M’n voorraad Yin Zhen begon gevaarlijk laag te komen. Nachtmerries van theeloze avonden. Een flash forward naar de toekomst waar een dan ongeboren kind roept “papa, als je je Yin Zhen gewoon had in die tijd - dan was ik er geweest!”, de zon ontploft, de nazi’s hebben gewonnen en dwingen iedereen de hele dag naar Terrible Tim te luisteren, et cetera. Okee, misschien wat gedramatiseerd maar ik moest op zoek.
InProc was ik al bekend mee, dus daar wat gekocht. Maar wilde toch ook zien hoe het nou met die eBay shops zit. Dus ik heb besteld bij een winkel van ene “Rebeca_AU” met hele goede reviews. Lijkt gerelateerd aan “Shanghai Story”. De Yin Zhen die ik daar vandaan kreeg was zó goed (heel vers, prachtige buds) en tegen zo’n scherpe prijs dat ik na een paar keer zetten maar meteen een halve kilo heb besteld; tegen een prijs waar je in NL meestal misschien net 100 a 150 gram voor krijgt. (€51 betaald incl verzending voor 500 gram. Bij InProc moet ik daar €150 voor lappen) Toch weer spannend, want misschien was het kleine zakje de teaser en is de grote zak vervolgens troep; maar nee!! Weer perfect

Gegokt en geslaagd, hele fijne winkel en voor Chinese begrippen nog snel met leveren ook.
Na deze goede ervaring verder gaan shoppen omdat ik nieuw thee ontdekken leuk vind en wat andere theetjes die ze verkochten trokken mijn aandacht. Zoals elke Chinese shop krijgt de thee allemaal uitgebreide fancy “premium” namen, dus de beschrijvingen maar doornemen. Vervolgens gekocht:
- Supreme Organic SiChuan Emei Mountain * Snow Buds (Emei snowbuds)
- Supreme Pre-ming Meng Ding Yellow Buds Menging Huang Ya
Die gele thee was wel lekker, maar 1e indruk niet zo speciaal dat ik het meteen nog eens ben gaan proberen. Ik heb daar echter nog een sample van liggen, dus zal hem binnenkort eens zetten en de bevinding delen.
Die Emei snowbuds zijn echt heeeeeeel erg lekker. Het is een groene thee, waar ik normaal niet zo heel snel fan van ben (wit all the way!). Maar de beschrijving stond me wel aan, dus een sample gevraagd bij een bestelling witte thee. Ik daar een potje van gezet en holy f-. Dat is écht lekker. Een heel erg zachte thee en zelfs een tikje zoet misschien; het leek haast witte thee. Lijkt ook niet bitter te worden als je een pot thee zet en vervolgens vergeet een timer te zetten, iets dat mij natuurlijk nooit zou overkomen ha... haha... hehe.

Al hielp het misschien dat ik op 80C aan t zetten was.

