Idd.Dirk33 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:42:
LPG octaangetal met 102 RON benzine vergelijken is ook appels en peren...

Idd.Dirk33 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:42:
LPG octaangetal met 102 RON benzine vergelijken is ook appels en peren...
Was dat de volledige quote? Kan me niet voorstellen dat er niet meer boven stond maar vooruit. Geen zin om het op te zoeken.Estoque schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:21:
Even de post van @Nico_GTR uit het andere topic gequote.
[...]
[...]
Waarom tank ik 102 voor Jan met de korte achternaam? omdat ik af en toe, wanneer ik niet uitkom met mijn beperkte bereik van 400km en toch een paar liters E95 moet tanken? Snap ik niet helemaal.
Mijn hobby-auto is een Volvo 240 van 83 met een B230FK uit een Volvo 940. Ja daar zit een klop-sensor op. Er zit een programeerbare ontsteking op, scherpere nokkenas, grotere turbo, grotere injectoren, grotere uitlaat, etc. Zal zo rond de 250pk zitten, niet heel spannend nog, maar je kunt gewoon heel goed merken dat zo'n motor veel lekkerder loopt op 102.
Laat ik er wel even bij vermelden dat de auto niet tot het uiterste "getuned" is. Hij is wel gewoon rijdbaar met E95, maar hij loopt er gewoon niet zo lekker op.
Krijgen we die onzin ook hier? 900 pk is ook een aanslag op meerdere dingen. Wil niet zeggen dat dit de definitie van beter is._JGC_ schreef op zondag 14 mei 2017 @ 23:40:
Overigens veel dingen over RON100 of 102 voorbij zien komen in ander topic, zou geweldig moeten presteren volgens sommigen. LPG heeft octaangetal tussen 108 en 110, wat een aanslag is op je bougies en bobine(s). Hoger is niet per se beter.
Volgens mij is dat de oorspronkelijke quote ja. Ik heb er wel een deel uitgehaald waarin je reageert op een ander. Hier het bericht: Nico_GTR in "Goedkope benzine is minder kilometers?"Nico_GTR schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:30:
[...]
Was dat de volledige quote? Kan me niet voorstellen dat er niet meer boven stond maar vooruit. Geen zin om het op te zoeken.
Dat oude blok zal standaard echt geen 102 nodig hebben gehad. Enige verschil is en dat weet jij net zo goed als ik daarom vroeg ik eerst wat voor auto het was. Dat je altijd en overal de grenzen kunt opzoeken.
Met andere woorden, kloptvastheid, programmeerbare ontsteking, waarschijnlijk staat die flink vroeger dan standaard, turbulentere luchtstroom door de turbo, meer wervelingen tijdens het inspuiten en de inlaatslag.
M.A.W. heb je het ultieme recept gecreeerd voor pingelen. En waarschijnlijk als je lekker je poot op het gas zet met te weinig toeren zal die dat ook echt wel gaan doen op 95.
Niet direct boos worden, als het zin heeft heeft het zin, maar termen hobby-auto zonder begeleidende tekst kan ik ook geen donder mee. Zodoende.
Met een dergelijk blok zou ik meer opzoeken dan slechts 250 pk maar ook zeker 102 tanken.
Respect to the man in the icecream van!
Oh ja nu weet ik het weer! De reden dat ik die conclusie maakte was omdat je melde dat je het verschil met 95 en BP ultimate. Vandaar dat ik dan de conclusie trek dat je 102 ook niet merkt. Dat kan ik niet stroken met elkaar dan. Immers moet je 98 dan ook merken zou ik zeggen. Maar goed....ik ken de auto verder niet dus wellicht niet helemaal eerlijk om dan die conclusie te trekken.Estoque schreef op maandag 15 mei 2017 @ 12:22:
[...]
Volgens mij is dat de oorspronkelijke quote ja. Ik heb er wel een deel uitgehaald waarin je reageert op een ander. Hier het bericht: Nico_GTR in "Goedkope benzine is minder kilometers?"
