Is inderdaad een aanrader. 4 oktober ben ik er iig bij.Tektoon schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:03:
Voor de geinteresseerde: Obubu (die Japanse thee boer die een paar paginas terug voorbij kwam) is op tour in Europa. 3 & 4 oktober in Den Haag en 5 oktober in Amsterdam. Je kunt een workshop of masterclass Japanse thee doen.
Wat een top tip die Gong Fu Brewing. Thee smaakt zo veel lekkerder en complexer.. Hmm! : 
Anoniem: 601896 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 00:59:
Top dat jullie topic er is jongens!
.ijsthee
Van alle theesoorten, ben ik zeker met de zomer aanstaande toch ook fan van het maken van mijn eigen ijssthee.En die smaakt toch het best als je die 'heet' zet, en daarna laat afkoelen. Zeker in de zomer, is het heerlijk je eigen voorraad te hebben, je kan zelf de smaak en hoeveelheid suiker bepalen en het is goedkoper en minder milieu belastend dan in de winkel.Thee
Als ik 'hete' thee maak zonder suiker, dan probeer ik meestal de teezakjes te mijden. Zoals de Keuringsdienst van waren liet zien. Je weet gewoon niet wat je drinkt, boven dien zorgen de 'theezakjes' niet voor 'optimale' thee-opname. Thee uit m'n eigen metalen thee-balletje is idealer. Of soms kun je ook de thee gewoon laten zinken naar de bodem.
.Basistips voor goede thee
[video]
.Thee zetten op zijn GONG FU's
[afbeelding]
Laatst ergens goede thee gedronken en direct was de pickwick stukken minder 
Vanmiddag een bestelling bij de theefabriek gedaan met wat hardware en flink wat samples, ben benieuwd
Vanmiddag een bestelling bij de theefabriek gedaan met wat hardware en flink wat samples, ben benieuwd
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Wie is er in voor een gezamenlijke thee-sessie? Idee is een soort BYOT, maar dan wel een thee die jij om wat voor reden dan ook bijzonder vindt en de moeite waard vindt aan anderen te laten proeven. Daarnaast is het wellicht leuk om een aantal zetmanieren te gebruiken, zoals kyusu, gaiwan en yixing, Wie doet er mee?
Grappig, ging kijken waar de theefabriek light, Houwerzijl, een kei klein dorp in het noorden met als hoogtepunt de Theefabriek. Jij woont in de buurt?Oogje schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:47:
Laatst ergens goede thee gedronken en direct was de pickwick stukken minder
Nee ik heb bij de webwinkel besteld. Wel stomtoevallig paar maanden geleden in Ulrum geweest hahaha.walterworld schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:47:
[...]
Grappig, ging kijken waar de theefabriek light, Houwerzijl, een kei klein dorp in het noorden met als hoogtepunt de Theefabriek. Jij woont in de buurt?
Thee is binnen en wat een genot
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Even melden hier, na het Koffie-topic (voor mijzelf), nu aan de thee (voor mijn vriendin).
Ik weet dat mijn vriendin ooit eens zei dat ze graag zo'n kleine theepot wou met daaronder zo'n grote mok. Jullie kennen het wel. Vrouwen vinden dat blijkbaar prachtig/schattig.
Nu zat ik even te zoeken en kwam ik ook uit bij de Bodum Eileen:
http://www.stingler.nl/me.../e/i/eileen-thee-4-st.png
Deze leek mij leuker (beetje mannelijke pragmatisme). Aangezien ik denk ik ook de koffie-variant (cafetière) ga nemen en dan is het een leuke set.
http://www.brandmeesters...._3kops_11198-01_zwart.jpg
Nu weet ik dat mij op hete kolen ga begeven door een eigen draai te geven aan iets wat een vrouw wilt, maar dat even terzijde.
Nu de vraag:
Wat zou ik moeten kopen (en/of waar) om hierin te kunnen gebruiken.
Wat drinkt ze? Eigenlijk van alles wel, van de Earl Grey tot de smaakjes mango en zo (of is dat verboden hier?
)
Is er iets als een proefpakket, zodat ze zelf kan kijken wat ze lekker vindt?
Ik weet dat mijn vriendin ooit eens zei dat ze graag zo'n kleine theepot wou met daaronder zo'n grote mok. Jullie kennen het wel. Vrouwen vinden dat blijkbaar prachtig/schattig.
Deze leek mij leuker (beetje mannelijke pragmatisme). Aangezien ik denk ik ook de koffie-variant (cafetière) ga nemen en dan is het een leuke set.
Nu weet ik dat mij op hete kolen ga begeven door een eigen draai te geven aan iets wat een vrouw wilt, maar dat even terzijde.
Nu de vraag:
Wat drinkt ze? Eigenlijk van alles wel, van de Earl Grey tot de smaakjes mango en zo (of is dat verboden hier?
NeutraleTeun schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:59:
Even melden hier, na het Koffie-topic (voor mijzelf), nu aan de thee (voor mijn vriendin).

Cha Cult Magic Teamaker! Niet moeders mooiste maar een briljante uitvinding! Uitleg: Losse thee komt het best tot zijn recht als het zoveel mogelijk ruimte heeft. Weg met dat thee-ei dus. Een filter is al iets beter, maar in dit ding doe je de thee gewoon los in de pot. Als de thee getrokken is zet je 'm op een mok/glas/kleine theepot en hij loopt daarin leeg. Als je een beetje fatsoenlijke thee koopt kun je voor je volgende kop gewoon weer water opgieten, etc. Inmiddels gebruik ik hem dagelijks. max. 0,5 liter, minder kan uiteraard
Je kunt tot het einde der dagen "veilige" keuzes maken. Je kunt haar ook verleiden af en toe eens haar comfort zone te verlaten. Als je altijd beproefde succesnummers blijft proberen ontdek je nooit wat voor ontzettend veel moois er nog meer is. Smaakjes zijn niet mijn 'cup of tea' maar als ze dat lekker vind, vooruit... Maar probeer ook eens een mooie zwarte thee (chinees bijvoorbeeld kan erg toegankelijk zijn), probeer een chinese groene, en wellicht over een tijdje eens een mooie grassige Japanse (Kukicha) of een lichte Oolong. Leer hoe je de smaak van de thee kunt beïnvloeden door bijvoorbeeld te variëren met dosering, temperatuur en trektijden. Probeer ook eens op een andere manier te proeven: Beschrijf wat voor smaken je proeft in plaats van een oordeel te geven over hoe lekker een thee is. Als ze nu al gek van thee is, is er een wereld voor haar te ontdekken.Deze leek mij leuker (beetje mannelijke pragmatisme). Aangezien ik denk ik ook de koffie-variant (cafetière) ga nemen en dan is het een leuke set.
Nu de vraag:
Wat drinkt ze? Eigenlijk van alles wel, van de Earl Grey tot de smaakjes mango en zo (of is dat verboden hier?)
Een keer zo'n ding in een Engelse kroeg gekregen zonder enige uitleg.. Duurde even voordat ik door had hoe ik nu fatsoenlijke thee uit dat ding kreeg zonder een boel bladeren in mijn kopje.bszz schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 21:39:
[...]
[afbeelding]
Cha Cult Magic Teamaker! Niet moeders mooiste maar een briljante uitvinding! Uitleg: Losse thee komt het best tot zijn recht als het zoveel mogelijk ruimte heeft. Weg met dat thee-ei dus. Een filter is al iets beter, maar in dit ding doe je de thee gewoon los in de pot. Als de thee getrokken is zet je 'm op een mok/glas/kleine theepot en hij loopt daarin leeg. Als je een beetje fatsoenlijke thee koopt kun je voor je volgende kop gewoon weer water opgieten, etc. Inmiddels gebruik ik hem dagelijks. max. 0,5 liter, minder kan uiteraard
Ik vraag me af hoe je het überhaupt voor elkaar krijgt om bladeren mee te krijgen in je kop. Dat is volgens mij namelijk, tenzij het filter ontbreekt of je hem uitschenkt als een theepot, volslagen onmogelijk. Schoonmaken is ook een eitje. Hij kan eventueel in de vaatwasser maar dat vind ik persoonlijk overbodig.Fly-guy schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 21:43:
[...]
Een keer zo'n ding in een Engelse kroeg gekregen zonder enige uitleg.. Duurde even voordat ik door had hoe ik nu fatsoenlijke thee uit dat ding kreeg zonder een boel bladeren in mijn kopje.
Uitschenken als een thee pot uiteraard... Let wel, ik bestel een groene thee in een kroeg en krijg een soort van (plastic) kan met bladeren en water op de tafel gezet.bszz schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 21:46:
[...]
