De zin en onzin van premium brandstoffen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dirk33 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:42:
LPG octaangetal met 102 RON benzine vergelijken is ook appels en peren...
Idd. :+ Ik zit nog te wachten op premium LPG met allerlei (marketing) additieven... O-) >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Estoque schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:21:
Even de post van @Nico_GTR uit het andere topic gequote.

[...]

[...]

Waarom tank ik 102 voor Jan met de korte achternaam? omdat ik af en toe, wanneer ik niet uitkom met mijn beperkte bereik van 400km en toch een paar liters E95 moet tanken? Snap ik niet helemaal.

Mijn hobby-auto is een Volvo 240 van 83 met een B230FK uit een Volvo 940. Ja daar zit een klop-sensor op. Er zit een programeerbare ontsteking op, scherpere nokkenas, grotere turbo, grotere injectoren, grotere uitlaat, etc. Zal zo rond de 250pk zitten, niet heel spannend nog, maar je kunt gewoon heel goed merken dat zo'n motor veel lekkerder loopt op 102.

Laat ik er wel even bij vermelden dat de auto niet tot het uiterste "getuned" is. Hij is wel gewoon rijdbaar met E95, maar hij loopt er gewoon niet zo lekker op.
Was dat de volledige quote? Kan me niet voorstellen dat er niet meer boven stond maar vooruit. Geen zin om het op te zoeken.

Dat oude blok zal standaard echt geen 102 nodig hebben gehad. Enige verschil is en dat weet jij net zo goed als ik daarom vroeg ik eerst wat voor auto het was. Dat je altijd en overal de grenzen kunt opzoeken.

Met andere woorden, kloptvastheid, programmeerbare ontsteking, waarschijnlijk staat die flink vroeger dan standaard, turbulentere luchtstroom door de turbo, meer wervelingen tijdens het inspuiten en de inlaatslag.
M.A.W. heb je het ultieme recept gecreeerd voor pingelen. En waarschijnlijk als je lekker je poot op het gas zet met te weinig toeren zal die dat ook echt wel gaan doen op 95.
Niet direct boos worden, als het zin heeft heeft het zin, maar termen hobby-auto zonder begeleidende tekst kan ik ook geen donder mee. Zodoende.

Met een dergelijk blok zou ik meer opzoeken dan slechts 250 pk maar ook zeker 102 tanken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
_JGC_ schreef op zondag 14 mei 2017 @ 23:40:
Overigens veel dingen over RON100 of 102 voorbij zien komen in ander topic, zou geweldig moeten presteren volgens sommigen. LPG heeft octaangetal tussen 108 en 110, wat een aanslag is op je bougies en bobine(s). Hoger is niet per se beter.
Krijgen we die onzin ook hier? 900 pk is ook een aanslag op meerdere dingen. Wil niet zeggen dat dit de definitie van beter is.
Daarnaast, hoezo is het een aanslag op je bobine? :F

De echte reden dat LPG een aanslag is op de bougies is niet het hoge octaan, dat staat enkel en alleen voor de KLOPVASTHEID tijdens verbranding.
Zelftontbrandingsgrens mogen we niet gebruiken, het heet pingelen en is het creëren van piekdrukken doordat de temperatuur van t mengsel plaatselijk veel te hoog oploopt onder invloed van de ontbrandingsdruk. En dat is heel destructief.

Maar LPG is een aanslag omdat het een droge brandstof is. Ja het zit wel als vloeistof in je tankje maar word gewoon in gasvorm ingespoten. LPi is dan weer anders. De benzine heeft altijd een verkoelende werking, op de cilinderwand, en op de bougie tijdens inspuiten. Met LPG valt die koeling weg en derhalve is je bougie veel eerder op.
Voor de bobine geld dat een brandstof met hoger octaan ook uiteindelijk iets moeilijker te ontbranden is....eigenlijk heel logisch. Dus je merkt t natuurlijk verval van de bobine veel eerder op met LPG dan als je op benzine draait.

Bobine zorgt voor het hoog voltage dat nodig is om de vonk te creeeren. Voltage word via natuurlijk verloop steeds iets lager, vonk word derhalve minder en kan t mengsel niet meer ontsteken. Misfire, foutcode, overstappen op benzine met een schok en klaar.
Heeft te maken met de LPG, niet met het octaangetal ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estoque
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-09 13:40

Estoque

Turbobrick Owner

Nico_GTR schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:30:
[...]

Was dat de volledige quote? Kan me niet voorstellen dat er niet meer boven stond maar vooruit. Geen zin om het op te zoeken.

Dat oude blok zal standaard echt geen 102 nodig hebben gehad. Enige verschil is en dat weet jij net zo goed als ik daarom vroeg ik eerst wat voor auto het was. Dat je altijd en overal de grenzen kunt opzoeken.

Met andere woorden, kloptvastheid, programmeerbare ontsteking, waarschijnlijk staat die flink vroeger dan standaard, turbulentere luchtstroom door de turbo, meer wervelingen tijdens het inspuiten en de inlaatslag.
M.A.W. heb je het ultieme recept gecreeerd voor pingelen. En waarschijnlijk als je lekker je poot op het gas zet met te weinig toeren zal die dat ook echt wel gaan doen op 95.
Niet direct boos worden, als het zin heeft heeft het zin, maar termen hobby-auto zonder begeleidende tekst kan ik ook geen donder mee. Zodoende.

