Glasvezel provider waar modem in bridge-modus kan

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:01
Beste Tweakers,

Wegens de recente prijsverhoging van Ziggo heb ik besloten mijn abonnement bij ze op te zeggen. Ik had daar 50/5 internet. Ik heb bij Vodafone nu een Glasvezel (50/50) abonnement besteld, omdat zij de goedkoopste glasvezel aanbieder zijn. Echter na nog wat onderzoek vandaag (had ik natuurlijk moeten doen vóór het bestellen, stom! Maar ik heb nog 14 dagen bedenktijd) kom ik erachter dat het modem dat Vodafone meegeeft niet in Bridge modus gezet kan worden.

Ik ben eigenlijk niet van plan het modem/router van de provider te gaan gebruiken, omdat ik in het verleden heb gemerkt dat het eigenlijk altijd troep is waar niets aan in te stellen valt. Lopen te kloten met DMZ en poorten openzetten, zit ik niet (en niemand denk ik) op te wachten. Nu bij Ziggo (voorheen UPC) had ik het modem dan ook in Bridge-modus, zodat ik mijn eigen Router (met beter Wifi-bereik en fijnere instellingen) kon gebruiken.

Nu mijn vraag: zijn er providers (liefst glasvezel) die een modem meeleveren die je wél in bridge-modus kan zetten (dus géén dichtgetimmerde rommel). Waar je alléén internet af kunt nemen (tv interesseert mij niet) en die het liefst zo rond de 35 euro per maand kosten. Gecombineerde pakketten kunnen ook, mits de prijs dan niet te hoog wordt.

Wat ik al gevonden heb: Vodafone en Tele2 hebben beiden dichtgetimmerde rotzooi. Telfort kon ik nergens terugvinden, maar ik vrees het ergste. Dan zou Tweak nog kunnen, maar die kost dan weer 40 euro per maand (zijn eigenlijk weggegaan bij Ziggo omdat dat 36.50 per maand werd, waar we vorig jaar begonnen met 32.50). Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer zo... Iedere vergelijkingssite geeft ook andere providers die op mijn postcode kunnen...

Heeft iemand nog suggesties?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:39
Misschien heb je hier iets aan?

http://netwerkje.com/eigen-router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
Bedankt voor de snelle reactie! Maar dat zijn juist dingen waar ik eigenlijk niets mee te maken wil hebben. Ik wil gewoon simpel een modem/router die ik vóór mijn eigen router kan hangen. Door eigenlijk maar op 1 knopje te hoeven drukken. Ik wil dit juist omdat ik vroeger wel eens met een tele2 router en DMZ heb zitten klooien, maar daar zit ik niet weer op te wachten. Wat je zojuist stuurde ziet er eigenlijk als teveel werk uit (en is denk ik ook iets te complex voor mij, mocht er ergens een storing optreden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Experiaboxen kun je vervangen door een eigen router (zie eerder genoemde link), mits die overweg kan met VLAN of je plaatst er een slimme switch tussen en dan een router naar keuze erachter.

Tweak maakt gebruik van een of andere Zyxel en ook hier is VLAN van toepassing (maar PPPoE itt bij KPN niet). Die heb ik in de doos zitten, heb een switch geplaatst die overweg kan met VLAN's en eigen router(-pc) daarachter geplaatst.

Voor alleen internet is het instellen zo gebeurt, iptv en voip erbij vereist meer werk, maar heb ik geen ervaring mee.

Concepts had die toestanden niet, maar is overgenomen door Telfort en die doet geloof ik nu ook aan Experiaboxen.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 14-05-2015 19:53 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 09:31
Volgens mij zijn je wensen dan incompatibel met het aanbod. Bijna alle provers leveren hun verbindingen op met een device dat zowel bekabeld als wireless meerdere clients van internet kan voorzien (aka. een wireless router).

Wil je het anders, dan zul je toch echt een klein beetje moeten investeren. Een apparaat van de ISP dat in 'bridgemodus' kan is niet meer dan een (unsupported) bijkomstigheid.

Gelukkig is glasvezel niet zo complex, de enige 'belemmeringen' zijn meestal VLANs en/of PPPoE, los daarvan is het 'gewoon' ethernet over glas of koper. Kwestie van een klein beetje tijd investeren, zoals Raven hierboven ook uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:14

Sebazzz

3dp

Raven schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:51:
Experiaboxen kun je vervangen door een eigen router (zie eerder genoemde link), mits die overweg kan met VLAN of je plaatst er een slimme switch tussen en dan een router naar keuze erachter.
Punt is dat dit niet ondersteunt is: Het kan op elk moment omvallen en misschien verklaart KPN het wel als onrechtmatig gebruik van het abonnement. Bridge modus bij UPC/Ziggo is wél ondersteunt. Het lijkt mij dat je het liefst in een ondersteunde positie wilt zitten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:25

Super_ik

haklust!

Ik heb onsbrabantnet. De geleverde genexis modem staat standaard al in modem only mode. Geen Wifi, slechts 1 enkele ethernet poort, waarop ik direct een extern ip krijg.

[ Voor 32% gewijzigd door Super_ik op 14-05-2015 20:00 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Super_ik schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:58:
Ik heb onsbrabantnet. De geleverde genexis modem staat standaard al in modem only mode. Geen Wifi, slechts 1 enkele ethernet poort, waarop ik direct een extern ip krijg.
Datzelfde heb ik ook :)
Kan het aanraden

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
Zoiets wat Super_ik omschrijft ben ik eigenlijk naar op zoek. Helaas is OnsBrabantNet niet beschikbaar op mijn adres :(

@Thralas: ik heb inderdaad een hoop providers gevonden die niet aan mijn eisen voldoen. Vandaar dat ik dit topic open. Ik ben op zoek naar een provider dat een modem/router meegeeft waar ik zonder al teveel moeite mijn eigen router achter kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:01
Als je bij KPN of zo zit wel. Vodafone gebruikt een Draytek met SFP-poort die rechtstreeks aan de glasvezelkabel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:18
Krijg je bij vodafone niet een draytek?

Ik heb zelf telfort met een eigen router (asus). Router die ik van telfort kreeg doet als AP dienst op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Bij Helden van Nu kun je hun Mikrotik router in bridge mode laten zetten, zodat je er zelf een PPPoE router achter zetten. Ikzelf heb die Mikrotik ondertussen met pensioen gestuurd en handel het Internet gebeuren nu zelf af via een TP-Link router met OpenWRT erop (die ondersteunt de benodigde VLAN tagging).

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
@MegaTronics Helden van Nu had ik zojuist ook gevonden inderdaad. Leek me in eerste instantie alleen voor bedrijven te zijn, maar ze leveren dus ook gewoon aan particulieren?

Verder heb ik geen idee wat PPPoE is. Bij UPC zette ik hun modem/router in Bridge Mode, hing ik er mijn eigen router aan en dan was het eigenlijk al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:53
Terug naar Ziggo dus. :o

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
@Ramon Vanwege de simpelheid van hun modem/router zou ik het zo doen :P Beetje jammer dat de rest zo belabberd is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

RockNoobster schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 20:57:
@MegaTronics Helden van Nu had ik zojuist ook gevonden inderdaad. Leek me in eerste instantie alleen voor bedrijven te zijn, maar ze leveren dus ook gewoon aan particulieren?

Verder heb ik geen idee wat PPPoE is. Bij UPC zette ik hun modem/router in Bridge Mode, hing ik er mijn eigen router aan en dan was het eigenlijk al klaar.
Helden van Nu is begonnen als zakelijke leverancier maar sluiten nu ook consumenten aan: http://www.heldenvan.nu/consument/

PPPoE is gewoon een connectie vorm, welke word gebruikt bij het merendeel van de glasvezel providers. Tweak gebruikt bijvoorbeeld gewoon DHCP op hun verbinding, net zoals Ziggo dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:07
RockNoobster schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 20:57:
[...] Verder heb ik geen idee wat PPPoE is. [...]
Deze opmerking in combinatie met
RockNoobster schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:44:
[...] Ik ben eigenlijk niet van plan het modem/router van de provider te gaan gebruiken, omdat ik in het verleden heb gemerkt dat het eigenlijk altijd troep is waar niets aan in te stellen valt.[...]
doet mij denken dat je door je ervaring met UPC routers in het verleden hebt besloten dat alle routers van providers slecht zijn.
Dat is niet waar IMO. Bijv. met de Zyxel van Tweak is niets mis qua instelbaarheid. Enig minpunt van deze router is dat het geen 5GHz doet en het signaal overall wat ondermaats is in vergelijking met mijn WNDR3800. Afgezien daarvan is er niets mis mee. Ik kan meer op dat ding instellen dan ik met mijn Netgear WNDR3800 stock ROM kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 14-05-2015 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
RockNoobster schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:00:
@Ramon Vanwege de simpelheid van hun modem/router zou ik het zo doen :P Beetje jammer dat de rest zo belabberd is :(
Als je kijkt naar die Helden van Nu, dan betaal je 99 euro borg + 258 eenmalig (als je voor internet + tv kiest). Dat is toch veel meer dan die 4 euro die ziggo nu duurder is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
@Caelorum Dit soort input is uiteraard ook gewenst :) Dat is inderdaad een beetje de mindset waar ik nu in zit ja. Punt is een beetje: eenmaal erachter is het vaak te laat en zit je een jaar aan een abonnement vast. Vandaar dat ik liever op voorhand zeker ben van een paar dingen ;) Het zou goed kunnen dat de router van Vodafone dikke prima is, maar ik dacht met deze post liever het zekere voor het onzekere te nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
Ramon schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:08:
[...]

