met filter en thee eronder, checken dat temp goed staat en Start drukken. Aangezien er hier maar één maat tas (200ml) gebruikt wordt voor warme zooi, is het aanpassen van de tasgrootte niet nodig. En het zet al kokend water na enkele seconden aan te zetten dankzij een heat-exchanger. Ook een Brita waterfilter voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:46
Phuncz schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:51:
[...]

Ik gebruik zoiets:

[afbeelding]

http://www.bosch-home.nl/...terdispenser/THD2023.html

Het laat je toe water te tappen in een ingestelde hoeveelheid (120-300 ml) en op 5 temperaturen (kamer, 70°C, 80°C, 90°C, 100°C). Dus tas met filter en thee eronder, checken dat temp goed staat en Start drukken. Aangezien er hier maar één maat tas (200ml) gebruikt wordt voor warme zooi, is het aanpassen van de tasgrootte niet nodig. En het zet al kokend water na enkele seconden aan te zetten dankzij een heat-exchanger. Ook een Brita waterfilter voorzien.
Ziet eruit als een heel handig apparaat wat ik wel zou kunnen gebruiken als fervent theedrinker. Vooral de mogelijkheid om water te tappen op temperaturen lager dan 100 graden zijn wel erg handig.

In de productomschrijving op verschillende websites en bij Bosch zelf wordt een heel mooi verhaal gedaan alsof je het apparaat aanzet en je vervolgens direct een kopje heet water kan tappen. Als ik wat verder kijk en bij reviews van gebruikers lees dat het wel 1,5 minuut kan duren voordat je een kopje heet water hebt geeft dat toch een groot verschil in beleving.

Kun je aangeven wat jouw beleving hierin is? Ik heb geen zin om 5 minuten bezig te zijn om 2 koppen heet water in te schenken voor mij en mijn vriendin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het apparaat begint na een paar seconden te lopen maar het kokend water spuit er inderdaad niet uit. Als je echter slim bent, doe je de thee al in de tas (inclusief eventueel suiker) en dan duurt het een minuutje ofzo voor 200ml. Ter vergelijking, mijn espresso's duren ook 30 sec om te zetten dat is véél minder dan de helft aan vocht. Om nog maar te zwijgen over het voorverwarmen, malen en reinigen.
Water opwarmen in de magnetron kost meer handelingen en uiteindelijk meer tijd omdat je de tijd die je thee in het water doorbrengt (en eventueel afkoelen indien te heet) er nog moet bijtellen, idem voor de meeste waterkokers.

Dus in mijn ogen is het eindresultaat dat er minder tijd verloren gaat. Anderen zullen naar dat waterstroompje blijven staren en elke seconde dubbel tellen die ze anders zouden moeten wachten terwijl de thee trekt.

Maar ik vind het vooral handiger: een tasje soep of thee eronder, knopje drukken en minuutje wachten en je tas is klaar. In de tijd dat ik wacht op de tas heb ik de rest van de thee weer opgeruimd.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 21-05-2015 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Phuncz schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 17:14:
....
Dus in mijn ogen is het eindresultaat dat er minder tijd verloren gaat. Anderen zullen naar dat waterstroompje blijven staren en elke seconde dubbel tellen die ze anders zouden moeten wachten terwijl de thee trekt.

Maar ik vind het vooral handiger: een tasje soep of thee eronder, knopje drukken en minuutje wachten en je tas is klaar. In de tijd dat ik wacht op de tas heb ik de rest van de thee weer opgeruimd.
En dan ben ik benieuwd naar de praktijkervaringen met dit apparaat, vooral als straks de temperatuur ook in te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
vanaalten schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:20:
Het is even oefenen om het ding open te houden met 1 hand en de thee met de andere hand & lepel er in te scheppen; na gebruik leegschudden gaat in elk geval probleemloos.
Je kunt 'm ook meteen in je zakje met thee laten 'happen'. Sinds een tijdje ben ik geswitched naar een theepot met filter erin. Ik drink meestal meerdere kopjes achter elkaar en had genoeg van het voortdurend leegmaken van die knijper. De For Life thee pot bevalt prima. Ze hebben ook goede kopjes in dezelfde kleurtjes.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/v829v0S.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 16:04
Tektoon schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:36:
[...]

