Het Theetopic - Deel 1

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:14
Tektoon schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:49:
bszz, wat vind jij als kenner van 't huis van Levelt's bosvruchten thee? Ik heb vorig weekend toevallig een pakje gekocht om uit te proberen voor 's avonds. Het kauwgombal gehalte is erg hoog maar dat vind ik af en toe best lekker. Er staan geen ingredienten op de verpakking maar ik ga er stilletjes vanuit dat het niet alleen gedroogde maar ook gesuikerde vruchten zijn.

In ander nieuws; ben onlangs ook in de 'nieuwe' zaak van Mattheus in Antwerpen geweest. Klassieke theewinkel (sinds 1907) met veel keuze. Leuk voor wie eens in 't Stad is. De sencha was prima in ieder geval. :)
Bedoel je "Bosfruit" (los gedroogd fruit) of "Bosvruchten" (doosje van 10 builtjes)? Bosfruit is gedroogd fruit. Als je dit voorverpakt hebt gekocht staan de ingredienten op de onderkant van het zakje. Er is geen extra suiker toegevoegd. De suiker die er in zit is wat er van nature al in het gedroogde fruit zit. Als ijsthee vind ik hem prima maar warm zal ik 'm niet zo snel Hetzelfde geldt voor de bosvruchten. Ook niet mijn favoriet en ook hier is geen suiker aan toegevoegd.

Overigens net via een collega een zwarte Japanse thee gekregen. Kom je eigenlijk niet zo veel tegen en was voor mij dan ook een primeur. Erg smakelijke thee met iets stroopachtigs zoet.

[ Voor 7% gewijzigd door bszz op 18-05-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-04 20:24

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Op de onderkant, check. 8)7

Ik bedoelde die 'bosfruit'. Geen toegevoegde suikers inderdaad. Ga 'm binnenkort ook eens als ijsthee inzetten, goed idee.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:34
bszz schreef op zondag 17 mei 2015 @ 00:50:
Topic is nog in ontwikkeling. Alle opbouwende kritiek, ideeën over onderbelichte of ontbrekende onderwerpen en hulp bij vormgeving zijn welkom!
Thee kan ook dienen als ingredient om voedsel mee te koken. Werd daarop gewezen in een tv show van chefkok Martin Yan. Zelf nog niet geprobeerd. Voorbeeld gerechten die ik zo gauw kon vinden: https://www.tealifestyle.nl/koken-met-thee/recepten

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Tektoon schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:24:
Op de onderkant, check. 8)7

Ik bedoelde die 'bosfruit'. Geen toegevoegde suikers inderdaad. Ga 'm binnenkort ook eens als ijsthee inzetten, goed idee.
Tip voor ijsthee: flash brew = vervang de helft van het water door ijsblokjes. Zet met de andere helft (2x zo sterke) thee en giet die na het zetten uit over het ijs. Veel lekkerder (minder bitters) dan thee zetten en af laten koelen.
mekkieboek schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:05:
[...]

Thee kan ook dienen als ingredient om voedsel mee te koken. Werd daarop gewezen in een tv show van chefkok Martin Yan. Zelf nog niet geprobeerd. Voorbeeld gerechten die ik zo gauw kon vinden: https://www.tealifestyle.nl/koken-met-thee/recepten
Dan heb je gelijk een goede theesommelier gevonden die erg goed thee en voedsel weet te combineren. Ik zal binnenkort eens wat linkjes verzamelen in de OP. daar komt deze dan ook tussen.

Koken met thee kan maar heeft zijn beperkingen, of anders gezegd: vergt wat creativiteit. Als je een gearomatiseerde thee gebruikt vind ik eigenlijk dat je meer met die aroma's aan het spelen dan met de thee zelf.Kan overigens best leuk zijn en soms ook handig. Heb zelf wel eens een stuk zalm "gerookt" door deze een nachtje in de koelkast te leggen ingepakt in droge Lapsang Souchong. Het resultaat was niet verkeerd alleen proef je natuurlijk niet echt de thee maar vooral de toegevoegde rooksmaak. Niet gearomatiseerde theeën zijn uitdagender en en je ziet bij Karlijn dat ze veelal de blaadjes zelf in de gerechten verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

bszz schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:05:
[...]

Tip voor ijsthee: flash brew = vervang de helft van het water door ijsblokjes. Zet met de andere helft (2x zo sterke) thee en giet die na het zetten uit over het ijs. Veel lekkerder (minder bitters) dan thee zetten en af laten koelen.
Fruitthee maken met koud water, laten trekken in de koelkast voor 8-12u, geeft ook wel een goed resultaat. Jouw tip lijkt me goed als het snel moet gaan, alhoewel je het dan nog niet meteen koud genoeg krijgt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Phuncz schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:27:
[...]

Fruitthee maken met koud water, laten trekken in de koelkast voor 8-12u, geeft ook wel een goed resultaat. Jouw tip lijkt me goed als het snel moet gaan, alhoewel je het dan nog niet meteen koud genoeg krijgt lijkt me.
Is snel en onmiddellijk koud. Jouw manier is overigens ook uitstekend maar duurt langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Obubu komt weer naar je toe deze zomer :P

op 17&18 maart zijn ze in Antwerpen voor een ordinaire thee- & chocolade proeverij en op19&20 maart zijn er complete Japanse thee workshops in Den Haag bij de koffie- en thee academie.

Deelname aan de workshops is niet goedkoop zo te zien maar die proeverij bij mij om de hoek kost geen drol dus daar ga ik wel efkes heen. :9~

Ik hoop dat je er ook meteen thee kan kopen maar ik vrees van niet. Anders sla ik meteen in. :7

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Tektoon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:30:
Obubu komt weer naar je toe deze zomer :P

op 17&18 maart zijn ze in Antwerpen voor een ordinaire thee- & chocolade proeverij en op19&20 maart zijn er complete Japanse thee workshops in Den Haag bij de koffie- en thee academie.

Deelname aan de workshops is niet goedkoop zo te zien maar die proeverij bij mij om de hoek kost geen drol dus daar ga ik wel efkes heen. :9~

Ik hoop dat je er ook meteen thee kan kopen maar ik vrees van niet. Anders sla ik meteen in. :7
Vorige keer in Den Haag kon je ook thee kopen. Dat verwacht ik nu eigenlijk wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:00
Vorige week in Zuid-Frankrijk rondgetrokken waarvan 1 dag in Toulouse. In deze stad kwam ik de keten Palais Des Thes tegen. Wat een fijne winkel en personeel, we werden meteen geholpen :) . Misschien zelf wel te veel personeel, iedereen was op zig wel bezig inpakken klanten helpen enz. Deze winkel mag ook naar Nederland komen :Y.
Hier een paar foto's die ik heb gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://kr4cfg-sn3302.files.1drv.com/y4mEIlAAejkqHn7ctZHSwSm9rWai3mL-PQPii0JqqrMokXofi4d02RBNStoFkHr1hU5zDJDfQ8DAGlRHiXQsiCtK0jzoPbxVelZlw6XRg7Akqxq3YUq-m2-mamy1rpwTyT8JLPnN0AE6-AOtajXXHsVL2vLnSmHLLAIrZHF7th1YzMMxXgefD1q8NArl-LpDGb19DZz6Eeuafk-hb1dbU6B3w

Afbeeldingslocatie: https://90l12w-sn3302.files.1drv.com/y4mLHI4xzuy-RGhqlSETgAJEq2b1BB9yrpr9NDUTG8Kfsg4SR-x1jQFMMT8ikAmBWmQ_MiNj7HtNgVq2mmCKVYTfVsoWZILxgmVXSgpEkXkHDsCDPSY-GYm3Fi9TJLKpR-QGXz95uPbV_KY50ZEDLDMhC_0gvoLcgkDKEcKc-UKucbGQtkUWuctkyOiLVDmENBKV1C3dCsN0cgVYgwuS5F3lg

Afbeeldingslocatie: https://ltpeia-sn3302.files.1drv.com/y4m3RrU_87C5dLo1ZQXGSmkR4T4ark_815RE3gV-SHjprtqb6_kjfTGiwG9l4xk8SfKLczBWx2qzz3ljuQviR-xX-NvPlgVNIJ9cJn36LSvg_fOb0QCkPmYd9B0RrWSbuUludMAC2uZXRbljxXcHFvYsLNMs8Pe2jneQLoJ5Yn5ywTqmMamDOiRMTmFfbl5-eqbCObj2GSQEx8S2_uyXJFdGADoor het glazen dekseltje op te tillen kan je hier in ruiken, erg slim gedaan!