Met een dergelijk blok zou ik meer opzoeken dan slechts 250 pk maar ook zeker 102 tanken. ;)
Volgens mij is dat de oorspronkelijke quote ja. Ik heb er wel een deel uitgehaald waarin je reageert op een ander. Hier het bericht: Nico_GTR in "Goedkope benzine is minder kilometers?"

Dat oude blok heeft standaard inderdaad geen 102 nodig. De motor is ook niet afgesteld op enkel het gebruik van 102. Dat is simpelweg niet werkbaar met een beperkt bereik van maximaal 400km op een tank en de relatief lange afstanden die ik maak in het weekend.

Ook heb ik niet de mogelijkheid om een dubbele mapping te maken. Als dat mogelijk was met mijn huidige motormanagement-systeem, had ik dat allang gedaan. Echt pingelen op 95 doet hij niet, al kun je natuurlijk wel merken dat hij tegen die grens aan licht op 95. Maar die kilometers die ik maak op 95 zijn rijd ik toch rustig en met een 4-bak +OD en een 3.73 achteras is onderin de toeren rijden er sowieso niet vaak bij.

De reden dat ik niet voor meer pk's ga, is omdat ik bezig ben met het bouwen van een potentere motor voor mijn andere auto. Wel op de zelfde basis, maar gewoon allemaal wat serieuzer. Zolang ik die andere aan het opbouwen ben, blijft deze relatief tam. Daarnaast is de versnellingsbak de zwakste schakel in het geheel. Ik ben al bezig met mijn 3e en zolang die het volhoud hoef ik mij niet bezit te houden met een ombouw naar sterkere 5-bak.

Ik ben niet boos hoor, ik snapte de conclusie gewoon niet die je maakte bij mijn beperkte gegeven informatie.

Respect to the man in the icecream van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
Estoque schreef op maandag 15 mei 2017 @ 12:22:
[...]

Volgens mij is dat de oorspronkelijke quote ja. Ik heb er wel een deel uitgehaald waarin je reageert op een ander. Hier het bericht: Nico_GTR in "Goedkope benzine is minder kilometers?"

Dat oude blok heeft standaard inderdaad geen 102 nodig. De motor is ook niet afgesteld op enkel het gebruik van 102. Dat is simpelweg niet werkbaar met een beperkt bereik van maximaal 400km op een tank en de relatief lange afstanden die ik maak in het weekend.

Ook heb ik niet de mogelijkheid om een dubbele mapping te maken. Als dat mogelijk was met mijn huidige motormanagement-systeem, had ik dat allang gedaan. Echt pingelen op 95 doet hij niet, al kun je natuurlijk wel merken dat hij tegen die grens aan licht op 95. Maar die kilometers die ik maak op 95 zijn rijd ik toch rustig en met een 4-bak +OD en een 3.73 achteras is onderin de toeren rijden er sowieso niet vaak bij.

De reden dat ik niet voor meer pk's ga, is omdat ik bezig ben met het bouwen van een potentere motor voor mijn andere auto. Wel op de zelfde basis, maar gewoon allemaal wat serieuzer. Zolang ik die andere aan het opbouwen ben, blijft deze relatief tam. Daarnaast is de versnellingsbak de zwakste schakel in het geheel. Ik ben al bezig met mijn 3e en zolang die het volhoud hoef ik mij niet bezit te houden met een ombouw naar sterkere 5-bak.

Ik ben niet boos hoor, ik snapte de conclusie gewoon niet die je maakte bij mijn beperkte gegeven informatie.
Oh ja nu weet ik het weer! De reden dat ik die conclusie maakte was omdat je melde dat je het verschil met 95 en BP ultimate. Vandaar dat ik dan de conclusie trek dat je 102 ook niet merkt. Dat kan ik niet stroken met elkaar dan. Immers moet je 98 dan ook merken zou ik zeggen. Maar goed....ik ken de auto verder niet dus wellicht niet helemaal eerlijk om dan die conclusie te trekken.

Ik denk ook dat we een iets ander idee hebben van de term hobby-auto. Dat koppel ik aan zo standaard en origineel als mogelijk. Voor jouw auto zou ik de term project nemen. Maar maakt verder niet uit. ;)

Leuke wagen en succes met de opvolger. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Estoque
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-09 13:40

Estoque

Turbobrick Owner

Nico_GTR schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:16:
[...]

Oh ja nu weet ik het weer! De reden dat ik die conclusie maakte was omdat je melde dat je het verschil met 95 en BP ultimate. Vandaar dat ik dan de conclusie trek dat je 102 ook niet merkt. Dat kan ik niet stroken met elkaar dan. Immers moet je 98 dan ook merken zou ik zeggen. Maar goed....ik ken de auto verder niet dus wellicht niet helemaal eerlijk om dan die conclusie te trekken.

Ik denk ook dat we een iets ander idee hebben van de term hobby-auto. Dat koppel ik aan zo standaard en origineel als mogelijk. Voor jouw auto zou ik de term project nemen. Maar maakt verder niet uit. ;)

Leuke wagen en succes met de opvolger. _/-\o_
Het verschil tussen 98(ultimate) of 97(V-power) en 95 merk ik niet zo sterk als het verschil tussen 95 en 102. Maar dat lijkt mij vrij logisch gezien het grotere verschil in octaangetal.