Je kunt 'm ook meteen in je zakje met thee laten 'happen'.
Geprobeerd en dat werkt inderdaad handiger dan ik had verwacht! :)
Sinds een tijdje ben ik geswitched naar een theepot met filter erin. Ik drink meestal meerdere kopjes achter elkaar en had genoeg van het voortdurend leegmaken van die knijper.
Ik heb een paar grote theemokken waar 330ml in kan. Twee op een avond is dan wel genoeg, hoef ik geen theepot voor te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
Vandaag Chinese thee (mix van Ceylon, Darjeeling en andere zwarte theesoorten) gedronken die slechts 18 jaar over datum was :+ Zat gelukkig in een metalen doosje die vrijwel luchtdicht is. Was nog goed te drinken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

* Gizz de theeleut meldt zich!

Altijd al een theefan geweest, ook toen ik nog een kleine Gizz was.

Ik hou van 'pure' thee. Geen thee die een smaakje heeft omdat er citroen / toffee / bloemetjes / kers of whatever is toegevoegd. Nee, gewoon thee die een bepaalde smaak heeft omdat de theestruik X jaar oud is, de grond een bepaalde samenstelling heeft, het een vroege / late oogst is of de thee op een bepaalde manier verwerkt is (geroosterd, gestoomd etc.).

Mijn hart ligt echt bij Japanse thee, bijvoorbeeld gyukuro als ik echt wil genieten, verschillende sencha's als standaard thee, matcha in plaats van espresso koffie en houjicha en kyobancha 's avonds (bijna geen cafeïne).

Mijn spulletjes, heel simpel:

Afbeeldingslocatie: http://www.medieval-baltic.us/images/kyusu.jpg
Een kyusu, want thee moet goed kunnen opzwellen en bewegen (een thee-ei of knijper is te krap).
Water voorheen altijd uit een waterkoker, nu uit de Quooker. Volgorde: eerst 30 tot 50 procent koud water uit de kraan, afvullen met kokend water uit de Quooker om tussen de 60 en 75 graden uit te komen (afhankelijk van de theesoort).

Het aanbod van goede Japanse thee in Nederland vind ik echt bedroevend. Vaak komt een winkel niet verder dan een sencha en een potje matcha zonder kwaliteitsaanduiding of andere info. Af en toe droom ik van een eigen Japanse theewinkel, blijft een leuk idee voor als ik mijn huidige werk een keer zat ben :)

Niet goed te krijgen in Nederland, dus dan maar online bestellen. Dit doe ik meestal bij Obubu, een erg sympathieke tea farm in de buurt van Kyoto waar ik ook op bezoek ben geweest de laatste keer dat ik in Japan was. Eén van hun doelstellingen is kennis over Japanse thee verspreiden in de rest van de wereld. Als buitenlander kun je een jaar bij hen stagelopen en alles over thee leren. Ook reizen de Japanse werknemers samen met de stagiaires door Europa en de VS om mensen thee te laten proeven en uitleg te geven over alles tegen een heel bescheiden prijsje :)

Meer liefhebbers van Japanse thee hier? Waar bestellen jullie en hebben jullie misschien een Nederlandse winkel gevonden die wel goede Japanse thee verkoopt?

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 24-05-2015 13:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik ben (nog?) geen liefhebber van Japanse thee maar Matcha thee wil ik wel eens proberen. Ik ben dus ook nog op zoek naar een plek waar ze dit serveren om het eens te proberen of het voor mij iets is. Zelf ben ik wel op het gebied van thee voornamelijk voor gedroogd-fruitthee, maar aan de andere kant ook voor een authentieke smaakvolle espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Ik heb me dit weekend iets te fancy thee laten verkopen bij de Lévelt. Eerlijk gezegd weet ik niet zeker waarin lentepluk Darjeeling anders zou moeten smaken dan gewone, maar hij is wel ontzettend lekker! oOo

Iets anders: ik lees wel eens dat mensen van dezelfde thee meerdere keren zetten. Zelf heb ik dat ook geprobeerd door gewoon het zakje twee keer te gebruiken. Met groene thee duurde het iets langer voordat hij een mooie kleur had, maar hij smaakte wel prima. Met zwarte kon je wachten tot je een ons woog, het werd niks. Hoe doen jullie dit?