Ik vraag me af hoe je het überhaupt voor elkaar krijgt om bladeren mee te krijgen in je kop. Dat is volgens mij namelijk, tenzij het filter ontbreekt of je hem uitschenkt als een theepot, volslagen onmogelijk. Schoonmaken is ook een eitje. Hij kan eventueel in de vaatwasser maar dat vindt ik persoonlijk overbodig.
Wat het meest opvalt was de deksel bovenop die open kon. Dat er aan de onderkant water uit kon komen is toch echt niet meteen duidelijk, dus in het begin inderdaad maar voorzichtig proberen te schenken.
Pas bij de tweede kop thee en wat meer onderzoek werd het duidelijk maar wat uitleg had leuk geweest..
Is een grappig dingetje inderdaad.
Maar dan zit je weer met het feit dat er niet elke glas/mok onder past, en dat het maar 1serving is.
Die Bodum heeft een 1,5L inhoud. Makkelijker voor meerdere personen of als je lui bent en niet wilt opstaan voor een 2e kopje.
Maar dan zit je weer met het feit dat er niet elke glas/mok onder past, en dat het maar 1serving is.
Die Bodum heeft een 1,5L inhoud. Makkelijker voor meerdere personen of als je lui bent en niet wilt opstaan voor een 2e kopje.
Kijk ook even hier qua theepotten. Ik heb het 'stump' model. Ben er erg tevreden mee.NeutraleTeun schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:59:
Wat drinkt ze? Eigenlijk van alles wel, van de Earl Grey tot de smaakjes mango en zo (of is dat verboden hier?)
Meest voor de hand liggend is om te kijken bij Simon Levelt of bijvoorbeeld Blanche Dael. Veel bekende koffie-webshops hebben ook thee. Simon heeft een hoop filialen dus dan kan je zelf gaan kijken. Blanche Dael zit in Maastricht. Als je in de buurt van de Duitse grens woont kan je ook de TeeGschwendner eens proberen. Goede fruit- en kruidenthee.
De categorie 'thee met een smaakje' is nogal groot. Meestal heb je dan een groene of zwarte thee met aroma. Niet erg pro, maar ik slurp die ook non-stop.
Je kan ook kijken naar de wat betere thee. Duurder is niet per se beter natuurlijk, maar om je toch een idee te geven: voor 7 à 8 euro per 80/100 gram heb je al een goeie sencha. Je kunt het verschil met die goedkopere goed proeven.
Ik denk persoonlijk dat je met een leuk theepotje en een paar zakjes van de Levelt prima gaat scoren.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
True, maar hoe vaak zet je thee voor jezelf en hoe vaak voor meerdere personen? Je zei trouwens dat ze zo'n tea for one potje wilde. Dan is dit toch een mooi alternatief? Overigens past ie op de meeste mokken, van relatief smalle glazen tot bijvoorbeeld de Iittala Teema 0,4 liter brede mok.NeutraleTeun schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 22:30:
Is een grappig dingetje inderdaad.
Ik snap het helemaal, en het is ook een stuk goedkoper.
Maar zij kan zo 2 kopjes drinken, en als ik dan ook nog ene wil meedrinken dan heb je denk ik aan 0.5 niet genoeg.
En ik weet dat ze dat zei, maar dat is vooral omdat ze het mooi/schattig vindt uitzien.
En zo'n 'plastic geval' is dan meer functioneel dan mooi.
Ik vind het lastig. Ik heb eigenlijk al besloten op die Bodum (vooral vanwege de set-reden).
Vind die ForLife potten ook zeer leuk, alleen heb ik daar weer het probleem dat ik de juiste kleur moet kiezen.
Ik zie snel genoeg haar reactie en anders heeft ze ook gewoon de keus om te ruilen (al zal ze waarschijnlijk genoegen nemen met wat ze krijgt), maar dat zie ik dan wel weer.
Zitten in Zuid-Limburg dus Duitsland is geen probleem en Maastricht ook niet.
Bij die laatste heb ik al een aantal leuke opties gevonden. Dank!
Maar zij kan zo 2 kopjes drinken, en als ik dan ook nog ene wil meedrinken dan heb je denk ik aan 0.5 niet genoeg.
En ik weet dat ze dat zei, maar dat is vooral omdat ze het mooi/schattig vindt uitzien.
En zo'n 'plastic geval' is dan meer functioneel dan mooi.
Ik vind het lastig. Ik heb eigenlijk al besloten op die Bodum (vooral vanwege de set-reden).
Vind die ForLife potten ook zeer leuk, alleen heb ik daar weer het probleem dat ik de juiste kleur moet kiezen.
Ik zie snel genoeg haar reactie en anders heeft ze ook gewoon de keus om te ruilen (al zal ze waarschijnlijk genoegen nemen met wat ze krijgt), maar dat zie ik dan wel weer.
Zitten in Zuid-Limburg dus Duitsland is geen probleem en Maastricht ook niet.
Bij die laatste heb ik al een aantal leuke opties gevonden. Dank!
Als je in Zuid-Limburg zit is Blanchedael een goed adres ja, ook voor de koffie !
Tea-Gschwender voor fruit-thee kan ik ook sterk aanraden, alhoewel je best ter plekke gaat, verzendkosten lopen nogal op.
Tea-Gschwender voor fruit-thee kan ik ook sterk aanraden, alhoewel je best ter plekke gaat, verzendkosten lopen nogal op.
[ Voor 43% gewijzigd door Phuncz op 18-10-2015 08:23 ]
Nou, na jarenlang trouwe dienst heeft mijn laatste trouwe theeglas het vorig weekend ook begeven (opeens een scheur in het glas...) 
Had hier altijd een los theefilter mee gebruikt, ging prima
Ben nu sinds een goede week overgeschakeld op de Japanse Kinto Unimug:

(maar dan in het blauw, heb er 3 van nu)
Handig dingetje verder, goede dosering (350 ml per shot)
Kan tussen de oren zitten, maar ik vind de smaak van de thee nu iets sterker dan voorheen (zelfde thee, zelfde dosering uiteraad)
Nog meer mensen ervaring met dit ding (of vergelijkbare zaken)?
Heb ook maar meteen weer 200 gram Earl Grey, en 200 gram Lady Grey besteld, was er toch weer bijna doorheen
Had hier altijd een los theefilter mee gebruikt, ging prima
Ben nu sinds een goede week overgeschakeld op de Japanse Kinto Unimug:

(maar dan in het blauw, heb er 3 van nu)
Handig dingetje verder, goede dosering (350 ml per shot)
Kan tussen de oren zitten, maar ik vind de smaak van de thee nu iets sterker dan voorheen (zelfde thee, zelfde dosering uiteraad)
Nog meer mensen ervaring met dit ding (of vergelijkbare zaken)?
Heb ook maar meteen weer 200 gram Earl Grey, en 200 gram Lady Grey besteld, was er toch weer bijna doorheen
Virussen? Scan ze hier!
Hier zijn er ook al meer glazen gesneuveld dan er overleefd hebben, dubbelwandig glas mag echt geen enkel schokje hebben. Zelf twijfel ik nog wat ik nu ga doen: betere dubbelwandige glazen zoeken, enkel-glas met een isolatieband (Bodum Pavina), iets compleet anders,...
Ook voor koffie/capuccinno, maar dan kleiner, zoek ik.
Ook voor koffie/capuccinno, maar dan kleiner, zoek ik.
Wat trekt jullie zo aan in (dubbelwandig) glas? Zowel voor de koffie als de thee heb ik dikwandige stenen/porseleinen kopjes. Houdt de warmte prima vast en bevalt goed.
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Om één of andere reden drnkenNederkAnders hun thee in mijn ogen te heet. Zelf vind ik thee van een graad of 60 gewoon het lekkerst. Van gloeiend hete thee proef je gewoonweg veel minder. De meeste mensen hebben volgens mij een voorkeur voor dunwandig servies als het om thee gaat, of een grote mok die dan weer vaak dikwandig is.
Drinken met 60 of zetten met 60 graden. Dat is ook een verschil hè.
Persoonlijk wil ik dubbelwandig omdat het dan geen oortje nodig heeft om te gebruiken. En omdat ik graag zie hoe het gelukt is, vooral voor koffie van belang natuurlijk. Ik haattas-oortjes, ze zijn ofwel te klein voor mijn man-hands ofwel forceren ze je de hele tas met twee vingers te pakken terwijl ik een goedwerkende hand met vijf vingers heb
Ik drink voornamelijk (gedroogd) fruitthee, matcha cappuccino, espresso en koffie cappuccino, met de voorgeschreven temperaturen.

Ik drink voornamelijk (gedroogd) fruitthee, matcha cappuccino, espresso en koffie cappuccino, met de voorgeschreven temperaturen.
[ Voor 23% gewijzigd door Phuncz op 23-10-2015 07:16 ]
Soms zet ik thee ook wel op 60 graden. Dan komen er veel minder bitters vrijNeutraleTeun schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 23:17:
Drinken met 60 of zetten met 60 graden. Dat is ook een verschil hè.