Als je kijkt naar die Helden van Nu, dan betaal je 99 euro borg + 258 eenmalig (als je voor internet + tv kiest). Dat is toch veel meer dan die 4 euro die ziggo nu duurder is geworden?
Klopt, het is ook niet mijn eerste keus. Ik had puur alleen de zakelijke gevonden (36 euro p/m), maar inmiddels er al achter dat het duurder is. Maar ik ga niet alleen weg bij Ziggo voor de prijsverhoging ;)

Maar ik merk al dat mijn eisen redelijk ouderwets zijn, en eigenlijk tegenwoordig niet meer dit soort providers te vinden zijn. Of ze zijn er wel, maar kosten ook beduidend meer dan ik ervoor over heb ;)

[ Voor 16% gewijzigd door RockNoobster op 14-05-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
RockNoobster schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:08:
[...] Vandaar dat ik liever op voorhand zeker ben van een paar dingen ;) Het zou goed kunnen dat de router van Vodafone dikke prima is, maar ik dacht met deze post liever het zekere voor het onzekere te nemen ;)
Het is misschien handig om dan aan te geven wat je precies wilt doet, dan kunnen de mensen met de standaard routers aangeven of het wel of niet kan. Misschien is wat jij wil wel gewoon mogelijk met al die routers zonder het in bridge te zetten :)
Verder is het nou ook weer niet zo lastig om PPPOE of vlans in te stellen, dus een eigen router zal altijd wel mogelijk zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 14-05-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Bij mij was vooral het echte vaste IP adres (met reverse DNS mogelijkheid), alle poorten standaard open en het gebruik van een eigen router de reden om voor Helden van Nu te gaan. Ook is het handig dat het een kleinere provider is, waardoor de wachttijden bij de servicedesk ook erg minimaal zijn, mocht je ze nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
Caelorum schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:13:
[...]

Het is misschien handig om dan aan te geven wat je precies wilt doet, dan kunnen de mensen met de standaard routers aangeven of het wel of niet kan. Misschien is wat jij wil wel gewoon mogelijk met al die routers zonder het in bridge te zetten :)
Goed punt: Vooral de optie tot upnp. Poorten openzetten wordt ik doodmoe van. DNS bereik aanpassen. MAC-adressen blokkeren. Algeheel stabiel ding dat niet om de 10 minuten vastloopt.

Veel meer instellingen zit ik ook niet aan, maar ik twijfel vooral over het upnp gedeelte van bovenstaande. Veel fora op internet lijken te gaan over het gemis van die functie in de standaard routers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Upnp is trouwens wel het eerste wat ik uitschakel in een router, ik heb liever de controle over wat er open staat naar het Internet toe. Je wil niet weten hoeveel data er via upnp lekt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:44

Compizfox

Bait for wenchmarks

Bij glasvezel heb je vaak geen modem-router-combi (zoals bij DOCSIS of DSL), maar een NTU en een aparte router.

Ik weet niet of dit bij alle ISPs zo is, maar bij Tweak kun je er gewoon voor kiezen om de router die je krijgt (Zyxel-geval) gewoon niet te gebruiken.

Op die NTU zit gewoon een Ethernet-poort waarop op VLAN 34 gewoon IP-over-Ethernet geleverd wordt (geen onzin met PPPoE of dat soort grappen). Daar kun je gewoon een eigen router op prikken.

Ik wil je wel aanraden om UPnP uit te zetten/laten. UPnP is een grote security risk omdat malware het kan gebruiken om doodleuk poorten te openen. Het wordt al helemaal gevaarlijk als je router toelaat om poorten naar elk willekeurig apparaat te openen (in plaats van alleen naar het apparaat dat het aanvraagt).

http://www.howtogeek.com/...-is-upnp-a-security-risk/

[ Voor 52% gewijzigd door Compizfox op 14-05-2015 21:29 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Bedoel je daarmee de DHCP range? Want dan ben je met de Zyxel wel voorzien in die functionaliteit en denk eigenlijk wel bij alle providers. Zyxel heeft wel alleen MAC-adres whitelist, geen blacklist, maar dat zou niet zo'n probleem moeten zijn denk ik?

Verder inderdaad wat Compizfox en ieder ander persoon in dit topic al heeft gezegd: Je kan gewoon je eigen router gebruiken, mits deze PPPOE of vlan ondersteund, afhankelijk van provider welke je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
Caelorum schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:23:
[...]

Bedoel je daarmee de DHCP range? Want dan ben je met de Zyxel wel voorzien in die functionaliteit en denk eigenlijk wel bij alle providers. Zyxel heeft wel alleen MAC-adres whitelist, geen blacklist, maar dat zou niet zo'n probleem moeten zijn denk ik?

Verder inderdaad wat Compizfox en ieder ander persoon in dit topic al heeft gezegd: Je kan gewoon je eigen router gebruiken, mits deze PPPOE of vlan ondersteund, afhankelijk van provider welke je nodig hebt.
8)7 Die bedoel ik ja 8)7 Ik zal eens uitzoeken of mijn router dit ondersteund!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Caelorum schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:23:
[...]
Bij het merendeel van de de provider is PPPoE en VLAN van toepassing. Bij Tweak weet ik dat het DHCP en VLAN is. VLAN is bijna overal noodzakelijk en niet iedere router ondersteund dat standaard. Vandaar dat ik hiervoor OpenWRT gebruik, ik meen te herinneren dat de nieuwe Asus routers het wel standaard ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MegaTronics schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:28:
ik men te herinneren dat de nieuwe Asus routers het wel standaard ondersteunen.
productreview: Asus RT-AC68U Zwart review door Zorian ctrl+f naar "nvoeren onder de speciale vereisten." en dan plaatje bekijken, ondersteuning is er inderdaad :)

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 14-05-2015 21:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RockNoobster
[...]

Bij het merendeel van de de provider is PPPoE en VLAN van toepassing. Bij Tweak weet ik dat het DHCP en VLAN is. VLAN is bijna overal noodzakelijk en niet iedere router ondersteund dat standaard. Vandaar dat ik hiervoor OpenWRT gebruik, ik meen te herinneren dat de nieuwe Asus routers het wel standaard ondersteunen.
Ik bezit de TP- Link TL-WR1043ND. deze heeft inderdaad de PPPoE functie. VLAN kan ik echter niets over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Vodafone levert toch een Draytek met glas?

Welke eigenlijk? De Vigor 1000 of de 2960F?
Sommige Draytek modellen kun je PPPoE passthrough doen. Daarmee kun je toch een eigen router erachter plaatsen? Ook ondersteunen veel Drayteks een routed subnet, Als je een blokje van 5 of meer hebt, dan kun je die weer routeren naar een router erachter die dan als enige de NAT doet, zodat je geen NAT achter NAT hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 14-05-2015 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

RockNoobster schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:34:
[...]

Ik bezit de TP- Link TL-WR1043ND. deze heeft inderdaad de PPPoE functie. VLAN kan ik echter niets over vinden...
Voor VLAN ondersteuning moet je dan naar OpenWRT. http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:24

D4NG3R

kiwi

:)

Caiway? Je krijgt een glasvezelmodem en thats it, voor een router moet je bijbetalen en het enige wat dat ding doet is een modem zijn dus ook geen gedoe met restricties van wat je er achter kan hangen.

Edit: Niet helemaal correct trouwens, ik bedenk me net dat de telefoon er ook aan hangt.

Belangrijker misschien is de vraag; welke providers heb je beschikbaar?

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 14-05-2015 21:49 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
Trommelrem schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:41:
Vodafone levert toch een Draytek met glas?

Welke eigenlijk? De Vigor 1000 of de 2960F?
Sommige Draytek modellen kun je PPPoE passthrough doen. Daarmee kun je toch een eigen router erachter plaatsen? Ook ondersteunen veel Drayteks een routed subnet, Als je een blokje van 5 of meer hebt, dan kun je die weer routeren naar een router erachter die dan als enige de NAT doet, zodat je geen NAT achter NAT hebt.
De draytek vigor 2132fvn. Waar dus geen upnp functie op zit :(

Verder dacht ik een vraag te stellen waar een makkelijk antwoord op te geven was. Maar ik merk dat hoe meer antwoorden ik lees, hoe minder ik er van snap :p hoe meer ik denk: rocknoobster hou het maar lekker bij de standaard router. Of neem gewoon vodafone en werk met een workaround...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
RockNoobster schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:47:
[...]

De draytek vigor 2132fvn. Waar dus geen upnp functie op zit :(
Veel Draytek's hebben wel UPnP, maar ook hebben veel Draytek's features die je alleen via SSH kunt instellen. Normaliter is deze handleiding van toepassing, maar sommige Linux-modellen (2130 bijvoorbeeld, wellicht dus ook de 2132) zul je met Vi of Nano moeten configureren.

En anders gebruik je de PPPoE passthrough en zet je je eigen router erachter.

[ Voor 22% gewijzigd door Trommelrem op 14-05-2015 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Als (de switch in) je router al geen VLANs ondersteunt, vraag ik me af of die router wel een waardige upgrade is boven de router die je ISP je geeft.
RockNoobster schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:34:
[...]
Die router gebruik ik zelf ook, en die heeft gewoon support voor VLANs.

Toevallig heb ik een artikel geschreven over hoe je je eigen router moet instellen als je die wilt gebruiken met Tweak glasvezel. In dat artikel heb ik de TL-WR1043ND met OpenWRT als voorbeeld gebruikt, dus misschien komt het je wel van pas: https://tuxplace.nl/tutor...met-tweak-groen-glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

@Compizfox:

In het begin was de Tweak firmware van de Zyxel alles behalve stabiel te noemen, dus het verbaasd mij niet dat mensen toen op zoek zijn gegaan naar alternatieven. Volgens mij hebben ze tegenwoordig de firmware aardig op orde, ik lees weinig problemen in het Tweak topic.

Gelukkig bestaat de mogelijkheid door met alternatieve firmware op veel routers alsnog VLAN ondersteuning toe te voegen op routers, net zoals jij zelf hebt gedaan met je TL-WR1043ND via OpenWRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
D4NG3R schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:46:
Caiway? Je krijgt een glasvezelmodem en thats it, voor een router moet je bijbetalen en het enige wat dat ding doet is een modem zijn dus ook geen gedoe met restricties van wat je er achter kan hangen.