Dat oude blok heeft standaard inderdaad geen 102 nodig. De motor is ook niet afgesteld op enkel het gebruik van 102. Dat is simpelweg niet werkbaar met een beperkt bereik van maximaal 400km op een tank en de relatief lange afstanden die ik maak in het weekend.
Ook heb ik niet de mogelijkheid om een dubbele mapping te maken. Als dat mogelijk was met mijn huidige motormanagement-systeem, had ik dat allang gedaan. Echt pingelen op 95 doet hij niet, al kun je natuurlijk wel merken dat hij tegen die grens aan licht op 95. Maar die kilometers die ik maak op 95 zijn rijd ik toch rustig en met een 4-bak +OD en een 3.73 achteras is onderin de toeren rijden er sowieso niet vaak bij.
De reden dat ik niet voor meer pk's ga, is omdat ik bezig ben met het bouwen van een potentere motor voor mijn andere auto. Wel op de zelfde basis, maar gewoon allemaal wat serieuzer. Zolang ik die andere aan het opbouwen ben, blijft deze relatief tam. Daarnaast is de versnellingsbak de zwakste schakel in het geheel. Ik ben al bezig met mijn 3e en zolang die het volhoud hoef ik mij niet bezit te houden met een ombouw naar sterkere 5-bak.
Ik ben niet boos hoor, ik snapte de conclusie gewoon niet die je maakte bij mijn beperkte gegeven informatie.
Het verschil tussen 98(ultimate) of 97(V-power) en 95 merk ik niet zo sterk als het verschil tussen 95 en 102. Maar dat lijkt mij vrij logisch gezien het grotere verschil in octaangetal.Nico_GTR schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:16:
[...]
Oh ja nu weet ik het weer! De reden dat ik die conclusie maakte was omdat je melde dat je het verschil met 95 en BP ultimate. Vandaar dat ik dan de conclusie trek dat je 102 ook niet merkt. Dat kan ik niet stroken met elkaar dan. Immers moet je 98 dan ook merken zou ik zeggen. Maar goed....ik ken de auto verder niet dus wellicht niet helemaal eerlijk om dan die conclusie te trekken.
Ik denk ook dat we een iets ander idee hebben van de term hobby-auto. Dat koppel ik aan zo standaard en origineel als mogelijk. Voor jouw auto zou ik de term project nemen. Maar maakt verder niet uit.![]()
Leuke wagen en succes met de opvolger.
Respect to the man in the icecream van!
Life is too short to drive boring cars
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
[ Voor 14% gewijzigd door SirLct op 26-06-2018 17:10 ]
en zo kan je nog wel wat punten vinden.. minder uitstoot etc leuk voor de milieuzone als de regels daarvoor minder kansloos zouden zijn dan domweg op leeftijdTot wel 10% brandstofbesparing
De Blauwe Diesel B100 heeft een hoog cetaangetal. Een hoog cetaangetal zorgt voor een snellere en efficiëntere verbranding. Bij een mengsel van Blauwe Diesel B100 met gewone diesel leidt dit hogere cetaangetal in combinatie met een hoge energiewaarde tot een mogelijke brandstofbesparing of vermogenstoename.
Dat is leuk... maar toen in 2003 onze vw met 1.9 TDI (131PK) blok van de band rolde durfde volgens mij niemand te dromen over blauwe diesel...Normering en garantie
Je kunt probleemloos met een dieselvoertuig op Blauwe Diesel B100 rijden. Blauwe Diesel is technisch zelfs beter voor je motor dan gewone fossiele diesel. Als het gaat om garantiebehoud voldoet de Blauwe Diesel B100 aan de ASTM D975. Dat is de standaard brandstofnormering voor brandstoffen in Amerika. Wil je weten of je garantie behoudt als je rijdt op Blauwe Diesel B100? Kijk dan in het instructieboekje van je voertuig of vraag het na bij de dealer.