Leuk een thee topic
Mijn voorkeur gaat voornamelijk uit naar zwarte thee soorten. In Maastricht ooit kennis gemaakt met de thee van het merk Maison de thé Theodor. Deze is echt zeer goed en is ook online te bestellen. En dan in het bijzonder: October Revelation, Rendez-Vous, Place st Mark, Coincidence Black en Je suis désolé.
Echt het proberen waard..
Echt het proberen waard..
Geen idee, maar €3,= per 35 zakjes komt denk ik overeen met (3*100)/70 is ongeveer €4,30 per ons. Op zich is dat redelijk normaal voor builtjes, maar waarom geen losse thee? Scheelt een hoop verpakkingsmateriaal, hoeft niet duurder te zijn, geeft je veel meer keuze en is naar mijn bescheiden mening een stuk lekkerder!Jeetwee schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:46:
Beste Theekers,
Wat vinden jullie van het merk Original First Tea (biologische thee)?
Ben er wel weg van, prettige zachte thee. Alleen de recente prijsverhoging van €2,35 naar €3,- per doosje 35 zakjes PremiumLine is wel jammer.
[afbeelding]
Dank voor je reactie Bas.
Mee eens hoor, dat losse thee beter smaakt en niet duurder hoeft te zijn. Vooralsnog voor de makkelijke optie gekozen met name voor de ochtend, maar zal zeker losse thee gaan pakken. Zoveel extra tijd zal het niet kosten. Twijfelde al tussen opnieuw bestellen en losse thee kopen
.
Ben echter nog wel benieuwd hoe dit merk zich verhoudt tot de andere merken op de markt. Wie o wie?
Mee eens hoor, dat losse thee beter smaakt en niet duurder hoeft te zijn. Vooralsnog voor de makkelijke optie gekozen met name voor de ochtend, maar zal zeker losse thee gaan pakken. Zoveel extra tijd zal het niet kosten. Twijfelde al tussen opnieuw bestellen en losse thee kopen
Ben echter nog wel benieuwd hoe dit merk zich verhoudt tot de andere merken op de markt. Wie o wie?
2 bonnen van elk €30 korting op een special-t machine:
dragon2 in "Meld hier uw kortingscodes/coupons"
En dat is pas echt way overpriced. Het equivalent van losse thee van zo'n €18,50 per ons!!! Daar koop je 100-200 gram losse topthee van die je ook nog eens meerdere keren kunt opgieten! Thee vergelijkbaar met de capsules kost vermoedelijk €2,50 tot max €5,00 per ons.dragon2 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:51:
2 bonnen van elk €30 korting op een special-t machine:
Tuurlijk is het overpiced, dat zijn dit soort cupsystemen toch altijd... Thee uit de Tassimo/Dolce Gusto vind ik niks, deze wel, en 's ochtends met haast is een lekkere kop thee binnen 35 seconden topbszz schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:49:
[...]
En dat is pas echt way overpriced. Het equivalent van losse thee van zo'n €18,50 per ons!!! Daar koop je 100-200 gram losse topthee van die je ook nog eens meerdere keren kunt opgieten! Thee vergelijkbaar met de capsules kost vermoedelijk €2,50 tot max €5,00 per ons.

De verhoudingen zijn nog veel schever dan bij Dolce Gusto of Nespresso. Koop een fatsoenlijke thee, overdoseer die een beetje en dan hoef je hem maar even te laten trekken. Kosten: 10 centdragon2 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 18:01:
[...]
Tuurlijk is het overpiced, dat zijn dit soort cupsystemen toch altijd... Thee uit de Tassimo/Dolce Gusto vind ik niks, deze wel, en 's ochtends met haast is een lekkere kop thee binnen 35 seconden top
Nja ik ben iig blij met zowel mijn special-t als mijn dolce gusto, en 31/37/62 ct per bakje is niet goedkoop maar wel superhandig voor supersnelle lekkere thee, erg lekkere chocolademelk of koffie-voor-bezoek.
Ik heb ook gewoon losse thee hoor, maar heb daar niet altijd zin in om te maken, en ik heb geen groenbak dus dat natte thee prutje is in grotere hoeveelheden irritanter om af te voeren dan metalen/plastic cups. Die cup machines genereren wel een HOOP verpakkings-afval, dat is dan wel weer jammer.
Ik heb ook gewoon losse thee hoor, maar heb daar niet altijd zin in om te maken, en ik heb geen groenbak dus dat natte thee prutje is in grotere hoeveelheden irritanter om af te voeren dan metalen/plastic cups. Die cup machines genereren wel een HOOP verpakkings-afval, dat is dan wel weer jammer.
Een beetje off topic en niet oordelend bedoeld; best interessant te kijken naar het spanningsveld tussen snelheid en kwaliteit/gezondheid en milieu. Hoe ervaren we tijd? 35 seconden ten opzichte van 2 minuten voor een kop thee, terwijl juist het maken (en drinken) van een kop thee rust en energie kan geven. Hebben we inderdaad zo weinig tijd dat het snel moet met als gevolg extra kosten en meer afval? Is dan sneller en makkelijker het middel of is de eigenlijke oplossing toch juist het tegenovergestelde. Ik denk het laatste. Hoewel het niet makkelijk is, is het volgens mij ook weer niet onhaalbaar.dragon2 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 22:03:
Nja ik ben iig blij met zowel mijn special-t als mijn dolce gusto, en 31/37/62 ct per bakje is niet goedkoop maar wel superhandig voor supersnelle lekkere thee, erg lekkere chocolademelk of koffie-voor-bezoek.
In dit geval vind ik ook van niet. Men lijkt cup-systemen om drie redenen interessanter te vinden:Jeetwee schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:02:
Hebben we inderdaad zo weinig tijd dat het snel moet met als gevolg extra kosten en meer afval?
1. de pads/cups zijn in gebruiksvriendelijke container
>> je koopt het in het warenhuis, je bergt het makkelijk op, je gooit het makkelijk weg
2. knopje drukken = drankje
>> om koffie of thee te zetten op de traditionele manier ben je bezig met allerlei zaken zoals het water opwarmen, hoeveelheid koffie/thee in een filter doen, etc etc.
3. het is een eco-systeem
>> in de figuurlijke zin, zoals Android en iOS dat zijn: een merk, een gemeenschap, een wereld
En natuurlijk marketing en peer-pressure, maar dat geeft men nooit toe
Al een middagje aan het googlen en een paar zaken gezien.
Maar niet echt tot iets kunnen komen.
Wat is er in Nederland nu een prettige webshop om thee te bestellen.
Hier in mijn woonomgeving zit er nix.
Maar niet echt tot iets kunnen komen.
Wat is er in Nederland nu een prettige webshop om thee te bestellen.
Hier in mijn woonomgeving zit er nix.
Ik ben ook vaste klant bij Dael. Simon Levelt kan ook; kans is groter dat er eentje in je buurt zit. Ik vind de thee met smaakjes, zoals cactus-vijg of kerstthee, bij Dael een stuk beter. Bij Levelt hebben ze naar mijn smaak weer betere pure thee zoals een sencha classic.
Ah fijn een thee topic
Betere plek om dingen te posten

Gietijzeren theepot met filter
Deze een week geleden gekocht omdat ik de laatste tijd weer echt veel meer thee ging drinken. Ik ben koffie op het werk echt helemaal zat en thee is ook lauw nog prima te drinken vaak
Deze is klein, zit een filter in en gaat ongeveer anderhalf kop in. Zoek nog gietijzeren kopjes en als het goed is heb ik morgen er een grotere variant bij van 1 liter of 0,8 (ouders hebben er eentje voor mij gekocht. Dus die haal ik morgen op.
Binnenkort maar naar Simon Levelt gaan om meer thee te halen. Dat had ik vandaag willen doen maar ze zijn dicht op zondag hier

Deze een week geleden gekocht omdat ik de laatste tijd weer echt veel meer thee ging drinken. Ik ben koffie op het werk echt helemaal zat en thee is ook lauw nog prima te drinken vaak
Deze is klein, zit een filter in en gaat ongeveer anderhalf kop in. Zoek nog gietijzeren kopjes en als het goed is heb ik morgen er een grotere variant bij van 1 liter of 0,8 (ouders hebben er eentje voor mij gekocht. Dus die haal ik morgen op.
Binnenkort maar naar Simon Levelt gaan om meer thee te halen. Dat had ik vandaag willen doen maar ze zijn dicht op zondag hier
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Sjiek ding! Maar gietijzeren kopjes, ga je daar niet knetterhard je vingers aan verbranden?
Mijn thee haal ik meestal bij Lévelt, er zit er hier een in de stad. Ik heb ooit een pakket losse thee gekregen van het merk 'Losse Thee'. Was er zelf geen fan van, ze smaakten allemaal vrij rokerig. Dan is de Assam blend van de Lévelt een stuk lekkerder. Hebben jullie wel eens 'Losse Thee' geproefd?