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Egocentrix1 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:53:
Ik heb me dit weekend iets te fancy thee laten verkopen bij de Lévelt. Eerlijk gezegd weet ik niet zeker waarin lentepluk Darjeeling anders zou moeten smaken dan gewone, maar hij is wel ontzettend lekker! oOo

Iets anders: ik lees wel eens dat mensen van dezelfde thee meerdere keren zetten. Zelf heb ik dat ook geprobeerd door gewoon het zakje twee keer te gebruiken. Met groene thee duurde het iets langer voordat hij een mooie kleur had, maar hij smaakte wel prima. Met zwarte kon je wachten tot je een ons woog, het werd niks. Hoe doen jullie dit?
Zwarte thee is ook meestal niet/minder geschikt om meerdere keren te gebruiken. Hele misschien kun je er en tweede keer uithalen, maar ik zou het bij een keer laten.

Weet niet precies wat ze met "lentepluk" bedoelen, maar darjeeling thee wordt in meerdere "pluk momenten" onderscheiden:
  • First flush is harvested in mid-March following spring rains, and has a gentle, very light colour, aroma, and mild astringency.
  • In between is harvested between the two "flush" periods.
  • Second flush is harvested in June and produces an amber, full bodied, muscatel-flavoured cup.
  • Monsoon or rains tea is harvested in the monsoon (or rainy season) between second flush and autumnal, is less withered, consequently more oxidized, and usually sold at lower prices. It is rarely exported, and often used in masala chai.
  • Autumnal flush is harvested in the autumn after the rainy season, and has somewhat less delicate flavour and less spicy tones, but fuller body and darker colour.
Bron
Ik denk dat de "lente pluk" een van de twee eerste varianten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 17:01

Zjemm

...

Leuk een thee topic,

Ik drink de laatste tijd veel green gunpowder thee en gold the van lipton. Ja ik weet dat zijn op smaak gebrachte thee soorten.
Daarnaast veel groene thee

Wat raden jullie aan om eens the gaan proberen met kwaliteits thee?
Ik denk dan aan een groene een zwarte en een met een fruitsmaak.

En welke online shop levert echte kwaliteits thee? Want elke shop zegt dat natuurlijk over hun eigen thee.

Ik ga in elk geval een goeie infuser zoeken om van de zakjes af te stappen

[ Voor 12% gewijzigd door Zjemm op 25-05-2015 20:23 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Fly-guy schreef op maandag 25 mei 2015 @ 15:51:
[...]

Zwarte thee is ook meestal niet/minder geschikt om meerdere keren te gebruiken. Hele misschien kun je er en tweede keer uithalen, maar ik zou het bij een keer laten.

Weet niet precies wat ze met "lentepluk" bedoelen, maar darjeeling thee wordt in meerdere "pluk momenten" onderscheiden:
  • First flush is harvested in mid-March following spring rains, and has a gentle, very light colour, aroma, and mild astringency.
  • In between is harvested between the two "flush" periods.
  • Second flush is harvested in June and produces an amber, full bodied, muscatel-flavoured cup.
  • Monsoon or rains tea is harvested in the monsoon (or rainy season) between second flush and autumnal, is less withered, consequently more oxidized, and usually sold at lower prices. It is rarely exported, and often used in masala chai.
  • Autumnal flush is harvested in the autumn after the rainy season, and has somewhat less delicate flavour and less spicy tones, but fuller body and darker colour.
Bron
Ik denk dat de "lente pluk" een van de twee eerste varianten is.
eigenlijk vermoed ik dat je het allereerste deel van de lentepluk hebt ("Royal First Flush"). Geen "in between" pluk. Dat is nl. herstelperiode voorafgaand aan de tweede pluk en vind daar dan gewoonlijk niet plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Leuk om hier ook wat ervaringen met thee-eieren te lezen. Ik heb zelf laatst dit ei van Bodum gekocht. Hij is wel handig te vullen en te legen want het zijn 2 halve bollen die van elkaar kunnen schuiven. Grootste nadeel is dat de gaatjes aan de binnenkant erg/te klein zijn. Misschien toch zo'n zeef van Phuncz nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 24 mei 2015 @ 13:39:
Een kyusu, want thee moet goed kunnen opzwellen en bewegen (een thee-ei of knijper is te krap).
Cool ding. Tektoon-san is wel linkshandig. >:)
Het aanbod van goede Japanse thee in Nederland vind ik echt bedroevend. Vaak komt een winkel niet verder dan een sencha en een potje matcha zonder kwaliteitsaanduiding of andere info. Af en toe droom ik van een eigen Japanse theewinkel, blijft een leuk idee voor als ik mijn huidige werk een keer zat ben :)

Niet goed te krijgen in Nederland, dus dan maar online bestellen. Dit doe ik meestal bij Obubu, een erg sympathieke tea farm in de buurt van Kyoto waar ik ook op bezoek ben geweest de laatste keer dat ik in Japan was.