[ Voor 55% gewijzigd door walterworld op 21-04-2017 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-04 23:04

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Zijn er hier nog mensen die SPECIAL.T drinken? Mijn apparaat is kapotgegaan en ik ga 'm niet vervangen, maar ik heb nog wel een boel cups in huis. Stuur een PB als je interesse hebt om ze tegen een leuk prijsje over te nemen :)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-04 21:34
Het valt mij op dat Betjeman & Barton uit Den Haag nog niet is genoemd. Een hele fijne winkel om thee te kopen en ze hebben ook een webwinkel.

Persoonlijk vind ik ze een heel stuk beter dan Simon Levelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:16
Vond niet direct een betere plaats om dit te zetten.

Een klein jaar geleden kreeg mijn vrouw een theeplant voor moederdag.
Die groeit wel, maar eens de bladeren hun normaal formaat hebben kleuren ze al snel bruin.
We zouden graag zelf eens oogsten, maar dat lukt zo niet goed. De plant staat binnen in een grote pot in klassieke potgrond.

Iemand tips? Zijn er speciale meststoffen die deze plant nodig heeft? Speciaal type grond?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:27:
Vond niet direct een betere plaats om dit te zetten.

Een klein jaar geleden kreeg mijn vrouw een theeplant voor moederdag.
Die groeit wel, maar eens de bladeren hun normaal formaat hebben kleuren ze al snel bruin.
We zouden graag zelf eens oogsten, maar dat lukt zo niet goed. De plant staat binnen in een grote pot in klassieke potgrond.

Iemand tips? Zijn er speciale meststoffen die deze plant nodig heeft? Speciaal type grond?
Ik heb zelf geen theeplant, maar even googlen leert mij dat het
a) een buitenplant is
en
b) De theeplant houdt van een lichte, beschutte plek in vochtige, licht zure grond.

Zet hem dus in de achtertuin, met een zak turf erbij zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-04 12:03
Ik zie dat op dit topic niet echt meer gereageerd wordt, en dat vind ik best jammer ;)

Ik ben zelf een flinke thee drinker, maar eigenlijk vind ik het best moeilijk om ‘loose leaf’ thee te vinden. Ik weet dat het merk Loyd (verkrijgbaar bij bepaalde Poolse supermarkten) loose leaf thee heeft (Assam, Yunnan, Ceylon, Earl Grey, Green, Madras) maar van veel van die thee heb ik überhaupt nog nooit van gehoord.

Wel moet ik zeggen dat de selectie van normale thee, fruitthee, kruidenthee en yerba mate, wel echt veel groter is bij de Poolse supermarkt. Ik heb zelf denk ik tegenwoordig meer thee van Poolse merken dan Nederlandse. Heeft iemand anders ook wel eens Poolse thee gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik haal het zelf normaliter op de Albert Cuypmarkt bij de Peperbol. Maarja Corona gooit daar nu roet in 't eten, dus ik zit tijdelijk even zonder.. dan maar over op zakjesthee en wanneer het weer kan haal ik weer nieuwe. Ben niet anders gewend, van kleins af aan al met oma over de markt, daarna met m'n moeder was het een halfjaarlijks uitje.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:41
Winduss schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:39:
Ik zie dat op dit topic niet echt meer gereageerd wordt, en dat vind ik best jammer ;)

Ik ben zelf een flinke thee drinker, maar eigenlijk vind ik het best moeilijk om ‘loose leaf’ thee te vinden. Ik weet dat het merk Loyd (verkrijgbaar bij bepaalde Poolse supermarkten) loose leaf thee heeft (Assam, Yunnan, Ceylon, Earl Grey, Green, Madras) maar van veel van die thee heb ik überhaupt nog nooit van gehoord.

Wel moet ik zeggen dat de selectie van normale thee, fruitthee, kruidenthee en yerba mate, wel echt veel groter is bij de Poolse supermarkt. Ik heb zelf denk ik tegenwoordig meer thee van Poolse merken dan Nederlandse. Heeft iemand anders ook wel eens Poolse thee gehad?
Yes, al zijn Poolse thee's voor mijn gevoel wel vaak gearomatiseerd. Maar de keuze is reuze :). Zelf haal ik de laatste tijd voornamelijk m'n thee bij A.C. Perch of Teapigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Heeft iemand hier wel eens thee gekocht via AliExpress? Ik heb een godsgruwelijke hoeveelheid thee (paar kilo, lol), maar ik begin door m’n voorraad Bai Hao Yin Zhen (witte thee, silver needle) heen te raken. (Heb nog wel iets van een kilo fuding white en Moonlight, maar dat is het toch nét niet vergeleken met Yin Zhen.) Die moet weer aangevuld worden, want I’ll be damned als die op is.

Nu verkopen ze het spul ook op AliExpress, maar ik... Heb nogal gemengde ervaringen met die toko. De pest is, er staan een aantal varianten tussen die in lokale theewinkels nauwelijks tot niet leverbaar zijn en dat heeft m’n interesse wel gewekt. Maarja... ‘t blijft Ali. Als niemand ‘t weet/geprobeerd heeft ga ik misschien de gok eens wagen, maar toch. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bszz
WhatsappHack schreef op zondag 17 mei 2020 @ 04:08:
Heeft iemand hier wel eens thee gekocht via AliExpress? Ik heb een godsgruwelijke hoeveelheid thee (paar kilo, lol), maar ik begin door m’n voorraad Bai Hao Yin Zhen (witte thee, silver needle) heen te raken. (Heb nog wel iets van een kilo fuding white en Moonlight, maar dat is het toch nét niet vergeleken met Yin Zhen.) Die moet weer aangevuld worden, want I’ll be damned als die op is.

Nu verkopen ze het spul ook op AliExpress, maar ik... Heb nogal gemengde ervaringen met die toko. De pest is, er staan een aantal varianten tussen die in lokale theewinkels nauwelijks tot niet leverbaar zijn en dat heeft m’n interesse wel gewekt. Maarja... ‘t blijft Ali. Als niemand ‘t weet/geprobeerd heeft ga ik misschien de gok eens wagen, maar toch. :)
Nope, maar wel andere zaken en dan krijg je ook lang niet altijd wat je denkt te krijgen, m.a.w. het blijft een grote gok, helemaal als je het voor de prijs doet, en dan denk ik voornamelijk aan kwaliteitsissues en pesticiden. De binnenlandse Chinese markt zelf is namelijk dusdanig goed dat er geen enkele reden is om goede thee voor een "stuntprijs" te verkopen op Aliexpress, tenzij er iets mee aan de hand is. Zelf zou ik het bij meer gerenommeerde bedrijven als bijvoorbeeld Yunnan Sourcing houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Nu online

Die op Ali lijken verdacht vaak dezelfde stock foto te gebruiken waarop geen merk zichtbaar is, meestal een slecht teken.

Het is bijvoorbeeld ook op Amazon te krijgen:

https://www.google.com/search?q=yinzhen+eu+shipping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heeft iemand hier wel eens thee gekocht via AliExpress?
Ik bestel geregeld bij Health Tea House. Zij staan op AliExpress en op Ebay. Ik bestel daar altijd Oolongthee.

Zelf heb ik er goede ervaringen mee. Ik ben geen fijnproever en de beste Oolongthee die ik ken heeft iemand ooit voor mij meegenomen uit Taiwan, maar ik heb er betere ervaring mee dan met de Oolongthee die je bij Simon Levelt kan kopen.

Ik heb al vaker van die setjes met proeftheeverpakkingen gekocht bij Health Tea House. Zo leer je nog eens thee kennen. Je moet wel geduld hebben voor je het ontvangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
SmurfLink schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:57:
Maarja Corona gooit daar nu roet in 't eten, dus ik zit tijdelijk even zonder..
Ik ga dinsdag proberen de grens over te steken. Een van de eerste dingen die ik doe is thee kopen want ik ben al een tijdje door m'n voorraad heen en die Lipton komt m'n neus uit. M'n Levelt boer raadde me vorige keer Koreaanse thee aan oid, ga ik nu een zakje van proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:47
Hé wat grappig, een theemutsen topic!

Ik drink al jaren losse thee van Simon van Levelt. Ik blijft hangen bij de earl grey superior. Blijft mijn favoriet.
Ik heb 2 500ml glazen met een rvs removable filter.

Nu met het thuiswerken gaat de voorraad wel hard moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:25

red bull

Keeps me awake !

Frontysco schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:53:

Ik drink al jaren losse thee van Simon van Levelt. Ik blijft hangen bij de earl grey superior. Blijft mijn favoriet.
Ik heb 2 500ml glazen met een rvs removable filter.

