Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor 3e energiebesparende maatregel gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• adminFH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-01 23:35
Na al heel veel gelezen te hebben op dit forum toch een vraag. Ik heb sinds november 2014 een andere woning. Tijdens de verbouwing heb ik er voor gekozen ook meteen vloerverwarming aan te leggen. (LTV, lage temperatuur verwarming). Er is een provinciale subsidiepot en ik kon voor het aanleggen van de vloerverwarming € 350,- subsidie ontvangen.

Ik heb vervolgens ook het enkel glas op de gehele bovenverdieping en zolder vervangen door van HR++ beglazing. Bij twee maatregelen loopt de subsidie met € 450 op naar totaal € 800,-.

Bij een derde maatregel komt daar nog € 1.200,- bij en wordt het € 2.000,- totaal. Die kans wilde ik dus niet laten liggen. Een aantal mogelijkheden als LTV, HR++ glas, gevel-, dak-, vloer- en spouwmuurisolatie vallen af. Ik heb de keuze uit de volgende drie maatregelen:
- zonneboiler met collector (Solar Keymark certificaat)
- warmtepompboiler voor verwarmen van tapwater, bestaande uit een warmtepomp en warmteopslagvat.
- elektrische warmtepomp voor ruimteverwarming, i.c.m. LTV-systeem.

Volgens mij is de warmtepompboiler niet echt een optie. Duur in aanschaf en verdient zichzelf niet terug. Dat geldt denk ik ook voor de elektrische warmtepomp. Die kosten tienduizend euro of meer. Is de zonneboiler met collector dan misschien interessant als ik € 1.200,- subsidie kan krijgen?

De kosten van het verwarmen van tapwater per maand zijn volgens de slimme thermostaat nu ongeveer € 12,- per maand. (tweepersoons huishouden) Daar zou ik dan de helft op kunnen besparen. Dat is maar € 6,- per maand of € 72,- per jaar. Is het misschien verstandiger om de subsidie maar te laten liggen? PV-panelen zijn wel rendabel en behoren daarom waarschijnlijk niet tot de opties.

[ Voor 0% gewijzigd door adminFH op 09-05-2015 22:28 . Reden: spelfoutje ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
adminFH schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 21:38:

- elektrische warmtepomp voor ruimteverwarming, i.c.m. LTV-systeem.

Volgens mij is de warmtepompboiler niet echt een optie. Duur in aanschaf en verdient zichzelf niet terug. Dat geldt denk ik ook voor de elektrische warmtepomp. Die kosten tienduizend euro of meer. Is de zonneboiler met collector dan misschien interessant als ik € 1.200,- subsidie kan krijgen?
Een Elga warmtepomp kost maar een paar duizend euro. Zie dit topic.

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-11 01:28
Als alle isolatiemaatregelen afvallen en alleen de verschillende apparatuur met hoge investering overblijft zou ik die 3e subsidie lekker laten gaan.

Ik heb zelf even gekeken naar een Elga maar die zou volgens de fabrikant een jaarlijkse besparing geven van 50,- tegen een investering van 4200,-. (Ons gasverbruik is al een heel eind omlaag tov 5 jaar geleden).

In plats daarvan kun je wellicht zelf extra isolatie aanbrengen die al veel eerder rendement oplevert.

www.wigle.net

• adminFH
Bedankt voor jullie reacties. Ik zit inderdaad nog wel in dubio. Ik had al gelezen over de Elga warmtepomp. Maar de investering is nogal fors voor mijn budget, zelfs met aftrek van de subsidie. Het is wel heel leuk als je al PV-panelen hebt en zelf al meer elektriciteit opwekt dan het eigen verbruik. Dan ga je eigenlijk na je elektriciteitsrekening ook je gasrekening elimineren. :*)

Extra isolatie was niet echt een optie. De woning is van bouwjaar 1986. De spouwmuren zijn al geisoleerd. Overal HR++ glas, de vloer is geïsoleerd met schelpen en purschuim. Het dak bestaat uit isolatieplaten.

Ik heb in principe wel een paar duizend euro over voor een duurzame maatregel, maar ik denk dat zonnepanelen dan een betere optie is. Als ik 8 panelen van 270Wp plaats bespaart me dat € 37,- per maand op de rekening, dat is zo'n € 440,- per jaar bij een investering van € 3.000. Dat is binnen 7 jaar terugverdiend. Maar het is zo zonde om € 1.200 subsidie te laten liggen...

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zonnepanelen lijken mij inderdaad ook de beste optie. Laat die subsidie lekker liggen.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• adminFH
Dan doe ik dat. Of misschien de garage (onverwarmd) met 35m2 schelpen laten isoleren. Als dat minder dan € 1.200 kost krijg ik geld toe.