404 Signature not found
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik denk niet meteen dat het problemen zal opleveren, want HVO (blauwe diesel) heeft in tegenstelling tot klassieke biodiesel uit koolzaad (zoals nu al 7 % wordt bijgemengd in klassieke diesel) niet de negatieve eigenschap corrosief te zijn (dit tast leidingen en dichtingen aan). Het enige wat ik kan bedenken is dat er geen zwavel in zit (zwavel heeft een smerende eigenschap) maar in gewone diesel zit er intussen ook nog maar 10 ppm zwavel dus dat zal ook niet zo'n groot verschil maken lijkt me. Goede motorolie die tijdig volgens de intervallen van de constructeur wordt vervangen zal een grotere invloed hebben voor de smering lijkt me.SMSfreakie schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:01:
Misschien hoort die hier niet helemaal thuis... maar sinds kort kunnen we hier ook blauwe diesel tanken..
maar ze claimen er tot 10% brandstof besparing mee
[...]
en zo kan je nog wel wat punten vinden.. minder uitstoot etc leuk voor de milieuzone als de regels daarvoor minder kansloos zouden zijn dan domweg op leeftijd
alleen deze komt eigenlijk bij elke bron terug.. het zij iets anders omschreven..
[...]
Dat is leuk... maar toen in 2003 onze vw met 1.9 TDI (131PK) blok van de band rolde durfde volgens mij niemand te dromen over blauwe diesel...
zelfde grapje is er natuurlijk voor E10.. wat zijn de adders?
404 Signature not found
Het betreft het octaangetal en niet het octaangehalte. Het zegt iets over de klopvastheid van de brandstof. Vpower van Shell heeft nu een octaangetal van 98.com2,1ghz schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:02:
Euro95 van vroegah en E5/E10 van nu bevatten evenveel octaan. V-Power bevat 97 octaan en geen ethanol.
Volgens de website van de fabrikant van de blauwe (HVO) diesel bevat deze diesel geen zwavel, stikstof, aromaten en zure fracties. Ze noemen het ook wel de schoonste diesel ter wereld (Je moet het maar durven zeggen).Mylan Piron schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:03:
[...]
Ik denk niet meteen dat het problemen zal opleveren, want HVO (blauwe diesel) heeft in tegenstelling tot klassieke biodiesel uit koolzaad (zoals nu al 7 % wordt bijgemengd in klassieke diesel) niet de negatieve eigenschap corrosief te zijn (dit tast leidingen en dichtingen aan). Het enige wat ik kan bedenken is dat er geen zwavel in zit (zwavel heeft een smerende eigenschap) maar in gewone diesel zit er intussen ook nog maar 10 ppm zwavel dus dat zal ook niet zo'n groot verschil maken lijkt me. Goede motorolie die tijdig volgens de intervallen van de constructeur wordt vervangen zal een grotere invloed hebben voor de smering lijkt me.
404 Signature not found
Precies, het is overigens nog maar vrij recent dat V-Power octaan 98 is geworden, daarvoor was het inderdaad 97 en mocht het dus ook niet als Super 98 verkocht worden.Steven.w schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:23:
[...]
Het betreft het octaangetal en niet het octaangehalte. Het zegt iets over de klopvastheid van de brandstof. Vpower van Shell heeft nu een octaangetal van 98.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Je beseft wel dat dit niet primair te maken heeft met de injectie/ontsteking, maar met het effect dat ethanol heeft op de verschilende motorcomponenten. Ik geloof dat de motor nu opens wel goed loopt, maar ik geloof er niets van dat dit te maken heeft met de E10 brandstof. Het percentage ethanol daar in is zo laag dat dit geen merkbaar effect heeft op de ontbranding.Suicyder schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:53:
[...]