Laat ik het anders verwoorden, het verschil tussen 95 en 98 vind ik de meerprijs niet waard. Meerprijs tussen 95 en 102 wel.

De term "hobby-auto" gebruik ik enkel om aan te geven dat ik het niet om mijn dagelijkse auto gaat. Project kan ook, maar dat impliceert weer dat ik er nog mee aan het sleutelen ben. En laat ik dat nu net bij deze niet willen :P. Daarvoor heb ik nog 2 andere auto's staan.

Respect to the man in the icecream van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36
Ik ga toch dit oude topic even van stal halen.

Ik heb een Chevrolet Nubira van 2006 met 1.6 benzineblok, oud design blok. Dit blok kan officieel niet tegen de E10 brandstoffen.

Ik heb altijd netjes Euro 95 getankt (met af en toe een tankje V-power), maar een maand of 1,5 geleden begon de auto plots verschrikkelijk in te houden, haperen (achteraf gezien dus pingelen). Bij de garage gebracht (want "check engine" lampje ging ook aan).
Er is toen een pakking vervangen, bougies+kabels vervangen. Leek op de weg naar huis prima te gaan, maar naar supermarkt erna thuis stond ik stil, 0 vermogen weer, dus afgesleept. Bij elkaar heeft de auto 3,5 dag garage gezien zonder ook maar een echte aanwijsbare oplossing te kunnen vinden (alleen giswerk).

Auto maar meegenomen, V-power getankt, hey geen problemen, dit volgehouden tot nu en nog steeds probleemloos. In de tussentijd zijn er op andere fora mensen geweest met exact dezelfde problemen in andere auto's (in dit geval Skoda Fabia 2001-2004 met het oude design 1.4 MPI motorblok) die uiteindelijk tot exact dezelfde conclusie gekomen waren, op '98 en varianten geen problemen.

Nu heb ik wat navraag gedaan, naar nu blijkt bestaat echte Euro 95 ondertussen dus niet meer, want ze moeten vanuit de wet 7% biobrandstof toevoegen (het hele idee van E95 is max 5%), wat dus bij gevoelige blokken (heb ik weer.... :P ) problemen op kan leveren.

In hoeverre heeft dit nut voor dit topic? Nouja, er zijn dus wel degelijk auto's die niet eens overweg kunnen met de huidige "E93"(zal ik het maar noemen) samenstelling en dus genoodzaakt zijn gebruik te maken van E98/V-power/Supreme+ en dus hier werkelijk nut van hebben.

En ik moest het gewoon even van me af schrijven..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Zo.. mega topic bump :D
Maar V-power is toch geen 98? Eerder 97 of zo.
Zou de motoren zo gevoelig zijn dat de 1 of 2 octane gehaalte echt zo'n verschil maakt? Lijkt me sterk.
Zo ja dan zou je een hoop Chevy Nubira nu bij de sloop moeten zien, maar ze rijden toch gewoon?
Denk ook niet dat ze allemaal V-Power hebben getankt.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nee het gaat niet om octaan maar om ethanol.
@Suicyder lijkt die twee dingen door elkaar te halen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:18
Zoals gezegd is dit probleem komt eerder door ethanol. Euro95 van vroegah en E5/E10 van nu bevatten evenveel octaan. V-Power bevat 97 octaan en geen ethanol.
Tevens is het mogelijk dat sommige premium brandstoffen ook 5% ethanol kunnen bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Nou ja dat sommige auto's niet tegen ethanol kunnen is al lang bekend natuurlijk.
Ik geloof dat toen ze in frankrijk geen e95 meer hadden (ze waren eerder met het omzetting)
Dat je idd 98 moet tanken. Like it or not.

Dus als het staat dat je auto niet tegen ethanol kan, dan is het gewoon heel simpel - je moet 98 tanken.
Of jah.. V-power want volgens hierboven bevat ie geen ethanol. (Ook is het maar 97 :P :P :P)

[ Voor 14% gewijzigd door SirLct op 26-06-2018 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bsxaEJPqIo0ABJdc5rBneEQI/medium.jpg

https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Meer info.

Het lijkt wellicht een vergissing. Maar de brandstoffen hebben allang niet meer dezelfde samenstellingen als voorheen. De toevoeging van biobrandstof is Europees vastgelegd en Nederland wil per 2020 voldoen aan de 10% toevoeging van biobrandstof op wat bij voorheen Euro 95 noemden. Deze toevoegingen zijn niet van toepassing op 98 en andere variaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
De twee lijkt tegenstrijdig te zijn toch.
Tinq zegt verplicht 7%
ANWB zegt dat het nu nog 5% is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Misschien hoort die hier niet helemaal thuis... maar sinds kort kunnen we hier ook blauwe diesel tanken..

maar ze claimen er tot 10% brandstof besparing mee
Tot wel 10% brandstofbesparing

De Blauwe Diesel B100 heeft een hoog cetaangetal. Een hoog cetaangetal zorgt voor een snellere en efficiëntere verbranding. Bij een mengsel van Blauwe Diesel B100 met gewone diesel leidt dit hogere cetaangetal in combinatie met een hoge energiewaarde tot een mogelijke brandstofbesparing of vermogenstoename.
en zo kan je nog wel wat punten vinden.. minder uitstoot etc leuk voor de milieuzone als de regels daarvoor minder kansloos zouden zijn dan domweg op leeftijd

alleen deze komt eigenlijk bij elke bron terug.. het zij iets anders omschreven..
Normering en garantie