Edit: Niet helemaal correct trouwens, ik bedenk me net dat de telefoon er ook aan hangt.

Belangrijker misschien is de vraag; welke providers heb je beschikbaar?
Via al die prijsvergelijkers komt uit dat ik kan kiezen tussen: KPN, Vodafone, Telfort, XS4ALL, Tele2 (en dan Ziggo).

Echter dingen als Helden van Nu bestaan blijkbaar ook nog, maar die kan ik nergens vinden. Ik hoopte dus een beetje op iets meer van dit soort (onbekendere) providers die een wat prettiger modem/router meeleveren.

Punt is dat ik veel game en daar upnp wel redelijk fijn is om te hebben.

EDIT: Volgens dit forum zou het mogelijk moeten zijn om mijn eigen router inclusief UPNP te gebruiken i.c.m. het modem van vodafone: http://forum.vodafone.nl/...v-UPnP-en-NAT/td-p/214215

[ Voor 10% gewijzigd door RockNoobster op 15-05-2015 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 20:56
Is fiber geen optie? Volgens hun site leveren die een alleen een Genexis modem en kan je daar iedere router op aansluiten en verbinden via DHCP.

Ik heb overigens geen ervaring met fiber... zie daarvoor Fiber (Voorheen Fype) Glasvezel provider ervaring

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
DeeD2k2 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 11:09:
Is fiber geen optie? Volgens hun site leveren die een alleen een Genexis modem en kan je daar iedere router op aansluiten en verbinden via DHCP.

Ik heb overigens geen ervaring met fiber... zie daarvoor Fiber (Voorheen Fype) Glasvezel provider ervaring
Fiber heb ik ook naar zitten kijken. Deze vind ik echter iets te duur (45 euro p/m). Ik heb net Telfort aan de telefoon gehad en zij beweren dat hun Experiabox v8 in Bridge-modus kan. Dat zou dan nog een oplossing zijn. Wel iets duurder dan ik wil (40 euro p/m) maar weg bij Ziggo is me die paar euro wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:15
je zou ook kunnen kiezen voor xs4all, die leveren een fritzbox, maar een andere modem/router naar keuze (zelf kopen) kan altijd
(voor zover ik weet)

[ Voor 7% gewijzigd door akatar op 15-05-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
akatar schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 11:28:
je zou ook kunnen kiezen voor xs4all, die leveren een fritzbox, maar een andere modem/router naar keuze (zelf kopen) kan altijd
(voor zover ik weet)
XS4ALL is ook nog een optie inderdaad! Wat ik eigenlijk veel lees, is dat nauwelijks iets aan mijn eisen voldoet. Maar dat eigenlijk alles beter is dan het kastje wat Vodafone je geeft. Dat ding blijkt dusdanig dichtgetimmerd te zijn dat het meer frustratie dan gemak oplevert.

Ik heb net met Online aan te telefoon gehangen, zij gebruiken de zyxel vmg8324-b10a. Volgens mij zijn daar ook wel wat dingen aan in te stellen.

Ook het feit dat ik geen telefoon en tv ga gebruiken maakt dat dingen misschien makkelijker te realiseren zijn dan ik denk (ondanks dat een modem niet in bridged modus kan).

EDIT: Het is XS4ALL geworden. Net aan de telefoon gehangen en zij hebben mij verzekerd dat op hun modem Bridge-mode en UPNP gewoon mogelijk zijn. Dus geen gedoe met instellingen waar ik de helft niet van begrijp :+ Bedankt voor de hulp iedereen!! O+

[ Voor 12% gewijzigd door RockNoobster op 15-05-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MegaTronics schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 08:46:
@Compizfox:

Gelukkig bestaat de mogelijkheid door met alternatieve firmware op veel routers alsnog VLAN ondersteuning toe te voegen op routers, net zoals jij zelf hebt gedaan met je TL-WR1043ND via OpenWRT.
OpenWRT "voegt geen VLAN-ondersteuning toe", die ondersteuning zit in de hardware (in de switch om precies te zijn). Een router zonder VLAN-support (in de hardware) kun je geen VLAN-support geven dmv andere firmware ;)

Maar begrijp ik het nou goed dat de stock firmware van de TL-WR1043ND je geen VLANs laat configureren in de webinterface? Dat is wel apart (omdat de hardware het wel kan).

@TS: Wat is er mis met Tweak dan? Daar hoef je hun bijgeleverde router helemaal niet te gebruiken, dat is veel beter dan twee routers achter elkaar met één daarvan in bridge-modus.
Net aan de telefoon gehangen en zij hebben mij verzekerd dat op hun modem Bridge-mode en UPNP gewoon mogelijk zijn.
Lol, nog steeds niet overtuigd dat je juist geen UPnP moet gaan gebruiken? 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Compizfox op 15-05-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
@TS: Wat is er mis met Tweak dan? Daar hoef je hun bijgeleverde router helemaal niet te gebruiken, dat is veel beter dan twee routers achter elkaar met één daarvan in bridge-modus.
Ik vond Tweak om de een of andere manier minder betrouwbaar overkomen (ik kende het bedrijf ook verder niet). Het liefst koos ik KPN omdat deze het meest bekend is, maar die vind ik abnormaal duur. En het is ook niet zozeer dat ik het modem per se niet wil gebruiken. Maar voor het geval het ruk is, wil ik de mogelijkheid hebben mijn eigen router te gebruiken.
Lol, nog steeds niet overtuigd dat je juist geen UPnP moet gaan gebruiken? 8)7
upnp blijft voor gaming gewoon handig. Veilig of niet. En ook niet helemaal het doel van dit topic om hier een discussie op te starten over upnp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 20:56
Compizfox schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:28:
[...]

OpenWRT "voegt geen VLAN-ondersteuning toe", die ondersteuning zit in de hardware (in de switch om precies te zijn). Een router zonder VLAN-support (in de hardware) kun je geen VLAN-support geven dmv andere firmware ;)

Maar begrijp ik het nou goed dat de stock firmware van de TL-WR1043ND je geen VLANs laat configureren in de webinterface? Dat is wel apart (omdat de hardware het wel kan).

[...]
Ik was altijd in de veronderstelling dat vrijwel alle consumenten routers een 5 poort switch bezitten waarbij d.m.v. VLAN de WAN poort van de LAN poorten gescheiden is. Of is dit een gevalletje klok-klepel? :P

Vanuit die aanname: Volledige controle wordt niet gegeven omdat de meeste consumenten het niet gebruiken (al gaat dit mogelijk veranderen met glasvezel aansluitingen) en je dan je VLAN controle in moet richten in de web interface (inclusief beveiliging zodat de LAN poorten niet plotseling allemaal WAN poorten zijn etc.). Die investering is te groot voor routers van een paar tientjes.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

DeeD2k2 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:51:
[...]
Ik was altijd in de veronderstelling dat vrijwel alle consumenten routers een 5 poort switch bezitten waarbij d.m.v. VLAN de WAN poort van de LAN poorten gescheiden is. Of is dit een gevalletje klok-klepel? :P
Oh, dat zou best kunnen. Bij de TL-WR1043ND is dit inderdaad het geval ;)

RockNoobster schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:46:
[...]
upnp blijft voor gaming gewoon handig. Veilig of niet. En ook niet helemaal het doel van dit topic om hier een discussie op te starten over upnp ;)
Voor welke games heb je UPnP nodig dan? Ik game zelf ook meer dan genoeg, maar heb nog nooit UPnP nodig gehad.

Het zou ook nergens voor nodig hoeven te zijn, tenzij je zelf gameservers host.

[ Voor 37% gewijzigd door Compizfox op 15-05-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RockNoobster schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:46:
[...]

Ik vond Tweak om de een of andere manier minder betrouwbaar overkomen (ik kende het bedrijf ook verder niet). Het liefst koos ik KPN omdat deze het meest bekend is,
1) je wilt een stel afwijkende hobbyist-eisen en dan wil je het liefst "het meest bekend"... 8)7
2) XS4All=Telfort=KPN. Je hebt dus voor KPN gekozen :+
maar die vind ik abnormaal duur.
Yep, want er zijn zat mensen die alleen op een 'bekende' naam afgaan en daar (te)veel geld voor over hebben. Mensen die daar geen geld voor over hebben vangen ze gewoon met Telfort :z
En het is ook niet zozeer dat ik het modem per se niet wil gebruiken. Maar voor het geval het ruk is, wil ik de mogelijkheid hebben mijn eigen router te gebruiken.
Verstandige houding.
[...]

Een topic is een plek voor een discussie. Die kan rustig andere kant op gaan dan de topicstarter oorspronkelijk voor ogen had. Het is in ieder geval goedbedoeld advies - uPnP is voor meer dan alleen de rechtmatige eigenaar "handig", mocht je een keer op moeten vallen bij de verkeerde griefer, dan kun je je lol op.

Het is een veel beter idee je wat beter in de materie te verdiepen, te leren wat de games met uPnP doen en hoe je hetzelfde handmatig, gecontroleerd kunt doen dmv port forwards nog even los van de discussie of je dat op de modem/router van je provider of op je eigen router doet. En soms gewoon een game weigeren die volkomen onveilig is (ik denk bijv aan Fifa2014 die iets meer dan 20000 poorten open moest hebben :X )

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 15-05-2015 13:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
Voor welke games heb je UPnP nodig dan? Ik game zelf ook meer dan genoeg, maar heb nog nooit UPnP nodig gehad.

Het zou ook nergens voor nodig hoeven te zijn, tenzij je zelf gameservers host.
Een topic is een plek voor een discussie. Die kan rustig andere kant op gaan dan de topicstarter oorspronkelijk voor ogen had. Het is in ieder geval goedbedoeld advies - uPnP is voor meer dan alleen de rechtmatige eigenaar "handig", mocht je een keer op moeten vallen bij de verkeerde griefer, dan kun je je lol op.