Mijn thee haal ik meestal bij Lévelt, er zit er hier een in de stad. Ik heb ooit een pakket losse thee gekregen van het merk 'Losse Thee'. Was er zelf geen fan van, ze smaakten allemaal vrij rokerig. Dan is de Assam blend van de Lévelt een stuk lekkerder. Hebben jullie wel eens 'Losse Thee' geproefd?
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
Geen idee. Ik zie het welEgocentrix1 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 23:13:
Sjiek ding! Maar gietijzeren kopjes, ga je daar niet knetterhard je vingers aan verbranden?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Een tijdje terug had ik ook de Magic Tea Maker gekocht, samen met wat losse thee. Ik had vijf zakjes gekocht van 100 gram. Ik dacht dat is zo op, maar ik doe toch veel langer met de thee dan ik had verwacht. Op dit moment drink ik veel groene thee uit China en Japan, maar wil hierna ook wel andere thee gaan proberen.
Nu ik eenmaal deze thee drink, en niet meer de "gewone" thee met smaakjes, ben ik dit soort thee toch wel veel meer gaan waarderen. Ik wil ook nog een keer de matcha thee gaan uittesten en de gyokuro thee, benieuwd of dat inderdaad zo goed smaakt.
Nu ik eenmaal deze thee drink, en niet meer de "gewone" thee met smaakjes, ben ik dit soort thee toch wel veel meer gaan waarderen. Ik wil ook nog een keer de matcha thee gaan uittesten en de gyokuro thee, benieuwd of dat inderdaad zo goed smaakt.
Zowel Matcha als Gyokuro kun je op meerdere manieren zetten. Kort gezegd komt het neer op meer bitters bij een hogere temperatuur. Het is maar net waar jd van houdt. Bij sommige thee vind im een "randje" bitter lekker: het maakt de thee dan net iets interessanter. Gyokuro zet ik echter nooit heter dan 70 graden en vaak zelfs flink kouder. Cold drip krijgt ie zelfs iets honingachtig zoets. Matcha kan mij minder bekoren maar beide theeën kunnen wat tijd kosten om te leren waarderen.mark de man schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:12:
Een tijdje terug had ik ook de Magic Tea Maker gekocht, samen met wat losse thee. Ik had vijf zakjes gekocht van 100 gram. Ik dacht dat is zo op, maar ik doe toch veel langer met de thee dan ik had verwacht. Op dit moment drink ik veel groene thee uit China en Japan, maar wil hierna ook wel andere thee gaan proberen.
Leuk, een theetopic 
Ik drink zeker 2-3 liter thee per dag, uit grote mokken. Afwisselend groen en earl grey, meestal van Simon Lévelt. Op thuiswerkdagen loop ik bijna elk uur naar de Quooker om mijn mok (0,4 liter) weer bij te vullen. Voordat ik het zakje erin dompel, laat ik het water even kort afkoelen (stoom afblazen).
Ik gebruik medicatie waarvan de werking verminderd wordt door tannine, daarom drink ik vaker groene thee hoewel ik zwarte lekkerder vind. Maar inmiddels ben ik er wel aan gewend.
Losse thee vind ik te onhandig en daar neem ik de tijd niet voor. Toen de Quooker stuk was dronk ik ook veel minder thee
Voor werk kom ik bij verschillende bedrijven en daar drink ik gewoon wat er is, als de thee van de automaat maar niet uit dezelfde opening als de koffie komt
Gelukkig kan ik me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst kant-en-klare automatenthee heb gedronken, bij alle bedrijven waar ik de afgelopen jaren ben geweest lagen wel theezakjes.
Als ik in het buitenland ben neem ik altijd onbekende thee mee voor thuis. Amerikaanse theezakjes zijn favoriet, al is thee daar wel bizar duur. Theezakjes zijn ook veel groter: creditcardformaat soms.
Ik drink zeker 2-3 liter thee per dag, uit grote mokken. Afwisselend groen en earl grey, meestal van Simon Lévelt. Op thuiswerkdagen loop ik bijna elk uur naar de Quooker om mijn mok (0,4 liter) weer bij te vullen. Voordat ik het zakje erin dompel, laat ik het water even kort afkoelen (stoom afblazen).
Ik gebruik medicatie waarvan de werking verminderd wordt door tannine, daarom drink ik vaker groene thee hoewel ik zwarte lekkerder vind. Maar inmiddels ben ik er wel aan gewend.
Losse thee vind ik te onhandig en daar neem ik de tijd niet voor. Toen de Quooker stuk was dronk ik ook veel minder thee
Voor werk kom ik bij verschillende bedrijven en daar drink ik gewoon wat er is, als de thee van de automaat maar niet uit dezelfde opening als de koffie komt

Als ik in het buitenland ben neem ik altijd onbekende thee mee voor thuis. Amerikaanse theezakjes zijn favoriet, al is thee daar wel bizar duur. Theezakjes zijn ook veel groter: creditcardformaat soms.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ik zal er aan denken om de thee eens wat koeler te zetten. Het blijft wel lastig om te bepalen hoe warm het water precies is. Ik las ergens dat als je het water in een gewone waterkoker doet, het water 5 minuten moet laten afkoelen en dat het dan de juiste temperatuur is voor groene thee.
Ik zal ook eens experimenteren met kleinere kopjes en meer losse thee, ik drink nu voornamelijk ook uit een grote beker, maar merk dat ik halverwege al wel verzadigd ben.
Op internet zie ik vaak dat gyokuro ook beperkt houdbaar is, eerst maar de gewone groene thee opmaken.
Ik zal ook eens experimenteren met kleinere kopjes en meer losse thee, ik drink nu voornamelijk ook uit een grote beker, maar merk dat ik halverwege al wel verzadigd ben.
Op internet zie ik vaak dat gyokuro ook beperkt houdbaar is, eerst maar de gewone groene thee opmaken.
Maar de thee weggooien in de vuilnisbak en het zeefje even schoonspoelen onder de kraan kost je 5 seconden?Canaria schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 01:04:
Losse thee vind ik te onhandig en daar neem ik de tijd niet voor.
Losse thee toelaten in je theeroutine zorgt ervoor dat je opeens veel meer keus hebt en ook voor hele goede speciale thee kunt gaan. Goede thee komt bijna nooit in zakjes, want het is veel goedkoper om 'theegruis' in zakjes te doen. Ga maar eens een mooie Gyokuro kopen bij een online shop of plantage: vrijwel allemaal los.
Er is niet één goede temperatuur voor groene thee. Het hangt vooral van de specifieke theesoort af (en je eigen voorkeur). 85 graden is prima voor een zakje groene thee uit de supermarkt, maar een Gyokuro of Kabuse Sencha verpest je ermee.mark de man schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:34:
Ik zal er aan denken om de thee eens wat koeler te zetten. Het blijft wel lastig om te bepalen hoe warm het water precies is. Ik las ergens dat als je het water in een gewone waterkoker doet, het water 5 minuten moet laten afkoelen en dat het dan de juiste temperatuur is voor groene thee.
Het aantal minuten wachten voor het inschenken is verder afhankelijk van je waterkoker (één van metaal zal sneller afkoelen dan dik kunststof), de omgevingstemperatuur én de hoeveelheid water in de waterkoker.
Ik doe het zelf op gevoel, nadat ik een paar keer met een thermometer gekeken heb wat er gebeurt. Ik vul de theepot met thee, doe afhankelijk van de theesoort een (flinke) bodem koud kraanwater in de pot en vul de rest aan met kokend water uit de Quooker.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hoe lang je water moet laten staan hangt af van hoe goed je waterkoker isoleert. dat verschilt dus nogal per waterkoker. Een vuistregel is dat als er belletjes op de bodem beginnen te ontstaan dat het water ongeveer 80 graden is. Je kunt eventueel ook voor niet al teveel geld een vleesthermometer scoren bij IKEA of aan kokend water ongeveer 1/5 koud water toevoegen. Overigens gaat bijna elke thee achteruit in verloop van tijd. Gyokuro wordt wat sneller vlakker van smaak. Goed luchtdicht en lichtdicht bewaren en Gyokuro kan ook prima in de koelkast.mark de man schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:34:
Sowieso een goed advies voor alle theebszz schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:11:
[...]
Goed luchtdicht en lichtdicht bewaren en Gyokuro kan ook prima in de koelkast.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Of een waterkoker met thermostaat kopen. Die staat in ieder geval op mijn verlanglijstje. Waarom eerst het water verwarmen tot 100 graden om het dan te laten afkoelen tot 80 graden.bszz schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:11:
[...]