Meer liefhebbers van Japanse thee hier? Waar bestellen jullie en hebben jullie misschien een Nederlandse winkel gevonden die wel goede Japanse thee verkoopt?
Ik ben dol op sencha! Maar mijn thee-snobjes level is nog niet zo hoog als dat van jou want ik vind de sencha Earl Grey van Blanche Dael al heel lekker. Die naam alleen al suggereert dat het een soort baco is, maar goed.

De shipping van die Japanse toko is best vriendelijk @7e. Ik wil het wel eens proberen. Raad je aan om eerst zo'n sampler te scoren? Ik heb geen idee wat er allemaal tussen zit. Anders ga ik meteen voor een sencha en een hojicha. :Y)
Zjemm schreef op maandag 25 mei 2015 @ 20:04:
Wat raden jullie aan om eens the gaan proberen met kwaliteits thee?
Ik denk dan aan een groene een zwarte en een met een fruitsmaak.

En welke online shop levert echte kwaliteits thee?
Ik heb goede ervaringen met Blanche Dael in Maastricht. Mijn eerste keuze daar was een groene thee met Cactus Vijg en de bovengenoemde Earl Grey en beiden vind ik nog steeds heel lekker. Rond de feestdagen hebben ze ook lekkere Kerst-thee.
Ik heb nu een Japanse kers van Lévelt. De kwaliteit is ongeveer gelijk (ze kosten beiden ook maar 3e ofzo) al vind ik die van Dael nèt wat beter. Voordeel van Lévelt is dat ze meerdere zaken hebben dus met een beetje geluk kan je zelf thee gaan halen.
Binnenkort kan ik je ook vertellen hoe die Obubu is. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Tektoon op 25-05-2015 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
houjicha en kyobancha 's avonds (bijna geen cafeïne).

Mijn spulletjes, heel simpel:

Ik zie dat je die houjicha de eerste keer maar 30 tot 45 seconden moet laten trekken. Hoe doe je dat in zo'n kyusu? Is er een makkelijke manier om die blaadjes er snel uit te krijgen? Of laat je ze er gewoon inzitten?

EDIT;

Wat zijn je ervaringen met Kizuna en Hotsoup? Beide shops verkopen Japanse thee. De prijzen zijn ongeveer gelijk aan die van je Japanse thee-boer. Voor 2 euro extra komt je thee rechtstreeks uit Japan. Veel leuker, vind ik. Maar ik informeer toch even..

[ Voor 20% gewijzigd door Tektoon op 27-05-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Tektoon schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:10:
[...]

Ik zie dat je die houjicha de eerste keer maar 30 tot 45 seconden moet laten trekken. Hoe doe je dat in zo'n kyusu? Is er een makkelijke manier om die blaadjes er snel uit te krijgen? Of laat je ze er gewoon inzitten?
kyusu schenk je leeg in een "pitcher" zodat alleen de blaadjes achterblijven. Je laat het deksel van de kyusu af zodat de blaadjes af kunnen koelen. Vanuit de pitcher schenk je je kommetjes vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Vrijdag weer zomerse temperaturen. Tijd voor een lekkere ijsthee. Ik denk dat ik een ice brew ga doen met een Yunnan gold. Wat zijn jullie favorieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Is dat dezelfde Yunnan Gold die je mij hebt aangeraden? (En die ik in de haast niet kon vinden vorige keer) Wellicht doe ik vrijdag nog een poging. Ik heb net wat bij die Japanse boerderij besteld want m'n groen is op. Bij een van die Sencha's stond bij dat 'ie ook heel geschikt is voor ijsthee dus dat moet ik toch eens proberen. :Y) Doe je er nog iets in? Citroen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Dat is inderdaad dezelfde. Ik doe er verder niets bij (heeft van zichzelf al iets zoets) maar een drupje citroen zou kunnen. Sencha als ijsthee zou kunnen maar eigenlijk vind ik een Gyokuro dan mooier. Heeft ook iets zoets en een mooie lange nasmaak

[ Voor 20% gewijzigd door bszz op 11-06-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
Voor de mensen die in Utrecht wonen. Toko Goedendag (tegenover Tivoli/Vredenburg) heeft erg lekkere Chinese gunpowder (vierkant donkergroen doosje). Vraag me niet naar het merk, stond er allemaal in het Chinees op :p. Kostte niets (€2,50) wel veel thee (250 gr.). Lichte smaak, niet zo grassig als groene thee kan zijn. Cheaper dan de Levelt, wel net zo lekker :)

[ Voor 8% gewijzigd door A4553 op 17-06-2015 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04:26

Bob Popcorn

Plop!