Het is een veel beter idee je wat beter in de materie te verdiepen, te leren wat de games met uPnP doen en hoe je hetzelfde handmatig, gecontroleerd kunt doen dmv port forwards nog even los van de discussie of je dat op de modem/router van je provider of op je eigen router doet. En soms gewoon een game weigeren die volkomen onveilig is (ik denk bijv aan Fifa2014 die iets meer dan 20000 poorten open moest hebben :X )
Ik zou je eerlijk gezegd niet kunnen zeggen welke games op dit moment. Het enige dat ik weet is dat ik nog nachtmerries heb van het noodzakelijk poorten open moeten zetten als ik vroeger met wat vrienden een online spelletje wilde spelen. En dat was natuurlijk niet voor ieder spel dezelfde poort. Spel A had deze poort(en) nodig, spel B weer andere. Toen upnp eindelijk mijn huishouden binnenkwam was dat een verademing: alles werkte opeens! Ik heb verder nooit stil gestaan bij de nadelen van upnp, aangezien het voordeel zo groot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

DeeD2k2 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:51:
[...]
Dat zou best kunnen, alleen kun je die in de standaard firmwares van TP-Link niet wijzigen. Althans, ik heb die optie nooit gezien in de stock firmware van mijn TL-WDR4300. Via OpenWRT kan ik ze wel instellen:

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/vlanid.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-06 17:59

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Modem? Je hebt helemaal geen modem nodig, er valt niks te moduleren of te demoduleren, maar dat terzijde.

Bij XS4All hoef je de geleverde Fritzbox niet eens te gebruiken als je dat niet wil. Als jouw router vlans en pppoe ondersteund dan kun je die router rechstreeks op de NTU aansluiten.

PS. UPNP komt er hier ook niet in dan kan ik net zo goed de voordeur open laten staan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Hier via Solcon aangesloten op glas 100/100.

Keuze voor Solcon is gemaakt op basis van :
- vast ip
- tv via andere glas ader
- nette prijs
- kon de fritzbox retourneren

EdgeRouter Lite er aan gehangen en geen centje pijn.
Draait sinds oplevering voor afgelopen kerst gewoon non-stop zoals het hoort.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-06 19:03

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Super_ik schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:58:
Goed om te weten! Ik woon in Eindhoven en vandaag wordt eindelijk glasvezel bij me gerealiseerd in mijn meterkast. Aangezien ik mijn eigen firewall/router heb (pfSense) wil ik dat de boel graag in bridgemode draait.

Dit zou betekenen dat ik mijn huidige server gewoon in de woonkamer kan laten staan en rechtstreeks een utp kabel kan trekken van de meterkast naar mijn server. Scheelt hopelijk een gedoe met switches en vlan-tagging. Tijd om me te verdiepen in onsbrabantnet en hoe het modem precies in elkaar steekt.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij zijn er een hoop misverstanden in deze thread. Ik loop ze maar even af:

- Die Genexis is een NTU en geen modem. Bij glasvezel valt helemaal niets te (de)moduleren.
- Zelfs als het een modem was, zou hij niet in 'bridge-modus' kunnen staan. Dat is alleen van toepassing op modemrouters (een apparaat dat een modem en router in één is)
- Het enige wat een NTU doet, is de optische signalen omzetten naar Ethernet.
- Zover ik weet leveren alle glasvezelproviders gewoon een NTU en een losse router. Wil je die router niet gebruiken, dan doe je dat niet en hang je je eigen router aan de NTU.
Dit zou betekenen dat ik mijn huidige server gewoon in de woonkamer kan laten staan en rechtstreeks een utp kabel kan trekken van de meterkast naar mijn server. Scheelt hopelijk een gedoe met switches en vlan-tagging. Tijd om me te verdiepen in onsbrabantnet en hoe het modem precies in elkaar steekt.
Je hebt mogelijk wel VLAN-tagging nodig. Bij Tweak komt internet bijvoorbeeld binnen op VLAN 34.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Onsbrabantnet levert een los modem met aparte uitgangen aan de achterzijde. Ik kan dan toch gewoon één kabel trekken van het modem naar mijn pfSense doos en een andere kabel naar mijn hd-ontvanger voor de televisie? Ik weet niet wat voor modem OnsBrabantNet precies levert, maar zij hebben via twitter aangegeven dat hij standaard in bridge-modus wordt geplaatst:
Ons modem heeft geen router functie in die zin, maar geeft enkel de diensten door. Dit kan dus bij ons ook. ^GS (bridge modus)
Mijn droomscenario is internet via utp in de slaapkamer (zowel PC als PS4) en internet in de woonkamer (voor receiver en HTPC). Ik vrees dat ik mijn server daarvoor moet verplaatsen naar mijn meterkast (daar komt glas binnen). Eigen switch plaatsen met vlan support en vanuit die switch de boel doorsluizen naar slaapkamer/woonkamer.

moet nog even zien hoe de switch dan precies ingericht moet worden, maar ik dacht zoiets:

ntu -> switch (Poort 1, 2 , 3 configureren voor IPTV en Internet)
switch poort 2 (vlan tv) naar hd-ontvanger
switch poort 3 (vlan internet) naar pfsense doos (nic 1 = wan, nic 2 = LAN)
nic 2 pfsense wil ik dan weer terug de switch in, en vanuit de switch wil ik een kabel trekken naar de woonkamer (naar weer een switch zodat ik htpc en receiver van internet kan voorzien) en een kabel naar de slaapkamer (pc/ps4). Waarschijnlijk moet ik dan een eigen vlan inrichten voor poort 4/5/6.

Mijn glasvezelpunt is vandaag opgeleverd in mijn meterkast en volgens het boekje betreft dit tevens een modem wat alleen nog geactiveerd moet worden door de provider. Ik ga er vanuit dat dit een fout is, want XS4All levert bijvoorbeeld een Fritzbox en juist dat is het modem lijkt me. Voor nu hangt er in ieder geval nog een dummy ftu. Wie de daadwerkelijke NTU gaat plaatsen weet ik niet (Reggefiber of de provider?)

Internet:
Router is dan mijn pfSense doos welke 2 nics heeft. UTP kabel gaat van modem (poort 1) naar nic 1 van ESXi en nic 2 kan ik eventueel aansluiten op mijn wireless accesspoint.

Afbeeldingslocatie: https://www.onsbrabantnet.nl/Global/Klantenservice/1/Internet%20-%20Aansluiten%20meerdere%20computers.png

Televisie:
Poort 2 van modem gaat naar hd-ontvanger.

Afbeeldingslocatie: https://www.onsbrabantnet.nl/Global/Klantenservice/1/Interactieve%20TV%20-%20Aansluiten%201%20HD-ontvanger.png

[ Voor 58% gewijzigd door FREAKJAM op 26-05-2015 20:00 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:36
Compizfox schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:46:
Volgens mij zijn er een hoop misverstanden in deze thread. Ik loop ze maar even af:

- Die Genexis is een NTU en geen modem. Bij glasvezel valt helemaal niets te (de)moduleren.
- Zelfs als het een modem was, zou hij niet in 'bridge-modus' kunnen staan. Dat is alleen van toepassing op modemrouters (een apparaat dat een modem en router in één is)
- Het enige wat een NTU doet, is de optische signalen omzetten naar Ethernet.
- Zover ik weet leveren alle glasvezelproviders gewoon een NTU en een losse router. Wil je die router niet gebruiken, dan doe je dat niet en hang je je eigen router aan de NTU.
Een modem bestaat inderdaad niet bij glasvezel maar het lult wat makkelijker.
Een NT kan ook geprovisioned zijn als router. Er zijn meerdere Genexissen in omloop die niet alleen als mediaconverter werken maar waarop je direct je TV, computer en telefoon aansluit. Dat aanbod wordt echter snel minder omdat dit het KPN ITNS platform was en dat begint uit te faseren voor nieuwe klanten.
De Draytek van Vodafone is een ander voorbeeld. NT en router ineen.

Maar er zijn nog steeds een aantal providers waarbij je geen verplichte router krijgt. Of anders gewoon een standaard consumenten ding wat je ook zelf had kunnen kopen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Kort gezegd is bridgen eigenlijk bij elke glasvezel provider dus mogelijk mits je zelf zorgt voor een eigen switch en vlantagging inricht. Zeg ik het zo goed dan?

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
FREAKJAM schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:30:
Kort gezegd is bridgen eigenlijk bij elke glasvezel provider dus mogelijk mits je zelf zorgt voor een eigen switch en vlantagging inricht. Zeg ik het zo goed dan?
Even los van definities van bridgen: Ja.
Waarbij Vodafone het je nog het meest moeilijk maakt omdat zij een NT/Router gebruiken die direct op de glasvezelpoort wordt gepatcht met een glaspatchkabeltje. Je zelf in te zetten router dient dan een SFP module te hebben/krijgen. Dat beperkt de keuze wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Barre73 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:06:
[...]