Je kunt probleemloos met een dieselvoertuig op Blauwe Diesel B100 rijden. Blauwe Diesel is technisch zelfs beter voor je motor dan gewone fossiele diesel. Als het gaat om garantiebehoud voldoet de Blauwe Diesel B100 aan de ASTM D975. Dat is de standaard brandstofnormering voor brandstoffen in Amerika. Wil je weten of je garantie behoudt als je rijdt op Blauwe Diesel B100? Kijk dan in het instructieboekje van je voertuig of vraag het na bij de dealer.
Dat is leuk... maar toen in 2003 onze vw met 1.9 TDI (131PK) blok van de band rolde durfde volgens mij niemand te dromen over blauwe diesel...

zelfde grapje is er natuurlijk voor E10.. wat zijn de adders? :)

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Even een correctie wat V-power betreft. Dat was inderdaad altijd maximaal 97, maar sinds dit jaar is dat ook gewoon 98 geworden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
SMSfreakie schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:01:
Misschien hoort die hier niet helemaal thuis... maar sinds kort kunnen we hier ook blauwe diesel tanken..

maar ze claimen er tot 10% brandstof besparing mee

[...]

en zo kan je nog wel wat punten vinden.. minder uitstoot etc leuk voor de milieuzone als de regels daarvoor minder kansloos zouden zijn dan domweg op leeftijd

alleen deze komt eigenlijk bij elke bron terug.. het zij iets anders omschreven..

[...]

Dat is leuk... maar toen in 2003 onze vw met 1.9 TDI (131PK) blok van de band rolde durfde volgens mij niemand te dromen over blauwe diesel...

zelfde grapje is er natuurlijk voor E10.. wat zijn de adders? :)
Ik denk niet meteen dat het problemen zal opleveren, want HVO (blauwe diesel) heeft in tegenstelling tot klassieke biodiesel uit koolzaad (zoals nu al 7 % wordt bijgemengd in klassieke diesel) niet de negatieve eigenschap corrosief te zijn (dit tast leidingen en dichtingen aan). Het enige wat ik kan bedenken is dat er geen zwavel in zit (zwavel heeft een smerende eigenschap) maar in gewone diesel zit er intussen ook nog maar 10 ppm zwavel dus dat zal ook niet zo'n groot verschil maken lijkt me. Goede motorolie die tijdig volgens de intervallen van de constructeur wordt vervangen zal een grotere invloed hebben voor de smering lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Normaal tanken we gewoon de goedkoopste diesel die we kunnen vinden.. en vaak de keuze uit 3 ketens, alle 3 even duur ( ze zitten letterlijk binnen 100 meter van elkaar :') ) Tamoil, Tango en Fieten Olie...
anders de Makro.. als die bij toeval eens goedkoper is :)

maar goed als het geen kwaad zou kunnen.... is het bij een actie misschien nog eens leuk om blauwe diesel te tanken :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
Door het erg hoge cetaangetal (net geen 80, in tegenstelling tot gewone diesel die een cetaangetal van minimaal 51 heeft) kan het wel zijn dat je motor wat beter op het gas reageert, dus wanneer je een keertje wil doortrappen op bv de Autobahn kan dat wel leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:25
com2,1ghz schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:02:
Euro95 van vroegah en E5/E10 van nu bevatten evenveel octaan. V-Power bevat 97 octaan en geen ethanol.
Het betreft het octaangetal en niet het octaangehalte. Het zegt iets over de klopvastheid van de brandstof. Vpower van Shell heeft nu een octaangetal van 98.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustM3
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 20:31
Mylan Piron schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:03:
[...]

Ik denk niet meteen dat het problemen zal opleveren, want HVO (blauwe diesel) heeft in tegenstelling tot klassieke biodiesel uit koolzaad (zoals nu al 7 % wordt bijgemengd in klassieke diesel) niet de negatieve eigenschap corrosief te zijn (dit tast leidingen en dichtingen aan). Het enige wat ik kan bedenken is dat er geen zwavel in zit (zwavel heeft een smerende eigenschap) maar in gewone diesel zit er intussen ook nog maar 10 ppm zwavel dus dat zal ook niet zo'n groot verschil maken lijkt me. Goede motorolie die tijdig volgens de intervallen van de constructeur wordt vervangen zal een grotere invloed hebben voor de smering lijkt me.
Volgens de website van de fabrikant van de blauwe (HVO) diesel bevat deze diesel geen zwavel, stikstof, aromaten en zure fracties. Ze noemen het ook wel de schoonste diesel ter wereld (Je moet het maar durven zeggen).
Daarnaast moet alle diesel die in Europa wordt verkocht aan bepaalde eisen voldoen, hier valt ook de smering onder. dit betekend dus dat Blauwe diesel niet schraal is voor je motor.

https://www.neste.us/cust...neste-my-renewable-diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Jammerlijk dat het duidelijk weer duurder is.. als ze het gebruik van schonere ("premium") brandstoffen zouden stimuleren :Y

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Weet niet of sommigen van jullie vaak bij Haan tanken, maar deze is hier in de regio vaak goedkoper dan concurrenten op de Euro 95. Wat me opvalt is dat zij Blue one 95 aanbieden, een ethanolrijkere variant op Euro 95. Heeft iemand hier ervaring mee? Haan claimt dat het verbruik “nagenoeg gelijk” ligt maar dit is natuurlijk vrij vaag:
https://www.blueone95.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Steven.w schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:23:
[...]

Het betreft het octaangetal en niet het octaangehalte. Het zegt iets over de klopvastheid van de brandstof. Vpower van Shell heeft nu een octaangetal van 98.
Precies, het is overigens nog maar vrij recent dat V-Power octaan 98 is geworden, daarvoor was het inderdaad 97 en mocht het dus ook niet als Super 98 verkocht worden.

Overigens is het probleem niet de klop-vastheid van E5 of E10 die oudere motoren parten speelt, de klopvastheid is namelijk identiek. Als je motor gaat pingelen, is er iets anders aan de hand. Wel kan het zijn dat het brandstofsysteem net te krap aan is om een klein verlies aan vermogen op te kunnen vangen, zeker als je brandstofpomp bijv. al wat ouder is.

Het grote probleem met E5 en vooral E10 is dat kunststoffen en rubbers aangetast kunnen worden door de ethanol. Pompen, leidingen, filters en injectoren kunnen erdoor kapot gaan.

Maar voor de meeste oudere auto's is dit simpelweg niet getest en kan er dus geen garantie gegeven worden of de motor er tegen kan. Dat wil dus niet zeggen dat het niet kan, maar dat het niet bekend is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:03
Vraag me af wat de houdbaarheid van dat ethanol spul is. Ik tank nu eens in de 2-3 maanden 20 liter benzine, rijd daar alleen de eerste kilometer op, daarna op lpg. Geen idee wat de houdbaarheid van benzine is, maar veel langer dan 3 maand wil je dat ook niet laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-09 15:26
Suicyder schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:53:
[...]

Ik heb een Chevrolet Nubira van 2006 met 1.6 benzineblok, oud design blok. Dit blok kan officieel niet tegen de E10 brandstoffen.

[...]
Auto maar meegenomen, V-power getankt, hey geen problemen, dit volgehouden tot nu en nog steeds probleemloos. In de tussentijd zijn er op andere fora mensen geweest met exact dezelfde problemen in andere auto's (in dit geval Skoda Fabia 2001-2004 met het oude design 1.4 MPI motorblok) die uiteindelijk tot exact dezelfde conclusie gekomen waren, op '98 en varianten geen problemen.

[...]
Je beseft wel dat dit niet primair te maken heeft met de injectie/ontsteking, maar met het effect dat ethanol heeft op de verschilende motorcomponenten. Ik geloof dat de motor nu opens wel goed loopt, maar ik geloof er niets van dat dit te maken heeft met de E10 brandstof. Het percentage ethanol daar in is zo laag dat dit geen merkbaar effect heeft op de ontbranding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nino_070 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 00:52:
Weet niet of sommigen van jullie vaak bij Haan tanken, maar deze is hier in de regio vaak goedkoper dan concurrenten op de Euro 95. Wat me opvalt is dat zij Blue one 95 aanbieden, een ethanolrijkere variant op Euro 95. Heeft iemand hier ervaring mee? Haan claimt dat het verbruik “nagenoeg gelijk” ligt maar dit is natuurlijk vrij vaag:
https://www.blueone95.nl/
de Makro verkoopt t spul ook.. en het is inderdaad iets goedkoper dan gewone E95..

alleen de auto lust het niet.... en in de Saxonette en Tomos durf ik het niet zo goed :)
gezien de carburateur van de Saxonette veel kunststof bevat, en het blokje zelf heeft nog een paar keerringen..

De tomos heeft er minder gevoelige delen aan gok ik zo.. maar ook die durf ik het niet te voeren..

en dan nog het feit dat het 2-taktjes zijn.. de Saxonette krijgt zelf gemixt in de tank...
de Tomos heeft een eigen olie tankje en mengt bij het inlaatspruitstukje de olie er pas bij..

en ethanol en vettigheid klinkt niet echt een goede combo :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
m33p schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:06:
[...]

Je beseft wel dat dit niet primair te maken heeft met de injectie/ontsteking, maar met het effect dat ethanol heeft op de verschilende motorcomponenten. Ik geloof dat de motor nu opens wel goed loopt, maar ik geloof er niets van dat dit te maken heeft met de E10 brandstof. Het percentage ethanol daar in is zo laag dat dit geen merkbaar effect heeft op de ontbranding.
Zeker, gezien gisteravond tijdens de rit hij 1x inhield (verder sindsdien niet) er een waarschuwing kwam m.b.t. lambdasonde. In overleg met garage code gereset (omdat hij het 1x deed en verder normaal reed erna 100+km alweer, moest toch naar huis). Benieuwd of hij langer weg blijft of niet.

Vorige keer wellicht zelfde code geweest, maar toen niet zelf uitgelezen, want mijn oude telefoon en de BT ODB2 device waren het niet eens, deze telefoon wel. :+ . Overigens als dat zo geweest zou zijn moet ik "klappen" (lees even commentaar geven) uit gaan delen binnen die garage |:(

As we speak dus geen meldingen en/of issues na reset. Direct even gebeld en gereset gisteren bij 1e tankstation dat ik tegenkwam.

edit:
Voor het idee, tussen de vorige storing en nu zat 3000-3500 km. Met de andere brandstof indertijd 1x per 100km wel. Er zal dus alsnog iets in zitten, maar niet alles :)

[ Voor 6% gewijzigd door Suicyder op 02-07-2018 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:51
Er is een website die van alle merken verzameld heeft of de auto's tegen E10 kunnen:
http://e10check.wpengine.com/auto/chevrolet/

Voor die Chevrolet zit het niet op het randje of hij er wel of niet tegenkan. Wel apart dat ze er pas sinds 2006 tegen kunnen... Voor de meeste merken is dat 2000, voor Ford 1992, en voor Subaru/BMW zelfs alle modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
SMSfreakie schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:16:
[...]

de Makro verkoopt t spul ook.. en het is inderdaad iets goedkoper dan gewone E95..

alleen de auto lust het niet.... en in de Saxonette en Tomos durf ik het niet zo goed :)
gezien de carburateur van de Saxonette veel kunststof bevat, en het blokje zelf heeft nog een paar keerringen..

De tomos heeft er minder gevoelige delen aan gok ik zo.. maar ook die durf ik het niet te voeren..

en dan nog het feit dat het 2-taktjes zijn.. de Saxonette krijgt zelf gemixt in de tank...
de Tomos heeft een eigen olie tankje en mengt bij het inlaatspruitstukje de olie er pas bij..

en ethanol en vettigheid klinkt niet echt een goede combo :-)
Hoger ethanolgehalte kan toch geen kwaad voor de bewegende delen denk ik? Dat verdampingspunt is wel een goeie, maar minder vettigheid in de benzine is toch juist beter lijkt me? Het is gewoon spul wat verdampt he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Pyramiden schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:35:
Er is een website die van alle merken verzameld heeft of de auto's tegen E10 kunnen:

Voor die Chevrolet zit het niet op het randje of hij er wel of niet tegenkan. Wel apart dat ze er pas sinds 2006 tegen kunnen... Voor de meeste merken is dat 2000, voor Ford 1992, en voor Subaru/BMW zelfs alle modellen.
De website is ook niet geheel accuraat. Mijne is inderdaad duidelijk (pre-2006 model en bouwjaar motorblok), daarom tankte ik ook absoluut geen E10.
Echter zijn er ook bijvoorbeeld Fabia's (2001-2004 erna heeft nieuwere blok) met de 1.4 MPI die geen E10 kunnen. Design motorblok was ouder, model auto niet.

Reden zal wellicht zijn dat het eigenlijk gewoon een Daewoo is nog motorisch etc. en geen GM nog. Dat kwam vanaf de 2006 modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nino_070 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:41:
[...]

Hoger ethanolgehalte kan toch geen kwaad voor de bewegende delen denk ik? Dat verdampingspunt is wel een goeie, maar minder vettigheid in de benzine is toch juist beter lijkt me? Het is gewoon spul wat verdampt he
bij een 4takt blok moauw okee maar een 2 takt heeft gewoon de olie nodig door de brandstof

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:51
Suicyder schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:41:
[...]

De website is ook niet geheel accuraat. Mijne is inderdaad duidelijk (pre-2006 model en bouwjaar motorblok), daarom tankte ik ook absoluut geen E10.
Echter zijn er ook bijvoorbeeld Fabia's (2001-2004 erna heeft nieuwere blok) met de 1.4 MPI die geen E10 kunnen. Design motorblok was ouder, model auto niet.

Reden zal wellicht zijn dat het eigenlijk gewoon een Daewoo is nog motorisch etc. en geen GM nog. Dat kwam vanaf de 2006 modellen.
Apart, je zou verwachten dat een website die onder andere door de RAIvereninging, BOVAG en ANWB is opgezet het wel correct zou hebben.
Ik dacht ook de de meeste fabrikanten het wel op hun website zouden hebben staan, aangezien dat bij de fabrikant van mijn auto het geval is, maar dat blijkt ook een onjuiste aanname. Bij de meeste merken lijkt het er namelijk niet op te staan als ik ze opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik tankte op de scooter van mijn vrouw V-Power. Liep veel soepeler en ook zuiniger (als ik reed) met een lichte rechterhand. Bij mijn 2001 S60 2.4 170 automaat nog bekijken. De eerste keer 98 getankt, maar veel korte ritjes gehad. Daarna een aantal keer 95 en binnenkort eens V-Power proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 02-07-2018 13:57 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:48

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik tank in de FS1 sinds april V-Power (of equivalent), blok loopt er merkbaar rustiger op, en de carb heb ik ook al 1500km niet schoon hoeven maken, terwijl ik daarvoor regelmatig verstopte sproeiers had en aangroei van smurrie rond de venturi.

Tweetakt-scooters kregen gewoon 95, net als de huidige 4-takt ook krijgt. Auto (2002 Focus) krijgt ook gewoon 95, ik rij sws niet regelmatig genoeg om een goede meting te kunnen doen, en qua prijsverschil is het ook niet grappig (ik betaal nu al een goeie €80 voor een volle tank)

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn motor (Honda VFR1200F uit 2011) loopt merkbaar minder fijn op de goedkopere brandstoffen. Met name de self-service budget-stations naast een supermarkt doen het slecht. Zelfs zo slecht dat mijn motor er soms van afslaat bij kouder weer.