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Onverwarmde ruimtes isoleren is echt zonde. Als je ooit van t gas af wilt is een boiler wel een vereiste. Zou dus lekker zijn als je die vast hebt. Dan lijkt een zonnecollector nu misschien niet rendabel, maar t scheelt je later weer in de kosten. Bovendien douche je dan grote delen van t jaar met zonnewarmte.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

Milmoor

Footsteps and pictures.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
adminFH schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 21:38:
Volgens mij is de warmtepompboiler niet echt een optie. Duur in aanschaf en verdient zichzelf niet terug.

De kosten van het verwarmen van tapwater per maand zijn volgens de slimme thermostaat nu ongeveer € 12,- per maand. (tweepersoons huishouden) Daar zou ik dan de helft op kunnen besparen. Dat is maar € 6,- per maand of € 72,- per jaar. Is het misschien verstandiger om de subsidie maar te laten liggen? PV-panelen zijn wel rendabel en behoren daarom waarschijnlijk niet tot de opties.
Warmtepompboilers zijn niet zo heel duur, rond de 1600 euro. PV panelen leggen zou ik altijd doen als het dak geschikt is.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@adminFH
Ga van het gas af en je krijgt ieder jaar subsidie via de heffingskorting op je energierekening teruggave.
Mits je natuurlijk zonnepanelen hebt die je jaarverbruik dekken.

Verder:
LTV verwarming
Inductiekookplaat
L/w warmtepomp
doorstroomverwarmer Veito + douche wtw heitech V3
Grohe Red (of bijv. via ibood)
En veeeel PV. (mij lukt het nog met 3430 wp)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2015 11:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Aangezien je al LTV vloerverwarming hebt is een zonneboiler imho de beste optie.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verklaar?
Paar dagen grijs weer en je zonneboiler is leeg. (afhankelijk van de grootte)
Dan zie ik meer nut in een warmtepomp die direct op de verwarming zit of overdag een buffervat oplaad. Lijkt me iets zekerder en zuiniger dan een elektrisch verhitter element die continu je huis opwarmt.
En zoals al gezegd veeeel PV. Je kan met PV warm water maken, maar geen stroom van een zonneboiler
Dus de nuttige beschikbare ruimte houden voor PV.

@adminFH
De l/w warmtepomp kost geen 10.000 euro. (ja de hydrotop van DHS kost tussen de 8 en 10k...)
Ik heb een chinese 7kw inverter l/w warmtepomp van 1850 euro. Verder is de Elga ook al genoemd.

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2015 12:03 . Reden: Ik duik weer ff weg...voor de discussie pv/zonneboiler ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik heb al eens een warmtepomp boiler gezien voor 1300€ ;)
en die hand ook nog een extra spiraal voor een zonnecollector.

dan zeer grof gerekend:
warmte pompboiler = 1300€
collector (niet een hele grote) = 800€
installatie = 1000€ (maar misschien kun je het ook zelf, zo moeilijk is het niet)
subsidie = -1200€

geeft nog niet eens een erg slechte prijs.
je hebt dan allen warm tapwater, en dan is het erg afhankelijk hoeveel je gebruikt of je het er weer uit haalt.
voor mij zou het eigenlijk nog te duur zijn omdat mijn tapwater gebruik vrij minimaal is.
ik betaal maar een +/-100€ per jaar er voor.

maar prijs is echt niet alles, de rust dat je maandelijkse lasten een stuk lager worden.
is eigenlijk nog beter als weten dat je altijd nog een uitkering kunt aan vragen.
maand lasten sucken!!!! >:)
die doen elke maand pijn, dit doet maar 1x pijn.

na dit gedaan te hebben kun je altijd nog pv op je dak leggen (en dan kun je weer de btw aftrekken *O* ).
om er ook voor te zorgen dat je elektra rekening laag word.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• adminFH
Bedankt voor jullie reacties en adviezen. Een WTW-douche is geen optie voor de subsidieregels. LTV-verarming en inductie kookplaat heb ik al.

Ik heb de link van ZuinigeRijder bekeken en toen nog verder gezocht. Ik denk dat ik de NUOS EVO 80 van Ariston kies. Op zolder hangt onze HR-ketel en boiler. Dan zou hij mooi voorverwarmd tapwater aan kunnen leveren aan de ketel, die het nog even naverhit. Op zolder is het altijd erg warm zodra de zon weer wat kracht krijgt. Dan kan hij op zolder de warme lucht aanzuigen en koude lucht uiblazen en ook het tapwater verwarmen. Twee vliegen in één klap, koeling van de zolder en voordelig warm water. En in de winter kan hij uitgeschakeld.

De investering is € 1.309,50 en de subsidie € 1.200,-. Als het me maar € 109,50 kost lijkt het me wel de moeite waard. En dan heb ik net genoeg geld overgehouden voor nog 8 zonnepanelen en een omvormer er bij.

* de Ariston Nuos Evo 110 liter kost slechts € 1179,-. Dat is nog een betere optie.

[ Voor 4% gewijzigd door adminFH op 10-05-2015 18:13 . Reden: Kleine aanvulling ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kleine opmerking nog van mijn kant....
Misschien iets verder kijken, hoe je de warmte uit de zolder houd in plaats van op te lossen met een apparaat? Warmte in de zomer betekent ook koud in de winter...
Zolderisolatie en een hitteschild van zonnepanelen geen betere optie?

Hoeveel lawaai maakt zo een warmtepompboiler? Wat als hij het water heeft opgewarmd? geen koeling meer?
Een lucht/water warmtepomp met losse buitenunit kan ook je huis koelen en verwarmen (je hebt al LTV!) en voor warm tapwater zorgen. Dan kan die elektrische boiler en de gasketel weg om ruimte te maken voor een binnen unit met (hygiënespiraal) buffervat. Je geeft het geld maar 1x (goed) uit toch?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2015 19:51 ]

Verwijderd

@een paar grijze dagen
/me haalt gewoon 62c hoor in zijn zonneboiler...warmtepomp blijft uit, en ik lever terug

• adminFH
AUijtdehaag schreef op zondag 10 mei 2015 @ 19:43:
Kleine opmerking nog van mijn kant....
Misschien iets verder kijken, hoe je de warmte uit de zolder houd in plaats van op te lossen met een apparaat? Warmte in de zomer betekent ook koud in de winter...
Zolderisolatie en een hitteschild van zonnepanelen geen betere optie?

Hoeveel lawaai maakt zo een warmtepompboiler? Wat als hij het water heeft opgewarmd? geen koeling meer?
Een lucht/water warmtepomp met losse buitenunit kan ook je huis koelen en verwarmen (je hebt al LTV!) en voor warm tapwater zorgen. Dan kan die elektrische boiler en de gasketel weg om ruimte te maken voor een binnen unit met (hygiënespiraal) buffervat. Je geeft het geld maar 1x (goed) uit toch?
Het dak is goed geïsoleerd, ik heb open trappen van de hal naar boven en van de overloop naar de zolder. Nu het wat warmer weer is voel ik toch wel dat de warmte daar blijft hangen, de ventilatieroosters boven de ramen staan daarom open. In de winter was het er ook al vrij warm. Koeling is niet nodig, maar de warmte is boven ook niet nuttig.

De geluidsdruk op 1 meter afstand is 35 decibel. Ik heb daarnaar gezocht met Google. Dat zou vrij zacht moeten zijn.

Ik vind een lucht water warmtepomp voor LTV echt een goed idee, maar als ik dat echt goed wil doen is het een forse investering. Ik denk dat het beter is om eerst wat ervaring op te doen met zo'n kleine warmtepompboiler. En dan kan ik in ieder geval de zonnepanelen plaatsen, die besparen toch het meest.

De warmtepompboiler kan eigenlijk helemaal niet uit volgens mijn berekening. Daarentegen in aanschaf kost hij me ook niets na subsidie. Het 1200W verwarmingselement kan uitgeschakeld worden (Green mode). Alleen onder de 5°C schakelt hij dan automatisch in, maar dat komt op zolder nooit voor. Bij een zoldertemperatuur vanaf 18°C zou warm water van 51°C - 62°C mogelijk moeten zijn. De warmtepomp verbruikt gemiddeld 250W als hij constant aan staat. Dat is 6kWh per dag of 180kWh per maand. Dat is € 36,72 per maand. We verbruiken aan gas voor tap- en douchewater nu voor maar € 12,- per maand. Maar als het water eenmaal op temperatuur is zal hij niet meer constant 250W verbruiken is mijn vermoeden. Dus ik denk dat ik het experiment eens aan zal gaan.

• adminFH
Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:16:
@een paar grijze dagen
* adminFH haalt gewoon 62c hoor in zijn zonneboiler...warmtepomp blijft uit, en ik lever terug
Mijn dak is gericht op het zuidwesten, is 9 meter lang en loopt 45° schuin af over 6 meter. Door schaduw van de woning ernaast heeft alleen de bovenste 3 meter de hele dag zon. Dat deel wil ik bij voorkeur benutten voor PV-panelen.
We hebben onze vorige woning met het volledige inventaris verkocht. Dus nu alle apparatuur nieuw en A++. Dat energieverbruik (161kWh/maand) zou ik het liefst zelf op willen wekken. Op mijn dak zouden 8 zwarte PV-panelen van 265Wp (na 23% verlies op kabels, inverter, positie) gedurende het jaar gemiddeld zo'n 170kWh/maand opleveren, waarvan het meest in de zomermaanden en tijdens piekuren. Als ik dan de warmtepompboiler eens inschakel kan het misschien uit.
Pagina: 1