Ik heb een Chevrolet Nubira van 2006 met 1.6 benzineblok, oud design blok. Dit blok kan officieel niet tegen de E10 brandstoffen.
[...]
Auto maar meegenomen, V-power getankt, hey geen problemen, dit volgehouden tot nu en nog steeds probleemloos. In de tussentijd zijn er op andere fora mensen geweest met exact dezelfde problemen in andere auto's (in dit geval Skoda Fabia 2001-2004 met het oude design 1.4 MPI motorblok) die uiteindelijk tot exact dezelfde conclusie gekomen waren, op '98 en varianten geen problemen.
[...]
de Makro verkoopt t spul ook.. en het is inderdaad iets goedkoper dan gewone E95..nino_070 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 00:52:
Weet niet of sommigen van jullie vaak bij Haan tanken, maar deze is hier in de regio vaak goedkoper dan concurrenten op de Euro 95. Wat me opvalt is dat zij Blue one 95 aanbieden, een ethanolrijkere variant op Euro 95. Heeft iemand hier ervaring mee? Haan claimt dat het verbruik “nagenoeg gelijk” ligt maar dit is natuurlijk vrij vaag:
https://www.blueone95.nl/
404 Signature not found
Zeker, gezien gisteravond tijdens de rit hij 1x inhield (verder sindsdien niet) er een waarschuwing kwam m.b.t. lambdasonde. In overleg met garage code gereset (omdat hij het 1x deed en verder normaal reed erna 100+km alweer, moest toch naar huis). Benieuwd of hij langer weg blijft of niet.m33p schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:06:
[...]
Je beseft wel dat dit niet primair te maken heeft met de injectie/ontsteking, maar met het effect dat ethanol heeft op de verschilende motorcomponenten. Ik geloof dat de motor nu opens wel goed loopt, maar ik geloof er niets van dat dit te maken heeft met de E10 brandstof. Het percentage ethanol daar in is zo laag dat dit geen merkbaar effect heeft op de ontbranding.
[ Voor 6% gewijzigd door Suicyder op 02-07-2018 13:37 ]
Hoger ethanolgehalte kan toch geen kwaad voor de bewegende delen denk ik? Dat verdampingspunt is wel een goeie, maar minder vettigheid in de benzine is toch juist beter lijkt me? Het is gewoon spul wat verdampt heSMSfreakie schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:16:
[...]
de Makro verkoopt t spul ook.. en het is inderdaad iets goedkoper dan gewone E95..
alleen de auto lust het niet.... en in de Saxonette en Tomos durf ik het niet zo goed
gezien de carburateur van de Saxonette veel kunststof bevat, en het blokje zelf heeft nog een paar keerringen..
De tomos heeft er minder gevoelige delen aan gok ik zo.. maar ook die durf ik het niet te voeren..
en dan nog het feit dat het 2-taktjes zijn.. de Saxonette krijgt zelf gemixt in de tank...
de Tomos heeft een eigen olie tankje en mengt bij het inlaatspruitstukje de olie er pas bij..
en ethanol en vettigheid klinkt niet echt een goede combo :-)
De website is ook niet geheel accuraat. Mijne is inderdaad duidelijk (pre-2006 model en bouwjaar motorblok), daarom tankte ik ook absoluut geen E10.Pyramiden schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:35:
Er is een website die van alle merken verzameld heeft of de auto's tegen E10 kunnen:
http://e10check.wpengine.com/auto/chevrolet/
Voor die Chevrolet zit het niet op het randje of hij er wel of niet tegenkan. Wel apart dat ze er pas sinds 2006 tegen kunnen... Voor de meeste merken is dat 2000, voor Ford 1992, en voor Subaru/BMW zelfs alle modellen.
bij een 4takt blok moauw okee maar een 2 takt heeft gewoon de olie nodig door de brandstofnino_070 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:41:
[...]