Hoe lang je water moet laten staan hangt af van hoe goed je waterkoker isoleert. dat verschilt dus nogal per waterkoker. Een vuistregel is dat als er belletjes op de bodem beginnen te ontstaan dat het water ongeveer 80 graden is. Je kunt eventueel ook voor niet al teveel geld een vleesthermometer scoren bij IKEA of aan kokend water ongeveer 1/5 koud water toevoegen.
Wel goed opletten dat ze dan koud genoeg kunnen. Ik heb ze regelmatig gezien met 80 graden als laagst instelbare temperatuur. Moet je alsnog wachten of koud water bijmengen.
Nu ik toch aan het posten bij: In Japan heb ik bij Obubu op de plantage voor het eerst thee gegeten met wat sojasaus. Erg lekker, vooral bij de zoetere theeën zoals gyokuro. Dit doe je dan met de thee die je gebruikt hebt om een aantal keer thee te zetten en die je normaal dus weg zou gooien.
GoT-thee-tip: Probeer het ook eens de volgende keer
Nu ik toch aan het posten bij: In Japan heb ik bij Obubu op de plantage voor het eerst thee gegeten met wat sojasaus. Erg lekker, vooral bij de zoetere theeën zoals gyokuro. Dit doe je dan met de thee die je gebruikt hebt om een aantal keer thee te zetten en die je normaal dus weg zou gooien.
[ Voor 50% gewijzigd door Gizz op 12-01-2016 16:35 ]
Grappig, dat heeft Obubu mij in Den Haag ook voorgezet.Gizz schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:31:
Wel goed opletten dat ze dan koud genoeg kunnen. Ik heb ze regelmatig gezien met 80 graden als laagst instelbare temperatuur. Moet je alsnog wachten of koud water bijmengen.
Dat kan, is handig maar is echt niet noodzakelijk. Als je bijvoorbeeld een Quooker hebt kun je ook prima de juiste temperatuur halen met wat vuistregeltjes. Ik heb mij jarenlang gered met een vleesthermometer van €8,= en dat gaat prima. Een goede waterkoker is niet goedkoop en de goedkopere zijn vaak niet echt heel nauwkeurig. De mensen van Obubu heb ik ook nooit een thermometer zien gebruiken. Zij weten hoe je kunt zien hoe warm het water ongeveer is, hoe snel het afkoelt en hoeveel het afkoelt bij omspoelen theepot, kopjes etc.xantos schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:28:
[...]
Of een waterkoker met thermostaat kopen. Die staat in ieder geval op mijn verlanglijstje. Waarom eerst het water verwarmen tot 100 graden om het dan te laten afkoelen tot 80 graden.
[ Voor 37% gewijzigd door bszz op 12-01-2016 17:36 ]
Afgelopen weekend een theepotje van mijn ouders kado gekregen en vandaag tijd voor de simon gehadTouchdomex schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:17:
Ah fijn een thee topicBetere plek om dingen te posten
![]()
[afbeelding]

Nu ben ik wel eventjes klaar met hardware
Een lastige vraag want smaken verschillen natuurlijk, maar wat zal ik eens voor lekkere thee bestellen bij Simon Lévelt?
Al een paar maandjes aan het overstappen van Pickwick gruis naar losse thee en het bevalt prima. Ook vriendinnetje vindt het allemaal super dus dat is mooi meegenomen
Thee die ik al in huis heb op het moment:
- Earl Grey
- Earl Grey theïnevrij
- Indian Chai
- Lapsang Souchong (van De Tuinen)
- Darjeeling (van De Tuinen)
- Rooibos Spicy Chai
- Zoethout
Al een paar maandjes aan het overstappen van Pickwick gruis naar losse thee en het bevalt prima. Ook vriendinnetje vindt het allemaal super dus dat is mooi meegenomen
Thee die ik al in huis heb op het moment:
- Earl Grey
- Earl Grey theïnevrij
- Indian Chai
- Lapsang Souchong (van De Tuinen)
- Darjeeling (van De Tuinen)
- Rooibos Spicy Chai
- Zoethout
Als ik je lijstje zo zie gok ik dat je een voorkeur hebt voor zwarte thee? Ik vind zelf de Darjeeling melange van Lévelt geweldig, maar je hebt al een Darjeeling staan.
Ik zou als ik jou was eens Yunnan proberen, dat vind ik zelf een bijzondere. Hij ruikt vrij sterk, iets rokerig, maar hij smaakt een soort karamelachtig zoet. Hij is ook uitstekend koud te drinken, maar daar zou ik mee wachten tot de zomer
(disclaimer: de Yunnan die ik heb is niet van Levelt, maar merkloos van een theezaak uit Meppel)
Ik zou als ik jou was eens Yunnan proberen, dat vind ik zelf een bijzondere. Hij ruikt vrij sterk, iets rokerig, maar hij smaakt een soort karamelachtig zoet. Hij is ook uitstekend koud te drinken, maar daar zou ik mee wachten tot de zomer
(disclaimer: de Yunnan die ik heb is niet van Levelt, maar merkloos van een theezaak uit Meppel)
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
Voor wie wel eens in Leiden komt, kan ik het Klaverblad aanraden. Met name de asahi (geen idee of je het zo spelt) en de first-flush darjeeling kunnen mijn waardering krijgen.
De beste die ik daar al een kocht is de Sencha Classic. De bio is ook lekker maar toch een tandje minder. Beiden ook erg geschikt voor ijsthee als het wat warmer wordt. Ik gebruik deze thee ook voor m'n avocado shakes. (koude thee + avocado + geschilde komkommer + peterselie + limoen + blokje gember en mixen maar)EdwinB schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:05:
Een lastige vraag want smaken verschillen natuurlijk, maar wat zal ik eens voor lekkere thee bestellen bij
Thee met een smaakje vind ik bij Blanche Dael nog steeds beter.
Ik weet niet hoe het met online aankopen zit maar bij Levelt krijg je nu zegels in de winkel zodat je kan sparen voor korting.
Bedankt voor de tipsEgocentrix1 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:22:
Als ik je lijstje zo zie gok ik dat je een voorkeur hebt voor zwarte thee? Ik vind zelf de Darjeeling melange van Lévelt geweldig, maar je hebt al een Darjeeling staan.
De Sencha Classic die Tektoon aanbeveelt zal ik wel even noteren als goede groene thee. Misschien iets voor mijn vriendin want ik ben zelf wat minder van de groene thee.
Welke Yunnan bedoel je, de Yunnan FOP of de Yunnan Gold? Ik neem aan die laatste als je het over karamelachtig zoet hebt.Egocentrix1 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:22:
Die van mij is niet van Lévelt, dus geen van beide 
Op het zakje stond 'Golden Yunnan', maar puur op de plaatjes op de website afgaand lijkt hij het meest op de FOP. Zóveel tips zitten er ook niet in. Hij was met €4,50 per ons ook meer de prijs van de FOP.
Hoe dan ook, ik vind 'm erg lekker
Op het zakje stond 'Golden Yunnan', maar puur op de plaatjes op de website afgaand lijkt hij het meest op de FOP. Zóveel tips zitten er ook niet in. Hij was met €4,50 per ons ook meer de prijs van de FOP.
Hoe dan ook, ik vind 'm erg lekker
Dan denk ik dat ie eerder in de buurt van Yunnan gold komt dan van de FOP. Yunnan gold/Golden Yunnan/Dianhong is een erg mooie thee en is er in verschillende kwaliteiten
Ligt er maar net aan waar je het koopt. Ik haal gewone losse thee bij de turk. Is best goedkoop.Deezers schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:03:
Is losse thee nou duurder of niet? Doosjes thee zit vaak ook maar 40 gram in..
Je zou eigenlijk de vraag moeten stellen of er verschil in kwaliteit is en of dit het geld waard is..
* LED-Maniak heeft vrijwel alleen losse thee in huis
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik haalde gisteren voor 3,40 100gram Rooibos. Losse thee dus bij de Simon
http://www.ah.nl/producte...k-rooibos-original-1-kops
Als ik hier kijk naar de prijs per kilo en dat omreken is mijn losse thee dus goedkoper.
Eigenlijk kijk ik daar niet naar. Ik wil gewoon thee welke lekker is. Hoeveel mij het kost boeit dan weinig. Als elk kopje heerlijk is heb ik daar best nog wat voor over.
Mijn kleine theepotjes die echt wel meerdere keren per week gebruikt worden (al is de grote wat onpraktisch vanwege de 800ML
)
http://www.ah.nl/producte...k-rooibos-original-1-kops
Als ik hier kijk naar de prijs per kilo en dat omreken is mijn losse thee dus goedkoper.
Eigenlijk kijk ik daar niet naar. Ik wil gewoon thee welke lekker is. Hoeveel mij het kost boeit dan weinig. Als elk kopje heerlijk is heb ik daar best nog wat voor over.