Even los van definities van bridgen: Ja.
Waarbij Vodafone het je nog het meest moeilijk maakt omdat zij een NT/Router gebruiken die direct op de glasvezelpoort wordt gepatcht met een glaspatchkabeltje. Je zelf in te zetten router dient dan een SFP module te hebben/krijgen. Dat beperkt de keuze wel wat.
Die Draytek van Vodafone kan een publiek IP blokje routeren naar de binnenkant. Routed Subnet heet dat. Volgens mij is die Draytek de enige consumentenrouter die naast NAT ook kan routeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 27-05-2015 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
FREAKJAM schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:51:
Onsbrabantnet levert een los modem met aparte uitgangen aan de achterzijde. Ik kan dan toch gewoon één kabel trekken van het modem naar mijn pfSense doos en een andere kabel naar mijn hd-ontvanger voor de televisie? Ik weet niet wat voor modem OnsBrabantNet precies levert, maar zij hebben via twitter aangegeven dat hij standaard in bridge-modus wordt geplaatst:

Mijn glasvezelpunt is vandaag opgeleverd in mijn meterkast en volgens het boekje betreft dit tevens een modem wat alleen nog geactiveerd moet worden door de provider. Ik ga er vanuit dat dit een fout is, want XS4All levert bijvoorbeeld een Fritzbox en juist dat is het modem lijkt me. Voor nu hangt er in ieder geval nog een dummy ftu. Wie de daadwerkelijke NTU gaat plaatsen weet ik niet (Reggefiber of de provider?)
Als je FTU vandaag gemonteerd is zou eigenlijk de monteur van Reggefiber ook meteen de NT moeten hebben geplaatst. Maar laten we er vanuit gaan dat die opdracht per ongeluk later is ingeschoten dus die afspraak komt dan nog. Dat gebeurt door een monteur van Reggefiber die is ingehuurd door OBN. Is een extra dienst van Reggefiber die door sommige providers dankbaar wordt gebruikt.
Je geeft zelf al aan dat het een dummy betreft dus er is nog geen actief apparaat dat stroom behoeft. Jij zal naar alle waarschijnlijkheid een Genexis Hybrid NT krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://rubenwoudsma.nl/wp-content/uploads/2013/11/aansluiting-glasvezel-woonkamer.jpg

Deze wordt op de FTU geschoven, op stroom gezet en dat is het. Precies dus het soort NT waar ik hierboven van schetste dat alles er in zit. 1 poort voor TV, 1 poort voor internet en 1 poort voor telefoon. Wil je meer dan ga je zelf splitsen. Een switch of (beter) router voor je internet, een domme Gbit switch voor TV indien meerdere TV ontvangers aangesloten moeten worden.

Verder werkt OBN niet met VLANS. Enige reden dat jij dat wel zou moeten is wanneer je TV signaal en "internetsignaal" over 1 kabel moet krijgen, bijvoorbeeld naar de eerste verdieping. Hoef je dat niet dan is daar geen noodzaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Trommelrem schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:16:
[...]

Die Draytek van Vodafone kan een publiek IP blokje routeren naar de binnenkant. Routed Subnet heet dat.
Dat zou ik nog maar eens checken in het Vodafone topic... Wat de Draytek vanuit de fabriek kan is niet wat hij kan als hij bij de klant is geplaatst. Vodafone heeft em behoorlijk dichtgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Zonde. Is het niet mogelijk om er een andere firmware op te zetten? Anders zou ik gewoon een andere Draytek neerzetten met full feature en SFP. Dan ben je wel supported door Vodafone, maar dan heb je toch alle functionaliteit. Bijvoorbeeld de Draytek 2960 met SFP op de WAN1 en ethernet op de WAN2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Barre73 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:17:
[...]

Als je FTU vandaag gemonteerd is zou eigenlijk de monteur van Reggefiber ook meteen de NT moeten hebben geplaatst. Maar laten we er vanuit gaan dat die opdracht per ongeluk later is ingeschoten dus die afspraak komt dan nog. Dat gebeurt door een monteur van Reggefiber die is ingehuurd door OBN. Is een extra dienst van Reggefiber die door sommige providers dankbaar wordt gebruikt.
Je geeft zelf al aan dat het een dummy betreft dus er is nog geen actief apparaat dat stroom behoeft. Jij zal naar alle waarschijnlijkheid een Genexis Hybrid NT krijgen:

Deze wordt op de FTU geschoven, op stroom gezet en dat is het. Precies dus het soort NT waar ik hierboven van schetste dat alles er in zit. 1 poort voor TV, 1 poort voor internet en 1 poort voor telefoon. Wil je meer dan ga je zelf splitsen. Een switch of (beter) router voor je internet, een domme Gbit switch voor TV indien meerdere TV ontvangers aangesloten moeten worden.

Verder werkt OBN niet met VLANS. Enige reden dat jij dat wel zou moeten is wanneer je TV signaal en "internetsignaal" over 1 kabel moet krijgen, bijvoorbeeld naar de eerste verdieping. Hoef je dat niet dan is daar geen noodzaak voor.
Dank voor deze extra info! Ik woon in een appartementencomplex en Reggefiber is deze week bij iedereen alles aan het monteren in de meterkasten. Van een andere bewoner heb ik gehoord dat ze blijkbaar gevraagd hebben of wij de meterkasten de hele week open willen laten staan, dus ik gok dat de NT nog later bij me geplaatst gaat worden.

Wel handig om te weten dat OBN niet werkt met VLANs. Het "probleem" is dat ik graag mijn netwerk bescherm met een firewall en dat ik pfSense heb draaien in mijn netwerk thuis. Ik heb op dit moment mijn ESXi server met pfSense VM in mijn woonkamer staan en ik heb mijn UPC (Ziggo) modem rechtstreeks aangesloten op het WAN van mijn pfSense VM. De 2de netwerkkaart van mijn pfSense doos (LAN) gaat naar een AC56U router die ik heb ingesteld als "domme" accesspoint/switch zodat ik mijn appartement kan voorzien van WiFi. De switch functie gebruik ik weer voor mijn HTPC en Onkyo receiver die tevens in de woonkamer staan. In mijn slaapkamer (op dezelfde verdieping) heb ik een PC en PS4 staan die op dit moment zijn aangsloten via WiFi. Ik wil deze ook graag bekabeld aansluiten.

Vanuit mijn meterkast lopen al buizen naar mijn woonkamer en slaapkamer. Ik kan deze buizen dus gebruiken om hier cat6 kabels door te trekken, maar dan moet ik wil eerst nadenken hoe ik alles moet aansluiten. Ik kan eventueel kabels doortrekken van mijn woonkamer naar de slaapkamer, maar dat zie ik niet zo zitten (dan liggen er kabels midden in de woonkamer aangezien ik laminaat heb liggen).

Beste optie is dus gebruik maken van de buizen die al lopen van de meterkast naar woon/slaapkamer. Enige nadeel is dan dat ik mijn server waarschijnlijk moet verhuizen naar de meterkast.

Als ik voor XS4All zou kiezen, moet ik wel met VLANs werken en bij OBN dus weer niet. Ziet de switch configuratie er dan anders uit, afhankelijk van de provider?

Uiteindelijk zal er WAN (ntu -> pfense) en LAN (pfsense -> wifi accespoint en pc/pc4) verkeer over dezelfde switch moeten lopen, anders werkt de setup vrees ik niet. TV kan ik rechtstreeks doortrekken van de ntu (poort 2) naar de woonkamer en aansluiten op de hd-ontvanger als ik zou kiezen voor OBN als ik je verhaal goed begrijp. XS4ALL gebruikt aparte vlan's voor tv/internet.

[ Voor 4% gewijzigd door FREAKJAM op 27-05-2015 09:38 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Als je in hoogbouw woont dan wordt de opdracht voor het plaatsen van de NT inderdaad pas gegeven na oplevering van de aansluiting. In verband met de onzekerheid van planning bij hoogbouw waarbij de aansluiting vaak afhankelijk is van medewerking van onderburen. Dus dat zal kloppen.

Dan je andere vraag:
Je plugt de WAN van de pfSense VM direct op de nieuwe Genexis. En je trekt 2 kabels van de AC56U naar de slaapkamer zodat je de PC en PS4 bekabeld op de switch kan aansluiten.
Wat je dan waar moet plaatsen is inderdaad even aan jezelf maar zo te zien had je dat al wel uitgedokterd.

Waarom je de verbinding NTU->PFsense over een switch zou moeten laten lopen ontgaat me even trouwens. Je hoeft niks te veranderen aan je huidige setup. Wellicht dat je UPC aansluiting nu ook in je woonkamer zit maar je glasaansluiting in de meterkast. In dat geval zal je een CAT6 of CAT5E kabel van meterkast naar woonkamer moeten brengen voor de pfSense. Of de pfSense naar de meterkast.
Maar in alle gevallen verandert dat op zich niks aan de setup zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Er loopt nu coax van de meterkast naar de woonkamer voor UPC. Er zijn wel netwerkkabels aangelegd door de buizen, maar dit zijn eigenlijk telefoonkabels en dus maar 4-aderig. Je kunt ze wel omzetten naar een ethernetkabel, maar 4-aderig is niet echt aan te raden voor glasvezel lijkt me zo.

Ik dacht dat ik een (dure) switch nodig had voor de VLAN's, maar dit is niet het geval als ik dus klant zou worden bij OBN. Wellicht een ander goedkoop gbit switchje kopen voor een prikkie en die samen met de pfsense doos verplaatsen naar de meterkast, zodat ik de AC56U kan laten staan in de woonkamer. (wanneer ik AC56U zou verplaatsen naar meterkast, gaat dit ten koste van mijn WiFi bereik omdat de meterkast 10 meter van mijn voordeur af zit).

Genexis -> WAN pfSense
LAN pfSense -> switch (zonder vlan tagging).

switch meterkast -> AC56U woonkamer
switch meterkast -> hd ontvanger woonkamer
switch meterkast -> pc/ps4 slaapkamer

bij XS4All had ik begrepen dat ze daar wel aan VLAN tagging doen, dus dat zou betekenen dat ik dan een switch met vlan-tagging zou moeten gebruiken in mijn meterkast, en dan de juiste vlan's moet definiëren en dan wordt de setup volgens mij zo:

Genexis --> Managed Switch
Managed Switch VLAN 4--> hd-ontvanger
Managed Switch VLAN 6 --> pfSense WAN
pfSense LAN -> Managed Switch VLAN 100
Managed Switch VLAN 100 -> LAN clients (PC, PS4 & AC56U)

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
FREAKJAM schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:18:
Er loopt nu coax van de meterkast naar de woonkamer voor UPC. Er zijn wel netwerkkabels aangelegd door de buizen, maar dit zijn eigenlijk telefoonkabels en dus maar 4-aderig. Je kunt ze wel omzetten naar een ethernetkabel, maar 4-aderig is niet echt aan te raden voor glasvezel lijkt me zo.