Nu met het thuiswerken gaat de voorraad wel hard moet ik zeggen!
Ik ben bezig om me door de Levelt earl grey collectie aan het heen drinken... Superior is goed, maar nog geen favoriet, London is ok... Russian interesant, bio en darjeeling liggen wel klaar, nog niet geprobeerd... Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
red bull schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Ik ben bezig om me door de Levelt earl grey collectie aan het heen drinken... Superior is goed, maar nog geen favoriet, London is ok... Russian interesant, bio en darjeeling liggen wel klaar, nog niet geprobeerd... Iemand nog tips?
Ik ben gek op russian earl grey, maar niet op die van simon want daar zitten kruidnagels in :X

De grootste hardlopers hier zijn de london earl grey (voor een 'stevige' bak thee) en de earl grey darjeeling voor een 'mellow' earl grey, ook voor bezoek.

Hier trouwens 3x theepot met filter, hardstikke handig :) Deze en deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Frontysco schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:53:
We zijn underground, maar af en toe trekt iemand de steen van onze kop en dan zijn we even te zien in de huiskamer of waar het topic dan ook staat. 8)

Ik heb de afgelopen maanden wel wat Verveine gedronken. Geen echte thee natuurlijk, maar die grote zakken met hele blaadjes zijn lekker na het eten. Morgen hoop ik zelfs een Verveine plant op de kop te tikken en ze zelf te kweken. Citroenmelisse op Kratky is trouwens ook een aanrader om zelf te kweken. Groeit ook in je vensterbank snoeihard, dus je moet wel doorzuipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:47
red bull schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Ik heb alle varianten van de earl grey bij Simon wel gezien en kom altijd terug op de superior. De London heb ik ook altijd op voorraad om wat af te wisselen maar vind ik minder sterk dan de superior.

Andere smaken ben ik niet zo fan van. Op het werk helaas gebonden aan pickwick...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldekkers1
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-03 11:32
Goedemorgen,
Zojuist alles gelezen in dit topic, leuk! Ik neem al een paar jaar losse thee, maar blijf bij dezelfde smaken hangen die ik neem (groene thee met citroen, rooibos sinaasappel, zwarte thee met citroen). Wil nu voor het eerst thee bestellen bij Levelt. Hebben jullie een smaak die jullie mij kunnen adviseren? Bij voorkeur niet te zoete thee. Ik zie dat er pakketten zijn, maar wil ook graag jullie advies horen met smaken die hierbij een beetje kunnen passen! Mag eventueel ook een iets andere smaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Frontysco schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:04:
[...]

Ik heb alle varianten van de earl grey bij Simon wel gezien en kom altijd terug op de superior. De London heb ik ook altijd op voorraad om wat af te wisselen maar vind ik minder sterk dan de superior.
De earl grey superior van Simon Levelt drink ik ook meestal! Erg lekker!
In de herfst/winter drink ik ook regelmatig de Indian Chai van Simon Levelt.
De Indian Chai Green ook weleens geprobeerd, maar ik vind de zwarte thee variant lekkerder. Die is sterker van smaak.
Ik wil nog wel meer theesoorten ontdekken bij Simon Levelt, maar weet niet zo goed waar te beginnen :)
Ik ben niet zo'n fan van kruiden of fruit thee.

Wat theezakjes uit de supermarkt betreft koop ik meestal de Twinings Original earl grey of de Clipper earl grey bij de AH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldekkers1
Ja, dat vind ik dus het lastige. Wil wel experimenten met andere smaken, maar ik ben niet gek op hele bijzondere smaken. Daarom stelde ik ook de vraag. Ik ga morgen bestellen, dus ik hoop dat nog mensen lekkere smaken voor ons weten!
Ik neem earl grey superior mee! Verder suggesties hoor ik graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
ldekkers1 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:42:
Ja, dat vind ik dus het lastige. Wil wel experimenten met andere smaken, maar ik ben niet gek op hele bijzondere smaken. Daarom stelde ik ook de vraag. Ik ga morgen bestellen, dus ik hoop dat nog mensen lekkere smaken voor ons weten!
Ik neem earl grey superior mee! Verder suggesties hoor ik graag!
Ik had vorige keer (geen idee waarom) Milky Oolong besteld. Die smaakt dus serieus naar perzik. Hoe dan..? Ik houd niet van fruitsmaakjes en niet van zoet, en moest in eerste instantie even heel erg wennen aan deze. Maar, als ik zin heb in een 'zachte' thee dan is deze toch wel heel lekker. YMMV, ik kan hem dus (uiteindelijk) wel aanraden.
Nu niet leverbaar overigens.

Deze is ook lekker, als zachte thee, niet zoet of sterke smaak,. gewoon lekker. Ik had hem gekocht als Wonder van Haarlem, nu heet 'ie ineens anders (Groeten Uit..?) maar is wel dezelfde thee.

Vooral lekker als het warm is: Thé Marocain. (Gunpowder met kruizemunt)

Ik wil zelf nog een keer Shui Xian Charcoal Baked proberen. Alleen beetje dure thee, en heb verder niks nodig. Iemand hier ervaring met deze thee?

Edit:
Oh ja heb deze kortingscodes nog in de aanbieding:
10%.korting bij simon persoonlijke vouchercode:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

geldig tot en met 22 mei 2020
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

geldig tot en met 31 mei 2020

- Minimale bestelwaarde: € 0,00
- Niet geldig i.c.m. andere kortingsacties
- De korting is niet geldig i.c.m. andere aanbiedingen en geldt niet op cadeaukaarten, machines en categorie EnMeer.

[ Voor 16% gewijzigd door dragon2 op 19-05-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldekkers1
Bedankt voor je reactie, die code ga ik zeker gebruiken!
Zal straks even naar de andere smaken kijken, ze lijken me erg lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
Ik drink van de Levelt eigenlijk alleen maar groene Sencha. Geen speciale smaakjes dus. Er is een Japanse die wat verfijnder is dan de Chinese bio Sencha maar die kost ook het dubbele. Vandaag kocht ik die Koreaanse maar die moet ik nog proeven. Dit is de enige thee waar ik de hele dag van kan drinken zonder dat het mn neus uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-04 23:06
Zo, dit topic voor en door theeleuten is goed onder de radar gebleven zeg. Net heb ik een flink stuk gelezen, want als echte theedrinker ben ik altijd op zoek naar adressen waar je goede thee kunt kopen.
Zelf ben ik, als fervent theedrinker, een liefhebber van losse thee. De zakjes thee heb ik al jaren geleden afgeschaft. Ook smaakjes thee drink ik vrijwel nooit meer, ook niet als losse thee. Mijn dagelijkse vocht probeer ik in de vorm van sencha binnen te krijgen. Ook ben ik een liefhebber van Darjeeling (first flush) en witte thee. Mocht er nog iemand zijn met een "must try" tip dan hoor ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Omdat het regelmatig voorbij komt in dit topic heb ik vanmorgen bij de Aziatische supermarkt Japanse groene sencha en een oolong thee meegenomen.

De sencha vind ik niet echt lekker.
Maar ik hou sowieso niet echt van pure groene thee.
Groene thee vind ik het lekkerst op z'n Marokkaans: met munt (en honing).
https://www.simonlevelt.nl/the-marocain

Maar de Oolong vind ik wel heel erg lekker. Dit is wel een thee die lekker is de hele dag door te drinken.
Volgende keer maar meebestellen bij Simon Levelt.
Hebben jullie een favoriete Oolong thee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Niet online
leendertv schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:04:
Hebben jullie een favoriete Oolong thee?
Ik houd vooral van de Oolong-thee met grote bladeren, waaronder:

Taiwan High Mountain tea
Anxi Maoxi TieGuanYin
Dong Ding / Tung Tin

Ik kan van harte de proefpakketjes-set aanbevelen die o.a. bij Health Tea House op Ali of Ebay te verkrijgen zijn. Dan kan je zelf alles uitproberen. Ik haal veel thee bij Simon Levelt, maar de Oolong niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
@leendertv: wat vind je dan niet lekker aan de sencha? Je zou het eens kunnen proberen met minder heet water of wat minder thee gebruiken. Of de blaadjes wat minder lang in het water houden.
Wat je ook kan doen is een zakje kruizemunt thee kopen en je eigen variant van the-marocain te maken met de sencha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
ElisabethM schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:12:
[...]
Ik kan van harte de proefpakketjes-set aanbevelen die o.a. bij Health Tea House op Ali of Ebay te verkrijgen zijn. Dan kan je zelf alles uitproberen. Ik haal veel thee bij Simon Levelt, maar de Oolong niet meer.
Bedankt voor de tip, ga ik proberen te bestellen!
Jammer dat winkels als Simon Levelt niet zoiets aanbieden!
Het zou heel handig zijn als je in één keer bijvoorbeeld alle Chinese thee van Simon Levelt kan proberen.
agravain schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:16:
@leendertv: wat vind je dan niet lekker aan de sencha? Je zou het eens kunnen proberen met minder heet water of wat minder thee gebruiken. Of de blaadjes wat minder lang in het water houden.
Wat je ook kan doen is een zakje kruizemunt thee kopen en je eigen variant van the-marocain te maken met de sencha.
Ik heb hem nog een keer gemaakt. Op iets lagere temperatuur. Ik begin nu wel een beetje aan de smaak te wennen maar vind het nog steeds niet zo lekker als de Oolong.
Het smaakt een beetje naar gras ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Voor fans van losse thee, theevandemarkt.nl heeft nog tot 31 mei 10% korting. Sowieso krijg je per 2 zakken thee 1 gratis proefzakje naar keuze en 1 zak thee gratis bij een bestelling van 30 euro. Gratis verzenden vanaf 35 euro (na kortingscode).