Hoger ethanolgehalte kan toch geen kwaad voor de bewegende delen denk ik? Dat verdampingspunt is wel een goeie, maar minder vettigheid in de benzine is toch juist beter lijkt me? Het is gewoon spul wat verdampt he
404 Signature not found
Apart, je zou verwachten dat een website die onder andere door de RAIvereninging, BOVAG en ANWB is opgezet het wel correct zou hebben.Suicyder schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:41:
[...]
De website is ook niet geheel accuraat. Mijne is inderdaad duidelijk (pre-2006 model en bouwjaar motorblok), daarom tankte ik ook absoluut geen E10.
Echter zijn er ook bijvoorbeeld Fabia's (2001-2004 erna heeft nieuwere blok) met de 1.4 MPI die geen E10 kunnen. Design motorblok was ouder, model auto niet.
Reden zal wellicht zijn dat het eigenlijk gewoon een Daewoo is nog motorisch etc. en geen GM nog. Dat kwam vanaf de 2006 modellen.
[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 02-07-2018 13:57 ]
Kalm aan! En rap een beetje!
Dit vind ik toch minsten zo belangrijke, misschien nog wel bekangrijker. Er is niks duurzamers dan het behoud van een vitaal motorblok. Any thoughts?Een schonere motor betekent een efficiëntere motor. Shell V-Power Diesel heeft de DYNAFLEX-technologie verbeterd voor de beste reinigingsprestaties.
bron Shell
Ik ben blauwe diesel in het westen nog nergens tegengekomen...GerritGekke schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:10:
Zijn er hier ook personen welke de B100 (HVO/ blauwe-) diesel van Tamoil gebruikt hebben? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dit product. Rijdt het mooier en zuiniger, wat is je ervaring?
Of nog mooier, is dit product ook wetenschappelijk onder de loep genomen of elder getest?
De hele discussie over brandstof i.r.t. brandstofverbruik is een leuke discussie, maar wat je minder leest is wat dit doet met je motorblok. Bij een diesel willen de verstuivers wel een defect gaan, wat redelijk kostbaar is. V-power diesel beweerd je blok schoon te houden:
[...]
Dit vind ik toch minsten zo belangrijke, misschien nog wel bekangrijker. Er is niks duurzamers dan het behoud van een vitaal motorblok. Any thoughts?
De vraag is alleen of dit waar is, of dat het marketinggebrabbel is.GerritGekke schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:10:
Dit vind ik toch minsten zo belangrijke, misschien nog wel bekangrijker. Er is niks duurzamers dan het behoud van een vitaal motorblok. Any thoughts?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Wat ik al aangaf, het hangt voor 99% af van de gebruikte kunststoffen en rubbers in het brandstofsysteem en nergens anders van. Ethanol kan bepaalde kunststoffen aantasten, vervelend genoeg vooral kunststoffen die goed bestand zijn tegen olie en die dus juist veel in auto's gebruikt zijn.Pyramiden schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:35:
Er is een website die van alle merken verzameld heeft of de auto's tegen E10 kunnen:
http://e10check.wpengine.com/auto/chevrolet/
Voor die Chevrolet zit het niet op het randje of hij er wel of niet tegenkan. Wel apart dat ze er pas sinds 2006 tegen kunnen... Voor de meeste merken is dat 2000, voor Ford 1992, en voor Subaru/BMW zelfs alle modellen.