Ik drink graag Shoti Maa, Pukka en Yogi thee, waarbij Shoti Maa Einklang de favoriet is:

Afbeeldingslocatie: https://www.neasano.de/wp-content/uploads/2014/09/einklang.jpg

Koop ik normaal in Utrecht bij "De Droom van Utrecht", schoutenstraat 6, maar soms ook gewoon bij de Jumbo. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Zojuist binnen; Japanse thee uit Kyoto. De brightness sencha is alvast heel lekker. :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iTsZLGd.jpg?1

EDIT; Zit ondertussen aan de Houjicha. Vreemde thee. De geur is niet bijzonder lekker dus voor ik een slok ophad was ik weinig positief. De smaak is echter top!

Het smaakverschil met thee waar aroma's aan zijn toegevoegd is heel groot. Ik ga m'n favoriete Cactus-Vijg van Blanche Dael niet opzij zetten maar deze houd ik ook aan. :)

[ Voor 54% gewijzigd door Tektoon op 18-06-2015 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Dit weekend bij Simon Lévelt geweest in Eindhoven. Dit is een klein winkeltje in de Heuvel waarvan de hele achterwand vol staat met grote blikken thee, wat een winkel! :9~
Op aanraden van medewerkster de volgende drie smaken meegenomen. Kuan Yin bio, Sencha Classic en Lovely Lemon Bio. Aangezien wij thuis niet zo'n hypermodern apparaat hebben waar je zelf de temperatuur op in kan stellen gaf zij aan na gebruik van de Quooker de theepot twee min af te laten koelen zonder deksel, dan zou je rond de 85° zitten, en dan thee erin.

- Kuan Yin bio
Heerlijke noten thee, kan je drie keer zetten op 85°.
- Lovely Lemon Bio.
Lekkere zachte citroen nasmaak.
- Sencha Classic
Gadverdamme, dit smaakt naar kip wat al meerdere dagen in de koelkast ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
walterworld schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:07:
[...] Aangezien wij thuis niet zo'n hypermodern apparaat hebben waar je zelf de temperatuur op in kan stellen gaf zij aan na gebruik van de Quooker de theepot twee min af te laten koelen zonder deksel, dan zou je rond de 85° zitten, en dan thee erin.

[...]
Wat ik altijd doe is eerst een bodempje koud water in de pot. Doe je er dan kokend water bij is het water direct op temperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bszz schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 18:08:
[...]

En dan ben ik benieuwd naar de praktijkervaringen met dit apparaat, vooral als straks de temperatuur ook in te stellen is.
Dat is gewoon een inductie apparaat, met als verschil dat je het in het kopje verwarmt. Wat dan neem ik aan minder efficiënt is dan in een pan. Wel is een inductie plaat efficiënter dan een elektrische plaat, het concept waar ook waterkokers op gebaseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Brilsmurfffje schreef op zondag 12 juli 2015 @ 23:10:
[...]

Dat is gewoon een inductie apparaat, met als verschil dat je het in het kopje verwarmt. Wat dan neem ik aan minder efficiënt is dan in een pan. Wel is een inductie plaat efficiënter dan een elektrische plaat, het concept waar ook waterkokers op gebaseerd zijn.
Aan de andere kant: je kunt nu exact de juiste hoeveelheid water verwarmen. Dat is dan juist wel weer efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:14
Ik drink veel sterrenmix, kamillethee etc. Ben ik nu wel een theedrinker? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Tektoon schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:43:
Zojuist binnen; Japanse thee uit Kyoto. De brightness sencha is alvast heel lekker. :)

[afbeelding]
Ik heb daar de samplers besteld, hoop dat de verpakking er net zo mooi uitziet als dit: echt prachtig.
En Gizz: bedankt voor de link!

