Dat zeg ik niet, ik zeg liever een crash dan helemaal niet op de hoogte worden gebracht. Nergens zeg ik dat je beter een crash hebt dan informatie in een logfile. De rest van mijn reactie zal over die eerste situatie gaan.
of een gebruiker die je belt dat schermpje x het niet meer helemaal doet?
Ik maak geen applicaties waarbij gebruikers bellen dat schermpje X het niet meer doet
En natuurlijk moeten applicaties niet crashen in het wild, dat geldt voor games net zo goed. Maar het is wel zo dat het bij een crash meteen duidelijk is dat er iets mis is, en tevens waar het mis gaat. Als het gewoon niet werkt zoals verwacht moet je maar hopen dat het iemand opvalt.
Dat gezegd hebbende, terug naar je opmerking over de eindgebruiker. De situatie voor games is wel een tikkeltje anders. Feitelijk heb ik 2 klanten: mededevelopers die van mijn software gebruik maken, en de eindgebruiker (de gamer). Het lijntje naar mededevelopers alsmede de bijbehorende iteratie-tijd is extreem kort. In het ergste geval, waarbij een crash iemand van z'n werk afhoudt en de veroorzaker is niet direct te bereiken of er is niet direct een oplossing voor handen, kan de boosdoenende submit gewoon worden teruggerold. Iedereen heeft direct toegang tot sourcecontrol dus dergelijke problemen zijn zo verholpen.
Dan de eindgebruiker. Op dat punt hebben we op zich weinig meer aan logging, maar crashes moeten op dat punt gewoon niet gebeuren. Maar bedenk wel dat er enorm veen usertesting aan vooraf gaat, dus die crashes worden echt wel gevonden voor de game in de winkel ligt. En het is vooral daar dat een crash een veel duidelijkere fout is dan iets wat niet helemaal werkt zoals het zou moeten werken. Die komen dan ook redelijk snel terug met een minidump en dan is de fout zo achterhaald.
gekkie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:16:
[...]
In het geval van de MRI heb ik als nog liever een gecontroleerde shutdown dan een crash .. (tenzij je er van uit wilt gaan dat de rest van het apparaat netjes wel met alle failsaves blijft werken)
Dat je een global exception handler hebt die de boel gracefully afsluit betekent niet dat je het dan geen crash meer kunt noemen
[
Voor 10% gewijzigd door
.oisyn op 13-10-2015 23:49
]