Oftewel, ik heb weer genoeg zwarte thee met caramel, zwarte thee met kaneel en zwarte thee met vanille in huis :)

Ik haal daar heel af en toe thee die Simon niet heeft, vooral dus karamelthee: mjam *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ldekkers1
O, handig van die website! Ik heb vorige week aan de hand van mijn bericht op Levelt bestelt. Als deze op zijn, zal ik via die website wellicht bestellen! Proefzakjes vind ik wel handig om verder te testen!

Via Levelt nu 3 smaken geprobeerd: Earl Grey superieur, Groeten uit en bosfruit (deze als ijsthee).
Wat een heerlijke smaken (de rest probeer ik later)! Groeten uit is een erg zachte smaak, dus ook met dit warme weer erg lekker! De Earl Grey superieur heeft een goede, volle smaak!
Bosfruit heb ik puur besteld als ijsthee. Houd niet van zoete smaken als warme thee. Bosfruit is een fantastische smaak voor in de ijsthee. Lijkt erg op siroop qua smaak, maar dan zonder calorieën en suikers! Ik had hier blijkbaar per ongeluk 2 van besteld, vind dat natuurlijk niet erg!
Heb een kan met koud water in de koelkast gezet en hierbij de losse thee in een zakje gedaan. Een grote eetlepel is genoeg voor een liter water! Even een uurtje laten trekken en daarna ervan genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull

red bull

Keeps me awake !

De Simon Levelt Darjeeling is de vuilnisbak ingegaan, ruikt fantastisch, maar smaakt nergens naar. Nu aan de Earl Grey Bio, die is al niet veel beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Topicstarter
red bull schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:33:
De Simon Levelt Darjeeling is de vuilnisbak ingegaan, ruikt fantastisch, maar smaakt nergens naar.
Ik moet zeggen dat dit mijn ervaring met 90% van de thee is. Zoek je iets met een mega sterke kauwgomballen smaak of juist iets neutralers dat je de hele dag kan drinken?

Los daarvan: die Koreaanse sencha die ik laatst heb gescoord is goed te hakken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
De Darjeeling die ik heb smaakt gewoon naar thee. Sterkte varieer ik door meer/minder thee te gebruiken. Als mijn theepotje bijna leeg is, giet ik vaak nog eens op. Heb de thee overigens niet bij Simon Levelt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Niet online
red bull schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:33:
De Simon Levelt Darjeeling is de vuilnisbak ingegaan, ruikt fantastisch, maar smaakt nergens naar. Nu aan de Earl Grey Bio, die is al niet veel beter...
Waar haal jij dan wel lekkere thee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull

red bull

Keeps me awake !

ElisabethM schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Waar haal jij dan wel lekkere thee?
Daar ben ik naar op zoek... ik vind Twinings earl grey altijd erg ok.. Ik mis de citrus/ bergamot vaak... Daarnaast drink ik mijn thee graag sterk.. ik vond de London earl grey van Levelt ook best ok...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
red bull schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:24:
[...]

Daar ben ik naar op zoek... ik vind Twinings earl grey altijd erg ok.. Ik mis de citrus/ bergamot vaak... Daarnaast drink ik mijn thee graag sterk.. ik vond de London earl grey van Levelt ook best ok...
De Earl Grey Superior van Simon Levelt heeft wel een hele sterke bergamot smaak.
Ik ben die wel na een maandje drinken een beetje zat geworden en ga denk ik op zoek naar subtieler earl grey variant.

Ik ben ook nog op zoek naar een lekkere "thee" zonder cafeïne voor 's avonds laat.
Ik heb de Honeybush van Simon Levelt besteld.
"vroeger" dronk ik weleens een zakje rooibos met karamel wat ik toen wel lekker vond.

Daarnaast ook de Yunnan Flowery Orange Pekoe besteld. Van wat ik er van gelezen hebt lijkt het me wel een fijne zwarte thee.

Kent iemand deze: https://www.simonlevelt.nl/thee/nuwara-eliya
Is best goedkoop en wil ik ook weleens proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door l_c_v op 08-06-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull

red bull

Keeps me awake !

red bull schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:24:
[...]

Bij de sligro ook een zak pure leaf earl grey meegenomen, deze vind ik ook zeer ok...

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Vorige maand een goede deal gesloten, 8,99 euro voor Lipton Wellness Selection Box - 48 zakjes. Helaas heb ik er maar één besteld. Ik drink normaal geen thee, is het normaal dat je 25-30 euro betaald voor 48 zakjes?
Is het goedkoper in de winkel of online?

Er zijn ook wel een smaken die ik nu wel lekker vind, Earl Grey vind ik bijvoorbeeld niet zo mijn ding, maar iets met meer fruit prima. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
M’n voorraad Yin Zhen begon gevaarlijk laag te komen. Nachtmerries van theeloze avonden. Een flash forward naar de toekomst waar een dan ongeboren kind roept “papa, als je je Yin Zhen gewoon had in die tijd - dan was ik er geweest!”, de zon ontploft, de nazi’s hebben gewonnen en dwingen iedereen de hele dag naar Terrible Tim te luisteren, et cetera. Okee, misschien wat gedramatiseerd maar ik moest op zoek.

InProc was ik al bekend mee, dus daar wat gekocht. Maar wilde toch ook zien hoe het nou met die eBay shops zit. Dus ik heb besteld bij een winkel van ene “Rebeca_AU” met hele goede reviews. Lijkt gerelateerd aan “Shanghai Story”. De Yin Zhen die ik daar vandaan kreeg was zó goed (heel vers, prachtige buds) en tegen zo’n scherpe prijs dat ik na een paar keer zetten maar meteen een halve kilo heb besteld; tegen een prijs waar je in NL meestal misschien net 100 a 150 gram voor krijgt. (€51 betaald incl verzending voor 500 gram. Bij InProc moet ik daar €150 voor lappen) Toch weer spannend, want misschien was het kleine zakje de teaser en is de grote zak vervolgens troep; maar nee!! Weer perfect :) Gegokt en geslaagd, hele fijne winkel en voor Chinese begrippen nog snel met leveren ook. :)

Na deze goede ervaring verder gaan shoppen omdat ik nieuw thee ontdekken leuk vind en wat andere theetjes die ze verkochten trokken mijn aandacht. Zoals elke Chinese shop krijgt de thee allemaal uitgebreide fancy “premium” namen, dus de beschrijvingen maar doornemen. Vervolgens gekocht:
- Supreme Organic SiChuan Emei Mountain * Snow Buds (Emei snowbuds)
- Supreme Pre-ming Meng Ding Yellow Buds Menging Huang Ya

Die gele thee was wel lekker, maar 1e indruk niet zo speciaal dat ik het meteen nog eens ben gaan proberen. Ik heb daar echter nog een sample van liggen, dus zal hem binnenkort eens zetten en de bevinding delen.

Die Emei snowbuds zijn echt heeeeeeel erg lekker. Het is een groene thee, waar ik normaal niet zo heel snel fan van ben (wit all the way!). Maar de beschrijving stond me wel aan, dus een sample gevraagd bij een bestelling witte thee. Ik daar een potje van gezet en holy f-. Dat is écht lekker. Een heel erg zachte thee en zelfs een tikje zoet misschien; het leek haast witte thee. Lijkt ook niet bitter te worden als je een pot thee zet en vervolgens vergeet een timer te zetten, iets dat mij natuurlijk nooit zou overkomen ha... haha... hehe. ;( Al hielp het misschien dat ik op 80C aan t zetten was. :) Ik vond deze thee zo lekker, dat ik daar ook maar meteen 250 gram van heb gekocht. (Ad €37,95 incl. op ‘t moment van schrijven)

Die bestelling moet nog binnen komen en daar heb ik meteen bij meebesteld om te proberen:
- Supreme Handmade Queen’s Orchid Flower Scented Silver Buds Organic Green Tea (€25 voor 50 gram)
- Ya’An High Mount Mao Feng Green Tea with Jasmin Flowers (€5,20 voor 50 gram)
- Organic Sweet Osmanthus Fragrans Flower Tea (€8 voor 250 gram)
- Verzocht om een sample van hun Lapsang Souchong

Die eerste, de orchidee met groene silver buds, is wel een prijzig theetje. Prijs zegt niet perse iets over de smaak en kwaliteit, maar gezien het werk dat in het proces zit kan ik me er wel iets bij voorstellen dat het hoe dan ook wat kost. Het idee staat me wel aan, ik heb een aardig aantal theeën liggen die bijvoorbeeld gedroogd zijn op Jasmijn, maar op Orchideeën had ik zo 1,2,3 niet van gehoord of kan het me iig niet herinneren. Twijfel twijfel, want wel duur als ‘t straks onverhoopt niet te zuipen blijkt. Maar zo benieuwd dat ik het toch maar besteld heb. Kent iemand dat en al eens geprobeerd? Ben benieuwd. :)

Die groene thee gedroogd op jasmijn verwacht ik niets spectaculairs van en afhankelijk van het type groene thee vind ik het zelfs misschien helemaal niets. Maar ik wist niet zeker of ik een groene had met jasmijn (wel een allejezus grote lading zelfgemaakte rooibos jasmijn en van Simon Levelt de “King of Jasmine”, maar die is wit en ik had even enig vermoeden dat die geparfumeerd is ipv natuurlijk - maar dat terzijde). En dat wil ik wel eens proberen en dan hopen dat ‘t geen ranzige groene basis is.