Bij zogenaamde natte ethanol (ethanol met relatief veel water) is alg-vorming een probleem. Dat speelt vooral bij E95 (ethanol is hydrofiel, dus trekt zelf water aan) en bij goedkope E5/E10 (zoals van De Haan, want natte ethanol is goedkoper)._JGC_ schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:11:
Vraag me af wat de houdbaarheid van dat ethanol spul is. Ik tank nu eens in de 2-3 maanden 20 liter benzine, rijd daar alleen de eerste kilometer op, daarna op lpg. Geen idee wat de houdbaarheid van benzine is, maar veel langer dan 3 maand wil je dat ook niet laten staan.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ethanol blijkt zich niet geweldig te gedragen als je ze langer laat staan. Veel mensen adviseren (bij motorfietsen die maanden stilstaan b.v.) een additief te gebruiken die veroudering voorkomt, of tanken gewoon een ethanol vrije brandstof._JGC_ schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:11:
Vraag me af wat de houdbaarheid van dat ethanol spul is. Ik tank nu eens in de 2-3 maanden 20 liter benzine, rijd daar alleen de eerste kilometer op, daarna op lpg. Geen idee wat de houdbaarheid van benzine is, maar veel langer dan 3 maand wil je dat ook niet laten staan.
Ik rij zelf in mijn enduro (KTM exc 300,een vrij grote 2 takt) bewust ethanol vrij vanwege veroudering probleem. Serieus verschil in lopen merk ik niet (er is altijd meer vermogen dan nodigBdK9001 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:04:
Ik tank in de FS1 sinds april V-Power (of equivalent), blok loopt er merkbaar rustiger op, en de carb heb ik ook al 1500km niet schoon hoeven maken, terwijl ik daarvoor regelmatig verstopte sproeiers had en aangroei van smurrie rond de venturi.
Tweetakt-scooters kregen gewoon 95, net als de huidige 4-takt ook krijgt. Auto (2002 Focus) krijgt ook gewoon 95, ik rij sws niet regelmatig genoeg om een goede meting te kunnen doen, en qua prijsverschil is het ook niet grappig (ik betaal nu al een goeie €80 voor een volle tank)
[ Voor 49% gewijzigd door Tortelli op 02-07-2018 16:16 ]
Friesland heeft de primeur, zal vast wel snel uitrollen in de rest van Nederland. Tamoil verkoopt het hier.dfrenner schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:20:
[...]
Ik ben blauwe diesel in het westen nog nergens tegengekomen...
Kan ieder dieselblok daar gewoon tegen?
En lees ik nu betere prestaties!?
Tja, daarvoor hebben we onder andere testen van ANWB en ADAC etc. Of onderzoekende tweakers die het een en ander op de proef stellenRichh schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:24:
[...]
De vraag is alleen of dit waar is, of dat het marketinggebrabbel is.
Aanpassing dieselmotor noodzakelijk?
Blauwe diesel is dus een duurzame brandstof, maar kan het ook gebruikt worden voor alle dieselmotoren? Volgens de makers is dat zeker het geval. Je kunt zonder aanpassing van de motor op blauwe diesel rijden. “Het is technisch zelfs beter dan gewone diesel. Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder”, aldus Future Fuels.
[ Voor 31% gewijzigd door GerritGekke op 02-07-2018 17:04 ]
Blauwe diesel word al langer gebruikt, alleen nog amper voor de consument. Vaak alleen dan wel in een mix met normale diesel ivm de kosten. Prijzen schijnen wat hoger te liggen.GerritGekke schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:56:
[...]
Friesland heeft de primeur, zal vast wel snel uitrollen in de rest van Nederland. Tamoil verkoopt het hier.
Ik reed vandaag langs Tamoil in Leeuwarden, maar de prijs van B100 diesel staat (nog) niet op de prijzenzuil weergegeven.
[...]
Tja, daarvoor hebben we onder andere testen van ANWB en ADAC etc. Of onderzoekende tweakers die het een en ander op de proef stellen
Ik kwam dat artikel nog tegen van Autorai, daar wordt het volgende geschreven:
[...]
Heb geen idee, bedrijf waar ik voor werk bouwt alleen het technische deel van die installaties.GerritGekke schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:33:
Ik had het ook gelezen, een mix wordt dan B10 of B50 genoemd. Enig idee wat ervaringen zijn met de brandstof en de impact op de verbrandingsmotor?
[ Voor 10% gewijzigd door SvenHe op 04-07-2018 09:10 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq