Tjé wist ik niet.
Des te gekker dat je niet (mag oversluiten met minder boete) of meer boetevrij mag aflossen dan 10-20% van je hypotheek terwijl dit met zo'n schenking wel kan. Soort van financiële discriminatie laat ik maar zeggen.
Maar niet ongewoon net zo als ik lang een hoge opslag heb betaald terwijl dit er al lang vanaf kon.
Woekerpolisje en het tijdig melden van rente bemiddeling wat voor velen wel een groot voordeel kan
betekenen. (jawel en betaald voor advies de hypoth...kr..)
quote]
orf schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:30:
[...]
Vanaf 1 januari 2017 is het weer €100.000. De vorige regeling is verlopen en nu is het alsnog als meer permanente regeling ingevoerd.
[/quote]
god en dan die idiote leeftijd grens als voorwaarde

letscomputero schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:16:
Tjé wist ik niet.
Des te gekker dat je niet (mag oversluiten met minder boete) of meer boetevrij mag aflossen dan 10-20% van je hypotheek terwijl dit met zo'n schenking wel kan. Soort van financiële discriminatie laat ik maar zeggen.
Maar niet ongewoon net zo als ik lang een hoge opslag heb betaald terwijl dit er al lang vanaf kon.
Woekerpolisje en het tijdig melden van rente bemiddeling wat voor velen wel een groot voordeel kan
betekenen. (jawel en betaald voor advies de hypoth...kr..)
quote]
orf schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:30:
[...]
Vanaf 1 januari 2017 is het weer €100.000. De vorige regeling is verlopen en nu is het alsnog als meer permanente regeling ingevoerd.
[/quote]
Kwam nog wat interessant nieuws tegen voor wie het nog niet heeft gezien:
Beantwoorden kamervragen over o.a. dit onderwerp door de minister van financiën:
zover als ik het lees zijn vrijwel alle genoemde bedachte constructies hier in dit onderwerp legitiem uitvoerbaar dat is terug te vinden in deze tekst:
https://www.rijksoverheid...n-hypotheek-en-boeterente
In het kort wat passages:
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten- ..
Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Financiën en de staatssecretaris
van Financiën, de antwoorden op de Kamervragen van de leden Omtzigt en
ronnes (beiden CDA) over het mogelijk maken om een hypotheek met hoge rente
stapsgewijs en boetevrij om te zetten in een hypotheek met een lager rentepercentage
De minister voor Wonen en Rijksdienst,
Het is mogelijk om een hypotheek af te sluiten om een deel van de huidige
hypotheek boetevrij af te lossen, zonder kosten voor vergoeding bij vervroegd
aflossen aan de huidige hypotheekverstrekker te hoeven maken. Het tweede
hypotheekdeel kan zowel bij de huidige als bij een nieuwe aanbieder worden afgesloten.
vraag 12. Is het mogelijk om een keer een hypotheekcontract aan te gaan waarbij je je
verplicht om in 5 tot 10 jaar tijd de hele hypotheek over te sluiten naar een
nieuwe hypotheekverstrekker, steeds in de porties van 10%, 15% of 20% van de originele hypotheeksom?
Antwoord vraag 12:
Wet- en regelgeving staan een dergelijk contract niet in de weg, maar voor zover
bekend, wordt dit nu niet aangeboden. Afhankelijk van de wijze waarop een
vraag 13. Kunt u aangeven welke fiscale regels van toepassing zijn als iemand zijn hypo overzet
Antwoord vraag 13:
Iemand die een hypotheek voor eenzelfde bedrag stapsgewijs overzet in een
nieuw contract bij een andere hypotheekverstrekker behoudt zijn bestaande recht
op hypotheekrenteaftrek, uiteraard voor zover aan de daarvoor geldende ...
kort samengevat je hoeft niet perse rente te middelen het is uit rekenen wat voordeliger is.
rentemiddelen zal niet snel interessant zijn aangezien afkopen dan voordeliger is.
je mag in 5 of 10 jaar (20 of 10% boetevrij ) per jaar je bestaande hypotheek aflossen en voor het zelfde bedrag omzetten/oversluiten bij de bestaande verstrekker of een andere! naar een nieuw termijn met behoud van bestaande hypotheekrente aftrek volgens bestaande voorwaarde.
Ook word er ergens gesproken van oversluiten bij verkoop (terugkoop?) althans het lijkt een hint daarop.
Wel weer uitkijken wat voor voorwaarde de verstrekker stelt/veranderd lijkt mij?
[
Voor 74% gewijzigd door
Krisp op 18-10-2016 11:05
]