Mijn kleine theepotjes die echt wel meerdere keren per week gebruikt worden (al is de grote wat onpraktisch vanwege de 800ML

Thee van dezelfde kwaliteit is in builtjes echt heel veel duurder per kop. Met andere woorden: Voor hetzelfde geld kun je veel hogere kwaliteit losse thee kopen.Deezers schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:03:
Is losse thee nou duurder of niet? Doosjes thee zit vaak ook maar 40 gram in..
bszz, wat vind jij als kenner van 't huis van Levelt's bosvruchten thee? Ik heb vorig weekend toevallig een pakje gekocht om uit te proberen voor 's avonds. Het kauwgombal gehalte is erg hoog maar dat vind ik af en toe best lekker. Er staan geen ingredienten op de verpakking maar ik ga er stilletjes vanuit dat het niet alleen gedroogde maar ook gesuikerde vruchten zijn.
In ander nieuws; ben onlangs ook in de 'nieuwe' zaak van Mattheus in Antwerpen geweest. Klassieke theewinkel (sinds 1907) met veel keuze. Leuk voor wie eens in 't Stad is. De sencha was prima in ieder geval.
In ander nieuws; ben onlangs ook in de 'nieuwe' zaak van Mattheus in Antwerpen geweest. Klassieke theewinkel (sinds 1907) met veel keuze. Leuk voor wie eens in 't Stad is. De sencha was prima in ieder geval.
Bedoel je "Bosfruit" (los gedroogd fruit) of "Bosvruchten" (doosje van 10 builtjes)? Bosfruit is gedroogd fruit. Als je dit voorverpakt hebt gekocht staan de ingredienten op de onderkant van het zakje. Er is geen extra suiker toegevoegd. De suiker die er in zit is wat er van nature al in het gedroogde fruit zit. Als ijsthee vind ik hem prima maar warm zal ik 'm niet zo snel Hetzelfde geldt voor de bosvruchten. Ook niet mijn favoriet en ook hier is geen suiker aan toegevoegd.Tektoon schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:49:
bszz, wat vind jij als kenner van 't huis van Levelt's bosvruchten thee? Ik heb vorig weekend toevallig een pakje gekocht om uit te proberen voor 's avonds. Het kauwgombal gehalte is erg hoog maar dat vind ik af en toe best lekker. Er staan geen ingredienten op de verpakking maar ik ga er stilletjes vanuit dat het niet alleen gedroogde maar ook gesuikerde vruchten zijn.
Overigens net via een collega een zwarte Japanse thee gekregen. Kom je eigenlijk niet zo veel tegen en was voor mij dan ook een primeur. Erg smakelijke thee met iets stroopachtigs zoet.
[ Voor 7% gewijzigd door bszz op 18-05-2016 09:18 ]
Op de onderkant, check.
Ik bedoelde die 'bosfruit'. Geen toegevoegde suikers inderdaad. Ga 'm binnenkort ook eens als ijsthee inzetten, goed idee.

Ik bedoelde die 'bosfruit'. Geen toegevoegde suikers inderdaad. Ga 'm binnenkort ook eens als ijsthee inzetten, goed idee.
Thee kan ook dienen als ingredient om voedsel mee te koken. Werd daarop gewezen in een tv show van chefkok Martin Yan. Zelf nog niet geprobeerd. Voorbeeld gerechten die ik zo gauw kon vinden: https://www.tealifestyle.nl/koken-met-thee/receptenbszz schreef op zondag 17 mei 2015 @ 00:50:
Topic is nog in ontwikkeling. Alle opbouwende kritiek, ideeën over onderbelichte of ontbrekende onderwerpen en hulp bij vormgeving zijn welkom!
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Tip voor ijsthee: flash brew = vervang de helft van het water door ijsblokjes. Zet met de andere helft (2x zo sterke) thee en giet die na het zetten uit over het ijs. Veel lekkerder (minder bitters) dan thee zetten en af laten koelen.Tektoon schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:24:
Op de onderkant, check.![]()
Dan heb je gelijk een goede theesommelier gevonden die erg goed thee en voedsel weet te combineren. Ik zal binnenkort eens wat linkjes verzamelen in de OP. daar komt deze dan ook tussen.mekkieboek schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:05:
[...]
Thee kan ook dienen als ingredient om voedsel mee te koken. Werd daarop gewezen in een tv show van chefkok Martin Yan. Zelf nog niet geprobeerd. Voorbeeld gerechten die ik zo gauw kon vinden: https://www.tealifestyle.nl/koken-met-thee/recepten
Koken met thee kan maar heeft zijn beperkingen, of anders gezegd: vergt wat creativiteit. Als je een gearomatiseerde thee gebruikt vind ik eigenlijk dat je meer met die aroma's aan het spelen dan met de thee zelf.Kan overigens best leuk zijn en soms ook handig. Heb zelf wel eens een stuk zalm "gerookt" door deze een nachtje in de koelkast te leggen ingepakt in droge Lapsang Souchong. Het resultaat was niet verkeerd alleen proef je natuurlijk niet echt de thee maar vooral de toegevoegde rooksmaak. Niet gearomatiseerde theeën zijn uitdagender en en je ziet bij Karlijn dat ze veelal de blaadjes zelf in de gerechten verwerkt.
Fruitthee maken met koud water, laten trekken in de koelkast voor 8-12u, geeft ook wel een goed resultaat. Jouw tip lijkt me goed als het snel moet gaan, alhoewel je het dan nog niet meteen koud genoeg krijgt lijkt me.bszz schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:05:
[...]
Tip voor ijsthee: flash brew = vervang de helft van het water door ijsblokjes. Zet met de andere helft (2x zo sterke) thee en giet die na het zetten uit over het ijs. Veel lekkerder (minder bitters) dan thee zetten en af laten koelen.
Is snel en onmiddellijk koud. Jouw manier is overigens ook uitstekend maar duurt langer.Phuncz schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:27:
[...]
Fruitthee maken met koud water, laten trekken in de koelkast voor 8-12u, geeft ook wel een goed resultaat. Jouw tip lijkt me goed als het snel moet gaan, alhoewel je het dan nog niet meteen koud genoeg krijgt lijkt me.
Obubu komt weer naar je toe deze zomer
op 17&18 maart zijn ze in Antwerpen voor een ordinaire thee- & chocolade proeverij en op19&20 maart zijn er complete Japanse thee workshops in Den Haag bij de koffie- en thee academie.
Deelname aan de workshops is niet goedkoop zo te zien maar die proeverij bij mij om de hoek kost geen drol dus daar ga ik wel efkes heen.
Ik hoop dat je er ook meteen thee kan kopen maar ik vrees van niet. Anders sla ik meteen in.
op 17&18 maart zijn ze in Antwerpen voor een ordinaire thee- & chocolade proeverij en op19&20 maart zijn er complete Japanse thee workshops in Den Haag bij de koffie- en thee academie.
Deelname aan de workshops is niet goedkoop zo te zien maar die proeverij bij mij om de hoek kost geen drol dus daar ga ik wel efkes heen.
Ik hoop dat je er ook meteen thee kan kopen maar ik vrees van niet. Anders sla ik meteen in.
Vorige keer in Den Haag kon je ook thee kopen. Dat verwacht ik nu eigenlijk wel weer.Tektoon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:30:
Obubu komt weer naar je toe deze zomer![]()
Vorige week in Zuid-Frankrijk rondgetrokken waarvan 1 dag in Toulouse. In deze stad kwam ik de keten Palais Des Thes tegen. Wat een fijne winkel en personeel, we werden meteen geholpen
. Misschien zelf wel te veel personeel, iedereen was op zig wel bezig inpakken klanten helpen enz. Deze winkel mag ook naar Nederland komen
.
Hier een paar foto's die ik heb gemaakt.

Door het glazen dekseltje op te tillen kan je hier in ruiken, erg slim gedaan!

Hier een paar foto's die ik heb gemaakt.
[ Voor 55% gewijzigd door walterworld op 21-04-2017 09:37 ]
Zijn er hier nog mensen die SPECIAL.T drinken? Mijn apparaat is kapotgegaan en ik ga 'm niet vervangen, maar ik heb nog wel een boel cups in huis. Stuur een PB als je interesse hebt om ze tegen een leuk prijsje over te nemen
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Het valt mij op dat Betjeman & Barton uit Den Haag nog niet is genoemd. Een hele fijne winkel om thee te kopen en ze hebben ook een webwinkel.
Persoonlijk vind ik ze een heel stuk beter dan Simon Levelt.
Persoonlijk vind ik ze een heel stuk beter dan Simon Levelt.
Vond niet direct een betere plaats om dit te zetten.
Een klein jaar geleden kreeg mijn vrouw een theeplant voor moederdag.
Die groeit wel, maar eens de bladeren hun normaal formaat hebben kleuren ze al snel bruin.