Die Osmanthus... Daar ben ik benieuwd naar. Ik heb van Simon Levelt de “Fancy Osmanthus”. Een groene thee die gemengd is met dit bloemetje. En die smaakt best okee. Hij is echter wat slap van smaak (de geur is heerlijk!!), dus ik dacht: misschien kan ik het zelf eens maken, en dan meteen proberen of het te mengen valt met zwart of wit en welk resultaat dat geeft. Ik heb wat kandidaten liggen om als proefkonijntje te fungeren. Voor die prijs hoef ik het niet te laten. :+

Tenslotte die Lapsang... Op de foto’s zijn dat hele grote bladeren. De Lapsang die ik ken is een stuk fijner. Ook in blends zoals de, overigens verrassend lekkere, Melati. De prijs lag, in tegenstelling tot de andere theesoorten, fors hoger dan die in Nederland. En dat wekte toch een beetje mijn interesse. Waarom fors duurder en wat zou er dan zo anders aan zijn...? Ik ben een enorm groot fan van Lapsang Souchong, dusja... Dan tóch maar een sample vragen. Hopen dat ze die er ook echt bij stoppen. Als blijkt dat t niets speciaals is dan lekker boeiend... Misschien blijkt het wel Slapsang te zijn, hehe. Blijkt het echter opeens de beste Lapsang ooit te zijn, dan kan ik meteen groots inkopen. Dat spul vergaat toch niet en ik heb geloof ik nog maar iets van 50 gram liggen; dus wat aanvullen kan geen kwaad als ‘t lekker is. Maarja, de vraag is natuurlijk wel of je echt iets drastisch fout of beter kan doen met Lapsang. Die rooksmaak is goed aanwezig natuurlijk en dat heb je zo voor elkaar... Dus ik verwacht er niet veel van, maar ben toch benieuwd. :)

Dit zijn voorlopig even m’n laatste bestellingen denk ik. Heb denk ik in totaal een kilootje of 15 aan thee liggen. Weer veel nieuws ontdekt, maar de oude voorraad mag ook op. (De meeste thee die ik heb is heel lang houdbaar zonder te verslechteren gelukkig.) Heb ook nog wat cakes te proberen... Zo heb ik een behoorlijke hoeveelheid Pu-Erh cakes en fuding white. Daar heb ik terwijl ik er zelf nog niet van gezopen had een paar van weggegeven en die Pu-Erh krijgt erg lovende reacties. Dus maar een mes besteld en binnenkort proberen, met het hele ritueel om het te zetten. Fingers crossed :)

@Tektoon Is dat die Jangwon Sencha? Daar heb ik aardig wat van liggen, maar vind het eigenlijk niet zo lekker haha. Bittere meuk die half naar andijvie ofzo smaakt. Wel apart aan deze thee vond ik dat met een klein beetje suiker het bittere opeens haast interessant wordt... Bitterachtig, maar toch dat vleugje zoet van het vleugje suiker maakt het weer een andere beleving. Maar ‘t kan me niet bekoren. Ik dacht ik kan daar wat van naar je opsturen als jij het wel geweldig vindt, maar zie dat de nieuwprijs dusdanig laag is dat dit misschien niet rendabel is. :Pl

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 10:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

HollowGamer schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:58:
Vorige maand een goede deal gesloten, 8,99 euro voor Lipton Wellness Selection Box - 48 zakjes. Helaas heb ik er maar één besteld. Ik drink normaal geen thee, is het normaal dat je 25-30 euro betaald voor 48 zakjes?
Is het goedkoper in de winkel of online?

Er zijn ook wel een smaken die ik nu wel lekker vind, Earl Grey vind ik bijvoorbeeld niet zo mijn ding, maar iets met meer fruit prima. :)
Bij de AH is de goedkoopste English Blend 20 potten-zakjes voor nog geen € 0,60, dat kan vast goedkoper bij de Xenos ofzo. Thee is zo duur en goedkoop als je het zelf wil maken. Ik koop altijd munt van AH, 20 kop-zakjes voor ~€ 1.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

@WhatsappHack prachtige post, bedankt voor de moeite !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
WhatsappHack schreef op woensdag 30 december 2020 @ 03:49:
M’n voorraad Yin Zhen begon gevaarlijk laag te komen. Nachtmerries van theeloze avonden. Een flash forward naar de toekomst waar een dan ongeboren kind roept “papa, als je je Yin Zhen gewoon had in die tijd - dan was ik er geweest!”, de zon ontploft, de nazi’s hebben gewonnen en dwingen iedereen de hele dag naar Terrible Tim te luisteren, et cetera. Okee, misschien wat gedramatiseerd maar ik moest op zoek.

InProc was ik al bekend mee, dus daar wat gekocht. Maar wilde toch ook zien hoe het nou met die eBay shops zit. Dus ik heb besteld bij een winkel van ene “Rebeca_AU” met hele goede reviews. Lijkt gerelateerd aan “Shanghai Story”. De Yin Zhen die ik daar vandaan kreeg was zó goed (heel vers, prachtige buds) en tegen zo’n scherpe prijs dat ik na een paar keer zetten maar meteen een halve kilo heb besteld; tegen een prijs waar je in NL meestal misschien net 100 a 150 gram voor krijgt. (€51 betaald incl verzending voor 500 gram. Bij InProc moet ik daar €150 voor lappen) Toch weer spannend, want misschien was het kleine zakje de teaser en is de grote zak vervolgens troep; maar nee!! Weer perfect :) Gegokt en geslaagd, hele fijne winkel en voor Chinese begrippen nog snel met leveren ook. :)

Na deze goede ervaring verder gaan shoppen omdat ik nieuw thee ontdekken leuk vind en wat andere theetjes die ze verkochten trokken mijn aandacht. Zoals elke Chinese shop krijgt de thee allemaal uitgebreide fancy “premium” namen, dus de beschrijvingen maar doornemen. Vervolgens gekocht:
- Supreme Organic SiChuan Emei Mountain * Snow Buds (Emei snowbuds)
- Supreme Pre-ming Meng Ding Yellow Buds Menging Huang Ya

Die gele thee was wel lekker, maar 1e indruk niet zo speciaal dat ik het meteen nog eens ben gaan proberen. Ik heb daar echter nog een sample van liggen, dus zal hem binnenkort eens zetten en de bevinding delen.