Met V-Power erin loopt de motor erg fijn en hapert hij nooit en slaat hij ook niet af, ook niet bij kouder weer. Qua vermogen en zuinigheid merk ik geen verschil. Mijn motor krijgt in ieder geval altijd V-Power, waar mijn auto (Golf uit 2015) het moet doen met de goedkoopste die ik kan vinden :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 13:50

GerritGekke

Gamechanger

Zijn er hier ook personen welke de B100 (HVO/ blauwe-) diesel van Tamoil gebruikt hebben? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dit product. Rijdt het mooier en zuiniger, wat is je ervaring?

Of nog mooier, is dit product ook wetenschappelijk onder de loep genomen of elder getest?

De hele discussie over brandstof i.r.t. brandstofverbruik is een leuke discussie, maar wat je minder leest is wat dit doet met je motorblok. Bij een diesel willen de verstuivers wel een defect gaan, wat redelijk kostbaar is. V-power diesel beweerd je blok schoon te houden:
Een schonere motor betekent een efficiëntere motor. Shell V-Power Diesel heeft de DYNAFLEX-technologie verbeterd voor de beste reinigingsprestaties.
bron Shell
Dit vind ik toch minsten zo belangrijke, misschien nog wel bekangrijker. Er is niks duurzamers dan het behoud van een vitaal motorblok. Any thoughts?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
GerritGekke schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:10:
Zijn er hier ook personen welke de B100 (HVO/ blauwe-) diesel van Tamoil gebruikt hebben? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dit product. Rijdt het mooier en zuiniger, wat is je ervaring?

Of nog mooier, is dit product ook wetenschappelijk onder de loep genomen of elder getest?

De hele discussie over brandstof i.r.t. brandstofverbruik is een leuke discussie, maar wat je minder leest is wat dit doet met je motorblok. Bij een diesel willen de verstuivers wel een defect gaan, wat redelijk kostbaar is. V-power diesel beweerd je blok schoon te houden:

[...]

Dit vind ik toch minsten zo belangrijke, misschien nog wel bekangrijker. Er is niks duurzamers dan het behoud van een vitaal motorblok. Any thoughts?
Ik ben blauwe diesel in het westen nog nergens tegengekomen...
Kan ieder dieselblok daar gewoon tegen?
En lees ik nu betere prestaties!?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
GerritGekke schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:10:
De vraag is alleen of dit waar is, of dat het marketinggebrabbel is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Pyramiden schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:35:

Wat ik al aangaf, het hangt voor 99% af van de gebruikte kunststoffen en rubbers in het brandstofsysteem en nergens anders van. Ethanol kan bepaalde kunststoffen aantasten, vervelend genoeg vooral kunststoffen die goed bestand zijn tegen olie en die dus juist veel in auto's gebruikt zijn.
_JGC_ schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:11:
Vraag me af wat de houdbaarheid van dat ethanol spul is. Ik tank nu eens in de 2-3 maanden 20 liter benzine, rijd daar alleen de eerste kilometer op, daarna op lpg. Geen idee wat de houdbaarheid van benzine is, maar veel langer dan 3 maand wil je dat ook niet laten staan.
Bij zogenaamde natte ethanol (ethanol met relatief veel water) is alg-vorming een probleem. Dat speelt vooral bij E95 (ethanol is hydrofiel, dus trekt zelf water aan) en bij goedkope E5/E10 (zoals van De Haan, want natte ethanol is goedkoper).

Zeker in het geval van een LPG-auto, waar de benzine maar weinig in gebruikt wordt, zou ik die paar cent voor V-power / Ultimate of Super 98 gewoon uitgeven. Op het totaalverbruik vallen die meerkosten toch weg en het is gewoon beter houdbaar dan goedkope benzine.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Rij in mijn auto meestal met octaan 102 ivbm chiptuning (op 98 levert hij niet altijd vol vermogen..). In Duitsland is het net zo duur als de 95 en woon dichtbij :).
_JGC_ schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:11:
Ethanol blijkt zich niet geweldig te gedragen als je ze langer laat staan. Veel mensen adviseren (bij motorfietsen die maanden stilstaan b.v.) een additief te gebruiken die veroudering voorkomt, of tanken gewoon een ethanol vrije brandstof.
BdK9001 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:04:
Ik tank in de FS1 sinds april V-Power (of equivalent), blok loopt er merkbaar rustiger op, en de carb heb ik ook al 1500km niet schoon hoeven maken, terwijl ik daarvoor regelmatig verstopte sproeiers had en aangroei van smurrie rond de venturi.

Tweetakt-scooters kregen gewoon 95, net als de huidige 4-takt ook krijgt. Auto (2002 Focus) krijgt ook gewoon 95, ik rij sws niet regelmatig genoeg om een goede meting te kunnen doen, en qua prijsverschil is het ook niet grappig (ik betaal nu al een goeie €80 voor een volle tank)
Ik rij zelf in mijn enduro (KTM exc 300,een vrij grote 2 takt) bewust ethanol vrij vanwege veroudering probleem. Serieus verschil in lopen merk ik niet (er is altijd meer vermogen dan nodig :+).
Olie en de verhouding waarmee je smeer heeft bij een 2 takt zeer veel invloed. Smeer 1:70 met een esther gebaseerde olie (KTM adviseert 1:60, veel smeren 1:80 wat ook prima blijkt te gaan..)