We zouden graag zelf eens oogsten, maar dat lukt zo niet goed. De plant staat binnen in een grote pot in klassieke potgrond.
Iemand tips? Zijn er speciale meststoffen die deze plant nodig heeft? Speciaal type grond?
Die groeit wel, maar eens de bladeren hun normaal formaat hebben kleuren ze al snel bruin.
We zouden graag zelf eens oogsten, maar dat lukt zo niet goed. De plant staat binnen in een grote pot in klassieke potgrond.
Iemand tips? Zijn er speciale meststoffen die deze plant nodig heeft? Speciaal type grond?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb zelf geen theeplant, maar even googlen leert mij dat hetTommie12 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:27:
Vond niet direct een betere plaats om dit te zetten.
a) een buitenplant is
en
b) De theeplant houdt van een lichte, beschutte plek in vochtige, licht zure grond.
Zet hem dus in de achtertuin, met een zak turf erbij zou ik zeggen.
Ik zie dat op dit topic niet echt meer gereageerd wordt, en dat vind ik best jammer
Ik ben zelf een flinke thee drinker, maar eigenlijk vind ik het best moeilijk om ‘loose leaf’ thee te vinden. Ik weet dat het merk Loyd (verkrijgbaar bij bepaalde Poolse supermarkten) loose leaf thee heeft (Assam, Yunnan, Ceylon, Earl Grey, Green, Madras) maar van veel van die thee heb ik überhaupt nog nooit van gehoord.
Wel moet ik zeggen dat de selectie van normale thee, fruitthee, kruidenthee en yerba mate, wel echt veel groter is bij de Poolse supermarkt. Ik heb zelf denk ik tegenwoordig meer thee van Poolse merken dan Nederlandse. Heeft iemand anders ook wel eens Poolse thee gehad?
Ik ben zelf een flinke thee drinker, maar eigenlijk vind ik het best moeilijk om ‘loose leaf’ thee te vinden. Ik weet dat het merk Loyd (verkrijgbaar bij bepaalde Poolse supermarkten) loose leaf thee heeft (Assam, Yunnan, Ceylon, Earl Grey, Green, Madras) maar van veel van die thee heb ik überhaupt nog nooit van gehoord.
Wel moet ik zeggen dat de selectie van normale thee, fruitthee, kruidenthee en yerba mate, wel echt veel groter is bij de Poolse supermarkt. Ik heb zelf denk ik tegenwoordig meer thee van Poolse merken dan Nederlandse. Heeft iemand anders ook wel eens Poolse thee gehad?
Ik haal het zelf normaliter op de Albert Cuypmarkt bij de Peperbol. Maarja Corona gooit daar nu roet in 't eten, dus ik zit tijdelijk even zonder.. dan maar over op zakjesthee en wanneer het weer kan haal ik weer nieuwe. Ben niet anders gewend, van kleins af aan al met oma over de markt, daarna met m'n moeder was het een halfjaarlijks uitje.
I have stability. The ability to stab.
Yes, al zijn Poolse thee's voor mijn gevoel wel vaak gearomatiseerd. Maar de keuze is reuzeWinduss schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:39:
Ik zie dat op dit topic niet echt meer gereageerd wordt, en dat vind ik best jammer![]()
Heeft iemand hier wel eens thee gekocht via AliExpress? Ik heb een godsgruwelijke hoeveelheid thee (paar kilo, lol), maar ik begin door m’n voorraad Bai Hao Yin Zhen (witte thee, silver needle) heen te raken. (Heb nog wel iets van een kilo fuding white en Moonlight, maar dat is het toch nét niet vergeleken met Yin Zhen.) Die moet weer aangevuld worden, want I’ll be damned als die op is.
Nu verkopen ze het spul ook op AliExpress, maar ik... Heb nogal gemengde ervaringen met die toko. De pest is, er staan een aantal varianten tussen die in lokale theewinkels nauwelijks tot niet leverbaar zijn en dat heeft m’n interesse wel gewekt. Maarja... ‘t blijft Ali. Als niemand ‘t weet/geprobeerd heeft ga ik misschien de gok eens wagen, maar toch.
Nu verkopen ze het spul ook op AliExpress, maar ik... Heb nogal gemengde ervaringen met die toko. De pest is, er staan een aantal varianten tussen die in lokale theewinkels nauwelijks tot niet leverbaar zijn en dat heeft m’n interesse wel gewekt. Maarja... ‘t blijft Ali. Als niemand ‘t weet/geprobeerd heeft ga ik misschien de gok eens wagen, maar toch.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Nope, maar wel andere zaken en dan krijg je ook lang niet altijd wat je denkt te krijgen, m.a.w. het blijft een grote gok, helemaal als je het voor de prijs doet, en dan denk ik voornamelijk aan kwaliteitsissues en pesticiden. De binnenlandse Chinese markt zelf is namelijk dusdanig goed dat er geen enkele reden is om goede thee voor een "stuntprijs" te verkopen op Aliexpress, tenzij er iets mee aan de hand is. Zelf zou ik het bij meer gerenommeerde bedrijven als bijvoorbeeld Yunnan Sourcing houden.WhatsappHack schreef op zondag 17 mei 2020 @ 04:08:
Heeft iemand hier wel eens thee gekocht via AliExpress? Ik heb een godsgruwelijke hoeveelheid thee (paar kilo, lol), maar ik begin door m’n voorraad Bai Hao Yin Zhen (witte thee, silver needle) heen te raken. (Heb nog wel iets van een kilo fuding white en Moonlight, maar dat is het toch nét niet vergeleken met Yin Zhen.) Die moet weer aangevuld worden, want I’ll be damned als die op is.
Die op Ali lijken verdacht vaak dezelfde stock foto te gebruiken waarop geen merk zichtbaar is, meestal een slecht teken.WhatsappHack schreef op zondag 17 mei 2020 @ 04:08:
Het is bijvoorbeeld ook op Amazon te krijgen:
https://www.google.com/search?q=yinzhen+eu+shipping
Ik bestel geregeld bij Health Tea House. Zij staan op AliExpress en op Ebay. Ik bestel daar altijd Oolongthee.WhatsappHack schreef op zondag 17 mei 2020 @ 04:08:
Heeft iemand hier wel eens thee gekocht via AliExpress?
Zelf heb ik er goede ervaringen mee. Ik ben geen fijnproever en de beste Oolongthee die ik ken heeft iemand ooit voor mij meegenomen uit Taiwan, maar ik heb er betere ervaring mee dan met de Oolongthee die je bij Simon Levelt kan kopen.
Ik heb al vaker van die setjes met proeftheeverpakkingen gekocht bij Health Tea House. Zo leer je nog eens thee kennen. Je moet wel geduld hebben voor je het ontvangt.
Ik ga dinsdag proberen de grens over te steken. Een van de eerste dingen die ik doe is thee kopen want ik ben al een tijdje door m'n voorraad heen en die Lipton komt m'n neus uit. M'n Levelt boer raadde me vorige keer Koreaanse thee aan oid, ga ik nu een zakje van proberen.SmurfLink schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:57:
Maarja Corona gooit daar nu roet in 't eten, dus ik zit tijdelijk even zonder..
Hé wat grappig, een theemutsen topic!
Ik drink al jaren losse thee van Simon van Levelt. Ik blijft hangen bij de earl grey superior. Blijft mijn favoriet.
Ik heb 2 500ml glazen met een rvs removable filter.
Nu met het thuiswerken gaat de voorraad wel hard moet ik zeggen!
Ik drink al jaren losse thee van Simon van Levelt. Ik blijft hangen bij de earl grey superior. Blijft mijn favoriet.
Ik ben bezig om me door de Levelt earl grey collectie aan het heen drinken... Superior is goed, maar nog geen favoriet, London is ok... Russian interesant, bio en darjeeling liggen wel klaar, nog niet geprobeerd... Iemand nog tips?Frontysco schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:53:
Ik ben gek op russian earl grey, maar niet op die van simon want daar zitten kruidnagels inred bull schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:48:
[...]
Ik ben bezig om me door de Levelt earl grey collectie aan het heen drinken... Superior is goed, maar nog geen favoriet, London is ok... Russian interesant, bio en darjeeling liggen wel klaar, nog niet geprobeerd... Iemand nog tips?

De grootste hardlopers hier zijn de london earl grey (voor een 'stevige' bak thee) en de earl grey darjeeling voor een 'mellow' earl grey, ook voor bezoek.
Hier trouwens 3x theepot met filter, hardstikke handig
We zijn underground, maar af en toe trekt iemand de steen van onze kop en dan zijn we even te zien in de huiskamer of waar het topic dan ook staat.Frontysco schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:53:
Ik heb de afgelopen maanden wel wat Verveine gedronken. Geen echte thee natuurlijk, maar die grote zakken met hele blaadjes zijn lekker na het eten. Morgen hoop ik zelfs een Verveine plant op de kop te tikken en ze zelf te kweken. Citroenmelisse op Kratky is trouwens ook een aanrader om zelf te kweken. Groeit ook in je vensterbank snoeihard, dus je moet wel doorzuipen.