Die Emei snowbuds zijn echt heeeeeeel erg lekker. Het is een groene thee, waar ik normaal niet zo heel snel fan van ben (wit all the way!). Maar de beschrijving stond me wel aan, dus een sample gevraagd bij een bestelling witte thee. Ik daar een potje van gezet en holy f-. Dat is écht lekker. Een heel erg zachte thee en zelfs een tikje zoet misschien; het leek haast witte thee. Lijkt ook niet bitter te worden als je een pot thee zet en vervolgens vergeet een timer te zetten, iets dat mij natuurlijk nooit zou overkomen ha... haha... hehe. ;( Al hielp het misschien dat ik op 80C aan t zetten was. :) Ik vond deze thee zo lekker, dat ik daar ook maar meteen 250 gram van heb gekocht. (Ad €37,95 incl. op ‘t moment van schrijven)

Die bestelling moet nog binnen komen en daar heb ik meteen bij meebesteld om te proberen:
- Supreme Handmade Queen’s Orchid Flower Scented Silver Buds Organic Green Tea (€25 voor 50 gram)
- Ya’An High Mount Mao Feng Green Tea with Jasmin Flowers (€5,20 voor 50 gram)
- Organic Sweet Osmanthus Fragrans Flower Tea (€8 voor 250 gram)
- Verzocht om een sample van hun Lapsang Souchong

Die eerste, de orchidee met groene silver buds, is wel een prijzig theetje. Prijs zegt niet perse iets over de smaak en kwaliteit, maar gezien het werk dat in het proces zit kan ik me er wel iets bij voorstellen dat het hoe dan ook wat kost. Het idee staat me wel aan, ik heb een aardig aantal theeën liggen die bijvoorbeeld gedroogd zijn op Jasmijn, maar op Orchideeën had ik zo 1,2,3 niet van gehoord of kan het me iig niet herinneren. Twijfel twijfel, want wel duur als ‘t straks onverhoopt niet te zuipen blijkt. Maar zo benieuwd dat ik het toch maar besteld heb. Kent iemand dat en al eens geprobeerd? Ben benieuwd. :)

Die groene thee gedroogd op jasmijn verwacht ik niets spectaculairs van en afhankelijk van het type groene thee vind ik het zelfs misschien helemaal niets. Maar ik wist niet zeker of ik een groene had met jasmijn (wel een allejezus grote lading zelfgemaakte rooibos jasmijn en van Simon Levelt de “King of Jasmine”, maar die is wit en ik had even enig vermoeden dat die geparfumeerd is ipv natuurlijk - maar dat terzijde). En dat wil ik wel eens proberen en dan hopen dat ‘t geen ranzige groene basis is.

Die Osmanthus... Daar ben ik benieuwd naar. Ik heb van Simon Levelt de “Fancy Osmanthus”. Een groene thee die gemengd is met dit bloemetje. En die smaakt best okee. Hij is echter wat slap van smaak (de geur is heerlijk!!), dus ik dacht: misschien kan ik het zelf eens maken, en dan meteen proberen of het te mengen valt met zwart of wit en welk resultaat dat geeft. Ik heb wat kandidaten liggen om als proefkonijntje te fungeren. Voor die prijs hoef ik het niet te laten. :+

Tenslotte die Lapsang... Op de foto’s zijn dat hele grote bladeren. De Lapsang die ik ken is een stuk fijner. Ook in blends zoals de, overigens verrassend lekkere, Melati. De prijs lag, in tegenstelling tot de andere theesoorten, fors hoger dan die in Nederland. En dat wekte toch een beetje mijn interesse. Waarom fors duurder en wat zou er dan zo anders aan zijn...? Ik ben een enorm groot fan van Lapsang Souchong, dusja... Dan tóch maar een sample vragen. Hopen dat ze die er ook echt bij stoppen. Als blijkt dat t niets speciaals is dan lekker boeiend... Misschien blijkt het wel Slapsang te zijn, hehe. Blijkt het echter opeens de beste Lapsang ooit te zijn, dan kan ik meteen groots inkopen. Dat spul vergaat toch niet en ik heb geloof ik nog maar iets van 50 gram liggen; dus wat aanvullen kan geen kwaad als ‘t lekker is. Maarja, de vraag is natuurlijk wel of je echt iets drastisch fout of beter kan doen met Lapsang. Die rooksmaak is goed aanwezig natuurlijk en dat heb je zo voor elkaar... Dus ik verwacht er niet veel van, maar ben toch benieuwd. :)

Dit zijn voorlopig even m’n laatste bestellingen denk ik. Heb denk ik in totaal een kilootje of 15 aan thee liggen. Weer veel nieuws ontdekt, maar de oude voorraad mag ook op. (De meeste thee die ik heb is heel lang houdbaar zonder te verslechteren gelukkig.) Heb ook nog wat cakes te proberen... Zo heb ik een behoorlijke hoeveelheid Pu-Erh cakes en fuding white. Daar heb ik terwijl ik er zelf nog niet van gezopen had een paar van weggegeven en die Pu-Erh krijgt erg lovende reacties. Dus maar een mes besteld en binnenkort proberen, met het hele ritueel om het te zetten. Fingers crossed :)

@Tektoon Is dat die Jangwon Sencha? Daar heb ik aardig wat van liggen, maar vind het eigenlijk niet zo lekker haha. Bittere meuk die half naar andijvie ofzo smaakt. Wel apart aan deze thee vond ik dat met een klein beetje suiker het bittere opeens haast interessant wordt... Bitterachtig, maar toch dat vleugje zoet van het vleugje suiker maakt het weer een andere beleving. Maar ‘t kan me niet bekoren. Ik dacht ik kan daar wat van naar je opsturen als jij het wel geweldig vindt, maar zie dat de nieuwprijs dusdanig laag is dat dit misschien niet rendabel is. :Pl
Er zijn een paar Chinese theeshops die ik vertrouw (Chines teashop, ok zit in Vancouver maar zijn stock ligt in China, Yunnan sourcing, White2tea) De rest vind ik een grote gok, o.a als het gaat om pesticiden. Als je de juiste shop hebt gevonden heb je wel gelijk potentieel toegang tot mooie thee die je in Nederland maar moeilijk kunt krijgen. De Lapsang de jij besteld hebt is waarschijnlijk overigens niet de lapsang zoals wij die kennen, maa ongerookt. Ben benieuwd wat je er van vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Niet online
@WhatsappHack Mooie post! Kan je een linkje plaatsen naar die shop? Via Google kom ik er niet zo snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik begin de dag meestal met een London Earl Grey van Simon Levelt. Later op de dag neem ik dan weer liever een Keemun Congou of Pu Er. 's Avonds switch ik naar kruidenthee en om af en toe echt van te genieten ga ik voor thee van Obubu. Die laatste is ook echt een tip om te bezoeken mocht je ooit in de buurt van Kyoto geraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi
  • Laatst online: 16:19

Sabbi

je denkt aan mij.

ElisabethM schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:47:
@WhatsappHack Mooie post! Kan je een linkje plaatsen naar die shop? Via Google kom ik er niet zo snel.
Volgens mij is dat deze: https://www.ebay.nl/str/shanghaistoryau

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Thanks & yw! ;)

@ElisabethM Yes: https://www.ebay.nl/usr/rebeca_au
(Alle producten: https://www.ebay.nl/sch/r...kw=&_armrs=1&_ipg=&_from=)

@bszz Wel gerookt, zie:
https://www.ebay.nl/itm/154017393637
Ongerookt had ik nog niet van gehoord, ik ben er nu wel benieuwd naar; smaakt dat dan niet gewoon een beetje als wat andere willekeurige zwarte thee?

[ Voor 13% gewijzigd door WhatsappHack op 30-12-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:59
Wat leuk een thee topic! nog niet eerder gezien maar heeft me weer enthousiast gemaakt om wat nieuwe smaken te proberen van het lokale theewinkeltje.

Ik drink voornamelijk Rooibos thee met allerlei smaakjes, voornamelijk fan van de Rooibos Chai die ze verkopen bij ons in de buurt.

Vandaag erop uitgegaan en bij het winkeltje in de buurt Second Flush Darjeeling gekocht, Assam en Lady grey. Echt de Darjeeling valt enorm in de smaak ook bij mijn partner! erg rustig van smaak en niet overheersend. Erg smaakvol. De Assam thee is voor mijn gevoel net wat zwaarder dan de Darjeeling maar ook zeker niet te bitter en morgenochtend de dag maar eens starten met een kopje Lady Grey, kijken hoe dat smaakt.

Ze verkochten ook de groeten uit... een tijdje geleden maar deze hebben ze uit het assortiment gehaald. Deze misschien toch eens online bestellen bij Simon levelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-04 22:45
Gaaf, een thee topic! Die is goed onder de radar gebleven bij mij. Aardig wat leuke & interessante posts teruggelezen :)

Ik geniet dagelijks van (losse) thee, op het moment heb ik bijvoorbeeld deze Haarlemse Zwarte Melange van The Art of Tea uit Haarlem. Daarnaast ben ik een groot fan van de hennep thee van Dutch Harvest. De 'Simply Hemp' en 'Hemp Chai' zijn standaard in voorraad bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-04 19:40
Hoihoi TheeTweakers

Ik wil toch even mijn ervaringen wbt thee met jullie delen. Ik ben zelf geen koffiedrinker (hartkloppingen) maar drink dagelijk 1 tot 2 glazen thee. Favoriet blijft daarin thee met citroen in verwerkt.

Anderhalf jaar geleden ben ik naar Japan gereisd en heb daar dan ook kennis gemaakt met het gezonde Matcha. Nu, enkele jaren later is de Europese markt hiervoor geëxplodeerd en de prijs is fors te noemen (kost gemakkelijk 1€/gram). Ik wilde zelf nog eens matcha drinken en heb dan de thee besteld bij joyofmatcha.com (blijkt kwalitatief in orde te zijn).