[ Voor 49% gewijzigd door Tortelli op 02-07-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:03
Scheelt iig dat begin volgende maand de benzinetank een aantal keren doorgespoeld wordt. Vakantie naar Denemarken. LPG is in Nederland en Duitsland goed te verkrijgen, in Denemarken bijna niet en is het nagenoeg net zo duur als benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

dfrenner schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:20:
[...]

Ik ben blauwe diesel in het westen nog nergens tegengekomen...
Kan ieder dieselblok daar gewoon tegen?
En lees ik nu betere prestaties!?
Friesland heeft de primeur, zal vast wel snel uitrollen in de rest van Nederland. Tamoil verkoopt het hier.

Ik reed vandaag langs Tamoil in Leeuwarden, maar de prijs van B100 diesel staat (nog) niet op de prijzenzuil weergegeven.
Richh schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:24:
[...]

De vraag is alleen of dit waar is, of dat het marketinggebrabbel is.
Tja, daarvoor hebben we onder andere testen van ANWB en ADAC etc. Of onderzoekende tweakers die het een en ander op de proef stellen ;)

Ik kwam dat artikel nog tegen van Autorai, daar wordt het volgende geschreven:
Aanpassing dieselmotor noodzakelijk?
Blauwe diesel is dus een duurzame brandstof, maar kan het ook gebruikt worden voor alle dieselmotoren? Volgens de makers is dat zeker het geval. Je kunt zonder aanpassing van de motor op blauwe diesel rijden. “Het is technisch zelfs beter dan gewone diesel. Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder”, aldus Future Fuels.

[ Voor 31% gewijzigd door GerritGekke op 02-07-2018 17:04 ]

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hier om de hoek hebben ze nu een "tijdelijke" pomp.... daar kost BlauweDiesel €1,46 de liter...
gister nog gewone diesel getankt voor €1,26.4

niet echt aantrekkelijk

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:45
GerritGekke schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:56:
[...]

Friesland heeft de primeur, zal vast wel snel uitrollen in de rest van Nederland. Tamoil verkoopt het hier.

Ik reed vandaag langs Tamoil in Leeuwarden, maar de prijs van B100 diesel staat (nog) niet op de prijzenzuil weergegeven.

[...]

Tja, daarvoor hebben we onder andere testen van ANWB en ADAC etc. Of onderzoekende tweakers die het een en ander op de proef stellen ;)

Ik kwam dat artikel nog tegen van Autorai, daar wordt het volgende geschreven:

[...]
Blauwe diesel word al langer gebruikt, alleen nog amper voor de consument. Vaak alleen dan wel in een mix met normale diesel ivm de kosten. Prijzen schijnen wat hoger te liggen.
Wat ik begreep geeft onderandere MAN volledige garantie als je erop rijd.

Ethanol is gewoon rotzooi, ik tank in de prive wagen gewoon vpower. Ik zie dagelijks wat ethanol doet met materialen die er voor gemaakt zijn.. ik wil het niet meer in de auto hebben.
Oudere auto’s is helemaal een ramp, kunstof gaat opzetten, rubbers vergaan compleet.
Tevens trekt het nogal water aan, ook niet ideaal in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Ik had het ook gelezen, een mix wordt dan B10 of B50 genoemd. Enig idee wat ervaringen zijn met de brandstof en de impact op de verbrandingsmotor?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:45
GerritGekke schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:33:
Ik had het ook gelezen, een mix wordt dan B10 of B50 genoemd. Enig idee wat ervaringen zijn met de brandstof en de impact op de verbrandingsmotor?
Heb geen idee, bedrijf waar ik voor werk bouwt alleen het technische deel van die installaties.
Maar gezien ze bij vrij grote bedrijven al overstappen en er gewoon garantie is vanuit de motorfabrikanten denk ik dat het wel goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 08:00
Ik heb even dit draadje doorzocht op "GTL" maar niet gevonden.

Voorzover mijn informatie klopt word in premium diesel geen biodiesel bijgemengd maar GTL.
GTL is Gas To Liquid diesel, gemaakt van aardgas.

Ik gebruik pure GTL in mijn bootje omdat biodiesel minder goed houdbaar is.

Sinds ik GTL tank wordt mijn motorolie veel minder snel zwart. Normaal was ie aan het eind van het seizoen pikzwart (ongeveer 250 draaiuren) tegenwoordig is het voor het grootste deel nog transparant en ververs ik niet meer elk seizoen.

Met GTL lijkt de motor ook rustiger te lopen en het uitlaatgas is schoner, wat weer past bij schonere olie.
Ook ruikt het uitlaatgas en de diesel zelf minder.

Bij sommigen gaan brandstofaansluitingen lekken bij het overstappen op GTL, vermoedelijk doordat zwelling van rubberdelen verminderd die is ontstaan bij jarenlang gebruik van gewone diesel.

Meer over GTL in de (watersport)praktijk:
https://zeilersforum.nl/i...ervaring-en-verkooppunten

[ Voor 10% gewijzigd door SvenHe op 04-07-2018 09:10 ]

Pagina: 1 2 Laatste