Ik vond deze thee zo lekker, dat ik daar ook maar meteen 250 gram van heb gekocht. (Ad €37,95 incl. op ‘t moment van schrijven)
Die bestelling moet nog binnen komen en daar heb ik meteen bij meebesteld om te proberen:
- Supreme Handmade Queen’s Orchid Flower Scented Silver Buds Organic Green Tea (€25 voor 50 gram)
- Ya’An High Mount Mao Feng Green Tea with Jasmin Flowers (€5,20 voor 50 gram)
- Organic Sweet Osmanthus Fragrans Flower Tea (€8 voor 250 gram)
- Verzocht om een sample van hun Lapsang Souchong
Die eerste, de orchidee met groene silver buds, is wel een prijzig theetje. Prijs zegt niet perse iets over de smaak en kwaliteit, maar gezien het werk dat in het proces zit kan ik me er wel iets bij voorstellen dat het hoe dan ook wat kost. Het idee staat me wel aan, ik heb een aardig aantal theeën liggen die bijvoorbeeld gedroogd zijn op Jasmijn, maar op Orchideeën had ik zo 1,2,3 niet van gehoord of kan het me iig niet herinneren. Twijfel twijfel, want wel duur als ‘t straks onverhoopt niet te zuipen blijkt. Maar zo benieuwd dat ik het toch maar besteld heb. Kent iemand dat en al eens geprobeerd? Ben benieuwd.
Die groene thee gedroogd op jasmijn verwacht ik niets spectaculairs van en afhankelijk van het type groene thee vind ik het zelfs misschien helemaal niets. Maar ik wist niet zeker of ik een groene had met jasmijn (wel een allejezus grote lading zelfgemaakte rooibos jasmijn en van Simon Levelt de “King of Jasmine”, maar die is wit en ik had even enig vermoeden dat die geparfumeerd is ipv natuurlijk - maar dat terzijde). En dat wil ik wel eens proberen en dan hopen dat ‘t geen ranzige groene basis is.
Die Osmanthus... Daar ben ik benieuwd naar. Ik heb van Simon Levelt de “Fancy Osmanthus”. Een groene thee die gemengd is met dit bloemetje. En die smaakt best okee. Hij is echter wat slap van smaak (de geur is heerlijk!!), dus ik dacht: misschien kan ik het zelf eens maken, en dan meteen proberen of het te mengen valt met zwart of wit en welk resultaat dat geeft. Ik heb wat kandidaten liggen om als proefkonijntje te fungeren. Voor die prijs hoef ik het niet te laten.
Tenslotte die Lapsang... Op de foto’s zijn dat hele grote bladeren. De Lapsang die ik ken is een stuk fijner. Ook in blends zoals de, overigens verrassend lekkere, Melati. De prijs lag, in tegenstelling tot de andere theesoorten, fors hoger dan die in Nederland. En dat wekte toch een beetje mijn interesse. Waarom fors duurder en wat zou er dan zo anders aan zijn...? Ik ben een enorm groot fan van Lapsang Souchong, dusja... Dan tóch maar een sample vragen. Hopen dat ze die er ook echt bij stoppen. Als blijkt dat t niets speciaals is dan lekker boeiend... Misschien blijkt het wel Slapsang te zijn, hehe. Blijkt het echter opeens de beste Lapsang ooit te zijn, dan kan ik meteen groots inkopen. Dat spul vergaat toch niet en ik heb geloof ik nog maar iets van 50 gram liggen; dus wat aanvullen kan geen kwaad als ‘t lekker is. Maarja, de vraag is natuurlijk wel of je echt iets drastisch fout of beter kan doen met Lapsang. Die rooksmaak is goed aanwezig natuurlijk en dat heb je zo voor elkaar... Dus ik verwacht er niet veel van, maar ben toch benieuwd.
Dit zijn voorlopig even m’n laatste bestellingen denk ik. Heb denk ik in totaal een kilootje of 15 aan thee liggen. Weer veel nieuws ontdekt, maar de oude voorraad mag ook op. (De meeste thee die ik heb is heel lang houdbaar zonder te verslechteren gelukkig.) Heb ook nog wat cakes te proberen... Zo heb ik een behoorlijke hoeveelheid Pu-Erh cakes en fuding white. Daar heb ik terwijl ik er zelf nog niet van gezopen had een paar van weggegeven en die Pu-Erh krijgt erg lovende reacties. Dus maar een mes besteld en binnenkort proberen, met het hele ritueel om het te zetten. Fingers crossed
@
Tektoon Is dat die Jangwon Sencha? Daar heb ik aardig wat van liggen, maar vind het eigenlijk niet zo lekker haha. Bittere meuk die half naar andijvie ofzo smaakt. Wel apart aan deze thee vond ik dat met een klein beetje suiker het bittere opeens haast interessant wordt... Bitterachtig, maar toch dat vleugje zoet van het vleugje suiker maakt het weer een andere beleving. Maar ‘t kan me niet bekoren. Ik dacht ik kan daar wat van naar je opsturen als jij het wel geweldig vindt, maar zie dat de nieuwprijs dusdanig laag is dat dit misschien niet rendabel is. :Pl
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)