Nog een vraagje aan jullie, wat was de levertijd bij Obubu ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Phuncz schreef op zondag 24 mei 2015 @ 14:56:
Ik ben (nog?) geen liefhebber van Japanse thee maar Matcha thee wil ik wel eens proberen. Ik ben dus ook nog op zoek naar een plek waar ze dit serveren om het eens te proberen of het voor mij iets is. Zelf ben ik wel op het gebied van thee voornamelijk voor gedroogd-fruitthee, maar aan de andere kant ook voor een authentieke smaakvolle espresso.
Ondertussen is een vriend van mij terug uit Japan gekomen met twee zakjes Matcha thee van elk 40g. Nu nog zo'n borsteltje halen bij de koffiebrander, daar had ik zo eentje gezien. Ik ben wel benieuwd want het is toch wel iets speciaals.

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 13-07-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Phuncz schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:17:
[...]

Nu nog zo'n borsteltje halen bij de koffiebrander, daar had ik zo eentje gezien.
Borsteltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Afbeeldingslocatie: http://www.kaimatcha.com/images/matcha-green-tea-benefits.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Shake it baby! Kan je er niet beter gewoon even een elektrische mixer in hangen?
walterworld schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:07:
- Sencha Classic
Gadverdamme, dit smaakt naar kip wat al meerdere dagen in de koelkast ligt.
Ik vond 'm best oke. Dit is wel thee zonder toegevoegde aroma's en suikers; je drinkt echt het aftreksel van takjes en blaadjes. Kan even wennen zijn als je het niet gewend bent.
Dipsausje schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:41:
[...]
Ik heb daar de samplers besteld, hoop dat de verpakking er net zo mooi uitziet als dit: echt prachtig.
En Gizz: bedankt voor de link!

Nog een vraagje aan jullie, wat was de levertijd bij Obubu ongeveer?
Bij mij kwam 'ie in de tweede week na bestelling binnen. Gewoon via de postbode. Ik heb lang getwijfeld tussen een van die twee samplers en een eigen selectie. Ze zijn nu bijna op. Laat even horen hoe ze bevallen!

Ik heb er in de afgelopen warme dagen ook veel ijsthee mee gezet: echt een aanrader. Limoensap invriezen als ijsblokjes en smullen maar. Sinds twee weken zit ik via de buren van het kooktopic ook aan de groentedrankjes met spinazie. Hiervoor gebruik ik ook deze ijsthee als basis. Kortom: je kan het overal in pleuren en het smaakt altijd goed! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbcoro
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-05 09:54
leuk dat dit topic bestaat....had ik niet verwacht :)
Ook ik hou van een lekkere kop thee, en ondanks dat wij wel de nodige losse theesoorten hebben pak ik meestal uit gewoonte/haast toch snel een liptopzakje. favoriet: Green Gunpower, Orange Jaipur en Russian earl grey.

In de vakantie hebben wij van lipton Marrakech Mint meegenomen. Deze is erg lekker en doet me echt denken aan de thee zoals we hem in Marroko kregen. In nederland wordt deze echter niet verkocht. Hebben jullie nog tips hoe ik wel aan deze thee zou kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
mrbcoro schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 07:52:
leuk dat dit topic bestaat....had ik niet verwacht :)
Ook ik hou van een lekkere kop thee, en ondanks dat wij wel de nodige losse theesoorten hebben pak ik meestal uit gewoonte/haast toch snel een liptopzakje. favoriet: Green Gunpower, Orange Jaipur en Russian earl grey.

In de vakantie hebben wij van lipton Marrakech Mint meegenomen. Deze is erg lekker en doet me echt denken aan de thee zoals we hem in Marroko kregen. In nederland wordt deze echter niet verkocht. Hebben jullie nog tips hoe ik wel aan deze thee zou kunnen komen?
Klinkt als een gunpowder met munt. Overigens zijn de blaadjes van gunpowder tot kleine balletjes gerold. Daar komt ook de naam vandaan. Kan me alleen niet voorstellen dat dat ook echt in een zakje zit. Zakjes zijn trouwens neer gewoonte dan haast want losse thee kost nauwelijks meer tijd. Het moet alleen iets langer trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Tektoon schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 01:59:
Shake it baby! Kan je er niet beter gewoon even een elektrische mixer in hangen?

[...]

Ik vond 'm best oke. Dit is wel thee zonder toegevoegde aroma's en suikers; je drinkt echt het aftreksel van takjes en blaadjes. Kan even wennen zijn als je het niet gewend bent.
Bedankt, dat wist ik niet.
Jij bent een echte kennen, mag ik vragen waar jij al die kennis van thee hebt opgedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Al die kennis? Valt mee hoor. :) Ik heb wat dit betreft toevallig die ene aflevering van de keuringsdienst van waarde gezien over suiker in thee. Link staat in de topic start. Bszz weet er als thee-pro veel meer van.