Helaas. De thee is niet slecht, maar niet te vergelijken met de 'echte' matcha. Qua smaak proeft degene die ik heb gekocht veel zwakker en minder vol dan het 'echte' spul dat ik in Japan heb gedronken. Ik ben dus best wel teleurgesteld. Persoonlijk is het de prijs niet waard.

Nu weet ik niet wat jullie ervaringen zijn, maar voor mij blijft het bij 'gewone' thee voorlopig. Iemand een goede winkel om de thee te bestellen? Een winkel met theezakjes geniet mijn voorkeur (gemakkelijker mee te nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull

red bull

Keeps me awake !

Weer eens een post in dit topic... ik ben een groot earl grey liefhebber en heb recent wat bij de theebaron besteld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Niet online
In NRC stond nog een interessant artikel over thee

@Flipking94 Heb je al eens rondgekeken op Ebay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-04 19:40
@ElisabethM Liever niet via Ebay wegens de duanekosten. Op amazon heb ik wel al gekeken, maar door de grote hoeveelheid keuze die je hebt zie ik daar door de bomen het bos niet meer.

Het was eerder uit vraag van jullie ervaringen met goede winkels. Ik kwam bijvoorbeeld bij 'de tuinen' voorbij die me ook lekker lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosaliedk
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-05-2021
Spam is niet toegestaan.

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 02-05-2021 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08
Nieuw in Topic. Sinds reis van maand door Nepal enkel nog maar losse thee. Geen aardbeismaakjes of weet ik veel wat van DE. Zit nog rommel in die zakjes ook, is nauwelijks thee te nomen. Ben ook erg gek van Chai thee zoals daar gezet, zou dat nog wel eens willen hebben heb ik lang gedacht. Tot een surinaamse collega van mij (oorsprong indonesie) het voor mij heeft gemaakt. Zat acuut terug in Nepal in mijn hoofd.

Net maar weer wat besteld bij de baron. Dit omdat ik in Terneuzen, Vlissingen, Goes of Middelburg geen goede theezaak weet.

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 04-05-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
De voorraad thee werd wat laag, dus maar eens wat besteld, voornamelijk zwarte thee deze keer:
  • Bancha, lekkere groene doordrink-thee uit Japan, voor op het werk. Niet te sterk van smaak, zodat de thee ook nog drinkbaar is als het wat langer staat.
  • Darjeeling First Flush 'Steinthal' SFTGFOP1, zwarte thee. Darjeeling is altijd goed eigenlijk.
  • Nepal First Flush Shangri-La SFTGFOP1, zwarte thee. Deze thee is sterker dan ik normaal bestel. Ook de eerste thee uit Nepal. Ben benieuwd of dit vergelijkbaar is met een Darjeeling.
  • Nepal First Flush Guranse SFTGFOP1, zwarte thee. Iets minder sterk dan de vorige. Komt van één van de hoogste theeplantages ter wereld (tussen de 1000 en 2200 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
@maartend Is De Hope in Middelburg niks?
Ik ken de zaak zelf niet, maar volgens de website hebben ze toch wel een redelijk assortiment.
Verder zit er in Arnemuiden ook een: Sjokadoo. Ook voor deze winkel geldt dat ik deze niet ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
agravain schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:15:
@maartend Is De Hope in Middelburg niks?
Ik ken de zaak zelf niet, maar volgens de website hebben ze toch wel een redelijk assortiment.
Verder zit er in Arnemuiden ook een: Sjokadoo. Ook voor deze winkel geldt dat ik deze niet ken.
Thnx, ik ga eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
l_c_v schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:28:
De Earl Grey Superior van Simon Levelt heeft wel een hele sterke bergamot smaak.
Ik ben die wel na een maandje drinken een beetje zat geworden en ga denk ik op zoek naar subtieler earl grey variant.
Dit is een lekker late reactie, maar ik heb dit topic per ongeluk pas net ontdekt :z

Ik vind zelf de Lady Grey erg lekker, al drink ik ook vaak genoeg de Earl Grey. De Lady is wat milder.

Als je die nog niet hebt geprobeerd is dat misschien ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:48
Zijn er in dit topic ook leden die ervaring hebben met Guayusa theebladeren? Wat werkt voor jullie de beste qua temperatuur om deze blaadjes te laten intrekken?

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Lasmibalsingh Ik heb het nooit gedronken, maar een snelle zoekmachine speurtocht levert alleen op dat iedereen het blijkbaar met kokend water zet. De grootste verschillen zitten in de tijd dat je de blaadjes in het water laat zitten. Meeste zeggen 5 tot 7 minuten, anderen 20 minuten. Ik kwam ook iets tegen van 1L water aan de kook brengen in een pan, 3 eetlepels bladeren toevoegen en dan laten doorkoken tot de helft van het water is verdampt. Dat schijnt dan goed te zijn voor "lucid dreams".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-04 20:19
Dag Thee-liefhebbers!

Iemand een idee welke thee het meest effect heeft om de LDL-cholestrol te verlagen?

Bedankt!

PS: ik heb een bron die zegt dat thee wetenschappelijk effect heeft tegen cholestrol, maar er staat niet bij welke thee..: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27640739/

[ Voor 40% gewijzigd door dellete op 10-07-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
dellete schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:58:
Dag Thee-liefhebbers!

Iemand een idee welke thee het meest effect heeft om de LDL-cholestrol te verlagen?

Bedankt!

PS: ik heb een bron die zegt dat thee wetenschappelijk effect heeft tegen cholestrol, maar er staat niet bij welke thee..: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27640739/
Zie ook https://www.gezondheidsra...lijnen-goede-voeding-2015. Wat onderzocht is is groene en zwarte thee, d.w.z. Gemaakt van de camelia sinensis (sinensis of assamica)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
dellete schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:58:
Dag Thee-liefhebbers!

Bedankt!

Leuk na meer dan een half jaar weer eens wat leven in het Thee topic. :)

Wat betreft je vraag, koud thee laten trekken. Greger heeft het specifiek over LDL.
https://nutritionfacts.org/video/cold-steeping-green-tea/

https://nutritionfacts.org/topics/tea/

Mag ik vragen hoe je leefstijl en eetpatroon er voornamelijk uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-04 20:19
Bedankt voor je bijdrage. Het filmpje over koude witte thee trekken is zeer waardevol! Exact wat ik zocht :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:35
Lasmibalsingh schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:31:
Zijn er in dit topic ook leden die ervaring hebben met Guayusa theebladeren? Wat werkt voor jullie de beste qua temperatuur om deze blaadjes te laten intrekken?
Zeer laat, maar vandaag voor de eerste keer geprobeerd in Slovakije. Is de beste temperatuur niet ergens rond de 90 graden zoals bij yerba mate? Ben persoonlijk wel meer van yerba mate en dan vooral chimarrão. Guayusa proeft meer naar groene thee heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:01

jdh009

FP ProMod
Waar kun je online goede kwaliteit thee kopen? Sinds ik verhuist ben uit een stad die een speciaalzaak had al zoekende maar kan het kaf niet van het koren scheiden.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Laatst online: 16:10
Welke temp zetten jullie groene thee? Want ken genoeg mensen die kokende water overheen gooien en dan gek vinden dat het zo verschrikkelijk goor smaakt.

Vervolgens op 80/75 zetten en dan vinden ze het gelukkig wel lekker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Als je een groene thee hebt met minder wrange stoffen zoals polyfenolen (die een hoge temperatuur nodig hebben om vrij te komen), dan kun je best een hogere temperatuur gebruiken, de meeste groene thee doet het het beste bij een graad of 80 maar sommigen nog kouder. Hetzelfde geldt overigens voor andere theeen: Ook zwarte thee kan soms beter smaken (bijvoorbeeld iets zoeter) bij een iets lagere temperatuur.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
jdh009 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:05:
Waar kun je online goede kwaliteit thee kopen? Sinds ik verhuist ben uit een stad die een speciaalzaak had al zoekende maar kan het kaf niet van het koren scheiden.
https://depeperbol.nl/product-category/thee/
Amdwarrior schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:39:
Welke temp zetten jullie groene thee? Want ken genoeg mensen die kokende water overheen gooien en dan gek vinden dat het zo verschrikkelijk goor smaakt.

Ik doe eerst een bodempje koud water in mijn glas waar het thee ei in gaat, daarna pas water eroverheen dat al van de kook af is (niet superlang wachten, hoogstens een halve minuut ofzo). Werkt prima.