Ik dacht dat ik een (dure) switch nodig had voor de VLAN's, maar dit is niet het geval als ik dus klant zou worden bij OBN. Wellicht een ander goedkoop gbit switchje kopen voor een prikkie en die samen met de pfsense doos verplaatsen naar de meterkast, zodat ik de AC56U kan laten staan in de woonkamer. (wanneer ik AC56U zou verplaatsen naar meterkast, gaat dit ten koste van mijn WiFi bereik omdat de meterkast 10 meter van mijn voordeur af zit).

Genexis -> WAN pfSense

bij XS4All had ik begrepen dat ze daar wel aan VLAN tagging doen, dus dat zou betekenen dat ik dan een switch met vlan-tagging zou moeten gebruiken in mijn meterkast, en dan de juiste vlan's moet definiëren en dan wordt de setup volgens mij zo:

Genexis --> Managed Switch
Managed Switch VLAN 4--> hd-ontvanger
Managed Switch VLAN 6 --> pfSense WAN
pfSense LAN -> Managed Switch VLAN 100
Managed Switch VLAN 100 -> LAN clients (PC, PS4 & AC56U)
Ik meende eigenlijk dat je al klant was bij OBN. Maar als je nog nergens een abonnement hebt komt er uiteraard ook geen NT op. Die komt pas bij afname van diensten.

In jouw geval is de vraag: Wat vind je belangrijk? De TV diensten van XS4all vind ik minder fijn dan die van OBN. Bij OBN krijg je daarnaast nog een DVB-C signaal op je NT welke je zou kunnen gebruiken voor je TV als je zou willen (beperkt pakket, alleen Ned 1, 2 en 3 in HD).
Internetdiensten van XS4all zijn uiteraard wel beter geregeld dan OBN. IPv6, en al dat soort zaken waar ik dan helaas weer minder verstand van heb (zie XS4All topic daarvoor).

1 kleine correctie op je setup bij OBN:
Genexis poort 1-> WAN pfSense

Genexis poort 2-> HD ontvanger woonkamer (UTP)

Wat de coaxkabel betreft: Dan zou je volgens mij de bestaande coax van meterkast naar woonkamer gewoon eruit moeten trekken terwijl je een CAT kabel er aan vast hebt geknoopt. CAT kabel daarna netjes afwerken met 2 wandcontactdoosjes aan beide zijden en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Dank voor je snelle antwoorden. Ik ben inderdaad nog geen klant en ben me nog aan het oriënteren. Ik kijk in principe heel weinig TV, dus bepaalde zenders zijn geen vereiste. Vriendin kijkt graag TLC op zijn tijd en verder de standaard zenders (RTL, SBS, Veronica etc).

De truc met het aanknopen van de CAT kabel heb ik vaker gelezen, goede tip! Nu nog kiezen welke provider het gaat worden, OBN of XS4All.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
FREAKJAM schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:34:
Dank voor je snelle antwoorden. Ik ben inderdaad nog geen klant en ben me nog aan het oriënteren. Ik kijk in principe heel weinig TV, dus bepaalde zenders zijn geen vereiste. Vriendin kijkt graag TLC op zijn tijd en verder de standaard zenders (RTL, SBS, Veronica etc).

De truc met het aanknopen van de CAT kabel heb ik vaker gelezen, goede tip! Nu nog kiezen welke provider het gaat worden, OBN of XS4All.
Qua TV diensten bedoelde ik vooral dat de HD zenders bij XS4All niet op de normale plek staan. Kwaliteit van de streams zelf kan ook nog steeds beter. Alleen de 10 nederlandse zenders zijn in echt goede HD. De rest in HD van 7,2 Mbit.

Dat heeft OBN beter voor elkaar door de beste kwaliteit HD zenders direct beschikbaar te hebben op de normale zenderplekken.
Maar toegegeven, het is geen ontzettend grote issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Trommelrem schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:16:
[...]

Die Draytek van Vodafone kan een publiek IP blokje routeren naar de binnenkant. Routed Subnet heet dat.
Huh, kun je bij Vodafone dan eeh heel publiek (IPv4) subnet krijgen dan? Ik wist niet dat er ISPs waren die dat deden. Meestal krijg je maar 1 IP, vaak niet eens helemaal statisch.
Volgens mij is die Draytek de enige consumentenrouter die naast NAT ook kan routeren.
Voor NAT is routeren een vereiste. ;) Sterker nog, NAT is een soort bijzondere vorm van routeren.

Bij 'normaal routeren' (komt op consumentenrouters eigenlijk niet voor) koppel je twee (publieke) subnets aan elkaar. Hiervoor moet je van een upstream router dus een bepaald subnet naar jouw router geroutert krijgen.

Bij NAT koppel je een private subnet (192.168.0.0/16 of 10.0.0.0/8) aan de de rest van het internet. Omdat private adressen niet bestaan op het internet (ze zijn unroutable), moet het hele private network te bereiken zijn op één enkel publiek IP-adres, en daarvoor heb je NAT nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Trommelrem schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:23:
Zonde. Is het niet mogelijk om er een andere firmware op te zetten? Anders zou ik gewoon een andere Draytek neerzetten met full feature en SFP. Dan ben je wel supported door Vodafone, maar dan heb je toch alle functionaliteit. Bijvoorbeeld de Draytek 2960 met SFP op de WAN1 en ethernet op de WAN2.
Ik zou niet weten waarom Vodafone je zou supporten wanneer je hun verplichte router vervangt voor een andere, ook al is het een andere Draytek. En vergeet niet dat je dan wel de gegevens nodig hebt van de glasvezelverbinding en de SIP account. Die geven ze niet af. Lees je anders even in in het Vodafone gebeuren en wat ze doen met hun NT/router. Is namelijk heel iets anders dan een standaard router uit de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Compizfox schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 18:43:
[...]

Huh, kun je bij Vodafone dan eeh heel publiek (IPv4) subnet krijgen dan? Ik wist niet dat er ISPs waren die dat deden. Meestal krijg je maar 1 IP, vaak niet eens helemaal statisch.
Geen idee. Soms kun je een blokje van 5 aanvragen.
Voor NAT is routeren een vereiste. ;) Sterker nog, NAT is een soort bijzondere vorm van routeren.

Bij 'normaal routeren' (komt op consumentenrouters eigenlijk niet voor) koppel je twee (publieke) subnets aan elkaar. Hiervoor moet je van een upstream router dus een bepaald subnet naar jouw router geroutert krijgen.
En Draytek is dus zo'n beetje de enige consumentenrouter die twee publieke subnets kan routeren. Bij Draytek heet dat Routed Subnet.
Barre73 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 19:47:
Ik zou niet weten waarom Vodafone je zou supporten wanneer je hun verplichte router vervangt voor een andere, ook al is het een andere Draytek. En vergeet niet dat je dan wel de gegevens nodig hebt van de glasvezelverbinding en de SIP account. Die geven ze niet af. Lees je anders even in in het Vodafone gebeuren en wat ze doen met hun NT/router. Is namelijk heel iets anders dan een standaard router uit de winkel.
Die gegevens (inclusief wachtwoorden voor eventuele PPPoE en SIP accounts) kun je uitlezen als je de config file opslaat. Waarschijnlijk heeft Vodafone zelfs een factory default config opgeslagen in hun Draytek. Afhankelijk van het type Draytek moet je de config file op een andere wijze openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Trommelrem schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:02:

Die gegevens (inclusief wachtwoorden voor eventuele PPPoE en SIP accounts) kun je uitlezen als je de config file opslaat. Waarschijnlijk heeft Vodafone zelfs een factory default config opgeslagen in hun Draytek. Afhankelijk van het type Draytek moet je de config file op een andere wijze openen.
En daarvoor eerst als admin inloggen? Dat lukt namelijk ook niet.

Er zijn al meerdere mensen geweest die het hebben geprobeerd met eigen routers maar het lukt niet helemaal. Dat wil zeggen: TV en Internet krijgt men werkend door achterhalen van de VLANS. Maar telefonie blijft niet werken.
Zoals ik zei: verdiep je even in het Vodafone topic zodat je weet wat er allemaal al is geprobeerd. Of makkelijker: Het Vodafone thuis forum. Stuk minder topics en reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Trommelrem schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:02:
[...]
En Draytek is dus zo'n beetje de enige consumentenrouter die twee publieke subnets kan routeren. Bij Draytek heet dat Routed Subnet.
Oh, ik weet zeker dat alle routers met OpenWRT-support dat wel kunnen. Dat de stock-firmware de mogelijkheid niet aan de gebruiker aanbiedt betekent natuurlijk niet dat de router het niet kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Compizfox schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:40:
[...]

Oh, ik weet zeker dat alle routers met OpenWRT-support dat wel kunnen. Dat de stock-firmware de mogelijkheid niet aan de gebruiker aanbiedt betekent natuurlijk niet dat de router het niet kan ;)
OpenWRT past op alles, dus feitelijk kan elk apparaat dan routeren. Als je OpenWRT op een domme switch installeert dan kan de switch ineens routeren :P

Zal het anders zeggen: Draytek is de enige consumentenrouter waarmee je met stock-firmware publieke IP blokken kunt routeren :)
Barre73 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:26:
[...]

Zoals ik zei: verdiep je even in het Vodafone topic zodat je weet wat er allemaal al is geprobeerd. Of makkelijker: Het Vodafone thuis forum. Stuk minder topics en reacties.
Oke, verdiept. Hopelijk heeft Vodafone een eigen ACS omgeving, dan kun je die passwords met een beetje geluk in transit namelijk opvangen. Je hebt mij wel benieuwd gemaakt, en mijn handjes jeuken al om zo'n config file eruit te slopen. Ik ken namelijk veel zwakheden van Drayteks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Trommelrem schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:46:
[...]
OpenWRT past op alles, dus feitelijk kan elk apparaat dan routeren. Als je OpenWRT op een domme switch installeert dan kan de switch ineens routeren :P
Het punt is wel dat je op een domme switch geen OpenWRT kán installeren, omdat domme switches over het algemeen geen complete embedded systemen zijn die volledige besturingssystemen kunnen draaien (in tegenstelling tot de meeste routers).