Van het rondhangen in zo'n topic als deze leer je ook wel wat en verder is het een kwestie van uitproberen en doorzuipen. Ik weet uit ervaring dat het verschil tussen een gearomatiseerde thee en een 'pure' thee best groot kan zijn, zeker als je 't niet gewend bent, dus ik kan je reactie wel begrijpen. Je moet voor de grap eens een Houjicha proberen: ruikt naar composthoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Niet online
Of in het Nederlands ... een theegarde. Dan is het ook meteen duidelijk wat voor een ding het is. ;)
Tektoon schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 01:59:
Inderdaad. Iets handzamer: een melkkloppertje op batterijen die je in je kopje kan steken. Dat werkt perfect voor het oplossen van matcha of cacao in water/melk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
evEndzhar schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:20:
[...]

Of in het Nederlands ... een theegarde. Dan is het ook meteen duidelijk wat voor een ding het is. ;)
Dat is zo. Maar voor zo'n typisch japans geval verbonden aan zo'n typisch japans ritueel vindt ik de japanse naam passender. En opkloppen met een melkkloppertje kan technisch wel maar is natuurlijk eigenlijk helemaal uit den boze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
mrbcoro schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 07:52:
http://www.amazon.co.uk/L...ique-leaves/dp/B00PV5M8O0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Niet online
bszz schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:40:
En opkloppen met een melkkloppertje kan technisch wel maar is natuurlijk eigenlijk helemaal uit den boze ;)
Matcha wordt ook buiten de theeceremonie gedronken. Een theegarde is dan niets meer dan een stuk gereedschap om je thee te bereiden. En niet iedereen heeft zin om dat met de hand te doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.rakuten.ne.jp/gold/imayashop/item/chasen/chasen.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door evEndzhar op 17-07-2015 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik had juist begrepen dat het niet moet ronddraaien voor Matcha thee maar heen en weer bewegen, dat apparaatje lijkt rond te draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Phuncz op 17-07-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 18:04

Dido

heforshe

offtopic:
In de TS wordt Ceylon genoemd, maar dat heet al weer 43 jaar Sri Lanka. Dus misschien wordt het na meer dan vier decennia tijd om ook de "nieuwe" naam te gebruiken, in ieder geval als aan de "streek" (het is een land) gerefereerd wordt? Wat iemand trouwens met Ceylon-thee in Chinese thee moet, snap ik niet helemaal...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
evEndzhar schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 14:17:
[...]

Matcha wordt ook buiten de theeceremonie gedronken. Een theegarde is dan niets meer dan een stuk gereedschap om je thee te bereiden. En niet iedereen heeft zin om dat met de hand te doen:

[afbeelding]
Je hebt gelijk, maar het idee staat mij persoonlijk tegen. Misschien komt het ook omdat ik Matcha zelf niet zo geweldig vind. Dat traditionele gedoe met een Chasen kloppertje Chashaku lepeltje en kommetje maakt het dan nog een beetje de moeite waard. Wat ik van dat elektrische geval moet denken weet ik niet (of eigenlijk weet ik dat wel)
Dido schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 14:50:
offtopic:
In de TS wordt Ceylon genoemd, maar dat heet al weer 43 jaar Sri Lanka. Dus misschien wordt het na meer dan vier decennia tijd om ook de "nieuwe" naam te gebruiken, in ieder geval als aan de "streek" (het is een land) gerefereerd wordt? Wat iemand trouwens met Ceylon-thee in Chinese thee moet, snap ik niet helemaal...
In de wereld van de thee is Ceylon nog steeds gemeengoed. Maar je hebt gelijk. Ik heb het voor nu aangepast.