Ik heb alle varianten van de earl grey bij Simon wel gezien en kom altijd terug op de superior. De London heb ik ook altijd op voorraad om wat af te wisselen maar vind ik minder sterk dan de superior.red bull schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:48:
[...]
Ik ben bezig om me door de Levelt earl grey collectie aan het heen drinken... Superior is goed, maar nog geen favoriet, London is ok... Russian interesant, bio en darjeeling liggen wel klaar, nog niet geprobeerd... Iemand nog tips?
Andere smaken ben ik niet zo fan van. Op het werk helaas gebonden aan pickwick...
Goedemorgen,
Zojuist alles gelezen in dit topic, leuk! Ik neem al een paar jaar losse thee, maar blijf bij dezelfde smaken hangen die ik neem (groene thee met citroen, rooibos sinaasappel, zwarte thee met citroen). Wil nu voor het eerst thee bestellen bij Levelt. Hebben jullie een smaak die jullie mij kunnen adviseren? Bij voorkeur niet te zoete thee. Ik zie dat er pakketten zijn, maar wil ook graag jullie advies horen met smaken die hierbij een beetje kunnen passen! Mag eventueel ook een iets andere smaak zijn.
Zojuist alles gelezen in dit topic, leuk! Ik neem al een paar jaar losse thee, maar blijf bij dezelfde smaken hangen die ik neem (groene thee met citroen, rooibos sinaasappel, zwarte thee met citroen). Wil nu voor het eerst thee bestellen bij Levelt. Hebben jullie een smaak die jullie mij kunnen adviseren? Bij voorkeur niet te zoete thee. Ik zie dat er pakketten zijn, maar wil ook graag jullie advies horen met smaken die hierbij een beetje kunnen passen! Mag eventueel ook een iets andere smaak zijn.
De earl grey superior van Simon Levelt drink ik ook meestal! Erg lekker!Frontysco schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:04:
[...]
Ik heb alle varianten van de earl grey bij Simon wel gezien en kom altijd terug op de superior. De London heb ik ook altijd op voorraad om wat af te wisselen maar vind ik minder sterk dan de superior.
In de herfst/winter drink ik ook regelmatig de Indian Chai van Simon Levelt.
De Indian Chai Green ook weleens geprobeerd, maar ik vind de zwarte thee variant lekkerder. Die is sterker van smaak.
Ik wil nog wel meer theesoorten ontdekken bij Simon Levelt, maar weet niet zo goed waar te beginnen
Ik ben niet zo'n fan van kruiden of fruit thee.
Wat theezakjes uit de supermarkt betreft koop ik meestal de Twinings Original earl grey of de Clipper earl grey bij de AH.
Ja, dat vind ik dus het lastige. Wil wel experimenten met andere smaken, maar ik ben niet gek op hele bijzondere smaken. Daarom stelde ik ook de vraag. Ik ga morgen bestellen, dus ik hoop dat nog mensen lekkere smaken voor ons weten!
Ik neem earl grey superior mee! Verder suggesties hoor ik graag!
Ik had vorige keer (geen idee waarom) Milky Oolong besteld. Die smaakt dus serieus naar perzik. Hoe dan..? Ik houd niet van fruitsmaakjes en niet van zoet, en moest in eerste instantie even heel erg wennen aan deze. Maar, als ik zin heb in een 'zachte' thee dan is deze toch wel heel lekker. YMMV, ik kan hem dus (uiteindelijk) wel aanraden.ldekkers1 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:42:
Ja, dat vind ik dus het lastige. Wil wel experimenten met andere smaken, maar ik ben niet gek op hele bijzondere smaken. Daarom stelde ik ook de vraag. Ik ga morgen bestellen, dus ik hoop dat nog mensen lekkere smaken voor ons weten!
Nu niet leverbaar overigens.
Deze is ook lekker, als zachte thee, niet zoet of sterke smaak,. gewoon lekker. Ik had hem gekocht als Wonder van Haarlem, nu heet 'ie ineens anders (Groeten Uit..?) maar is wel dezelfde thee.
Vooral lekker als het warm is: Thé Marocain. (Gunpowder met kruizemunt)
Ik wil zelf nog een keer Shui Xian Charcoal Baked proberen. Alleen beetje dure thee, en heb verder niks nodig. Iemand hier ervaring met deze thee?
Edit:
Oh ja heb deze kortingscodes nog in de aanbieding:
10%.korting bij simon persoonlijke vouchercode:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
geldig tot en met 22 mei 2020
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
geldig tot en met 31 mei 2020
- Minimale bestelwaarde: € 0,00
- Niet geldig i.c.m. andere kortingsacties
- De korting is niet geldig i.c.m. andere aanbiedingen en geldt niet op cadeaukaarten, machines en categorie EnMeer.
[ Voor 16% gewijzigd door dragon2 op 19-05-2020 14:52 ]
Bedankt voor je reactie, die code ga ik zeker gebruiken!
Zal straks even naar de andere smaken kijken, ze lijken me erg lekker!
Zal straks even naar de andere smaken kijken, ze lijken me erg lekker!
Ik drink van de Levelt eigenlijk alleen maar groene Sencha. Geen speciale smaakjes dus. Er is een Japanse die wat verfijnder is dan de Chinese bio Sencha maar die kost ook het dubbele. Vandaag kocht ik die Koreaanse maar die moet ik nog proeven. Dit is de enige thee waar ik de hele dag van kan drinken zonder dat het mn neus uitkomt.
Zo, dit topic voor en door theeleuten is goed onder de radar gebleven zeg. Net heb ik een flink stuk gelezen, want als echte theedrinker ben ik altijd op zoek naar adressen waar je goede thee kunt kopen.
Zelf ben ik, als fervent theedrinker, een liefhebber van losse thee. De zakjes thee heb ik al jaren geleden afgeschaft. Ook smaakjes thee drink ik vrijwel nooit meer, ook niet als losse thee. Mijn dagelijkse vocht probeer ik in de vorm van sencha binnen te krijgen. Ook ben ik een liefhebber van Darjeeling (first flush) en witte thee. Mocht er nog iemand zijn met een "must try" tip dan hoor ik die graag.
Zelf ben ik, als fervent theedrinker, een liefhebber van losse thee. De zakjes thee heb ik al jaren geleden afgeschaft. Ook smaakjes thee drink ik vrijwel nooit meer, ook niet als losse thee. Mijn dagelijkse vocht probeer ik in de vorm van sencha binnen te krijgen. Ook ben ik een liefhebber van Darjeeling (first flush) en witte thee. Mocht er nog iemand zijn met een "must try" tip dan hoor ik die graag.
Omdat het regelmatig voorbij komt in dit topic heb ik vanmorgen bij de Aziatische supermarkt Japanse groene sencha en een oolong thee meegenomen.
De sencha vind ik niet echt lekker.
Maar ik hou sowieso niet echt van pure groene thee.
Groene thee vind ik het lekkerst op z'n Marokkaans: met munt (en honing).
https://www.simonlevelt.nl/the-marocain
Maar de Oolong vind ik wel heel erg lekker. Dit is wel een thee die lekker is de hele dag door te drinken.
Volgende keer maar meebestellen bij Simon Levelt.
Hebben jullie een favoriete Oolong thee?
De sencha vind ik niet echt lekker.
Maar ik hou sowieso niet echt van pure groene thee.
Groene thee vind ik het lekkerst op z'n Marokkaans: met munt (en honing).
https://www.simonlevelt.nl/the-marocain
Maar de Oolong vind ik wel heel erg lekker. Dit is wel een thee die lekker is de hele dag door te drinken.
Volgende keer maar meebestellen bij Simon Levelt.
Ik houd vooral van de Oolong-thee met grote bladeren, waaronder:leendertv schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:04:
Taiwan High Mountain tea
Anxi Maoxi TieGuanYin
Dong Ding / Tung Tin
Ik kan van harte de proefpakketjes-set aanbevelen die o.a. bij Health Tea House op Ali of Ebay te verkrijgen zijn. Dan kan je zelf alles uitproberen. Ik haal veel thee bij Simon Levelt, maar de Oolong niet meer.
@leendertv: wat vind je dan niet lekker aan de sencha? Je zou het eens kunnen proberen met minder heet water of wat minder thee gebruiken. Of de blaadjes wat minder lang in het water houden.
Wat je ook kan doen is een zakje kruizemunt thee kopen en je eigen variant van the-marocain te maken met de sencha.
Wat je ook kan doen is een zakje kruizemunt thee kopen en je eigen variant van the-marocain te maken met de sencha.