Daarnaast moet een device om te kunnen routen ofwel (minstens) twee NICs hebben, ofwel één NIC en een managed switch met VLAN-tagging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Compizfox schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:37:
[...]

Het punt is wel dat je op een domme switch geen OpenWRT kán installeren, omdat domme switches over het algemeen geen complete embedded systemen zijn die volledige besturingssystemen kunnen draaien (in tegenstelling tot de meeste routers).

Daarnaast moet een device om te kunnen routen ofwel (minstens) twee NICs hebben, ofwel één NIC en een managed switch met VLAN-tagging.
Ik heb hier een domme switch waarvan er gewoon firmware updates bestaan. Ik neem aan dat iedere switch wel een OS draait, alleen niet iedere domme switch heeft een console poort op de behuizing. Hoe moet een domme switch anders MAC adressen opslaan in een geheugen? Een hub hoeft volgens mij geen OS te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Trommelrem schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:48:
[...]

Ik heb hier een domme switch waarvan er gewoon firmware updates bestaan. Ik neem aan dat iedere switch wel een OS draait, alleen niet iedere domme switch heeft een console poort op de behuizing. Hoe moet een domme switch anders MAC adressen opslaan in een geheugen? Een hub hoeft volgens mij geen OS te hebben.
Neuh, de 'echt' domme switches die ik ken (voorbeeldje: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D, dat soort spul) draaien echt geen OS. Daar zit geen echte CPU in maar een chip waarbij de switching-features gewoon in hardware zijn geïmplementeerd. Uiteraard heb je voor zo'n ding geen firmware-updates, laat staan een manier om überhaupt te communiceren met het ding.

Een hub bevat inderdaad geen logic, dat is puur OSI layer 1. Maar goed, hubs zijn niet echt meer een ding in 2015.

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 01-06-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
[b]Trommelrem schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:46:
Oke, verdiept. Hopelijk heeft Vodafone een eigen ACS omgeving, dan kun je die passwords met een beetje geluk in transit namelijk opvangen. Je hebt mij wel benieuwd gemaakt, en mijn handjes jeuken al om zo'n config file eruit te slopen. Ik ken namelijk veel zwakheden van Drayteks :P
Mag ik dit hier vragen? ACS, bedoel je daar het Cisco Secure Access Control System mee? Waarom zou je deze gegevens willen achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 10:32

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Dit lijkt veelbelovend voor tweakers
https://netrebel.nl

Altijd 1000Mbit, eigen apparatuur, geen verplichte alles-in-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Let er wel op dat ze CGN gebruiken. Niet iedereen wil dat al is het maar de vraag hoe lang het nog te vermijden is. Nieuwe providers zullen het wel moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
En, op verzoek, 64 IPv6-adressen, want daar zijn er ook vast niet genoeg van voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Volgens mij zijn er meer dan genoeg ip v6 adressen :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:16:
Let er wel op dat ze CGN gebruiken. Niet iedereen wil dat al is het maar de vraag hoe lang het nog te vermijden is. Nieuwe providers zullen het wel moeten gebruiken.
Wat is CGN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Carrier Grade NAT, oftewel je deelt een met kleine reeks IP-adressen met alle abonnees. Services draaien wordt hiermee zo goed als onmogelijk, ook kan het problemen geven met p2p-applicaties waaronder gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
LordSpud schreef op maandag 01 juni 2015 @ 13:26:
[...]

Mag ik dit hier vragen? ACS, bedoel je daar het Cisco Secure Access Control System mee? Waarom zou je deze gegevens willen achterhalen?
VigorACS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:16:
Als je voorzichtig leest valt er uit de FAQ te halen dat je wel degelijk een 'eigen' IP krijgt; een post op hun Facebook bevestigt dit.

Dus ja, ze doen NAT voor je, maar omdat je een 'eigen' IP hebt met 'alle poorten geforward' naar .254 zou je er weinig last van moeten hebben als je een router op diezelfde .254 draait.

Neem niet weg dat het netter zou zijn als je de NAT kon laten disablen, daar gingen ze in diezelfde Facebookpost dan weer niet op in.

Blijft wel een beetje een vreemde keus van de ISP, het enige voordeel is dat klanten ook met een switch ipv. router uit de voeten kunnen,,,

Ander leuk detail: ze pushen blijkbaar Google DNS als primary, OpenDNS als secondary. Naast het feit dat het me een beetje vreemd lijkt om 2 verschillende recursors te gebruiken, strookt het ook niet helemaal met hun 'we hoeven je naam niet, want privacy'-policy. Besides, hoeveel kost het runnen van een paar DNS-servers nu :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

hcQd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 01:07:
En, op verzoek, 64 IPv6-adressen, want daar zijn er ook vast niet genoeg van voor iedereen.
64 maar? Ik heb zelf een /48-block, dat zijn er precies 1208925819614629174706176 (280).
hcQd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:13:
Carrier Grade NAT, oftewel je deelt een met kleine reeks IP-adressen met alle abonnees. Services draaien wordt hiermee zo goed als onmogelijk, ook kan het problemen geven met p2p-applicaties waaronder gaming.
Wat...

Dat is inderdaad vrij kut, om het nog licht uit te drukken. Des te meer reden dat we over moeten op IPv6 lijkt me.

[ Voor 81% gewijzigd door Compizfox op 02-06-2015 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

hcQd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 01:07:
Die 64 IPv6-adressen zal wel een /64 zijn. Dat blijft weinig maar 64 losse IPv6-adressen is te onhandig
Thralas schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 18:23:
Als je voorzichtig leest valt er uit de FAQ te halen dat je wel degelijk een 'eigen' IP krijgt; een post op hun Facebook bevestigt dit.
Het is toch een beetje gek. Ze gebruiken ip-adressen uit de 100.x.x.x range. Die hele range kunnen ze onmogelijk gebruiken want dan botsen ze met echte eigenaren van die IP-blokken. Wat ze wel kunnen doen is 100.64.0.0/10 gebruiken. Die range is gereserveerd voor CGN (zie bv http://chrisgrundemann.com/index.php/2012/100640010/ ).
De FAQ zegt wel dat je een vast publiek IP-adres krijgt maar níet dat je de enige gebruiker bent van dat vaste publieke adres. Als dat inderdaad zo is dan is de FAQ behoorlijk misleidend maar het is wel de meest logische verklaring die ik kan bedenken.

De andere uitleg die ik kan bedenken is dat ze nu inderdaad 1:1 NAT doen om in hun beginfase de klanten het naar de zin te maken. Als ze groot genoeg worden stappen ze over op CGN. Door er nu al een NAT via 100.64.0.0/10 tussen te zetten kunnen ze later overstappen zonder dat het direct opvalt.

. Als ze al zo zuinig zijn dat je slechts een /64 voor IPv6 krijgt dan geloof ik niet dat ze wel vaste IPv4-adressen uitdelen.

[ Voor 16% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 02-06-2015 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:31:
De andere uitleg die ik kan bedenken is dat ze nu inderdaad 1:1 NAT doen om in hun beginfase de klanten het naar de zin te maken. Als ze groot genoeg worden stappen ze over op CGN. Door er nu al een NAT via 100.64.0.0/10 tussen te zetten kunnen ze later overstappen zonder dat het direct opvalt.
Yup, dat is ook een goed punt. Heel veel eigen IP-space hebben ze ook niet momenteel overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Laatst online: 06-06 10:38
Oud topic opgegraven. Relevant voor mijn vraag.

Ik zoek namelijk een provider met glasvezel die me niet dwingt hun router te gebruiken. Oftewel waar ik gewoon mijn eigen router achter de moden/glasvezelbox kan plaatsen.

Op dit moment heb ik dat wél bij Telfort. Maar als ik bij abonnement vernieuw, dwingen ze me om een Experiabox te nemen.
Nu heb ik wel gelezen dat je je eigen router erachter kan plaatsen als hij een VLAN kan aanmaken. Echter is mijn Router een Time Capsule van Apple en ik kan nergens vinden of dit ondersteund wordt. Wat betekent dat het gewoon niet te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:29
Kan wel hoor, met een managed switch ertussen die de vlan-tag eraf haalt.
Maar afhankelijk van de provider die je kiest en van de diensten die je afneemt (alleen internet of ook tv of telefoon) kan het wel lastig worden om alles metjes aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Out.of.Control schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:25:
Kan wel hoor, met een managed switch ertussen die de vlan-tag eraf haalt.
Maar afhankelijk van de provider die je kiest en van de diensten die je afneemt (alleen internet of ook tv of telefoon) kan het wel lastig worden om alles metjes aan de praat te krijgen.
Daarom wil ik ook liever een normaal modem en geen router waar ik weer iets tussen moet hangen.
Zijn ook twee extra apparaten terwijl dat eigenlijk onnodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Kashika schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:44:
[...]

Daarom wil ik ook liever een normaal modem en geen router waar ik weer iets tussen moet hangen.
Zijn ook twee extra apparaten terwijl dat eigenlijk onnodig is.
Kashika,

Heel simpel is er geen provider meer waar je nog het pakket kan afnemen dat je nu nog bij Telfort hebt (KPN ITNS WMP+). Je zou nog een belletje naar Stipte kunnen doen. Voorheen bekend als Scarlet. Volgens mij zouden zij het wellicht nog kunnen maar dat zou ook wellicht per 1 januari jl kunnen zijn gestopt. Dat weet ik niet zeker. Verder zijn alle aanbieders die dit aan bestaande klanten leveren er voor nieuwe klanten mee gestopt. Telfort, Vodafone, Fiber, OBN, etc..
Als het verder gaat over andere platforms, dan neemt elke provider diensten af bij KPN Wholesale en dan zit je vast aan een verplicht apparaat (welke dat ook is). Ook Vodafone en Tweak in hun eigen netwerkgebieden hebben een meegeleverde router. Tweak maakt het dan wel weer mogelijk om zelfs iets in elkaar te knutselen maar volgens mij niet met een Apple Time Capsule.