Wat bedoel je trouwens met
Ceylon-thee in Chinese thee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 18:04

Dido

heforshe

bszz schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:12:
In de wereld van de thee is Ceylon nog steeds gemeengoed. Maar je hebt gelijk. Ik heb het voor nu aangepast.
offtopic:
Ik weet het, en ik heb weinig moeite met Ceylon-thee. Maar stellen dat de thee uit Ceylon komt is wat anders (en "de streek", nog wel :P )

We noemen Bollywood ook niet opeens Mollywood, hoewel de stad al weer geruime tijd Mumbai heet, dus kun je thee uit Sri Lanka prima Ceylon noemen.
Wat bedoel je trouwens met
Dit: A4553 in "Het Theetopic - Deel 1"
Viel me gewoon op.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Dido schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:16:
[...]

offtopic:
Ik weet het, en ik heb weinig moeite met Ceylon-thee. Maar stellen dat de thee uit Ceylon komt is wat anders (en "de streek", nog wel :P )

We noemen Bollywood ook niet opeens Mollywood, hoewel de stad al weer geruime tijd Mumbai heet, dus kun je thee uit Sri Lanka prima Ceylon noemen.

[...]

Dit: A4553 in "Het Theetopic - Deel 1"
Viel me gewoon op.
Ahh, Dat is inderdaad vrij onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:51
Niet goed te krijgen in Nederland, dus dan maar online bestellen. Dit doe ik meestal bij Obubu, een erg sympathieke tea farm in de buurt van Kyoto waar ik ook op bezoek ben geweest de laatste keer dat ik in Japan was. Eén van hun doelstellingen is kennis over Japanse thee verspreiden in de rest van de wereld. Als buitenlander kun je een jaar bij hen stagelopen en alles over thee leren. Ook reizen de Japanse werknemers samen met de stagiaires door Europa en de VS om mensen thee te laten proeven en uitleg te geven over alles tegen een heel bescheiden prijsje :)
Dank voor de tip! Ik heb de sampler maar besteld, met de vraag of ze de sweet sakura in plaats van de sakura tea kunnen doen... denk dat ik zoute thee niet zo lekker zou vinden. :P

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Phuncz schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:17:
[...]

Ondertussen is een vriend van mij terug uit Japan gekomen met twee zakjes Matcha thee van elk 40g. Nu nog zo'n borsteltje halen bij de koffiebrander, daar had ik zo eentje gezien. Ik ben wel benieuwd want het is toch wel iets speciaals.
Ondertussen het borsteltje/garde/chasen gehaald:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GGZ0YYA.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pwAUf9o.jpg

En een eerste proefje gedaan. Geen foto's van gemaakt, nog niet. Ik krijg er geen dikke schuimlaag op, dat moet ik eens onderzoeken wat ik mogelijk fout doe.

Maar het is wel vreemd, het ruikt naar spinazie, maar smaakt in de verte naar een zachte koffie. Wel lekker, maar ik ga toch proberen het zo schuimig mogelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het is ietsje beter geworden, met iets minder heet water (~90° naar ~80°) en iets meer matcha thee/water verhouding:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kJWKBRj.jpg

Maar die spinaziegeur blijft toch wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Ziet er wel pro uit met dat schuim. Ik vond het bij de Houjicha ook al zo opvallend dat geur en smaak zo ver uiteen liggen. Misschien is dat ook eigen aan zulke typen thee? Spinazie is in ieder geval nog te doen, lijkt me. ;)

Gisteren kreeg ik weer een 'reguliere' batch thee uit Maastricht binnen;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IUEUIhp.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Daar ben ik toenstraks nog geweest, heb getwijfeld om er mee te nemen maar ik heb nog zoveel thee staan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Phuncz schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:12:
Het is ietsje beter geworden, met iets minder heet water (~90° naar ~80°) en iets meer matcha thee/water verhouding:

[afbeelding]

Maar die spinaziegeur blijft toch wel een probleem.
Om groene thee te krijgen wordt deze verhit om te voorkomen dat ie gaat oxideren. In Japan wordt dit gedaan door te stomen en dat levert vaak een typische geur van wilde spinazie, andijvie, etc. op, en in sterker mate bij theeën met veel bladgroen. De thee die voor Matcha wordt gebruikt wordt de laatste 4 weken voor de pluk afgedekt tegen zonlicht zodat de blaadjes extra bladgroen gaan produceren. Bij de bereiding van Matcha wordt overigens gewoonlijk water van 60-80 graden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Thx voor de informatie, nuttig !

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Voor de geinteresseerde: Obubu (die Japanse thee boer die een paar paginas terug voorbij kwam) is op tour in Europa. 3 & 4 oktober in Den Haag en 5 oktober in Amsterdam. Je kunt een workshop of masterclass Japanse thee doen. :)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Leuk voor de heads-up ! Voor mij helaas wat ver weg maar ik zou zeer geïnteresseerd zijn.
Pagina: 1 2 3 Laatste