[ Voor 45% gewijzigd door SmurfLink op 16-09-2023 10:06 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Amdwarrior schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:39:

Hangt af van de thee en het zetadvies wat gegeven wordt. Ik hou dat altijd aan bij het eerste kopje/pot de temperatuur aan en ga daarna tweaken. Ik ervaar dat sommige lekkerder smaken als je warmer of kouder water gebruikt. Mijn waterkoker heeft een temperatuurfunctie dat tot 0,5 graden Celsius nauwkeurig is dus kan het geheel van variabelen tijdens het zetten redelijk consistent houden. Soms kan een korte pre-infusion met water van een net wat andere temperatuur helpen.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Zijn die andere twee die je noemt van vergelijkbaar of beter niveau dan Simon Levelt? Ik vind de theeselectie van hen qua smaak en kwaliteit heel erg tegenvallen (en andere zaken zoals koffie zonder branddatum, maar dat is voor in een ander topic*). Sommige theeën lijken wel blends als je de grootte van de blaadjes, oxidatieniveau en smaak vergelijkt. Daarbij drink ik graag matcha maar de kwaliteit die ze verkopen is verre van 'ceremonial' te noemen. (subjectieve naam, ligt niet vast in de EU volgens mij).

*gebruik het wel als graadmeter om te vergelijken, van koffie weet ik meer dan thee en als een winkel vooral minder goede (maar beter dan supermarkt) koffie verkoopt trek ik dat door naar andere producten die ze verkopen die dan waarschijnlijk van zelfde soort kwaliteit zijn. Vind het leuk om twee dezelfde theeën/dranken naast elkaar te drinken om te vergelijken welke ik/wij lekker vinden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-03 21:02
Lasmibalsingh schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:31:
Ja, ik zet het met kokend water en laat het tegenwoordig een minuut of 4 trekken. Bevalt me prima, ik drink het liever dan koffie. Water van 80-90 heb ik ook aangeraden zien worden, het zou qua smaak iets kunnen verschillen. Voor mij is 100 prima, kan ik mooi gelijk schenken ipv moeten wachten tot het wat afgekoeld is.
Wat voor temperatuur kies jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:55
jdh009 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:20:
[...]

Zijn die andere twee die je noemt van vergelijkbaar of beter niveau dan Simon Levelt?
Tja, da’s een subjectief iets. Simon L heeft wel een paar prima theesoorten hoor, maar het is natuurlijk meer voor de massa. Ongetwijfeld zitten er bij die andere zaken ook mindere theesoorten, maar vooral voor goede Chinese soorten moet je bij Sander zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Wat grappig, een thee topic.

Sinds jaar en dag drink ik Pai Mu Than, een delicate witte thee, alhoewel ik ben door de jaren heen steeds sterker ben gaan drinken. Koop hem altijd bij Simon Levelt.

Dit seizoen ook een dropplant in de tuin (lees; in pot😂). Hier een bloem en wat bladeren van in kokend water. Zeer pittige anijs maar wel heel rustgevend. Goed om de slaap te vangen zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:53
Archer_VC10 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:43:
[...]

Tja, da’s een subjectief iets. Simon L heeft wel een paar prima theesoorten hoor, maar het is natuurlijk meer voor de massa. Ongetwijfeld zitten er bij die andere zaken ook mindere theesoorten, maar vooral voor goede Chinese soorten moet je bij Sander zijn.
Hier in Groningen haal ik mijn thee vaak bij deze winkel

https://www.theefabriek.nl

hebben ook een online shop dus voor de rest van NL :>

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-04 12:40
Voor m'n losse thee gebruik ik een filter van Bredemeijer. Deze past precies in de pot maar na verloop van tijd raakt het filter "verstopt". Wat is een goede manier om dit weer schoon te krijgen? Ik gebruik nu soda icm heet water (ook voor de theepot zelf) maar zijn er nog andere mogelijkheden?

O ja, vaatwasser is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
kdbruin schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:17:
Voor m'n losse thee gebruik ik een filter van Bredemeijer. Deze past precies in de pot maar na verloop van tijd raakt het filter "verstopt". Wat is een goede manier om dit weer schoon te krijgen? Ik gebruik nu soda icm heet water (ook voor de theepot zelf) maar zijn er nog andere mogelijkheden?

O ja, vaatwasser is geen optie.
Steradent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik gebruik voor thee- en kalkaanslag altijd een mengsel van schoonmaakazijn en lauw water.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-04 12:40
Dank voor de opties. Zal ze beide eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Canaria schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:05:
Ik gebruik voor thee- en kalkaanslag altijd een mengsel van schoonmaakazijn en lauw water.
Doe dit zelf ook, daarna nog 3x koken met schoon tapwater.

Wat betreft SL Volumekorting: 10% korting bij een kilo verpakking thee (wordt direct in de winkelmand verrekend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 20:11

Xan

Ik ben zelf een groot groene thee drinker.
Ooit begonnen met groene thee van simon levelt en van de ekoplaza ... ik was verkocht en op een gegeven moment was ik op zoek naar meer...

Sinds een 4 jaar haal ik al mijn (groene japanse) thee uit Duitsland.
Vanwege een aantal zaken: prijs & kwaliteit.
In duitsland heb ik ervaren dat de kwaliteit stukken beter is: veel meer umami en verschillende tonen zoals bouillon.
Raar genoeg is het doorgaans niet duurder dan uit een nederlands (web)winkeltje maar het verschil in kwaliteit is enorm.

De site die ik gebruik is yoshien.com (voorheen was het onderdeel van sunday.de).
Als je van (groene) thee's houdt kan ik je die zeker aanraden: en omdat ze sinds kort losgekoppeld zijn van sunday.de hebben ze nu ook een kortingscode t.w.v. 20%: yoshien

Doe er je voordeel mee, ik wilde deze niet onthouden voor de liefhebbers :)

P.s.: Nu (bijna) niet meer in stock: de Shincha is hoog aan te raden bij deze site! (eerste geoogste thee van het jaar en is beschikbaar in april voor een kleine tijd... een beetje de beaujolais van de theeën).

[ Voor 21% gewijzigd door Xan op 06-10-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraag aan de thee drinkers.

Als ik op trektocht ben met tent rugzak heb ik altijd thee bij me voo rin de cohtend. Losse thee, zwart. Ik hebruik mijn theezeef altijd voor 2 kopjes (ik reis solo).
Moet ik mijn water de 2de keer ook tot 100 graden koken?
Waarom de vraag ; koken tot bij heet scheelt me uiteindelijk een zooi gasgebruik wat met kleine wegwerptankjes de moeite kan zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Je moet niets. Ook zwarte thee kan je best op 90 graden of 80 graden zetten, zowel de eerste als de tweede of meerdere keer. Het is heel erg van jouw smaak en de precieze thee afhankelijk of dat een goede keuze is, dus probeer het zou ik zeggen.

Het advies is om zwarte thee met 100 graden water te zetten, maar het is alleen maar dat, een advies. Doe wat jij lekker vind en wat in jouw situatie uitkomt. Voor mij zou jouw voorbeeld een reden zijn om juist groene thee mee te gaan nemen en alleen maar 80 graden water te gebruiken (maar ik ben niet van de trektochten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Archer_VC10 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:59:
(maar ik ben niet van de trektochten).
En ik niet echt van de groene thee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:02
Ik heb zojuist mij een mooi traditionele 4-delig Matcha setje gekocht met een Bamboe klopper, Chashaku lepel en een keramiek Matcha kommetje erbij. Meteen ook nog ceremoniële Matcha thee erbij gekocht. Morgen maar eens uitvogelen hoe het allemaal moet. Mag niet warmer laten worden dan 80 graden, anders wordt de thee bitter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-0nOFswEWb7ynHc0sI3SHE0x1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1NVmLpRn7IDf7N2h6fJ5SKE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS8nCnoV-4vn4MigXJAqYfWQl-4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/qlG2p77QdCJQ562uGUsGgMly.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:13

fub

Bij dingen als matcha heb ik altijd het idee dat ik als ongecultiveerde barbaar het verschil tussen goed en heel erg verfijnd toch niet proef, dus dan ga ik voor een slag (of twee...) goedkoper. Maar misschien doe ik mezelf daar wel mee tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Er zit echt wel verschil in, maar het kost wat experimenteren om daar achter te komen. En bij matcha kan dat best kostbaar zijn. Maar geniet er van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonen1988
Archer_VC10 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:28:
Er zit echt wel verschil in, maar het kost wat experimenteren om daar achter te komen. En bij matcha kan dat best kostbaar zijn. Maar geniet er van!
Klopt, ik ga het dan ook proberen op een traditionele manier. Daarom heb ik me een mooie 4-delig setje erbij gekocht. Ik heb ook een kookthermometer, die kan ik gebruiken om water op de juiste tempratuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonen1988
"Knip" perongeluk dubbele post.

[ Voor 91% gewijzigd door Toonen1988 op 25-04-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok.

Maand in Nepal gezeten. Daar natuur aan de Chai thee gegaan. Weet iemand waar goede Chai thee te koop is. Mag kant en klaar zijn, maar ik mis die smaak met wat ik tot nu toe heb geprobeerd in theehuizen/cafees/restaurants hier.
Pagina: 1 2 3 Laatste