Overigens is het raar dat Telfort je niet zou willen verlengen met dit pakket. In het Telfort topic staan toch meerdere mensen die dat pakket de afgelopen weken gewoon nog met een jaar verlengd hebben. Maar in dat topic had je dezelfde vraag gesteld dus dat zal je ook hebben gelezen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Barre73 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:34:
[...]

Kashika,

Heel simpel is er geen provider meer waar je nog het pakket kan afnemen dat je nu nog bij Telfort hebt (KPN ITNS WMP+). Je zou nog een belletje naar Stipte kunnen doen. Voorheen bekend als Scarlet. Volgens mij zouden zij het wellicht nog kunnen maar dat zou ook wellicht per 1 januari jl kunnen zijn gestopt. Dat weet ik niet zeker. Verder zijn alle aanbieders die dit aan bestaande klanten leveren er voor nieuwe klanten mee gestopt. Telfort, Vodafone, Fiber, OBN, etc..
Als het verder gaat over andere platforms, dan neemt elke provider diensten af bij KPN Wholesale en dan zit je vast aan een verplicht apparaat (welke dat ook is). Ook Vodafone en Tweak in hun eigen netwerkgebieden hebben een meegeleverde router. Tweak maakt het dan wel weer mogelijk om zelfs iets in elkaar te knutselen maar volgens mij niet met een Apple Time Capsule.

Overigens is het raar dat Telfort je niet zou willen verlengen met dit pakket. In het Telfort topic staan toch meerdere mensen die dat pakket de afgelopen weken gewoon nog met een jaar verlengd hebben. Maar in dat topic had je dezelfde vraag gesteld dus dat zal je ook hebben gelezen neem ik aan.
Hi Barre,

Bedankt voor de heldere reactie.
Ik heb het gelezen in het Telfort topic. Op dat moment had ik vernieuwd naar een sneller abbonement, maar die is inmiddels geannuleerd.
Ze kunnen mijn oude wel verlengen, maar niet veranderen. Dus ik blijf dezelfde prijs en snelheid houden.

Ik kon me lastig voorstellen dat je geen glasvezel kan krijgen, zonder een normaal modem. Maar dat blijkt bij bijna alle providers zo te zijn ja.

Fiber staat je wel toe om je eigen router te gebruiken. Echter hun abbonementen zijn vrij prijzig als je sneller dan 100mbit wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Bij Fiber krijg je een XS4all router en ook zij gebruiken KPN als leverancier. Dus of je dan je Time Capsule kan gebruiken vraag ik me zeer af. Maar ik heb nog geen ervaringen gezien met Fiber hier op GoT sinds zij ook afgestapt zijn van het ITNS platform en via WBA leveren (die andere KPN manier)
Bovendien levert Fiber ook in CIF/Caiway en in Cogas gebied. En alles werkt dan vaak net weer anders.
En bovendien is alles daar best duur ja.

Helden van nu? Daar kan het zeker wel maar is ook niet echt goedkoop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Helden van Nu levert een Microtik bij hun abonnement die je in bridge mode kunt laten zetten, zodat je daar zelf een router achter kunt hangen. Als je een router hebt die zelf met VLANs over weg kan, heb je die Microtik helemaal niet nodig.

* MegaTronics draait al ruim een jaar zonder Microtik via zijn eigen router (eerst een TP-link met OpenWRT en nu met een Asus).

NT -> Asus -> Intern netwerk

[ Voor 4% gewijzigd door MegaTronics op 15-01-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MegaTronics schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 20:06:
Helden van Nu levert een Microtik bij hun abonnement die je in bridge mode kunt laten zetten, zodat je daar zelf een router achter kunt hangen. Als je een router hebt die zelf met VLANs over weg kan, heb je die Microtik helemaal niet nodig.

* MegaTronics draait al ruim een jaar zonder Microtik via zijn eigen router (eerst een TP-link met OpenWRT en nu met een Asus).

NT -> Asus -> Intern netwerk
Precies. Probleem is wel dat de vraagsteller graag dan zijn Time Capsule van Apple als router wil gebruiken. Maar of die met Vlan tagging overweg kan is dus niet bekend. Ik hen ook even flink zitten googlen maar kan het nergens bevestigd zien.
In dat geval kan hij ook Telfort glas nieuwe pakket nemen en de Experiabox eruit gooien. Hij hoeft alleen maar internet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Barre73 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 20:11:
[...]

Precies. Probleem is wel dat de vraagsteller graag dan zijn Time Capsule van Apple als router wil gebruiken. Maar of die met Vlan tagging overweg kan is dus niet bekend. Ik hen ook even flink zitten googlen maar kan het nergens bevestigd zien.
In dat geval kan hij ook Telfort glas nieuwe pakket nemen en de Experiabox eruit gooien. Hij hoeft alleen maar internet namelijk.
Het lijkt erop dat VLAN niet ondersteunt wordt door de Apple routers. Dus de enige andere optie is dat ik een managed switch van ongeveer 100 euro gebruik om de Experiabox te vervangen.
Die heeft wel ondersteuning voor VLAN en dan hang ik mijn router er achter.

Of ik wijzig mijn abbonement niet bij Telfort en blijf werken op de huidige setup...

Ik heb eerlijk gezegd geen enkel degenlijk alternatief gevonden qua modem, maandelijkste kosten en snelheden. Lijkt wel alsof bijna alle providers je iets laten inleveren met glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Kashika schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:14:
[...]

Het lijkt erop dat VLAN niet ondersteunt wordt door de Apple routers. Dus de enige andere optie is dat ik een managed switch van ongeveer 100 euro gebruik om de Experiabox te vervangen.
Die heeft wel ondersteuning voor VLAN en dan hang ik mijn router er achter.

Of ik wijzig mijn abbonement niet bij Telfort en blijf werken op de huidige setup...

Ik heb eerlijk gezegd geen enkel degenlijk alternatief gevonden qua modem, maandelijkste kosten en snelheden. Lijkt wel alsof bijna alle providers je iets laten inleveren met glasvezel.
Als je toch je eigen Apple er weer achter hangt heb je voldoende aan een managed switch met 1Gbps doorvoer en dan kan je voor de helft van het geld ook klaar zijn hoor. Alleen even vooraf checken of VLANS ondersteund worden.
Zie hier de mogelijkheiden in de Tweakers pricewatch (filter aangezet voor "managed" en 1Gbps:

http://tweakers.net/categ...X6KKC00o9DFzUuzNWLVxtjPAA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floriszz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:50
Excuses voor het posten in reeds zo'n oud draadje, maar het is naar mijn mening nog steeds actueel.

Toch een kleine update.
Deze week nieuwe glas'modem'/router ontvangen van Caiway.
Caiway is nu ook overgestapt naar het leveren van een 'modem' inclusief Wifi-router. Het gaat om een Genexis Platinum-7840. Linkje: https://genexis.eu/product/platinum/

Caiway gevraagd en zij kunnen/willen hem niet in Bridge mode zetten. Heb echter al gehoord dat t wel kan. De vraag is alleen hoe...

De router heeft een 2,4Ghz en 5Ghz SSID, die je dezelfde of aparte naam/wpa2 key kan geven.
Na activeren van de verbinding wordt het aantal 5Gz Channels beperkt tot 36,40,44,48 of Auto. Daarvoor >120!
GEEN gasten netwerk(hoewel Caiway Support beweerde van wel)
Verder kun je wel:
- Een local domein invoeren/aanpssen
- Port forwarden IP4 en IP6
- DMZ Host instellen (als alternatief voor Bridge)
- UPnP enablen (default disabled)
- Static addresses opgeven
- DHCP aan/uit, range aanpassen en local IP van de router aanpassen

Kortom alleen de basis dingen.

Voorlopig maar DMZ host naar mijn eigen router gebruiken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-06 22:44
floriszz schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:27:
Excuses voor het posten in reeds zo'n oud draadje, maar het is naar mijn mening nog steeds actueel.

Toch een kleine update.
Deze week nieuwe glas'modem'/router ontvangen van Caiway.
Caiway is nu ook overgestapt naar het leveren van een 'modem' inclusief Wifi-router. Het gaat om een Genexis Platinum-7840. Linkje: https://genexis.eu/product/platinum/

Caiway gevraagd en zij kunnen/willen hem niet in Bridge mode zetten. Heb echter al gehoord dat t wel kan. De vraag is alleen hoe...

De router heeft een 2,4Ghz en 5Ghz SSID, die je dezelfde of aparte naam/wpa2 key kan geven.
Na activeren van de verbinding wordt het aantal 5Gz Channels beperkt tot 36,40,44,48 of Auto. Daarvoor >120!
GEEN gasten netwerk(hoewel Caiway Support beweerde van wel)
Verder kun je wel:
- Een local domein invoeren/aanpssen
- Port forwarden IP4 en IP6
- DMZ Host instellen (als alternatief voor Bridge)
- UPnP enablen (default disabled)
- Static addresses opgeven
- DHCP aan/uit, range aanpassen en local IP van de router aanpassen

Kortom alleen de basis dingen.

Voorlopig maar DMZ host naar mijn eigen router gebruiken dus.
Zoals je noemt is DMZ inderdaad de beste optie met het modem welke je hebt ontvangen. Alternatief is de gehele modem vervangen voor bijvoorbeeld Ubiquiti/Mikrotik spul. Om uit te zoeken of dat wat voor je is, zou je bijvoorbeeld hier kunnen kijken: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

In de OP daar staat nog niets over Caiway, je zal dus zelf ook nog onderzoek moeten doen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Pagina: 1 2 Laatste